CloudStation ben ik al mee aan de slag gegaan na je eerste tip, werkt naar behoren hoor. Ik wilde alleen even bevestiging of ik (nog) op de goede weg zat. Wat jou betreft dus wel, thanks!Quakie schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:45:
[...]
Ik blijf bij mijn antwoord welk ik toen heb gegevencloudstation kan het allemaal.
Probeer je te verdiepen in cloudstation en aparte apps.. CloudStation is uit elkaar getrokken. Je hebt dus CloudStation Backup en cloud station drive. Zie niet in waarom het niet zou werken zoals jij het wilt.. Gewoon zorgen dat cloudstation backup bijv niet mee opstart bij het opstarten van je laptop.
Je beveiligingsvraag is een verkeerde vraag die je stelt...
Als je laptop goed geïnstalleerd is zou dit helemaal geen impact mogen hebben..
Laptop met encrytped schrijf (bitlocker bijv), met password beveiligd op je user accounts.
Bij mij is de NAS voor reparatie retour gegaan. Ik heb uiteindelijk een vervangend exemplaar gekregen. Dus ja m'n probleem is verholpen, maar nee, jij hebt helaas niks aan die oplossing.Aerox.2000 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:01:
[...]
Heb je inmiddels een oorzaak gevonden? Ik heb namelijk sinds kort een soortgelijk probleem, met een DS112J (DSM6, steeds geupdate).
Als ik een backup start vanaf een andere Synology loopt de DS112J vast, de netwerk en HDD-Leds blijven wel knipperen. Maar toegang tot de DS is onmogelijk.
Ook lijkt het voor te komen als er een camera aan wordt gekoppeld (en deze begint op te nemen).
Bij DSM5 nooit problemen gehad, maar of het direct na de DSM6 installatie fout is gegaan durf ik niet te zeggen.
Iemand anders ook zoiets meegemaakt?
Nieuwe NAS (DS1515+) is binnen mijn oude schijven omgezet was even wat schoef werk maar daarna even upgraden en klaar
Nu even alles lopen installeren. Alleen de nieuwe packages van de synocommuntiy willen nog niet echt lekker werken met 6.0 (verse installatie) Dus even geduld tot the repo geupdate is.
Of begin alles gewoon alles via docker te regelen
Is nog een betere oplossing ook.
Maar alles werk nu vrij goed behalve wat kleine rechten issues maar dat komt wel weer in een nieuwere versie DSM denk ik.
Minecraft werkt prima moet nog mijn eigen wereld proberen of hij lekker draait (veel redstone) maar omdat hij lokaal draait zal het zeker beter gaan. ik heb nu gebruik gemaakt van de docker package wat super handig werkt even wat prutsen om te begrijpen hoe de synology interface werkt maar dan is het ook geen werk meer nu alleen nog even een plek zoeken voor de datafiles en dan kunnen gaan verder testen
Of begin alles gewoon alles via docker te regelen
Maar alles werk nu vrij goed behalve wat kleine rechten issues maar dat komt wel weer in een nieuwere versie DSM denk ik.
Minecraft werkt prima moet nog mijn eigen wereld proberen of hij lekker draait (veel redstone) maar omdat hij lokaal draait zal het zeker beter gaan. ik heb nu gebruik gemaakt van de docker package wat super handig werkt even wat prutsen om te begrijpen hoe de synology interface werkt maar dan is het ook geen werk meer nu alleen nog even een plek zoeken voor de datafiles en dan kunnen gaan verder testen
[ Voor 4% gewijzigd door MeZZiN op 13-05-2016 11:58 ]
Misschien handig voor anderen. De laatste tijd merk ik op dat met DSM6 het volume gebruik in broncontrole oploopt. Na een herstart is dit bij idle 0%, na verloop van dagen wordt dit 50% en zelfs 100%. Dit terwijl er uiteraard niets van en naar de NAS gekopieerd wordt. Dit lijkt mij een optisch dingetje daar de NAS verder normaal functioneert. Ik heb hiervoor een support ticket aangemaakt bij Synology:
With DSM 6 (latest update applied) I have a problem with the Volume usage within task manager. When the unit is booted up the volume usage is 0%. After several days this is 50% and some days later the usage is 100%. This occurs even without copying (large) files from/to the NAS. When I look at the proces list I don't see any processes which explain this high volume usage. I therefor think there is something wrong with this graph
Zojuist kreeg ik het onderstaande antwoord:
Hi,
Thank you for the inquiry.
This is a known issue that our developer are working on.
However, please note that the issue is only cosmetic in the resource monitor. The hard drives and volume in the unit are actually not performing much I/Os even though the volume utilization is showing at 100% and therefore will not affect the performance of the system.
We will attempt to fix this issue in our future DSM updates.
Apologies for any inconvenience.
Best Regards,
Andrew Lai
Zoals gedacht betreft dit inderdaad enkel een optisch dingetje en is er verder niets aan de hand. In een toekomstige update zal dit opgelost worden.
With DSM 6 (latest update applied) I have a problem with the Volume usage within task manager. When the unit is booted up the volume usage is 0%. After several days this is 50% and some days later the usage is 100%. This occurs even without copying (large) files from/to the NAS. When I look at the proces list I don't see any processes which explain this high volume usage. I therefor think there is something wrong with this graph
Zojuist kreeg ik het onderstaande antwoord:
Hi,
Thank you for the inquiry.
However, please note that the issue is only cosmetic in the resource monitor. The hard drives and volume in the unit are actually not performing much I/Os even though the volume utilization is showing at 100% and therefore will not affect the performance of the system.
Apologies for any inconvenience.
Best Regards,
Andrew Lai
Zoals gedacht betreft dit inderdaad enkel een optisch dingetje en is er verder niets aan de hand. In een toekomstige update zal dit opgelost worden.
Ze hebben hun antwoord inmiddels lichtelijk aangepast.bluecupra schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:13:
Een half jaar geleden zou het 'in de volgende update' worden gefixt, nu is het 'in een volgende update'.
Zit er ook niet echt mee, maar zal wel een lastig iets zijn om te fixen. We zijn inmiddels bijna 10 updates verder.gastje01 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:36:
After escalation, this is a known issue that our developer is working on to fix in the next DSM update.
However, please note that the issue is only an apparition in the resource monitor. The hard drives and volume in the units is actually not performing much I/Os even though the volume utilization is showing at 100% and therefore will not affect the performance of the system.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ik heb dit ingesteld staan op mijn DS415Play:

Echter, het valt me op dat ie sinds enkele dagen (volgens mij na een bepaalde update, welke weet ik niet) schijt heeft aan de startup rule. Hij gaat wel elke avond keurig volgens planning uit, maar aangaan gebeurt daarna niet totdat ik hem handmatig een druk op de powerknop geef.
Iemand die dit ook heeft?
De rule opnieuw maken werkt helaas niet.

Echter, het valt me op dat ie sinds enkele dagen (volgens mij na een bepaalde update, welke weet ik niet) schijt heeft aan de startup rule. Hij gaat wel elke avond keurig volgens planning uit, maar aangaan gebeurt daarna niet totdat ik hem handmatig een druk op de powerknop geef.
Iemand die dit ook heeft?

Op dit moment draai ik al een tijd met een DS215J met daarin 2 WD30EZRX schijven.
Werkt allemaal uitstekend. Het enige waar ik me aan kan storen is dat de DS215J niet veel sneller dan met 20MB per sec kan downloaden, want dan houdt het ding het allemaal niet meer bij. Maar ach...
Nu zit de Syno zo goed als vol en wil ik een tweede Syno er bij zetten. De opvolger van mijn huidige zou nu dan de DS216J zijn dus ik die kan ik in principe gewoon klakkeloos bestellen.
Wat de harde schijven betreft ben ik er nog uit helemaal uit. Wat zijn de huidige WD greens met 3TB? Of zou ik gewoon net zo goed op zoek kunnen naar de WD's die ik nu al heb?
Werkt allemaal uitstekend. Het enige waar ik me aan kan storen is dat de DS215J niet veel sneller dan met 20MB per sec kan downloaden, want dan houdt het ding het allemaal niet meer bij. Maar ach...
Nu zit de Syno zo goed als vol en wil ik een tweede Syno er bij zetten. De opvolger van mijn huidige zou nu dan de DS216J zijn dus ik die kan ik in principe gewoon klakkeloos bestellen.
Wat de harde schijven betreft ben ik er nog uit helemaal uit. Wat zijn de huidige WD greens met 3TB? Of zou ik gewoon net zo goed op zoek kunnen naar de WD's die ik nu al heb?
Kleine vervolgvraag: vandaag de 2TB schijf in m'n laptop gezet en de hele dag gespendeerd om de gegevens daarheen te kopiëren (de laptop wordt de bron / werkschijf). Nu wil ik CloudStation Backup gaan inrichten voor de backuptaken (dus van laptop naar NAS), maar ik kan niet aangeven dat de huidige gegevens al hetzelfde zijnQuakie schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:45:
[...]
Ik blijf bij mijn antwoord welk ik toen heb gegevencloudstation kan het allemaal.
Probeer je te verdiepen in cloudstation en aparte apps.. CloudStation is uit elkaar getrokken. Je hebt dus CloudStation Backup en cloud station drive. Zie niet in waarom het niet zou werken zoals jij het wilt.. Gewoon zorgen dat cloudstation backup bijv niet mee opstart bij het opstarten van je laptop.
Je beveiligingsvraag is een verkeerde vraag die je stelt...
Als je laptop goed geïnstalleerd is zou dit helemaal geen impact mogen hebben..
Laptop met encrytped schrijf (bitlocker bijv), met password beveiligd op je user accounts.

Moet ik morgen nu het hele feest weer andersom doen, dus gegevens van de laptop naar de NAS pompen, of mis ik iets? Arme netwerkkabeltjes....
Een vriend van me wil ook graag een NAS aanschaffen.
Hij wil deze gebruiken voor het automatisch downloaden van films en series d.m.v. CP / Sonarr / Autosub
Backup en redundancy is compleet niet belangrijk voor hem, dus ik zat te denken aan een DS115j.
Gaat deze NAS dit trekken met zijn 256MB intern geheugen
En wanneer komt er nu eens duidelijkheid over DSM6 en paketten als Sonarr / Autosub
Gaat dat binnenkort nog een keer werken, of duurt dat nog ff
Hij wil deze gebruiken voor het automatisch downloaden van films en series d.m.v. CP / Sonarr / Autosub
Backup en redundancy is compleet niet belangrijk voor hem, dus ik zat te denken aan een DS115j.
En wanneer komt er nu eens duidelijkheid over DSM6 en paketten als Sonarr / Autosub
Ik gebruik zelf een DS115J icm met downloadstation en dat werkt bij mij boven verwachting goed. Hij download met gemakt met 9MB/s (in de praktijk iets hogere snelheden dan ik op mijn draadloze macbook haal).Grolsch schreef op maandag 16 mei 2016 @ 07:44:
En wanneer komt er nu eens duidelijkheid over DSM6 en paketten als Sonarr / AutosubGaat dat binnenkort nog een keer werken, of duurt dat nog ff
Sonarr en dergelijk heb ik nog niet kunnen testen, door DSM6. Let wel: dit zijn packages uit de community, dus "er nu eens duidelijkheid" kan wat mij betreft op een andere toon. Voor mij zijn deze overigens ook geen must, omdat ik de series afspeel via Kodi (op een Anrdoid apparaatje). Alsje in download station een logische map kiest (kan gewoon via de app) herkent Kodi het automatisch.
Let er wel op: hoe wil je vriend eea afspelen? de DS115J heeft enkel de power om de media bestanden te streamen, niet om het format om te zetten (transcoden).
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Dat het downloaden goed gaat geloof ik wel, maar het relatief beperkte geheugen (256MB) is verwacht ik het probleem met paketten als Sonarr.
En download station is natuurlijk een "geinige" app, maar wat ik graag wil is alles automatisch en dan heb je toch Sonarr / CP / etc. nodig.
Zelf gebruik ik trouwens NZBget, gebruikt minder resources en werkt sneller.
Het probleem met de packages voor DSM6 is dat Synology hier maar geen documentatie voor vrij geeft (wat ik begrijp van sommige ontwikkelaars).
Ik denk dat minimaal 50% van de particuliere Synology gebruikers JUIST een synology heeft gekocht vanwege de mogelijkheid tot zulke packages.
Sinds Synology DSM6.0 er een aantal maanden geleden doorheen heeft gedrukt vind ik dat het nu eens tijd wordt dat men de juiste documentatie beschikbaar stelt
Afspelen zal hij met een andere apparaat doen, hij heeft nu nog een eminent, maar kan ook maar zo een RPI3 met OpenElec worden. (gebruik ik zelf namelijk, en werkt perfect, en ik weet hoe het werkt
Mijn vriend is er niet zo handig mee )
En download station is natuurlijk een "geinige" app, maar wat ik graag wil is alles automatisch en dan heb je toch Sonarr / CP / etc. nodig.
Zelf gebruik ik trouwens NZBget, gebruikt minder resources en werkt sneller.
Het probleem met de packages voor DSM6 is dat Synology hier maar geen documentatie voor vrij geeft (wat ik begrijp van sommige ontwikkelaars).
Ik denk dat minimaal 50% van de particuliere Synology gebruikers JUIST een synology heeft gekocht vanwege de mogelijkheid tot zulke packages.
Sinds Synology DSM6.0 er een aantal maanden geleden doorheen heeft gedrukt vind ik dat het nu eens tijd wordt dat men de juiste documentatie beschikbaar stelt
Afspelen zal hij met een andere apparaat doen, hij heeft nu nog een eminent, maar kan ook maar zo een RPI3 met OpenElec worden. (gebruik ik zelf namelijk, en werkt perfect, en ik weet hoe het werkt
Even verder getest:
- Sonarr succesvol geïnstalleerd via dit stappenplan: https://www.reddit.com/r/...nology_dsm_60_workaround/ het enige dat nog ontbreekt is
- aanmaken admin user voor shh toegang en de stortcut om in vi een bestand te kunnen opslaan (maar dat vindt je zo met Google)
- Sonarr / Mono gebruikt inderdaad veel geheugen. Wat ik nog niet kan overzien of dat puur nu is (net opgestart) of blijvend. Overigens heeft download station zelf ook een optie om op basis van rss te downloaded, weet niet of dat werkt?
[edit] geheugengebruik van mono blijft rond de 75MB, dus dat is wel een groot deel van het totaal
- Sonarr succesvol geïnstalleerd via dit stappenplan: https://www.reddit.com/r/...nology_dsm_60_workaround/ het enige dat nog ontbreekt is
- aanmaken admin user voor shh toegang en de stortcut om in vi een bestand te kunnen opslaan (maar dat vindt je zo met Google)
- Sonarr / Mono gebruikt inderdaad veel geheugen. Wat ik nog niet kan overzien of dat puur nu is (net opgestart) of blijvend. Overigens heeft download station zelf ook een optie om op basis van rss te downloaded, weet niet of dat werkt?
[edit] geheugengebruik van mono blijft rond de 75MB, dus dat is wel een groot deel van het totaal
[ Voor 8% gewijzigd door pietje63 op 16-05-2016 21:26 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Een Synology met maar 256MB RAM zou ik niet meer aan beginnen. Als hij na een jaartje alsnog de smaak te pakken heeft wil hij alsnog upgraden waarschijnlijk. Liever nu wat meer geld uitgeven voor fatsoenlijk spul.
Je kunt ook kijken naar tweedehands, dan ben je wellicht iets voordeliger uit dan nieuw-nieuw.
Je kunt ook kijken naar tweedehands, dan ben je wellicht iets voordeliger uit dan nieuw-nieuw.
Ik ga binnenkort de 916+ (8GB) kopen. Nu ben ik vrij nieuw met dit alles. Er komen eerst 2 6TB schijven in. Over enkele jaren zullen er nog eens 2 6TB schijven worden bijgezet.
Welke raid en bestandstype raden jullie dan aan?
[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 16-05-2016 16:24 ]
Ik wil al een tijdje een NAS gaan kopen en ben een beetje aan het oriënteren welke geschikt zou zijn. Ik zit te kijken naar de DS216 serie (wenslijst: NAS).
Wat wil ik ermee doen, vooral data opslag, en eventueel streamen. Nu wil ik mijn muziek collectie ook op de NAS zetten, nu vraag ik me alleen af of je een iPhone kunt syncen via de NAS.
Ik weet dat je de muziek op de Synology moet zetten en dan in iTunes moet aangeven waar je library staat. Maar hoe gaat dit dan met het synchroniseren van je iPhone? Iemand hier ervaring mee?
Owja, en als het kan. Kun je een iTunes library zo kopiëren dat de playcount, playlists etc intact blijven?
Wat wil ik ermee doen, vooral data opslag, en eventueel streamen. Nu wil ik mijn muziek collectie ook op de NAS zetten, nu vraag ik me alleen af of je een iPhone kunt syncen via de NAS.
Ik weet dat je de muziek op de Synology moet zetten en dan in iTunes moet aangeven waar je library staat. Maar hoe gaat dit dan met het synchroniseren van je iPhone? Iemand hier ervaring mee?
Owja, en als het kan. Kun je een iTunes library zo kopiëren dat de playcount, playlists etc intact blijven?
[ Voor 9% gewijzigd door DeluxZ op 16-05-2016 17:04 ]
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Ik gebruik nu Personal Photostation voor meerdere mensen. Dat is handig al je je eigen foto's wilt beheren. Maar ik wil eigenlijk ook gedeelde foto's/albums die alle gezinsleden kunnen zien in de app
Nu had ik hier een apart account voor gemaakt, waar iedereen dan bij kan. Maar eigenlijk is dat onhandig, omdat je dan steeds je eigen account moet uitloggen, en het gezamenlijke account moet inloggen.
Is het mogelijk om via je je personal photostation account een album te maken, dat ook voor anderen zichtbaar is?
Als ik een nieuw album aanmaak, en hier kies voor 'openbaar album' dan is dit album toch alleen maar in mijn account te zien, en bij de rest niet.
Nu had ik hier een apart account voor gemaakt, waar iedereen dan bij kan. Maar eigenlijk is dat onhandig, omdat je dan steeds je eigen account moet uitloggen, en het gezamenlijke account moet inloggen.
Is het mogelijk om via je je personal photostation account een album te maken, dat ook voor anderen zichtbaar is?
Als ik een nieuw album aanmaak, en hier kies voor 'openbaar album' dan is dit album toch alleen maar in mijn account te zien, en bij de rest niet.
zou het niet doen ben net weg gemigreerd naar een van een 413j naar een 1515+ (iets andere price range) en heb voor good measure 16GB in gedonderd.Grolsch schreef op maandag 16 mei 2016 @ 07:44:
En wanneer komt er nu eens duidelijkheid over DSM6 en paketten als Sonarr / AutosubGaat dat binnenkort nog een keer werken, of duurt dat nog ff
De 413j was eigenlijk meestal op 80%-100% memory/cpu. Ik had hem voornamelijk in gebruik voor DNLA, Sickrage, Transmission en NZB. En geen transcoding zooi. En hij had het er druk mee. Het ging goed maar snel was het niet sickrage had echt last van de traagheid werkbaar maar je moest wel geduld hebben. De DS413j heeft 1.6 ghz en 512 geheugen.
DSM6.0 updates moet je gewoon nog geduld hebben denk ik maar je kan altijd nog overstappen op docker packages maar dan heb je weer een intel box nodig en die zijn stukken duurder.
Snap niet helemaal waarom het wat langer duur met de package upgrade. Ik had mijn 5 naar 6 geupgrade en alles werkte gewoon nog alles bij herinstall ging het mis het is iets met die su / root settings van DSM 6 ach de meeste dingen werken nu gewoon de rest wacht ik wel af. Moet alleen crashplan en sickrage nog configuren maar dat gaat wel via docker voor nu en misschien is dat ook beter ook omdat het simpler werkt. En ik kan het zo weer weg donderen zonder problemen
Maar memory upgrade klaar deze werken prima in de 1515+ pricewatch: Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/16
Het viel wel mee hoeveel werk het was had alleen even onhandig de module geplaatst (kan je slecht zien bij de interne module maar even opnieuw er ingezet en toen ging het prima. 16GB geheugen nu nog even mijn settings van minecraft en dan crashplan aanpassen en dan hebben we een goed lopend system.
Wel even geprobeerd om mailplus aan de praat te zwegelen maar even hard tegen aan gelopen dat Ziggo natuurlijk de STMP poort dicht heeft. Ik ziet ook nog achter een router met mijn router zit dus ik moet even wat creatiefs weer verzinnen hoe dit netjes op te lossen. Maar wat een nette mail client is het fijne app en prima online ervaring ook nog met quickconnect. Super helemaal goed.
Wat is je cpu load nu op de DS1515+?.
In docker heb je een viritueel 2e DSM draaien denk ik?.
Ik heb een DS410
Nu heb ik vier HD's van 2TB draaien in RAID5.
Helaas geeft schijf 4 nu een I/O error aan.
Deze wil ik dus gaan vervangen.
Ik heb nu 4x een WD20EARS-00MVWB0 in mijn nas.
Welke HD kan ik het beste nemen om deze ene schijf te vervangen?
SHR!outlandos schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:23:
Ik ga binnenkort de 916+ (8GB) kopen. Nu ben ik vrij nieuw met dit alles. Er komen eerst 2 6TB schijven in. Over enkele jaren zullen er nog eens 2 6TB schijven worden bijgezet.
Een harddisk van minimaal dezelfde grootte of groter. Ik zou een WD Red nemen.0Burner0 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:09:
Ik heb een DS410
[ Voor 39% gewijzigd door HomeMade op 18-05-2016 08:28 ]
En wat is de uitkomst?_Teq_ schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:53:
[...]
Kleine vervolgvraag: vandaag de 2TB schijf in m'n laptop gezet en de hele dag gespendeerd om de gegevens daarheen te kopiëren (de laptop wordt de bron / werkschijf). Nu wil ik CloudStation Backup gaan inrichten voor de backuptaken (dus van laptop naar NAS), maar ik kan niet aangeven dat de huidige gegevens al hetzelfde zijnEr zitten weinig opties in de software, ik kan een bronmap (laptop) en een doelmap (NAS) aangeven, de computernaam verzint de software er zelf bij, maar dan zijn de opties op.
Moet ik morgen nu het hele feest weer andersom doen, dus gegevens van de laptop naar de NAS pompen, of mis ik iets? Arme netwerkkabeltjes....
gebruik backup functie niet, maar neem aan dat ie niet alles heeft gekopieerd.
Ik teken nergens meer voor
Als ik minecraft speel max 80%. anders onder de 1% Minecraft is ook wel een hele zware applicatie plus heb die nog niet geoptimaliseerd of spigot geinstalleerd. Handig dat het java is maakt configureren stukken makkelijker. (behalve dat java super is voor servers wat minder voor games maar goed) nu nog even kijken of die server nog even via buiten beschikbaar kan maken voor een paar vrienden maar dat volgende stap.Tortelli schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:36:
Wat is je cpu load nu op de DS1515+?.
Voor mail plus ga ik nog een tweede DSM draaien met alleen mail plus daar in en misschien wat andere software dat ik gescheiden wilt houden van de rest. Ben nog aan het zoeken wat het beste werkt. Maar die memory upgrade is echt een verbetering zeker omdat ik veel zooi wil draaien maar het meeste is niet tegelijk actief maar neemt wel geheugen in. 16Gb is misschien wel een beetje overdreven maar dat waren de modules die aangeraden werden dus die maar gehaald.
Ik heb 2 HDD's van 3TB, ze zijn beide geformateerd voor de mac op HFS.
De eerste is bijna vol en de 2de leeg.
Nu zit ik met 2 vragen.
Als ik deze in een DS216+ wil stoppen, dienen de schijven dan geformateerd te worden ?
Kan ik de schijven samenvoegen dus 6TB volume, zonder de data kwijt te raken die er nu al op staat.
Nu zit ik met 2 vragen.
Als ik deze in een DS216+ wil stoppen, dienen de schijven dan geformateerd te worden ?
Kan ik de schijven samenvoegen dus 6TB volume, zonder de data kwijt te raken die er nu al op staat.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Weet iemand of Synology de bays van boven naar beneden of van beneden naar boven telt?
Mijn DS411-II is gecrashed. Zie screenshot.

Ik dacht dat te kunnen fixen door nieuwe schijven te plaatsen, maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Nu moet ik support inschakelen volgens de handleiding, maar dan is het van belang dat de schijven er weer in dezelfde volgorde in gaan..
Ninja-edit
Antwoord gevonden! Ik heb gewoon gekeken welke #2 is..
Had ik eerder moeten weten.
Ze tellen overigens van boven naar beneden.. 1,2,3,4... je verwacht het niet..
Mijn DS411-II is gecrashed. Zie screenshot.

Ik dacht dat te kunnen fixen door nieuwe schijven te plaatsen, maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Nu moet ik support inschakelen volgens de handleiding, maar dan is het van belang dat de schijven er weer in dezelfde volgorde in gaan..
Ninja-edit
Antwoord gevonden! Ik heb gewoon gekeken welke #2 is..

Had ik eerder moeten weten.
Ze tellen overigens van boven naar beneden.. 1,2,3,4... je verwacht het niet..
[ Voor 15% gewijzigd door PromWarMachine op 18-05-2016 15:15 ]
De synology gaat altijd de schijven formatteren.Destianto schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:50:
Ik heb 2 HDD's van 3TB, ze zijn beide geformateerd voor de mac op HFS.
Nu zit ik met 2 vragen.
Ik denk wel dat je de lege schijf eerst kan insteken, die formatteren en dan de data via de mac daarop overzetten. Daarna de tweede schijf toevoegen aan je volume.
De uitkomst is dat ik na veel zoeken het niet voor elkaar heb gekregen om de gegevens van de HDD naar de NAS te backuppen op een manier dat CloudStation Backup herkent dat de gegevens al hetzelfde warenQuakie schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:36:
[...]
En wat is de uitkomst?
gebruik backup functie niet, maar neem aan dat ie niet alles heeft gekopieerd.

Ik heb dus m'n hele NAS moeten leegmaken via File op de webinterface en ben nu al drie dagen (!!!!) bijna fulltime aan het backuppen, gaat dus onwijs traag, ik kan ook niet zien hoe ver de taak al gevorderd is en of alle files meegenomen worden. Ik ben dus niet tevreden over dit systeem!
Ander punt is dat de data op mijn HDD samen ca. 910Gb is en dat de NAS nu al voor 1.28Tb vol zit.
Iemand een idee? Ik heb namelijk geen idee of wat ik nu aan het doen ben ooit tot een einde komt, vrijdag ga ik op vakantie, ik zou dan graag een werkbare backup van de gegevens op mijn laptop op de NAS hebben, en daarvan weer een backup op een offsite USB HDD.
Zal wel komen omdat het een backup functie betreft.. Onder de drive (sync) functie heb ik niet het idee dat het programma weer alles sync.. hier en daar een file. Zodra eerste backup voltooit zal er niet continue data over en weer gaan. Verwijderen via file station? Ik neem aan dat je overhead mee neem in je backup. Heb je 1Tb aan data, zou ik een 3Tb backup schijf willen...dan zou je dus even files tijdelijk in andere share kunnen parkeren en als eerste backup goed gelukt is, kan je het weg gooien.. Als er nu wat fout gaat heb je geen backup._Teq_ schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:11:
[...]
De uitkomst is dat ik na veel zoeken het niet voor elkaar heb gekregen om de gegevens van de HDD naar de NAS te backuppen op een manier dat CloudStation Backup herkent dat de gegevens al hetzelfde waren. De reden is het gebrek aan instellingen in de software, zoals ik aangaf. Je kan alleen een bron kiezen (in mijn geval twee partities) en een map waarheen gebackupt wordt. De software voegt hier zelf het volgende aan toe: Backupmap (deze kan je zelf instellen) \ Computernaam (deze kan je ook zelf instellen) \ Letter van de drive of naam van de map die gebackupt wordt.
Ik heb dus m'n hele NAS moeten leegmaken via File op de webinterface en ben nu al drie dagen (!!!!) bijna fulltime aan het backuppen, gaat dus onwijs traag, ik kan ook niet zien hoe ver de taak al gevorderd is en of alle files meegenomen worden. Ik ben dus niet tevreden over dit systeem!
Ander punt is dat de data op mijn HDD samen ca. 910Gb is en dat de NAS nu al voor 1.28Tb vol zit.
Iemand een idee? Ik heb namelijk geen idee of wat ik nu aan het doen ben ooit tot een einde komt, vrijdag ga ik op vakantie, ik zou dan graag een werkbare backup van de gegevens op mijn laptop op de NAS hebben, en daarvan weer een backup op een offsite USB HDD.
Meeste mensen willen niet dat je teveel kunt instellen... dat zorgt voor problemen.. Backup moet gewoon backuppen om zeker te zijn dat alles hersteld kan worden.
Ik teken nergens meer voor
Klopt, ik gebruikte eerst CloudStation Drive, die pakt alleen de aangepaste bestanden, ik neem aan dat CloudStation Backup dit ook doet. Dat de eerste keer langer duurt is daarom logisch, maar zo lang?!?Quakie schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 07:24:
[...]
Zal wel komen omdat het een backup functie betreft.. Onder de drive (sync) functie heb ik niet het idee dat het programma weer alles sync.. hier en daar een file. Zodra eerste backup voltooit zal er niet continue data over en weer gaan. Verwijderen via file station? Ik neem aan dat je overhead mee neem in je backup. Heb je 1Tb aan data, zou ik een 3Tb backup schijf willen...dan zou je dus even files tijdelijk in andere share kunnen parkeren en als eerste backup goed gelukt is, kan je het weg gooien.. Als er nu wat fout gaat heb je geen backup.
Meeste mensen willen niet dat je teveel kunt instellen... dat zorgt voor problemen.. Backup moet gewoon backuppen om zeker te zijn dat alles hersteld kan worden.
Wat betreft een andere backup heb ik het wel (sort of) geregeld, als de boel nu in de soep loopt dan heb ik alles nog, alleen wel handmatig (de oude backup van mijn NAS, begin deze week). Via FileStation de boel verwijderd, omdat ik geen 'format' o.i.d. commando terug kon vinden om de drive geheel leeg te maken voor de nieuwe backups.
Het overheadverhaal snap ik niet: vannacht is de backup weet de hele nacht bezig geweest. De bron is nog steeds 910Gb, de NAS staat nu voor 1.4Tb vol. Ik heb nog steeds het idee dat er iets niet goed gaat met mijn (voor mij heel belangrijke) data.....
Edit: ik ben niet de enige blijkbaar, er lopen nogal wat topics hierover op allerlei fora. Het lijkt erop alsof CloudStation van iedere file tenminste één kopie in z'n eigen database bijhoudt (zelfs als je versiebeheer en prullenbakken uit zet), dat betekent in de praktijk een verdubbeling van je data, ik heb die ruimte niet. Ik ga nu een workarround maken: mappen die ik veel gebruik gaan in de CloudStation Backup cyclus, mappen die meer 'statisch zijn' (films, foto's, etc.) ga ik handmatig op de NAS pletteren. Jammer dit....
[ Voor 14% gewijzigd door _Teq_ op 19-05-2016 08:29 ]
Alle pakketten werken op autosub na, deze werkt alleen als je van een DSM5 upgrade komt naar DSM6 toe ivm veranderde rechtenstructuur. Nzbget, Couchpotato, Sonarr en Headphones werken gewoon onder DSM 6, zowel getest op mijn oude DS414 als op mijn afgelopen weekend binnengekregen DS916+. Wel ben ik zelf na het spelen met docker afgelopen weekend definitief geswitched naar Docker voor deze packages en meer vanuit het oogpunt dat ik ze dan gemakkelijk kan migreren en beter beheer heb over de resources die ze gebruiken. Ik ben nu aan het kijken of ik zelf een image kan maken van autosub voor docker, daarin is het niet anders dan een webapplicatieGrolsch schreef op maandag 16 mei 2016 @ 07:44:
SHR, maar onthou wel dat als je twemaal 6TB erin plaatst je met SHR maar effectief 6TB kan gebruiken voor opslag, en ik kan je vertellen uit ervaring dit loopt sneller vol dan je denktoutlandos schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:23:
916+ is aan te raden, ik spreek uit ervaring
[ Voor 34% gewijzigd door lubbertkramer op 19-05-2016 08:36 ]
Iemand toevallig?DeluxZ schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:54:
Ik wil al een tijdje een NAS gaan kopen en ben een beetje aan het oriënteren welke geschikt zou zijn. Ik zit te kijken naar de DS216 serie (wenslijst: NAS).

@Grolsch het gaat wel weer werken. Als het veel gebruikte pakketten zijn alleen het is even afwachten wanneer het is iemands vrije tijd. Tevens ontstaat het probleem alleen als je op een verse 6.0 start als je upgrade werkt alles gewoon nog.
Hier kan je kijken voor een extreem goede drive test https://www.backblaze.com...eliability-stats-q1-2016/
Zo kan je het geheugen upgraden vind zelf dat synology iets te veel bespaard op geheugen.
http://blog.fedorov.com.a...ry-in-synology-ds216.html
Je kan niet je lib op je nas syncen met je iphone maar misschien is er wel een app die het kan streamen van je nas af. Wat je wel kan doen is een cloudstation share maken op je laptop en je itunes lib uploaden naar je NAS en in sync houden en dan op de nas weer een tool gebruiken voor het streamen van de sync folder.
alternatief idee is misschien deze heb je meer ruimte voor de toekomst: kost helaas wel 100 euro extra.
pricewatch: Synology DiskStation DS415play
@lubbertkramer ik ga zelf ook alles in docker knallen nu veel beter misschien een paar apps (zoals crashplan omdat die overal bij moeten kunnen komen wel native) de rest allemaal in een in container lekker makkelijk plus een nuttige skill om te leren ^_^ Configureren is nog een beetje onhandig met de interface waarbij de docker images zelf alleen maar command line gebruiken dus de volgende stap voor mij is gewoon hem via de commandline aansturen zal makkelijker gaan.
Ga voor de + unit. Heb je intel en dan kan je docker draaien. Plus koop gewoon de goedkoopste schijf ze gaan allemaal een keer stuk. (I should know ik heb er al meer dan 5+ moeten vervangen bagger kwaliteit schijven ten tijden van de overstromingen in Thailand)
Hier kan je kijken voor een extreem goede drive test https://www.backblaze.com...eliability-stats-q1-2016/
Zo kan je het geheugen upgraden vind zelf dat synology iets te veel bespaard op geheugen.
Je kan niet je lib op je nas syncen met je iphone maar misschien is er wel een app die het kan streamen van je nas af. Wat je wel kan doen is een cloudstation share maken op je laptop en je itunes lib uploaden naar je NAS en in sync houden en dan op de nas weer een tool gebruiken voor het streamen van de sync folder.
alternatief idee is misschien deze heb je meer ruimte voor de toekomst: kost helaas wel 100 euro extra.
@lubbertkramer ik ga zelf ook alles in docker knallen nu veel beter misschien een paar apps (zoals crashplan omdat die overal bij moeten kunnen komen wel native) de rest allemaal in een in container lekker makkelijk plus een nuttige skill om te leren ^_^ Configureren is nog een beetje onhandig met de interface waarbij de docker images zelf alleen maar command line gebruiken dus de volgende stap voor mij is gewoon hem via de commandline aansturen zal makkelijker gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door MeZZiN op 19-05-2016 08:59 ]
Crashplan is ook een docker voor, ligt eraan hoeveel verschillende mappen je in de backup wilt meenemen maar je kunt natuurlijk onbeperkt koppelingen maken aan de docker, voordeel is wel dat je die groep dan alleen leesrechten zou kunnen geven waardoor crashplan geïsoleerd te werk gaat op de mappen waar hij toegang tot krijgt met desbetreffende rechtenMeZZiN schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:49:
*knip*
Ik ben op dit moment nog druk bezig met het inregelen van mijn DS916+. Nu heb ik vanuit mijn oude omgeving onderstaande opzet als gedeelde mappen met submappen (volgens mij spreekt hij aardig voor zich). Nu ben ik alleen wel benieuwd hoe hier omgegaan wordt met mappen als administratie (facturen, offertes, etc etc)
Oude indeling:
Nieuwe indeling in opbouw:Back-up
Books
Downloads
DataHomes
- Administratie
- Handleidingen
Movies
Music
Photo
Plex
Series
Software
Web
Docker
Downloads
Homes
Movies
Music
Photo
Series
Je heb helemaal gelijk gewoon alles in docker knallen genoeg memory dus dat kan geen probleem meer zijn voor mij.
Volgens de ontwikkelaar van ASBB ( Ben(V) ) ligt het niet aan de ontwikkelaar maar aan Synology, ik citeer:MeZZiN schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:49:
@Grolsch het gaat wel weer werken. Als het veel gebruikte pakketten zijn alleen het is even afwachten wanneer het is iemands vrije tijd. Tevens ontstaat het probleem alleen als je op een verse 6.0 start als je upgrade werkt alles gewoon nog.
DSM 6 is voor dit package niet gesuppport todat Synology documentatie vrijgeeft hoe je een package voor DSM 6 moet maken.
Vreemde is dat andere packages van derden wel blijven werken zoals Sonarr/Couchpotato en anderen uit de Synocommunity. Autosub van Ben blijft ook werken na een upgrade alleen bij frisse installatie niet. Daarom ben ik nu bezig om het in Docker aan de praat te krijgen, dan kan ik vanaf mijn 916+ gewoon autosub draaien en daarna niet meer afhankelijk zijnvan DSM. (Idem voor het probleem met Sonarr wat er was bij een upgrade naar DSM6 dat je mono van synology moest gebruiken ipv de mono uit de synocommunity)Grolsch schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:06:
[...]
Volgens de ontwikkelaar van ASBB ( Ben(V) ) ligt het niet aan de ontwikkelaar maar aan Synology, ik citeer:
[...]
Maar net als hierboven gezegd is, met de tijd zal alles wel weer werken als package. Vraag is of alle apparaten van Synology dan ondersteund blijven omdat sommige packages specifiek voor bepaalde architectuur gemaakt zijn/worden door de community, nadeel is dat hierdoor bepaalde systemen buiten de boot zouden kunnen vallen
[ Voor 17% gewijzigd door lubbertkramer op 19-05-2016 12:13 ]
Wat ik heb gelezen heeft het te maken met dat Su / sudo anders werkt en dat breekt de meeste packages omdat ze geen root rechten makkelijk meer kunnen krijgen. En wat dan niet help is dat Synology dus geen docs vrijgeeft/hulp hoe dit op te lossen op de officiele manier.
Wat waarschijnlijk meer de gedachte is is dat de package system voor synology zelf is en docker voor externe packages en eigenlijk is dat ook geen slecht idee omdat docker packages beter ondersteund zijn en geen kennis van synology nodig is om applicaties te laten werken.
Wat waarschijnlijk meer de gedachte is is dat de package system voor synology zelf is en docker voor externe packages en eigenlijk is dat ook geen slecht idee omdat docker packages beter ondersteund zijn en geen kennis van synology nodig is om applicaties te laten werken.
Je hoeft ook niet alle applicaties met sudo te draaien, maar het aanmaken van een specfieke user per package gaat ook niet meer automatisch.
Als workaround kun je dat dus handmatig doen.
Als workaround kun je dat dus handmatig doen.
klopt maar dan moeten de packages aangepast worden dat ze de sudo call niet meer doen en dan willen de package makers natuurlijk weten of dit nu de juiste manier is. + aanpassing in de handleiding.
Maar voor nu ga ik alles in docker knallen kijken hoe ver we komen!
Maar voor nu ga ik alles in docker knallen kijken hoe ver we komen!
Welke docker images heb je gebruikt?
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb op dit moment Sonarr, Couchpotato en NZBget draaien onder docker. Ook is de documentviewer van Synology (automatisch tijdens installatie vanuit package center) als docker geinstalleerdkraades schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:30:
Welke docker images heb je gebruikt?
[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 19-05-2016 12:55 ]
Voor minecraft deze:
https://hub.docker.com/r/itzg/minecraft-server/
Voor transmission deze:
https://registry.hub.docker.com/u/dperson/transmission/
De rest had ik al via packages gedaan maar die ga ik nog even snel omzetten zodat mijn nas schoon blijf van packages ^_^ behalve sommige synology packages die ik niet in mijn DSM docker image heb draaien.
https://hub.docker.com/r/itzg/minecraft-server/
Voor transmission deze:
https://registry.hub.docker.com/u/dperson/transmission/
De rest had ik al via packages gedaan maar die ga ik nog even snel omzetten zodat mijn nas schoon blijf van packages ^_^ behalve sommige synology packages die ik niet in mijn DSM docker image heb draaien.
Ik bedoelde welke images precies. Ik zie dat Linux|Server er een hele hoop heeft.lubbertkramer schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:55:
[...]
Ik heb op dit moment Sonarr, Couchpotato en NZBget draaien onder docker. Ook is de documentviewer van Synology (automatisch tijdens installatie vanuit package center) als docker geinstalleerd
👉🏻 Blog 👈🏻
Die draai ik ook, stonden op het grote web te boek als de meest stabiele. Ik heb oa deze handleiding erbij gehad als naslagwerk voor configuratie -> http://www.drfrankenstein.co.uk/kraades schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:04:
[...]
Ik bedoelde welke images precies. Ik zie dat Linux|Server er een hele hoop heeft.
Iemand enig idee wanneer de vervanger voor de rs3614xs wordt uitgebracht. Het huidige model is toch al weer 2 jaar oud..
Wil toch mijn DS715 gaan uitbreiden maar vind een DX513 toch nog iets te prijzig. Nu zie ik de DX213 voor rond de nabij 137 euro.
Ik heb nog 2 schijven over dus is ie wel gelijk vol.
Maar was eigenlijk benieuwd naar de geluid productie van zo'n ding. Zijn deze ook stil of maken ze toch iets meer geluid dan een NAS zelf?
Als ik de specs vergelijk op Synology doet de DS715 19,2,dB en een DX213 19dB dus ietsjes minder maar is dat in werkelijkheid ook zo?
Ik heb nog 2 schijven over dus is ie wel gelijk vol.
Maar was eigenlijk benieuwd naar de geluid productie van zo'n ding. Zijn deze ook stil of maken ze toch iets meer geluid dan een NAS zelf?
Als ik de specs vergelijk op Synology doet de DS715 19,2,dB en een DX213 19dB dus ietsjes minder maar is dat in werkelijkheid ook zo?
Een vraag over certificaat op mijn Synology. Ik heb met Let's Encrypt een certificaat toegevoegd maar mijn oude, niet goed werkende, certificaat is nog default en kan ik niet verwijderen. Hoe maak ik de nieuwe default (en maakt ook meteen de oude verwijderbaar)?
Thanks voor je antwoord. Mijn voorkeur ging eigenlijk ook uit naar de 216+ met twee 3 of 4TB schijven en dan in RAID1. Ik verwacht dat dit wel genoeg is voor de komende tijd.MeZZiN schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:49:
[...]
Ga voor de + unit. Heb je intel en dan kan je docker draaien. Plus koop gewoon de goedkoopste schijf ze gaan allemaal een keer stuk. (I should know ik heb er al meer dan 5+ moeten vervangen bagger kwaliteit schijven ten tijden van de overstromingen in Thailand)
Wat de muziek betreft, streamen is geen optie. Luister eigenlijk altijd mijn muziek via mijn telefoon in de auto. Afgelopen dagen wel wat onderzoek gedaan en het lijkt te kunnen, dus dat is positief.
Als je het Lets encrypt certificaat aanklikt en dan op configureren klikt kun je hem toewijzen aan de services die je wilt.Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:35:
Een vraag over certificaat op mijn Synology. Ik heb met Let's Encrypt een certificaat toegevoegd maar mijn oude, niet goed werkende, certificaat is nog default en kan ik niet verwijderen. Hoe maak ik de nieuwe default (en maakt ook meteen de oude verwijderbaar)?
Zo kun je hem ook op standaard zetten.
Dankje, het toewijzen is gelukt. Alleen het wijzigen naar default kan ik niet vindenComTech schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:47:
[...]
Als je het Lets encrypt certificaat aanklikt en dan op configureren klikt kun je hem toewijzen aan de services die je wilt.
Zo kun je hem ook op standaard zetten.
Wat is eigenlijk het voordeel van al die packages (Sonarr, CP, etc.) als aparte docker images te draaien? Docker is dan wel niet zo zwaar voor de resources maar toch altijd wel zwaarder dan de package 'native' draaien?
Ik heb een korte vraag. Ik heb een DS216Play met 2x4TB WD RED besteld. Ik zal de schijven in principe nooit upgraden. Is het dan slimmer om SHR of RAID1 te selecteren, of maakt het eigenlijk niets uit?
Wanneer ik de NAS binnen heb (begin juni) zullen er vast meer vragen komen, maar voor nu eerst even deze. Uit artikelen op internet word ik weinig wijzer wat de beste keuze is (tenzij er eigenlijk gewoon geen verschil is in mijn situatie).
Wanneer ik de NAS binnen heb (begin juni) zullen er vast meer vragen komen, maar voor nu eerst even deze. Uit artikelen op internet word ik weinig wijzer wat de beste keuze is (tenzij er eigenlijk gewoon geen verschil is in mijn situatie).
Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten
Beveiliging en stabiliteit zouden mijn eerste gedachte zijn.Polster schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:25:
Wat is eigenlijk het voordeel van al die packages (Sonarr, CP, etc.) als aparte docker images te draaien? Docker is dan wel niet zo zwaar voor de resources maar toch altijd wel zwaarder dan de package 'native' draaien?
In principe, uit principe, of zeker? Als dat eerste, heb je een antwoord op je vraagadamvansanten schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:30:
Ik zal de schijven in principe nooit upgraden.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Zeker. Maar ik begrijp niet hoe dat een antwoord op mijn vraag is?F_J_K schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:34:
In principe, uit principe, of zeker? Als dat eerste, heb je een antwoord op je vraag
Ik probeer mijn synology te gebruiken om mensen wat grotere files te laten uploaden.
Ik gebruik hiervoor onder file station de 'Create file request' feature. Dit lijkt te werken, ik krijg netjes mijn host.domein.tld:443/sharing?sharing url maar als ik die url dan in geef krijg ik steeds een '404 The page you are looking for cannot be found.'.
En nu de moeilijkheid: ik gebruik de nginx reverse proxy funtie om https (en http) naargelang de hostname te rediecten naar verschillende services die op de synology draaien.
Aangezien die host.domein.tld:443 dus geredirect wordt naar een andere poort gaat dit niet werken.
Dus dan maar een nieuwe sharing.domein.tld reverse proxy rule aangemaakt en die naar localhost:443 laten redirecten.. maar helaas ngix error: 500 Internal Server Error.
Krijg ik dit uberhaupt nog opgelost zonder manueel in de nginx config files te gaan editen?
Ik gebruik hiervoor onder file station de 'Create file request' feature. Dit lijkt te werken, ik krijg netjes mijn host.domein.tld:443/sharing?sharing url maar als ik die url dan in geef krijg ik steeds een '404 The page you are looking for cannot be found.'.
En nu de moeilijkheid: ik gebruik de nginx reverse proxy funtie om https (en http) naargelang de hostname te rediecten naar verschillende services die op de synology draaien.
Aangezien die host.domein.tld:443 dus geredirect wordt naar een andere poort gaat dit niet werken.
Dus dan maar een nieuwe sharing.domein.tld reverse proxy rule aangemaakt en die naar localhost:443 laten redirecten.. maar helaas ngix error: 500 Internal Server Error.
Krijg ik dit uberhaupt nog opgelost zonder manueel in de nginx config files te gaan editen?
Synology Hybrid Raid laat toe om schijven toe te voegen van een ander volume. In jou geval gaat dit uiteraard niet, gezien je slechts 2 bays hebt, maar in theorie kan je dus een derde schijf van bijv 1 TB toevoegen en zal het volume uitgebreid worden met dat volume en toch parity toepassen.adamvansanten schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:30:
Ik heb een korte vraag. Ik heb een DS216Play met 2x4TB WD RED besteld. Ik zal de schijven in principe nooit upgraden. Is het dan slimmer om SHR of RAID1 te selecteren, of maakt het eigenlijk niets uit?
Bij klassieke Raid 5 bijvoorbeeld zou het systeem dan alle schijven zien als zijnde schijven met het laagste volume, dus 2+2+1 = 1+1+1 in de RAID, waarvan dus 2 TB beschikbaar en 1 als parity.
In jou geval met de 2 disks, zou ik opteren voor Raid 1( schijf 1 wordt gekopieerd op schijf 2), of Raid 0 (data wordt verdeeld over de twee schijven. In het eerste geval heb je meer zekerheid dat je data kan behouden worden in geval van drive failure, in het tweede ben je de data kwijt als er een schijf uitvalt, maar je hebt wel snellere read en write snelheden.
En dan het obligate antwoord: Raid is geen backup! als je echt zeker wilt zijn, pas dan 1-2-3 backu strategy toe. (hoewel volgens mij minder dan 1% van de particulieren dit effectief doen)
De read snelheden zijn vergelijkbaar tussen raid 0 en raid 1. Ik vraag me af of je het verschil in write snelheden in de praktijk merkt (afhankelijk van het gebruik / de rest van je setup).Twanne schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:13:
[...]
In jou geval met de 2 disks, zou ik opteren voor Raid 1( schijf 1 wordt gekopieerd op schijf 2), of Raid 0 (data wordt verdeeld over de twee schijven. In het eerste geval heb je meer zekerheid dat je data kan behouden worden in geval van drive failure, in het tweede ben je de data kwijt als er een schijf uitvalt, maar je hebt wel snellere read en write snelheden.
Persoonlijk zou ik niet voor Raid0 kiezen, dan nog eerder twee volumes (je hebt niet de snelheidswinst, maar bij een drive faillure ben je slechts de helft van de data kwijt).
RAID0 is nooit ter sprake geweest (en ook geen optie). Mijn vraag is of er een verschil tussen SHR en RAID1 is bij een 2bay NAS en wat dan de beste keuze is. Ik denk dat ik maar kies voor SHR, aangezien er eigenlijk geen verschil is en ik dan altijd nog de mogelijkheid heb om later grotere schijven erin te zetten zonder dataverlies (ook al ben ik het niet van plan).Twanne schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:13:
[...]
Synology Hybrid Raid laat toe om schijven toe te voegen van een ander volume. In jou geval gaat dit uiteraard niet, gezien je slechts 2 bays hebt, maar in theorie kan je dus een derde schijf van bijv 1 TB toevoegen en zal het volume uitgebreid worden met dat volume en toch parity toepassen.
Bij klassieke Raid 5 bijvoorbeeld zou het systeem dan alle schijven zien als zijnde schijven met het laagste volume, dus 2+2+1 = 1+1+1 in de RAID, waarvan dus 2 TB beschikbaar en 1 als parity.
En dan het obligate antwoord: Raid is geen backup! als je echt zeker wilt zijn, pas dan 1-2-3 backu strategy toe. (hoewel volgens mij minder dan 1% van de particulieren dit effectief doen)
Ik had me voorgenomen om zeer binnenkort de DS916+ 8GB te gaan halen, en hier dan 3 schijven in te stoppen als SHR BTRFS volume + 1 caching SSD (al aanwezig). Omdat ik met m'n huidige Synology de 6TB al bijna aan het passeren ben lijkt me 3x 6TB WD Red schijven een goede keuze.
12TB effectieve opslag:

Maar ik heb ook nog een vrij jonge 3TB WD Red schijf 'over', waarmee ik in combinatie met 2 nieuwe 8TB WD Red schijven zo'n 11TB aan effectieve storage heb.
(Achterliggend zal het waarschijnlijk een JBOD zijn van 3x3TB R5 + 2x5TB R1)
In dit laatste geval wordt het toch gewoon 1 volume neem ik aan?
Dit artikel brengt me namelijk aan het twijfelen:
"Anders dan bij klassieke RAID verdeelt SHR elk schijfvolume in kleinere delen en wordt extra redundante opslag gecreëerd. Door SHR te gebruiken kunt u het onbeschikbare 4,5 TB-volume gebruiken als kleinere bruikbare delen waardoor de opslagcapaciteit van elke schijf wordt gemaximaliseerd."
Ik heb geen zin in meerdere volumes, als mapgroottes dan toenemen kom je altijd in de knoop..
11TB effectieve opslag:

Qua aanschaf is deze optie zo'n €60 goedkoper, maar imo niet echt relevant gezien de benodigde 3TB ook zoiets waard is)
Wat zouden jullie doen?
- De 3x6TB = 12TB is voor de komende paar jaren ruim voldoende, en kunnen kunnen over enkele jaren uitgebreid worden door of de SSD te vervangen door een 4e 6TB schijf, of voor €140 een DX213 halen en hierin een extra 6TB schijf plaatsen.
- De 2x8TB + 3TB is met 11TB voorlopig ook ruim voldoende, en mocht ik over een paar jaar ruimte tekort komen kan ik de 3TB vervangen voor een 3e 8TB voor 16TB effectieve storage. Alleen de performance kan door de verschillende schijven wat minder zijn.
De 3x6TB is qua performance mogelijk een beter idee omdat alle schijven hetzelfde zijn.
Qua energieverbruik is de 8TB (per TB) vergelijkbaar met de 6TB schijf, maar qua geluid is de 8TB wel een stuk luidruchtiger (39 v/s 33dB). Dit laatste is voor mij niet echt relevant gezien hij toch in een kast staat
12TB effectieve opslag:

Maar ik heb ook nog een vrij jonge 3TB WD Red schijf 'over', waarmee ik in combinatie met 2 nieuwe 8TB WD Red schijven zo'n 11TB aan effectieve storage heb.
(Achterliggend zal het waarschijnlijk een JBOD zijn van 3x3TB R5 + 2x5TB R1)
In dit laatste geval wordt het toch gewoon 1 volume neem ik aan?
Dit artikel brengt me namelijk aan het twijfelen:
"Anders dan bij klassieke RAID verdeelt SHR elk schijfvolume in kleinere delen en wordt extra redundante opslag gecreëerd. Door SHR te gebruiken kunt u het onbeschikbare 4,5 TB-volume gebruiken als kleinere bruikbare delen waardoor de opslagcapaciteit van elke schijf wordt gemaximaliseerd."
Ik heb geen zin in meerdere volumes, als mapgroottes dan toenemen kom je altijd in de knoop..
11TB effectieve opslag:

Qua aanschaf is deze optie zo'n €60 goedkoper, maar imo niet echt relevant gezien de benodigde 3TB ook zoiets waard is)
Wat zouden jullie doen?
- De 3x6TB = 12TB is voor de komende paar jaren ruim voldoende, en kunnen kunnen over enkele jaren uitgebreid worden door of de SSD te vervangen door een 4e 6TB schijf, of voor €140 een DX213 halen en hierin een extra 6TB schijf plaatsen.
- De 2x8TB + 3TB is met 11TB voorlopig ook ruim voldoende, en mocht ik over een paar jaar ruimte tekort komen kan ik de 3TB vervangen voor een 3e 8TB voor 16TB effectieve storage. Alleen de performance kan door de verschillende schijven wat minder zijn.
De 3x6TB is qua performance mogelijk een beter idee omdat alle schijven hetzelfde zijn.
Qua energieverbruik is de 8TB (per TB) vergelijkbaar met de 6TB schijf, maar qua geluid is de 8TB wel een stuk luidruchtiger (39 v/s 33dB). Dit laatste is voor mij niet echt relevant gezien hij toch in een kast staat
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Heb het er maar bij gezet voor de volledigheid.adamvansanten schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:46:
[...]
RAID0 is nooit ter sprake geweest (en ook geen optie). Mijn vraag is of er een verschil tussen SHR en RAID1 is bij een 2bay NAS en wat dan de beste keuze is. Ik denk dat ik maar kies voor SHR, aangezien er eigenlijk geen verschil is en ik dan altijd nog de mogelijkheid heb om later grotere schijven erin te zetten zonder dataverlies (ook al ben ik het niet van plan).
Er is geen verschil omdat je op een 2 bays NAS zit met schijven van dezelfde grootte. Je kan echter niet zomaar 1 van de schijven vervangen door een grotere schijf en verwachten dat je dan meer schijfruimte hebt.
Net zoals bij Raid 1 gaat de grootste schijf aanzien worden als een schijf van het kleinste volume.
Bijvoorbeeld: 4TB + 6TB in Raid 1 = 4TB bruikbaar, exact hetzelfde in SHR
Kijk even hier: https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator
Wat wel kan is bijvoorbeeld starten met een 2-bay model met SHR 2X4TB en dan later het volume migreren naar een 4-bay model en schijven van 6TB toevoegen. Dan heb je wel beschikking over de extra opslag.
Wat jij citeert is het technische vaarhaal achter shr. Doordat het werkt met kleinere delen raak je met verschillende schijven minder opslag kwijt dan als je van raid 1 gebruik maakt.SmiGueL schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:58:
Als gebruiker merk je hier echter niets van. Je krijgt nog steeds 1 volume (als je dit wilt tenminste).
Zover ik begrijp uit de Synology website, kan dit wel door bijvoorbeeld bij 2x4TB eerst de ene te vervangen door een (bijvoorbeeld) 6TB, alles laten syncen en daarna de andere te vervangen door een 6TB. Dan heb je daarna toch 6TB mirrored via SHR?Twanne schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:14:
[...]
Heb het er maar bij gezet voor de volledigheid.
Er is geen verschil omdat je op een 2 bays NAS zit met schijven van dezelfde grootte. Je kan echter niet zomaar 1 van de schijven vervangen door een grotere schijf en verwachten dat je dan meer schijfruimte hebt.
Net zoals bij Raid 1 gaat de grootste schijf aanzien worden als een schijf van het kleinste volume.
Bijvoorbeeld: 4TB + 6TB in Raid 1 = 4TB bruikbaar, exact hetzelfde in SHR
Kijk even hier: https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator
Wat wel kan is bijvoorbeeld starten met een 2-bay model met SHR 2X4TB en dan later het volume migreren naar een 4-bay model en schijven van 6TB toevoegen. Dan heb je wel beschikking over de extra opslag.
Het is me nu wel gelukt.Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 23:14:
[...]
Dankje, het toewijzen is gelukt. Alleen het wijzigen naar default kan ik niet vinden
Ik heb nu nog steeds een probleem met Plex
Ik kan vanaf buiten het netwerk Plex niet openen vanuit DSM.
Als ik dit lokaal in het netwerk doe dan lukt het wel maar dan zijn er twee dingen die volgens mij niet kloppen. Onder Algemeen staat er dit:

En bij Remote Access

Wat kan ik hier aan doen?
edit: Poort 13194 is in de router geforward naar 32400 op de Synology lokale IP.
Ik heb de update handmatig uitgevoerd maar dan start Plex niet meer op (uitvoeren blijft op uitvoeren staan) Dus ik ben nu Plex aan het verwijderen om hem opnieuw te installeren
[ Voor 17% gewijzigd door Markos op 20-05-2016 16:40 ]
Poort 13194 openen in je router en door laten sturen naar je lan adres (192.168.x.x) poort 32400.
[ Voor 54% gewijzigd door job op 20-05-2016 15:31 ]
Sorry vergeten erbij te zetten, dat heb ik al gedaan. En op both gezetjob schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:30:
Poort 13194 openen in je router en door laten sturen naar je lan adres (192.168.x.x) poort 32400.
Hmm ik heb een issue waar ik niet uit kom
Ik verschaf mezelf altijd toegang tot mijn Syno via twee staps verificatie. Via Google Authenticator ontvang ik dan een code die ik invoer om samen met username + ww in te loggen.
Nu heb ik echter een nieuwe telefoon. Daar installeer ik dus net de Google Authenticator app op, maar daar staat mijn Syno nog niet op ingesteld. En je raadt 't al, ik kan niet inloggen op mn Synology, omdat ik de code voor twee staps verificatie nodig heb
(en mn oude telefoon is reeds gereset)
Iemand enig idee hoe ik nu toegang kan krijgen?
Ik verschaf mezelf altijd toegang tot mijn Syno via twee staps verificatie. Via Google Authenticator ontvang ik dan een code die ik invoer om samen met username + ww in te loggen.
Nu heb ik echter een nieuwe telefoon. Daar installeer ik dus net de Google Authenticator app op, maar daar staat mijn Syno nog niet op ingesteld. En je raadt 't al, ik kan niet inloggen op mn Synology, omdat ik de code voor twee staps verificatie nodig heb

Via de garantie heb ik een nieuwe DS716+ ontvangen (moederbord was ineens kapot). Nu wil ik mijn hardeschijven terug plaatsen met de data intact. De hardschijven stonden niet in RAID en zijn met BTRFS geformatteerd.
Nu heb ik wel een knowledge base artikel gevonden, maar die gaan er vanuit dat ik de source NAS nog heb. Die heb ik natuurlijk twee weken geleden opgestuurd ter reparatie en nooit terug ontvangen. Daarnaast heb ik ook niet zo een extra HDD liggen.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Bij voorkeur met behoud van data.
Nu heb ik wel een knowledge base artikel gevonden, maar die gaan er vanuit dat ik de source NAS nog heb. Die heb ik natuurlijk twee weken geleden opgestuurd ter reparatie en nooit terug ontvangen. Daarnaast heb ik ook niet zo een extra HDD liggen.
Bij het aanmaken heb je als het goed is een recover emailadres ingevuld. (zal wel niet dankattapult schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:21:
Nu heb ik echter een nieuwe telefoon. Daar installeer ik dus net de Google Authenticator app op, maar daar staat mijn Syno nog niet op ingesteld. En je raadt 't al, ik kan niet inloggen op mn Synology, omdat ik de code voor twee staps verificatie nodig heb(en mn oude telefoon is reeds gereset)
Maar geen nood, toevallig de QR code ergens opgeslagen? Die even opnieuw scannen. (gok ook van niet
Daarna werd ook de Secret key als tekst gegeven, kun je ook even opnieuw invullen in de Auth app. (..
Nu het antwoord wat je waarschijnlijk zoekt: Een soft reset.
Let even op! welke instellingen worden gereset (en druk de resetknop niet te lang/vaker achter elkaar in, dan gaat er 'iets' meer data verloren
Dat is gek. Dat is namelijk het enige wat je moet doen om toegang te krijgen. Heb je al geprobeerd te verbinden vanaf een andere internetverbinding? Heb je de package al opnieuw gestart?Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:32:
Sorry vergeten erbij te zetten, dat heb ik al gedaan. En op both gezet
Als dat het niet oplost zou ik nogmaals de portforward controleren.
Bij een migratie tussen twee identieke modellen heb je de oude nas niet meer nodig. Als je tenminste op de nieuwe nas exact dezelfde dsm versie installeert als dat je op de oude had staan.Via de garantie heb ik een nieuwe DS716+ ontvangen (moederbord was ineens kapot). Nu wil ik mijn hardeschijven terug plaatsen met de data intact. De hardschijven stonden niet in RAID en zijn met BTRFS geformatteerd.
Wat je wel nodig hebt is tijdelijk een extra schijf (grootte is niet van belang) om de firmware van je nieuwe nas bij te werken.
Kan zijn dat een migratie wel rechtstreeks kan zonder tussenkomst van een tijdelijke schijf.
Maar het kan leiden tot dataverlies.
[ Voor 11% gewijzigd door job op 21-05-2016 01:27 ]
- Ik heb de poorten die plex aangeeft geforward (ook de juiste bij lokaal en extern)job schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 01:21:
[...]
Dat is gek. Dat is namelijk het enige wat je moet doen om toegang te krijgen. Heb je al geprobeerd te verbinden vanaf een andere internetverbinding? Heb je de package al opnieuw gestart?
Als dat het niet oplost zou ik nogmaals de portforward controleren.
- Ik heb handmatig de update gedownload en geïnstalleerd. Alleen toen startte plex niet meer
- Toen plex verwijderd en opnieuw geïnstalleerd
- Werkte nog steeds niet. Toen zelf poort nummer toegekend (uiteraard ook gewijzigd in de router)
- Dit werkte ook niet. Ook niet nadat ik de routering en synology opnieuw opgestart had
Via andere internetverbinding kom ik niet in de plex pagina. Dus ik heb alles via team viewer gedaan (op een lokale laptop ingelogd en toen alles aangepast)
Moet ik anders nog iets doen bij de firewall of het certificaat?
Ja, de firewall moet toegang op de interne poort toestaan.
Het verhaal van je certificaat staat hier los van. Tenminste ik hoor je niets zeggen over een melding van je browser over het certificaat. En ik vraag me af of je certificaat wel probleemloos ingezet kan worden voor plex.
Het verhaal van je certificaat staat hier los van. Tenminste ik hoor je niets zeggen over een melding van je browser over het certificaat. En ik vraag me af of je certificaat wel probleemloos ingezet kan worden voor plex.
[ Voor 44% gewijzigd door job op 21-05-2016 09:56 ]
Welke optie moet ik dan aanpassen in de firewall? Want ik zie Plex nergens er tussen staanjob schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:51:
Ja, de firewall moet toegang op de interne poort toestaan.
Bedankt voor de info.job schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 01:21:
[...]
Bij een migratie tussen twee identieke modellen heb je de oude nas niet meer nodig. Als je tenminste op de nieuwe nas exact dezelfde dsm versie installeert als dat je op de oude had staan.
Wat je wel nodig hebt is tijdelijk een extra schijf (grootte is niet van belang) om de firmware van je nieuwe nas bij te werken.
Kan zijn dat een migratie wel rechtstreeks kan zonder tussenkomst van een tijdelijke schijf.
Maar het kan leiden tot dataverlies.
Ik heb nu de hardeschijf uit een oude laptop uitgebouwd en geformatteerd. Gelukkig had ik mailtjes ingesteld voor iedere DSM update, dus zo ben ik erachter gekomen dat er waarschijnlijk DSM 6.0-7321 op stond. Ben nu aan het installeren, dus over niet al te lang zou ik moeten weten of het gelukt is!
Update:
Alles weer terug, inclusief instellingen etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 21-05-2016 15:40 ]
Je kan een custom poort toevoegen. Klik gewoon wat rond. Stuk gaat hij er niet van.Ik_ben_Mark3 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:23:
[...]
Welke optie moet ik dan aanpassen in de firewall? Want ik zie Plex nergens er tussen staan
Ik heb op m'n ds216+ een letsencrypt certificaat kan ik deze exporteren naar m'n xpenology server zodat ze op beide blijven werken?
Helaas is xpenology nog niet op dsm versie 6 dus daar aanmaken gaat nog niet vandaar dat ik het zo wil proberen.
Helaas is xpenology nog niet op dsm versie 6 dus daar aanmaken gaat nog niet vandaar dat ik het zo wil proberen.
Of het technisch mogelijk is weet ik niet (vast wel), maar het is niet heel praktisch.ComTech schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 14:23:
Ik heb op m'n ds216+ een letsencrypt certificaat kan ik deze exporteren naar m'n xpenology server zodat ze op beide blijven werken? Helaas is xpenology nog niet op dsm versie 6 dus daar aanmaken gaat nog niet vandaar dat ik het zo wil proberen.
Je lets encrypt certificaat is maar 3 maanden geldig. Dan zou je de handelingen dus elke 3 maanden moeten herhalen.
Waarom maak je niet gebruik van de reverse proxy in dsm 6? Al het verkeer gaat dan via je diskstation, en is vanuit het internet afgedekt door je certificaat.
Iemand die dit weet? Ik heb twee NASsen, waarvan één Synology (DS214plus). Nu vind ik DS Video een geweldige app voor m'n mobiel/laptop, maar heb één probleem:
- De Synology heeft een share op de andere NAS, waar ook wat video's staan.
- In Plex kan ik die share gewoon toevoegen
- In de Video Server op de Synology kan ik geen externe shares toevoegen, lijkt het
Kijk ik er nu overheen of is er een mogelijkheid die share toe te voegen?
- De Synology heeft een share op de andere NAS, waar ook wat video's staan.
- In Plex kan ik die share gewoon toevoegen
- In de Video Server op de Synology kan ik geen externe shares toevoegen, lijkt het
Kijk ik er nu overheen of is er een mogelijkheid die share toe te voegen?
Ik heb een DS214+ en voor een deel bewaar ik daar antieke data op. Ik zou deze data graag een paar keer per jaar willen scrubben. Als ik het goed begrepen heb, dan kan ik de ingebouwde scrubfunctie van Synology niet gebruiken, omdat die alleen werkt voor RAID-5 en RAID-6 volumes.
Bestaat hier nog een andere standaardoplossing/package voor?
Bestaat hier nog een andere standaardoplossing/package voor?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Heb jij hier geen issues mee? Ik kan mijn Apple TV nog steeds niet vinden onder Externe Spelers en alleen door een reboot van de NAS te forceren verschijnt ie weer voor een tijdje. Afspelen van content lukt dan maar ik krijg de subtitles nog steeds niet aan de praat. Begint behoorlijk vervelend te worden. Ik heb beneden geen smart TV en ben afhankelijk van Apple TVQuakie schreef op zondag 08 mei 2016 @ 23:23:
[...]
Ik gebruik zelf Video Station en een apple TV. Dit is voor 90% voldoende... Ik heb nog een WD Live als backup maar wordt bijna nooit gebruikt.
In DSM6.0 zit offline transcoding in Video Station, waardoor een snellere nas ook niet meer noodzakelijk is. Je kunt het van te voren doen. Ook is er een windows 10 app...
Zie ook: JB in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" Enige wat nu dus werkt (met alle content die ik heb) is de verouderde DSvideo app op mijn Samsung smart TV op de slaapkamer
Specs:
DS214play
DSM 6.0-7321 Update 6
Video Station 2.0-1134
[ Voor 14% gewijzigd door JB op 22-05-2016 10:22 ]
Mijn boefje is liev!
Ik heb een serieus probleem nu. Ik was wat aan het testen in verschillende accounts, en blijkbaar heb ik teveel keer een fout wachtwoord ergens ingetypt tijdens inloggen.
Nu heb ik het leuke geintje dat ik niet meer kan inloggen op DSM. Ook niet met mijn admin account. De melding is dat ik te veel keer binnen een bepaalde tijdsduur heb ingelogd. Ik heb nu 2 uur gewacht en kan nog steeds niet inloggen.
Ik zou niet meer weten wat de tijdsduur was, en ook niet na hoeveel aanmeldpogingen.
Zou ik nog langer moeten wachten, of is er een andere manier om weer in te kunnen loggen? Ik heb de NAS ook al herstart.
De mappings in Windows werken nog wel.
Nu heb ik het leuke geintje dat ik niet meer kan inloggen op DSM. Ook niet met mijn admin account. De melding is dat ik te veel keer binnen een bepaalde tijdsduur heb ingelogd. Ik heb nu 2 uur gewacht en kan nog steeds niet inloggen.
Ik zou niet meer weten wat de tijdsduur was, en ook niet na hoeveel aanmeldpogingen.
Zou ik nog langer moeten wachten, of is er een andere manier om weer in te kunnen loggen? Ik heb de NAS ook al herstart.
Er zit een reset knop ergens achterop, maar dan ben je alle settings kwijt.Buffalo schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:52:
Ik heb een serieus probleem nu. Ik was wat aan het testen in verschillende accounts, en blijkbaar heb ik teveel keer een fout wachtwoord ergens ingetypt tijdens inloggen.
Het is belangrijk om te weten dat niet het ACCOUNT maar het IP ADRES van de pc waarmee geprobeerd werd in te loggen wordt geblokkeerd (voor x uur of onbepaalde tijd)Buffalo schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:52:
Nu heb ik het leuke geintje dat ik niet meer kan inloggen op DSM. Ook niet met mijn admin account.
Dus wat ik zou proberen:
Log dit keer niet in naar je lokale IP adres van de NAS (vb: 192.168.1.123:5000) maar naar je externe IP:poort of domeinnaam (vb: buffalo.synology.me:5000)
Hierdoor heb je opnieuw x pogingen om het te proberen.
Je kan het ook even vanaf een andere computer (of telefoon/tablet) proberen in huis (want: ander IP adres) of uiteraard op je eigen pc het IPv4 adres even handmatig veranderen)
Als die is ingelogd even bij Configuratiescherm --> Beveiliging je IP-adres uit de geblokkeerde lijst gooien.
Als dit niet werkt idd even de reset knop indrukken, maar dan ben je wel o.a. de volgende instelligen kwijt.
[ Voor 14% gewijzigd door SmiGueL op 22-05-2016 21:32 ]
Hierbij een vraagje met betrekking op mijn DS413 met DSM6.0v6. Ik heb daar twee Western Digital 3TB Red schijven in zitten ingesteld op Synology Hybrid RAID 1 disk tolerance.
Volgens de storage manager de data usage best hoog, 83%. Er staat echter voor een kleine 800GB data op als ik alles na loop.
Ik heb al even proberen te zoeken maar kan geen oplossing en oorzaak vinden van wat hier aan de hand is. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?
Volgens de storage manager de data usage best hoog, 83%. Er staat echter voor een kleine 800GB data op als ik alles na loop.
Ik heb al even proberen te zoeken maar kan geen oplossing en oorzaak vinden van wat hier aan de hand is. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?
Vraag, Synology heeft mooi Mailplus gelanceerd maar nu mis ik een soortgelijke kalender applicatie. Heeft iemand een aanbeveling hierin of gebruikt iemand onder DSM 6 de kalender functionaliteit van caldav?
Ik heb bewust gekozen om op DSM 5.2 te blijven, maar ik word helemaal gek van het feit dat mijn Synology automatisch het Control Panel opent als ik inlog en mij laat zien dat er een update is. Ik heb inmiddels uitgeschakeld dat hij dagelijks controleert of er updates zijn, maar dat verandert niets. Kan iemand mij vertellen hoe ik voorkom dat dit zo opdringerig gepushed wordt? Thanks.
Dan wel omdat je beide schijven verwisselt, maar als je maar 1 schijf verwisselt, dan heb je dus verloren schijfruimte.adamvansanten schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:27:
[...]
Zover ik begrijp uit de Synology website, kan dit wel door bijvoorbeeld bij 2x4TB eerst de ene te vervangen door een (bijvoorbeeld) 6TB, alles laten syncen en daarna de andere te vervangen door een 6TB. Dan heb je daarna toch 6TB mirrored via SHR?
Als je daarentegen een schijf toevoegt (4TB + 4TB + 6TB), dan heb je die verloren ruimte niet.
Dank voor de toelichting. Ik ga echter voor een 2-bay NAS, dus die oplossing is voor mij niet van toepassing.Twanne schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:17:
[...]
Dan wel omdat je beide schijven verwisselt, maar als je maar 1 schijf verwisselt, dan heb je dus verloren schijfruimte.
Als je daarentegen een schijf toevoegt (4TB + 4TB + 6TB), dan heb je die verloren ruimte niet.
In mijn geval komt het er dus op neer dat het eigenlijk niets uitmaakt of ik SHR of RAID1 kies, behalve dat ik bij SHR eventueel ooit de schijven zou kunnen upgraden zonder dataverlies (een voor een upgraden). Bedankt!
Je kan de update count naar 0 zetten met synoappnotify vanaf de command line.Deadly Knapsack schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:45:
Kan iemand mij vertellen hoe ik voorkom dat dit zo opdringerig gepushed wordt? Thanks.
Voor een enkele user:
synoappnotify -c SYNO.SDS.AdminCenter.Application knapsack -u 0
Of voor alle administrators:
synoappnotify -c SYNO.SDS.AdminCenter.Application @administrators -u 0
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dat upgraden kan je met Raid 1 ook hoor.adamvansanten schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:21:
[...]
Dank voor de toelichting. Ik ga echter voor een 2-bay NAS, dus die oplossing is voor mij niet van toepassing.
In mijn geval komt het er dus op neer dat het eigenlijk niets uitmaakt of ik SHR of RAID1 kies, behalve dat ik bij SHR eventueel ooit de schijven zou kunnen upgraden zonder dataverlies (een voor een upgraden). Bedankt!
Wat met SHR wel een mogelijkheid i, is dat als je later een 4 bays model koopt, je de schijven kan overzetten en dan wel extra kan gaan toevoegen. Met raid 1 zal dit ook mogeijk zijn, maar dus niet met schijven van een andere grootte.
Volgens mij gewoon een bug in storage manager, heb ik al vaker gelezen in dit topic. Heeft verder geen gevolgen, want is alleen visueel.Dagg schreef op maandag 23 mei 2016 @ 09:45:
Hierbij een vraagje met betrekking op mijn DS413 met DSM6.0v6. Ik heb daar twee Western Digital 3TB Red schijven in zitten ingesteld op Synology Hybrid RAID 1 disk tolerance.
Welke versie van de 916+, hier sinds vorige week de 916+ 8GB staan. Raid5 is een goede keuze gezien dezelfde schijven, wil je alleen later flexibel schijven kunnen upgraden van verschillende grotes is SHR of SHR2 de logische keuze.Arjant2 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:58:
Ik heb zojuist een 916+ besteld met 4xTB schijven.
Is raid 5 de beste optie?
[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 23-05-2016 12:06 ]
8gb versie ook.lubbertkramer schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:04:
[...]
Welke versie van de 916+, hier sinds vorige week de 916+ 8GB staan. Raid5 is een goede keuze gezien dezelfde schijven, wil je alleen later flexibel schijven kunnen upgraden van verschillende grotes is SHR of SHR2 de logische keuze.
Raid 5 wordt het dan dus, aangezien ik reeds ruim voldoende rekening heb gehouden met voldoende schuifruimte voor de toekomst.
Dank voor je antwoord Twanne. Denk dat ik dan toch maar voor SHR ga (elk klein voordeel is toch een voordeel). Qua prestaties lijkt er in ieder geval niet echt verschil tussen te zitten.Twanne schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:43:
[...]
Dat upgraden kan je met Raid 1 ook hoor.
Wat met SHR wel een mogelijkheid i, is dat als je later een 4 bays model koopt, je de schijven kan overzetten en dan wel extra kan gaan toevoegen. Met raid 1 zal dit ook mogeijk zijn, maar dus niet met schijven van een andere grootte.
Naar mijn idee zou ik altijd gaan voor SHR omdat je dan flexibel ben. Als je ooit schijven wilt vervangen voor grotere exemplaren bijvoorbeeld van 3tb naar 6th dan heeft het gewoonweg geen zin omdat je die bijRAID 5 alleen maar tot 3tb kan gebruiken. Bij SHR kan je gewoon uitbreiden en dan vergroten een voor een.
RAID 5 kan je op eenzelfde manier uitbreiden.. alleen komt de ruimte pas beschikbaar wanneer ALLE schijven 'vergroot' zijn.MeZZiN schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:54:
Naar mijn idee zou ik altijd gaan voor SHR omdat je dan flexibel ben. Als je ooit schijven wilt vervangen voor grotere exemplaren bijvoorbeeld van 3tb naar 6th dan heeft het gewoonweg geen zin omdat je die bijRAID 5 alleen maar tot 3tb kan gebruiken. Bij SHR kan je gewoon uitbreiden en dan vergroten een voor een.
Jep helemaal waar alleen SHR is iets flexibeler omdat de je dan wel van de geupgrade schijven gebruik kan maken en bij RAID 5 worden kan alleen maar de max van de kleinste schijf gebruikt worden. Ik zie zelf weinig reden om RAID 5 te gebruiken. Maar goed dat ben ik
Tevens kan je makkelijk hdd's toevoegen/ aanpassen zonder upgrade
Ben zelf ooit op 1 drive begonnen en langzaam aan elke keer schijven toegevoegd.
Ook niet in alle gevallen.MeZZiN schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:51:
Jep helemaal waar alleen SHR is iets flexibeler omdat de je dan wel van de geupgrade schijven gebruik kan maken..
Vanwege het gebruiksgemak etc. wil ik graag een Synology kopen (met WD Red schijven) echter welke moet ik nou kiezen?
Mijn wensen zijn:
- minimaal 2 disken van 3TB per disk (er zullen films, series en foto's op komen)
- moet goed werken met minimaal 2 actieve connecties naar de NAS (dus 2 personen die individueel bijv, een film/serie kijken vanaf een pi3 of pc)
- kunnen downloaden/schedulen van torrents
- weet niet of het bij elke Synology kan maar ik wil ook via een app (al is het een filebrowser op de tablet zelf, zoals ES File Explorer) foto's kunnen bekijken die op de NAS staan en kunnen swipen door de foto's. Ik vraag dit specifiek omdat ik soms heb meegemaakt dat ik niet door foto's kan swipen, maar ze telkens individueel weer moet openen en sluiten.
- afspelen van films/series vanaf een pi3 of tablet. voor dat laatste weet ik niet of ik dan een Synology nodig heb die kan transcoderen, of dat de tablet dat zelf kan doen.
Een vraag is nog:
- Nu heb ik op mijn pc een batch script die via commandline een Truecrypt container opent (die op een externe schijf staat) en dan bestanden wegschrijft als backup. Kan zoiets ook op de Synology? Kan ik dus Truecrypt of Veracrypt erop installeren en een batch script schedulen?
(Het wachtwoord staat gewoon in het script maar het gaat erom dat als die externe schijf buiten de deur gaat de truecrypt containers niet zomaar geopend kunnen worden.)
Wat heb ik zelf al onderzocht?
Ik kom een beetje uit op de DS216 serie. Maar ik zie daar 4 types.
Is de 216 zoveel duurder dan de 216j omdat die hotswappable drives heeft (en iets meer CPU power)? Of nog andere redenen?
Is 512mb geheugen genoeg voor wat ik wil doen? Of heb ik dan toch 1gb nodig?
Waar moet ik nog meer op letten?
Bedankt voor feedback!
Mijn wensen zijn:
- minimaal 2 disken van 3TB per disk (er zullen films, series en foto's op komen)
- moet goed werken met minimaal 2 actieve connecties naar de NAS (dus 2 personen die individueel bijv, een film/serie kijken vanaf een pi3 of pc)
- kunnen downloaden/schedulen van torrents
- weet niet of het bij elke Synology kan maar ik wil ook via een app (al is het een filebrowser op de tablet zelf, zoals ES File Explorer) foto's kunnen bekijken die op de NAS staan en kunnen swipen door de foto's. Ik vraag dit specifiek omdat ik soms heb meegemaakt dat ik niet door foto's kan swipen, maar ze telkens individueel weer moet openen en sluiten.
- afspelen van films/series vanaf een pi3 of tablet. voor dat laatste weet ik niet of ik dan een Synology nodig heb die kan transcoderen, of dat de tablet dat zelf kan doen.
Een vraag is nog:
- Nu heb ik op mijn pc een batch script die via commandline een Truecrypt container opent (die op een externe schijf staat) en dan bestanden wegschrijft als backup. Kan zoiets ook op de Synology? Kan ik dus Truecrypt of Veracrypt erop installeren en een batch script schedulen?
(Het wachtwoord staat gewoon in het script maar het gaat erom dat als die externe schijf buiten de deur gaat de truecrypt containers niet zomaar geopend kunnen worden.)
Wat heb ik zelf al onderzocht?
Ik kom een beetje uit op de DS216 serie. Maar ik zie daar 4 types.
Is de 216 zoveel duurder dan de 216j omdat die hotswappable drives heeft (en iets meer CPU power)? Of nog andere redenen?
Is 512mb geheugen genoeg voor wat ik wil doen? Of heb ik dan toch 1gb nodig?
Waar moet ik nog meer op letten?
Bedankt voor feedback!
Ik heb het geprobeerd, maar krijg nog steeds na openen DSM het Control Panel te zien met het Update & Restore scherm. Zelfs na reboot, voor mijzelf als user en voor de admins...DukeBox schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:27:
[...]
Je kan de update count naar 0 zetten met synoappnotify vanaf de command line.
Voor een enkele user:
synoappnotify -c SYNO.SDS.AdminCenter.Application knapsack -u 0
Of voor alle administrators:
synoappnotify -c SYNO.SDS.AdminCenter.Application @administrators -u 0
Nog een suggestie?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).