Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerisson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-08 20:24
Solid Seal schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Ja ik heb inmiddels alles ge-3D-print eigen ontwerp maar wel losjes afgekeken van het bovenstaande filmpje.
Echter kom ik er nog niet uit hoe ik alles met de Arduino Naso ESP32 kan gaan laten praten .
Ah, ik zie dat je voor het serieuzere werk gaat ;)

Mijn initiële idee was om de Ender te behouden, maar een mount te printen voor een lichte camera en deze te monteren op de Ender. Het aansturen zou dan via eenvoudige gcode commands kunnen. (Wel nog wat rekening houden dat de camera nergens in ramt tijdens het homen.)

Voor de toepassing die ik in gedachte had is de bewegingsvrijheid voldoende, en deze aanpak behoudt de bewegingen over x-as en z-as.

Op zich niets complex, maar door omstandigheden is het er nog niet van gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
Hier op werk is 1 van de 2 schakelaars van de maxima contactgrill kapot.

Ik heb de schakelaar eruit gehaald en een collega heeft 'm helemaal uit elkaar gehaald om te kijken wat er nou in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iUrU4UjIv5pQzmKk3BHWh1bI6o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kNe3fFnszpx7s0whijzmN3CP.jpg?f=user_large

Nu wil ik een nieuwe schakelaar hiervoor kopen, maar als ik zoek op 'Bevan Br21' kom ik toch niet uit op wat vergelijkbaars.

Na verder zoeken ben ik de volgende tegengekomen:

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1064009-0/wipschakelaar-extra-rode-neonlamp.jpg
Wipschakelaar van allekabels

Deze zou qua afmetingen moeten passen...denk ik.

Verdere alternatieven:
https://www.prolech.nl/we...3mrUO8WSUVpoaAnl5EALw_wcB
https://www.conrad.nl/nl/...inu-1-stuk-s-1305610.html

Gaat dit (allemaal) passen en zijn het de juiste?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@PASware Ze zijn allemaal een beeetje schaars met specs maar denk wel dat het een prima vervangers zijn. Zolang hij maar het vermogen van de gril mag schakelen en de indicator 230V is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:12:
@PASware Ze zijn allemaal een beeetje schaars met specs maar denk wel dat het een prima vervangers zijn. Zolang hij maar het vermogen van de gril mag schakelen en de indicator 230V is.
Grill is 1800w, dus 10a moet kunnen

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvan
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-02 13:11
Jens01 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:57:
Zijn er hier Tweakers die adresjes hebben voor het opnieuw wikkelen van fijndradige spoelen?

Ik heb een defecte Itho HRU 200 ECO wtw unit waarvan de motorspoel > 40Mohm meet. Itho verkoopt vervangende assemblies (fan + motor + PCB + ... ) maar dat maakt de unit gelijk economisch total loss. PCB is nog goed.

Alle tips zijn welkom :)
Klopt het dat er nog electronica in de motor zelf zit? En weet je misschien hoe je de motor kan demonteren? Ik heb ondertussen al voor de tweede keer een defecte motor (eerste is na een jaar vervangen) en ik vraag me af of daar zelf nog wat aan te verhelpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een spoel gaat niet zomaar kapot, als die kapot gaat kan het zijn dat een wikkeling iets verder uitstak en zo het draaiend deel heeft geraakt en langzaam doorgesleten is of dat er bij een aansluitpunt de draad gebroken is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26

SA007

Moderator Tweaking
Ik ken eigenlijk maar 3 redenen waarom een spoel is:
- Draadbreuk bij de aansluiting zelf.
- Compleet verbrand/verkleurd.
- Er zit een temperatuurzekering bij de draden meegewonden, en die is oververhit geraakt.
Deze zit vaak redelijk naar de buitenkant van de spoel en is vaak zichbaar als een bult.

(Ja, er zijn andere opties, maar kom deze 3 vooral tegen).

Ga dus 's goed optisch die spoel bekijken of je kan zien wat er mis is, herwinden kan niet altijd, hangt af van de opbouw van de motor, soms kan die alleen in elkaar gezet worden zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54

JayPe

Ondertitel

Hey,.

Ik heb geen idee of dit nou het juiste topic is, maar toch probeer ik het maar even hier:

In een aantal kamers/ruimtes in mijn huis heb ik nu een Wemos D1 mini plaatst, in een standaard lasdoos.

Met een Wemos, een S8 CO2 meter, een BME280 en een PIR sensor, heb ik zo een beetje zicht op de omgevingsvariabelen. Soms zet ik er wat led'jes bij (poging)

Maar, dat gaat niet altijd even goed:

Solderen lukt soms wel soms niet. Ik heb een Atten 989 soldeerstationnetje, flux, soldeer,.. maar echt weten wat ik doe? Ik had laatst problemen met één zo'n doosje, en ik dacht toch dat ik inmiddels wel redelijk goed had uitgevogeld hoe ik de kabelboom wilde hebben, maar bleek dat er draadjes geoxideerd waren? Wat doe ik fout?

De BME280 geeft eigenlijk altijd een te hoge temperatuur, ook als ik het bordje via een sleufje in de deksel naar buiten laat steken: Die Wemos D1 mini wil best wat warmte afgeven, maar toch niet zoveel dat die BME280 gewoon 4 graden méér aangeeft dan de werkelijke kamer temperatuur?

Tips?

Buiten de scope van dit topic => schopje

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 27-10-2024 20:17 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:10
JayPe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:10:
Solderen lukt soms wel soms niet. Ik heb een Atten 989 soldeerstationnetje, flux, soldeer,.. maar echt weten wat ik doe? Ik had laatst problemen met één zo'n doosje, en ik dacht toch dat ik inmiddels wel redelijk goed had uitgevogeld hoe ik de kabelboom wilde hebben, maar bleek dat er draadjes geoxideerd waren? Wat doe ik fout?
Geen idee, want je geeft niet aan wat je doet :p Zelf heb ik een TS100 "potlood". Zorgen dat draadje tegen de header aan zit, vervolgens een beetje soldeer aan d bout doen, bout tegen draad/header en evt nog wat soldeer erbij doen.
De BME280 geeft eigenlijk altijd een te hoge temperatuur, ook als ik het bordje via een sleufje in de deksel naar buiten laat steken: Die Wemos D1 mini wil best wat warmte afgeven, maar toch niet zoveel dat die BME280 gewoon 4 graden méér aangeeft dan de werkelijke kamer temperatuur?
Geen idee. Maar warmte stijgt op. Met de temp sensor boven in de deksel zit die dus ook op de plek waar de warmte van de Wemos heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JayPe Je zegt oxidatie, wat voor flux gebruik je? Toch niet toevallig van die rommel om pijpen mee te solderen?

Voor meeste zaken heb je eigenlijk al voldoende aan normaal soldeer met flux. Gezien ik het hobbymatig doe gewoon met 60/40 loodhoudend.

Qua temperatuur, een ESP in een doosje kan makkelijk voor 4 graden verschil zorgen. Maar als sensor buiten dat doosje zit zal dat voor de sensor niet zo veel doen. Maar net onder je plafond kan inderdaad wel makkelijk een stuk warmer zijn dan op 1m hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Septillion schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:23:
@JayPe Je zegt oxidatie, wat voor flux gebruik je? Toch niet toevallig van die rommel om pijpen mee te solderen?
Eh, S39? Maybe :-/

Niet doen? Ik zal eens kijken wat voor potjes en brouwseltjes ik heb staan. Oxidatie kan daarvan komen?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

En toch ook niet het soort soldeer waarmee je koperbuizen soldeert?

Als je normale elektronica soldeer gebruikt heb je in principe geen flux nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:02
Nooit S39 gebruiken in combinatie met elektronica! Voor hobbygebruik is harskern SnPb (tin/lood) inderdaad het gemakkelijkst. Met een beetje oefenen heb je dat zo in de vingers. Let ook op de diameter. 0,5 a 0,8 mm werkt fijn.

Voorbeeld:
https://www.tinytronics.n...um-solder-wire-0.7mm-100g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Bas... schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:40:
Nooit S39 gebruiken in combinatie met elektronica! Voor hobbygebruik is harskern SnPb (tin/lood) inderdaad het gemakkelijkst. Met een beetje oefenen heb je dat zo in de vingers. Let ook op de diameter. 0,5 a 0,8 mm werkt fijn.

Voorbeeld:
https://www.tinytronics.n...um-solder-wire-0.7mm-100g
Rolletje 0.5mm gevonden BROFIL 60 B 2.1 (Flux with halogens with resin) ROM1

maar in de la lag ook:
Tin/zilver (97/3)
Tin Lood 40/60
S-39
Welco Flux https://www.bol.com/nl/nl...r-25-ml/9200000060271480/

Dus alleen de Brofil gebruiken, zou genoeg moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

https://www.tinytronics.n.../TDS-BROFIL60-FLUX-EN.PDF

Lood-tin soldeer soldeert net even wat makkelijker dan loodvrij. En inderdaad de fluxkern voegt direct flux to aan je soldeerwerk.

Dat soldeerwater moet je ook niet gebruiken, dat is ook troep voor hoofdzakelijk koperleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:30
Lang geleden dat ik hier ben geweest, maar ik heb weer eens een vraagje. Aangezien het bedieningspaneel van de afzuigkap niet meer goed functioneerde, heb ik een nieuwe besteld. Nadat ik de oude print had losgesoldeerd, heb ik de nieuwe aangesloten. Daarbij bleek echter de eerste stand niet te functioneren. Na een kort onderzoek bleek dat de banen op de nieuwe print net iets anders lopen dan bij de oude. Dit zit alleen in het gedeelte waar de standenschakelaar zit. Op de foto het onderste deel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kES3kBwPPB6GWP8JZw8Xu8PnoSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwMUYIOLJykvVOPMMwwwKYiJ.jpg?f=fotoalbum_large

Qua aansluitingen is het als volgt:
A: rood
B: lichtblauwe
C: donkerblauw
D: grijs
E: zwart
F: bruin
G: wit

De standenschakelaar is verbonden met de 5x2 pinnen precies boven F en G waarbij steeds zowel links als rechts twee punten boven elkaar worden verbonden.

Bij de oude print (links) gold voor de standen, van boven naar beneden, dus dat de volgende kleuren verbonden worden:
Stand 0: links zwart/zwart, rechts NC/bruin
Stand 1: links zwart/grijs, rechts bruin/wit
Stand 2: links grijs/bruin, rechts wit/bruin
Stand 3: links bruin/zwart, rechts bruin/grijs

Ik heb al wat zitten puzzelen, maar volgens mij krijg ik diezelfde combinaties niet voor elkaar zonder wat baantjes door te vijlen en zelf andere verbindingen te maken. Of zie ik iets over het hoofd?
Gezien het bovenste deel van de print wel gelijk is, lijkt het me niet handig om grijs en zwart ergens anders aan te gaan sluiten. Wit en bruin worden alleen voor de standenschakelaar gebruikt, volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door maikel op 31-10-2024 21:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:30
Vandaag een aantal baantjes doorgeslepen en wat andere verbindingen gelegd en de afzuigkap werkt weer naar behoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hoop dat dit het goeie topic hiervoor is.
Ik zoek een LiFePo4 200Ah accu voor mijn fluisterbootje.

Nu komt Victron natuurlijk meteen naar boven, maar die dingen gaan voor 1100 euro per stuk.

Op Amazon kom je veel aanbieders tegen (bv deze: https://amzn.eu/d/a3hWhmW) die voor een fractie van de prijs van een Victron er 1 aanbieden. Compleet met ingebouwde BMS, bluetooth verbinding en de hele rotzooit.

Nu is LiFePo4 de meest veilige vorm van accu's, maar zijn dit soort merken wel echt veilig? Hoe staan jullie hier tegenover? En welk merk kan ik dan het beste pakken? :)

(ik vond deze vraag in het thuis-accu topic niet echt passen, dus vandaar hier).

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt er prima een kiezen. Will Prowse test ze graag : https://www.youtube.com/watch?v=u7tt7ngfCAY. Komt erop neer dat vrijwel alle batterijen voor jouw gebruik tegenwoordig wel ok zijn.

Heel veel merken zijn compleet onbekend. Maar tref je een merk dat al een keer is opengezaagd/gereviewed dan kun je daar je voordeel mee doen.

Deze Li-time bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Lit...leepmotoren/dp/B0C99BJ5GJ

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Hallo, na een paar jaar pauze het een en ander weer wat afgestoft.
Met een frisse blik geprobeerd een aantal onderwerpen met elkaar te integreren en het gaat te ver om dit in detail te beschrijven maar een paar linkjes en een korte toelichting is het misschien wel interessant voor anderen met eventuele tips.
Geprobeerd samen te voegen C++-programmeren, AVR Assembly programmeren, Arduino IDE, MicroChip Studio 7 en Proteus Professional Arduino software.
En dat lukt aardig. Lastigste was nog om een Arduino source code in Proteus te krijgen zonder plak- en knipwerk maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen.

Linkjes naar playlists:
YouTube: Proteus Tutorial : Proteus VSM for Arduino
YouTube: #54 First ATmega328 Assembler Program
YouTube: Assembly via Arduino (part 1) - Introduction

Route om ino up te loaden in Proteus :

Proteus upload code als source code :

Start pagina > a. New Project > Create schematic Default > b. Create firmware project – uncheck all boxes – checkArduino AVR (Proteus)-compiler> c. Double Check > Finish

Er wordt nu een project geopend met een Arduino Uno Import Project Clip erin ….. maar zonder sourcecode ! En dat was de bedoeling.

Dubbelklik op de Uno > Properties > Upload Program File Browser > upload een elf file en ok.
Ga naar Source code veld > Project in top menubar > Open File > Browse een Ino-file > Run Simulation > Error No Source File !

Rechtsklik op Arduino Uno veldje naast Source Code, zie d. >
Add File en Upload Browse een Ino-file, zie e.

a. t/m e. verwijzen naar eigen snipafbeeldingen, hieronder e.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpkZ98hL3Q62jVpfTPiVv0nMwAc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OhMUA8HE7u25SEjgn8gCZ1qX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDM0vbhFG9ghu1cLK-2C5KCMslM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2uQ82tsipNTv71PcmEA2tnK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 14-12-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bij twee iFixit bitjes wat roest geconstateerd, even met een schuurpapiertje erover en iets in de olie gezet. Het setje ligt (met deksel erop) in een ongeïsoleerde garage, maar dat moet het toch wel kunnen hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOb0irN2SHUQ4jIHLIBlmUNzNuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MvxhT3e7bEGuUaznwwWLoqn.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PD2JK schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:47:
Het setje ligt (met deksel erop) in een ongeïsoleerde garage, maar dat moet het toch wel kunnen hebben?
Het kan ook best wel wat hebben... er komt alleen wat roest op. ;)

Woon je soms in de kuststreek? En/of is het erg vochtig in je garage?
Mijn 'stevige' gereedschap ligt ook in de garage (onverwarmd, ongeïsoleerd) en sommige dingen zie je roest op, sommige dingen niet. Hangt sterk af van de materiaalsoort.
EN... hoe vaak je ze gebruikt.

Maar het fijne spul, zoals het getoonde kitje, bewaar ik wel in huis, waar het niet zo koud en vochtig is.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

PD2JK schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:47:
Bij twee iFixit bitjes wat roest geconstateerd, even met een schuurpapiertje erover en iets in de olie gezet. Het setje ligt (met deksel erop) in een ongeïsoleerde garage, maar dat moet het toch wel kunnen hebben?

[Afbeelding]
Het probleem is condensatie. Als de stijgt en je bitjes zijn nog koud, dan krijg je condens op de bitjes. Kunnen ze heus wel een keertje tegen, maar in zo'n doosje kan het vocht slecht weg en blijven ze heel lang vochtig.
Mijn vader had dit ook in zijn garage. Bijna al z'n gereedschap was geoxideerd. Super zonde!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ook niet best voor de pasvorm van de bitjes.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Boudewijn schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:56:
Ook niet best voor de pasvorm van de bitjes.
Dan wel weer goed voor versleten bitjes ;)

Maar het materiaal van dit soort gereedschap is veelal chroomhoudend en moet de roest minimaal zijn. Een slechte vermenging in het materiaal zal inderdaad dan op de plekken waar minder chroom zit eerder roest veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Die iFixit bitjes zijn van S2 steel, hetgeen niet genoeg chrome bevat om echt roestvrij te zijn.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 16:52
Misschien plaats ik dit in het verkeerde topic, maar gezien het hier over veel uiteenlopende zaken gaat, kan ik het maar proberen.

Ik ben op zoek naar een manier om de werking van een droog contact te loggen en eventueel vanop afstand aan en uit te kunnen schakelen.

Ik ervaar veel problemen met Evohome van Honeywell. De BDR91T-module die de warmtevraag moet doorgeven aan de cv-ketel werkt onbetrouwbaar en ik zou dat graag kunnen opvolgen, daarmee bedoel ik, registreren wanneer die module in- en uitschakelt, liefst via een app op de smartphone. Als ik het droog contact vanop afstand zou kunnen schakelen, als Evohome het niet doet, zou heel handig zijn.

Evohome registreert een warmtevraag uit een ruimte in onze woning en moet dan die warmtevraag, draadloos, naar de BDR91T-module sturen. Daar gaat dan een groene led branden, het relais sluit een droog contact. Het sluiten van dat droogcontact is het signaal voor de cv-ketel om te gaan branden.

Omdat ik veel problemen heb met die installatie heb ik de kabel die van de BDR91T-module komt en naar de cv-ketel loopt, onderbroken en er een stekker en een contrastekker tussen gezet, zodat ik, als Evohome "kuren" heeft, de stekker gewoon kan uittrekken, zodat er geen warmtevraag meer naar de cv-ketel kan. Nu zou ik graag tussen die stekkerverbinding iets plaatsen dat de activiteit van de dat contact logt en indien mogelijk, mij toelaat om het contact te sluiten of te openen als de BDR91T-module dat hoort te doen, maar het dus niet doet. Misschien een Shelly of iets dergelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:08
Het lijkt mij complexer dan nodig, een systeem opzetten om een ander systeem te controleren en bij te sturen indien nodig. Ga je dat controleren dan manueel doen?

Ik ga er van uit dat je al geprobeerd hebt om te analyseren wat er verkeerd is.

Persoonlijk zou ik dan Honeywell dan buiten gooien en vervangen door iets anders. Zelf heb ik ooit nog HomeMatic gebruikt en dat werkte gewoon. Al weet ik niet hoe het tegenwoordig is.

Of proberen te integreren in Home Assistant misschien? https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584

[ Voor 25% gewijzigd door D-Three op 17-12-2024 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:23
Als er wifi bereik is en een homeassistant aanwezig moet er eventueel redelijk eenvoudig iets met esphome te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
D-Three schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:13:
Het lijkt mij complexer dan nodig, een systeem opzetten om een ander systeem te controleren en bij te sturen indien nodig. Ga je dat controleren dan manueel doen?

Ik ga er van uit dat je al geprobeerd hebt om te analyseren wat er verkeerd is.

Persoonlijk zou ik dan Honeywell dan buiten gooien en vervangen door iets anders. Zelf heb ik ooit nog HomeMatic gebruikt en dat werkte gewoon. Al weet ik niet hoe het tegenwoordig is.

Of proberen te integreren in Home Assistant misschien? https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584
Uiteraard is alles al geprobeerd om te analyseren wat er verkeerd is: installateur weet het niet, vertegenwoordiger van Honeywell weet het niet, Evohome display en BDR91T is vervangen, geen oplossing, mijn systeem heeft 6 weken aan de monitor gehangen bij Honeywell, geen oplossing, klantendienst Honeywell antwoordt intussen niet meer op mijn e-mails,...

Evohome buitengooien heb ik al vaak overwogen, maar voor het ganse systeem heb ik zo'n 2.000€ betaald. Dat schrap je niet zo maar even en nog belangrijker, wat plaats ik dan in de plaats, waarvan ik zeker weet dat het wél correct werkt?

Als het te complex is, dan laat ik het zo als het is. Met die stekkerverbinding ertussen, kan ik me prima behelpen als ik thuis ben. Maar misschien bestaat er iets relatief eenvoudig dat ik nog niet ken, vandaar mijn vraag om raad. Dat kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
base_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:17:
Als er wifi bereik is en een homeassistant aanwezig moet er eventueel redelijk eenvoudig iets met esphome te doen zijn.
HomeAssistant heb ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Klusman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:35:
[...]

HomeAssistant heb ik helaas niet.
Waarmee wil je gaan monitoren dan? Iets moet de historie toch gaan bijhouden. Homeassistant heeft trouwens meer integraties met honeywell, geen idee of die compatibel zijn met jouw systeem, meer info hier: https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/

Voor homeassistant heb je overigens alleen een raspberry pi en een zigbee usb stick of zigbee gateway nodig (of een van de andere vele oplossingen), erg duur is het niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Ik ga me dan maar eens verdiepen in de mogelijkheden van Home Assistent.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Goeiemorgen,

Ik ben me wat aan het verdiepen in debug en simulatie programma's, namelijk Proteus en Micro Chip Studio 7, zie een aantal posts hierboven voor meer info en in dit topic :
kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
Ik heb een XPlained bordje besteld maar zie nu het volgende als specificaties :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKQVOvMgsSj6ngrPcFmWkBZ6rYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HXC2BD9QmF7Odo2D2nBkeLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGxnQhPic-57UgVJvr9fugt_s8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daoXZI06kDipeDgYIAighcks.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas staat Windows 11 er niet bij vermeld in de lijst met drivers ? :?
Ik hoop dus niet dat het een miskoop is :$

Als iemand hier meer over weet of alvast tips heeft dan hoor ik het graag, tnx :)

https://www.microchip.com...nt-tool/ATMEGA328PB-XMINI

Ik heb bijvoorbeeld een printer Canon MP495 maar die heeft bijvoorbeeld geen driver meer voor Windows 11 en is dus onbruikbaar geworden icm mijn laptop. Ik hoop niet dat dit met mijn bestelling ook het geval zal zijn. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Volgens mij als het Win10 ondersteund zal Win 11 ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja, ik probeer het gewoon, wel vreemd dat ze dan de user guide niet aanpassen, waar de driver specs worden genoemd en waar dat plaatje vandaan komt :
https://ww1.microchip.com...d-Mini-UG-DS50002660B.pdf
Ik heb nog een W10 laptop maar die begint hinderlijke kuren te vertonen, halve toetsenbord weigert enzo.

Toch is de W11/W10 compatibiliteit geen vanzelfsprekendheid, hier bijvoorbeeld de Canon website over de MP495 printer :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGMkF_SQIfXORGz9rT24Ur3FWzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pQPZTN3Ewi6psBqlkTdNgf4l.png?f=fotoalbum_large

https://www.canon-europe....nguage=EN&os=Windows%2011

Als iemand weet hoe dit op te lossen - want de printer is verder prima, oud maar degelijk - dan hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Had je al de Win10 driver geprobeerd?
Een truc bij een setup file is om de setup in de juiste compatibiliteit modus te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Goeie morgen,
Bedankt voor de tip Memphis, ik had daar inderdaad niet aan gedacht. Met een reserve laptop zou ik het zeker proberen maar met de wat nieuwere Windows 11 computer ga ik niet experimenteren als het niet dringend is.
Ik kan bestanden die ik wil afdrukken via de cloud, of met wifi, op de W10 laptop krijgen en vandaaruit naar de printer sturen.

Terug naar mijn projectje, ik vroeg me af of ik op de freeware MicroChip Studio 7 de Arduino IDE serial monitor kan inzien. Dat blijkt goed te kunnen. En zonder extra programmer kastjes, dus met enkel een usb aan een uno bordje. Plug & Play :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OO3WoIwHvCx3m15tfwRJNMOsPOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFjnBC1WhtjEiqj78zrhHQmY.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: Getting Started with Microchip Studio | Ep. 3 - Data Visualizer/Powe...
.

[ Voor 57% gewijzigd door kitao op 25-12-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Gereanimeerd ... :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9l4hMQX5hOaxpyuNmhqxBcOsVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SM4c2Z3i6TYdMSChS8RiEcFS.jpg?f=fotoalbum_large

UsbAsp met Atmega 32 met AvrDudess, uit 2019 of zoiets.

Uit de kelder gehaald , afgestoft en na een uurtje of 5 weer tot leven kunnen brengen.

Een Atmel Ice vragen ze 194 euro voor ... https://www.microchip.com/en-us/development-tool/atatmel-ice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Voor die Atmel ICE kan je alternatieven op Ali vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja bedankt, daar keek ik ook al een beetje naar maar ik had dit toch al liggen. Blijkt wel dat pin C2 t/m C5 defekt zijn op de Atm32 en zoekend naar een vervanger viel me op dat er zoveel typenummers zijn voor dit IC.
1PC dip-40 ATMEGA32-16PU ATMEGA32L-8PU ATMEGA32A-PU ATMEGA32-16PI etc.
Ik heb geen makkelijke overzichtslijst kunnen vinden van de verschillen maar heb op Digikey een aantal versies naast elkaar kunnen leggen, bijv.
https://www.icxing.com/pr...031404&part=atmega32-16pi
https://www.icxing.com/pr...975856&part=atmega32-16pu
Ik heb namelijk een Avr cursus gekocht, voor 5 euro, maar die heeft de Atm32 als basis en niet de 328P, vandaar dit uitstapje met UsbAsp.
https://engineeringfunda.co.in/
YouTube: AVR Microcontroller by Engineering Funda

Edit :
Pin C2 t/m C5 blijken door de JTAG fuse bit beinvloed te zijn. Iemand had precies hetzelfde probleem als ik :
https://electronics.stack...ega32a-pins-output-issues

Mbv AvrDudess, zie plaatje hieronder, heb ik de JTAG fuse bit uit gezet en poort C is weer ok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bq5_FDZtc9flcL5tyk-zJ0tqzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pJIEDoX0W3caaxbgo2296IKi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 06-01-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
kitao schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:51:
Goeiemorgen,

Ik ben me wat aan het verdiepen in debug en simulatie programma's, namelijk Proteus en Micro Chip Studio 7, zie een aantal posts hierboven voor meer info en in dit topic :
Ik heb een XPlained bordje besteld maar zie nu het volgende als specificaties :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas staat Windows 11 er niet bij vermeld in de lijst met drivers ? :?
Ik hoop dus niet dat het een miskoop is :$

Als iemand hier meer over weet of alvast tips heeft dan hoor ik het graag, tnx :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKQVOvMgsSj6ngrPcFmWkBZ6rYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HXC2BD9QmF7Odo2D2nBkeLu.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkt helaas niet te werken, krijgt wel stroom en een ledje knippert af en toe maar wordt totaal niet herkend op de Usb-poort en dus ook niet door Atmel Studio :'(

Dit gedaan en daar geweest :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nheLR0hHVjCWf-avMT4OweOWeNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrOGLSn4TKVm3OyN3TmooMZI.jpg?f=fotoalbum_large

Op Arduino Ide aangesloten, bordje staat in de lijst en geselecteerd, werkt ook niet :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyszimz3GbrGkqKhajuiI06PEPg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kbwa7JXWfv8oaEeotE7KKfvu.jpg?f=user_large

Op dit forum geen XPlained kunnen vinden maar elders valt er wel het een en ander te vinden met klachten over dit produkt. Helaas is mijn kennis nog niet genoeg om diep in de bootloader schema's te kunnen duiken om alsnog leven in dit apparaat te kunnen blazen. Geen aanrader dus voor niet-deskundigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvaVuW2U_HcEC3HgS3Ms4b60vII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNUDugMM5L952VNzRKJpbtH7.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.microchip.com...328PB-XMINI#Documentation

Misschien dat iemand wel zou kunnen toelichten waar dat boot kortsluiten toe leidt, wat er dan gebeurt ?
Tnx.

[ Voor 15% gewijzigd door kitao op 08-01-2025 17:35 . Reden: Schema toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
Het idee achter het "kortsluiten" van de boot pin is dat je daarmee de chip forceert om naar de bootloader te gaan. Om je een idee te geven van de code.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
//Spanning gaat aan
if(bootpin == LOW)
{
    bootloader();
}
else
{
    userCode();
}

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Veelal wordt de bootloader via een seriële communicatie geladen. De bootloader zal wanneer geactiveerd op zijn beurt via andere pins een USB poort opzetten en openstaan voor de werkelijke te laden software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tim en Memphis, beiden bedankt voor de toelichting d:)b
Vanwege het niet op gang krijgen van de Xplained ben ik op dit onderwerp blijven hangen en heb met een uno een breadboard atm328P stand alone een bootloader opgeladen en verder nog wat SPI communicatie gedaan tussen de Uno en de standalone en ook tussen Uno en Mega en serial monitor en dat ging gelukkig goed.
Ik heb er een projectje van gemaakt om de bootloader beter te begrijpen en inmiddels de Atm168 besteld en dan kijken of ik dit kan nabouwen en uitproberen :

https://metalab.at/wiki/Metaboard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaTwKNsSUbsi5QE7WpNliMjRAzA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/morTWPK3XNNDoy0rcCXl8DR4.jpg?f=user_large

Misschien, of waarschijnlijk, dat ik het ook kan simuleren maar ik weet niet goed wat er over de Usb verstuurd wordt dus dat wordt lastig. Twee datalijnen en Vcc en Gnd zit er in zo'n Usb zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas...
Zelf maak ik voor ontwikkeling graag gebruik van de (clone) Arduino Mega2560 boardjes. De ATmega2560 is een van de grotere devices qua aantal I/O, SRAM en flash. Voor een meer definitieve uitvoering van je project kun je altijd nog afschalen naar een kleinere MCU indien mogelijk. Code kun je bouwen in de Arduino IDE of Microchip Studio 7. Of een andere IDE natuurlijk, AVR-GCC toolchain does the job. Dankzij de Arduino bootloader is flashen eenvoudig vanaf de command line met avrdude mogelijk via een USB touwtje. Duik vooral ook in de documentatie van Atmel/Microchip: datasheet, manual, application notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Inderdaad is het flashen meestal niet ingewikkeld, ook niet met Usbasp dat ik overigens liever uitvoer met Avrdudess als via de command prompt. En omdat dit doorgaans soepel ging heb ik nooit veel stilgestaan bij het bootloadproces. Nu zijn er wel problemen met het Xplained bordje en loop/liep ik daarmee vast. Komt ook bij dat ik eigenlijk jaren geen praktische elektronica heb gedaan maar simulaties op de computer en ook dat was inmiddels enkele jaren terug. Het flashen is bij simulaties niet meer als het invoegen van een hexfile in de uC bijv door het opgeven van een path naar dat bestand of een kopie van de hex.

Ik heb begrepen dat de Atmega 16U2 voor het bootloaden wordt toegepast en ik zie dat die chip ook op mijn uno en mega aanwezig is. Ik denk dat ik dan daar verder moet zoeken.

Fotootje uno, mega, 328p breadboard en de bootchip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNzq833I6yLfjPcbMNm_dCXqeiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtzVKW1YUxz62Hn28yXlCnHd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52w5r2m78W90a-0QZoNsomJThqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkwcIPwBVPf4gmWfb3NX3jtM.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is het niet de bedoeling om op de Xplained zelf een bootloader te flashen want die zit er al op, of zou er al op moeten zitten, die specifiek gericht zou zijn op connectie met Microchip Studio. Dus voorlopig ligt dat bordje weer terug in de doos. :|

Ps
Over communicatie ... hier een leuke opzet >
https://www.makerguides.c...pi-communication-arduino/
Werkt in het echt en na een tijdje knopjes draaien ook op de sim :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlXXX9x9GoLooLqyLhP88EVU3xE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOLzANyRqAz1c7wLpV4RRxrO.jpg?f=fotoalbum_large

Ps2
Use a Data USB Cable: Connect your board with a data USB cable, not a charging-only cable.

Aaiii, daar had ik niet eens aan gedacht. Ik heb een usb micro kabel van een smartphone oplader voor de Xplained gebruikt, een andere kabel heb ik nog niet.

https://support.arduino.c...t-detected-by-Arduino-IDE

[ Voor 27% gewijzigd door kitao op 11-01-2025 01:35 . Reden: Ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas...
Zo'n alleen opladen kabeltje is wel een instinker ja. Je zou op z'n minst een (unknown) USB device moeten zien in de device manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Het is even geduld hebben, dat usb micro kabeltje komt per boot. Ik hoop natuurlijk dat dat de oorzaak was, ik kom er nog op terug :)

Ik heb op een tweede verouderde computer inmiddels ook MicroChip Studio 7 geinstalleerd maar het lukte niet om daar Arduino sketchjes op te draaien. Oorzaak was dat MCS7 de arduino.exe niet kon detecteren. Na een dag vogelen ben ik tot de conclusie gekomen dat MC7 een tastbaar Arduino software pakket naast zich op de computer moet hebben en geen online Arduino app-linkje.
Dus ik dacht ik ga even Arduino Ide downloaden. Mis. Mijn computer is de baas en ik heb niks te zeggen :

The App you are trying to Install isn’t a Microsoft Verified App on Windows 10

YouTube: How Do I Fix “The App You’re Trying to Install Isn’t a Microsoft-Ver...

Maar alle tips om dit op te lossen komen niet overeen met de indeling van mijn scherm :?

Zelfs Chrome krijg ik niet door de Microsoft obstructie blokkade heen :F

Uiteindelijk heb ik vanaf mijn W11 laptop via de cloud het Arduino software bestand op de W10 laptop gekregen en daar werkt MC7 nu inmiddels wel met Arduino sketchjes.

Ik volg Kuzechie, ben nu bij zijn assembly video 16 en zijn projectjes zijn gemaakt om op Arduino Ide te draaien. Ik doe dat na en heb een fysieke Uno aangesloten met een Max7219 display en dat ging goed. Maar ik zet zijn programma's vervolgens in MC7 en ga het daar debuggen - door het programma heen stappen. En tenslotte maak ik een simulatie op Proteus, ik heb daar de Arduino module van.

De snip hieronder is mijn uitwerking van zijn video no. 16 in de assembly reeks.

YouTube: Assembly via Arduino (part 16) - Programming MAX7219

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTWCZi-dWGqFnzdr_eHguCeeYzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIeV6WbmTnvbEU5ZGAshOLZs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
memphis schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:06:
Voor die Atmel ICE kan je alternatieven op Ali vinden.
Ik heb gisteren de STK500 AVR ISP Programmer ontvangen maar ik adviseer er wel een verlengstukje bij, die ik gelukkig nog had liggen. Anders is het echt suf puzzelen naar welke aansluitdraad wat wat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HR5fnV-pkLlEiy_KyKfTbHZF3o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fTlDJExTwGl5PqNe5k8ihYqZ.png?f=user_large

Ik had al gekeken hoe ik UsbAsp op MicroChip Studio 7 kon activeren maar het voorbeeld dat ik zag was met inplakken van bestanden in de software en daar zie ik vanaf.
De Stk installeert iets makkelijker, CH340 of CH341 driver installeren, MC7 laten weten dat er ergens een serial programmer aan de poort hangt, via Tools - Add Target, eventueel nog een keer USB kabel af- en aankoppelen en zelf de chip van power voorzien want deze Stk levert dat niet (voor wie het ook wil proberen).

En uiteindelijk werd dan het target gedetecteerd :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tv3iC_vyMMy30J21IWmwszhgoGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CLfvMASb0wq4isfE5daslnqL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgLYWvE-zBHtnjSjefgI_TBvtcY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n9yf1K0RtzALeWnz50hExbtn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Bas
De USB telefoon oplader non-data kabel was de oorzaak :D
Met een goede data kabel werd het bordje direkt herkend door Studio 7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kw2FodF7lXerFoqWSw3DU2j41v8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewwZrCH6sOwyG7sCXJUhYzqL.jpg?f=fotoalbum_large

Voor geinteresseerden hieronder de handleiding ervan :

https://onlinedocs.microc...6EA626-en-US-3/index.html

Technische documentatie staat hier :

Maar eerst een paar headers erop solderen, zo goed en zo kwaad mogelijk want die bezigheid is mij nogal roestig :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 13:29
Waarschijnlijk is de volgende vraag ver onder jullie niveau! Maar ik kan het volgende gewoon niet begrijpen:

Ik heb een "kapotte" maglite zaklamp gekregen, met een G4 halogeen lampje erin. De zaklamp helemaal schoongemaakt, en doorgemeten. De accu laad nog op en geeft ongeveer 5,5 volt (van de 6, maar dat is vanwege de ouderdom niet zo gek denk ik?) de schakelaar werkt gewoon, en als ik de lamp aanklik, dan krijg ik uit de 2 vrouwelijke G4 aansluitingen in de zaklamp inderdaad die 5,5volt.

Dus ik vol goede moed een nieuw lampje besteld ( a 15!! euro) maar dit mag ook niet helpen. Ik had al het idee dat het oude lampje niet kapot was omdat: ik meet gewoon continuiteit, en de weerstand is laag (iets van 0,3 Ohm)

Maar nu mijn vraag:

Als ik op tafel een schakeling maak, dan wil het lampje dus eigenlijk gewoon niet het voltage van de accu accepteren.... waarom niet? wat mis ik?

Foto's voor de duidelijkheid:

Foto 1: zo sluit ik het lampje aan, de multimeter met de kleine klemmetjes en en dan met de alligator klemmen maak ik een serie schakeling.
Foto2: de schakeling met in de multimeter te zien dat er geen spanning loopt.
Foto 3: de spanning van de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxbkVKgokm-2CPhb5-g74oB33iY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfK8z1owjK4vzY1Rmn9m5B44.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kH7AqxWOJMqMmUXuI9-ZFVMj8YY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVhZtj2bkxNVnfnlArqxm4Zk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvoZpRTnVwSxAyc-vmyN03CwW2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7UqmSMgFJ7TPltDYfnyjArP.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb overigens ook al de accu vervangen voor 4 a 5 AA batterijen daardoor kwam het voltage op 5,9 volt... maar dit mocht ook niet helpen.

Vanwege de prijs van de lampjes, durf ik het niet te proberen met een 9V batterij.

Ps. De lampjes zijn echt 6 volt halogeen G4 lampjes, zelf echt speciaal voor de maglite zaklampen..

Naja heel verhaal... maar ik kom er dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Staat er nog spanning op de accu als het lampje aangesloten is? Bij een slechte accu stort deze in bij belasting.

Overigens zijn er LED conversie kitjes te koop voor maglite's, da's zeker de moeite denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas...
Die accu bestaat zo te zien uit 5 cellen. Dan verwacht ik een onbelaste spanning van 6 a 7 V. Namelijk 1,2 a 1,4 V (net opgeladen) per cel. De spanning die je meet lijkt bij 4 cellen te passen, oftewel 1 cel is gaar en doet niet mee (0 V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Bas... schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:43:
Die accu bestaat zo te zien uit 5 cellen. Dan verwacht ik een onbelaste spanning van 6 a 7 V. Namelijk 1,2 a 1,4 V (net opgeladen) per cel. De spanning die je meet lijkt bij 4 cellen te passen, oftewel 1 cel is gaar en doet niet mee (0 V).
Oke daar is opzich wat voor te zeggen. Maar als ik 5 AA batterijen in serie leg, dan zit ik ook rond de 6 volt, dan gaat het lampje ook niet aan.

Zal ik het eens proberen met een 9v batterij? of is dat gegarandeerd einde van het lampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
base_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:24:
Staat er nog spanning op de accu als het lampje aangesloten is? Bij een slechte accu stort deze in bij belasting.

Overigens zijn er LED conversie kitjes te koop voor maglite's, da's zeker de moeite denk ik.
Ah kijk net getest, en spanning op de accu stort dus inderdaad helemaal in, zodra de lamp aangesloten zit!

Dan word het toch een dure grap om een nieuwe accu te regelen, jammer! Het is een mooie lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas...
Dat die accu instort bleek al uit de 2e foto toch? 0,01 V met lampje aangesloten. Die accu is einde oefening. Lampje testen met 9V zou ik niet doen. Neem 4x verse alkaline penlight in serie, dat moet werken. Punt is dat een koude gloeidraad laagohmig is en een flinke stroom trekt, dat moet je accu/batterij wel kunnen leveren. Eenmaal warm stijgt de weerstand van de gloeidraad en is de stroom die nodig is om het lampje aan te houden lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Bas... schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:20:
Dat die accu instort bleek al uit de 2e foto toch? 0,01 V met lampje aangesloten. Die accu is einde oefening. Lampje testen met 9V zou ik niet doen. Neem 4x verse alkaline penlight in serie, dat moet werken. Punt is dat een koude gloeidraad laagohmig is en een flinke stroom trekt, dat moet je accu/batterij wel kunnen leveren. Eenmaal warm stijgt de weerstand van de gloeidraad en is de stroom die nodig is om het lampje aan te houden lager.
Ja achteraf is dat zeker waar! Ik heb weer wat geleerd, ik wist niet dat een accu zo instort als deze kapot is.
Dat zal ik nu niet meer vergeten.

Lampje werkt overigens wel op die 9V snel getest voor 1 seconde.

Nu opzoek naar een soort speciale D-cell batterijen die erin passen standaard maat gaat hem niet worden.

Bedankt voor de lessen heren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Doe jezelf een plezier en gooi die maglite weg. Voor de prijs van een setje D-cellen heb je een betere LED zaklamp met lithium accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:35
Ik zag dat er bij de Chinees gewoon lithium accu's zijn voor rond de 20 piek. Leuk projectje lijkt me, even een oude maglite reviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

tafkaw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:29:
Ik zag dat er bij de Chinees gewoon lithium accu's zijn voor rond de 20 piek. Leuk projectje lijkt me, even een oude maglite reviseren.
Ga dan voor LiFePo4 cellen, Li-Ion/LiPo komen met 8.4v van de lader, LiFe met 7.2.

Overigens wees er ook zeker van dat je de juiste lader heb, de lader voor die NiCad/NiMh cellen kan je niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Weet iemand wat voor connector dit is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7xLiisPxAxWyzwocRshCQgXGkw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmKcQBnsfinSuFQpUA5odsYo.jpg?f=fotoalbum_small

Dit is de orginele kabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHIUwcR6cH_VHIt7d-55J3BOPak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMrTVV1WF4h4QdzhaTVZCVAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een 3 pins connector, met een standaard pitch van 2.54mm, het zit in een Fujitsu Q957.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@BladeSlayer1000 Het lijkt bijna gewoon een Molex KK fan connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:44:
@BladeSlayer1000 Het lijkt bijna gewoon een Molex KK fan connector.
Daar lijkt het inderdaad erg op dat was mij eerste gedachte ook. Alleen helaas bliijkt dit niet zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:30:
Weet iemand wat voor connector dit is?
[Afbeelding]

Dit is de orginele kabel
[Afbeelding]

Het is een 3 pins connector, met een standaard pitch van 2.54mm, het zit in een Fujitsu Q957.
Dit lijkt op een SATA + Power naar een achterkant HD connector. Even gezocht: https://www.megekko.nl/pr...tional-SATA-IDE-converter SATA naar IDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
DjoeC schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Dit lijkt op een SATA + Power naar een achterkant HD connector. Even gezocht: https://www.megekko.nl/pr...tional-SATA-IDE-converter SATA naar IDE?
Het lijkt inderdaad ontzettend op die connector, ben nu druk bezig de naam op te zoeken, gezien ik de 3-pins variant nodig heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:08
@BladeSlayer1000
Dat lijkt mij een 3-polige variant van een floppy power connector te zijn:
https://www.te.com/en/product-172487-3.html
https://www.te.com/en/product-171822-3.html
Kijk voor de zekerheid ook nog eens de afmetingen en pitch na.

En een linkje voor 'de jeugd' die niet weet wat een floppy drive connector is :P
https://www.playtool.com/...rs/connectors.html#floppy

[ Voor 32% gewijzigd door D-Three op 23-01-2025 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
D-Three schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:06:
@BladeSlayer1000
Dat lijkt mij op een 3-polige varient van een floppy power connector:
https://www.te.com/en/product-172487-3.html
https://www.te.com/en/product-171822-3.html
Kijk voor de zekerheid ook nog eens de afmetingen en pitch na.

En een linkje voor 'de jeugd' die niet weet wat een floppy drive connector is :P
https://www.playtool.com/...rs/connectors.html#floppy
Dat is hem! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Een paar weken geleden extrusie frame besteld om een kleine fabriek slijm te kunnen na maken voor een school.

Helaas is alleen het frame aangekomen vol met deuken doordat het montage materiaal in dezelfde doos er los bij was gegooid... ben nu al 1 week aan het wachten op een reponse maar zo ver nog geen geluk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Toch een aardig resultaat voor een relatief goedkoop apparaat. En zoals in de reviews gerept wordt, veel eerder moeten doen.
wederom met dank aan @-DarkShadow-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72LVmfccBvPCYPZuBIfmNqTIPvY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/or1SR8soD3G2S9kWqIxNjHCH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGm-_-s8OnHmZMzWakadH1dLb0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLjjP25ShEKduflzQKeBfX2E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3FzhX9833Yyy1f-D2_M7z2w-y4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9GDoWkdHY1OrJ65xPWb081U.jpg?f=fotoalbum_tile

(print van een MiniScribe 8425 XT)

De middelste pinnen van de twee stappenmotor IC's lijken meer soldeertin te hebben, toch even voorzichtig (!) met het hittekanon er bij. Jaja, het is valsspelen. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door PD2JK op 31-01-2025 12:37 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Goedemorgen,
Zoals eerder te zien was in dit topic gaat mijn interesse o.a. uit naar het flashen oftewel programmeren van een microcontroller. Gisteren kwam ik een artikel tegen waarin werd beschreven hoe je een chip kunt uitlezen, met Nick Gammon’s Atmega_Board_Detector, en dan specifiek of er een bootloader op zit of niet :

https://leap.tardate.com/playground/atmegaserialprogrammer/

https://github.com/nickgammon/arduino_sketches

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5hUgH1LOAEPtCh_kV3HLPaG-Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62N3vOpR9ojAB6QcCa0ZEeOA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit bleek inderdaad te lukken maar het viel mij op dat toen ik daarna diezelfde chip, Atm328P, met een STK500 mbv Microchip Studio 7 programmeerde, dat dan de bootloader weer verdwenen was ?

Wat ik nu hier en daar gelezen heb, maar waarvan de reden me nog niet geheel duidelijk is, is dat programmeren via USB, oftewel via Usart RX, TX een bootloader vereist maar met SPI, oftewel via Clk, Miso, Mosi, niet nodig is ?

Indien die conclusie klopt, waar zit dan het verschil in ?

Zo staat er bijvoorbeeld hier wel een beschrijving maar ik lees er geen uitleg van het verschil in :

What's a Bootloader?
Microcontrollers are usually programmed through a programmer unless you have a piece of firmware in your microcontroller that allows installing new firmware without the need of an external programmer. This is called a bootloader.

Not Using a Bootloader
If you want to use the full program space (flash) of the chip or avoid the bootloader delay, you can burn your sketches using an external programmer.

https://docs.arduino.cc/retired/hacking/software/Bootloader/

[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 02-02-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@kitao De programmeerinterface (dus een SPI bus) is de enige methode die volledig in hardware zit voor het programmeren. Het werkt dus altijd, ook zonder software.

Maar de ATmega (en veel andere chips) staan het ook toe om de programmaregisters te beschrijven (dus programmeren) vanuit runtime (dus met instructies). Daar maakt een bootloader gebruik van. Dat is dus een stukje software dat dus de programmeerinstructies draait. Dit is een stukje code dat altijd bij boot gestart wordt, checkt of er geprogrammeerd moet worden en zo niet, het main programma start iets verder in de code.

Op zich zou een bootloader via elk mogelijke manier het programma kunnen laden maar de meest gebruikelijke bootloader initieert hiervoor de UART hardware voor om op die manier het nieuwe programma binnen te krijgen. Dit omdat UART veel gebruikelijk is op een PC dan SPI en het daarom dus makkelijker is om mee te programmeren.

Maar al met al is een bootloader dus een stukje software. Een hulpstukje software dat aan het begin van het programmageheugen staat. Iets dat niet standaard in elk programma zit. Dus als jij via de programmeerinterface een programma laad dan zal de bootloader standaard wel overschreven worden omdat dit het programma gewoon helemaal vanaf het begin in het geheugen zet. Als je een programma laad via de bootloader zal het altijd na de bootloader in het programmageheugen komen.

Ik weet even niet meer of je aan kon geven om met de programmeerinterface het programma wel na de bootloader te schrijven, maar standaard is het zeker niet. En de enige manier om de bootloader te schrijven is dus via de programmeerinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Septillion
Bedankt voor de heldere uitleg.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen en het wijkt ook een beetje af van mijn oorspronkelijke vraag maar zo te zien in deze snip die ik zonet vanuit Microchip Studio maakte zou het dus wel mogelijk kunnen zijn, via de optie Advanced - set programming address en het ontvinken van Erase device, om de bootloader sectie niet te overschrijven bij het programmeren met een externe programmeerder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD8ZFOofKOte9zQkpUuKY1tsTcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRsnlIFLBPmRfv2r7wsMzWkJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 02-02-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@kitao Daar lijkt het wel op. Alleen moet volgens mij de compiler ook wel op de hoogte zijn van deze stap in adressering.

Heb het ook nooit geprobeerd omdat het dus ook niet zo nuttig is. Als ik een bootloader wil dan gebruik ik ook de bootloader voor de upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Septillion
Samenvattend en kijkend naar jouw antwoord ''De programmeerinterface (dus een SPI bus) is de enige methode die volledig in hardware zit voor het programmeren. Het werkt dus altijd, ook zonder software'', maak ik er uit op dat programmeren vanuit de Usb aansluiting, dat via Uart TX RX verloopt, eigenlijk oneigenlijk gebruik is van deze IC-sectie en dat voor het programmeren de SPI sectie standaard gebruikt zou worden omdat deze sectie hardware-matig daarvoor is ontworpen.

Alsof je bij wijze van spreken een Gnd-pin als Reset-pin wil gebruiken. Kan eigenlijk niet maar met software aanpassing zou dat dan toch zo verwezenlijkt kunnen worden.

Praktisch gezien ben ik in ieder geval een stap verder gekomen, het is nu gelukt om met het STK500 apparaatje en vanuit de Arduino Ide een Atm328P op breadboard te programmeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Moxx2QXtW36SFBVWWOg4fiCWIHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSAKvg32tPFXvBN3LVGWA6f2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn gebruikte instelling zijn Programmer = Atmel STK500 Development Board, Com5.
En Board = Duemilanove
Vervolgens 'Upload using Programmer"

Altijd handig als je bijvoorbeeld een los projectje wil maken zonder een heel Uno-board daarvoor te hoeven kopen. Met mijn Uno kan ik nog het IC uit z'n socket verplaatsen, zoals op het plaatje hieronder, maar die tijd is inmiddels voorbij met de R4 e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SnA4XmMguz9pRlWCxtR5O03bB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V882cnq0u5cc76rhiQ1cq2RX.png?f=user_large

https://docs.arduino.cc/b...-isp/ArduinoToBreadboard/

Lijkt overbodig omdat het met Studio 7 ook gaat maar die software is toch iets lastiger voor de beginner als de Arduino Ide. En een stuk groter in Gigabytes. En de route is nu korter want vaak is het toch naar Studio 7 exporteren/importeren van sketches die in de Ard. Ide zijn gemaakt. Die stap hoeft dan niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 02-02-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Er bestaat geen oneigenlijk gebruik. Noem het eerder gebruiksgemak. Industriële apparaten die je wilt kunnen updaten geef je gewoon een veel gebruikte interface, veelal is dat USB of RS232 (desnoods via een USB<>RS232 converter), als dat er niet op zit dan zorg je ervoor via wat hardware en een bootloader. Engineers op de weg wil je niet opzadelen met een trolley vol met programmers waar ze geen wijs uit kunnen worden. Ik heb ook de nodige borden moeten re-flashen omdat de fabrikant met soortgelijke apparaten wel een dezelfde processor en interface gebruikte maar totaal verschillende software. Met slecht opgeleide service engineers op de weg krijg je veel borden terug met "doet niets" of "werkt niet goed" omdat de engineer de verkeerde software gebruikte mede omdat de programmeurs geen controle hadden ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@kitao Oneigenlijk gebruik absoluut niet. De instructies waarmee het programmageheugen geschreven kan worden zitten er met een reden in :) Juist om dus via een bootloader de flexibiliteit te geven. Zo kan je ook een bootloader maken die een update draait vanaf een SD-kaart bijvoorbeeld. En OTA op een uC met wifi is ook vergelijkbaar alleen is dat daar dan geen bootloader maar moet dit integraal opgenomen worden in elk main programma.

Het is dus meer vergelijkbaar met een GPIO die je dus in software input of output kunt maken. Het is er voor gemaakt om flexibel te zijn in gebruik.

Als board zou ik opteren voor gewoon Uno. Mocht je dan besluiten een bootloader te laden dan krijg je de veel betere optiboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dank voor de antwoorden :)

Ik zie nu wel in dat er nog wat kennis ontbreekt bij mij over het programmeer proces :|
Ja, ik ken de optie om intern voor pull-ups op de I/O pinnen te zorgen met software maar blijkbaar weet ik nog niet genoeg om het verschil tussen Uart uploaden en Spi uploaden van een programma te doorgronden. Misschien dat het in dit stukje datasheet van de 328P beschreven wordt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdCsvavv7DPO_6J2TGWLAtlBxDs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/000M1y1ZrZqsQRt4Y2Jw4TSK.jpg?f=user_large

https://ww1.microchip.com...-ATmega328P_Datasheet.pdf

Dat komt dan vanzelf wel langs na verloop van tijd.

Ik weet niet precies waarom ik als board voor de Duemanilove heb gekozen. Als je die kiest dan staat er rechts onderaan "Duemilanove met 328P". Vaak zie je in tutorials staan om voor Nano w/328 te kiezen maar die optie, en de breadboard optie, zie ik niet staan in mijn 2.3.4 versie menu-lijst.

Zoals hier :

Select "Arduino Duemilanove or Nano w/ ATmega328" from the Tools > Board menu. (Or "ATmega328 on a breadboard (8 MHz internal clock)" if using the minimal configuration described below.)

https://docs.arduino.cc/b...-isp/ArduinoToBreadboard/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRm8IlD5ETL805xP03SqnPc2KZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PznQGxBgfHtx7yamhN5X8jOs.jpg?f=fotoalbum_large

Anyway, dit verschijnt rechtsonder bij mij in beeld na de keuze Deumilanove :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJncepqlzgVkyITCNwBK_fcY05U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/stklaASYuACf1J0eQvLRdCrk.jpg?f=user_large

Mijn situatie was ook anders als in de tutorial link hierboven, ik wou juist geen Arduino als Isp gebruiken om toch een losse chip op breadboard te kunnen programmeren, met gebruikmaking van de Arduino IDE software. Meer rechtstreeks zou je het kunnen noemen. Maar wel als nadeel dat er dan een externe programmer nodig is, ca 15 euro en met installering van een driver.

In ieder geval, het uploaden vanuit de Arduino Ide software naar de stand-alone 328P op bread board met de STK500 lukte zoals in de vorige post beschreven. En die combinatie van Arduino Ide software met een STK programmer, of met een andere externe programmer zoals een UsbAsp, heb ik vreemd genoeg eigenlijk nooit veel voorbeelden van gezien op internet.
Eigenlijk helemaal niet dus ik hoop dat het toch enigzins nuttige info was voor de geinteresseerde ;)

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 03-02-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas...
Wat je SPI uploaden noemt wordt meestal aangeduid als ISP of ICSP (In-circuit serial programming). Dat helpt misschien met informatie zoeken. En ja, het is inderdaad een SPI achtige interface. Deze manier van programmeren werkt altijd, ook bij een lege/nieuwe AVR MCU, want zit hardwarematig ingebakken. AVR's hebben geen hardwarematige mogelijkheid om via UART te flashen, dat loopt dus altijd via de software in de AVR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Voor een klein projectje wil ik wat sensoren en een paar relais met een kabel van max 1 a 2 meter aansluiten. Het hoofd board gaat op een ESP draaien en de 2 "remote" boards waarschijnlijk een ATmega.

Mijn idee is daarvoor Cat-5 UTP kabels te gebruiken met een gebufferde I2C bus. In dat geval zou ik ook direct 12v power over de kabel mee kunnen geven.

Voor de gebufferde bus heb ik 2 mogelijk heden gevonden, een P82P715 of de P82B96.

Ik neig naar de P82B96, deze heeft wat betere functies, zoals een 12 data signaal en kan direct aan een 5V of een 3V3 chip gekoppeld worden. Nadeel is wel de wat hogere prijs.

Zie ik nog andere opties over het hoofd? Draadloos is denk ik niet echt een optie omdat een van de sensoren in een koelkast moet komen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:17
SnowDude schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:52:
Voor een klein projectje wil ik wat sensoren en een paar relais met een kabel van max 1 a 2 meter aansluiten. Het hoofd board gaat op een ESP draaien en de 2 "remote" boards waarschijnlijk een ATmega.

Mijn idee is daarvoor Cat-5 UTP kabels te gebruiken met een gebufferde I2C bus. In dat geval zou ik ook direct 12v power over de kabel mee kunnen geven.

Voor de gebufferde bus heb ik 2 mogelijk heden gevonden, een P82P715 of de P82B96.

Ik neig naar de P82B96, deze heeft wat betere functies, zoals een 12 data signaal en kan direct aan een 5V of een 3V3 chip gekoppeld worden. Nadeel is wel de wat hogere prijs.

Zie ik nog andere opties over het hoofd? Draadloos is denk ik niet echt een optie omdat een van de sensoren in een koelkast moet komen.
Data en stroom over een cat kabel lukt wel. Dat doe ik ook met 12v en 24v.(meter of 8 ). Wireless zal ook wel lukken met esp-now of lora, afhankelijk van de isolatie van de koelkast, maar ik weet niet of de esp/lora bordjes het leuk vinden in de kou.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je op die afstand relais gaat schakelen zal ik wel bij de remote bordjes nog iets van een elco van 1000 tot 2200uF aan de geleverde 12v plaatsen om spanningsdipjes op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
chaoscontrol schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:03:
[...]

Data en stroom over een cat kabel lukt wel. Dat doe ik ook met 12v en 24v.(meter of 8 ). Wireless zal ook wel lukken met esp-now of lora, afhankelijk van de isolatie van de koelkast, maar ik weet niet of de esp/lora bordjes het leuk vinden in de kou.
Het wordt een vergistingskast voor bier. Temperatuur zal niet vaak onder de 10 graden komen.
memphis schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:32:
Als je op die afstand relais gaat schakelen zal ik wel bij de remote bordjes nog iets van een elco van 1000 tot 2200uF aan de geleverde 12v plaatsen om spanningsdipjes op te vangen.
Dat is wel een goede tip 😊

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bas... schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:22:
Wat je SPI uploaden noemt wordt meestal aangeduid als ISP of ICSP (In-circuit serial programming). Dat helpt misschien met informatie zoeken. En ja, het is inderdaad een SPI achtige interface. Deze manier van programmeren werkt altijd, ook bij een lege/nieuwe AVR MCU, want zit hardwarematig ingebakken. AVR's hebben geen hardwarematige mogelijkheid om via UART te flashen, dat loopt dus altijd via de software in de AVR.
Bedankt voor de tip, het heeft geholpen.
Hieronder staat een goede video erover, voor de geinteresseerde.

En daarnaast, als aanvulling op mijn vorige post, was ik zelf al een tijdje in onzekerheid of de blauwe programmer op de foto nu een AVRISP STK500 is of een AVRISP MKII.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Moxx2QXtW36SFBVWWOg4fiCWIHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSAKvg32tPFXvBN3LVGWA6f2.jpg?f=fotoalbum_large

STK500 was eigenlijk een development, trainings board, dat de MKII als programmer toepaste. De verkopers van de kloon programmers noemen het nu zowel STK500 als MKII , dus door elkaar heen. Tenzij ik mij vergis.

Snip uit de video :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWwD2c9LyR_81sNDI2N70j7fRR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oiFE5dncLrya0cqI7LoiWqu2.png?f=fotoalbum_large

Video waar een professor het toelicht :

YouTube: Tutorial: Arduino Bootloader and using the AVRISP mkII Programmer

Video samengevat :
Met Usb uploaden is bootloader vereist.
Met ISP uploaden wordt de bootloader uitgewist.

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 03-02-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Voro de ervaren designers, altijd als ik een PCB ontwerp maak met een standaard 603 smd status led, dan verblind ik me zelf altijd. Met wat voor stroom rekenen jullie?

Ik zit te denken om nu maar eens met 1mA te kijken of dat een beetje bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het is ook erg LED afhankelijk, de ene type zal meer uitstralen dan de ander. Bouw gewoon eens een testopstelling met een regelbare stroom (of een regelbare spanning) via een serieweerstand) en zoek het punt op dat je bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
SnowDude schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:33:
Voro de ervaren designers, altijd als ik een PCB ontwerp maak met een standaard 603 smd status led, dan verblind ik me zelf altijd. Met wat voor stroom rekenen jullie?

Ik zit te denken om nu maar eens met 1mA te kijken of dat een beetje bevalt.
Even in de datasheet kijken hoeveel Candela hij op gespecificeerd is en dan een kiezen met een lagere waarde.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas...
@kitao Die blauwe programmer is een AVRISP mk2 (mkII = mk2 = mark 2 = 2e versie). STK500 is een (oud) development board. Maar met STK500 wordt volgens mij ook vaak het protocol tussen PC en programmer aangeduid. Waarschijnlijk maakte dat STK500 board gebruik van dit protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SnowDude Vaak een beetje proberen. Maar meestal 1k of hoger indien 5V. Dus dat zal inderdaad 1-2mA zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Bas...
Dat zou best kunnen, dat het (mede) om een protocol gaat aangezien ik in de handleiding van dat board totaal geen blauw kastje tegenkom :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd5jrgpNyWoVl4ufN-gQqWJGeHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdy0K2i4cmmLcAiUvSUHRsk9.jpg?f=fotoalbum_large
https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/doc1925.pdf

Bij het bestellen, geheel zonder eerdere ervaringen ermee, zag ik dus twee apparaatjes die erg veel op elkaar lijken, zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oz0rk25ae8tskTMuK7fj0PpBfk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/foiKesuaaWXquEQ06Y4qS4Kz.jpg?f=user_large
MKII .................................................STK500

Ik heb deze, eronder staat de beschrijving :

https://nl.aliexpress.com/item/1005006991180972.html

Daarin staat o.a. :
Programmer werkt met Atmel Studio en WERKT NIET voor de Arduino-ontwikkelomgeving:
Wanneer u programmeur voor de Arduino-ontwikkelomgeving gebruikt, selecteert u "Atmel stk500-ontwikkelbord" als programmeur.("AVR ISP" of "AVRISP mkII" werkt niet)

Dat 'Werkt Niet' klopt niet helemaal want ik heb er een keer een programma mee geupload vanuit de Arduino Ide. Ik denk dat ze bedoelden dat MKII niet werkt maar Stk500 wel. Slechte vertaling waarschijnlijk. Maar laat wel zien dat de ene de andere niet is.

kitao in "De EL-kroeg - Deel 4"

Dat was een uitstapje, daar heb ik nu een shield voor, zie

En een Usb-Ftdi break out bordje is onderweg.

Normaal gesproken gebruik ik de blauwe programmer vanuit Studio 7 om er een Atmega32A mee te programmeren op een breadboard.
En ik selecteer dan in het keuze menu voor STK500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SEnTUWJ-08gyc_KsGgurE78pHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6d3NLFZpMtv05iTJofq5M47.jpg?f=fotoalbum_large

Veel keuze is er trouwens niet, het is of de Simulator of de Stk500, maar ik meen me te herinneren dat bij het koppelen van die programmer aan Studio 7 er wel een keuze gemaakt moest worden en dan is het wel fijn om te weten wat je nu eigenlijk precies in je handen hebt. Omdat ik de koopbon nog had heb ik de benaming van Stk500 geselecteerd en dat pakte gelukkig goed uit want het uploaden naar de Atm32A verloopt goed.

In de Arduino Ide is er meer keus kwa programmers en dat is een kwestie van uitproberen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkSSiFfNyuD4T_Eh7zRPVWXeZv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGJNXU2IuyQ5gtE3onQ1OvSe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door SA007 op 05-02-2025 23:57 . Reden: Aliexpress link opgeschoond ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas...
@kitao
Die blauwe programmer en het STK500 dev board hebben inderdaad niets met elkaar te maken, dat zijn twee losse producten. Een originele Atmel AVRISP mk2 wordt volgens mij gewoon als zodanig aangegeven in Studio 7. Volgens mij is het zo dat het STK500 protocol door Atmel is gepubliceerd en dat daarom dit protocol populair is voor niet-originele programmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:36
Heb even jullie hulp nodig.

Probeer een usb voeding in elkaar te knutselen maar loop vast.

Heb een Meanwell 5v 3A voeding. Hier een gestripte lightning kabel aan gesloten. Zwarte en rode aders gebruikt. Wit en groen zijn data.

Met op de Meanwell keurig 5.14v en op de pinnen van de lightning connector ook. Polarisatie is ook in orde.

Echter zien de iPads geen voeding en laden niet op.

Wat zou het kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je moet via de datalijnen vertellen wat de maximale stroomsterkte is van de voeding.
https://electronics.stack...nned-to-pull-up-resistors

Bij android voor een high current was het al voldoende als je de 2 datalijnen aan elkaar koppelt.
https://electronics.stack...-d-and-d-on-a-usb-charger

https://lygte-info.dk/info/USBinfo%20UK.html

[ Voor 5% gewijzigd door memphis op 06-02-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bas... schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:57:
@kitao
Die blauwe programmer en het STK500 dev board hebben inderdaad niets met elkaar te maken, dat zijn twee losse producten. Een originele Atmel AVRISP mk2 wordt volgens mij gewoon als zodanig aangegeven in Studio 7. Volgens mij is het zo dat het STK500 protocol door Atmel is gepubliceerd en dat daarom dit protocol populair is voor niet-originele programmers.
Bedankt Bas nooit geweten dat het een protocol was. Toevallig zat ik vandaag wel dit te lezen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tHD5OwylXisiqy5k78XYb4DVQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeLN0ZX9muk2OKMTNNJAPYoV.jpg?f=fotoalbum_large
https://engineeringfunda.classx.co.in/

Maar ik had nog nooit gehoord van een Stk500 protocol.
Hetgeen dus inderdaad bestaat :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gGiSWo6lsouh1yboTcVV0ItrVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFjvxws5jM1exb2UiCL1RKYw.jpg?f=fotoalbum_large
https://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/doc2525.pdf
en
https://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/doc2591.pdf

Hieronder in het plaatje de ondersteunde programmers voor Atmel Studio 7, dat tegenwoordig Microchip Studio 7 heet en waarbij wordt aangeraden up te graden naar dit :

Please note that Microchip Studio is not recommended for new designs and does not support some newer Microchip products. For the latest features and support, please use MPLAB® X IDE.
https://www.microchip.com.../develop/microchip-studio

Voor mijn gebruik is dat niet nodig maar bijvoorbeeld wel als je Pics wil programmeren. Een paar jaar geleden gebruikte ik dat om een hex-file te genereren die ik dan in SimulIde in een Pic uC plakte.
https://simulide.com/p/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtkE6QyxI8Yb4ANx_aZMUkUtxC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcervZ4yZNzpWMpydh2rW7Ez.jpg?f=fotoalbum_large

Voor wat betreft de Arduino omgeving heb ik toch maar gekozen voor de meest makkelijke oplossing die ik momenteel ken en dat is een Nano met 328P op een breadboard. Ik zag dat op het Kuzechie blog en zijn YT
https://akuzechie.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@AnasKuzechie
en heb inmiddels ook die opstelling :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpYTfOIU660GACDTCyWm_k_UPEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbdPTBC75wwOq52uKUsIeCOa.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nlcr5f_N8xgMb5HvsrxNTwWuOmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSjPEnPHCpvyptjmAw4UWXcz.jpg?f=fotoalbum_large

Niet duur maar wel makkelijk, alhoewel ik een hele rij verbogen pinnen recht moest buigen, maar ja, kan gebeuren met envelop post. :|
Het Oled SSD1306 displaytje, dat scheef en gebarsten zit, is gewoon slordig in mekaar geflanst maar geeft toch een verrassend mooi beeld in het donker, mooier als op de belichte foto.

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 06-02-2025 18:56 . Reden: Microchip link opgeschoond ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:36
memphis schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:51:
Je moet via de datalijnen vertellen wat de maximale stroomsterkte is van de voeding.
https://electronics.stack...nned-to-pull-up-resistors

Bij android voor een high current was het al voldoende als je de 2 datalijnen aan elkaar koppelt.
https://electronics.stack...-d-and-d-on-a-usb-charger

https://lygte-info.dk/info/USBinfo%20UK.html
Data lijntjes bij elkaar gebonden en het werkt. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
Ter afsluiting van het Stk500 projectje, voor wie het ook wil proberen of het leuk vind er iets over te zien, een aantal plaatjes. De Atmega32A op het breadboard is geprogrammeerd vanuit Microchip Studio 7.0.
Ik heb er een Xtal 16MHz op gezet met 2x 22pF caps. Het programmeren kan in circuit, alle verbindingen kunnen blijven zitten al haal ik wel even de spanning eraf als ik de program 'connector' verbind. Dat is trouwens een 2.54 mm female header met lange benen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vGGJYzw8HF_8Ln9kbVegFixVwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4mC4qPv2apvFMh11RxuF4r9.jpg?f=fotoalbum_large

Het is voor het eerst dat ik hier een kristal op heb en ik kwam uit op deze fuse settings :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mp4yS07yDlvxPb0fY_tkak_bKiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrPSbVcuPsMHRvpYgCmnVHmD.jpg?f=fotoalbum_large

Uitleg en code komt hier vandaan :

YouTube: LCD Interfacing and Programming with ATmega32 Explained

Al heb ik de code zelf moeten uittypen, die staat niet onder de video.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
#define F_CPU 16000000UL        
#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>

#define LCD PORTA
#define EN 7
#define RW 6
#define RS 5

void lcdcmd(unsigned char cmd)
{
    PORTD &=~(1<<RS);           // RS = 0 to transfer the command
    PORTD &=~(1<<RW);           // RW = 0 for write
    LCD =cmd & 0xF0;            // send upper nibble
    PORTD |=(1<<EN);            // EN = 1 for H to L pulse
    _delay_ms(1);
    PORTD &=~(1<<EN);           // EN = 0 for H to L pulse

LCD = cmd<<4;               // send low nibble
    _delay_ms(1);
}

void lcddata(unsigned char data)
{
    PORTD |=(1<<RS);            // RS = 1 to transfer the data
    PORTD &=~(1<<RW);           // RW = 0 for write
    LCD =data & 0xF0;           // send upper nibble
    _delay_ms(1);

LCD = data<<4;              // send low nibble
    _delay_ms(1);
}

void lcd_init()
{
    DDRA = 0xFF;                // define output port
    DDRD = 0xFF;                // define RS, EN and RW as output
    PORTD &=~(1<<EN);           // initialize EN = 0
    lcdcmd(0x33);
    lcdcmd(0x32);
    lcdcmd(0x28);               // LCD in 4 bit mode
    lcdcmd(0x0E);               // display on cursor on
    lcdcmd(0x01);               // clear LCD
    _delay_ms(2);
}

void lcd_print(char *str)
{
    unsigned char i=0;
    while(str[i]!=0)
    {
        lcddata(str[i]);
        i++;
    }
}

int main(void)                  // main function
{
    lcd_init();
    lcd_print("Hello AVR");
    while(1);
    return 0;
}

LCD info:
https://docs.arduino.cc/learn/electronics/lcd-displays/

De Atmega 32A is een forse chip maar met lekker veel pinnen en recht toe recht aan gerangschikt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcky1JZMlnT_-ODCpeISL1mAwV4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pRBbktxPICL0C4fvXugaVj17.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Wie heeft een goeie tip voor een usb oscilloscope ?
Nu ik weer terug ben gestapt van virtuele simulaties naar echte componenten heb ik een Parallax oscilloscope uit de kast gehaald :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-Bxo8MrgVEFr_vm9Xmkn0FzCQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ91o53ayfGYLm1gsHUHe1K8.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.parallax.com/

Daar zat ook een logic analyzer bij, zie deze post
en dit zijn twee beelden van hetzelfde signaal :

Oscilloscope
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOiHCvUErmpD7xXraS71KsY6vY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwogqFX4K3NPFfAkNU1Fnpfr.jpg?f=fotoalbum_large

Logic analyzer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lyZpZ2Avg3JFYJvjZuO_q2i1sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NC1hYSAGqxbUTxWJuFLVoigV.jpg?f=fotoalbum_large

Kan zijn dat ik hier iets over het hoofd zie maar lijkt mij dat de scope volledig uitgeregeld is en dit signaal dus niet beter in beeld kan krijgen ? Daarnaast wordt deze scope niet meer verkocht dus ik zit te denken aan een andere. En vanwege ruimtegebrek, en omdat het een hobby is, liever ook geen kast van een scope.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 08-02-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Op aliexpress kan je een goedkope 8 bit logic analyzer vinden met uitgebreide software voor ook I2C bus decoding etc.

Qua scope, kijk eens bij de Eleshop, ze hebben daar ook multimeters met ingebouwde scoop met een goed bereik, maar geen decoding. Dan kom je denk ik toch uit bij een Rigol oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo'n budget LA kan je ook in NL krijgen: https://www.tinytronics.n...ic-analyzer-8-channel-usb
Werkt prima voor signaaltjes tot paar MHz. Is zeer officeus geschikt met saleae software (niet echt de bedoeling), anders sigrok. Maar deze doet enkel digitaal.

De echte saleae Logic doen wel analoog, maar vraag niet hoeveel ze kosten.. Anders kom je uit bij iets als PicoScope modellen of Digilent Analog Discovery..
Pagina: 1 ... 109 ... 113 Laatste