Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-07 15:09
De website en de modellen van Digilent kwam ik gisteren tegen, vond het er heel goed uit zien maar is voor een hobby mij te prijzig. De Pico is dan wat instap vriendelijker, die begint iets boven de 100 euro.

Ik heb de scope en de L.A. nog eens met elkaar vergeleken, nu met een blink zonder led.

C++:
1
2
3
4
5
6
void loop() {
  digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);  // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delayMicroseconds(25);      // pauses for 25 microseconds
  digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);   // turn the LED off by making the voltage LOW
  delayMicroseconds(25);      // pauses for 25 microseconds
}

En nu lijkt de scope beter als de L.A. Het is mogelijk dat ik gisteren een signaal heb gepakt die niet synchroon was, dat ik de Sda heb gemeten in plaats van de Scl. Desondanks vond ik de scope erg rafelig en traag reageren. Op zich niet zo vreemd want dit model stamt ergens uit 2004. Nog een wonder dat ik de software er terug van kon vinden.
https://forums.parallax.c...usb-oscilloscope-software

Dit is de blink micro seconde meting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv83P0jfJdQlnmmz0VYaZf3iJ64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIhpiDqzNdPyOkMIw1JZoCU5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRNl6-WV1LrRq88GLx1vlUKJkVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIYwVlLDIT0Doihe9lkkR1yq.jpg?f=fotoalbum_large

Het signaal komt van een 16 MHz Nano met een Atmega 328P chip, zonder led direkt op de pin gemeten en ik neem aan dat die capabel genoeg is om een 25 micro seconden blink symmetrisch en correct uit te kunnen voeren ? Zo ja dan is de scope meting in dit geval beter als de L.A. meting en dan zou de scope voor mijn doeleinden nog steeds goed van pas kunnen komen.

Waarschijnlijk heb ik iets te snel gepost en had ik meer moeten testen, excuus, maar ik ben blij met jullie antwoord en de gegeven links en tips.
Bedankt :)

Kwam al zoekend nog iets tegen wat een leuk project zou zijn, de micro toepassen als oscilloscoop, zoals in deze playlist van EETechStuff :

YouTube: Arduino Oscilloscope: Introduction

De introduktie en video 1 heb ik bekeken maar het is mij nog niet bekend of de programma code in die playlist erbij geleverd wordt. Zo niet dan zou ik vast lopen op dit project. :|

Edit :
Op het Saleae software scherm toch een beter beeld gekregen na verhoging van de sample rate :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUULVO46t5WeAF3yW7YgOz4isL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UTcLiWAXcO2YI4DkA6xkB6F.jpg?f=fotoalbum_large

Edit2:
Ik was trouwens vergeten dat er een build-in led aan die pin hangt, het is dus niet helemaal een 'kale' pin-meting.

[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 09-02-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
EEtechstuf van de vorige Diy Scope post kan ik geen code van vinden, in de reacties onder deze video wordt ernaar gevraagd maar wordt genegeerd door de publicist.

YouTube: Arduino Oscilloscope Part 6: C# Application

Heb een andere gevonden met meer support.

YouTube: Create a Fast Arduino Oscilloscope

Sprong in het diepe gewaagd en deze besteld al weet ik amper wat het is, geen Atm328 in ieder geval al kan het bord daar wel mee gekoppeld worden.

Misschien kent iemand het al ? CPLD e.d. had ik nog niet eerder van gehoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m55Hu7iAc_Tv0B6aEsZYWyvTy_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJXIabERyZS0Cl5KOEoTFeUs.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.youtube.com/@EarthPeopleTechnolgy/videos

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 09-02-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat bedoel je precies te doen? Goede meet apparatuur zelf bouwen is niet simpel.

Een CPLD is heel iets anders dan een Atmega microcontroller. Beide kunnen digitale berekeningen doen, dat wel.. maar een microcontroller heeft een processor en peripherals. Bij een CPLD kan je dat zien als een grote bak aan losse AND en OR gates. Die moet je in een taal als VHDL programmeren (wat flink anders werkt dan C). Je kan daarin dus ook een processor programmeren, maar daar komt nog aardig wat bij kijken. Vaak worden er op maat gemaakte digitale bewerkingen in geprogrammeerd, zoals een bouwblok dat een ADC of DAC op hoge snelheid kan aansturen direct vanuit een block RAM. Een CPLD is daarin vaak een veel kleinere versie van een FPGA. Deze laatste zit in vrijwel elke scope die z'n geld (IMO) waard is.

Neem de termen als 'fast' oscilloscope e.d. die met een microcontroller worden gebouwd echt als een korrel zout. Het zijn leuke knutselprojecten om wat meer bekend te worden met zo'n systeem te bouwen, maar je gaat er geen USB oscilloscoop zomaar mee vervangen.

De reden waarom je signaal ook moeilijk in kaart te krijgen is omdat een moderne scope met sample rates van paar MSPS tegenwoordig echt niks meer is. Je wilt minstens 5-10x zoveel hebben om een signaal beetje goed op scherm te krijgen. Werk je dus met 5-10MHz signalen, dan liefst minimaal 50MSPS.

Een 25us symmetrische pulstrein zal op een Atmega328 inderdaad vrijwel symmetrisch zijn. Met wat hulp van assembly zou een loopje die 2 of 4MHz genereert ook nog wel mogelijk moeten zijn. En veel digitale bussen (I2C, SPI, UART) werken tegenwoordig wel echt in de honderden kHz range. Hoewel je voor debuggen je ze vaak ook flink kan vertragen om te testen.

Het tweede wat grotere oscilloscopes ook doen is meer sample geheugen hebben. 50MSPS samplen is leuk, maar als de buffer maar 512 lang is kan je maar 512/50M=10us aan signaal achtereen opnemen. Entree scopes hebben 8K buffer, maar mid-range scopes maken vaak al gauw de sprong naar 1-2M aan buffer space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Hans1990
Bedankt voor je toelichting op de specificaties, dat kan goed van pas komen.

Ik kan begrijpen dat het verwarrend is, eerst vraag ik om een tip voor een commerciele usb-oscilloscoop en vervolgens heb ik het over een bouwpakketje.
Het is nu een combinatie geworden, ik keek rond voor een scope en zag de 'micro-als-scope' optie. Dat zie ik dan niet als vervanging maar als projectje om meer inzicht te krijgen in de werking van een scope en in dit geval ook de Usb want die schijnt opgevoerd te gaan worden als een Zundapp KS50.

Naar nu blijkt kom ik via dat pakket dan o.a. terecht bij Intel en Quartus en dat is voor het eerst. Iedereen heeft wel eens gehoord van PLC's maar heb me er nooit in verdiept en was niet bekend met bijvoorbeeld de afkorting CPLD dus ik vroeg me af of iemand ook met zoiets soortgelijks bezig is, of is geweest.

Over de software van Quartus heb ik hier een kort stukje van gekeken
YouTube: Quartus Prime tutorial for beginners.. how to use Quartus prime lite...
en dat heeft zover ik gezien heb bepaalde overeenkomsten met Atmel Studio en dat gebruik ik vrijwel dagelijks dus ik hoop dat het niet al te lastig wordt om daarmee de Altera 5M570 PLD
https://earthpeopletechno...B_CPLD_DEV_SYS_DS_V44.pdf
aan de gang te krijgen. Daarbij zal ik wel de documentatie van Earth People Technology, EPT, nodig hebben maar helaas heeft hun videokanaal al 4 jaar geen nieuwe inbreng gehad. Op hun mini-forum zag ik wel een recente post staan.
https://earthpeopletechnology.com/

Ik heb al twee dingen die ik volg, de Arduino en assembly projecten van Kuzechie en de 'cursus' AVR Atm32 van Funda Engineering, in C en deels in assembly, dus de Cpld komt op een laag pitje te staan en wordt bovendien pas over 10 dagen uit de VS verwacht. Hopelijk zit er een gebruiksaanwijzing bij B)
Het is nogal een vreemde volgorde, eerst iets bestellen en dan pas inlezen maar heb nogal eens de neiging om terughoudend te zijn met het onbekende en eenmaal in handen motiveert het hopelijk extra om er vervolg aan te geven.
Over het programmeren ervan, en in het algemeen zoals bij assembly, mijn opzet is om programma's te kunnen gaan lezen, eventueel kleine aanpassingen te kunnen maken maar niet om te kunnen gaan 'spreken of schrijven'.
Net als bij een gewone spreektaal is dat laatste een heel stuk moeilijker dus vandaar dat ik wel eerst heb gekeken of er een programma bij het pakketje geleverd wordt. Dat schijnt zo te zijn, online of op CD.

Dit is overigens de tweede keer dat ik deze post opstel, tegelijkertijd met het posten van de vorige viel mijn internetverbinding weg ;(
Voortaan maar eerst een Ctrl+C'tje doen :|

[ Voor 11% gewijzigd door kitao op 10-02-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 13:36
Heeft iemand wel eens wat ontworpen met een CH224K USB -C power delivery chip?

Ik snap de 1K weerstand niet echt in het reference design. Er staat een 1k weerstand tussen VBUS en VDD. Als ik hem instel op 20V dan staat die meer dan een kwart watt te verstoken, dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buhMyGLQq7r9hu_vDsexhFn7ptA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f1zk7fQamAflmfsWPk5s5uD3.jpg?f=user_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je naar het tabel van de maximum ratings kijkt zie je dat de VDD niet meer dan 3.6v mag zijn. Blijkbaar zit er intern iets van een zenerdiode die samen met de 1k stroombeperkende weerstand de voedingsspanning regelt.

Hoe kom jij aan een kwart watt? Uitgerekend bij 20v is dat 0.27w, gaat net op een kwart wat weerstand.

[ Voor 19% gewijzigd door memphis op 12-02-2025 12:30 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
memphis schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:27:
Als je naar het tabel van de maximum ratings kijkt zie je dat de VDD niet meer dan 3.6v mag zijn. Blijkbaar zit er intern iets van een zenerdiode die samen met de 1k stroombeperkende weerstand de voedingsspanning regelt.

Hoe kom jij aan een kwart watt? Uitgerekend bij 20v is dat 0.27w, gaat net op een kwart wat weerstand.
ik zie schijnbaar werkende ontwerpen waar die vbus-vdd weerstand maar 100mW is: dat betekend dat er max 10mA loopt met 10V over de weerstand. Dat betekend bij 20V op de vbus er 10 volt op de vdd staat, dat is 6.4v te veel.

Ik denk dat er 2 configuratie opties zijn die niet lekker helder uit de data sheets komen:
  1. Je gebruikt de interne regulator, waardoor VDD bijna gelijk is aan VBUS
  2. Je gebruikt een externe regulator, waardoor VDD maximaal 3.6V is.

[ Voor 17% gewijzigd door SnowDude op 12-02-2025 14:19 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Er zijn verschillende uitvoeringen van dit IC en het lijkt erop dat de K versie een serieweerstand nodig heeft om de spanning omlaag te krijgen. Soms moet je het ook niet afvragen maar gewoon volgen, de datasheets zijn redelijk juist daarin. Het is jammer dat er niet veel over wat er intern zit is beschreven anders kon dat wel een duidelijker beeld geven.

Een 100mW weerstand is te verklaren als de module op vast is ingesteld op 9 of 12v maar bij 20v zou je minimaal een kwart watt nodig moeten hebben.

Simpel, als je het gemaakt hebt moet je gewoon even aan de weerstand meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
memphis schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:26:
Er zijn verschillende uitvoeringen van dit IC en het lijkt erop dat de K versie een serieweerstand nodig heeft om de spanning omlaag te krijgen. Soms moet je het ook niet afvragen maar gewoon volgen, de datasheets zijn redelijk juist daarin. Het is jammer dat er niet veel over wat er intern zit is beschreven anders kon dat wel een duidelijker beeld geven.

Een 100mW weerstand is te verklaren als de module op vast is ingesteld op 9 of 12v maar bij 20v zou je minimaal een kwart watt nodig moeten hebben.

Simpel, als je het gemaakt hebt moet je gewoon even aan de weerstand meten.
ik heb net een dev boardje besteld bij de vrienden van Ali met deze chip, eens kijken hoe hij reageerd als ik er 20 volt uit trek.

Het is namelijk best een aantrekkelijk chipje voor die 50 cent bij jlcpcb. Samen met de Sjoss USB chargers van Ikea kan je heel makkelijk PCB projectjes bouwen tot 15v/20V 45W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-07 17:32
Het is een summiere datasheet van een Chinese fabrikant, dus enig eigen inzicht is waarschijnlijk wel nodig met lezen. Je hebt gelijk dat er ruim een kwart Watt in die weerstand gaat zitten, dus daar heb je een flinke weerstand nodig.

Tegelijkertijd staat er in de datasheet een max current draw van 30mA, en dan is 1kOhm weer te veel weerstand.

Ik zou vooral een beetje proberen met die weerstand. Voedt de chip eerst eens met 3.3V, en kijk hoeveel stroom je nodig hebt. Dan kun je de weerstand daar op uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

30mA voor een klein stukje datacommunicatie lijkt mij toch erg veel. En ik denk ook niet dat je uit mag gaan van een vaste stroom, als er een communicatie is zal toch de stroom variëren. Daarom denk ik ook dat er minimaal iets van een zenerdiode moet zitten om de spanning te begrenzen, ook uitgaande dat die 1k voor 5 t/m 20v moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Ja, lijkt me ook erg veel. Nogmaais, brakke Chinese datasheet. Waarschijnlijk is dat eigenlijk de absoluut max, niet typical.

Er zal zeker een zener inzitten. Wat ik bedoelde is dat je de weerstand best hoger kunt maken voor minder dissipatie. De maximale waarde wordt bepaald door de loadstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Een flag alertje :)B

Vorige keer had ik het over een displaytje
kitao in "De EL-kroeg - Deel 4"
Is 1x een half uur gebruikt maar gisteren bij het inschakelen bleef het scherm op zwart.
Het gaat om deze, die moet toch gewoon aan gaan als er 5V op staat ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P1dzMrdeIUIP4cUHSDQRwDnqSQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HigpFwW6kLG38GQbOwBmRRFf.jpg?f=user_large
0.96 Inch Oled-scherm Module SSD1306 I2C Iic Spi Seriële 128X64 Lcd 4 Pin

Vandaag wat systematischer getest in een basis sketch opstelling
https://newbiely.com/tuto...no-nano/arduino-nano-oled
Zeeeer zeer vaag zie ik een Hello Worldje in beeld

Ps De getoonde site hierboven is Niet waar ik het besteld heb

Op de LA verschijnt dit signaal kort na het uploaden van de sketch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73_iOoMzwvOVf66pfh1JSHm3T0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgVUjnrFrQw5jpOeMPoEjJWu.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaar dit alertje, zover ik kan zien wordt de storing veroorzaakt door de slechte kwaliteit van dit geleverde produkt :|
Of brandt die meteen door in geval 5V en Gnd eventueel per abuis verwisseld zouden zijn?
.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 15-02-2025 14:55 . Reden: Ps disclaimer ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

kitao schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:18:

Of brandt die meteen door in geval 5V en Gnd eventueel per abuis verwisseld zouden zijn?
.
Als dat gebeurd is kan je er met 100% zekerheid vanuit gaan dat dat de reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mooi dan, niet zeker wetend of het gebeurd is maar zou kunnen.
Dacht eigenlijk dat zoiets minstens een beetje 'kluns-proof' zou zijn met een diode oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ter info, mogelijk als discussie puntje, opmerkingen welkom :)
En aan het eind een vraagje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyGL6f4dN7pffaq3IyLxKgYvac8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suiVXGZYLjbUsr19vafGFgYB.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlOYgz4yl38P-BTsILTcBzrjUds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFwjvUKKxnQ4FefSFZhkRCKL.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmX5J_LiObWl_elLnh5AaZXsunc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuExh36Dz1t6rWbOQR9PAkJP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben al een tijdje bezig om te proberen om IC's op een breadboard te programmeren. Er blijken veel programmers te zijn en die ga ik niet allemaal uit proberen maar ik heb bijvoorbeeld Great Cow Basic en die gebruikt Usbasp.

https://gcbasic.sourceforge.io/Typesetter/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wofoPx_ZrfrD5vfCEtp3dVgjIw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv0U70eYu9NDq1pPcdE3RgwL.jpg?f=user_large

De 10 pin header wordt dan op de onderzijde van de Zif aangesloten en zonder externe spanning kan de Atm32 worden geprogrammeerd. Nu is het zo dat Atmel Studio geen Usbasp ondersteunt dus ik heb daarvoor een Stk500, zie foto, die ook een 10-pins kabel heeft. Helaas, na tig keer proberen ben ik er achter gekomen, ook al had ik externe spanning aangesloten zoals op de foto, dat programmeren zo niet gaat.

Wat blijkt ?
De Vcc van de 10-pins zif-header zit niet doorverbonden met de Vcc van de zif aan de voorzijde en dus ook niet met de Vcc-pin van de Atm32.
Vandaar de losse kabeltjes en zo lukt het programmeren wel vanuit de Studio.
Ik ben daar zelf achter gekomen vanwege meer ervaring met het programmeren en met het doorfluiten van de pinnen maar hieronder een handig overzichtje :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs8lLuWCIuhP5rxhyvOO7lmOa00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOGCNWwCawnvVLhoBycsnXAD.jpg?f=fotoalbum_large

https://batsocks.co.uk/readme/isp_headers.htm

In het kort :
Usbasp programmer heeft geen externe spanning nodig.
Stk500 programmer heeft wel externe spanning nodig.
Vcc zif-header is niet doorverbonden met Vcc op de chip.

Ps, witte draadje in de header is de reset, die is wel doorverbonden, met pin 9 Atm32.

Vraag, ik zou graag eenzelfde zif-platform willen hebben die wel geschikt is voor de Stk500.
Kent iemand die, heeft dat een naam ?
.

[ Voor 16% gewijzigd door kitao op 15-02-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien moet je eens kijken naar een Beeprog. Bijna alles wat in een DIP behuizing zit kan je er mee programmeren en je kunt via een kabeltje op de zij-connector ook onboard chips programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Bedankt, dat ga ik verder bekijken.

https://www.microchip.com/en-us/development-tool/TPG2001

Ik heb het zif-platformpje omgedraaid, het zou mogelijk zijn om met twee soldeerpuntjes en een draadje de Vcc op de header te verbinden met de Vcc aan de voorzijde die weer in verbinding staat met pin 10 Vcc van de Atm32 chip. Op die manier kan de header stekker nog steeds ingestoken worden.
Nadeel is wel dat het dan niet meer toepasbaar is voor de usbasp en indien ik het vergeet brandt het wellicht door. Met schakelaartjes er tussen e.d. vind ik te rommelig worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-u9jOD-Ndj34ECxP-fuR_37tTgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRQkdphFghmjI4jQqUTtyXDL.jpg?f=fotoalbum_large

Universeel is het sleutelwoord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_orVmyOvVbbFnsYStx8N632O_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrL85cjPK4QmiraxSO0Z381T.png?f=fotoalbum_large

Universal ATMEL AVR ISP programmer - $18

https://www.tindie.com/pr...atmel-avr-isp-programmer/

[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 15-02-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:00
Ik heb een defecte fiets accu, nu kom ik na een tijdje googlen op een website waar staat dat er vaak een Schottky diode het loodje legt. Nu loop ik vast op wat voor type het is, hopelijk kunnen jullie mij helpen. Er lijkt A647J3 op te staan, ook zie ik denk ik de twee streepjes. Heb even gezocht maar ik kan niets vinden wat er op lijkt, ik weet ook niet of het nog uitmaakt of het precies hetzelfde moet zijn.

Iemand een idee? Op de eerste foto zit ie boven de blauwe inductor(101)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIzylNSLl88YL433T_ihX15XHJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ez7Le7Bq1SeMsAf9taGyblcB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxeGk3fYNv2kOKXKPUvXBrjOUZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRfbn36TtCEC8oNRK1O7yTEw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Even in de SMD code database gekeken (zijn velen online) maar A6 wordt door diverse diode types gebruikt

Maar meet die ook defect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04:19
@MBgek De bovenste in deze tabel zou 'm wel eens kunnen zijn. https://www.s-manuals.com/smd/j3

Is geen shottky maar een zener diode, 47 volt, en de package lijkt ook aardig op de foto.

Iets naar boven en naar rechts naast die precisieweerstanden lijkt er nog zo'n een te zitten op de PCB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je de datasheet opent kloppen de markering codes niet met wat je denkt.
Code 47 brengt wel een Shottky in beeld maar ook niet de juiste codes.

Kijkend naar de schakeling zit die een switched regulator, ik denk als je de datasheet van het 10 potig IC wat ernaast zit opzoekt je uit de applicatieschema wel een type diode kunt vinden. Maar dan klopt het wel dat het een shottky is.

Maar als je op die andere forums deze oplossing bent tegengekomen, staat er nergens iets van een onderdeelcode bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:00
memphis schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:53:
Even in de SMD code database gekeken (zijn velen online) maar A6 wordt door diverse diode types gebruikt

Maar meet die ook defect?
Top dankjewel. Stom van mij dat heb ik niet bij gezet, ik heb hem gemeten met een multimeter met diode test functie.
memphis schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:16:
Als je de datasheet opent kloppen de markering codes niet met wat je denkt.
Code 47 brengt wel een Shottky in beeld maar ook niet de juiste codes.

Kijkend naar de schakeling zit die een switched regulator, ik denk als je de datasheet van het 10 potig IC wat ernaast zit opzoekt je uit de applicatieschema wel een type diode kunt vinden. Maar dan klopt het wel dat het een shottky is.

Maar als je op die andere forums deze oplossing bent tegengekomen, staat er nergens iets van een onderdeelcode bij?
Dankjewel! Wat ik heb gevonden is geen forum maar deze website waar het e.e.a. staat: https://techniek.piet-van...lgorde-schema-fout-zoeken

Lijkt me leuk om te proberen die diode te vervangen, als dat niet lukt of geen oplossing biedt kan ik via bovenstaande link ook nog een BMS printje bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door MBgek op 17-02-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:34
Kan de diode ook weg laten en doorverbinden om te kijken of dat het probleem is. Diode gaat waarschijnlijk ook niet om niets kapot.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-07 12:44

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Lijkt me niet zo'n goed advies om een diode kort te sluiten om te testen zonder z'n functie te kennen. Mogelijk is het een onderdeel van een DCDC converter is (omdat er een spoel in de buurt zit).
Gewoon in-circuit meten voor short en er dan eruit halen en alsnog meten.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
Hi, kort vervolg op de Arduino scope, zie

Net binnengekomen vanuit de VS, dat heeft dus ca. 9 dagen geduurd met Amazon, via welke het ook besteld is. Verzendkosten bedragen $10 naar Nederland.
Stevig kartonnen doosje, extra bubbelplastic en een goeie usbkabel erbij.

Er zitten drie A4tjes bij als Manual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQyoUCyu31YKgar58o07ZmiM15E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aU1ABMslVj88Li25brmNL2Tf.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J02HJ8S-rozCWz7bUYwfPrYL37M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCvWeuM25uqO3oBysz2yeF7z.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCVbnDFSukspxCzrbJyWP6AtcnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3d7hZ3hzMFCOLZ3fHnk9JMy.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ben benieuwd of het lukt om dit te installeren en aan de gang te krijgen
Basis playlist over dit onderwerp :
YouTube: The Intro - An Introduction To FPGA And CPLD - PyroEDU

En succes met de diode hierboven, ik had ook nog even geprobeerd die op te zoeken maar was niet gelukt.
Misschien kun je een emailtje naar de fabrikant sturen voor advies ?

---------------------------------

Installatie en blinky test verliepen gelukkig goed * :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yLd1cE6-qLDh5aMudXzmJYt1bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuL8mzJg6MJRXJJEdckhZmN1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is op een Windows 10, op W11 nog niet geprobeerd.

* Zo 'hoog' mogelijk unzippen anders path too long
** Usb stekkertje vooraf goed aandrukken bij het installeren totdat er een ledje op het board gaat branden.
Ik dacht dat het aangesloten zat maar bleek niet zo te zijn.

.

[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 19-02-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

chaoscontrol schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:42:
Kan de diode ook weg laten en doorverbinden om te kijken of dat het probleem is. Diode gaat waarschijnlijk ook niet om niets kapot.
De spoel ernaast (zoals opgemerkt) en de verbinding aan het 10 potig IC ernaast doet met grote zekerheid vermoeden dat het een DC/DC converter is, nee, dat gaat zonder die diode niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
SnowDude schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:03:
Heeft iemand wel eens wat ontworpen met een CH224K USB -C power delivery chip?

Ik snap de 1K weerstand niet echt in het reference design. Er staat een 1k weerstand tussen VBUS en VDD. Als ik hem instel op 20V dan staat die meer dan een kwart watt te verstoken, dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buhMyGLQq7r9hu_vDsexhFn7ptA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f1zk7fQamAflmfsWPk5s5uD3.jpg?f=user_large
Ik heb net een referentie bordje binnen gekregen op basis van exact dit schema, Zonder de Rset komt er netjes 20V op de VBUS te staan.

Er zit een interne regulator in die de VDD netjes op 3.3V zet maar dat resulteerd dus inderdaad in 16.7V over R1. Hierdoor disipeerd hij 0.279W en zou ik voor R1 zeker een 1/3W type kiezen.
Een ander oplossing is om met een externe voltage regulator te werken wat zeker geen slechte oplossing is als je toch een 3.3V micro processor er achter heb zitten. Maar dat moet dan wel een fatsoenlijke regulator zijn want met een ESP32 die tegen de 250 mA trekt met wifi en bluetooth verstookt jeen AMS1117 ook o'n 4W

Volgende stap is checken hoe de VBUS reageerd met een externe regulator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik denk dat je een denkfout maakt. De weerstand is puur voor de voeding van de CH224K, dat de spanning op dat IC strak 3.3v is denk ik eerder nog steeds gewoon een simpele zenerdiode. Die spanningsverlaging ga je niet gebruiken voor het voeden van andere apparatuur dus ook al zou je iets van een simpele 7803 of een LM1117-3.3 gebruiken dan nog ga je daarmee niet nog een ander stuk electronica voeden. Waarom zou je 20v sturen als je 3.3v nodig hebt? Maar indien zo zou ik voor een ESP bordje oid een DC-DC converter gebruiken en indien een stabiele spanning nodig is alsnog daarachter een lineaire regelaar voor de 3.3v.
Hou er ook rekening mee dat afhankelijk van de gegeven voeding deze mogelijk op 5v opstart dus als je een spanningsregelaar gebruikt wees er wel zeker van dat die vanaf 5v werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
memphis schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:56:
Ik denk dat je een denkfout maakt. De weerstand is puur voor de voeding van de CH224K, dat de spanning op dat IC strak 3.3v is denk ik eerder nog steeds gewoon een simpele zenerdiode. Die spanningsverlaging ga je niet gebruiken voor het voeden van andere apparatuur dus ook al zou je iets van een simpele 7803 of een LM1117-3.3 gebruiken dan nog ga je daarmee niet nog een ander stuk electronica voeden. Waarom zou je 20v sturen als je 3.3v nodig hebt? Maar indien zo zou ik voor een ESP bordje oid een DC-DC converter gebruiken en indien een stabiele spanning nodig is alsnog daarachter een lineaire regelaar voor de 3.3v.
Hou er ook rekening mee dat afhankelijk van de gegeven voeding deze mogelijk op 5v opstart dus als je een spanningsregelaar gebruikt wees er wel zeker van dat die vanaf 5v werkt.
Zener diode of regulator maakt niets uit, als er 17 volt over een 1k weerstand staat dan verlies je daar gewoon ruim een kwart watt.

20v sturen als je 3v3 nodig hebt is te kort door de bocht. Er zijn wel een redenen te bedenken:

Veel USB C voedingen hebben een max amperage, ze kunnen bijvoorbeeld op alle voltages 3A sturen, dat is dus maar 15W bij 5V maar 60W bij 20V. (de ikea voeding geeft 3A op alle voltages tot 15V bij 20V geeft hij 2.25A.

Vaak gebuik je naast een MCU ook componenten die een hoger voltage nodig hebben zoals relais, een motor of een andere actuator.

• kitao
Er staat iets in het datablad dat misschien toepasselijk kan zijn , via deze pagina
https://components101.com...er-delivery-controller-ic
VBUS analog input voltage detection input, requires series resistor to external input VBUS
https://components101.com...asheet/WCH_CH224K_ENG.pdf

Waarschijnlijk is dat datablad linkje overbodig en had je dat zelf al gevonden en doorgenomen. Ook kan ik er geen antwoord in vinden op de vraag maar toevallig ben ik zelf bezig met Usb en andere communicatie protocollen dus ik heb meegekeken naar de CH224K.

Kijkend naar de usb communicatie : op het EPT-board zitten drie busdrivers/transceivers en heb die in Simulide 'getest'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcfmZcr_uAAE2UfaFAW8rRtFOIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4maPErQahmtVrWsEHtAEGSG.jpg?f=fotoalbum_large

Verder viel mij op dat ik gisteren twee com-poorten in gebruik zag terwijl er maar 1 EPT board was aangesloten en dat het ook geen naam had gekregen :?
In het datablad van de FT2232HQ, dat op het board zit, lees ik zonet het volgende :
If no EEPROM is connected (or the EEPROM is blank), the FT2232H will default to dual serial ports. The device uses its built-in default VID (0403), PID (6010) Product Description and Power Descriptor Value.
In this case, the device will not have a serial number as part of the USB descriptor

https://ftdichip.com/wp-c...ds/2024/09/DS_FT2232H.pdf
Dus komt het waarschijnlijk daar door, het is een duo chip.

De CH224K is dan meer voor opladers begrijp ik nu pas, maar goed, ik ben nog niet zo lang bezig met dit onderwerp, ook niet kort maar het is best een uitgebreid onderwerp.

[ Voor 72% gewijzigd door kitao op 20-02-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Net de CH224K maar eens aan de scope gehangen met een externe power regulator (in dit geval een DC-DC buck converter)

Kanaal 1 is VBUS en kanaal 2 de buck converter die aan de VBUS hangt. Bij het inprikken van de USB C kabel gaat de VBUS eerst naar 5 volt en de 3.3 volt volgt bijna gelijk, het voltage negotiation duurt dan 200ms voordat de VBUS naar 12V gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRl70KTgurt5-M-_FXaEuDTjLFE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uDKJNIxJzhICTXHG1f7Kahmf.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
Scherp beeld hoor op de Rigol.
Ik ben zelf aan het proberen om een Arduino oscilloscoop op te zetten
volgens deze handleiding:
https://earthpeopletechno...ystem-for-the-arduino-uno

https://earthpeopletechno...B_CPLD_DEV_SYS_UM_V46.pdf

De processor daarin is een CPLD en dat wordt geprogrammeerd met Intel Quartus. Ik heb voor de 20.1 versie gekozen al is die verouderd maar het is nieuw voor mij en ik volg de handleiding zo strikt mogelijk.
De download staat hier
https://www.intel.com/con...a/software/downloads.html

Dat is een Tar-bestand en dat heeft een extra app nodig om te unzippen en daar heb ik Total Zip voor gebruikt. Het downloaden van Quartus ging vlot, het unpacken minder, dat duurde maar liefst twee uur :N

Het vereist 16 GB schijfruimte al is het pakket zelf 'maar' 5.9 GB :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rziWjOd_zpjYgaqLLo4KkZ97z1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Czyg9SVjWCYtckZ6H22RGkj8.jpg?f=fotoalbum_large
De available disk space is helaas niet van mij, de afbeelding komt uit de handleiding
De required disk space komt wel exact overeen met wat ik in beeld kreeg

Ik installeerde het op een versleten Windows 10 laptop en heb die vantevoren een stuk leger gemaakt want het C-schijf balkje was donker rood.

Uiteindelijk heeft het zich uitgepakt en hier zit de start knop
C: > intelFPGA_lite > 20.1 > quartus > bin64 > quartus
Er wordt bij de installering namelijk niet gevraagd of je een snelkoppeling wil.

En het programma heeft zich vandaag voor het eerst geopend, maar dan in het blauw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Ox21O_mXOhX9kVi_wpybv3VhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cIV1c2IKcCwj4Ath1MFCmkv.jpg?f=fotoalbum_large

Daarmee ben ik er nog niet, er moet ook nog eens Visual Studio worden geinstalleerd :S

2.3 Active Host Application DLL
Download the latest version of Microsoft Visual C# Express environment from
Microsoft. It’s a free download.
https://visualstudio.microsoft.com/vs/express/
Go to the website and click on the “+” icon next to the Visual C# Express.

Dus de term Lite slaat nergens op en een externe harde schijf zou van pas komen.
Enorme pakketten dus om een chip te programmeren en nog steeds is het afwachten of het wel gaat werken. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
Ja, je begeeft je nu wel op het niveau van professionele apparatuur en professionele softwaretooling. Dat betekent helaas niet dat de tooling zelf professioneel is, maar dat het door professionals gebruikt wordt. Mijn ervaring is dat dat soort tools vaak om te huilen zijn qua UI en begrijpbaarheid. Als je er elke dag mee werkt wordt je er vanzelf handig in, maar dat heeft een steile leercurve.

Quartus specifiek ken ik niet, dus misschien valt het mee. Maar >16 GB belooft inderdaad geen "lite" ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Een paar jaar terug had ik Visual Studio om een Creel video serie over assembly te volgen

YouTube: x64 Assembly and C++ Tutorial 0: Setting Up x64 Assembly in Visual S...

en heb nu nog steeds Microchip Studio dat ik regelmatig gebruik voor Atm32 projectjes van Engineering Funda en voor Arduino assembly projectjes van Kuzechie. Visual Studio is ook een erg uitgebreid pakket en daaraan had ik nog toegevoegd Microsoft SDK omdat dat ergens gebruikt werd in weer een andere video.
Toch waren die twee samen nog niet de helft van het gisteren geinstalleerde Quartus pakket :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scxufNNEMmgsoJnRUNas0nPV0FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDFnPKzKIcC0l5MQ2Ox6G0s0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn ervaring ermee is dat dit pakketten zijn met flink veel 'overbodige ballast', dwz het bevat onderdelen die je nooit gebruikt. Bij het installeren kan je vaak zelf kiezen welke delen je op je computer wil zetten en wat niet maar aangezien Quartus nieuw voor mij is, evenals CPLD en FPGA heb ik de handleiding van de UnoProLogic maar gevolgd aangezien ik nu nog geen idee heb wat ik weg zou kunnen laten uit het software pakket.

In een vorige post hierboven staat een link naar Quartus en de toepassing ervan. Op zich lijkt het dan toch best wel geschikt voor de absolute beginner ermee

Mocht ik vastlopen op de Prologic dan heb ik in ieder geval wat ervaring met dit onderwerp opgedaan en kan ik alsnog Pyro projectjes gaan proberen die wat eenvoudiger lijken te zijn :)
.

[ Voor 33% gewijzigd door kitao op 26-02-2025 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:15
kitao schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:42:
De processor daarin is een CPLD
Even mierenneuken met een CPLD is geen processor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:44
D-Three schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Even mierenneuken met een CPLD is geen processor ;)
maar in een cpld kan je toch gewoon een cpu programmeren? :+

• kitao
Ah, ik moet nog wat wennen aan de terminologie in dit voor mij nieuwe onderwerp, dus kan zijn dat ik de verkeerde gebruik O+

De handleiding bij de Arduino oscilloscoop moet ruim geintepreteerd worden, voor een beginner en voor een niet deskundige files operator zoals ik kan ik dit projectje niet als instapmodel aanraden :F

Uiteindelijk is het dan toch gecompileerd maar pas na veel gedoe en gedonder. En heeft ook veel tijd en geduld gekost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s1BDCSy0ynHHrnB7tWCElttGMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPQwn9G7mLqvh9NCYI65NKN7.jpg?f=fotoalbum_large

Op naar de volgende stap, het invoegen van Visual Studio

Voorbeeldje van een struikelblok:
At the Top-Level Entity page, browse to the C:\intelFPGA_lite\xxx.x\quartus\qdesignscreate directory to store your project. Type in a name for your project “EPT_570_AP_U2_Top”.
https://earthpeopletechno...B_CPLD_DEV_SYS_UM_V46.pdf

In de gedownloade DVD van de uitgever EPT heet die Top Level Entity file anders, namelijk EPT 5M57 etc, zie linksboven in het witte vak.
Dat veroorzaakt foutmeldingen als je de naam gegeven in de handleiding niet aanpast :(

https://www.intel.com/con...lossary/def_top_level.htm

Verder moesten er nog ontbrekende undefined files worden toegevoegd en met die storing werd gelukkig wel rekening gehouden in de handleiding en was daar een advies instructie voor hoe dat opgelost zou kunnen worden.

Nog een plaatje, dit is de Pin Planner

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyA0YprlouqDUqulWX5UdrPpInI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72Kw8YfUjIwpqF4AKdMy6j6v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door kitao op 27-02-2025 18:08 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
CPLD vervolg - voor wie ook overweegt met deze chips iets te starten.
Gisteren is het Arduino oscilloscoop programma gecompileerd en inmiddels is het gelukt de Max5 te programmeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Urmd_apUhOxps96s0BuILz9wbZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8L4Y0t2rLGRu64hRMmcOLCL.jpg?f=fotoalbum_large

Experimenteren met dit board laat ik voorlopig achterwege, al heb ik een kopie gemaakt van het gecompileerde programma zie ik op tegen een eventuele volgende storingsronde en heb een andere Max besteld om mee te oefenen. De PyroElectro videos hierboven gebruiken een Max EPM3032 breakout die amper te bestellen is dus heb een ander instapmodel gevonden, inclusief Usb Blast programmer

Max II EPM240 CPLD Development Board Learning Board USB Blaster Mini USB Cable 10-Pin JTAG Connection

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMp0hfL0IGg-tXUpDiWzZIyo6-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xqTOTwzrmyHZCuSdB6vb5Nm.jpg?f=fotoalbum_large

Description:
The product is MAX II family CPLD chip EPM240T100C5N minimum system board, together with a Byte-Blaster and USB-Blaster Download

Het bordje is betaalbaar en de Quartus Lite software is free ware dus ik hoop dat dit nuttige info is voor geinteresseerden :)
Ik moet er alleen nog wat test programmaatjes bij zien te vinden, hopelijk zijn die van Pyro compatible
http://www.pyroelectro.com/edu/fpga/introduction/
anders even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
De MaxV Arduino oscilloscoop alhoewel voorgeprogrammeerd en het scherm in beeld komt reageert niet op signalen, voorlopig maar even in de ijskast gezet. Toch geen spijt van de aankoop want het is best een leuk onderwerp om wat meer over te weten.

Ik kwam deze speellijst tegen
YouTube: Tutorial (1/4): Creating a project from scratch in Quartus Prime
en heb de eerste twee videos nagevolgd.
Ik kwam twee struikelblokken tegen, als het niet meteen compileert bij video1 kijk dan even verder want kort daarna volgt een tweede compilatieronde met een andere file als top entity.
In video2 is de Wave Window te vinden onder de knop View op de menubalk boven en ik kreeg dit in beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcLmJULw6W5QWfQzDZYr5x2lhZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTTIxPv9oy4kIKn03cctzW05.jpg?f=fotoalbum_large

Er is geen CPLD of FPGA of kennis van VHDL voor nodig, het betreft een simulatie en de stappen worden goed weergegeven in de videos.

Dit is de gebruikte code voor wie het ook wil proberen :

[code=VHDL]

module fullAdder (A,B, cin, sum, cout);

input logic A,B, cin;
output logic sum, cout;

assign sum = A ^ B ^ cin;
assign cout = A&B | cin & (A^B);

endmodule

module fullAdder_testbench();

logic A, B, cin, sum, cout;

fullAdder dut ( A, B, cin, sum, cout);

integer i;
initial begin

for (i=0; i<2**3; i++) begin
{A, B, cin} = i; #10;
end // for loop

end //initial

endmodule
[\code]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
In mijn zoektocht om mijn afname van US producten te verminderen, ben ik op zoek naar anders winkels om onderdeeltjes te kunnen bestellen.

Ik bestelde voorheen altijd bij Mouser omdat die voor consumenten leveren en simpel met Paypal/iDeal laten betalen. Digikey vergelijkbaar meen ik, maar nog niet echt nodig gehad want Mouser heeft ook heel veel. Zijn er nog andere winkels binnen EU/NL waar je tegenwoordig nog goed terecht kan?

Voor de duidelijkheid: ik zoek meer dan de losse Arduino/RPi Pico bordjes die je bij de hobbybouw winkels kan krijgen. Als ik een specifieke MCU van ST of connector van Hirose wil, dan wil ik die gewoon kunnen bestellen.

Heel vroeger heb ik wel eens bij Farnell/RS besteld, maar die zijn nu nog enkel B2B. Ik heb op moment geen beschikking tot een KVK/BTW nummer. Ik weet dat het niet veel moeite hoeft te zijn, maar de reden wil ik buiten beschouwing laten waarom ik deze nu niet wil aanvragen.

Vroeger heb ik ook bij TME of Distrelec besteld, maar hun catalogus zijn zeer beperkt. Reichelt, Conrad, e.d. ook.

En dan kom ik toch uit bij leveranciers uit China zoals LCSC. Dan maar kiezen twee "kwaden" welke goedkoper is (LCSC vs Mouser). Heeft iemand ervaringen om daar te bestellen? Hoe zit dat eigenlijk met verzendkosten en inklaringskosten? Worden die nog los berekend?

Ik ben gestopt met spullen uit China te halen sinds er geen drempelbedrag meer is voor inklaringen, waardoor kleine bestellingen opeens enorm duur werden (setje PCBs, sample books voor weerstandjes, enz.). Dus ik ben wel benieuwd waar jullie shoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Farnell verkoopt ook niet-zakelijk via sinuss.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Hans1990
Geklikt op het Vat vraagteken verschijnt het volgende :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDSRRcOPl03xZzu0gFkzOMHWt18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aq5B8m1JI8UdO50Mt3nG5W7o.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn reserve Windows 10 laptop zit vol, heleboel eruit gewied maar blijft tobben, vooral na de installatie van Quartus. Dus ik had een externe harde schijf nodig maar ik ben geen pc wiz kid dus heb maar even goedkoop gekocht dat als het nutteloos is ik geen blaren heb.

Vandaag MPLab op de externe schijf gezet, klinkt makkelijker als het is.
Stap1 : Windows Key > Settings > System > Storage > Advanced > Where new content is saved.
Daar kan je dus voor externe schijf D:\ kiezen.

Vervolgens MPLAb downloaden en de XC compilers en die eveneens naar de D-schijf sturen.
XC8 en XC16 en XC DSC heb ik gekozen, XC32 overgeslagen.
8 staat voor 8 bit etc.
DSC is Digital Signal Controller (DSC) families.

Uiteindelijk hapt dat 21 Gbyte uit de schijf weg (van de 298GB Free Space bij aankoop)

Dus ik start MPLab op, maak een nieuw project met Atmega32 en kreeg de melding 'geen compiler gevonden' :F
Ik weet vrijwel zeker dat als je op de 'normale' manier die software installeert, dus niet extern, dat er dan geen problemen zijn. Het helpt ook niet als je nergens een XC8.exe terug kan vinden.
Dit bleek (ongeveer) het Path te zijn vanuit MPLab
Tools > Options > Embedded > Build Tools en van daaruit naar de D: schijf > MPLab folder en dan folder bin kiezen of laten Scannen.
Dat pakte en heb er een Blink op kunnen draaien in de Simulator. Flashen naar een echte chip is voor een volgende keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rykb_8s6N6NMD0nkbTaxWsuPvy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EeG27xolE3IVpB4QI235H3zQ.png?f=fotoalbum_large

https://onlinedocs.microc...C5-9E21-BCF5670954BB.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@kitao Dat soort software is vaker dan eens al de kluts kwijt als je de map anders noemt, laat staan als het niet op de systeempartitie staat... Dus daar begin ik niet meer aan, dan maar een grotere SSD kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Er is nog een optie, nu je het toch over partities hebt, C schijf met D schijf fuseren ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOdqSWQiys8VoxKfT5JfW03L5us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/awYldzxMqKOrqcT6QgF4c5Lm.webp?f=fotoalbum_large

https://www.diskpart.com/...tion-windows-11-0725.html

Een tijd geleden stond er een opdracht in een cursus om Linux te installeren en een stuk verderop om partities aan te maken. Sindsdien ligt mijn Windows 7 laptop totaal geblokkeerd in de kast. Partities loop ik dus liever heel stilletjes omheen.
SSD of externe hard disc .... sorry maar ik snap het verschil niet zo.
Met een usb-sticky als download en storage locatie kwam ik niet ver maar toen wist ik dat Settings > New Content trucje nog niet. Anyway, MPLab deed het voor vandaag, ik hoop dat het zo blijft. Zo niet dan heb ik Atmel Studio nog dat wel degelijk functioneert :)
Nadeel daarvan is dat het niet voor Pic's geschikt is en ook niet meer geupdate wordt, is aan het uitrangeren.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 15-03-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@kitao Het is ook niet zo zeer SDD vs externe hardeschijf. Maar meer OS partitie vs al het andere. Nu zou je het gewoon moeten kunnen kiezen maar uit ervaring weet ik dat development tools meer dan eens het niet zo leuk vinden...

En als je het met een tweede disk moet doen zou ik daar dus eerst al het andere (downloads, documents, desktop etc) heen verplaatsen. De standaard mappen kan je makkelijk naar een nieuwe locatie laten wijzen en dan biedt Windows zelfs aan alles te verplaatsen. Een keertje disk cleanup draaien (zeker incl system files) kan ook nooit kwaad.

Ennuh, maakt niet uit wat voor PC je gebruikt maar hoop toch dat je OS wel op een SSD staat :) En als dat een screenshot van jezelf is dan ja, nu gooi je 488GB weg...

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 15-03-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
@Septillion
Bedankt voor de tips, ik ga dat zeker verder uitzoeken. Lang verhaal kort, ik ben al een tijd bezig om ruimte te maken maar ik vind het ronduit gecompliceerd. Historisch zitten er twee users op de W10 lap en had ook nog eens Onedrive erbij van een W11 lap en dat ging allemaal onnavolgbaar een eigen leven leiden. Onedrive afgekoppeld, user 1 vrijwel alles van gewist , programmas eraf gehaald en nog steeds maar 8 GB ruimte van de 118 GB laptop harde schijf. Waardoor de andere 110 GB zijn bezet ... geen flauw idee.
Het partitie plaatje is niet van mij, dat komt van de website eronder. Mijn Disc clean up berekent dat er na reinging 64MB vrij komt. Tja, dat is nog minder als een druppel :|

Nadeel van de externe harde schijf is de Usb kabel, mag niet teveel schuiven met de laptop anders verbreekt de verbinding.

Inmiddels een stukje verder met MPLab, zit groot verschil in met Atmel Studio, zo kon ik bijvoorbeeld nergens de Programmer knop vinden. Dan moet je rechts klikken op de Project naam. Handig.

Dit is wel een eigen schermplaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mujYQbAS5OfmpS6q1ErXdEz3p8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElmNWFpMd78qj8NuwjK8NGcj.jpg?f=fotoalbum_large

Blink zit erin :)
Zonder Programmer, enkel Usbkabeltje is nodig. Programmeer instellingen 'eventjes' :N opzoeken en goed zetten en het is net een Arduino.

https://www.microchip.com...nt-tool/ATMEGA328PB-XMINI

MPLab lijkt wel enigzins op Quartus, zit ook een soort van Pin Planner in, via MCC. Nog geen idee wat en hoe het doet maar ziet er best leuk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a83haDvmxID_LhTkKr7Z-UuRBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAjT1XpaeHnzssh3ElrA72T6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 16-03-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwidow998
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-07 16:12
Hallo,

Wellicht niet het goede topic hiervoor, dan hoor ik het graag.

Ik heb een PCB ontworpen welke 4 Thermocouple signalen omzet naar een canbus signaal dmv een ESP32C3. Ik heb het eerste printje werkend, echter heb ik ervaren dat mijn power supply niet echt hufter proof is. Ik heb al het een en ander uit zitten zoeken om dit te verbeteren, ik was opzoek naar eventueel wat bevestiging/tips of ik op de goede weg zit. Ik hoop dat hier mensen zijn met wat ervaring. De basis van de PCB wil ik ook gaan gebruiken als basis voor gebruik met eventuele andere sensoren.

Het bordje wordt gebruikt om uitlaatgastemperatuur te meten in een automotive applicatie. Het systeem zal op een separaat/gescheiden spanningscircuit aangesloten worden welke alleen als het voertuig stil staat door middel van een acculader geladen zal worden. Dus deze heeft geen last van dynamo/startmotor invloeden. In de basis is het voor een zelfbouw datalogging systeem.

In mijn initiële design had ik alleen een https://www.ti.com/product/LMR50410-Q1 om de 12V spanning naar 3.3v te converteren. Echter toen ik mijn labvoeding van 6V naar 12V draaide gaf de buck converter meteen de geest. Ik denk dat deze een piekspanning of iets dergelijk heeft gegeven waar deze niet mee om kon gaan. Verder wil ik de power supply ook wat meer hufter proof maken. Na wat onderzoek kwam ik tot het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQwCI0t63UszUP25cEeVGh_d05Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vNQxQDVcRmYytPRO9poiSqCv.png?f=fotoalbum_large

Ik heb toegevoegd ten opzichte van het initiële design:

1. een zekering.
2. grote condensator (100Uf) om eventuele de spanningschommelingen af te vlakken
3. TVS diode .https://atta.szlcsc.com/u...FBE9BE31A2BD6B7A21533.pdf
4. Infeon Smart high side power switch toegevoegd. In principe een Mosfet die de diverse veiligheidsfuncties zal/kan vervullen zoals, reverse battery protection, overload protection en dergelijke.
https://atta.szlcsc.com/u...7A65C93021925491D81AB.pdf

De wensen zijn dus eigenlijk:

1. Hufter proof powersupply.
2. Inputspanning tussen ±5v en ±32v. "Battery powered"
3. Zo simpel mogelijk.
4. Niet te grote footprint, i.v.m. grootte PCB

Ik ben niet echt onderlegd in ontwerpen van PCB's en elektronische circuits, maar ik doe mijn best het te begrijpen :9 . Om een idee te geven, V1 van het printje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrmclCtFDJ2gcWmoMunqrt7izkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttOGHj8ndh0Cls3Xvw0TBi85.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:48
de lange inleiding
Mijn vader kwam gisteravond aan met zijn koffiezetapparaat (een saeco intelia evo).
Die gaf een error (rode steeksleutel + error 1). Dit is een error waarvan de handleiding aangeeft dat het een geblokkeerde bonenmaler is, maar in de praktijk komt het er op neer dat het een verzamel-error is voor "de motor van de bonenmaler draait niet". Oftewel: het kan liggen aan een blokkade (koffiemeuk in de maler die de boel blokkeert), een defetce motor, of uberhaupt geen stroom op de motor.

NU hoopte ik op het eerste, maar helaas mocht schoonmaken niet baten. Via het testmenu van de machine kan ik ook de grinder niet laten draaien als hij is schoongemaakt.
Ook lijkt de motor an sich in orde (ik meet weerstand, en als ik de motor op de hand wat ronddraai meet ik ook wat spanning).

Nu is mijn vermoeden (ondersteund door diverse fora en youtube filmpjes) dat er componenten op het moederbord defect zijn, waardoor de motor uberhaupt geen voeding krijgt. Ik meet ook geen spanning als de motor in zou moeten schakelen (zou 220V AC moeten zijn, ik meet 'niks').

de situatie
Een eerste verdachte is een power resistor (4.7Ohm, 5W) die vaker defect schijnt te raken.
Rond die plek zie ik ook een 'zwart' spoortje op de pcb lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC_BP8t9nS_7r6y4iTJ1T6R7I9I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaPf8S39GywLgoUQwaCKIG9Q.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FknVGpBGa-rW-aFQcHazp8sjaXI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSWevQKDSuWgk4NxElqk1oGe.jpg?f=fotoalbum_medium

de vraag
Mij ontbreekt de kennis om in te schatten of dit uberhaupt reparatie-waardig is (tijd is geen probleem, prutsen = hobby en mag tijd kosten), maar aangezien werkene apparaten voor ca. 50 op martklaats staan, wil ik ook geen geld in een 'bodemloze' put mikken.

Kan iemadn hier inschatten:
a. is dit uberhaupt waard om te proberen te fixen
b. welke componenten zijn allemaal 'verdacht' en zouden gecontroleerd/vervangen moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:41
blackwidow998 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:57:
Hallo,

Ik heb een PCB ontworpen welke 4 Thermocouple signalen omzet naar een canbus signaal dmv een ESP32C3. Ik heb het eerste printje werkend, echter heb ik ervaren dat mijn power supply niet echt hufter proof is. Ik heb al het een en ander uit zitten zoeken om dit te verbeteren, ik was opzoek naar eventueel wat bevestiging/tips of ik op de goede weg zit. Ik hoop dat hier mensen zijn met wat ervaring. De basis van de PCB wil ik ook gaan gebruiken als basis voor gebruik met eventuele andere sensoren.

Het bordje wordt gebruikt om uitlaatgastemperatuur te meten in een automotive applicatie. Het systeem zal op een separaat/gescheiden spanningscircuit aangesloten worden welke alleen als het voertuig stil staat door middel van een acculader geladen zal worden. Dus deze heeft geen last van dynamo/startmotor invloeden. In de basis is het voor een zelfbouw datalogging systeem.

In mijn initiële design had ik alleen een https://www.ti.com/product/LMR50410-Q1 om de 12V spanning naar 3.3v te converteren. Echter toen ik mijn labvoeding van 6V naar 12V draaide gaf de buck converter meteen de geest. Ik denk dat deze een piekspanning of iets dergelijk heeft gegeven waar deze niet mee om kon gaan. Verder wil ik de power supply ook wat meer hufter proof maken. Na wat onderzoek kwam ik tot het volgende schema:

[Afbeelding]

1. een zekering.
2. grote condensator (100Uf) om eventuele de spanningschommelingen af te vlakken
4. Infeon Smart high side power switch toegevoegd. In principe een Mosfet die de diverse veiligheidsfuncties zal/kan vervullen zoals, reverse battery protection, overload protection en dergelijke.

3. Zo simpel mogelijk.

Ik ben niet echt onderlegd in ontwerpen van PCB's en elektronische circuits, maar ik doe mijn best het te begrijpen :9 . Om een idee te geven, V1 van het printje:

[Afbeelding]
Usb Voeding ( Raspberry Pi bijvoorbeeld voldoende vermogen )
Usb Lipo Powerbank
Om maar iets te noemen. Gezien dat er in de automotive omgeving gebruikt wordt van dit bordje zou ik NIET voor een afgeleide spanning gaan. Zit maar eens voor de lol een spectrum analyser op de accu spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
breew schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:33:
de situatie
Een eerste verdachte is een power resistor (4.7Ohm, 5W) die vaker defect schijnt te raken.
Rond die plek zie ik ook een 'zwart' spoortje op de pcb lopen.
Zwart spoortje zegt niet zoveel, maak e.v.t. even schoon met alcohol, en check eerst even of er slechte soldeerverbindingen aan de onderzijde te zien zijn, o.a. bij die 5W weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
Hallo,

[Afbeelding]

1. een zekering.

3. Zo simpel mogelijk.

[Afbeelding]
Dit is juist het goeie topic hier voor!

Die chip is automotive, en daarmee zou 'ie redelijk hufterproof moeten zijn. Algemeen advies bij dit soort chips: Kijk naar het evaluation board, en kopieer dat schema/layout. In dit geval zit daar een optioneel EMI-filter in, dat gaat wel helpen bij plotselinge spikes ed.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je je labvoeding een zwieper geeft, labvoedingen zijn typisch niet zo snel dus een spike is niet voor de hand liggend. Maar dikke kans dat je daar nooit meer helemaal achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@blackwidow998 Ik zie niet direct een reden waarom die buck converter de geest zou geven. Hoe veel moeite heb je gedaan in de selectie van de juist Cin, Cout en L? Want daar worden nogal wat eisen aan gesteld...

En wat is die voeding dat echt? Gewoon een losse accu?

En wat komt er aan de CAN kant aan? En waar krijgt dat zijn voeding van? Want als je dat niet isoleert heeft dat net zo hard invloed.

Helaas werken je lcsc linkjes niet dus weet nioet wat je daar wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:29

SA007

Moderator Tweaking
@blackwidow998 Een beetje beefy diode van de min naar de plus na de zekering is wellicht ook een goed idee, als je de plus en min dan omdraait brand de zekering door ipv het hele circuit.

@breew Dat zwarte spoortje is wat vreemd, hij lijkt door te lopen naar een niet-bestukte condensator maar daar ook verkleurd.
Doet mij vermoeden dat die schade is van een vloeistoflekkage en niet van een elektrisch probleem.
Zo'n weerstand doormeten is simpel dus dat lijkt me dan een goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Max II EPM240T100C5 Development Board
Hieronder een afbeelding van dit populaire bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvUyP2l8fHukh96YdpPZ1RUVbp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ueVAzme1XTZ9SuoM4YyogNF.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens deze video en snip daaruit wordt er een kloksignaal op een klokpin gezet
YouTube: Procedural Logic - An Introduction To FPGA And CPLD - PyroEDU

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHl-Z75hN_srUcWC-E7vtVsK0KU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCMbFKUvOF9xJ4B47lA4fIDU.jpg?f=fotoalbum_large

Zij gebruiken een Max 3000 maar met enig pin schuiven kun je de voorbeelden ook op Max II draaien. Althans, nu blijkt dat het bord geen klok aansluitpennen heeft, dwz pin 12, 14 , 62 en 64 hebben geen externe pennetjes gekregen. Op de pinplanner kun je vinden welke de klokken zijn (CLK_n).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPN_b9eYyKnvzCVwZPyMP8hF1os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkHA9iejmeAk4tf38Jk89hSp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geprobeerd van een gewone i/o pin no. 4 een klok input te maken maar dat mislukte en ik neem aan dat dit verschuiven van klok naar i/o pin dus niet kan ?
Voor de geinteresseerde, ik heb een schema gevonden van het bord maar het vereist solderen om de CLK-pennetjes erop te zetten, op Con4 naast J2. Terwijl ik dit bord juist bestelde omdat er al headers op zitten :-(

De schema's staan hier
https://artofcircuits.com...40-cpld-development-board

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-P-__DF1-92UkRsRnt1yAWRW74=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dyDFBgxJaSBveJoGydMpAr55.jpg?f=user_large

Edit:
Rode streepje hieronder is inderdaad CLK01 oftewel pin 14.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySzXEbUc9F5jxx_3V7ICvVvM9dM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6lkTs0JEw92PQXWq2kpSQll5.jpg?f=user_large

Nog niets gesoldeerd maar met een draadje er tegen aan een kloksignaal ingevoerd en het programma draait nu zoals bedoeld. Vraag blijft wel of en hoe de clock pin vervangen kan worden door een andere pin en waarom de fabrikant niet even een paar pennetjes erop had kunnen zetten :?

Uno blink pin 13 als invoer klok signaal op de Cpld gebruikt, deze eerst via een 470 en 1K weerstand verdeeld tot 3.3 Volt.
.

[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 27-03-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:05
Hallo,

[Afbeelding]

1. een zekering.

3. Zo simpel mogelijk.

[Afbeelding]
Als ik een voedings circuit design begin ik altijd met de fuse, gevolgd door de reverse voltage protectie zodat de condensator ook beschermt is.
Een zener diode voor overvoltage protectie is ook wel handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HLJDlUFn2rJjEdCh6AuhHAik3I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2p4yghpqTaVKKY7SKvy3BVKj.png?f=user_large
De BTS4140 heeft een behoorlijk hoge aan weerstand (1Ohm)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breew
base_ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Zwart spoortje zegt niet zoveel, maak e.v.t. even schoon met alcohol, en check eerst even of er slechte soldeerverbindingen aan de onderzijde te zien zijn, o.a. bij die 5W weerstand.
SA007 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:31:

@breew Dat zwarte spoortje is wat vreemd, hij lijkt door te lopen naar een niet-bestukte condensator maar daar ook verkleurd.
Doet mij vermoeden dat die schade is van een vloeistoflekkage en niet van een elektrisch probleem.
Zo'n weerstand doormeten is simpel dus dat lijkt me dan een goed begin.
Begonnen bij de jumper en 'tegen de stroom in' alle componenten doorgemeten voor zo ver dat met een simpele multimeter kon.
Na ca. 2 uur prutsen kwam ik uit bij een viertal kleine smd-weerstandjes, waarvan er 1 oneindige weerstand had...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFqsLcroh3GM2vUpFMig4uPhxR0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7doHzMUKEYCLPqJ67eOFBCt.jpg?f=fotoalbum_medium

nu heb ik geen smd weerstandjes liggen.. maar wel een stapel 'normale' weerstandjes.. Dus maar even een dirty (tijdelijke?) fix
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdxY0J_696BRpkFVy0-xr5VUZWg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7QZmfb3HtBpX7uOc94Czdp6.jpg?f=fotoalbum_medium

En voila... de bonenmaler werkt weer... :+ :+

Blijft toch een god-like gevoel als je een apparaat gered hebt van de schroothoop met een onderdeeltje van een paar cent.

Iemand een bakkie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ho7X52lL3Y3arAitGsBezOfEtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdzIGnz64w6FVXrpiCTj0Tim.jpg?f=fotoalbum_medium

Heeft iemand een SMD weerstand 330Ohm liggen in ruil voor een envelop en een postzegel (of een kop koffie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
breew schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:50:
[...]

[...]

Heeft iemand een SMD weerstand 330Ohm liggen in ruil voor een envelop en een postzegel (of een kop koffie)?
Voor het bedrag van een kop koffie, kun je een heel assortiment bestellen tegenwoordig. :+ 8)

Nadeel is wel dat er nogal wat smaken zijn (net als koffie lol).
0603, 0805, 1206 wordt allemaal veel gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 27-03-2025 11:55 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
B_FORCE schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Voor het bedrag van een kop koffie, kun je een heel assortiment bestellen tegenwoordig. :+ 8)
I know.. zelfs bij de aldi kost een zak bonen tegenwoordig al €10...

[ Voor 9% gewijzigd door breew op 27-03-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hallo,

[Afbeelding]

1. een zekering.

3. Zo simpel mogelijk.

[Afbeelding]
Heel soms moet je niet nadenken waarom het fout gegaan is. Dit soort componenten worden amper getest en als ze getest worden zal het een simpel kortstondig iets zijn. Dan kan het wel eens gebeuren dat je een component hebt dat niet aan de specs voldoet. Als je voeding niet meer dan 30v kan geven kan een overspanning amper het probleem zijn. Is je labvoeding te simpel ontworpen kan een slecht contact van de potmeter waarmee je de spanning regelt een rare spanningspiek of dip geven.

Je kunt aan de ingang in serie met de plus een simpel diode plaatsen om bv ompoling te voorkomen en gezien het niet veel stroom zal trekken en je de spanning ver naar beneden brengt zou je ook voor de condensator in de pluslijn een weerstand van 10~33 ohm kunnen zetten waarmee je een laagdoorlaat RC filter creëert waardoor kortstondige dipjes en piekjes een beetje filtert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
breew schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:50:

Stuur me een PM, die heb ik wel voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:41
Ik wil wat deursensoren (magneetsensoren) aan een ESP8266/ESP32 hangen. Op zich lijkt dat geen probleem maar het gaat om sensoren die met dun signaalsnoer zijn gekoppeld en in sommige gevallen over langere afstanden (10-20m). Helaas, draad is niet vervangbaar of alleen met grote inspanning/gevolgen vanwege inbouw/schilderwerk, etc.

Nou begrijp ik dat ze "in principe" gewoon aan een ESP gekoppeld kunnen worden maar verder onderzoek doet vermoeden dat 3.3V misschien wat weinig is voor grote afstanden en dat er "ruis" kan ontstaan.

Moet ik omhoog naar 5V of 12V, ik lees ook eea over zenerdiodes gebruiken, meermaals uitlezen - maar ja, eigenlijk zou iedere open/sluit een "geldig" resultaat moeten opleveren.

Heeft iemand een schema over hoe die sensoren veilig (voor de ESP, piekspanningen etc) en betrouwbaar (alleen geldig aan/uit) gekoppeld kan worden?

Internet geeft allerlei suggesties maar ik heb nog geen (compleet) schema met verklaring kunnen vinden. De meesten koppelen alleen een draadje aan de GPIO en draaien maar.. Dat lijkt me dus mooi als demo, maar niet voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Wat je zoekt is een zgn schmitt trigger, bv een 74HC14 zou prima kunnen werken.
Met een beetje programmeerwerk zou je ook analoge ingangen kunnen gebruiken voor een betere signaal detectie.

Maar gezien de stromen laag zijn zal je amper een spanningsval over de koperdraden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwidow998
Dankjewel iedereen voor de reacties!
Hagdos schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Dit is juist het goeie topic hier voor!

Die chip is automotive, en daarmee zou 'ie redelijk hufterproof moeten zijn. Algemeen advies bij dit soort chips: Kijk naar het evaluation board, en kopieer dat schema/layout. In dit geval zit daar een optioneel EMI-filter in, dat gaat wel helpen bij plotselinge spikes ed.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je je labvoeding een zwieper geeft, labvoedingen zijn typisch niet zo snel dus een spike is niet voor de hand liggend. Maar dikke kans dat je daar nooit meer helemaal achter komt.
Inderdaad vond ik het ook een beetje raar, maar het zette me wel aan wat additionele veiligheden in te gaan bouwen dus dat zien we dan maar als voordeel ;)
Septillion schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:24:
@blackwidow998 Ik zie niet direct een reden waarom die buck converter de geest zou geven. Hoe veel moeite heb je gedaan in de selectie van de juist Cin, Cout en L? Want daar worden nogal wat eisen aan gesteld...

En wat is die voeding dat echt? Gewoon een losse accu?

En wat komt er aan de CAN kant aan? En waar krijgt dat zijn voeding van? Want als je dat niet isoleert heeft dat net zo hard invloed.

Helaas werken je lcsc linkjes niet dus weet nioet wat je daar wilt gebruiken.
Ik heb me er eerlijk gezegd niet al te diep in verdiept specifieke waarden te bepalen voor Cin, Cout en L, ik heb de waarden van de typical application overgenomen. Ik zal voor mijn versie 2 van het bord deze even nalopen.

De voeding is in principe gewoon een losse accu. Spannendste wat daarmee zal gebeurden is waarschijnlijk dat deze op een lader wordt aangesloten.

"En wat komt er aan de CAN kant aan? En waar krijgt dat zijn voeding van? Want als je dat niet isoleert heeft dat net zo hard invloed."

Ik weet niet helemaal wat je daarmee bedoeld. Ik gebruik in principe geen canbussignalen van het bestaande voertuig. Alle sensoren worden uiteindelijk op zelfgemaakt canbusshields aangesloten. Dus in principe is de gehele logger/sensoren en PI een op zichzelfstaand systeem.
Ik gebruik bedrading volgens de NMEA standaard. Dus de sensorshields zijn aangesloten met een M12 connector met 5 pinnen: Power (12V), Ground, Can H, Can L en Shield.

Het canbus signaal gaat uiteindelijk naar een RPI 5 die een python script draait. Deze verstuurd de data via MQTT voor live streaming en schrijft een CSV met de data.

Hier nogmaals de linkjes naar de componenten, maar dan naar de leverancier:
https://www.littelfuse.co...urface-mount/smbj/smbj33a
https://www.infineon.com/...igh-side-switch/bts4140n/
RvRijn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Als ik een voedings circuit design begin ik altijd met de fuse, gevolgd door de reverse voltage protectie zodat de condensator ook beschermt is.
Een zener diode voor overvoltage protectie is ook wel handig.
[Afbeelding]
De BTS4140 heeft een behoorlijk hoge aan weerstand (1Ohm)
Hier kan ik denk ik wel mee. Ik dacht met de BTS4140 chip meerdere vliegen in een klap te kunnen vangen maar 1 ohm sta je inderdaad wel veel warmte te maken. Wellicht met wat losse componenten dat ik een heel eind kan komen. het lukt me niet echt goede voorbeelden te vinden, zal wellicht aan mij liggen :X maar als iemand nog goede suggesties heeft verneem ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:43
die C15 in je foto lijkt me erg klein voor een 2.2uF op de ingang die je 32V wilt kunnen laten zijn. 2.2uF in hoge spanning en ik gok 0603 is prima verkrijgbaar maar dat is bij een DC bias van 0V. Zodra en 20V oid op staat blijft er maar een klein beetje capaciteit over. TI datasheet gaan meestal uit van effectieve capaciteit bij bias spanning dus dat zou ik even checken. Die bias rating zal je de spec sheet voor in moeten duiken, staat meestal een plotje in.
Om een idee te geven zie deze (0603 2.2uF 50V)
https://www.murata.com/pr...rtno=GRM188R61H225KE11%23
Blijft 300nF van over bij 30V dus ben je er eigenlijk 7-8 van nodig.

grotere package is meestal een stuk beter.

Let ook even op dat de ingangslus zo klein mogelijk tussen de ingangscondensator Vin pin van de converter en GND van de converter. Bij een buck converter is dat de balangrijkste lus om kort te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@blackwidow998 Het gaat dus niet alleen om henry / farad waardes, maar ook dus om de ESR waarde van condensator en de RMS en saturation stroomwaardes van de spoel. Dat maakt nu net de kunst bij een switch mode :)

En in bedoelde inderdaad wat er nog meer op je CAN bus komt. Want als je die aan de auto koppelt ben je weer volledig van de scheiding af. Maar als je eigen dus maakt waarbij alles uit dezelfde bron zijn voeding krijgt is dat niet zo erg. En als je al wat anders op de bus wilt aansluiten, zorg dan dat de GND ook verbonden is (en die voeding ook schoon is). Of, en dat zou ik doen als ik een RPi zou willen aankoppelen, de boel galvanisch isoleren. Dus voor de interface naar de RPi zou ik optocouplers inzetten.

Omdat je alles gewoon zelf maakt en voorziet van vaste voeding met standaard plug lijkt me het wat overdreven om alles te voorzien van bewaking. Kwaad kan het niet, maar voegt dus ook weinig toe afgezien van kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwidow998
Samoht93 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:27:
die C15 in je foto lijkt me erg klein voor een 2.2uF op de ingang die je 32V wilt kunnen laten zijn. 2.2uF in hoge spanning en ik gok 0603 is prima verkrijgbaar maar dat is bij een DC bias van 0V. Zodra en 20V oid op staat blijft er maar een klein beetje capaciteit over. TI datasheet gaan meestal uit van effectieve capaciteit bij bias spanning dus dat zou ik even checken. Die bias rating zal je de spec sheet voor in moeten duiken, staat meestal een plotje in.
Om een idee te geven zie deze (0603 2.2uF 50V)
https://www.murata.com/pr...rtno=GRM188R61H225KE11%23
Blijft 300nF van over bij 30V dus ben je er eigenlijk 7-8 van nodig.

grotere package is meestal een stuk beter.

Let ook even op dat de ingangslus zo klein mogelijk tussen de ingangscondensator Vin pin van de converter en GND van de converter. Bij een buck converter is dat de balangrijkste lus om kort te houden.
Thanks voor de info, ik zal me er eens wat meer in verdiepen. Dat van die bias rating was mij niet bekend Dit is mijn eerste zelf ontworpen/gemaakte PCB dus dat er nog ruimte voor verbetering zou zijn was al mijn verwachting.
Septillion schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:33:
@blackwidow998 Het gaat dus niet alleen om henry / farad waardes, maar ook dus om de ESR waarde van condensator en de RMS en saturation stroomwaardes van de spoel. Dat maakt nu net de kunst bij een switch mode :)

En in bedoelde inderdaad wat er nog meer op je CAN bus komt. Want als je die aan de auto koppelt ben je weer volledig van de scheiding af. Maar als je eigen dus maakt waarbij alles uit dezelfde bron zijn voeding krijgt is dat niet zo erg. En als je al wat anders op de bus wilt aansluiten, zorg dan dat de GND ook verbonden is (en die voeding ook schoon is). Of, en dat zou ik doen als ik een RPi zou willen aankoppelen, de boel galvanisch isoleren. Dus voor de interface naar de RPi zou ik optocouplers inzetten.

Omdat je alles gewoon zelf maakt en voorziet van vaste voeding met standaard plug lijkt me het wat overdreven om alles te voorzien van bewaking. Kwaad kan het niet, maar voegt dus ook weinig toe afgezien van kosten.
De RPI heeft op het (waveshare) canbusbord galvanische scheiding (optocouplers) dus dat is dan geregeld.

Ik wil wel wat bewaking toevoegen, aangezien een stekker verkeerd om aansluiten zo fout is gedaan, het zou dan jammer zijn dat alles in een keer in rook opgaat (aangezien canbus gedaisy chained is). Wellicht dat ik de bordjes/voedings opzet later voor andere doeleinden in wil zetten waarbij het wel nodig is. En het is natuurlijk om mooi om wat bij te leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@blackwidow998 Extra beveiliging en meer kennis is niets mis mee inderdaad :)

Maar zou dus beginnen om eens kritisch naar de componenten te kijken. Want zowel een accu als gewoon je labvoeding opvoeren zijn nog best schone energiebronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:05
DjoeC schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:48:
Ik wil wat deursensoren (magneetsensoren) aan een ESP8266/ESP32 hangen. Op zich lijkt dat geen probleem maar het gaat om sensoren die met dun signaalsnoer zijn gekoppeld en in sommige gevallen over langere afstanden (10-20m). Helaas, draad is niet vervangbaar of alleen met grote inspanning/gevolgen vanwege inbouw/schilderwerk, etc.

Nou begrijp ik dat ze "in principe" gewoon aan een ESP gekoppeld kunnen worden maar verder onderzoek doet vermoeden dat 3.3V misschien wat weinig is voor grote afstanden en dat er "ruis" kan ontstaan.

Moet ik omhoog naar 5V of 12V, ik lees ook eea over zenerdiodes gebruiken, meermaals uitlezen - maar ja, eigenlijk zou iedere open/sluit een "geldig" resultaat moeten opleveren.

Heeft iemand een schema over hoe die sensoren veilig (voor de ESP, piekspanningen etc) en betrouwbaar (alleen geldig aan/uit) gekoppeld kan worden?

Internet geeft allerlei suggesties maar ik heb nog geen (compleet) schema met verklaring kunnen vinden. De meesten koppelen alleen een draadje aan de GPIO en draaien maar.. Dat lijkt me dus mooi als demo, maar niet voor dagelijks gebruik.
Zoals @memphis al aangeeft is het gebruiken van een schmitt trigger een goed idee om ruis te filteren.
Als je echt bang ben dat externe ruis valse aan/uit bewegingen gaat genereren kan je een hogere spanning in combinatie met filters gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYv_SChy6h6_stDVdjhJT9NBGkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFNUhRjSP3wIQNJFijCQcfR4.png?f=fotoalbum_large

Als voorbeeld een schema op 5V signaal met een Common Mode Choke, weerstands deler om terug naar 3V3 te gaan, een condensator voor filteren en een 3V3 zener voor bescherming. Als je dit ook nog aan een schmitt trigger vast zet wordt de kans dat er een foutief aan/uit signaal gegenereerd word heel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@RvRijn @memphis Met jullie bijdragen kan ik prima aan de gang.

Uiteindelijk moeten er > 20 contacten op 2 plekken gemonitoord gaan worden (liefst met een in totaal laag verbruik). Idee is om de veranderingen via een MQ koppeling door te geven naar een Raspi voor verdere afhandeling. Het gaat goed komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Al die dingen kunnen, maar zijn wel zwaar overdreven naar mijn mening. Bovendien mis ik de belangrijkste: Zorg ervoor dat je kabels geen enorme antenne zijn. Dit doe je door de heen- en terugkabel langs elkaar te laten lopen (liefst zelfs getwist, zoals in een UTP-kabel). Als je de kabel linksom heen legt en rechtsom terug kun je wel eens rare dingen gaan zien.

Ruis op een goed gelegde kabel van 20 meter zonder grote stroorbronnen in de buurt (denk zware elektromotoren) zal niet meer zijn dan ~100mV, en dan ben ik al pessimistisch.

3.3V is dan dus ruim voldoende. De pull-upweerstand zorgt voor een redelijke last (dat helpt tegen ruis), dus kies deze schappelijk (10kR ofzo, niet 10Mega-Ohm).

Een klein C'tje (10-100nF) is wel een goed idee, dat helpt ook tegen contactdender (mechanisch stuiteren van je schakelaartje, waardoor je meerdere pulsen ziet bij 1x indrukken).

Als je die twee samen hebt moet er wel iets raars gebeuren wil een gewone digitale input vals triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Hagdos schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:23:
Al die dingen kunnen, maar zijn wel zwaar overdreven naar mijn mening. Bovendien mis ik de belangrijkste: Zorg ervoor dat je kabels geen enorme antenne zijn. Dit doe je door de heen- en terugkabel langs elkaar te laten lopen (liefst zelfs getwist, zoals in een UTP-kabel). Als je de kabel linksom heen legt en rechtsom terug kun je wel eens rare dingen gaan zien.

Ruis op een goed gelegde kabel van 20 meter zonder grote stroorbronnen in de buurt (denk zware elektromotoren) zal niet meer zijn dan ~100mV, en dan ben ik al pessimistisch.

3.3V is dan dus ruim voldoende. De pull-upweerstand zorgt voor een redelijke last (dat helpt tegen ruis), dus kies deze schappelijk (10kR ofzo, niet 10Mega-Ohm).

Een klein C'tje (10-100nF) is wel een goed idee, dat helpt ook tegen contactdender (mechanisch stuiteren van je schakelaartje, waardoor je meerdere pulsen ziet bij 1x indrukken).

Als je die twee samen hebt moet er wel iets raars gebeuren wil een gewone digitale input vals triggeren.
Ik ga de komende tijd (heb nog veel andere dingen) aan t stoeien. Kabel aanpassen is geen realistische optie. Ze waren in gebruik voor een defect geraakt Aritech alarmsysteem, het lijkt mij dat de functionaliteit voor flink minder geld en flink lager stroomverbruik ook nog eens uitgebreid kan worden. Maar, dit vergt wat geknutsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
Als het er al ligt en een beetje netjes is aangelegd is de kans groot dat kabels aanpassen ook helemaal niet nodig is, dat ze al netjes langs elkaar liggen (of zelfs de twee draden in 1 kabel hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hagdos schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:23:
Al die dingen kunnen, maar zijn wel zwaar overdreven naar mijn mening. Bovendien mis ik de belangrijkste: Zorg ervoor dat je kabels geen enorme antenne zijn.
Impedantie is het toverwoord om de gevoeligheid van signalen van buitenaf op lange kabels te bepalen.

Als het in rust om gesloten contacten gaat is dat geen probleem, dan is je impedantie heel laag. Gaat het in normale stand om open contacten moet je de impedantie laag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Hagdos schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:08:
Als het er al ligt en een beetje netjes is aangelegd is de kans groot dat kabels aanpassen ook helemaal niet nodig is, dat ze al netjes langs elkaar liggen (of zelfs de twee draden in 1 kabel hebben).
O ja, allemaal in eigen buizen en tweeling draad. Ooit (hopelijk) professioneel aangelegd.
memphis schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Impedantie is het toverwoord om de gevoeligheid van signalen van buitenaf op lange kabels te bepalen.

Als het in rust om gesloten contacten gaat is dat geen probleem, dan is je impedantie heel laag. Gaat het in normale stand om open contacten moet je de impedantie laag houden.
Check, moet ik nog nameten - zodra ik begin met het huidige te slopen ;) Ik vermoed "normally closed' want switch en contact boven elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
In open toestand is de impedantie de pull-upweerstand en de condensator die je gebruikt. Eerder genoemde waarden zijn laag genoeg om geen problemen te ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dit is wat info over Siemens' ModelSim, een simulator dat in Intel Quartus wordt gebruikt maar ik meen ook in MicroChip MPLab. ModelSim is ook los te downloaden:

https://eda.sw.siemens.com/en-US/ic/modelsim/
https://www.intel.com/con...oftware-version-18-1.html

Ik heb eerst zelf geprobeerd wat signalen in beeld te krijgen en dat lukte deels maar ben toch maar op zoek gegaan naar wat uitleg en die zijn best te vinden maar verwijzen daarin naar files die ik niet terug kan vinden, zoals in deze korte tutorial :
https://ftp.intel.com/Pub...HDL/ModelSim_Tutorial.pdf

Geen probleem dacht ik, ik copy de tekst in de pdf en maak zelf de files aan met de juiste extensies.
Dus ik copy en paste de programmas in Notepad++ maar blijkt achteraf dat dit nogal wat leesteken errors oplevert die vrijwel onzichtbaar zijn. Pas na langdurig uitzoeken en aanpassen kwam er dan dit op mijn scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8Sm2qmEiN8k09UXHygDRVZ4oDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYYyR420BaZ7i7SPL5fvfgsu.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien er nog een stuk of drie voorbeelden in die tutorial pdf staan vraag ik me af of iemand weet hoe je wel correct vanuit een pdf kan copy en pasten ?

Edit : Ik heb via Zamzar van de Pdf een Txt file laten maken, hopelijk haalt dit de kopieer fouten eruit.
Nog niet in Modelsim uitgetest maar alvast gekopieerd naar Notepad ziet het er wel beter uit.

https://www.zamzar.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj-gXCJoT-GmayBJDESf9BMKa3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQiMJkoNOgwTELE9cfR1DA4V.jpg?f=fotoalbum_large

Edit2: Helaas, maakt weinig verschil :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCYS6GQEBHcDPYlstLoS_HD6Ie8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVGVYrlb1eVBk893GGAwGz5w.jpg?f=fotoalbum_large

Gekopieerd naar ModelSim komen de zwarte blokken met de a^ ervoor in de plaats van het aanhalingsteken ' dat er zou moeten staan.
.

[ Voor 62% gewijzigd door kitao op 29-03-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ModelSim wordt niet veel gebruikt zag ik, de laatste melding daarover was 9 jaar geleden op dit subforum.
Op zich niet zo vreemd want je moet een compleet Testbench programma extra erbij schrijven om het hoofdprogramma als simulatie grafiek in beeld te krijgen.

Ik kwam nog iets anders tegen wat misschien meer gebruikt wordt, namelijk het programmeren van Pic's.
Ik heb een tijd gezocht om de juiste combinaties te vinden en misschien is het een handige tip.

Allereerst de programmeer software, het is zo dat de meest actuele versie MPLab X IDE 6.25 is.

https://www.microchip.com...urces/develop/mplab-x-ide

De PickIt 5 programmer kost 95 euro ex verzendkosten en ik heb geen kloon ervan kunnen vinden, wel van een PickIt 3 die ik onlangs heb ontvangen. Versie 6.25 heeft PickIt 3 afgestoten, je moet dan 6.20 downloaden vanaf het archief, op pagina 6.

MPLAB X IDE v6.20 is the final version with support for the PICkit™ 3 programmer

https://www.microchip.com.../archives/mplab-ecosystem

Ik ben al aardig ingeburgerd met de registers van Avr maar bij Pic's is dit toch een stuk anders dus het is handig om een IC te zoeken met veel voorbeelden en ik kwam uit op de Pic16F877 dat ongeveer vergelijkbaar is met een Atmega32 40 pinner. Hier een 20-delige cursus ervan :

https://circuitdigest.com...-with-pic-microcontroller

Er zijn natuurlijk veel andere voorbeelden van andere Pic's zoals de kleinere 16F84 maar wat ik ook merkte is dat veel programma's in een C zijn geschreven dat net weer anders is als in MPLab en dus allerlei errors oplevert.

Voor snel opzetbare simulaties is Simulide te gebruiken :

https://simulide.com/p/

Ik heb nog geen Pic IC maar ik heb een dummy test gedaan met alleen de programmer aangesloten en dat ging heel vlot, Usb kabeltje erin en extra drivers bleken niet nodig en werd meteen herkend :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4hjESpCtNtiPSOR246_1IC1xRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHyNqoyEVrz6oikTSENh40Y5.jpg?f=fotoalbum_large

Simulide >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9UQEXUuEpDE_CgYmqIfChbjs3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N98lezRyU7ZjZ6c0NVRLRPkn.jpg?f=fotoalbum_large

Zet de Hex file erin die gegenereerd is in MPLab, zet de simulatie settings op Animate en je ziet meteen of de Blink werkt met het verkleuren van de I/O pin :)

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 31-03-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:25
kitao schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:58:
ModelSim wordt niet veel gebruikt zag ik, de laatste melding daarover was 9 jaar geleden op dit subforum.
Op zich niet zo vreemd want je moet een compleet Testbench programma extra erbij schrijven om het hoofdprogramma als simulatie grafiek in beeld te krijgen.
Nou is het misschien omdat digitale hardware design voor IC's een beetje m'n dagelijks werk is, maar wat is er gek aan dat je een testbench moet schrijven om je hardware mee te verifieeren?

Wat je 'hoofdprogramma' noemt... ik vind zelf 'programma' daarvoor al het verkeerde woord, want het is een hardware-beschrijving, niet een programma dat door een processor ofzo geëxecuteerd wordt.

Maar goed, het is dus een hardware-beschrijving voor wat uiteindelijk een elektronische schakeling wordt met digitale ingangen en uitgangen. Hoe kan je nou simuleren wat dat doet en dan de in/uitgangen grafisch in beeld brengen als je niet eerst definieert wat je op de ingangen van je circuit zet?

Want dat is dus wat je in een testbench beschrijft: de klok voor je systeem, data die je het systeem in doet en alles aan verdere configuratie voor je schakeling. Pas met die informatie erbij kan een simulatiepakket bepalen wat je schakeling doet en wat er uit komt.

En Modelsim - ben er niet heel bekend mee, maar het wordt ontwikkeld door Siemens. En die staan wel bekend om hun serieuze EDA tools. Dit is geen hobby-pakket van een eenling op een zolderkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ModelSim is een module die je tegelijk met Quartus kunt downloaden en dat vrij beschikbaar staat op het internet en voor iedereen toegankelijk is net als ieder ander publiekelijk stadspark. Het zijn geen kleine pakketten en je moet van puzzelen houden om er goed gebruik van te kunnen maken maar aan de andere kant is de instapdrempel zeker niet te hoog en dat is duidelijk aangetoond in de Pyro video serie:

Daarin wordt VHDL gebruikt als taal. Programmeertaal is dan wellicht het verkeerde woord maar in syntax en gebruik zie ik geen verschil. Ook is het zo dat er in Quartus zelf een grote knop zit waar Program Device op staat :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hep_Z_Oh5mcuHIZI-N7CqwyiiBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mfx12gbqD1hMZ2iph0Ulmz8G.jpg?f=fotoalbum_large

Dat een simulatie programma input nodig heeft kan ik best volgen maar stel, ik ontwerp of modelleer een A = A' schakeling. Dan verwachtte ik dat als ik in die grafiek A met de knop Force tot een 1 maak dat de Simulator dan genoeg info heeft om zelf A' tot een 0 te maken. Dat heb ik nog niet zien gebeuren eigenlijk :|

Overigens zit ik momenteel in de garage

https://www.engineersgara...l-1-introduction-to-vhdl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:25
kitao schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:33:
Daarin wordt VHDL gebruikt als taal.
Ik ben fan van VHDL als hardware modeleertaal O+
...maar zie in de IC-design wereld toch wel met verdriet aan dat die taal aan het uitsterven is, ten gunste van met name SystemVerilog.
Programmeertaal is dan wellicht het verkeerde woord maar in syntax en gebruik zie ik geen verschil.
Nee, klopt. Het grote verschil is dat je in de manier van opschrijven je parallelisatie mogelijk maakt. Simpel voorbeeld (even snel ingeklopt, niet getest):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
library ieee;
use ieee.std_logic_1164.all;
use ieee.numeric_std.all;

entity Counter is
port (
  clk : in std_logic;
  reset : in std_logic;
  count_up : out std_logic_vector(3 downto 0);
  count_down : out std_logic_vector(3 downto 0));
end Counter;

architecture RTL of Counter is
  signal cnt_up   : unsigned(3 downto 0);
  signal cnt_down : unsigned(3 downto 0);
begin

c_up : process (clk, reset)
  begin
    if (reset='0') then
      cnt_up <= (others => '0');
    elsif rising_edge(clk) then
      cnt_up <= cnt_up + 1;
    end if;
  end process c_up;

count_up <= std_logic_vector(cnt_up);

c_down : process (clk, reset)
  begin
    if (reset='0') then
      cnt_down <= (others => '0');
    elsif rising_edge(clk) then
      cnt_down <= cnt_down - 1;
    end if;
  end process c_down;

count_down <= std_logic_vector(cnt_down);

end architecture RTL;
Da's denk ik waar hardware modelleringstalen zoals VHDL en (System)Verilog zich onderscheiden van C++ of Python: het gemak van parallelisatie beschrijven. En ik vermoed dat je in meer echte programmeertalen je ook wel dingen parallel kan laten doen (noodzakelijk zelfs, als je voordeel wil hebben van een multi-CPU systeem), maar dan is de moeilijkheid vooral dat het voor een synthese-tool als Quartus een stuk lastiger is om de code te interpreteren naar hardware.

En dat laatste is een beetje waar dit allemaal om gaat. Als ik een stuk VHDL of Verilog code lees, dan kan ik zelf zien hoe zo iets er uitziet als hardware: ik lees de code en 'zie' de flipflops, multiplexers, AND en OR gates, zou het met wat zin en tijd zo als schema kunnen uitschrijven. Het is dus een taal om hardware mee te beschrijven. Niet een taal om een programma mee te beschrijven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
@vanaalten
Dank voor je toelichting, na je post gisteren ben ik me meer gaan afvragen of het toch niet aan de instellingen ligt en na jouw vermelding Eda-tools verkreeg ik een richting waar te gaan zoeken.
Ik heb daarna het volgende geprobeerd, zonder extern voorbeeld :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QItZctGT8atspCS1w8h9SQMORVE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hoCYeOD1PCmIhAv2CAqD3yKA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EN0oqfBkGKjjp0IFEMFLU9sdOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcUxTrrOzqTeeyGghum18doe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbdbOFVwDm9AYPil4obV9xpZEn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skfmsdbwc2J69R3oxx10XySt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ2VtATWSKGt6kPITSaMmujIYK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bs8SHUrdtAsEB4TcrNbY4rDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk bleek het dus mogelijk om zonder testbench script toch een simulatiegrafiek direkt te verkrijgen rechtstreeks vanuit de compilatie van het hoofddesign. Dat design is overigens in video 7 van de Pyro-serie terug te vinden.

Zelf probeer ik niet meer om een taal te schrijven, zelfs geen Basic. Als ik het een beetje kan lezen en simpele syntax-errors eruit kan halen en eventueel iets kan aanpassen ben ik al tevreden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gewoon voor de 'leuk' en de nostalgie.
Oude, maar nog steeds werkzame elektronica in de radiotelescoop van Dwingeloo:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54424942998_a90744953c_c.jpg
Dwingeloo02 by Erik Haak, on Flickr

Was daar gisteren met een aantal schoolkinderen. Wel gaaf. Is nog steeds in gebruik. d:)b
En we hebben ff live naar een pulsar gekeken en gezien & gehoord hoe je naar de maan (!) kunt zingen en dan je eigen echo weer kunt opvangen. 8)

Wikipedia: Dwingeloo Radiotelescoop

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb weer eens niet goed opgelet en de fuckers van SpeedyBee hebben de I2C-pinnen van de µC niet beschikbaar gemaakt op de PCB van de flight controller die ik heb gekocht, dus nu wil ik aan deze LQFP64

Afbeeldingslocatie: https://estore.st.com/media/catalog/product/s/t/stm32f722ret7_2.jpg?quality=80&bg-color=255,255,255&fit=bounds&height=&width=&canvas=:

Twee draadjes solderen.. :+

Nu heb ik al wel de bekende trucs gelezen zoals het draaien van een koperdraadje om je soldeerstift heen om daar heel precies mee te kunnen 'mikken', maar ik hoor graag van anderen of ik gek geworden ben of dat ik 't gewoon moet wagen :+

Voldoende/veel flux gebruiken is ook altijd een goeie natuurlijk :P

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 04-04-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

De te solderen draadje vertinnen, en dan een beetje dik. Inderdaad fluxen, op het juiste pootje leggen en met de bout aantippen.

Zorg voor een niet al te grote vlakke punt waarmee dat kan en niet met een koperdraadje kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
't Zijn ook echt 2 pootjes naast elkaar..

Denk dat ik eerst de royaal voorvertinde pootjes op de juiste plek "bevestig" met een dotje hot glue ofzo, zodat ze niet van hun plek komen tijdens het aantippen. Of is dat een dom plan? :P

En niet klooien met een koperdraadje.. Mja, op zich zou het met genoeg flux wel goed moeten komen als ik niet al te lomp doe en ook weer niet té veel soldeer gebruik lijkt me idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Het kan wel, met wat gedoe. Ook 2 poten direct naast elkaar. Veel meer zou ik niet snel aan willen wagen.

Ik heb voor dit soort klusjes spoeldraad liggen. Dat is in de basis geëmailleerd, maar het uiteinde in een beetje tin houden op 350C+ smelt dat er af. Je kan dan het kleine uiteinde gebruiken om op normale temperatuur vast te zetten.
Ik heb altijd een ronde potlood achtige punt voor dit soort klusjes. Je hebt anders kans de andere pinnen weer te verhitten die daardoor los komen. Het is wel fragiel en een gepruts allemaal. Maar als het moet.. dan kan het wel zeker met een paar pogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewGuest
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:11
Is het een idee, als het sterk genoeg is, om de pootjes los te solderen en daarna een beetje omhoog te buigen en daar dan het draadje aan te solderen?

Ik lees dat het voor een drone is, dan is dit geen goed idee vanwege de vele dynamische krachten die pootjes te verduren krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door NewGuest op 05-04-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hans1990 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:36:
Maar als het moet.. dan kan het wel zeker met een paar pogingen.
't Moet niet, maar ik wil ook een barometer op m'n drone :+ En die gebruikt I2C.. :/

Heb ook gekeken naar het remappen van de poorten in de firmware, maar geen van de beschikbare pads kan I2C volgens de datasheet helaas :( Sowieso amper pads over..
NewGuest schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:38:
Is het een idee, als het sterk genoeg is, om de pootjes los te solderen en daarna een beetje omhoog te buigen en daar dan het draadje aan te solderen?
Hm, dat klinkt nog risicovoller als je 't mij vraagt. In theorie zou 't kunnen, de pinnen gaan als 't goed is nergens heen op de PCB.. Maar als 't niet nodig is, ga ik liever niet pogingen tot buigen doen. Dat zou immers betekenen dat ik pootjes van 0,22 mm moet gaan buigen terwijl de soldeer vloeibaar is et c. Daar voorzie ik wel problemen mee.

[ Voor 59% gewijzigd door Osiris op 04-04-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Maar schrijf je dan zelf de driver voor deze barometer? Of zit die in een soort universele firmware voor deze MCU?

Anders kan je ook overwegen om de I2c bus te bitbangen. In princiepe kan elke pin die open drain is dat wel doen. Kwestie van I2cStart, I2cStop, I2cTx en I2cRx schrijven. Ik weet niet hoe de software van die flight controller in elkaar steekt, maar als je anders de polling Hardware I2c functies ook had gebruikt is een bitbang driver niet bijzonder veel slechter o.i.d. (sommige drivers doen alles met interrupts omdat I2c best wel sloom gaat, dan is het een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hans1990 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:42:
Maar schrijf je dan zelf de driver voor deze barometer? Of zit die in een soort universele firmware voor deze MCU?
De firmware heeft alle code er al voor, sterker nog, de pinnen zijn in de config.h van mijn flight controller-board gewoon ook al toegewezen als I2C. Terwijl die dus niet eens connected zijn :P
Hans1990 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:42:
Anders kan je ook overwegen om de I2c bus te bitbangen. In princiepe kan elke pin die open drain is dat wel doen. Kwestie van I2cStart, I2cStop, I2cTx en I2cRx schrijven. Ik weet niet hoe de software van die flight controller in elkaar steekt, maar als je anders de polling Hardware I2c functies ook had gebruikt is een bitbang driver niet bijzonder veel slechter o.i.d. (sommige drivers doen alles met interrupts omdat I2c best wel sloom gaat, dan is het een ander verhaal)
De FC draait BetaFlight, dus i.p. valt alles te customisen. Maar ik ben bang dat ook bit bangen niet gaat werken, want als ik 't zo zie op de PCB heb ik maar één pad "over".. En je hebt er toch echt 2 nodig voor I2C :/

De PCB heeft pads voor 3 UARTs waarvan T1 nodig is voor de receiver, T2 voor de verbinding met de digitale VTX en T3 voor GPS. Ik kan in de firmware nergens terugvinden dat BetaFlight direct iets met Vin en Vout (V voor Video, niet Voltage) doet, ik denk dat dat via de AT7456E-chip gaat, een analoge OSD-chip.. Dus die pads kan ik niet zomaar kapen als GPIO/I2C..

Heb nog nagedacht om een ESP32-C3 ofzo te misbruiken als I2C-naar-UART-converter en dan vervolgens in BetaFlight op één UART-poort zowel de GPS die daar op hoort te draaien somehow te "muxen" met de 2 I2C-devices (barometer als ook de magnetosensor die er op zit).. Dus dat de ESP32-C3 alle 3 de devices integreert in één UART en dat BetaFlight dat dan weer uit elkaar weet te plukken..

Maar toen dacht ik, 2 draadjes solderen is wss makkelijker :+

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 04-04-2025 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Osiris schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:28:
dus nu wil ik aan deze LQFP64

Twee draadjes solderen.. :+
Twee hele dunne vertinde draadjes met kapton tape zo vastplakken dat ze ertegenaan zitten, met gewette soldeertip en flux aantippen en klaar 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:43
Geëmailleerde draad is idd perfect daarvoor en dan iets van awg36 of dunner. Wat ik in zo'n geval meestal doe is hele chip eraf pinnetjes buigen er weer op en draad op pinnetje solderen. Maar heteluchtbout is daar wel een must voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik heb nog wat oude multi-ader kabels zoals oude VGA-meuk liggen, ik ga er vanuit dat daar ook vrij dunne aders in zitten. Ergens tussen 26 AWG en 36 AWG hoop ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
In een vorige post had ik het over een extern kloksignaal op het EPM240T100C5 bordje en dat de aansluitpinnen voor de klokken nalatig door de fabrikant niet erop zijn gezet .
Het blijkt nu, zoals verwacht eigenlijk, dat je geen externe klok nodig hebt, althans niet op pin 12 Clk_0.
Voor meer info kijk deze twee videos waar een intern kloksignaal direkt naar een Blink Led-pin wordt gevoerd
YouTube: Quartus Prime Lite & CPLD Alter/Intel MAX II (2)
Dit is de gehele speellijst van 31 videos
https://www.youtube.com/p...HhqduJZ5UNIgL5g9ytsVKk6UR

Dit is het delay ontwerp dat in feite uit 25 stuks 2_delers bestaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVeJGYO8wsnqH_10vAj3vPo7JXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xrx1ir2BwJbUbG6dzeqJDCwB.jpg?f=fotoalbum_large

verilog:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
module Blink(clk,led);

input clk;
output reg led;
reg[24:0] cnt;

always @(posedge clk) begin
cnt<=cnt+1 'b1;
led <=cnt[24];

end

endmodule

Ik heb berekend het volgende : 2^24 x 1.5 Hz = 25 MHz.
De EPM heeft een kristal van 50 MHz dus dat klopt aardig.
De 1.5 Hz heb ik met een LA gemeten :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjoA1PqWXjNk8SMooJ9Q9gdZHEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKI3xkHEuRMYhsX9FoLug8J2.jpg?f=fotoalbum_large

Dit bespaart dus een externe klokgenerator en ik hoef geen hete soldeerbout op het bordje te branden. Overigens heb ik hetzelfde bord gevonden met klokpinnen, in het midden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybslX1M7Om6qWowAt2IZejaRmWc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5wjOZuCViBw4FIqVjCUyqFXj.jpg?f=user_large

De videos zijn in het Spaans maar met ondertiteling is het best te volgen :)

Nadeel is waarschijnlijk wel het volgende :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jt0vI4CDJPf_7n9g5-0EZDxsFA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bnymkCJMKsMxEVYksVfWAoow.jpg?f=user_large

Het delaytje hapt 26 van de 240 L.E. weg :/

Voor een meer systematische benadering zie de Quartus handleiding

https://www.intel.com/con...19-4/introduction-to.html

----------------------------------------

Koopje, nog geen 9 dollar :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-41eRHRgtBa5djSbk9qsZ0wbd4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hf9eJUdnMgk1UXBpNW5wCjmA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwaT9Y9TLx40zsgbZk0C0SH14BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ronFN3CKVaCxeetHR2OtijdX.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.terasic.com.t...age=English&CategoryNo=13

Hoe ze aan zulke prijzen komen is mij een raadsel, draadjes van Kryptonite ofzo

[ Voor 38% gewijzigd door kitao op 05-04-2025 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
base_ schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 02:57:
[...]

Twee hele dunne vertinde draadjes met kapton tape zo vastplakken dat ze ertegenaan zitten, met gewette soldeertip en flux aantippen en klaar 😅
Hm, zo "simpel" was het idd. Wel gepriegel uiteraard en met hot glue omdat ik geen kapton tape heb liggen, maar m'n BME280 wordt door BetaFlight herkend, dus I2C werkt *O*

2 draadjes uit een VGA-kabel gehaald idd, denk AWG 32 (ongeveer 0,2 mm diameter). Met krimpkousjes de 2 draadjes naast elkaar gefixeerd en met pincet de 2 vertinde aders op de juiste manier en afstand gebogen.. Hot glue op de PCB, draadjes er direct opgepleurd in de juiste positie, wachten tot de hot glue hard was, met pincet de aders nog even op de exact juiste plek gedrukt, soldeerbout er tegenaan et voila :Y)

De GPS-module die nog onderweg is, heeft een andere barometer, maar da's kwestie van BetaFlight met de juiste opties compilen :)

Maar ik ben blij :D Hoezo "I2C Not supported" SpeedyBee, fuck jullie :+

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 05-04-2025 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:53
Waar komt die AWG ellende de laatste tijd vandaan? Dat zijn 'Freedom Units'

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mja, true, maar wordt toch ook wel wijdverspreid gebruikt. Anders moet je 't weer over 0,2032 mm hebben enzo :+ Bekt toch wat minder makkelijk :P

Maargoed, ik wil ook best IEC 60228 gebruiken hoor, maar die lijkt pas bij 0,5 mm2 te beginnen? ;)

Hmm, "class 6" lijkt wel lager te gaan, maar heb nog geen 0,2 mm diameter gevonden.

[ Voor 41% gewijzigd door Osiris op 05-04-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:53
Je mag best afronden op 1 of 2 cijfers na de komma ;)
Voor dat soort kleine touwtjes is diameter de norm ipv de oppervlakte.

[ Voor 7% gewijzigd door Sine op 05-04-2025 18:47 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Heeft iemand dit setje al eens gebruikt ? Het is een ICD2 Programming Adapter for PicKit2 en 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlFw7KBpqf-VQIzqZ3U8QJ4gfy8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IEf5o6fQZF79PPbvhYsNEDCh.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6OqldxPpRNVf9e6WriIqqgi0xw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WLqPU172DSVWGyMSEwH9PMBq.jpg?f=user_large

Op de achterkant zie je waar de IC zou moeten worden geplaatst, ik heb hiervoor een P16F57 (28-pin) die ook op de Basic Stamp zit en een P16F877A (40-pin) is besteld.

Aangezien het als setje wordt verkocht verwachtte ik Plug & Play maar helaas, ik heb het uiteindelijk maar met losse draadjes verbonden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGhwCFprCKu2eJX1N4d64A5dQaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BORVC27Q810dmqFqrOSuY5B.jpg?f=fotoalbum_large

Het verschil met de set-opstelling is dat er extern 5V voeding erbij wordt gezet aangezien blijkbaar de programmer niet genoeg spanning levert voor de chip? :?
Meestal zit er dan op de Zif-adapter een 5V jack maar ik zie zelfs geen aansluitpin voor Vdd en Vss, laat staan voor een kristal en een schemaatje van de adapter is ook nergens te vinden.

Er is wel een andere versie maar ik kocht niet voor niets het setje als geheel :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mG1CMv9m0DHxbEP22_Se3fp998=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BKgEKFXXa5KzEWxUKXFv4dOr.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 06-04-2025 15:41 ]

Pagina: 1 ... 110 ... 112 Laatste