Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De EL-kroeg - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 90 91 92 Laatste
Acties:

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14:42
@Atmoz mooi projectje! Nu je lasapparaat nog? :p

zcflevo.nl

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-01 21:12

Atmoz

Techno!!

Woy schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:21:
[...]

Hoezo zou je dat met servo's doen. Kun je niet gewoon d.m.v. IO pinnen een signaal triggeren. Dat is een stuk eenvoudiger en minder foutgevoellig.
Heb ik zeker aan gedacht, maar dan geef ik alsnog m'n station op...
Of bedoel je een externe connector ervoor maken en ook de toetsten op het apparaat in tact laten?
mcDavid schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:43:
@Atmoz mooi projectje! Nu je lasapparaat nog? :p
Lol :P _/-\o_

Thuisbioscoop Limburg

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Atmoz schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:18:
[...]

Heb ik zeker aan gedacht, maar dan geef ik alsnog m'n station op...
Of bedoel je een externe connector ervoor maken en ook de toetsten op het apparaat in tact laten
Ja dat sowieso, het is altijd fijn als je handmatig ook nog de temp in kunt stellen. Maar over de switch heen kun je vast een circuit maken die je via een IO poort kunt bedienen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Markos
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:27

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ploink schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:43:
[...]

Ja dat moet prima kunnen. Zoek even wat afbeeldingen van "Laptop Power supply schematic" oid en dan zie je dat er altijd ergens een optocoupler in zit. Je moet het dan zo aanpassen dat er al bij een lagere spanning stroom door de optocoupler gaat.
Bijvoorbeeld in dit schema zie je een spanningsreferentie (U3 TL431) die via een spanningsdeler ingesteld is. Dan even de spanningsdeler aanpassen via R4.
[Afbeelding]

Of bij deze kun je de zener ZD1 vervangen:
[Afbeelding]

Het is dus wel even uitzoeken en reverse engineeren. Of je gaat naar de kringloop winkel en graait er een uit de doos met afgedankte voedingen.
Of pricewatch: Seasonic SSA-0601HE-12
Dankjewel, ik zal eens kijken of er voor mijn specifieke adapters ook toevallig schema's te vinden zijn.

Ik heb wellicht ook een aantal 12v laptop adapters gevonden die ik kan overnemen, dat zou nog idealer zijn. Kringloop ben ik al vaak geweest puur voor de 12v adapters maar die hebben ze hier bij mij in de buurt nooit. En als ze er een hebben, dan is het altijd <1A

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Markos Gewoon volhouden!
Ik ga om de zoveel tijd langs bij de lokale kringloop en vaak liggen er 12V voedingkjes van <1A. Maar recentelijk lagen er zowel wat laptopadapters (oude van HP) en 2x 12V voedingen van 4A. Ideaal om LED strips te voeden!
Oh ja, en ik moest daar het schokkende bedrag van 50 cent/stuk voor betalen. 8)

Trouwens; deze:
ehtweak in "De EL-kroeg - Deel 4"
doen het ook nog steeds prima. ;)

Mooie Plaatjes   

• max
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Zojuist het topic eens doorgenomen om te kijken of ik hier mijn vraag kwijt kan zonder te veel mensen tegen de schenen te schoppen. Lijkt erop van wel, dus here goes...

Ik heb een voedingsstekker nodig, maar natuurlijk heb ik te weinig verstand van electronica om te weten wat de benaming van die stekker is.

Onderstaande stekker heb ik nodig:

En die moet hierop passen:

Aanvullend: het is voor het plaatsen van een gps-tracker op een scootmobiel. Ik wil liever niet morren aan de bestaande bekabeling, niet enkel omdat ik daar geen prettig gevoel bij heb, maar nog meer omdat het een gehuurde schootmobiel betreft.

Op de pcb van de scootmobiel is een vrije (3-polige, uiteraard heb ik maar 2 polen nodig) header aanwezig die permanent 24v levert. Maar ik heb natuurlijk geen stekker die op de header past, hence deze vraag.

max wijzigde deze reactie 09-12-2019 20:56 (11%)

Bald by design, beard by choice.

Discussiëren met een vrouw is zoals het lezen van algemene gebruiksvoorwaarden: uiteindelijk negeer je alles en zeg je "OK".

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 27-01 13:37
Atmoz schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:49:
M'n vriendin en ik hadden een kleine discussie ( >:) ) over m'n gehobby in de woonkamer/keuken van het huidige huis. We hebben inmiddels een nieuw huis gekocht en ze vroeg of ik dat daar ook ging doen. Ze doelde met name op het solderen en klommelen met elektronica op de keuken/eetkamertafel.

Ik wist niet waar ze het over had ( O-) ) totdat ik onderstaande foto tegenkwam:

[Afbeelding]

Zei: "Dat lelijke lichtblauwe soldeerding van je komt niet in de nieuwe keuken straks!"
--Ik: "Ja maar dat is mijn mooie, überfijne Weller soldeerstation!!"

Zei: "Niets mee te maken, je hebt straks plaats genoeg elders in het huis"
--ik: "Vind je het niet fijn dat ik dan soms ook bij je kan komen zitten prutsen terwijl jij aan het koken bent?"

Zei: "Jawel, dat weet je toch, maar dat soldeerding kan toch niet in onze keuken staan?!"
--ik: "Hmzz, ok. Ik verzin wel wat" }:|

Toevallig zit er een muurkast naast de keuken. Precies achter de muur waar het keukeneiland tegenaan komt. Wat nu als ik daar nu het soldeerstation neerzet en alleen de soldeerbout (met de kabel door de muur) in de keuken? Maarja, hoe ziet dat eruit als er ineens een kabel uit de muur komt met een soldeerbout eraan? En bovendien: hoe handig is dat? Steeds die stekker door de muur heen halen om het vervolgens in de muurkast aan te gaan sluiten 8)7

Toen bedacht ik me dat ik de stekker die in het soldeerstation zit gewoon eruit zou slopen, en de kabels zou verlengen om hem vervolgens in de keuken uit te laten komen. Maarja, dan offer ik in feite het hele soldeerstation op en kan ik het nooit meer ergens anders gebruiken. Ook niet echt handig...

Ik ben vervolgens opzoek gegaan naar precies de juiste stekkers die op zowel het station als op de bout passen:

[Afbeelding]
@pep_82 nogmaals dank!! _/-\o_

Op die manier kan ik dus een soort "verleng-kabel" maken om dit probleem op te lossen. Als ik dan het soldeerstation op een andere locatie nodig heb hoef ik maar die "tussenkabel" uit te trekken en de boel mee te nemen :)

Maarja, dan ontstaat er vervolgens een nieuw "probleem": hoe regel ik dan de temperatuur? En hoe weet ik wat die is? Dat ding heeft niet voor niets een LCD-schermpje en 2 druktoetsen om de temperatuur te regelen :P

[Afbeelding]

Hmzzz, dit kan beter! 't Was toch al laat, dus even een nachtje over slapen....

.....

.....

.....

*uurtje later* *O* ik heb 't! Yes, dát wordt een mooi projectje. Nu al zin in! *O*

Afgelopen week een beetje "tussen de bedrijven door" aan de slag gegaan:

Er kwam sowieso al een rij stopcontacten op precies die plek (gecentreerd boven het keukeneiland +/- 4cm boven het blad). Dus waarom daar niet ook nog een "unit" erbij maken voor die soldeer-station-stekker? Ook meteen dan met LCD-schermpje (t.b.v. de temp) en 2 druktoetsen om deze te regelen.

Snel wat 3D-getekend en de printer aan het werk gezet:

[Afbeelding]

Eerste versie (in nu nog een ontzettend lelijke kleur :+) is gelukt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jeuj, het past ook nog allemaal netjes 8-)

Snel een zwarte variant maken:

[Afbeelding]

En ondertussen met de rest aan de slag :7

Het soldeerstation staat helemaal weggemoffeld in een muurkast, dus ik heb bedacht om er een camera (ESP32-cam) module te hangen waarmee ik vervolgens de temperatuur kan uitlezen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder een plaatje (zien jullie ook mijn Paint-skilzzzz? :P) van het hele idee:

[Afbeelding]

Doormiddel van een PHP-script (dat op de webserver van de NAS draait) wordt er steeds een foto uit de camera gehaald en meteen daarna naar zwart/wit geconverteerd. Omdat het een 7-segment-display betreft is het vervolgens vrij makkelijk om te achterhalen welke 3 cijfers er in die foto staan:

[Afbeelding]

Het projectje zit nog in de testfase, dus als alles straks naar het nieuwe huis gaat, dan zal de camera weer iets "verschoven" zijn ten opzichte van nu tijdens het testen. Dat zou betekenen dat de "herkenningspunten" van die 21 (3x7) segmenten weer helemaal ergens anders liggen. Wat weer betekend dat ik dat hele PHP-script (of in ieder geval alle coördinaten van de segmenten) opnieuw kan maken :X

Om dat op te lossen heb ik (in VB.NET) een programmaatje geschreven dat heel makkelijk en snel (binnen 1 minuut) de coördinaten kan inlezen. Het programma spuugt vervolgens de benodigde PHP-code uit ^O^

[Afbeelding]

Dit werkt ook met grotere of kleinere foto's, of met de 7-segmenten op totaal een andere locatie.
Erg makkelijk, en ik heb er tijdens het testen al diverse keren met een grote glimlach op m'n gezicht gebruik van gemaakt :Y

Zojuist heb ik de zwarte versie (even met wat tape) in elkaar gezet. Waarvan dit het resultaat is:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor nu even genoeg tijd gestoken in dit "side projectje".

Op de todo-lijst staat nog:

2 servo's monteren op het bakje (in de muurkast) waar straks (steeds op dezelfde locatie) het soldeerstation kan worden ingeschoven. Deze servo's moeten de + en - knopjes om te temperatuur in te stellen gaan bedienen ;)

Waar geknutseld wordt met elektronica heb je ook voeding nodig. M'n vriendin ziet me weer aankomen met m'n lab-voeding }) dus ook daarvoor komt er iets:

[Afbeelding]
(let aub niet op de lelijke kleur, dit wordt straks gewoon ook netjes zwart)

Ook hier komt een LCD-schermpje in. Hierop kan ik het voltage aflezen. Met de toetsen is het voltage te regelen.

Goede oplossing, toch? :>
Haha hulde! _/-\o_
Heerlijk ingewikkelde oplossing voor een makkelijk probleem. Dit is waarom we een mooie hobby hebben!

Onze woonkamer tafel ligt overigens veel voller dan jouw keukentafel. We hebben maar opgegeven hieraan te eten en mijn vriendin is er inmiddels wel aan gewend :+

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:49
Atmoz schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:49:
Zei: "Dat lelijke lichtblauwe soldeerding van je komt niet in de nieuwe keuken straks!"
--Ik: "Ja maar dat is mijn mooie, überfijne Weller soldeerstation!!"
Hahaha, een heerlijke overontwikkelde oplossing! Zelf zou ik het anders interpreteren en het station van een kleurtje voorzien (wrapping). Dan is het niet blauw meer? :P
Waar geknutseld wordt met elektronica heb je ook voeding nodig. M'n vriendin ziet me weer aankomen met m'n lab-voeding }) dus ook daarvoor komt er iets:

[Afbeelding]
(let aub niet op de lelijke kleur, dit wordt straks gewoon ook netjes zwart)
Het plaatje wordt zwart maar de aansluitingen blijven waarschijnlijk wel in kleur? Dat vind ik een beetje zonde dan. Zou je geen zwart gepolariseerd stekkertje er op kunnen zetten en dan een verloopkabeltje maken? Of het schermpje en de aansluitingen zo diep mogelijk laten zitten en er een afdekplaatje voor voorzien?

@max Dit lijkt me de connector de je nodig hebt: https://www.te.com/global-en/product-1-1123722-3.html
Wel nog even dubbelchecken :) Let op, je hebt er ook nog de contacten voor nodig. Ik denk dat het deze zijn, pin me er niet op vast: https://www.te.com/usa-en/product-1744201-1.html

D-Three wijzigde deze reactie 09-12-2019 22:24 (6%)

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 27-01 13:31
Markos schreef op maandag 9 december 2019 @ 00:54:
[...]
Dankjewel, ik zal eens kijken of er voor mijn specifieke adapters ook toevallig schema's te vinden zijn.
Ik acht die kans klein, maar er is vast wel een schema te vinden dat er op lijkt. Met die aanwijzingen kun je het prima zelf tekenen want het gaat alleen maar om het feedback circuit tussen uitgang en optocoupler. Als je onderdelen niet herkent, post hier dan een goede foto.
Ook als je niet helemaal zeker bent kun je best een weerstandje 10% aanpassen (bv door er een 10x zo grote waarde tijdelijk bovenop te solderen) en meten of het effect heeft op de uitgangsspanning.
Kringloop ben ik al vaak geweest puur voor de 12v adapters maar die hebben ze hier bij mij in de buurt nooit.
Misschien kaapt @ehtweak ze voor je neus weg :+
Blijkbaar zijn die dingen populair, de kringloop zou er veel meer voor moeten vragen dan 50 cent.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Een warmtepomp wil ik uitlezen en later ook aansturen. Maar hoe pak ik dat aan?
Het gaat om de de Panasonic WH-MDC05F3E5. De warmtepomp wordt bedient via een bedrade afstandsbediening. De afstandsbediening kent 4 draden:
  • GND
  • TXD
  • RXD
  • +5V
Een logic analyser heb ik 10 minuten laten meten, maar ik wordt niet wijs uit alle eenen en nullen. Het lijkt me wel duidelijk dat er een soort vraag-en-antwoord wordt uitgevoerd. Mijn vraag is hoe nu verder om te begrijpen wat voor signalen er over de lijn gaan, en deze uiteindelijk te manipuleren.

Afstandsbediening
https://tweakers.net/ext/f/SRyiUykNnnpgxAcw8my5q1EX/thumb.jpg

Connector
https://tweakers.net/ext/f/ezikJKGRgBw9ES7BTJ0DWSiJ/thumb.jpg

Data RX en TX:
https://tweakers.net/ext/f/qYOuXQj4ELsDqsuSUeAQwlfw/thumb.png

50 milliseconde aan data tussen de cursors:
https://tweakers.net/ext/f/YDx1ogsoowD4E0SsQWTvIz4L/thumb.png

De data lijkt met een heel lage 'baudrate' verstuurt te worden, maar wat is dit voor protocol en hoe kan ik die ontcijferen?

De aanleiding voor deze vraag is dat iemand bezig is om een nieuwere versie van de warmtepomp uit te lezen met een ESP8266. https://github.com/Egyras/Panasonic-H-Aquarea maar ik weet niet of dit toepasbaar is voor mijn oudere model.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou beginnen met het uitzoeken of deze RX/TX gebufferd zijn, en indien zo met welk IC. Door de specsheet op te zoeken van de buffer kan je erachter komen of het RS232, CAN bus of iets als RS485 is.

Verder zou ik er gewoon een sniffer op de data zetten, die kan misschien meer zien dan een scoop of datalogger.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:58
Ik wil een reflow oventje gaan maken en daarvoor het volgende ontwerp gebruiken.

https://github.com/0xPIT/reflowOvenController

De print wil ik denk ik laten maken bij PCBGOGO maar dan krijg je er 5. Ik wil er wel drie verkopen. Is daar interesse voor?

Galaxy S8

• tomw
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 27-01 14:25
Plaatsen jullie meestal een losse microcontroller op PCB (voor productie) of toch maar een Arduino nano of dergelijke?

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:22

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

tomw schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:42:
Plaatsen jullie meestal een losse microcontroller op PCB (voor productie) of toch maar een Arduino nano of dergelijke?
Dat ligt er maar net aan.

Volume, hoe professioneel moet het, welke klant, toepassing, etc.

Appeltaart is lekker!

• SnowDude
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:15
Ik ben op zoek naar een simpel smd lucht soldeer station. Ik soldeer niet veel smd maar af en toe is het wel handig om een ic te kunnen (de)solderen,

Zijn die goedkope ali express dingetjes wat of kan ik beter voor zoiets gaan: https://www.dertronics.nl...voor-smd-componenten.html

Ik hoef geen combi, ik heb al een goede normale bout.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:30
Btje schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:43:
Ik wil een reflow oventje gaan maken en daarvoor het volgende ontwerp gebruiken.

https://github.com/0xPIT/reflowOvenController

De print wil ik denk ik laten maken bij PCBGOGO maar dan krijg je er 5. Ik wil er wel drie verkopen. Is daar interesse voor?
Jazeker, heb de andere onderdelen al liggen geloof ik ;) Laat maar weten wat een printje moet kosten.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 27-01 21:36
Ik ben voor een project(je) opzoek naar een leverancier voor aluminium X-profielen van 40x40 of 60x60; de maximale lengte die ik nodig heb is 2,5 meter.

De mogelijke leveranciers die ik had gevonden, leveren niet de gewenste lengte of je komt bij een dubieuze webshop...

Weet iemand een mogelijke leverancier?

BladeSlayer1000 wijzigde deze reactie 05-01-2020 19:04 (15%)

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-01 22:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

BladeSlayer1000 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:03:
Ik ben voor een project(je) opzoek naar een leverancier voor aluminium X-profielen van 40x40 of 60x60; de maximale lengte die ik nodig heb is 2,5 meter.

De mogelijke leveranciers die ik had gevonden, leveren niet de gewenste lengte of je komt bij een dubieuze webshop...

Weet iemand een mogelijke leverancier?
Specifiek X profiel of een standaard extrusie profiel? Of Item achtige profielen?
https://www.damencnc.com/...0-4e-lp-light/a1692?c=152

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-01 22:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

SnowDude schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:18:
Ik ben op zoek naar een simpel smd lucht soldeer station. Ik soldeer niet veel smd maar af en toe is het wel handig om een ic te kunnen (de)solderen,

Zijn die goedkope ali express dingetjes wat of kan ik beter voor zoiets gaan: https://www.dertronics.nl...voor-smd-componenten.html

Ik hoef geen combi, ik heb al een goede normale bout.
Eleshop heeft ook wel aardige modellen:
https://www.eleshop.nl/so...ucht-soldeerstations.html

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 27-01 21:36
Mr_gadget schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Specifiek X profiel of een standaard extrusie profiel? Of Item achtige profielen?
https://www.damencnc.com/...0-4e-lp-light/a1692?c=152
Daar was ik naar opzoek, eens kijken wat het mij gaat kosten.

Mocht het teveel worden, dan houd ik het maar bij hout ;)

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 27-01 13:37
Het is voor mij zo alweer 15 jaar geleden dat ik mijn laatste PCB heb getekend. Ik wil weer iets ontwerpen dat ik niet al te duur (in China?) wil laten maken. Het uitgangspunt is 1 of 2 stuks, maar 10 mag ook best. Ik wil stromen tot zeker 40A laten lopen (12v). De temperatuur in de kast kan makkelijk oplopen tot 40-50 graden.

Natuurlijk heb ik zelf al wat gezocht, en ik het lijkt er op dat PCB's met een koperdikte van "2oz" nog betaalbaar zijn, maar daarna wordt het erg duur. Met een omgevingstemperatuur van 40 graden en een max stijging van 20 graden kom ik dan op een spoor breedte van rond de 15mm.

Bij een dual layer kan ik deze nog zo ontwerpen dat ik een dubbele trace gebruik, maar heel praktisch is dat niet.

Klopt bovenstaand een beetje, en wat is een manier om dit slimmer te doen?

Ik weet niet hoeveel ik win met het vertinnen van de sporen, maar omdat ik aan kleine series denk is dit niet het beste uitgangspunt.

Het gaat om een PCB met een aantal automotive zekerhouders, relais, shunts, arduino, en wat kleine elektronica.

• tomw
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 27-01 14:25
Hoe komen jullie eigenlijk aan projecten? Ik zou graag nog eens een project doen met microcontroller, liefst voor iemand anders omdat dat wat meer voldoening geeft. Er is daar wel een markt voor vermoed ik?
Heb een aantal mooie referenties via via bekomen, en dingen dat ik kan tonen, maar de laatste tijd is het wat stil.
Hoe pakken jullie dat aan?

tomw wijzigde deze reactie 12-01-2020 19:02 (6%)

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22-01 12:18

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Op dit moment ben ik nog wat aan het plannen en uitdenken, vandaar dat ik even een kort vraagje doe:
Ik zou willen proberen om een serie van 5-10 PC fans van 120mm onder mijn radiator te monteren, om te kijken of ik hiermee een betere verdeling van de warme lucht in mijn huiskamer kan vinden. Ik dacht zelf omwille van geluid om deze op 5V te laten draaien, en het eerst een te proberen met Aliexpress versies.

Nou is mijn punt; hoe ga ik die dingen voeden? op dit moment heb ik 3 fans aangesloten op een telefoonlader via USB-verloopje, maar ik wilde het eigenlijk wel iets netter gaan doen

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
NLBUURMAN schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:23:
Op dit moment ben ik nog wat aan het plannen en uitdenken, vandaar dat ik even een kort vraagje doe:
Ik zou willen proberen om een serie van 5-10 PC fans van 120mm onder mijn radiator te monteren, om te kijken of ik hiermee een betere verdeling van de warme lucht in mijn huiskamer kan vinden. Ik dacht zelf omwille van geluid om deze op 5V te laten draaien, en het eerst een te proberen met Aliexpress versies.

Nou is mijn punt; hoe ga ik die dingen voeden? op dit moment heb ik 3 fans aangesloten op een telefoonlader via USB-verloopje, maar ik wilde het eigenlijk wel iets netter gaan doen
@NLBUURMAN, klinkt alsof je iets aan het doen bent waar ook een heel topic aan gewijdt is: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
...wellicht dat je daar bruikbare tips kan vinden?

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22-01 12:18

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

vanaalten schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:36:
[...]

@NLBUURMAN, klinkt alsof je iets aan het doen bent waar ook een heel topic aan gewijdt is: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
...wellicht dat je daar bruikbare tips kan vinden?
Dank! Had al wel even gezocht, maar deze niet gevonden

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:20

Damic

Afwezig soms

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Zijn er tweakers met ervaring met een een PIR sensor als deze?
(Ben o.a. afgegaan op meest verkochte PIR op Aliexpress).

We hebben in de kelder een aantal meter aan planken met daarop voedselvoorraad, potten, schoonmaakmiddelen, bier etc. etc. Onlangs zei m'n moeder dat ze soms toch wat donker vond onder die planken.
Ik dacht meteen aan de LED strip die ik nog heb liggen te verstoffen (gekocht in 2012 :o ); even een voeding eraan en evt. een schakelaar ertussen (schakelaars hebben we zat) en ze heeft mooi licht.
Echter de LED strip doet het maar half, een voeding heb ik niet en de Tweaker in mij zat al direct te denken aan een bewegingsmelder (zodra je de keldertrap afloopt dat verlichting aan gaat.

Na wat zoekwerk op Google denk ik dat de 5 meter van deze LED-strip (5630, 5 meter, natural white), bovenstaande PIR-sensor en dat alles achter een 12V 5-6A voeding.

Werkt zo'n PIR een beetje goed? Soms lees ik wel dat ze wat snel kapot gaan bij veel gebruik; maar in ons geval gaat het om hooguit 1-2 keer/paar minuten per dag. Niet uren lang achter elkaar of veel aan/uit.
En deze PIR ben ik toch wel wat vaker tegengekomen op Google voor dit soort zaken.

Een voeding moet ik ook nog zoeken, ik ben echter (ook in het verleden) nog nooit succesvol geweest in de kringloop, altijd verkeerde voltages of te weinig ampère.
Die LED-strip en PIR kosten niets, maar samen met een 12V 6A voeding wordt het toch al een stuk meer dan ik in begin had gedacht/gehoopt. (had alleen maar een voeding nodig en met geluk had ik die gevonden voor een paar euro bij de kringloop) } :+

• jctjepkema
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 27-01 15:54
Piet91 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:39:
Zijn er tweakers met ervaring met een een PIR sensor als deze?
(Ben o.a. afgegaan op meest verkochte PIR op Aliexpress).

...
die pir gaat wel werken volgens mij, maar je hebt dan 24/7 een voeding in je stopcontact staan. Waarom dan niet gewoon bij de bouwmarkt eentje halen die 230v schakelt, en waarbij je ook nog verschillende waarden kan instellen gevoeligheid, de tijd dat hij aan is, en dag en nag stand etc. dan heb je iig niet constant een voeding aanstaan(op die pir na dan, ik schat wel dat die een heel laag verbruik heeft).
Ik denk overigens dat die pir die je linkt wel gewoon gaat werken hoor. Maar er staat 8A bij, en ik neem dat bij china wel met een korreltje zout na eerdere ervaringen(in deze prijs klasse). Als dat met een mosfet geschakeld word twijfel ik of hij de 5 a 6 wel aan kan zonder heet te worden(kom je er vanzelf wel achter als het niet goed gaat :p ). als er een relais in zit(je hoort een klik bij inschakelen)dan loopt het wel los en gaat het prima werken.

jctjepkema wijzigde deze reactie 13-01-2020 21:03 (19%)

• Piet91
  • Nu online
Waarom dan niet gewoon bij de bouwmarkt eentje halen die 230v schakelt, en waarbij je ook nog verschillende waarden kan instellen gevoeligheid, de tijd dat hij aan is, en dag en nag stand etc. dan heb je iig niet constant een voeding aanstaan(op die pir na dan, ik schat wel dat die een heel laag verbruik heeft).
Omdat dit even een snel, simpel 'projectje' zou zijn met minimale moeite en kosten.
De LED-strip had ik al en ik dacht wel ergens een voeding te vinden voor hooguit een paar euro.
Snoerschakelaar hebben we ook nog wel dus project zou voor enkele euro's klaar zijn en ondertussen al moeten hangen.

Ondertussen geconcludeerd dat LED-strip niet meer doet, nergesn een gebruikte voeding kan vinden etc. en als ik alles uitgebreid ga uitpakken (LED-strip, 230V PIR, goede nieuwe voeding etc. etc.) ik over zo €40+ ga hebben.
Was niet helemaal de bedoeling voor iets dat ook niet eens echt heel erg nodig is.

Dus ik bestel die gelinkte LED-strip en PIR wel en zo lang die nog onderweg zijn vanuit China kan ik nog nadenken over de voeding.
Mocht die PIR toch niet helemaal lekker werken, dan haal ik die er wel tussen uit en bedienen we de boel wel met een snoerschakelaar vóór de voeding.

• mcDavid
@Piet91 je ali-express linkjes redirecten allemaal naar login pagina's.

Als je een goedkope 2e handse 12V 6A voeding zoekt, koop dan een goedkope ATX voeding uit de V&A of zo. Kun je je PIR sensor evt gebruiken om de voeding te schakelen, want als het zo'n simpel printje betreft lijkt me niet dat je daar 6A mee wilt schakelen (of je hebt er ook weer een stevige relais bij nodig).

zcflevo.nl

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:22

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

-laat maar-, nog even verder denken. :)

LED-Maniak wijzigde deze reactie 14-01-2020 22:39 (102%)

Appeltaart is lekker!

• Piet91
  • Nu online
mcDavid schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:25:
@Piet91 je ali-express linkjes redirecten allemaal naar login pagina's.
Ja, Aliexpress zit weer raar te doen. Die website wordt alsmaar slechter.
Lijkt erop dat na een x-aantal keer zoeken o.i.d. op de site dat je dan de login pagina krijgt. Enorm irritant.

Als je toch niet kunt zien; de PIR is deze.
LED-strip is 5 meter aan 5630 wat in theorie zo'n 60w trekt, dus 12V 5A.
(Gekozen strip/verkoper is gekozen n.a.v. Youtuber The Hook Up)
Als je een goedkope 2e handse 12V 6A voeding zoekt, koop dan een goedkope ATX voeding uit de V&A of zo.
De voeding kijk ik nog even aan. Voordat spul uit China binnen is ben ik ook wel even verder.
Nog maar 'ns de kringloop inlopen. Had ook gedacht dat de lokale PC-zaak misschien nog wel iets heeft liggen, maar ook maar eens proberen.
De 6A die ik noem is dus wat ruimer bemeten, tevens lees ik ook regelmatig dat dergelijke LED-strip vaak niet eens aan deze theoretische waarde geraken.
Kun je je PIR sensor evt gebruiken om de voeding te schakelen, want als het zo'n simpel printje betreft lijkt me niet dat je daar 6A mee wilt schakelen (of je hebt er ook weer een stevige relais bij nodig).
Zoals in m'n vorige reactie al aangeef, gewoon even aankijken. Is het niets dan doe ik wel schakelen met snoerschakelaar. (tussen stekker en voeding). Dan maar wat minder lui. :+

• mcDavid
Ik bedoel: je kunt de ps_on schakelen om een ATX voeding aan te zetten ;)

zcflevo.nl

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14:59
Piet91 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:36:
[...]
De voeding kijk ik nog even aan. Voordat spul uit China binnen is ben ik ook wel even verder.
Nog maar 'ns de kringloop inlopen. Had ook gedacht dat de lokale PC-zaak misschien nog wel iets heeft liggen, maar ook maar eens proberen.
De 6A die ik noem is dus wat ruimer bemeten, tevens lees ik ook regelmatig dat dergelijke LED-strip vaak niet eens aan deze theoretische waarde geraken.
Ik gebruik overal meanwell voedingen, zijn stabiel en praktisch. (ik gebruik ze voor raspberry pi's, leds, eigenlijk alles waar ik geen omkijken naar wil hebben) chineze kloontjes wil ik hier in huis niet hebben.

12v 6 amp

https://www.amazon.de/dp/...id=1579180440&sr=8-1&th=1

12v 5 amp als je liever een "dichte" behuizing hebt, wel wat krap bemeten.

https://www.amazon.de/dp/...12v&qid=1579180944&sr=8-6

Diezelfde dan in 12v 8.5 amp (er is bij deze serie geen tussenmodel, of 60 watt, of 100 watt)

https://www.amazon.de/dp/...12v&qid=1579180772&sr=8-2

Dinrail voor in de meterkast, 12v 5 amp

https://www.amazon.de/dp/...-12&qid=1579181428&sr=8-8

dinrail 12v 7.5 amp

https://www.amazon.de/dp/...-12&qid=1579181528&sr=8-1

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 16-01-2020 14:34 (11%)

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Volluk! Long time, no see. Blijft ook wel even zo, weinig tijd. Maar toch een vraag:

Iemand die deze diodes (linksboven) herkent? Er zijn er 1 of 2 stuk. Waarschijnlijk 24 volt diodes, daar de toepassing tot 21 volt loopt. Zoals te zien is, staan ze met 4 stuks in brugje als gelijkrichter. Ik heb er nog een waarvan de spanningsregelaar stuk is, maar die heb ik wel. Alleen mijn eigen printjes maken gebruik van een daadwerkelijke gelijkrichter, i.p.v. 4 losse diodes.

Alvast bedankt!

• pep_82
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:10
Pizza_Boom schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:19:
Volluk! Long time, no see. Blijft ook wel even zo, weinig tijd. Maar toch een vraag:
[Afbeelding]

Iemand die deze diodes (linksboven) herkent? Er zijn er 1 of 2 stuk. Waarschijnlijk 24 volt diodes, daar de toepassing tot 21 volt loopt. Zoals te zien is, staan ze met 4 stuks in brugje als gelijkrichter. Ik heb er nog een waarvan de spanningsregelaar stuk is, maar die heb ik wel. Alleen mijn eigen printjes maken gebruik van een daadwerkelijke gelijkrichter, i.p.v. 4 losse diodes.

Alvast bedankt!
Dit wat?

40 Volt sperspanning, 1A in een melf behuizing, voor € 0,61 per 5, of elke andere leverancier die de LL5819 in het assortiment heeft.

Of pak er een uit deze reeks Standaard gelijkrichters >100V/1A, geen Schottky in MELF /DO-123 AA(3.5mmlang) AB(5mm) lang behuizingen.

pep_82 wijzigde deze reactie 23-01-2020 13:35 (12%)

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
pep_82 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:26:
[...]

Dit wat?
[Afbeelding]
40 Volt sperspanning, 1A in een melf behuizing, voor € 0,61 per 5, of elke andere leverancier die de LL5819 in het assortiment heeft.
Thanks, gewoon eens proberen. Moet toch nog e.e.a. bij Reichelt bestellen. Ding zit aan een elektromagneet die ca. een halve seconde bekrachtigd wordt en tot 1 ampère ofzo vraagt, mag max. 1,5A-2A vragen (daarna gaat de Darlington over de zeik, die staan in 2 setjes van 3 of 4 geschakeld.
Waar de 5e zit, zit bij mijne deze diode. De gelijkrichter die ik gebruik doet 1A nominaal.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt denk ik gewoon 1n400x diodes pakken, komen in een dezelfde behuizing.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1 ... 90 91 92 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True