[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 114 Laatste
Acties:
  • 644.792 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:45
Ik heb de aanbieding hierboven net gekocht als upgrade voor mijn DS215j....
kan ik de schijven, gewoon heel lui, eruit trekken en in de DS214+ stoppen? Of denk ik dan echt veel te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 12:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
Waah schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:50:
kan ik de schijven, gewoon heel lui, eruit trekken en in de DS214+ stoppen? Of denk ik dan echt veel te makkelijk.
Ja, overzetten en voor de rest gaat alles vanzelf.
Had ik ook bij overstap oude naar nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:06
Waah schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:50:
Je kan lui zijn :) Zet de schijven in dezelfde volgorde in de DS214+ en je zal een migratiescherm te zien krijgen. De rest wijst zichzelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
Vergeten, mogelijkheid dat je wel de applicaties opnieuw moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:45
Erazher schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:54:
Vergeten, mogelijkheid dat je wel de applicaties opnieuw moet instellen.
Maak ik daar even een hyper backup van.... (heb sowieso een hyper backup draaien voor online). En heb geen vreemde packages draaien sinds de update naar DSM 6.0 die alles sloopten bij mij (sickbeard ed) dus dat zal wel loslopen.

En zal aan de volgorde denken :X dat zou nou typisch zo'n dingetje voor mij zijn dat dan mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 14:12
@P1nGu1n

Gezien het bedrag niet, maar ligt nog steeds aan wat je er mee gaat of wilt doen...

Enige wat er bij komt kijken dat je model 2 jaar eerder stop qua DSM updates...

Kortom, het is een mooie aanbieding als je niet het snelst, of "latest greatest" wilt hebben.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11
En voor een + model geen x86 CPU... das ook wel jammer. Maar de prijs is zeker netjes.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 15-06-2017 12:36 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zie bij de DSM-update toevallig 'Adjusted the payment method in Package Center. To enable Paypal payment, please check "Enable additional payment options" in Settings.' staan. Dit suggereert dat je blijkbaar iets kunt kopen in DSM. Iemand een idee wat je kunt kopen? Ik kan me niet herinneren ooit zoiets gezien te hebben.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Lees veel over docker hier. Maar docker werkt helaas alleen op de 350+ euro modellen.. Het is zo te zien ook mogelijk om het zelf te installeren:
https://forum.synology.co...52d92b7a6534072d&start=15
Meer mensen hier die Docker zo gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Mr_gadget schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:45:
Meer mensen hier die Docker zo gebruiken?
Het werkend krijgen is 1 maar er zijn voor dsm alleen x86 packages. Daarnaast ga je al tegen het beperkte geheugen aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Misschien dat er hier mensen me kunnen helpen met een probleem (heb er een apart topic voor aangemaakt): miicker in "Synology NAS lijkt ineens helemaal leeg te zijn"

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Bart2005 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:26:
Sinds kort dus trotse eigenaar van een DS216+ II. Na wat teleurstellingen over de diverse snelheden moet ik bekennen dat het wel potente dingetjes zijn. Paar irritaties:

- Video Station en Photo Station (in feite alle "stations"...) starten altijd in zo'n beetje de minst bruikbare view: ik wil timeline en bepaalde sorteringen. Het lijkt erop dat zij geen geheugen hebben wat dat betreft. Is daar wellicht iets aan te doen? M.a.w. ik wil dat de settings onthouden worden. Of dat de initiële instellingen aan te passen zijn. Mijn dank is groot.
Ik liep ook tegen geheugenproblemen aan met deze nas. Je kunt het geheugen upgraden naar 8 GB.

De volgende guide heb ik gevolgd, met positief resultaat: *link*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
_Rayman_ schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:05:
[...]

Ik liep ook tegen geheugenproblemen aan met deze nas. Je kunt het geheugen upgraden naar 8 GB.

Dank. Dat upgraden zit in de planning.

Toevallig geen oplossing voor de default instellingen (die wil ik anders) voor Video Station etc? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
_Rayman_ schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:05:
[...]

Welk reepje geheugen heb je erin gezet?

Zit zelf te denken om de oude trouwe, maar inmiddels ook trage DS411 te vervangen voor de 216+II. Kan ik er hopelijk weer een paar jaar mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Check even de guide. Hier staat het merk/type namelijk in vermeld. Deze gekocht bij alternate en werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Goedemorgen,

Ik had een vraag, tijdje geleden heb ik een Synology DS412+ over genomen en mijn oude DS212j verkocht. De 2 x 1tb WD Red hd's die ik in de DS212j had heb ik overgezet naar de DS412+ en werkt allemaal prima nu. Nu zitten die hd's vol en heb ik 2 nieuwe hd's, 3tb WD Red bij besteld.

De DS412+ heeft 4 mogelijkheden om hd's te plaatsten dus dat moet geen probleem zijn. Vraag mij alleen af, wat zijn de beste stappen om te doen als ik de 2 nieuw hd's erbij ga plaatsten?

Is het zo simpel om de DS412+ uit te zetten, 2 nieuw hd's erin "monteren" en DS412+ weer aan? En dan uiteraard zonder data verlies. Staat "vol" met serie, films en nog belangrijker foto's en belangrijke prive gegevens voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 14:09
@Frid0 Je zou de harde schijven kunnen installeren terwijl de NAS aan staat maar als je het zekere voor het onzekere will nemen dan eerst een backup maken, NAS uitzetten en nieuwe schijven erin.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Frid0 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:29:
Goedemorgen,

Ik had een vraag, tijdje geleden heb ik een Synology DS412+ over genomen en mijn oude DS212j verkocht. De 2 x 1tb WD Red hd's die ik in de DS212j had heb ik overgezet naar de DS412+ en werkt allemaal prima nu. Nu zitten die hd's vol en heb ik 2 nieuwe hd's, 3tb WD Red bij besteld.

De DS412+ heeft 4 mogelijkheden om hd's te plaatsten dus dat moet geen probleem zijn. Vraag mij alleen af, wat zijn de beste stappen om te doen als ik de 2 nieuw hd's erbij ga plaatsten?

Is het zo simpel om de DS412+ uit te zetten, 2 nieuw hd's erin "monteren" en DS412+ weer aan? En dan uiteraard zonder data verlies. Staat "vol" met serie, films en nog belangrijker foto's en belangrijke prive gegevens voor ons.
Ligt er ook aan in wat voor configuratie je je schijven hebt. Welke RAID configuratie dus, maar kan ook JBOD of SHR zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Mentox schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:52:
@Frid0 Je zou de harde schijven kunnen installeren terwijl de NAS aan staat maar als je het zekere voor het onzekere will nemen dan eerst een backup maken, NAS uitzetten en nieuwe schijven erin.
Ow ok, dat kan bij een DS412+?
miicker schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:13:
[...]

Ligt er ook aan in wat voor configuratie je je schijven hebt. Welke RAID configuratie dus, maar kan ook JBOD of SHR zijn.
De 2 x 1TB hd's zijn SHR geconfigureerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Frid0 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:41:
[...]

Ow ok, dat kan bij een DS412+?

[...]

De 2 x 1TB hd's zijn SHR geconfigureerd
Volgens mij krijg je als je 2 3TB schijven er bij plaatst er in totaal 3TB bij. 1 schijf gaat dan dienen als parity disk, dat betekend dat er 1 disk kapot kan gaan zonder verlies van data.

Je kunt deze pagina gebruiken om te kijken hoeveel ruimte je hebt na het bijplaatsen:
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Mijn ervaring is dat je het beste even je nas uit kunt zetten, de schijven installeren en vervolgens het volume of de RAID groep uitbreiden in de opslag manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 10:42
Kan iemand me uitleggen wat het idee is achter het linken van backup-taken aan elkaar in Hyper Backup? Ik heb twee losse backuptaken die ik wil uitvoeren naar Google Drive vanuit DSM en heb daar in Hyper Backup twee taken voor aangemaakt. Hij vroeg bij de tweede of ik deze aan de eerste wil 'linken'. Ik dacht dat deze dan dezelfde backuplocatie gebruikt als de eerste taak, wat handig is.

Maar elke keer moet je op 'relink' klikken als je de andere taak wilt aanpassen of backuppen en vannacht heeft de taak die niet gelinkt was zelfs gefaalt 'omdat ie niet gelinkt was'. Ik kan ook op internet niet vinden wat linken precies doet, waar het goed voor is en waarom dit niet werkt. Kan iemand me dat uitleggen? :)

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/relink_backup.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35

JB

Cédric roelt!

Ik heb sinds enige tijd issues met Time Machine backup op mijn iMac. Deze staat keurig gewezen naar locatie op de NAS maar na een paar backup momenten begint Time Machine te zeuren dat de doel locatie vol is en mislukt een nieuwe backup.

Nu heb ik op de NAS een quota op de timemachine user gezet voor de gedeelde map zodat deze niet voller kan raken dan nodig. Alleen lijkt het wel alsof Time Machine denkt dat er nog plek genoeg is want bij het mappen van de share zegt Time Machine keurig dat er 1 van de 2 TB vrij is (dat is de gehele NAS).

Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Wellicht een vraagstuk in Mac gedeelte.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59
@JB de oplossing die je kiest heb ik ook gebruikt en werkte prima - het ziet er naar uit dat je TimeMachine inlogt op je NAS met een ander account dan het TimeMachine-account op DSM wat je beperkt quota hebt gegeven. Dus ziet ie alle diskspace. Bij mij zie ik in TimeMachine alleen de vrije ruimte conform quota.

Overigens gebruik ik tegenwoordig de nog makkelijkere oplossing: ik zet een quota op de share, ipv op de user. Op die manier kan wie-dan-ook nooit meer op de timemachine share zetten dan ik heb ingesteld en zie ik netjes de resterende vrije ruimte conform share-quota beschikbaar. Dit is wellicht voor jou ook het makkelijkste, dan hoef je geen individuele quota's op user accounts te zetten en de Time machine client met alleen die user op je nas laten aanmelden.

@Pimmeh ik denk dat er overlap zit in de data die je wilt backuppen? Op de site van Synology vind ik namelijk het volgende over 'relink':
To reuse existing backup data on any destination, select Relink to existing task. Relinking helps you directly leverage the backup data from a different task.
Oftewel: data die je in taak 1 al hebt gebackupped, wordt in taak 2 hergebruikt (ergo: niet opnieuw gebackupped). Klinkt efficient.

Zie hier uitleg op de Synology site.

[ Voor 28% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-06-2017 14:23 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@NiGeLaToR Thnx! Ik log wel in met het timemachine account dus daar mag het niet aan liggen. Ik ga de share quota proberen. Dat bestond destijds niet dacht ik?

edit:
Dat lijkt niet te kunnen. Opties zijn grayed out :/

[ Voor 16% gewijzigd door JB op 16-06-2017 14:30 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JB schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:25:
@NiGeLaToR Thnx! Ik log wel in met het timemachine account dus daar mag het niet aan liggen. Ik ga de share quota proberen. Dat bestond destijds niet dacht ik?
Nee, ik was ook tamelijk verbaasd toen ik de optie zag. Naast de optie om een share in z'n geheel van disk(group) te verhuizen. Beide opties was ik blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:30:
[...]

Nee, ik was ook tamelijk verbaasd toen ik de optie zag. Naast de optie om een share in z'n geheel van disk(group) te verhuizen. Beide opties was ik blij mee :)
Voel me beetje achterlijk maar simpele Google acties brengen me niet echt resultaat. Waar zet ik die quota op een shared folder? Ik heb Advanced Share Permissions aangezet voor die betreffende shared folder maar ik kan nergens een quota optie vinden :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:20:

@Pimmeh ik denk dat er overlap zit in de data die je wilt backuppen? Op de site van Synology vind ik namelijk het volgende over 'relink':

[...]

Oftewel: data die je in taak 1 al hebt gebackupped, wordt in taak 2 hergebruikt (ergo: niet opnieuw gebackupped). Klinkt efficient.

Zie hier uitleg op de Synology site.
Die site had ik inderdaad gevonden maar ik begrijp gewoon niet wat ze met 'leverage' bedoelen. Het klinkt inderdaad efficiënt, maar er is geen overlap aan brondata bij de backuptaken. Ik had voornamelijk als doel dat ze dezelfde doeldirectory gebruiken en dus ook minder overhead wegschrijven op de doeldirectory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JB schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:55:
[...]

Voel me beetje achterlijk maar simpele Google acties brengen me niet echt resultaat. Waar zet ik die quota op een shared folder? Ik heb Advanced Share Permissions aangezet voor die betreffende shared folder maar ik kan nergens een quota optie vinden :?
In het configuratiescherm bij share zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1zfsvih.png

En als ik de share dan ga aanpassen, heb ik deze optie:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/zl2hhl.png
Pimmeh schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:10:
[...]

Die site had ik inderdaad gevonden maar ik begrijp gewoon niet wat ze met 'leverage' bedoelen. Het klinkt inderdaad efficiënt, maar er is geen overlap aan brondata bij de backuptaken. Ik had voornamelijk als doel dat ze dezelfde doeldirectory gebruiken en dus ook minder overhead wegschrijven op de doeldirectory.
Ah, dus beide jobs schrijf je weg op 1 plek? Dat moet gewoon kunnen, maar dan in een eigen submap. Wellicht denkt ie nu omdat ie al data ziet staan dat ie een bestaand job kan appenden? Ik begrijp wel dat relink een functie is om een nieuwe backup job te laten verder gaan op een bestaande backup set, van dezelfde data. Op die manier blijft je bestaande backup set bruikbaar. Ook zou die dan data die al in de backup staat niet opnieuw gaan opslaan.

Iets anders kan ik er ook niet van maken - vind wel interessante optie, vandaar m'n interesse in je probleem.

[ Voor 46% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-06-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@NiGeLaToR De plaatjes laden hier niet :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tinypic :(

Enfin, ga naar config scherm -> shared folders en klik een folder open, hier zie ik al quota info staan. Kies een folder, druk op bewerken en ga naar tabblad 'geavanceerd'. Hier kan ik de quota voor de share instellen.

Ik ben heel benieuwd of je die optie hebt - wellicht hoort dat bij dat nieuwe filesysteem oid, dat zou verklaren waarom ik het op mijn oude NAS niet (bewust) had.

Zie hieronder: mogelijk alleen op BTRFS - heb ik inderdaad in gebruik op m'n nieuwe NAS.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-06-2017 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
JB schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:55:
Ik heb Advanced Share Permissions aangezet voor die betreffende shared folder maar ik kan nergens een quota optie vinden :?
Volgens mij alleen op btrfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
miicker schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:49:
[...]

Volgens mij krijg je als je 2 3TB schijven er bij plaatst er in totaal 3TB bij. 1 schijf gaat dan dienen als parity disk, dat betekend dat er 1 disk kapot kan gaan zonder verlies van data.

Je kunt deze pagina gebruiken om te kijken hoeveel ruimte je hebt na het bijplaatsen:
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Mijn ervaring is dat je het beste even je nas uit kunt zetten, de schijven installeren en vervolgens het volume of de RAID groep uitbreiden in de opslag manager.
Klopt! Net even gekeken, ik ga van 1TB naar 5TB en 3TB als parity. Daar kwam ik achter na dat ik jou link gebruikte. Bedankt!

Ok, dan doe ik dat het weekend. Even de NAS los koppelen, hd's erin en dan de groep uitbreiden. Moet alleen even kijken hoe ik dat doe...

Trouwens, als ik in de toekomst mijn 2 x 1TB hd's wil vervangen voor nog 2 x 3TB hd's kan dat dan? Vraag dit namelijk ivm zeg maar het "besturingssysteem" wat volgens mij nu op die 1TB hd's draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeh
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:24:
Ah, dus beide jobs schrijf je weg op 1 plek? Dat moet gewoon kunnen, maar dan in een eigen submap. Wellicht denkt ie nu omdat ie al data ziet staan dat ie een bestaand job kan appenden? Ik begrijp wel dat relink een functie is om een nieuwe backup job te laten verder gaan op een bestaande backup set, van dezelfde data. Op die manier blijft je bestaande backup set bruikbaar. Ook zou die dan data die al in de backup staat niet opnieuw gaan opslaan.

Iets anders kan ik er ook niet van maken - vind wel interessante optie, vandaar m'n interesse in je probleem.
Ik heb er uiteindelijk maar gewoon één taak van gemaakt die data van beide taken samen backupt. Ik vind het te vaag om m'n backups per ongeluk van te verpesten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Frid0 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:35:
[...]

Klopt! Net even gekeken, ik ga van 1TB naar 5TB en 3TB als parity. Daar kwam ik achter na dat ik jou link gebruikte. Bedankt!

Ok, dan doe ik dat het weekend. Even de NAS los koppelen, hd's erin en dan de groep uitbreiden. Moet alleen even kijken hoe ik dat doe...

Trouwens, als ik in de toekomst mijn 2 x 1TB hd's wil vervangen voor nog 2 x 3TB hd's kan dat dan? Vraag dit namelijk ivm zeg maar het "besturingssysteem" wat volgens mij nu op die 1TB hd's draait.
Het OS draait op alle discs die aanwezig zijn. Zodra de 2 nieuwe discs geïnstalleerd zijn en volledig operationeel zijn kun je de 1TB disc's zonder probleem vervangen. Je moet dit dan wel één voor één doen. SHR bouwt de nieuwe schijf dan opnieuw op (1 van de 3TB schijven onthoud namelijk de data die op de rest van de schijven staan). Als je dan een schijf vervangt gaat hij de data rebuilden (wat wel erg lang duurt). Maar dan (na een paar dagen) kun je de andere schijf vervangen.

Gebruik de rekentool om te zien hoeveel extra ruimte andere schijven je gaan bieden. In principe wordt de grootse schijf altijd gebruik als parity schijf. Dat betekend dat stel dat je er een 8TB schijf in zou zetten, je daar in principe niets aan hebt, totdat je er nog een 8TB schijf bij zet.
Rekenvoorbeeld:

Je hebt nu 1 TB + 1TB + 3TB +3TB (parity), wat effectief neer komt op 5TB bruikbare storage.
Stel je vervangt een van de 1TB schijven voor een 8 TB exemplaar, dan ziet het er als volgt uit:
1TB + 3TB + 3TB + 8TB (de grootste schijf zal altijd gebruikt worden voor parity, waardoor er 5TB niet gebruikt kan worden), dan heb je dus effectief 7TB bruikbare storrage. Als je dan de andere 1 TB HDD zou vervangen door een 8TB exemplaar zou dit de situatie zijn:
3TB + 3TB = 8TB =8TB (parity) wat resulteert in 14TB bruikbare storage.

Hopelijk is het voorbeeld een beetje duidelijk. Online vind je ook veel video's die het simpel uitleggen, dan snap je ook hoe zo'n parity disc werkt. Want zelfs al heb je een NAS met 12 schijven van 8TB per stuk (dan heb je dus 11*8TB bruikbaar = 88TB, dan heb je 1 parity disc. Er kan dan altijd 1 van de 12 discs kapot gaan en het maakt niet uit welke, de data kan dan altijd teruggehaald worden.

Je hebt dan echter wel een groot probleem als er 2 discs op hetzelfde moment stuk gaan, maar bij een 4 bay NAS is die kans vrij klein :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:34:
[...]

Tinypic :(

Enfin, ga naar config scherm -> shared folders en klik een folder open, hier zie ik al quota info staan. Kies een folder, druk op bewerken en ga naar tabblad 'geavanceerd'. Hier kan ik de quota voor de share instellen.

Ik ben heel benieuwd of je die optie hebt - wellicht hoort dat bij dat nieuwe filesysteem oid, dat zou verklaren waarom ik het op mijn oude NAS niet (bewust) had.

Zie hieronder: mogelijk alleen op BTRFS - heb ik inderdaad in gebruik op m'n nieuwe NAS.
Nope dat las ik ook op andere fora inderdaad. Ik heb EXT4

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
miicker schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:45:
Het OS draait op alle discs die aanwezig zijn.
Dat kan per model verschillen maar zolang je <= 8 HDD's zit zonder uitbreiding unit én 1 disk groep (excl. spares), dan kan je daar wel van uit gaan ja.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 16-06-2017 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frid0
miicker schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:45:
[...]

Het OS draait op alle discs die aanwezig zijn. Zodra de 2 nieuwe discs geïnstalleerd zijn en volledig operationeel zijn kun je de 1TB disc's zonder probleem vervangen. Je moet dit dan wel één voor één doen. SHR bouwt de nieuwe schijf dan opnieuw op (1 van de 3TB schijven onthoud namelijk de data die op de rest van de schijven staan). Als je dan een schijf vervangt gaat hij de data rebuilden (wat wel erg lang duurt). Maar dan (na een paar dagen) kun je de andere schijf vervangen.

Gebruik de rekentool om te zien hoeveel extra ruimte andere schijven je gaan bieden. In principe wordt de grootse schijf altijd gebruik als parity schijf. Dat betekend dat stel dat je er een 8TB schijf in zou zetten, je daar in principe niets aan hebt, totdat je er nog een 8TB schijf bij zet.
Rekenvoorbeeld:

Je hebt nu 1 TB + 1TB + 3TB +3TB (parity), wat effectief neer komt op 5TB bruikbare storage.
Stel je vervangt een van de 1TB schijven voor een 8 TB exemplaar, dan ziet het er als volgt uit:
1TB + 3TB + 3TB + 8TB (de grootste schijf zal altijd gebruikt worden voor parity, waardoor er 5TB niet gebruikt kan worden), dan heb je dus effectief 7TB bruikbare storrage. Als je dan de andere 1 TB HDD zou vervangen door een 8TB exemplaar zou dit de situatie zijn:
3TB + 3TB = 8TB =8TB (parity) wat resulteert in 14TB bruikbare storage.

Hopelijk is het voorbeeld een beetje duidelijk. Online vind je ook veel video's die het simpel uitleggen, dan snap je ook hoe zo'n parity disc werkt. Want zelfs al heb je een NAS met 12 schijven van 8TB per stuk (dan heb je dus 11*8TB bruikbaar = 88TB, dan heb je 1 parity disc. Er kan dan altijd 1 van de 12 discs kapot gaan en het maakt niet uit welke, de data kan dan altijd teruggehaald worden.

Je hebt dan echter wel een groot probleem als er 2 discs op hetzelfde moment stuk gaan, maar bij een 4 bay NAS is die kans vrij klein :)
Het is heel duidelijk voor mij, bedankt!
In de toekomst wil ik mijn 2 x 1TB schijven ook vervangen voor 3TB schijven zodat ik in totaal in mijn DS412+ 4 x 3TB heb zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Frid0 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:26:
[...]

Het is heel duidelijk voor mij, bedankt!
In de toekomst wil ik mijn 2 x 1TB schijven ook vervangen voor 3TB schijven zodat ik in totaal in mijn DS412+ 4 x 3TB heb zitten.
Het plaatsen van nieuwe disks is heel eenvoudig trouwens. Je kunt alvast eens kijken in DSM naar de applicatie genaamd Opslag Beheer, daar kun je aan de linkerkant je volume, diskgroup of raidgroup bekijken en heel eenvoudig uitbreiden zodra je er schijven bij prikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
miicker schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:29:
[...]

Het plaatsen van nieuwe disks is heel eenvoudig trouwens. Je kunt alvast eens kijken in DSM naar de applicatie genaamd Opslag Beheer, daar kun je aan de linkerkant je volume, diskgroup of raidgroup bekijken en heel eenvoudig uitbreiden zodra je er schijven bij prikt
Klopt! hardwarematig steld het echt niks voor bij een DS412+, 2 min werk of zo. Daarna de DS412+ weer aan en dan dus naar Opslag Beheer gaan begrijp ik. Ken dat wel, kijk daar af en toe en zie daar nu bv ook staan, 95% vol.

En als er een hd's in zit, trouwens kan ik ze gelijk alle 2 erin doen en dan de DS412+ weer aanzetten of adviseer je het 1 voor 1 te doen? Maar als die erin zitten zie ik in Opslag beheer ergens iets van uitbreiden staan of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
@Frid0 Alle twee gelijk is het beste wanneer je het huidige volume wil uitbreiden. Anders ben je twee keer bezig (twee keer de oude schijven onder stress).

Maar voordat je dit doet maak een backup mocht het fout gaan. Wanneer je een volume uitbreid zorgt dit voor veel stress op de oude schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mentox schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:23:
@Frid0 Alle twee gelijk is het beste wanneer je het huidige volume wil uitbreiden. Anders ben je twee keer bezig (twee keer de oude schijven onder stress).

Maar voordat je dit doet maak een backup mocht het fout gaan. Wanneer je een volume uitbreid zorgt dit voor veel stress op de oude schijven.
Met SHR kan je niet 2 schijven eruit halen? SHR2 wel :) dus het is wel belangrijk voor @Frid0 dat ie dus RAID10 gebruikt / SHR2, anders is het per schijf eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
Vorkie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 00:23:
[...]

Met SHR kan je niet 2 schijven eruit halen? SHR2 wel :) dus het is wel belangrijk voor @Frid0 dat ie dus RAID10 gebruikt / SHR2, anders is het per schijf eruit halen.
Ik begreep dat hij er twee schijven erbij wou hebben ipv vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat zijn de vaste momenten voor Synology om nieuwe modellen aan te kondigen?
Heb nu een DS213j die het opzich nog prima doet. Maar merk wel dat de web interface wel sloom is af en toe. Gebruik hem vooral om video's te streamen en muziek af te spelen. En backup e.d. Zou graag ook Docker willen draaien.
Volgens mij krijg je ook vijf jaar lang de laatste DSM versie toch? Dus dan zou ik volgend jaar de nog een update kunnen krijgen. Ontvang je daarna nog wel security updates?

Zie een aanbieding voor de DS215j op pepper (100 euro). Maar vraag me af of dat echt veel verbeterd, de processor draait op een lagere frequentie (1.2 vs 0.8 Ghz) maar is wel dual core.
Vraag me af of er misschien nog een DS217play oid komt binnenkort. Goedkoopste model nu wat Docker kan draaien is de DS216+ volgens mij. Misschien komt de DS217play ook wel met support voor Docker? Of zou er pas weer een DS218play komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_gadget op 18-06-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Mr_gadget schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:18:
Wat zijn de vaste momenten voor Synology om nieuwe modellen aan te kondigen?
Heb nu een DS213j die het opzich nog prima doet. Maar merk wel dat de web interface wel sloom is af en toe. Gebruik hem vooral om video's te streamen en muziek af te spelen. En backup e.d. Zou graag ook Docker willen draaien.
Volgens mij krijg je ook vijf jaar lang de laatste DSM versie toch? Dus dan zou ik volgend jaar de nog een update kunnen krijgen. Ontvang je daarna nog wel security updates?

Zie een aanbieding voor de DS215j op pepper (100 euro). Maar vraag me af of dat echt veel verbeterd, de processor draait op een lagere frequentie (1.2 vs 0.8 Ghz) maar is wel dual core.
Vraag me af of er misschien nog een DS217play oid komt binnenkort. Goedkoopste model nu wat Docker kan draaien is de DS216+ volgens mij. Misschien komt de DS217play ook wel met support voor Docker? Of zou er pas weer een DS218play komen.
In het najaar komt waarschijnlijk de ds217play.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:20:
[...]
Welk reepje geheugen heb je erin gezet?

Zit zelf te denken om de oude trouwe, maar inmiddels ook trage DS411 te vervangen voor de 216+II. Kan ik er hopelijk weer een paar jaar mee vooruit.
fijn dat ding hoor. Kan wel aan wat ik met de 411 allemaal wilde.
En Docker is ook fijn om vlot pi-hole en nextcloud op de nas te laten draaien.

Voorlopig nog genoeg aan de 1gb geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:50
Zit ook al een tijdje te kijken naar een opvolger voor mijn DS212+. In eerste instantie had ik de 916+ in gedachten echter zijn er recent specificaties en foto's verschenen van de 918+. Deze komt met twee M.2 sloten en "dicht" een gedeelte van het gat naar de DS1517+.

Is er bekend wanneer de 918+ op de markt zal komen? Ik verwacht ergens Q3 van dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
Jelte schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:22:
[...]
fijn dat ding hoor. Kan wel aan wat ik met de 411 allemaal wilde.
En Docker is ook fijn om vlot pi-hole en nextcloud op de nas te laten draaien.

Voorlopig nog genoeg aan de 1gb geheugen.
Draait nextcloud (met docker) bij jouw vlot?
Bij mij is het niet vooruit te branden namelijk vooral synchroniseren met de desktop client.
200mb aan documenten duurt gewoon 10 minuten.
Ter vergelijking op een Ubuntu server installatie op een redelijke pc is dat gewoon secondenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
ComTech schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:38:
[...]

Draait nextcloud (met docker) bij jouw vlot?
Bij mij is het niet vooruit te branden namelijk vooral synchroniseren met de desktop client.
200mb aan documenten duurt gewoon 10 minuten.
Ter vergelijking op een Ubuntu server installatie op een redelijke pc is dat gewoon secondenwerk.
Tot nu toe prima.
Heb gisteren wat foto's gesynchroniseerd vanaf mijn telefoon, liep gewoon met 3mb/s door de lucht.
Desktop client gebruik ik maar zeer beperkt.

Maar foto's laden vlot en de hele interface is snel genoeg (in ieder geval sneller dan met de ds411 ;))

edit: ik gebruik trouwens deze docker: https://hub.docker.com/r/wonderfall/nextcloud/4

edit 2: vraagje: Hoe blijven de dockers up to date? Ik zie geen opties daarvoor in de GUI.

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 18-06-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-06 19:28
Hier draait nextcloud ook super in docker. Beste wat ik trouwens ooit gehad hebt met me nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:11
Waarom gebruiken jullie de wonderfall image en niet de originele variant? https://hub.docker.com/_/nextcloud/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Jelte schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:19:
edit 2: vraagje: Hoe blijven de dockers up to date? Ik zie geen opties daarvoor in de GUI.
Dat is een " nadeel " van Docker containers, komt er op neer:

-backup maken
-verwijderen
-docker pull op de CLI
-backup herstellen
-starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 09:12
stormfly schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:52:
[...]
Dat is een " nadeel " van Docker containers, komt er op neer:

-backup maken
-verwijderen
-docker pull op de CLI
-backup herstellen
-starten
Als je je docker goed configureert is het een stuk makkelijker. Het belangrijkste is dat je de 'persistent data' niet in de docker opslaat image maar erbuiten (door gebruik van de '-v' switch om interne locaties naar een externe locatie te mappen).

Als je dit goed hebt gedaan is de procedure als volgt:
- De nieuwe versie ophalen: 'docker pull'
- De draaiende docker stoppen: 'docker stop'
- De docker weer opstarten*: 'docker start'

* Als het goed is pakt docker de laatste versie (die met de 'latest' tag). Zo niet, dan even zelf expliciet de juiste versie opgeven

Optioneel kun je nog het volgende doen om op te ruimen (en plaats vrij te maken):
- Gestopte docker container opruimen: 'docker ps -a' en dan 'docker rm [CONTAINER ID]'
- Oude image opruimen: 'docker images' en dan 'docker rmi [IMAGE ID]'

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkH NL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-06 01:18
Perkouw schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:54:
@MarkH NL Hé, vervelend om te horen. Memtest kreeg je niet voor elkaar op die unit toch? Maar even RMA doen dan inderdaad, laat maar even weten wanneer je een nieuw exemplaar hebt. Hopen dat die wel gelijk werkt!
NAS is afgelopen zaterdag retour gegaan. Gisteravond mn oude NAS weer ingericht met dezelfde schijf. Installatie ging goed en alles instellen ging ook zonder problemen. Vannacht data overgezet en net kon ik o.a. Plex niet meer bereiken, ingelogd op DSM en allemaal bad sector meldingen. HDD gaat dus ook RMA -O-

Als het een beetje meezit heb ik over 2-3 weken een gefixte set

Xbox Live: MarkH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 16:59

Perkouw

Moderator General Chat
@MarkH NL FU.....geen data verloren dus? Dat scheelt dan weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkH NL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-06 01:18
Perkouw schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:24:
@MarkH NL FU.....geen data verloren dus? Dat scheelt dan weer....
Nee, een aantal bestanden zijn wss corrupt op de NAS maar dat is niet erg aangezien alles nog op de pc staat :)
Als alles weer binnen is en werkt laat ik het nog even weten, bedankt voor alle hulp _/-\o_

Xbox Live: MarkH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 16:59

Perkouw

Moderator General Chat
Laat maar even weten, succes er mee iig. Ik heb anders misschien nog wel een paar tijdelijke disks te leen voor je.

[ Voor 165% gewijzigd door Perkouw op 19-06-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Mentox schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:23:

Vorkie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 00:23:
[...]

Mentox schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:29:
[...]

Ik begreep dat hij er twee schijven erbij wou hebben ipv vervangen...
Heren,

Even terugkopping vanaf mijn kant. Ik wilde inderdaad 2 hd's toevoegen aan mijn bestande set-up. Gister beide 3TB hd's van WD Red geinstalleerd na de DS412+ uit gezet te hebben. Minuten werk, zo makkelijk is dat in de DS412+. NAS weer aan en wachten, eerst een blauwe knipperend lampje maar die ging na wat wachten over na geel/groen en hoorde een piep. Alles werkte toen weer. De DS412+ is wel zowat een hele dag bezig geweest maar zijn beide toegoevd en werken uitstekend. Helemaal happy nu, geen gezeik meer met ruimte te kort.

Had nog wel een andere vraag. Ga binnenkort op vakantie naar een camping in Frankrijk waar wel WIFI si maar op een bepaalde plek op de camping. Niet op de plek zelf. Is er mogelijk hoe ik dan toch bv mijn serieus/films die op de DS412+ staan kan kijken? Iets van offline inladen van te voren of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Frid0 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:59:

Had nog wel een andere vraag. Ga binnenkort op vakantie naar een camping in Frankrijk waar wel WIFI si maar op een bepaalde plek op de camping. Niet op de plek zelf. Is er mogelijk hoe ik dan toch bv mijn serieus/films die op de DS412+ staan kan kijken? Iets van offline inladen van te voren of zo
Je kunt met DSFile bestanden downloaden naar je telefoon/tablet en dan later bekijken (ook met DSfile, die speelt filmbestanden ook gewoon af). Althans, ik ga er vanuit dat je bedoelt met telefoon/tablet oid? Met een laptop kun je ook bij je bestanden komen, bijvoorbeeld met DScloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 14:12
@Frid0 DS Video geen optie?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dan heb je wel Videostation nodig op je Syno. Ik gebruik liever DSfile omdat je dan geen Videostation nodig hebt en dus geen encoding hoeft te doen op je Syno. Al kan dat vast uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
Maak al jaren gebruik van het automatisch uploaden/backuppen van foto's vanaf mijn telefoon naar mijn NAS. Nu probeer ik dit ook op de telefoon van mijn vrouw (S4 mini, Android 4.2.2) te installeren maar kan met geen mogelijkheid de bron map van haar foto's op de externe SD kaart selecteren. Foto's in het telefoongeheugen (whatsapp mappen) gaan prima. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Lijkt mij iets met leesrechten op de telefoon te maken te hebben aar een avondje googelen helpt mij niet verder. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
NiGeLaToR schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:32:
Ik gebruik liever DSfile omdat je dan geen Videostation nodig hebt en dus geen encoding hoeft te doen op je Syno. Al kan dat vast uit?
Als je player niet om andere encoding vraagt dan krijg je gewoon een onaangepaste stream. Daarnaast kan je met ds video ook vrij gemakkelijk offline kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Weet iemand of Surveillance Station 8.0 op alle Synology Nas systemen werkt?
Ofwel ook de goedkopere van +- 100 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 27-06 14:23

pietje63

RTFM

Frid0 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:59:
Welke hardware gebruik je? Ik gebruk op iOS appraten met veel tevredenheid InFuse. VPN verbinding + SMB geeft overzicht van de bestanden in een directory en haalt automatisch metadata op. Vanuit dat overzicht kun je bestanden ook downloaden* naar een lokale cache.Thuis wel even goed testen met het instellen van de SMB / VPN (ik connect met de SMB via ip-nummer en via thuisnetwerk en VPN moet ik andere ipnummers hanteren, daarom heb ik beide opgeslagen als share)

* performance bij dat downloaden is niet super, ~1MB/s, denk dat de bottleneck de SMB implementatie is, maar voor mij werkbaar

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
T.E schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:05:
Weet iemand of Surveillance Station 8.0 op alle Synology Nas systemen werkt?
Ofwel ook de goedkopere van +- 100 euro?
Je ziet hier alle systemen die compatible zijn:
https://www.synology.com/...kages/SurveillanceStation

Ik zie er ook goedkope modellen tussen staan: check wel even hoeveel camera's ze ondersteunen. Er zitten 2 (camera)licenties bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:49:
[...]

Je ziet hier alle systemen die compatible zijn:
https://www.synology.com/...kages/SurveillanceStation

Ik zie er ook goedkope modellen tussen staan: check wel even hoeveel camera's ze ondersteunen. Er zit doorgaans tenminste 1 (camera)licentie bij.
Thanks. Dus het is niet zo dat je ff 8 IP camera's kan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:57
T.E schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:25:
[...]

Thanks. Dus het is niet zo dat je ff 8 IP camera's kan toevoegen?
Nope, daar heb je extra licentie's voor nodig á €50 per stuk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
maarud schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:27:
[...]

Nope, daar heb je extra licentie's voor nodig á €50 per stuk :'(
Of 4 voor 'weinig':
pricewatch: Camera License Pack 4x Retail

Dit is wel een puntje.. al is het Surveillance systeem wel geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:49:
Er zit doorgaans tenminste 1 (camera)licentie bij.
Dacht dat het er tegenwoordig altijd 2 waren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DukeBox schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:46:
[...]

Dacht dat het er tegenwoordig altijd 2 waren ?
Ik twijfelde - omdat ik het heb sinds ik een + model heb, dus ik dacht wellicht komt het daardoor. Op een j en een niet+ model had ik het 'vroeger' niet. Maar dat kan toeval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:32:
Ik twijfelde - omdat ik het heb sinds ik een + model heb, dus ik dacht wellicht komt het daardoor. Op een j en een niet+ model had ik het 'vroeger' niet. Maar dat kan toeval zijn.
Volgens mij sinds DSM 6 zijn het er 2. Ergens eind 2014 is dat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
De performance is toch niet echt lekker. Zeker de Synology pakketten als CloudSync, Universal Search, Virtual Machine manager (zonder VM's), Hyper Backup en Surveillance Station gebruiken veel CPU en heb de eerste 3 dan ook uitgezet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5JUKFf3l.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 23:00
Ik probeer mijn usb drive te binden en unbinden op mijn ds916+. De reden hiervoor is dat ik na een backup de externe usb hdd wil ejecten en via een scheduled task op een zeker moment weer wil "binden"

Wat info:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@XXX:~# cd /sys/bus/usb/drivers/usb
root@XXX:/sys/bus/usb/drivers/usb# ls -trl 
total 0
--w------- 1 root root 4096 Jun 20 19:42 unbind
--w------- 1 root root 4096 Jun 20 19:47 bind
--w------- 1 root root 4096 Jun 20 19:55 uevent
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 1-5 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-5
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 usb4 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:1c.3/0000:04:00.0/usb4
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 usb3 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:1c.3/0000:04:00.0/usb3
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 usb2 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb2
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 usb1 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 module -> ../../../../module/usbcore
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 2-2 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb2/2-2

Nu heb ik op het internet gezocht en daar gebruiken ze device id. In mijn geval:

code:
1
2
3
4
i="0000:00:14.0"

echo -n "$i"  > /sys/bus/usb/drivers/usb/unbind
echo -n "$i"  > /sys/bus/usb/drivers/usb/bind

Echter als ik dit uitvoer krijg ik de melding : echo: write error: No such device

Moet ik toch een ander device id gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Tijs_a schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:07:
Ik probeer mijn usb drive te binden en unbinden op mijn ds916+. De reden hiervoor is dat ik na een backup de externe usb hdd wil ejecten en via een scheduled task op een zeker moment weer wil "binden"
Vraag mij af of de disk niet spindown gaat na een tijdje, een bind gaat dan hoe dan ook niet werken. Een modprobe van je usb controller zou evt. kunnen helpen. Anders een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
Als ik op m'n DS214 probeer in te loggen krijg ik de melding:
code:
1
System is getting ready. Please log in later.

Via google kom ik dit tegen, maar die info is al twee jaar oud en ik heb ook niet even een andere hdd. Inloggen via ssh heb ik niet geactiveerd. Ook andere relevant lijkende zoekresultaten lijken allemaal van 2014.
Iemand enig idee hoe dit aan te pakken?

Edit: de status in Synology Assistant is: 'Starting services'.
De software is versie 6.1.2-15132.

Edit2: rebooten met de power knop werkte niet. Even uit het stopcontact gehad en hij doet het weer.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ben ik gehacked? Of gewoon een keer iets fout gegaan bij een update of het opstarten?
Volgens security advisor is er geen malware gevonden. Als ik scan 'For personal use' is het resultaat 'Good'.

[ Voor 31% gewijzigd door Jesse op 20-06-2017 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-06 19:28
tyson69 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:40:
Maak al jaren gebruik van het automatisch uploaden/backuppen van foto's vanaf mijn telefoon naar mijn NAS. Nu probeer ik dit ook op de telefoon van mijn vrouw (S4 mini, Android 4.2.2) te installeren maar kan met geen mogelijkheid de bron map van haar foto's op de externe SD kaart selecteren. Foto's in het telefoongeheugen (whatsapp mappen) gaan prima. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Lijkt mij iets met leesrechten op de telefoon te maken te hebben aar een avondje googelen helpt mij niet verder. Iemand een suggestie?
foldersyncpro, wereld app komt overal bij :) muziek foto's enz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 08:07

elsinga

=8-)

Jesse schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:43:
code:
1

Via google kom ik dit tegen, maar die info is al twee jaar oud en ik heb ook niet even een andere hdd. Inloggen via ssh heb ik niet geactiveerd. Ook andere relevant lijkende zoekresultaten lijken allemaal van 2014.
Iemand enig idee hoe dit aan te pakken?
Ik had dat ook, even iets meer geduld loste dit op.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 10:54
Tijs_a schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:07:

Wat info:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@XXX:~# cd /sys/bus/usb/drivers/usb
root@XXX:/sys/bus/usb/drivers/usb# ls -trl 
total 0
--w------- 1 root root 4096 Jun 20 19:42 unbind
--w------- 1 root root 4096 Jun 20 19:47 bind
--w------- 1 root root 4096 Jun 20 19:55 uevent
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 1-5 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-5
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 usb4 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:1c.3/0000:04:00.0/usb4
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 usb3 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:1c.3/0000:04:00.0/usb3
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 usb2 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb2
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 usb1 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 module -> ../../../../module/usbcore
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Jun 20 19:55 2-2 -> ../../../../devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb2/2-2

Nu heb ik op het internet gezocht en daar gebruiken ze device id. In mijn geval:

code:
1
2
3
4
i="0000:00:14.0"

echo -n "$i"  > /sys/bus/usb/drivers/usb/unbind
echo -n "$i"  > /sys/bus/usb/drivers/usb/bind

Echter als ik dit uitvoer krijg ik de melding : echo: write error: No such device

Moet ik toch een ander device id gebruiken?
Zie kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2".

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 23:00
Ik heb dat gezien ja. Maar moet ik letterlijk de text :
echo devive_name > bind
gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 14:13

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb een DS414J met op dit moment 2x3 TB erin. We zitten er aan te denken om 2x 8 TB hier bij in te drukken. Is dit raadzaam, of is dit een absolute no-go? Wat ik zie in de compatibiliteitslijst zou dit volgens mij prima moeten werken? Effectief blijft er 14TB over dan?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Laatst online: 01-05-2020
Zou probleemloos moeten kunnen, zie https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator. Controleer wel even in de specs wat de max. adresseerbare ruimte is op een DS414j.

[ Voor 31% gewijzigd door TonVH op 21-06-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 27-06 14:13

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

TonVH schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:38:
Zou probleemloos moeten kunnen, zie https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator. Controleer wel even in de specs wat de max. adresseerbare ruimte is op een DS414j.
In de specsheet staat namelijk max 4x6TB, maar in de compatibility-lijst (welke dus wel bijgewerkt wordt) staat dat 8 TB schijven ook werken. Maar het kan dus zijn dat ik dan alsnog maar max 24tb kan gebruiken?

-----------

Ik lees me even op andere fora in, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil in mijn DS414J 2 8TB schijven erbij drukken. Er zitten nu 2x 3TB in. Aldus de raidcalc zou ik dan op 14TB effectief uitkomen. Maar hoe gaat dit dan als je maar max 16TB per volume kan hebben? Werkt die raid dan wel etc? Ik zie het even niet meer....

[ Voor 26% gewijzigd door NeFoRcE op 21-06-2017 14:31 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Jesse schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:43:
code:
1
Beter had je een terminal kunnen openen en via ps of htop kunnen kijken of er een proces flink bezig was. Ik zelf had het na de upgrade van 6.1.2, bleek de indexing tool 100% te draaien. Deze gestopt middels synoservice en kon toen gewoon inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:34

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

tyson69 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:40:
Gebruik je zelf de DS file en dan foto backup optie?Ik ben namelijk ook aan het zoeken voor mijn vrouw. Maar ik merk dat ik bij DS file zelf handmatig moet vernieuwen in het programma voor hij ze erop zet.

Eisen: eenmalig instellen, alleen bij wifi syncen, ze moet het zelf niet hoeven starten.

[ Voor 5% gewijzigd door kromme op 21-06-2017 23:41 ]

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Is het slecht om enkele virtuele machines te draaien met VMware Workstation op mijn Btrfs Synology share via Samba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
elsinga schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 07:52:
[...]
Ik had dat ook, even iets meer geduld loste dit op.
Ik had het twee dagen achter elkaar.
DukeBox schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:40:
[...]
Beter had je een terminal kunnen openen en via ps of htop kunnen kijken of er een proces flink bezig was. Ik zelf had het na de upgrade van 6.1.2, bleek de indexing tool 100% te draaien. Deze gestopt middels synoservice en kon toen gewoon inloggen.
Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
Bedankt. Dat is om nu te doen (voor de toekomst) een goed idee, maar kon natuurlijk niet toen ik niet kon inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@Jesse Tijdens het boot proces staat SSH altijd aan dus had dan ook gekund.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 22-06-2017 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
DukeBox schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:47:
@Jesse Tijdens het boot proces staat SSH altijd aan dus had dan ook gekund.
Ik heb het geprobeerd maar dat werkte niet, Toen realiseerde ik me dus dat ik ssh nooit aangezet heb.
Ik verwacht ook dat het boot proces allang afgelopen was. M'n backups naar de nas deden het gewoon, alleen kon ik niet inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:40
kromme schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:26:
[...]

Gebruik je zelf de DS file en dan foto backup optie?Ik ben namelijk ook aan het zoeken voor mijn vrouw. Maar ik merk dat ik bij DS file zelf handmatig moet vernieuwen in het programma voor hij ze erop zet.

Eisen: eenmalig instellen, alleen bij wifi syncen, ze moet het zelf niet hoeven starten.
Ik heb die functie bij DS File nooit gebruikt, maar DS Photo doet precies dit voor mij (onder Android/OxygenOS). Misschien eens testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:41
Heb een vraagje m.b.t. mijn huidige setup.
- Synology 1511+
- Op Windows machine Cloudstation draaien
- Data die gesyncd wordt staat op een aparte schijf dan mijn Windows installatie

Nu heb ik een nieuwe PC samengesteld met een andere SSD waarbij ik de schijf met de map die gesynd wordt met Cloudstation ook heb overgeplaatst. Hoe krijg ik Cloudstation aan de praat zonder dat die alles opnieuw wil gaan binnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 15:10
Ervaren meer mensen problemen met QuickConnect sinds vandaag? Wanneer ik in een browser met een admin-account op DSM wil inloggen via QuickConnect, worden eerst de credentials geaccepteerd en wordt heel even het DSM bureaublad zichtbaar, maar vervolgens komt er een donkere 'waas' over (vergelijkbaar met de achtergrond van het DSM Hoofdmenu). Meteen daarna beland ik weer op de inlogpagina. Er verschijnt geen enkele foutmelding. Via VPN en LAN werkt DSM wel gewoon in de browser.

Wanneer ik inlog met een account met veel minder rechten verschijnt ook het bureaublad maar krijg ik vervolgens de melding: U bent niet gemachtigd deze service te gebruiken. Na Ok te hebben aangeklikt beland ik weer op de inlogpagina.
Dit was voorheen geen enkel probleem, sterker nog, dat account kan alleen maar via QuickConnect op DSM inloggen en heeft op die manier toegang tot één enkele map.

Ik kan er verder niks over vinden en voor zover ik kan nagaan heeft de DSM-update van 15 juni ook niets aan QuickConnect veranderd. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Oesie schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:44:
Hoe krijg ik Cloudstation aan de praat zonder dat die alles opnieuw wil gaan binnen halen?
Als er al data staat in de target folder dan doet hij alleen een hash check. Indien deze gelijk is wordt de file niet opnieuw overgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-06 10:30
Ik overweeg de onderstaande schijven:

https://tweakers.net/pric...-10tb-10tb/specificaties/
(7200rpm lezen(?) en schrijven 249mb, minst energie zuinig)
https://tweakers.net/pric...1kfbx-10tb/specificaties/
(7200rpm / lezen en schrijven 164mb, meest energiezuinig)
https://tweakers.net/pric...0efax-10tb/specificaties/
(5400rpm / lezen en schrijven 210mb, energiezuinig gemiddeld)

Daarbij denk ik aan een opzet met 3 schijven (3x 10tb dus), in SHR en zal delen gebruiken voor back-up (van persoonlijke en zakelijke bestanden). Al zal de NAS vooral 'belast' worden met films/series. 4k is onderweg en x265 komt langzamerhand ook steeds meer op. Plex bevalt perfect en zou ik graag blijven gebruiken.

Wat zouden de beste schijven voor de job(s) zijn? Hoe groot zou de kans trouwens zijn dat ze binnenkort een DS417Play aankondigen?

Momenteel draai ik DS415Play, met 2x 6tb en 2x 4tb (allen WD Red), z.g.a. vol. Ik heb nog een 1 tb speling en films/series gaan niet altijd ff lekker met afspelen, ze blijven soms maar aan het laden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DennisZ88 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:26:
Ik overweeg de onderstaande schijven:

https://tweakers.net/pric...-10tb-10tb/specificaties/
(7200rpm lezen(?) en schrijven 249mb, minst energie zuinig)
https://tweakers.net/pric...1kfbx-10tb/specificaties/
(7200rpm / lezen en schrijven 164mb, meest energiezuinig)
https://tweakers.net/pric...0efax-10tb/specificaties/
(5400rpm / lezen en schrijven 210mb, energiezuinig gemiddeld)

Daarbij denk ik aan een opzet met 3 schijven (3x 10tb dus), in SHR en zal delen gebruiken voor back-up (van persoonlijke en zakelijke bestanden). Al zal de NAS vooral 'belast' worden met films/series. 4k is onderweg en x265 komt langzamerhand ook steeds meer op. Plex bevalt perfect en zou ik graag blijven gebruiken.

Wat zouden de beste schijven voor de job(s) zijn? Hoe groot zou de kans trouwens zijn dat ze binnenkort een DS417Play aankondigen?

Momenteel draai ik DS415Play, met 2x 6tb en 2x 4tb (allen WD Red), z.g.a. vol. Ik heb nog een 1 tb speling en films/series gaan niet altijd ff lekker met afspelen, ze blijven soms maar aan het laden :-(
Ik heb momenteel een DS216+II met 2x6TB WD Red, toevallig vanf het weekend een paar series vervangen door x265 varrianten en al snel een halve TB aan ruimte bespaard;)

Plex draait echter bewust op mijn iMac, omdat de meeste modellen simpelweg niet goed overweg kunnen met transcoden op >720p tenzij je videostation gebruikt, zie ook de comp list.

https://docs.google.com/a...c4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
pricewatch: WD Red WD100EFAX, 10TB

ik zou voor deze gaan @DennisZ88 slechts 5400 rpm dus weinig toeren/trilling, 0.5 watt is verwaarloosbaar, en ze geven 22% meer performance dan de andere RED's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-06 10:30
stormfly schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:58:
pricewatch: WD Red WD100EFAX, 10TB

ik zou voor deze gaan @DennisZ88 slechts 5400 rpm dus weinig toeren/trilling, 0.5 watt is verwaarloosbaar, en ze geven 22% meer performance dan de andere RED's.
T.o.v. die Red Pro? 22% meer performance? Wat is dan precies die performance? De specs die ik noemde, zijn toch belangrijkst / zie ik wat over het hoofd?
Pagina: 1 ... 112 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).