Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Als ik naar die slowmotion gif kijk dan lijkt het alsof hij vooral met zijn helm tegen het schuine ondergedeelte van de truck aankomt. Ook duurt het maar 1 frame voordat de rollhoop de daadwerkelijke klap maakt. Dus met een beetje geluk heeft hij 'alleen' een glancing blow gehad op zijn helm. Wat nog steeds verschrikkelijk hard zal zijn, maar goed.fynrd1 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:05:
[...]
Ideaal zou zijn dat het helm zijn werk heeft kunnen doen, in de zin van energie absorberen en dat het contact met de JCB netto wat enkele (misschien tientallen) kilo's is, waardoor de helm volledig benut is. Dit zou naar mijn inziens ook voordeel hebben met de impact van zijn hersenen binnen in de schedel. Dat hij nadien lager in de auto zit kan ook komen door het breken van de monocoque. Dit is mijn optiek in ieder geval the best case scenario.
Overigens wat meer nieuws. Van de fatale ongelukken die ik heb meegemaakt als kijker, was het vaak binnen 12 uur al duidelijk, betreft hem sijpelen toch positieve berichten binnen met de tijd, wat mij hoop geeft.
Daarnaast moet je nagenoeg direct als race leiding de overwegingen en coordinatie op touw zetten:
- Waarom spinde [Sutil] van de baan af? Is dat alleenstaand (olie, aquaplanning) of door een gevecht?
- Hoe groot is de kans dat het nog een keer gebeurd? (men acht dit altijd als "one in a million", helaas)
- Staat bij een herhalingskans de auto/bergingswagen direct in de vuurlijn?
Volgens mij kan je niet verwachten dat het zo snel overwogen wordt. Plus zit je volgens mij bij een SC altijd nog met een gevaren-periode (waarbij de coureurs natuurlijk willens en wetens voorzichtig het gat moeten dichtrijden - maar het kan altijd dubbel-mis gaan) Race is niet golfen, hier lurkt gevaar in wat je moeilijk kan wegnemen (tenzij je zoals Nascar ook niet in de regen rijdt, want dat is gevaarlijker dan droog).
Een SC bij elk ongeluk lijkt mij overdreven. Dan zou je bij elke eerste ronde de SC al het pad op kunnen sturen, zeker hoe er enkele jaren terug gereden werd (was wel heel opwindend en spannend, overigens).
Een auto die crashed is volgens mij bij lange niet altijd door gripverlies. Je kan ook zeggen dat elke overstuur moment gripverlies is. Je kan beter spreken van controle verlies, bvb door een touche/aanrijding, rijfout (zie hamilton/ricciardo in FP3), aquaplanning/olie op baan of een technisch mankement (spontaan lekke band, falende wielophanging). Ik denk dat dit ook volgorde is van wanneer ze voorkomen.
Wat de FIA zou kunnen doen is het uitstellen van bergingswerkzaamheden totdat daar veilige mogelijkheden toe zijn; bvb een SC, of dat na 1 a 2 ronde met dubbel geel alle coureurs op de hoogte zijn gebracht via de boordradio.
Want als je deze opname bekijkt, reed Bianchi niet bepaald zacht. Zal wel de aanleiding van de spin/aquaplanning geweest zijn, maar misschien omdat hij de vlag niet had gezien (donker) of genegeerd heeft.
Al in al, het is erg zuur. Ik hoop dat Bianchi er boven op komt, maar ik denk dat zij race carriere wel over is.
[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 06-10-2014 18:58 ]
Verwijderd
Het grootste probleem is dat Bianchi vol het koppel stuk raakt met zijn helm. We hebben de linkerkant nog niet gezien van de helm maar het zou me niks verbazen als daar een hoop schade zit.Goron schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:14:
[...]
Als ik naar die slowmotion gif kijk dan lijkt het alsof hij vooral met zijn helm tegen het schuine ondergedeelte van de truck aankomt. Ook duurt het maar 1 frame voordat de rollhoop de daadwerkelijke klap maakt. Dus met een beetje geluk heeft hij 'alleen' een glacing blow gehad op zijn helm. Wat nog steeds verschrikkelijk hard zal zijn, maar goed.
vol(?) tegen het contra gewicht, heel dat ding komt vd grond brrr
Alle coureurs weten dat er geel hangt want er brand een hele felle gele LED op het stuur als de vlaggen worden uit gehangen.Hans1990 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:15:
Wat de FIA zou kunnen doen is het uitstellen van bergingswerkzaamheden totdat daar veilige mogelijkheden toe zijn; bvb een SC, of dat na 1 a 2 ronde met dubbel geel alle coureurs op de hoogte zijn gebracht via de boordradio.
Zonder de telemetrie van de auto van Bianchi kunnen we alleen maar speculeren, maar vast staat dat hij of te hard reed, of dat er wat stuk ging.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Je zal maar in die wagen zitten en die bulldozer op je af zien komen komen. Ondanks dat hij misschien verongelukte omdat hij zelf teveel risico nam, arme Jules..
Verwijderd
Deze situatie lijkt me juist aan te tonen dat het zuiver en alleen spelen op verantwoordelijkheden geen oplossing biedt.SnowDude schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:20:
[...]
Alle coureurs weten dat er geel hangt want er brand een hele felle gele LED op het stuur als de vlaggen worden uit gehangen.
Zonder de telemetrie van de auto van Bianchi kunnen we alleen maar speculeren, maar vast staat dat hij of te hard reed, of dat er wat stuk ging.
Of hij het nou "zelf" gedaan heeft of niet boeit mij dan ook niet, het gaat mij er uitsluitend om wat voor risico`s er genomen zijn en hoe die te voorkomen.
Als die tractor er niet stond hadden we misschien een paar dode marshals, wat imho nog veel erger geweest was.
Ik probeer de hele situatie dus als geheel te bekijken dan alleen, Bianchi maakt een fout, o hij heeft alleen zichzelf ermee, da`s jammer maar we gaan gewoon op dezelfde manier verder.
How do you save a random generator ?
Holy crap, wat een klap. En wat een impact, de heftruck komt los van de grond.... Als je de klap ziet dan kan je je het niet voorstellen dat hij hier levend uit komt.El Caballero schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:43:
De YouTube video's worden vrij snel geblokkeerd (de hierboven geplaatste video's kan ik al niet meer bekijken). Op Dumpert zal het filmpje wel even blijven staan. De tering, wat een crash! http://www.dumpert.nl/med...rash_formule_1_japan.html
[ Voor 20% gewijzigd door Toewan op 06-10-2014 19:06 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Zijn daar beelden van ?Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:27:Dit lijkt er dus op dat het het zelfde is gegaan als met Koba.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Verwijderd
Ja zeker natuurlijk doel ik dan alleen het moment van het verliezen van de wagen en niet de schade
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2014 19:19 ]
212 km/u volgens de app. Hij accelereert gewoon in de gele zone.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Verwijderd
Ja en pak dan eens de telemetrie van een paar rondes daarvoor toen er geen geel hing. En het is van belang vanaf waar er geel was. Volgens mij rijdt men tijdens de race 250 in die bochtSeñor Sjon schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:22:
http://www.gfycat.com/Ted...teBlacknorwegianelkhound#
212 km/u volgens de app. Hij accelereert gewoon in de gele zone.
The ramblings of an idiot
Verwijderd
Mwa daar ben ik niet zo zeker van. Natuurlijk niet de regen die er later kwam maar toen het nagenoeg droog en op inters was zeker wel 230-250. Ik zou heel graag willen weten welke vlag er op post 11 werd gezwaaid. Als daar geen vlag was, en Bianchi ziet op het laatste moment post 12 met dubbel geel, kan het zo maar zo zijn dat Bianchi te snel van het gas af ging en snap overstuur kreeg.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Kobayashi ging eraf in de esses (s curve), niet in de dunlop (curve) zoals Sutil en Bianci.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:27:
Na het bekijken en luisteren van het filmpje hoor je heel goed dat Bianchi 2 a 3 keer wielspin heeft. Dit lijkt er dus op dat het het zelfde is gegaan als met Koba.
Verwijderd
Ja maakt dat wat uit voor de soort crash, maakt dat wat uit voor wat er gebeurt kan zijn? Het gaat erom dat volgens berichten van toeschouwers Bianchi ongeveer het zelfde overkwam als Koba in de esses op vrijdag. Het gaat niet om de plek van het ongeval. Volgens geruchten corrigeerde Bianchi de wagen waarna de wagen haaks rechtsaf schootHippocampus schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:41:
[...]
Kobayashi ging eraf in de esses (s curve), niet in de dunlop (curve) zoals Sutil en Bianci.
Ok, dan begrijp ik je niet. Wat heeft het nut om de twee met elkaar te vergelijken ? Vergelijk dan de crash van Sutil, zelfde dag, zelfde plek.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:43:
Ja maakt dat wat uit voor de soort crash, maakt dat wat uit voor wat er gebeurt kan zijn? Het gaat erom dat volgens berichten van toeschouwers Bianchi ongeveer het zelfde overkwam als Koba in de esses op vrijdag. Het gaat niet om de plek van het ongeval. Volgens geruchten corrigeerde Bianchi de wagen waarna de wagen haaks rechtsaf schoot
Even analyseren : hij komt harder dan Sutil over de grindbak heen. Mocht hij in de bandenstapel zijn beland dan was het ook zeer heftig geweest.
Ook zie je dat hij de Cat schuin raakt. Schuin genoeg om de rollbar de cat te liften. Dat is denk ik zijn geluk geweest. Hij zal wel een klap gemaakt hebben tegen de zijkant van de Cat, maar op het moment dat zijn hoofd eronderdoor moet lift de auto de Cat omhoog.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Waar hoor jij dat dan als je de klap zelf niet eens kunt horen?Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:27:
Na het bekijken en luisteren van het filmpje hoor je heel goed dat Bianchi 2 a 3 keer wielspin heeft. Dit lijkt er dus op dat het het zelfde is gegaan als met Koba.
Ik zal eens kijken of ik de ronde ervoor kan vinden, maar met 200+ een blinde bocht induiken bij dubbel geel is sowieso geen strak plan. Overigens was hij lang niet de enige.
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 06-10-2014 19:56 ]
Lijkt wel onbestuurbaar geworden (gas blijven hangen?) Maar dan zou ik wel sturen als ik hem was.
anyway, we weten het gewoon niet.
Het is een soort tracker die data doorgeeft, hij houdt niet bij of ze de baan wel volgen.
Ik ben het met Senor Sjon eens. Ik vind juist dat het meer lijkt alsof ie bijna in tegengestelde richting aan komt maar dat kan natuurlijk niet.Keida schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:59:
Ik weet het niet Senor Sjon. Het lijkt gewoon rechtdoor uit de bocht, zonder sturen.
Lijkt wel onbestuurbaar geworden (gas blijven hangen?) Maar dan zou ik wel sturen als ik hem was.
anyway, we weten het gewoon niet.
Verwijderd
En dat heeft dus geen nut want Sutil klapt met de achterkant weg. De achterkant breekt daar uit en hij spint. Koba breekt uit aan de achterzijde maar corrigeerde wat resulteerde in korte toename van grip aan de voorkant waardoor hij naar rechts snapt. Het schijnt volgens ooggetuigen zo te zijn dat Bianchi ook opeens rechts afschoot en niet spindeHippocampus schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:49:
[...]
Ok, dan begrijp ik je niet. Wat heeft het nut om de twee met elkaar te vergelijken ? Vergelijk dan de crash van Sutil, zelfde dag, zelfde plek.
En in het filmpje hoor je kort hooguit 1,5 sec voor de crash een wagen 2 keer kort in de toerenbegrenzer schieten. Ik associeer dat met de wagen van Bianchi die kort wheelspin heeft. En daarbij hoor je de klap wel degelijk
En Senior, Je vergeet 1 ding. Wat is er gevlagd in sector 11? Is dat geel, is dat dubbel geel, of word er niks gevlagd. Je hebt best kans dat op het moment dat Bianchi in sector 11 zit dat er nog geen vlag hangt. Dit omdat Sutil in sector 12 gecrashed is. Als Bianchi langs post 11 rijd en er word dan geen dubbel geel of enkel geel gevlagd dan kan het zijn dat Bianchi nooit een gele vlag heeft gezien. En nee de gele vlag hangt niet in de hele sector die op de telemetrie geel is. Dus daar moet je niet vanuit gaan
Verwijderd
Hoe is de wetgeving rondom zoiets in Japan? In NL zou het geen probleem zijn op verzoek van z'n ouders de stekker eruit te trekken, maar ik weet dat er landen zijn waarbij dat de doktoren daarbij snel aansprakelijk gesteld worden.
Je rijd met 700 kilo aan carbon en metaal met 350 kilometer per uur over een circuit. Daar krijg je nooit alle risico's uit. Het laatste wat ik zou willen is dat de safety car elke race 5 a 6 keer uitrukt.enchion schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:46:
[...]
Deze situatie lijkt me juist aan te tonen dat het zuiver en alleen spelen op verantwoordelijkheden geen oplossing biedt.
Of hij het nou "zelf" gedaan heeft of niet boeit mij dan ook niet, het gaat mij er uitsluitend om wat voor risico`s er genomen zijn en hoe die te voorkomen.
Als die tractor er niet stond hadden we misschien een paar dode marshals, wat imho nog veel erger geweest was.
Ik probeer de hele situatie dus als geheel te bekijken dan alleen, Bianchi maakt een fout, o hij heeft alleen zichzelf ermee, da`s jammer maar we gaan gewoon op dezelfde manier verder.
En ja, ik vind dat je van een F1 coureur mag verwachten dat die zijn verantwoordelijkheid neemt als er dubbel geel wordt gezwaait. En zoals ik al zei, zonder de telemetrie gegevens kan je er geen zinnig woord over zeggen, maar uit de snelheidsdata uit de app was af te leiden dat hij waarschijnlijk boven de 230 reed.
Dit is een freaky ongeluk, dat, zoals elke freak ongeluk, is gebeurd door een hele ongelukige samenloop van omstandigheden.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Loop je nu niet wat te hard van stapel? Het kan alle kanten nog lijkt me.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:05:
Met zo'n harde klap is het een absoluut wonder als hij het zal overleven, ik ga er vanuit dat hij momenteel kunstmatig in leven wordt gehouden zodat z'n ouders op hun eigen manier rustig afscheid kunnen nemen.
Hoe is de wetgeving rondom zoiets in Japan? In NL zou het geen probleem zijn op verzoek van z'n ouders de stekker eruit te trekken, maar ik weet dat er landen zijn waarbij dat de doktoren daarbij snel aansprakelijk gesteld worden.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik heb het volume vol open staan hier maar ik hoor toch echt absoluut geen klap. Alleen iemand die oh my god begint te roepen.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:04:
[...]
En in het filmpje hoor je kort hooguit 1,5 sec voor de crash een wagen 2 keer kort in de toerenbegrenzer schieten. Ik associeer dat met de wagen van Bianchi die kort wheelspin heeft. En daarbij hoor je de klap wel degelijk
Er is toch maar 1 filmpje van de crash zelf?
Verwijderd
Op het dumpert filmpje hoor je wel degelijk de klap. Een half seconde voor dat oh my god. Daar hoor je heel duidelijk de klap. Vergeet niet dat het geluid langzamer gaat dan licht he. Afstand is al gauw 150-300 meter. De Cat staat al weer bijna stil op het moment dat je de impact hoort.AzzKickah schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:10:
[...]
Ik heb het volume vol open staan hier maar ik hoor toch echt absoluut geen klap. Alleen iemand die oh my god begint te roepen.
Er is toch maar 1 filmpje van de crash zelf?
Senior?Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:04:
[...]
En dat heeft dus geen nut want Sutil klapt met de achterkant weg. De achterkant breekt daar uit en hij spint. Koba breekt uit aan de achterzijde maar corrigeerde wat resulteerde in korte toename van grip aan de voorkant waardoor hij naar rechts snapt. Het schijnt volgens ooggetuigen zo te zijn dat Bianchi ook opeens rechts afschoot en niet spinde
En Senior, Je vergeet 1 ding. Wat is er gevlagd in sector 11? Is dat geel, is dat dubbel geel, of word er niks gevlagd. Je hebt best kans dat op het moment dat Bianchi in sector 11 zit dat er nog geen vlag hangt. Dit omdat Sutil in sector 12 gecrashed is. Als Bianchi langs post 11 rijd en er word dan geen dubbel geel of enkel geel gevlagd dan kan het zijn dat Bianchi nooit een gele vlag heeft gezien. En nee de gele vlag hangt niet in de hele sector die op de telemetrie geel is. Dus daar moet je niet vanuit gaan

Je ziet dat de app geel knippert, dus die sector is geel. Wellicht is knipperen dubbel geel en niet knipperen enkel geel. Ik ken die app verder niet. En in 2 minuten kan er ook al radiocontact zijn geweest, maar dat is gissen.
Verwijderd
Als ik de crash zo zie en de foto's van de auto en z'n helm dan verwacht ik niet dat je hier op enige manier levend uit komt. Ik zou graag willen dat Jules er helemaal bovenop komt, maar er zijn grenzen aan wat een menselijk lichaam aankan. Als je ziet wat het met de meest sterke onderdelen van de auto heeft gedaan dan wil ik niet weten wat het doet met een mensenlichaam.AtlAntA schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:10:
[...]
Loop je nu niet wat te hard van stapel? Het kan alle kanten nog lijkt me.
Het is eigenlijk een wonder dat z'n hoofd uberhaupt nog op z'n romp zit (als dat het geval was, gelukkig niet te zien op de foto's en het hands systeem houdt de helm vast).
Verwijderd
Nee dat is niet de tracksector. Wat dat aangeeft is dat binnen die "sector" 1 of meerdere baanposten de gele vlag uit hebben.Señor Sjon schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:20:
[...]
Senior?
Je ziet dat de app geel knippert, dus die sector is geel. Wellicht is knipperen dubbel geel en niet knipperen enkel geel. Ik ken die app verder niet. En in 2 minuten kan er ook al radiocontact zijn geweest, maar dat is gissen.
Op dit plaatje zie je de baanposten van de Dunlop. Nr 11 is hier nr 10 nr 12 is 11(volgens mij) Althans het leek me dat Sutil niet al zover richting Degner 1 was gecrashed

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2014 20:32 ]
Verwijderd
Zo te zien een nekbrace en hoofd in het verband (zo te zien hebben ze wel de helm uitgedaan, maar niet de balaclava), daarnaast aan de beademing.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2014 20:34 ]
Dat "verband" is de normale brandwerende muts die ze altijd op hebben.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:32:
https://twitter.com/F1NieuwsLive/status/519164745174482944
Zo te zien een nekbrace en hoofd in het verband (zo te zien hebben ze wel de helm uitgedaan, maar niet de balaclava), daarnaast aan de beademing.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Verwijderd
Ja maar niet het zwarte klitteband achtige ding. Zijn hoofd is in ieder geval gefixeerdOsxy schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:36:
[...]
Dat "verband" is de normale brandwerende muts die ze altijd op hebben.
Op de video stond post 12. Klopt wel met je plaatje.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:23:
[...]
Nee dat is niet de tracksector. Wat dat aangeeft is dat binnen die "sector" 1 of meerdere baanposten de gele vlag uit hebben.
Op dit plaatje zie je de baanposten van de Dunlop. Nr 11 is hier nr 10 nr 12 is 11(volgens mij) Althans het leek me dat Sutil niet al zover richting Degner 1 was gecrashed
[afbeelding]
Edit: zie de streetview hiervan: https://goo.gl/maps/rxbiR
[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 06-10-2014 21:26 ]
Verwijderd
Dat zeg ik, de balaclava hebben ze niet uitgedaan.Osxy schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:36:
[...]
Dat "verband" is de normale brandwerende muts die ze altijd op hebben.
Idd, dat bedoelde ik.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:37:
[...]
Ja maar niet het zwarte klitteband achtige ding. Zijn hoofd is in ieder geval gefixeerd
Bij beademen denk ik toch meer aan dit:

Volgens mij is het gewoon een zuurstofmasker. Maar ik ben 100% op de hoogte van alle maskers beschikbaarMrSleeves schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:47:
Is dat beademing of een zuurstofmasker?
Bij beademen denk ik toch meer aan dit:
[afbeelding]
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Be yourself, no matter what they say ...
Beademen is met een buisje (tube) in de keel of door de neus.
Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition
Dan moet nog steeds een marshal de auto aanhaken.iantje31 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:24:
om het veiliger te maken zou je gewoon hijskranen aan de randen van het circuit moeten zetten, hoeven er niet zo'n massieve voertuigen op de baan, zoals op monaco
Het risico op een crash op een plek waar gewerkt wordt, moet geminimaliseerd worden. Of SC, of max 4e versnelling, of de fuel flow afknijpen.
Veel veiliger.
Verwijderd
Inderdaad. Risco's moeten er blijven anders is het geen donder meer aan en kunnen ze net zo goed stoppen met F1. Ongevallen zijn tragisch, maar het hoort bij de sport die Formule 1 heet.Bron schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:41:
Racen gewoon veranderen in schaken.
Veel veiliger.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2014 22:44 ]
Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Maar uiteindelijk is het een combinatie van veel water waarop Bianchi die verdomde snel ging (?), Bianchi hem daar kwijt raakt en die kraan die aan de verkeerde kant van de boarding staat. Dat je zo ver gaat als dat die kraan wellicht het van achter de boarding moet klaren, daar kan ik inkomen. Of dat je het gaat hebben over een extreme limiet als er een kraan toch aan de andere kant van de boarding moet komen. Maar om het dan meteen ook nog over onverantwoorde omstandigheden te hebben?
Verwijderd
Eens, maar ik zou nog niet direct de conclusie trekken dat ie zelf ademt. Kan me voorstellen dat ze niet continu aan het beademen zijn, er moeten immers ook handelingen gedaan worden om em vrij te maken. Als iemand dat masker op z'n gezicht duwt en er zit een zuurstoftank aanvast kun je tussen beademing gerust even stoppen om andere belangrijke zaken uit te voeren.Keida schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 21:32:
Dit is allemaal geen beademing. Voor een dergelijk masker heb je gewone ademhaling nodig. Tenzij iemand in de balg knijpt, maar dat kan dan alleen weer als deze hard op het gezicht wordt gedrukt. Maw hier ademt hij zelf.
Beademen is met een buisje (tube) in de keel of door de neus.
Kan goed zijn dat ie wel zelf ademt, maar enkel aan het masker die conclusie trekken lijkt me iets te ver gaan.
Beademingverhaal: kan ook zijn dat z'n toestand verslechterd is. Was bij Schumacher ook.
[ Voor 17% gewijzigd door MrSleeves op 06-10-2014 23:26 ]
Ik zou niet weten waarom niet? Tis niet zo dat je aanloop problemen in je wielkasten krijgt.Dadona schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:28:
En Vettel maakte een stop en ging ook toen nog naar intermediates. Nog los van dat ik er eerder voor zou pleiten om dan echt die moesson band in te voeren. Waar ik benieuwd naar ben, is het mogelijk om bij een F1 auto voor een grotere diameter te gaan? Natuurlijk, je verknalt je aero en van alles anders. Maar kan het in principe wel gewoon?
Teams zullen erg tegensputteren bij zoiets denk omdat het zoals je zelf al zegt de complete setup kan verknoeien.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Stop van Vettel begreep ik niet. Regende harder, raakte een positie kwijt met nog maar weinig ronden/tijd.
1997 (http://en.espnf1.com/onthisday/motorsport/story/2361.html)
[ Voor 20% gewijzigd door MrSleeves op 06-10-2014 23:50 ]
Vettel had veel eerder gestopt dan RIC, HAM en ROS, dus zonder nieuwe banden had hij die plekken sowieso verloren aangezien die er slechts een paar seconden achter zaten. Nu kon hij tenminste nog vechten met de Williamsen. Wel opvallend, vorige seizoenen was het juist Vettel die langer door kon dan wie dan ook en Hamilton die het moeilijk had met slijtage, dit seizoen lijkt het wel omgekeerd...MrSleeves schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:44:
De wets hebben toch al een grotere diameter, toch?
Stop van Vettel begreep ik niet. Regende harder, raakte een positie kwijt met nog maar weinig ronden/tijd.
Met full wets staat de wagen 5mm hoger, niet erg veel groter dan slicks dus. Mag van mij ook wel wat meer zijn, maar aero is daar dan niet op ingesteld etc dus dan nog denk ik niet dat het echt zin heeft. Dit was de eerste regenrace sinds 2 jaar, dus kan me voorstellen dat teams daar dan niet of nauwelijks rekening mee gaan houden in het ontwerp.MrSleeves schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:44:
De wets hebben toch al een grotere diameter, toch?
Hij was opvallend slecht geïnformeerd..AzzKickah schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:49:
Doornbos bij Pauw op 1 nu.
Iets over helmen btw, waar Doornbos vertelde dat er een tank over heen kan rijden, ik heb niet echt kunnen vinden hoe sterk ze nou zijn, en omdat de tank niet al zijn gewicht op alleen de helm richt zou het wellicht wel kunnen kloppen. Ervan uitgaande dat het een M1 Abraham is zou het bij een gelijke gewichtsverdeling over 16 wielen zo'n 42kN zijn. Misschien zijn ze zo sterk op het meest ideale drukpunt. Maar op basis van dit artikel, waar we het hebben over zo'n 5000N (ruime schatting) en de veer die op de helm van Massa kwam zo'n 1100N, waar de helm aantoonbaar zwaar beschadigd is geweest.

Ik ben even een excelletje in elkaar aan het prutsen met mijn roestige statica en natuurkunde om een schatting te hebben van de crash waar ik in meeneem de genoemde cijfers van het volgende plaatje, de snelheid van de wagen, gewicht van beiden, stopafstand en een invalshoek van zo'n 45graden.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Verwijderd
Als het liftvoertuig ding iets verder naar achter had gestaan was het een frontale klap geweest. Dan was al die energie die je nu de truck ziet optillen direct de race-auto en coureur in gegaan.
Hoofd + helm zou door de impact even als los object gezien kunnen worden waarin ik een stopafstand van een halve meter heb gebruikt. Het resulteert in zo'n 19kN. In een situatie waar alleen de monocoque de klap zou opvangen van de coureur is het nog 11,5kN. Dat zou voor het helm alleen al zo'n 10x zoveel zijn als de klap die de helm van Massa te verduren heeft gehad. Doorgerekend vanuit dit getal is de klap voor zijn hoofd zo'n 20g. Ik weet niet of het klopt, maar het zou zonder monocoque bijna het dubbele zijn wat richting de 50g gaat wat een aantal keren eerder in het topic is geopperd.
Ik probeer nog te achterhalen hoeveel een sidepod, het HANS en een helm van binnen uit kan absorberen aan kracht, met een beetje smokkelen trek ik het van de 11,5kN af. Als het goed is zou ik dan onder de 1.1kN van de helm van Massa komen. Ik ga er hier wel vanuit dat de helm door de beschikbare foto's minder te verduren heeft gehad als die van Massa en de coureur uit het geposte artikel van Arai.
Edit: Ik ga morgen weer verder, ik had 10k aangehouden voor de truck maar hij schijnt meer rond de 6000kg te zitten. De 20G is een rekenfoutje want er kunnen rustig 2 nulletjes achter, maar er zal toch wat van het totaal afgaan. Ik vond net een crossmotor helm die 300g kan absorberen, dus als ik het totaal aantal newton kan recuderen met zo'n 8000 kom ik aardig in de buurt. Maar morgen weer een dag.
[ Voor 14% gewijzigd door fynrd1 op 07-10-2014 05:34 ]
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
volstrekt off topic: nee, op die foto ademt hij zéker zelf. Dat is geen beademing, dat is zuurstof toedienen. Daarvoor moet je zelf ademen.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:25:
[...]
Eens, maar ik zou nog niet direct de conclusie trekken dat ie zelf ademt. Kan me voorstellen dat ze niet continu aan het beademen zijn, er moeten immers ook handelingen gedaan worden om em vrij te maken. Als iemand dat masker op z'n gezicht duwt en er zit een zuurstoftank aanvast kun je tussen beademing gerust even stoppen om andere belangrijke zaken uit te voeren.
Kan goed zijn dat ie wel zelf ademt, maar enkel aan het masker die conclusie trekken lijkt me iets te ver gaan.
on topic: Doornbos wist niet alles, maar voor de leek legde hij het eigenlijk wel redelijk goed uit. Ben het wel met hem eens dat zo'n truck misschien gewoon niet meer voor de bandenstapels moet komen.
Verwijderd
Wat is het alternatief? Alles afdekken met kranen kan niet (en dan heb je alsnog een marshal op de baan) en de auto laten staan is evengoed gevaarlijk.Keida schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:03:
Ben het wel met hem eens dat zo'n truck misschien gewoon niet meer voor de bandenstapels moet komen.
Auto laten staan is wel wat minder gevaarlijk, aangezien je dan officieel 2 kreukelzones hebt, however de kans dat de 2de rijder gelanceerd wordt of een wiel tegen zn gezicht krijgt is dan wel groter natuurlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:07:
[...]
Wat is het alternatief? Alles afdekken met kranen kan niet (en dan heb je alsnog een marshal op de baan) en de auto laten staan is evengoed gevaarlijk.
How do you save a random generator ?
Verwijderd
Ze halen die dingen natuurlijk niet voor niets altijd weg, dat is ook hartstikke gevaarlijk. Als zoiets in het begin gebeurt heb je er veel meer last en gevaar van dan wanneer je de auto even met een tractor snel weghaalt.enchion schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:39:
Auto laten staan is wel wat minder gevaarlijk, aangezien je dan officieel 2 kreukelzones hebt, however de kans dat de 2de rijder gelanceerd wordt of een wiel tegen zn gezicht krijgt is dan wel groter natuurlijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
De helm lijkt inderdaad minder beschadigd dan bij Massa (al hebben we de linkerkant nog niet gezien) en hij staat ook niet abrupt stil. Zouden de (interne) verwondingen dan komen door de plek waarop hij de kraan raakte (bovenkant/zijkant ipv voorhoofd zoals massa)?fynrd1 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 05:08:
Ok, wat ik tot nu toe heb, de impact is in totaal onder een hoek van 45 graden zo'n 350kN, waar onder die hoek de monocoque zo'n 339kN volledig absorbeerd (aangezien deze gebroken is).
Hoofd + helm zou door de impact even als los object gezien kunnen worden waarin ik een stopafstand van een halve meter heb gebruikt. Het resulteert in zo'n 19kN. In een situatie waar alleen de monocoque de klap zou opvangen van de coureur is het nog 11,5kN. Dat zou voor het helm alleen al zo'n 10x zoveel zijn als de klap die de helm van Massa te verduren heeft gehad. Doorgerekend vanuit dit getal is de klap voor zijn hoofd zo'n 20g. Ik weet niet of het klopt, maar het zou zonder monocoque bijna het dubbele zijn wat richting de 50g gaat wat een aantal keren eerder in het topic is geopperd.
Ik probeer nog te achterhalen hoeveel een sidepod, het HANS en een helm van binnen uit kan absorberen aan kracht, met een beetje smokkelen trek ik het van de 11,5kN af. Als het goed is zou ik dan onder de 1.1kN van de helm van Massa komen. Ik ga er hier wel vanuit dat de helm door de beschikbare foto's minder te verduren heeft gehad als die van Massa en de coureur uit het geposte artikel van Arai.
Edit: Ik ga morgen weer verder, ik had 10k aangehouden voor de truck maar hij schijnt meer rond de 6000kg te zitten. De 20G is een rekenfoutje want er kunnen rustig 2 nulletjes achter, maar er zal toch wat van het totaal afgaan. Ik vond net een crossmotor helm die 300g kan absorberen, dus als ik het totaal aantal newton kan recuderen met zo'n 8000 kom ik aardig in de buurt. Maar morgen weer een dag.
@fynrd1 zoek anders eens op motortesten van Schubert, Shoei of Arai, daar staat vaak ook uitgelegd hoe ze die helmen testen en bij welke krachten.
Ik weet nog dat jaren terug Schubert in samenwerking met Schumacher een nieuwe helm heeft ontwikkeld.fynrd1 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 03:55:
[...]
Hij was opvallend slecht geïnformeerd..
Iets over helmen btw, waar Doornbos vertelde dat er een tank over heen kan rijden, ik heb niet echt kunnen vinden hoe sterk ze nou zijn, en omdat de tank niet al zijn gewicht op alleen de helm richt zou het wellicht wel kunnen kloppen. Ervan uitgaande dat het een M1 Abraham is zou het bij een gelijke gewichtsverdeling over 16 wielen zo'n 42kN zijn. Misschien zijn ze zo sterk op het meest ideale drukpunt. Maar op basis van dit artikel, waar we het hebben over zo'n 5000N (ruime schatting) en de veer die op de helm van Massa kwam zo'n 1100N, waar de helm aantoonbaar zwaar beschadigd is geweest. [afbeelding]
Ik ben even een excelletje in elkaar aan het prutsen met mijn roestige statica en natuurkunde om een schatting te hebben van de crash waar ik in meeneem de genoemde cijfers van het volgende plaatje, de snelheid van de wagen, gewicht van beiden, stopafstand en een invalshoek van zo'n 45graden. [afbeelding]
Bij wijze van stunt hebben ze er toen een tank overheen laten rijden waarbij de helm niet brak. Maar goed, die rupsbanden vervormen zo erg dat het ruime merendeel van het gewicht van zo'n tank alsnog gewoon op het asfalt staat.

Wat denk ik ook een groot verschil is met de crash van Massa: Zo'n tank beslaat een groot gedeelte van de helm, en bij Massa kwam alle kracht op een zeer klein stukje van de helm waar ze natuurlijk veel minder goed tegen kunnen.
Over Bianchi: omdat er nogal wat onduidelijkheid is over de groene vlag in de beelden, bij deze even een afbeelding waarop je ziet dat de groene vlag voor de zone daarna is:

[ Voor 2% gewijzigd door XyritZz op 07-10-2014 09:12 . Reden: Plaatje van tank op helm ]
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Verwijderd
Welk filmpje heb jij gezien? Ik zie juist een auto die doorketst en niet in één keer stilstaat.Señor Sjon schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:01:
Als je het filmpje ziet, dan zie je gewoon dat ie instant stopt. Dat betekent interne bloedingen normaal gesproken en de hersenen die aan de binnenkant van de schedel crashen. Dat is het grote gevaar.
Het lijkt alsof we het over twee verschillende ongelukken hebben.
Hmm, eigenlijk zou post 10 met bijbehorend baanvak dan ook al geen moeten geven imo. Je kunt moeilijk halverwege de bocht opeens flink vertragen...XyritZz schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:10:
[...]
Over Bianchi: omdat er nogal wat onduidelijkheid is over de groene vlag in de beelden, bij deze even een afbeelding waarop je ziet dat de groene vlag voor de zone daarna is:
[afbeelding]
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Voor ons als leek wel, maar coureurs zijn hier toch op getraind en moeten daarop kunnen reageren. Bianchi accelereerde wel door.Chakotay schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:13:
[...]
Hmm, eigenlijk zou post 10 met bijbehorend baanvak dan ook al geen moeten geven imo. Je kunt moeilijk halverwege de bocht opeens flink vertragen...
Nu is het moeilijk om te bepalen wat normaal is onder geel, maar je zou verwachten dat ze het wat rustiger aan zouden doen onder geel. Misschien is dat uiteindelijk ook wel wat er gaat gebeuren: duidelijker langzamer onder geel, en niet 0,5 sec. langzamer.
Een halve seconde over dat stukje, van P11 tot P12 is natuurlijk al best veel. Dat is 165 meter, met 200 per uur leg je dat af in 3 seconden. Met 3.5 sec over die sector rijd je 169 km/u, 30km/u langzamer. Ik vermoed dat Bianchi door de invallende duisternis, of andere reden die gele vlag nooit gezien heeft....MrSleeves schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:22:
[...]
Voor ons als leek wel, maar coureurs zijn hier toch op getraind en moeten daarop kunnen reageren. Bianchi accelereerde wel door.
Nu is het moeilijk om te bepalen wat normaal is onder geel, maar je zou verwachten dat ze het wat rustiger aan zouden doen onder geel. Misschien is dat uiteindelijk ook wel wat er gaat gebeuren: duidelijker langzamer onder geel, en niet 0,5 sec. langzamer.
Neemt niet weg dat ik op basis van die situatieschets de gele vlag vanaf een post eerder zou verwachten.
Mogelijk vandaag meer info over zijn toestand. Op basis van de beelden vrees ik toch wel voor het nieuws dat we krijgen.l'Equipe: Professor Gérard Saillant has arrived in Japan. The parents wanted to make an assessment of the situation with him before issuing further updates.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Bij gebrek aan positieve punten in de berichtgevingen vrees ik voor zijn carrière

Hoewel ik ook nog nergens verklaard heb zien worden dat hij buiten levensgevaar zou zijn.. * Destruction hoopt op het beste..
[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 07-10-2014 09:41 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Vlagsituaties worden ook door knipperende lampjes op het stuur van de rijders weergegeven. Moeilijk te missen lijkt mij.Hoogie2004 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:31:
[...]
Een halve seconde over dat stukje, van P11 tot P12 is natuurlijk al best veel. Dat is 165 meter, met 200 per uur leg je dat af in 3 seconden. Met 3.5 sec over die sector rijd je 169 km/u, 30km/u langzamer. Ik vermoed dat Bianchi door de invallende duisternis, of andere reden die gele vlag nooit gezien heeft....
Neemt niet weg dat ik op basis van die situatieschets de gele vlag vanaf een post eerder zou verwachten.

De witte en gele leds links en rechts boven aan het stuur.
[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 07-10-2014 09:56 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik zie noch snelheid, noch eventuele lampjes. Tenzij even op de rechte lijn.
Page intentionally left blank.
Ik weet het, maar zijn snelheid geeft eigenlijk aan dat hij het of niet gezien heeft, of bewust genegeerd... Ben overigens ook wel bang voor eventueel nieuws vandaag, zeker ook omdat die arts erbij komt om te overleggen met de ouders.... Ik heb sowieso sinds de crash al een naar voorgevoel hierover...Damian schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:54:
[...]
Vlagsituaties worden ook door knipperende lampjes op het stuur van de rijders weergegeven. Moeilijk te missen lijkt mij.
En wie weet was er wel wat mis met de auto, niet helemaal uit te sluiten natuurlijk tot het onderzoek is afgerond natuurlijk.
Overigens ben ik het ook wel eens met Alexander Wurz, die zegt dat we nu niet de regels e.d. overhoop moeten gaan gooien voor we echt weten wat er allemaal meespeelde bij dit ongeluk. Onderzoek goed wat er gebeurd is, en neem dan passende maatregelen als dat nodig is.
http://www.dailymail.co.u...r-severe-head-injury.html
Links zie je nog een marshal opzij springen, meer was er in zo'n korte tijd niet mogelijk. Iedereen was gefocused op Sutil's auto weghalen.
Ik ben het helemaal met je eens!Hoogie2004 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:58:
[...]
Overigens ben ik het ook wel eens met Alexander Wurz, die zegt dat we nu niet de regels e.d. overhoop moeten gaan gooien voor we echt weten wat er allemaal meespeelde bij dit ongeluk. Onderzoek goed wat er gebeurd is, en neem dan passende maatregelen als dat nodig is.
Verwijderd
Iedereen roept dat steeds, maar ik vind het naar omstandigheden nog geschikt meevallen. Natuurlijk is wat er gebeurd is niet mis, maar het had zoveel erger kunnen zijn.Jolke schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:58:
Lees net deze link - en zie het beeldmateriaal.... wow, idd een wonder dat hij dat overleefd heeft.
Verwijderd
Worst case scenario is een rode pannenkoek tegen de zijkant van een truck. Het kan nog de verkeerde kant opgaan, maar een zwarter scenario kost weinig fantasie.Jolke schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:15:
Natuurlijk had het veel erger kunnen zijn - hoewel we het nieuws van vandaag nog even af moeten wachten of het niet al worst case scenario is.
Ik blijf het maar roepen - al die beweging is gunstig, want dat vreet energie. Net zoals auto's vroeger niet uit elkaar vielen en iedereen het loodje legde en ze nu totaal lijken te desintegreren maar wel veel veiliger zijn; de energie wordt van de coureur afgeleid.maar als je ziet hoe hij onder de JCB duikt en de JCB een meter de lucht in lanceert, dan is mijn eerste reactie: hoe komt hij daar nog levend uit?
Euh, die bovenste kwam hier nog snel tussen... dit sloeg niet op het op Bianchi vallen van dat apparaat.
[ Voor 25% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 07-10-2014 10:22 ]
Verwijderd
Beter met 9,81 m/s*0,3 s verticaal dan 80 m/s horizontaal.Jolke schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:20:
Beweging van de JCB is gunstig idd, een deel van de energie gaat daarheen, maar als de JCB vervolgens bovenop Bianchi valt is dat weer niet zo gunstig - op zijn zachts gezegd.
Ik weet niet meer wie het zei, maar een coureur meldde een tijd terug dat als je tijd hebt voor de omgeving (en dus ook het onnodig kijken naar je stuur) je niet hard genoeg rijdt.StarWing schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:57:
^^ zeker ben ik daar niet van. Als ik met de motor op circuit rijdt, heb ik de volle concentratie nodig om door de bocht te kijken ipv op het dash te zitten kijken.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2014 10:24 ]
Nou, hij glijdt ietsje door, maar de vertraging is enorm. Op Autosport hebben ze aan de hand van de FPS en de wielbasis uit zitten rekenen dat ie met 80km/u de truck raakt.Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:12:
[...]
Welk filmpje heb jij gezien? Ik zie juist een auto die doorketst en niet in één keer stilstaat.
Het lijkt alsof we het over twee verschillende ongelukken hebben.
Geel gaat in principe per sector.Chakotay schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:13:
[...]
Hmm, eigenlijk zou post 10 met bijbehorend baanvak dan ook al geen moeten geven imo. Je kunt moeilijk halverwege de bocht opeens flink vertragen...
Er brandt een geel lampje op het stuur (recht in zijn blikveld, itt de motor die eerder genoemd wordt waarbij je bewust naar beneden moet kijken. Tevens hangt er ook een knipperend geel bord buiten de dubbele gele vlaggen. Als je dat allemaal niet gezien hebt, dan is het tijd om de F1 te verlaten.Hoogie2004 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:31:
[...]
Een halve seconde over dat stukje, van P11 tot P12 is natuurlijk al best veel. Dat is 165 meter, met 200 per uur leg je dat af in 3 seconden. Met 3.5 sec over die sector rijd je 169 km/u, 30km/u langzamer. Ik vermoed dat Bianchi door de invallende duisternis, of andere reden die gele vlag nooit gezien heeft....
Dat bedoelde ik ook niet: ik bedoel puur het gewicht van die machine boven op Bianchi.Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:22:
[...]
Beter met 9,81 m/s*0,3 s verticaal dan 80 m/s horizontaal.
Verwijderd
Ik ook. Het gaat om een relatief kleine valversnelling versus een grote snelheid op een andere as. Ik weet wel wat ik zou kiezen, al kies ik liever niet.Jolke schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:24:
Dat bedoelde ik ook niet: ik bedoel puur het gewicht van die machine boven op Bianchi.
Daar praten we nog steeds langs elkaarVerwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:25:
[...]
Ik ook. Het gaat om een relatief kleine valversnelling versus een grote snelheid op een andere as. Ik weet wel wat ik zou kiezen, al kies ik liever niet.
Ik doel dus op gewicht èn het feit dat je onder een aantal tonnen zware JCB klem komt te zitten.
Dit topic is gesloten.
Het aanbieden van of linken naar (live) streams is niet toegestaan.