Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.601 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:54
Is het normaal dat een schijf toevoegen aan SHR volume zo lang duurt? Was 2x 4TB, nu 1x 4TB erbij en is 12 uur bezig en staat op 20%....

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 09:45
Ik probeer WOL (Wake on LAN) te doen met Windows voor mijn Synology DiskStation DS215j, maar het schijnt maar niet te lukken. Dit zodat ik eventueel in het buitenland de NAS weer aan kan zetten mocht die onverhoopt uitgaan.

Ik heb nu wolcmd en wolgui geprobeerd van de verschillende tools.
http://serverfault.com/qu...e-on-lan-tool-for-windows

192.168.2.17 is de lokale ip van mijn DS215j en het mac adres laat ik hier even weg.
code:
1
WolCmd.exe (knip) 192.168.2.17 255.255.255.0 7

Het is mij een beetje vaag via welke port dan dan moet, of dat je die eerst moet instellen.
Bijvoorbeeld port 5000, 80 of 7? Volgens depicus.com is het denk ik port 7, maar zonder success.
https://www.depicus.com/w...e-on-lan-port-numbers.php

De DS215j zou wel WOL moeten ondersteunen.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/437

Het is verbonden met de TP-Link Archer C2 en daarachter zit weer de Experia Box v8, als dat wat uit maakt.

Ik heb eerst in het topic gezocht naar WOL:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1612420?data%5Bfilter_keywords%5D=wake%20on%20lan
[Synology] Vraag en antwoord - deel 2

Of hoort deze vraag eigenlijk in Netwerken?

[ Voor 13% gewijzigd door Ketho op 09-12-2015 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 05:26
Betere processor, btrfs(google maar ff), uitbreidbaar via usb station....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 14:38
Bongoarnhem schreef op woensdag 09 december 2015 @ 07:44:
BTRFS komt ook in DSM 6, dus dit geldt voor meerdere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:21
Wat mij nog steeds irriteert is het feit dat MP3 nummers afspelen via de Syno nog steeds niet de artiest als eerste staat.
Ik heb een mappenstructuur aangemaakt, per artiest een map.
In de Mediaserver is er ook geen mogelijkheid om de artiest als eerste te plaatsen.
Ik speel de muziek af via de Ipad, ik vraag me af of er een andere mogelijkheid is, zodat ik op de Ipad wel de lijst met in volgorde de artiest als eerste te zien krijg, is er een alternatief zonder ITunes?

[ Voor 6% gewijzigd door surfing john op 09-12-2015 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 08:04
Bongoarnhem schreef op woensdag 09 december 2015 @ 07:44:
Any container or file extension in 4K 2160p (4096 x 2160 or 3840 x 2160) with codecs H.264 (AVC), and in 1080p with codecs H.264 (AVC), MPEG-2 and VC-1 can be transcoded up to 1080p by Synology NAS in 4K Group 1" (Group 1= DS716+).
.....
"Any container or file extension in 4K 2160p (3840 x 2160) with codecs H.265 (HEVC), and in 1080p with codecs H.265 (HEVC), H.264 (AVC), MPEG-4 Part 2 (XVID, DIVX5), MPEG-2, and VC-1 can be transcoded up to 1080p by Synology NAS in 4K Group 2." (Group2=DS216play)

Bron : https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/659

Hmm de nieuwe generatie CPU die de 716+ aan boord heeft is dus stukker beter als de oude van de 415+.
Wellicht dan toch maar gewoon de 716+ aanschaffen. :)

Overigens, ik wil ook 2x 4TB hebben ter vervanging van mijn oude schijven.
Zat te kijken naar : pricewatch: HGST Deskstar NAS, 4TB
Of toch maar Western Digital : pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB

Wat zijn de keuzes meestal?

[ Voor 18% gewijzigd door rolandos582 op 09-12-2015 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11

kraats

Ik rol

surfing john schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:29:
Wat mij nog steeds irriteert is het feit dat MP3 nummers afspelen via de Syno nog steeds niet de artiest als eerste staat.
Ik heb een mappenstructuur aangemaakt, per artiest een map.
In de Mediaserver is er ook geen mogelijkheid om de artiest als eerste te plaatsen.
Ik speel de muziek af via de Ipad, ik vraag me af of er een andere mogelijkheid is, zodat ik op de Ipad wel de lijst met in volgorde de artiest als eerste te zien krijg, is er een alternatief zonder ITunes?
Hoe speel je het af dan? in DS Audio kan ik alles per artiest bekijken als ik dat wil. Is het niet gewoon een beperking van de mediaplayer die je gebruikt?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
kraats schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:29:
[...]
Hoe speel je het af dan? in DS Audio kan ik alles per artiest bekijken als ik dat wil. Is het niet gewoon een beperking van de mediaplayer die je gebruikt?
Ik wil graag de mappen (ingedeeld per genre) kunnen afspelen, op zich staan die netjes op alfabetische volgorde op de Syno, maar zodra ik een map open staan alle artiesten door elkaar en staan ze gesorteerd op titel.
Ik zou graag zien dat in de bewuste map de artiesten op alfabetische volgorde staan.

[ Voor 3% gewijzigd door surfing john op 09-12-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:31
SquareOne schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:53:
Hoe denken jullie over de volgende situatie:

- 3 MacBooks en 2 iMacs in huis. Deze wil ik backuppen via Time Machine naar een Synology (waarschijnlijk de DS215+). Hier is dus een behoorlijke grote schijf voor nodig.

- Verder wil ik de Synology gebruiken als file-share voor +/- 1TB aan data. En agenda's en contacten hosten. Vanaf de iMacs en MacBooks wordt er via AFP oid verbinding gemaakt met de Synology en wellicht ook nog een deel via cloudstation.

Is het handig om dan één schijf van 4TB of 6TB te kopen voor de Time Machine back-ups, en 1 schijf van 2TB voor de data?

Verder wil ik met name de data op die schijf van 2TB nog back-uppen. Daarvoor overweeg ik op externe locatie nog een simpele synology neer te zetten om die schijf naartoe te backuppen. De Time-Machine backups hoeven niet ook nog extern te worden geback-upt.

Is dit een situatie die jullie zouden aanraden?
Je post laat zien dat je er al over nagedacht hebt waardoor ik wat uitgebreider ga reageren:

Zijn er geen andere taken voor de Synology? (downloaden etc)

Time machine backups zijn niet boeiend qua snelheid en ook niet constant, in jouw geval 5x actie in een uur als alles aanstaat. Er staat dus continue 1 schijf niks te doen terwijl je andere schijf extra belast, want die moet alles verwerken waardoor je dus nu al kan zeggen dat je i/o vertragingen krijgt. Uiteraard is dit in uiterst geval maar met 5 machines ga ik er gewoon vanuit dat er continue machines aan staan.
Echter zou ik als er geen andere taken zijn meer gaan voor een 4 bay (tragere wegens kosten) variant en dan beginnen met 3 discs..
Je maakt dan een timemachine accounts bijv Mac1 en zet quota op de user bijv 2x schijfruimte van Mac ofzo. Ik vermoed dat je zo net wat meer snelheidsgevoel eruit haalt. (met snelheidsgevoel bedoel ik bijv via finder mappen openen en 400 + fotos bekijken)

Helaas kan je niet anders in een 2bay variant en jouw voorstel werkt uiteraard wel gewoon. Is je 1Tb data statisch zoals films, muziek en gaat je nas meer doen dan zou je voor de 215+ gaan. Ik zou dan wel kijken naar het delen van de taken tussen de schijven.. bijv downloaden ook op je time machine disc.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-10 10:19
BTRFS is nu al beschikbaar (via een tweak) want is in dsm 5.2 op de RX series nu ook beschikbaar
Sharky_NL schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:24:
[...]

BTRFS komt ook in DSM 6, dus dit geldt voor meerdere modellen.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
rolandos582 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:30:
[...]

Any container or file extension in 4K 2160p (4096 x 2160 or 3840 x 2160) with codecs H.264 (AVC), and in 1080p with codecs H.264 (AVC), MPEG-2 and VC-1 can be transcoded up to 1080p by Synology NAS in 4K Group 1" (Group 1= DS716+).
.....
"Any container or file extension in 4K 2160p (3840 x 2160) with codecs H.265 (HEVC), and in 1080p with codecs H.265 (HEVC), H.264 (AVC), MPEG-4 Part 2 (XVID, DIVX5), MPEG-2, and VC-1 can be transcoded up to 1080p by Synology NAS in 4K Group 2." (Group2=DS216play)

Bron : https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/659

Hmm de nieuwe generatie CPU die de 716+ aan boord heeft is dus stukker beter als de oude van de 415+.
Wellicht dan toch maar gewoon de 716+ aanschaffen. :)

Overigens, ik wil ook 2x 4TB hebben ter vervanging van mijn oude schijven.
Zat te kijken naar : pricewatch: HGST Deskstar NAS, 4TB
Of toch maar Western Digital : pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB

Wat zijn de keuzes meestal?
Stukken beter is beetje overdreven.. De cpu in de 716+ is nieuwer, zuiniger en kan 4K hardwarematig encoderen..Met meeste andere taken is de cpu uit de 415+ wel degelijk sneller..
Aangezien 4k voor jou een must is, is in jouw geval een 716+ waarschijnlijk een betere keuze.

Ik zelf heb REDs maar ik kijk naar Deskstars als vervanging.. Beiden zijn goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Quakie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:32:
[...]

Je post laat zien dat je er al over nagedacht hebt waardoor ik wat uitgebreider ga reageren:

Zijn er geen andere taken voor de Synology? (downloaden etc)

Time machine backups zijn niet boeiend qua snelheid en ook niet constant, in jouw geval 5x actie in een uur als alles aanstaat. Er staat dus continue 1 schijf niks te doen terwijl je andere schijf extra belast, want die moet alles verwerken waardoor je dus nu al kan zeggen dat je i/o vertragingen krijgt. Uiteraard is dit in uiterst geval maar met 5 machines ga ik er gewoon vanuit dat er continue machines aan staan.
Echter zou ik als er geen andere taken zijn meer gaan voor een 4 bay (tragere wegens kosten) variant en dan beginnen met 3 discs..
Je maakt dan een timemachine accounts bijv Mac1 en zet quota op de user bijv 2x schijfruimte van Mac ofzo. Ik vermoed dat je zo net wat meer snelheidsgevoel eruit haalt. (met snelheidsgevoel bedoel ik bijv via finder mappen openen en 400 + fotos bekijken)

Helaas kan je niet anders in een 2bay variant en jouw voorstel werkt uiteraard wel gewoon. Is je 1Tb data statisch zoals films, muziek en gaat je nas meer doen dan zou je voor de 215+ gaan. Ik zou dan wel kijken naar het delen van de taken tussen de schijven.. bijv downloaden ook op je time machine disc.
Thanks voor je reactie. Als ik voor een 4-bay nas ga kom ik uit op de 415+. Uiteraard ook een mooi apparaat maar net een beetje duurder.
De 1TB aan data zijn voornamelijk veel kleine word en pdf files. Mijn bedoeling is om de Synology als share te mounten op de Macs. Het is namelijk noodzakelijk dat vanaf alle macs aan de dcoumenten gewerkt kan worden en bestanden kunnen worden opgeslagen.
Wat betreft "snelheidsgevoel", het benaderen van de bestanden via de fileshare moet wel snel aanvoelen. Liefst zou het gevoelsmatig hetzelfde zijn dan dat het op de Macs staat. Het zijn kleine documenten en geen films of grote afbeeldingen of iets dergelijks wat langer zou kunnen duren om te laden.
Buiten de filesharing functie wil ik een klein deel van de data ook via Cloud Station laten syncen naar de Macbooks wanneer deze off site bij documenten moeten. Vaak gaat dat toch net iets te langzaam als dat vanaf een externe locatie over het netwerk moet. Met Cloud Station staan ze dan lokaal op de MacBooks.
Laatste functie die ik wil gebruiken is caldav en webdav hosten. Lijkt me niet dat dat heel intentsief is?

Downloaden gaat het apparaat absoluut niet doen.

Reden waarom ik eventueel een iets grotere NAS zou willen nemen met nog een extra schijf: Alle foto's op één schijf zetten zodat deze niet lokaal op de iMacs hoeven te staan. Deze foto's wil ik kunnen benaderen vanuit Lightroom, even uitzoeken hoe dat werkt via het netwerk en of dat snel genoeg is.
Er zit in iedergeval een GB switch dus de netwerksnelheid zou prima moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door SquareOne op 09-12-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
SquareOne schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:23:
[...]

Thanks voor je reactie. Als ik voor een 4-bay nas ga kom ik uit op de 415+. Uiteraard ook een mooi apparaat maar net een beetje duurder.
De 1TB aan data zijn voornamelijk veel kleine word en pdf files. Mijn bedoeling is om de Synology als share te mounten op de Macs. Het is namelijk noodzakelijk dat vanaf alle macs aan de dcoumenten gewerkt kan worden en bestanden kunnen worden opgeslagen.
Wat betreft "snelheidsgevoel", het benaderen van de bestanden via de fileshare moet wel snel aanvoelen. Liefst zou het gevoelsmatig hetzelfde zijn dan dat het op de Macs staat. Het zijn kleine documenten en geen films of grote afbeeldingen of iets dergelijks wat langer zou kunnen duren om te laden.
Buiten de filesharing functie wil ik een klein deel van de data ook via Cloud Station laten syncen naar de Macbooks wanneer deze off site bij documenten moeten. Vaak gaat dat toch net iets te langzaam als dat vanaf een externe locatie over het netwerk moet. Met Cloud Station staan ze dan lokaal op de MacBooks.
Laatste functie die ik wil gebruiken is caldav en webdav hosten. Lijkt me niet dat dat heel intentsief is?

Downloaden gaat het apparaat absoluut niet doen.

Reden waarom ik eventueel een iets grotere NAS zou willen nemen met nog een extra schijf: Alle foto's op één schijf zetten zodat deze niet lokaal op de iMacs hoeven te staan. Deze foto's wil ik kunnen benaderen vanuit Lightroom, even uitzoeken hoe dat werkt via het netwerk en of dat snel genoeg is.
Er zit in iedergeval een GB switch dus de netwerksnelheid zou prima moeten zijn.
Hoezo dat? Er is een nieuwe 416 bijv.. oUit mijn hoofd even snel als jouw voorstel (215+). Uiteraard wel iets duurder, maar goedkoper dan de 415+. Je krijgt jaar langer support ook nog eens. Er zijn ook nog een 414, 415Play modellen maar zou ik zelf als laatste naar kijken wegens ouderdom vd modellen.

Trouwens.. er wordt een deze dagen een 216 gelanceerd.. 216+ komt waarschijnlijk ook, maar zijn geruchten maar kans dat ie komt is groot... Zie andere synology nieuws topic op GoT.

Kan ik concluderen dat het voor een bedrijf(je) is? Dan zou ik zeker weten niet voor een 1 schijf oplossing gaan... en voor een 4bay constructie om gewoon iets snellere schijf performance te hebben.. Mocht er uberhaubt schijf uitvallen kan je sowieso doorwerken.. Lijkt mij ook wel een plus punt.

Lightroom kan op zich prima werken via een synology, maar zou ik zelf als cold storage gebruiken. Daar doel ik mee met fotos die dus klaar zijn en af geedit. Dan zou je dus lokaal alleen laatste project kunnen houden voor snelheidsredenen.. Ik gebruik lightroom 5 met een 415+ als iSCSI storage met 120GB SSD caching en dan nog moet ik wachten op het laden.. Vraag me niet hoe het kan, want daar hebben ze voorvertoningen voor uitgevonden. Je zou die dus moeten zien en op de achtergrond zou lightroom raw moeten laden.. Kan aan mij setup liggen natuurlijk, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Bongoarnhem schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:53:
Je hebt tegenwoordig 4GB schijven..
Die zijn er al een hele tijd hoor ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

surfing john schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:41:
[...]

Ik wil graag de mappen (ingedeeld per genre) kunnen afspelen, op zich staan die netjes op alfabetische volgorde op de Syno, maar zodra ik een map open staan alle artiesten door elkaar en staan ze gesorteerd op titel.
Ik zou graag zien dat in de bewuste map de artiesten op alfabetische volgorde staan.
Ah.. oké.. ik werk niet met mappen, maar alleen met playlists. Dan kan ik 'm zo sorteren als ik wil. Sortering kan maar op één manier plaatsvinden neem ik aan, óf alleen mappen en dan sortering op filename, óf sortering op artiest zonder gebruik van de mappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Sorry maar begrijp je probleem niet surfing john.

Je gaat naar audio station, naar library.. search by folder.. dan genre.. dan zie jij alle titles als eerste .. je kunt headers aanpassen en dus als eerste artist selecteren en sorteren? Dan heb je precies hoe je het wilt. Uiteraard moeten je muziekfiles wel juist zijn ingevuld..

Ik sorteert op disc en dan track dan artist.. album artists zijn ook ingevuld om te groeperen.. zo gaat het in alle afspeelsoftware goed..
Itunes, windows media player en autostation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Quakie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:52:
[...]

Hoezo dat? Er is een nieuwe 416 bijv.. oUit mijn hoofd even snel als jouw voorstel (215+). Uiteraard wel iets duurder, maar goedkoper dan de 415+. Je krijgt jaar langer support ook nog eens. Er zijn ook nog een 414, 415Play modellen maar zou ik zelf als laatste naar kijken wegens ouderdom vd modellen.
Dat zijn inderdaad ook opties. De 416 is echter mara 50 euro goedkoper, en volgens mij toch een behoorlijk stukje langzamer dan de 415+. Als ik dan toch het budget op rek, dan zal het in het geval van een 4-bay nas de 415+ worden.
Trouwens.. er wordt een deze dagen een 216 gelanceerd.. 216+ komt waarschijnlijk ook, maar zijn geruchten maar kans dat ie komt is groot... Zie andere synology nieuws topic op GoT.
Ik heb inderdaad het één en ander bekeken. Heb ook nog even naar de 716+ gekeken, maar daarmee kom je alweer in het vaarwater van de 415+ qua specs. Het toestel willen we nog dit jaar aanschaffen dus afwachten gaat helaas niet lukken.
Kan ik concluderen dat het voor een bedrijf(je) is? Dan zou ik zeker weten niet voor een 1 schijf oplossing gaan... en voor een 4bay constructie om gewoon iets snellere schijf performance te hebben.. Mocht er uberhaubt schijf uitvallen kan je sowieso doorwerken.. Lijkt mij ook wel een plus punt.
Het is inderdaad een klein bedrijfje. In hoeverre zou je met 4-bay constructie de snelheid kunnen boosten? Ligt dat meer ana de schijfopstelling of aan de performance van de NAS. Gevoelsmatig lijkt me met finder (via share mount) door files heen bladeren niet zo bijzonder zwaar voor de NAS? In het geval van een 4-bay oplossing dacht ik zelf aan: de schijf met zakelijk data in RAID1. Zodat er in ieder geval doorgewerkt kan worden mocht één van beide schijven het begeven. Dit volume zou ik vervolgens naar een externe locatie willen back-uppen. Stel ik zet daar een 215j oid neer. Kan ik dan het RAID1 volume naar één schijf in die 215j backuppen :)?
Lightroom kan op zich prima werken via een synology, maar zou ik zelf als cold storage gebruiken. Daar doel ik mee met fotos die dus klaar zijn en af geedit. Dan zou je dus lokaal alleen laatste project kunnen houden voor snelheidsredenen.. Ik gebruik lightroom 5 met een 415+ als iSCSI storage met 120GB SSD caching en dan nog moet ik wachten op het laden.. Vraag me niet hoe het kan, want daar hebben ze voorvertoningen voor uitgevonden. Je zou die dus moeten zien en op de achtergrond zou lightroom raw moeten laden.. Kan aan mij setup liggen natuurlijk, ;)
Wat betreft lightroom moet ik me nog iets verder inlezen.

Wederom dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
SquareOne schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:29:
[...]

Dat zijn inderdaad ook opties. De 416 is echter mara 50 euro goedkoper, en volgens mij toch een behoorlijk stukje langzamer dan de 415+. Als ik dan toch het budget op rek, dan zal het in het geval van een 4-bay nas de 415+ worden.

[...]

Ik heb inderdaad het één en ander bekeken. Heb ook nog even naar de 716+ gekeken, maar daarmee kom je alweer in het vaarwater van de 415+ qua specs. Het toestel willen we nog dit jaar aanschaffen dus afwachten gaat helaas niet lukken.

[...]

Het is inderdaad een klein bedrijfje. In hoeverre zou je met 4-bay constructie de snelheid kunnen boosten? Ligt dat meer ana de schijfopstelling of aan de performance van de NAS. Gevoelsmatig lijkt me met finder (via share mount) door files heen bladeren niet zo bijzonder zwaar voor de NAS? In het geval van een 4-bay oplossing dacht ik zelf aan: de schijf met zakelijk data in RAID1. Zodat er in ieder geval doorgewerkt kan worden mocht één van beide schijven het begeven. Dit volume zou ik vervolgens naar een externe locatie willen back-uppen. Stel ik zet daar een 215j oid neer. Kan ik dan het RAID1 volume naar één schijf in die 215j backuppen :)?

[...]

Wat betreft lightroom moet ik me nog iets verder inlezen.

Wederom dank voor de info.
Geen punt:

1) 416 is redelijk nieuw.. maar als 50 euro geen probleem is zou ik ook gaan voor de 415+.
2) Logisch, je zou nog kunnen wachten op benchmarks tussen de 215+ en 216 wegens garantie en support (als je toch voor 2bay gaat)
3) Je zit goed qua gedachtengang. de NAS apparaten zijn het probleem niet, die zijn allemaal snel genoeg met wat jij wilt gaan doen.. In het ergste geval gaan er 5 apparaten van een enkele schijf. Stel dat je 1 schijf in een 4bay versie stopt zou je precies hetzelfde hebben.. Er komt gewoon een wachtrij omdat je schijf 1 taak tegelijk kan afhandelen. Hoe meer schijven hoe sneller dat allemaal zal verlopen.. Dit is ook de reden dat ik vroeg of nas andere taken gaat uitvoeren zodat je voor iets meer geld je een betere ervaring krijgt ook al is nas qua cpu wat trager...
4) Ja kan allemaal, backup software kijkt naar de folders, niet naar volume structuur.. op synology kan je raid calculator doen. Dan kan je zien wat raid /shr je oplevert. Bij raid1 ben je nl 1 schijf kwijt qua ruimte. Het is tenslotte een kopie.. maar het kan.. dan krijg je raid1 (dus 2 schijven) 1 timemachine schijf en 1 lightroom schijf. Maar goed vraag blijft.. is dit snelste indeling?

Misschien dat DukeBox mij bij wilt springen?.. die is thuis in i/o afhandelingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Quakie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:24:
Sorry maar begrijp je probleem niet surfing john.

Je gaat naar audio station, naar library.. search by folder.. dan genre.. dan zie jij alle titles als eerste .. je kunt headers aanpassen en dus als eerste artist selecteren en sorteren? Dan heb je precies hoe je het wilt. Uiteraard moeten je muziekfiles wel juist zijn ingevuld..

Ik sorteert op disc en dan track dan artist.. album artists zijn ook ingevuld om te groeperen.. zo gaat het in alle afspeelsoftware goed..
Itunes, windows media player en autostation.
Volgens mij kan je in de instellingen van Audio Station of de Media Indexer aangeven hoe titels weergegeven moeten worden.

Als ik met de app van mijn Denon versterker muziek open die op de Synology staat, krijg ik ook alle titels alfabetisch gerangschikt te zien. Dat is inderdaad erg vervelend zoeken. Ik gebruik dus nu meestal DS Audio op de iPhone en stuur het via Airplay naar de versterker. Dan kan ik wel zo zoeken zoals jij nu aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
gwystyl schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:01:
[...]

Volgens mij kan je in de instellingen van Audio Station of de Media Indexer aangeven hoe titels weergegeven moeten worden.

Als ik met de app van mijn Denon versterker muziek open die op de Synology staat, krijg ik ook alle titels alfabetisch gerangschikt te zien. Dat is inderdaad erg vervelend zoeken. Ik gebruik dus nu meestal DS Audio op de iPhone en stuur het via Airplay naar de versterker. Dan kan ik wel zo zoeken zoals jij nu aangeeft.
Het feit zit hem in dat de Mediaserver > Instellingen voor Bladeren geen optie heeft om Artiest als eerste te kiezen, deze optie is helemaal niet beschikbaar wel title/artist etc., op zich een Map per artiest levert geen problemen op, maar mappen waar diverse artiesten in geplaatst zijn wel.
Ik speel alles af via de Ipad via DS Audio via Airplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 07-10 12:09
Die Bruine schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:20:
[...]

Verborgen bestanden weergeven in de Verkenner-opties. Daarna kun je deze map gewoon selecteren in Cloud Station.
bij mij in ieder geval toch niet ... Zie appdata wel in verkenner, maar niet in cloud station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-10 14:42
KiefDelicious schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:59:
Goede morgen,

Ik zit met het volgende probleem en zou graag jullie advies willen. Mijn zusje heeft een DS214Play. Op dit moment met 1x 4TB WD Red in een SHR Volume (omdat er later nog een bij zou moeten komen, voor gegevensbescherming). Nu raad je het al. Dit volume is vastgelopen. De schijf is uit januari 2015, dus best zuur.

[afbeelding]

Nou heeft ze op mijn advies een nieuwe schijf besteld (zelfde type/grote), zodat we eerst de data kunnen redden voordat we de schijf terug sturen voor garantie. Ik heb even rond gezocht hoe ik het beste deze schijf kan vervangen. De uitdaging is met zo min mogelijk moeite de complete NAS weer aan de praat krijg. Een complete backup van de DATA is geen probleem, daar zijn genoeg manieren voor. Het gaat mij om de Synology instellingen (rechten, folders, etc), maar met name ook om de instellingen van de third party packages (Nzgbet,sonarr,auto-sub,couch, etc). Als ik dit compleet opnieuw moet inrichten voor haar, gaat dat me weer aardig wat tijd kosten. Ik heb de volgende opties in gedachten. Ik hoor advies graag welke jullie voorstellen (rekening houdend met bovenstaande).
  1. Clone
  2. Huidige schijf uit de NAS halen en een complete clone trekken met bijv Clonezilla, dan nieuwe schijf erin, kapotte schijf opsturen en eventueel gerepareerde schijf later toevoegen om volume te beschermen. Wat mij betreft de makkelijkste optie (mits de huidige schijf nog 100% te lezen is). Nadeel ik moet fysiek langsgaan (ze woont niet naast de deur) :P. Verder ook geen idee of dit zonder problemen gaat werken.
  3. Volume repareren
  4. Nieuwe schijf in de 2e bay (nu nog leeg) plaatsen en proberen volume te herstellen (SHR-Raid-1). Na herstel, de kapotte schijf eruit halen en opsturen voor garantie. Voordeel is dat ik dit remote kan doen, echter geen idee of dit kan, en al mijn data en settings houd? En of de NAS wel gebruikt kan worden als ik een SHR (Raid-0) Volume heb gemaakt met 2 schijven waarvan ik er 1 opstuur die waarschijnlijk 4 tot 6 weken weg is. En dus het volume al die tijd met 1 schijf werkt.
  5. Nieuw Volume aanmaken
  6. Nieuwe schijf in de 2e bay (nu nog leeg) plaatsen en hierop een nieuw volume plaatsen. Daar alle data naar kopiëren en eventueel via WinSCP kopiëren van de @Appstore folder voor de packages. Ik denk dat ik dit alleen moet proberen als bovenstaande niet kunnen/werken, want dit kost alsnog veel werk om netjes te krijgen.
Voor de geïnteresseerde hierbij ook een screenshot van de SMARTdata

[afbeelding]

Ik ben benieuwd of een van jullie dezelfde situatie is tegengekomen, en wat de beste oplossing is.
Optie 2 werkt dus niet, Ik kan het volume niet herstellen/beheren in DSM, met de nieuwe schijf erbij. Ik run nu een "e2fsck" om te kijken of ik het Volume weer aan de praat krijg, zodat ik iig de RAID setup kan instellen. fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:00
Ik wil een map met bestanden delen met mijn ouders.
Zij hebben geen diskstation dus kan hem helaas niet synchroniseren o.i.d.

Is het mogelijk om quickconnect op de pc te installeren en dan verbinding te maken met mijn Synology?
Ik heb Netdrive even bekeken, werkt erg goed, maar kost helaas teveel in de verhouden dat wij hem zullen gebruiken

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MdO82 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:58:
Ik wil een map met bestanden delen met mijn ouders.
Zij hebben geen diskstation dus kan hem helaas niet synchroniseren o.i.d.

Is het mogelijk om quickconnect op de pc te installeren en dan verbinding te maken met mijn Synology?
Ik heb Netdrive even bekeken, werkt erg goed, maar kost helaas teveel in de verhouden dat wij hem zullen gebruiken
Bittorrent sync of gewoon die map als netwerkschijf instellen bij hen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 09:13

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Ben opzoek naar 2 HDD voor in mijn DS213.

Iemand ervaring met bepaalde schijven of wat zouden jullie me aanraden? of heeft iemand wat in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Phusebox schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:19:
[...]

Bittorrent sync of gewoon die map als netwerkschijf instellen bij hen?
Dat laatste had ik aan gedacht gaat dat gewoon werken over het inet ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MdO82 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:29:
[...]

Neem aan van wel. Op mijn Mac in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 14:24
Meer mensen hier last van?

Ik gebruik STACK van transip als backup locatie op my Synology. Maar er staat altijd dat er nog bestanden gesynchroniseerd moeten worden. Hij blijft gewoon stil staan.

Mijn nas maakt elke nacht een backup. Vervolgens kopieert die de backup naar STACK, ik zie in de log wel dat die elke nacht ook bestanden upload, maar op een of andere manier blijft die sommige bestanden niet uploaden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YKmNOcE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 03:38

Eboman

Ondertitel

sweebee schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:00:
Meer mensen hier last van?

Ik gebruik STACK van transip als backup locatie op my Synology. Maar er staat altijd dat er nog bestanden gesynchroniseerd moeten worden. Hij blijft gewoon stil staan.

Mijn nas maakt elke nacht een backup. Vervolgens kopieert die de backup naar STACK, ik zie in de log wel dat die elke nacht ook bestanden upload, maar op een of andere manier blijft die sommige bestanden niet uploaden?

[afbeelding]
heb je in deze log gekeken? : \var\log\cloudsync\daemon.log

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Geen idee wat het precies inhoudt maar dit zijn de laatste berichten: http://pastebin.com/Zrw7v40D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Stack weigert sommige bestanden, dus die kun je niet synchroniseren en blijven in de queue staan. Heb ik helaas ook last van met backup van bijvoorbeeld .htaccess bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:52
steppy schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:26:
Ben opzoek naar 2 HDD voor in mijn DS213.

Iemand ervaring met bepaalde schijven of wat zouden jullie me aanraden? of heeft iemand wat in de aanbieding.
iBood gezien met HGST schijven?

Lekker!

• xven0mxz
  • Laatst online: 06-10 09:13

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Napsju schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:55:
[...]

iBood gezien met HGST schijven?
Iets teveel TB... en nog best in de prijs.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Even terug naar de stack. Ik heb een account, en wil er wat dingen mee. :Y)

Wat ik nu heb is:
/volume1/Foto
/volume1/pven

Die twee mappen wil ik in stack gesynced hebben, Als ik de handleiding op de site van TransIP volg dan heb ik een /volume1/stack die vervolgens sync't met de stack (via webdav). Als ik nu dus iets naar de stack wil hebben, dan moet ik het van /volume1/Foto en /volume1/pven kopieren naar /volume1/stack, waarna het gesynchroniseerd wordt. Kan dat niet handiger? Ik kom er niet aan uit.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Quakie
pven schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:27:
Even terug naar de stack. Ik heb een account, en wil er wat dingen mee. :Y)

Wat ik nu heb is:
/volume1/Foto
/volume1/pven

Die twee mappen wil ik in stack gesynced hebben, Als ik de handleiding op de site van TransIP volg dan heb ik een /volume1/stack die vervolgens sync't met de stack (via webdav). Als ik nu dus iets naar de stack wil hebben, dan moet ik het van /volume1/Foto en /volume1/pven kopieren naar /volume1/stack, waarna het gesynchroniseerd wordt. Kan dat niet handiger? Ik kom er niet aan uit.
Je hebt 2 opties.

1) je gaat naar beta 6.0 DSM, dan hoef je aan STACK kant niks te veranderen.
2) je gaat naar stack en creeer onder je hoofd account meerdere users. onder dsm 5.2 log je per user in en sync je die map dus bijv user foto doet de fotos en user pven doet pven.

Ik heb het ook zo.. en werkt goed.. enige nadeel is.

Je kunt niet bestanden tussen je users verplaatsen.. dus bij DSM 6 moet je het zo laten of opnieuw uploaden.

• pven
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:04:
[...]

Je hebt 2 opties.

1) je gaat naar beta 6.0 DSM, dan hoef je aan STACK kant niks te veranderen.
2) je gaat naar stack en creeer onder je hoofd account meerdere users. onder dsm 5.2 log je per user in en sync je die map dus bijv user foto doet de fotos en user pven doet pven.

Ik heb het ook zo.. en werkt goed.. enige nadeel is.

Je kunt niet bestanden tussen je users verplaatsen.. dus bij DSM 6 moet je het zo laten of opnieuw uploaden.
Interessant, dank! Ik ga met optie 2 spelen, want DSM6 is voor mijn DS410 nog niet echt handig (als ie al werkt, nog niet naar gekeken).

• Quakie
MdO82 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:29:
[...]

Ja, als je poorten open staan wel.

maar wat wil je precies? moeten ze alleen bestanden hebben. of is het inderdaad een sync? Dus zij wijzigen een bestand die je vervolgens weer pakt?

Als het een kant is kan je folder delen via filestation. Als het sync is.. waarom dan geen cloudstation???

Ik gebruik cloudstation zelfs als backup mechanisme. Me vader is 71 en er gaat nog wel eens wat mis.. Alle files worden via cloudstation netjes gesynct op mijn nas met 5 versies..prima voor die paar documenten ,fotos en filmpjes. Met mijn vriendin heb ik weer een gedeelde folder.. zodat we allemaal altijd laatste versie hebben van bijv kasboekje ofzo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
kraats schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:47:
Stack weigert sommige bestanden, dus die kun je niet synchroniseren en blijven in de queue staan. Heb ik helaas ook last van met backup van bijvoorbeeld .htaccess bestanden.
Hier het lijstje met wat er precies wordt geweigerd:
https://www.transip.nl/vr...gen-bestandstypen-syncen/

• sweebee
Dankje, kan ik die gelijk even aan de uitzondering toevoegen.

• Quakie
Handig Pven,

nu zie ik] voor sommige staan zoals bij: ]DS_Store.
Iemand idee wat dit betekent? Het staat niet bij alles nl. Ik heb DS_Store al op exclude list staan, zelfde als Thumbs.db en @eaDir. Ik vraag me af of ] noodzakelijk is.

• SquareOne
  • Nu online
Quakie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:57:
[...]

Geen punt:
3) Je zit goed qua gedachtengang. de NAS apparaten zijn het probleem niet, die zijn allemaal snel genoeg met wat jij wilt gaan doen.. In het ergste geval gaan er 5 apparaten van een enkele schijf. Stel dat je 1 schijf in een 4bay versie stopt zou je precies hetzelfde hebben.. Er komt gewoon een wachtrij omdat je schijf 1 taak tegelijk kan afhandelen. Hoe meer schijven hoe sneller dat allemaal zal verlopen.. Dit is ook de reden dat ik vroeg of nas andere taken gaat uitvoeren zodat je voor iets meer geld je een betere ervaring krijgt ook al is nas qua cpu wat trager...
4) Ja kan allemaal, backup software kijkt naar de folders, niet naar volume structuur.. op synology kan je raid calculator doen. Dan kan je zien wat raid /shr je oplevert. Bij raid1 ben je nl 1 schijf kwijt qua ruimte. Het is tenslotte een kopie.. maar het kan.. dan krijg je raid1 (dus 2 schijven) 1 timemachine schijf en 1 lightroom schijf. Maar goed vraag blijft.. is dit snelste indeling?

Misschien dat DukeBox mij bij wilt springen?.. die is thuis in i/o afhandelingen...
Neig nu toch naar een 4-bay nas. De vraag is inderdaad wat is dan de snelste oplossing. Als ik toch naar 4-bay ga, en een snellere oplossing kan neerzetten, dan hoef ik me misschien ook niet te beperken tot 1 schijf puur voor time-machine backups. Nadeel is dan dat met allerlei RAID oplossingen dat je veel schijfruimte verliest en dat het niet super veilig is.

• DukeBox
  • Nu online
SquareOne schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:54:
Nadeel is dan dat met allerlei RAID oplossingen dat je veel schijfruimte verliest en dat het niet super veilig is.
Daar heb je je backup voor ;)

RAID is juist een prima oplossing om meer 'leveraged' IO te kunnen leveren.

• MdO82
Quakie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:08:
[...]

Ja, als je poorten open staan wel.

maar wat wil je precies? moeten ze alleen bestanden hebben. of is het inderdaad een sync? Dus zij wijzigen een bestand die je vervolgens weer pakt?

Als het een kant is kan je folder delen via filestation. Als het sync is.. waarom dan geen cloudstation???

Ik gebruik cloudstation zelfs als backup mechanisme. Me vader is 71 en er gaat nog wel eens wat mis.. Alle files worden via cloudstation netjes gesynct op mijn nas met 5 versies..prima voor die paar documenten ,fotos en filmpjes. Met mijn vriendin heb ik weer een gedeelde folder.. zodat we allemaal altijd laatste versie hebben van bijv kasboekje ofzo..
In eerste instantie wil ik een map aanbieden waar bestanden in staan die ze kunnen benaderen.
Zij hoeven dus alleen te lezen.
Ik meen dat dit via filestation kon, dat je een link op kan sturen maar kan het zo snel niet vinden.

Later wil ik cloudstation installeren bij ze zodat ik een map kan delen.

Nu ik dit zo intik realiseer ik mij dat ik natuurlijk ook via teamviewer even een verbinding kan maken om cloudstation te installeren.

Hoe snel het allemaal zal zijn zien we wel, ze wonen in een buitengebied met adsl ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• SquareOne
  • Nu online
DukeBox schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:14:
[...]

Daar heb je je backup voor ;)

RAID is juist een prima oplossing om meer 'leveraged' IO te kunnen leveren.
True. Maar dan loopt dan gelijk aardig in de papieren. Het gaat slechts om minder dan 1TB aan data die snel te benaderen moet zijn vanaf verschillende clients (maximaal 5, en eigenlijk nooit tegelijk). Voor mijn gevoel moet dat toch prima vrij vlot kunnen met een simpele file share? Het klinkt een beetje onzinnig om 1TB aan data te gaan verspreiden over verschillende schijven? Of zit ik dan fout?

Ik ben dus op zoek naar een simpele maar wel snelle oplossing om bestanden te kunnen delen tussen diverse clients. Documenten staan op een file share. Mochten documenten dan bewerkt worden, dan worden ze ook daar weer opgeslagen zodat de wijzigingen direct weer vanaf de andere clients te bekijken zijn.

Wat betreft Back-ups. Alleen van deze 1TB aan data is vervolgens een backup nodig. Van de Time-Machine backups hoef ik niet nog een een extra backup. Kans dat zowel de Mac crasht & de HDD op dat moment kapot gaat is vrij klein. De time-machine backups zijn enkel voor het bewaren van settings en dergelijke. Data op de clients is niet echt een probleem.

[ Voor 34% gewijzigd door SquareOne op 10-12-2015 13:38 ]

• Quakie
Jij doet een schets van de situatie, en wij geven daarop antwoord.

Het is aan jou of je hier gehoor aan wilt geven.. Enige wat ik wilde aangeven waar je mogelijk tegenaan kan lopen. Uiteraard kan hoe jij het wilt ook gewoon. Ik zelf vind het gewoon castratie. Totaal geen reden om zo snelle nas te nemen met een enkele schijf.. Ieder zijn ding uiteraard.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
Iemand nog tips voor mij?

Heb een L2TP/IPSEC VPN opgezet op mijn ds215j. Deze is bereikbaar via de DDNS van synology en de poorten staan via uPNP open op mijn router.
Initieel lekker toegankelijk geweest met mijn iphone en mac. En nu opeens niet meer. Beetje gek.

Eerder al een keer behoorlijk problemen gehad met DDNS. Bleef dat synology toch moeite heeft met uPNP.

Iemand tips? Of gewoon uPNP van de synology uitzetten en handmatig poorten forwarden?

• DukeBox
  • Nu online
SquareOne schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:34:
True. Maar dan loopt dan gelijk aardig in de papieren. Het gaat slechts om minder dan 1TB aan data die snel te benaderen moet zijn vanaf verschillende clients (maximaal 5, en eigenlijk nooit tegelijk). Voor mijn gevoel moet dat toch prima vrij vlot kunnen met een simpele file share?
Had je oorspronkelijke post alleen maar vluchtig gelezen maar met 5 clients kun je prima vanaf 1 disk werken met wat office spul. De write io wordt prima opgevangen door je syno en read mag geen issue zijn. Pas wanneer op veel apps op je syno gaat gebruiken (sync tools, indexeren, database) dan kan je daar tegenaan lopen. Aangezien het om < 1TB gaat kun je natuurlijk ook nog voor een SSD gaan ;)
Wat betreft Back-ups. Alleen van deze 1TB aan data is vervolgens een backup nodig. Van de Time-Machine backups hoef ik niet nog een een extra backup.
Voor snelle restores e.d. zou ik er een externe disk aan hangen en backup met versioning doen. Daarnaast een offsite sync.
Quakie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:46:
Totaal geen reden om zo snelle nas te nemen met een enkele schijf..
Ben ik het ook mee eens.. maar het bied je natuurlijk wel veel flexibiliteit in geval je je config achteraf wilt aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 10-12-2015 14:04 ]

• sigon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-07 21:09
Vraag over deDS 216 play. Als ik inlog in DSM (interface) via de pc en ik klik bijvoorbeeld op sabnzb, couchpotato of sickrage dan krijg ik de melding 'webpagina niet beschikbaar'. Verder krijg ik in plaats van het standaard IP adres met de juiste poort, iets anders te zien in de URL balk. Namelijk het volgende: http://[fe80::211:32ff:fe4b:f85f]:8080/. Meestal al ik de NAS herstart, dan is dit verdwenen. Echter blijft dit gisteren en vandaag terugkomen. Iemand suggesties ?

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:30

Prx

sigon schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:10:
Vraag over deDS 216 play. Als ik inlog in DSM (interface) via de pc en ik klik bijvoorbeeld op sabnzb, couchpotato of sickrage dan krijg ik de melding 'webpagina niet beschikbaar'. Verder krijg ik in plaats van het standaard IP adres met de juiste poort, iets anders te zien in de URL balk. Namelijk het volgende: http://[fe80::211:32ff:fe4b:f85f]:8080/. Meestal al ik de NAS herstart, dan is dit verdwenen. Echter blijft dit gisteren en vandaag terugkomen. Iemand suggesties ?
Dat ziet er allemaal uit als IPv6. je zou het uit kunnen schakelen binnen je netwerk om alles gewoon over IPv4 te laten lopen.

• Quakie
Er is een soort gelijke vraag in een losse topic gesteld.. Waarschijnlijk heb jij het antwoord op zijn vraag.....

• Quakie
[...]

Ben ik het ook mee eens.. maar het bied je natuurlijk wel veel flexibiliteit in geval je je config achteraf wilt aanpassen.
Oorspronkelijk ging het over een 2 bay versie met 2 losse schijven waarvan 1 voor Timemachine backup ingedeeld zou worden en andere voor 5 machines.

Inderdaad met je eens dat het handig kan zijn om te beginnen met een enkel schijf in een 4bay nas en die uit te breiden naar noodzaak / budget, flexibiliteit etc.

• rolandos582
Quakie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:39:
[...]

Stukken beter is beetje overdreven.. De cpu in de 716+ is nieuwer, zuiniger en kan 4K hardwarematig encoderen..Met meeste andere taken is de cpu uit de 415+ wel degelijk sneller..
Aangezien 4k voor jou een must is, is in jouw geval een 716+ waarschijnlijk een betere keuze.

Ik zelf heb REDs maar ik kijk naar Deskstars als vervanging.. Beiden zijn goed..
Wat zou het advies zijn dan? De 415+ of 716+ ?
Deskstars zijn niet veel duurder, dus denk gewoon dat ik 2x4 van die pak.

• SquareOne
  • Nu online
Quakie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:46:
Jij doet een schets van de situatie, en wij geven daarop antwoord.

Het is aan jou of je hier gehoor aan wilt geven.. Enige wat ik wilde aangeven waar je mogelijk tegenaan kan lopen. Uiteraard kan hoe jij het wilt ook gewoon. Ik zelf vind het gewoon castratie. Totaal geen reden om zo snelle nas te nemen met een enkele schijf.. Ieder zijn ding uiteraard.
Ik las m'n post net terug, wellicht dat die niet helemaal goed overkwam, excuses! Ik waardeer absoluut jullie input :). Gevoelsmatig neig ik altijd naar zo snel mogelijk, maar zo te horen hoef ik dus idd niet de aller snelste NAS te kopen.
DukeBox schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:02:

Had je oorspronkelijke post alleen maar vluchtig gelezen maar met 5 clients kun je prima vanaf 1 disk werken met wat office spul. De write io wordt prima opgevangen door je syno en read mag geen issue zijn. Pas wanneer op veel apps op je syno gaat gebruiken (sync tools, indexeren, database) dan kan je daar tegenaan lopen. Aangezien het om < 1TB gaat kun je natuurlijk ook nog voor een SSD gaan ;)
Dat is een goede, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht.
Voor snelle restores e.d. zou ik er een externe disk aan hangen en backup met versioning doen. Daarnaast een offsite sync.
Offsite sync ga ik doen door optie 1) Cloud, of optie 2) Simpele Synology (DS215j oid) op externe locatie.
Wat betreft de snelle restores, wat is het voordeel van een externe disk met versioning? Dat is een soort 'time-machine' back-up van de data schijf die erin zit dan? En raad je deze manier aan in zowel het geval van een 2-bay NAS en een 4-Bay NAS. Of zou je het in het geval van een 4-Bay NAS anders oplossen?

Verwijderd

Versioning is handig als bescherming tegen per ongeluk wissen of te grote aanpassingen in een bestand en tegen ransomware/cryptolockers.

• MdO82
MdO82 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:23:
[...]

In eerste instantie wil ik een map aanbieden waar bestanden in staan die ze kunnen benaderen.
Zij hoeven dus alleen te lezen.
Ik meen dat dit via filestation kon, dat je een link op kan sturen maar kan het zo snel niet vinden.

Later wil ik cloudstation installeren bij ze zodat ik een map kan delen.

Nu ik dit zo intik realiseer ik mij dat ik natuurlijk ook via teamviewer even een verbinding kan maken om cloudstation te installeren.

Hoe snel het allemaal zal zijn zien we wel, ze wonen in een buitengebied met adsl ;)
Zo cloudstation ingesteld en ze kunnen syncen wat ze willen.
Het is wel even wat anders 120MB (oké, 12 upload) tegen 4mb download ;)

Maar het was gelukt :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Quakie
rolandos582 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:02:
[...]

Gaf het al aan in vorige post. Door je 4K eis zou je eerder uit komen bij een 716+.

• MdO82
Oh nog vergeten :)

Klopt het dat je met cloudstation maar 1 map kan synchroniseren ?
Heb ik het goed dat je alleen de map \homes\<username>\Cloudstation kan synchroniseren ?

2250 WP Zuid PVoutput

• sigon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-07 21:09
Prx schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:13:
[...]

Dat ziet er allemaal uit als IPv6. je zou het uit kunnen schakelen binnen je netwerk om alles gewoon over IPv4 te laten lopen.
Ah, dat zou inderdaad goed kunnen. Uit mijn hoofd is dit niet te regelen via de interface van het modem, maar moet dit via de provider zelf. Ik zal dit even uitzoeken. Bedankt!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
rolandos582 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:02:
[...]

Aantal bays kan ook nog wel een belangrijk verschil zijn... Een uitbreiding voor de 716+ is erg prijzig, bij de 415 heb je nog 2 bays over

Of het in jou geval ook belangrijk is moet je natuurlijk zelf bekijken

Strava

• rolandos582
Quakie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:06:
[...]

Gaf het al aan in vorige post. Door je 4K eis zou je eerder uit komen bij een 716+.
Ja precies, maar als ik kijk naar revieuws. Is die eigenlijk alleen maar op de download sneller. En op de rest van de vlakken is hij minder snel.
Prulleman schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:57:
[...]

Aantal bays kan ook nog wel een belangrijk verschil zijn... Een uitbreiding voor de 716+ is erg prijzig, bij de 415 heb je nog 2 bays over

Of het in jou geval ook belangrijk is moet je natuurlijk zelf bekijken
Ja, zeer zeker. Ik denk zelf dat ik met 2x4 wel toe kom. Maar er komen steeds grotere natuurlijk.
Zag laatst zelf al een 10TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
SquareOne schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:48:
Dat is een soort 'time-machine' back-up van de data schijf die erin zit dan? En raad je deze manier aan in zowel het geval van een 2-bay NAS en een 4-Bay NAS. Of zou je het in het geval van een 4-Bay NAS anders oplossen?
De offsite sync moet je zien als disaster recovery, de lokale als backup. Met de locale kopie kan je terug gaan naar de vorige versie(s) en de offsite zorgt ervoor dat je een zo recent mogelijke versie hebt.
Deze setup raad ik bij iedere config aan, onafhankelijk van het aantal bays.
Sterker nog, ik zou eerder gaan voor een goede backup zonder RAID (of RAID 0) dan andersom. RAID is alleen maar bedoeld voor beschikbaarheid en/of performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
DukeBox schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:36:
[...]

De offsite sync moet je zien als disaster recovery, de lokale als backup. Met de locale kopie kan je terug gaan naar de vorige versie(s) en de offsite zorgt ervoor dat je een zo recent mogelijke versie hebt.
Deze setup raad ik bij iedere config aan, onafhankelijk van het aantal bays.
Sterker nog, ik zou eerder gaan voor een goede backup zonder RAID (of RAID 0) dan andersom. RAID is alleen maar bedoeld voor beschikbaarheid en/of performance.
Inderdaad en wie heeft er thuis nu die beschikbaarheid nodig (tuurlijk zijn die er, maar niet veel), als je ook nog bedenkt dat je dan bij een 2 bay al dubbele schijfruimte nodig hebt, of anders een 4 bay met nog meer schijven... Ik vind het zonde van het geld voor thuis. Foto's en docs gaan naar oude off-site NAS, dat is voor mij en velen een betere investering naar mijn idee..

Leuk raid 1, maar als iemand op delete drukt, is het echt van 2 schijven verdwenen. Als iemand je NAS uit de kast trekt en hij ketst op de grond, zijn al je schijven stuk.. Etc etc

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
MdO82 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:38:
Oh nog vergeten :)

Klopt het dat je met cloudstation maar 1 map kan synchroniseren ?
Heb ik het goed dat je alleen de map \homes\<username>\Cloudstation kan synchroniseren ?
nee :)

Helaas denken de meeste dat en gaan op zoek naar externe apps zoals owncloud, sync programmas terwijl het standaard al aanwezig is..

Ga naar de app cloudstation
ga naar settings
klik op folder, en enable sharing.

Zoals gezegd in vorige post.. ik heb een shared folder met mijn vriendin, en gewoon mijn eigen cloud.

Ik weet niet hoe het zit met meerdere gebruikers maar waarschijnlijk hebben alle cloudstation users dan zicht op die shared folder.. Nu zijn er sync profielen onder cloudstation dus misschien dat je het daar weer uit kan zetten.

Het is dat ik geen ruimte lokaal heb, anders zou alles in sync draaien.. Ik heb dan persoonlijk ook geen snelle nas nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
rolandos582 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:17:
[...]

Ja precies, maar als ik kijk naar revieuws. Is die eigenlijk alleen maar op de download sneller. En op de rest van de vlakken is hij minder snel.

[...]

Ja, zeer zeker. Ik denk zelf dat ik met 2x4 wel toe kom. Maar er komen steeds grotere natuurlijk.
Zag laatst zelf al een 10TB SSD
Ga je dat merken?

En wat vind je belangrijker? Snelste nas en 2 extra bays of dat je dadelijk via je tv een 4K filmpje aanklikt en die stotter vrij afspeelt of dat je een aparte 4k media player neer zet om stotter vrij te kunnen krijgen...

Uiteraard spelen er meer factoren mee maar in jouw geval is dit waar het om draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Quakie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:32:
[...]

nee :)

Helaas denken de meeste dat en gaan op zoek naar externe apps zoals owncloud, sync programmas terwijl het standaard al aanwezig is..

Ga naar de app cloudstation
ga naar settings
klik op folder, en enable sharing.

Zoals gezegd in vorige post.. ik heb een shared folder met mijn vriendin, en gewoon mijn eigen cloud.

Ik weet niet hoe het zit met meerdere gebruikers maar waarschijnlijk hebben alle cloudstation users dan zicht op die shared folder.. Nu zijn er sync profielen onder cloudstation dus misschien dat je het daar weer uit kan zetten.

Het is dat ik geen ruimte lokaal heb, anders zou alles in sync draaien.. Ik heb dan persoonlijk ook geen snelle nas nodig..
Hmm, ik dacht wellicht even te snel, je kan natuurlijk wel meerdere mappen syncen.
Je kan logischerwijs niet meerdere mappen met 1 syncen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Quakie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:00:
[...]

Ga je dat merken?

En wat vind je belangrijker? Snelste nas en 2 extra bays of dat je dadelijk via je tv een 4K filmpje aanklikt en die stotter vrij afspeelt of dat je een aparte 4k media player neer zet om stotter vrij te kunnen krijgen...

Uiteraard spelen er meer factoren mee maar in jouw geval is dit waar het om draait.
Ja dat is natuurlijk de vraag. 4K is sowieso wel een eis, maar pas als het ook relevant is. En ik verwacht dat wel binnen 2 jaar. Thanks iig, ik weet wat meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
rolandos582 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 16:37:
[...]

Ja dat is natuurlijk de vraag. 4K is sowieso wel een eis, maar pas als het ook relevant is. En ik verwacht dat wel binnen 2 jaar. Thanks iig, ik weet wat meer :)
Dan was je niet duidelijk genoeg:

Je opening was het volgende:

/quote
Ben opzoek naar een nieuwe NAS ter vervanging van mijn oude simpele NAS.
Doeleinden :
- Streamen van 1080p bluray, zodra 4k uit komt. Streamen van 4k naar mijn 4k tv
- Backups van computer
- ..
/quote

Dan ga ik er vanuit dat het op nummer 1 staat en dus nu elevant. en niet over 2 jaar.. of ga je binnen 2 jaar je 4K tv of je NAS vervangen?

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Quakie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:07:
[...]

Dan was je niet duidelijk genoeg:

Je opening was het volgende:

/quote
Ben opzoek naar een nieuwe NAS ter vervanging van mijn oude simpele NAS.
Doeleinden :
- Streamen van 1080p bluray, zodra 4k uit komt. Streamen van 4k naar mijn 4k tv
- Backups van computer
- ..
/quote

Dan ga ik er vanuit dat het op nummer 1 staat en dus nu elevant. en niet over 2 jaar.. of ga je binnen 2 jaar je 4K tv of je NAS vervangen?

:P
Nas wil ik deze week vervangen, maar het aanbod van 4k is er nauwelijks. Waardoor het nu nu niet relevant is. En pas als het echt aangeboden word. Maar ik verwacht dit wel binnen 5 jaar. En hoop toch wel 5 jaar te doen met mijn NAS. En ik wil allround gewoon een topper maar ook gewoon zonder problemen 4k kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 18:08
Ik heb een ANC606V (http://www.otima.com.tw/pan-tilt-ip-camera/pt_ip_cam.htm)
Nu wil ik deze werkend krijgen met surveillance-station, maar ik krijg het niet voor mekaar.
Steeds krijg ik de melding, dat de parameters niet gevonden kan worden.

Iemand een idee hoe ik deze wel werkend krijg hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
surfing john schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:54:
[...]

Het feit zit hem in dat de Mediaserver > Instellingen voor Bladeren geen optie heeft om Artiest als eerste te kiezen, deze optie is helemaal niet beschikbaar wel title/artist etc., op zich een Map per artiest levert geen problemen op, maar mappen waar diverse artiesten in geplaatst zijn wel.
Ik speel alles af via de Ipad via DS Audio via Airplay.
Nog even terugkomend op dit onderwerp:

In de Ds Audio staat idd alles gerangschikt op alfabetische volgorde, artiest, titel etc.
Alleen alle afspeelapparatuur Ipad Air, Denon AVR 2113 en de Sony Z1 compact ziet dit er anders uit, daar staat als eerst de titel en nog niets op alfabetische volgorde!
Volgens mij komt dit omdat in Mediastation van de Syno, de ranschikking titel/artiest is.
Nog iemand ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Ik denk dat je gelijk hebt en dat het voor DLNA en dergelijke niet anders gesorteerd wordt dan in de browsing settings van Media Server ingesteld is.
Het is alleen anders dan je eerdere posts waarin je aangaf alleen via DS Audio af te spelen; volgens mij bepaalt die dan de volgorde.

[ Voor 4% gewijzigd door kraats op 12-12-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demolition_man
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09 20:45
Ik heb ook voor het eerst een NAS gekocht, de DS216play. Na het indexeren van ruim 400GB aan foto's probeer ik nu sickrage te gebruiken. Als ik dit doe incm DownloadStation krijg ik de melding " [ThePirateBay]::DownloadStation: Unable to send Torrent: Return code undefined" Dit terwijl test connection gewoon de melding "Success: Connected and Authenticated" geeft. Met transmission gaat het downloaden wel goed en die geeft aan dat mijn downloads klaar zijn maar op de aangegeven locatie kan ik niks vinden. Ook niet op de locatie waar ik binnen sickrage heb aangegeven dat ik ze dan wil hebben.

Iemand hier een oplossing voor? Het liefst gebruik ik gewoon de standaard DownloadStation maar anders is transmission ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
kraats schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 10:04:
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het voor DLNA en dergelijke niet anders gesorteerd wordt dan in de browsing settings van Media Server ingesteld is.
Het is alleen anders dan je eerdere posts waarin je aangaf alleen via DS Audio af te spelen; volgens mij bepaalt die dan de volgorde.
Afspelen via DS Audio bepaalt inderdaad de volgorde, we gaan op zoek naar andere afspeelmogelijkheden.
Alleen even zoeken welke dan de juiste moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-10 19:45
Eigenlijk was ik nog van plan een jaartje door te draaien met m'n DS213+, maar gezien de huidige ontwikkelingen (voornamelijk BTRFS! :D) en een klein beetje het gebrek aan een package gezien de Freescale QorIQ architectuur schijnbaar nooit meer gebruikt is in een later model en deze CPU dus niet door iedere package gesupport wordt..

Omdat ik dit keer wel een fatsoenlijk ondersteunde architectuur wil (iig meer zekerheid) twijfel ik nog een beetje tussen de DS415+ en de DS716+, omdat die laatste goedkoper en zuiniger is, en bovendien langere ondersteuning heeft. Beide modellen beschikken (over x maand) in ieder geval over de mogelijkheid voor BTRFS, waarbij de snapshop feature en de checksumming/self-healing block mogelijkheid mij de extra investering wel waard zijn.

Gezien bij m'n huidige NAS de HDD slaapstand nooit fatsoenlijk heeft gewerkt, ondanks dat alle package logs naar een USB-stick gaan, heb ik op basis daarvan de totaalprijs van de 2 NASsen over 4 jaar even naast elkaar gezet:

Prijs / NASSynology DS415+Synology DS716+
Aanschafprijs€ 525€ 455
4y 24/7 verbruik€ 240 (32.64 Watt)€ 140 (18.96 Watt)
Kosten totaal€ 765€ 595

Nu ben ik mij eens wat gaan inlezen over de voordelen BTRFS, en zo kwam ik op het volgende artikel uit:
http://arstechnica.com/in...ide-next-gen-filesystems/

Hier is een klein testje gedaan waarbij is vergeleken wat er gebeurd bij een traditionele Raid-5 array, tegenover een BTRFS Raid-1 array, als er van een jpg file 1 enkele bit wordt omgezet van 0 naar 1.
Conclusie: BTRFS fixt de bitflip, en de Raid-5 laat de foto totaal verminkt staan en doet alsof er niets aan de hand is.

Maar nu het gedeelte uit het artikel waar ik even over struikel:
Healing is made possible by combining per-block checksumming with (redundant) volume and drive management. If you aren't storing your data redundantly, all you can do with a checksum is realize that your data is corrupt. But if you are storing data redundantly either through mirroring (btrfs-raid1 or btrfs-raid10) or striping-with-parity (btrfs-raid5 or btrfs-raid6), btrfs can immediately detect corruption and repair it. In this case, when a corrupt block is detected, it's read from parity or from an alternate copy, which is also verified. If the reconstruction/alternate copy does pass verification, it's quietly handed to you while btrfs rewrites it over the corrupt version in the background.
Als dit betekend dat ik, om van alle voordelen van BTRFS gebruik te kunnen maken, percé een Raid-1 op de de 2-bay NAS moet draaien, dat ik vrij snel uitgekeken ben..
Zelfs met 2x6TB schijven zou ik dan effectief maar 6TB overhouden. Dit red ik nu nog net, maar ga ik geen 4 jaar meer volhouden. ;)

Of komen die bitflips in de praktijk vrijwel nooit voor, en worden zaken als de 'Current Pending Sector Count' errors wel gewoon gefixt met BTRFS zonder een redundante RAID configuratie?

*SmiGueL hoopt dat
hier een mooi epistel over kan schrijven, altijd interessant! ;)

Omdat de 4-bay versie binnen 2 jaar waarschijnlijk toch geen opvolger krijgt, zou ik deze gezien de toch niet dalende prijs volgens mij net zo goed gelijk kunnen kopen dan over 1 jaar.. toch?

De bedoeling is om er 8GB RAM in te zetten, en mocht het de DS415+ worden twijfel ik nog tussen een array van 3 of 4 schijven of een van 3 schijven + 1 cachine SSD. Iemand evaring met het laatste?
Waarin merk je voornamelijk de snelheidsverbetering? (laden DSM? Photostation (thumbs) laden? Webserver? Sequentiele file transfers gaan er gezien de 1Gb/s netwerkverbinding iig niet (veel) sneller door.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SmiGueL schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:04:
Als dit betekend dat ik, om van alle voordelen van BTRFS gebruik te kunnen maken, percé een Raid-1 op de de 2-bay NAS moet draaien, dat ik vrij snel uitgekeken ben..
Zelfs met 2x6TB schijven zou ik dan effectief maar 6TB overhouden. Dit red ik nu nog net, maar ga ik geen 4 jaar meer volhouden. ;)

Of komen die bitflips in de praktijk vrijwel nooit voor, en worden zaken als de 'Current Pending Sector Count' errors wel gewoon gefixt met BTRFS zonder een redundante RAID configuratie?

*SmiGueL hoopt dat CiPHER hier een mooi epistel over kan schrijven, altijd interessant! ;)
Mijn kijk op deze kwestie is dat je twee zaken moet onderscheiden:
  • Detectie van corruptie
  • Correctie van corruptie
Dit zijn twee heel afzonderlijke zaken die we gescheiden van elkaar moeten beoordelen:

Detectie van corruptie wil zeggen dat de integriteit van alle data en metadata wordt bewaakt door checksums. Als bepaalde (meta)data niet is wat het zou moeten zijn, gaat er een alarmbel rinkelen. Ouderwetse bestandssystemen zoals NTFS, Ext4, HFS en UFS zoals vrijwel alle computersystemen gebruiken bieden totaal geen bescherming tegen corruptie. Ze kunnen geen eens weten als er corruptie optreedt. Ze zullen doodleuk corrupte data aan applicaties leveren en het gemis van detectie van corruptie is simpelweg niet acceptabel. Ik zie dit als lemmings die van een berg aflopen en het ravijn instorten.

Correctie van corruptie wil zeggen dat naast het detecteren dat er corruptie heeft plaatsgevonden, deze ook kan worden hersteld. Bij moderne bestandssystemen van de 3e generatie gebeurt dit volledig automatisch - hier hoef je zelf niets voor te doen. ZFS en Btrfs zullen automatisch schade repareren. Maar om te kunnen repareren moet er wel redundancy beschikbaar zijn - dat wil zeggen dat er meerdere bronnen beschikbaar zijn van de data. Als bron A corrupt is, kan bron B worden gebruikt om naar de applicatie te sturen alsmede bron A te herstellen naar de corruptievrije versie van bron B. Echter, als er geen redundancy beschikbaar is, dus enkel bron A, dan is het niet mogelijk om de corruptie te herstellen. Er is dan enkel detectie mogelijk - dus je weet dat data corrupt is maar je kunt die niet herstellen.

Iedereen focust zich op de mogelijkheden van correctie van corruptie, maar slechts weinigen eerbiedigen de kracht van detectie van corruptie. Mijns inziens is de detectie juist de killer feature van 3e generatie filesystems zoals ZFS en Btrfs. Het begint allemaal met de mogelijkheid te wéten dat er iets mis is. Hoe het opgelost gaat worden is een 2e zaak.

Stel je hebt een niet-redundante opslagpool van een enkele disk of twee disks in RAID0. Dan heb je geen redundancy. Bij ZFS betekent dit dat de metadata nog extra bescherming geniet middels 'ditto blocks' - dat wil zeggen dat ook met een enkele disk of RAID0 - dus zonder redundancy- de metadata nog steeds beschermd is en corruptie niet alleen gedetecteerd maar ook gecorrigeerd kan worden. Dit omdat de metadata dubbel wordt opgeslagen. Dit wordt in ZFS jargon 'ditto blocks' oftewel 'copies=2' genoemd. Dit kan ook voor data ingeschakeld worden, maar dan neemt deze ook twee keer zoveel opslagruimte in beslag. Metadata wordt minimaal twee keer opgeslagen dat is standaard. Metadata is alle gegevens die geen bestanden zijn, dus data van het filesystem zelf. Denk aan directory-structuren, checksums, namen van bestanden, modificatiedata, instellingen, enzovoorts. Als de metadata corrupt is, kunnen hele delen van je filesystem afsterven, dus het is cruciaal om deze extra te beschermen. Gelukkig is dit standaard het geval.

Als je een niet-redundante pool hebt zoals een enkele disk of RAID0, dan heb je dus standaard geen mogelijkheid om de opgeslagen gegevens te herstellen indien corruptie zich voordoet, maar wel de mogelijkheid te wéten dat bestand X corrupt is. Bovendien is het filesystem zelf - de metadata - al extra beveiligd. Dat betekent dat je wel degelijk al veel voordelen hebt boven een legacy filesystem. Zeker als je ook backups gebruikt, betekent dit dat je kunt zien/merken/ervaren dat bestand X corrupt is geworden en dat je als gevolg hiervan je backup aanspreekt en zodoende een oudere versie van het bestand terugzet. Als je goede backups hebt, is detectie het allerbelangrijkst.

Heb je geen backup of is uptime/availability dus de beschikbaarheid van data het meest belangrijk - meestal voor bedrijven - dan is redundancy is een must. Voor Enterprise wordt High Availability veelal ingezet om het falen van een hele pool op te kunnen vangen. Ik focus me meer op de thuisgebruiker, en dan is het equivalent van RAID5 en RAID6 het meest interessant zodra je met meerdere disks werkt.

Zelf heb ik een opstelling waarbij een low-power server met slechts twee keer 6TB WD Green in RAID0 draait voor mijn dagelijkse opslagbehoeftes, en een offline server met vele disks in RAID-Z2 die als backup dient. En nog wat andere servers, maar mijn punt is dat RAID0 prima bruikbaar is deze situatie waarbij de error detectie als voornaamste beveiliging dient tegen corruptie. Indien er zich corruptie voordoet, weet ik dat en kan ik de backup server gebruiken om een oudere versie van het bestand terug te halen. Voor mij heeft dit vele voordelen, met name op het gebied van energiegebruik - iets waar ik een affiniteit voor heb. Ik vind het fijn dat mijn low-power J1900 oplossing met twee disks in totaal 18W gebruikt terwijl alle dagelijkse opslag beschikbaar is - dus zonder spindown of wat dan ook. Wat mij betreft een heel leuke setup. De backup server staat meestal uit tenzij hij gaat syncen met de 24/7 online server.

Ik ben niet erg gecharmeerd van Synology en andere off-the-shelf NAS producten. Je betaalt de hoofdprijs voor best wel low-grade hardware en je krijgt er low-grade software voor terug. Ext4 opslag is superouderwets, en Btrfs is nog niet echt volwassen en loopt nog erg achter op ZFS. Een zelfbouw ZFS NAS blijft de beste oplossing. Maar indien je de DSM software erg fijn vindt en je vindt de producten van Synology er mooi uitzien, en je hebt de financiële middelen, dan kan dit een prima alternatief zijn voor je opslagbehoeften. Waarschijnlijk is dat Btrfs beter zal worden de komende jaren. Maar besef je wel dat het zeker achterloopt op ZFS ook al zijn er veel fans die dit bagatelliseren. ZFS staat op nummer 1, Btrfs op nummer 2, ReFS op nummer 3. De rest is crap. Dat is mijn genuanceerde mening. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Bedankt CiPHER! :)
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:46:
Mijn kijk op deze kwestie is dat je twee zaken moet onderscheiden:
  • Detectie van corruptie
  • Correctie van corruptie
Het verschil tussen detectie en correctie is (en was) mij duidelijk.
Ik dacht alleen dat BTRFS juist (ook) het automatische correctie gedeelte op zich zou nemen. Maar uiteraard kom je er dan niet onderuit om, nog afgezien van een hash per block, elke bit aan data 2x op je schijf te hebben staan, omdat indien niet bekend is wélke bit geflipt is je anders te weinig informatie hebt om het beschadigde gedeelte te herstellen.

Wat wel had gekund is dat er zoals nu per block een hash wordt gemaakt, zodat bij een fout in elk geval duidelijk is in welk block de fout zich heeft voorgedaan. En door het systeem over bijvoorbeeld 8 of 128 (ik noem maar een paar random getallen) blocks een pariteitsblock word berekend zodat het corrupte block met dit pariteitsblock kan worden hersteld.
(Bij 8 blocks zal het waarschijnlijk minder IO intensief zijn, maar kost het je 11%+ aan schijfruimte, bij 128 blocks nog geen % maar ook dan ben je natuurlijk alsnog doomed als in 1 van de 127 andere blocks eenzelfde bitflip optreedt..)

Ik zag zojuist dat er wel plannen zijn om de redundantie op file niveau aan te geven. (ik hoop dan wel dat dat uiteindelijk ook folder niveau gaat werken :+) In het geval van een 2-bay zou je dan folders met je belangrijke files redundant kunnen opslaan, en je film/serie collectie zonder mirror maar wel met pariteitscheck zodat je exact weet welke je moet vervangen. :) Effectief verlies je hierdoor misschien maar een klein gedeelte van je totale opslagcapaciteit waar dit bij Raid-1 altijd 50% is..

Hoe meer ik er over lees, hoe enthousiaster ik er over begin te worden. 8)
Je betaalt de hoofdprijs voor best wel low-grade hardware en je krijgt er low-grade software voor terug.
Ik had vorig jaar ook het idee van; "Mijn volgende NAS wordt een 'echte' server". Als in: Een nieuwe generatie i3 of i5. Heeft wel een wat hoger energieverbruik, maar kan alles ook een STUK sneller.
Maar als ik me bedenk hoe vaak ik profiteer van die extra snelheid.. Bijna nooit. Als ik zie dat de Intel Atom/Celeron NASsen een paar keer zo snel zijn als mijn huidige, dan lijken me die snel genoeg voor zijn taken. Voor zware taken heb ik mijn pc, die kan me overigens nooit snel genoeg zijn. >:)
Wat betreft low-grade hardware voor een (te) hoge prijs heb je volledig gelijk. Het is belachelijk duur voor de hardware die je krijgt.
Maar je betaald niet alleen voor de hardware! ;)

Wat betreft de low-grade software kijk ik er dus iets anders tegenaan. DSM werkt in mijn ogen heel overzichtelijk, PhotoStation is ideaal, de (Android) apps voor File Explorer, Photo, Video zijn super handig, en even een foldertje delen met iemand, is in een paar klikken gedaan. :)

Ik heb me onlangs ook wat verdiept in het draaien van Xpenology op een zelfgebouwd NASje (waarbij ook jouw J1900 op een Mini-ITX bordje voorbij kwam) maar met het oog op de gebruiksvriendelijkheid en (snelheid van de) ondersteuning/updates vind ik het niet zo'n probleem om een iets meer uit te geven aan een 'echte' Synology.

Nogmaals bedankt voor je bijdrage. :)

[ Voor 21% gewijzigd door SmiGueL op 13-12-2015 15:32 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
SmiGueL schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:04:
Eigenlijk was ik nog van plan een jaartje door te draaien met m'n DS213+, maar gezien de huidige ontwikkelingen (voornamelijk BTRFS! :D) en een klein beetje het gebrek aan een package gezien de Freescale QorIQ architectuur schijnbaar nooit meer gebruikt is in een later model en deze CPU dus niet door iedere package gesupport wordt..

Omdat de 4-bay versie binnen 2 jaar waarschijnlijk toch geen opvolger krijgt, zou ik deze gezien de toch niet dalende prijs volgens mij net zo goed gelijk kunnen kopen dan over 1 jaar.. toch?

De bedoeling is om er 8GB RAM in te zetten, en mocht het de DS415+ worden twijfel ik nog tussen een array van 3 of 4 schijven of een van 3 schijven + 1 cachine SSD. Iemand evaring met het laatste?
Waarin merk je voornamelijk de snelheidsverbetering? (laden DSM? Photostation (thumbs) laden? Webserver? Sequentiele file transfers gaan er gezien de 1Gb/s netwerkverbinding iig niet (veel) sneller door.
Ik heb beiden versies (213+, 415+) en helaas is de DS213+ beetje ondergewaardeerd kindje terwijl het een super snelle NAS is.. Bij sommige acties reageert de (kale) 213+ zelfs sneller!
Qua packages heb ik nooit hinder ondervonden van het ontbreken van... nooit spijt van aankoop gehad.

Gezien het verleden (412+ en 415+ zou je dit denken) maar het ligt denk ik ook aan markt qua andere merken en wat intel doet. De 716+ is niet zoveel trager maar wel een stuk energiezuiniger, waardoor het zo maar kan zijn dat ze eind 2016 een 417+ lanceren zodra er weer een goede opvolger van braswell beschikbaar is... Qua prijs zou ik niet wachten, dat is vrij constant bij Synology.. Dan moet je echt gaan wachten totdat er een nieuwe versie beschikbaar is en dat sommige hem in de aanbieding laatste modellen weg doen.. Ik zelf zou er niet opwachten.

8GB is een goede investering wegens lage prijs geheugenmodule (<50euro). Geheugengebruik van DSM is toegenomen bij dezelfde taken en apps. Bij idle soms geheugengebruik uit op 1GB en met 6.5GB aan cache.
Ik draai een raid1 120GB cache met 2 Intel SSDs en sinds mijn geheugenuitbreiding is read hit rate enorm ingestort. Het is een beetje moeilijk meten allemaal maar vermoedelijk zit het meeste gewoon in de 5.6GB cache. Ik zou het zelf niet meer zo snel aanschaffen. Toch 2 bays weg (en 160euro).. En als ik het wel zou doen zou ik alleen een read cache nemen. Qua schijven merk ik het niet echt.
natuurlijk reageert alles een stuk vlotter. Bij photostation bijv is er zowat geen wachttijden.. Zodra album opent zie je razendsnel de thumbsnails (ook bij 500+ fotos). Website zal ook wel sneller reageren..
Ik draai een iSCSI volume en daar merk wel dat SSD Cache helpt.
Sequentiele file transfers wordt geadviseerd om uit te zetten voor snelheid.

Voor mij is het een hobby en vind het leuk om mee te spelen. Ik denk als je met meer dan 2 man fanatiek de nas gebruikt dat het voordeel groter wordt.

[ Voor 46% gewijzigd door Quakie op 13-12-2015 11:33 . Reden: eigen reacties bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Quakie schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:28:
Ik heb beiden versies (213+, 415+) en helaas is de DS213+ beetje ondergewaardeerd kindje terwijl het een super snelle NAS is.. Bij sommige acties reageert de (kale) 213+ zelfs sneller!
Qua packages heb ik nooit hinder ondervonden van het ontbreken van... nooit spijt van aankoop gehad.
Oh begrijp me niet verkeerd, elke gewenste package heeft er altijd perfect op gedraaid; maar sinds 1 ervan geen updates meer krijgt (uberhaubt niet) wilde ik wat alternatieven testen, en het blijkt dat 1 daarvan niet werkt vanwege de architectuur.
Geen groot probleem, maar zo kwam ik hopelijk hierboven ook niet over. :)
Qua snelheid heb ik ook niet veel te klagen, maar ik heb dan ook geen andere NAS om mee te vergelijken. ;)
8GB is een goede investering wegens lage prijs geheugenmodule (<50euro). Geheugengebruik van DSM is toegenomen bij dezelfde taken en apps. Bij idle soms geheugengebruik uit op 1GB en met 6.5GB aan cache.
Ik draai een raid1 120GB cache met 2 Intel SSDs en sinds mijn geheugenuitbreiding is read hit rate enorm ingestort. Het is een beetje moeilijk meten allemaal maar vermoedelijk zit het meeste gewoon in de 5.6GB cache. Ik zou het zelf niet meer zo snel aanschaffen. Toch 2 bays weg (en 160euro).. En als ik het wel zou doen zou ik alleen een read cache nemen. Qua schijven merk ik het niet echt.
natuurlijk reageert alles een stuk vlotter. Bij photostation bijv is er zowat geen wachttijden.. Zodra album opent zie je razendsnel de thumbsnails (ook bij 500+ fotos). Website zal ook wel sneller reageren..
Ik draai een iSCSI volume en daar merk wel dat SSD Cache helpt.
Sequentiele file transfers wordt geadviseerd om uit te zetten voor snelheid.
Ok, duidelijk. :)
De 8GB RAM upgrade is dus iig geen slechte investering. :)
De SSD (Crucial M4) heb ik toch nog liggen dus was ik niet van plan nieuw te kopen. Het idee is deze er tijdelijk in te drukken (mits het zin heeft) zolang ik nog met 3x 3TB schijven @ Raid-5 toe kan.

[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 14-12-2015 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
Ik heb me heel erg ingehouden om niet een super mooie beter Synology te kopen dan ik nodig had (DS215J). Is maar goed ook dat ik niet te veel gelezen heb hier. Anders had ik toch geneigd naar een duurdere. Gebruik verder niet heel veel packages dus had voor mij weinig uitgemaakt qua functie. Scheelt me gelukkig geld dat ik niet te veel hier op het forum heb gelezen. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
SmiGueL schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:28:
[...]

Qua snelheid heb ik ook niet veel te klagen, maar ik heb dan ook geen andere NAS om mee te vergelijken. ;)
:)

[...]
Ok, duidelijk. :)
De 8GB RAM upgrade is dus iig geen slechte investering. :)
De SSD (Crucial M4) heb ik toch nog liggen dus was ik niet van plan nieuw te kopen. Het idee is deze er tijdelijk in te drukken (mits het zin heeft) zolang ik nog met 3x 3TB schijven @ Raid-5 toe kan.
Ligt er echt hoe je hem gebruikt, als je bijv hem nooit uitzet dan zit je geheugen cache goed gevuld.
Ga je nas gebruiken met databases, paar websites, photostation, etc dan gaat het wel meetellen.. Bij een meer standaard nas activiteiten ga je het niet merken... Enige reden dat het bij mij er nog in zit is door iSCSI, daar merk ik het wel.. Ik zit dus zelf over na te denken om losse volume beschikbaar te maken met alleen daar de SSD caching op. En dan 1 disc gewoon standaard te draaien (voornamelijk mijn films en series.. niet echt speed nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
dangerpaki schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:08:
Ik heb me heel erg ingehouden om niet een super mooie beter Synology te kopen dan ik nodig had (DS215J). Is maar goed ook dat ik niet te veel gelezen heb hier. Anders had ik toch geneigd naar een duurdere. Gebruik verder niet heel veel packages dus had voor mij weinig uitgemaakt qua functie. Scheelt me gelukkig geld dat ik niet te veel hier op het forum heb gelezen. :-)
:9 helemaal mee eens.. zoals hierboven gezegd.. ik had ook gewoon door kunnen blijven gaan met ds213+ en een 210j als backup, maar het is zo mooi spul. Ik ben super blij met mijn 415+. Het is echt een beest van een machine, maar een beetje overkill haha..

Enige voordeel (voor me vriendin) nadeel (voor mij) is ook dat er geen noodzaak is om hem te vervangen...
Opvolger kan 3x zo snel zijn, zal het toch niet merken.. enige zou zijn aantal bays.. ik hoop daarom zo dat Synology 2.5 inch een apart plek gaat geven.. dus bijv een 4 bay 417+ met een mogelijkheid om 2.5 inch SSDs apart te plaatsen... *dreams*

[ Voor 14% gewijzigd door Quakie op 14-12-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 20:21
Hoi,

Ik wil de Nas gaan gebruiken voor een backup voor een laptop.
Vorige week was er paniek. Mijn schoonvader had een mail geopend en met een factuur( is voor hem normaal voor zijn bedrijf die die runt.)
Je raad het al SPAM. Mooi zwart venster met de optie klik nog een keer en je ben alles kwijt.

Toch op het kruisje klikken en tja alle bestanden hadden een andere bestands naam gekregen.
Gelukkig had die een Dump gemaakt maar die was jammer genoeg voor hem een maand oud.

Nou wil ik hem graag helpen en voor hem een cloud opzetten zodat hij al zijn gegevens veilig worden opgeslagen en altijd up to date zijn.

Nu heb ik dat thuis al werkend op mijn PC en Laptop en werkt perfect.

Maar nu de vraag waar ik mee zit. Als ik een bestands naam of document veranderd dan veranderd dat ook op mijn nas.
Nou wil ik niet dat gebeurt de volgende keer als hij weer het verkeerde mailtje open.
Dat zodra alle bestandsnamen worden veranderen door de SPAM dat het ook direct op mijn nas gebeurd.

Hoe is de nas daar tegen beveiligd of hoe kan ik hem daar tegen beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 23:38
rvanes schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:29:
Hoi,

Ik wil de Nas gaan gebruiken voor een backup voor een laptop.
Vorige week was er paniek. Mijn schoonvader had een mail geopend en met een factuur( is voor hem normaal voor zijn bedrijf die die runt.)
Je raad het al SPAM. Mooi zwart venster met de optie klik nog een keer en je ben alles kwijt.

Toch op het kruisje klikken en tja alle bestanden hadden een andere bestands naam gekregen.
Gelukkig had die een Dump gemaakt maar die was jammer genoeg voor hem een maand oud.

Nou wil ik hem graag helpen en voor hem een cloud opzetten zodat hij al zijn gegevens veilig worden opgeslagen en altijd up to date zijn.

Nu heb ik dat thuis al werkend op mijn PC en Laptop en werkt perfect.

Maar nu de vraag waar ik mee zit. Als ik een bestands naam of document veranderd dan veranderd dat ook op mijn nas.
Nou wil ik niet dat gebeurt de volgende keer als hij weer het verkeerde mailtje open.
Dat zodra alle bestandsnamen worden veranderen door de SPAM dat het ook direct op mijn nas gebeurd.

Hoe is de nas daar tegen beveiligd of hoe kan ik hem daar tegen beveiligen.
Buiten de Cloud van Synology kun je ook een automatische backup dagelijks laten draaien. Voor mezelf draai ik die dagelijks 2x. 1x naar een USB stick en 1x naar een andere cloudoplossing (Strato in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Voor wie nog een Synology NAS zoekt voor een zacht prijsje. Niet de nieuwste maar voor dat geld.

http://www.1dayfly.com/nl...ail&utm_source=Smartfocus

DS112J voor 59,95 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanes
celshof schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:51:
[...]
Buiten de Cloud van Synology kun je ook een automatische backup dagelijks laten draaien. Voor mezelf draai ik die dagelijks 2x. 1x naar een USB stick en 1x naar een andere cloudoplossing (Strato in mijn geval).
Bedankt,

Dus eigelijk is de nas hier niet op beveiligd.
Denk er ook over om op een andere lokatie een dump te maken en deze dan om de 24 uur zodat je max 1 dag kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
MikeOO schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:35:
Voor wie nog een Synology NAS zoekt voor een zacht prijsje. Niet de nieuwste maar voor dat geld.

http://www.1dayfly.com/nl...ail&utm_source=Smartfocus

DS112J voor 59,95 euro.
ook al staat ie voor 133 in de pricewatch, de DS115J is ook al te koop voor 83 in de pricewatch..
256 ram ipv 128 en 3 jaar langer software support.. (cpu zal allicht ook iets sneller zijn ondanks de MHz)

tenzij je echt voor de allerlaagste prijs wilt gaan, in ieder geval het overwegen waard, (ongetwijfeld zijn er nog andere alternatieven rond de 100 euro)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:57
rvanes schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:10:
[...]

Bedankt,

Denk er ook over om op een andere lokatie een dump te maken en deze dan om de 24 uur zodat je max 1 dag kwijt ben.
Cloud is geen backup maar een manier om je gegevens snel gesynct te krijgen tussen verschillende apparaten. Dus ja, als er iets mis gaat op je bron, ben je de Sjaak op al je apparaten.
Daarom dus een backup maken, bijvoorbeeld dagelijks. Dan ben je in elk geval nooit meer kwijt dan een dag werk.

(ik gebruik/misbruik een cloudprovider om een backup op weg te schijven dmv van een wekellijke eenrichting sync. Dus je kan het wel combineren)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanes
TheOmen schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:20:
[...]

Cloud is geen backup maar een manier om je gegevens snel gesynct te krijgen tussen verschillende apparaten. Dus ja, als er iets mis gaat op je bron, ben je de Sjaak op al je apparaten.
Daarom dus een backup maken, bijvoorbeeld dagelijks. Dan ben je in elk geval nooit meer kwijt dan een dag werk.

(ik gebruik/misbruik een cloudprovider om een backup op weg te schijven dmv van een wekellijke eenrichting sync. Dus je kan het wel combineren)
Denk dat ik het ook zo gaat op zetten omdat die zelf niet altijd tijd heeft om een backup te maken.
Dan backup ik via de cloud naar een usb stick en alles is veilig.

Top bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 23:38
rvanes schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:10:
[...]

Bedankt,

Nee, want wat nou als jij alle extensies wilt wijzigen? Eventueel kun je natuurlijk een rename doen met bijv. Total Commander. Dat gaat vrij snel.
Denk dat ik het ook zo gaat op zetten omdat die zelf niet altijd tijd heeft om een backup te maken.
Dat hoeft ook helemaal niet, want je steekt er een stick in en stelt een automatische backup in.

[ Voor 18% gewijzigd door celshof op 14-12-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

sjansen schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:50:
Ik heb een ANC606V (http://www.otima.com.tw/pan-tilt-ip-camera/pt_ip_cam.htm)
Nu wil ik deze werkend krijgen met surveillance-station, maar ik krijg het niet voor mekaar.
Steeds krijg ik de melding, dat de parameters niet gevonden kan worden.

Iemand een idee hoe ik deze wel werkend krijg hierop.
Staat de camera op de suppported models list?
https://www.synology.com/en-us/support/camera

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, geen enkel model van Otima / Afreey staat op die lijst. Sommige camera's van die merken/fabrikaten zijn compatibel met bepaalde modellen van Vivotek, maar over de ANC-606V is erg weinig te vinden.

Misschien dat aan de hand van url's waarmee de camera in een browser kan worden aangeroepen of via de oorspronkelijk meegeleverde software is aan te spreken nog wat opleveren (rstp bijv.). Maar de vraagsteller is uiterst karig met informatie. Zelfs een goede beschrijving (screenshots) wat ie daadwerkelijk heeft uitgeprobeerd, ontbreken. Kennelijk is ie niet werkelijk geïnteresseerd in een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Prulleman schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:14:
[...]

ook al staat ie voor 133 in de pricewatch, de DS115J is ook al te koop voor 83 in de pricewatch..
256 ram ipv 128 en 3 jaar langer software support.. (cpu zal allicht ook iets sneller zijn ondanks de MHz)

tenzij je echt voor de allerlaagste prijs wilt gaan, in ieder geval het overwegen waard, (ongetwijfeld zijn er nog andere alternatieven rond de 100 euro)
Zeker waar maar de stap naar de volgende is dan ook weer klein en die is nog sneller.Gevolg budget weer iets hoger.

Dit zijn prima systemen voor iemand die het puur voor opslag wil gebruiken en niet te veel wensen heeft.
Persoonlijk zou ik niet meer kiezen voor een ouder model idd maar voor de kleine beurs een prima systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
rvanes schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:32:
[...]

Dan backup ik via de cloud naar een usb stick en alles is veilig.

Top bedankt.
Cloud station houdt versies bij. Automatisch Back-up kan ook met versie beheer (niet naar USB ). Precies wat jij wilt.

Uiteraard kan je eerst met Back-up naar USB beginnen. Alleen dan is alles op 1 plek. (Denk aan brand, diefstal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
MikeOO schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:15:
[...]

Zeker waar maar de stap naar de volgende is dan ook weer klein en die is nog sneller.Gevolg budget weer iets hoger.

Dit zijn prima systemen voor iemand die het puur voor opslag wil gebruiken en niet te veel wensen heeft.
Persoonlijk zou ik niet meer kiezen voor een ouder model idd maar voor de kleine beurs een prima systeem.
haha, I know, zo ben ik uiteindelijk bij de DS715 uitgekomen ;) maar nog steeds iets om te overwegen als je twijfelt over deze aanbieding

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:32
Hallo,

Ik ben aan het kijken naar een NAS voor thuis gebruik.
Momenteel gebruik ik mijn PC als downloader ( nzb ) en media server( plex )
Vanuit hier stream ik films naar mijn tv in de woonkamer ( lg smart tv) en naar de tv in de slaapkamer ( chromecast ) via wifi.

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de DS215J en de DS216Play...

het verschil ertussen is 100euro.. maar de DS216play heeft een snellere CPU en meer memory..
Dit verschil in cpu en memory, ga ik dat echt merken in de performance, kwa streamen?

of merk ik dat alleen, met downloaden, dat hij wat sneller repareert en uitpakt?

Verder ga ik de NAS ook gebruiken om mijn foto's en documenten op te zetten.

ik hoor graag jullie mening :)

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Androo schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:49:
Hallo,

Ik ben aan het kijken naar een NAS voor thuis gebruik.
Momenteel gebruik ik mijn PC als downloader ( nzb ) en media server( plex )
Vanuit hier stream ik films naar mijn tv in de woonkamer ( lg smart tv) en naar de tv in de slaapkamer ( chromecast ) via wifi.

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de DS215J en de DS216Play...

het verschil ertussen is 100euro.. maar de DS216play heeft een snellere CPU en meer memory..
Dit verschil in cpu en memory, ga ik dat echt merken in de performance, kwa streamen?

of merk ik dat alleen, met downloaden, dat hij wat sneller repareert en uitpakt?

Verder ga ik de NAS ook gebruiken om mijn foto's en documenten op te zetten.

ik hoor graag jullie mening :)

Groet!
wil je dat je NAS je media opnieuw encode (transcoding)? of wil je gewoon plain netwerk shares of uPnP aanbieden aan je mediaplayers? Voor het eerste heb je eigenlijk wel een Play variant nodig (of in ieder geval een snelle NAS), voor het laatste maakt het allemaal geen donder uit, dan bied je NAS gewoon een file aan en als je netwerk sneller is dan de bitrate van je filmpje (bekabeld geen probleem, wifi afhankelijk van je bereik), dan kan je die afspelen als je player het formaat ondersteunt.

De DS215J is een "Group 2" NAS en de DS216Play staat er nog niet bij, maar de andere Play varianten zijn "Group 1 - Type 1"
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577

verder zal je inderdaad verschil merken met par en rar performance, wellicht ook max download snelheid.
de reguliere netwerk performance maakt niet veel uit, bij beide snel genoeg (voor weinig gebruikers)
https://www.synology.com/en-us/products/performance#2bay

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:32
Prulleman schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:29:
[...]

wil je dat je NAS je media opnieuw encode (transcoding)? of wil je gewoon plain netwerk shares of uPnP aanbieden aan je mediaplayers? Voor het eerste heb je eigenlijk wel een Play variant nodig (of in ieder geval een snelle NAS), voor het laatste maakt het allemaal geen donder uit, dan bied je NAS gewoon een file aan en als je netwerk sneller is dan de bitrate van je filmpje (bekabeld geen probleem, wifi afhankelijk van je bereik), dan kan je die afspelen als je player het formaat ondersteunt.

De DS215J is een "Group 2" NAS en de DS216Play staat er nog niet bij, maar de andere Play varianten zijn "Group 1 - Type 1"
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577

verder zal je inderdaad verschil merken met par en rar performance, wellicht ook max download snelheid.
de reguliere netwerk performance maakt niet veel uit, bij beide snel genoeg (voor weinig gebruikers)
https://www.synology.com/en-us/products/performance#2bay
top! dankjewel.

Ik download normaal alleen MKV'tjes van x264.. dus ik ga hem niet transcoden.
Dus in principe hoeft hij alleen plain network te sharen. Tv in de woonkabel is gewoon bekabeld, dus dat zal geen probleem zijn. Momenteel stream ik naar de chromecast in de slaapkamer, en daar hapert hij alleen de eerste paar minuutjes ( buffer denk ik ) en daarna loopt hij als een trein!

Dus ik denk dat de DS215J zal voldoen aan mijn eisen..
In principe zullen de downloads toch draaien als ik niet thuis ben.. dus het maakt op zich niets uit of het wat langer duurt..

thanks voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik zou het dubbel checken als ik jou was. Grote kans dat (soms) je pc het zware werk doet. Dit wil je nu een 215j laten doen...De play unieke functies worden ook niet ondersteunt door plex maar wel door synology's ds video...

[ Voor 27% gewijzigd door Quakie op 14-12-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-08 15:52

Bananenspin

Omdat het kan

Welke bestandsindeling voor een externe hardeschijf gebruiken jullie die moet werken op de nas, windows en osx? Ik kan geen antwoord vinden waarmee ik tevreden kan zijn. NTFS lijkt het meest logisch maar voor OSX moet je dan extra software installeren die anderen dan ook moet hebben wanneer ze mijn hardeschijf nodig hebben. FAT is geen mogelijkheid vanwege het 4gig limiet van bestanden. Of moet ik gewoon mijn eisen gaan bijstellen?

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Bananenspin schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:00:
Welke bestandsindeling voor een externe hardeschijf gebruiken jullie die moet werken op de nas, windows en osx? Ik kan geen antwoord vinden waarmee ik tevreden kan zijn. NTFS lijkt het meest logisch maar voor OSX moet je dan extra software installeren die anderen dan ook moet hebben wanneer ze mijn hardeschijf nodig hebben. FAT is geen mogelijkheid vanwege het 4gig limiet van bestanden. Of moet ik gewoon mijn eisen gaan bijstellen?
ExFat?

Strava

Pagina: 1 ... 51 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).