Het kan hier toch gewoon prima? Is hartstikke ontopic imo
Ja hoor, kan gewoon hier vermeld worden
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Android 5.1.1 werkt lekker. Maar dat deed Android 5.0.x ook al. Hoop dat de accuduur nog iets verbeterd is. Lange opladen is ook irritant. Over het algemeen zeker tevreden, voornamelijk aangeschaft voor het testen van de tablet layouts van mijn Android apps.
Merk wel dat veel apps vaak niet een goede layout hebben voor tablets. Bij iOS toch beter geregeld.
Merk wel dat veel apps vaak niet een goede layout hebben voor tablets. Bij iOS toch beter geregeld.
Ik krijg zojuist de ota 5.1.1 binnen
(ik moet nog even wachten met updaten
accu is 30%, beter even laden)
(ik moet nog even wachten met updaten
[ Voor 62% gewijzigd door DummyXL op 14-05-2015 22:01 ]
Hier had een inspirerende tekst kunnen staan.
Net de 5.1.1 update binnen gekregen. Werkt nu echt snel, geen enkele lag meer. Wel het gevoel dat tablet wat warmer wordt, had ik niet bij 5.0.2. Niet problematisch, merk het. Ziggo TV had reset na paar seconden kijken. Baalde, dacht aan bug maar na wat rond zoeken app vervangen voor Horizon en TV werkt nu ook. Wel gevoel dat accu sneller leeg gaat. Kan daar pas wat zinvols over zeggen na paar dagen.
Kortom, all OK en fantastisch tablet. Ben er heel happy mee.
Kortom, all OK en fantastisch tablet. Ben er heel happy mee.
Gisteren de 5.1.1 via OTA aangeboden gekregen, tijdens installatie het android-poppetje met een rood driehoekje en een uitroepteken erin.
Na een reboot stond 5.0.2 er nog steeds op.
Net werd 5.1.1 wederom aangeboden, zelfde probleem.
Ik heb mijn Nexus 9 niet geroot oid, dus je zou verwachten dat die update smoot gaat verlopen, helaas dus al 2 keer niet bij mij.
Iemand anders hier ook ervaringen mee?
Ik heb mijn Nexus 9 niet geroot oid, dus je zou verwachten dat die update smoot gaat verlopen, helaas dus al 2 keer niet bij mij.
Hier hetzelfde probleem, maar dan met de 5.0.2 update. Ook niet geroot oid, helemaal 'origineel'...Schmitzel schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:36:
Gisteren de 5.1.1 via OTA aangeboden gekregen, tijdens installatie het android-poppetje met een rood driehoekje en een uitroepteken erin.
Heb jij ook een Nexus 9 van de eerste lichting?gabberjoost schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:37:
[...]
Hier hetzelfde probleem, maar dan met de 5.0.2 update. Ook niet geroot oid, helemaal 'origineel'...
Dat durf ik niet te zeggen, ik ben iig. niet meteen naar de winkel gerent om er één te halen.Schmitzel schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:40:
[...]
Heb jij ook een Nexus 9 van de eerste lichting?
Hoe kan je dat zien van welke lichting 'ie is?
Zou je misschien kunnen kijken in de bootloader welke versie je hebt (als de tablet uit staat power en volume down ingedrukt houden) en ook kijken welke versie van de recovery je op je tablet hebt staan?gabberjoost schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:41:
[...]
Dat durf ik niet te zeggen, ik ben iig. niet meteen naar de winkel gerent om er één te halen.
Hoe kan je dat zien van welke lichting 'ie is?
Er was ergens in het begin een update waar het niet helemaal lekker ging met de recovery updaten, misschien dat dat bij jou ook niet goed gegaan is.
Ik verwacht dat bij mij ook het geval is, met die recovery,Zou je misschien kunnen kijken in de bootloader welke versie je hebt (als de tablet uit staat power en volume down ingedrukt houden) en ook kijken welke versie van de recovery je op je tablet hebt staan?
Er was ergens in het begin een update waar het niet helemaal lekker ging met de recovery updaten, misschien dat dat bij jou ook niet goed gegaan is.
Net wederom 5.1.1 aangeboden gekregen:
Resultaat, wederom Android mannetje, met rode driehoek en daaronder de melding: Fout!
Device vervolgens opnieuw opgestart en naar de bootloader gegaan. HBOOT-3.43.0.0114
Als Ik vervolgens voor recovery kies krijg ik weer dat bekende Android mannetje met de rode driehoek, maar dan met de melding: Geen opdracht.
Hmmm... dat lijkt erop dat Google weer een fout heeft gemaakt met de OTA. Je kan of je bootloader unlocken en handmatig flashen, of nog even wachten tot hier wat meer informatie over is. Waarschijnlijk zal er binnen een aantal dagen een nieuwe OTA worden gepushed.Schmitzel schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:36:
[...]
Ik verwacht dat bij mij ook het geval is, met die recovery,
Net wederom 5.1.1 aangeboden gekregen:
Resultaat, wederom Android mannetje, met rode driehoek en daaronder de melding: Fout!
Device vervolgens opnieuw opgestart en naar de bootloader gegaan. HBOOT-3.43.0.0114
Als Ik vervolgens voor recovery kies krijg ik weer dat bekende Android mannetje met de rode driehoek, maar dan met de melding: Geen opdracht.
Verwijderd
Nou sinds 5.1.1 opeens heel veel last van random reboots. Alles schoon geïnstalleerd via fastboot. Hopelijk ligt het probleem aan mijn tablet, anders is google niet goed bezig met updates tegenwoordig.
Ja, inderdaad. Ik heb er ook al meerdere gehad inmiddels. Wist eerst niet wat me overkwam toen ik die swirl ineens zag... Ik had het terwijl ik zat te browsen met Opera.
Ik heb eergister deze tablet gekocht voor €270 bij de Mediamarkt (16gb showmodel zonder krasjes, wel beetje vies). Bevalt prima tot nu toe. Heb de update nog niet binnen.
Wel word de tablet heel snel vies. Ik wist dit al via wat reviews, maar dat de achterkant zo gevoelig zou zijn voor vingerafdrukken e.d. had ik niet verwacht. Ook heb ik af en toe rare haperingen, bijvoorbeeld als ik van app wissel.
Ik doe ongeveer een dag met de accu na 4/5 uur actief gebruik. Is dit normaal?
Wel word de tablet heel snel vies. Ik wist dit al via wat reviews, maar dat de achterkant zo gevoelig zou zijn voor vingerafdrukken e.d. had ik niet verwacht. Ook heb ik af en toe rare haperingen, bijvoorbeeld als ik van app wissel.
Ik doe ongeveer een dag met de accu na 4/5 uur actief gebruik. Is dit normaal?
Heb gister de update gekregen naar 5.1.1. Nog geen problemen gehad, en de haperingen zijn volgensmij voor het grootste deel weg. Ik zal deze post bijwerken mocht dat veranderen. Alles is stock, geen root.
Bij mij zijn de prestaties sinds 5.1.1 ook een stuk beter! Eigenlijk heb ik nu geen last meer van haperingen.
Ik vind wel dat ie nog steeds traag is als ik bijvoorbeeld een aantal apps update via de Play Store. Dat kan best lang duren en is op mijn Moto X veel sneller.
Ik vind wel dat ie nog steeds traag is als ik bijvoorbeeld een aantal apps update via de Play Store. Dat kan best lang duren en is op mijn Moto X veel sneller.
Hier werkt de update ook prima, maar ik had verwacht dat de codering van gegevens uitgeschakeld kon worden na de update 5.1. Helaas niet mogelijk en het opstarten duurt daarom nog steeds lang.
Kan er met 5.1.1 nu wel het volledige spectrum van 5GHz WiFi worden gebruikt? Met <= 5.0.2 wordt alleen 36 t/m 52 oid weergegeven ipv 36 t/m 140 zoals bij m'n Nexus 5.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Draai al weer een weekje 5.1.1, maar ik vind het aantal haperingen nog niet echt minder worden...
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Sinds gisteren 5.1.1 ota ontvangen en geïnstalleerd. Nu willen veel apps niet meer openen. Alleen de wittte achtergrond + gekleurde statusbalk, en daarna sluit de app direct weer. Camera/Youtube/Hangout/Twitter/FB. Zelfs met factory reset... 
Update: Met complete nieuwe factory image lijkt het weer goed te werken, geïnstalleerd met oa de commando's vanuit deze post van Kiwi.
Update: Met complete nieuwe factory image lijkt het weer goed te werken, geïnstalleerd met oa de commando's vanuit deze post van Kiwi.
[ Voor 30% gewijzigd door WorldWideWait op 20-05-2015 16:19 ]
Gisteren de Nexus 9 op de kop getikt bij de MM voor 270, meteen geupdate naar 5.1.1 en tot nu toe dik tevreden en nog geen problemen ervaren.
M'n eigen vraag dan maar even beantwoorden, aangezien ik gister de OTA naar 5.1.1 heb ontvangen.Laguna schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:39:
Kan er met 5.1.1 nu wel het volledige spectrum van 5GHz WiFi worden gebruikt? Met <= 5.0.2 wordt alleen 36 t/m 52 oid weergegeven ipv 36 t/m 140 zoals bij m'n Nexus 5.
Met 5.1.1 op de Nexus 9 kan je nog steeds alleen gebruik maken van UNII-1 kanalen, waar ik bij m'n Nexus 5 ook van alle UNII-2 kanalen gebruik kan maken.
• UNII-1/Lower Band (5.150 to 5.250 GHz) Non-overlapping channels 36, 40, 44, 48
• UNII-2/Middle Band (5.250 to 5.350 GHz) Non-overlapping channels 52, 56, 60, 64
• UNII-2 Extended (5.470 to 5.725 GHz) Non-overlapping channels 100, 104, 108, 112, 120, 124, 128, 136, 140
• UNII-3/Upper Band (5.725 to 5.825 GHz) on-overlapping channels 149, 153, 157, 161, 165
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Dat heeft denk ik te maken met wetgeving. In andere landen mag je andere frequenties gebruiken. Volgens mij in bijvoorbeeld GB mag je wel die andere kanalen gebruiken.
Kijk eens op je Nexus 5 welke versie van de software je hebt, en vergelijk die met je Nexus 9.
Kijk eens op je Nexus 5 welke versie van de software je hebt, en vergelijk die met je Nexus 9.
Goed mogelijk vwb wetgeving, maar dat is in Nederland iig niet aan de orde (mogelijk wel in de US).Jelte schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:40:
Dat heeft denk ik te maken met wetgeving. In andere landen mag je andere frequenties gebruiken. Volgens mij in bijvoorbeeld GB mag je wel die andere kanalen gebruiken.
Bij mijn Nexus 5 heb ik bij mijn weten altijd gebruik kunnen maken van de hogere kanalen (zit momenteel op Android 5.0.1, vanmiddag even upgraden naar 5.1.1) en bij mijn Nexus 9 heb ik nooit gebruik kunnen maken van de hogere kanalen, zowel met Android 5.0, 5.0.1, 5.0.2 en nu 5.1.1. De versie heeft er dus niks mee te maken. Het is mij een raadsel waarom Google dit moedwillig heeft uitgeschakeld bij de Nexus 9.
ja ze hebben er vast bij stilgestaan en echt gedacht 'hmm, laten wij Nexus 9 bezitters eens gaan pesten en deze kanalen lekker uitzetten. *gniffel*"Laguna schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:09:
[...]
Het is mij een raadsel waarom Google dit moedwillig heeft uitgeschakeld bij de Nexus 9.
Bij welke mm heb je deze gehaald?DigitalError schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 06:48:
Gisteren de Nexus 9 op de kop getikt bij de MM voor 270, meteen geupdate naar 5.1.1 en tot nu toe dik tevreden en nog geen problemen ervaren.
Mmmm moet maar eens naar Dord rijden is maar een stukje vanaf Rotterdam.
Mijn nexus werkt op WiFi belabberd. Ik heb een factory reset gedaan en DAT helpt even. Een herstart werkt ook even. Maar na een paar uur begint de ellende weer. Tweakers front page laden duurt we'll 15 seconden, YouTube idem, en de thumbnails laden maar voor de helft. DNS al op google gezet, maar DAT helpt niet. Iemand enig idee, ik wordt hier horendol van
Router een keer resetten? En is het probleem pas opgetreden na update?
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Ik heb mijn fritz box al herstart, maar DAT hielp niet. Ik heb de nexus 9 nog maar net, dus heb ik alleen significante werktijd met 5.1.1. Maar de link met de router en provider (xs4all) deden me denken dat het wellicht aan ipv6 lag. De uitgezet en nu lijkt het probleem verdwenen. Maar wat gaat er dan mis met ipv6?
[ Voor 39% gewijzigd door robhuls op 25-05-2015 14:47 . Reden: ipv6 toegevoegd ]
Ik ben aan het kijken voor de N9 als vervanger van mijn huidige die te oud/traag wordt en waarvan de wifi kaduuk is. Maar ik lees in de reviews vrij veel over lightbleeding, lang opladen en warm worden. Zijn deze problemen ondertussen al opgelost in met nieuwe revisies, of bestaan ze nog steeds?
Ik heb die van mij vorige week opgepikt bij de MM, maar heb al deze punten. Heb alleen even het serienummer niet bij de hand nu (zit op het werk).preske schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 01:38:
Ik ben aan het kijken voor de N9 als vervanger van mijn huidige die te oud/traag wordt en waarvan de wifi kaduuk is. Maar ik lees in de reviews vrij veel over lightbleeding, lang opladen en warm worden. Zijn deze problemen ondertussen al opgelost in met nieuwe revisies, of bestaan ze nog steeds?
Ik heb al sinds het begin (gelijk gekocht bij release) geen last van lightbleeding en lang opladen (wat is lang als je 8 uur slaapt?). Warm worden in het begin wel, maar inmiddels al een tijd geen last meer van.preske schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 01:38:
Er wordt online natuurlijk gefocused op de nadelen van elk apparaat. En als je zelf op die nadelen gaat focussen zul je ze waarschijnlijk ook wel ontdekken (de andere kant van bij sterrenlicht gesmede zilveren kabels).
En moet je mij dan maar geloven? Dat zul je zelf in moeten schatten. Ik zou in ieder geval niet weten welke andere tablet ik zou moeten hebben (3:4 android).
Lang opladen klopt, kun je aardig verkorten door de standaard lader met een veel kortere kabel te gebruiken.
Ik laad mijn N9 vaak op met de standaard lader, en dan een kort (20 cm) kabeltje dat bij zo'n accupack zat.
Die zijn ook niet te dun. Door die dikte en de korte lengte krijg je minder weerstand in de kabel, waardoor het laden bij mij in elk geval tot 50% sneller gaat..
Ik laad mijn N9 vaak op met de standaard lader, en dan een kort (20 cm) kabeltje dat bij zo'n accupack zat.
Die zijn ook niet te dun. Door die dikte en de korte lengte krijg je minder weerstand in de kabel, waardoor het laden bij mij in elk geval tot 50% sneller gaat..
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Dat heeft in dit geval niets met de lengte dan wel dikte van de kabel te maken, het gaat puur om welke contacten er gebruikt worden. Specifieke laadkabels (waarbij de data pins niet gebruikt worden) leveren namelijk meer dan zogeheten datakabels.DaRoot schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:31:
Lang opladen klopt, kun je aardig verkorten door de standaard lader met een veel kortere kabel te gebruiken.
Daar kwam ik achter in mijn zoektocht bij een USB lader voor in m'n auto waarbij mijn Nexus 5 nog voldoende werd opgeladen tijdens het navigeren, uiteindelijk bleek een charge only kabel de oplossing.
Dat betwijfel ik. Ik heb die korte kabel even niet bij de hand om te testen, maar ik weet wel uit ervaring dat het laden met een langere kabel (3 meter) dan de standaard kabel, nog weer langer duurt..Laguna schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:42:
[...]
Dat heeft in dit geval niets met de lengte dan wel dikte van de kabel te maken, het gaat puur om welke contacten er gebruikt worden. Specifieke laadkabels (waarbij de data pins niet gebruikt worden) leveren namelijk meer dan zogeheten datakabels.
Daar kwam ik achter in mijn zoektocht bij een USB lader voor in m'n auto waarbij mijn Nexus 5 nog voldoende werd opgeladen tijdens het navigeren, uiteindelijk bleek een charge only kabel de oplossing.
En beide kabels kun je ook data mee overzetten, dus in essentie zelfde bezetting, alleen langer.
Dus lengte en dikte zijn wel degelijk van invloed.
Die conclusie is nogal kort door de bocht. Dat is de ervaring die jij hebt met de kabels die je tot je beschikking hebt.
In het algemeen maakt het meer uit hoe de kabel gebouwd is. Er zijn genoeg onderzoekjes op internet te vinden.
Voorbeeld: http://thewirecutter.com/reviews/best-micro-usb-cable/
In het algemeen maakt het meer uit hoe de kabel gebouwd is. Er zijn genoeg onderzoekjes op internet te vinden.
Voorbeeld: http://thewirecutter.com/reviews/best-micro-usb-cable/
Ja bij een lengte van 3 meter is het mogelijk dat het misschien wat langer duurt, maar de hoeveelheid stroom die door de kabel gaat is niet zo danig hoog dat een iets dikkere koperdraad een verschil gaat maken. Hoe weet je trouwens dat de kabel die dikker is van een dikkere koperdraad is voorzien, heb je ze doorgeknipt?DaRoot schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:10:
[...]
Dat betwijfel ik. Ik heb die korte kabel even niet bij de hand om te testen, maar ik weet wel uit ervaring dat het laden met een langere kabel (3 meter) dan de standaard kabel, nog weer langer duurt..
En beide kabels kun je ook data mee overzetten, dus in essentie zelfde bezetting, alleen langer.
Dus lengte en dikte zijn wel degelijk van invloed.
Niet doorgeknipt nee.Laguna schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:29:
[...]
Ja bij een lengte van 3 meter is het mogelijk dat het misschien wat langer duurt, maar de hoeveelheid stroom die door de kabel gaat is niet zo danig hoog dat een iets dikkere koperdraad een verschil gaat maken. Hoe weet je trouwens dat de kabel die dikker is van een dikkere koperdraad is voorzien, heb je ze doorgeknipt?
Laatst bij kennissen met een Nexus 7 hoorde ik de opmerking dat het laden van die tablet af en toe een halve dag of langer in beslag zou nemen. Ik zag dat ze de tablet oplaadden met de laders van hun Samsung Galaxy telefoons, die hebben ook erg dunne snoertjes. Toen geadviseerd om met een andere USB kabel en die lader te gaan werken, tijd om op te laden was toch beduidend korter..
Als de hoeveelheid stroom niet zodanig hoog is dat de dikte verschil maakt, hoe verklaar jij het behoorlijke verschil in oplaadtijd? Lengte van de snoeren was in die gevallen praktisch hetzelfde, en ook dezelfde lader.
Goede tip! Ga ik vanavond eens proberen..wortelsoft schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:43:
Google Play: CurrentWidget: Battery Monitor
Is een handige widgets om de laadstroom te tonen.
@DaRoot
Mijn verklaring had ik reeds gegeven.
Mijn verklaring had ik reeds gegeven.
Klopt, heb ik toentertijd ook gebruikt om na te gaan welke auto oplader geschikt was. Scheelde me wat ritjes op en neer naar Informatique.wortelsoft schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:43:
Google Play: CurrentWidget: Battery Monitor
Is een handige widgets om de laadstroom te tonen.
Iemand die weet wanneer er weer een update komt om de fout te repareren dat vele nexus 9 niet naar 5.1.1 kunnen upgraden ?
Ik heb zelfs een schone factory reset gedaan en dit hielp niet..
Via de Wugfresh Toolkit al eens geprobeerd?Rockvee2 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:15:
Iemand die weet wanneer er weer een update komt om de fout te repareren dat vele nexus 9 niet naar 5.1.1 kunnen upgraden ?
De laders van telefoons leveren vaak maar 1000mA, terwijl een tablet lader 1500mA of zelfs 2000mA levert. Dit staat los van de dikte van de snoertjes. Daarom geen telefoonladers gebruiken voor je tablet op te laden. Kan de laadtijd al gauw verdubbelen.DaRoot schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:55:
[...]
Niet doorgeknipt nee.
Laatst bij kennissen met een Nexus 7 hoorde ik de opmerking dat het laden van die tablet af en toe een halve dag of langer in beslag zou nemen. Ik zag dat ze de tablet oplaadden met de laders van hun Samsung Galaxy telefoons, die hebben ook erg dunne snoertjes. Toen geadviseerd om met een andere USB kabel en die lader te gaan werken, tijd om op te laden was toch beduidend korter..
Als de hoeveelheid stroom niet zodanig hoog is dat de dikte verschil maakt, hoe verklaar jij het behoorlijke verschil in oplaadtijd? Lengte van de snoeren was in die gevallen praktisch hetzelfde, en ook dezelfde lader.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
In mijn tekst bedoelde ik: dezelfde lader, en ander snoer.. laden ging meteen sneller..Xanion schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:22:
[...]
De laders van telefoons leveren vaak maar 1000mA, terwijl een tablet lader 1500mA of zelfs 2000mA levert. Dit staat los van de dikte van de snoertjes. Daarom geen telefoonladers gebruiken voor je tablet op te laden. Kan de laadtijd al gauw verdubbelen.
Het grootste probleem met het opladen heeft niks te maken met kabeltjes of opladers, de Nexus 9 laad op met maar 1A 1.5A, terwijl de meeste tablets met 2A of zelfs 2,3A worden opgeladen. Dit wordt gelimiteerd in de kernel, en een lader boven de 2A heeft dus vrij weinig effect.
Ik heb zelf de ElementalX kernel draaien, en daar is de laadtijd gewoon 2x zo snel, omdat ik ook een 2A lader kan gebruiken.
Ik heb zelf de ElementalX kernel draaien, en daar is de laadtijd gewoon 2x zo snel, omdat ik ook een 2A lader kan gebruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door Kiwi op 28-05-2015 12:42 ]
Dat zou ik zeer raar vinden. Bij mijn Nexus9 is een lader meegeleverd die 1500mA levert, en volgens jou leveren ze dus een lader mee die meer kan leveren als dat de Nexus mag krijgen.Kiwi schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:38:
Het grootste probleem met het opladen heeft niks te maken met kabeltjes of opladers, de Nexus 9 laad op met maar 1A, terwijl de meeste tablets met 2A of zelfs 2,3A worden opgeladen. Dit wordt gelimiteerd in de kernel, en een lader boven de 2A heeft dus vrij weinig effect.
Daarnaast, als ik de Nexus9 aan de 1,5A lader leg is ie binnen 4 uur vol. Hang ik deze aan een 1A lader geeft ie een laadtijd van meer dan 8uur aan.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Je hebt gelijk, ik dacht dat het limiet 1A was, maar het blijkt 1,5A (of 1,45A) te zijn. Het is dus nog steeds wel gelimiteerd in de kernel (i.i.g. tot 5.0.1).Xanion schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:17:
[...]
Dat zou ik zeer raar vinden. Bij mijn Nexus9 is een lader meegeleverd die 1500mA levert, en volgens jou leveren ze dus een lader mee die meer kan leveren als dat de Nexus mag krijgen.
Daarnaast, als ik de Nexus9 aan de 1,5A lader leg is ie binnen 4 uur vol. Hang ik deze aan een 1A lader geeft ie een laadtijd van meer dan 8uur aan.
Nee, maar ik zie dat dat een uitgebreide toolkit en ben bang mijn tablet te bricken . Ik wacht tot er een update is . Toch bedankt
"Android M krijgt ook een verbeterd energiebeheer. Via de nieuwe feature doze kan Android M leren wanneer bijvoorbeeld een tablet niet gebruikt wordt en wanneer wel, onder andere via de bewegingssensor. Android kan bepaalde apps en diensten afsluiten en de tablet in deep sleep brengen op dergelijke momenten. Een Nexus 9 met ingeschakelde doze-modus zou tot twee maal langer werken op een volle accu."
Nou ik ben benieuwd, hebben ze eigenlijk een datum genoemd vanaf wanneer we Android M als preview kunnen gebruiken?
Derde kwartaal dus, had er overheen gelezen.
nieuws: Google toont features van Android M
Nou ik ben benieuwd, hebben ze eigenlijk een datum genoemd vanaf wanneer we Android M als preview kunnen gebruiken?
Derde kwartaal dus, had er overheen gelezen.
nieuws: Google toont features van Android M
[ Voor 14% gewijzigd door RubenSaurus op 28-05-2015 19:44 ]
Ik ga zometeen de Android M preview erop zetten, mocht het lukken zal ik een soort van mini-review hier achterlaten!
Edit: De preview is hier te vinden.
Edit 2: Ik zit in een bootloop. Ga het nog 1 keertje proberen, anders geef ik het op.
Edit 3: Het is gelukt! De standaard bestanden en aanwijzingen die Google meegeeft zijn niet compleet, ik zal morgen uitleggen hoe en wat.
Edit 4: Ze zijn schijnbaar wel compleet, maar het lukt bij mij niet op de complete .zip in een keer te installeren.
Edit 2: Ik zit in een bootloop. Ga het nog 1 keertje proberen, anders geef ik het op.
Edit 3: Het is gelukt! De standaard bestanden en aanwijzingen die Google meegeeft zijn niet compleet, ik zal morgen uitleggen hoe en wat.
Edit 4: Ze zijn schijnbaar wel compleet, maar het lukt bij mij niet op de complete .zip in een keer te installeren.
[ Voor 74% gewijzigd door Frikandel op 29-05-2015 00:41 ]
Ben benieuwd naar je bevindingen!lantaarnappel schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:20:
Ik ga zometeen de Android M preview erop zetten, mocht het lukken zal ik een soort van mini-review hier achterlaten!
Bedankt voor de link. 5.1 vind ik nog niet echt goed werken, dus wilde toch al een Factory reset doen..
Ik laat de review even achterwege, aangezien tweakers al een uitgebreide heeft gedaan.
Hier zijn wat bugs:
-Bluetooth wil niet verbinden/het doet moeilijk
-Bij het verbinden met een computer komt er geen optie om het als opslag te weergeven. Ook is de USB-Computerverbinding optie nergens te vinden. Dit is verstopt in het ontwikkelaarsmenu onder 'USB-Configuratie'
-Memory leak. Het systeem gebruikt ongeveer 1gb ram.
-Google Now en de foto's haperen heel erg
-Naar beneden scrollen voor apps voelt erg onnatuurlijk, en de letters van het alfabet staan ook niet naast de apps zoals bij de telefoons
Kleine voordelen die niet in de tweakers review stonden:
-Bij het overzicht van het geheugen staat nu het gemiddelde werkgeheugen dat de app gebruikt en het maximum.
-De notificatiebar komt nu naar beneden op de plaats waar je hem naar beneden haalt, hij zit dus niet meer standaard in het midden
-Foto app is erg overzichtelijk en fijn te bedienen
-Er is een donker thema verstopt in het ontwikkelaarsmenu. Dit heeft tot nu toe alleen effect op de instellingen.
-De tijd op het lockscreen is beter zichtbaar.
Ik voeg later nog foto's en eventueel bugs toe.
Edit: Hier zijn foto's (album)!
Hier zijn wat bugs:
-Bij het verbinden met een computer komt er geen optie om het als opslag te weergeven. Ook is de USB-Computerverbinding optie nergens te vinden. Dit is verstopt in het ontwikkelaarsmenu onder 'USB-Configuratie'
-Naar beneden scrollen voor apps voelt erg onnatuurlijk, en de letters van het alfabet staan ook niet naast de apps zoals bij de telefoons
-Bij het overzicht van het geheugen staat nu het gemiddelde werkgeheugen dat de app gebruikt en het maximum.
-De notificatiebar komt nu naar beneden op de plaats waar je hem naar beneden haalt, hij zit dus niet meer standaard in het midden
-Er is een donker thema verstopt in het ontwikkelaarsmenu. Dit heeft tot nu toe alleen effect op de instellingen.
Edit: Hier zijn foto's (album)!
[ Voor 2% gewijzigd door Frikandel op 29-05-2015 14:09 . Reden: foto's toegevoegd ]
Bedankt voor de update! Ik wacht nog wel even aangezien er gemeld werd dat er 3 preview versies komen voor de definitieve.lantaarnappel schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:43:
Ik laat de review even achterwege, aangezien tweakers al een uitgebreide heeft gedaan.
Hier zijn wat bugs:
Ik kwam er net achter dat Android M multiwindow support heeft via reddit.
Je hebt hiervoor TWRP nodig, aangezien je de build.prop moet aanpassen
Ik ben hier toen een tijdje mee bezig geweest, maar ik kreeg het niet voor elkaar. TWRP bleef om een wachtwoord vragen om de bestanden te decrypten, en het wachtwoord dat ik heb ingesteld werkt niet. Dit wordt bevestigd op XDA.
Het is dus waarschijnlijk dat Android M op de Nexus 9 via een andere manier decrypt, of dat er gewoon een bug inzit.
Dus ik zal nog even moeten wachten op een update van TWRP of totdat er een manier om te rooten uit is. Zodra ik het voor elkaar krijg om multiwindow aan de praat te krijgen, zal ik screenshots posten.
Offtopic: Het is wel mogelijk op de Nexus 5 & 6!
Edit: Het is me gelukt! Ik heb via deze methode de build.prop aan kunnen passen!
Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Je hebt hiervoor TWRP nodig, aangezien je de build.prop moet aanpassen
Ik ben hier toen een tijdje mee bezig geweest, maar ik kreeg het niet voor elkaar. TWRP bleef om een wachtwoord vragen om de bestanden te decrypten, en het wachtwoord dat ik heb ingesteld werkt niet. Dit wordt bevestigd op XDA.
Het is dus waarschijnlijk dat Android M op de Nexus 9 via een andere manier decrypt, of dat er gewoon een bug inzit.
Dus ik zal nog even moeten wachten op een update van TWRP of totdat er een manier om te rooten uit is. Zodra ik het voor elkaar krijg om multiwindow aan de praat te krijgen, zal ik screenshots posten.
Offtopic: Het is wel mogelijk op de Nexus 5 & 6!
Edit: Het is me gelukt! Ik heb via deze methode de build.prop aan kunnen passen!
Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
[ Voor 14% gewijzigd door Frikandel op 29-05-2015 17:14 . Reden: het lukte nu wel! ]
Hmm nu na ruim een half jaar is deze hoes wel aan het einde van zijn leven. Magneetjes vallen eruit en er zitten overal barsten.DaRoot schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:45:
Ik heb zojuist deze besteld: http://www.ebay.nl/itm/kw...Cllen&hash=item43d35c8fc3
Ben benieuwd!
Heeft iemand ervaring met andere hoesjes?
Ik heb zelf het slimfit model van Gecko Covers, erg tevreden over.Jelte schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 19:34:
[...]
Hmm nu na ruim een half jaar is deze hoes wel aan het einde van zijn leven. Magneetjes vallen eruit en er zitten overal barsten.
Heeft iemand ervaring met andere hoesjes?
Ik heb 2 jaar terug deze gekocht voor de Nexus7. Het hoesje is nog steeds van uitstekende kwaliteit en beschermt perfect. Echter vond ik het wel een dik hoesje, het maakte je tablet gewoon 2* zo dik. Dat is de reden dat ik er nu over twijfel om deze voor de Nexus9 ook te pakken. Is dat nog steeds zo of valt het mee op de Nexus9 met de toegenomen dikte?Laguna schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:55:
[...]
Ik heb zelf het slimfit model van Gecko Covers, erg tevreden over.
Dat is onveranderd, de cover maakt de Nexus 9 inderdaad 2x zo dik.Xanion schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:07:
[...]
Ik heb 2 jaar terug deze gekocht voor de Nexus7. Het hoesje is nog steeds van uitstekende kwaliteit en beschermt perfect. Echter vond ik het wel een dik hoesje, het maakte je tablet gewoon 2* zo dik. Dat is de reden dat ik er nu over twijfel om deze voor de Nexus9 ook te pakken. Is dat nog steeds zo of valt het mee op de Nexus9 met de toegenomen dikte?
Ik gebruik na 3 jaar nog steeds mijn trouwe A510 met Tegra 3 SoC maar ik begin me wel te irriteren aan de traagheid (komt ook door de lollipop custom ROM, maar goed). Ik ben nu voorzichtig aan het kijken naar een andere en de Tegra K1 lijkt me wel wat. Maar...je kan hem krijgen in de SHIELD tablet (32 bit) en de Nexus 9.
De Shield is 50 euro goedkoper (299 vs 349 voor de nexus) maar heeft wel HDMI uitgang, Miracast en externe SD kaart. Ik gebruik de tablet vooral voor ebooks, surfen en PDFjes en ik heb die opties dus feitelijk niet nodig, maar het is toch wel erg leuk om te hebben. Wat ik belangrijker vind is Custom ROM support zodat ik over 3 jaar nog wat custom ROMs heb zoals nu (omdat Acer na een paar manden al stopt met updates ben ik afhankelijk van de community).
Beide hebben smart covers, beide hebben de K1 (al is die bij de N9 wel nieuwer), scherm is HD...alleen het zint me niet dat ze voor de N9 geen miracast en HDMI out hebben.
Zijn er redenen om juist wel of niet de 50 euro extra te betalen voor de Nexus 9?
De Shield is 50 euro goedkoper (299 vs 349 voor de nexus) maar heeft wel HDMI uitgang, Miracast en externe SD kaart. Ik gebruik de tablet vooral voor ebooks, surfen en PDFjes en ik heb die opties dus feitelijk niet nodig, maar het is toch wel erg leuk om te hebben. Wat ik belangrijker vind is Custom ROM support zodat ik over 3 jaar nog wat custom ROMs heb zoals nu (omdat Acer na een paar manden al stopt met updates ben ik afhankelijk van de community).
Beide hebben smart covers, beide hebben de K1 (al is die bij de N9 wel nieuwer), scherm is HD...alleen het zint me niet dat ze voor de N9 geen miracast en HDMI out hebben.
Zijn er redenen om juist wel of niet de 50 euro extra te betalen voor de Nexus 9?
Als je in de buurt van Dordrecht woont dan even daar langs, vorige week daar een Nexus 9 voor 267 euro gehaald. Edit: bij de Mediamarkt
[ Voor 9% gewijzigd door wortelsoft op 01-06-2015 13:21 ]
Nee, totaal niet eigenlijk
Maar dat is wel een net prijsje, dan is de keus makkelijkk.
Ik zie dat mirroring wel mogelijk is met de Chromecast dus dan valt het allemaal wel wat mee. Ben benieuwd in hoeverre het 4:3 scherm handig is in gebruik, en de bouwkwaliteit ervan.
Ik zie dat mirroring wel mogelijk is met de Chromecast dus dan valt het allemaal wel wat mee. Ben benieuwd in hoeverre het 4:3 scherm handig is in gebruik, en de bouwkwaliteit ervan.
mooie prijs, waar is die promo ?wortelsoft schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:09:
Als je in de buurt van Dordrecht woont dan even daar langs, vorige week daar een Nexus 9 voor 267 euro gehaald.
Iets speciaal in 1 winkel ofzo?
http://www.mediamarkt.nl/...rams=&path=&query=nexus+9
Goedkoopste dat ik zie is 395,-

Ik weet niet precies hoe het zat maar er hing een bordje bij met 270,- en voor die prijs mocht ik hem meenemen.goudviske.be schreef op maandag 01 juni 2015 @ 14:29:
[...]
Iets speciaal in 1 winkel ofzo?
http://www.mediamarkt.nl/...rams=&path=&query=nexus+9
Goedkoopste dat ik zie is 395,-
Leuk ^^DigitalError schreef op maandag 01 juni 2015 @ 14:56:
[...]
Ik weet niet precies hoe het zat maar er hing een bordje bij met 270,- en voor die prijs mocht ik hem meenemen.
Enig idee of dat bordje er nog hangt ?
Hoe groot is de kans dat je een 'oude' versie krijgt (dus met bleeding en de problemen met de knopjes) als ik eentje bij amazon.de haal? Daar heb je 32GB voor bijna de prijs van 16GB hier in NL.
Vraag me alleen af hoe actueel de berichten zijn dat Amazon de 'oude' batch levert (dat waren posts uit januari en februari).
Vraag me alleen af hoe actueel de berichten zijn dat Amazon de 'oude' batch levert (dat waren posts uit januari en februari).
Vrijdag nog wel. of ze er nu nog hangen geen idee.goudviske.be schreef op maandag 01 juni 2015 @ 14:59:
[...]
Leuk ^^
Enig idee of dat bordje er nog hangt ?
Ik heb ook de Nexus 9 voor €270 bij de Mediamarkt gehaald omdat het een showmodel was. Dat was in Rotterdam trouwens.
Ik heb zojuist ook de Android M Preview geflashed, puur vanwege de Multiwindow toevoeging. Het flashen gaf wel een hoop gedoe, eerst gewoon geupgrade, maar alle apps bleven maar crashen, dus toch maar een factory reset gedaan. Vervolgens de multiwindow tweak uitgevoerd, maar bij het installeren van SuperSU kwam ik in een endless boot terecht 
Uiteindelijk wel gelukt, door opnieuw schoon te flashen, en geen SuperSU te installeren
Ik moet zeggen, deze nieuwe multitask feature heeft enorm veel potentie. Werkt nu al beter dan elke andere mod die ik ooit heb geprobeerd, maar bevat zeker nog wel een aantal bugs.
Uiteindelijk wel gelukt, door opnieuw schoon te flashen, en geen SuperSU te installeren
Ik moet zeggen, deze nieuwe multitask feature heeft enorm veel potentie. Werkt nu al beter dan elke andere mod die ik ooit heb geprobeerd, maar bevat zeker nog wel een aantal bugs.
En voor de rest? Had laatst een spontane reboot, en een paar keer dat de orientatie 90 graden fout zat.
Staat op Android-M de filesystem encyptie ook nog steeds standaard aan zonder mogelijkheid deze gewoon uit te zetten?Kiwi schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:26:
Ik heb zojuist ook de Android M Preview geflashed, puur vanwege de Multiwindow toevoeging. Het flashen gaf wel een hoop gedoe, eerst gewoon geupgrade, maar alle apps bleven maar crashen, dus toch maar een factory reset gedaan. Vervolgens de multiwindow tweak uitgevoerd, maar bij het installeren van SuperSU kwam ik in een endless boot terecht
Ja. Er zijn wel boot images beschikbaar waarbij dit standaard uit staat, maar verder is het inderdaad encrypted, zonder mogelijkheid dit uit te schakelen. Ik moet zeggen dat ik het zelf geen enkel probleem vind, aangezien ik totaal geen last heb van enige performance issues.Xanion schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:24:
[...]
Staat op Android-M de filesystem encyptie ook nog steeds standaard aan zonder mogelijkheid deze gewoon uit te zetten?
Even een update inzake d update naar 5.1.1
Die blijft maar mislukken bij mij. Handmatig via sideload blijft op 47% hangen.
Google gebeld, en probleem uitgelegd, (incl backlight-bleeding en krakende achterkant) en ze sturen een nieuwe op.
Hoop dat die beter is.
Die blijft maar mislukken bij mij. Handmatig via sideload blijft op 47% hangen.
Google gebeld, en probleem uitgelegd, (incl backlight-bleeding en krakende achterkant) en ze sturen een nieuwe op.
Hoop dat die beter is.
Toch maar de 9 besteld 
Alleen bij het uitzoeken van de covers loop ik nog een beetje vast. De officiële schijnt zwakke magneten te hebben, de fake zitten te strak waardoor bleeding te erg word...wat zijn jullie ervaringen? De Moko of Javu lijkt me wel wat, in ieder geval een cover die lijkt op Apple's smart cover.
Alleen bij het uitzoeken van de covers loop ik nog een beetje vast. De officiële schijnt zwakke magneten te hebben, de fake zitten te strak waardoor bleeding te erg word...wat zijn jullie ervaringen? De Moko of Javu lijkt me wel wat, in ieder geval een cover die lijkt op Apple's smart cover.
Als je heel even wacht, ik krijg vandaag of morgen de Moko binnen. Dan zal ik mijn ervaringen vertellen.
Ik heb zelf de officiële en ben er wel erg tevreden mee. Ik houd niet erg van hoesjes, maar het scherm van mijn Nexus 7 is erg bekrast. Daarom voor de originele cover gegaan, dan heb ik in ieder geval geen last van een hoesje.maarud schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:55:
Toch maar de 9 besteld
De magneten van het hoesje zijn sterk genoeg om de cover op de Nexus 9 vast te laten zitten, alleen als je hem er horizontaal vanaf schuift terwijl de gladde kant op de Nexus 9 zit krijg je de cover er makkelijk vanaf.
Het enige wat ik mis aan de cover is de mogelijkheid om hem in portrait mode te gebruiken, maar daar kan ik mee leven.
hmm oke
Ik zal even kijken wat Jeltel van de Moko vindt..en wie weet kan ik bij de Mediamarkt de officiële wel proberen.
De officiële cover voor de Nexus 9 van HTC is echt zwaar ruk, magneten zijn inderdaad zeer zwak en laten elke keer los. Ik heb hem retour gestuurd.maarud schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:12:
hmm okeIk zal even kijken wat Jeltel van de Moko vindt..en wie weet kan ik bij de Mediamarkt de officiële wel proberen.
De 32 gig op Amazon.de? Zou u mij dan kunnen vertellen wanneer die binnen is of het een goed exemplaar is en misschien willen uitrekenen op welke dag hij gemaakt is?maarud schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:55:
Toch maar de 9 besteld
de Moko is prima. Fijn materiaal, beetje rubber achtig, maar met wat gevoel alsof het van stof is. Smart lock werkt ( en niet als de flap aan de achterkant zit).maarud schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:12:
hmm okeIk zal even kijken wat Jeltel van de Moko vindt..en wie weet kan ik bij de Mediamarkt de officiële wel proberen.
Nadeel? Bij mijn vorige hoes kon je de flap zowel naar binnen alle naar buiten rollen en als standaard gebruiken. Met dus twee hoeken. Bij deze gaat het alleen buitenom. Binnen om grijpen de magneten elkaar niet, alhoewel dat met het soepeler worden van de flap later misschien wel gaat.
Hij is niet bulky, stevig genoeg, maar niet te stevig.
Kleur is wat saai ( indigo/ donker blauw) maar de leuke kleuren waren niet leverbaar.
Aanrader? Ja.
Oké, leuk! Die van mij is vandaag binnen gekomen. De HT4A, eerste batch dus. Maar ik vind het een prima ding, knoppen zijn goed enzo. Mooi apparaat!!
Het 'update probleem' lijkt te zijn opgelost. Ik heb gisteren m'n Nexus 9 kunnen updaten naar 5.0.2 en vervolgens naar 5.1.1 zonder problemen.
Goed om te horen, ik heb inmiddels een nieuwe gekregen van Googlegabberjoost schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:56:
Het 'update probleem' lijkt te zijn opgelost. Ik heb gisteren m'n Nexus 9 kunnen updaten naar 5.0.2 en vervolgens naar 5.1.1 zonder problemen.
Ik had dinsdag de Nexus 9 besteld via de Google Store, omdat die sowieso de tweede revisie zouden leveren.
Woensdag was ie binnen, en na blij te zijn dat dit eentje was met geen lightbleed en goede knoppen, kwam ik er achter dat er een vlek op het scherm zat. Bij een zwarte achtergrond zie je duidelijk een rood vlekje 2 centimeter naar links van het midden van het scherm. Daarnaast bij normaal tikken rond het midden van het scherm zag je rond die vlek het verkleuren, ook bij een witte achtergrond. Geen beschadiging op het glas. Niet goed dus.
Donderdag even Google gebeld, ze hadden direct geantwoord en mij een nieuwe toegestuurd. Vandaag is die nieuwe binnen en die is wel helemaal goed.
De oude gaat morgen in zijn originele doos weer terug naar herkomst.
Woensdag was ie binnen, en na blij te zijn dat dit eentje was met geen lightbleed en goede knoppen, kwam ik er achter dat er een vlek op het scherm zat. Bij een zwarte achtergrond zie je duidelijk een rood vlekje 2 centimeter naar links van het midden van het scherm. Daarnaast bij normaal tikken rond het midden van het scherm zag je rond die vlek het verkleuren, ook bij een witte achtergrond. Geen beschadiging op het glas. Niet goed dus.
Donderdag even Google gebeld, ze hadden direct geantwoord en mij een nieuwe toegestuurd. Vandaag is die nieuwe binnen en die is wel helemaal goed.
Vraag me eigenlijk hetzelfde af. Iemand hier ervaring mee?maarud schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:23:
Hoe groot is de kans dat je een 'oude' versie krijgt (dus met bleeding en de problemen met de knopjes) als ik eentje bij amazon.de haal? Daar heb je 32GB voor bijna de prijs van 16GB hier in NL.
Nou ja zoals je kon lezen in mijn berichten had ik de HT4A van Amazon.de
maar heb geen idee waar mensen zo'n heisa om maken want het is een perfect apparaat, nergens last van
[ Voor 5% gewijzigd door maarud op 17-06-2015 21:16 ]
@floens wat is jouw nummer van de nexus 9 die je van bij google hebt gekocht? Ik wil er ook 1 bestellen, geen idee waar ik het beste bestel. Ik vind het verdacht dat HTC op amazon.de nu nog steeds modellen van oktober 2014 verkoopt. Dat kan toch niet anders dan refurbished zijn?
Ik heb zelf deze cover van Amazon: http://www.amazon.de/gp/product/B00R72S29K
Magneet werkt goed, tablet past er goed in, voegt niet al te veel gewicht toe. Knoppen goed te bedienen. Prima hoesje voor het geld.
Magneet werkt goed, tablet past er goed in, voegt niet al te veel gewicht toe. Knoppen goed te bedienen. Prima hoesje voor het geld.
Diezelfde heb ik via eBay... op zich prima hoes, maar ik heb er al 2 barsten inzitten.. op de hoek bij de camera en bij de magneet sluiting..JJ93 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:14:
Ik heb zelf deze cover van Amazon: http://www.amazon.de/gp/product/B00R72S29K
Dat had ik bij die ook. Ben nu voor de moko gegaan. Stuk minder hard plastic, meer rubberachtig dus kan meer hebben lijkt me.
http://www.amazon.co.uk/G...shell-BLACK/dp/B00J2QUWTW
http://www.amazon.co.uk/G...shell-BLACK/dp/B00J2QUWTW
Let op:
Levertijden en prijzen bespreken we in het [Google Nexus 9] Levertijden & Beschikbaarheid topic
Levertijden en prijzen bespreken we in het [Google Nexus 9] Levertijden & Beschikbaarheid topic