@
Chrisje1983 Da's jammer, voor mij dan, die aanbieding is al weer over&uit.
Voor dat bedrag had ik nog wel een scoop erbij gewild. (heel af en toe zou het wel handig zijn; een scoop).
Van 't weekend ook weer zo'n 'leuk' elektro akkefietje. Houdt de Miele wasmachine er mee op. Nou doet 'ie het al ruim 22 jaar zonder problemen. Maar dan zal je altijd zien; net als je veel was hebt (door klusgebeuren en verbouw/verhuis perikelen van familie), geeft 'ie een foutmelding.
Piep-piep-piep en knipperende 'spoelen' indicatie.
Afijn, volgens de internetgemeenschap duidt dat vrijwel altijd op versleten koolborstels. En ja, dat is op zich niet zo gek, na 22 jaar.
Setje koolborstels besteld op zondagmiddag via Amazon.de en die werden gisteravond al geleverd.
Er zijn talloze instructies, compleet met YT filmpjes, te vinden van hoe je dit moet doen. Dus fluks aan de slag. Gelukkig kun je er aan de voorzijde bij. Deur open, frontpaneel scharniert open en als je een beetje lenig bent en languit op de grond, voor de machine gaat liggen, kun je er 'makkelijk'

bij.
Ik was al lang blij dat 'ie op z'n plek kon blijven staan en dat de wasdroger die er bovenop staat, ook kon blijven staan.
Module houder van de tacho en koolborstel houder eruit. En idd, 1 koolborstel daar was nog maar een paar mm van over, de andere net iets minder dan een centimeter.
Nieuwe borstels erin, en een flink stel zwarte klauwen later (ja, ondanks de handschoentjes, maar die haal je vaak open aan allerlei scherpe onderdelen), de boel weer dichtgemaakt.
Nee hè; nog steeds dezelfde foutmelding.

Getverderrie. Dat wordt verder zoeken. Volgens allerlei tips/bronnen kon er ook een relais kapot, kabelbreuk, en/of zekering door zijn, op de vermogensprint.
Dat ook allemaal los gehaald en doorgemeten; mmmm, niks te vinden.
Toen las ik ook nog ergens de tip om de anker wikkeling en tacho aansluiting door te meten. Hé, da's vreemd, ik meet geen anker. Hopelijk is de motor niet doorgefikt.
Wat blijkt, je steekt blind die modulehouder terug over de motoras/anker en dan willen de contactpunten nog wel eens ernaast zitten. En ja hoor; dat was het euvel. Met een telescoopspiegeltje kon ik zien dat 'ie geen contact maakte. En dan maar friemelen om alles recht er op te steken. Dat lukte uiteindelijk. Weer alles in elkaar gezet en vol spanning de steker weer in de WCD en voila!
Gelukkig hij doet het weer! En dat allemaal voor het luttele bedrag van 9,90 euro voor een setje koolborstels. Top.
BTW: het zit wel allemaal enorm degelijk in elkaar! Zo maken ze ze niet meer tegenwoordig. Zelfs al het kunststof is niet eens bros geworden of verpulverd. Geen brokkelende connectoren of geoxideerde printplaten. Alle stekers op de PCB's nog makkelijk steekbaar. Alle schroeven passen nog goed en draaien niet dol. Overal dubbel isolatiemateriaal en secure borging van alle bekabeling. Wow; petje af voor Miele (destijds

)