Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
RobV schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:24:
Hebben ze nou pushbuttons OVER de headers gezet?
Denk het niet, volgens mij smd variant, alleen aan de bovenkant dan weer wel th

Waarom probeer je dat niet met folie C's, toevallig niet /SD aan de grond geknooptLED-Maniak schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:53:
Wat is eigenlijk het verschil tussen het gebruik van een kleine elco aan de ingang van een audio versterker versus het gebruik van een kleine keramische condensator?
Ik zit nog steeds te stoeien met mijn PAM8304.. Wil totaal geen geluid uit komen en gebruik keramische caps.
Als iemand het leuk lijkt een keer te spelen met die chips(en terug te koppelen hoe ze aan het werken te krijgen) dan wil ik er wel een paar opsturen.
[ Voor 49% gewijzigd door Damic op 12-02-2016 18:07 . Reden: Doh mijn tekst dussen die van Ledje gezet |:( ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Zat ik ookal aan te denken. Er is anders geen andere mogelijkheid om de schakelaars te plaatsen zoals ze zijn geplaatst.Damic schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 18:00:
[...]
Denk het niet, volgens mij smd variant, alleen aan de bovenkant dan weer wel th
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
[ Voor 0% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 12-02-2016 18:27 . Reden: Spelfout eruit gehaald ]
Film is het beste voor coupling caps, alhoewel ceramic ook prima is voor dit soort basis chips. Ik zie geen reden om voor een elko te gaan. Ik snap niet hoe je hem niet werkende krijgt, je mag mij wel eens een chip sturen, dan waag ik eens een poging.LED-Maniak schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:53:
Wat is eigenlijk het verschil tussen het gebruik van een kleine elco aan de ingang van een audio versterker versus het gebruik van een kleine keramische condensator?
Ik zit nog steeds te stoeien met mijn PAM8304.. Wil totaal geen geluid uit komen en gebruik keramische caps.
Als iemand het leuk lijkt een keer te spelen met die chips(en terug te koppelen hoe ze aan het werken te krijgen) dan wil ik er wel een paar opsturen.
druk en typefouten voorbehouden
Ik kan me vergissen, maar is het niet zo dat er een draad van com naar de lamp moet gaan en een draad van nc of on naar de lamp naargelang je wilt dat de lamp aan of uit is bij een bekrachtigd relais?Evil.bean schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:02:
[...]
Dus zo?
[afbeelding]
Sorry voor de paintkwaliteit en misschien simpele vraag, maar ik wil zeker zijn dat het in een keer goed gaat! Om het plaatje niet te groot te maken heb ik hem gedownscaled, maar dat heeft de kwaliteit niet ten goede gedaan. Hoop dat het wel duidelijk is.
Edit: Bedankt voor de tips. Zie nu dat ik ook een "vraag" topic aan had kunnen maken i.p.v. deze draad te vervuilen. Excuus!
En dan meen ik me ook nog vaag te herinneren dat het niet on maar no moet zijn (normally open en normally closed).
Ja die NO is een typ fout wrsArwinV schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:11:
[...]
Ik kan me vergissen, maar is het niet zo dat er een draad van com naar de lamp moet gaan en een draad van nc of on naar de lamp naargelang je wilt dat de lamp aan of uit is bij een bekrachtigd relais?
En dan meen ik me ook nog vaag te herinneren dat het niet on maar no moet zijn (normally open en normally closed).
Zie het al, ik zit ff verkeerd te denken.

Dat schema is al compleet, ik liet me aleiden door wat er nog bij was getekend.
[ Voor 34% gewijzigd door ArwinV op 12-02-2016 21:42 ]

Werkt goed genoeg en gebruikt één paar voor data.
[ Voor 117% gewijzigd door craio op 12-02-2016 22:28 ]
Het is wel een MSOP8 package dus je hebt er een adaptertje voor nodig.lutkeveld schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:37:
[...]
Film is het beste voor coupling caps, alhoewel ceramic ook prima is voor dit soort basis chips. Ik zie geen reden om voor een elko te gaan. Ik snap niet hoe je hem niet werkende krijgt, je mag mij wel eens een chip sturen, dan waag ik eens een poging.
Mijn vraag staat ook op EEVBlog en ook daar komen ze er niet uit

http://www.eevblog.com/fo...mplifier-clicking-output/
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Wat ik wil zeggen is: hij vertelt "deze zonnepanelen leveren maar 82 kWh/m²".
Bedoelt hij dan voor die hele 12 maanden? Want zelfs met terugspoelen heb ik hem dat niet duidelijk horen zeggen.
Ondanks dat ik er ook al heel lang van overtuigd ben dat dat hele zonnepaneelgedoe zever is, lijkt 82kWh mij toch ook wel heel weinig...
1KWh is 1 kilowatt per uur, 0.5kw per 2 uur, 0.25kw per 4 uur of de andere richting 4kw per kwartier.
Als het 82kWh per uur was, dan kon hij die uren beter gewoon weglaten en spreken over 82kW. (Maar dat hij dit bedoelde lijkt me héél onwaarschijnlijk. Een zonnepaneel dat 82kW genereert mogen ze direct in mijn tuin komen plaatsen
Maar 82kWh per jaar lijkt me dan weer zo extreem weinig? Zelfs voor een knoei-technologie als deze...
Dat zou uitkomen op 9mW per m² ? In ideale omstandigheden dan nog wél.
Dat lijkt me ook niet echt realistisch...
[ Voor 6% gewijzigd door Opifex op 13-02-2016 11:51 ]
Vermogen W is per definitie namelijk al energie/seconde (J/s).
Doe je vermogen maal tijd kom je op Joule uit. Dat tijdeenheid in uren staat wil enkel maar zeggen dat er een conversiefactor van 3600 tussen zit.
Uiteindelijk betaal je de energie rekeningen dus eigenlijk in Joule's. Net zoals je dat per kuub gas betaalt en per liter brandstof. Elke liter en kuub leveren x MJ energie op.
Hier dus eigenlijk hetzelfde; je wil weten hoeveel Joule energie je per vierkante meter opwekt. De 12 maanden meting is om seizoenen uit te middelen. Vervolgens wordt dat vergeleken met dak installaties in de regio en daaraan berekent dat er dus maar 56% van de energie winning overblijft.
82kWh is dan ook niet heel veel. Uiteindelijk moet je de installatie aanleg terug betalen. Als je 6ct per kWh krijgt, heb je per m^2 5 euro per jaar omzet. Doe dat eens maal 30 jaar; heb je 150 euro verdient. Als ik even rondneus, kost een dakinstallatie al flink meer dan 150 euro/m^2 (meer richting de 300 euro/m^2 incl. inverters etc.). En ongetwijfeld heeft een wegdek meer kosten en onderhoud nodig.
Als je voor consumenten rekent, is zonne energie dankzij het hele salderen systeem interessant. Je wil de energie die je zelf opwekt opgebruiken en niet teveel een negatieve energie rekening krijgen. Je betaalt immers belasting voor stroom; maar bij terugleveren krijg je die niet (slechts voor klein deel van je rekening is dat toepasselijk meen ik). Je krijgt dan maar de 6ct kale energie prijs.
Als je wel de 20ct/kWh kan "besparen" kan een zonnepaneel installatie binnen 10 jaar relatief makkelijk rendabel zijn.
Als je maar 6ct/kWh mag rekenen moet je verdomd goed je best doen. Ook niet zo gek dat de industriele installaties 2x zo goedkoop zijn in aanleg dan consumenten installaties; dat moet ook wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 13-02-2016 16:12 ]
Verdorie, dat wist ik inderdaad wel. Ik pas het zo aan!Hans1990 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:33:
kWh is een vermogen maal tijdseenheid. Niet kW per uur. Dit is een veel gemaakte fout.
Had zelfs tussen haakjes eerst in mijn bericht getypt dat de eenheid gewoon afgeleid is van de formule van de eenheden (Kilo (1000) * Watt * Uur), maar had het erna weggedaan om niet te betweterig over te komen
Maar mijn berekening klopt normaal gezien wel, en mijn vraag blijft nog steeds onbeantwoord. Bedoelt hij echt 82kWh per jaar?
Laat dit een les zijn: zet alles op alles om mij géén koning te laten worden
[ Voor 79% gewijzigd door RobV op 13-02-2016 16:47 ]
Mux voor koningmux schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:43:
Auw auw auw.... als ik koning word, is mijn eerste koninklijke bevel: iedereen die 'kW per uur' zegt gaat verplicht een nachtje in de cel.
Laat dit een les zijn: zet alles op alles om mij géén koning te laten worden

Mijn verwarmingselement is een speciale, de spanning erover neemt niet toe met de stroom
[ Voor 20% gewijzigd door marcop23 op 13-02-2016 18:25 ]
What, worden die serieus gestart?AlexanderB schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:01:
Kunnen we dan ook iedereen die een kickstarter maakt voor een perpetuum mobile in de cel gooien? Thanks!
Die komen van een microcontroller en worden gecombineerd om 16-bit audio te genereren. Mixen dus in verhouding tot de twee weerstanden.jeronimo schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 19:03:
LED-Maniak, het schema wat op Eevblog staat laat niet zien waar de signalen SOUND_PWM_A en SOUND_PWM_B vandaan komen. Is dit bedoeld als passieve mixer of staan deze in tegenfase?
Probleem lijkt alleen daar niet vandaan te komen want als ik dat signaal log dan kan ik prachtige golfvormen of audio genereren. Het is echt de audiochip zelf die helemaal niets doet. Om gestoord van te worden.. Ik kan het niet vinden.
Een reden waarom men misschien liever niet een keramische condensator gebruikt zijn piezo effecten. Daardoor kan je mogelijk inkoppeling van ruis krijgen door middel van mechanische vibraties, en is een reden dat ze (audiofielen?) graag niet gebruiken.LED-Maniak schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:53:
Maar die werken dan natuurlijk met HiFi gear dat een THD spec moet hebben van ver in de 100dB. Dus voor alle andere situaties betwijfel of ik een condensator echt noemenswaardige amplitudes oppikt. Zoja; hoeveel? -90dB? -100dB? Moet je dan je versterker op 100dBA output zetten om een klein beetje gepiep te horen? (0dBA hoordrempel..)
Anyhoe, elektronisch zie ik geen reden. Een condensator is een condensator. Met name in combinatie met een grote serie weerstand zal ook de ESR (prominent verschil elco vs ceramic) geen zak uitmaken.
Dit zie je ook terug in high-end meet apparatuur, zoals 6,5 digit multimeters. Daarbij is keramische cap op low-voltage signalen en de voltage-reference afgeraden. Ze gebruiken dan vaak film capacitors.
[ Voor 32% gewijzigd door Hans1990 op 13-02-2016 19:40 ]
Ik wilde nog even reageren op een iets oudere post.
[ Voor 139% gewijzigd door Hans1990 op 13-02-2016 19:46 ]
Mijn autoradio heeft een draaiknop voor onder andere het volume te kunnen regelen.
Nu wil het zo zijn dat deze dus niet meer werkt, hij klikt nog wel, maar geeft geen verandering in volume door.
Nu heb ik net het frontje eens open gemaakt, en zie dat ik helaas de draaiknop zelf niet open kan krijgen.
Is het verstandig om een druppeltje contactspray of wd40 via het asje er in te laten lopen?
Of sloop ik dan de boel zeker?
Zie foto voor het betreffende onderdeel:

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Waar is dat IPA ergens te koop?
[ Voor 17% gewijzigd door Franko P. op 13-02-2016 23:09 ]
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Holy ****
En het is nog gefund ook, deze gast heeft 45000 opgehaald. Ik wens 'm veel succes om daarmee z'n onmogelijke machine te maken...How is electricity produced?
A good example of how electricity is produced is the bicycle headlight device. Power to the headlight is produced as the bicyclist pedals. Inside the device is a piece of magnet around which copper wire is wrapped or coiled around. This produces a magnetic field. As the byciclist pedals, the magnetic field is cut or disturbed , and this produces electricity. The power produced is measured in WATTS. An average light bulb uses 60 watts per hour. The average window air conditioner uses 12 KWH. or 12,000 watts per hour.
[ Voor 0% gewijzigd door JDTeunis op 15-02-2016 15:23 . Reden: is helemaal niet gefund ]
Contactspray zoals KONTAKT60 moet je na gebruik goed schoon spoelen met IPA omdat de spray zelf anders weer de boel oxideert op den duur. Eventueel kun je ook gewone alcohol of spiritus gebruiken, maar IPA is beter.Franko P. schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:57:
Ja het knopje hoort te klikken als je draait, zal eens wat contactspray proberen.
Ook wanneer de eenheden kloppen, ga je alsnog de cel in. Zal je leren. A/s is wat we in de échte wereld gebruiken.marcop23 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:19:
Maar mux, ik ben bezig met een MOKERgrote spoel en een verwarmingselement in serie. Vanaf dat je die opstart neemt het vermogen toe met 2 kW per uur. Moet ik nu een nachtje de cel in?![]()
![]()
Mijn verwarmingselement is een speciale, de spanning erover neemt niet toe met de stroom
Zullen we er een schepje bovenop doen: geen Engelse maten meer alsook geen PK's meer alleen nog kWmux schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:01:
[...]
Ook wanneer de eenheden kloppen, ga je alsnog de cel in. Zal je leren. A/s is wat we in de échte wereld gebruiken.

Afgezien van piëzo effecten hebben keramische condensatoren nog wel meer nadelen t.o.v. andere types condensators.Hans1990 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 19:19:
[...]
Een reden waarom men misschien liever niet een keramische condensator gebruikt zijn piezo effecten. Daardoor kan je mogelijk inkoppeling van ruis krijgen door middel van mechanische vibraties, en is een reden dat ze (audiofielen?) graag niet gebruiken.
Anyhoe, elektronisch zie ik geen reden. Een condensator is een condensator. Met name in combinatie met een grote serie weerstand zal ook de ESR (prominent verschil elco vs ceramic) geen zak uitmaken.
Ééntje die er vaak over het hoofd gezien wordt is de derating van capaciteit afhankelijk van de bias spanning. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een 10uF 6.3V keramische condensator, dan blijft er van de 10uF nog maar ongeveer 5uF over als je er 4.0V op zet. Als je zoiets gebruikt in een audiocircuit dan kan je filterkarakteristiek nogal veranderen afhankelijk van de DC bias.
Ook kunnen keramische condensator veel capaciteit verliezen bij hoge temperaturen: dus voor circuits die boven de 70*C werken is het ook niet altijd een praktisch keuze.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Ohja idd, was een beetje moe gisteren..Raafz0r schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:31:
$45, niet $45000. Van twee hele backers... Heb hem maar even gereport voor false claims.

Prrrfff..... laatst moest ik een engelse schroefdraad tappen UNF1/4-28. Ik had geen zin om voor 14,95 een tap over het internet te kopen die ik maar 1x in de 2 jaar hooguit zal gebruiken want de lokale gereedschapboer doet alleen metrisch. Dan maar aan een kennis gevraagd die er wel 1 in zijn machinefabriek had.Damic schreef op maandag 15 februari 2016 @ 06:41:
[...]
Zullen we er een schepje bovenop doen: geen Engelse maten meer alsook geen PK's meer alleen nog kW
http://hoefer-shop.nl/iso.../6-x-1-l-isopropanol-99-9Franko P. schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:57:
http://hoefer-shop.nl/iso...15-x-1-l-isopropanol-99-9
Daarmee kun je wel even vooruit
Ik volg z'n video's al een tijdje, maar dit met dit soort video's haalt hij nogal het bloed onder m'n nagels vandaan... Los van of z'n betoog hout snijdt of niet (in mijn ogen slaat hij de plank nogal mis), waarom moet het continu met dat "fucking" dit en "fucking" dat... In combinatie met z'n stem... Argggg...

Gaat niet werken bij dit soort rotary encoders. Als die gaan haperen, is vervangen eigenlijk de enige optie. IPA, KONTAKT60 of andere reinigingsalcohol spoelt het vet uit de encoder, wat noodzakelijk is voor een goede mechanische werking.Ploink schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:01:
[...]
Contactspray zoals KONTAKT60 moet je na gebruik goed schoon spoelen met IPA omdat de spray zelf anders weer de boel oxideert op den duur. Eventueel kun je ook gewone alcohol of spiritus gebruiken, maar IPA is beter.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ja dit. Hoewel ik zijn punt kan begrijpen , vind ik het ook jammer dat hij zulke video's wil maken. De leerzame videos (zoals ze vroeger waren of fundamentals friday) hebben geen prioriteit, equipment reviews die je nooit meer ziet (enkel de teardown en random play round - 'review' is random ranting verspreid over 30 videos). Maar juist zoiets moet op dag van press release de deur uit zijn.deepbass909 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:28:
[...]
Ik volg z'n video's al een tijdje, maar dit met dit soort video's haalt hij nogal het bloed onder m'n nagels vandaan... Los van of z'n betoog hout snijdt of niet (in mijn ogen slaat hij de plank nogal mis), waarom moet het continu met dat "fucking" dit en "fucking" dat... In combinatie met z'n stem... Argggg...

Klopt, als we zo door gaan met alle effecten benoemen ga je bijna afvragen waarom we zoveel keramische caps gebruikenDaWaN schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:26:
[...]
Afgezien van piëzo effecten hebben keramische condensatoren nog wel meer nadelen t.o.v. andere types condensators.
Ééntje die er vaak over het hoofd gezien wordt is de derating van capaciteit afhankelijk van de bias spanning. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een 10uF 6.3V keramische condensator, dan blijft er van de 10uF nog maar ongeveer 5uF over als je er 4.0V op zet. Als je zoiets gebruikt in een audiocircuit dan kan je filterkarakteristiek nogal veranderen afhankelijk van de DC bias.
Ook kunnen keramische condensator veel capaciteit verliezen bij hoge temperaturen: dus voor circuits die boven de 70*C werken is het ook niet altijd een praktisch keuze.

Afin, ik hecht veel waarde aan de 10uF en 47uF caps voor DC/DC's die je in schattige 1206 package kan krijgen. Kan je best leuke cap bank bouwen zonder tantaaltjes te gebruiken.
Je kan hem na de alcohol weer invetten, heb ik bij zaklamp clicky's wel gedaan, maar vervangen is uiteraard beterdeepbass909 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:28:
[...]
Gaat niet werken bij dit soort rotary encoders. Als die gaan haperen, is vervangen eigenlijk de enige optie. IPA, KONTAKT60 of andere reinigingsalcohol spoelt het vet uit de encoder, wat noodzakelijk is voor een goede mechanische werking.
Ik heb een paar dagen geleden een mechanisch horloge gekocht (dat de post tot op heden nog niet gebracht heeft...
Anyways, ik ben een bestelling aan 't plaatsen bij Alice en co en wil uiteraard weer eens wat nieuw spul proberen. Om dit keer geen softwarematige debouncing te hoeven doen (en daarmee wat geheugen uitspaar) wil ik een paar Schmitt triggers mee pakken. Bij Alice vind ik de 74HC14, maar via veel andere kanalen hoor ik ook 74AC14, 74SL14 etc. Heeft iemand toevallig ervaringen met een paar van die chips en een duidelijke voorkeur?
Ik wil ook weer een ander schermpje proberen. Ik heb al de normale blauw/witte karakter lcds (16x2 en 20x4 via I2C) en een paar LCDs / TFT's met en zonder touch (en backlight

linkje
Iemand daar al eens mee gestoeid? Er is een I2C en een SPI versie die $20.99 en $19.99 kosten, beide met een ssd1306 controller. Ik ben er nog niet over uit of ik liever met I2C of SPI werk, SPI is normaliter sneller maar m'n karakter lcds via I2C zijn belachelijk veel sneller dan m'n SPI TFTs. Verder is de resolutie van die dingen niet echt om over naar huis te schrijven met 128x64

Oh, enne... ik zoek nog wat solid core draad, daar ben ik zo'n beetje doorheen xD Vind wel overal die jumper wires en ook nog wel wrapping wire en 0.1mm (diameter) koper draad maar da's 't dan ook zo'n beetje. Suggesties?
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Het gaat me voornamelijk om het proberen van een voor mij nieuwe schermtechniek, het belachelijk hoge contrast is meegenomen. Heb je de refreshrate van een 16x2 of 20x4 karakter lcd wel eens vergeleken met zo'n oled? Hoe houden OLED's zich trouwens in koudere temperaturen? Ik weet dat 9 van de 10 lcd schermen behoorlijk traag worden in de kou.mux schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:09:
Ik gebruik SSD1306/1322 voor m'n verlichtingssysteem en m'n fietscomputerconsole. De SSD13xx-driver in u8glib is erg goed: https://github.com/olikraus/u8glib/wiki/userreference. Erg goede schermpjes voor wanneer je een hoop contrast en/of een hoge refresh rate nodig hebt.
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
In de kou verandert er niks aan OLED-snelheden.
Precies en als je dan ook nog de sliders iets verbuigt (nieuw stukje slider over nieuw stukje baan...) kunnen ze weer een nieuwe groef graven door de gold coatingPloink schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:35:
[...]
Je kan hem na de alcohol weer invetten, heb ik bij zaklamp clicky's wel gedaan, maar vervangen is uiteraard beter
Ik had een vermoeden dat er een verschil was maar dat er zoveel verschil in zat, damn. Voorkeur voor SPI of I2C? Ik ga 'm hoogstwaarschijnlijk gewoon op een ATMega328P / Pro Mini clone gebruiken, die zijn goedkoop genoeg voor dit soort projectjes (en niet gigantisch overkill).mux schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:21:
De meeste HD44780s kun je clocken tot ~15fps, en ongeveer 2-5fps bij vrieskou. Een OLED kun je meestal 60-200fps clocken. Als je maar weinig pixels in hoeft te clocken kun je 1000+ fps doen en de snelle refresh rate gebruiken voor grayscale (heel snel pixels aan en uit doen zodat hij grijs lijkt ipv helemaal wit of zwart).
In de kou verandert er niks aan OLED-snelheden.
Ik hoop dat dit hier goed staat.
Ik heb sinds kort een microcontroller namelijk de LPC1114FN48.
Nu is mijn vraag of ik ook data kan printen in een seriële monitor? Zodat ik binnenkort de doorgegeven waardes van een fototransistor kan bekijken. Ik heb een tijdje op Google rondgeneusd, maar ik kom er niet uit.
Bvd
als het een ontwikkelbordje is dan zal er misschien iets ingebouwd zitten waarmee je bijv via usb(usb->serial convertor) kan praten.
Zit dit er niet dan zal je zelf zoiets moeten aansluiten op de juiste pinnen.
EDIT: Als ik het goed heb is flashmagic een programma om de code naar de microcontroller te sturen of niet? Ik gebruikt trouwens gewoon command promt.
Wat nu na een tijdje prutsen het geval is: Ik heb een stukje code gemaakt wat om de seconde een ledje laat knipperen en een seriële tekst print. Het is echter zo dat in iedergeval het ledje om de seconde brandt (dus ik ga er van uit dat de serieële tekst ook wel goed wordt verzonden) maar wanneer ik Tera Term opstart loop de microcontroller vast. Iemand enig idee waar dit aan ligt?
[ Voor 62% gewijzigd door DutchGoat op 17-02-2016 22:12 ]
Vervolgens, wanneer loopt hij precies vast? Als je Teraterm start, of als je wat aansluit? En welke code heb je draaien erop?
Mijn simpele code voor het testen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| #include "mbed.h" DigitalOut led(dp28); Serial pc(dp16, dp15); // tx, rx int main() { while(1){ pc.printf("Hello World!\n"); led = !led; wait(1); } } |
Hij loopt vast wanneer Tera Term met de (in mijn geval) COM3 poort wordt ingesteld. Heb ook andere terminals geprobeerd met het zelfde probleem.
In principe moet het niet aan het programma liggen. Hoe heb je hem verder qua schema gebruikt? Je moet bijvoorbeeld de juiste pin laag maken om te kunnen programmeren, die maak je wel weer hoog?
Je hebt mbed lib geupdate? (Niet dat ik zou zien hoe het daar aan ligt, maar kan geen kwaad). (Als je een nieuw programma in de compiler maakt gebeurd dat automatisch, anders rechtermuisknop, update op de mbed lib).
Edit: En met vastlopen bedoel je dat hij stopt met knipperen neem ik aan?
[ Voor 37% gewijzigd door Sissors op 17-02-2016 22:54 ]
Via apparaat beheer geeft hij aan dat de MC op COM3 zit. Dit heb ik ook ingesteld in de terminal, dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen. Is er misschien een maximale baudrate wat bereikt kan worden? Heb hem nu altijd op 9600 staan, maar lijkt mij in principe geen probleem toch?
EDIT: Ja idd, met vastlopen blijft hij gewoon constant branden, maar wel minder fel. De mbed lib is idd up to date.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchGoat op 17-02-2016 23:05 ]
Heb je een multimeter waarmee je de voedingsspanning kan nameten?
Nu voed ik hem gewoon via de usb-poort, of moet ik hem wanneer ik de terminal open extern voeden?
[ Voor 55% gewijzigd door DutchGoat op 18-02-2016 14:30 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 18-02-2016 18:36 ]
Ik probeer me heel even te herinneren of de wait functie een waarde in ms of s verwacht. Met andere woorden of je daar een milliseconde de main loop stil zet of een volle seconde. Als 't een milliseconde is dan denk ik niet dat je LPC1114 hangt maar dat je als het ware een PWM signaal maakt met een 50% duty cycle.DutchGoat schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:42:
Ik programmeer eerst via mbed.org. Vervolgens compileer ik de code naar een .bin bestand. En daarna stuur ik het bin bestand naar de microcontroller via cmd.
Mijn simpele code voor het testen:
code: filename
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 #include "mbed.h" DigitalOut led(dp28); Serial pc(dp16, dp15); // tx, rx int main() { while(1){ pc.printf("Hello World!\n"); led = !led; wait(1); } }
Hij loopt vast wanneer Tera Term met de (in mijn geval) COM3 poort wordt ingesteld. Heb ook andere terminals geprobeerd met het zelfde probleem.
https://developer.mbed.org/handbook/WaitC.44 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 01:24:
[...]
Ik probeer me heel even te herinneren of de wait functie een waarde in ms of s verwacht. Met andere woorden of je daar een milliseconde de main loop stil zet of een volle seconde. Als 't een milliseconde is dan denk ik niet dat je LPC1114 hangt maar dat je als het ware een PWM signaal maakt met een 50% duty cycle.
void wait(float s);
void wait_ms(int ms);
void wait_us(int us);
Hmm... Mbed is alweer een paar maandjes geledenDamic schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 07:13:
[...]
https://developer.mbed.org/handbook/Wait
void wait(float s);
void wait_ms(int ms);
void wait_us(int us);
Ik vind het IC mishandeling, op de manier hoe hun SMD solderen met de hand, de kans op kortsluitingen onder het IC is vele maler groter en de kwaliteit erna ziet er ook niet mooi uit...
Hier de video waar ik het over heb: YouTube: Collin's Lab - Surface Mount Soldering
Ik heb het op mijn werk en tevens stages nog NOOIT zo gedaan. Alles soldeer ik tot nu toe pin voor pin, en in de les stonden ze ervan te kijken dat ik dat dus kon

[ Voor 13% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 19-02-2016 14:17 ]
Soldeerpasta is leuk, maar als ik op een vol bestuckte PCB even een chip moet vervangen omdat die opgeblazen is dan zit je alweer met de ellende dat pasta toch niet zo gemakkelijk is.
Dan moet ik dus de pasta laten opwarmen, mengen, aanbrengen en al het gereedschap schoonmaken voor die ene chip. In de tussentijd heb ik er meerdere even met het handje gedaan.
[ Voor 67% gewijzigd door LED-Maniak op 19-02-2016 15:19 ]
Ooit wel begonnen met desoldeer litze maar dat geeft nogal wat nawerk.

Ik gebruik gewoon altijd tin en flux en dan komt het altijd goed en ziet het er ook altijd netjes uit. Van mijn stage bedrijven heb ik ook complimenten gekregen voor het solderen van zulke SMD onderdelen, je moet natuurlijk wel goede ogen hebben als je geen microscoop tot je beschikking hebt.
Bij een kleine pitch is het logisch, maar een pitch als 1.27 (bijvoorbeeld bij een AD744 SO8) moet het toch wel lukken zonder het slepen, en dat 'leren' we juist nu...
Waar ze ook heel goed in zijn is 7cm soldeertin meegeven, en daarmee dan bijvoorbeeld 3 atmega328p processors in PDIP-package ermee moeten solderen en dan vraag je hoe je het moet redden met een stukje van 7cm en krijg je te horen; soldeertin is duur

Zo'n ronde beetje holle punt werkt uitstekend inderdaadmemphis schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:02:
Druppel flux en een bout met een speciale rond lopende punt en je trekt in 1x een klodder soldeer langs. Heb jaren zo gesoldeerd en werkt goed.
Geven ze zilver soldeer mee ofzo?!BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:29:
Waar ze ook heel goed in zijn is 7cm soldeertin meegeven, en daarmee dan bijvoorbeeld 3 atmega328p processors in PDIP-package ermee moeten solderen en dan vraag je hoe je het moet redden met een stukje van 7cm en krijg je te horen; soldeertin is duur![]()
Gewoon in google gegooidC.44 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:06:
[...]
Hmm... Mbed is alweer een paar maandjes geleden
Nee, gewoon loodvrij tin. Ik neem tegenwoordig ook mijn eigen tin mee. Met de hoeveelheid die je krijgt kan je nooit goede soldeerverbindingen krijgen.
Dit dus, omdat ik soldeerpasta maar een paar keer in de maand gebruik is het voorbereiden en het schoonmaken van het gereedschap veel te veel werk.LED-Maniak schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:17:
Dan moet ik dus de pasta laten opwarmen, mengen, aanbrengen en al het gereedschap schoonmaken voor die ene chip. In de tussentijd heb ik er meerdere even met het handje gedaan.
Wat voor soldeerpastanozzles gebruiken jullie? Het liefst flikker ik de nozzle gewoon direct weg na 1x gebruiken. Nadeel is dat er nogal een flinke blob pasta in de plastic nozzles achterblijft na gebruik.
Of een methode om snel metalen nozzles schoon te maken; dat zou ook helpen.
Voor alles met een pitch groter dan 0.8 mm en waar alle pinnen aan de buitenkant zitten gebruik ik gewoon dunne tindraad met harskern: werkt prima. Bij kleine chips vind ik met een blob solderen en daarna met litze de sluitingen weghalen ook de prettigste methode.
Wij gebruiken op mijn werk vaak 40 pins 0.05" SMD connectoren, die connectors kan ik binnen 10 seconden op een print solderen door een blob erlangs te trekken. De soldering ziet er dan net zo goed uit als uit een reflow oven (afgezien van het kleine residu harskern).
QFN chips met een ground paddle in het midden zijn verreweg het makkelijkst met pasta: daar moet je hoe dan ook de print verwarmen. De complete chip reflowen met pasta is dan evident; ik zou niet weten hoe je het op een andere manier netjes zou kunnen doen.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Zucht, als je natuurlijk een bitje vergeet en dan 0b0111111 schrijft kun je vreemde zaken meemaken...
[ Voor 47% gewijzigd door craio op 19-02-2016 22:34 ]
Zie Ploink in "De EL-kroeg - Deel 4"DaWaN schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 17:57:
[...]
Dit dus, omdat ik soldeerpasta maar een paar keer in de maand gebruik is het voorbereiden en het schoonmaken van het gereedschap veel te veel werk.
Wat voor soldeerpastanozzles gebruiken jullie? Het liefst flikker ik de nozzle gewoon direct weg na 1x gebruiken. Nadeel is dat er nogal een flinke blob pasta in de plastic nozzles achterblijft na gebruik.
Of een methode om snel metalen nozzles schoon te maken; dat zou ook helpen.
ps: dat easyprint spul... baggerzooi, werd volkomen uitgedroogd geleverd
Enige tijd geleden heeft eevblog een review geplaatst van de Siglent SDS1000X. De scope is volgens mij best positief ontvangen versus een rigol van dezelfde klasse.
Heeft iemand inmiddels al ervaring met dit ding? Of zijn er ondertussen alweer andere scopes op de markt die nog een slag beter zijn? Ik twijfel tussen de SDS1000x en rigol 1054z.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 22-02-2016 15:09 ]

[ Voor 93% gewijzigd door Bloodhoundje op 22-02-2016 19:48 ]
Siglent SDS1000X ReviewLED-Maniak schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:17:
Ik ben op zoek naar een oscilloscoop.
...
Heeft iemand inmiddels al ervaring met dit ding? Of zijn er ondertussen alweer andere scopes op de markt die nog een slag beter zijn? Ik twijfel tussen de SDS1000x en rigol 1054z.
Ik heb geen ervaring met Siglent, ben zelf erg tevreden over een Rigol MSO2072. Je weet dat de Rigol DS1054z vrij eenvoudig te hacken is?
Ik wist dat de DS1054z eenvoudig te hacken is maar het grotere scherm van de siglent is wel interessant naast dat deze 200MHz is.
Aan de andere kant heb je dan weer een mooie DS1074Z-Plus die 4 kanaals met logic analyzer en waveform generator is.. \
Ik vind het toch wel super lastig om te kiezen
[edit]
Toch maar de DS1054Z en dan hacken naar 100MHz. Is voorlopig vast genoeg
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 23-02-2016 17:00 ]
Rigol is erg makkelijk te "upgraden" en daardoor ook erg populair. Strip je dat weg heb je in de basis een leuke scope, maar is de concurrentie best gelijkwaardig. Bij Rigol kan je wel leuke triggers unlocken zoals Nth-edge trigger die ik erg waardeer, maar niet cruciaal.
Uiteindelijk gaat het om de keus of je 4 kanalen of 200MHz echt nodig hebt. Als je puur zeldzame events wilt debuggen is meer kanalen altijd beter.. meer signaal op je scherm tegelijk kan erg veel helpen.
Van ingebouwde logic analyzers betwijfel ik of die altijd veel meerwaarde bieden. Het kan leuk zijn om verschillende enable signals mee te testen. Tegelijkertijd zijn sommige MSO's weer niet geschikt voor bus decoding (zoals je zou verwachten bij "logic" *kuch* digital channels) Bvb op de Keysight MSO2000X (die heb ik op het werk nu staan) is serial decoding op digital channels niet mogelijk (!). Een USB LA kan al beter werken, met name omdat je dan full-screen kan bekijken
Tegelijkertijd als je digitaal traffic <> analoog wil correleren, is een MSO wel weer verrekte handig.
Ik heb thuis de DS1074Z-S staan en ben er erg tevreden over. Met de opties heb je een vrij complete scope voor thuisgebruik. Neem echter wel een bugje hier en daar genoegen mee, het blijft Rigol.
De dual function generator is wel leuk om er bij te hebben. Ik heb er voor gekozen omdat ik weinig bureau ruimte heb en geen andere signal source. In de basis complete dual function generator - FM/AM modulation, AWG, standaard rits aan signalen, t/m 25MHz.
Echter is het niet heilig. Zo is de interface natuurlijk shared, en werkt met menu's. Op mijn oude firmware versie (al 2 jaar oud ofzo) is de frequentie/ampltitude sweepen niet erg responsief. De drive amplitude is ook maar 5Vpp, dus een echte 10Vpp 50Ohm of 20Vpp Hi-Z generator krijg je niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Hans1990 op 23-02-2016 17:30 ]
Ik denk dat ik toch de MSO functie laat voor wat het is. Het is leuk om te hebben maar ik verwacht het toch niet veel te gebruiken. Met 4 kanalen kom je al een heel eind en als ik er meer wil zit er achterop de rigol een trigger output om een externe LA aan te sluiten.
Functiegenerator idem dito, leuk om te hebben maar een kleine externe gaat mij denk ik verder helpen.
Ik denk dat ik toch maar voor de DS1052Z ga en deze met de firmware hack wat vollediger maak.
Waar ik vooral jeuk van krijg is het bakwerk wat ze in die video laten zien (ook met het besef dat het allemaal kleine dingetjes zijn is dit gewoon broddelwerk: ik doe het met mijn W61 en wat flux beter) en de uitspraak van de man is ook meh.BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:14:
Vandaag op school kregen we een les SMD solderen (vreemd genoeg vinden mede-studenten dat dus blijkbaar lastig), met als video uitleg de video van Adafruit Industries.
Ik vind het IC mishandeling, op de manier hoe hun SMD solderen met de hand, de kans op kortsluitingen onder het IC is vele maler groter en de kwaliteit erna ziet er ook niet mooi uit...
Hier de video waar ik het over heb: YouTube: Collin's Lab - Surface Mount Soldering
Ik heb het op mijn werk en tevens stages nog NOOIT zo gedaan. Alles soldeer ik tot nu toe pin voor pin, en in de les stonden ze ervan te kijken dat ik dat dus kon
De headset is een SENA 10U. en kan tot 3 intercoms tegelijk verbinden. Nou zou ik graag op één intercomkanaal de portofoon hebben gekoppeld via bluetooth. Zodra ik dan dit intercom kanaal aanspreek (via vox of met de knop voor intercom) wordt mijn audio verzonden (gezuiverd door de SENA headset) en door naar de VOX stand van de porto.
De audio van de porto mag dan dus gewoon altijd gestreamd worden.
Het idee klinkt mij simpel in de oren. maar is er een bluetooth ontwikkelbordje die de HFP e.d. protocollen ondersteund?
het liefst gewoon stekkertje er aan solderen, klaar. verder alleen ervaring met arduino. maar bluetooth is nieuw voor mij.
Nou zijn er wel oplossingen te koop (SENA SR10) en enkele china modellen. maar lees je veel over vertragingen, korte batterij en een hoge prijs €100 +.