Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Zal het inderdaad gelijk aan zetten. Kan morgen pas kijken. Hij draait wel raid 1.SmiGueL schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:28:
[...]
Log als admin in op de NAS zelf, en kijk bij File Station of het in de prullenbak (in de gedeelde folder staat dan bovenaan een #recyle mapje) staat?
Als je geen prullenbak hebt zou ik die gelijk even aanzetten om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen. (PS: Ga dit a.u.b. niet i.p.v. een back-up!, maar iets zegt mij dat die er dus ook niet was..?)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb geen idee welke qua pure performance sneller is. Maar in de praktijk zul je hier niets van merken (of je moet een NAS hebben met zeer zwakke CPU), De Gbit verbinding is altijd een beperking eigenlijk.Marcel_EA schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:07:
Ik lees veel tegenstrijdige dingen over SHR vs RAID5.
De ene site lees ik dat RAID5 iets meer performance heeft en op de andere site lees ik juist dat SHR iets beter presteert.
Wat is jullie ervaring?
Ik heb 4x 4TB red's en die zal ik voorlopig nog wel gebruiken. Dus uitbreiden zit er voorlopig niet in.
Het gaat mij dus puur om performance.
SHR heeft iets meer overhead maar het gaat pas tellen bij veel spindels. Daarom kan je ook geen SHR gebruiken op de grotere modellen.Marcel_EA schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:07:
Ik lees veel tegenstrijdige dingen over SHR vs RAID5.
De ene site lees ik dat RAID5 iets meer performance heeft en op de andere site lees ik juist dat SHR iets beter presteert.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Welke modellen hebben dan geen ondersteuning voor SHR ?DukeBox schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:08:
[...]
SHR heeft iets meer overhead maar het gaat pas tellen bij veel spindels. Daarom kan je ook geen SHR gebruiken op de grotere modellen.
Check dit en help mee!
Alles boven de MKB modellen.DaMoUsYs schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:16:
Welke modellen hebben dan geen ondersteuning voor SHR ?
Ik zou dan toch voor SHR gaan, dat stukje flexibiliteit is erg fijn. Je kan dan altijd 2 van de 4 HDD's upgraden en heb je meteen die ruimte tot je beschikking.
Thanks. Ik denk idd dat het toch wel een goede keuze is om SHR te gebruiken.
Wellicht over 3 of 4 jaar wil ik upgraden en dan is het wel makkelijk.
Ik gebruik dus sinds gisteren Hyper Backup icm Amazon Cloud Drive voor de backups, alleen dit gaat enorm traag terwijl de CPU maar op rond de 50-70% zit tijdens de backups. Ik ben sinds gisteravond ~21.00 bezig om ~400GB aan camera beelden te uploaden naar Amazon Cloud Drive, alleen er is nu nog maar 35GB geupload terwijl ik een 500/500 verbinding heb hier.
Ligt dit aan de Synology, of doe ik zelf wat verkeerd? Zelf uploaden (apps, browser) naar Amazon Drive haalt bij mij wel een hoge snelheid.
Kijk eens naar disk IO stats? En evt. speed limits weghalen / bandbreedte reservering instellen?BlazeMuis schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:04:
Ik gebruik een DS215j om continue de beelden van mijn IP camera's op te slaan, verder wordt het niet echt veel gebruikt anders dan een paar kleine bestanden te delen in mijn lokale netwerk.
Ik gebruik dus sinds gisteren Hyper Backup icm Amazon Cloud Drive voor de backups, alleen dit gaat enorm traag terwijl de CPU maar op rond de 50-70% zit tijdens de backups. Ik ben sinds gisteravond ~21.00 bezig om ~400GB aan camera beelden te uploaden naar Amazon Cloud Drive, alleen er is nu nog maar 35GB geupload terwijl ik een 500/500 verbinding heb hier.
Ligt dit aan de Synology, of doe ik zelf wat verkeerd? Zelf uploaden (apps, browser) naar Amazon Drive haalt bij mij wel een hoge snelheid.
https://www.synology.com/...on_network_trafficcontrol
[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 03-04-2017 11:10 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Verwijderd
Ga er maar vanuit dat het weg is.
Volgende keer (1) de prullenbak inschakelen en beter (2) regelmatig een echte backup naar aparte HD maken.
Zie dit als een ervaring die iedereen minstens 1 maal opdoet.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 11:16 ]
Disk en Volume gebruik zit op 40-55% (maximaal 55 is wat ik gezien heb) tijdens het uploaden/backuppen.TommyGun schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:08:
[...]
Kijk eens naar IO stats? En evt. speed limits weghalen / bandbreedte reservering instellen?
Ik heb geen speed limits etc ingesteld.
Kan de verbinding vanaf je NAS de bottleneck zijn? Doe eens een speedtest vanaf de NAS zelf?BlazeMuis schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:11:
[...]
Disk en Volume gebruik zit op 40-55% (maximaal 55 is wat ik gezien heb) tijdens het uploaden/backuppen.
Ik heb geen speed limits etc ingesteld.
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=72144
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=72144#p396952
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=72144#p406834
(Ik weet niet welke methode het best is, zelf heb ik dit nog nooit geprobeerd).
Wellicht ten overvloede nog; https://www.synology.com/...f_file_transfers_are_slow
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 03-04-2017 11:30 ]
Bedankt, heb het uitgetest op mijn oude DS209+II en via fdisk -l vind je inderdaad dat de tweede disk /dev/sdb is.kraades schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:34:
@bolke de beer
Met commando fdisk -l als root zie je de disks. Waarschijnlijk zit de tweede disk op /dev/sdb.
De islam kan uw vrijheid schaden
Dit had je binnen 5sec zelf gevonden hoor:
https://www.synology.com/nl-nl/products/DS216j#spec
Mogelijke oplossing is:
Je huidige nas als backup gebruiken en daar je ups op aansluiten en via het netwerk power status door geven aan je nieuwe nas...
zo heb je en een backup en ups support op beiden apparaten. Het is ook gelijk een groot nadeel...bijv bij brand of diefstal zijn beide weg.
[ Voor 56% gewijzigd door Quakie op 03-04-2017 13:45 ]
Ik teken nergens meer voor
De backup (oude) NAS komt op een andere lokatie te staan, 100 km verderop dus dat word goed geregeld. Dan maar 1 HDD minder aan de hoofd NAS.
De islam kan uw vrijheid schaden
Staat het toevallig niet in de recycle-bin van 'File Station'? Ja kan in 'File Station' zoeken op de naam, misschien vind je het dan.Wackmack schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:24:
Mijn vader heeft per ongeluk een mapje verwijderd van de NAS. Nu zit ik te googelen maar hoe meer ik lees hoe minder vertrouwen ik heb of je iets terug kan halen.
De programma's die je kan draaien op Windows werken blijkbaar niet voor een nas schijf.
Iemand nog een tip of is het pertinent weg?
Klopt inderdaad. Prullenbak is gelijk aan gezet.Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:11:
@Wackmack
Ga er maar vanuit dat het weg is.
Volgende keer (1) de prullenbak inschakelen en beter (2) regelmatig een echte backup naar aparte HD maken.
Zie dit als een ervaring die iedereen minstens 1 maal opdoet.
Is dit iets wat in DSM geregeld kan worden of toch via een router?
Dit had mijn vorige NAS ook en nu valt me dit weer op. Ik draai 2 aparte volumes. Zou het iets met hibernate te maken kunnen hebben dat de 2e HDD wel af en toe in hibernate gaat tov de 1e HDD?
Cloud Sync --> Account naar OneDrive (User1)
Basismap(User1) --> OneDrive
Willekeurige map(User1) --> OneDrive
Dan is het mogelijk om een schema in te stellen. Maar het is niet mogelijk om voor elke gesynchroniseerde map een schema te maken. Het account 2 keer toevoegen kan ook niet, want dan zegt het programma dat het account al toegevoegd is. Dit klinkt voor mij als een redelijke normale functie. Hoe kan ik dit als een request inschieten, want voor mij is dit toch wel handig. De camera hoeft naar mijn OneDrive alleen in de avond en s'nachts, maar de hele dag door wil ik dat mijn bestanden gescynced worden op de OneDrive.
Ja, dit kun je overigens in je log terug vinden.schumi2004 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:51:
Zou het iets met hibernate te maken kunnen hebben dat de 2e HDD wel af en toe in hibernate gaat tov de 1e HDD?
Ja dat kan.MaZe schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:37:
Vraagje, ik overweeg een DS216 te kopen maar vraag me af of het mogelijk is om een webserver te draaien via mijn (ISP) IP en ander verkeer via een VPN (service) te laten lopen?
Is dit iets wat in DSM geregeld kan worden of toch via een router?
Grappig, ik zie het ook in mijn DS410. Schijf 1 en 2 zijn 1,5TB, en gelijk in gebruik genomen. Schijf 3 en 4 zijn nieuwer, 4TB, daar is de Power Cycle Count gelijk,schumi2004 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:51:
Iemand enig idee waarom (in mijn geval) de twwede HDD een 3x hogere Power Cycle Count SMART waarde heeft als HDD1?
Dit had mijn vorige NAS ook en nu valt me dit weer op. Ik draai 2 aparte volumes. Zou het iets met hibernate te maken kunnen hebben dat de 2e HDD wel af en toe in hibernate gaat tov de 1e HDD?
Ik draai 1 groot volume. Opvallend ...
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik heb het werkende op de iPad. Werkte direct zonder problemen?.TerrorSource schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:30:
Heeft er iemand OpenVPN werkend icm iOS of een goede handleiding er voor? Ik blijf in de app op "disconnected" staan ondanks dat ik het vinkje van "Connect" aanzet
Volgens mij ondersteunt iOS zelf geen OpenVPN (zonder jailbreak)?TerrorSource schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:30:
Heeft er iemand OpenVPN werkend icm iOS of een goede handleiding er voor? Ik blijf in de app op "disconnected" staan ondanks dat ik het vinkje van "Connect" aanzet
zie ook nieuws: Officiële OpenVPN-app verschijnt voor iOS
Heb je het met een app geprobeerd?
https://itunes.apple.com/...-connect/id590379981?mt=8
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
[ Voor 35% gewijzigd door Cartman! op 10-04-2017 09:01 ]
Ik gebruik deze app.pietje63 schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:45:
[...]
Volgens mij ondersteunt iOS zelf geen OpenVPN (zonder jailbreak)?
zie ook nieuws: Officiële OpenVPN-app verschijnt voor iOS
Heb je het met een app geprobeerd?
https://itunes.apple.com/...-connect/id590379981?mt=8
Heb vanuit Synology VPN Server een export gedraait, external IP aangepast en via iTunes geïmporteerd.
- Krijg dan de melding binnen de App dat er geen Cert gevonden kan worden in keychain
- username/pw invullen, save aanvinken en connect schuifje omhalen > blijft op Disconnected staan, je ziet geen beweging. na een minuutje ofzo gaat het schuifje weer vanzelf uit(time-out denk ik)
Welke handleiding heb jij gebruikt voor iOS/OpenVPN om het werkend te krijgen?Cartman! schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:00:
Ik gebruik die OpenVPN Connect app en dat werkt perfect op zowel jailbroken als niet-jailbroken devicesOp Android hetzelfde verhaal
Met Tasker op Android verbindt de telefoon automatisch met VPN zodra het eigen netwerk verlaten wordt, voor iOS heb ik hier helaas nog niks voor gevonden.
Forward je wel de ingestelde poort ook naar de NAS?TerrorSource schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:50:
[...]
Ik gebruik deze app.
Heb vanuit Synology VPN Server een export gedraait, external IP aangepast en via iTunes geïmporteerd.
- Krijg dan de melding binnen de App dat er geen Cert gevonden kan worden in keychain
- username/pw invullen, save aanvinken en connect schuifje omhalen > blijft op Disconnected staan, je ziet geen beweging. na een minuutje ofzo gaat het schuifje weer vanzelf uit(time-out denk ik)
Geen, gewoon zelf uitgevogeld. Ik heb de config die standaard gemaakt wordt nog getweakt zodat deze nog een stuk verhard/veiliger is dan standaard.Welke handleiding heb jij gebruikt voor iOS/OpenVPN om het werkend te krijgen?
Forwarding staat goed.Cartman! schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:00:
[...]
Forward je wel de ingestelde poort ook naar de NAS?
[...]
Geen, gewoon zelf uitgevogeld. Ik heb de config die standaard gemaakt wordt nog getweakt zodat deze nog een stuk verhard/veiliger is dan standaard.
opvn file werkt wel op Macbook en ook bij collega op zijn iPhone (iOS 10.2.1). Zelf draai ik 10.3.2 beta dus misschien ligt het daar aan.
Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken om de data van mijn NAS te back-uppen naar de cloud en Amazon is de naam die steeds terugkomt.
Ik gebruik Amazon Cloud Drive sinds een week nu, en heb er al meer dan 500GB op staan (backups/camera beelden sync). Werkt prima hier, ben er erg blij mee, en het kost maar $60 per jaar wat zo'n €5 per maand is.dotacom schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:22:
Is Amazon drive momenteel de meest voordelige cloud storage provider om te gebruiken als back-up?
Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken om de data van mijn NAS te back-uppen naar de cloud en Amazon is de naam die steeds terugkomt.
Collega heeft zijn iPhone geupdate naar 10.3.1 en krijgt "authentication failed" melding. Lijkt dus aan de iOS 10.3+ versies te liggen.Cartman! schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:00:
[...]
Forward je wel de ingestelde poort ook naar de NAS?
[...]
Geen, gewoon zelf uitgevogeld. Ik heb de config die standaard gemaakt wordt nog getweakt zodat deze nog een stuk verhard/veiliger is dan standaard.
EDIT: TCP gaat bij hem na 10.3.1 update wel goed. bij mij nog steeds niet op 10.3.2 beta.
[ Voor 9% gewijzigd door makooy op 10-04-2017 11:38 ]
Volgens mij dan dit door 2 zaken komen. Ten eerste hoef je, als je enkel leest van een RAID array, niet altijd bij alle schijven te zijn. Immers de parity/kopiedata hoeft enkel benaderd te worden als er een probleem is of je data aan het aanpassen bent.pven schreef op zondag 9 april 2017 @ 23:15:
[...]
Grappig, ik zie het ook in mijn DS410. Schijf 1 en 2 zijn 1,5TB, en gelijk in gebruik genomen. Schijf 3 en 4 zijn nieuwer, 4TB, daar is de Power Cycle Count gelijk,
Ik draai 1 groot volume. Opvallend ...
Ten tweede zet de Synology ook wat software op je disks. Als de software die iedere keer nodig is enkel op disk 1 staat kun je hierdoor ook een hogere cycle count zien.
Bij mijn oude DS410 met 4x 2TB schijven in RAID 5 (nooit een disk vervangen) is het helemaal raar:
DISK 1: 41117 uur, 14465x start/stop
DISK 2: 45969 uur, 14516x start/stop
DISK 3: 45969 uur, 14524x start/stop
DISK 4: 45974 uur, 14520x start/stop
Bij mijn nieuwe 416play met 4x 6TB schijven in RAID 5 is het perfect in balans:
DISK 1: 1432 uur, 469x start/stop
DISK 2: 1431 uur, 469x start/stop
DISK 3: 1431 uur, 469x start/stop
DISK 4: 1431 uur, 469x start/stop
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Heb je dan de optie US genomen bij het aanmaken van je Cloud Drive account?BlazeMuis schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:30:
[...]
Ik gebruik Amazon Cloud Drive sinds een week nu, en heb er al meer dan 500GB op staan (backups/camera beelden sync). Werkt prima hier, ben er erg blij mee, en het kost maar $60 per jaar wat zo'n €5 per maand is.
Je kan gewoon je land selecteren.dotacom schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:49:
[...]
Heb je dan de optie US genomen bij het aanmaken van je Cloud Drive account?
NL stond daar toch niet tussen als optie?
Ik had alleen USA, United Kingdom, Spain, Italy, Germany, ..
Kan je ergens zien waar hij gehost staat? Ik heb een proef account aangemaakt een tijd geleden maar ik kreeg een foutmelding als ik koos voor Germany maar heb nu geen idee waar hij staat..dotacom schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:59:
[...]
NL stond daar toch niet tussen als optie?
Ik had alleen USA, United Kingdom, Spain, Italy, Germany, ..
Op 10.3.2 beta werkt de OpenVPN app niet, ik zie ook geen logging. Zal echt komen door de beta denk ik,Hulliee schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:10:
@TerrorSource ik draai hier ook openvpn op 10.3.1, iPad en iPhone. Draait goed. Alleen de verbinding opzetten moet ik wel via de app doen. Activeren vd vpn-verbinding, die wordt aangemaakt in iOS settings, werkt niet.
OpenVPN moet inderdaad altijd via de app zelf, op Android kan je wel meer qua opzetten van de verbinding.
Het volgende wil ik voor elkaar krijgen:
Ik heb een map pictures, hier staat al mijn foto's in.
Photo station maakt een map genaamd photo. Ik wil nu alle foto's uit de map pictures linken naar de map photo zodat Photo Station zijn werk kan doen.
Dubbel opslaan van de foto's vind ik namelijk geen straks plan.
Is dit mogelijk en zoja hoe?
Kan je niet gewoon de map "pictures" in "photo" zetten of de inhoudt verplaatsen?Marcel_EA schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:45:
Is er iemand die weet hoe ik een map kan symlinken naar een andere?
Het volgende wil ik voor elkaar krijgen:
Ik heb een map pictures, hier staat al mijn foto's in.
Photo station maakt een map genaamd photo. Ik wil nu alle foto's uit de map pictures linken naar de map photo zodat Photo Station zijn werk kan doen.
Dubbel opslaan van de foto's vind ik namelijk geen straks plan.
Is dit mogelijk en zoja hoe?
Dat zou kunnen maar dan heb ik een probleem met de rechten.
Ik heb 2 media spelers met allebei een account, deze hebben rechten op de map pictures.
Zodat ik op de TV foto's kan kijken.
Maar de map photo kan je niet bewerken qua rechten. Ik maak gebruik van photo station accounts dus dat loopt niet goed.
De verbinding is tot stand gekomen, maar ik kan helaas niet internetten.
Volgens de Help zou alles goed moeten zijn.
In mijn router heb ik port 1194 forwarded. Het het OpenVPN config bestand aangepast met mijn externe IP adres. # weggehaald bij 'redirect-gateway def1'.
Vergeet ik iets? Kan ik testen of er wel een verbinding is?
Webpagina op Android zegt ERR_NETWORK_CHANGED
[ Voor 5% gewijzigd door Buffalo op 10-04-2017 20:25 ]
Ik heb deze in mijn DS 412+ geïnstalleerd en het systeem draait weer. Het viel me op dat na de upgrade van 512 MB naar 2GB het nieuwe geheugen meteen voor 40% bezet was. Ook idle. Is dat normaal? Zoekt het besturingssysteem van Synolgy naar een balans in geheugenbeslag dat afhankelijk is van de grootte van het geheugen?Senaxx schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:33:
[...]
Ik heb de Kingston KVR13S9S6/2 1x2GB, DDR3, SODIMM gekocht. Deze heb ik destijd bij 4launch.nl gekocht maar deze zit niet meer in het assortiment.
Maar volgens de pricewatch nog goed beschikbaar
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR13S9S6/2
Kort door de bocht: goede encryptie met snellere performance.Wobblier schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:09:
Vraagje: Ik gebruik ook VPN. Waarom kiezen jullie voor openVPN en niet l2tp?
Ook is OpenVPN iets "flexibeler".
Je kan eventueel op port 443 (TCP) je OpenVPN daemon draaien.
Hierdoor zou je eigenlijk overal waar er HTTPS verkeer (443) toegestaan is verbinding kunnen maken met je OpenVPN server.
Zie hier voor wat vergelijkingen:
https://www.vpnuniversity...s-openvpn-vs-l2tp-vs-sstp
https://support.purevpn.com/compare-vpn-protocols
[ Voor 20% gewijzigd door WRT54G op 10-04-2017 21:24 ]
Maar het grote doel hiervan is om buiten mijn netwerk Pi-Hole te kunnen gebruiken, die op een Raspberry is geïnstalleerd.
Ik had begrepen dat dit zou moeten werken, omdat je via VPN verbinding maakt met je eigen netwerk. Binnen mijn netwerkt werkt Pi-Hole uitstekend.
Maar nu MET Open VPN verbonden heb ik wel internet op 4G, maar Pi-Hole werkt niet.
Ik heb de DNS van Pi-Hole ingevuld.
Zou het kunnen dat het niet werkt omdat de DNS een intern IP adres heeft? En je extern op het 4G netwerk zit?
EDIT: Overigens zie ik nu met OpenVPN verbonden op Android mijn eigen externe IP op www,watismijnip,nl.
Dat lijkt me ook niet te kloppen. Of klopt dit juist wel?
[ Voor 12% gewijzigd door Buffalo op 10-04-2017 21:32 ]
Als je vanaf 4G naar je eigen lan netwerk connect, zou je het externe ip moeten zijn. Ik heb ook de dns van mijn pi-hole opgegeven en alles gaat nu via pi-hole alsof ik thuis ben.Buffalo schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:29:
Goed, de verbinding werkt nu wel. Ik heb nu ook de DNS ingevuld.
Maar het grote doel hiervan is om buiten mijn netwerk Pi-Hole te kunnen gebruiken, die op een Raspberry is geïnstalleerd.
Ik had begrepen dat dit zou moeten werken, omdat je via VPN verbinding maakt met je eigen netwerk. Binnen mijn netwerkt werkt Pi-Hole uitstekend.
Maar nu MET Open VPN verbonden heb ik wel internet op 4G, maar Pi-Hole werkt niet.
Ik heb de DNS van Pi-Hole ingevuld.
Zou het kunnen dat het niet werkt omdat de DNS een intern IP adres heeft? En je extern op het 4G netwerk zit?
EDIT: Overigens zie ik nu met OpenVPN verbonden op Android mijn eigen externe IP op www,watismijnip,nl.
Dat lijkt me ook niet te kloppen. Of klopt dit juist wel?
Precies hetzelfde hier dan. Op 4G zie ik mijn externe IP. DNS heb ik het IP van de Pi-Hole opgegeven.Hulliee schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:47:
[...]
Als je vanaf 4G naar je eigen lan netwerk connect, zou je het externe ip moeten zijn. Ik heb ook de dns van mijn pi-hole opgegeven en alles gaat nu via pi-hole alsof ik thuis ben.
Vreemd dat het niet werkt bij mij.
Ik heb trouwens ook ieder geval 1 website die zo ie zo niet werkt op mijn telefoon als ik via VPN verbonden ben.
Moet in het config bestand voor 'dhcp-option DNS xx.xx.xx.xx' het hekje wel of niet staan? Dit is wel het geval bij mij nu.
Duidelijk, thnx. Ik merk dat de DS213+ niet veel snelheid haalt met l2tp. (~15 megabit op een low latency netwerk). Maar ik heb wel het geluk dat mijn router (airport) het forwarden ervan ondersteund en vond het niet nodig zijn van een extra app ook wel aantrekkelijk.Marcel_EA schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:20:
Kort door de bocht: goede encryptie met snellere performance.
Ook is OpenVPN iets "flexibeler".
Je kan eventueel op port 443 (TCP) je OpenVPN daemon draaien.
Hierdoor zou je eigenlijk overal waar er HTTPS verkeer (443) toegestaan is verbinding kunnen maken met je OpenVPN server.
Toch maar eens openvpn uitproberen dan
Voornamelijk omdat ik nu ook moderne applicaties ben gaan draaien als de Unifi controller, Sickrage omdat ze allemaal veel geheugen gebruiken. En ik ben ook begonnen te spelen met Docker.
[ Voor 123% gewijzigd door Zorian op 11-04-2017 11:17 ]
Ja.Politoer schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:12:
[...]
Ik heb deze in mijn DS 412+ geïnstalleerd en het systeem draait weer. Het viel me op dat na de upgrade van 512 MB naar 2GB het nieuwe geheugen meteen voor 40% bezet was. Ook idle. Is dat normaal? Zoekt het besturingssysteem van Synolgy naar een balans in geheugenbeslag dat afhankelijk is van de grootte van het geheugen?
Mijn DS213+ gebruikt 75MB (vd 512) met kale DSM.
Mijn DS415+ gebruikte standaard rond de 350/400 (van 2024). Tijdje met 8GB gedraaid en dan is het nog meer... Dit is eigenlijk hoe je het ook wilt hebben.. Vrije geheugen wordt gebruikt voor cache. Hierdoor zou je dus kunnen overwegen om zelf geheugen uit te breiden als het kan.
Is die er als officiele package dan? Of is het een community package?chronoz schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 07:10:
Voornamelijk omdat ik nu ook moderne applicaties ben gaan draaien als de Unifi controller
Docker image:mvds schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:49:
[...]
Is die er als officiele package dan? Of is het een community package?
https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi/
Mede dankzij jouw aanbevelingen m.b.t. Docker ben ik nu overgestapt op "Docker Only".
Ik heb mijn Syno leeggegooid, DSM schoon erop en alle packages die ik hiervoor draaide, draai ik nu in Docker.
Heerlijk!
Bijvoorbeeld: Ik klik Configuratiescherm open, en in plaats daarvan opent de Help.
Is dit herkenbaar bij mensen?
Nee, klinkt wel apart..Buffalo schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:31:
Ik heb sinds de update naar DSM 6.1 dat er iets anders opent dan dat ik aanklik in DSM.
Bijvoorbeeld: Ik klik Configuratiescherm open, en in plaats daarvan opent de Help.
Is dit herkenbaar bij mensen?
- Even de NAS rebooten?
- Even de browsercache wissen? (CTRL - F5)
[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 11-04-2017 20:14 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
NAS is al meerdere malen herstart. Zal eens proberen met de browsergeschiedenis.SmiGueL schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:45:
[...]
Nee, klinkt wel apart..
- Even de NAS rebooten?
- Even de browsergeschiedenis wissen? (CTRL - F5)
Het is ook niet continue. Het lijkt meer spontaan zo af en toe.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
pietje63 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:29:
Weet iemand op welke port Synology C2 draait? Ik wel het netwerkgebruik van Hyper Backup beperken tot 1MB/s, maar daarvoor heb ik het poortnummer nodig..
Back-up Type Poortnummer Protocol Data Replicator, Data Replicator II, Data Replicator III 9999, 9998, 9997, 137, 138, 139, 445 TCP Hyper Backup Vault, DSM 5.2 Archiving Backup 6281 TCP LUN-back-up 3260 (iSCSI), 873, 22 (indien gecodeerd via SSH) TCP DSM 5.2 Data Backup, rsync, Gedeelde mapsynchronisatie, Remote Time Backup 873, 22 (indien gecodeerd via SSH) TCP Snapshot Replication 3261 (iSCSI LUN), 5566 (gedeelde map) TCP |
Dit zijn de officiele backup poorten... Ik zou dus beginnen bij 6281 TCP?
Dank je, aardig wat poorten geprobeerd maar so far zonder succesQuakie schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:12:
[...]
Back-up
Type Poortnummer Protocol
Data Replicator, Data Replicator II, Data Replicator III 9999, 9998, 9997, 137, 138, 139, 445 TCP
Hyper Backup Vault, DSM 5.2 Archiving Backup 6281 TCP
LUN-back-up 3260 (iSCSI), 873, 22 (indien gecodeerd via SSH) TCP
DSM 5.2 Data Backup, rsync, Gedeelde mapsynchronisatie, Remote Time Backup 873, 22 (indien gecodeerd via SSH) TCP
Snapshot Replication 3261 (iSCSI LUN), 5566 (gedeelde map) TCP
Dit zijn de officiele backup poorten... Ik zou dus beginnen bij 6281 TCP?

Dat dacht ik ook, maar ik vind het totaal niet intuitiefQuakie schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:17:
Ik moet maar ook eens in docker gaan verdiepen..:$

Zijn ze dan nog steeds makkelijk up to date te houden? Wat ik vaak zie is dat veel docker images toch wel achterlopen bij hun stand alone (packages) tegenhangersMarcel_EA schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:05:
@kraades
Mede dankzij jouw aanbevelingen m.b.t. Docker ben ik nu overgestapt op "Docker Only".
Ik heb mijn Syno leeggegooid, DSM schoon erop en alle packages die ik hiervoor draaide, draai ik nu in Docker.
Heerlijk!
Ik draai het volgende: NZBGet, Duplicati, Transmission en Logitech Media Server.
De eerste 3 waren allen de laatste versie. LMS was een oudere versie Echter is de Docker image die ik gebruik gebaseerd op Debian en kon ik LMS heel makkelijk updaten met de laatste versie .deb file.
Voor nu draai ik dus alles op de laatste versie.
Waarschijnlijk overbodig maar overige KBs worden niet door andere toepassingen veroorzaakt?pietje63 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:35:
[...]
Dank je, aardig wat poorten geprobeerd maar so far zonder succes
[afbeelding]
Ik denk dat het handiger is om dit te checken onder speed limiter onder recource monitor.
Daar zou je het uitgebreid per applicatie terug moeten vinden...
Buffalo schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:59:
[...]
NAS is al meerdere malen herstart. Zal eens proberen met de browsergeschiedenis.
Het is ook niet continue. Het lijkt meer spontaan zo af en toe.
- Ad blockers uit gezet voor NAS ip?
- Welke browser gebruik je?
- Ervaar je hetzelfde op andere browsers?
Terechte vraag, maar dat is (helaas) niet het geval. Ik ga van het weekend wel even via ssh kijken (volgens mij was er een commando voor om de huidige open poorten te zien)Quakie schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:21:
[...]
Waarschijnlijk overbodig maar overige KBs worden niet door andere toepassingen veroorzaakt?
Ik denk dat het handiger is om dit te checken onder speed limiter onder recource monitor.
Daar zou je het uitgebreid per applicatie terug moeten vinden...
Helaas krijg ik nog steeds de melding dat wanneer ik DSM wil bijwerken, Plex uitgeschakeld wordt. Nu heb ik al een hele tijd DSM niet bijgewerkt, want ik wil Plex niet kwijt.
Hoe doen jullie dat? Zijn er oplossingen zodat én DSM up to date is en Plex goed werkt?
Gewoon DSM updaten 😉 Plex werkt daarna weer vanzelfDennisZ88 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:54:
Hmm. Ik heb laatst 'Plex' bijgewerkt en hoopte dat ik daarna DSM kon bijwerken.
Helaas krijg ik nog steeds de melding dat wanneer ik DSM wil bijwerken, Plex uitgeschakeld wordt. Nu heb ik al een hele tijd DSM niet bijgewerkt, want ik wil Plex niet kwijt.
Hoe doen jullie dat? Zijn er oplossingen zodat én DSM up to date is en Plex goed werkt?
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ja inderdaad, reden dat ik er nooit verder heb gekeken... Ik zie wel de voordelen er van in. En ik wil in toekomst over UNIFI apparaten en wil dan de UNIFI controller in een Docker container hebben..mvds schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:46:
[...]
Dat dacht ik ook, maar ik vind het totaal niet intuitiefEn je vind ook bijna geen (stap voor stap) handleidingen. Ik wilde wordpress naar docker overzetten, maar welke directories je dan moet mappen, welke poorten je open moet zetten, welke instellingen je moet gebruiken, welke docker images je kan combineren... En vooral ook, HOE je dat allemaal moet doen. Pfff mij teveel gedoe.
[...]
Zijn ze dan nog steeds makkelijk up to date te houden? Wat ik vaak zie is dat veel docker images toch wel achterlopen bij hun stand alone (packages) tegenhangers
Jammer..pietje63 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:43:
[...]
Terechte vraag, maar dat is (helaas) niet het geval. Ik ga van het weekend wel even via ssh kijken (volgens mij was er een commando voor om de huidige open poorten te zien)
Ik kom: nmap -sT -O localhost tegen...
[ Voor 16% gewijzigd door Quakie op 12-04-2017 19:44 ]
Echter willen mijn schijven niet in hibernate.
Nu wil ik eens met een schone lei beginnen en het besturingssysteem dus terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Ik heb proberen te vinden of het mogelijk is om DSM te backuppen en indien nodig terug te zetten.
Als ik echter op backups ed zoek krijg ik alleen resultaten voor het backuppen van data.
Iemand die hier wat meer info over heeft / ervaring mee heeft?
Je kan je DSM-settings wel back-uppen via Control Panel. Voor Packages zou je moeten kijken of je het vanuit het package kan doen. NZBGet bijvoorbeeld kan je export maken.darklord007 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 07:38:
ik heb op mijn ds214+ verschillende custom packages lopen.
Echter willen mijn schijven niet in hibernate.
Nu wil ik eens met een schone lei beginnen en het besturingssysteem dus terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Ik heb proberen te vinden of het mogelijk is om DSM te backuppen en indien nodig terug te zetten.
Als ik echter op backups ed zoek krijg ik alleen resultaten voor het backuppen van data.
Iemand die hier wat meer info over heeft / ervaring mee heeft?
-------------
Beste gebruiker
De temperatuur van schijf 4 [Prachtig serienummer hier] is 25 en bevindt zich niet binnen het toegelaten temperatuurbereik van 0 ºC ~ 0 ºC.
Houd de temperatuur van uw schijven binnen het toegelaten temperatuurbereik.
met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
------------------
Ditzelfde dus ook voor Disk 3... meer hier last van?
Professioneel Heftruck Syndroom
Ik ben al een tijdje eigenaar van een DS212j en heb sinds kort een nieuwe Ryzen PC. Het jeukt erg om gelijk een Ds216+II aan te schaffen en alles opnieuw in te stellen met meer ruimte. Momenteel heb ik een raid backup die ik eveneens naar TransIP upload.
Nu bedacht ik mij dat ik met een nieuwe synology ook de oude op mijn kantoor kan plaatsen voor een offsite backup. Ik wil dan mijn oude 2TB schijven gebruiken in zowel de nieuwe als oude Synology en dan krijgen ze allebei een gloednieuwe 4 TB schijf. Ze zullen dan dus niet meer in RAID draaien. Hyperbackup moet dan voor de synchronisatie zorgen tussen beide locaties.
Alle data op de Synology staat eveneens nog op de PC in de woonkamer. Is dit een volledig waterdicht backup plan, of zie ik iets praktisch over het hoofd?
Ik kan dan ook mijn werk op mijn oude synology backuppen en terug sturen naar het huisadres. Dat is niet meer dan een honderd misschien 200 gig.
Stel dat je primaire kapot gaat, en HyperBackup heeft deze nog niet gesynced. Hoe erg is het dan dat je die data kwijt bent?Isniedood schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:42:
Nu bedacht ik mij dat ik met een nieuwe synology ook de oude op mijn kantoor kan plaatsen voor een offsite backup. Ik wil dan mijn oude 2TB schijven gebruiken in zowel de nieuwe als oude Synology en dan krijgen ze allebei een gloednieuwe 4 TB schijf. Ze zullen dan dus niet meer in RAID draaien. Hyperbackup moet dan voor de synchronisatie zorgen tussen beide locaties.
Persoonlijk zou ik altijd voor iets RAIDs-achtigs kiezen, dan raak je bij een kapotte schijf niets kwijt (mits/maar/etc). Tenzij je niet al te veel waarde hecht aan je data.
Ik ben niet bekend met hyperbackup. Dat wordt dus niet continu gesyncd? In principe heb ik dan natuurlijk wel nog de kopie op mijn pc.pven schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:07:
[...]
Stel dat je primaire kapot gaat, en HyperBackup heeft deze nog niet gesynced. Hoe erg is het dan dat je die data kwijt bent?
Persoonlijk zou ik altijd voor iets RAIDs-achtigs kiezen, dan raak je bij een kapotte schijf niets kwijt (mits/maar/etc). Tenzij je niet al te veel waarde hecht aan je data.
Je moet dan synchroniseren met de data op je PC, dan is die altijd gelijk (met een minimale vertraging).Isniedood schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:28:
[...]
Ik ben niet bekend met hyperbackup. Dat wordt dus niet continu gesyncd? In principe heb ik dan natuurlijk wel nog de kopie op mijn pc.
Hyperbackup is een backup client, what's in a name
Hiermee maak je bijvoorbeeld elke nacht een backup naar een andere Synology (of cloud of weet ik veel wat). Hiermee zorg je ervoor dat als er een bom op je huis valt, ingebroken wordt en alles wordt meegenomen, iemand per ongeluk op delete drukt etc. je een veilige kopie hebt.
Klopt, dan kan je beter naar CloudSync kijken. Die synct continue, maar je hebt uiteraard nog steeds kans op verlies.Isniedood schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:28:
[...]
Ik ben niet bekend met hyperbackup. Dat wordt dus niet continu gesyncd? In principe heb ik dan natuurlijk wel nog de kopie op mijn pc.
Backup = backup
Syncen is dus geen backup.
Met syncen zet je de bestanden 1 op 1 over naar een lokatie elders.
Op het moment dat je op lokatie 1 een bestand verwijderd dan verwijderd ie hem realtime op lokatie 2 ook.
Backup zet je de bestanden (vaak niet real time) over naar een andere lokatie en heb je (meestal) versie beheer. Je kan bestanden terug halen tot een bepaalde datum.
Hier staat het nog eens (uitgebreider) beschreven:
https://datadepositbox.co...p-what-is-the-difference/
[ Voor 13% gewijzigd door WRT54G op 13-04-2017 13:21 ]
Dat is zeker waar!pietje63 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:08:
@Marcel_EA verwijderen is dan nog niet het ergste (die kun je vaak uitsluiten van een Sync), erger is als je ransomware hebt; op beide locaties alles versleuteld.
Het gekke is dat ik bij Jackett via Docker helemaal niks werkend krijg, ik zie de web interface niet eens verschijnen. Dit werkt bij Guacamole dan weer wel. Ik heb voor Jackett dit als voorbeeld genomen, maar helaas krijg ik dus niet gewenste output:
https://www.google.nl/url...g2=ECUNu6POf7qFmb2DAvX_tA
Is er iets dat ik over het hoofd zie? (Bridged/Host/Poorten).
[ Voor 39% gewijzigd door EValentino op 14-04-2017 10:58 ]
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
Er wordt heel veel gescanned vanuit landen als China naar open telnet en SSH poorten, niets om je echt zorgen over te maken. Wat je wel zal zien is dat het steeds meer zal worden omdat je IP bekend komt te staan als 'open'.Kozzmozz schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:58:
Zonet even mijn TELNET geactiveerd en binnen de minuut 2 IP's geblokkeerd (1x Turkije + 1x China) die binnen willen geraken. Is dit normaal of moet ik mij zorgen maken dat ik op een bepaalde IP-lijst sta?
Wel raad ik je aan om telnet sowieso nooit open te zetten en SSH alleen naar je interne netwerk. Mocht je SSH naar buiten toch echt nodig hebben dan zou ik een andere poort kiezen dan de standaardpoort. Dit zorgt er voor dat je het gros van de autoscanners je open poort niet zo ziet. En zorg dat je je autoblock goed configureert (maar zo te zien zit dat nu al goed)
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Dat zou te doen moeten zijn.
Nu heb ik dus gekeken naar de DS416Play en ik wil hier een paar dingen op draaien, oa mijn Homewizard uitlezen en de gegevens opslaan in een database. Dit wil ook niet op de DS508.
Maar nu kwam ik dit filmpje op youtube tegen, YouTube: Synology DS416play vs DS1815+ | Full Review
Hier word gesproken over dat de nas zeer traag is en dat een map met 17 bestanden openen 16 seconden duurt. Een foto openen duurt ook een eeuwigheid. Kan iemand zich hier in vinden of is het allemaal gel*l?
Ik heb een uitdaging: Sabnzbd updaten op mijn Synology DS216+ II (8GB ram).
Momenteel draait er SABnzbd version: 1.2.3 op mijn nas. Deze is geinstalleerd via het packagecenter (via http://packages.synocommunity.com/). Dit werkt overigens prima.
Nu geeft het package center en Sabnzbd aan dat versie 2.x uit is en dat het package geüpdatet kan worden. Als ik dit doe, dan geeft het package center aan dat versie 2.x is geïnstalleerd, maar Sabnzbd zelf geeft dus versie 1.x aan en dat er een update beschikbaar is naar versie 2.x.
Ik heb een herinstallatie van dit pakket gedaan en tussentijds gekeken via winscp of er bestanden waren achter gebleven. Dit is niet het geval (voor zover ik kan zien).
Iemand nog een idee?
Zelfde probleem hier, even wachten op een update dus._Rayman_ schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:58:
Voordat ik begin, ik weet niet of dit het juiste topic is. Zo niet, wil een mod deze verplaatsen naar het juiste deel van dit forum?
Ik heb een uitdaging: Sabnzbd updaten op mijn Synology DS216+ II (8GB ram).
Momenteel draait er SABnzbd version: 1.2.3 op mijn nas. Deze is geinstalleerd via het packagecenter (via http://packages.synocommunity.com/). Dit werkt overigens prima.
Nu geeft het package center en Sabnzbd aan dat versie 2.x uit is en dat het package geüpdatet kan worden. Als ik dit doe, dan geeft het package center aan dat versie 2.x is geïnstalleerd, maar Sabnzbd zelf geeft dus versie 1.x aan en dat er een update beschikbaar is naar versie 2.x.
Ik heb een herinstallatie van dit pakket gedaan en tussentijds gekeken via winscp of er bestanden waren achter gebleven. Dit is niet het geval (voor zover ik kan zien).
Iemand nog een idee?
*Sab gerestart, NAS gereboot, package uit- en aangezet, CTRL-F5 Cache clear; Werkt allemaal niet
Verdere replies/discussie kan, aangezien het aan de package ligt, denk ik beter hier verder.
Edit:
Mocht je er haast mee hebben kun je ook zelf de repositories updaten.

Connect met Putty naar je NAS, en voer het volgende uit:
Disclaimer: Wel op eigen risico.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| sudo su - <AdminPassword> cd /volume1/@appstore/sabnzbd/share wget https://github.com/sabnzbd/sabnzbd/releases/download/2.0.0/SABnzbd-2.0.0-src.tar.gz tar -zxvf SABnzbd-2.0.0-src.tar.gz rm SABnzbd-2.0.0-src.tar.gz chown -R sabnzbd.root SABnzbd-2.0.0/ mv SABnzbd SABnzbd.old mv SABnzbd-2.0.0 SABnzbd |
Op deze manier kun je altijd terug naar SABnzbd.old als het om wat voor reden niet werkt of je het terug wilt zetten.
Net even een benchmarkje gedaan, en hij is op m'n DS213+ dual-core zo'n 25% sneller.
Mij valt wel op dat als hij klaar is met downloaden, dat hij dan nog een tiental seconden met enkele kb/s iets moet downloaden om het af te ronden.. (geen idee waarom... het wordt iig niet meegeteld bij de gegeven 'download tijd')
Op m'n DS916+ zat hij voor de update al aan de max van m'n ISP/USP snelheid, dus daar valt weinig aan te testen.
[ Voor 29% gewijzigd door SmiGueL op 16-04-2017 03:48 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).