[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.454 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 14:18
Ik denk dat je ook wel traffic control kunt gebruiken op poort 443. Dat is dan natuurlijk wel 24/7 actief.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
vandermark schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:42:
[...]

Dat weet ik niet, je kan maar één poort instellen met reverse proxy volgens mij.
Heb t al meerdere keren met dit onderwerp eens geroepen maareh....VPN wel eens overwogen? Dan heb je 1 ingang naar je thuisnetwerk (stuk veiliger) en vanaf daar kun je gewoon elke service/package aanspreken alsof je thuis zit zonder reverse proxies ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:08
Cartman! schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:22:
[...]

Heb t al meerdere keren met dit onderwerp eens geroepen maareh....VPN wel eens overwogen? Dan heb je 1 ingang naar je thuisnetwerk (stuk veiliger) en vanaf daar kun je gewoon elke service/package aanspreken alsof je thuis zit zonder reverse proxies ed.
Daar heb ik me wel eens op ingelezen maar kwam er niet goed uit maar ben zeker wel geinteresseerd. Is er wellicht een goede tutorial voor? ik zie o.a. deze:

https://www.synology.com/.../help/VPNCenter/vpn_setup
https://www.synology.com/...using_a_Windows_PC_or_Mac

[ Voor 10% gewijzigd door vandermark op 06-03-2017 08:52 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ben bezig met 'zoek de verschillen', maar kom er niet aan uit. 8)7

Als ik op mijn ene DS inlog met Putty en bv 'cd /volume1/@app' <TAB> doe dan vult ie automatisch @appstore in. Als ik op mijn andere DS hetzelfde doe, dan vult <TAB> het niet aan omdat het waarschijnlijk met een @ begint. Uiteraard heb ik de .profiles van beide accounts vergeleken, maar ik weet niet goed waar hem dit in zit.

Iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen op die ene DS?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 00:52
pven schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:23:
Iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen op die ene DS?
Waarschijnlijk een rechten issue. Auto complete werkt alleen als de directory execute rechten heeft voor de gebruiker.
Probeer het anders eens als een root user (sudo -i).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:26:
[...]

Probeer het anders eens als een root user (sudo -i).
Dank voor je antwoord!

Vergeten te melden: ik doe het al als root, op beide DS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bython
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08 09:01
Via taakplanner zou ik graag volgend bash script willen laten uitvoeren:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

echo "Starting script.sh"

volume="/volumeUSB8/usbshare"

if mount|grep $volume; then
STRING="rsync -avl --delete --stats --progress /volume1/TestShare /volumeUSB8/usbshare"
echo $STRING
else
STRING2="rsync -avl --delete --stats --progress /volume1/TestShare /volumeUSB9/usbshare"
echo $STRING2
fi

Wanneer ik de taak uitvoer gebeurt de backup niet met rsync, ik heb dan wat verder gezocht in de logs en kan niets terugvinden wat er misgaat.

Als ik via SSH het commando rsync -avl --delete --stats --progress /volume1/TestShare /volumeUSB9/usbshare uitvoer lukt de backup wel.

Het gaat om DSM 6.1 op een Synology DS216se

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, want ik ben al een hele dag aan het klooien hiermee...

Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sinds vanavond hier een haperende DS412+ :(

ik wilde via DSM de laatste update installeren, draaide al op DSM 6.1 15047 dus dit zou dan 'update1' worden.

dit zoals zoveel updates gedaan, en kreeg een melding dat ik de NAS moest rebooten, zo dus gedaan.
ondertussen ff wat anders zitten doen, maar na 10 minuten zie ik dat de NAS zich nog niet heeft aangemeld.. :/
ik ga bij de NAS kijken, knippert het blauwe ledje en voor de rest niks -O- nog maar een paar minuten gewacht en toen maar actie ondernomen.

dus aan/uit knop ingedrukt gehouden tot de NAS uitviel, daarna weer aangezet, hetzelfde -O-
online chat met Synology geopend en gevraagd hoe of wat, daar werdt me geadviseerd de nas weer uit te zetten, alle schijven etc. eruit en aanzetten om te kijken hoe of wat.. dat lukte, de NAS startte op en de assistent vond weer een NAS.
vervolgens uitgezet, schijven er weer in en ....weer niks :(
nu heb ik dus op aanraden van de support alle schijven weer losgemaakt, en 1 compleet andere schijf erin gedaan en hierop DSM geinstalleerd, dat draait nu.
vervolgens moest ik een ticket aanmaken (net gedaan) zodat ze via remote een "hot plug recovery" kunnen doen. verderr dan dit kon/wilde ie me niet helpen omdat de rest via een ticket moest.

maar aangezien de support van synology niet de snelste is (kan zo maar 3 tot 5 dagen duren tot je case aan de beurt is) zijn er hier wellicht mensen die weten welke stappen ik nu kan ondernemen om met behoud van data m'n synology weer tot leven kan wekken?

ik heb naast alle bestanden ook een SQL omgeving erop draaien voor alle Kodi systemen in huis, is dat sowieso afgeschreven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 08:36
Shanquish schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:27:
Sinds vanavond hier een haperende DS412+ :(

ik wilde via DSM de laatste update installeren, draaide al op DSM 6.1 15047 dus dit zou dan 'update1' worden.

dit zoals zoveel updates gedaan, en kreeg een melding dat ik de NAS moest rebooten, zo dus gedaan.
ondertussen ff wat anders zitten doen, maar na 10 minuten zie ik dat de NAS zich nog niet heeft aangemeld.. :/
ik ga bij de NAS kijken, knippert het blauwe ledje en voor de rest niks -O- nog maar een paar minuten gewacht en toen maar actie ondernomen.

dus aan/uit knop ingedrukt gehouden tot de NAS uitviel, daarna weer aangezet, hetzelfde -O-
online chat met Synology geopend en gevraagd hoe of wat, daar werdt me geadviseerd de nas weer uit te zetten, alle schijven etc. eruit en aanzetten om te kijken hoe of wat.. dat lukte, de NAS startte op en de assistent vond weer een NAS.
vervolgens uitgezet, schijven er weer in en ....weer niks :(
nu heb ik dus op aanraden van de support alle schijven weer losgemaakt, en 1 compleet andere schijf erin gedaan en hierop DSM geinstalleerd, dat draait nu.
vervolgens moest ik een ticket aanmaken (net gedaan) zodat ze via remote een "hot plug recovery" kunnen doen. verderr dan dit kon/wilde ie me niet helpen omdat de rest via een ticket moest.

maar aangezien de support van synology niet de snelste is (kan zo maar 3 tot 5 dagen duren tot je case aan de beurt is) zijn er hier wellicht mensen die weten welke stappen ik nu kan ondernemen om met behoud van data m'n synology weer tot leven kan wekken?

ik heb naast alle bestanden ook een SQL omgeving erop draaien voor alle Kodi systemen in huis, is dat sowieso afgeschreven ?
Ik had hetzelfde gisteren.

Start hem zonder disks, connect via de assistent er naar toe, doe je disks erin 1 voor 1 op de juiste volgorde. Dus niet rebooten. Ga dan verder met de setupinstructies en herinstalleer DSM, je config ben je kwijt maar je shares en data is er dan weer gewoon.

Ik ben hem nu ook opnieuw aan het configgen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
pven schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:54:
[...]

Dank voor je antwoord!

Vergeten te melden: ik doe het al als root, op beide DS'en.
Misschien heb je meerdere directories die met @app beginnen? Dan kun je tab tab doen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:45:
[...]

Misschien heb je meerdere directories die met @app beginnen? Dan kun je tab tab doen.
Volledig overheen gekeken ... _O-

Dank! _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

bython schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:10:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

STRING="rsync -avl --delete --stats --progress /volume1/TestShare /volumeUSB8/usbshare"
echo $STRING
else
STRING2="rsync -avl --delete --stats --progress /volume1/TestShare /volumeUSB9/usbshare"
echo $STRING2
fi

Wanneer ik de taak uitvoer gebeurt de backup niet met rsync, ik heb dan wat verder gezocht in de logs en kan niets terugvinden wat er misgaat.

Als ik via SSH het commando rsync -avl --delete --stats --progress /volume1/TestShare /volumeUSB9/usbshare uitvoer lukt de backup wel.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, want ik ben al een hele dag aan het klooien hiermee...

Merci!
Wat probeer je te doen? Waarom ECHO je dat command?

Ik dacht trouwens dat BASH niet standaard geïnstalleerd is op Synology. Ik gebruik dan ook de SH shell in mijn scripts. Maar ik kan me vergissen...

Is je script executable?
Probeer eens het full path op te geven voor rsync

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@bython
Echo nog wat meer debug info naar een file?
Bijvoorbeeld:
echo ik ben nu hier >> /tmp/debug.tmp
Of als je de output van een commando wilt zien:
Bijvoorbeeld:
echo `id` >> /tmp/debug.tmp

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
SpoekGTi schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:44:
[...]

Ik had hetzelfde gisteren.

Start hem zonder disks, connect via de assistent er naar toe, doe je disks erin 1 voor 1 op de juiste volgorde. Dus niet rebooten. Ga dan verder met de setupinstructies en herinstalleer DSM, je config ben je kwijt maar je shares en data is er dan weer gewoon.

Ik ben hem nu ook opnieuw aan het configgen
tnx, vannochtend gedaan en inderdaad, de NAS is weer benaderbaar, maar ik kan de complete config overnieuw doen.. ik had een recente backup van de config.. maar daar heb ik lang niet alles mee terug natuurlijk, alle packages kan ik opnieuw installeren en configgen, Sabnzbd, offsite backup MySQL. :'(

leuk zo'n DSM update :( }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
Shanquish schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:07:
[...]

tnx, vannochtend gedaan en inderdaad, de NAS is weer benaderbaar, maar ik kan de complete config overnieuw doen.. ik had een recente backup van de config.. maar daar heb ik lang niet alles mee terug natuurlijk, alle packages kan ik opnieuw installeren en configgen, Sabnzbd, MySQL. :'(

leuk zo'n DSM update :( }:|
Mjah en het mooiste is dat je DSM daar niet eens de schuld van kan geven maar 1 van je 3rd party packages......ik zit in hetzelfde schuitje, maar goed, kon wel leven met een schone config, zolang ik mijn data maar had.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
SpoekGTi schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:09:
[...]

Mjah en het mooiste is dat je DSM daar niet eens de schuld van kan geven maar 1 van je 3rd party packages......ik zit in hetzelfde schuitje, maar goed, kon wel leven met een schone config, zolang ik mijn data maar had.
Dat is het allerbelangrijkste, alles terug opbouwen is lastig (ben niet zo thuis in linux) maar niet onmogelijk.

ik heb wel een offsite backup van de belangrijkste gegevens natuurlijk, maar dat is meer voor als het huis affakkelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:38

kraats

Ik rol

SpoekGTi schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:09:
Mja.. niet helemaal.. Als je in DSM een backup van je packages maakt neemt hij lang niet alle packages mee. Ook niet alle eigen Synology packages. Daarom maak ik met een cronjob ook nog even een backup van m'n hele @appstore map

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:27
[quote]kraats schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:07:
[...]
Mja.. niet helemaal.. Als je in DSM een backup van je packages maakt neemt hij lang niet alle packages mee. Ook niet alle eigen Synology packages. Daarom maak ik met een cronjob ook nog even een backup van m'n hele @appstore map
[/quoten die je ook weer terug kan zetten?
Kan je hier wat meer over vertellen? Ik ben van plan om een extra schijf er in te zetten, die 1 laten worden in raid en die die er dan weer uit te halen, dan natuurlijk de andere er weer in, mocht de boel vast lopen knal ik die er in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@virtua69 Bijna alle packagedata staat normaal in de @appstore map. Die laat ik met een taak (Control Panel - Task scheduler) kopiëren met een simpel copy commando: cp -R -u -p -T /volume1/@appstore /volume2/backup/appstore

Die map backup ik weer naar een tweede locatie, zodat ik de inhoud van de map altijd terug kan halen. Dan is een package herinstalleren, stoppen, data terugzetten en weer starten voldoende om 'm weer ingesteld terug te hebben. Of dit voor alle 3rd-party packages ook werkt weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

kraats schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:39:
@virtua69 Bijna alle packagedata staat normaal in de @appstore map. Die laat ik met een taak (Control Panel - Task scheduler) kopiëren met een simpel copy commando: cp -R -u -p -T /volume1/@appstore /volume2/backup/appstore

Die map backup ik weer naar een tweede locatie, zodat ik de inhoud van de map altijd terug kan halen. Dan is een package herinstalleren, stoppen, data terugzetten en weer starten voldoende om 'm weer ingesteld terug te hebben. Of dit voor alle 3rd-party packages ook werkt weet ik niet zeker.
Kun je de data niet beter direct al inpakken (tar en gzip)? Kan een behoorlijk verschil maken in usage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:16
Kan iemand mij vertellen hoe ik de SMS notificaties in my synology aan de praat krijg?

Ik heb een account aangemaakt bij clickatell. Daar heb ik 10 euro op gestort via mijn creditcard.
Ik heb een SMS integration aangemaakt bij clickatell; die draait in production en is enabled. Als ik in clickatell een test sms verstuur komt die netjes aan.

In de synology heb ik:
- de clickatell service geselecteerd
- de API id geplakt
- mijn username password ingevuld
- mijn telefoonnummer toegevoegd

Als ik hier een test sms genereer gebeurt er helemaal niets. Best lasting troubleshooten zo zonder logging / foutmelding.

Heeft iemand het werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

TommyGun schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:18:
Kun je de data niet beter direct al inpakken (tar en gzip)? Kan een behoorlijk verschil maken in usage.
Tuurlijk.. maar nu ruimte zat en kan er zo makkelijk in grasduinen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 00:52
kraats schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:31:
Tuurlijk.. maar nu ruimte zat en kan er zo makkelijk in grasduinen
Het is wel dat je zo dingen als rechten/owner en timestamps niet meeneemt. Persoonlijk zou ik daar ook een tar o.i.d. van maken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

DukeBox schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:34:
[...]

Het is wel dat je zo dingen als rechten/owner en timestamps niet meeneemt. Persoonlijk zou ik daar ook een tar o.i.d. van maken.
Ook dat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 23:05
ik heb een bestaande schijf uit een oude nas die ik in DS116 wil gebruiken.

Wordt deze schijf geformatteerd bij in gebruik name, of kan ik de data die erop staat direct weer gebruiken?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
Driek schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:52:
ik heb een bestaande schijf uit een oude nas die ik in DS116 wil gebruiken.

Wordt deze schijf geformatteerd bij in gebruik name, of kan ik de data die erop staat direct weer gebruiken?
Deze wordt geformatteerd. (dus maak eerst back-up indien nodig)
Hierop zal een EXT4 volume worden aangemaakt en DSM OS bestanden worden erop gezet..

Echter was de oude NAS ook een Synology ?

[ Voor 4% gewijzigd door FlorisVN op 08-03-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 23:05
FlorisVN schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:32:
[...]

Deze wordt geformatteerd. (dus maak eerst back-up indien nodig)
Hierop zal een EXT4 volume worden aangemaakt en DSM OS bestanden worden erop gezet..

Echter was de oude NAS ook een Synology ?
Nee was een Netgear ReadyNas.

Eerst een backup dus..

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
@ Driek,

ja klopt eerst back-upen.
De HDD wordt helemaal leeg gemaakt tijdens het installatie proces van Synology DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

echo $STRING
else
echo $STRING2
fi

Merci!
Wat geef je in als taak-commando? Enkel het pad naar de file? Zet er eens sh en een spatie voor?
Dus bijvoorbeeld:
code:
1
sh /volume1/public/test.sh

i.p.v.
code:
1
/volume1/public/test.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

echo $STRING
else
echo $STRING2
fi

Merci!
Zet tussendoor in je scripts eens wat log-echo's, dan weet je hoe ver ie komt.

En inderdaad: probeer sh er eens voor te zetten. Zelf gebruik ik overgens '#!/bin/sh' als eerste regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09
Ik kreeg vandaag een mailtje van Synology dat DSM6.1 uit is gekomen. Ik las ook over Presto/Sita: https://www.synology.com/nl-nl/beta/2017_Presto

Ik snap niet helemaal wat dit nu precies inhoud en wat je er mee kunt. Het gaat over WAN-transfers.
Ik heb bijvoorbeeld een DS211 en een DSM214. Zou ik nu veel sneller backups tussen beide over het internet kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 11:12
Binnetie schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:09:
Ik kreeg vandaag een mailtje van Synology dat DSM6.1 uit is gekomen. Ik las ook over Presto/Sita: https://www.synology.com/nl-nl/beta/2017_Presto

Ik snap niet helemaal wat dit nu precies inhoud en wat je er mee kunt. Het gaat over WAN-transfers.
Ik heb bijvoorbeeld een DS211 en een DSM214. Zou ik nu veel sneller backups tussen beide over het internet kunnen maken?
Nee, eerste alinea zegt het al:

Presto zorgt voor een drastische verkorting van de tijd die nodig is om gegevens op hoge snelheid over te dragen tussen pc's en Synology NAS via WAN, wat een tijdige levering van grote digitale content overal ter wereld verzekert.

Je moet het meer zien als een vervanger van een file van je pc naar je file station kopiëren en waar je pc dus niet in je lokale netwerk staat. Dit gaat meestal niet maximale snelheid. Presto zou dit moeten gaan versnellen..
Je moet dus een app installeren op je pc.(en app op je nas en volgens mij is het niet op elke nas beschikbaar)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelheidswinst begrijp ik niet. Als ik via een FTP-protocol van de ene naar de andere locatie overdraag dan gebeurt dit gewoon met de (vrijwel) max. bereikbare snelheid. Bottleneck is gewoon de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ze zetten het tegenover TCP verkeer en geen FTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 13:19
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:24:
Snelheidswinst begrijp ik niet. Als ik via een FTP-protocol van de ene naar de andere locatie overdraag dan gebeurt dit gewoon met de (vrijwel) max. bereikbare snelheid. Bottleneck is gewoon de verbinding.
Het gaat hier waarschijnlijk met name om WAN verbindingen waar er of een hoge latency of veel packetloss is.
De techniek zal wel werken op basis van UDT, je ziet dat meerdere bedrijven dit protocol inzetten voor zulke toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bython
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:30:
[...]

Wat geef je in als taak-commando? Enkel het pad naar de file? Zet er eens sh en een spatie voor?
Dus bijvoorbeeld:
code:
1
sh /volume1/public/test.sh

i.p.v.
code:
1
/volume1/public/test.sh
Had ik al geprobeerd, ik heb nog wat extra logs toegevoegd en hij voert de shell uit tot het begin van het if-statement daarna niks meer.

Dus de rechten op het bestand staan goed, het is iets in de code, is dit de juiste manier om te kijken of de externe harde schijf is aangesloten op een Synology?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ja dat moet wel werken met de mount en grep. Maar je hebt dus twee echo's respectievelijk een in het then en een in het else block en die zie je geen van beide??? Probeer je script eens basic uit te voeren en van daaruit op te bouwen.

Edit:
Of werkt het script vandaag de command line wel gewoon goed?

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 09-03-2017 21:07 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik meestal doe is gewoon mounten en dan een test-file schrijven met een test-string. Dan probeer ik die string te lezen uit die file. Als dat lukt is het schrijven én het lezen gelukt en kunnen we dus aannemen dat het mounten ook gelukt is. Beetje onorthodox misschien, maar deze procedure heeft in mijn 10 jaar IT-ervaring al iedere keer gewerkt, ongeacht het file system. Bijvoorbeeld als je backups moet wegschrijven naar een Windows File Server via SMB ofzo, hoef je niet met mount-opties te liggen klooien ofzo. In je scripts kan je dan gewoon voor iedere rsync sessie even de test met de file herhalen. Makkelijk, snel en universeel.

Inhoudelijk begrijp ik je commando's eerlijk gezegd niet. Je probeert op deze manier (string opbouwen en dan de string echo-en) die commando's te printen naar de console in plaats van uit te voeren? Probeer eens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/bash

rsync -avl --delete --stats --progress '/volume1/TestShare' /volumeUSB8/usbshare
else
rsync -avl --delete --stats --progress '/volume1/TestShare' /volumeUSB9/usbshare
fi

Misschien een domme vraag, maar waarom gebruik je niet gewoon Hyper Backup?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Beetje offtopic is nodig of kan het überhaupt Red schrijven van Western digital upadeten zo ja heeft het nog voordelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
Sinds een tijdje heb ik een synology Nas, het eerste wat ik had gedaan was deze handleiding volgen om hem alleen in huis toegankelijk te maken. Alleen wou ik laatst bij mijn ouders iets laten zien wat op de Nas stond, dus was mijn gedachte om op de Nas de VPN server te installeren en om dan in de toekomst via een VPN verbinding te maken met mijn netwerk zodat ik wel mijn Nas kan bereiken.
Maar aangezien ik hier redelijk nieuw in ben, vroeg ik mij af of het wel mogelijk zou zijn om via een VPN toch mijn bestanden te kunnen bereiken als de Nas firewall alles behalve thuis-internet blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Voor VPN moet je een aantal poorten open zetten afhankelijk van het gebruikte protocol. Op router en Synology. En forwarden van router naar Synology.

Er is overigens een voorkeur om een VPN server op je router in te stellen als dat enigszins mogelijk is. Zo dicht mogelijk bij de deur.

[ Voor 55% gewijzigd door technorabilia op 10-03-2017 20:28 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bython
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 00:08:
Wat ik meestal doe is gewoon mounten en dan een test-file schrijven met een test-string. Dan probeer ik die string te lezen uit die file. Als dat lukt is het schrijven én het lezen gelukt en kunnen we dus aannemen dat het mounten ook gelukt is. Beetje onorthodox misschien, maar deze procedure heeft in mijn 10 jaar IT-ervaring al iedere keer gewerkt, ongeacht het file system. Bijvoorbeeld als je backups moet wegschrijven naar een Windows File Server via SMB ofzo, hoef je niet met mount-opties te liggen klooien ofzo. In je scripts kan je dan gewoon voor iedere rsync sessie even de test met de file herhalen. Makkelijk, snel en universeel.

Inhoudelijk begrijp ik je commando's eerlijk gezegd niet. Je probeert op deze manier (string opbouwen en dan de string echo-en) die commando's te printen naar de console in plaats van uit te voeren? Probeer eens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/bash

rsync -avl --delete --stats --progress '/volume1/TestShare' /volumeUSB8/usbshare
else
rsync -avl --delete --stats --progress '/volume1/TestShare' /volumeUSB9/usbshare
fi

Misschien een domme vraag, maar waarom gebruik je niet gewoon Hyper Backup?
Bedankt voor je reactie!

De reden dat ik dit script wil implementeren is om ervoor te zorgen dat er steeds maar één backup uitgevoerd wordt naar één externe harde schijf, aangezien er gebruik gemaakt wordt van 2 externe schijven en er altijd maar 1 aangesloten is (andere is off-site). Dit kan helaas niet met Hyper Backup aangezien er ook meldingen moeten binnenkomen op onze monitor inbox en wij niet steeds een melding willen hebben dat een externe harde schijf niet is aangesloten waardoor dan 1 backup task steeds mislukt.

De NAS staat ook niet bij mij thuis, dit is voor te implementeren in een bedrijf. Daarom dat ik wat trager ben met reageren.

Ik heb uw aanpassingen even getest en ik krijg deze foutmeldingen in de logs:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2zrlu92.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:42
bython schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:29:
[...]

Bedankt voor je reactie!

De reden dat ik dit script wil implementeren is om ervoor te zorgen dat er steeds maar één backup uitgevoerd wordt naar één externe harde schijf, aangezien er gebruik gemaakt wordt van 2 externe schijven en er altijd maar 1 aangesloten is (andere is off-site). Dit kan helaas niet met Hyper Backup aangezien er ook meldingen moeten binnenkomen op onze monitor inbox en wij niet steeds een melding willen hebben dat een externe harde schijf niet is aangesloten waardoor dan 1 backup task steeds mislukt.

De NAS staat ook niet bij mij thuis, dit is voor te implementeren in een bedrijf. Daarom dat ik wat trager ben met reageren.

[afbeelding]
Die meldingen kun je gewoon uitzetten volgens mij in het instellingen venster van DSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bython
GrasshopperNL schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:40:
[...]

Die meldingen kun je gewoon uitzetten volgens mij in het instellingen venster van DSM
Dan zet ik alle meldingen uit,.. wat ook weer niet de bedoeling is, van de aangesloten externe harde schijf moet er altijd een melding binnenkomen of de backup gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@bython
Je hebt de file waarschijnlijk op Windows weggeschreven? Vandaar dat het carriage returns in staan die en syntax error geven. Die moet je er even uit halen.

Bv. met:
tr -d '\r' < infile > outfile

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 10-03-2017 21:26 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bython schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:29:
[...]

Bedankt voor je reactie!

[afbeelding]
Mja prive weet ik inderdaad gewoon dat als ik disk1 bij heb, disk1 een error zal geven in Hyper Backup. Als je het profi wil gaan gebruiken zal je het idd zo moeten oplossen.

Probeer eens die vier enkele quotes toch weer weg te halen (mijn excuses alvast als dat de oorzaak blijkt te zijn). Als het dan nog niet lukt, laat dan zo snel als mogelijk iets weten. Dan test ik het dit weekend wel even op mijn eigen NAS: ben toch met de lenteschoonmaak bezig en dan is iedere afleiding welgekomen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bython
kraades schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 21:24:
@bython
Je hebt de file waarschijnlijk op Windows weggeschreven? Vandaar dat het carriage returns in staan die en syntax error geven. Die moet je er even uit halen.

Bv. met:
tr -d '\r' < infile > outfile
Bedankt, dat klopt inderdaad. Dat gaat het waarschijnlijk zijn _/-\o_
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 21:26:
[...]

Mja prive weet ik inderdaad gewoon dat als ik disk1 bij heb, disk1 een error zal geven in Hyper Backup. Als je het profi wil gaan gebruiken zal je het idd zo moeten oplossen.

Probeer eens die vier enkele quotes toch weer weg te halen (mijn excuses alvast als dat de oorzaak blijkt te zijn). Als het dan nog niet lukt, laat dan zo snel als mogelijk iets weten. Dan test ik het dit weekend wel even op mijn eigen NAS: ben toch met de lenteschoonmaak bezig en dan is iedere afleiding welgekomen... :)
Ik kan pas maandag terug testen want ik heb nog geen VPN-verbinding op het werk (mijn eerste werkweek zit erop vandaar).
Ook is de NAS waar ik mee aan het experimenteren ben gereset aangezien deze maandag bij een klant geleverd moet worden, maar heb al een andere gekregen (DS216).

Misschien nog wel een vraag, hoe kan ik ervoor zorgen dat er via bash een mailtje verstuurd wordt als de backup lukt of mislukt? Eventueel ook met output als er een foutmelding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo meteen weet ik twee mogelijkheden: via PHP of door het "E-mail Server" package te installeren, die te configureren en sendmail te gebruiken. Als je geen "gestandaardiseerde" SMTP relay zoals die van Gmail gebruikt (maar een eigen SMTP relay bijvoorbeeld) gaat je probleem eerder zijn om de e-mails effectief in een inbox te krijgen dan om ze te kunnen verzenden: mail-tester.com is your friend. De bash implementaties zijn vrij simpel (vooral de sendmail manier) en kan je vinden via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:57
Misschien zie ik iets eenvoudigs over het hoofd?

Ik heb een synology nas 214+ die prima functioneert. Nu ben ik van isp verandert en heb een nieuwe router gekregen. Nu dus een Experiabox v10. Als ik de nas in de router prik (ongeacht de poort) sluit de router internet af en gaat er een oranje storingslampje branden. Verwijder ik de nas weer en start ik de router weer op dan heb ik gewoon weer internet. Via Google vind ik nog niets, hier misschien iemand die me een duwtje in de goede richting kan geven? Bij voorbaat dank.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
peacelord schreef op zondag 12 maart 2017 @ 09:29:
Misschien zie ik iets eenvoudigs over het hoofd?

Ik heb een synology nas 214+ die prima functioneert. Nu ben ik van isp verandert en heb een nieuwe router gekregen. Nu dus een Experiabox v10. Als ik de nas in de router prik (ongeacht de poort) sluit de router internet af en gaat er een oranje storingslampje branden. Verwijder ik de nas weer en start ik de router weer op dan heb ik gewoon weer internet. Via Google vind ik nog niets, hier misschien iemand die me een duwtje in de goede richting kan geven? Bij voorbaat dank.
Bekijk eens de diensten die op je nas draaien. Wellicht dat er een DNS-service actief is en de controle overneemt.

Of doe een verdere troubleshoot. Ping ip-adressen om DNS-issues uit te sluiten, traceroutes om te kijken hoeveel hops je wel kunt maken. "Internet doet het niet" is wat vaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luie-steffie
  • Laatst online: 07-12-2023
Hoi,
ik kwam er vandaag achter dat het kopieren van foto's van 1 synology naar een andere, de facerecogniton tags mee laat nemen.
Heb de foto's via explorer in win10 gekopieerd van share naar share.

Heeft iemand enig idee waar die tags daadwerkelijk opgeslagen worden? ze worden niet in de foto zelf opgeslagen. Ik dacht atijd in een losse database op de synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@luie-steffie Wordt het niet toch als xmp tags opgeslagen in de files zelf?

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 12-03-2017 14:41 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Ik zoek misschien niet op de goeie termen, maar ik kan via Google niet zo snel vinden of ik mijn Hyperbackup Vault op 1 Synology kan backuppen (via Cloud Sync misschien slimste of ook weer Hyper Backup) naar een tweede Synology?

Om precies te zijn heb ik dus Synology #1 die naar Synology #2 via Hyper Backup backupt, maar kan ik Synology #2 dan ook nog eens backuppen naar een Synology #3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Tijdens het configureren van mijn nieuwe NAS (DS916+) kwam ik een tabblad instellingen tegen die zeg maar vervaagd en niet 'klikbaar' is. Het gaat om het volgende tabblad : opties-->persoonlijk-->accountbeveiliging.

Kunnen jullie wel bij dit tabblad? Zo ja, enig idee waarom ik niet? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26
Psvtje10 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:46:
Tijdens het configureren van mijn nieuwe NAS (DS916+) kwam ik een tabblad instellingen tegen die zeg maar vervaagd en niet 'klikbaar' is. Het gaat om het volgende tabblad : opties-->persoonlijk-->accountbeveiliging.

Kunnen jullie wel bij dit tabblad? Zo ja, enig idee waarom ik niet? :)
Je kunt het hier aanzetten: Control Panel --> Security --> Account --> 'Enable Account Protection' ;)

Waar de 'normale' Auto-Block simpelweg een IP adres blokkeert bij te veel foute inlogpogingen, lijkt Account Protection een vergelijkbare methode te zijn die inloggen op een specifiek account blokkeerd indien het wachtwoord te vaak verkeerd is ingevoerd. Hierin kan tevens gewerkt worden met Trusted en Untrusted accounts.

[ Voor 28% gewijzigd door SmiGueL op 12-03-2017 23:43 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
SmiGueL schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:11:
[...]

Je kunt het hier aanzetten: Control Panel --> Security --> Account --> 'Enable Account Protection' ;)

Waar de 'normale' Auto-Block simpelweg IP adres blokkeert bij te veel foute inlogpogingen, lijkt Account Protection een vergelijkbare methode te zijn die inloggen op een specifiek account blokkeerd indien het wachtwoord te vaak verkeerd is ingevoerd. Hierin kan tevens gewerkt worden met Trusted en Untrusted accounts.
Thanks!

Nog een vraagje als jullie dat geen probleem vinden. :)

Bij opslagbeheer --> volume --> bewerken heb je de optie "Frequentie bestandstoeganstijd registreren". Je kan kiezen tussen dagelijks, maandelijks of nooit. Bij het 'help icoontje' dat daar achter staat:
Specificeer hoe vaak het systeem de bestandstoeganstijd moet registreren. Een lagere frequentie verbeterd de replicatieprestaties. Raadpleeg het helpartikel voor meer informatie.
Nu heb ik alle hulpartikelen op de site van Synology doorgespit maar ik kan niks vinden. Ook Google levert geen bruikbare resultaten. Hebben jullie enig idee wat de beste keuze is of waar ik het betreffende helpartikel kan vinden? Standaard staat deze instelling op dagelijks.

[ Voor 39% gewijzigd door TheNameIsBart op 13-03-2017 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:54
miekol schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:24:
Om precies te zijn heb ik dus Synology #1 die naar Synology #2 via Hyper Backup backupt, maar kan ik Synology #2 dan ook nog eens backuppen naar een Synology #3?
Jahoor, geen probleem. Doe ik ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

jongetje schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:12:
[...]

Jahoor, geen probleem. Doe ik ook :-)
Top! En draai je dan een Hyper Backup van de Hyper Backup of een rsync/cloud sync?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:19
Psvtje10 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:40:
[...]
Bij opslagbeheer --> volume --> bewerken heb je de optie "Frequentie bestandstoeganstijd registreren". Je kan kiezen tussen dagelijks, maandelijks of nooit. Bij het 'help icoontje' dat daar achter staat:
[...]
Nu heb ik alle hulpartikelen op de site van Synology doorgespit maar ik kan niks vinden. Ook Google levert geen bruikbare resultaten. Hebben jullie enig idee wat de beste keuze is of waar ik het betreffende helpartikel kan vinden? Standaard staat deze instelling op dagelijks.
Hier kun je het nederlandstalige artikel vinden :

https://www.synology.com/...eManager/volume_diskgroup

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:54
miekol schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:19:
[...]

Top! En draai je dan een Hyper Backup van de Hyper Backup of een rsync/cloud sync?
Ik gebruik hyperbackup. Deze gaat naar een andere NAS met ook hyperbackup en ontvangt van een NAS met hyperbackup en backupt via hyper backup naar een NAS via Rsync. (voor DSM 4 is er namelijk geen hyperbackup).

Mijn Centrale NAS ontvangt dus 1 backup en backupped naar 2 andere nassen: 1 lokaal (die is puur voor backups en staat 1 nacht per week aan om een backup te ontvangen en gaat dan weer uit) en 1 over internet naar een synology bij familie (waar hij ook van ontvangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen snapshot replication en cloud station versiebeheer? Ik krijg maar niet duidelijk of beide packages (ongeveer) dezelfde functie hebben of dat het twee totaal verschillende packages zijn.

Is het aan te raden beide packages te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:30

pietje63

RTFM

@Psvtje10 Volgens mij is cloud station bedoeld voor bestanden die (primair) op een ander systeem worden bewerkt (bijvoorbeeld sync computer-nas; plus versiebeheer op nas). Snapshot is voor bestanden die primair op de nas staan (en waarvaan je meerdere versies wilt bewaren) en biedt (afaik) geen sync met een ander systeem.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Cloud Station slaat bestanden van externe bronnen (PC, Mac, Linux, etc) op op de NAS en kan daar versie beheer op doen.

SnapShot replication kan versie beheer doen op data die op de NAS staat (per volume) en dit eventueel repliceren op een andere externe NAS.

Bij de eerste is de bron dus extern met destination de NAS en bij de tweede de bron de NAS met een eventuele externe destination. Dat is dus een fundamenteel andere manier van de benadering, maar met een vergelijkbaar resultaat. Lomp gezegd, CS is een backup oplossing met versie beheer, SS versie beheer met backup oplossing waarbij je zelf zorgt dat de data op de NAS terecht komt.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
Ik heb een aantal USB devices aangesloten op m'n DS414 en na updaten van 1 van de pakketten die deze USB apparaten gebruiken, herkent de Synology de apparaten niet meer. Ik moet dan de Synology herstarten om het weer aan de praat te krijgen.

Dit moet anders kunnen lijkt me door a) een cli commando waarbij ik de USB poorten kan laten herontdekken (maar welke? Google heeft me nog niet verder geholpen) of b) met iets van persistent USB poorten te werken waardoor ik ze dus eigenlijk een vaste USB aansluiting toeken (ook hier weer: heb van alles gevonden en geprobeerd, maar het heeft niet geholpen.)

Iemand tips?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@M.v.Veelen
Persistent kan met udevadm:
Domoticz - Open source domotica systeem
Mount/umount:
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

[ Voor 30% gewijzigd door technorabilia op 13-03-2017 22:06 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
Hi kraades. Ik ben (als ik me goed herinner) al eens met dat persistent USB ports bezig geweest en heb daarvoor ook de nodige tips van je gekregen, maar het liep allemaal niet zoals ik hoopte en dus ben ik al een tijdje terug bij af en moet ik elke keer de Synology herstarten na een update (van Domoticz in dit geval).

Ik ga er dan toch nog maar een keer induiken. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien of verkeerd gedaan de vorige keer. Misschien.......

Edit:

zojuist een /lib/udev/rules.d/50-tty-serial.rules bestandje aangemaakt met daarin de gegevens van de 3 devices:

code:
1
2
3
4
5
SUBSYSTEM!="tty", GOTO="tty_end"
ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{product}=="RFXtrx433", SYMLINK+="ttyUSBnaampje1"
ATTRS{idVendor}=="10c4", ATTRS{idProduct}=="ea60", ATTRS{product}=="CP2102 USB to UART Bridge Controller", SYMLINK+="ttyUSBnaampje2"
ATTRS{idVendor}=="067b", ATTRS{idProduct}=="2303", ATTRS{product}=="USB-Serial Controller", SYMLINK+="ttyUSBnaampje3"
LABEL="tty_end"

Daarna Synology herstart gegeven, in Domoticz deze symlinks ingesteld, Synology nog een keer herstart.

Als ik nu Domoticz stop en weer start, dan gaat het toch niet goed. Bij de ZWave stick (1 van de USB devices) zie ik geen devices meer. Pas na een herstart komen de devices weer terug, en dat was ook het probleem voordat ik deze actie uitvoerde.

Iemand nog tips hoe dit te fiksen?

[ Voor 50% gewijzigd door M.v.Veelen op 14-03-2017 11:09 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Ik ben er achter waarom de upgrade van DSM 6 naar 6.1 niet jofel gaat op diverse nassen met 3rd party pakketten.

Ik heb mijn config opnieuw gebouwd en wilde Couchpotato en Sickbeard weer koppelen met Spotweb maar dat lukt maar niet, nu heb ik wat zitten rommelen met nginx en Apache waar ik dan wat aanpassingen moest doorvoeren en de webserver herstarten.

Nadat ik de wijzigingen had doorgevoerd en de webserver had gereboot kreeg ik in DSM een error onder de notificaties dat er een probleem was gevonden waardoor DSM niet goed zou kunnen starten en dat ik de support zou moeten contacten.

Als ik dan ook een nieuwe DSM venster opende kwam ik inderdaad nergens...... dus heb de nas maar niet gereboot :P maar via SSH de wijzigingen in de config files teruggedraaid webserver weer herstart en presto, inlog pagina werkt weer en melding is ook weg.

Maar goed HOE kan ik nu wel zonder te veel gehannes sickbear/headphones/couhpotato weer automagisch laten zoeken in mijn spotweb?

Spotweb draait lokaal op de nas de overige pakketten in een Docker en dat werkt goed, kan overal bij, koppeling met Sabnzbd is ook in orde.

Ik heb deze handleiding gebruikt, maar dan werkt het dus niet, krijg geen respons op die url...een 500 error, voor heen heeft het wel gewerkt en kreeg ik ook geen repsons, maar een blanco pagina, maar de koppeling werkte wel.

http://www.snelrennen.nl/.../api-key.php#.WMfJXv3lthE

Iemand nog suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door SpoekGTi op 14-03-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 13:34
SpoekGTi schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:46:
Ik ben er achter waarom de upgrade van DSM 6 naar 6.1 niet jofel gaat op diverse nassen met 3rd party pakketten.

Ik heb mijn config opnieuw gebouwd en wilde Couchpotato en Sickbeard weer koppelen met Spotweb maar dat lukt maar niet, nu heb ik wat zitten rommelen met nginx en Apache waar ik dan wat aanpassingen moest doorvoeren en de webserver herstarten.

Nadat ik de wijzigingen had doorgevoerd en de webserver had gereboot kreeg ik in DSM een error onder de notificaties dat er een probleem was gevonden waardoor DSM niet goed zou kunnen starten en dat ik de support zou moeten contacten.

Als ik dan ook een nieuwe DSM venster opende kwam ik inderdaad nergens...... dus heb de nas maar niet gereboot :P maar via SSH de wijzigingen in de config files teruggedraaid webserver weer herstart en presto, inlog pagina werkt weer en melding is ook weg.

Maar goed HOE kan ik nu wel zonder te veel gehannes sickbear/headphones/couhpotato weer automagisch laten zoeken in mijn spotweb?

Spotweb draait lokaal op de nas de overige pakketten in een Docker en dat werkt goed, kan overal bij, koppeling met Sabnzbd is ook in orde.

Ik heb deze handleiding gebruikt, maar dan werkt het dus niet, krijg geen respons op die url...een 500 error, voor heen heeft het wel gewerkt en kreeg ik ook geen repsons, maar een blanco pagina, maar de koppeling werkte wel.

http://www.snelrennen.nl/.../api-key.php#.WMfJXv3lthE

Iemand nog suggesties?
Je zou even in de apache/nginx logs kunnen kijken. Waarschijnlijk vind je daar wel een PHP error terug.
Overigens had de 6.1 update bij mij ook Python 3 weer compleet gereset. Ik had middels pip een extra module geïnstalleerd maar deze was spontaan verdwenen. Mogelijk dat bij jou ook wat custom aanpassingen/instellingen verdwenen zijn?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
ShadowLord schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:00:
[...]

Je zou even in de apache/nginx logs kunnen kijken. Waarschijnlijk vind je daar wel een PHP error terug.
Overigens had de 6.1 update bij mij ook Python 3 weer compleet gereset. Ik had middels pip een extra module geïnstalleerd maar deze was spontaan verdwenen. Mogelijk dat bij jou ook wat custom aanpassingen/instellingen verdwenen zijn?
Gezien mijn hele config niet meer aanwezig was jup mis ik her en der wel wat :P

Heb vanaf het begin opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_schrijver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 14:41
Hallo allemaal,

Ik heb een Synology 216play aangeschaft met het doel vanuit hier 4k films te kunnen kijken op mijn Samsung UHD TV. Dat zou toch gewoon probleemloos moeten werken, of moet ik dan nog bepaalde dingen instellen op mijn synology (of TV). Ik kan media op de Synology zien op mijn UHD TV, dat heb ik al getest. Bij het afspelen van 4K materiaal krijg ik alleen foutmelding dat het formaat niet wordt ondersteund. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46

Perkouw

Moderator General Chat
geert_schrijver schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:58:
Hallo allemaal,

Ik heb een Synology 216play aangeschaft met het doel vanuit hier 4k films te kunnen kijken op mijn Samsung UHD TV. Dat zou toch gewoon probleemloos moeten werken, of moet ik dan nog bepaalde dingen instellen op mijn synology (of TV). Ik kan media op de Synology zien op mijn UHD TV, dat heb ik al getest. Bij het afspelen van 4K materiaal krijg ik alleen foutmelding dat het formaat niet wordt ondersteund. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Voor onderzoek.

Nee zonder gekheid. We hebben wat meer informatie nodig en wat meer input kan ook geen kwaad. Wat heb je zelf zoal al gevonden en welke foutmeldingen krijg je precies, wat voor bestanden hebben we het over (codec etc.)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Laatst online: 13-09 08:59

flexje

got-father

Hoi, ik zit eraan te denken om ook een Syn 716+ii aan te schaffen. Welke hdd raden jullie mij aan? Wil graag 2x 4TB hebben, voornamelijk voor backups en Plex.

Zie de WD Red en Seagate Ironwolf vaak voorbij komen maar ook met slechte recensies??

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
flexje schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:14:
Hoi, ik zit eraan te denken om ook een Syn 716+ii aan te schaffen. Welke hdd raden jullie mij aan? Wil graag 2x 4TB hebben, voornamelijk voor backups en Plex.
Als je Plex ook wil laten transcoden is Synology in z'n algemeenheid geloof ik niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
Cartman! schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:22:
[...]

Als je Plex ook wil laten transcoden is Synology in z'n algemeenheid geloof ik niet geschikt.
op mijn ds 716+ gaat dat wel redelijk anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
virtua69 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:44:
[...]

op mijn ds 716+ gaat dat wel redelijk anders. :)
Wat is "redelijk" dan precies? Ik heb zelf een 716+II en wat onderzoek gedaan en kom alleen maar tegen dat je voor Plex eigenlijk minimaal een i3 en bij voorkeur een i5 moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 14:19
Cartman! schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:46:
[...]

Wat is "redelijk" dan precies? Ik heb zelf een 716+II en wat onderzoek gedaan en kom alleen maar tegen dat je voor Plex eigenlijk minimaal een i3 en bij voorkeur een i5 moet hebben.
Een maat van me heeft een zelfbouw NAS en die doet Plex met z'n vingers in z'n neus.
Is wel even een investering (misschien red je het zonder al te veel HDD's zelfs voor de prijs van een Synology) maar dan heb je een stuk beter als een DS716+ii

/edit:
Zal straks specs even posten.

[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 14-03-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
Cartman! schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:46:
[...]

ik heb op de camping vorig jaar in Kroatië met 1 mb internetverbinding formule 1 laten transcoderen naar 720 kbs dat ging zonder problemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
schumi2004 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:49:
[...]

Een maat van me heeft een zelfbouw NAS en die doet Plex met z'n vingers in z'n neus.
Is wel even een investering (misschien red je het zonder al te veel HDD's zelfs voor de prijs van een Synology) maar dan heb je een stuk beter als een DS716+ii

/edit:
Zal straks specs even posten.
Ik heb zelf geen interesse hoor, ik ben helemaal blij met de DS716+II :) Ik gebruik Kodi en kom niet echt beperkingen tegen.
virtua69 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:50:
[...]

ik heb op de camping vorig jaar in Kroatië met 1 mb internetverbinding formule 1 laten transcoderen naar 720 kbs dat ging zonder problemen. :)
Maar ik neem aan dat je ook 1080p wil kunnen transcoden als je Plex gebruikt en evt naar meer devices dan 1.

[ Voor 41% gewijzigd door Cartman! op 14-03-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
Cartman! schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:51:
[...]

Maar ik neem aan dat je ook 1080p wil kunnen transcoden als je Plex gebruikt en evt naar meer devices dan 1.
ik zal het is testen als ik ergens anders ben met een goede snelheid, persoonlijk gebruik ik alleen plex voor lagere streams en meestal alleen voor mezelf.
1080 mobiel laat ik synchroniseren (plexpas) zodat ik altijd de laatste aflevering hebt zonder data te gebruiken en in huis staan kodi boxen dus die gebruik ik bij voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Laatst online: 13-09 08:59

flexje

got-father

Thanks voor de info... Maar welke syn is dan wel geschikt voor Plex? En welke hdd's derbij?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
flexje schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:31:
Thanks voor de info... Maar welke syn is dan wel geschikt voor Plex? En welke hdd's derbij?
Neem hier eens een kijkje: https://docs.google.com/s...LPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit

Kort samengevat komt t volgens mij neer op: Synology kan t alleen als je een hele dikke koopt van veel knaken. Zelfbouw is dan n stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Bestaat er een standalone versie van DS Note voor Windows? (Uiteraard heb ik gezocht, maar ik kan niets vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Je kunt dit beter in de Plex topic vragen...

Enige wat ik weet dat sommige het via docker aan de praat hebben gekregen..
In de nieuwere nas types zoals de 916+ zit quick sync ingebouwd wat nodig is om hardwarematige transcoding aan de praat te krijgen.
maar zoals gezegd, misschien dat er plex pass gebruikers er zijn met een latere build die kunnen zeggen dat het tegenwoordig al native werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Tip; [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik krijg niet het idee dat Synology geschikt is voor Plex. Dan kun je beter een ander systeem kiezen mijns inziens.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
pven schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:09:
Bestaat er een standalone versie van DS Note voor Windows? (Uiteraard heb ik gezocht, maar ik kan niets vinden.)
Ah: er bestaat een Chrome-app _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 20:42
Quakie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:28:
[...]

Thanks! hopelijk heb je dadelijk even goede ervaringen als ik...
Inmiddels haast 2 weken verder en er is nog niks bekend.
Zojuist zelf maar contact gezocht met Wifimedia en voorlopig konden ze me niet vertellen wat de status is.
Ze verwachten (uiterlijk) begin volgende week meer te horen.
Moet eerlijk zeggen dat ik de communicatie en afhandeling van mijn probleem door Wifimedia niet als prettig ervaar...

Inmiddels zit ik nu haast een maand zonder (werkende) NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:20
kraades schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:29:
Ik krijg niet het idee dat Synology geschikt is voor Plex. Dan kun je beter een ander systeem kiezen mijns inziens.
Hoezo niet? Ik ben er zeer tevreden over, downloaden via de nas eenvoudig kijken via de app op de tv, zonder fratsen, perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:33
Voor mijn zus ben ik aan het kijken voor een NAS. Zelf heb ik een DS215j die prima werkt. Tijdje zelfs gebruikt als download station (couchpotato, sickbeard, sabnzbd etc) en dat liep best.

Voor hun is het vooral voor opslag van bestanden (zodat niet ALLES op hun laptops hoeft, want die zitten vol) en een backup naar de cloud.

Ik zat te kijken naar de DS216j (~ 170 euro) maar zag dat de DS213J ook nog verkocht word... voor ~100 euro.

Is de DS216j (en dus de updates) het extra geld waard over de DS213j in dit geval? Naast single 1,2ghz vs dual core 1ghz zie ik weinig verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46

Perkouw

Moderator General Chat
@Waah Persoonlijk zou ik gewoon voor de nieuwere gaan, toekomstbestendigheid en dat soort zaken. Ga je het heel zwart wit bekijken dan voldoet de 213j aan de eisen. Opslag van bestanden en een back-up naar de cloud. Dus de 213j zou wat dat betreft prima volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:33
Perkouw schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:29:
@Waah Persoonlijk zou ik gewoon voor de nieuwere gaan, toekomstbestendigheid en dat soort zaken. Ga je het heel zwart wit bekijken dan voldoet de 213j aan de eisen. Opslag van bestanden en een back-up naar de cloud. Dus de 213j zou wat dat betreft prima volstaan.
Geef ik dat door ;-) keuze mogen ze dan zelf maken (al wijs ik ze wel even op beveiligingsupdates ed)

EDIT: is de 216j geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
DennisZ88 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:34:
[...]

Hoezo niet? Ik ben er zeer tevreden over, downloaden via de nas eenvoudig kijken via de app op de tv, zonder fratsen, perfect!
Welke heb je dan? Ik heb een DS716+ en dat werkte en half jaar terug voor geen meter. CPU vol aan de bak en haperingen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Marcel_EA schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:38:
[...]

Inmiddels haast 2 weken verder en er is nog niks bekend.
Zojuist zelf maar contact gezocht met Wifimedia en voorlopig konden ze me niet vertellen wat de status is.
Ze verwachten (uiterlijk) begin volgende week meer te horen.
Moet eerlijk zeggen dat ik de communicatie en afhandeling van mijn probleem door Wifimedia niet als prettig ervaar...

Inmiddels zit ik nu haast een maand zonder (werkende) NAS.
Bizar dat er zo groot verschil in afwikkeling zit.
Nu zei mijn chat partner dat Synology normaal gesproken binnen week a twee weken levert. Lijkt me sterk dat ze onderscheid in winkels maken.
Misschien dat mijn uitgebreide ticket mee geholpen heeft? Heb drie weken elke dag met support contact gehad.

Hopelijk hoor je gauw iets maar vooral heb je volgende week een andere unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 20:42
Ik snap het idd ook niet. Balen vooral!
Hou je wel op de hoogte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
Advies nodig over het hosten van een website op mijn Synology:

Welke platform zouden jullie kiezen?
Wordpress, Bootstrap? Iets anders?
Alle suggesties en tips welkom.

Ik wil graag een simpele eigen blog beheren. That's all.

[ Voor 14% gewijzigd door Impstoker op 16-03-2017 10:49 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Impstoker schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:10:

Ik zou er een kopen met minimaal een 6 liter V12.

met andere woorden, je bent erg summier in je omschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:20
kraades schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:35:
[...]

Welke heb je dan? Ik heb een DS716+ en dat werkte en half jaar terug voor geen meter. CPU vol aan de bak en haperingen.
Ik heb de DS415Play

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WyriHaximus
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-03 02:00
Impstoker schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:10:

Ik wil graag een simpele eigen blog beheren. That's all.
Als je een simpele wordpress blog wil hosten zou ik persoonlijk voor https://wordpress.com/ gaan. Zou sowieso geen sites hosten op een NAS omdat zowel je NAS als eigen internet verbinding down kunnen gaan. Buiten dat komt er gelijk een stukje systeem beheer bij kijken, en dat moet je willen anders word het niks. Je zou nog een docker container kunnen gebruiken maar simpeler is het ergens te laten hosten. Maar zit net in me package center te kijken en daar staat wordpress tussen. Wat eigenlijk het allerbelangrijkste is, is dat je weet wat je precies wilt voordat je begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
afterburn schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:28:
Cloud Station slaat bestanden van externe bronnen (PC, Mac, Linux, etc) op op de NAS en kan daar versie beheer op doen.

SnapShot replication kan versie beheer doen op data die op de NAS staat (per volume) en dit eventueel repliceren op een andere externe NAS.

Bij de eerste is de bron dus extern met destination de NAS en bij de tweede de bron de NAS met een eventuele externe destination. Dat is dus een fundamenteel andere manier van de benadering, maar met een vergelijkbaar resultaat. Lomp gezegd, CS is een backup oplossing met versie beheer, SS versie beheer met backup oplossing waarbij je zelf zorgt dat de data op de NAS terecht komt.
pietje63 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:07:
@Psvtje10 Volgens mij is cloud station bedoeld voor bestanden die (primair) op een ander systeem worden bewerkt (bijvoorbeeld sync computer-nas; plus versiebeheer op nas). Snapshot is voor bestanden die primair op de nas staan (en waarvaan je meerdere versies wilt bewaren) en biedt (afaik) geen sync met een ander systeem.
Late reactie, maar thanks voor de duidelijke uitleg in Jip-en-Janneke-taal! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Psvtje10 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:51:
[...]

[...]

Late reactie, maar thanks voor de duidelijke uitleg in Jip-en-Janneke-taal! d:)b
Beiden noemen niet belangrijkste verschillen.

Teveel om op te noemen dus houd het even op belangrijkste:

- Snapshot vereist BTRFS, CloudStation niet. Daardoor vallen veel modellen af.
- Snapshot komt het beste tot zijn recht met replication naar een andere NAS. Echter moet die nas ook BTRFS draaien.
-Snapshot is op basis van shared folders, LUN. Cloudstation werkt op File basis
-Snapshot gaat verder qua versiebeheer.... verschillend per onderdeel eerste max ligt op 1024. Cloudstation max 32 versies
-Snapshot is niet realtime, minimaal 5 min op een shared folder. LUNs minimaal kwartier

Rest wordt technischer..

Nu een antwoord op je oorspronkelijke vraag...

Ja, je kunt ze beide tegelijk gebruiken. Moet je dat doen? Ligt helemaal aan jou, maar persoonlijk vind ik het zonde om heel je nas in te stellen als Cloud Station folders. Snapshot is efficiënter en als je nas het ondersteunt zou ik het aan zetten. Misschien is elke 5 min overkill. Ik zelf gebruik 1 snapshot per dag en voor belangrijke data 2x daags. Gebruik Cloud station dan voor de mappen waarvan je weet dat je daar files in gaat bewerken / of syncen met anderen.. Ik heb de ruimte om het te doen en ik zie mijn nas als centraal punt en doe dus alles wat mogelijk is om data te bewaken/beschermen.

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 17-03-2017 11:34 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).