Ook met 5.0.1 erop vond ik het allemaal niet zo snappy zoals een 500 euro kostende tablet zou moeten zijn.
Na wat zoeken op het internet kwam ik oorzaken als defaulft encryptie in Lollipop tegen. Apple heeft dit blijkbaar ook maar geen lag; want zoals ik begreep, Apple heeft een hardwarematige chip om de encryptie te doen en Google niet.
Al snel zag ik een tip om een factory reset te doen, en vervolgens niet uit een backup restoren.
Ik heb geprobeerd dit vanuit het menu te doen maar nadat ik 'Alles wissen' indrukte hing de Nexus... gaf een kwartier lang geen kick meer. Duurde mij te lang en heb PWR+VOL UP ingedrukt moeten houden om in het boot menu te komen. Vanuit daar een FACTORY RESET gedaan, en ook hier lag de tablet heel lang op een beeld met een Android mannetje en 'wissen' eronder. Ik heb hem maar even zo gelaten en na een tijd was het systeem weer up. (mogelijk iets meer geduld via het OS zelf en je komt er waarschijnlijk ook 'haha')
Vervolgens de tablet weer gaan gebruiken, en ik moet zeggen, hij leek inderdaad een stuk sneller. Kon komen door de clean install dacht ik, dus laat ik niet te vroeg juichen. Ben aan de slag gegaan met apps updaten/ installeren, en na een tijdje kwamen toch weer die kleine vertragingen die ik zo haat. (Even ter vergelijking : van de week een 180 euro kostende Moto G gekocht en dat ding voelt loaded met apps rapper dat een redelijk kale Nexus 9)
Maar zojuist bedacht ik mij plots iets wat ik vroeger al gebruikte om meer snelheid te krijgen in de interface: een andere launcher installeren. Zojuist dus even Nova Launcher geïnstalleerd, en misschien wederom te vroeg om te juichen, maar ik heb een snelle, lag vrije interface!
Voorlopige conclusie: het is die verdomde Google Launcher

Die je niet kan verwijderen helaas.
Wordt vervolgd..