[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.461 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:27
vast ip adres gegeven? de nas dan he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Ja, de nas en de laptop hebben beide een vast IP adres (x.x.x.1 en x.x.x.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
en je hebt hem dus rechtstreeks aangesloten via de lan op de pc? heb ik persoonlijk nog nooit geprobeerd,via het netwerk loopt dat hier,misschien toch al je data over Wi-Fi dan of is dat geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

v6.1.1 update 4 op een DS916+ gedaan. Geen probleem tot op heden.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 16:45
Ik heb sinds kort een DS216+(2) aangeschaft om naast m'n vmware ESXi server te draaien zodat ik daarmee wat meer kan klooien mocht er wat misgaan is m'n data veilig.
Nu heb ik die server even offline gehaald wil wat gaan veranderen enzo.
Ik had er een xpenology dsm draaien waar ik nextcloud op had geinstalleerd ging perfect.
Deze tutorial had ik gevolgd.

Maar op m'n DS216 krijg ik het maar niet voor elkaar.
Hij blijft maar zeuren dat de datadirectory niet schrijfbaar is.
Hij heeft dezelfde rechten als op de xpenology dsm.
Welke rechten ik hem ook geef hij blijft onschrijfbaar volgens nextcloud.
Wat doe ik fout?
Ik weet dat het ook met docker kan maar ik vind docker totaal niet fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 31-07 16:31
virtua69 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 23:53:
en je hebt hem dus rechtstreeks aangesloten via de lan op de pc? heb ik persoonlijk nog nooit geprobeerd,via het netwerk loopt dat hier,misschien toch al je data over Wi-Fi dan of is dat geen optie?
Via wifi gaat helaas te langzaam. Ik heb inmiddels de netwerk drivers geupdate en een andere kabel geprobeerd en hij lijkt het een heel stuk langer vol te houden, nog niet perfect maar wel werkbaar voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-DG- schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:47:
[...]

Via wifi gaat helaas te langzaam. Ik heb inmiddels de netwerk drivers geupdate en een andere kabel geprobeerd en hij lijkt het een heel stuk langer vol te houden, nog niet perfect maar wel werkbaar voorlopig.
Kan je een switch lenen en die er tussen plaatsen? dus ethernet van je niet beschikbare router in switch en dan kabel naar je nas en een kabel naar je pc? Ik vermoed een netwerkprobleem nu..
Als je pc niet al te oud is, zie ik niet in waarom het niet maximaal gaat... en maximaal bedoel ik mee traagste device (hardeschrijf).

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 21:43
De modellen met slechts 512MB aan RAM, hoe beperkend is dat voor fileserver / backup modus?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik ben voornemens een offsite backup in te gaan richten en zit er over te denken dit met een Synology NAS te doen. Wat ik zou willen is het volgende:

Vanaf locatie 1 wil ik backuppen naar locatie 2 waar de NAS komt te staan.
Daarnaast wil ik ook vanaf locatie 3 kunnen backuppen (totaal andere backup) naar dezelfde NAS op locatie 2.

Is dit te realiseren met de meegeleverde software bij de NAS of moet ik hier andere constructies voor verzinnen?

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Fox-Web schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:21:
Ik ben voornemens een offsite backup in te gaan richten en zit er over te denken dit met een Synology NAS te doen. Wat ik zou willen is het volgende:

Vanaf locatie 1 wil ik backuppen naar locatie 2 waar de NAS komt te staan.
Daarnaast wil ik ook vanaf locatie 3 kunnen backuppen (totaal andere backup) naar dezelfde NAS op locatie 2.

Is dit te realiseren met de meegeleverde software bij de NAS of moet ik hier andere constructies voor verzinnen?
Wat heb je zelf zoal onderzocht voordat je je vraag hier plaatste? Dan hoeven we het wiel niet twee keer uit te vinden.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Onderzocht of ik iets kan vinden of de software (en de NAS) zoiets kan maar daar is niks over te vinden helaas. Ik ben wat dat aangaat een aardig noob qua NAS'en dus de functionaliteiten zijn voor mij allemaal erg nieuw.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een vraag. Ik heb 2FA aangezet op mijn admin account. maar na een herstel van mijn iPhone ben ik mijn Google Authenticator account kwijt? Ik moet het WW en streepjescode opnieuw instellen.

Ik heb een paar emailadressen geprobeerd, maar ik kom er niet meer in.

Wanneer ik op de DS415-Play wil inloggen heb ik de optie om een email te laten sturen. maar die komt niet aan?

Ik kon wel mijn normale account inloggen en daar een nieuwe 2FA instellen via LastPass Authenticator. Maar dat is geen admin account.

Iemand een idee hoe ik deze impasse kan doorbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:13
Ik heb een DS1817+ met een 4x4TB volume. Deze heb ik eergisteren uitgebreid naar 8x4TB. Het uitbreiden van het volume duurt ongeveer 4 dagen in totaal en zit dus nu midden in dat proces. Nu wil ik dat proces graag onderbreken en geheel opnieuw beginnen met het configureren van de NAS. Hoe breek ik (via telnet/putty?) het proces netjes af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:43

elsinga

=8-)

readytoflow schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:48:
Een vraag. Ik heb 2FA aangezet op mijn admin account. maar na een herstel van mijn iPhone ben ik mijn Google Authenticator account kwijt? Ik moet het WW en streepjescode opnieuw instellen.

Wanneer ik op de DS415-Play wil inloggen heb ik de optie om een email te laten sturen. maar die komt niet aan?

Ik kon wel mijn normale account inloggen en daar een nieuwe 2FA instellen via LastPass Authenticator. Maar dat is geen admin account.

Inloggen met de herstelcode, die je uiteraard na aanzetten van 2FA hebt afgedrukt/opgeslagen? Dan kun je daarna 2FA uitzetten en weer aanzetten, met een nieuwe QR code.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 13:51
readytoflow schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:48:

Je email komt niet aan omdat je waarschijnlijk geen mailserver hebt ingesteld. Dit heb ik in het verleden ook gehad. Wat ik toen heb gedaan is uiteindelijk de NAS soft resetten. Hierdoor kon ik weer zonder 2FA op het admin account inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Laatst online: 12-09 21:03

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en wil me een synology nas gaan halen ipv zelfbouw. (dit omdat ik compleet niet weet welke hardware aan te schaffen)

Nu zag ik de DS216play en de DS216+ II. Behalve de 80 euro prijsverschil zie ik niet echt de verschillen. Een andere processor en 1 heeft geen bittorrent. Zijn er nog meer vershillen waarom ik voor de duurdere DS416+ II. zou moeten gaan?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kromme dan kijk je niet goed:

Synology zet meer en meer in op 64Bit en BTRFS en dat heeft de play niet.. Wel de 216+.. ook mag het volume groter zijn bij de 216+ en ondersteunt het usb copy. Je kunt leds regelen, en het ondersteunt virtual DSM, Mail server etc etc...

De play moet je eigenlijk alleen nemen als je het extra geld niet waard vind....anders is de 216+ gewoon beter nu en in toekomst.

https://www.synology.com/...ompare/DS216+II/DS216play

[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 01-06-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:40
Fox-Web schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:30:
Onderzocht of ik iets kan vinden of de software (en de NAS) zoiets kan maar daar is niks over te vinden helaas. Ik ben wat dat aangaat een aardig noob qua NAS'en dus de functionaliteiten zijn voor mij allemaal erg nieuw.
Wat draai je nu als NAS?

Kijk bijvoorbeeld eens naar de HyperBackup oplossing en of rSync voor onderlinge communicatie.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Laatst online: 12-09 21:03

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Quakie schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:24:
@kromme dan kijk je niet goed:

Synology zet meer en meer in op 64Bit en BTRFS en dat heeft de play niet.. Wel de 216+.. ook mag het volume groter zijn bij de 216+ en ondersteunt het usb copy. Je kunt leds regelen, en het ondersteunt virtual DSM, Mail server etc etc...

De play moet je eigenlijk alleen nemen als je het extra geld niet waard vind....anders is de 216+ gewoon beter nu en in toekomst.

https://www.synology.com/...ompare/DS216+II/DS216play
Ik wil vooruit kunnen naar de toekomst.
Ik ga me de functies maar eens opzoeken vanavond.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Vraag:

Kan ik de firmware van een 10gb intel adapter kaart die ik in de synology steek updaten ?? (zo ja hoe?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Nivali schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 07:18:
[...]

Je email komt niet aan omdat je waarschijnlijk geen mailserver hebt ingesteld. Dit heb ik in het verleden ook gehad. Wat ik toen heb gedaan is uiteindelijk de NAS soft resetten. Hierdoor kon ik weer zonder 2FA op het admin account inloggen.
Ok, ga ik vanavond eens proberen. Maar is dat niet raar?
Eigenlijk heeft iedereen op deze manier toegang tot je gegevens ondanks 2FA.

Het stomme is dus dat ik alle wachtwoorden op een veilige manier heb opgeslagen, een speciaal e-mailadres aangemaakt voor enkel die toegang.

Alleen kan ik Google Authenticator niet meer aan de praat krijgen. Waardoor ik geen 2FA code kan maken.
Dan kom ik dus ook niet meer in mijn NAS. Wel vreemd dat een soft reset weer toegang geeft tot mijn bestanden. Ben ik daar echt niks anders mee kwijt dan wat netwerkinstellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26
readytoflow schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:54:

Ok, ga ik vanavond eens proberen. Maar is dat niet raar?
Eigenlijk heeft iedereen op deze manier toegang tot je gegevens ondanks 2FA.

Wel vreemd dat een soft reset weer toegang geeft tot mijn bestanden.
Nouja, wees blij; Anders was je nu mogelijk al je data kwijt. >:)

Maar het is in wezen niet anders dan met een kluis..
Je kunt er 10 cijfersloten op zetten, maar als iemand inbreekt en jouw kluis meeneemt dan hebben ze alsnog de inhoud. ;) (en alle tijd om het ding open te maken)
Hetzelfde kan ook als je fysiek toegang hebt tot de NAS.

Als jij je gegevens veilig wilt hebben dan moet je je data versleutelen. Dan kun je er alleen bij met het juiste wachtwoord..

Net zoals het wachtwoord wat je bij je Windows account moet invoeren als je je wilt het aanmelden. Het is leuk om iemand ervan te weerhouden om 'even' in te loggen op jouw account, maar met fysieke toegang tot die pc ben je binnen 2 minuten binnen... Dat is voor een beetje Tweaker hier echt geen rocket science. :+
Ben ik daar echt niks anders mee kwijt dan wat netwerkinstellingen?
Hier staat wat er zoal wordt gereset.

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 02-06-2017 20:20 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Tja.. er zit niks anders op denk. Vanavond maar eens aan slag dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 13:51
Precies wat @SmiGueL zegt, zolang je fysieke toegang hebt zul je altijd binnen kunnen komen. De vraag is echter hoelang je er over doet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:51
Pierre_nr1 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:59:
Nu wil ik dat proces graag onderbreken en geheel opnieuw beginnen met het configureren van de NAS. Hoe breek ik (via telnet/putty?) het proces netjes af?
Waarom zou je dat via telnet/ssh doen ? (putty is een client). Je kan gewoon het volume in de gui weggooien en opnieuw beginnen. Je bent dan uiteraard wel ALLE data kwijt.

Tip, bij het toevoegen van meerdere HDD's aan een volume, doe ze altijd 1 voor 1. Bij alle 4 tegelijk gebeurd er niets anders alleen heb je veel minder update status.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Iemand enig idee hoe ik Photostation op een andere poort dan 80 zet? Ik wil port 80 namelijk graag gebruiken voor nginx in een docker container :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Cartman! schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:24:
Iemand enig idee hoe ik Photostation op een andere poort dan 80 zet?
Je kan alleen een poort toevoegen, niet 80 verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:14:
[...]

Je kan alleen een poort toevoegen, niet 80 verwijderen.
Bah :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 14:18
Ik wil graag naar een aantal Windows machines op Azure via Remote Desktop verbinding maken. Op veel locaties staat alleen poort 80 en 443 open. Hoe kan ik door gebruik te maken van bv. mijn Synology (DS716+ met Docker mogelijkheid) hier een (flexibele) oplossing voor verzinnen?

Bv. rdp.xxxxxx.synology.me:80 moet dan doorverwijzen naar xxxxx.cloudapp.net:55555.

Zelfde geldt eigenlijk voor SSH.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dovo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-08 12:23
kraades schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:46:
Ik wil graag naar een aantal Windows machines op Azure via Remote Desktop verbinding maken. Op veel locaties staat alleen poort 80 en 443 open. Hoe kan ik door gebruik te maken van bv. mijn Synology (DS716+ met Docker mogelijkheid) hier een (flexibele) oplossing voor verzinnen?

Bv. rdp.xxxxxx.synology.me:80 moet dan doorverwijzen naar xxxxx.cloudapp.net:55555.

Zelfde geldt eigenlijk voor SSH.
Je kan altijd sslh gebruiken om ssh ook op poort 443 te draaien. Via SSH kan je je remote desktop tunnelen.
Echter kan je deze vraag beter in [Synology] Packages stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Kun je dit in je router niet oplossen?;
Poort 80 (default photostation) doorwijzen naar WAN 81
Poort 81 (docker ngix) doorwijzen naar internet WAN 80?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Tortelli schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:11:
[...]

Kun je dit in je router niet oplossen?;
Poort 80 (default photostation) doorwijzen naar WAN 81
Poort 81 (docker ngix) doorwijzen naar internet WAN 80?.
Het gaat niet om WAN maar om LAN. Ik wil intern gewoon m'n eigen website op port 80 kunnen draaien vanuit Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Toch maar bezig gegaan met Docker images om owncloud/nextcloud op m'n DS216+ aan de gang te krijgen.
Krijg het alleen maar niet voor elkaar om de rechten van de data map goed te krijgen.
owncloud blijft maar zeuren "Can't create of write into the data directory /var/www/html/data"

Ik heb de map /var/www/html/data als mount path aan een gedeelde map toegewezen.
Welke rechten moet ik die map geven?
Als ik in docker de terminal wil openen dan stopt de docker container geforceerd.
Dit geklooi was dus de reden dat ik met docker gestopt ben maar helaas moet ik wel aangezien sabnzb en nog wat programma's nog steeds niet werken vanuit het package center :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ga afscheid nemen van mijn DS216Play, een erg fijn ding, maar voor de dingen die ik wil wordt hij toch wat te langzaam. Ik heb een zelfbouw NAS aangeschaft die ik draai op XPenology.
De basis is hetzelfde als DSM. Ik zie echter dat SHR er standaard op uit staat, maar wel geactiveerd zal worden. Dit heeft te maken met het feit dat SHR onbetrouwbaar wordt als er 8 discs of meer worden gebruikt. Ik ben van plan om in het begin met 4 discs te werken en naderhand wellicht uit te breiden naar maximaal 6 discs. Hoe staan jullie hier tegenover?
Ik heb namelijk 2 * 3TB en 2 * 5TB in RAID 5 betekend het dat ik 9 TB aan bruikbare ruimte heb, met SHR is dat 11 TB.

Nog een ander vraagje: ik ben nu bezig met het overzetten van alle bestanden naar een externe harde schijf, die heb ik aangesloten middels de USB 3.0 poort. Alleen duurt het absurd lang (ben nu 4,3 TB aan het overpompen). Iemand enig idee hoe dit sneller kan? Ik heb zelf het idee dat het misschien nog sneller is om het via het netwerk te doen, dan haal ik volgens mij hogere snelheden. Maar dan belast ik wel weer het netwerk behoorlijk.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
ComTech schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:09:
Toch maar bezig gegaan met Docker images om owncloud/nextcloud op m'n DS216+ aan de gang te krijgen.
Krijg het alleen maar niet voor elkaar om de rechten van de data map goed te krijgen.
owncloud blijft maar zeuren "Can't create of write into the data directory /var/www/html/data"

Ik heb de map /var/www/html/data als mount path aan een gedeelde map toegewezen.
Welke rechten moet ik die map geven?
Als ik in docker de terminal wil openen dan stopt de docker container geforceerd.
Dit geklooi was dus de reden dat ik met docker gestopt ben maar helaas moet ik wel aangezien sabnzb en nog wat programma's nog steeds niet werken vanuit het package center :'(
zal van de week is kijken,heb persoonlijk nextcloud er op, kan me eigenlijk niks raars herinneren bij het instaleren,persoonlijk vind ik juist dat hij beter draait,update van uit nextcloud ging vlekkeloos en het geheugen gebruik is nu ook zonder waarschuwing dus hij is een stuk vlotter.
heb je een MySQL al geïnstalleerd in docker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Beste medetweakers!

Ik zit zelf al een tijdje te denken om een NAS te nemen. Dit omdat mijn huidge GamePC niet meer toereikend is qua opslag en ik ook graag op mijn studentenkamer mijn mijn laptop in mijn films wil kunnen bladeren. Huidige setup:
Game PC met:
Intel Core i5-4430
1x 4 TB WD Green
1x 1 TB Seagate Barracuda
1x 500GB Samsung voor Windows+Games

Wens:
NAS ongeveer 8-10 TB beschikbare opslag)
FullHD/UHD/4k filmbestanden kunnen streamen
Zowel binnenshuis als buitenshuis beschikbaar
Gemakkelijke maar veilige software

Gebruikte apparaten:
TV met Chromecast (FullHD TV)
2 Desktops
3 Laptops
2 Smartphones (Android)

Budget:
€300-500

Vooronderzoek:
Ik heb de sites van Synology en hier op Tweakers al uit zitten kammen en mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een NAS uit de Synology DS216 serie. Hier een vergelijk overzicht:

Qua specs zou je de Synology DiskStation DS216+II moeten nemen, maar dat is zo'n €315 en daar moeten dan nog flinke schijven bij in. Echter denk ik dat als ik de Synology DiskStation DS216j neem ik een jaar of twee jaar later ongelukkig ben omdat hij ontzettend traag is...

Wie kan mij meer informatie geven over de beste 'fit' bij mijn situatie en de beste prijs/kwaliteit verhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:30
Tom.Gerritse schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 00:16:
Beste medetweakers!

Ik zit zelf al een tijdje te denken om een NAS te nemen. Dit omdat mijn huidge GamePC niet meer toereikend is qua opslag en ik ook graag op mijn studentenkamer mijn mijn laptop in mijn films wil kunnen bladeren. Huidige setup:
Game PC met:
Intel Core i5-4430
1x 4 TB WD Green
1x 1 TB Seagate Barracuda
1x 500GB Samsung voor Windows+Games

Wens:
NAS ongeveer 8-10 TB beschikbare opslag)
FullHD/UHD/4k filmbestanden kunnen streamen
Zowel binnenshuis als buitenshuis beschikbaar
Gemakkelijke maar veilige software

Gebruikte apparaten:
TV met Chromecast (FullHD TV)
2 Desktops
3 Laptops
2 Smartphones (Android)

Budget:
€300-500

Vooronderzoek:
Ik heb de sites van Synology en hier op Tweakers al uit zitten kammen en mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een NAS uit de Synology DS216 serie. Hier een vergelijk overzicht:

Qua specs zou je de Synology DiskStation DS216+II moeten nemen, maar dat is zo'n €315 en daar moeten dan nog flinke schijven bij in. Echter denk ik dat als ik de Synology DiskStation DS216j neem ik een jaar of twee jaar later ongelukkig ben omdat hij ontzettend traag is...

Wie kan mij meer informatie geven over de beste 'fit' bij mijn situatie en de beste prijs/kwaliteit verhouding?
Met dat budget zou ik dan met je wensen ook 4k kunnen streamen buitenhuis en dan met transcoding met plex voor een zelfbouw oplossing kiezen. Kijk eens bij Xpenelogy of iets dergelijks.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Heren,

Ik heb een Synology DiskStation DS216play met momenteel 2 disks van respectievelijk 2 en 3TB welke beide een Basic Volume draaien, dus geen RAID setup. Nu heb ik een nieuwe disk gekocht van 4TB, maar wat is de meest handige manier om alle data (lees; volume?) over te zetten. Deze NAS heeft namelijk maar 2 bays.

In feite wil ik de data van de 3TB disk overzetten naar de 4TB disk en vervolgens eerstgenoemde 3TB disk inzetten voor de data die momenteel op de 2TB disk staat. Dus beide volumes worden in feite geüpgraded.

Alvast bedankt :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@tommygun draaien er apps van de disks af? In principe kun je een disk verwijderen, mits geen apps op draaien. Nwe disk erin en kopieren. Oude disk eruit, andere oude disk erin, etc. Je kunt zo wel een wisseltruc maken natuurlijk, net hoe je de data wilt kopieren.

Of kopieren met externe behuizing of als de disk in een pc zit. Alleen is mounten in windows lastiger, laat staan formateren. Maar kan wel. En uhm, maak 'n backup :)

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-06-2017 13:23 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik gebruik Cloud Sync om bepaalde bestanden op Stack te kunnen backuppen. Wat ik graag zou willen is dat bepaalde mappen automatisch naar de cloud worden geüpload, hoe kan ik dit regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@miicker kun je in de eigenschappen van de koppeling niet instellen dat de synchronisatie bi-directioneel is? Mijn Google-drive synct beide kanten op, dus als ik iets in de Google map op m'n syno zet dan upload ie dat naar m'n Google drive en vice versa. Of bedoel je dat niet?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:19:
@tommygun draaien er apps van de disks af? In principe kun je een disk verwijderen, mits geen apps op draaien. Nwe disk erin en kopieren. Oude disk eruit, andere oude disk erin, etc. Je kunt zo wel een wisseltruc maken natuurlijk, net hoe je de data wilt kopieren.

Of kopieren met externe behuizing of als de disk in een pc zit. Alleen is mounten in windows lastiger, laat staan formateren. Maar kan wel. En uhm, maak 'n backup :)
Ja, er draaien apps op. Dus de wisseltruc is dan niet aan te raden? Of eerst alle apps verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:26:
@miicker kun je in de eigenschappen van de koppeling niet instellen dat de synchronisatie bi-directioneel is? Mijn Google-drive synct beide kanten op, dus als ik iets in de Google map op m'n syno zet dan upload ie dat naar m'n Google drive en vice versa. Of bedoel je dat niet?
Dat werkt inderdaad al, maar wat ik graag zou willen is dat ik niet zelf in die mappen hoef te werken. Wat ik graag zou willen is dat ik gewoon in map X bestand Y kan bewerken en dat eenmaal per dag m'n NAS alle gewijzigde bestanden in de cloud zet (dan staan ze met cloud sync wel dubbel op de NAS, maar dat maakt me niet veel uit).

Edit:
Een betere oplossing is ook zeker welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door miicker op 06-06-2017 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TommyGun schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:46:
[...]

Ja, er draaien apps op. Dus de wisseltruc is dan niet aan te raden? Of eerst alle apps verplaatsen?
Ja kijk even of je de share waarop de app draait verplaatst kan worden naar de disk die blijft, dan blijft eea in tact. Op zich kun je ook de data verkassen als de app uit staat naar de nieuwe disk maar ik twijfel of de share dan blijft werken. Als je gewoon de verhuis-share-functie gebruikt wordt dit netjes voor je geregeld. Viel mij op dat verhuizen van oude naar nieuwe NAS zelfs als je de config niet hergebruikt (wilde schone lei na 5-6 upgrades) uiteindelijk erg soepeltjes verliep oa door dit soort functies/mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
miicker schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:49:
[...]

Dat werkt inderdaad al, maar wat ik graag zou willen is dat ik niet zelf in die mappen hoef te werken. Wat ik graag zou willen is dat ik gewoon in map X bestand Y kan bewerken en dat eenmaal per dag m'n NAS alle gewijzigde bestanden in de cloud zet (dan staan ze met cloud sync wel dubbel op de NAS, maar dat maakt me niet veel uit).

Edit:
Een betere oplossing is ook zeker welkom!
Ja dan krijg je eigenlijk een soort backup job van bestanden naar de sync map. Je vraag zou dan zijn: hoe kan ik een map dagelijks kopieren naar een andere plek op m'n nas - en die plek is in jouw geval toevallig je sync map?

Want dan zou je een scheduled task kunnen gebruiken. Oh wacht: start Hyper Backup 's op - daar zit tussen alle opties zelfs een mogelijkheid om bestanden te kopieren op je NAS zelf. Backup optie staat wat verder naar beneden bij mij. Die kun je daarna gewoons schedulen met een van -> naar locatie.

Als ik je vraag goed heb begrepen is dit een mogelijke oplossing :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:31:
[...]

Ja kijk even of je de share waarop de app draait verplaatst kan worden naar de disk die blijft, dan blijft eea in tact. Op zich kun je ook de data verkassen als de app uit staat naar de nieuwe disk maar ik twijfel of de share dan blijft werken. Als je gewoon de verhuis-share-functie gebruikt wordt dit netjes voor je geregeld. Viel mij op dat verhuizen van oude naar nieuwe NAS zelfs als je de config niet hergebruikt (wilde schone lei na 5-6 upgrades) uiteindelijk erg soepeltjes verliep oa door dit soort functies/mogelijkheden.
Ga het inderdaad wel op deze manier proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:35:
[...]

Ja dan krijg je eigenlijk een soort backup job van bestanden naar de sync map. Je vraag zou dan zijn: hoe kan ik een map dagelijks kopieren naar een andere plek op m'n nas - en die plek is in jouw geval toevallig je sync map?

Want dan zou je een scheduled task kunnen gebruiken. Oh wacht: start Hyper Backup 's op - daar zit tussen alle opties zelfs een mogelijkheid om bestanden te kopieren op je NAS zelf. Backup optie staat wat verder naar beneden bij mij. Die kun je daarna gewoons schedulen met een van -> naar locatie.

Als ik je vraag goed heb begrepen is dit een mogelijke oplossing :-)
Thanks ik ga dit eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
virtua69 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:17:
[...]

zal van de week is kijken,heb persoonlijk nextcloud er op, kan me eigenlijk niks raars herinneren bij het instaleren,persoonlijk vind ik juist dat hij beter draait,update van uit nextcloud ging vlekkeloos en het geheugen gebruik is nu ook zonder waarschuwing dus hij is een stuk vlotter.
heb je een MySQL al geïnstalleerd in docker?
Ik heb mariadb package geinstalleerd op de nas zelf en probeer dus een nextcloud docker image te draaien.
Heb nu nextcloud gewoon via webstation geinstalleerd gaat ook prima of is dat af te raden m.b.t veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-08-2022
Het is niet echt synology related, maar wss zullen er hier meer het juiste antwoord weten dan het mac forum :)

Als ik mijn synology herstart moet ik telkens op mijn mac opnieuw verbinden met de server om enkele shares te laden. Kan ik dit ook automatisch laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
ComTech schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:01:
[...]

Ik heb mariadb package geinstalleerd op de nas zelf en probeer dus een nextcloud docker image te draaien.
Heb nu nextcloud gewoon via webstation geinstalleerd gaat ook prima of is dat af te raden m.b.t veiligheid?
ComTech schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:01:
[...]

Nee das prima joh,maakt niks uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Weet iemand hoe je de disk space kan monitoren via snmp ? of weet iemand wat de juiste OID daarvoor is ?

Ik heb al paar keer een volle Synology gehad maar krijg het niet voor elkaar de beschikbare disk space te monitoren via snmp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 22:19
Librenms, Observium, PRTG allemaal kennen ze die OID standaard.

Heb je de MIB van synology geupload in je monitoring box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 16:44
Voorheen kon ik mijn ds214+ via de verkenner benaderen via \\...........
Om de een of andere reden werkt dit echter niet meer. Ik kan m alleen benaderen via \\192.xxx.xxx.xxx

Ik heb de instellingen gechecked en smb staat aan waarbij staat dat ik m zou kunnen benaderen via zijn quickconnect naam.

Iemand een idee wat hier mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@darklord007 dat is je 'netbios'-naam, tenzij je een volledig ingerichte interne DNS server hebt, moet het anders via netbios geregeld worden. Dat is een soort 'best-effort'-functie en werkt dus soms niet. Je kunt wel even kijken of alle devices in dezelfde 'workgroup' zitten (vaak heet dit ook gewoon 'workgroup') en of je hem via de netwerkverkenner op je pc als je browst wel ziet. Kun je meteen zien of netwerkdetectie aan staat - dat is namelijk nodig om dit te laten werken, maar daar krijg je dan een melding van.

Tenslotte kun je ook nog een entry opvoeren in je hostfile, maar dat moet je dan op elke werkplek doen. Op de mac is het overigens altijd <netbiosnaam>.local.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@stormfly en stel dat je andere devices wilt monitoren met SNMP vanaf je syno, adviseer je dan een bepaald package of 'gewoon' PRTG draaien via Docker oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 22:19
Ik heb op de Syno twee SNMP pollers draaien beide in een centrale native centrale MariaDB installatie

https://hub.docker.com/r/seti/observium/
https://hub.docker.com/r/seti/librenms/

Dan kan je inderdaad allemaal andere devices pollen en zelfs alarmen versturen via pushover.net oid. PRTG is een echte windows applicatie dus dat maakt het wat lastiger om op de Syno te draaien.

Waarom ik er 2 draai? Omdat het beide opensource is en de ene soms net wat mooiere grafieken op het ene product geeft dan de andere. Mijn voorkeur ligt bij LibreNMS omdat de ontwikkeling daarvan vele malen sneller gaat. Observium is commercieel en lanceert slechts 2x per jaar een nieuwe community versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Gisteren een piep uit de meterkast... kwam van de DS216+II. Disk 1 vastgelopen vanwege 1 bad sector.
Gaat om een WD40EFRX-68WT0N0. Gebruik 2 van deze schijven als 2 losse volumes.
Data op de disk is gewoon benaderbaar. Heb maar een uitgebreide SMART test gestart, die nu nog loopt.

Wat is het advies? Formatteren en in de gaten houden/blijven gebruiken of vervangen?

Backup van data is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
loyske schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:16:
Gisteren een piep uit de meterkast... kwam van de DS216+II. Disk 1 vastgelopen vanwege 1 bad sector.
Gaat om een WD40EFRX-68WT0N0. Gebruik 2 van deze schijven als 2 losse volumes.
Data op de disk is gewoon benaderbaar. Heb maar een uitgebreide SMART test gestart, die nu nog loopt.

Wat is het advies? Formatteren en in de gaten houden/blijven gebruiken of vervangen?

Backup van data is geregeld.
Wat is je data je waard? Op zich is het een indicatie dat de schijf aan het kapot gaan is. Persoonlijk zou ik hem vervangen. (pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB , 140 euro zie ik)

[ Voor 9% gewijzigd door pven op 08-06-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
pven schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:28:
[...]

Wat is je data je waard? Op zich is het een indicatie dat de schijf aan het kapot gaan is. Persoonlijk zou ik hem vervangen. (pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB , 140 euro zie ik)
Heb er nog garantie op, dus dat wil ik ook nog overwegen.
Alleen lees ik veel over Synology die te gevoelig reageert op dit soort schijven, terwijl als je de HDD aan PC hangt en test software draait, dat er dan geen probleem lijkt. Ook dat WD je HDD dan terug stuurt op jouw kosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
loyske schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:12:
[...]

Heb er nog garantie op, dus dat wil ik ook nog overwegen.
Alleen lees ik veel over Synology die te gevoelig reageert op dit soort schijven, terwijl als je de HDD aan PC hangt en test software draait, dat er dan geen probleem lijkt. Ook dat WD je HDD dan terug stuurt op jouw kosten 8)7
Ik heb nu twee van die schijven in gebruik in mijn DS410, nooit problemen mee gehad. Ik overweeg om er nog twee bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Schijf gecontroleerd:

fsck.ext4 -pvf /dev/md2

237605 inodes used (0.10%, out of 243892224)
4115 non-contiguous files (1.7%)
34 non-contiguous directories (0.0%)
# of inodes with ind/dind/tind blocks: 0/0/0
Extent depth histogram: 225302/1004/12
893518291 blocks used (91.59%, out of 975549136)
0 bad blocks
397 large files

211229 regular files
14072 directories
109 character device files
50 block device files
16 fifos
1641 links
12120 symbolic links (11104 fast symbolic links)
0 sockets
------------
239237 files

Schiet mij maar lek!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
loyske schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:20:
Schijf gecontroleerd:
[..]
0 bad blocks
[..]
Schiet mij maar lek!
Dat is wat de MBR doorgeeft. als deze re-allocated is dan klopt het dat deze nog steeds 0 doorgeeft.
Pas wanneer de reserve op zijn gaat deze optellen.
Je moet je SMART bekijken voor de juiste info.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 08-06-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
DukeBox schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:16:
[...]

Dat is wat de MBR doorgeeft. als deze re-allocated is dan klopt het dat deze nog steeds 0 doorgeeft.
Pas wanneer de reserve op zijn gaat deze optellen.
Je moet je SMART bekijken voor de juiste info.
Welke van de waardes is dan belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@loyske uiteraard SMART aangezien de andere niets toevoegt. Bij gebruik van RAID zal je hoe dan ook altijd 0 krijgen omdat de MBR dan helemaal gescheiden is van de fysieke laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
DukeBox schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:03:
@loyske uiteraard SMART aangezien de andere niets toevoegt. Bij gebruik van RAID zal je hoe dan ook altijd 0 krijgen omdat de MBR dan helemaal gescheiden is van de fysieke laag.
Klopt, maar ik vroeg me af welke SMART waarde dan belangrijk is, aangezien de meeste waardes op 0 staan.
Alleen Multi Zone Error Rate staat op 24!?

Ik gebruik geen RAID maar 2 losse volumes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
loyske schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:28:
Alleen Multi Zone Error Rate staat op 24!?
Dat geeft aan dat er een probleem met wegschrijven is geweest maar na een nieuwe poging wel gelukt. Geeft vaak wel aan dat er een probleem is / gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Ik heb mij na lang dubben een Synology DS216+ II aangeschaft. Met 2 x 3 TB WD Red. En ik ben er as we speak mee bezig. Foto's en video van de GoPro kopiëren vanaf diverse computers.

De indruk tot nu toe: dat hele Synology gebeuren is een grote scam. Dat wij voor zoveel geld dat soort vooroorlogse hardware en bijbehorende snelheden accepteren is een behoorlijk misverstand. Foto's gaan soms met 50 mb/s maar ook geregeld met 173 kb/s. Iets van 250 gb gaat een uurtje of 6 duren. Ik vind dat eerlijk gezegd een aanfluiting. Tot nu toe valt e.e.a. me behoorlijk tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Bart2005
Overdrachtssnelheden worden vrijwel volledig bepaald door de verbinding. Draadloos is altijd sterk wisselend en minder stabiel. Andere factoren zijn kwaliteit bekabeling, grootte bestanden (1.000 maal foto van 1 MB kost vele malen meer tijd dan 1 bestand van 1.000 MB).

Daarnaast is Synology niet beter of slechter dan andere merken. Je zult de oorzaak van het probleem toch echt bij jezelf moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00
Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2017 @ 06:35:
Daarnaast is Synology niet beter of slechter dan andere merken. Je zult de oorzaak van het probleem toch echt bij jezelf je setup moeten zoeken.
TIFIFY.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2017 @ 06:35:
@Bart2005
Overdrachtssnelheden worden vrijwel volledig bepaald door de verbinding. Draadloos is altijd sterk wisselend en minder stabiel. Andere factoren zijn kwaliteit bekabeling, grootte bestanden (1.000 maal foto van 1 MB kost vele malen meer tijd dan 1 bestand van 1.000 MB).

Daarnaast is Synology niet beter of slechter dan andere merken. Je zult de oorzaak van het probleem toch echt bij jezelf moeten zoeken.
Inderdaad. Moest even mopperen. :) Ik was iets te voorbarig. Met Synology Assistant een driveletter aangemaakt op de pc en dan gewoon slepen van mappen. Dat gaat al heel wat beter. Ik was in de veronderstelling dat de thumbnails via die methode op de pc worden aangemaakt... Toch draait er nu een indexeringsproces op de Nas die 100% processortijd neemt. Iemand een idee?

Verbinding is gewoon ethernet trouwens. Ik was ook even vergeten dat ik vannacht een externe schijf op usb-3 aan het kopiëren was. Dat remt uiteraard de uploadsnelheid....

Edit: de remmende factor is natuurlijk gewoon de externe 2,5 inch harddisk, niet de usb poort.

Edit2: wegens voortschrijdend inzicht moet ik bekennen dat het briljante apparaten zijn. Alles werkt probleemloos en intuïtief. Alleen iets sneller zou welkom zijn. Een iets potenter processor en logistiek: daar zou ik gaarne 100 euro meer voor betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Bart2005 op 11-06-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Bart2005 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:14:
[...]

Inderdaad. Moest even mopperen. :) Ik was iets te voorbarig. Met Synology Assistant een driveletter aangemaakt op de pc en dan gewoon slepen van mappen. Dat gaat al heel wat beter. Ik was in de veronderstelling dat de thumbnails via die methode op de pc worden aangemaakt... Toch draait er nu een indexeringsproces op de Nas die 100% processortijd neemt. Iemand een idee?

Verbinding is gewoon ethernet trouwens. Ik was ook even vergeten dat ik vannacht een externe schijf op usb-3 aan het kopiëren was. Dat remt uiteraard de uploadsnelheid....

Edit: de remmende factor is natuurlijk gewoon de externe 2,5 inch harddisk, niet de usb poort.

Edit2: wegens voortschrijdend inzicht moet ik bekennen dat het briljante apparaten zijn. Alles werkt probleemloos en intuïtief. Alleen iets sneller zou welkom zijn. Een iets potenter processor en logistiek: daar zou ik gaarne 100 euro meer voor betalen.
Sneller kan, maar dan had je niet de 216+II moeten kopen ;)

Overigens kan je met die 216+II je gigabitje gewoon voltrekken.
Zorg ervoor dat je source en destination beiden zoveel mogelijk geoptimaliseerd zijn.
Als je PC/Laptop een SSD heeft met minimaal een i3 processor dan zou die bekabeld zeker 100MB/s kunnen lezen en ook zeker 70MB/s moeten kunnen schrijven. (>1GB files that is)

Synology is wat mij betreft heer en meester met hun software/packages en hardware combinatie. Ik heb Netgear gehad en QNAP even gebruikt maar Synology vond ik toch net even aantrekkelijker.

Zelfbouw had je ook kunnen overwegen maar dan moet je vaak op gemak inleveren.

Het indexeringsprocess is bezig met je foto's/video's te indexeren voor de eigen Mediaplayer/UPNP applicaties. Dit is eventueel uit te schakelen maar ik zou eens kijken naar DSVideo en DSPhoto :)

Edit: https://www.synology.com/nl-nl/products/DS216+II Zelfs 100 om 100 moet mogelijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 12-06-2017 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bart2005
" Ik was in de veronderstelling dat de thumbnails via die methode op de pc worden aangemaakt... Toch draait er nu een indexeringsproces op de Nas die 100% processortijd neemt. Iemand een idee?"

Het maken van Thumbnails gebeurt pas als de foto op de NAS staat. Volgens mij is er een utility die op PC/Mac draait en daar gelijk de Thumbnail genereert. Overigens is dit een eenmalig proces.

"snelheid"
De DS216+II is behoorlijk snel maar sommige (eenmalige) processoren slokken de volledige CPU op. Alternatief is de DS716, stuk duurder maar ook krachtiger.

Ik heb er zelf ook en en bij grotere bestanden (films en derg.) haal ik altijd (ruim) 100/100 MBs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gevalletje eerst doen en dan kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkH NL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 12:42
Goed, na bijna een week bezig geweest te zijn kom ik er even niet meer uit..

Ik heb vorig jaar een DS215j aangeschaft om eens mee te beginnen. Begin van de maand besloten om te upgraden naar een DS916+ (8GB) met de schijf uit de DS215j (een
pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB

Migratie ging zonder problemen en NAS heeft zo'n 2-3 weken goed gewerkt. Sinds vorige week maandag kon ik de NAS niet meer benaderen, een reboot hielp een paar minuten maar daarna kwamen de problemen weer terug. Uiteindelijk de schijf er weer uit gehaald en aan m'n PC gehangen. Daar een extra backup van alle bestanden gemaakt en de schijf leeggemaakt zodat ik een nieuwe install kan doen. Na de schijf weer in de DS916+ gehangen te hebben blijf ik vastlopen bij het installeren van DSM.
Op ongeveer 50% van de installatie krijg ik de fout "Kan het bestand niet installeren. Het bestand is mogelijk beschadigd. (13)".

- Ik heb verschillende (recente (6.0, 6.1, 6.1.1) versies van DSM via de site gedownload (en de MD5 hashes gecontroleerd), installatie mislukt telkens.
- Schone installatie op de DS215j geeft geen problemen, een korte SMART scan daarna ook niet. De lange SMART scan bleef uiteindelijk hangen op 90% (na 9 uur gedraaid te hebben)
- Snelle SMART scan van de disk op m'n PC leverde niks op.
- Install op DS215j en vervolgens migratie naar DS916+ mislukt ook met dezelfde fout
- Synology Assistant geeft dezelfde foutmelding
- De schijf is van mei 2016, dus net een jaar oud

Heeft iemand suggesties? -O-

Xbox Live: MarkH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:49

Perkouw

Moderator General Chat
@MarkH NL Echt heel flauw ik weet het, maar probeer het is met een andere disk.

Edit: Kijk anders is met een tooltje als HDTune als je hem aan je pc hangt wat voor waardes je ziet onder het tabje 'health'. Maak er anders even een screenshot van en post die hier.

[ Voor 61% gewijzigd door Perkouw op 12-06-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkH NL
Perkouw schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:38:

Edit: Kijk anders is met een tooltje als HDTune als je hem aan je pc hangt wat voor waardes je ziet onder het tabje 'health'. Maak er anders even een screenshot van en post die hier.
Heb op het moment geen andere disk, krijg er waarschijnlijk morgen een te leen van een collega.

Resultaten van HD Tune:
https://drive.google.com/..._BE-mcFBFMWNCSnpaMlE/view

Update, draai nu op de PC met Windows Data Lifeguard Diagnostics van WD een nieuwe uitgebreide scan, misschien dat daar meer info uit komt (duurt nog zo'n 11 uur).

[ Voor 12% gewijzigd door MarkH NL op 12-06-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik probeer om met CloudSync een backup van een bepaalde map te maken naar TransIP-Stack (via webdav).
Nu kijg ik elke keer van CloudSync de volgende foutmelding.

"unknown error occurs. Please try again later."

Stomme is als ik een andere map pak welke in dezelfde hoofdmap staat werkt het ineens wel.
De rechten van de mappen zijn gelijk.

Iemand enige idee wat hier misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een .deb op een Synology installeren maar heb totaal geen idee hoe dit te doen en ook zoeken geeft mij geen oplossing.

Hoe zou ik dit kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 08:36
MarkH NL schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:37:
Goed, na bijna een week bezig geweest te zijn kom ik er even niet meer uit..

Ik heb vorig jaar een DS215j aangeschaft om eens mee te beginnen. Begin van de maand besloten om te upgraden naar een DS916+ (8GB) met de schijf uit de DS215j (een
pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB

Migratie ging zonder problemen en NAS heeft zo'n 2-3 weken goed gewerkt. Sinds vorige week maandag kon ik de NAS niet meer benaderen, een reboot hielp een paar minuten maar daarna kwamen de problemen weer terug. Uiteindelijk de schijf er weer uit gehaald en aan m'n PC gehangen. Daar een extra backup van alle bestanden gemaakt en de schijf leeggemaakt zodat ik een nieuwe install kan doen. Na de schijf weer in de DS916+ gehangen te hebben blijf ik vastlopen bij het installeren van DSM.
Op ongeveer 50% van de installatie krijg ik de fout "Kan het bestand niet installeren. Het bestand is mogelijk beschadigd. (13)".

- Ik heb verschillende (recente (6.0, 6.1, 6.1.1) versies van DSM via de site gedownload (en de MD5 hashes gecontroleerd), installatie mislukt telkens.
- Schone installatie op de DS215j geeft geen problemen, een korte SMART scan daarna ook niet. De lange SMART scan bleef uiteindelijk hangen op 90% (na 9 uur gedraaid te hebben)
- Snelle SMART scan van de disk op m'n PC leverde niks op.
- Install op DS215j en vervolgens migratie naar DS916+ mislukt ook met dezelfde fout
- Synology Assistant geeft dezelfde foutmelding
- De schijf is van mei 2016, dus net een jaar oud

Heeft iemand suggesties? -O-
Lijkt mij eerder een hardware (memory defect) in de 916 dan iets met die harddisk als ik het zo lees. Draai eens een Synology Memtest vanuit de assistant...

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

GeeMoney schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:48:
[...]

Synology is wat mij betreft heer en meester met hun software/packages en hardware combinatie. Ik heb Netgear gehad en QNAP even gebruikt maar Synology vond ik toch net even aantrekkelijker.

Zelfbouw had je ook kunnen overwegen maar dan moet je vaak op gemak inleveren.
Heb wel het idee dat Qnap qua hardware goedkoper is, virtualizatie kan op goedkopere modellen. Voor Docker moet je een hele dure synology kopen. Maar DSM is wel veel beter dan Qnap zijn software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkH NL
Perkouw schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:38:

Volledige scan is inmiddels compleet, waren een paar bad sectors gevonden en die konden gefixt worden. Is het nog een goed idee om de schijf te gebruiken?
SpoekGTi schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:59:
[...]

Lijkt mij eerder een hardware (memory defect) in de 916 dan iets met die harddisk als ik het zo lees. Draai eens een Synology Memtest vanuit de assistant...
Gisteravond nog even snel gekeken en kon de optie aanzetten in de assistant maar niet laten draaien op m'n NAS, waarschijnlijk moet DSM geïnstalleerd zijn of er moet een schijf in zitten?

Anyways, heb net van een collega een schijf gekregen en zal vanavond nog eens een poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@MarkH NL Laat maar even weten hoe het met die andere disk gaat. Al is een memory check ook geen verkeerde zoals hierboven gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Perkouw schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:00:
@MarkH NL Laat maar even weten hoe het met die andere disk gaat. Al is een memory check ook geen verkeerde zoals hierboven gesuggereerd.
^ en verder: zorg voor backups. Bad sectors zijn bad news - kwestie van tijd voor er meer komen en ze niet meer hersteld kunnen worden. Als je garantie hebt op de disk(s) is het nu een goed moment om een RMA te plannen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:31:
[...]

Het is gelukt. Gewoon een disk eruit getrokken (eerst de NAS down gebracht uiteraard) en vervolgens geboot met een nieuwe, lege, disk. Shares overgezet (via Control Panel, Volumes kun je niet moven namelijk) en het trucje herhaald met de andere.

Het enige issue zat 'm in de Apps, deze kun je zelf niet moven. Kreeg wel een melding van DSM dat de System Partition Failed was, dus die repaired. De meeste Apps waren daarna nog gewoon in werking, op 2 na (MariaDB en phpMyAdmin). M'n KODI database was ik dus kwijt, maar goed... dat was niet zo'n probleem (opnieuw laten aanmaken). Ook kun je de nummering van de Volumes niet wijzigen dus in de apps zoals SR en CP moest ik de juiste paden opgeven.

Al met al is het een beetje prutsen, maar het resultaat is er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik draai SickRage in Docker, echter kreeg SickRage niets gedownload, ik dacht dat het door de connectie lag met de indexers, echter na het opnieuw opstarten van de NAS start de container van SickRage niet automatisch, als ik hem handmatig start krijg ik de melding "Container bestaat niet."

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Kun je ook alleen notificaties krijgen van je DS Surveillance Station wanneer je niet thuis bent en hij herkent motion/beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkH NL
Perkouw schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:00:
Andere disk geeft hetzelfde probleem :( ga contact opnemen voor retour/replacement van de DS916.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:11:
[...]

^ en verder: zorg voor backups. Bad sectors zijn bad news - kwestie van tijd voor er meer komen en ze niet meer hersteld kunnen worden. Als je garantie hebt op de disk(s) is het nu een goed moment om een RMA te plannen :-)
True :) data op de disk is niet super belangrijk en heb daar nog een backup van op de pc staan. Lijkt met dat DSM op gegeven moment ook wel aangeeft dat er problemen met de schijf zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@MarkH NL Hé, vervelend om te horen. Memtest kreeg je niet voor elkaar op die unit toch? Maar even RMA doen dan inderdaad, laat maar even weten wanneer je een nieuw exemplaar hebt. Hopen dat die wel gelijk werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Krijgt iemand het voor elkaar om van de Surveillance Station modus de wisselen tussen home- en away-modus?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JJoINybh.png
Motion detection + screenshots per e-mail of zelfs push berichten werkt perfect, maar hij kijkt niet echt op er iemand thuis is. Ik heb het zowel via de web interface, iOS als Mac applicatie al proberen te vinden. Misschien is de geofencing home mode optie er wel op Android, maar er is ook zo weinig over te lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door chronoz op 14-06-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 17:48
Ik heb sinds kort een DS1817+ en heb Surveillance Station getest met één IP camera. Bevalt uitstekend.
Nu wil ik de rest van het huis beveiligen en ben op zoek naar goedkope licentiecodes.
Heeft iemand nog tips? De goedkoopste bundel voor 4 camera's die ik kan vinden is 185,99 euro bij Coolblue.

[ Voor 14% gewijzigd door Freaky Max op 14-06-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:36

timovd

Voorsprong door techniek

@Freaky Max Check Ebay!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Freaky Max Synology checkt licenties tegenwoordig. Ik heb ooit ook via eBay gekocht en na een tijdje zijn ze geblokkeerd (al kun je ze tegenwoordig al niet meer dubbel activeren zover ik weet). Ik zou het advies van @timovd heroverwegen - Synology adviseerde me alleen te kopen bij resellers die op hun eigen site staan. Als er dan problemen zijn met je licentie heb je support:

https://www.synology.com/nl-nl/wheretobuy/Netherlands

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-06-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
Klopt, ik zag ook geen goede prijzen op E-Bay.
Ik heb trouwens nog een oude Synology staan met één 'default license', is het mogelijk om deze over te zetten naar de nieuwe Synology? Ik zag daar niets over staan op hun website. Het is zonde om die weg te gooien.
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:36:
@Freaky Max Synology checkt licenties tegenwoordig. Ik heb ooit ook via eBay gekocht en na een tijdje zijn ze geblokkeerd (al kun je ze tegenwoordig al niet meer dubbel activeren zover ik weet). Ik zou het advies van @timovd heroverwegen - Synology adviseerde me alleen te kopen bij resellers die op hun eigen site staan. Als er dan problemen zijn met je licentie heb je support:

https://www.synology.com/nl-nl/wheretobuy/Netherlands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Freaky Max ja dat gaat zover mij bekend niet. Los gekochte licenties kun je importeren maar ook weer exporteren/deactiveren. Die optie heeft de ingebouwde licentie niet, nog zie je een licentiesleutel.

Je kunt wel je nwe NAS als master instellen en dan je extra nas 1 camera laten bedienen en die weer koppelen aan je nieuwe nas. Heb daar ooit met 2 nassen mee zitten prutsen. Handig? Niet per se. Wel leerzaam :+

https://www.synology.com/...logy_Surveillance_Station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
Hahahaha, ik wil de oude NAS off-site zetten voor backups. Maar geen slecht idee :)
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:14:
@Freaky Max ja dat gaat zover mij bekend niet. Los gekochte licenties kun je importeren maar ook weer exporteren/deactiveren. Die optie heeft de ingebouwde licentie niet, nog zie je een licentiesleutel.

Je kunt wel je nwe NAS als master instellen en dan je extra nas 1 camera laten bedienen en die weer koppelen aan je nieuwe nas. Heb daar ooit met 2 nassen mee zitten prutsen. Handig? Niet per se. Wel leerzaam :+

https://www.synology.com/...logy_Surveillance_Station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Sinds kort dus trotse eigenaar van een DS216+ II. Na wat teleurstellingen over de diverse snelheden moet ik bekennen dat het wel potente dingetjes zijn. Paar irritaties:

- Video Station en Photo Station (in feite alle "stations"...) starten altijd in zo'n beetje de minst bruikbare view: ik wil timeline en bepaalde sorteringen. Het lijkt erop dat zij geen geheugen hebben wat dat betreft. Is daar wellicht iets aan te doen? M.a.w. ik wil dat de settings onthouden worden. Of dat de initiële instellingen aan te passen zijn. Mijn dank is groot.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart2005 op 14-06-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kan DSM ook remote docker containers draaien? Dat zou wel handig zijn voor cpu-intensive applicaties. Ik heb net een nieuwe NAS van 850 euro, maar die is al genoeg CPU nu kwijt aan indexering, ultimate search (of ik dat nodig heb err...), btrfs deduplicatie (eigen test) en nog een paar andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://www.synology.com/en-global/releaseNote/DS415+

Version: 6.1.2-15132

(2017/06/15)
Important Note
The update is expected to be available for all regions within the next few days, although the time of release in each region may vary slightly.
This update will restart your Synology NAS.
What's New in DSM 6.1.2
Added the support of 32-bit models for repairing or expanding single volumes up to 16TB.
Enhanced the write performance of the AFP in Mac environments.
Added support for DHCP server lease time to be measured in seconds.
Fixed Issues
Upgraded Samba to version 4.4.13, and fixed a security vulnerability (CVE-2017-2619).
Fixed an issue where some users might experience failure when updating domain data, and enhanced the speed of domain data updates.
Fixed an issue where users might experience failure when joining a domain.
Fixed an issue where volume creation might fail on some models.
Fixed an issue where SSD cache status might not be correctly reported via the SNMP.
Fixed an issue where SSD read-write cache might fail to be loaded when upgraded to a larger cache in RAID 1.
Enhanced the resource usage rate of passive servers on SHA clusters.
Enhanced the stability of the unmounting process for encrypted shared folders.
Fixed an issue where the L2TP connection service might not work properly for IPv6 clients.
Fixed an issue where MTUs might be incorrect after Bond is established on DSM.
Fixed an issue where the IPv6 service might not work properly.
Fixed an issue where gateway information might be lost when Bond is removed.
Adjusted the payment method in Package Center. To enable Paypal payment, please check "Enable additional payment options" in Settings.
Refined the IronWolf Health Management (IHM) thresholds.
Fixed issue where some 4TB IronWolf drives were not detected when IronWolf Health Management (IHM ) was enabled.
Modified description of drive health status.

Mmmm, system getting ready melding 15 min na reboot.... :'(

Edit2: vermoed dat het komt door de app virtual manager beta. Deze is nu niet meer compatible met een standaard DS415+. Geen idee of die wel door start als je 8GB erin hebt....

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 15-06-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:19
Quakie schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:17:
.....
Mmmm, system getting ready melding 15 min na reboot.... :'(

Edit2: vermoed dat het komt door de app virtual manager beta. Deze is nu niet meer compatible met een standaard DS415+. Geen idee of die wel door start als je 8GB erin hebt....
Na het updaten naar 6.1.2 komt de Virtual Machine Manager niet meer up.
Bij een check in de package center geeft hij de melding dat de package gestopt is en als omschrijving :
The package version installed is incompatible with your DSM.

Dit is op een DS415+ met 8GB.

Hoop dat ik een standalone package vanaf een andere DS versie kan laden, maar de melding geeft me niet veel hoop iig ;w

Edit:
Als je van deze lokatie de laatste VMM download, kun je hem handmatig updaten binnen Package Center
https://usdl.synology.com/download/Package/spk/Virtualization/2.0.1-7935/
Hierna werkt VMM weer gewoon op de DSM415+ met 8GB *O*

[ Voor 17% gewijzigd door m2dekker op 15-06-2017 10:23 ]

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Laatst online: 12-09 11:09
Kwam net een aanbieding tegen voor de Synology DS214+ nieuw te koop voor €159,-

Ik was eigenlijk aan het overwegen een DS216+II te kopen, maar dit is wel een mooie prijs waardoor ik twijfel. Wat denken jullie? Zitten er nadelen aan om dit oudere model te kopen?

Thanks! :)

Edit: linkje vergeten :P

[ Voor 27% gewijzigd door P1nGu1n op 15-06-2017 11:27 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Pagina: 1 ... 111 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).