de vraag is hoe jouw NAS het bestandssysteem aanbiedt aan de clients. Mijn NAS is voorzien van een ext4 bestandssysteem, maar maakt dat via het AFP protocol beschikbaar aan mijn Mac, via CIFS aan mijn Windows computer en via NFS aan mijn mediaspeler.Bananenspin schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:00:
Welke bestandsindeling voor een externe hardeschijf gebruiken jullie die moet werken op de nas, windows en osx? Ik kan geen antwoord vinden waarmee ik tevreden kan zijn. NTFS lijkt het meest logisch maar voor OSX moet je dan extra software installeren die anderen dan ook moet hebben wanneer ze mijn hardeschijf nodig hebben. FAT is geen mogelijkheid vanwege het 4gig limiet van bestanden. Of moet ik gewoon mijn eisen gaan bijstellen?
Word dat nu ondersteund dan? Mijn huidige bestandsindeling is namelijk exfat maar de Synology nas herkent de hdd wel maar wel een bestandsindeling die niet herkend is.
Wat ik dus wil is mijn externe hardeschijf aan de nas kunnen hangen maar ook aan mijn macbook en desktop windows pc wanneer nodig zodat ik hier iets op en af kan halen. De NAS staat op een andere locatie dan de windows desktop dus via de NAS bestanden aanbieden gaat hier helaas niet opDAzN schreef op maandag 14 december 2015 @ 19:15:
[...]
de vraag is hoe jouw NAS het bestandssysteem aanbiedt aan de clients. Mijn NAS is voorzien van een ext4 bestandssysteem, maar maakt dat via het AFP protocol beschikbaar aan mijn Mac, via CIFS aan mijn Windows computer en via NFS aan mijn mediaspeler.
HOI.
Nee ExFat wordt niet ondersteunt. Er zit een licentie model aan vast. Ik heb al meerdere keren verzoek ingediend bij Synology omdat zowel Mac Os X als windows het kan lezen (schrijven).Bananenspin schreef op maandag 14 december 2015 @ 19:52:
[...]
Word dat nu ondersteund dan? Mijn huidige bestandsindeling is namelijk exfat maar de Synology nas herkent de hdd wel maar wel een bestandsindeling die niet herkend is.
[...]
Wat ik dus wil is mijn externe hardeschijf aan de nas kunnen hangen maar ook aan mijn macbook en desktop windows pc wanneer nodig zodat ik hier iets op en af kan halen. De NAS staat op een andere locatie dan de windows desktop dus via de NAS bestanden aanbieden gaat hier helaas niet op
Dit ondersteunt een Synology NAS wel:
EXT4
EXT3
FAT
NTFS
HFS+ (Alleen lezen, max. volumegrootte 2TB)
Ik teken nergens meer voor
ah, dan ben ik denk ik in de war met mijn oude nas, het klopt wel dat ik problemen had met uitwisseling, maar was even kwijt hoe het precies zat. Is exFat niet redelijk eenvoudig toe te voegen via de command line?
Zijn er tweakers die al dsm6.0 (beta) al op hun productie toestel draaien? Ondervinden jullie veel bugs bij de standaard synology apps? Is het verstandig om de beta al in gebruik te nemen? Belangrijkste backups staan al op een veilige plek maar dan nog wil ik niet dat mijn andere 10tb aan data corrupt of zo geraakt
Gebaseerd op wat ik heb gelezen komt er elke 2 maanden een beta uit.JustSys schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:02:
Zijn er tweakers die al dsm6.0 (beta) al op hun productie toestel draaien? Ondervinden jullie veel bugs bij de standaard synology apps? Is het verstandig om de beta al in gebruik te nemen? Belangrijkste backups staan al op een veilige plek maar dan nog wil ik niet dat mijn andere 10tb aan data corrupt of zo geraakt

Beta1 was 13-10-2015
Dus ik verwacht dat een dezer dagen Beta2 uit komt.
Als je er toch geen haast mee had, zou ik denk ik mooi wachten totdat Beta2 uit is, daarna even een dag (of 2) wachten op reacties over de stabiliteit, en dan die mooi installeren.
[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 14-12-2015 22:55 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ik draai de beta 6.0 al vanaf dag 1 op mijn ds214play.
Tijdens het upgraden van 5.2 naar 6.0 wou de DSM interface niet meer verschijnen.
Na via ssh (gelukkig had ik dat aan staan) een certificaatfile te repareren had ik terug toegang.
Zulke bugs mag je dus verwachten, over de apps zelf: DS Video Station werkt beter. Al de rest werkt naar mijn mening beter. Soms zie je het wel eens gebeuren dat een app vastloopt (cloud station server) en zo goed als geen van de apps uit synocommunity werken.
Download station moet ik soms herstarten omdat hij de RSS-links niet meer correct kan uitlezen.
Maar vooral wat veranderd is: het systeem draait nu nginx op de webserver ipv apache2.
Ik zou dus net zoals SmiGueL zegt wachten op beta2 een paar dagen uit is.
Tijdens het upgraden van 5.2 naar 6.0 wou de DSM interface niet meer verschijnen.
Na via ssh (gelukkig had ik dat aan staan) een certificaatfile te repareren had ik terug toegang.
Zulke bugs mag je dus verwachten, over de apps zelf: DS Video Station werkt beter. Al de rest werkt naar mijn mening beter. Soms zie je het wel eens gebeuren dat een app vastloopt (cloud station server) en zo goed als geen van de apps uit synocommunity werken.
Download station moet ik soms herstarten omdat hij de RSS-links niet meer correct kan uitlezen.
Maar vooral wat veranderd is: het systeem draait nu nginx op de webserver ipv apache2.
Ik zou dus net zoals SmiGueL zegt wachten op beta2 een paar dagen uit is.
Draai vanaf dag 1 de beta 6.0 op mijn DS2415+ en ondervind geen problemen of rare bugs werkt zonder problemen. Ben eigenlijk tot op de dag van vandaag nog zeer tervreden.
The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears
De beta's van Synology zijn over het algemeen van goede kwaliteit..
Normaal draai ik ze ook vanaf dag 1, maar ik vind mijn huidige installatie " goed " genoeg.. en ik wil even geen beta's op mijn hoofdsysteem.. het is ook nogal ingrijpend bijvoorbeeld een nieuw filesysteem, waardoor ik nog wacht.... Dan heb ik ook nog even de tijd om na te denken qua inrichting.
Normaal draai ik ze ook vanaf dag 1, maar ik vind mijn huidige installatie " goed " genoeg.. en ik wil even geen beta's op mijn hoofdsysteem.. het is ook nogal ingrijpend bijvoorbeeld een nieuw filesysteem, waardoor ik nog wacht.... Dan heb ik ook nog even de tijd om na te denken qua inrichting.
Veel J gebruikers krijgen later toch spijt dat ze niet iets meer hadden uitgeven. Als je budget het toelaat is een Play of + altijd een betere keus. Meestal omdat je steeds meer wilt gaan doen met de NAS en dan blijkt een J uitvoering het uiteindelijk toch zwaar te krijgen.Androo schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:49:
Hallo,
Ik ben aan het kijken naar een NAS voor thuis gebruik.
Momenteel gebruik ik mijn PC als downloader ( nzb ) en media server( plex )
Vanuit hier stream ik films naar mijn tv in de woonkamer ( lg smart tv) en naar de tv in de slaapkamer ( chromecast ) via wifi.
Ik ben nu aan het twijfelen tussen de DS215J en de DS216Play...
het verschil ertussen is 100euro.. maar de DS216play heeft een snellere CPU en meer memory..
Dit verschil in cpu en memory, ga ik dat echt merken in de performance, kwa streamen?
of merk ik dat alleen, met downloaden, dat hij wat sneller repareert en uitpakt?
Verder ga ik de NAS ook gebruiken om mijn foto's en documenten op te zetten.
ik hoor graag jullie mening![]()
Groet!
Zijn allemaal prima systemen maar wil het je meegeven om dat keuze nog iets makkelijker te maken
Ik wacht nog op mijn schijven, maar ik heb gister de DS216play om dezelfde reden binnen gehad. Deze gaat mijn DS112j vervangen. Ik twijdelde ook erg tussen de DS215+ en de DS216play.
[ Voor 3% gewijzigd door BillSpaarbank op 15-12-2015 08:55 ]
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Die komt tweede of derde week januari.SmiGueL schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:23:
[...]
Gebaseerd op wat ik heb gelezen komt er elke 2 maanden een beta uit.
[afbeelding]
Beta1 was 13-10-2015
Dus ik verwacht dat een dezer dagen Beta2 uit komt.
Als je er toch geen haast mee had, zou ik denk ik mooi wachten totdat Beta2 uit is, daarna even een dag (of 2) wachten op reacties over de stabiliteit, en dan die mooi installeren.
En in Q1 komt de Final.
Vraagje. Ik synchroniseer mappen via Cloud Station. Hier heb ik versiebeheer in zitten. Vervolgens maak ik een backup naar een rsync server van de shared folders. Zitten de verschillende versies ook in deze mappen of enkel de laatste versie.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ehh.. Dat check je dan toch gewoon ff ? Lijkt me hoe dan ook wel verstandig als dat je backup is.Tsurany schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:27:
Vraagje. Ik synchroniseer mappen via Cloud Station. Hier heb ik versiebeheer in zitten. Vervolgens maak ik een backup naar een rsync server van de shared folders. Zitten de verschillende versies ook in deze mappen of enkel de laatste versie.
Een standaard r-sync doet alleen de 'zichtbare' files.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Het lastige is dat ik geen individuele files kan herstellen, enkel complete shared folders. Testen is dan een stuk lastiger dan hier vragen en daardoor optie 2.DukeBox schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:57:
[...]
Ehh.. Dat check je dan toch gewoon ff ? Lijkt me hoe dan ook wel verstandig als dat je backup is.
Een standaard r-sync doet alleen de 'zichtbare' files.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Kan je niet op de destination checken dan ?
Andere optie, maak een nieuwe shared folder aan met een cloud station enabled folder met wat data er in sync die middels rsync naar je target.
Andere optie, maak een nieuwe shared folder aan met een cloud station enabled folder met wat data er in sync die middels rsync naar je target.
[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 15-12-2015 23:04 ]
Mijn info was misschien te karig, maar om nu meteen demotiverende reactie achter te laten is niet heel netjes, maar goed.Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:55:
Nee, geen enkel model van Otima / Afreey staat op die lijst. Sommige camera's van die merken/fabrikaten zijn compatibel met bepaalde modellen van Vivotek, maar over de ANC-606V is erg weinig te vinden.
Misschien dat aan de hand van url's waarmee de camera in een browser kan worden aangeroepen of via de oorspronkelijk meegeleverde software is aan te spreken nog wat opleveren (rstp bijv.). Maar de vraagsteller is uiterst karig met informatie. Zelfs een goede beschrijving (screenshots) wat ie daadwerkelijk heeft uitgeprobeerd, ontbreken. Kennelijk is ie niet werkelijk geïnteresseerd in een oplossing.
Wat heb ik geprobeerd:
Andere camera type (Foscam) op dezelfde ipadres/poort/account in te stellen als deze ANV-606V. Deze werkt wel via de synology.
Verder heb ik via ispy verbinding gemaakt met de Foscam en de ANC606v. De Foscam kan ik gewoon uit het lijstje kiezen, de ANC606 benader ik via de url:
http://inlognaam:Wachtwoord@url:poort/cgi-bin/video.jpg?size=2
In de Synology heb ik ook aangegeven dat ik via de url verbinding wil maken en dan krijg ik de reactie dat hij geen webcam settings kan ophalen.
Verwijderd
Demotiveren was niet mijn doel, eerder prikkelen. Mocht dat anders zijn overgekomen, dan is dat een les voor mij. Tweakers is geen helpdesk waar je eender welke vraag kunt dumpen. Als jij inzet toont, dan nodigt dat meer uit om je vooruit te helpen. /me steekt hand uit om vrede te bezegelen
Heb je al geprobeerd de camera via rtsp te benaderen? Stramien: rtsp://ip_address/live.sdp o.i.d. Zelf heb ik daarmee nog niet te maken gehad, dus geen praktische ervaring. Zoeken op rtsp op het https://forum.synology.com biedt in elk geval aanknopingspunten, maar soms oplossingen waarbij je dieper in je nas mag duiken (aanpassingen via SSH).
Heb je al geprobeerd de camera via rtsp te benaderen? Stramien: rtsp://ip_address/live.sdp o.i.d. Zelf heb ik daarmee nog niet te maken gehad, dus geen praktische ervaring. Zoeken op rtsp op het https://forum.synology.com biedt in elk geval aanknopingspunten, maar soms oplossingen waarbij je dieper in je nas mag duiken (aanpassingen via SSH).
Zo leren we allemaal wat.. ondanks dat ik veel in mijn hoofd geprobeerd heb en ook in werkelijkheid gedaan heb, kunnen jullie niet weten.. Ook een goede les voor mij. ;-)Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:38:
Demotiveren was niet mijn doel, eerder prikkelen. Mocht dat anders zijn overgekomen, dan is dat een les voor mij. Tweakers is geen helpdesk waar je eender welke vraag kunt dumpen. Als jij inzet toont, dan nodigt dat meer uit om je vooruit te helpen. /me steekt hand uit om vrede te bezegelen
Ik zal eens even met RTSP aan de gang gaan.. Kom erop terug.
Update: Het duurde even voordat ik beeld kreeg, maar na eerst wat meldingen te krijgen over camera settings niet gevonden, deed hij het opeens.
Thanks voor de tip over RTSP.
[ Voor 8% gewijzigd door sjansen op 16-12-2015 12:05 ]
Iemand enig idee waarom 'Sonor' niet te installeren valt?. Heb o.a. de pakketbronnen van synocommunity; synology-forum en MdVries. Sonar staat wel in de lijst 'gemeenschap' in Package Center. Echter als ik op installeren druk gebeurd er niks. Bij andere programma's heb ik daar geen last van. Verder heb ik de instelling van, vertrouwensniveau, 'op elke uitgever staan'.
Heeft iemand hier ervaring met een IP-blacklist? Het valt me de laatste tijd op dat ik vrij veel login pogingen krijg met root/administrator/guest/user van IP adressen die bij mij niet bekend zijn, dit is meestal op FTP of SSH (uitgeschakeld). Nu zijn er op internet diverse IP-blocklists te vinden, maar ik heb nergens een mogelijkheid gevonden om deze in te voeren in DSM.
Automatisch blokkeren staat aan, na 3 mislukte pogingen binnen 15 min gaat een IP 30 dagen op de blacklist, maar dit is al nadat de login poging gedaan is, ik zou dit indien mogelijk eerder willen opvangen. DSM heeft de mogelijkheid een lijst te uploaden, maar in welk formaat kan ik ook niet echt duidelijk vinden, en van automatisch updaten lijkt al helemaal geen sprake.
Ik draai DSM versie 5.2, alles staat achter een router die alleen de poorten forward die ik gebruik (20-22, 80 en 5001), dus veel verder kan ik het ook niet dicht timmeren.
Iemand suggesties of moet ik me vooral niet druk maken?
Automatisch blokkeren staat aan, na 3 mislukte pogingen binnen 15 min gaat een IP 30 dagen op de blacklist, maar dit is al nadat de login poging gedaan is, ik zou dit indien mogelijk eerder willen opvangen. DSM heeft de mogelijkheid een lijst te uploaden, maar in welk formaat kan ik ook niet echt duidelijk vinden, en van automatisch updaten lijkt al helemaal geen sprake.
Ik draai DSM versie 5.2, alles staat achter een router die alleen de poorten forward die ik gebruik (20-22, 80 en 5001), dus veel verder kan ik het ook niet dicht timmeren.
Iemand suggesties of moet ik me vooral niet druk maken?
Verwijderd
Firewall heel restrictief afstellen. Zoek in deze draad maar op 'firewall', of ga de berichten van ThinkPad na: hij schreef daar al eerder uitgebreid over. In mijn herinnering staat hij enkel inloggen vanuit naburige landen toe en heeft daarmee het aantal inbraakpogingen sterk weten terug te dringen.
Heb je de wenken van de Security Advisor al opgevolgd?
Bedankt voor je snelle reactie.Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:08:
Firewall heel restrictief afstellen. Zoek in deze draad maar op 'firewall', of ga de berichten van ThinkPad na: hij schreef daar al eerder uitgebreid over. In mijn herinnering staat hij enkel inloggen vanuit naburige landen toe en heeft daarmee het aantal inbraakpogingen sterk weten terug te dringen.
Heb de security advisor op alle wenken bediend, alleen nog groene vinkjes zichtbaar (maar dat was al zo). Heb het inloggen vanuit naburige landen aangezet inclusief mijn eigen IP range, ben benieuwd, nu is het een kwestie van afwachten.
Had dus verkeerde zoektermen gebruikt

Wat je ook kan doen is alleen je interne ip toestaan, dus alles met 192. en als je dan buiten je eigen netwerk zit kan je vpn gebruiken. Komt er (bijna) nooit meer iemand van buitenaf binnen.gastje01 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:37:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie.
Heb de security advisor op alle wenken bediend, alleen nog groene vinkjes zichtbaar (maar dat was al zo). Heb het inloggen vanuit naburige landen aangezet inclusief mijn eigen IP range, ben benieuwd, nu is het een kwestie van afwachten.
Had dus verkeerde zoektermen gebruikt
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Hij moet wel nog enigszins bereikbaar zijn van buitenaf (cloudstation/gedeelde mappen met collega's) en een aantal raspberry's met KODI/OpenElec geinstalleerd, die via SFTP verbinding maken om media af te spelen, geen idee of die dingen VPN ondersteunen en of ik het dan onnodig ingewikkeld ga maken.gielie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:41:
[...]
Wat je ook kan doen is alleen je interne ip toestaan, dus alles met 192. en als je dan buiten je eigen netwerk zit kan je vpn gebruiken. Komt er (bijna) nooit meer iemand van buitenaf binnen.
Heb diverse websites een portscan laten draaien, en er komt niks meer door heen lijkt het, terwijl mijn collega nog wel aan zijn bestanden kan, het geo-firewall principe lijkt te werken.
Toch bedankt voor het meedenken.
Ik zou daar gewoon https/webdav voor gebruiken, is een stuk lichter én minder latency. Nu wordt al je media eerst gecomprimeerd e.d. terwijl die over het algemeen niet echt meer te comprimeren is.gastje01 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:48:...en een aantal raspberry's met KODI/OpenElec geinstalleerd, die via SFTP verbinding maken om media af te spelen...
Aan de server kant of aan de client kant? Wellicht inderdaad de moeite om eens mee te spelen. Gaat in totaal om 4 raspberry's met een bibliotheek van ongeveer 1,5-2 TB. Hangt aan een 100/100 Mbit glaslijn, heb tot nu toe geen performance problemen gehad. Zowel de raspberry als mijn (inmiddels ietwat verouderde DS211j) lijken het prima te doen. Zou je adviseren dit toch om te zetten?DukeBox schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:03:
[...]
Ik zou daar gewoon https/webdav voor gebruiken, is een stuk lichter én minder latency. Nu wordt al je media eerst gecomprimeerd e.d. terwijl die over het algemeen niet echt meer te comprimeren is.
Verwijderd
sjansen schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:20:
[...]
Update: Het duurde even voordat ik beeld kreeg, maar na eerst wat meldingen te krijgen over camera settings niet gevonden, deed hij het opeens.
Thanks voor de tip over RTSP.

Zou je in woorden en/of met een screenshot hier kunnen laten zien wat je instellingen nu exact zijn? Dan kan iemand anders die in de toekomst naar de combinatie van Synology Surveillance Station en ANC606V zoekt daar direct mee aan de slag.
offtopic, werkt dat een beetje, wat voor upload heb je dan liggen.gastje01 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:48:
[...]
raspberry's met KODI/OpenElec geinstalleerd, die via SFTP verbinding maken om media af te spelen,
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Zit nu op een 100/100 Mbit lijn, maar voorheen op 60/60 werkte dit ook prima. Heb nooit echt naar de load gekeken, en ik geloof niet dat er vaak meerdere tegelijk afspelen, dus performance issues heb ik nooit gehad. De bedoeling is alleen dat er nog 2-3 bij gaan komen, vandaar ook mijn interesse in webDAV, als dit lichter is scheelt t al weer.gielie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:02:
[...]
offtopic, werkt dat een beetje, wat voor upload heb je dan liggen.
Vooral server (comprimeren), een pi zal dat wel trekken, de-comprimeren is niet zo zwaar.gastje01 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:08:
Aan de server kant of aan de client kant?
Als het werkt, gewoon zo laten maar als ik mijn 1513+ iets over ssh doe (scp/sftp) met een hoge bitstream, dan belast ik de cpu aanzienlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 16-12-2015 15:27 ]
Hoi,
Vraagje he, ik ben van plan om de DS216play mezelf voor kerst kado te gaan geven
Deze wil ik eigenlijk al gaan bestellen samen met 1 WD red 3tb schijf.
De 2e WD red 3tb schijf krijg ik volgende week pas met kerst bij mijn familie.
Als ik de synology nu koop, met 1 schijf erbij, en deze configureer, kan ik dan volgende week probleemloos de 2e schijf erbij zetten, en dan de RAID configureren?
Of kan ik beter wachten met configureren totdat beide schijven erin zitten?
ik hoor graag jullie advies!
Thanks!:)
Vraagje he, ik ben van plan om de DS216play mezelf voor kerst kado te gaan geven
Als ik de synology nu koop, met 1 schijf erbij, en deze configureer, kan ik dan volgende week probleemloos de 2e schijf erbij zetten, en dan de RAID configureren?
Ja dat kan. Je kan gewoon vervolgens de 2de configureren als raid1.Androo schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:39:
Hoi,
Vraagje he, ik ben van plan om de DS216play mezelf voor kerst kado te gaan geven![]()
Als ik alle disks uit een Syno trek, zijn dan ook alle instellingen 'er af'?
Mocht iemand interesse hebben, k heb nog een mooie 5Bay Synology in V&A staan.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2015 12:17 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verwijderd
Voer een 'lange reset' uit, zoals beschreven in Hoe stel ik mijn Synology NAS opnieuw in - 3. Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren. Dat zou afdoende moeten zijn. Sucess met de verkoop!
Op dit moment heb ik een DS412+ welke ik wil gaan vervangen voor een DS415+
De 415+ wil ik gelijk uitrusten met 8GB ram.
Iemand ervaring hiermee? Welke merk/type ram kan ik het beste erin prikken?
Verwijderd
Quakie heeft zijn DS415+ naar tevredenheid opgewaardeerd naar 8 GB. Even zoeken in de diverse Synology-topics, of je wijkt uit naar het Engelstalige forum, bijv. DS415+ Memory Upgrade?. Daar, of op het Duitse forum zijn legio artikelnummers van passende geheugenreepjes aan te treffen.
offtopic:
Ben ik een ouwe zeur aan het worden als ik iets meer eigen inzet verwacht?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 21:59 . Reden: Ouwe zeur? ]
Nee hoor, het is toch al weer bijna 2 hele pagina's!Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:57:
offtopic:

Linkje met inbouwtutorial + Pricewatch.
Heck, hier gelijk een ervaringspost.
[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 16-12-2015 22:17 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Verleden week mijn 1515+ geupgrade naar 8GB. Appeltje eitje met:
Crucial - DDR3 - 8 GB : 2 x 4 GB - SO DIMM 204-pin - 1600 MHz / PC3-12800 - CL11 - 1.35 / 1.5 V - niet-gebufferd - niet-ECC
Crucial - DDR3 - 8 GB : 2 x 4 GB - SO DIMM 204-pin - 1600 MHz / PC3-12800 - CL11 - 1.35 / 1.5 V - niet-gebufferd - niet-ECC
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Crucial CT102464BF160BMarcel_EA schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:42:
Op dit moment heb ik een DS412+ welke ik wil gaan vervangen voor een DS415+
staat in een review hier op de site. Zelf ga ik de 415+ ook uitbreiden hiermee.
Slimme zet mensen, gaan jullie geen spijt voor krijgen. Zeker niet voor onder de 50euro...
Zouden er weer ouderwetse hoge geheugen prijzen zijn, zou ik zeggen ligt aan je situatie omdat het natuurlijk waarschijnlijk voornamelijk als cache gebruikt gaat worden....
Om een voorbeeld te geven.. Mijn nas is net een half uur geboot, en heb zelf niks anders gedaan dan ingelogd... (homepagina ). Er zit inmiddels al 3GB in de cache... Stel ik zou rond het middaguur kijken zit geheugen gewoon vol.. Ook met grote kopieer acties wordt geheugen als cache extreem gebruikt.
Ik heb hier onder even gauw een interne kopieer actie weergegeven van enkele GBs van meerdere willekeurige files (van 2KB tot 4GB)
Ik zie dat ik kopieer grafiek zelf vergeten ben, maar kopieeractie was al tijden bezig en wil hier mee aantonen dat het aardig lang duurt voordat ie begint met schijven.. (schijf 2 en 4 zijn SSDs, dus zelfs die doen mee)

Hier zie je impact op het geheugen, zoals boven gezegd was er 3GB aan cache in gebruik voor de actie.
Zouden er weer ouderwetse hoge geheugen prijzen zijn, zou ik zeggen ligt aan je situatie omdat het natuurlijk waarschijnlijk voornamelijk als cache gebruikt gaat worden....
Om een voorbeeld te geven.. Mijn nas is net een half uur geboot, en heb zelf niks anders gedaan dan ingelogd... (homepagina ). Er zit inmiddels al 3GB in de cache... Stel ik zou rond het middaguur kijken zit geheugen gewoon vol.. Ook met grote kopieer acties wordt geheugen als cache extreem gebruikt.
Ik heb hier onder even gauw een interne kopieer actie weergegeven van enkele GBs van meerdere willekeurige files (van 2KB tot 4GB)
Ik zie dat ik kopieer grafiek zelf vergeten ben, maar kopieeractie was al tijden bezig en wil hier mee aantonen dat het aardig lang duurt voordat ie begint met schijven.. (schijf 2 en 4 zijn SSDs, dus zelfs die doen mee)

Hier zie je impact op het geheugen, zoals boven gezegd was er 3GB aan cache in gebruik voor de actie.

[ Voor 112% gewijzigd door Quakie op 17-12-2015 07:58 . Reden: voorbeeld toegevoegd voor extra nut... ]
Hallo, Iemand al iets gehoord over een nieuwe DS2416+ od Ds1816+ ?
Zo ja, al iets gheoord waneer die komt of tenminste een STERK vermoeden ?
De DS415+ was de opvolger van de DS412+, misschien moet je wachten tot de DS418+Dr.Jake schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 02:03:
Hallo, Iemand al iets gehoord over een nieuwe DS2416+ od Ds1816+ ?![]()
Om hier nog even op terug te komen: ik heb lokaal dus iets als /volume1/Foto en /volume1/Documenten. Die sync ik het liefst naar de Stack, en dan ook in soortgeljke submappen. Maar als ik sync, dan wordt er naar de root-folder van Stack gesynced. Is het mogelijk om naar een sub-folder te syncen?Quakie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:04:
[...]
Je hebt 2 opties.
1) je gaat naar beta 6.0 DSM, dan hoef je aan STACK kant niks te veranderen.
2) je gaat naar stack en creeer onder je hoofd account meerdere users. onder dsm 5.2 log je per user in en sync je die map dus bijv user foto doet de fotos en user pven doet pven.
Ik heb het ook zo.. en werkt goed.. enige nadeel is.
Je kunt niet bestanden tussen je users verplaatsen.. dus bij DSM 6 moet je het zo laten of opnieuw uploaden.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Pittige vraag prijs..DennusB schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:15:
Hij gaat nog nieuw weg voor 130 euro meer, maar bieden mag uiteraard altijd
Misschien kunnen jullie mij advies geven over de volgende situatie:
Het enige volume van mijn DS212 is gecrashed. Ik draai 2 x 2TB WD Greens in een JBOD configuratie. Alle cruciale data wordt lokaal op een externe schijf en off-site gebackupt, dus ik heb er weinig stress van.
De Storage Manager laat zien dat 1 van de 2 schrijven problemen heeft en verantwoordelijk is voor de crash. De S.M.A.R.T. geeft Normal als status, een uitgebreide test laat weten dat er 148 bad sectors zijn. Ik heb nog niks herstart en kan gewoon nog bij alle bestanden. Heb wel het idee dat read/writes op de kapotte schijf niet meer mogen omdat ik bekeken films niet kan deleten.
De diskstation zegt dat ik mijn bestanden moet backuppen en het volume opnieuwe moet aanmaken, ik gok dat dan alles weg is. Google en dit topic doorzoeken geven mij het vermoeden dat herstarten niet verstandig is en ik de schijf beter kan vervangen.
Is er een kans dat herstarten het probleem oplost? Moet ik Synology Technical Support vragen om mijn volume te laten repareren? Kan ik zien welke bestanden op welke schijf staan?
Het enige volume van mijn DS212 is gecrashed. Ik draai 2 x 2TB WD Greens in een JBOD configuratie. Alle cruciale data wordt lokaal op een externe schijf en off-site gebackupt, dus ik heb er weinig stress van.
De Storage Manager laat zien dat 1 van de 2 schrijven problemen heeft en verantwoordelijk is voor de crash. De S.M.A.R.T. geeft Normal als status, een uitgebreide test laat weten dat er 148 bad sectors zijn. Ik heb nog niks herstart en kan gewoon nog bij alle bestanden. Heb wel het idee dat read/writes op de kapotte schijf niet meer mogen omdat ik bekeken films niet kan deleten.
De diskstation zegt dat ik mijn bestanden moet backuppen en het volume opnieuwe moet aanmaken, ik gok dat dan alles weg is. Google en dit topic doorzoeken geven mij het vermoeden dat herstarten niet verstandig is en ik de schijf beter kan vervangen.
Is er een kans dat herstarten het probleem oplost? Moet ik Synology Technical Support vragen om mijn volume te laten repareren? Kan ik zien welke bestanden op welke schijf staan?
Goede morgen,
Het volgende; ik heb 2 synology nassen staan bij mij thuis; laten we ze even NAS1 en NAS2 neomen, met bijbehorende quickconnect id's en DDNS domeinen.
NAS1 gebruik ik persoonlijk, en NAS2 wordt gebruikt om foto's van klanten op te zetten. Ze hangen allebei achter het zelfde IP adres.
Als ik naar nas1.myds.me ga, kom ik gewoon op het inlog scherm van NAS1.
Als ik naar nas2.myds.me ga, kom ik ook op het inlog scherm van NAS1
Ik dacht het alleen op te lossen door de home poort te veranderen naar :5050... Dit helpt een beetje alsin als ik nu naar nas2.myds.me:5050 (of nas1 maakt ook niet uit) kom ik op de login pagina van NAS2. Via de synology site werkt het half; als ik op de quickconnect id's klik kom ik wel op de juiste server uit, maar als ik op de DDNS url's klik niet....
Maar dat moet toch anders kunnen? Ik moet toch gewoon met nas1.myds.me naar NAS1 kunnen gaan en met nas2.myds.me naar NAS2?!
Bedankt alvast!
Het volgende; ik heb 2 synology nassen staan bij mij thuis; laten we ze even NAS1 en NAS2 neomen, met bijbehorende quickconnect id's en DDNS domeinen.
NAS1 gebruik ik persoonlijk, en NAS2 wordt gebruikt om foto's van klanten op te zetten. Ze hangen allebei achter het zelfde IP adres.
Als ik naar nas1.myds.me ga, kom ik gewoon op het inlog scherm van NAS1.
Als ik naar nas2.myds.me ga, kom ik ook op het inlog scherm van NAS1
Ik dacht het alleen op te lossen door de home poort te veranderen naar :5050... Dit helpt een beetje alsin als ik nu naar nas2.myds.me:5050 (of nas1 maakt ook niet uit) kom ik op de login pagina van NAS2. Via de synology site werkt het half; als ik op de quickconnect id's klik kom ik wel op de juiste server uit, maar als ik op de DDNS url's klik niet....
Maar dat moet toch anders kunnen? Ik moet toch gewoon met nas1.myds.me naar NAS1 kunnen gaan en met nas2.myds.me naar NAS2?!
Bedankt alvast!
Ik denk dat je flink moet zakken met je prijs. De 1513+ kostte toen de productie gestopt was zo'n 630 euro. Dat er nu nog een shop het ding op voorraad heeft en veel te duur wil verkopen zou niet de basis moeten zijn voor je vraagprijsDennusB schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:34:
[...]
Hij gaat nog nieuw weg voor 130 euro meer, maar bieden mag uiteraard altijdKomen we wel uit
Zeker niet als je de opvolger (ds1515+) voor 690 euro nieuw kan krijgen, en er een ds1515 bestaat die voor 530 euro te koop is.
[ Voor 3% gewijzigd door job op 18-12-2015 19:08 ]
voor paar tientjes meer dan jouw vraagprijs heb je laatste model... Ik zou het wel wetenDennusB schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:34:
[...]
Hij gaat nog nieuw weg voor 130 euro meer, maar bieden mag uiteraard altijdKomen we wel uit
Dan maak je een vhost aan op de 'primaire' NAS 1 (die op poort 80 antwoord) en maak je daar een redirect naar :5050 (=NAS 2)jeeroen013 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:50:
Dat zou moeten kunnen via DSM6.0.. Sommige draaien dat al en zij kunnen jouw vragen beter beantwoorden.pven schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 09:46:
[...]
Om hier nog even op terug te komen: ik heb lokaal dus iets als /volume1/Foto en /volume1/Documenten. Die sync ik het liefst naar de Stack, en dan ook in soortgeljke submappen. Maar als ik sync, dan wordt er naar de root-folder van Stack gesynced. Is het mogelijk om naar een sub-folder te syncen?
ik heb nu inderdaad 3 users en daar mijn data staan. Het is niet super handig maar ik gebruik stack als backup.. dus het boeit me niet zo.. Ik zal het niet raadplegen via apps, websites etc.
DSM6 is helaas nog geen optie, ik vraag me zelfs af of die ooit voor mijn DS410 uit gaat komen.Quakie schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:33:
[...]
Dat zou moeten kunnen via DSM6.0.. Sommige draaien dat al en zij kunnen jouw vragen beter beantwoorden.
(Nee dus.)
Duidelijk, ik gebruik hem ook puur als backup maar regel het liever meteen goed in dan dat ik achteraf dingen moet gaan fixen. Jammer, maar nog steeds prima bruikbaar.ik heb nu inderdaad 3 users en daar mijn data staan. Het is niet super handig maar ik gebruik stack als backup.. dus het boeit me niet zo.. Ik zal het niet raadplegen via apps, websites etc.
[ Voor 5% gewijzigd door pven op 18-12-2015 11:37 ]
logisch, ik moest een keuze maken en wilde geen dubbele data op mijn NAS vandaar dat ik toch maar voor meerdere users gekozen heb. Beetje luxe probleem omdat upload toch snel gaat (tussen 5 en 20MB up)...
Onder 6.0 begin ik dus weer opnieuw.
Ja, 5.2 wordt laatste versie met alleen high risk security patches...
Onder 6.0 begin ik dus weer opnieuw.
Ja, 5.2 wordt laatste versie met alleen high risk security patches...
Mijn DS215j geeft aan dat mijn 3TB schijf zo goed als vol is. Terwijl als ik de losse folders bij elkaar op tel kom ik op +/-560GB.
Ik maak wel gebruik van cloud station waarbij ik in heb gesteld dat er max. 3 versies bewaard worden. Waar blijft al mijn schijfruimte??? Zelfs al zouden er 3 versies van elk bestand bestaan, dan nog zou die niet vol mogen zitten.
Wie weet waar het probleem zit en hoe dit op te lossen?
Ik maak wel gebruik van cloud station waarbij ik in heb gesteld dat er max. 3 versies bewaard worden. Waar blijft al mijn schijfruimte??? Zelfs al zouden er 3 versies van elk bestand bestaan, dan nog zou die niet vol mogen zitten.
Heb je er ook verborgen bestanden of mappen tussen zitten?silencedead schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:29:
Mijn DS215j geeft aan dat mijn 3TB schijf zo goed als vol is.
Je kunt met du -hs kijken hoe groot de individuele folders zijn. Zoek in dit topic als je niet weet hoe dit precies werkt.silencedead schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:29:
Waar blijft al mijn schijfruimte???
[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 18-12-2015 22:08 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Nee, in principe gebruik ik cloudstation voor alleen mijn D:\ svhijf en die isboers706 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:56:
[...]
Heb je er ook verborgen bestanden of mappen tussen zitten?
+/-500gb. Tevens als losse back-up mijn c:\ schijf en die is iets van 60gb. Kijk ik in mijn nas dan vind ik die bestanden ook gewoon terug en als ik dat optel zou die nog lang niet vol kunnen zitten.
Volgens mij moet het met cloud station te maken hebben.
Ik zal eens kijken hoe dit moetkraades schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 22:08:
[...]
Je kunt met du -hs kijken hoe groot de individuele folders zijn. Zoek in dit topic als je niet weet hoe dit precies werkt.
Vraagje,
Ik wil graag op mijn Synology DS414 MRBS draaien en deze extern benaderen. Echter hoe kom je erachter wat de: mysqli_connect is.
Gebruik zelf nu als externe naam: hostname.diskstation.me
Zodra ik naar de link hostname.diskstation.me/mrbs/web ga, krijg ik deze foutmelding:
Ik wil graag op mijn Synology DS414 MRBS draaien en deze extern benaderen. Echter hoe kom je erachter wat de: mysqli_connect is.
Zodra ik naar de link hostname.diskstation.me/mrbs/web ga, krijg ik deze foutmelding:
Fatale Fout: Verbinding naar database server mislukt
[ Voor 59% gewijzigd door BaZnGaNL op 20-12-2015 12:45 ]
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
The IP address [58.218.211.198] experienced 3 failed attempts when attempting to log into SSH running on synology within 5 minutes, and was blocked at Sun Dec 20 05:33:41 2015.
Sincerely,
Synology DiskStation
of
The IP address [112.8.45.209] experienced 10 failed attempts when attempting to log into TELNET running on synology within 5 minutes, and was blocked at Sat Nov 14 09:33:04 2015.
Sincerely,
Synology DiskStation
ik krijg dagelijks dit soort meldingen. Ik heb dus het gevoel dat iemand probeert toegang tot mijn synology te krijgen. Hebben jullie hier ook last van? Wat te doen?
Sincerely,
Synology DiskStation
of
The IP address [112.8.45.209] experienced 10 failed attempts when attempting to log into TELNET running on synology within 5 minutes, and was blocked at Sat Nov 14 09:33:04 2015.
Sincerely,
Synology DiskStation
ik krijg dagelijks dit soort meldingen. Ik heb dus het gevoel dat iemand probeert toegang tot mijn synology te krijgen. Hebben jullie hier ook last van? Wat te doen?
Heb ik ook regelmatig. Wat je kunt doen is even kijken waar die ip adressen vandaan komen en vervolgens die landen blokkeren in de firewall.sipaan schreef op zondag 20 december 2015 @ 23:51:
The IP address [58.218.211.198] experienced 3 failed attempts when attempting to log into SSH running on synology within 5 minutes, and was blocked at Sun Dec 20 05:33:41 2015.
Sincerely,
Synology DiskStation
of
Sincerely,
Synology DiskStation
Ik blokkeer verschillende landen in afrika, india etc.
Met je interne IP gaat het wel goed? En waar heb je de database draaien? Ook op je synology?BaZnGaNL schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:41:
Vraagje,
[...]
Mag toch hopen dat je telnet in zijn geheel niet open hebt staansweebee schreef op zondag 20 december 2015 @ 23:55:
Heb ik ook regelmatig.
Ik heb om die reden remote toegang ook voor ssh dichtgezet. Er zitten drie vpn oplossingen ingebakken om dat weer voor je op te lossen.
Heb regelmatig dat er iemand probeert in te loggen op de ftp of mijn e-mail. SSH staat niet open.DukeBox schreef op maandag 21 december 2015 @ 00:36:
[...]
Mag toch hopen dat je telnet in zijn geheel niet open hebt staan
Helaas ook niet intern. Dus zowel extern als intern krijg ik hem niet aan de praat. Zelf heb ik het vermoeden dat het dus in mysqli_connect zit.sweebee schreef op zondag 20 december 2015 @ 23:58:
[...]
Met je interne IP gaat het wel goed? En waar heb je de database draaien? Ook op je synology?
Eventueel kan ik straks wel ff het config file hier neer zetten?
En ja heb de database draaien op de Syno.
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Zou wel handig zijn ja. Ken de software niet, maar neem aan dat je DB naam, DB user, DB host en wachtwoord moet invullen?BaZnGaNL schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:48:
[...]
Helaas ook niet intern. Dus zowel extern als intern krijg ik hem niet aan de praat. Zelf heb ik het vermoeden dat het dus in mysqli_connect zit.
Eventueel kan ik straks wel ff het config file hier neer zetten?
En ja heb de database draaien op de Syno.
Klein vraagje...
Ik ben nu nog de trotse bezitter van een 212+, maar deze begint traag te worden (couchpotato, sickbeard, en 900 andere apps:P)...
Ik zit nu te twijfelen tussen een 216 en een 216play (bij het ontbreken van een 216+. Ik dacht altijd dat de play versies de goedkope versies waren, maar de clocksnelheid is hoger en er zit meer ram in. Iemand enig idee wat de gedachte hierachter is? Ik weet ook dat de 216 beter om kan gaan met encryptie, maar daar maak ik geen gebruik van.
Iemand advies?
Ik ben nu nog de trotse bezitter van een 212+, maar deze begint traag te worden (couchpotato, sickbeard, en 900 andere apps:P)...
Ik zit nu te twijfelen tussen een 216 en een 216play (bij het ontbreken van een 216+. Ik dacht altijd dat de play versies de goedkope versies waren, maar de clocksnelheid is hoger en er zit meer ram in. Iemand enig idee wat de gedachte hierachter is? Ik weet ook dat de 216 beter om kan gaan met encryptie, maar daar maak ik geen gebruik van.
Iemand advies?
Klopt, hierbij de code:sweebee schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:52:
[...]
Zou wel handig zijn ja. Ken de software niet, maar neem aan dat je DB naam, DB user, DB host en wachtwoord moet invullen?
File naam: config.inc.php
<?php
// $Id$
/**************************************************************************
* MRBS Configuration File
* Configure this file for your site.
* You shouldn't have to modify anything outside this file.
*
* This file has already been populated with the minimum set of configuration
* variables that you will need to change to get your system up and running.
* If you want to change any of the other settings in systemdefaults.inc.php
* or areadefaults.inc.php, then copy the relevant lines into this file
* and edit them here. This file will override the default settings and
* when you upgrade to a new version of MRBS the config file is preserved.
**************************************************************************/
/**********
* Timezone
**********/
// The timezone your meeting rooms run in. It is especially important
// to set this if you're using PHP 5 on Linux. In this configuration
// if you don't, meetings in a different DST than you are currently
// in are offset by the DST offset incorrectly.
//
// Note that timezones can be set on a per-area basis, so strictly speaking this
// setting should be in areadefaults.inc.php, but as it is so important to set
// the right timezone it is included here.
//
// When upgrading an existing installation, this should be set to the
// timezone the web server runs in. See the INSTALL document for more information.
//
// A list of valid timezones can be found at http://php.net/manual/timezones.php
// The following line must be uncommented by removing the '//' at the beginning
$timezone = "Europe/Amsterdam";
/*******************
* Database settings
******************/
// Which database system: "pgsql"=PostgreSQL, "mysqli"=MySQL
$dbsys = "mysql";
// Hostname of database server. For pgsql, can use "" instead of localhost
// to use Unix Domain Sockets instead of TCP/IP. For mysql/mysqli "localhost"
// tells the system to use Unix Domain Sockets, and $db_port will be ignored;
// if you want to force TCP connection you can use "127.0.0.1".
$db_host = "Neem aan dat hier mijn externe IP moet staan?";
// If you need to use a non standard port for the database connection you
// can uncomment the following line and specify the port number
// $db_port = 1234;
// Database name:
$db_database = "mysqli";
// Schema name. This only applies to PostgreSQL and is only necessary if you have more
// than one schema in your database and also you are using the same MRBS table names in
// multiple schemas.
//$db_schema = "public";
// Database login user name:
$db_login = "mrbs";
// Database login password:
$db_password = 'mrbs-password';
// Prefix for table names. This will allow multiple installations where only
// one database is available
$db_tbl_prefix = "mrbs_";
// Uncomment this to NOT use PHP persistent (pooled) database connections:
// $db_nopersist = 1;
/* Add lines from systemdefaults.inc.php and areadefaults.inc.php below here
to change the default configuration. Do _NOT_ modify systemdefaults.inc.php
or areadefaults.inc.php. */
Als dat via telnet gebeurd zou ik daar toch even goed naar kijken.. ftp geld eigenlijk het zelfde voor. Alles wat niet secure is is gewoon onverstandig. Je wachtwoord gaat in plain text over de lijn.sweebee schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:29:
Heb regelmatig dat er iemand probeert in te loggen op de ftp of mijn e-mail. SSH staat niet open.
$db_port moet normaal "3306" zijnBaZnGaNL schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:01:
[...]
Klopt, hierbij de code:
File naam: config.inc.php
[...]
$db_host op "localhost" zetten (alleen de server heeft toegang nodig)
$db_password = het wachtwoord van je mysql database.
$db_database = naam van de database die je aangemaakt hebt voor dit programma
$db_user = naam van database gebruiker. Kun je eventueel de gebruiker "root" gebruiken.
Of anders even PHPMyAdmin installeren en kijken met welke instellingen je daar kunt inloggen.
[ Voor 8% gewijzigd door sweebee op 21-12-2015 09:20 ]
Ik heb een nieuwe SATA backplate ontvangen wegens een defect. Kan ik nu gewoon de NAS uitzetten, plaat vervangen en dan mijn HDD's terug erin steken?
Heb nu bay 1 2 en 4 bezet, kan ik dat dan wisselen naar 1 2 en 3?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Thanks!! Hij werkt, lokaal. Ik ga zo eens ff testen of hij ook extern werkt, als deze ook werkt ben ik helemaal blij!!!sweebee schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:11:
[...]
$db_port moet normaal "3306" zijn
$db_host op "localhost" zetten (alleen de server heeft toegang nodig)
$db_password = het wachtwoord van je mysql database.
$db_database = naam van de database die je aangemaakt hebt voor dit programma
$db_user = naam van database gebruiker. Kun je eventueel de gebruiker "root" gebruiken.
Of anders even PHPMyAdmin installeren en kijken met welke instellingen je daar kunt inloggen.
Extern werkt hij ook, alleen hij wil automatisch naar de https link toe. Ik heb geen certificaat op mijn Syno.
Wat is handiger, een certificaat of toch via http te gaan? En kost zo certificaat geld?
[ Voor 13% gewijzigd door BaZnGaNL op 21-12-2015 09:43 ]
Ja, geen probleem.Phusebox schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:16:
Heb zelf een gratis certificaat van startssl.com. Je kan er ook een krijgen bij letsencrypt.BaZnGaNL schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:25:
[...]
Thanks!! Hij werkt, lokaal. Ik ga zo eens ff testen of hij ook extern werkt, als deze ook werkt ben ik helemaal blij!!!
Extern werkt hij ook, alleen hij wil automatisch naar de https link toe. Ik heb geen certificaat op mijn Syno.
Wat is handiger, een certificaat of toch via http te gaan? En kost zo certificaat geld?
Je kan toch kijken in je storage report hoeveel data alles in beslag neemt.silencedead schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:29:
Mijn DS215j geeft aan dat mijn 3TB schijf zo goed als vol is. Terwijl als ik de losse folders bij elkaar op tel kom ik op +/-560GB.
Heb je ook recycle bin aan staan? En ruim je die wel op?
Dat kan ook schelen. Als je met films e.d werkt goooi je misschien wel gauw 50TB weg.
Die staan dan misschien in je recylcle bin? Om ze eventueel weer terug te zetten.
Totdat je ze definitief weggooit.
(bij mij gebeurt dit elke 21 dagen)
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Thanks. Ik heb nu wat landen geblokkeerd waar de IP adressen van afkomstig waren. Ik hoop dat het hierbij blijft.
sweebee schreef op zondag 20 december 2015 @ 23:55:
[...]
Heb ik ook regelmatig. Wat je kunt doen is even kijken waar die ip adressen vandaan komen en vervolgens die landen blokkeren in de firewall.
Ik blokkeer verschillende landen in afrika, india etc.
Landen blokkeren kan heel handig zijn. Maar begin eens met waarom je poorten open hebt staan in je router naar je Synology toe? Telnet zou ik nooit open zetten en SSH alleen in speciale gevallen als je bijvoorbeeld een backupserver op deze poort hebt draaien. En ook dan kan het nog een goed idee zijn zelf voor een andere poort te kiezen.sipaan schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:29:
Thanks. Ik heb nu wat landen geblokkeerd waar de IP adressen van afkomstig waren. Ik hoop dat het hierbij blijft.
Dus eerst zo min mogelijk poorten open zetten en daarna kijken bij welke open poorten je ook nog eens een blokkade op regio kunt zetten
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Hallo,
Ik gebruik Cloud Station om mijn hele D schijf te syncen (enkel data, allemaal foto's in mappen). Tot nu toe ging alles goed, maar nu heb ik gemerkt dat er enkele mappen zijn die in windows explorer aangeduid staat als 'synced' (met het groen vinkje), maar eigenlijk zijn ze helemaal niet gesynced naar de NAS.
Het komt voor wanneer ik bestanden op de D schijf zet terwijl ik niet met het netwerk verbonden ben. Wanneer ik dan wel terug met mijn netwerk verbind geeft hij aan dat alles gesynced is, maar als ik ga kijken op de NAS zie ik ze niet staan.
Vind het een beetje vervelend, omdat ik de boel zo niet kan vertrouwen... Wat moet ik hiermee? Iemand een idee?
Ik gebruik Cloud Station om mijn hele D schijf te syncen (enkel data, allemaal foto's in mappen). Tot nu toe ging alles goed, maar nu heb ik gemerkt dat er enkele mappen zijn die in windows explorer aangeduid staat als 'synced' (met het groen vinkje), maar eigenlijk zijn ze helemaal niet gesynced naar de NAS.
Het komt voor wanneer ik bestanden op de D schijf zet terwijl ik niet met het netwerk verbonden ben. Wanneer ik dan wel terug met mijn netwerk verbind geeft hij aan dat alles gesynced is, maar als ik ga kijken op de NAS zie ik ze niet staan.
Vind het een beetje vervelend, omdat ik de boel zo niet kan vertrouwen... Wat moet ik hiermee? Iemand een idee?
Python heeft een package update.
Als ik die wil bijwerken geeft die aan couchpotota en sickrage zullen stoppen met werken.
Bedoelen ze alleen tijdens het updaten?
Of werken die andere packages niet meer met de nieuwere versie van python?
Als ik die wil bijwerken geeft die aan couchpotota en sickrage zullen stoppen met werken.
Had ik ook, ze worden tijdelijk uitgeschakeld tijdens het updaten, daarna doen ze het weerJoostje123 schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:20:
Python heeft een package update.
Top bedankt!sweebee schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:37:
[...]
Had ik ook, ze worden tijdelijk uitgeschakeld tijdens het updaten, daarna doen ze het weer
[quote]pven schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:36:
[...]
DSM6 is helaas nog geen optie, ik vraag me zelfs af of die ooit voor mijn DS410 uit gaat komen.
(Nee dus.)
[...]
Misschien dat je via deze workaround alsnog DSM 6 kan krijgen.
[...]
DSM6 is helaas nog geen optie, ik vraag me zelfs af of die ooit voor mijn DS410 uit gaat komen.
(Nee dus.)
[...]
Dank voor je tip! Die kende ik nog niet.Bongoarnhem schreef op maandag 21 december 2015 @ 21:10:
[quote]pven schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:36:
[...]
(Nee dus.)
[...]
Echter: de DS4x is de laatste waar ze een Freescale PowerQUICC III MPC8533E PPC in hebben gebruikt, dat gaat nooit werken.
Storage report geeft aan dat +/- 560GB in gebruik is. Dus dat is het niet.DarkSide schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:10:
[...]
Je kan toch kijken in je storage report hoeveel data alles in beslag neemt.
Heb je ook recycle bin aan staan? En ruim je die wel op?
Dat kan ook schelen. Als je met films e.d werkt goooi je misschien wel gauw 50TB weg.
Die staan dan misschien in je recylcle bin? Om ze eventueel weer terug te zetten.
Totdat je ze definitief weggooit.
(bij mij gebeurt dit elke 21 dagen)
dat du -hs kreeg ik gister niet aan de praat, maar geeft dat meer inzichten dan het storage report???kraades schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 22:08:
[...]
Je kunt met du -hs kijken hoe groot de individuele folders zijn. Zoek in dit topic als je niet weet hoe dit precies werkt.
EDIT:
Cloud station verwijdert en heb al mijn vrije ruimte weer beschikbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door silencedead op 22-12-2015 09:45 ]
Ik zit met het volgende en hoop op advies.
Mijn DS212j was plotseling niet meer bereikbaar. De NAS stond met een oranje status lampje te knipperen. Hierop heb ik Synology Assistant gestart vanaf mijn PC. Die vond de NAS gelukkig nog wel, maar met een "Lost Configuration". Hierop heb ik DSM opnieuw laten installeren. Maar ik kreeg helaas de error "cannot create system partition". Hierop het nogmaals geprobeerd. Ook deze mislukte (helaas weet ik de error niet meer). De NAS was ook niet meer te vinden in de Synology Assistant. Na wat herstart was hij er gelukkig weer. Nogmaals geprobeerd DSM te installeren, en nu lukte het wel. Maar nadat hij gereed was, nog steeds niet te bereiken op zijn HTTPS of SSH. SSH geeft een connection refused.
Hierop contact gezocht met Synology. En die vroeg mij te controleren of de NAS zelf defect was. De NAS gestart zonder schijven. Het powerlampje ging binnen 1 minuut (na een piep) van knipperen naar constant aan. Kortom, moederbord lijkt in orde.
Alleen nu snap ik de vervolg stappen van Synology Support niet helemaal:
Edit- Schijven in PC gehangen. Bij disk 2 duurde het 10 minuten voordat de PC doorstarten. Vervolgens was de schijf niet te vinden. Ook niet met de tool van Seagate. Lijkt erop dat deze dood is. NAS gestart met 1 disk, DSM geinstalleerd. En nu draait hij weer. Alleen nog een nieuwe disk bestellen.
Raar dat het zo gaat, bij een defect disk verwacht ik een melding in DSM ipv een complete crash
Mijn DS212j was plotseling niet meer bereikbaar. De NAS stond met een oranje status lampje te knipperen. Hierop heb ik Synology Assistant gestart vanaf mijn PC. Die vond de NAS gelukkig nog wel, maar met een "Lost Configuration". Hierop heb ik DSM opnieuw laten installeren. Maar ik kreeg helaas de error "cannot create system partition". Hierop het nogmaals geprobeerd. Ook deze mislukte (helaas weet ik de error niet meer). De NAS was ook niet meer te vinden in de Synology Assistant. Na wat herstart was hij er gelukkig weer. Nogmaals geprobeerd DSM te installeren, en nu lukte het wel. Maar nadat hij gereed was, nog steeds niet te bereiken op zijn HTTPS of SSH. SSH geeft een connection refused.
Hierop contact gezocht met Synology. En die vroeg mij te controleren of de NAS zelf defect was. De NAS gestart zonder schijven. Het powerlampje ging binnen 1 minuut (na een piep) van knipperen naar constant aan. Kortom, moederbord lijkt in orde.
Alleen nu snap ik de vervolg stappen van Synology Support niet helemaal:
Ik neem aan dat ik DSM niet kan installeren zonder HD's? Moet ik dan met HD's nogmaals proberen DSM te installeren?Dear user,
Thank you for the inquiry.
Status LED blinking orange (amber) may be caused by several reasons:
http://www.synology.com/support/faq/379
Please help us check if the motherboard of DiskStation is damaged by this FAQ:
http://www.synology.com/support/faq/366
If the POWER LED is blinking when DiskStation boots up without HDD over 10 minutes or only blinking for a few seconds, or the DiskStation does not boot up at all, then the motherboard is defective, please kindly contact your local reseller for RMA service if the warranty is still valid.
Please kindly confirm your system status displayed in Synology Assistant again. There are three common statuses.
1. Ready: You can directly click [Connect] in Synology Assistant to login DSM WebUI to manage it.
2. Configuration lost / Migratable: You can proceed with DSM installation to get a fresh system without losing data.
3. Not installed: Pay attention to any RED TEXT like "Note: all data in the disk will be deleted during setup procedures." Please abort the installation if this text is being displayed in the Synology Assistant, otherwise your data will be erased. If no red text appears during the setup procedure, please kindly proceed to reinstall the system firmware to revive your DS.
Edit- Schijven in PC gehangen. Bij disk 2 duurde het 10 minuten voordat de PC doorstarten. Vervolgens was de schijf niet te vinden. Ook niet met de tool van Seagate. Lijkt erop dat deze dood is. NAS gestart met 1 disk, DSM geinstalleerd. En nu draait hij weer. Alleen nog een nieuwe disk bestellen.
Raar dat het zo gaat, bij een defect disk verwacht ik een melding in DSM ipv een complete crash
[ Voor 7% gewijzigd door kw_nl op 22-12-2015 20:41 ]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ik zit met een flink probleem geloof ik, sinds vanavond kan ik opeens niet meer inloggen op mijn Synology :
"you cannot login to the system because the disk space is full"
Inloggen via SSH en een df -kh doen geeft :
Maar als ik vervolgens op / een du-sh * doe krijg ik geen grote mappen.... Iemand enig idee wat te doen?Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/root 2.3G 2.3G 0 100% /
/tmp 999M 164K 999M 1% /tmp
/run 999M 2.7M 996M 1% /run
/dev/shm 999M 0 999M 0% /dev/shm
none 4.0K 0 4.0K 0% /sys/fs/cgroup
/dev/bus/usb 995M 4.0K 995M 1% /proc/bus/usb
/dev/mapper/cachedev_0 15T 3.8T 11T 26% /volume1
/dev/vg1000/lv 231G 174G 57G 76% /volume2
Zo te zien gaat het om je dev/root... Deze staat op 100%DennusB schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:51:
Ik zit met een flink probleem geloof ik, sinds vanavond kan ik opeens niet meer inloggen op mijn Synology :
[...]
Maar als ik vervolgens op / een du-sh * doe krijg ik geen grote mappen.... Iemand enig idee wat te doen?
Volgens mij staat daar DSM geïnstalleerd. Wellicht een brakke app die enorme log of temp files dat wegschrijft.. Heb idee hoe dat precies werkt, maar zou daar verder op googlen
Wel dat is teleurstellend.... Blijkbaar kan je van gemounte HDD's geen data syncen via Cloud Sync. Heel jammer want mijn te syncen data staat op een externe HDD, de rest is minder belangrijk.
Al die updates en zoekwerk dus voor niets, jammer
Al die updates en zoekwerk dus voor niets, jammer
Mogelijk je /var/log. Even verder du -hs'en....DennusB schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:51:
[...]
Maar als ik vervolgens op / een du-sh * doe krijg ik geen grote mappen.... Iemand enig idee wat te doen?
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb de Synology DS415+ op het oog, maar zie dat het apparaat al bijna anderhalf jaar oud op de markt is. Hebben jullie enig idee wanneer we de nieuwe generatie kunnen verwachten?
zozo tijd gaat hard zeg, maar niet zo hard.. ding is aangekondigd op 23sep 2014 (15mnd), en toen was die ook niet gelijk beschikbaar. Ik heb hem sinds je hem kunt bestellen...en nog geen dag spijt van gehad. Het is echt een beest van een NAS. (as we speak: er is nu een cloud sync actief met een upload van 7 a 9MB naar stack, een serie via ds video in een webbrowser, met nog geen 10% cpu load...)Outlandos schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:09:
Ik heb de Synology DS415+ op het oog, maar zie dat het apparaat al bijna anderhalf jaar oud op de markt is. Hebben jullie enig idee wanneer we de nieuwe generatie kunnen verwachten?
De 415+ is de vervanger van de 412+ dus dat zegt wel wat.... je hoeft niet nu (binnen 6maanden) een vervanger te verwachten..
Als je hem te oud vindt, kan je wachten of kijken of de 716+ niks voor je is.... moet je wel 2 bays genoeg vinden...
[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 22-12-2015 22:37 ]
Ik zal het enkel gebruiken als Plex server. Mijn client zal een Nvidia Shield TV worden. Kan de 415+ icm de Nvidia Shield een resolutie van 4k aan via Plex?Quakie schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:33:
[...]
zozo tijd gaat hard zeg, maar niet zo hard.. ding is aangekondigd op 23sep 2014 (15mnd), en toen was die ook niet gelijk beschikbaar. Ik heb hem sinds je hem kunt bestellen...en nog geen dag spijt van gehad. Het is echt een beest van een NAS. (as we speak: er is nu een cloud sync actief met een upload van 7 a 9MB naar stack, een serie via ds video in een webbrowser, met nog geen 10% cpu load...)
De 415+ is de vervanger van de 412+ dus dat zegt wel wat.... je hoeft niet nu (binnen 6maanden) een vervanger te verwachten..
Als je hem te oud vindt, kan je wachten of kijken of de 716+ niks voor je is.... moet je wel 2 bays genoeg vinden...
Ik wil nu bij Startssl.com er 1 aanvragen, alleen dat kan helaas niet aangezien ik nog het gratis domein van *.diskstation.me gebruikt. Er is wel een mogelijk om een ander eventueel gratis certificaat te verkrijgen?sweebee schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:06:
[...]
Heb zelf een gratis certificaat van startssl.com. Je kan er ook een krijgen bij letsencrypt.
Je zou letsencrypt eens kunnen proberen. Maar volgens mij moet het ingesteld worden op het hoofddomein en kan het niet alleen op een subdomein ingesteld worden.BaZnGaNL schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:08:
[...]
Ik wil nu bij Startssl.com er 1 aanvragen, alleen dat kan helaas niet aangezien ik nog het gratis domein van *.diskstation.me gebruikt. Er is wel een mogelijk om een ander eventueel gratis certificaat te verkrijgen?
subdomein bij letsencrypt is geen probleem, ik heb een domein met hosting, waarvan ik een subdomein doorverwijs naar mijn synology, en daar heb ik een cert voor aangevraagd (en werkend gekregen)sweebee schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:10:
[...]
Je zou letsencrypt eens kunnen proberen. Maar volgens mij moet het ingesteld worden op het hoofddomein en kan het niet alleen op een subdomein ingesteld worden.
Prulleman in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 23-12-2015 10:25 ]
Dat klopt, dat heb ik ook. Maar Harmpie21 is geen eigenaar van diskstation.me.Prulleman schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:23:
[...]
subdomein bij letsencrypt is geen probleem, ik heb een domein met hosting, waarvan ik een subdomein doorverwijs naar mijn synology, en daar heb ik een cert voor aangevraagd (en werkend gekregen)
zat ik ook net over na te denken, maar dat moet volgens mij geen probleem zijn.. in het aanvraag proces moet je bestanden beschikbaar maken via de webserver van je NAS, welke vervolgens door de tool gechecked worden. hiermee bewijs je dat je toegang hebt over de server. of je daadwerkelijk eigenaar van het hoofddomein bent, maakt volgens mij niet uitsweebee schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:25:
[...]
Dat klopt, dat heb ik ook. Maar Harmpie21 is geen eigenaar van diskstation.me.
Maar je moet een bestand op het hoofddomein zetten, dit gaat niet omdat je er geen toegang tot hebt. Bij startssl kun je verifiëren via een e-mail, maar dit mag ook alleen via email@domein.nl en niet email@sub.domein.nlPrulleman schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:27:
[...]
zat ik ook net over na te denken, maar dat moet volgens mij geen probleem zijn.. in het aanvraag proces moet je bestanden beschikbaar maken via de webserver van je NAS, welke vervolgens door de tool gechecked worden. hiermee bewijs je dat je toegang hebt over de server. of je daadwerkelijk eigenaar van het hoofddomein bent, maakt volgens mij niet uit
lig bij startssl moet het via het hoofddomein, geen idee hoe letsencrypt dat doet.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).