Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:08
quote:
geerttttt schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:54:
[...]

Volgens mij is het een kwestie van het lipje aan de achterkant indrukken en dan wrikken om het los te krijgen, met wat trekkracht en wiebelen zou hij los moeten komen...
Dat is dus het aparte. Als ik het lipje aan de 'achterkant' induw kan ik de kabel loshalen aan die kant. (Er kunnen dus aan twee kanten kabels in). Dit gaat erg soepel en makkelijk. Echter doet het lipje induwen niets voor de kabels die er nu inzitten. ik heb meerdere van deze lampen en heb er 1 tje losgeknipt en in een bankschroef gezet en er is geen beweging in te krijgen met het indrukken van het knopje. Ik heb intussen geprobeerd om een schroevendraaier, naald en allerlei andere dingen in het gaatje aan de bovenkant te duwen, maar dit lijkt tot nu toe ook geen nut te hebben.

Het lijkt me niet dat het zo moeilijk moet gaan. Vooral niet aangezien de andere kant ontzettend makkelijk werkt...argh....Loop nu al twee uur te klooien met een stom vaag kroonsteentje. Ik voel me niet uitermate intelligent nu hahaha. :+

zynex wijzigde deze reactie 06-10-2017 17:03 (8%)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:46

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Gut wat is een oscilloscope toch belachelijk handig :)

Ongeveer alle 1-wire libraries in gcc die ik tegenkwam voor een AVR werkten om de een of andere reden niet. Geen van allen!

Na een dag toch maar besloten de rigol aan te sluiten, bleek de timing brak door inefficiente code. :')
Even de datasheet erbij gepakt en had uiteindelijk die library zelf wel kunnen schrijven. Wat simpel is 1-wire toch! :)

LED-Maniak wijzigde deze reactie 06-10-2017 22:12 (17%)

Appeltaart is lekker!

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-01 14:50
@zynex misschien als je een pin / schroevendraaiertje oid in die gaatjes in de bovenkant steekt.
Oh heb je al geprobeerd...
Misschien is hij bedoeld voor eenmalig gebruik net als lasklemmen. Die krijg je eenvoudig los door te trekken en tegelijkertijd heen en weer te draaien. Schroef de kroonsteen er af en probeer het eens op die manier?

Of probeer een pin naast de draad te steken. Ik zie daar een soort 'hapje' uit het ronde gat waar je de draad in steekt. Misscien kun je zo het klemmetje omhoog duwen en komt de draad vrij?

Ploink wijzigde deze reactie 07-10-2017 09:59 (69%)

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:08
quote:
Ploink schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:48:
@zynex misschien als je een pin / schroevendraaiertje oid in die gaatjes in de bovenkant steekt.
Oh heb je al geprobeerd...
Misschien is hij bedoeld voor eenmalig gebruik net als lasklemmen. Die krijg je eenvoudig los door te trekken en tegelijkertijd heen en weer te draaien. Schroef de kroonsteen er af en probeer het eens op die manier?

Of probeer een pin naast de draad te steken. Ik zie daar een soort 'hapje' uit het ronde gat waar je de draad in steekt. Misscien kun je zo het klemmetje omhoog duwen en komt de draad vrij?
Bedankt voor het meedenken! Dat laatste lijkt inderdaad te werken. Ik prop nu gewoon een dunne schroevendraaier naast de bestaande kabel in hetzelfde gat en dan kan ik de kabel er redelijk makkelijk uittrekken. _/-\o_

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

quote:
LED-Maniak schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:05:
Gut wat is een oscilloscope toch belachelijk handig :)
Daarom heb ik naast mijn Tectronix/Hameg 604 scope een simpele handheld DS202 aangeschaft, heerlij simpel en portable met voldoende specs waarmee ik werk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• jctjepkema
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:35
_/-\o_ Hoi! Ik ben bezig met mijn cnc laser grafeer ding. Zojuist heb ik een nieuwe kabelboom getrokken, kom ik er achter dat de connector op de JST een kleinere pitch heeft, en dat er dus ook verschil zit in terminal die er op komt.

Nu heb ik in principe 12, liever wat meer JST ZH 1.5 female terminals nodig. Heeft iemand van jullie een idee waar ik die snel vandaan kan krijgen? Webshop linkje oid? Of hebben jullie toevallig nog wat liggen _/-\o_

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:32

Atmoz

Techno!!

Weet iemand hoe die stekkertjes heten die in de zwarte connectortjes horen op onderstaande foto?

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Atmoz schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:41:
Weet iemand hoe die stekkertjes heten die in de zwarte connectortjes horen op onderstaande foto?

[afbeelding]
http://www.ebay.com/itm/3...bc57ec:g:73EAAOSwuq9ZYbne ?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:32

Atmoz

Techno!!

quote:
Thanks! _/-\o_

En daar kun je dan 3 van zo'n "normale" jumperwires in stoppen om dit stekkertje bekabeld te maken of hoe moet ik dat zien?

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ehm, nee, als ik het goed herinner heb je de female versie van http://www.ebay.co.uk/itm...6b514f:g:AR0AAOSwC11Z0xFC nodig die je om een draadje krimpt en dan in de connector drukt.

edit: De benodigde tang: https://www.adafruit.com/product/1213 , te vinden onder de naam "SN-28B"

Raven wijzigde deze reactie 14-10-2017 20:31 (23%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
en dan gaat zo uit het niks je Imax B6 lader in rook op.. gaat de knutselavond weer.. :+

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kortsluiting? Of in het apparaat zelf?

• SMSfreakie
  • Niet online
was van plan om even een setje 18650s aan de discharge te hangen.. mooi 24 cellen parallel gezet.. Yup.. het duurt dan wel een eeuwigheid met die 1A discharge current
sluit de B6 aan op de 12V voeding die ik altijd gebruik. gaat keurig aan .. sluit de cellen er op aan.. en ga door het menu naar de juiste functie... en voor ik maar op de knop kon drukken van u mag beginnen.. knettert het vanbinnen en komt de magic smoke mij tegemoet....

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:49
Ik heb gezocht in V&A maar kon daar niet echt vinden waar ik dit onder kan plaatsen, dus daarom maar hier.
@mods Als dit hier niet mag, plz laat me weten waar wel ;)

Modbreak:
In V&A, en als er daar geen categorie is in Vraag & Aanbod overig

_ferry_ wijzigde deze reactie 16-10-2017 20:58 (74%)

• memphis

memphis

Dat hoort in de vraag en aanbod sectie....

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:49
quote:
Ik heb al een tijdje een Voltcraft (conrad) ST-50D. Ik heb het idee dat de temperatuurrekening niet meer helemaal goed is. Ik heb recent weer een nieuwe bout aangeschaft omdat het element kapot was. Vroeger vond ik het een heel fijn soldeerstation, maar de laatste tijd heb ik er enorm veel ruzie mee. Ik heb het idee dat hij de temperatuur nauwelijks meet en heel slecht controleert. Als ik 2 draden aan elkaar wil solderen, moet ik de bout op een erg hoge temperatuur zetten (350 bijvoorbeeld) anders koelt hij te snel af, en komt niet meer op temperatuur. De nieuwe bout heeft overigens maar 2 draden. Beide voor het verwarmingselement. Er lijkt nergens een sensor in te zitten. Toch geeft het display van alles weer. Misschien meet deze de weestand van het element zelf, maar de temperatuur controle is momenteel echt waardeloos.

Ik heb dus misschien wel interesse. PBtje is verstuurd!

_ferry_ wijzigde deze reactie 16-10-2017 20:59 (35%)

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:49
quote:
memphis schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:30:
Dat hoort in de vraag en aanbod sectie....
Dat weet ik, maar daar zit niet echt een sectie om elektronica/fijn gereedschap in aan te bieden. Ik denk niet dat dit onder Elektrische heggenscharen hoort O-)

• Wbel
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 10-12-2017
Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties over het verlagen van de accuspanning voor mijn trolling motor.

• Wirehead
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 29-12-2017
quote:
SuperKris schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:23:
[...]

Ik heb al een tijdje een Voltcraft (conrad) ST-50D. Ik heb het idee dat de temperatuurrekening niet meer helemaal goed is. Ik heb recent weer een nieuwe bout aangeschaft omdat het element kapot was. Vroeger vond ik het een heel fijn soldeerstation, maar de laatste tijd heb ik er enorm veel ruzie mee. Ik heb het idee dat hij de temperatuur nauwelijks meet en heel slecht controleert. Als ik 2 draden aan elkaar wil solderen, moet ik de bout op een erg hoge temperatuur zetten (350 bijvoorbeeld) anders koelt hij te snel af, en komt niet meer op temperatuur. De nieuwe bout heeft overigens maar 2 draden. Beide voor het verwarmingselement. Er lijkt nergens een sensor in te zitten. Toch geeft het display van alles weer. Misschien meet deze de weestand van het element zelf, maar de temperatuur controle is momenteel echt waardeloos.

Ik heb dus misschien wel interesse. PBtje is verstuurd!
Gebruik eenzelfde station al jaren, en veel... Heb je de kalibratie ooit uitgevoerd?

Yamaha AX-397, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP, Yamaha CDX-E410

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 00:07
Ook maar weer eens een vraagje plaatsen, na een lange tijd :P
Voor degenen met meer ervaringen met schakelende voedingen op je pcb: ik wil voor een projectje gebruik maken van de TPS62177, dat is de fixed 3v3 versie van de TPS62175.

Nu wil het feit dat ik op het printje waarmee ik bezig ben, echt serieus weinig ruimte overhoud (uitdaging :D),en de recommended layout erg lastig gaat passen.

Nu kan ik hem heeel klein tekenen, maar ik vraag me af of dat in praktijk problemen zou gaan geven?
Er zitten trouwens 2 weerstanden minder op, ivm de fixed output van de 62177, de recommended layout is gebaseerd op de 175...

Hier heb ik de spoel aan de achterkant geplaatst (bottom layer), en alles zo compact mogelijk op elkaar gebouwd.

Dit zou dan op een printje komen waar zowel boven als onder een GND plane aanwezig is.

Zo krijg ik het zeker passend, maar gaat dit goed komen?
Alvast bedankt ;)

nick_haak wijzigde deze reactie 17-10-2017 21:06 (3%)

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16-01 14:27
Via's in een pad kunnen er voor zorgen dat door de capilaire werking het soldeertin van de pad weggezogen wordt en je te weinig over houdt. Anders dan dat lijkte dat het gewoon kan.

Springuin.nl: Electronic product development | tweakblog

• Ploink
quote:
Springuin schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:09:
Via's in een pad kunnen er voor zorgen dat door de capilaire werking het soldeertin van de pad weggezogen wordt en je te weinig over houdt. Anders dan dat lijkte dat het gewoon kan.
Ik heb dit ook wel gedaan voor leds. Als je zelf tin doseert met een spuitje oid dan breng je doorgaans teveel aan en dan wordt het overschot mooi de via in gezogen en krijg je een mooi dun laagje want de ruimte tussen led en koper vormt ook een heel dun capilair dat waarschijnlijk sterker zuigt dan de via.

• memphis

memphis

Ooit eens van een fabrikant gezien maar prijzig in aanschaf maat met wat zoekwerk kwam ik bij betaalbare panelen uit. Lijkt wel aardig te werken maar moet het nog dimbaar maken.

• nick_haak
quote:
Springuin schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:09:
Daar ben ik me inderdaad van bewust ;) Deze print zal echter niet machinaal opgebouwd worden oid, en het betreft ook geen serieproductie, dus eventueel wat nasolderen is geen probleem.
Het gaat me op dit moment vooral om het elektrische (/ hoogfrequent) gebeuren van de voeding, er staat een voorbeeld layout in de datasheet, waar ik op deze manier best wel van afwijk :P
Ik ga nog maar eens verder tekenen, wie weet of ik nog meer leuke ideeën krijg.
Bedankt!

• Ploink
quote:
nick_haak schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:51:
Het gaat me op dit moment vooral om het elektrische (/ hoogfrequent) gebeuren van de voeding, er staat een voorbeeld layout in de datasheet, waar ik op deze manier best wel van afwijk :P
Ik vind het een net ontwerp. Ik heb meermaals buck regelaars ontworpen en me niet gehouden aan de recommended layout, nooit problemen gehad, maar ik kan me voorstellen dat er wel verschillen in performance zijn.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het magnetisch veld van de spoel misschien inductie stromen kan opwekken in het IC er onder, maar als dat zo'n magnetisch afgeschermd blokje is.... :)

• nick_haak
Dank je wel :) leek me ook wel mooi compact, maar ik heb nog vrij weinig praktijkervaring met buck converters, daarom liever even navragen...

De spoel is deze en staat in de datasheet inderdaad omschreven als magnetic shield.

Zou het dan toch gaan lukken? :D

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Camera van mijn ouders was overleden, rare strepen in beeld, foutmelding etc.
Gelukkig (maar jammer voor hun natuurlijk) waren er meer mensen met dat probleem. Scheen een kapotte sensor te zijn. Dus een nieuwe besteld. Eindelijk binnen uit china, ding er in geschroefd.... Beeld!
Alleen de lens deed niet meer in/uit schuiven en een foutmelding.... Hmmmmz.
Bleek dat tijdens al het testen en repareren de ribboncable kapot was gegaan. Die moest gevouwen worden op een bepaalde plek, en na meerdere keren op die plek gevouwen te zijn geweest vond ie het welletjes en langs de vouwlijn gescheurd :(
Dus nu weer een kabeltje besteld uit China. 8)7

Kost je 1,5 maand, en 80¤, maar dan heb je wel weer een werkende camera :P

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-01 13:17
quote:
_ferry_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:07:
Camera van mijn ouders was overleden, rare strepen in beeld, foutmelding etc.
Gelukkig (maar jammer voor hun natuurlijk) waren er meer mensen met dat probleem. Scheen een kapotte sensor te zijn. Dus een nieuwe besteld. Eindelijk binnen uit china, ding er in geschroefd.... Beeld!
Alleen de lens deed niet meer in/uit schuiven en een foutmelding.... Hmmmmz.
Bleek dat tijdens al het testen en repareren de ribboncable kapot was gegaan. Die moest gevouwen worden op een bepaalde plek, en na meerdere keren op die plek gevouwen te zijn geweest vond ie het welletjes en langs de vouwlijn gescheurd :(
Dus nu weer een kabeltje besteld uit China. 8)7

Kost je 1,5 maand, en 80¤, maar dan heb je wel weer een werkende camera :P
Ribbencables breken niet zeer gauw, maar als ze breken is het herstellen ervan vaak zeer ingewikkeld..
Hoe ben je trouwens zoveel geld verloren? Ik red het met moeite om boven de 40 euro uit te komen in China.

BladeSlayer1000 wijzigde deze reactie 18-10-2017 23:16 (5%)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

quote:
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:16:
[...]

Ribbencables breken niet zeer gauw, maar als ze breken is het herstellen ervan vaak zeer ingewikkeld..
Hoe ben je trouwens zoveel geld verloren? Ik red het met moeite om boven de 40 euro uit te komen in China.
De sensor kostte iets van 60¤.
(Is waarschijnlijk ook het duurste onderdeel uit de camera. Betreft een Sony RX100 en die heeft een grote sensor.)
De kabelboom met sensortjes en connectoren bijna 20¤.
Maargoed, nieuw kostte hij 300¤ ofzo, en net iets meer dan 2 jaar oud (uiteraard, weg garantie). Dus hij was het nog wel waard.

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Bestaat er nu echt niet wat ik zoek? Ik zoek een relais voor op de din rail, geschikt voor stuurspanning 230VAC voor het schakelen van 24VAC dus met veilige scheiding tussen stuur en schakelspanning. Enige wat er moet gebeuren is dat bij een 230V puls het relais even aantrekt en de 24V stroomkring even sluit, daarna mag het relais weer afvallen. Maar kijk ik nu zo scheel of kan ik zoiets nergens vinden (Finder, Eltako etc)

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-01 13:17
quote:
_ferry_ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:21:
[...]

De sensor kostte iets van 60¤.
(Is waarschijnlijk ook het duurste onderdeel uit de camera. Betreft een Sony RX100 en die heeft een grote sensor.)
De kabelboom met sensortjes en connectoren bijna 20¤.
Maargoed, nieuw kostte hij 300¤ ofzo, en net iets meer dan 2 jaar oud (uiteraard, weg garantie). Dus hij was het nog wel waard.
Nu begrijp ik het, voor dat geld is het zeker nog waard om hem inderdaad te repareren

• Wbel
Hallo itcouldbeanyone,

Hallo,

Nog bedankt voor je reactie en advies over het verlagen van de accuspanning voor mijn elektrische buitenboordmotor.

Je schreef: "

"Gebruik een brake chopper, en een Pfet als diode zodat he je accu niet chopt.
Zou kun je honderdn amperes veilig onder controle krijgen, en zou je die 14 volt zelfs makkelijk naar 12 kunnen doen."

Ik ben een absolute leek op dit gebied. Daarom nog een paar vraagjes:
Wat is een Pfet (soort Mosfet ???) en heb je misschien een adres waar ik precies kan bestellen wat jij bedoelt, met bijv. een artikelnummer ? En heb je dat ook voor de brake chopper ?

Je zou me ook enorm helpen als je mij kunt laten zien hoe ik dat moet aansluiten in begrijpelijke taal.

Ik hoop dat het niet te veel is gevraagd, in ieder geval alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Wout:

• kELAL
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2017

kELAL

Jeri is my middle name

quote:
Wokschotel schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:31:
Enige wat er moet gebeuren is dat bij een 230V puls het relais even aantrekt en de 24V stroomkring even sluit, daarna mag het relais weer afvallen.
Finder 87.01 / 87.02 of ieder ander willekeurig multi-functioneel tijdrelais?
Is er wel een reden waarom de puls in het 24V circuit niet te lang / kort mag zijn, of denk je te moeilijk en kan het ook met een 'normaal' relais?

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16-01 14:01
quote:
nick_haak schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:07:
Dank je wel :) leek me ook wel mooi compact, maar ik heb nog vrij weinig praktijkervaring met buck converters, daarom liever even navragen...

De spoel is deze en staat in de datasheet inderdaad omschreven als magnetic shield.

Zou het dan toch gaan lukken? :D
Een spoel onder de IC is inderdaad niet common practice. De spoel genereert eddy currents in de laag er onder, waardoor er vaak zelfs gekozen wordt om de ground plane onder de spoel weg te laten.

Het kan zijn dat je een hoge ripple of inefficiënte converter krijgt met de huidige layout, maar als je niet op zoek bent naar een hele hoge performance is het wel een compacte oplossing.

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

• nick_haak
Dank je wel!
Hele hoge performance zal wel meevallen, het ding moet een esp8266EX (de losse chip dus) + zijn flashchip voeden, en een enkelvoudig rs485 drivertje.
Denk niet dat ik de ruimte kan vinden voor een mooiere layout, printje zit ramvol xD

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:37

Damic

Afwezig soms

quote:
Wokschotel schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:31:
Bestaat er nu echt niet wat ik zoek? Ik zoek een relais voor op de din rail, geschikt voor stuurspanning 230VAC voor het schakelen van 24VAC dus met veilige scheiding tussen stuur en schakelspanning. Enige wat er moet gebeuren is dat bij een 230V puls het relais even aantrekt en de 24V stroomkring even sluit, daarna mag het relais weer afvallen. Maar kijk ik nu zo scheel of kan ik zoiets nergens vinden (Finder, Eltako etc)
Ik zou voor een opto relais gaan, die kunnen kort schakelen :)

Maar anders een standaard Finder/releco relais met spoel spanning van 230VAC

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Ploink
@Wokschotel zie Farnell selectie
De eerste in de lijst hebben ze ook bij Conrad.

Ploink wijzigde deze reactie 23-10-2017 21:28 (32%)

• itcouldbeanyone
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 00:10
Bezig met een prototype printje,
precharge(softstart) voor in een electrische auto,
900VDC batterij spanning,
Canbus alles erop en eraan.

Voltage word gemeten met een ADC to SPI , welke op de spi bus dubbel galvanisch geisoleerd is.
Zodat waneer een iso doorslaat , ik het kan detecteren en voorkomen dat het hoofdrelais in komt.

Let niet op de flux die nog verwijderd moet worden, samen met overtollige tin.

High voltage battery protector

Stratis : SbjhPeaHC2ufttT1T6DP3nDE2cDF4KtbUL

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:43

Wokschotel

Op 6 wielen

quote:
Is het met dat relais veilig om met een 230v stuurspannng, een spanning van 24DC te schakelen? Dus voldoende interne scheiding/isolatie?

• Ploink
quote:
Wokschotel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 07:42:
[...]

Is het met dat relais veilig om met een 230v stuurspannng, een spanning van 24DC te schakelen? Dus voldoende interne scheiding/isolatie?
uit datasheet:
"Insulation between coil and contacts (1.2/50 µs): 4kV"
Ik neem aan dat die 1/2/50us en dV/dt weergeeft, misschien dat iemand hier daar meer over kan zeggen.

• itcouldbeanyone
quote:
Wbel schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 00:58:
Hallo itcouldbeanyone,

Hallo,

Nog bedankt voor je reactie en advies over het verlagen van de accuspanning voor mijn elektrische buitenboordmotor.

Je schreef: "

"Gebruik een brake chopper, en een Pfet als diode zodat he je accu niet chopt.
Zou kun je honderdn amperes veilig onder controle krijgen, en zou je die 14 volt zelfs makkelijk naar 12 kunnen doen."

Ik ben een absolute leek op dit gebied. Daarom nog een paar vraagjes:
Wat is een Pfet (soort Mosfet ???) en heb je misschien een adres waar ik precies kan bestellen wat jij bedoelt, met bijv. een artikelnummer ? En heb je dat ook voor de brake chopper ?

Je zou me ook enorm helpen als je mij kunt laten zien hoe ik dat moet aansluiten in begrijpelijke taal.

Ik hoop dat het niet te veel is gevraagd, in ieder geval alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Wout:
Vanaf je voeding heb je een buck converter nodig om naar 12 volt te gaan, 1200watt kost op ebay ongeveer 70,- geen id wat daar de minimale spanning van is.

Zodra je motor remt wil deze spanning terug naar je accu sturen, echter kan dat niet, dus loopt je spanning op (back emf).
Waneer je een brake chopper toepast, een N channel met tussen de gate en V+ Een 12v zener diode en een voorschakel transistor, zal je spanning dus nooit boven de 12 V uit kunnen komen.

Ik zal kijken of ik ergens een schema kan vinden, of nog heb.

• jctjepkema
Heren, heeft er iemand ervaring met een javascript c compiler voor een avr module? Het gaat hier om een concept project/prototype wat eigenlijk vanuit de browser c moet compilen voor een avr. Javascript is een optie, maar niet een must. Iemand ideetjes/search termen? Ik kom niet veel verder meer eigenlijk.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

• jctjepkema
quote:
Nog niet tegen gekomen haha, ja zal vast en zeker al bestaan. Gaat er in ons geval om dat we producten vanaf eigen server kunnen programmeren binnen de werk ruimte.

• itcouldbeanyone
quote:
jctjepkema schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:21:
[...]

Nog niet tegen gekomen haha, ja zal vast en zeker al bestaan. Gaat er in ons geval om dat we producten vanaf eigen server kunnen programmeren binnen de werk ruimte.
Of je pakt gewoon een arduino , en programeert hem via usb over internet.
Doen wij op de zaak wel met Can dongles om zo op afstand support te leveren

• erik23
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:45
Neem aan dat het de bedoeling is om interne libraries e.d. Te gebruiken. Misschien een idee om een cgi programma te schrijven dat met de command line praat.
Moet je natuurlijk wel oppassen omdat dit standaard niet echt veilig is.

• Hans1990
  • Laatst online: 23:03
Je hebt ook deze tool die online code kan compileren, niet specifiek gebonden aan Arduino ofzo:

https://godbolt.org/
Source: https://github.com/mattgodbolt/compiler-explorer

Het handige voor embedded is dat er ook MSP430, AVR, ARM en MIPS compilers tussen zitten. Het kan best grappig zijn als je met een C++11/14/17 feature aan het prutsen bent, om bijvoorbeeld te zien hoe de code compileert voor een specifieke microcontroller (bijvoorbeeld door te wisselen tussen cortex m0 en m3)

offtopic:
Sommige tricks kunnen zelfs negative cost zijn, zoals software callbacks die bij compile time worden ingebakken. :)

Als je dit zelf wilt opzetten, misschien geen gek idee om eens te kijken hoe dat project 'beveiligd' is.

Hans1990 wijzigde deze reactie 27-10-2017 20:28 (7%)

• itcouldbeanyone
In elecktrische voertuigen zitten flinke frequency inverters in, deze stuuren de motor aan.
Omdat zon inverter honderden amperes schakelt , komen er flinke current spikes van af, wat zich kan vertalen naar storing op radio enzevoort.
Daarom worden er flinke condensatoren toegepast in de inverter (geen supercaps die zijn te traag).

Om de hoofdstroom in te schakelen worden er flinke relais gebruikt.
Echter waneer er meer vermogen nodig is maar gebrek aan ruimte voor zon grote motor, gaat de voltage maar omhoog. Tesla 450volt max.
Wij werken tot 900Volt machines.
Dus zodra je je batterij inschakelt met het relais, dan is in een klap je relais kapot, omdat er enkele tientale kilo amperes gaan lopen naar je condensators.

Om dit te voorkomen worden precharges gebruikt,
Een vermogens weerstand die eerst de condensators op laadt en zo de stroom limiteerd.
Waneer deze vol zijn , pas dan wordt het hoofd relais ingeschakelt.

In de meeste gevallen regelt de battery management system de precharge.
Indien dit natuurlijk inbegrepen is.

Omdat er steeds meer vraag komt naar hoog voltage inverters in voertuigen, en er een gebrek is aan precharge modulles die plug and play zijn.
Heb ik een flink uitgebrijde precharge ontwikkelt,
De relais op de print zijn vrij prijzig, en zorgen voor het schakelen van externe weerstanden die je condensators doen opladen.
Dit zijn speciale relais gecertificeert voor deze toepassingen.

Voor de rest zit er Canbus op , start stop systeem, condensator bewaking, commenuctie met de meeste ECUs BMSen en inverters van het CANopen protocol. Dubel galvanisch gescheiden ADCs waarvan elk een nog in serie gezette scheiding extra heeft.

Mischien heb je het plaatje eerder gezien, maar hij is nu af, binnekort ga ik hem testen op een smerige 5000 Volt !

• 1337aldi
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:00
Iemand anders opgevallen dat de lead times voor verschillende IC's achterlijk lang is geworden, en dat voorraden er wel erg snel doorheen gaan? Neem bijvoorbeeld dit chipje:
https://octopart.com/search?q=STBB1-APUR+
Is geen nieuw product, maar is nergens op voorraad, met een lead time van 40 (!) weken, je zal het maar in een product hebben gedesigned en nu 10000 stuks willen maken.. :|

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:56
Daarom ga je altijd uit van second suppliers bij het ontwerpen van een product, en let je op PCNs (product change notifications) bij het uitzoeken van specifieke packages/uitvoeringen.

Lead times zijn altijd al heel erg lang geweest. Het is normaal om manufacturer lead times van 6-12 maanden te hebben, want ze maken vaak maar één run componenten per jaar, zeker voor het minder populaire spul. Als het dan op is, moet je gewoon wachten tot het weer beschikbaar is. Echter, als je 10k chips nodig hebt, is het vaak prima mogelijk om de fabrikant direct te benaderen en een paar wafers aan onderdelen af te nemen. Vanaf wafer-aantallen (1ku voor complexe ICs, 10-20ku voor simpel spul) is dit eigenlijk altijd wel bespreekbaar.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Wbel
Hallo itcouldbeanyone,

Wacht het met spanning af.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 12-01 13:45
Wat vinden de power supply-kenners van deze ¤4 banggood ps? Soldeerwerk is niet heel netjes, hij is wel gezekerd, verder kan ik er niet echt over oordelen.

Hele album:
https://imgur.com/a/PD2ct

Pruimenvlaai wijzigde deze reactie 05-11-2017 20:10 (24%)

• Dr.Roelski
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-01 13:03

Dr.Roelski

Walk on ....

quote:
Pruimenvlaai schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:08:
Wat vinden de power supply-kenners van deze ¤4 banggood ps? Soldeerwerk is niet heel netjes, hij is wel gezekerd, verder kan ik er niet echt over oordelen.
[afbeelding]
Hele album:
Scheiding tussen hoogspanning en laagspanning lijkt voldoende. Trafo weet je nooit zeker of die netjes gewikkeld is met de juiste isolatie. Zwakste punt zijn de 230V draden die er uit zien alsof ze elk moment kunnen breken en zo in het laagspannings deel terecht kunnen komen.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:56
Zekering lijkt geen zekering maar een argon/neonbuisje. Heeft-ie wel kleine veertjes intern zitten die de draden terugtrekken als hij doorsmelt? Anders is het namelijk een hele ouderwetse PTC (overstroombeveiliging).

Het is ook echt not done om een schakelcontact te gebruiken om spanning in te stellen. Bij iedere bounce of slecht contact raakt de weerstandsdeling open aan één kant en krijg je een fikse spanningspiek. Ontkoppelen voordat je aan de knop zit dus!

Verder is aan de primaire zijde de contactafstand véél te klein (zie o.a. de TO-220). Dit is een consequentie van het soldeerproces dat ze hebben gebruikt. Eigenlijk hadden ze her en der contacten verder moeten spreiden.

En inderdaad nergens siliconen/lijm om zaken te immobiliseren. Je kunt wel wat hotglue op de aansluitdraden en losstaande componenten doen. Verbetert de levensduur. Misschien wat conformal coating over de soldeerzijde om te helpen met isolatie, zodat als er stof in komt het ding niet een keer stukgaat.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• kELAL
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2017

kELAL

Jeri is my middle name

quote:
mux schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:57:
Anders is het namelijk een hele ouderwetse PTC (overstroombeveiliging).
Vroeger ook wel bekend als gloeilamp (als je op de laatste foto inzoomt, zie je de gloeidraad zitten). En hier dienstdoende als een primitieve fusible resistor.
quote:
Bij iedere bounce of slecht contact raakt de weerstandsdeling open aan één kant en krijg je een fikse spanningspiek.
Niet helemaal: Ook als de schakelaar open is, blijft R11 onderdeel van het feedback-circuit. Desondanks is het geen fijn idee dat de spanning plots naar 12V kan schieten, dus wég met die schakelaar.

kELAL wijzigde deze reactie 06-11-2017 15:28 (4%)

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• memphis

memphis

De sleuf is schijnveiligheid?
de koperbaan naast de sleuf loopt er gewoon rond omheen. niet echt een scheidingsvlak....

• Chiel
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 13:27
Heb een batterijlader voor een videocamera waarvan de adapter stuk is gegaan. Nu is de adapter al weg en heb ik geen idee wat er op stond. Heb wel een vervangende adapter maar de info op de lader zelf is nogal summier.

Lader: input dc12-24V output 4.2V/8.4V
Mogelijk vervangende adapter: output 12V 2500mA

Nu weet ik nog van een vorige adapter-post van me :P dat een vervangende adapter altijd gelijkwaardig of meer moet kunnen leveren dan de originele adapter, maar ik weet weet nu eigenlijk niet hoeveel die lader vraagt, of toch wel?

• jctjepkema
Hey korte vraag, ik zoek een rotary encoder die niet "klikt". Ik kwam er al achter dat het om "no detent" gaat maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Het is voor een project met digitaal audio volume, en ze moeten een beetje aanvoelen alsof je aan een potmeter draait. Zou nog leuk zijn als er een druk knop in verwerkt zit. Weten jullie een paar type's? Ik kom wel wat tegen op mouser, maar ja ik kan daar natuurlijk niet bestellen..

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:41

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

quote:
Pruimenvlaai schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:08:
[afbeelding]
Hele album:
Brrr, direct weggooien in mijn optiek.

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

• SMSfreakie
  • Niet online
Wat denken jullie: een verbinding met Xt60 connectors welke niet continue onder spanning staan en spat / regenwater?

Spanning zal rond de 12v liggen, beetje afhankelijk van de lading van de accu..
En er wordt max 20A door getrokken. (zal eerder rond de 8A liggen)
En voor hooguit 5 minuten achtereenvolgens

• memphis

memphis

Water heeft geen directe invloed op 12v en de XT60 plug is verguld en gemaakt om dergelijke stromen aan te kunnen dus geen probleem.

• SMSfreakie
  • Niet online
Zo dan maar even een 2 setjes XT60 connectors besteld.. en nog wat andere componenten..

Hopelijk van de week nog ergens een tijdvakje vinden om te knutselen :-P

• pep_82
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16-01 17:13
Misschien hoort het hier niet helemaal thuis, maar bij Farnell vandaag (en morgen loopt af op 16 november), 15 procent korting op orders boven de 250¤ (pittig voor de particulier, maar voor de (semi)professional goed te doen), zie:
https://nl.farnell.com/we...D=PromoS-web-frenzy-nov17
Uitzonderingen: "De vouchercodes kunnen niet worden gebruikt voor software, modules en ontwikkelingskits, test- en meetapparatuur, 3D printers en printerbenodigdheden of Alpha Wire-, Analog Devices-, arm-, Coilcraft-, FTDI-, Linear Technology-, Maxim Integrated-, Microchip-, NXP-, Raspberry Pi-, Robox of Xilinx -producten".

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16-01 16:53
@pep82: ik heb er gisteren voor 80 euro besteld, er valt bovendien nogal wat af met zoveel uitzonderingen ;)

• itcouldbeanyone
quote:
jctjepkema schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:48:
Hey korte vraag, ik zoek een rotary encoder die niet "klikt". Ik kwam er al achter dat het om "no detent" gaat maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Het is voor een project met digitaal audio volume, en ze moeten een beetje aanvoelen alsof je aan een potmeter draait. Zou nog leuk zijn als er een druk knop in verwerkt zit. Weten jullie een paar type's? Ik kom wel wat tegen op mouser, maar ja ik kan daar natuurlijk niet bestellen..
Waarom kun je niet bestellen bij mouser ?
Ik haal daar heelvaak onderdelen weg.
Je zou kunnen kijken naar een AB encoder die gebruikt word als snelheids sensor in de automotive wereld als snelheids sensor. Die klikken niet, maar een knopje zou je er dan zelf in moeten maken.
This meer een soort sensor lager.

Heb zelf ook weer een printje ontworpen,
Eerste prototype zit in elkaar.
Pcb

Er zit een speciale coating over om te beschermen tegen vocht en dergelijke.
Maar denk dat ik deze printjes uiteindelijk ga potten, dus volledig ingieten met epoxy.

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 02:13
quote:
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:35:
[...]

Heb zelf ook weer een printje ontworpen,
Eerste prototype zit in elkaar.
[afbeelding]

Er zit een speciale coating over om te beschermen tegen vocht en dergelijke.
Maar denk dat ik deze printjes uiteindelijk ga potten, dus volledig ingieten met epoxy.
Ziet er goed uit :) maar heeft die QFP linksonder (uc?) niet meer ontkoppeling nodig? want hier op het werk gooien ze altijd alles vol met ontkoppel C's.

Ik zit nu ook in de afrondende fase van een PCBtje (ofja moederbord :) er zitten 2 Xeon processors op en een stuk of 16 dimm sloten en 6 PCI.sloten en verder nog een kleine 5000 componenten meer. :9

• Damic
  • Laatst online: 21:37

Damic

Afwezig soms

@mux je vergeet de kleine scheiding voor de diodes, staat maar 240VAC tussen de soldeerpunten brrr

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• itcouldbeanyone
quote:
Tinusvolkel schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:12:
[...]

Ziet er goed uit :) maar heeft die QFP linksonder (uc?) niet meer ontkoppeling nodig? want hier op het werk gooien ze altijd alles vol met ontkoppel C's.

Ik zit nu ook in de afrondende fase van een PCBtje (ofja moederbord :) er zitten 2 Xeon processors op en een stuk of 16 dimm sloten en 6 PCI.sloten en verder nog een kleine 5000 componenten meer. :9
Zit in totaal 900uF rondom de chip,
Waarvan meerdere enkele nFs
Heb gemeten op de scoop , geringde ruis van 20mV op de 5V bus van de chip, dus ga er vanuit dat het genoeg is.
Mocht het een stroom slurpende chip zijn dan is er meer nodig.

Cool xeon, vast een duur project.
Ook bezig met pcie switches ? , enig id hoe ik aan zon contract kan komen met broadcom, wil graag een diy project starten met pcie switches alleen broadcomm geeft niets vrij.
Ik zit meer in de automotive wereld, deze pcb kan dan ook gevoed worden vanaf 6volt tot 100 volts dc batterij.
Ben zelf van plan om binnekort met de infineon tricore te spelen.

• Tinusvolkel
quote:
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:31:
[...]

Zit in totaal 900uF rondom de chip,
Waarvan meerdere enkele nFs
Heb gemeten op de scoop , geringde ruis van 20mV op de 5V bus van de chip, dus ga er vanuit dat het genoeg is.
Mocht het een stroom slurpende chip zijn dan is er meer nodig.
Liggen ze aan de onderkant van de PCB want ik zie niet echt iets dicht bij de pinnen liggen.
quote:
Cool xeon, vast een duur project.
Ook bezig met pcie switches ? , enig id hoe ik aan zon contract kan komen met broadcom, wil graag een diy project starten met pcie switches alleen broadcomm geeft niets vrij.
Ik zit meer in de automotive wereld, deze pcb kan dan ook gevoed worden vanaf 6volt tot 100 volts dc batterij.
Ben zelf van plan om binnekort met de infineon tricore te spelen.
Vooral de CPU's en de DIMMS maken het duur...
Ik heb nog niet gewerkt met PCIe switches (De CPU's hadden er genoeg :) ) maar wel met andere switches van broadcom, maar de contacten worden gelegd door andere binnen ons bedrijf, dus hoe je dat het beste kan doen weet ik niet.

Automotive doe ook op het werk echter zit je daar met veel meer regeltjes te kijken...(wat ook wel logisch is)
(Met een kleine zoekactie weet je toch wel waar ik werk, maar dit en dit zijn dus mijn laatste grote projecten :)

• 1337aldi
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:00
quote:
Tinusvolkel schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:12:
[...]

Goeie genade, hoeveel layers worden dat wel niet?

• Tinusvolkel
Valt mee, maar 8.

En dit komt vooral om dat Intel goed nadenkt hoe ze die 2011 pinnen verdelen in een CPU.
Want anders krijg je nooit al die routing +150A (op pakweg 1V) die richting de CPU moet.

• jeronimo
  • Laatst online: 23:49
(jarig!)
quote:
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:31:
[...]
Je zou eens contact op kunnen nemen met hun distributeur. Voor Nederland is dat EBV. Reken er op dat je als eerste een NDA moet ondertekenen voor je enige info krijgt.

• Steamwitz
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:46
Voor klein projectje wil ik vijf witte 3mm-ledjes (parallel) op batterijen laten branden.

Omdat mijn electro-kennis wat is weggezakt, ben ik even bij een electro-winkel langs gegaan voor advies. (Goed voor onze economie zeg maar.)
Nu heb ik witte 3mm-ledjes, een gelijk aantal 470 Ohm weerstanden (Geel-Paars-Zwart-Zwart-bruin) en een batterij-houder voor 4 batterijen meegekregen.

Thuis ben ik (met mijn gebrekkige kennis) toch nog even gaan googlen en rekenen...
Vier batterijen is 6V (of 4,8V met oplaadbare batterijen). De eigenschappen van de leds weet ik niet, maar ik kom wel regelmatig 20mA en spanningsval van 2,8-3,6V tegen, dus dat lijken mij aannemelijke waarden.
Formule: R = (U - LED) / I
Echter kom ik nu op een waarde van 120-160 Ohm (45-85 Ohm met oplaadbare batterijen).
Als ik veilig ga zitten met 10mA (zou beter zijn voor de duurzaamheid van de led), kom ik nog altijd niet hoger dan 320-240 Ohm (of 90-170 Ohm met oplaadbare batterijen).

Ik heb dus het idee dat ik het verkeerde heb meegekregen. Ik ben intussen twee keer op langs de electro-winkel gereden, maar helaas beide keren gesloten (terwijl hij wel open zou moeten zijn), dus dat schiet niet op. Vandaar dus even de vraag hier: Zit ik nu iets verkeerd te doen, of heeft de electro-winkel zich waarschijnlijk vergist?

• Springuin
470 ohm is wat aan de hoge kant, probeer het maar eens om te kijken of er genoeg licht uit komt. Evt kun je om te testen twee van die 470 ohm weerstanden parallel plaatsen. Het is in ieder geval niet te weinig dus ze gaan niet kapot.
quote:
jctjepkema schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:48:
Ik kom wel wat tegen op mouser, maar ja ik kan daar natuurlijk niet bestellen..
Mocht je iets van mouser willen hebben, ik ga deze week waarschijnlijk bij ze bestellen dus ik kan evt wat meebestellen voor je.

• jctjepkema
quote:
Springuin schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:09:
470 ohm is wat aan de hoge kant, probeer het maar eens om te kijken of er genoeg licht uit komt. Evt kun je om te testen twee van die 470 ohm weerstanden parallel plaatsen. Het is in ieder geval niet te weinig dus ze gaan niet kapot.

[...]

Mocht je iets van mouser willen hebben, ik ga deze week waarschijnlijk bij ze bestellen dus ik kan evt wat meebestellen voor je.
Ik ga vanavond even onderdelen speuren, ik zal wel even een pb doen bedankt!

• memphis

memphis

Anders bestel je ze toch even hier:
https://www.eoo-bv.nl/338-kool-025w-5-tot-10kohm?p=2
Volgende dag in huis

• Steamwitz
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:46
quote:
Springuin schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:09:
Thanks, je berichtje was precies wat ik nodig had! Heb het even getest en ze doen. Nu hoef ik ook niet meer terug naar de winkel. :)
quote:
Dat is een goede tip voor de volgende keer. :)

Steamwitz wijzigde deze reactie 19-11-2017 17:18 (22%)

• govie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16-01 17:47
Ik zit eraan te denken om deze winterperiode een automatiseersysteempje te maken met een Arduino die valt uit te lezen op afstand via internet. Dat lijkt me een mooie winterklus en bezigheid. Ik vind 100% eigen gekweekte pizzasaus ingredienten uit de tuin wel kicke en wil opschalen van 2 tomatenplantjes dit jaar, naar 15 tot 20 pomodori tomatenplanten volgend jaar. Om te beginnen wil ik 1 tuinplant draadloos kunnen monitoren (grondvochtigheid) en 5 bewegingscamera's voor binnen en buiten (dieven 8) ). Uitbreiden met een lichtplan, aansturen radiatorkleppen op basis van ruimtetemp & het uitlezen van kwh/gasmeters kan later altijd nog (is ook prijziger).
  1. Klopt het dat het verschil tussen de arduino uno en rev3 alleen die wifi poort is? Dat lijkt me nog wel een mooie luxe die wifipoort, je weet nooit of je die later nog eens nodig hebt.
  2. En mijn tweede vraag is welke starterskit het beste zou passen of zijn die starterskitjes weinig meerwaarde voor een beginneling? Volgens mij bestaan er ook meerdere starterskitjes ofzoiets, vrij veel keuze maar ze hebben ook een fikse meerprijs t.o.v. enkel een arduino.
(ik vond deze 2 vragen over de arduino geen nieuw topic waardig en kon geen zelfstandig arduino topic vinden, of ik heb er overheen gelezen dan mijn excuus).

Edit: Ondertussen heb ik deze kit gevonden voor 30 euro op marktplaats, erg goedkoop lijkt me, maar geen wifipoort. Maargoed, ik denk dat ik geen wifipoort nodig heb al weet ik het niet zeker.

govie wijzigde deze reactie 19-11-2017 19:30 (12%)

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe wil je het draadloos gaan monitoren? Je kan er een raspberry-pi of een esp aan hangen. Maar als je meer vragen hebt dan zou ik lekker een eigen topic aan maken. Dan kan iedereen ook alles goed volgen :)

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16-01 16:53
Inderdaad, ik zie ook nogal verschillende onderdelen: camerabeelden monitoren kan niet met een arduino, daar heb je veel meer cpu/gpu capaciteit voor nodig (raspberry b.v.). Monitoren en aansturen van klimaat gaat dan weer wel prima met een arduino. Houd er wel rekening mee dat wifi veel meer stroom verbruikt en moeilijker te beveiligen is als een bedrade verbinding. Voor dit soort aansturingen wordt vaak rs485 of vergelijkbare bus gebruikt. 30 euro voor die kit is normaal, banggood heeft ze ook in eu warehouse b.v.

• erik23
  • Laatst online: 18:45
quote:
govie schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:26:
Ik zit eraan te denken om deze winterperiode een automatiseersysteempje te maken met een Arduino die valt uit te lezen op afstand via internet. Dat lijkt me een mooie winterklus en bezigheid. Ik vind 100% eigen gekweekte pizzasaus ingredienten uit de tuin wel kicke en wil opschalen van 2 tomatenplantjes dit jaar, naar 15 tot 20 pomodori tomatenplanten volgend jaar. Om te beginnen wil ik 1 tuinplant draadloos kunnen monitoren (grondvochtigheid) en 5 bewegingscamera's voor binnen en buiten (dieven 8) ). Uitbreiden met een lichtplan, aansturen radiatorkleppen op basis van ruimtetemp & het uitlezen van kwh/gasmeters kan later altijd nog (is ook prijziger).
  1. Klopt het dat het verschil tussen de arduino uno en rev3 alleen die wifi poort is? Dat lijkt me nog wel een mooie luxe die wifipoort, je weet nooit of je die later nog eens nodig hebt.
  2. En mijn tweede vraag is welke starterskit het beste zou passen of zijn die starterskitjes weinig meerwaarde voor een beginneling? Volgens mij bestaan er ook meerdere starterskitjes ofzoiets, vrij veel keuze maar ze hebben ook een fikse meerprijs t.o.v. enkel een arduino.
(ik vond deze 2 vragen over de arduino geen nieuw topic waardig en kon geen zelfstandig arduino topic vinden, of ik heb er overheen gelezen dan mijn excuus).

Edit: Ondertussen heb ik deze kit gevonden voor 30 euro op marktplaats, erg goedkoop lijkt me, maar geen wifipoort. Maargoed, ik denk dat ik geen wifipoort nodig heb al weet ik het niet zeker.
De Rev3 is die 3e revisie Uno en heeft geen ingebouwde Wi-Fi, de Rev3 is dus een Uno. Eventueel kun je bedraad of draadloos netwerk toevoegen met een Wi-Fi of Ethernet shield.

Het goedkoopste Arduino model met Wi-Fi die ik zie is de MKR1000, hier zullen echter minder tutorials voor zijn dan voor de Uno.

Een andere optie met Wi-Fi die eerder genoemd is, de ESP8266 is een stuk goedkoper en redelijk goed ondersteund, ook in de Arduino community. Hiervoor zou ik echter een NodeMCU bordje aanschaffen, hiermee is het een stuk makkelijker om aan de slag te gaan voor de eerste keer.

Starter kits heb ik zelf weinig ervaring mee. De kit die je linkt bevat inderdaad de meeste zaken om het een en ander te leren. De Arduino is geen originele maar een namaak, dit zal echter geen problemen opleveren in de meeste situaties. Als je later toch netwerk wil toevoegen kan dit altijd door een los shield te kopen.

Direct uit china via Ebay/Aliexpress is dit uiteraard allemaal goedkoper te vinden maar dan is je levertijd er ook naar.

Beginnen met een Uno is wel het makkelijkst zeker met de beschikbare tutorials.

• Jape
  • Laatst online: 16-01 15:05
Heeft er iemand ervaring met http://www.allpcb.com/? Ik wilde een keer een PCB gaan bestellen, en zag dat ze hier gratis verzending hebben. Dan heb ik voor 5 euro mijn pcb's in huis. Zeker voor een eerste keer niet gek, want het zou me verbazen als het allemaal in een keer goed gedaan is door mezelf. :+

• SMSfreakie
  • Niet online
8)7 Denk je eens verder te gaan aan een projectje.. kan je weer belangrijk onderdeel niet vinden, hebben jullie dat ook wel eens?

en dan het dilemma.. een nieuwe bestellen (+14 dagen levertijd, iets met china).. en de boel eerst weer opruimen.. of de boel maar opruimen en hopen dat je het weer terug vind op korte termijn :D

me zelf kennende heb ik het gewoon ergens neer gelegd en kan ik het nu even niet vinden..

• Jape
quote:
Jape schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:22:
Heeft er iemand ervaring met http://www.allpcb.com/? Ik wilde een keer een PCB gaan bestellen, en zag dat ze hier gratis verzending hebben. Dan heb ik voor 5 euro mijn pcb's in huis. Zeker voor een eerste keer niet gek, want het zou me verbazen als het allemaal in een keer goed gedaan is door mezelf. :+
Toch maar vast mijn projectje besteld! Als ik het binnen heb maak ik wel wat foto's.

PCB is gemaakt met Fritzing, dat snapte ik meteen itt tot KiCad. Ga wel binnenkort eens met KiCad spelen om te kijken hoe dat gaat.

• alaintje
  • Laatst online: 16-01 13:48
nvm *knip*

alaintje wijzigde deze reactie 24-11-2017 14:51 (99%)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• memphis

memphis

Iemand dit handig dingetje gezien?
http://www.pokitmeter.com

Dat is dan weer lekker portable

• Springuin
Leuk idee, maar blijft wat mij betreft een beetje op gadget niveau hangen. De meerwaarde ten opzichte van een 15 euro multimeter is erg beperkt.

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16-01 14:01
quote:
memphis schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:58:

Heel mooi, als het waar zou zijn, ik ben er zelf zeer sceptisch over. Op dat formaat al die features? Praktisch onmogelijk. Het demo-model dat ze laten zien lijkt helemaal geen electronica te bevatten, alleen een mechaniekje voor het opdraaien van de leads.

Dit product is ook onder de naam "pico meter" te vinden, met andere specs. Ik kan zo snel niks vinden over het bedrijf en reviews van bekende mensen binnen de electro wereld ontbreken.

Ik gok dat het kickstarter scam #zoveel is, totdat er betrouwbare reviews van het prototype online komen zou ik hier geen geld in steken.

dragonhaertt wijzigde deze reactie 27-11-2017 11:44 (7%)

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

• Hans1990
  • Laatst online: 23:03
Zie ik daar nou totaal geen meerwaarde in t.o.v. bestaande pocket multimeters, behalve de gadget factor?

De data logger is vrij nutteloos met meetprobes die je nergens op vast kan zetten.
De 200kSPS "oscilloscope" is wel erg traag. Aangezien het manually triggered is (zie promo filmpje met handmattig op knop drukken), zou ik de term oscilloscope met een korreltje zout nemen. Instelbare triggering in een oscilloscope is een van de belangrijkste aspecten..
De multimeter is een stap achteruit op bestaande pocket multimeters die met betere probes komen. En waar je, als je durft, ook nog 230VAC mee zou kunnen meten.
Hoe ze het stroombereik gefused hebben en user servicable is mij een vraag. Dat lijkt mij in zo'n formfactor nogal lastig/onmogelijk.

Al met al gadget niveau. En dan willen ze er ook nog 90$ voor vragen.. Er 'hoort' ook niets in te zitten.. een BLE radio, een microcontroller met snelle 12-bit ADC (3.2MSPS > 16x oversamplen > 14-bit 200ksps), een battery charger, en tot slot een voltage divider en input clamp (geen CAT ratings).
Afhankelijk welke ICs je gebruikt, kan het een 2 of 3 chip design zijn. Als je je best doet, schat ik een BOM cost van 8-10$.

Als je perse een multi-meter of data logger on the go nodig hebt, zou ik eerder een Mooshimeter halen. Daar kan je tenminste normale meetprobes in stoppen.

Hans1990 wijzigde deze reactie 27-11-2017 10:09 (8%)

• Jape
quote:
Jape schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:22:
PCB's zijn binnen, gratis verzending via TNT! Het kostte me nu in totaal 5,5 dollar (inc. 0,50 cent paypal kosten) Gisteren de postbode gemist, dus ze hadden nog eerder hier kunnen zijn. Ik had 10 pcb's besteld, ik kreeg er nu 13 geleverd.

Pakket kwam netjes verpakt

Dit is de eerste pcb die ik laat maken. Eerste indruk is goed, coating zit er netjes op, silkscreen is soms wat grof, maar voldoende leesbaar. De kanten van de pcb zijn glad gezaagd, behalve de bovenzijde, daar zit een klein hobbeltje aan beide zijden.

Edit: Solderen van de PCB ging ook prima, tin zuigt zich goed vast op de pcb. De spacing van de gaten was ook goed, de componenten pasten er goed in. Echt, wat heb ik eerder zitten tobben met het zelf knippen van draadjes en al dat gepriegel.

Via mijn affiliatelink krijgen we allebei een stukje korting: http://www.allpcb.com/set...rl=http://www.allpcb.com/ of voor als je dat niet wilt, hierbij de gewone link naar de site: http://www.allpcb.com/

Jape wijzigde deze reactie 30-11-2017 22:15 (20%)

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

quote:
memphis schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:58:

Dan lijkt me een https://redpitaya.com/ veel interessanter. Ook een stuk duurder maar dan heb je wel 40 MHz, daar kan je stuk meer mee.

• memphis

memphis

Klopt maar die schijnt niet helemaal lekker te werken, support zou ook minimaal zijn. Er is daarover onlangs nog een topic geweest. Maar die sleutelhanger lijkt mij wel makkelijk en voor de signalen die ik meet heeft die prima specs.

• itcouldbeanyone
quote:
Jape schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:02:
[...]

PCB's zijn binnen, gratis verzending via TNT! Het kostte me nu in totaal 5,5 dollar (inc. 0,50 cent paypal kosten) Gisteren de postbode gemist, dus ze hadden nog eerder hier kunnen zijn. Ik had 10 pcb's besteld, ik kreeg er nu 13 geleverd.

Pakket kwam netjes verpakt
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is de eerste pcb die ik laat maken. Eerste indruk is goed, coating zit er netjes op, silkscreen is soms wat grof, maar voldoende leesbaar. De kanten van de pcb zijn glad gezaagd, behalve de bovenzijde, daar zit een klein hobbeltje aan beide zijden.
[afbeelding]

[afbeelding]

Via mijn affiliatelink krijgen we allebei een stukje korting: http://www.allpcb.com/set...rl=http://www.allpcb.com/ of voor als je dat niet wilt, hierbij de gewone link naar de site: http://www.allpcb.com/
Ik heb ze een request gestuurd voor pcb assemblage.
Ben benieuwd of ze hier ook goedkoper in zijn

• Pruimenvlaai
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 12-01 13:45
De instelbare power supply van een paar pagina's terug kon niet echt jullie goedkeuring wegdragen, wat zou ik wel moeten kopen als ik bijv. 12v 2a wil? Tot nu toe kan ik niets vinden dat er betrouwbaar uitziet voor minder dan 13 euro.

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

quote:
Pruimenvlaai schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:54:
De instelbare power supply van een paar pagina's terug kon niet echt jullie goedkeuring wegdragen, wat zou ik wel moeten kopen als ik bijv. 12v 2a wil? Tot nu toe kan ik niets vinden dat er betrouwbaar uitziet voor minder dan 13 euro.
Bij mij op het werk gebruiken we al jaren voedingen van Sunny.
Misschien al >1000st van gekocht.
Meestal de SYS1308-2412-W2E.
betrouwbaar, degelijk, en mooie schone spanning.

Zakelijk bij enkele tientallen heb je ze voor < 6 euro (ex btw).
Los voor particulier helaas niet zo voordelig te krijgen echter.
Conrad vraag 16 euro. (onder de naam Dehner dacht ik).

Moet je nagaan wat een marges daar op zitten.

• govie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16-01 17:47
Hierbij post ik mijn allereerste chinashop-review in dit topic voor jullie. Aangezien jullie me wat componenten hadden aangeraden voor mijn projectje en die heb ik dus ook gewoon gekocht zoals een slaafje hoort te gedragen! ;) Ik heb nog nooit eerder iets gekocht bij een chinashop maar het prijsverschil was echt heel erg groot dat ik daarom de gok maar gewaagd heb.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Win Win Store op Ali Express

Verkopen: Electronicacomponenten zoals ook printplaatjes voor Internet Of Things
Positive feedback: 99,2%

Oordeel
5/5 Orderprijs: 18 euro (meeste componenten waren ik schat 70% goedkoper dan in Nederland)
5/5 Deliverytime: 10 dagen (bezorgtijd was max. 50 dagen volgens ali-express)
4/5 Verpakking: Bubbeltjesplastic envelop (voor een order van 18 euro)
5/5 Componentenverpakking: PCB-onderdelen zijn per stuk gesealed en de duurdere pcb's hebben stootfoam.
*/* Werking: [volgt]

Algemeen
Geen idee of alle compontenten 100% functioneren, ik heb nog 15 dagen om te testen volgens ali-express. Ik vind deze 15 dagen 100% acceptabel voor een ordertje van maar 18 euro. Ik ben dus ook erg tevreden, zeker over de apart gesealde componenten. Ik had eventueel graag alles in een harde kaft die nog net door de brievenbus past ontvangen, maar ik begrijp wel dat dit niet mogelijk is voor een order van maar 18 euro. Opzich is er ook niets mis met een bubbeltjesplasticenvelop.

Eindoordeel
Als het merendeel van de componenten functioneert zoals geadverteerd dan koop ik in de toekomst vaker daar mijn elektro & IoT-meuk. Mijn totale eindoordeel voor deze chinashop is een ...

5-/5 (onder voorbehoud maar een 5- uit 5 is natuurlijk erg goed!)

Totale bestelling: 3x CH340 Nodecmu V3 Lua ESP8266 + 3x Hygrometer + 3x Lichtsensor + 3x SDcard opslag + 1x kleine breadboard + 1x 3.3/5V MB102-voeding + 120x Jumperwire 20cm + 65x jumperwire 10cm

Ik zeg probeer eens je IoT-meuk ordertje te plaatsen bij de WIn WIn Chinashop mits voordelig! :9 Nu maar te hopen dat ik de jusite componenten heb besteld, we zien wel! }:O

SA007 wijzigde deze reactie 03-12-2017 18:31 (19%)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:36

Erasmo

Laadpaaljager

Iemand enig idee waar ik deze stekker kan bestellen?
http://www.andersonpower.com/us/en/products/sbs/sbs-50.aspx

Ik kom alleen maar SB50 tegen, of een winkel die ¤20 verzendkosten vraagt...

Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@govie :
Idd, er is gewoon prima knutselspul te koop via AE, BG, eBay en consorten.
Maar er zit soms ook crap tussen:
ehtweak in "De EL-kroeg - Deel 4"
ijzer i.p.v. koper... :(

Mooie Plaatjes   

• Comp-Freak
  • Laatst online: 13-01 00:46
quote:
Erasmo schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:12:
Iemand enig idee waar ik deze stekker kan bestellen?
http://www.andersonpower.com/us/en/products/sbs/sbs-50.aspx

Ik kom alleen maar SB50 tegen, of een winkel die ¤20 verzendkosten vraagt...
Dan had je zelf Farnell en Mouser al gevonden neem ik aan? Bij Farnell kan je in ieder geval ook makkelijk bestellen via de site van Tweaker mux. Mouser weet ik zo niet wat het bestellen kost, heb zelf altijd wel iemand met een account in de omgeving zodat bestellen me niks kost ;)
Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*