Frid0 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:35:
[...]
Klopt! Net even gekeken, ik ga van 1TB naar 5TB en 3TB als parity. Daar kwam ik achter na dat ik jou link gebruikte. Bedankt!
Ok, dan doe ik dat het weekend. Even de NAS los koppelen, hd's erin en dan de groep uitbreiden. Moet alleen even kijken hoe ik dat doe...
Trouwens, als ik in de toekomst mijn 2 x 1TB hd's wil vervangen voor nog 2 x 3TB hd's kan dat dan? Vraag dit namelijk ivm zeg maar het "besturingssysteem" wat volgens mij nu op die 1TB hd's draait.
Het OS draait op alle discs die aanwezig zijn. Zodra de 2 nieuwe discs geïnstalleerd zijn en volledig operationeel zijn kun je de 1TB disc's zonder probleem vervangen. Je moet dit dan wel één voor één doen. SHR bouwt de nieuwe schijf dan opnieuw op (1 van de 3TB schijven onthoud namelijk de data die op de rest van de schijven staan). Als je dan een schijf vervangt gaat hij de data rebuilden (wat wel erg lang duurt). Maar dan (na een paar dagen) kun je de andere schijf vervangen.
Gebruik de rekentool om te zien hoeveel extra ruimte andere schijven je gaan bieden. In principe wordt de grootse schijf altijd gebruik als parity schijf. Dat betekend dat stel dat je er een 8TB schijf in zou zetten, je daar in principe niets aan hebt, totdat je er nog een 8TB schijf bij zet.
Rekenvoorbeeld:
Je hebt nu 1 TB + 1TB + 3TB +3TB (parity), wat effectief neer komt op 5TB bruikbare storage.
Stel je vervangt een van de 1TB schijven voor een 8 TB exemplaar, dan ziet het er als volgt uit:
1TB + 3TB + 3TB + 8TB (de grootste schijf zal altijd gebruikt worden voor parity, waardoor er 5TB niet gebruikt kan worden), dan heb je dus effectief 7TB bruikbare storrage. Als je dan de andere 1 TB HDD zou vervangen door een 8TB exemplaar zou dit de situatie zijn:
3TB + 3TB = 8TB =8TB (parity) wat resulteert in 14TB bruikbare storage.
Hopelijk is het voorbeeld een beetje duidelijk. Online vind je ook veel video's die het simpel uitleggen, dan snap je ook hoe zo'n parity disc werkt. Want zelfs al heb je een NAS met 12 schijven van 8TB per stuk (dan heb je dus 11*8TB bruikbaar = 88TB, dan heb je 1 parity disc. Er kan dan altijd 1 van de 12 discs kapot gaan en het maakt niet uit welke, de data kan dan altijd teruggehaald worden.
Je hebt dan echter wel een groot probleem als er 2 discs op hetzelfde moment stuk gaan, maar bij een 4 bay NAS is die kans vrij klein
I haven’t slept for three days, because that would be too long.