|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Bij mij wil ik altijd 4 dezelfde schijven erin.
Maar goed SHR schijnt goed te werken met meerdere schijven van verschillende sizes.
Dus ja waarom niet...
edit: nieuws: WD stopt met Green-naam van harde schijven
[ Voor 32% gewijzigd door job op 12-01-2016 09:09 ]
Ik heb zelf niets geïnitieerd..
Interesting times...
Teken je netwerk eens uitkazzzdafke schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:20:
Iemand die me kan vertellen hoe ik kan uitzoeken wat zo op mijn Syn netwerk aan het up/downloaden is??
[afbeelding]
Log Center --> Tabblad 'Log Search' --> Rechtsboven in het uitklapmenu 'File Transfer' (en evt. 'Connection')kazzzdafke schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:20:
Iemand die me kan vertellen hoe ik kan uitzoeken wat zo op mijn Syn netwerk aan het up/downloaden is??
[afbeelding]
Misschien dat je daar wat tegenkomt?
[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 12-01-2016 17:21 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Het is net na mijn post gestopt, maar.. heeft dus zo een goeie 15 min raar zitten doen..?
Interesting times...
Update van je media bibliotheek?kazzzdafke schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:40:
Beide niets te vinden, enkel dat ik een permissie op een map aangepast heb, en that's it.
Het is net na mijn post gestopt, maar.. heeft dus zo een goeie 15 min raar zitten doen..?
Interesting times...
rasp is maar 100Mbit.. die kan nooit 50MB+ trekken.kazzzdafke schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:52:
Dat zou kunnen want ik heb de Rasp op het netwerk gehangen. Maar ik heb geen commando gegeven om te initiëren?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Professioneel Heftruck Syndroom
Toch wel. https://www.synology.com/en-global/dsm/6.0beta/ReleaseNoteNeFoRcE schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:42:
Hmm... DSM 6 is voor 64 bit. Ik ga er dus niet van uit dat dit gaat werken op mijn DS414J ?
👉🏻 Blog 👈🏻
Klopt! Dus ik zit daar met een raar netwerkverkeer dat ik niet kan thuisbrengen..DukeBox schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:21:
[...]
rasp is maar 100Mbit.. die kan nooit 50MB+ trekken.

Interesting times...
Check voor de zekerheid nadelen van SHR.... Je kunt bijv niet kleiner gaan... ga dus nu voor 3Tb als je later toch die 4Tb wilt toevoegen aan je SHR volume.pven schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:03:
Dank voor je antwoorden! MIjn vragen zijn ruimschoots beantwoord.
Ik teken nergens meer voor
Als log files niks prijs geven, en widgets ook niet zoals users.. dan moet je denk ik alle services sluiten en 1 voor 1 aanzetten totdat je hetzelfde verschijnsel krijgt... nogal een werkje.. maar goed zou bij 3rd party apps beginnen... via task manager kan je eenvoudig taak aanmaken om alle services in een keer te stoppen.kazzzdafke schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:45:
[...]
Klopt! Dus ik zit daar met een raar netwerkverkeer dat ik niet kan thuisbrengen..Down-upload die elkaar afwisselen...
Ik ben inmiddels wat verder: ik heb nu 2x WD Red gekocht van 4TB, later dit jaar wil ik er nog 2x WD Red bijkopen van 4TB.Quakie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:24:
[...]
Check voor de zekerheid nadelen van SHR.... Je kunt bijv niet kleiner gaan... ga dus nu voor 3Tb als je later toch die 4Tb wilt toevoegen aan je SHR volume.
(Ik ben me inmiddels aan het verdiepen in het vervang-scenario.)
[ Voor 7% gewijzigd door pven op 13-01-2016 11:40 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 15-01-2016 12:37 ]
[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 15-01-2016 12:38 ]
Anoniem: 426395
Wat is jullie ervaring hiermee op een synology nas en met welke.
Ik heb zelf zitten kijken naar de DS1515+.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 426395 op 15-01-2016 20:16 ]
Nu staat het ding echter al zo'n 10 minuten op "Loading..." in het import-window, heeft iemand toevallig een idee of het normaal is dat het zo lang duurt? Op dit moment draai ik nog op een veel te duurt wildcard-cert voor mijn hele domein, maar die is bijna verlopen
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Ik loop tegen het volgende probleem aan. Vanaf mijn computer sleep ik met een normaal user account mappen met foto's naar /Photo op de Synology. In File Station zie ik de mappen gewoon en ook als ik via een Admin account inlog zie ik de mappen met foto's in Photo Station.
Om vervolgens te kunnen zorgen dat een normale user deze mappen kan zien, moet ik als Admin naar Photo Station gaan --> Instellingen --> gebruikersaccounts --> user selecterne --> daar de nieuwe mappen (die deze user er nota bene zelf in gezet heeft) selecteren.
Is er een manier om er voor te zorgen als User X foto's op de NAS zet in de /Photo directory dat hij/zij gelijk toegang heeft tot deze foto's via Photo Station en via de DS Photos app?
Gebruik anders de photo station uploader: https://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS212
[ Voor 34% gewijzigd door job op 17-01-2016 12:35 ]
Dat is ook niet de juiste methode.. photo's moet je via photostation zelf beheren.SquareOne schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:42:
Ik loop tegen het volgende probleem aan. Vanaf mijn computer sleep ik met een normaal user account mappen met foto's naar /Photo op de Synology. In File Station zie ik de mappen gewoon en ook als ik via een Admin account inlog zie ik de mappen met foto's in Photo Station.
Anoniem: 202103
De map waarin ze terecht komen wel. Moet hij ook nog de juiste rechten hebben in bepaalde andere mappen?Anoniem: 202103 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:18:
Als eerste zou ik controleren of de betreffende gebruiker de juiste rechten heeft op de map waarin de bestanden terechtkomen.
De downloadvolgorde staat op aanmaakdatum. Max staat op 11 en inclusief de niet downloadende taken staan er 9 in de lijst (waarvan 3 bezig).Anoniem: 202103 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:29:
Ik denk eerst nog aan een ander soort instelling. Hoe is de Procedurevolgorde? Op aanmaakdatum of op gebruiker (een taak per keer)? Mogelijk zitten bestaande taken (is het maximum bereikt?) de nieuwe in de weg? Heb je de overige instellingen in dat gelinkte menu al eens kritisch doorlopen?
Downloadschema is onmiddelijk.
Als ik via deze gebruiker inlog op de webinterface (torrents zijn toegevoegd via android app, die werken wel met het admin account) en dan Download Station open en naar instellingen ga, dan krijg ik deze melding:
De "naam" account bestaat niet of werd verwijderd. Raadpleef de systeembeheerder om dit probleem op te lossen.
Iets gaat er niet goed dus lijkt mij. Ik zal eens herstarten, kijken of dat iets oplost. Wat kan deze melding veroorzaken?
(ik zit op DSM 5.2)
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 17-01-2016 15:49 ]
Er zijn 2 oplossingen (workarounds) voor je:SquareOne schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:02:
Dank voor jullie reacties Job & DukeBox. Met andere woorden het is niet mogelijk zoals ik het wil? Mijn insteek is eigenlijk niet om alle foto's helemaal te beheren via Photo Station, maar heb de foto's eigenlijk met name in deze directory gezet zodat ik ze met de Photo Station app kan benaderen op de iPhone en iPad (enkel bekijken). Op de computer benader ik de foto's (mappen en submappen met foto's) gewoon via AFP.
1) Maak de user een admin (begrijp als je dat niet wilt) want die heeft standaard alle rechten;
2) Maak standaard je albums als public albums, dan werkt het ook echter moet je dit alleen doen als je foto's van buitenaf niet benaderbaar zijn (anders ziet iedereen ze).
Ik gebruik jouw werkwijze ook. Ik laat mijn nas alles afhandelen en kopieer gewoon de fotos in hun mapje. PhotoStation gaat zelf netjes aan de slag en indexeert alles in PhotoStation.
[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 18-01-2016 10:24 ]
Dat kan wel, maar moet je ze nooit in de root gooien of een nieuwe folder in de root aanmaken buiten ps om.SquareOne schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:02:
Mijn insteek is eigenlijk niet om alle foto's helemaal te beheren via Photo Station, maar heb de foto's eigenlijk met name in deze directory gezet zodat ik ze met de Photo Station app kan benaderen op de iPhone en iPad (enkel bekijken).
Heb je de default download location wel ingevuld staan ?Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:06:
Ik heb een gebruiker rechten gegeven tot Download Station, maar wanneer ik via die gebruiker torrents toevoeg, dan worden ze niet gedownload. Ze komen wel in de lijst, maar ik krijg ze niet gestart. Wat zie ik over het hoofd?
[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 18-01-2016 11:37 ]
Zie ook mijn vorige post hierboven. Het was al gelukt door opnieuw de rechten te geven. Nadat ik de eerste keer rechten had gegeven had ik direct ingelogd onder die gebruiker op Android op de DS Download app. Misschien dat het daardoor was fout gegaan. Of misschien gewoon een random error bij het aanmaken de eerste keer.DukeBox schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:36:
[...]
Heb je de default download location wel ingevuld staan ?
Het gaat in dit geval om een DS214se met 2x 4TB Western Digital Red. Ik laat het systeem een backup maken naar Amazon Cloud via Cloud Sync. Van de 7,2TB is nu 3,7TB gebruikt en het is dus een volume gebaseerd op JBOD, ja ik weet dat dit geen redundantie toepast vandaar de back-up naar Amazon.
De harde schijven zijn nog geen half jaar oud en behalve het sturen van alle gegevens naar de cloud en het eerst beschrijven van alle data worden ze niet intensief gebruikt. Ze zijn vooral voor archiefdoeleinden van foto's en video's. Smart waardes via synology zelf zien er goed uit.
Zodra ik thuiskom maakt mijn macbook een backup via timecapsule naar de NAS en daar krijg ik dan ook vaak de melding te zien dat het proces is mislukt om een backup te maken.
De vraag is nu wat zal ik doen om dit op te lossen, waar te beginnen. Ik heb geen 5TB externe hdd liggen waar ik alles op kan terugzetten. Ik loop dus nu wel tegen het probleem aan om een back-up te hebben in de cloud om de tijd dat ik 'offline' ben te minimaliseren.
Je zou in jouw geval dus ook Synology om hun professionele inschatting kunnen vragen door een incident in te sturen.
Tot mijn grote verbazing is mijn SSD Caching aan het veranderen.
Na mijn geheugenuitbreiding (van 2GB naar 8GB) liep read hit terug naar een lage 17% op maand basis. Dit was voor mij een trigger om het bij te houden... 17% is in mijn ogen te laag om " nut " te verantwoorden tov opoffering van 2 bays. Ik kwam tot de conclusie dat de 17% rate weinig zegt omdat er wekelijks een scan gedraaid wordt op mijn files. Het gross van de data staat uiteraard niet in de cache waardoor die dag zorgt voor enorme drop in dag / week en maand percentages. Ook de meerdere backup taken heeft een negatief impact op % dus we moeten er sowieso niet blind op varen. Ook Seq. I/O (grote files zoals films bijv) uitzetten heeft een negatieve impact.
Echter uit het niets, loopt het sinds een week of 2 gestaag op. Mijn maand % is nu inmiddels al 46% en mijn week hitrate op 61%.. En elke dag loopt mijn gebruikte cache ook terug.. Er is inmiddels 6GB vrij..
Nu is er weinig informatie over de daadwerkelijke werking te vinden maar blijkbaar kan het dus maanden duren voordat je een realistisch beeld hebt.. (Sowieso duurt het weken omdat in begin alles in cache verdwijnt.... DSM heeft geen idee wat hot data is.)
Tussen de 40 a 60% vind ik netjes aangezien NAS voornamelijk verantwoordelijk is voor het beschikbaar stellen van content (muziek, films, series) en backup van 2 machines en aanbieden van iSCSI.
Cache van geheugen blijft ook gewoon goed gevuld met 5 a 6GB...
Soms baal ik wel van het feit dat er steeds minder noodzaak is van zn zware NAS.. Sinds Netflix download ik praktisch niks meer, heb zelfs geen nieuwsgroepen meer,
/einde verspreiding van bevindingen/
Ik probeer de vpn-server te gebruiken van de synology/
Echter als ik alles ingesteld heb (probeer het vanaf Windows 10) dan krijg ik de volgende melding.

Ik heb de firewall van de synology ingesteld dat UDP poorten 1701, 4500 en 500 opengezet.
Ik heb in mijn modem van ziggo de poorten open gezet.
De gebruiker heeft rechten voor vpn op de synology.
Heeft iemand een tip ?
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb een http://tweakers.net/pricewatch/294690/synology-diskstation-ds212j.html DS212j al een paar jaar draain met 1 HD erin http://tweakers.net/pricewatch/315368/wd-red-sata-6-gb-s-wd30efrx-3tb.html.
Nu is dit natuurlijk niet erg veilig omdat er geen backup is van mijn data naar een 2de schijf dus dacht ik er aan om een 2de te kopen. Nu is het wel zo dat mijn eerst HD al voor 80% vol staat en er dus binnen dit een een jaar te weinig plaats zal zijn.
Voor de oplossing van de backup dacht ik te werken met raid 1, is dit een goeie oplossing? Ik gebruik hem voornamelijk om films/muziek op te slaan en een kleine hoeveelheid data.
Ik dacht dat het ook mogelijk is om er nu bijvoorbeeld een grotere schijf in te plaatsen bv van 4TB maar wat gebeurt er dan met de andere TB in raid? Kan ik dan ook binnen een jaar er dan de oude van 3TB eruit laten en er nog een nieuw van 4TB in stoppen zodat ik de volle 4TB kan benutten?
Of is het beter om tegelijk 2 dezelfde schijven te kopen? Kan ik dan makkelijk de data van de "oude" schijf naar de nieuw over kopiëren en dan de andere schijf toeven om naar raid te gaan?
Mocht dit in een verkeerd topic staan alvast mijn excuses.
Van het kastje naar de muur lopen...
Raid 1 is geen backup.. je zorgt er alleen voor dat als je disc kapot gaat je nog steeds direct bij je data kan... bij een virus, encryptie lock of domweg per ongeluk het verwijderen van.. ben je nog steeds de klos.Grompie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:17:
Ik zit met een probleempje en vind er niet meteen een antwoord op.
Ik heb een http://tweakers.net/pricewatch/294690/synology-diskstation-ds212j.html DS212j al een paar jaar draain met 1 HD erin http://tweakers.net/pricewatch/315368/wd-red-sata-6-gb-s-wd30efrx-3tb.html.
Nu is dit natuurlijk niet erg veilig omdat er geen backup is van mijn data naar een 2de schijf dus dacht ik er aan om een 2de te kopen. Nu is het wel zo dat mijn eerst HD al voor 80% vol staat en er dus binnen dit een een jaar te weinig plaats zal zijn.
Voor de oplossing van de backup dacht ik te werken met raid 1, is dit een goeie oplossing? Ik gebruik hem voornamelijk om films/muziek op te slaan en een kleine hoeveelheid data.
Ik dacht dat het ook mogelijk is om er nu bijvoorbeeld een grotere schijf in te plaatsen bv van 4TB maar wat gebeurt er dan met de andere TB in raid? Kan ik dan ook binnen een jaar er dan de oude van 3TB eruit laten en er nog een nieuw van 4TB in stoppen zodat ik de volle 4TB kan benutten?
Of is het beter om tegelijk 2 dezelfde schijven te kopen? Kan ik dan makkelijk de data van de "oude" schijf naar de nieuw over kopiëren en dan de andere schijf toeven om naar raid te gaan?
Mocht dit in een verkeerd topic staan alvast mijn excuses.
Er is een uitgebreide backup and oplossingen topic onder opslag technologie.
[Synology] Backup strategieën en tools
Hierin vind je super veel oplossingen..
Misschien is het toekomst muziek, dan is mijn suggestie dat je eerst begint met een backup maken tussen de schijven.. Dan ben je nog niet 100% zeker.
Mmm paar weken geleden hier op GoT nog een oplossing gelezen. Ik weet echter niet meer in welke topic.DancePlaza schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:26:
Hoe zorg ik ervoor dat mijn AFP / SMB niet steeds verdwijnt in mijn OSX finder. Sinds dat ik de DS215+ of nieuwe DSM hebt, verdwijnt mijn shares continu. Iemand een tip om dit te voorkomen?
Het is of dit topic, of onder Macs and software en dan heb je daar nog 3 wat actievere topics
Mac os x el capitan
Macbook pro ervaringen
Onmisbare tools en software voor mac os x
Ik weet voor 90% zeker dat daar een oplossing staat via een script. Bij het opstarten wordt script gedraaid en die mount je volumes. Zou dat dus meenemen in je zoekopdracht.
Je zou als eerste kunnen proberen of je via accounts en dan opstarten je de shares in je opstarten kunt meenemen. Bij sommige werkt ook. Bij sommige ook niet vandaar dat ik hier niet mee begint.
Bij mij werkt het sowieso automatisch.. zowel met AFP (gebruik ik niet meer) als SMB.
Idee: ik schaf een DS1515+ aan, gebruik min huidige DS412+ als lokale backup met versiehistorie en van daaruit sync ik met Stack voor een off-site backup. Ik heb dan en een snelle lokale backup en een off-site backup.
In de DS1515+ stop ik 2x een SSD voor het systeem, de websites plus de databases en de andere 3 bays gebruik ik in SHR met 3x 6TB (netto ongeveer 11TB, net als mijn DS412+), voor muziek, films, downloads en dergelijke. Doel is om de Spotweb database (en andere databases) veel sneller te maken.
Vraag 1: heeft het zin om 2x een SSD te gebruiken voor het systeem of kan ik beter 1x SD inzetten als SSD cache? Ik gok even dat de databases niet via de SSD cache lopen, dus dat het wel zin heeft, maar weet iemand dat zeker?
Vraag 2: als ik dit ga doen, dan is het overzetten van de bestanden geen probleem. Maar ik wil eigenlijk een 1:1 kopie van het systeem, de websites en de databases (eigenlijk alles exclusief muziek, films en dergelijke). Hoe regel ik dat het handigste? Is een HA cluster maken, wachten tot de replicatie klaar is en dan de cluster verbreken een optie? Ik gok dat dat niet gaat werken omdat ik op de 1515+ niet allen een Volume1 maar ook een Volume2 ga hebben. Is er een andere mogelijkheid, buiten de hele boel opnieuw inrichten?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik gebruik hiervoor het programma Mountain, je kan shares favoriten en die mounten dan automatisch bij opstarten of na reconnect. Is 6 euro maar wat mij betreft geld dubbel en dwars waard en wordt ook actief geupdate.Quakie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:42:
[...]
Mmm paar weken geleden hier op GoT nog een oplossing gelezen. Ik weet echter niet meer in welke topic.
Het is of dit topic, of onder Macs and software en dan heb je daar nog 3 wat actievere topics
Mac os x el capitan
Macbook pro ervaringen
Ik weet voor 90% zeker dat daar een oplossing staat via een script. Bij het opstarten wordt script gedraaid en die mount je volumes. Zou dat dus meenemen in je zoekopdracht.
Je zou als eerste kunnen proberen of je via accounts en dan opstarten je de shares in je opstarten kunt meenemen. Bij sommige werkt ook. Bij sommige ook niet vandaar dat ik hier niet mee begint.
Bij mij werkt het sowieso automatisch.. zowel met AFP (gebruik ik niet meer) als SMB.
gevonden: CRXDelSol in "[OS X El Capitan 10.11] Ervaringen & Discussie"Quakie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:42:
[...]
Mmm paar weken geleden hier op GoT nog een oplossing gelezen. Ik weet echter niet meer in welke topic.
Mac os x el capitan
Macbook pro ervaringen
Van het kastje naar de muur lopen...
maak gebruik van automount in osxQuakie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:42:
[...]
Mac os x el capitan
Macbook pro ervaringen
FloRadix schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:58:
Hier een handige tutorial voor diegene die hun syno folder willen mounten in OSX via automount
http://martinbay.net/automount-diskstation-shares-in-os-x/
Via het PPTP protocol krijg ik dus wel verbinding.MdO82 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:12:
Weet niet of dit het juist topic is, maar wellicht dat iemand mij verder kan helpen
Ik probeer de vpn-server te gebruiken van de synology/
Echter als ik alles ingesteld heb (probeer het vanaf Windows 10) dan krijg ik de volgende melding.
[afbeelding]
Ik heb de firewall van de synology ingesteld dat UDP poorten 1701, 4500 en 500 opengezet.
Ik heb in mijn modem van ziggo de poorten open gezet.
De gebruiker heeft rechten voor vpn op de synology.
Heeft iemand een tip ?
Iemand een idee hoe dat komt ?
Wellicht niet helemaal het topic hiervoor, maar wellicht heeft iemand een idee
2250 WP Zuid PVoutput
Andere suggestie probeer OpenVPN.
Eenvoudig en goed te gebruiken. Je moet in de config enkel ff het externe ip of dynamic dns adres van je internetverbinding zetten.
MdO82 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:55:
[...]
Via het PPTP protocol krijg ik dus wel verbinding.
Deze hoort inderdaad in networking thuisMdO82 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:55:
[...]
Via het PPTP protocol krijg ik dus wel verbinding.
L2TP maakt gebruik van ik dacht GRE en ESP. Afhankelijk van de configuratie. En nu ben ik aan het graven, maar dat waren meen ik protocol 47 en protocol 50. En dan heb ik het over IP en niet TCP/UDP.
Er zijn veel routers die dit niet kunnen forwarden.
Zoek in de config van jouw router naar L2TP forwarding of IPSEC forwarding. Als je die kunt vinden, zet ze aan. Enige andere optie is om jouw Synology als DMZ te configureren. Vrijwel alle routers zetten dan ook echt alles 1-op-1 door naar de DMZ-host. Maar of je dat wil

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Die Bruine schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:31:
[...]
Deze hoort inderdaad in networking thuis.
L2TP maakt gebruik van ik dacht GRE en ESP. Afhankelijk van de configuratie. En nu ben ik aan het graven, maar dat waren meen ik protocol 47 en protocol 50. En dan heb ik het over IP en niet TCP/UDP.
Zoek in de config van jouw router naar L2TP forwarding of IPSEC forwarding. Als je die kunt vinden, zet ze aan. Enige andere optie is om jouw Synology als DMZ te configureren. Vrijwel alle routers zetten dan ook echt alles 1-op-1 door naar de DMZ-host. Maar of je dat wil
Hoort hier niet helemaal thuis, dat weet ikDie Bruine schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:31:
[...]
Deze hoort inderdaad in networking thuis.
Dat laatste willen we natuurlijk niet
Ik ga eens verder
2250 WP Zuid PVoutput
Anoniem: 342143
Ik ben van plan om eindelijk eens af te stappen van een Windows JBOD NAS/HTPC bouwsel naar een mooie NAS over te stappen. Aangezien de BTW dagen eraan komen heb ik een maat van me een Synology DS1515 laten bestellen. (deze komt dan uit op 486,-)
Er komen 5 hard disks in. 3x4TB en 2x3TB in SHR opstelling.
Mijn doel is om de volgende functies te laten uitvoeren. Automatisch downloaden icm Sickbeard/rage, couchpotato en SABnzbd.
Is dit mogelijk op deze Synology? Of hebben jullie een beter alternatief? Ik had op t internet wat dingen gelezen dat t niet mogelijk zou zijn op de processor structuur? Klopt dit?
*edit - 27 januari beginnen de BTW dagen*
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 342143 op 20-01-2016 16:09 ]
Ware het niet dat synology in de vorige jaren niet meedeed aan deze actie.Anoniem: 342143 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:07:
Goedemiddag dames en heren!
Ik ben van plan om eindelijk eens af te stappen van een Windows JBOD NAS/HTPC bouwsel naar een mooie NAS over te stappen. Aangezien de BTW dagen eraan komen heb ik een maat van me een Synology DS1515 laten bestellen. (deze komt dan uit op 486,-)
Ik heb web station geactiveerd en Joomla geïnstalleerd. Echter bij het updaten van Joomla krijg ik deze melding. Ik denk dat het met rechten te maken heeft. want tijdens de installatie kon hij zelf ook niet automatisch config file aanmaken. Heeft iemand enig idee?
opgelost. log file path stond verkeerd..
[ Voor 7% gewijzigd door heval op 20-01-2016 21:43 ]
Om wat stroom te besparen wil ik het geheel combineren en de webcam aansluiten op de ds414, maar ik heb vooral bedenkingen naar veiligheid: is het mogelijk gevaarlijk om de nas via een geforwarde poort zichtbaar te maken op het internet?
De rest heb ik al draaiende gekregen via de webcamusb plugin.
[ Voor 6% gewijzigd door Promy op 20-01-2016 23:26 ]
Ja.Promy schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:24:
Momenteel gebruik ik een DS414 als NAS en een laptop met hieraan een usbcam die toelaat vanop het internet in te loggen op een pagina die een jpg geeft van wat de webcam ziet. (SecureCam2)
Om wat stroom te besparen wil ik het geheel combineren en de webcam aansluiten op de ds414, maar ik heb vooral bedenkingen naar veiligheid: is het mogelijk gevaarlijk om de nas via een geforwarde poort zichtbaar te maken op het internet?Ik denk hier vooral aan synolocker etc.
Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.
Als jij alleen die ene pagina (poort) op het internet beschikbaar maakt waarop jij kunt meekijken met die webcam, dan is er weinig aan de hand. Het openzetten van poort 5000/5001 is dan weer een ander verhaal. Dat is waar de mensen met synolocker last van hadden.Promy schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:24:
Momenteel gebruik ik een DS414 als NAS en een laptop met hieraan een usbcam die toelaat vanop het internet in te loggen op een pagina die een jpg geeft van wat de webcam ziet. (SecureCam2)
Om wat stroom te besparen wil ik het geheel combineren en de webcam aansluiten op de ds414, maar ik heb vooral bedenkingen naar veiligheid: is het mogelijk gevaarlijk om de nas via een geforwarde poort zichtbaar te maken op het internet?Ik denk hier vooral aan synolocker etc.
Zorg wel even dat je een username/password authenticatie hebt zitten op die webcam pagina en dat je die via HTTPS bezoekjes brengt. Self-signed certificate is ok, maar een 'echte' zou natuurlijk beter zijn. Dan ben je iets beter beschermd tegen een Man-in-the-middle.
Ik zou er eerder voor kiezen om alleen een VPN poort open te zetten en dan bij voorkeur OpenVPN.Prx schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 00:10:
[...]
Als jij alleen die ene pagina (poort) op het internet beschikbaar maakt waarop jij kunt meekijken met die webcam, dan is er weinig aan de hand. Het openzetten van poort 5000/5001 is dan weer een ander verhaal. Dat is waar de mensen met synolocker last van hadden.
Zorg wel even dat je een username/password authenticatie hebt zitten op die webcam pagina en dat je die via HTTPS bezoekjes brengt. Self-signed certificate is ok, maar een 'echte' zou natuurlijk beter zijn. Dan ben je iets beter beschermd tegen een Man-in-the-middle.
Daar is de focus op security veel meer aanwezig een of andere webcam gateway die mogelijk toegang tot het hele systeem verschaft dmv een exploit.
Via elk platform (ook op de telefoon) kan je makkelijk de VPN opzetten en je ding doen.
Lekker op de bank
Dit kan al met de simpelste instap Synology NAS.Anoniem: 342143 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:07:
Goedemiddag dames en heren!
Er komen 5 hard disks in. 3x4TB en 2x3TB in SHR opstelling.
Mijn doel is om de volgende functies te laten uitvoeren. Automatisch downloaden icm Sickbeard/rage, couchpotato en SABnzbd.
Is dit mogelijk op deze Synology? Of hebben jullie een beter alternatief? Ik had op t internet wat dingen gelezen dat t niet mogelijk zou zijn op de processor structuur? Klopt dit?
Thanks voor de tip. Ja ik zag door de bomen t bos niet meer. Dit wordt mijn eerste echte nas.. en wou t toch nog voor de zekerheid even weten. Thanks!GroeneThee schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:51:
[...]
Dit kan al met de simpelste instap Synology NAS.
ik kan er namelijk niet helemaal uit komen soms zie ik post op internet die zeggen dat dan de backup functie niet werkt omdat de data op de nas encrypt is.
Andere post geven mij het idee dat het wel mogelijk is.
iemand hier ervaring mee?
ik heb nu nog geen synology en gebruik op dit moment voor mijn backups syncback freepven schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:23:
Hoe wil je gaan backuppen?
ja dat dacht ik dus ook maar toen ik me wat aan het inlezen was op internet kwam ik post tegen die het er over hadden dat dan backups niet werkten. dus daardoor begon ik te twijfelen en vandaar mijn vraag hierQuakie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:07:
Als je op je NAS je folder encrypted ben je er toch?
Enige waar ik een probleem zie, is als je encrypted data wilt backuppen naar een encrypted location.
Ik zie niet in waarom je pc niet zou backuppen naar een encrypted folder op je nas. Zijn je volumes van je pcs van zichzelf encrypted dan heb je kans dat het niet werkt.
Maar zoals gezegd, he is iets te algemeen nu om inhoudelijk goed te antwoorden.
Bedankt voor je reactie
de pc heeft geen encrypted hardeschijf dus zoals je zegt zal het eigenlijk moeten werken hier ga ik dan ook vanuit. Het leek mij ook raar dat het niet zou werken maar beter eerst even checken dan dat ik hem gekocht heb en dat het dan helemaal niet blijkt te werken.
ik ga dan nu ook eens kijken welke synology ik ga kopen en mocht het niet werken dan meld ik mij wel weer maar ik ga er vanuit dat het gewoon gaat werken.
Encrypted shares moet je handmatig aanmaken. Je kunt geen bestaand share omzetten. Encrypted shares starten ook niet automagisch op wanneer je ze aanmaakt. Je moet echt een vinkje zetten om ervoor te zorgen dat ze tijdens de boot worden gemount.
Encrypted shares zijn altijd encrypted
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Wij gebruiken thuis de printer (Samsung CLX-3185FW) via de Synology DS414. Echter als wij een print opdracht sturen, en deze enkele uren later willen pakken. (Printer staat op zolder, Vaste PC op de begane grond)
Printer staat altijd uit, tenzij wij printen natuurlijk.
Helaas print hij hem niet. Staat de printer aan, dan wil hij wel. Printer Spooler is leeg wanneer deze niet heeft geprint.
Iemand van jullie hier een oplossing voor?
Draai trouwens de nieuwste DSM 6.0 BETA 2.
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Aanvulling.Root account is replaced by administrators group credentials to log into SSH to enhance security.
Zie ook het Duitse forum: http://www.synology-forum...561&viewfull=1#post591561.
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 21-01-2016 17:55 . Reden: Oplossing bij oosterburen. ]
Onderstaand perl script heb ik in elkaar gezet om foto mappen te encrypten (er zijn meer/betere encryptie methodes maar die waren niet standaard beschikbaar op de Diskstation?) en te uploaden naar een Stack account.
Wie weet kan ik nog iemand hiermee blij maken dus doe ermee wat je wil:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| #!/usr/bin/perl -w my($day, $month, $year) = (localtime)[3,4,5]; $month = sprintf '%02d', $month+1; $day = sprintf '%02d', $day; $year = $year+1900; $encryptionkey = 'randomkey'; $stackuser = 'username'; $stacklink = 'stackprefix'; $stackpass = 'pass'; $tempfolder = '/volume1/overig/photo_stack'; $stackfolder = 'photo_backup'; my @years = ('2016', '2015', '2014', '2013', '2012', '2011', '2010', '2009', '2005', 'Overig'); foreach (@years) { $folderyear = $_; $syscmd = "tar -zcvf $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz /volume1/photo/$folderyear --exclude='.picasa.ini' --exclude='Thumbs.db' --exclude=\@eaDir"; system($syscmd); $syscmd = "openssl aes-256-cbc -a -pass pass:$encryptionkey -salt -in $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz -out $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz.dat"; system($syscmd); $syscmd = "rm $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz"; system($syscmd); print "\nCompression and Encryption done - Uploading\n"; $syscmd = "curl -T $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz.dat https://$stackuser:$stackpass\@$stacklink.stackstorage.com/remote.php/webdav/$stackfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz.dat"; system($syscmd); print "\nUploading Complete\n"; $syscmd = "rm $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz.dat"; system($syscmd); } print "\nCompleted folders\n"; |
[ Voor 13% gewijzigd door sanderdw op 21-01-2016 16:10 ]
Ik heb nu inderdaad al een vpn inlogoptie om de rest van de domotica te beheren. Ik dacht er echter aan om dit (zoals nu) via een beveiligde webpagina te doen voor de snelheid, maar het is inderdaad veiliger via vpn. Bedankt! (ook PrxZaZ schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 01:08:
[...]
Ik zou er eerder voor kiezen om alleen een VPN poort open te zetten en dan bij voorkeur OpenVPN.
Daar is de focus op security veel meer aanwezig een of andere webcam gateway die mogelijk toegang tot het hele systeem verschaft dmv een exploit.
Via elk platform (ook op de telefoon) kan je makkelijk de VPN opzetten en je ding doen.
Hier alleen SABnzbd. Meer niet. Werkt nog perfect onder DSM6 Beta 2.bluecupra schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:04:
Iemand die Third Party packages gebruikt en geupdate is naar DSM6 Beta 2? Met name benieuwd of NZBGet blijft werken?
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Bedankt voor je reactie.Heb net ook DSM6.0 Beta 2 geinstalleerd en NZBget blijft gewoon werken. Ziet er verder top uit, al eerder beta's gedraaid welke altijd stabiel geweest zijn. Beta 1 was nog wat beperkt door het niet ondersteunen van Java en Surveillance Station. Daar dit er nu wel inzit durf ik de test wel aan.BaZnGaNL schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:47:
[...]
Hier alleen SABnzbd. Meer niet. Werkt nog perfect onder DSM6 Beta 2.
Ik lees dat het mogelijk is:
https://www.synology.com/en-us/releaseNote/MediaWiki
Ben zelf opzoek naar een NAS, waar ik zonder al te veel gedoe o.a. Mediawiki op kan plaatsen.
Daarnaast ook de mogelijkheid waarbij de nas als mediaserver en cloud kan gebruiken. Tenslotte ook min 4 tb.
Tips en advies
Via de Downloadstation heb ik een boel muziek binnengehaald, deze wordt ook automatisch ingelezen door de Mediabibliotheek. Werkt perfect, maar niet alle albums wil ik in de mediabibliotheek zichtbaar hebben. (live albums etc..)
Is er een mogelijkheid om deze albums uit te sluiten van de indexering voor de mediabibliotheek? Ik wil ze liever niet weggooien...
Het probleem, ik krijg dit niet gecongrueerd. Weet iemand hier toevallig hoe dat moet?
Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L
Hij staat er niet tussen, maar in oude topics van andere fora zijn er wel mensen die het werkend hebben gekregen, maar hoe?

(Gaat om deze DAC https://www.google.nl/sea...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8)
[ Voor 68% gewijzigd door Boost9898 op 22-01-2016 07:51 ]
Iets meer infoBoost9898 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 07:25:
Sinds een aantal dagen heb ik een DS215+ waar ik heel erg tevreden over ben. Maar ik wil iets, maar het lukt niet. Op de achterkant van de NAS zitten twee USB3.0 poorten waar ik een USB DAC transmitter op aan wil sluiten. Het is de bedoeling dat audio gestreamt wordt naar de ontvanger die aan de versterker hangt.
Het probleem, ik krijg dit niet gecongrueerd. Weet iemand hier toevallig hoe dat moet?
Printscreens alles
Er valt vrij weinig te laten zien, als ik thuis ben zal ik ook nog even foto's maken. Maar de DAC zit gewoon via USB3.0 in de achterkant van de DS215+ NAS. Welke settings zou ik moeten aanpassen? Hij herkent hem ook niet in de stations:Stimulate14 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:10:
[...]
Iets meer infoWelke heb je, wat lukt er niet etc.
Printscreens alles.

^ Klik klik ^
[ Voor 13% gewijzigd door Stimulate14 op 22-01-2016 10:32 ]
Vast een domme vraag, maar hoe decrypt ik het?sanderdw schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:05:
Was op zoek naar een mooie manier om encrypted backups te maken naar Stack. Cloud Sync was een mooie optie om dit te doen alleen het nadeel was dat deze dan ook lokaal stonden.
Onderstaand perl script heb ik in elkaar gezet om foto mappen te encrypten (er zijn meer/betere encryptie methodes maar die waren niet standaard beschikbaar op de Diskstation?) en te uploaden naar een Stack account.
Wie weet kan ik nog iemand hiermee blij maken dus doe ermee wat je wil:
Perl:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 #!/usr/bin/perl -w my($day, $month, $year) = (localtime)[3,4,5]; $month = sprintf '%02d', $month+1; $day = sprintf '%02d', $day; $year = $year+1900; $encryptionkey = 'randomkey'; $stackuser = 'username'; $stacklink = 'stackprefix'; $stackpass = 'pass'; $tempfolder = '/volume1/overig/photo_stack'; $stackfolder = 'photo_backup'; my @years = ('2016', '2015', '2014', '2013', '2012', '2011', '2010', '2009', '2005', 'Overig'); foreach (@years) { $folderyear = $_; $syscmd = "tar -zcvf $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz /volume1/photo/$folderyear --exclude='.picasa.ini' --exclude='Thumbs.db' --exclude=\@eaDir"; system($syscmd); $syscmd = "openssl aes-256-cbc -a -pass pass:$encryptionkey -salt -in $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz -out $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz.dat"; system($syscmd); $syscmd = "rm $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz"; system($syscmd); print "\nCompression and Encryption done - Uploading\n"; $syscmd = "curl -T $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz.dat https://$stackuser:$stackpass\@$stacklink.stackstorage.com/remote.php/webdav/$stackfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz.dat"; system($syscmd); print "\nUploading Complete\n"; $syscmd = "rm $tempfolder/photo_backup-$folderyear-$year-$month-$day.tgz.dat"; system($syscmd); } print "\nCompleted folders\n";
Hij staat er niet tussen, maar het gaat om een NAD DAC1, op andere oude fora lees ik wel dat mensen het werkend hebben gekregen.Anoniem: 202103 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 07:34:
Synology publiceert een lijst met compatibele usb-dac/speakers: https://www.synology.com/...¬_recommend_mode=false. Zit de jouwe daartussen? Welk model & type heb je precies? Je gebruikt Audio Station?
Linkje: http://nadelectronics.com...tal-to-Analogue-Converter
Na het lezen van je link was het me nog niet helemaal duidelijk, maar je kunt nu gewoon sudo gebruiken met een admin account blijkbaar.Anoniem: 202103 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:00:
Geen idee of het werkt maar probeer i.p.v. met root eens in te loggen met admin. In de release notes staat nl. iets daarover.
[...]
Aanvulling.
Zie ook het Duitse forum: http://www.synology-forum...561&viewfull=1#post591561.
Met sudo su kun je dan als root aan de slag.
[ Voor 3% gewijzigd door Kalua op 22-01-2016 11:04 ]
Deze staat volgens mij tussen de backup locaties in Hyper Backup. Al ben ik zelf weer terug gaan naar de Hi Drive backup app. Hyper backup is net niet wat ik zoek (leek erop alsof ie een grote file maakte en vraag me af door de retentie policy of incremental daardoor ook werkt. Helaas nog weinig documentatie te vinden via google (of ik google verkeerd). Hi drive backup werkt en blijk die dus voorlopig gebruiken met een syn naar Stack als alternatief (en denk erover om die in de toekomst sowieso te nemen).bluecupra schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:08:
Enige tijd geleden heb ik Crashplan backup van mijn Synology verwijderd en heb ik begrepen dat in DSM 6 een Amazon app zou komen. Nu heb ik gisteren geupdate naar DSM6.0 Beta 2 echter staat deze app nog niet tussen de lijst met beschikbare back-up oplossingen. Is dit iets wat voor de final bewaard wordt of heeft iemand meer informatie?
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Domme vragen bestaan nietpven schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:40:
[...]
Vast een domme vraag, maar hoe decrypt ik het?
Een decrypt voorbeeld commando (nadat je de file weer gedownload hebt):
1
| openssl aes-256-cbc -d -a -pass pass:decryptsleutelhier -in /folder/bestand.tgz.dat -out /folder/bestand.tgz |
Alleen ik kan niet de mappen toevoegen via "netwerkverbinding maken"
Wat ik thuis zonder problemen wel kan, in de router zie ik niet iets raars staan, wat zou het kunnen zijn ?
het is een ziggo technicolor router.
edit: firewall uitzetten op router werkt niet, computers zitten beide in WORKGROUP
[ Voor 9% gewijzigd door Zaratrass op 22-01-2016 20:15 ]
Heb in het controlpanel van TransIP al onder www & mail mijn eigen externe IP adres staan.
En wil van mijn [name].diskstation.me af en daar mijn eigen domeinnaam voor gebruiken. Graag hier ook advies in. Ik kom er niet uit met de DDNS.
Alvast bedankt!
Dit topic is gesloten.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).