[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 114 Laatste
Acties:
  • 643.843 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:38
Quakie schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:07:
Voor diegene die het interesse in SSD Caching hebben..

In het verleden opmerking gemaakt dat SSD caching minder nut heeft bij veel (vrije) geheugen en op mijn schone installatie kan ik het beamen.
(interessante pdf van Synology over SSD caching voor de mensen die net zo geïnteresseerd zijn als mij :P)

Ik ben wel benieuwd of in jouw geval er gewoon vaak dezelfde en/of veel kleine bestanden worden geladen, waardoor je schijnbaar genoeg lijkt te hebben aan de paar GB aan RAM cache; of dat het zo is dat de grotere bestanden die je wenst te cachen mogelijk volgens DSM te groot zijn om op de SSD te zetten?
*niet qua MB's uiteraard, maar qua mogelijke performancewinst t.o.v. een HDD i.v.m. sequentieel)

Nu geloof ik best dat Synology zelf prima kan bepalen welke bestanden als eerst uit de cache gegooid worden als deze 100% vol is, maar is hier ook iets (meer) aan te configureren? Ik kan er niets over vinden (op screenshots) in ieder geval, behalve dat er ergens een Configure knop moet zitten waarna sequentiele I/O aan en uit is te zetten.
- Kunnen bijvoorbeeld bepaalde directories of bestandstypen toegevoegd of excluded worden?
- Kan een maximale bestandsgrootte van bestanden welke gecached worden aangeggeven worden?
(Het zou in mijn geval bijvoorbeeld zonde zijn als ik een film van 10GB toevallig 4x open in een paar dagen, dat deze dan de cache van 1000+ af en toe bekeken documenten/foto's/thumbs weggooit. Die film kijk ik mogelijk toch nooit weer (en hoeft sowieso niet vanaf SSD afgespeeld te worden) terwijl die foto's die vanaf de SSD laden PhotoStation waarschijnlijk een goeie boost geeft. :)
Na dagen (intensief gebruik) zijn beiden cache ssd volumes zo goed als leeg.. Ik draai nu met 2 read cache (1 op gewone volume en 1 op mijn LUN volume). Ze zitten nu op 3 en 1%.. Ik weet dat ze langzaam vullen maar op een bepaalde manier heb ik het gevoel dat ze niet gevuld worden (hiervoor waren ze continue 100% vol read/write).
Ik ga dus proberen of een read write cache helpt..anders gaan ze eruit..
Kun je dat niet simpel testen door gewoon een paar keer enkele (grote) bestanden te openen en kijken of deze de SSD's vullen? Waarschijnlijk worden ze pas toegevoegd als ze buiten de bestanden in het nog snellere RAM cache vallen, en het kan best zijn dat Synology ze pas aan de SSD cache toevoegt nadat ze enkele keren zijn benaderd.
edit: read/write aangemaakt binnen 5min zit hij al voor 3% vol.. Ook reageren sommige handelingen sneller dan hiervoor..Even aankijken.
Voor zover ik gelezen heb wordt een read/write SSD in RAID1 modus gezet, waardoor de 120GB opgedeeld moet worden voor zowel read als write cache. Als dit 50/50 gebeurd, gaan de percentages natuurlijk ook 2x zo snel omhoog dan met een enkele SSD. ;)

Voor hier thuis ben ik nog niet zo overtuigd van de WRITE cache. (ieders situatie verschilt uiteraard) Kleine bestanden gaan toch eerst naar de snellere 64MB cache van de HDD zelf, en grote bestanden worden sowieso wel met 100MB/s+ sequentieel weggeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 05-05-2016 02:09 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

F_J_K schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 22:00:
Had je mijn latere post F_J_K in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" gezien? Oplossing voor mij was de CPU-load voldoende lager krijgen.
Ja had ik gelezen en begrijp nu dat dit daarmee van doen had maar dit is toch geen oplossing :? NAS staat hier niets te doen met een CPU op max 25% Als Video Station daardoor al van de leg raakt :/ Is dit issue breder bekend? Zie/lees er in dit topic weinig over maar kan me niet voorstellen dat wij de enigen zijn die Video Station gebruiken...

Op mijn Samsung TV werkt de DSvideo app wel dus zit de fout dan in de app (Apple/iOS)?

Verder is mijn CPU gewoon rustig (draai ook Photo Station) maar wordt die getriggerd wanneer ik DSvideo wil gebruiken want het indexeren is al lang klaar sinds ik DSM 6.0 draai?

Enige wat ik me nog kan bedenken is dat Timemachine van mijn iMac bezig is geweest op dat moment, maar dan zou ik eerder haperingen verwachten dan het totaal niet willen afspelen als dit netwerktechnisch een bottleneck zou zijn want CPU/mem doet niet veel als Timemachine actief is.

[ Voor 47% gewijzigd door JB op 05-05-2016 08:51 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

sinds eergisteren in het bezit van de 216play, wat een fijn apparaat :). Ik ben er nu twee avonden mee aan het instellen geweest en over het algemeen werkt het erg fijn (sabnzb, sickbeard, cloud station en ds video heb ik inmiddels aan de praat). O, en wat is dat quickconnect fijn zeg. Ik zit achter een router met dd-wrt en een vpn-client, en het werkt gewoon, ook buitenshuis. Niets met poorten instellen enz, super.

Wel heb ik een paar vragen, hopelijk kan iemand me hierbij helpen:

• Ik snap nog niet helemaal hoe het nu zit met filestation en cloudstation. Ik heb op DSM een paar gedeelde mappen gemaakt in filesystation, maar die zie ik niet terug in cloudstation. Ik wil graag een gedeelde map met mijn vriendin synchroniseren via cloudstation. Of snap ik het niet goed en zijn het twee losse apps die volledig los van elkaar opereren en elkaar ook niet kunnen zien?
Nog zo'n voorbeeld: zo heb ik ook een mapje NZB op mijn cloudstation staan, en ik wil dat SABnzb dat monitort. Dat ingesteld via SABnzb, maar SABnzb ziet de bestanden van cloudstation niet, die ziet alleen de bestanden die ik ook zie via filestation. Dus deze functie werkt niet?
Ik denk dat ik dit stuk nog niet helemaal snap.

[li] ik heb gelezen dat de nas de laatste x versies van je bestanden opslaat. Waar vind ik dat precies terug (die oude versies) en waar kan ik instellen hoeveel versies hij onthoudt? Ik kan het in het configuratiescherm niet terugvinden.
Gevonden bij cloud sync server

edit:nog iets
Vanochtend had ie netjes het eea gedownload, maar dat stond niet automatisch in ds-video. Dat kwam er pas bij te staan toen ik handmatig op indexeren klikte in videostation (in de browser) toen pas kwamen ze erbij, ik zie nergens een instelling staan met de frequentie van indexeren. Iemand die weet dat dat werkt?

[ Voor 11% gewijzigd door EWK op 05-05-2016 10:31 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

JB schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 08:40:
Ja had ik gelezen en begrijp nu dat dit daarmee van doen had maar dit is toch geen oplossing :? NAS staat hier niets te doen met een CPU op max 25% Als Video Station daardoor al van de leg raakt :/ Is dit issue breder bekend? Zie/lees er in dit topic weinig over maar kan me niet voorstellen dat wij de enigen zijn die Video Station gebruiken...
Dan heeft het dus een andere oorzaak - bij mij zat het veel hoger en was het probleem direct over toen ik ffmpeg-thumb killde. (Al zou je dat als test wel even kunnen proberen).

Ik heb ondertussen overigens de Photo Station ook uitgeschakeld, gebruikte ik toch niet. (Ik gebruik de Syno qua foto's alleen voor backuppen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 10:02
Mannen, afgelopen weekend heeft mijn zwager een Synology RS815+ gekocht en mij gevraagd deze voor hem te configureren.

Aangezien er geen servers aanwezig zijn en dus ook geen domain controller etc wilde hij voor zijn medewerkers een account binnen de Synology NAS hebben. De PC's op zijn kantoor zijn allemaal Windows (8.1 & 10).

Op de Synology wil hij een aantal verschillende mappen hebben (Directie/Sales/Marketing/etc.) en hij wilt natuurlijk ook dat de Sales-medewerkers alleen in de Sales map kan enz. Zo gezegd zo gedaan, toch? Ik maak dus enkele shares aan op de NAS. Ik maak enkele groepen aan welke ik read/write permission geef op de bijbehorende map en vervolgens de user accounts lid maak van de juiste groep. Lukt allemaal prima, maar met geen mogelijkheid krijg ik een drive-mapping gemaakt naar \\Hostname_NAS\share met één van de User accounts. Ik kan alleen een drivemapping maken met het Administrator account. En zelfs als ik de User lid maak van de Administrator groep lukt het niet.

Nu heb ik wel Network Discovery op de NAS uitgezet, maar in principe zou je dan wel gewoon drivemappings moeten kunnen maken met de juiste credentials toch? Want bij het maken van de drivemapping wordt wel gevraagd om de credentials maar of ik nou alleen de username van de user in vul, of HOSTNAME\Username het wordt niet geaccepteerd. Iemand een idee/tip?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
Werkt het wel als je network discovery aan zet?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 08:17
Quakie schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:01:
[...]

Klopt sowieso gaat er wat fout in sync tussen STACK en mijn data.. Hij gaat vrolijk alles opnieuw uploaden ipv verschillen.. mijn stack raakt dus continue vol..

Ik gebruik (voor nu ) idrive als main 3rd party backup.. Beetje houtje touwtje app, maar als het werkt werkt het goed.. Een van de weinige waar ik beetje vertrouwen in heb na wat checks. STACK gebruik ik meer als archive, dus eenmalig uploaden en alleen wijzigingen van hun kant syncen of helemaal geen sync..
Antwoord support:

Polling period is to monitor server side change, when the time you set is reached, system will scan server side if any change then do sync to those change, but not to client side, client side change will sync in real time.

So if you wish to schedule Cloud Sync, then currently the feature is not supported, we will file feature request for PM and developer to do further analysis and evaluation, so it has chance to be considered in the future.

Perhaps you could perform a workaround to only modify data on server side change, this way polling option should work as expected.

While we will file feature request to PM and developer if schedule is what you wish to do.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:07
kraades schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 07:06:
Ik heb al een tijdje een gratis 1 TB Stack account bij TransIP en wilde daar eens gebruik van maken.

Ik probeer Hyper Backup te gebruiken helaas zonder succes. Wie weet raad?
[...]
Interessant dat je hiermee bezig bent. Ik loop eigenlijk tegen hetzelfde aan.
Ben tot de conclusie dat de enige serieuze manier om te backuppen naar Stack via de 'Hyper Backup' package zou zijn: ThinkPadd in "[Cloud storage] "Stack" van TransIP"
Cloud Sync is leuk, maar doet geen versioning. SynoLocker op je NAS en als je er te laat bij bent stuurt hij vrolijk alle encrypte bestanden zo naar je Stack en *foetsie* is je data.

Heb ook een thuisserver met ESXi draaien, heb daarin nu maar een W10 VM draaien met 'Duplicati'. Die doet versioning en kan WebDAV, dus daarmee heb ik m'n backup nu maar naar Stack gestuurd. Maar het liefste laat ik het gewoon door de Synology zelf doen natuurlijk.

Zag dat je hier: http://www.synology-forum...nsip/msg191321/#msg191321 ook had gereageerd. Ik heb Synology een feature request gestuurd om WebDAV ondersteuning toe te voegen in Hyper Backup, maar de post boven jouw post op het Synology-forum zit ook wel wat in, het kan natuurlijk dat ze het er niet in hebben gebouwd uit financieel belang :/

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
ThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:51:
[...]

Ben tot de conclusie dat de enige serieuze manier om te backuppen naar Stack via de 'Hyper Backup' package zou zijn: ThinkPadd in "[Cloud storage] "Stack" van TransIP"
Cloud Sync is leuk, maar doet geen versioning. SynoLocker op je NAS en als je er te laat bij bent stuurt hij vrolijk alle encrypte bestanden zo naar je Stack en *foetsie* is je data.
Ik heb nog geen tijd gehad om het verder uit te zoeken maar het lijkt erop dat -als je een shared folder maakt en die linkt (met ln -s) naar de gvfs mount- er een aantal config files zijn die Hyper Backup aanmaakt en nodig heeft die niet kunnen worden geplaatst op of gesynchroniseerd met Stack. Wat dus resulteert in een niet werkende HB. Maar ik moet dit nog eens goed uitzoeken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
pven schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:02:
In het verleden heb ik ooit het filebot-package geinstalleerd. Door de installatie werkt het pakket, maar updaten geeft rare meldingen. Ik wil het package nu uit DSM hebben, maar het mag niet van disk worden verwijderd omdat ik hem dan niet meer aan de praat krijg.

Wat is daar de meest handige methode voor?
Iemand?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:22
kraades schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 16:10:
[...]

Antwoord support:

Polling period is to monitor server side change, when the time you set is reached, system will scan server side if any change then do sync to those change, but not to client side, client side change will sync in real time.

So if you wish to schedule Cloud Sync, then currently the feature is not supported, we will file feature request for PM and developer to do further analysis and evaluation, so it has chance to be considered in the future.

Perhaps you could perform a workaround to only modify data on server side change, this way polling option should work as expected.

While we will file feature request to PM and developer if schedule is what you wish to do.
Ik ga er even vanuit dat ze met client je NAS bedoelen, maar dan klopt hun antwoord niet. Leg maar een sync aan naar een van de grote jongens zoals dropbox. Er gebeurt niks totdat het tijd is. Al wijzig je een hele map.

Ik merk hier de laatste weken dat hun support niet correcte antwoorden geven..... Oké laat ik zeggen. Niet volledige antwoorden. Beetje jammer

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
ThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:51:
[...]

Heb ook een thuisserver met ESXi draaien, heb daarin nu maar een W10 VM draaien met 'Duplicati'. Die doet versioning en kan WebDAV, dus daarmee heb ik m'n backup nu maar naar Stack gestuurd. Maar het liefste laat ik het gewoon door de Synology zelf doen natuurlijk.

Zag dat je hier: http://www.synology-forum...nsip/msg191321/#msg191321 ook had gereageerd. Ik heb Synology een feature request gestuurd om WebDAV ondersteuning toe te voegen in Hyper Backup, maar de post boven jouw post op het Synology-forum zit ook wel wat in, het kan natuurlijk dat ze het er niet in hebben gebouwd uit financieel belang :/
Helemaal gelijk heb je, maar voor een normale consument zie ik niet in waarom je dit niet als derde locatie zou gebruiken. Via hyper Back-up versie beheer naar lokale Back-up. En een sync naar stack. Desnoods verbreek je de sync bij statische data (vaak >80% van data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
De betreffende directories op disk (...) kopieren, package verwijderen en daarna de directories terugkopieren?
Ik weet alleen niet of er nog specifieke gebruikers is het spel zijn die dan ook worden verwijderd.
Waarom wil je de package uit DSM hebben?
Quakie schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 07:37:
[...]

Helemaal gelijk heb je, maar voor een normale consument zie ik niet in waarom je dit niet als derde locatie zou gebruiken. Via hyper Back-up versie beheer naar lokale Back-up. En een sync naar stack. Desnoods verbreek je de sync bij statische data (vaak >80% van data).
Ik ben dan niet overtuigd dat je veilig bent voor ransomware. Althans niet zoals bv. een Hyper Backup naar een derde locatie als Amazon S3 bijvoorbeeld.
Quakie schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 07:33:
[...]

Ik ga er even vanuit dat ze met client je NAS bedoelen, maar dan klopt hun antwoord niet. Leg maar een sync aan naar een van de grote jongens zoals dropbox. Er gebeurt niks totdat het tijd is. Al wijzig je een hele map.
Ok, meld ik dat terug aan support. Kijken wat ze zeggen.

Edit: Dat is dus hetzelfde als Stack maar dan Dropbox via WEBDAV?

[ Voor 60% gewijzigd door technorabilia op 06-05-2016 10:09 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:00
Na de update naar DSM 6 is mijn Synology erg traag en is het CPU gebruik 100% na een herstart van de Synology. Hebben meer mensen hier last van? Lijkt door de cloud package te komen, maar weet niet hoe het op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-05 01:23
zijn er toevallig mensen bekend met de reverse proxy?
had een link gekregen van een mede tweaker :https://stefandingemanse.nl/how-to-use-lets-encrypt-ssl-certificate-on-synology-dsm/
ben er inmiddels achter dat het met een strato acount niet werkt , echter met een domein van synology wel, lukt me om verbinding te krijgen met b.v. nzbget.mijndomein.myds.me echter blijft hij een waarschuwing geven met de bekende rode streep, heb van mijn domein een certificaat en die vervolgens geëxporteerd in een zip , krijg dan 3 bestanden cert.pem , chain.pem en privkey.pem , nu staat op de site dat je cert.pem in cert.cer moet veranderen en privkey.pem in privekey.key , heb dat veranderd vervolgens de map waar in de certificaten staan user rechten gegeven en die vervolgens gelinkt in b.v. nzbget, wil echter niks helpen want hij blijft rood dat slotje, maffe is dat als ik inlog met https.mijndomein:6791 dat het slotje wel groen word...ik weet dat het moet kunnen dus ergens zie ik iets over het hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

MADG0BLIN schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:24:
Na de update naar DSM 6 is mijn Synology erg traag en is het CPU gebruik 100% na een herstart van de Synology. Hebben meer mensen hier last van? Lijkt door de cloud package te komen, maar weet niet hoe het op te lossen is.
Ja, was mijn ook opgevallen, na update 5.nu bij update 6 (vandaag) lijkt het beter

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05 12:55
Hi,

Ik heb een Synology DS214, met de nieuwste versie van DSM6 draaiend. Ik gebruik Sonarr voor het bijhouden van series en Video Station voor het afspelen ervan. Nu heb ik met een huidige serie opeens problemen met een nieuw seizoen; hij speelt geen van de afleveringen af -> foutmelding; "Het afspelen van de video is mislukt omdat de bestandsindeling van de geselecteerde audiotrack niet wordt ondersteund. Probeer een andere beschikbare optie om te zien of de bestandsindeling wordt ondersteund. "

Na wat spitten lijkt het te maken hebben met de DTS 5.1 audio stream die in de afleveringen zit. Qua video is het een h264 matroska webm mkv van +- 2gb.

Ik heb in de 2 jaar dat de Synology heb hier nog nooit problemen mee gehad (gebruikte eerst sickbeard/coachpotato) en kan me niet voorstellen dat hij nu pas in 2 jaar tijd toevallig een keer voor het eerst een video-file met DTS audio download.

Is er een workaround om toch DTS audio af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:35
brentnl schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 22:49:

Ik heb in de 2 jaar dat de Synology heb hier nog nooit problemen mee gehad (gebruikte eerst sickbeard/coachpotato) en kan me niet voorstellen dat hij nu pas in 2 jaar tijd toevallig een keer voor het eerst een video-file met DTS audio download.

Is er een workaround om toch DTS audio af te spelen?
DTS werd nooit ondersteund door Synology voor transcoding. Ik heb onlangs mijn DS415play ge-update naar DSM 6.0, en heb een ffmpeg met DTS ondersteuning geinstalleerd. In DMS 5 heb ik dit nooit werkend gekregen en nu werkt het opeens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05 12:55
HEY_DUDE schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 23:14:
[...]

DTS werd nooit ondersteund door Synology voor transcoding. Ik heb onlangs mijn DS415play ge-update naar DSM 6.0, en heb een ffmpeg met DTS ondersteuning geinstalleerd. In DMS 5 heb ik dit nooit werkend gekregen en nu werkt het opeens wel.
Deze krijg ik helaas niet geïnstalleerd op de DS214. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
brentnl schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 23:38:
[...]

Heb je wel aangevinkt dat je third party packages kan installeren? Standaard blokkeert synology deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Je moet een package hebben die voor je cpu/architecture geschikt is.
http://www.synology-wiki....yp_besitzt_mein_System%3F

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
brentnl schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 23:38:
[...]

Ik dacht aan de 214play, de 214 is niet krachtig genoeg voor de meeste decoderingen (720p en 1080p). Ook DTS vraag ik mij af of hij dat uberhaupt gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

EricNL schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:39:
Mannen, afgelopen weekend heeft mijn zwager een Synology RS815+ gekocht en mij gevraagd deze voor hem te configureren.

Aangezien er geen servers aanwezig zijn en dus ook geen domain controller etc wilde hij voor zijn medewerkers een account binnen de Synology NAS hebben. De PC's op zijn kantoor zijn allemaal Windows (8.1 & 10).

Op de Synology wil hij een aantal verschillende mappen hebben (Directie/Sales/Marketing/etc.) en hij wilt natuurlijk ook dat de Sales-medewerkers alleen in de Sales map kan enz. Zo gezegd zo gedaan, toch? Ik maak dus enkele shares aan op de NAS. Ik maak enkele groepen aan welke ik read/write permission geef op de bijbehorende map en vervolgens de user accounts lid maak van de juiste groep. Lukt allemaal prima, maar met geen mogelijkheid krijg ik een drive-mapping gemaakt naar \\Hostname_NAS\share met één van de User accounts. Ik kan alleen een drivemapping maken met het Administrator account. En zelfs als ik de User lid maak van de Administrator groep lukt het niet.

Nu heb ik wel Network Discovery op de NAS uitgezet, maar in principe zou je dan wel gewoon drivemappings moeten kunnen maken met de juiste credentials toch? Want bij het maken van de drivemapping wordt wel gevraagd om de credentials maar of ik nou alleen de username van de user in vul, of HOSTNAME\Username het wordt niet geaccepteerd. Iemand een idee/tip?
Misschien toch iets met rechten of iets kleins niet ingesteld. Thuis heb ik ook puur mijn Nas draaien maar ik kan zo naar de Nas connecten zonder login. PC en user en WW komen 1 op 1 over met de Nas en rechten kloppen want ik kan als gebruiker in de Root homes map. Dit werkt pas als alles ook zelfde werkgroep zitten.

Verder kleine tip zorg dat share delen op groep level en niet op user (met veel users onbeheerbaar) en voor de zekerheid Read en write versie maken. Stel iemand van afdeling sales moet bij afdeling inkoop kunnen (kan gebeuren in de toekomst) dat die dan Read only heeft.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kraades schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:04:
[...]

[...]

Ik ben dan niet overtuigd dat je veilig bent voor ransomware. Althans niet zoals bv. een Hyper Backup naar een derde locatie als Amazon S3 bijvoorbeeld.

[...]

Ok, meld ik dat terug aan support. Kijken wat ze zeggen.

Edit: Dat is dus hetzelfde als Stack maar dan Dropbox via WEBDAV?
uiteraard is je sync naar je STACK niet veilig, maar als je versiebeheer gebruikt op je hyper backup naar je interne backup locatie ben je niet zo lang veilig als je versie aantal. Daarom is 2 geen goede versiebeheer. App geeft goed aan hoe ver die terug gaat.. Ik zorg dat ik een maand terug kan.. maar geloof me als je dagelijk met je nas in de weer bent merk je het veel eerder. Stack moet je meer zien als je huis affikt.. dan heb je het nog.

Hij staat er zelfs gelijk in.. je ziet een dropbox icoon om in te loggen. Zelfde als google en onedrive en nog zoveel.

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 07-05-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 13:55
Mijn NAS was bezig een backup te maken, die al bijna 3 dagen liep. De te backuppen data is bijna 300GB.
Nu zul je dus je zien dat ik gisteren te maken heb gehad met een stroomstoring.
Na een uur was deze gelukkig weer voorbij, de NAS startte zelf weer op.
De backup is niet automatisch verder gegaan.
Nu vraag ik mij 3 dingen af:

1. Is het normaal dat een backup zo lang duurt? Ik snap dat het de eerste keer lang zou kunnen duren, maar bijna 3 dagen is wel erg lang naar mijn idee. Op het moment van stroomuitval was de backup voor 73% gevorderd.

2. Ik heb de backup nu weer gestart, maar ik heb niet het idee dat het sneller gaat nu. Er was natuurlijk al een map aangemaakt waar 73% data in staat. Je zou zeggen dat data die al in de backup zit, slaat hij over, en gaat verder met wat nog niet gebackupped is? Hoe zit dit?

3. Ik neem aan dat de backup goed voltooid wordt, nadat ik deze zelf weer gestart hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Even een paar vraagjes;
* Waar backup je naartoe?
* Gebruik je de backupfunctie van Synology zelf?
* Over welk type Synology hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Quakie schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 10:58:
[...]

uiteraard is je sync naar je STACK niet veilig, maar als je versiebeheer gebruikt op je hyper backup naar je interne backup locatie ben je niet zo lang veilig als je versie aantal. Daarom is 2 geen goede versiebeheer. App geeft goed aan hoe ver die terug gaat.. Ik zorg dat ik een maand terug kan.. maar geloof me als je dagelijk met je nas in de weer bent merk je het veel eerder. Stack moet je meer zien als je huis affikt.. dan heb je het nog.

Hij staat er zelfs gelijk in.. je ziet een dropbox icoon om in te loggen. Zelfde als google en onedrive en nog zoveel.
Als je Hyper Backup gebruikt naar een interne locatie dan ben je veilig voor ransomware? Ik neig te zeggen van niet.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 13:55
_Rayman_ schreef op zondag 08 mei 2016 @ 07:41:
Even een paar vraagjes;
* Waar backup je naartoe?
* Gebruik je de backupfunctie van Synology zelf?
* Over welk type Synology hebben we het?
Ik backup nu naar de Synology zelf. Die backup kopieer ik later naar een schijf in mijn PC.
Bedoeling is om later extern een tweede Synology neer te zetten.

Ja ik gebruik de hyperbackup functie.

Type is een DS211.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:19

vliegnerd

Nintendo fan.

Mijn situatie:
Intel NUC 2820 aan TV met daarop Kodi, sabnzbd, sickbeard, spotweb, dropbox e.d. HTPC en backup van foto's en documenten in een.
Backup online (offsite) via dropbox en offline via USB hd.

Ik wil het backup deel splitsen omdat ik:
- Twee disks in raid 1 wil om downtime door uitval te beperken. (Mijn tijd is tegenwoordig te kostbaar).
- Meer opslag wil.
- Ook shares wil mounten op vaste PC, dwz ik wil de server 24/7 aan. (of schedule)
- Ook vanaf tablets e.d. filmpjes wil kijken.
- mijn HTPC wil ik alleen nog als HTPC gebruiken en niet meer als downloadstation.

Na doorlezen laatste pagina's van dit topic en synology forum lijkt de DS216j te licht. Zeker als ik de komende tijd alleen maar meer ga doen.

Een DS216+ lijkt nodig, maar dat ik toch wel weer een flinke investering. Zou een ds216play iets zijn? Ik heb het transcoden niet nodig, maar het extra geheugen en snellere CPU lijkt nuttig.

Ik zoek "eerste hands" ervaring met de ds216play wat betreft downloaden, unrarren met sabnzbd, sickbeard, spotweb e.d. Terwijl je ondertussen een film naar een PC streamt. (niet transcoden, alleen netwerkverkeer) Werkt dat, of ben ik dan direct op de 216+ aangewezen?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

vliegnerd schreef op zondag 08 mei 2016 @ 10:31:
Mijn situatie:
Intel NUC 2820 aan TV met daarop Kodi, sabnzbd, sickbeard, spotweb, dropbox e.d. HTPC en backup van foto's en documenten in een.
Backup online (offsite) via dropbox en offline via USB hd.

Ik wil het backup deel splitsen omdat ik:
- Twee disks in raid 1 wil om downtime door uitval te beperken. (Mijn tijd is tegenwoordig te kostbaar).
- Meer opslag wil.
- Ook shares wil mounten op vaste PC, dwz ik wil de server 24/7 aan. (of schedule)
- Ook vanaf tablets e.d. filmpjes wil kijken.
- mijn HTPC wil ik alleen nog als HTPC gebruiken en niet meer als downloadstation.

Na doorlezen laatste pagina's van dit topic en synology forum lijkt de DS216j te licht. Zeker als ik de komende tijd alleen maar meer ga doen.

Een DS216+ lijkt nodig, maar dat ik toch wel weer een flinke investering. Zou een ds216play iets zijn? Ik heb het transcoden niet nodig, maar het extra geheugen en snellere CPU lijkt nuttig.

Ik zoek "eerste hands" ervaring met de ds216play wat betreft downloaden, unrarren met sabnzbd, sickbeard, spotweb e.d. Terwijl je ondertussen een film naar een PC streamt. (niet transcoden, alleen netwerkverkeer) Werkt dat, of ben ik dan direct op de 216+ aangewezen?
Hier een eerstehands ervaring. Ding net een week in bezit, dus ben nog niet de meest ervaren gebruiker van 216play.
Sickbeard, couchpotato, sabnzb, downloaden, rarren werkt allemaal terwijl je een film kijkt. Hij ondersteunt transcoderen,dus kijken op je tablet, chromecast e.d. werkt allemaal super.
Spotweb nog niet geïnstalleerd maar staat nog wel op mijn lijstje met todo-dingen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kraades schreef op zondag 08 mei 2016 @ 08:28:
[...]

Als je Hyper Backup gebruikt naar een interne locatie dan ben je veilig voor ransomware? Ik neig te zeggen van niet.
En waarom denk je dat precies?

Als je een backup maakt naar een tweede nas binnen je intern netwerk of extern maakt opzicht niet uit.... met versiebeheer van bijv 25 stuks..
Je data wordt encrytped door een ransomware dat is een wijziging.. als je dan binnen de 23 versies backup periode de data terug zet zit je veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 19:29
ik ben ook in de markt voor een NAS, nu ik toch tegen een hoop dingen aan loop van mijn TimeCapsule.. Ik had de DS216+ besteld, maar toen zag ik op deze site: https://usdl.synology.com/download/DSM/release/6.0/7321/ dat er een rivisie komt, enig idee wanneer? En is het de moeite waard om daar op te wachten?

Er komt een revisie omdat de CPU die nu in de ds216+ zit EOL is bij Intel, en omdat er toch een aantal problemen waren die niet konden worden opgelost dmv een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanDi85
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 08:10
Ik heb deze week een DS216Play gekocht ter vervanging van mijn huidige setup.

Mijn To-be setup is als volgt:

DS216Play:
- Plex media server
- Sickbeard / Couchpotato / SabNZB
- (overige packages)

Clients:
- Playstation 4 met plex client app
- Raspberry Pi met Rasplex image
- Plex web player in de browser (optioneel)

In mijn huidige setup had ik een desktop PC ipv NAS, echter wil ik die vanwege stroomverbruik niet 24/7 aan laten staan.
Ik heb nu het een en ander geprobeerd en het lijkt erop dat de Plex package op de NAS niet in staat is om de transcoding functionaliteit van de NAS te benutten, waardoor de media niet afgespeeld kan worden.

De media kan wél afgespeeld worden via de default Synology Media centre + DLNA, maar ik zoek naar een oplossing met Plex, XBMC of equivalent dat voor bovenstaande clients werkt.

Wie heeft hier ervaring mee? Klopt het dat de DS216Play niet voor dit doeleinde ingezet kan worden? Zou de DS216+ (= andere processor) wel geschikt om Plex te draaien?

Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door LanDi85 op 08-05-2016 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
LanDi85 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 21:31:
Ik heb deze week een DS216Play gekocht ter vervanging van mijn huidige setup.

Mijn To-be setup is als volgt:

DS216Play:
- Plex media server
- Sickbeard / Couchpotato / SabNZB
- (overige packages)

Clients:
- Playstation 4 met plex client app
- Raspberry Pi met Rasplex image
- Plex web player in de browser (optioneel)

In mijn huidige setup had ik een desktop PC ipv NAS, echter wil ik die vanwege stroomverbruik niet 24/7 aan laten staan.
Ik heb nu het een en ander geprobeerd en het lijkt erop dat de Plex package op de NAS niet in staat is om de transcoding functionaliteit van de NAS te benutten, waardoor de media niet afgespeeld kan worden.

De media kan wél afgespeeld worden via de default Synology Media centre + DLNA, maar ik zoek naar een oplossing met Plex, XBMC of equivalent dat voor bovenstaande clients werkt.

Wie heeft hier ervaring mee? Klopt het dat de DS216Play niet voor dit doeleinde ingezet kan worden? Zou de DS216+ (= andere processor) wel geschikt om Plex te draaien?

Bedankt!
klopt, Plex gebruikt geen hardwarematig transcoding van je cpu maar gewone cpu loads.. DS Video ondersteund dit wel...Zit ook haken en ogen aan, maar goed..
Het ligt allemaal aan je setting van Plex maar ik zelf ben geen Plex fan wegens zware belasting. Plex krijgt mijn 415+ (quad core NAS) plat en dat is met een enkele stream.....

Ik zou even een zoek opdracht op dit topic gebruiken, want het komt maandelijks zo niet wekelijks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
colorsone schreef op zondag 08 mei 2016 @ 21:26:
ik ben ook in de markt voor een NAS, nu ik toch tegen een hoop dingen aan loop van mijn TimeCapsule.. Ik had de DS216+ besteld, maar toen zag ik op deze site: https://usdl.synology.com/download/DSM/release/6.0/7321/ dat er een rivisie komt, enig idee wanneer? En is het de moeite waard om daar op te wachten?

Er komt een revisie omdat de CPU die nu in de ds216+ zit EOL is bij Intel, en omdat er toch een aantal problemen waren die niet konden worden opgelost dmv een software update.
Waar heb je dat gelezen?

Ik dacht dat het inmiddels wel opgelost was. Hetzelfde geldt voor de 716+.
Vandaar dat je een II ziet bij beiden versies (als je jouw link volgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanDi85
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 08:10
Quakie schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:08:
[...]

klopt, Plex gebruikt geen hardwarematig transcoding van je cpu maar gewone cpu loads.. DS Video ondersteund dit wel...Zit ook haken en ogen aan, maar goed..
Het ligt allemaal aan je setting van Plex maar ik zelf ben geen Plex fan wegens zware belasting. Plex krijgt mijn 415+ (quad core NAS) plat en dat is met een enkele stream.....

Ik zou even een zoek opdracht op dit topic gebruiken, want het komt maandelijks zo niet wekelijks voor.
Hi Quakie, bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad in dit forum vergelijkbare verhalen gelezen over Plex.

Ik kan de jukebox interface van Plex wel erg waarderen, maar ik sta open voor alternatieven.
Wat voor setup heb jij om media te streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 19:29
Quakie schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:10:
[...]

Waar heb je dat gelezen?

Ik dacht dat het inmiddels wel opgelost was. Hetzelfde geldt voor de 716+.
Vandaar dat je een II ziet bij beiden versies (als je jouw link volgt).
Als je het linkje aanklikt zie je dat er software is voor de DS216+II, maar die is nog nergens te krijgen dus die zit er wel aan te komen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
colorsone schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:20:
[...]

Als je het linkje aanklikt zie je dat er software is voor de DS216+II, maar die is nog nergens te krijgen dus die zit er wel aan te komen neem ik aan?
Er waren problemen met DSM6.0 en de nieuwe DS216+ en DS716+.. Ik denk dat je dit meer moet zien als tweede versie van hetzelfde.. Normaal gesproken moet je het zo ook niet downloaden...
Als je eens via hoofdsite laatste DSM versie probeert te downloaden voor een DS216+? Welke krijg je dan?
Ik vermoed de II versie...

Synology site laat ook beiden versies zien.. apart...
Je hebt helemaal gelijk, er komt of is een update versie met nieuwere CPU.. dit geldt zo te zien voor de 216+ en 716+. Grote blunder van Synology in mijn ogen... duidelijk verkeerd ingepland.. ik had het niet zo opgelost maar stilletjes aan een snellere cpu erin gedaan en zelfde naamgeving.
https://www.synology.com/...s/compare/DS716+/DS716+II

[ Voor 27% gewijzigd door Quakie op 08-05-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
LanDi85 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:16:
[...]

Hi Quakie, bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad in dit forum vergelijkbare verhalen gelezen over Plex.

Ik kan de jukebox interface van Plex wel erg waarderen, maar ik sta open voor alternatieven.
Wat voor setup heb jij om media te streamen?
Ik gebruik zelf Video Station en een apple TV. Dit is voor 90% voldoende... Ik heb nog een WD Live als backup maar wordt bijna nooit gebruikt.
In DSM6.0 zit offline transcoding in Video Station, waardoor een snellere nas ook niet meer noodzakelijk is. Je kunt het van te voren doen. Ook is er een windows 10 app...

Is Plex beter qua indexering. Wat ik moet geloven is Plex enorm goed hierin.. Tja, ik zie liever mijn films stotter vrij dan correcte informatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
kraades schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:04:
[...]

De betreffende directories op disk (...) kopieren, package verwijderen en daarna de directories terugkopieren?
Ik weet alleen niet of er nog specifieke gebruikers is het spel zijn die dan ook worden verwijderd.
Waarom wil je de package uit DSM hebben?
Het package is wat exotisch geinstalleerd, waardoor updaten niet lukt. Ik krijg wel de melding dat er een update is, maar het bijwerken lukt niet.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 22:31

ThaHandy

Discovery Channel

Ik zit te kijken naar een NAS met rond de 8 a 12 HDD's

Gezien ik deze voor lange tijd wil gaan houden, zoek ik eigenlijk een nas met net iets meer specs dan gebruikelijk, bijv. de xs series.

Kwa software moeglijkheden van DSM heb ik nog geen idee maar heb wel de volgende eisen:

* zo goed als volle reed/write (tegelijk?) snelheid op 1 a 2Gb/s
* read/write cache? (ivbm. HDD's?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 21:19

Jeroen V

yadda yadda yadda

ThaHandy schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:03:
Ik zit te kijken naar een NAS met rond de 8 a 12 HDD's

Gezien ik deze voor lange tijd wil gaan houden, zoek ik eigenlijk een nas met net iets meer specs dan gebruikelijk, bijv. de xs series.

Kwa software moeglijkheden van DSM heb ik nog geen idee maar heb wel de volgende eisen:

* zo goed als volle reed/write (tegelijk?) snelheid op 1 a 2Gb/s
* read/write cache? (ivbm. HDD's?)
Ik heb zelf een DS2415+ met daarin 2 x SSD's van 500GB en 4 x 6TB WD Red en dat presteert uitzonderlijk goed. (ik gebruik iSCSI targets voor een ESX server vandaar de SSD cache)

Ik vond de meerprijs van de DS3615xs niet de moeite waard, maar das persoonlijk uiteraard :) Ik had geen interesse in de DS2015xs aangezien daar een redelijk exotische processor in zit (Annapurna Labs Alpine AL-514 met ingebakken 10Gbe) En uit de tests bkijkt dat deze nauwelijks sneller is dan de DS2415+ waar een 'normale' Atom C2538 in zit.

Op de site van Synology staan meerdere rapporten met performance tests zodat je zelf kunt vergelijken. https://www.synology.com/en-global/products/performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 22:31

ThaHandy

Discovery Channel

Jeroen V schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:00:
[...]

Ik heb zelf een DS2415+ met daarin 2 x SSD's van 500GB en 4 x 6TB WD Red en dat presteert uitzonderlijk goed. (ik gebruik iSCSI targets voor een ESX server vandaar de SSD cache)

Ik vond de meerprijs van de DS3615xs niet de moeite waard, maar das persoonlijk uiteraard :) Ik had geen interesse in de DS2015xs aangezien daar een redelijk exotische processor in zit (Annapurna Labs Alpine AL-514 met ingebakken 10Gbe) En uit de tests bkijkt dat deze nauwelijks sneller is dan de DS2415+ waar een 'normale' Atom C2538 in zit.

Op de site van Synology staan meerdere rapporten met performance tests zodat je zelf kunt vergelijken. https://www.synology.com/en-global/products/performance
tnx. die test had ik nog niet gevonden.

De DS3615xs is nu niet de moeite waard maar moet nog steeds kunnen presteren na, zeg 5+ jaar met de schijven die steeds sneller en sneller worden. HDD's vervangen is goedkoper dan een nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

ThaHandy schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:35:
[...]

tnx. die test had ik nog niet gevonden.

De DS3615xs is nu niet de moeite waard maar moet nog steeds kunnen presteren na, zeg 5+ jaar met de schijven die steeds sneller en sneller worden. HDD's vervangen is goedkoper dan een nas.
Tsja, ik heb ooit de DS1010+ met dezelfde gedachte aangeschaft, maar na 5 jaar is er geen softwareondersteuning meer (DSM 6.0 komt niet beschikbaar) en dan wil je om die reden misschien upgraden. En schijven vervangen in een NAS vind ik redelijk rampzalig; waar laat je de bestaande data als je al de schijven in 1 keer vervangt? Of je doet een in-place-upgrade per schijf, maar dat duurt gruwelijk lang en is niet risicoloos.

Ik heb nu nog de mogelijkheid om er 6 schijven bij te plaatsen, en daar zal ik het de komende 5 jaar wel weer mee redden. Tegen die tijd koop ik wel weer een nieuwe, dan wordt de DS2415+ de nieuwe backup NAS (dat is nu de DS1010+)

Ik ben gestopt om dit soort apparatuur voor een periode langer dan 5 jaar vooruit denkend aan te schaffen... Lukt toch niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
SmiGueL schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 02:06:
[...]

(interessante pdf van Synology over SSD caching voor de mensen die net zo geïnteresseerd zijn als mij :P)

Ik ben wel benieuwd of in jouw geval er gewoon vaak dezelfde en/of veel kleine bestanden worden geladen, waardoor je schijnbaar genoeg lijkt te hebben aan de paar GB aan RAM cache; of dat het zo is dat de grotere bestanden die je wenst te cachen mogelijk volgens DSM te groot zijn om op de SSD te zetten?
*niet qua MB's uiteraard, maar qua mogelijke performancewinst t.o.v. een HDD i.v.m. sequentieel)

Nu geloof ik best dat Synology zelf prima kan bepalen welke bestanden als eerst uit de cache gegooid worden als deze 100% vol is, maar is hier ook iets (meer) aan te configureren? Ik kan er niets over vinden (op screenshots) in ieder geval, behalve dat er ergens een Configure knop moet zitten waarna sequentiele I/O aan en uit is te zetten.
- Kunnen bijvoorbeeld bepaalde directories of bestandstypen toegevoegd of excluded worden?
- Kan een maximale bestandsgrootte van bestanden welke gecached worden aangeggeven worden?
(Het zou in mijn geval bijvoorbeeld zonde zijn als ik een film van 10GB toevallig 4x open in een paar dagen, dat deze dan de cache van 1000+ af en toe bekeken documenten/foto's/thumbs weggooit. Die film kijk ik mogelijk toch nooit weer (en hoeft sowieso niet vanaf SSD afgespeeld te worden) terwijl die foto's die vanaf de SSD laden PhotoStation waarschijnlijk een goeie boost geeft. :)

[...]

Kun je dat niet simpel testen door gewoon een paar keer enkele (grote) bestanden te openen en kijken of deze de SSD's vullen? Waarschijnlijk worden ze pas toegevoegd als ze buiten de bestanden in het nog snellere RAM cache vallen, en het kan best zijn dat Synology ze pas aan de SSD cache toevoegt nadat ze enkele keren zijn benaderd.

[...]

Voor zover ik gelezen heb wordt een read/write SSD in RAID1 modus gezet, waardoor de 120GB opgedeeld moet worden voor zowel read als write cache. Als dit 50/50 gebeurd, gaan de percentages natuurlijk ook 2x zo snel omhoog dan met een enkele SSD. ;)

Voor hier thuis ben ik nog niet zo overtuigd van de WRITE cache. (ieders situatie verschilt uiteraard) Kleine bestanden gaan toch eerst naar de snellere 64MB cache van de HDD zelf, en grote bestanden worden sowieso wel met 100MB/s+ sequentieel weggeschreven.
Onder 5.2/vorige installatie had ik 120GB vol waarvan er af toe een paar GB los werd gelaten. Voor de rest was het percentage 99% vol. Hierdoor kan je wel er vanuit gaan dat de cache continue ververst werd.
Mijn cache was voor upgrade van 2GB naar 8GB dus vol. Ik kan het niet onderbouwen maar mij lijkt het dat de cache van het geheugen gevoed wordt door de SSD cache (indien mogelijk). Het is voor mij dus compleet een raadsel waarom het vullen dus achter blijft bij een soort gelijk gebruik van de NAS. Enige wat ik kan bedenken is dat er data op stond die erop gekomen is toen sequentiele I/o nog niet uitgevinkt stond (ook al lijkt met me onwaarschijnlijk omdat het niet lang uitgestaan heeft) of iSCSI impact. Mijn luns draaien nu op een aparte volume. Echter volgens help heeft ssd cache alleen op block level nut maar ik draai het op file level. Vandaar keuze tot scheiding. (achtergrond informatie, je wilt skip Seq IO inderdaad aan hebben staan, want heeft enorme impact op prestaties zoals aangegeven. Ik haalde ongeveer 30MB via wifi ipv normale 50 a 70MB)
Skip seq IO is enige wat er ingesteld kan worden. Rest wordt door DSM afgehandeld. Als dit aanstaat zou je filmbestanden dus nooit op de SSD Cache terechtkomen.

Thumbnail is enige merkbaar snelheidsverbetering wat ik kan waarnemen. Het opstarten van apps waarschijnlijk ook. Bijv in audiostation sort by album ging instant. Hetzelfde bij photo station. Onder DSM6.0 merk ik het verschil ook maar veel kleiner, waar normaal gesproken mijn albumhoesje praktisch gelijk op het scherm komt, moet ik nu wachten op opbouw. Ik moet minder wachten dan zonder SSD cache maar verwaarloosbaar als je bedenkt dat het 2 bays ruimte kost.

Ik neem aan dat normale RAID1 regels op gaan.. Bij schijven geen verschil (wordt tegelijk naar beiden schijven geschreven) en bij lezen een theoretische verdubbeling.. In het algemeen is dit sowieso niet belangrijk.. je wilt de IO snelheid, het verwerken van kleine bestanden gaat stuk sneller dan bij een gewone schijf. Ruwe MBs is niet zo belangrijk bij dit soort caching.
Grote bestanden zouden niet toegevoegd moeten worden… Bestanden is eigenlijk ook niet wat je erin wilt hebben.. Je wilt app data erin, systeem data erin, databases erin, thumbnails om een zo snel mogelijk ervaring te krijgen. Wat je zegt, een gewone schijf levert die grote bestanden wel gewoon aan…
In mijn ogen is het allemaal luxe voor thuis gebruik, maar ik zie het als hobby. Elke hobby kost geld… Mijn redenatie is… als ik mijn data extern heb en mijn apparaat is snel (ssd, etc) dan moet het apparaat wat mijn data aanlevert ook snel zijn… Ik heb geen behoefte aan 4x6Tb data, dit houdt in dat ik nooit wat weggooi… Ook heb ik na aanschaf van mijn nas een Netflix abo wat helaas noodzaak van een fancy nas af zwakt. Downloaden doe ik ook niet (meer) want ik heb geen tijd (kinderen) om het te bekijken en zoals gezegd vervult Netflix ook een behoefte. Ik blijf het bizar vinden dat een serie via netflix praktisch sneller laadt en getoond wordt dan lokale opslag :P.

Op dit moment zit ik aan 8% gevuld..

Komende maanden weinig tijd, maar ik kijk het aan en waarschijnlijk ga ik terug naar mijn oude setup… Dus raid0 (2x 3TB plus 120GB cache) of naar raid5 met 4 disc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Jeroen V schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:00:
[...]

Zijn je luns op file of block level? Ik wil nl weten of SSD cache werkt op file level.. help praat alleen over block level..

Nadeel als je block level werkt, is dat eventuele lun backups terugzettten automatisch als file level terug wordt gezet.
(ik heb geen ervaring met ESX server dus geen idee of het benaderen anders werkt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Op mijn RS814 missen, na upgrade van DSM5 naar DSM6, de icoontjes bij de Web Server
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rZylKmv.png
Ik heb al een kopie van de Apache icons folder geupload naar /volume1/web en gechmod naar 777, maar nog steeds wil hij de icoontjes niet weergeven. Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik heb een DS413J (staat overigens te koop) met daarin 1x 2TB en 3x 3TB in SHR. Nu wil ik die schijven graag verplaatsen naar een PC en begrijp dat ik ze daar niet zomaar in kan zetten want dan werkt het uiteraard niet.

Zijn er mogelijkheden (zonder aanschaf van extra harde schijven) om de disks te verplaatsen naar een pc? Wetende dat er van de 7,15TB, 4TB vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 21:47

Sa1

niekvandermeer schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:41:
Ik heb een DS413J (staat overigens te koop) met daarin 1x 2TB en 3x 3TB in SHR. Nu wil ik die schijven graag verplaatsen naar een PC en begrijp dat ik ze daar niet zomaar in kan zetten want dan werkt het uiteraard niet.

Zijn er mogelijkheden (zonder aanschaf van extra harde schijven) om de disks te verplaatsen naar een pc? Wetende dat er van de 7,15TB, 4TB vrij is.
Er van uit gaande dat je die 3 schijven in R5 wilt zetten op je nieuwe systeem. Ik weet niet of je een raid / hdd controller hebt die ook iets van SHR kan, maar waarschijnlijk niet.

Je zou één van die 3TB schijven alvast in je PC kunnen plaatsen en dan de data over kopieren. Dan de andere schijven overzetten, daar op je PC een Raidset van maken en weer de data daarnaartoe kopieren, daarna de eerste 3 TB toevoegen aan de raidset.

K verwacht alleen niet dat je 2x 3TB in een R5 kunt plaatsen, dat gaat hij waarschijnlijk niet goed vinden. Misschien ondersteund je controller een conversie van R1 naar R5?

Heb je er zelf al over nagedacht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sa1 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:52:
[...]
Er van uit gaande dat je die 3 schijven in R5 wilt zetten op je nieuwe systeem. Ik weet niet of je een raid / hdd controller hebt die ook iets van SHR kan, maar waarschijnlijk niet.

Je zou één van die 3TB schijven alvast in je PC kunnen plaatsen en dan de data over kopieren. Dan de andere schijven overzetten, daar op je PC een Raidset van maken en weer de data daarnaartoe kopieren, daarna de eerste 3 TB toevoegen aan de raidset.

K verwacht alleen niet dat je 2x 3TB in een R5 kunt plaatsen, dat gaat hij waarschijnlijk niet goed vinden. Misschien ondersteund je controller een conversie van R1 naar R5?

Heb je er zelf al over nagedacht? :)
Zat er in eerste instantie aan te denken om het heel simpel via Windows Storage Space te doen, die kan een Raid-1 achtige two-way mirror maken.

Is het mogelijk om een 3TB schijf te verwijderen uit de synology, in mijn pc plaatsen en dan data van de synology te koperein naar die schijf? Uiteindelijk denk ik alleen maar 2x 3TB nodig te hebben (en effectief dus 3TB opslagruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 21:47

Sa1

niekvandermeer schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:58:
[...]

Zat er in eerste instantie aan te denken om het heel simpel via Windows Storage Space te doen, die kan een Raid-1 achtige two-way mirror maken.

Is het mogelijk om een 3TB schijf te verwijderen uit de synology, in mijn pc plaatsen en dan data van de synology te koperein naar die schijf? Uiteindelijk denk ik alleen maar 2x 3TB nodig te hebben (en effectief dus 3TB opslagruimte).
Dat zou wel mogelijk moeten zijn, SHD moet ook tegen 'defecten' bestand zijn, dus als je er gewoon een uit trekt, dan 'denkt' de syno dat ie stuk is. Je zal een melding krijgen en gedurende de periode ben je wel minder veilig, maar goed.. .. als je het allemaal strak achter elkaar uitvoert.. dan gaat het best goed komen denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Quakie schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:56:
[...]

Zijn je luns op file of block level? Ik wil nl weten of SSD cache werkt op file level.. help praat alleen over block level..

Nadeel als je block level werkt, is dat eventuele lun backups terugzettten automatisch als file level terug wordt gezet.
(ik heb geen ervaring met ESX server dus geen idee of het benaderen anders werkt dan)
LUN's zijn op file level (ik had geen zin om een keuze te moeten maken welk gedeelte van de opslag ik waarvoor zou gebruiken, dus ik heb gewoon 1 volume gemaakt met daarop thin provisioned LUN's) En ja, dat werkt ook icm SSD cache. Uit de SSD whitepaper:
Once installed, each SSD Cache can be attached to any one volume or iSCSI LUN (block level) in the system. If a volume has SSD Cache enabled, the iSCSI LUN (file level) on the volume will also benefit from the increased performance.
Quakie schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:51:
[...]Thumbnail is enige merkbaar snelheidsverbetering wat ik kan waarnemen. Het opstarten van apps waarschijnlijk ook. Bijv in audiostation sort by album ging instant. Hetzelfde bij photo station. Onder DSM6.0 merk ik het verschil ook maar veel kleiner, waar normaal gesproken mijn albumhoesje praktisch gelijk op het scherm komt, moet ik nu wachten op opbouw. Ik moet minder wachten dan zonder SSD cache maar verwaarloosbaar als je bedenkt dat het 2 bays ruimte kost.
PhotoStation gaat lekker snel met de SSD's, maar eerlijk gezegd kan ik niet echt goed vergelijken aangezien ik een DS1010+ zonder SSD cache met een DS2415+ met SSD cache vergelijk. In mijn geval gebruik ik de SSD (RAID1) cache met name voor de snelheidsverbetering voor iSCSI targets, en de VM's die daarop draaien zijn erg vlot te noemen. En aangezien ik genoeg slots heb maak ik me (nog) niet druk om de ruimte die de 2 SSD's innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Inmiddels ruim een week onderweg en het apparaat bevalt goed, heb nog een paar dingen waar ik tegenaan loop.

Eén daarvan is dat ik nog geen oplossing heb voor het automatisch indexeren van video station. Couchpotato en Sickbeard geven automatisch een signaal, dat gaat goed. Maar de losse nzb's die ik via SABNZB importeer, die ziet hij niet automatisch.
Er staan meerdere oplossingen op internet. Uit deel 1 van dit topic heb ik het volgende gevonden:
Mystikal schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:12:
Zoals ik begreep doet de Synology niet automatisch je files re-indexen. Daarnaast duurt het re-indexen erg lang (zelfs op mijn DS412+).

Ik begreep dat het mogelijk moet zijn om handmatig een taak te 'schedulen' waarbij je aangeeft dat je alleen je video files wil indexeren en niet je foto's, muziek.

1. Open Control Panel
2. Open Task Scheduler
3. Select Create and choose <User-defined script>
4. Set the input box user-defined script to "/usr/syno/bin/synoindex -R video"
5. On the Schedule tab set when to run the script
6. Press "OK"

Bij stap 4 kun je schijnbaar ook kiezen voor:
synoindex -R photo
synoindex -R music

Iemand ervaring hiermee? Lost dit mijn probleem op van het feit dat mijn Samsung TV de nieuwste films/series niet ziet?
In totaal 3 mogelijke oplossingen op internet gevonden (blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem) alleen geen van allen doen ze het.

Met de taak synoindex -R video (elk uur elke dag) gaat hij niet automatisch indexeren.

Een andere oplossing zou zijn synoindex -R video [waar je videofiles uitkomen].
In mijn geval dus:
code:
1
synoindex -R video /volume1/Extracted

Ook dat werkt helaas niet. Nu het volgende geprobeerd en werkt ook niet
code:
1
 taak, elk uur elke dag, code: /usr/syno/bin/synoindex -R video

Kan iemand me laten inzien wat ik fout doe?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Vraag over video station icm chromecast. Ik heb sinds kort DTS weekend met de ffmpeg 3rd party package op mijn ds415play.Streamen naar Chromecast gaat OK. Alleen als ik DTS 5.1 stream naar de cc, krijg ik 2.0 stereo geluid. Weet iemand of her mogelijk is om dts5.1 te transcoden naar ac3 5.1. Misschien ergens een streaming profile dat ingesteld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 10:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zit sterk te denken een DS1815+ of 2415+ te gaan kopen. Heb 6 discs in gebruik nu (DIY nas), heb een 7e (4TB) nodig om set op te bouwen en bestaande data over te gooien, en vervolgens SHR set uit te breiden...

Een DS1815+ zou voldoen, maar met 1 uitbreiding zit die vol... uitbreiding module is duurder dan direct de 12 bay kopen, keuzes..... :P

echter 2 vragen;
1: Welke geheugen modules werken (8GB lijkt me voldoende)
2: heeft een cache SSD van 60GB nut?
(Intel 520 uit werk IPC waar mobo van kapot was :D )

(betreffende puntje 1, ik kwam op de fora veel links naar ebay modules welke ik in NL niet kan vinden)

[ Voor 53% gewijzigd door Tortelli op 09-05-2016 22:39 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 23:49

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb deze 16GB in mijn 1815+ zitten. Werkt perfect.

edit:

Tweakers kan niet met url's van afuture omgaan

[ Voor 114% gewijzigd door ZaZ op 10-05-2016 01:26 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Jeroen V schreef op maandag 09 mei 2016 @ 18:44:
[...]

LUN's zijn op file level (ik had geen zin om een keuze te moeten maken welk gedeelte van de opslag ik waarvoor zou gebruiken, dus ik heb gewoon 1 volume gemaakt met daarop thin provisioned LUN's) En ja, dat werkt ook icm SSD cache. Uit de SSD whitepaper:

[...]

[...]

PhotoStation gaat lekker snel met de SSD's, maar eerlijk gezegd kan ik niet echt goed vergelijken aangezien ik een DS1010+ zonder SSD cache met een DS2415+ met SSD cache vergelijk. In mijn geval gebruik ik de SSD (RAID1) cache met name voor de snelheidsverbetering voor iSCSI targets, en de VM's die daarop draaien zijn erg vlot te noemen. En aangezien ik genoeg slots heb maak ik me (nog) niet druk om de ruimte die de 2 SSD's innemen.
Thanks,apart dat er niks wordt vermeld in help.
Dan geef ik DSM6.0 de schuld. .Ik had een read SSD cache volledig gemount aan mijn LUN volume. Dit is ook een file base and praktisch geen opbouw van SSD Cache....

Ik vermoed dat er niks aan de hand is als je van DSM5.2 naar 6.0 bent gegaan.
Het lijkt mij vrij sterk dat onder 5.2 mijn volledige SSD cache van 120GB op ging aan LUN caching.

Mmm, misschien toch maar weer mijn volume afbreken en nieuwe raid0 volume bouwen met cache eraan...
Als cache dan nog steeds niet gevuld wordt, haal ik ze eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Vraagje over de DS1515+ ik wil graag gelijk als ik hem koop geheugen mee bestellen.

2 opties gelijk 16GB er inprikken of gewoon 4 gb er bij en klaar. Ben wel van plan docker te gaan gebruiken en minecraft te hosten (2-3 spelers) en misschien plex en wat sickrage etc. Het lijkt me dat 6GB genoeg moet zijn maar kan het mis hebben. Gebruik nu mijn nas (512MB alleen voor sickrage en transmissionNZB maar meer gaat gewoonweg niet) en als het gaat om de 16GB wat is de beste module die hier te krijgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Docker vreet geheugen. Het geheugen wat ik een paar posts terug aanraadde heb je ook in de 8gb variant als je het goedkoop wil houden. Je kan het niet mixen met stock memory, dus die gaat in de kast

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

MeZZiN schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:54:
Vraagje over de DS1515+ ik wil graag gelijk als ik hem koop geheugen mee bestellen.

2 opties gelijk 16GB er inprikken of gewoon 4 gb er bij en klaar. Ben wel van plan docker te gaan gebruiken en minecraft te hosten (2-3 spelers) en misschien plex en wat sickrage etc. Het lijkt me dat 6GB genoeg moet zijn maar kan het mis hebben. Gebruik nu mijn nas (512MB alleen voor sickrage en transmissionNZB maar meer gaat gewoonweg niet) en als het gaat om de 16GB wat is de beste module die hier te krijgen is?
2 posts boven je beantwoord; 1815+ en 1515+ hebben zelfde CPU dus ik neem aan dat eea past.
Voor €60 zou ik er altijd 16GB in drukken, geheugen wordt alleen maar duurder na verloop van tijd.

Voor zover ik weet is minecraft ook een serieuze geheugen vreter?.

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 10-05-2016 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
EWK schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:02:
Een andere oplossing zou zijn synoindex -R video [waar je videofiles uitkomen].
In mijn geval dus:
code:
1
synoindex -R video /volume1/Extracted

Ook dat werkt helaas niet. Nu het volgende geprobeerd en werkt ook niet
code:
1
 taak, elk uur elke dag, code: /usr/syno/bin/synoindex -R video

Staat de map ook aangegeven als video folder?
Control Panel, Indexing Services, Media Indexing, Indexed Folder.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Tortelli schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:04:
[...]

2 posts boven je beantwoord; 1815+ en 1515+ hebben zelfde CPU dus ik neem aan dat eea past.
Voor €60 zou ik er altijd 16GB in drukken, geheugen wordt alleen maar duurder na verloop van tijd.

Voor zover ik weet is minecraft ook een serieuze geheugen vreter?.
Jep de server vraag veel geheugen nog meer dan CPU hij houd alle bloken die zichtbaar zijn in zijn geheugen dus dat kan aardig oplopen als je wat van je wereld bekeken heb (die gegenereerd hij on the fly maar houd ze dan vast.) Denk dat de performance beter zal zijn dan mijn gehoste account die loop met 1gb gewoon uit zijn geheugen niet CPU. Dus ga ik maar voor de 16GB straks zijn ze niet meer te koop kwam is achter toen ik printer geheugen ging halen voor mijn HP400 als je hem van HP wilt hebben 500 euro (voor 256mb) maar gelukkig 20 euro bij de lokale geheugen boer maar best veel voor zo weinig memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 17:55
Ik ben aan het zoeken voor een vervanging van mijn huidige systeem wat nu thuis 24/7 aanstaat (G3420 @ 3.2Ghz, 8GB, 4TB, Windows 10). Nu gebruik ik dat systeem te weinig en staat het in de weg. De taken die uitgevoerd worden zijn Plex, Torrent, Sonarr, CouchPotato, Share voor thuis). Nu zoek ik een Synology die dit ook kan. Al snel kwam ik uit op de DS415+, wel erg prijzig!

Wat zou een ander model kunnen zijn die het streamen (1080p/BluRay rips), downloaden en file sharing aankunnen? Voor nu zou ik prima uit de voeten kunnen met 2x 4TB schijven. Het kan uiteraard zijn dat dit in de toekomst te weinig gaat zijn.

pricewatch: Synology DiskStation DS415+

[ Voor 9% gewijzigd door s1ck op 11-05-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Je verdient het waarschijnlijk wel terug met de lagere stroom rekening. 8) Maar dat is een goede keuze of de iets grotere broer DS1515+ of nog even wachten op de DS916+ die is wel nog iets duurder dan de DS415+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Laatst online: 22-05-2024
s1ck schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:06:
Ik ben aan het zoeken voor een vervanging van mijn huidige systeem wat nu thuis 24/7 aanstaat (G3420 @ 3.2Ghz, 8GB, 4TB, Windows 10). Nu gebruik ik dat systeem te weinig en staat het in de weg. De taken die uitgevoerd worden zijn Plex, Torrent, Sonarr, CouchPotato, Share voor thuis). Nu zoek ik een Synology die dit ook kan. Al snel kwam ik uit op de DS415+, wel erg prijzig!

Wat zou een ander model kunnen zijn die het streamen (1080p/BluRay rips), downloaden en file sharing aankunnen? Voor nu zou ik prima uit de voeten kunnen met 2x 4TB schijven. Het kan uiteraard zijn dat dit in de toekomst te weinig gaat zijn.

pricewatch: Synology DiskStation DS415+
Ik heb de 415Play staan thuis, die voert op dit moment ongeveer dezelfde taken uit.
Plex draait wel apart op een pc, de reden hiervoor is dat Plex geen hardware transcoding ondersteund (wat in de Play versies voorzien is en wel ondersteund word door DS Video).
Als je niet gaat transcoden dan zou het wel moeten lukken met de 415+, maar indien je dit wel doet, ga je snel tegen een CPU bottleneck aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
Twanne schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:28:
[...]

Ik heb de 415Play staan thuis, die voert op dit moment ongeveer dezelfde taken uit.
Plex draait wel apart op een pc, de reden hiervoor is dat Plex geen hardware transcoding ondersteund (wat in de Play versies voorzien is en wel ondersteund word door DS Video).
Als je niet gaat transcoden dan zou het wel moeten lukken met de 415+, maar indien je dit wel doet, ga je snel tegen een CPU bottleneck aanlopen.
Ai :F Ik wil echt alles vanaf de Syno doen, dus niet meer dat er een PC tussen zit o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Als je alleen wilt streamen (DNLA) dan prima keuze transcoding wat minder maar goed er zit wel een quad core atom processor in hij kan wel wat. Je koopt een synology voor zijn gebruiks vriendlijkheid/features niet for max CPU voor geld. Ik heb zelf een oude DS413j die kan het meeste wat je wilt prima aan (behalve transcoding natuurlijk) Plex maakt trouwens geen gebruik van de hardware transcoder dus dat helpt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Laatst online: 22-05-2024
s1ck schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:33:
[...]

Ai :F Ik wil echt alles vanaf de Syno doen, dus niet meer dat er een PC tussen zit o.i.d.
Zonder transcoding dan, of je vervangt plex door DS Video. Dat is de app van Synology zelf en die maakt wel gebruik van de hardware transcoding (alleen op de Play versies!). Heb hem zelf nog niet geprobeerd, maar werkt naar het schijnt niet slecht.

[ Voor 3% gewijzigd door Twanne op 11-05-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Mijn 1815+ (zelfde processor als 415+) heeft geen problemen met 1080p films met Plex in combinatie met de Chromecast of Plex app.
Ook niet met ondertitels. In het laatste geval schiet CPU usage wel omhoog omdat ie moet transcoden, maar geen stotters of iets dergelijks.
Ook 2 verschillende 1080p films tegelijkertijd is geen probleem.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Volgens mij is er een tijdje geleden een update gekomen van Plex wat voor verlichting zorgt qua ondertitels.
Hiervoor moest Plex altijd transcoden als er sprake was van ondertitels. Ook als afspeelapparaat het prima kon afspelen.

Voor de rest ligt het aan bitrate... Plex kan een 415+ op zijn knieën krijgen als bitrate te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11
EWK schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:02:
Met dsm 5 kon ik nog wegkomen met het aanroepen van alleen synoindex.
Sinds dsm 6 moest ik perse het pad opgeven waar synoindex zich bevindt.

In mijn taak heb ik het volgende opgenomen
/usr/syno/bin/synoindex -R video

En dat werkt prima. Ik heb het echter zo nog nooit geprobeerd om een een deel van al mijn indexen bij te werken. Maar jouw commando lijkt goed.
Onder welke user voer je het commando uit? Heeft die user toegang tot die locatie?

Je kan overigens sinds dsm 6 ook logging aanzetten bij de taken. Misschien dat je daar wijzer van wordt.

[ Voor 41% gewijzigd door job op 11-05-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

ZaZ schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:56:
Mijn 1815+ (zelfde processor als 415+) heeft geen problemen met 1080p films met Plex in combinatie met de Chromecast of Plex app.
Ook niet met ondertitels. In het laatste geval schiet CPU usage wel omhoog omdat ie moet transcoden, maar geen stotters of iets dergelijks.
Ook 2 verschillende 1080p films tegelijkertijd is geen probleem.
Wat is eigenlijk dat reden dat zo ongeveer iedereen plex gebruikt, Chromecast ofzo?.
(ik draai met een NUC bij mijn pc met Kodi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Tortelli schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 20:27:
[...]

Wat is eigenlijk dat reden dat zo ongeveer iedereen plex gebruikt, Chromecast ofzo?.
(ik draai met een NUC bij mijn pc met Kodi).
Support voor veel meer verschillende devices. Client Server model, je stelt je bibliotheek in op de server en al je clients zien dezelfde content. Werkt ook zeer goed wanner je niet thuis bent over het internet. Met kodi kun je ook je library delen, maar dit is iets meer gepruts. Ook heb je verschillende gebruikers accounts zodat je je bibliotheek eenvoudig kan delen met vrienden, huisgenoten etc. Vooral qua gebruiksvriendelijkheid vind ik het nog een stukje beter dan Kodi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 20:35:
[...]
Werkt ook zeer goed wanner je niet thuis bent over het internet.
Ik gebruik NFS en over VPN (wat ik sowieso gebruik om bij de NAS te kunnen ivm veiligheid) kan ik super op afstand via Kodi m'n films & series bekijken. Wat ik zelf als groot voordeel van Plex zie is dat ie on the fly kan transcoden als je ergens zit met te weinig bandbreedte. Gezien m'n 213+ volgens mij geen Plex kan draaien hou ik t lekker bij Kodi omdat dit goed aansluit bij m'n wensen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Cartman! schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 21:10:
[...]

Ik gebruik NFS en over VPN
Dat gebruikt veel bandbreedte, zeker als je 1080p mkv's in goede kwaliteit hebt voor thuis op je grote scherm. Belangrijk voordeel van plex is idd transcoding. Als je in het buitenland zit met een brakke wifi schroeft plex de bitrate naar beneden. Het werkt net allemaal even iets lekkerder en gebruiksvriendelijker. Je hebt idd wel een krachtiger NAS nodig dan de ds 213+. Sowieso zijn de meeste synology NASsen op dit moment underpowered voor plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
s1ck schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:33:
[...]

Net even wat meer gelezen over transencoding (nog niet eerder nodig gehad gebruikte eigenlijk alleen maar DNLA) maar deze lijst geeft een goed idee hoe snel de NAS CPU is voor wat je wilt.

https://docs.google.com/s...c/htmlview?pli=1&sle=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

kraades schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:31:
[...]

Staat de map ook aangegeven als video folder?
Control Panel, Indexing Services, Media Indexing, Indexed Folder.
Bedankt voor het meedenken, die stond inderdaad nog niet aangevinkt, dat gedaan maar hielp helaas niets.
Nu staat het zo ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/utRCzxkFrHCfWXQzlJuFJnyE/full.png
job schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:34:
[...]

Met dsm 5 kon ik nog wegkomen met het aanroepen van alleen synoindex.
Sinds dsm 6 moest ik perse het pad opgeven waar synoindex zich bevindt.

In mijn taak heb ik het volgende opgenomen
/usr/syno/bin/synoindex -R video

En dat werkt prima. Ik heb het echter zo nog nooit geprobeerd om een een deel van al mijn indexen bij te werken. Maar jouw commando lijkt goed.
Onder welke user voer je het commando uit? Heeft die user toegang tot die locatie?

Je kan overigens sinds dsm 6 ook logging aanzetten bij de taken. Misschien dat je daar wijzer van wordt.
Dit doe ik onder mijn eigen account (admin staat uit) en ik heb zelf alle rechten, zo ver ik weet.
Of ik toegang heb tot /usr/syno/bin/synoindex ? Dat weet ik niet, hoe zie ik dat?
Als ik ga naar
configuratiescherm -> gebruiker -> [account] -> Bewerken ->
• Machtigingen (alles aangevinkt)
• Gebruikersgroepen (alles aangevinkt)

Check, ik heb beide taken aanstaan. Zowel die jij nieuwt als de korte, beiden doen ze niets.
Heb door jouw tip de logging aangezet. Output is leeg, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uqKUsjOXl5cPaJbZ7TLX4k75/full.png

De wijzigingen van sickbeard neemt ie ook niet op de in synoindex. Bij post processing staat dit wel aan, en als ik een testnotificatie stuur, dan staat dat ook in mijn DSM
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/llG77XciXzfPnQwsmO4v4jhp/full.png
Dat vind ik niet zo erg, zolang hij maar op een andere manier kan indexeren (bijvoorbeeld dus een taak). Maar daar loop ik dus mee vast.

Kan iemand mij nog een aanwijzing of een tip geven?

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 12-05-2016 09:01 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
Bedankt! Ik ga ermee aan de slag :)
MeZZiN schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:06:
[...]

Net even wat meer gelezen over transencoding (nog niet eerder nodig gehad gebruikte eigenlijk alleen maar DNLA) maar deze lijst geeft een goed idee hoe snel de NAS CPU is voor wat je wilt.

https://docs.google.com/s...c/htmlview?pli=1&sle=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11
EWK schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:56:

Dit doe ik onder mijn eigen account (admin staat uit) en ik heb zelf alle rechten, zo ver ik weet.
Of ik toegang heb tot /usr/syno/bin/synoindex ? Dat weet ik niet, hoe zie ik dat?
Toegang tot de map met de video's bedoelde ik.
Kan iemand mij nog een aanwijzing of een tip geven?
Werkt het index commando wel als je het via telnet probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
https://www.wifimedia.eu/...rce=tweakers&utm_content=

Synology DS916+ (2GB) op voorraad!

[ Voor 6% gewijzigd door outlandos op 12-05-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

job schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:37:
[...]
Toegang tot de map met de video's bedoelde ik.

[...]

Werkt het index commando wel als je het via telnet probeert?
Via putty log in met mijn username en pw, vervolgens geef ik het command /usr/syno/bin/synoindex -R video
Dan staat er niets, geen bericht = goed bericht toch?
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/lybyRydyyEXreE8bEvLtarzY/full.png

Helaas heeft hij niet geindexeerd.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Het synoindex commando start slechts de indexer, hij wacht niet tot die klaar is.
Dat indexeren duurt doorgaans een tijdje, als het goed is is dit ook zien op de web GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

gertjuhh schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:47:
Het synoindex commando start slechts de indexer, hij wacht niet tot die klaar is.
Dat indexeren duurt doorgaans een tijdje, als het goed is is dit ook zien op de web GUI.
Nee, dit werkt ook niet. Nu ik hem handmatig heb geindexeerd staan er ineens veel meer shows bij.

Resumé. Indexeren doet hij niet via telenet en niet via een taak. Taak uitgevoerd als Root en als mijn useraccount, als test, beiden geen verschil.

[ Voor 29% gewijzigd door EWK op 12-05-2016 11:53 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Heb het even nagegeken.
In DSM -> CP -> Media Indexing
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uwA6rUt.jpg
EWK schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:49:
[...]

Nee, dit werkt ook niet. Nu ik hem handmatig heb geindexeerd staan er ineens veel meer shows bij.

Resumé. Indexeren doet hij niet via telenet en niet via een taak. Taak uitgevoerd als Root en als mijn useraccount, als test, beiden geen verschil.
Heb je al geprobeerd om het pad direct mee te geven aan synoindex?
Dus iets als synoindex -R /volume1/AltVideos (dus zonder het video argument)

[ Voor 71% gewijzigd door gertjuhh op 12-05-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

gertjuhh schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:55:
Heb het even nagegeken.
[afbeelding]
Kijk, nu komen we in de buurt denk ik. Hij springt wel van 'voltooid' naar 'bezig met indexeren van mediabestanden'. Maar ze zijn in videostation nog steeds niet zichbaar.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/utRCzxkFrHCfWXQzlJuFJnyE/full.png
Hier belanden mijn video files (onderste twee mapjes), en die staan goed aangevinkt lijkt me

gertjuhh schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:55:
Heb het even nagegeken.
[afbeelding]

[...]

Heb je al geprobeerd om het pad direct mee te geven aan synoindex?
Dus iets als synoindex -R /volume1/AltVideos (dus zonder het video argument)
Ook met dit command gaat hij van voltooid naar bezig met indexeren, werderom zonder resultaat

[ Voor 47% gewijzigd door EWK op 12-05-2016 12:04 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Heb je wel gewacht tot hij klaar was met indexeren?
En voor de zekerheid, heb je wel de juiste paden opgegeven? Je moet het volledige pad opegeven vanaf de root en dus niet het pad weergegeven onder "Geindexeerde map"
Waarschijnlijk /volume1/0 en /volume1/0Extracted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

gertjuhh schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:07:
Heb je wel gewacht tot hij klaar was met indexeren?
En voor de zekerheid, heb je wel de juiste paden opgegeven? Je moet het volledige pad opegeven vanaf de root en dus niet het pad weergegeven onder "Geindexeerde map"
Waarschijnlijk /volume1/0 en /volume1/0Extracted
Ja, ik heb netjes gewacht, daarna videostation geF5'd en gekeken of ze erbij staan.

Ik heb ze via de browse-knop geselecteerd:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/J61p2hEAi6dxn5vqoMXTBEBF/full.png
Ik kan ook geen handmatig pad invoeren, dan springt hij meteen naar browse.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
EWK schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:14:
[...]
Ik kan ook geen handmatig pad invoeren, dan springt hij meteen naar browse.
Lees mijn laatste reactie nog eens een keer rustig door.
Dat had allemaal betrekking op synoindex namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Zit er iets in de mediaserver database?
root@DS716:~# psql mediaserver postgres
psql (9.3.6)
Type "help" for help.

mediaserver=# select count(*) from video;
 count
-------
   690
(1 row)

mediaserver=# \q
root@DS716:~#

Edit:
Zie ook:
  1. http://www.mcleanit.ca/blog/synology-check-index-progress/
  2. http://www.mcleanit.ca/blog/synology-fix-frozen-index/

[ Voor 26% gewijzigd door technorabilia op 12-05-2016 12:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Polster schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:44:
Vraagje over BTRFS en foutcontrole

Als ik een map met foto's dmv Cloustation (of syncthing, btsync, etc) synchroon houdt tussen een Synology NAS met Btrfs en een Windows client in hoeverre heeft de bitrot detectie/bescherming van Btrfs dan nog effect? Het lijkt me dat als een bestand op de Windows computer corrupt raakt dit gesynct wordt naar de NAS en die dat als nieuwe waarheid ziet. De NAS kan dan niks corrigeren of waarschuwen. Of mis ik hier iets?
Ik stel toch nog een keer mijn bovenstaande vraag. Hoe maken jullie effectief gebruik van de BTRFS bitrot bescherming en houden de clients toch in sync?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

kraades schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:52:
Zit er iets in de mediaserver database?
root@DS716:~# psql mediaserver postgres
psql (9.3.6)
Type "help" for help.

count
-------
   690
(1 row)

mediaserver=# \q
root@DS716:~#

Edit:
Zie ook:
  1. http://www.mcleanit.ca/blog/synology-check-index-progress/
  2. http://www.mcleanit.ca/blog/synology-fix-frozen-index/
Staat er in:

count
-------
    50
(1 row)

mediaserver=#
gertjuhh schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:23:
[...]

Lees mijn laatste reactie nog eens een keer rustig door.
Dat had allemaal betrekking op synoindex namelijk.
Ah, nu snap ik dat mijn antwoord niet aansloot bij jouw reactie.
Sorry, maar ik snap niet waar ik dat vinden kan?
Waar stel ik de synoindex in? Bedoel je de taak van de taakplanner? Of nog ergens anders?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
EWK schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:36:
[...]
Waar stel ik de synoindex in? Bedoel je de taak van de taakplanner? Of nog ergens anders?
Je hoeft niets in te stellen, gewoon het commanda wat je eerder ook gebruikt hebt aanroepen maar dan met andere parameters.

Gewoon inloggen via SSH
Voor dan volgende uit
code:
1
ls -l /

Daar staan (onder andere) je volumes, in mijn geval alleen volume1
code:
1
drwxr-xr-x   21 root     root          4096 May 12 10:30 volume1

code:
1
ls -l /volume1

Daar staan dan waarschijnlijk de mappen die je wil indexeren.
Zoniet, check dan je overige volumes, want dan heb je er waarschijnlijk meerdere

Vervolgens doe je
code:
1
/usr/syno/bin/synoindex -R /volume1/0Extracted

Waar volume1 dan gelijk is aan het betreffende volume en 0Extracted aan de betreffende folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

gertjuhh schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:46:
[...]

Je hoeft niets in te stellen, gewoon het commanda wat je eerder ook gebruikt hebt aanroepen maar dan met andere parameters.

Gewoon inloggen via SSH
Voor dan volgende uit
code:
1
ls -l /

Daar staan (onder andere) je volumes, in mijn geval alleen volume1
code:
1
drwxr-xr-x   21 root     root          4096 May 12 10:30 volume1

code:
1
ls -l /volume1

Daar staan dan waarschijnlijk de mappen die je wil indexeren.
Zoniet, check dan je overige volumes, want dan heb je er waarschijnlijk meerdere

Vervolgens doe je
code:
1
/usr/syno/bin/synoindex -R /volume1/0Extracted

Waar volume1 dan gelijk is aan het betreffende volume en 0Extracted aan de betreffende folder.
Yes, ik had inderdaad daar volume1 staan, en in volume 1 staat 0Extracted.
Hiermee is het opgelost! Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
EWK schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:36:
Staat er in:

count
-------
    50
(1 row)

mediaserver=#
Je kunt ook nog kijken wat er in zit incl. paden:
select * from video
Of om te kijken welke velden er in de table video zitten:
\d video

Edit:
Laat maar ik al opgelost zie ik. Mooi.

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 12-05-2016 14:29 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 17:15
Polster schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:02:
Ik stel toch nog een keer mijn bovenstaande vraag. Hoe maken jullie effectief gebruik van de BTRFS bitrot bescherming en houden de clients toch in sync?
Een uit zichzelf corrupt geraakt bestand wordt natuurlijk niet meer gesynced, het OS/filesystem heeft geen weet dat deze is 'gewijzigd'. Dat is juist waar heel btrfs om draait.
Door gebruik te maken van snapshots (wat met btrfs kan) kan je wel makkelijk backup's maken op je syno.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:00
blurryilluzion schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:43:
Sinds vannacht is mijn Synology DS716+ erg vreemd aan het doen.

De laatste maanden is er niets veranderd aan de installatie, geen toegevoegde packages of aangepaste instellingen. De NAS draait de nieuwste versie van DSM en is voorzien van 2 WD Red schijven van 6TB in SHR met BTRFS.

Het probleem:
De NAS start op zonder problemen. Maar is na enige tijd opeens onbereikbaar. Via geen enkele weg, niet via web, niet via een DS App op iOS, zelfs DS Finder zegt 'offline'. DSM is vanzelfsprekend ook onbereikbaar.

De lampjes van de NAS branden/knipperen gewoon. Als ik een LAN-kabel uitplug stopt het corresponderende lampje ook met knipperen. MAAR - en dat is vreemd - beide HDD lampjes branden in sync, altijd. Ze missen geen beat ten opzichte van elkaar. Als ik één van de disks los koppel, blijft het corresponderende lampje gewoon knipperen! Bovendien begint de NAS ook niet te piepen over een beschadigd volume. Nergens reageert hij meer op.

Als ik de NAS wil uitzetten moet ik dat geforceerd doen, gewoon uitdrukken (3 sec) lukt niet. Ik moet het knopje vast blijven houden tot de NAS uitvalt. Als de NAS daarna weer opstart geeft hij aan dat de pariteitsconsistentie gecontroleerd dient te worden. Dat is logisch natuurlijk na een forced shutdown.

Die pariteitscontrole gaat z'n gang. Maar nog voor hij op 1% is, loopt de NAS alweer vast.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Toegang tot internet voor de NAS uitzetten (ivm evt communicatie met hackers, whatever, better safe than sorry.
- de 8GB RAM module uitgebouwd en de originele 2GB RAM module terug gezet.

Het vastlopen lijkt sneller voor te komen wanneer de NAS bezig is (kopieren naar een USB3 HDD met zo'n 100MB/s zorgt vaak al binnen enkele seconden voor een freeze. Het (de-)installeren van een package zorgt ook voor issues soms.

Ik heb geen flauw idee waar ik dit zoeken moet. Bijkomend probleem is dat ik nu geen backup kan maken van bestanden, de laatste is alweer 2 maanden oud...

Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
Wie heeft zoiets als dit al eens meegemaakt?
Wie heeft tips om de oorzaak te achterhalen? ..of is het gewoon een defect in de NAS zelf?

Edit:
Fan werkt, HDD's hebben geen fouten en zijn bovendien nog geen 5 maanden oud, NAS geeft geen enkele storing aan verder behalve dat het volume hersteld moet worden na de forced shutdowns.
Heb je inmiddels een oorzaak gevonden? Ik heb namelijk sinds kort een soortgelijk probleem, met een DS112J (DSM6, steeds geupdate).
Als ik een backup start vanaf een andere Synology loopt de DS112J vast, de netwerk en HDD-Leds blijven wel knipperen. Maar toegang tot de DS is onmogelijk.
Ook lijkt het voor te komen als er een camera aan wordt gekoppeld (en deze begint op te nemen).

Bij DSM5 nooit problemen gehad, maar of het direct na de DSM6 installatie fout is gegaan durf ik niet te zeggen.

Iemand anders ook zoiets meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-05 22:27
Op 6 augustus 2015 ( :F ) heb ik een backup vraag gesteld in het Synology Topic die pas nu navolging heeft gekregen (er waren niet eerder 7mm dunne 2TB schijven). Ging over het backuppen van gegevens. Sindsdien backup ik een (klein) deel van m'n data vanaf m'n laptop naar m'n NAS met Cloudstation.

Hardware:
  • Ik heb (sinds vandaag) een 2TB HDD in mijn laptop waarop ik al m'n projectdata heb staan. De laptop wil ik gebruiken om vanaf te werken, meenemen naar klanten, etc. etc.
  • In m'n meterkast staat een DS214+ met 2x 2Gb schijven erin.
  • In een ander huis ligt een 2TB externe USB harde schijf als offsite backup.
Het doel
  • Ik wil dus werken vanaf mijn laptop. Hierop worden bestanden gemaakt, onderhouden, etc. Dit is het medium dat ik wil backuppen;
  • Het zou mooi zijn als de (gewijzigde) data van mijn laptop regelmatig semi-automatisch / eenvoudig wordt gebackupped naar mijn NAS. Iedere dag is niet persé nodig, ca. 3x per week zou fijn zijn. De NAS is dus puur een backup locatie in het geval dat mijn laptop kapot gaat / gestolen wordt;
  • De NAS backup ik handmatig iedere 4 weken naar de externe USB HDD. Dit is de backup voor als m'n huis afbrand :'( ;
Hoe wilde ik dit doen?
Met CloudStation. Ik wil een CloudStation taak aanmaken die de gehele laptop (verschillende partities, dat wel) backupped naar de juiste locatie op de NAS. Deze taak wil ik dan handmatig uitvoeren (3x per week dus). Liever niet automatisch omdat ik werk met grote bestanden en op verschillende locaties (kantoor, thuis, klanten) en op verschillende tijden. Ik wil niet steeds als ik een bestand wijzig 500Mb over het internet naar m'n NAS'je thuis sturen, ik wil ook niet dat mijn laptop automatisch een backuptaak gaat maken als hij bijvoorbeeld in m'n laptoptas naast de bank staat. Ik wil deze dus een aantal keren per week handmatig thuis uitvoeren op net netwerk waar de NAS ook aan hangt. Één keer per maand maak ik via Backup een simpele backup vanaf m'n NAS naar de USB HDD.

Is dit handig??
  • Is CloudStation hiervoor de aangewezen tool? Deze kan ik namelijk niet gemakkelijk pauzeren / starten, de opties zijn beperkt.
  • CloudStation is niet echt te beveiligen. Als mijn laptop gestolen wordt kan iemand via CloudStation mijn hele NAS leeg-synchen 8)7
  • Ergo: maak ik het mezelf moeilijk zo?
Gaarne uw advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
DukeBox schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:58:
[...]

Een uit zichzelf corrupt geraakt bestand wordt natuurlijk niet meer gesynced, het OS/filesystem heeft geen weet dat deze is 'gewijzigd'. Dat is juist waar heel btrfs om draait.
Door gebruik te maken van snapshots (wat met btrfs kan) kan je wel makkelijk backup's maken op je syno.
Ah dus als ik het goed begrijp: Foto A wordt gesynct tussen Syno en Client. Als de client versie corrupt raakt ziet de client niet dat er iets is gewijzigd dus zal er niets naar de Syno worden gesynct. De Syno versie blijft dus gewoon intact. Mocht de corruptie op de Syno plaatsvinden dan 'herkent' het BTRFS dat en kan een waarschuwing geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
_Teq_ schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:08:
Op 6 augustus 2015 ( :F ) heb ik een backup vraag gesteld in het Synology Topic die pas nu navolging heeft gekregen (er waren niet eerder 7mm dunne 2TB schijven). Ging over het backuppen van gegevens. Sindsdien backup ik een (klein) deel van m'n data vanaf m'n laptop naar m'n NAS met Cloudstation.

Hardware:
  • Ik heb (sinds vandaag) een 2TB HDD in mijn laptop waarop ik al m'n projectdata heb staan. De laptop wil ik gebruiken om vanaf te werken, meenemen naar klanten, etc. etc.
  • In m'n meterkast staat een DS214+ met 2x 2Gb schijven erin.
  • In een ander huis ligt een 2TB externe USB harde schijf als offsite backup.
Het doel
  • Ik wil dus werken vanaf mijn laptop. Hierop worden bestanden gemaakt, onderhouden, etc. Dit is het medium dat ik wil backuppen;
  • Het zou mooi zijn als de (gewijzigde) data van mijn laptop regelmatig semi-automatisch / eenvoudig wordt gebackupped naar mijn NAS. Iedere dag is niet persé nodig, ca. 3x per week zou fijn zijn. De NAS is dus puur een backup locatie in het geval dat mijn laptop kapot gaat / gestolen wordt;
  • De NAS backup ik handmatig iedere 4 weken naar de externe USB HDD. Dit is de backup voor als m'n huis afbrand :'( ;
Hoe wilde ik dit doen?
Met CloudStation. Ik wil een CloudStation taak aanmaken die de gehele laptop (verschillende partities, dat wel) backupped naar de juiste locatie op de NAS. Deze taak wil ik dan handmatig uitvoeren (3x per week dus). Liever niet automatisch omdat ik werk met grote bestanden en op verschillende locaties (kantoor, thuis, klanten) en op verschillende tijden. Ik wil niet steeds als ik een bestand wijzig 500Mb over het internet naar m'n NAS'je thuis sturen, ik wil ook niet dat mijn laptop automatisch een backuptaak gaat maken als hij bijvoorbeeld in m'n laptoptas naast de bank staat. Ik wil deze dus een aantal keren per week handmatig thuis uitvoeren op net netwerk waar de NAS ook aan hangt. Één keer per maand maak ik via Backup een simpele backup vanaf m'n NAS naar de USB HDD.

Is dit handig??
  • Is CloudStation hiervoor de aangewezen tool? Deze kan ik namelijk niet gemakkelijk pauzeren / starten, de opties zijn beperkt.
  • CloudStation is niet echt te beveiligen. Als mijn laptop gestolen wordt kan iemand via CloudStation mijn hele NAS leeg-synchen 8)7
  • Ergo: maak ik het mezelf moeilijk zo?
Gaarne uw advies :)
Ik blijf bij mijn antwoord welk ik toen heb gegeven ;) cloudstation kan het allemaal.

Probeer je te verdiepen in cloudstation en aparte apps.. CloudStation is uit elkaar getrokken. Je hebt dus CloudStation Backup en cloud station drive. Zie niet in waarom het niet zou werken zoals jij het wilt.. Gewoon zorgen dat cloudstation backup bijv niet mee opstart bij het opstarten van je laptop.

Je beveiligingsvraag is een verkeerde vraag die je stelt...

Als je laptop goed geïnstalleerd is zou dit helemaal geen impact mogen hebben..
Laptop met encrytped schrijf (bitlocker bijv), met password beveiligd op je user accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 17:15
Polster schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:21:
Mocht de corruptie op de Syno plaatsvinden dan 'herkent' het BTRFS dat en kan een waarschuwing geven.
Jup.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1 ... 72 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).