(interessante pdf van Synology over SSD caching voor de mensen die net zo geïnteresseerd zijn als mijQuakie schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:07:
Voor diegene die het interesse in SSD Caching hebben..
In het verleden opmerking gemaakt dat SSD caching minder nut heeft bij veel (vrije) geheugen en op mijn schone installatie kan ik het beamen.
Ik ben wel benieuwd of in jouw geval er gewoon vaak dezelfde en/of veel kleine bestanden worden geladen, waardoor je schijnbaar genoeg lijkt te hebben aan de paar GB aan RAM cache; of dat het zo is dat de grotere bestanden die je wenst te cachen mogelijk volgens DSM te groot zijn om op de SSD te zetten?
*niet qua MB's uiteraard, maar qua mogelijke performancewinst t.o.v. een HDD i.v.m. sequentieel)
Nu geloof ik best dat Synology zelf prima kan bepalen welke bestanden als eerst uit de cache gegooid worden als deze 100% vol is, maar is hier ook iets (meer) aan te configureren? Ik kan er niets over vinden (op screenshots) in ieder geval, behalve dat er ergens een Configure knop moet zitten waarna sequentiele I/O aan en uit is te zetten.
- Kunnen bijvoorbeeld bepaalde directories of bestandstypen toegevoegd of excluded worden?
- Kan een maximale bestandsgrootte van bestanden welke gecached worden aangeggeven worden?
(Het zou in mijn geval bijvoorbeeld zonde zijn als ik een film van 10GB toevallig 4x open in een paar dagen, dat deze dan de cache van 1000+ af en toe bekeken documenten/foto's/thumbs weggooit. Die film kijk ik mogelijk toch nooit weer (en hoeft sowieso niet vanaf SSD afgespeeld te worden) terwijl die foto's die vanaf de SSD laden PhotoStation waarschijnlijk een goeie boost geeft.
Kun je dat niet simpel testen door gewoon een paar keer enkele (grote) bestanden te openen en kijken of deze de SSD's vullen? Waarschijnlijk worden ze pas toegevoegd als ze buiten de bestanden in het nog snellere RAM cache vallen, en het kan best zijn dat Synology ze pas aan de SSD cache toevoegt nadat ze enkele keren zijn benaderd.Na dagen (intensief gebruik) zijn beiden cache ssd volumes zo goed als leeg.. Ik draai nu met 2 read cache (1 op gewone volume en 1 op mijn LUN volume). Ze zitten nu op 3 en 1%.. Ik weet dat ze langzaam vullen maar op een bepaalde manier heb ik het gevoel dat ze niet gevuld worden (hiervoor waren ze continue 100% vol read/write).
Ik ga dus proberen of een read write cache helpt..anders gaan ze eruit..
Voor zover ik gelezen heb wordt een read/write SSD in RAID1 modus gezet, waardoor de 120GB opgedeeld moet worden voor zowel read als write cache. Als dit 50/50 gebeurd, gaan de percentages natuurlijk ook 2x zo snel omhoog dan met een enkele SSD.edit: read/write aangemaakt binnen 5min zit hij al voor 3% vol.. Ook reageren sommige handelingen sneller dan hiervoor..Even aankijken.
Voor hier thuis ben ik nog niet zo overtuigd van de WRITE cache. (ieders situatie verschilt uiteraard) Kleine bestanden gaan toch eerst naar de snellere 64MB cache van de HDD zelf, en grote bestanden worden sowieso wel met 100MB/s+ sequentieel weggeschreven.
[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 05-05-2016 02:09 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup