After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Op mijn werk, hebben we 2 digitale scopes, en een paar oude het zijn inderdaad allemaal lompe dingen, maar voor even gauw een signaal bekijken doen ze het nog steeds perfect.
Daarbij zijn ze ook ideaal voor stagaires, die kennen vaak alleen de digitale scopes wat zeer vervelend is... Zet ze een dag achter een analoge scope en een hoop scheldpartijen later weten ze hoe het werkt en zweren ze erbij
Analoog geeft wel een fijne feedback, maar digitaal is wel fijn met makkelijk scrollen, meer diepte vaak, etc.
Heb nog nooit met een 'digitaal fosfor' scope gewerkt, vraag me af of dat een best of both worlds is.
Ben benieuwd.mux schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:30:
M'n fancontroller staat nu op github. Komt morgenochtend nog een blog overheen
mux schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:30:
Dat klopt niet, staat er niet inI sell these boards including enclosure and wiring on my Tindie shop: https://www.tindie.com/stores/mux/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Grmbl ooit eens uit elektuur de DMX tester gemaakt, ben die nu verder mooi in een doosje aan't steken maar ik zou 5 knoppen moeten aansluiten en, zien niet direct waar ze aan de µc hangen
Gevonden: http://www.elektor.nl/portable-dmx-tester
[ Voor 107% gewijzigd door Damic op 07-11-2015 13:23 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Verwijderd
wow.. ziet er goed uitmux schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:30:
Leuk projectje!mux schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 23:30:
Ik zoek eigenlijk ook een hardware fan controller. Ik heb er wel een liggen, maar die past niet meer in mijn kast (zitten nog ouderwetse potmeters op die in conflict zijn met de deur).
Ik heb nu gelukkig wel een fan controller op moederbord, maar die leunt op Windows software waardoor het vreselijk onbruikbaar wordt op Linux. Ik heb het wel eens werkend gekregen, maar bij reboot laden kernel modules in andere volgorde in met andere indices en start de fancontrol service niet meer. Dan staan de fans dus continu op 75% speed oid (veel te luid)
Dit klinkt ideaal.. maar ik heb wel iets meer dan 1 fan om te PWM'en

Misschien ook leuke feature is een "auto-stop" implementeren. Bvb dat je een fan hebt die enkel bij high-loads in gezet wordt. Dat heb ik in mijn desktop machine om compromis te maken tussen stil workstation & lagere temperaturen tijdens games. Bvb als de CPU fan output boven de 50% PWM komt gaat de fan aan, daaronder blijft dze uit..
Maar ik weet niet of dat kan als je enkel de 4-pin PWM fans aanstuurt, ofwel draait de fan bij 0% PWM?
Ook nog misschien leuk om schema in PDF/PNG er bij te plaatsen. Ik heb TinyCAD niet, maar kan nu ook niet het schema bekijken.
[ Voor 14% gewijzigd door Hans1990 op 07-11-2015 19:08 ]
Laatst kreeg ik ineens het idee om zelf een PWM-fancontroller te bouwen, een die niet afhankelijk is van potmeters die aan de voorkant van de behuizing geplaatst moeten worden.Hans1990 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 18:59:
Ik zoek eigenlijk ook een hardware fan controller. Ik heb er wel een liggen, maar die past niet meer in mijn kast (zitten nog ouderwetse potmeters op die in conflict zijn met de deur).
Na wat geGoogle naar de PWM-specificaties heb ik een circuitje met 2 555's in Multisim gebouwd dat een 25kHz pulssignaal met variabele duty cycle genereert. Wat betreft het regelen heb ik het volgende in gedachten: Digitale potmeters, bijv. in de vorm van een DS1844 Quad Digital Potentiometer, de 100k versie. Om die te bedienen zou je intern een I2C interface moeten zien te realiseren, met een simpele Arduino ertussen kan dat. De Arduino intern via USB verbinden waarna je via de Arduino de fans kan aansturen. Arduino scriptje voor de DS1844: https://github.com/prphntm63/DS1844
Misschien is dat ontwerp wat voor jou? 555'jes kosten haast niets, dus voor grote aantallen fans (mochten ze niet parallel aangesloten zijn) hoef je niet diep in de buidel te tasten.
edit: En voor het uitlezen van de rpm's zou je de LM2907N Frequency to Voltage Converter kunnen gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 07-11-2015 19:27 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Yep, ik ken het probleem... ik ben voor werk al ~6mnd bezig met een server waar zowel op de server zelf als in de voeding van die grasmaaiermotoren zitten. Theoretisch kun je via PMBus de fans van de voeding regelen en via een kernel module de fans op het mobo zelf, maar in de praktijk zit je met 1) het feit dat de server er ~5 minuten over doet om op te starten, wat gepaard gaat met opstijgend-vliegtuiggeluid en 2) laadt die kernelmodule om een of andere reden alleen in usermode, dus als ik niet inlog blijven de fans hard draaien. Dat laatste is ongetwijfeld PEBKAC, maar alsnog: hardware-oplossingen zijn leuker.Hans1990 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 18:59:
[...]
Leuk projectje!
Ik heb nu gelukkig wel een fan controller op moederbord, maar die leunt op Windows software waardoor het vreselijk onbruikbaar wordt op Linux. Ik heb het wel eens werkend gekregen, maar bij reboot laden kernel modules in andere volgorde in met andere indices en start de fancontrol service niet meer. Dan staan de fans dus continu op 75% speed oid (veel te luid)![]()
Dit klinkt ideaal.. maar ik heb wel iets meer dan 1 fan om te PWM'en
In principe kun je er Y-kabels achter klussen en zoveel fans op aansluiten als je wilt. Volgens mij zijn die connectoren officiëel tot 2A geschikt, maar ik gebruik ze op 2 1.5A fans, en dat gaat prima (ook op vol vermogen).
Dit was mijn idee met de NTC-aansluiting. Die is nu nog in feite ongebruikt, want ik kwam er tijdens het klussen achter dat een fan nog steeds ongeveer op 15-20% blijft draaien zelfs als er geen PWM-signaal is. Je kunt ze niet uitzetten zonder echt de stroom te onderbreken. Misschien in de volgende hardwareversie, het is wel iets dat leuk zou zijn.Misschien ook leuke feature is een "auto-stop" implementeren. Bvb dat je een fan hebt die enkel bij high-loads in gezet wordt. Dat heb ik in mijn desktop machine om compromis te maken tussen stil workstation & lagere temperaturen tijdens games. Bvb als de CPU fan output boven de 50% PWM komt gaat de fan aan, daaronder blijft dze uit..
Maar ik weet niet of dat kan als je enkel de 4-pin PWM fans aanstuurt, ofwel draait de fan bij 0% PWM?
Nou verdorie, ik zeik altijd op projecten die geen pdf/png erbij zetten, doe ik het zelf ook. Of beter gezegd: er staat wel een schema-PNG in de root, maar niet bij de schema's. Ik push hem er even op.Ook nog misschien leuk om schema in PDF/PNG er bij te plaatsen. Ik heb TinyCAD niet, maar kan nu ook niet het schema bekijken.
Zoiets: http://www.tomshardware.com/reviews/mcubed,928.html of zoiets: http://www.thewatercoolin...fan-controller-53095.html en anders: https://www.google.be/sea...ller&source=lnms&tbm=ischHans1990 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 18:59:
[...]
Leuk projectje!
Ik heb nu gelukkig wel een fan controller op moederbord, maar die leunt op Windows software waardoor het vreselijk onbruikbaar wordt op Linux. Ik heb het wel eens werkend gekregen, maar bij reboot laden kernel modules in andere volgorde in met andere indices en start de fancontrol service niet meer. Dan staan de fans dus continu op 75% speed oid (veel te luid)![]()
Dit klinkt ideaal.. maar ik heb wel iets meer dan 1 fan om te PWM'en![]()
Misschien ook leuke feature is een "auto-stop" implementeren. Bvb dat je een fan hebt die enkel bij high-loads in gezet wordt. Dat heb ik in mijn desktop machine om compromis te maken tussen stil workstation & lagere temperaturen tijdens games. Bvb als de CPU fan output boven de 50% PWM komt gaat de fan aan, daaronder blijft dze uit..
Ook nog misschien leuk om schema in PDF/PNG er bij te plaatsen. Ik heb TinyCAD niet, maar kan nu ook niet het schema bekijken.
Leuk project en helemaal met je eens !
Zou ook een leuk project zijn om eens te proberen met een kleine MAX 10 FPGA. PWM in hardware en i.p.v. de AVR een Nios II/e als controller. Stuk makkelijker te programmeren.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Kan de FLASH rows prima erasen (Krijg 32 instructies met FFFFFF te zien), maar schrijven ho maar.
Enkel op adres 0x0000 lukt het om 1 rij te schrijven, maar alle andere rijen niet.
Hele tijd klooien met andere adressen in laden, andere FLASH page verwijzen, etc. , mag niets baten.
Al talloze bootloaders er bij gepakt om te vergelijken, code ontloopt elkaar praktisch gezegd niet (het is tenslotte 20 regels, kan je weinig variaties op bedenken), maar niets lijkt te werken.
En natuurlijk is het een rommeltje tussen de verschillende chips door, waardoor datasheets ook kant noch wal slaan. Bvb de C en assembler voorbeelden komen niet overeen, fouten in datasheets, etc.
Silicon errata zwijgt over problemen met NVM.

Ik had dat probleem ook week geleden met een STM32: Probleem was toch echt mezelf, ik initialiseerde de write pointer niet, dan schrijft hij ook nergens naar
Vraag: Weet iemand wat het addertje is bij de STM32 L4 serie: http://www.st.com/web/catalog/mmc/FM141/SC1544/SS1687. Die is namelijk zuinig volgens zijn specs. Enorm zuinig. Dus ik vraag me af of daar nog iets zit waardoor het toch wat minder is dan het lijkt. Hij heeft een run mode power consumptie die niet onder doet voor de zuinigste M0s van concurrenten, en ook hele goede standby power nummers.
De routines van de peripheral library(de oude, niet de achterlijke harmony zooi) al geprobeerd?Hans1990 schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:08:
Ligt het aan het weer ofzo? Ik ben werkelijk al de hele middag (en ook al 1 uur vanavond) aan het klooien om NVM werkend te krijgen op een PIC24F32KA301.
Kan de FLASH rows prima erasen (Krijg 32 instructies met FFFFFF te zien), maar schrijven ho maar.
Enkel op adres 0x0000 lukt het om 1 rij te schrijven, maar alle andere rijen niet.
Hele tijd klooien met andere adressen in laden, andere FLASH page verwijzen, etc. , mag niets baten.
Al talloze bootloaders er bij gepakt om te vergelijken, code ontloopt elkaar praktisch gezegd niet (het is tenslotte 20 regels, kan je weinig variaties op bedenken), maar niets lijkt te werken.
En natuurlijk is het een rommeltje tussen de verschillende chips door, waardoor datasheets ook kant noch wal slaan. Bvb de C en assembler voorbeelden komen niet overeen, fouten in datasheets, etc.
Silicon errata zwijgt over problemen met NVM.
![]()
![]()
Microchipshit weer - misschien snel maar eens dit project op dat schattige FreeScale FRDM-KLZ05 bordje testen die ik laatst had besteld
Met de STMcubeMX software kan je een berekening maken om reële getallen te krijgen (aan de hand van kloksnelheid, spanning, actieve peripherals etc.)Vraag: Weet iemand wat het addertje is bij de STM32 L4 serie: http://www.st.com/web/catalog/mmc/FM141/SC1544/SS1687. Die is namelijk zuinig volgens zijn specs. Enorm zuinig. Dus ik vraag me af of daar nog iets zit waardoor het toch wat minder is dan het lijkt. Hij heeft een run mode power consumptie die niet onder doet voor de zuinigste M0s van concurrenten, en ook hele goede standby power nummers.
[ Voor 18% gewijzigd door 1337aldi op 08-11-2015 20:46 ]
Routines in de PLIB kan ik niet vinden. Voor PIC32 wel, maar die gebruiken een grotere NVM controller.1337aldi schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:35:
[...]
De routines van de peripheral library(de oude, niet de achterlijke harmony zooi) al geprobeerd?
Maareh, kijk vanochtend nog even (moet naar huisarts voor het werk), en dan plots.Sissors schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:30:
Gratis code om KL05 flash te schrijven: https://developer.mbed.org/users/Sissors/code/FreescaleIAP/
Ik had dat probleem ook week geleden met een STM32: Probleem was toch echt mezelf, ik initialiseerde de write pointer niet, dan schrijft hij ook nergens naar.
DOH!

Ik heb het al gevonden. Als ik een lange delay tussen opstarten en erasen zet, werkt het wel.
Waarom? Om het program memory te zien, moet ik read device actie uitvoeren met de PICKIT3. De programmer gaat dan te werk, maar die laat de chip even kortstondig in/uit reset schieten, waardoor de code even kan draaien die de eerste sector erased. Daarna wordt het geheugen uitgelezen, met natuurlijk 0xFFFFFF erin.
Het FLASH erasen/writen duurt natuurlijk vrij lang, enkele milliseconde per row/sector.
Routine werkt gewoon als een trein, maar moet gewoon even "geduld" hebben voordat het test programma aan de slag mag
Waarschijnlijk werkte 0x0000 wel omdat dan het programma simpelweg gewoon niet meer opstart.
mental note: volgende keer altijd power up timer aanzetten/inbouwen bij test programma's.

Opzich tikt het alle boxjes aan voor low power (bij de STM32F0 chips zie je vaak ook laag verbruik, maar vervolgens VDDA=2.4 - 3.6V , waardoor je niet een batterij lekker kan leegtrekkenVraag: Weet iemand wat het addertje is bij de STM32 L4 serie: http://www.st.com/web/catalog/mmc/FM141/SC1544/SS1687. Die is namelijk zuinig volgens zijn specs. Enorm zuinig. Dus ik vraag me af of daar nog iets zit waardoor het toch wat minder is dan het lijkt. Hij heeft een run mode power consumptie die niet onder doet voor de zuinigste M0s van concurrenten, en ook hele goede standby power nummers.
Echter komt het uA/MHz nog niet in de buurt van de KL05 chip waar ik het over had... dus zou niet eens 1.5mA moeten verbruiken op 48MHz. Maar dat moet ik nog uitproberen, want tenslotte beschouw ik de eerste pagina van een datasheet altijd als een brochure.
Opzich heeft het projectje waar ik mee bezig ben wel een laag energie verbruik puntje, want het geheel moet 'jaren' op een batterij draaien.
Ze hebben gewoon weer wat extra features toegevoegd en de L4 daardoor net iets beter dan de L0 weten te krijgen.Sissors schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:30:
Vraag: Weet iemand wat het addertje is bij de STM32 L4 serie: http://www.st.com/web/catalog/mmc/FM141/SC1544/SS1687. Die is namelijk zuinig volgens zijn specs. Enorm zuinig. Dus ik vraag me af of daar nog iets zit waardoor het toch wat minder is dan het lijkt. Hij heeft een run mode power consumptie die niet onder doet voor de zuinigste M0s van concurrenten, en ook hele goede standby power nummers.
Hier wat marketing info afkomstig van een intro webinar:
[ Voor 4% gewijzigd door kdeboois op 09-11-2015 11:01 . Reden: link update ]
Probleem is: Hij komt daar wel verrekte dicht in de buurt. Een KL05 (heb er hier ook één liggen) zit op zo'n 85uA/mhz, dus op 48MHz kom je op een ruime 4mA uit (zonder peripherals actief). Uiteraard zal je het merendeel slapen van de tijd, en dan lekt hij mooi weinig, maar die van ST nog veel minder.Hans1990 schreef op maandag 09 november 2015 @ 09:34:
[...]
Opzich tikt het alle boxjes aan voor low power (bij de STM32F0 chips zie je vaak ook laag verbruik, maar vervolgens VDDA=2.4 - 3.6V , waardoor je niet een batterij lekker kan leegtrekken).
Echter komt het uA/MHz nog niet in de buurt van de KL05 chip waar ik het over had... dus zou niet eens 1.5mA moeten verbruiken op 48MHz. Maar dat moet ik nog uitproberen, want tenslotte beschouw ik de eerste pagina van een datasheet altijd als een brochure.
Opzich heeft het projectje waar ik mee bezig ben wel een laag energie verbruik puntje, want het geheel moet 'jaren' op een batterij draaien.
Dus dan vraag ik me af hoe ST een core M4F heeft die op 125uA/MHz zit. Ter referentie, een M4 van Freescale die niet al te hongerig is, de K20, verbruikt 475uA/MHz. Een LPC4088 M4F zit op iets soortgelijks. Ik zie nu dat een F401 van STM ook op een 125uA/mhz zit ruwweg. Dan vraag ik me af of die iets aan dynamische schaling doen waardoor ze daar een veel beter getalletje komt dan wat je in de praktijk haalt, of dat ze echt zoveel beter zijn.
Dit is ook waar een flink deel van het verschil tussen run-of-the-mill 8-bitters en MSP430 vandaan komt. De cores verschillen niet boeiend veel in transistoren, maar ze draaien op een ander proces (met aanpassingen aan de micro om dan nog steeds redelijke performance te halen).
Alle micros worden zover mij bekend op LP processen geproduceerd. GP processen zijn iets sneller, maar ook zo lek als een mandje en dus nogal ongeschikt voor de gemiddelde mcu. Ook hebben de andere natuurlijk ook hun eigen optimalisaties (al is TI geloof ik de enige met bijvoorbeeld FRAM), ST kan wel de grootste zijn qua cortex MCUs, maar al die bedrijven maken ook zat andere digitale zaken waar ze ook gewoon goede processen voor willen hebben. En dan vind ik 4x minder stroom wel heel erg veel minder. Ik denk eigenlijk ook niet dat ARM processen dicteert voor een standaard MCU. Misschien voor hun snelste cortex A series, maar voor een cortex M is het zo overbodig (zo snel zijn ze niet) en zijn er zoveel processen in gebruik om ze te maken, dat het wel erg veel tijd zou gaan kosten.mux schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:12:
Ik zie regelmatig in ST docs staan dat de chips op LP/LL (low-power/low leakage) worden geproduceerd, waar de rest van de wereld schijnbaar gewoon standaardprocessen gebruikt die door ARM worden gedicteerd. ST is de grootste speler in cortex-Mx, dus het verbaast me niet dat ze de resources bij elkaar kunnen krijgen om zelfs zulke cheapo cores nog een beetje te kunnen modden.
Dit is ook waar een flink deel van het verschil tussen run-of-the-mill 8-bitters en MSP430 vandaan komt. De cores verschillen niet boeiend veel in transistoren, maar ze draaien op een ander proces (met aanpassingen aan de micro om dan nog steeds redelijke performance te halen).
Maar een F401 heb ik nog wel thuis liggen, die moet ik zelf ook wel kunnen meten bij wat verschillende zaken.
Stuur maar een PB met je adres en ik stuur je een STM32 L4 Discovery board. Kan je het vergelijken.Sissors schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:10:
[...]
Maar een F401 heb ik nog wel thuis liggen, die moet ik zelf ook wel kunnen meten bij wat verschillende zaken.
Sim90x lijkt me wel leuk speelgoed: bellen/sms/email/smtp/http(s)/ftp(s)
[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 09-11-2015 19:50 ]

Meer plaatjes hier, inclusief watergekoelde 1MW frequentieregelaar:
http://www.alpinforum.com...t=47530&start=75#p4954855
Ik weet niet of hier mensen zitten in de vermogenselektronica (zelf niet btw

Er staat een graveer fout op het plaatje

[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 10-11-2015 20:00 ]
Mooi om die foto's eens te zien.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Heb ik ook een keer gezien inderdaad bij bedrijf waar ik stage liep.Damic schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:49:
Lol pcb aan't ontwerpen en er zou een sim90x module op moeten, laad ik die in eagle en dan toevoegen in schema, is de chip bijna even groot als de pcbdan maar op aparte pcb.
Sim90x lijkt me wel leuk speelgoed: bellen/sms/email/smtp/http(s)/ftp(s)
Enige probleem wat ze hadden is de flinke stroompieken die zo'n radio modem trekt, wat makkelijk om en nabij 2A ligt met vrij stijle flanken. Goede ontkoppeling was dan wel nodig.
Software matig hebben ze leuke features inderdaad, tenslotte is het niets anders dan een PCB op een PCB, met daarop uC, voeding, etc.
Flinke stroom rekening (en het bouwen / aanschaffen uiteraard )
Maar had laatste een PCBtje met 300A 12V en vond dat al best veel
Als ik specs vergelijk denk ik dat lekstroom het grote verschil is tussen de series. IIG bedankt voor je aanbod, maar ik ga eerst eens binnenkort de F401 checken, voel me slecht als mensen me spul opsturen waar ze zelf niks mee opschietenkdeboois schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:28:
[...]
Stuur maar een PB met je adres en ik stuur je een STM32 L4 Discovery board. Kan je het vergelijken.
Moet je eens bedenken met 1500A en 450VTinusvolkel schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:13:
Aha daarom zijn die skipassen dus zo duur
Flinke stroom rekening (en het bouwen / aanschaffen uiteraard )
Maar had laatste een PCBtje met 300A 12V en vond dat al best veel
Frequentieregelaars zijn ook maar recent pas gebruikt hoor, En dit is sowieso een 'bijzonder' ding, omdat die door zijn lage toerental geen overbrengingen of versnellingen nodig heeft. Dat scheelt olie controleren, verversen en andere mechanische problemen die daarbij komen.Onbekend schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 18:06:
Ik heb met wintersport wel zitten kijken naar die krachten die op die kabels komen te zitten en aan dacht dat er flink zware motoren aan moesten hangen, maar nooit gerealiseerd dat er ook nog flinke frequentieregelaars tussen moeten zitten.
Mooi om die foto's eens te zien.
Vroeger gebruikten ze bijvoorbeeld DC motoren die, om aan te lopen, in serie werden gezet met weerstanden die dan tijdens het aanlopen worden kortgesloten. Later gebruikten ze daarvoor thyristors. Eigenlijk dezelfde ontwikkeling als met treinen.
Voor kleinere vermogens, sleepliften, kan je 'gewoon' een AC motor gebruiken met een hydraulische koppeling, om het aanlopen smooth te laten gebeuren zonder enorme stroompieken. Zo'n koppeling kost alleen uiteraard vermogen. Of een sleepringankermotor, kan je ook soepel aan laten lopen met veel koppel, alleen dat kost weer extra onderhoud aan de sleepringen.
Sommige sleepliften hebben ook al vermogens van 200 kW. Dat verbaasde mij ook best wel, Onder de 70 kW zie je niet eens veel, tenzij ze heel kort zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Helaas is dit niet foolproof; de enige manier om zeker te weten dat je bestelnummers en voorraad overeenkomen met NL is door gebruik te maken van de BE, UK en DE sites. De rest gebruikt (soms) andere inventarissen. MCM en Newark zijn totaal anders, dus de US sites werken helemaal niet.Onbekend schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:48:
Je kunt ook een andere andere taal van de Farnell site kiezen. Zolang je er niets hoeft te bestellen en alleen wilt uitzoeken welk artikelnummer je later nodig hebt werkt het prima.
Daar hoef je je niet slecht over te voelen. Ik schiet er altijd wat mee op. Als t.z.t. wat meer wil weten van de L4 dan kan je wijzen op een serie van workshops over de L4. Op 27 april zijn ze in Eindhoven.Sissors schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:25:
[...]
Als ik specs vergelijk denk ik dat lekstroom het grote verschil is tussen de series. IIG bedankt voor je aanbod, maar ik ga eerst eens binnenkort de F401 checken, voel me slecht als mensen me spul opsturen waar ze zelf niks mee opschieten.
Ik ga wel vaak eerst naar Farnell, maar deze dagen zoek ik wel via Digikey of Mouser ofzo.
RS ook geprobeerd.. maar jeetje wat is hun parametric search traag. Ik moet gewoon elke keer 10 seconde wachten voordat ik op "Toon resultaten" knop mag drukken
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als deze bug acceptabel is voor je kan ik er wel eentje aan je verkopen
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik wil namelijk een button maken die een lamp bestuurd. Bij een enkele klik gaat de lamp aan of uit. En bij een dubbelklik moet er een nieuw scherm verschijnen waarin ik een kleur kan kiezen.
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:48:
[...]
idd..![]()
btw.. krijg net die nextion touch 3.2 binnen
eerste indruk is dat er veel verbeterd is en verder is 3.2 een prima maatje.
* update schermpje is 400 x 240 en niet zoals gemeld door itead 480 x 240 ..
Ik heb het idee dat de modules die ik heb ontvangen of geen play/next/previous hebben (dit is in EEPROM te veranderen) of dat ik een module half stuk heb gemaakt. Ik heb het zo aangesloten als ieder schema op teh internets zegt.LED-Maniak schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:04:
Is dat eenvoudig te fixen door wat spoortjes door te krassen en elders door te verbinden?
Dus... geen idee. Further investigation required. Gaat wel een uur of twee in zitten voor ik weet wat er mis is.
Verwijderd
rvtk schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:10:
Ondersteund de nextion ook dubbel klikken? of is dat iets wat je in je arduino/esp8266 moet programmeren?
Ik wil namelijk een button maken die een lamp bestuurd. Bij een enkele klik gaat de lamp aan of uit. En bij een dubbelklik moet er een nieuw scherm verschijnen waarin ik een kleur kan kiezen.
[...]
ja dat kan wel hoor
een stukje code gekoppeld aan die button 'draait' gewoon in het display en geeft een signaal af bij dubbelklik aan de arduino/esp
eea voer je in via de nextion editor (en natuurlijk een stukje code via de arduino ide)
de nextion kent dus een eigen instructie set
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:40:
[...]
![]()
ja dat kan wel hoor
een stukje code gekoppeld aan die button 'draait' gewoon in het display en geeft een signaal af bij dubbelklik aan de arduino/esp
eea voer je in via de nextion editor (en natuurlijk een stukje code via de arduino ide)
de nextion kent dus een eigen instructie set
Is dit niet iets voor je?http://m.ebay.com/itm/TDA7492P-50W-50W-Wireless-Bluetooth-4-0-Audio-Receiver-Digital-Amplifier-Board-/271883054265?nav=SEARCHLED-Maniak schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:12:
Iemand hier had laatst een bluetooth audio ontvanger/versterker laten zien. Lijkt mij leuk om in de auto te bouwen... alleen wie was dat?
Gebruik ik hier zelf ook, zal niet zo goed zijn als die van mux, maar komt prima geluid uit...

| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Goed nieuws, inderdaad een belangrijk moment waar je jouw resultaat kan zien van de afgelopen tijd en met trots terug kijkt.RobV schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:51:
Tekenen dat je project bijna klaar is: je kunt je tafel weer zien..
[afbeelding]
DankBladeSlayer1000 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:18:
[...]
Goed nieuws, inderdaad een belangrijk moment waar je jouw resultaat kan zien van de afgelopen tijd en met trots terug kijkt.
Moet niet vergeten de puntjes op de i nog te zetten:
- kabels wegwerken
- paneeltjes ombouwen (op de tafel zie je de gegraveerde plaatjes die ik nog moet inbouwen)
- verlichtings-leds solderen en aansluiten
- schakelaars inprogrammeren (nu doen ze nog niets, maar wel leuk voor de foto)
- toetsenbordhouder op maat maken (nu lelijk ongeschilderd plankje)
Maar dat is het dan wel zo'n beetje
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Het gekke was dat het product als voorraad artikel op hun website stond, maar het toch ~3 weken heeft moeten duren voordat het geleverd werd.
Kreeg ik vandaag het pakketje.. Huh, Conrad label en Digikey label?

Ik had mijn bestelling 26 oktober geplaatst en zo te zien is dit boxje 3 november bij Digikey verzonden. Dus dat bestellen ze blijkbaar per order.
Voor mij nog grappiger is dat ik met 10% korting dit bordje voor 58.67 euro incl BTW heb besteld. Bij Digikey staat deze voor 50.09 euro excl BTW op de site. Het bord bij AD kost 59$. Dan moeten ze daar leuke kortingen krijgen wil dat nog uit kunnen.
Straks mijn Arduino peripherals afhalen bij het postpunt:
* sd interface (gewoon en µ)
* sim900
* gps NM8
* BLE (BT4.0)
* i2c level converters
* RGB led bank
* USB -> lipo charger pcb's

[ Voor 105% gewijzigd door Damic op 13-11-2015 22:08 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd

pffffff.. past net
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2015 14:01 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Dat is alleen een BC1.2 compliant chip. Deze stick kan expliciet omgaan met Apple's standaard, dus het moet iets anders zijn.
BC1.2, USB 2.0 and USB 3.0 standards
• Compliant with Chinese telecommunications
industry standard YD/T 1591-2009
• Compatible with proprietary charging mode
(Apple® 1 A / 2 A, BlackBerry®, Korean tablets)
Ik heb dit chipje zelf in een product zitten en kan bevestigen dat dit prima werkt met Apple/Android
Mooie van de ST is dat ie nog een stukje goedkoper is.
[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 13-11-2015 17:13 ]
Die zal ik dan ook zeker een keer uitproberen.
En als ik hem op een simpel 500mA adaptertje aansluit dan probeert hij 2A te trekken en dan ontsnapt de rook?
Bij een USB lader worden er bepaalde spanningen op de datalijnen gezet welke het te laden apparaat leest als zijnde de maximum bruikbare amperage.Ploink schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:39:
Hoe zit het eigenlijk met de 3.0A lader van mijn Asus T100TA, welke standaard zou dat zijn? Ik kan er geen Sony/Samsung mobieltje mee laden. Als ik dat stikkie daar op aansluit, vertaalt hij het protocol dan zo dat de foon wel kan laden?
En als ik hem op een simpel 500mA adaptertje aansluit dan probeert hij 2A te trekken en dan ontsnapt de rook?
2.5A: 2.75V / 2.75V (IPad 4 12Watt)
2.0A: 2.0V / 2.75V (old Iphone 3GS)
900mA: 2.75V / 2.0V (charges IPhones/IPads consistently accross all models)
500mA: 2.5V / 2.5V (?)
not charging: 0V / 0V (?)
Using higher current draw than the power source can safely supply is a fire hazard!
Verwijderd
die sim 900 heb ik ook wel is naar gekeken voor een gprs projectjeDamic schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 00:32:
Komt dat nu van Ierland?
Straks mijn Arduino peripherals afhalen bij het postpunt:
* sim900
tzt graag je ervaringen delen (oa verbruik en welke 'betaalbare gprs' simkaart)
Wat je ook kan doen is achter een M2M kaartje vragen, is data only maar heel beperkt en zou volgens wat ik heb vernomen het goedkoopste zijn om in the field te gebruiken.
Verwijderd
ja hehe ..Damic schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:04:
Die modules hebben ze nog niet op ebay maar wel andere www.benl.ebay.be/sch/i.ht...LoRa+transceiver&_sacat=0
* kijk deze maar is af bij gelegenheid.. tipje van de sluier
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2015 19:08 ]
En W8.1 Tablets?wesleytjuh schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 13:22:
Kort door de bocht komt dat neer op 2.0V en 2.8V bij Apple voor snelladen. 100 ohm tussen de datalijnen bij Android en kortsluiting tussen de datalijnen bij de Chinese standaard. Pin me er niet op vast, maar dat zijn in grote lijnen de verschillen tussen de diverse standaarden.
Nu heb ik gezien dat de laad weerstand (Rprog) een 220Ohm (smd 221) weerstand is en niet een 1k2 (1A batterij) zoals in de datasheet staat.
Basis schema: http://www.electroschemat...-battery-charger-rc-toys/
Datasheet: https://breadboardtronics...ss.com/2013/08/tp4056.pdf
Nu kan dit kwaad behalve dat het nu wel erg warm word?AAArgh verkeerd gezien het zijn toch 122 weerstanden (1k2)
[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 15-11-2015 12:59 ]
Juiste rechten voor php?Pizza_Boom schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:47:
Hmmm... Ik snap er weer eens niets van. Een stukje C code bouwen en compilen in de RPI doet het prima en daarna is ie in LX prima te draaien. Gooi ik het draaien in een PHP script ( exec ("sudo ./cscriptnaam") dan doet ie niets...
PHP direct de GPIO laten aanroepen gaat prima (zowel het uitluisteren als het aansturen van bepaalde pinnen). Maarja, ik wil natuurlijk niet alles webdriven maken. Een deel van de programmatuur kan prima onderhuids draaien indien deze wordt aangeroepen. Dat zou met C ofzo kunnen (ik heb de voorkeur voor C, dat is voor mij makkelijker + wiringPi voor zowel C als PHP), maar dan moet dat het wel doen. Als ik het programma via LX terminal aan roep, doet ie het ook, maar roep ik hem aan via een PHP scriptje ( exec ("sudo ./flash") ) terwijl deze al gebuild in de map staat (als executable) dan doet ie niets.
Nou begrijp ik dat ik waarschijnlijk in visudo moet gaan rommelen met rechten voor www-data, maar om die nou all access te geven? Dat gaat weer tegen mijn gevoel van veiligheid in.
[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-11-2015 16:47 ]
Je kunt twee dingen doen, namelijk php, of eigenlijk in jou geval apache2 (denk ik), sudo rechten geven of met chmod je "flash" executable maken voor iedereen. (chmod 777 flash). Als je de www-user de eigenaar maakt, of lid maakt van de groep die aan het bestand mag, dan kun je het ook bereiken met chmod +x flash.Pizza_Boom schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:46:
[...]
PHP direct de GPIO laten aanroepen gaat prima (zowel het uitluisteren als het aansturen van bepaalde pinnen). Maarja, ik wil natuurlijk niet alles webdriven maken. Een deel van de programmatuur kan prima onderhuids draaien indien deze wordt aangeroepen. Dat zou met C ofzo kunnen (ik heb de voorkeur voor C, dat is voor mij makkelijker + wiringPi voor zowel C als PHP), maar dan moet dat het wel doen. Als ik het programma via LX terminal aan roep, doet ie het ook, maar roep ik hem aan via een PHP scriptje ( exec ("sudo ./flash") ) terwijl deze al gebuild in de map staat (als executable) dan doet ie niets.
Nou begrijp ik dat ik waarschijnlijk in visudo moet gaan rommelen met rechten voor www-data, maar om die nou all access te geven? Dat gaat weer tegen mijn gevoel van veiligheid in.
Ik draai inderdaad op een apache2 ja. Uiteindelijk moet e.e.a. ook foolproof zijn, ik gok dat door apache eigenaar te maken, ik dat het makkelijkst en het veiligst bereik?Bravo51 schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:20:
[...]
Je kunt twee dingen doen, namelijk php, of eigenlijk in jou geval apache2 (denk ik), sudo rechten geven of met chmod je "flash" executable maken voor iedereen. (chmod 777 flash). Als je de www-user de eigenaar maakt, of lid maakt van de groep die aan het bestand mag, dan kun je het ook bereiken met chmod +x flash.
Achter de spoel+condensator van het filter voor hoog/laag was het IIG wel een mooie sinus, dus dat filter werkt IIG prima
Ja, dan zou het moeten werken, zonder sudo als de user van apache aan de gpio's mag. Anders moet je hem daar ook toegang tot geven.Pizza_Boom schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:25:
[...]
Ik draai inderdaad op een apache2 ja. Uiteindelijk moet e.e.a. ook foolproof zijn, ik gok dat door apache eigenaar te maken, ik dat het makkelijkst en het veiligst bereik?
In principe is het de bedoeling dat op de webpagina (die in kioskmode moet gaan draaien) de statussen van enkele sensoren weergeven worden. Ik ben niet zo'n ster met linux, dus wat is daar wijsheid. Apache ook daartoe toegang geven? Heeft het dat eigenlijk niet al, ik kan nu al via de RPI webpagina (192.168.x.xxx/10.0.0.xxx) mijn GPIO bedienen, mits het een php scriptje is dat ik aan roep.Bravo51 schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:26:
[...]
Ja, dan zou het moeten werken, zonder sudo als de user van apache aan de gpio's mag. Anders moet je hem daar ook toegang tot geven.
[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-11-2015 19:37 ]
EDIT: Vooralsnog www-data maar even op nopassword gezet. Functioneert nadat ik eerst handmatig de C in de command heb gebuild (gcc -o etc).
[ Voor 20% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-11-2015 10:37 ]
http://www.pcbcart.com/
$50 OFF for order $200 - $499, code PCBTGLA;
$80 OFF for order $500 - $999, code PCBTGLB;
$100 OFF for order above $1000, code PCBTGLC.