Arbitrage. Tegenwoordig vrij weinig, maar ooit ging dat redelijk vlot.
Trouwens een vraagje over kraken, want ik zit nog in 3 verificatie fases die maar niet cleared geraken. Heeft Kraken voor al die coins ook een wallet?
Ik zet mensen rondom mij aan tot het kopen van crypto's maar die wallets op computers zijn te omslachtig of ze hebben zelfs geen pc. Ik wil hun een site geven waar ze bijna alles kunnen kopen en bewaren. Niet dat dat veilig is maar het gaat over kleine bedragen. En dan kan Kraken wel een optie zijn.
Je kunt in principe je coins voor langere tijd op een exchange bewaren. Maar dit wordt vaak afgeraden, omdat je de controle over de coins afstaat aan de exchange. Als de exchange besluit om er mee te stoppen en er vandoor te gaan met jouw coins, dan is er niet heel veel dat je kunt doen. En als de exchange de beveiliging niet goed op orde heeft en hackers gaan er met jouw coins vandoor, dan zit je ook met lege handen.
In de praktijk leert de ervaring dat de meeste exchanges redelijk werken. Van de grote Bitcoin/fiat-exchanges zijn alleen gebruikers van MtGox geld kwijt geraakt. Hoewel Bitfinex en Bitstamp beiden al eens BTC zijn kwijtgeraakt in een hack, hebben ze dit verlies uiteindelijk goedgemaakt naar hun gebruikers (Bitstamp deed dit meteen, omdat het verlies kleiner was dan de hoeveelheid eigen vermogen die ze hadden, bij Bitfinex duurde dit een stuk langer, die hebben in eerste instantie speciale schuld-tokens uitgegeven die verhandeld konden worden en recentelijk zijn deze allemaal teruggekocht).
Exchanges die enkel aan cryptocurrencies doen hebben een minder goede track record. Zowel MintPal als Cryptsy zijn een tijdje de absolute marktleider op altcoin-gebied geweest (zeg maar de positie die Poloniex nu heeft) en in beide gevallen is de eigenaar er met een deel van de coins vandoor gegaan, waardoor mensen met een saldo op die exchange geld kwijt zijn geraakt.
Even pragmatisch gesproken: Gaat het om kleine bedragen, dan is het geen probleem om deze bij een gerenomeerde exchange te laten staan (bv Kraken of Bitstamp). Ja, dit levert een extra risico op, maar dit risico is vrij klein en ook het in eigen beheer hebben is niet zonder risico. Heb je een groter bedrag aan cryptocurrencies, kijk dan naar mogelijkheden om deze zelf op te slaan. Een hardware-wallet kost een paar tientjes en is een zeer goede keuze.