Dat had ik ook. Je kunt gewoon zo'n aparte kabeltje kopen.e.looijenga schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 12:48:
Hallo.
Ik heb mijn ook laten vallen op een Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 omdat mijn huidige MSI 5850 na een paar jaar aan het aftakelen is. De inbouw van de huidige kaart was in 2010 en daar waar pctjes bouwen in die tijd hobby was heb ik er nu al jaren niet meer aan gezeten. Ik loop nu tegen een 'probleem' aan waar ik door gebrek aan kennis niet uit kom.
De huidige videokaart is aangesloten met 2 x 6 pins connector en de nieuwe heeft een 8 pins nodig zie ik.
Zo'n 8 pins connector is niet bij mijn huidige voeding meegeleverd (Antec True Power 750).
http://www.antec.com/pdf/...50C_Flyer_EN_20131003.pdf
Mijn vraag is dus of ik een 8pins kaart kan gebruiken icm de huidige voeding. Wil een extra investering voorkomen. Heb hier al op Tweakers gezocht maar heb geen duidelijk antwoord voor mij kunnen vinden. Kan iemand mij op weg helpen?
Uurtje geduld nog.Arniebomba schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:30:
Vandaag zou toch de release zijn van de GTX960?
Normaal staan de sites dan gelijk vol met de reviews.
Of zal vandaag slechts de presentatie zijn vanuit Nvidia?
Zijn voeding heeft gewoon de juiste aansluitingen en niet alle verloopjes zijn even goed sommigen kunnen ook voor grote problemen zorgen of zelfs smelten doordat de kwaliteit soms vrij slecht is.Tengri schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:33:
[...]
Dat had ik ook. Je kunt gewoon zo'n aparte kabeltje kopen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Gisteren m'n duo MSI 970 aangesloten en het gaat als de brandweer.
Overclocken gaat in 1 moeite door en hij blijft nog lekker koel ook.
1 nadeel en dat is de coil whine... Maar dan moet de kaart wel een usage hebben van 90-100%
Overclocken gaat in 1 moeite door en hij blijft nog lekker koel ook.
1 nadeel en dat is de coil whine... Maar dan moet de kaart wel een usage hebben van 90-100%
Legion 7i i9 3080 32gb
Zit te kijken voor een 2e 980, heb nu een reference omdat ik sli wou gaan draaien. Bij deze dus maar nu is de reference cooler vrij moeilijk te krijgen. Zo'n beetje de enige optie is Evga maar dat zal wel 600€ worden met verzendkosten...
Ik zie wel dat msi een non reference blower cooler heeft maar daar meen ik niet zo positieve geluiden(pun intended) over gehoord te hebben.
Misschien dan maar een Msi gaming of Asus strix, heeft Asus nog steeds minder kans op coil whine of valt dat nu wel mee? Budget is zo rond de 550 maar ik kan het wat rekken. Maar zoals gezegd 600€ voor reference is mij te veel.
Ik zie wel dat msi een non reference blower cooler heeft maar daar meen ik niet zo positieve geluiden(pun intended) over gehoord te hebben.
Misschien dan maar een Msi gaming of Asus strix, heeft Asus nog steeds minder kans op coil whine of valt dat nu wel mee? Budget is zo rond de 550 maar ik kan het wat rekken. Maar zoals gezegd 600€ voor reference is mij te veel.
En daar zijn ze:Arniebomba schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:30:
Vandaag zou toch de release zijn van de GTX960?
Normaal staan de sites dan gelijk vol met de reviews.
Of zal vandaag slechts de presentatie zijn vanuit Nvidia?
YouTube: ASUS GeForce GTX 960 STRIX - The New Sweet Spot for Gamers?
YouTube: Gigabyte GTX960 G1 GAMING - Best Mid Range Card Yet?
YouTube: MSI GTX 960 100 Million Edition (Limited) Review & Benchmarks | Tek Syndicate
En wat reviews:
http://www.gamersnexus.ne...game-fps-benchmark-review
http://www.hardwarecanuck...performance-review-4.html (vergelijkt met de R9 280x)
http://www.tomshardware.c...geforce-gtx-960,4038.html
pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G
pricewatch: Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5
Net boven de GTX 760, performance wise. Vergelijkbaar met een R9 285. Voorlopig hangt de prijs zo rond de €230 - 240, een R9 280x kon wel eens meer bang for buck zijn.
Toch, not bad. Gezien de slechte verwachtingen met betrekking tot de 128 bit geheugen bus. NVIDIA richt de kaart strak op de 1080p medium gamers.
Niet helemaal waar we allemaal op hoopten
[ Voor 24% gewijzigd door Steef op 22-01-2015 16:14 ]
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Verwijderd
Zelfde prijs als 2de hands R9 290XThaRabbit schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 15:55:
[...]
En daar zijn ze:
YouTube: MSI GTX 960 100 Million Edition (Limited) Review & Benchmarks | Tek Syndicate
En wat benchmarks:
http://www.hardwarecanuck...performance-review-4.html (vergelijkt met de R9 280x)
Net boven de GTX 760, performance wise. Vergelijkbaar met een R9 285. Voorlopig hangt de prijs zo rond de €230 - 240, een R9 280x kon wel eens meer bang for buck zijn.
Toch, not bad. Gezien de slechte verwachtingen met betrekking tot de 128 bit geheugen bus. NVIDIA richt de kaart strak op de 1080p medium gamers.
Ja ik vind de huidige prijzen echt nog te hoog voor dat wat je er voor krijgt.ThaRabbit schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 15:55:
[...]
En daar zijn ze:
En wat reviews:
http://www.tomshardware.c...geforce-gtx-960,4038.html
Niet helemaal waar we allemaal op hoopten
Natuurlijk is de prijs bij lancering hoger dan over twee weken..
Zeker, hij mag toch wel zakken naar ~€200 voor dit een fijne optie is. een 3G R9 280x levert voor ~235€ nieuw toch al heel wat meer dan deze GTX 960.Arniebomba schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:22:
[...]
Ja ik vind de huidige prijzen echt nog te hoog voor dat wat je er voor krijgt.
Natuurlijk is de prijs bij lancering hoger dan over twee weken..
Er zal nog wel een 965 of een 960 Ti uitkomen om het gat naar de 970 op te vullen.
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Verwijderd
Wees niet bang om "2de hands" videokaarten te kopen, sommige zijn zelfs nieuw/refurbished.ThaRabbit schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:24:
[...]
Zeker, hij mag toch wel zakken naar ~€200 voor dit een fijne optie is. een 3G R9 280x levert voor ~235€ nieuw toch al heel wat meer dan deze GTX 960.
Er zal nog wel een 965 of een 960 Ti uitkomen om het gat naar de 970 op te vullen.
Snap toch niet hoe mensen dure smartphones aanschaffen en dan lopen twijfelen tussen een 960 en 970 voor 100€.
Een eerlijke prijs zou 150€ zijn, rond de prijs van de 750TI. Alhoewel die Asus is een leuke videokaart voor 4K HTPC.
Edit: Evga heeft kortere kaart uitgebracht: pricewatch: EVGA GeForce GTX 960 Superclocked
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 16:36 ]
Heeft het nut te wachten op een mogelijke 8GB versie van de GTX 970? Ik koop gemiddeld om de twee jaar een nieuw videokaart. Ik wil dan ook pas in 2017 overstappen van 1080p naar 4k.
Ik begrijp natuurlijk dat tegen 2017 de gpu kracht van GTX 970 niet meer voldoende is om alles op ultra te spelen, maar ik zou het wel jammer vinden als de gpu het wel bij kan benen maar vanwege de videoram constricties gaat swappen met alle gevolgen van dien.
Het volgende is maar een aanname, maar ik heb het idee dat de huidige consoles met relatief veel (weliswaar gedeelde) videogeheugen er voor zal zorgen dat developers de games minder goed porten waardoor de systeemeisen onredelijk stijgen.
Ik heb zelf niet zoveel kaas van gegeten dus ik hoor het graag ontkracht. Ik had ooit een GF 4 TI 4200 in bezit met 128MB gddr. Tegen de tijd dat games eindelijk daar benut van maakte was de gpu al te zwak.
Ik begrijp natuurlijk dat tegen 2017 de gpu kracht van GTX 970 niet meer voldoende is om alles op ultra te spelen, maar ik zou het wel jammer vinden als de gpu het wel bij kan benen maar vanwege de videoram constricties gaat swappen met alle gevolgen van dien.
Het volgende is maar een aanname, maar ik heb het idee dat de huidige consoles met relatief veel (weliswaar gedeelde) videogeheugen er voor zal zorgen dat developers de games minder goed porten waardoor de systeemeisen onredelijk stijgen.
Ik heb zelf niet zoveel kaas van gegeten dus ik hoor het graag ontkracht. Ik had ooit een GF 4 TI 4200 in bezit met 128MB gddr. Tegen de tijd dat games eindelijk daar benut van maakte was de gpu al te zwak.
Verwijderd
Koop de 390X of 390, het wordt echt een beest van een kaart. Kan je makkelijk 1080P 144hz of zelfs 1440P 144hz. Samen met een mooie IPS 1440 144hz Freesync en ben je voor 3-4 jaar goed.seez schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 17:28:
Heeft het nut te wachten op een mogelijke 8GB versie van de GTX 970? Ik koop gemiddeld om de twee jaar een nieuw videokaart. Ik wil dan ook pas in 2017 overstappen van 1080p naar 4k.
CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 128
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 17:33 ]
Misschien een aparte upgrade, maar ik heb mijn 5 jaar oude systeem gebouwd rond een i5-750 en een Radeon 5850 een upgrade gegeven door 8 gb geheugen erbij te prikken en een GTX 970
Vandaag is de UPS-man langsgeweest met de EVGA SSC v2 en meteen ingebouwd. Ongetwijfeld zal de CPU een dikke bottleneck zijn maar zelfs op stock (ben nog van plan om hem naar 3,8-4 Ghz te tillen) draait Dragon Age vlotjes op 1440p en ultra. Straks nog even Farcry 4 proberen, maar hier staat een tevreden gamer die net zo blij was als destijds met de eerste Voodoo 3d kaart.
Ik heb overigens speciaal gewacht/gekozen voor de EVGA SSC v2 omdat die 3 DP uitgangen heeft. Zijn er uberhaupt nog andere alternatieven met een afwijkende output-configuratie dan de default 2x DVI, 1x HDMI, 1x DP?
Vandaag is de UPS-man langsgeweest met de EVGA SSC v2 en meteen ingebouwd. Ongetwijfeld zal de CPU een dikke bottleneck zijn maar zelfs op stock (ben nog van plan om hem naar 3,8-4 Ghz te tillen) draait Dragon Age vlotjes op 1440p en ultra. Straks nog even Farcry 4 proberen, maar hier staat een tevreden gamer die net zo blij was als destijds met de eerste Voodoo 3d kaart.
Ik heb overigens speciaal gewacht/gekozen voor de EVGA SSC v2 omdat die 3 DP uitgangen heeft. Zijn er uberhaupt nog andere alternatieven met een afwijkende output-configuratie dan de default 2x DVI, 1x HDMI, 1x DP?
D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.
mijn gigabyte heeft 3x dp, 1x dvi-i, 1x div-D en 1 HDMI poort. volgens mij is de gigabyte 1 met de meeste outputs als ik me niet vergis.^^0nMe schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:03:
Misschien een aparte upgrade, maar ik heb mijn 5 jaar oude systeem gebouwd rond een i5-750 en een Radeon 5850 een upgrade gegeven door 8 gb geheugen erbij te prikken en een GTX 970
Je kunt deze kaart ook op een enkele 6pins laten draaien. Ik heb het zelf al getest en geen frame drops gehad en de boost gaat ook netjes naar 1300mhz, later uiteraard wel een adapter gehaald op ebay voor zo'n 10 euro geloof ik die 2x6pins naar 1x8pins omzet.e.looijenga schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 12:48:
Hallo.
Ik heb mijn ook laten vallen op een Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 omdat mijn huidige MSI 5850 na een paar jaar aan het aftakelen is. De inbouw van de huidige kaart was in 2010 en daar waar pctjes bouwen in die tijd hobby was heb ik er nu al jaren niet meer aan gezeten. Ik loop nu tegen een 'probleem' aan waar ik door gebrek aan kennis niet uit kom.
De huidige videokaart is aangesloten met 2 x 6 pins connector en de nieuwe heeft een 8 pins nodig zie ik.
Zo'n 8 pins connector is niet bij mijn huidige voeding meegeleverd (Antec True Power 750).
http://www.antec.com/pdf/...50C_Flyer_EN_20131003.pdf
Mijn vraag is dus of ik een 8pins kaart kan gebruiken icm de huidige voeding. Wil een extra investering voorkomen. Heb hier al op Tweakers gezocht maar heb geen duidelijk antwoord voor mij kunnen vinden. Kan iemand mij op weg helpen?
8pins is backwards compatible met 6pins (andersom niet, dus 8pins past niet in een 6pins slot).
Zonder adapter is beter, als het werkt dan werkt het. De extra 2 aansluitingen zijn alleen maar ground en sense. Maar schijnbaar in dit geval gewoon maar twee maal ground, omdat die gewoon werkt met een 6 pins. Dus beter is om de adapter niet te gebruiken, zorgt alleen maar voor extra weerstand en een extra zwak punt wat voor problemen kan zorgen.Chaosstorm schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 23:02:
[...]
Je kunt deze kaart ook op een enkele 6pins laten draaien. Ik heb het zelf al getest en geen frame drops gehad en de boost gaat ook netjes naar 1300mhz, later uiteraard wel een adapter gehaald op ebay voor zo'n 10 euro geloof ik die 2x6pins naar 1x8pins omzet.
Je hebt 6 pins, 6+2 pins en 8 pins PEG connectors.8pins is backwards compatible met 6pins (andersom niet, dus 8pins past niet in een 6pins slot).
Een 6 of 6+2 pins PEG connector past altijd in een 8 pins aansluiting. Of een 6 pins PEG connector werkt in een 8 pins is afhankelijk van de keuze van de fabrikant, werkt het niet kun je altijd de twee overgebleven pinnen met elkaar verbinden.
Een 8 pins PEG connector op de voeding komt zelden voor en past alleen met wat wrikken in een 6 pins connector, mits de koeler niet de aansluiting blokkeert.
AMD Nieuwsdiscussie
Iemand hier al iets van meegekregen? Blijkbaar heeft de 970 een groot memory probleem wanneer je meer dan 3,5GB memory nodig hebt ingame. Ik zit zelf op het kantoor dus ik kan het niet testen. het is mij persoonlijk nog nooit opgevallen(ik heb de 970 al sinds release day 1) maar ik heb eigenlijk behalve WoW en D3 niet veel games gespeeld de laatste tijd.
http://www.overclock.net/...gb-of-4gb-vram-issue/150#
Plaatje van overlock.net :
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Ik heb de bekabeling gevonden. Zou mijn huidige setup voldoende zijn voor dit soort recente videokaarten?
MB: GA-X58A-UD5 rev2 van Gigabyte
Proc: I7 - 950
Ram: 12gb Corsair (specs onbekend)
-The_Mask- schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 23:40:
[...]
Zonder adapter is beter, als het werkt dan werkt het. De extra 2 aansluitingen zijn alleen maar ground en sense. Maar schijnbaar in dit geval gewoon maar twee maal ground, omdat die gewoon werkt met een 6 pins. Dus beter is om de adapter niet te gebruiken, zorgt alleen maar voor extra weerstand en een extra zwak punt wat voor problemen kan zorgen.
[...]
Je hebt 6 pins, 6+2 pins en 8 pins PEG connectors.
Een 6 of 6+2 pins PEG connector past altijd in een 8 pins aansluiting. Of een 6 pins PEG connector werkt in een 8 pins is afhankelijk van de keuze van de fabrikant, werkt het niet kun je altijd de twee overgebleven pinnen met elkaar verbinden.
Een 8 pins PEG connector op de voeding komt zelden voor en past alleen met wat wrikken in een 6 pins connector, mits de koeler niet de aansluiting blokkeert.
mits overclocked zal de cpu de videokaart niet tegen houden, echter bij standaard snelheid zal je wel wat meer last hebben van fps drops of lagere fps ,vooral dan met systeem intensieve games.\
Je haalt dan dus niet het optimale uit de kaart.
ik heb zelf voor een moment een 970 met een i920 gehad en de cpu wat overclocked..
En deze doet het toch merkbaar minder als mijn huidige systeem in games.
ik heb zelf voor een moment een 970 met een i920 gehad en de cpu wat overclocked..

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 23-01-2015 10:09 ]
Gewoon xeon 6 core erin proppen en op zijn staart trappen, ik heb de x5650 op 4,1 ghzfreaky35 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:05:
mits overclocked zal de cpu de videokaart niet tegen houden, echter bij standaard snelheid zal je wel wat meer last hebben van fps drops of lagere fps ,vooral dan met systeem intensieve games.\

Ik zou die 950 verkopen en x5650 halen en op zijn staart trappen , dan heb je zeker geen bottleneck (x5650 op 4,1 met 2x gtx780, spreek uit ervaring)e.looijenga schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:00:
Ik heb de bekabeling gevonden. Zou mijn huidige setup voldoende zijn voor dit soort recente videokaarten?
[...]
Melkaz schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:54:
Iemand hier al iets van meegekregen? Blijkbaar heeft de 970 een groot memory probleem wanneer je meer dan 3,5GB memory nodig hebt ingame. Ik zit zelf op het kantoor dus ik kan het niet testen. het is mij persoonlijk nog nooit opgevallen(ik heb de 970 al sinds release day 1) maar ik heb eigenlijk behalve WoW en D3 niet veel games gespeeld de laatste tijd.
[afbeelding]

Waar ik had verwacht dat de prijs van de MSI GTX970 nu toch wel wat gedaald zou zijn, is deze zelfs gestegen naar rond de 380 euro. Hmm, mijn wachten is dus duidelijk niet beloond.
Denk dat dat komt doordat het hele populaire kaarten zijn momenteel, de 970 levert extreem veel performance voor je geld. Met de tegenvallende prijs/prestatie verhouding van de 960 en het uitblijven van een antwoord van AMD zal dat voorlopig niet minder worden...
tegenvallend prestatie van 960 ? ik vind dat er enorme sprongen zijn gemaakt , 10% meer performance 33% minder stroom en 20% overklok mogelijkheden. h265 hardware encoder. (tov gtx760)RubenDJ schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:39:
Denk dat dat komt doordat het hele populaire kaarten zijn momenteel, de 970 levert extreem veel performance voor je geld. Met de tegenvallende prijs/prestatie verhouding van de 960 en het uitblijven van een antwoord van AMD zal dat voorlopig niet minder worden...
Minimaal evensnel als de R280, terwijl stroomverbuik veel lager ligt .
Met de performance an sich is weinig mis, maar voor 100 euro meer heb je een 970 die een pak sneller is.
Hopelijk kan het gefixed worden in software, erg jammer zulke fouten. Feitelijk heb je dus maar een 3,5GB kaart, aangezien de laatste ~500MB gewoon niet fatsoenlijk werken.Melkaz schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:54:
[afbeelding]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Er is onderzoek gedaan naar de geheugen bandbreedte van de GTX970's en er blijkt een bug te zijn. Hierdoor zal boven de 3GB VRAM gebruik de bandbreedte kelderen.
http://www.lazygamer.net/...us-memory-allocation-bug/
Edit: Zie dat hierboven iemand ook al iets hierover vernoemd had.
Hopen dat het inderdaad driver issue oid is. Terugroep van alle 970's zal niet gaan.
http://www.lazygamer.net/...us-memory-allocation-bug/
Edit: Zie dat hierboven iemand ook al iets hierover vernoemd had.
Hopen dat het inderdaad driver issue oid is. Terugroep van alle 970's zal niet gaan.
[ Voor 22% gewijzigd door Laurens Kata op 23-01-2015 16:19 ]
Loopt iedereen hier vroeg of laat tegenaan of is het alleen voorbehouden aan mensen die op 4K resolutie gamen?
Verwijderd
Ja over 2 jaartjes gebruiken veel games 5-6 GB denk ik.Leader98 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 17:09:
Loopt iedereen hier vroeg of laat tegenaan of is het alleen voorbehouden aan mensen die op 4K resolutie gamen?
Maar 1440P 144hz dat zijn toch meer pixels per seconde dan 4K 60hz? Dus meer bandwith nodig?
Volgens vele forums is het een hardware probleem wat ze niet kunnen oplossen..Ik hoop van niet. In ieder geval is dit erger dan een 3,5 kaart en verkeerd adverteren, want bij een 3,5gb kaart capped hij daarop, bij een 4GB kaart denkt de game 4GB te kunnen pakken waardoor je frames van bijv 60 naar de 14 gaan..Jeroenneman schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:50:
[...]
Hopelijk kan het gefixed worden in software, erg jammer zulke fouten. Feitelijk heb je dus maar een 3,5GB kaart, aangezien de laatste ~500MB gewoon niet fatsoenlijk werken.
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Verwijderd
Wanneer komen ze nou eens met 8GB kaarten?Melkaz schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:29:
[...]
Volgens vele forums is het een hardware probleem wat ze niet kunnen oplossen..Ik hoop van niet. In ieder geval is dit erger dan een 3,5 kaart en verkeerd adverteren, want bij een 3,5gb kaart capped hij daarop, bij een 4GB kaart denkt de game 4GB te kunnen pakken waardoor je frames van bijv 60 naar de 14 gaan..
Die zijn er gewoon hoor, als in de Sapphire R9 290X is er in 8GB versie. Voor iets als een triple 4K setup, nu nog een beetje een dure hobby, kan dat wel fijn zijn, alhoewel je voor zo iets denk ik minimaal 2 of 3 kaarten in Crossfire moet zetten om goed speelbare FPS te krijgen op zo'n resolutie.Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:39:
[...]
Wanneer komen ze nou eens met 8GB kaarten?
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Verwijderd
Shadow Of Mordor textures gebruiken toch minimaal 6gbMoi_in_actie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:43:
[...]
Die zijn er gewoon hoor, als in de Sapphire R9 290X is er in 8GB versie. Voor iets als een triple 4K setup, nu nog een beetje een dure hobby, kan dat wel fijn zijn, alhoewel je voor zo iets denk ik minimaal 2 of 3 kaarten in Crossfire moet zetten om goed speelbare FPS te krijgen op zo'n resolutie.
Na het lezen van deze issue vandaag heb ik na het werk eens thuis getest en ik krijg bij de meeste games (waaronder Shadows of Modor) niet meer dan 3,5 tot bijna 3,6GB eruit geperst, en dat op een 4K resolutie met texture pack. De enige game die ik over de 3,5GB kreeg gepusht was CoD AW daar werd 3,7GB aangesproken met een acceptabele framerate (~55/60 met een dipje richting de 42 hier en daar). Maar CoD was dan ook de enige uitzondering, bij elke andere game kreeg ik hem niet boven de 3,5GB @ 4K met alle AA maxed.Melkaz schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:29:
[...]
Volgens vele forums is het een hardware probleem wat ze niet kunnen oplossen..Ik hoop van niet. In ieder geval is dit erger dan een 3,5 kaart en verkeerd adverteren, want bij een 3,5gb kaart capped hij daarop, bij een 4GB kaart denkt de game 4GB te kunnen pakken waardoor je frames van bijv 60 naar de 14 gaan..
In ieder geval brandt er een flink vuurtje in deze thread op het Nvidia forum -> https://forums.geforce.co...-970-3-5gb-vram-issue/16/
[ Voor 8% gewijzigd door D33F op 23-01-2015 21:14 ]
Lies are obvious to read because the truth is already written
Tja, maar wat gebeurt er als je naar 4K gaat en dan nog eens MSAA erover zet?David Regeling schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:11:
[...]
Na het lezen van deze issue vandaag heb ik na het werk eens thuis getest en ik krijg bij de meeste games (waaronder Shadows of Modor) niet meer dan 3,5 tot bijna 3,6GB eruit geperst, en dat op een 4K resolutie met texture pack. De enige game die ik over de 3,5GB kreeg gepusht was CoD AW daar werd 3,7GB aangesproken met een acceptabele framerate (~55/60 met een dipje richting de 42 hier en daar). Maar CoD was dan ook de enige uitzondering, bij elke andere game kreeg ik hem niet boven de 3,5GB @ 4K met alle AA maxed.
In ieder geval brandt er een flink vuurtje in deze thread op het Nvidia forum -> https://forums.geforce.co...-970-3-5gb-vram-issue/16/
Hopelijk snel nieuws van Nvidia, dit maakt toch wel huiverig om snel over te gaan op Maxwell (ervan uitgaande dat het issue zich niet beperkt tot de GTX970)
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Zover ik begrepen heb heeft alleen de GTX 970 er last van, de GTX 980 zou wel alles aanspreken.Jeroenneman schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:38:
[...]
Tja, maar wat gebeurt er als je naar 4K gaat en dan nog eens MSAA erover zet?
Hopelijk snel nieuws van Nvidia, dit maakt toch wel huiverig om snel over te gaan op Maxwell (ervan uitgaande dat het issue zich niet beperkt tot de GTX970)
GTX 960 durf ik geen uitspraken over te doen gezien deze nog niet is verschenen in de verschillende fora met betrekking tot deze issue. De GTX 660TI had in het verleden ook al een soortgelijk probleem ->
http://www.anandtech.com/...force-gtx-660-ti-review/2
Maar dit was te wijten aan een smallere bus, terwijl de bus van de GTX 970 en 980 gelijk is.
nVidia heeft het statement gegeven dat ze ernaar gaan kijken en asap erop terugkomen.
GTX960 heeft geen 4GB VRAM en smallere bus dacht ik. Maar wellicht is het wel een hardware issue en hebben ze memory-allocatie algoritmes wel gecopy-pasted o.i.d.
Even afwachten, ook ik ben bang dat het een hardware issue gaat zijn. Hoe kunnen drivers dit nou oplossen....
Wanneer het een hardware issue is, vraag ik me af of alle fabrikanten een gereviseerde versie van de GTX970 chip gaat krijgen en alle klanten een gratis vervanging gaan aanbieden.....Zal wel ijdele hoop zijn denk ik.
Wat smerig zou zijn is als ze een GTX975 zouden uitbrengen en de 970 zouden discontinuen vanwege dit issue en dan de GTX975 50 euro duurder zouden maken. Dan kunnen ze weer een slaatje slaan uit de fout die ze hebben gemaakt...Of is dit té negatief gedacht van me?
https://forums.geforce.co...sue/post/4430032/#4430032We are still looking into this and will have an update as soon as possible.
GTX960 heeft geen 4GB VRAM en smallere bus dacht ik. Maar wellicht is het wel een hardware issue en hebben ze memory-allocatie algoritmes wel gecopy-pasted o.i.d.
Even afwachten, ook ik ben bang dat het een hardware issue gaat zijn. Hoe kunnen drivers dit nou oplossen....
Wanneer het een hardware issue is, vraag ik me af of alle fabrikanten een gereviseerde versie van de GTX970 chip gaat krijgen en alle klanten een gratis vervanging gaan aanbieden.....Zal wel ijdele hoop zijn denk ik.
Wat smerig zou zijn is als ze een GTX975 zouden uitbrengen en de 970 zouden discontinuen vanwege dit issue en dan de GTX975 50 euro duurder zouden maken. Dan kunnen ze weer een slaatje slaan uit de fout die ze hebben gemaakt...Of is dit té negatief gedacht van me?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik hoop dat je ongelijk hebtDeathchant schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:58:
nVidia heeft het statement gegeven dat ze ernaar gaan kijken en asap erop terugkomen.
[...]
https://forums.geforce.co...sue/post/4430032/#4430032
GTX960 heeft geen 4GB VRAM en smallere bus dacht ik. Maar wellicht is het wel een hardware issue en hebben ze memory-allocatie algoritmes wel gecopy-pasted o.i.d.![]()
Laten we hopen dat het uiteindelijk fatsoenlijk opgelost gaat worden, en ik vind het dan ook vreemd (wellicht een tikkeltje verdacht zelfs) dat nog geen enkele tech review tegen dit euvel is aangelopen / dat Nvidia dit probleem nog niet eerder is tegengekomen tijdens het testen van hun spul.
[ Voor 3% gewijzigd door D33F op 23-01-2015 22:10 ]
Tja...zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik weet vanuit mijn werk wat het is om alles tot in de puntjes voorbereid te hebben, denken dat er werkelijk niks door je vingers geglipt is, en dan wanneer er E2e testing of quality testing gedaan wordt er ook niks naar buiten komt....Hoe frustrerend is het dan om te merken dat bij echte real-life testen stiekem toch een bugje ergens in zit terwijl je alles zo goed getest had....
Maar goed, dat wilt niet zeggen dat het niet fout is, of dat we veel begrip moeten tonen; we zijn tenslotte een klant die 350 euro uitgegeven hebben aan een product die niet tot volle potentie gebruikt kan worden en daar moet gewoon netjes iets voor geregeld worden, en dus vind ik dat mensen niet opgezadeld moeten gaan worden met een GTX975 en een flinke lap moeten bij betalen. Daarom droeg ik dat voorbeeld aan
Maar ja, 50 euro zou voor mij geen slechte oplossing zijn voor een betere kaart, ookal is het de fout van nvidia, maar wanneer dit bedrag hoger zou zijn, vind ik dat een opstap naar een GTX980 een optie zou moeten zijn.
Wanneer nvidia een voordeel eruit zou willen halen, moet het alleszins redelijk zijn naar de klanten toe.
Speculaties
Even afwachten dus.
Maar goed, dat wilt niet zeggen dat het niet fout is, of dat we veel begrip moeten tonen; we zijn tenslotte een klant die 350 euro uitgegeven hebben aan een product die niet tot volle potentie gebruikt kan worden en daar moet gewoon netjes iets voor geregeld worden, en dus vind ik dat mensen niet opgezadeld moeten gaan worden met een GTX975 en een flinke lap moeten bij betalen. Daarom droeg ik dat voorbeeld aan
Maar ja, 50 euro zou voor mij geen slechte oplossing zijn voor een betere kaart, ookal is het de fout van nvidia, maar wanneer dit bedrag hoger zou zijn, vind ik dat een opstap naar een GTX980 een optie zou moeten zijn.
Wanneer nvidia een voordeel eruit zou willen halen, moet het alleszins redelijk zijn naar de klanten toe.
Speculaties
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
True that
Elite Dangerous loopt er vooralsnog niet slechter door dus ik kom mijn vrije uurtjes zeker nog wel door
[ Voor 17% gewijzigd door D33F op 23-01-2015 22:25 ]
Ik denk dat iedereen die een gratis GTX980 verwacht zeker te hoge verwachtingen heeft.
Mocht het echt hardware gerelateerd zijn:
- Waarschijnlijk een recall vanuit Nvidia naar de board partners
- Board partners geven dit door aan de webwinkels
- Alleen de oplettende consumenten weten van deze actie en brengen kaarten terug naar de winkel
- Winkel accepteert kaarten, want worden toch gecrediteerd door Nvidia indirect
- Nvidia maakt iets minder winst, lijdt weinig image schade (want hoeveel GTX970 owners weten ook daadwerkelijk van deze bug?
- Consumenten kunnen een Rev 2.0 kopen, dus zitten enige tijd zonder kaart
En dit is al een positieve verwachting. Vooral de mensen op dat forum zijn wereldvreemd. Nvidia aanklagen? Gelijk allemaal gratis maar een GTX980? Keep dreamin.
Mocht het echt hardware gerelateerd zijn:
- Board partners geven dit door aan de webwinkels
- Alleen de oplettende consumenten weten van deze actie en brengen kaarten terug naar de winkel
- Winkel accepteert kaarten, want worden toch gecrediteerd door Nvidia indirect
- Nvidia maakt iets minder winst, lijdt weinig image schade (want hoeveel GTX970 owners weten ook daadwerkelijk van deze bug?
- Consumenten kunnen een Rev 2.0 kopen, dus zitten enige tijd zonder kaart
En dit is al een positieve verwachting. Vooral de mensen op dat forum zijn wereldvreemd. Nvidia aanklagen? Gelijk allemaal gratis maar een GTX980? Keep dreamin.
Lijkt mij heel sterk, die is er ook nooit geweest met bumpgate en dat probleem was nog veel groter, alleen laptopchips daar mee maakte je nog een kans.Jeroenneman schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 23:40:
AMD Nieuwsdiscussie
Ik geloof dat ik de aanschaf van een GTX970 nog maar even uitstel na het lezen van dit. Zonde want ik krijg volgende week mijn 2560x1440 monitor binnen
.
lol nice 2 maanden geleden na een half jaar sparen ene nieuwe pc aangeschaft met een gtx 970 krijg je dit gezeik, ga er toch wel vanuit als het echt hardware related is en niet te fixen valt, dat je hem wel kan refunden bij de desbetreffende webshop?
1440P op een 970 waarom niet.:) loopt goed hierBastiaanNL schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 00:24:
Ik geloof dat ik de aanschaf van een GTX970 nog maar even uitstel na het lezen van dit. Zonde want ik krijg volgende week mijn 2560x1440 monitor binnen.
vanwege de memory issues denk ikmukkel schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 02:24:
[...]
1440P op een 970 waarom niet.:) loopt goed hier
Precies the uberdude snapt mij. Dit is toch wel een aardig probleem, veel mensen Zullen het niet merken Maar richting toekomst is Dit gewoon drama. Dan ga je dit wel merken en aangezien Ik future proof wil upgraden doe Ik dat Misschien wel met 2x r9 290. Kan Ik kopen voor dezelfdE prijs als 1x 970. (mobiel bericht let niet op hoofdletters)
@mukke l, als Ik die fotos van je system Mag geloven heb je er twee?
[ Voor 9% gewijzigd door BastiaanNL op 24-01-2015 08:16 ]
Ik heb zojuist een tech support ticket aangemaakt bij EVGA omtrent de mogelijke memory bug. Kijken of zij er wat vanaf weten en/of mee kunnen.
In mijn geval heb ik MSI op de hoogte gebracht, met de mededeling dat Nvidia op de hoogte is en het probleem bekijkt.
Als ik het forum van Nvidia zelf mag geloven is deze mededeling 2 weken geleden gedaan en is het daarna angstvallig stil gebleven.
Ik hoop dan ook dat het probleem daadwerkelijk wordt bekeken / een verklaring naar buiten wordt gebracht in plaats van dat het gewoon stil blijft hierna / er een sugar-coated bericht wordt gefabriceerd (dat Windows b.v. 400MB VRAM gebruikt o.i.d.).
Als ik het forum van Nvidia zelf mag geloven is deze mededeling 2 weken geleden gedaan en is het daarna angstvallig stil gebleven.
Ik hoop dan ook dat het probleem daadwerkelijk wordt bekeken / een verklaring naar buiten wordt gebracht in plaats van dat het gewoon stil blijft hierna / er een sugar-coated bericht wordt gefabriceerd (dat Windows b.v. 400MB VRAM gebruikt o.i.d.).
[ Voor 15% gewijzigd door D33F op 24-01-2015 10:08 ]
Nee dat is nog en foto van m'n twee 670'sBastiaanNL schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 08:13:
Heb nu een enkele 970 op 1604mhz lopen.
Ik ben nog niet tegen het geheugen probleem aangelopen op 1440p.
Bv BF4 op ultra trekt net 2,6gb vram. Je zult het waarschijnlijk merken bij 4k reso's.
En volgens mij heeft niet elke 970 dit probleem.
BV heier trekt een 970 in AC gewoon de volle 4GB

[ Voor 15% gewijzigd door mukkel op 24-01-2015 10:53 . Reden: plaatje ]
Het probleem zit hem dan ook niet om de volle 4GB vol te krijgen (na flink wat moeite) maar de performance die dan drastisch inkakt zodra men over de 3,5GB gaat.mukkel schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 10:31:
[...]
Nee dat is nog en foto van m'n twee 670's
Heb nu een enkele 970 op 1604mhz lopen.
Ik ben nog niet tegen het geheugen probleem aangelopen op 1440p.
Bv BF4 op ultra trekt net 2,6gb vram. Je zult het waarschijnlijk merken bij 4k reso's.
En volgens mij heeft niet elke 970 dit probleem.
BV heier trekt een 970 in AC gewoon de volle 4GB
[afbeelding]
btw -> http://nl.hardware.info/n...rsie-van-gtx-960-op-komst
Ben eens benieuwd hoe en of het probleem bij deze kaart tot uiting komt.
[ Voor 10% gewijzigd door D33F op 24-01-2015 11:04 ]
? moet ik dan de webshop (alternate) mailen voor een refund of asus?Ambition88 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 01:15:
lol nice 2 maanden geleden na een half jaar sparen ene nieuwe pc aangeschaft met een gtx 970 krijg je dit gezeik, ga er toch wel vanuit als het echt hardware related is en niet te fixen valt, dat je hem wel kan refunden bij de desbetreffende webshop?
Normaal gesproken blijft de verkoper in het eerste garantie jaar jouw aanspreekpunt/verantwoordelijke partij bij problemen met een verkocht product, dus ik zou het eerst bij Alternate proberen in dit geval.Ambition88 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:52:
[...]
? moet ik dan de webshop (alternate) mailen voor een refund of asus?
ah oka ja ik heb de computer daar laten bouwen, en de 30 dagen zijn ook allang om maarja dit is wel echt bullshit, ik wacht nog eventjes de bericht geving van nvidia af geef ze tot woensdag. thanksDavid Regeling schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:53:
[...]
Normaal gesproken blijft de verkoper in het eerste garantie jaar jouw aanspreekpunt/verantwoordelijke partij bij problemen met een verkocht product, dus ik zou het eerst bij Alternate proberen in dit geval.
De verkoper blijft tijdens de levensduur van het product aanspreekpunt, want zo lang heb je in nederland garantie namelijkDavid Regeling schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:53:
[...]
Normaal gesproken blijft de verkoper in het eerste garantie jaar jouw aanspreekpunt/verantwoordelijke partij bij problemen met een verkocht product, dus ik zou het eerst bij Alternate proberen in dit geval.
Ik zou als ik een 970 had gewoon eerst de reactie afwachten van nvidia, zeggen die hij is kaput, dan terug nara de winkel en een gelijkwaardig vervangend product vragen (bv een 980), willen ze dat niet, dan de koop ontbinden, want hij is niet te reparen. Let op, de meeste winkels gaan hier wel moeilijk over doen. Dus je moet wel naar de rechter willen stappen dan
[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 24-01-2015 12:36 ]
Natuurlijk wil een winkel dat niet, een GTX 980 is namelijk geen gelijkwaardig product, maar één die sneller en veel duurder is als een GTX 970. Het zou heel dom zijn voor een winkel om daarmee akkoord te gaan, dan ben je namelijk in no time failliet.
AMD Nieuwsdiscussie
Misschien verklaart dat ook dat in de meeste spellen een 970 sneller is dan een 290(x) op 1080p, maar een 290(x) sneller wordt op hogere resoluties? (oftewel: wanneer er 3,5gb+ gebruikt wordt?)
Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963
In een thread op het Nvidia forum omtrent deze issue heeft iemand contact gelegd met de support chat van Nvidia en dit is wat zij hadden te melden:
From Nvidia Chat Support this afternoon - (names changed)
[10:11:39 PM] NV Chat: We have our entire team working on this issue with a high priority. This will soon be fixed for sure.
[10:11:54 PM] Me: So, what is the issue?
[10:12:07 PM] Me: What needs to be fixed?
[10:12:46 PM] NV Chat: We are not sure on that. We are still yet to find the cause of this issue.
[10:12:50 PM] NV Chat: Our team is working on it.
From Nvidia Chat Support this afternoon - (names changed)
[10:11:39 PM] NV Chat: We have our entire team working on this issue with a high priority. This will soon be fixed for sure.
[10:11:54 PM] Me: So, what is the issue?
[10:12:07 PM] Me: What needs to be fixed?
[10:12:46 PM] NV Chat: We are not sure on that. We are still yet to find the cause of this issue.
[10:12:50 PM] NV Chat: Our team is working on it.
nee klopt daar heb je gelijk in, ik zou gewoon tevreden zijn met mn geld en dan maar een maand mn onboard gpu gebruiken en wachten op de release van de r9 380x ofzo-The_Mask- schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 12:41:
Natuurlijk wil een winkel dat niet, een GTX 980 is namelijk geen gelijkwaardig product, maar één die sneller en veel duurder is als een GTX 970. Het zou heel dom zijn voor een winkel om daarmee akkoord te gaan, dan ben je namelijk in no time failliet.
voor nu heb ik nog even geduld though.
Alleen sneller is een argument, duurder niet. Als het enige alternatief duurder is (of goedkoper) (maar verder gelijkwaardig) dan heb je daar recht op. Bij betere specificaties mag idd bijbetaling gevraagd worden.-The_Mask- schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 12:41:
[ Voor 6% gewijzigd door Adlermann op 24-01-2015 13:58 ]
Van EVGA heb ik ook een antwoord gekregen dat ze er van op de hoogte zijn en dat ze het aan het onderzoeken zijn. Hopelijk komt er snel een oplossing.
Interessant... dit maar eens goed volgen!
Moo, I say.
Het lijkt er volgens een paar mensen op verschillende fora op dat de GTX970 zich niet als een 256bits geheugenbus gedraagt, maar eerder als een 208 bits.
en
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=34019801
Zou me een zijn als nvidia ons 3GB, 208bit kaarten zou verkopen als 4GB, 256bit....
Zou er nog een verschil kunnen zijn tussen Hynix geheugenchips en samsung?
http://www.guru3d.com/new...emory-allocation-bug.html64bit memory controller, total 4 memory controllers = 256 bit memory controller.
Assuming if there are 3 raster engines with each three has one SMM disabled leaving 1 raster engine with 4 SMM intact.
Mathematically ;
16 SMM = 256 bit = 4096 Mb
13 SMM = 208 bit = 3328 Mb
208 bit = effective width after disabling SMM with 256 bit being actual memory controller width
en
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=34019801
Zou me een zijn als nvidia ons 3GB, 208bit kaarten zou verkopen als 4GB, 256bit....
Zou er nog een verschil kunnen zijn tussen Hynix geheugenchips en samsung?
[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 24-01-2015 17:17 ]
Verwijderd
Vandaag de Asus Strix GTX960 binnen gekregen, had een vraagje over de GPU Tweak software.
Moet deze software geinstalleerd zijn of aan staan zodat de fans automatisch gaan draaien op een bepaalde target temperatuur? Of zit dit mechanisme in de kaart zelf en kan je zelf verder tweaken met, wat de naam zelf aanduid van de software?
Moet deze software geinstalleerd zijn of aan staan zodat de fans automatisch gaan draaien op een bepaalde target temperatuur? Of zit dit mechanisme in de kaart zelf en kan je zelf verder tweaken met, wat de naam zelf aanduid van de software?
Als dit de officiële responce is van Nvidia is lijkt mij dit de grootste onzin in tijden. Ze hebben anders wel verdacht veel tijd nodig gehad om er achter te komen dat hun kaart zo is ontworpen.David Regeling schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 18:32:
Een vermoedelijk antwoord van Nvidia:
http://www.pcper.com/news...erfeed&utm_medium=twitter
Dat bedacht ik mij ook al inderdaad + daarbij heeft Nvidia nog geen officiële statement gegeven op hun eigen forum. Lijkt me dan ook best lullig om wel richting de pers uitleg te geven maar niet op je eigen forum waar het een behoorlijk heet topic is.KB007 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 18:59:
[...]
Als dit de officiële responce is van Nvidia is lijkt mij dit de grootste onzin in tijden. Ze hebben anders wel verdacht veel tijd nodig gehad om er achter te komen dat hun kaart zo is ontworpen.
Ben ik helemaal met je eens, niet netjes van ze. Ik heb geen bevestiging dat dit het officiële standpunt is van Nvidia maar ze hebben het op hun eigen forum nog niet ontkent. Als het klopt lijkt het of ze bijna 2 weken met een hun legal team hebben gezeten om met een verklaring te komen waarbij ze niet alle 970 kaarten terug hoeven te halen. Je weet toch hoe een kaart is ontworpen? daar heb je lijkt mij niet zo veel tijd voor nodig.
Ik ben niet super technisch maar dit (en de 256 bit bus)zou wel verklaren waarom AMD kaarten het weer beter doen bij hogere resoluties. Ik heb begin deze maand een GTX 970 Stix gekocht met name voor de HDMI 2.0 (ivm ultra HD tv die geen display poort heeft). Nu ga ik deze RMA sturen omdat ik last heb van artifacts. Ik weet niet of ik hem daarna nog wel terug wil, hoop dat ze coulant zijn bij Sicomputers
Het is wel vermakelijk om het officiele forum te volgen (https://forums.geforce.co...gtx-970-3-5gb-vram-issue/)
Het zit sommige GTX 970 gebruikers erg hoog
Ben benieuwd of dit nieuws nog eens op de front-page van tweakers komt.
Ik ben niet super technisch maar dit (en de 256 bit bus)zou wel verklaren waarom AMD kaarten het weer beter doen bij hogere resoluties. Ik heb begin deze maand een GTX 970 Stix gekocht met name voor de HDMI 2.0 (ivm ultra HD tv die geen display poort heeft). Nu ga ik deze RMA sturen omdat ik last heb van artifacts. Ik weet niet of ik hem daarna nog wel terug wil, hoop dat ze coulant zijn bij Sicomputers
Het is wel vermakelijk om het officiele forum te volgen (https://forums.geforce.co...gtx-970-3-5gb-vram-issue/)
[ Voor 3% gewijzigd door KB007 op 24-01-2015 19:44 ]
Ik betwijfel het of het de front-page zal halen, zeker gezien nog geen enkele grote tech site erover geschreven heeft. Verder denk ik ook dat het de relatie tussen Nvidia en de tech site die erover schrijft niet ten goede zal komen (just thinking out loud).KB007 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:38:
Ben ik helemaal met je eens, niet netjes van ze. Ik heb geen bevestiging dat dit het officiële standpunt is van Nvidia maar ze hebben het op hun eigen forum nog niet ontkent. Als het klopt lijkt het of ze bijna 2 weken met een hun legal team hebben gezeten om met een verklaring te komen waarbij ze niet alle 970 kaarten terug hoeven te halen. Je weet toch hoe een kaart is ontworpen? daar heb je lijkt mij niet zo veel tijd voor nodig.
Verder had ik gelezen dat er een bios update was verschenen vanuit Gigabyte, en de eerste testen bleken in ieder geval positief uit te pakken.
https://forums.geforce.co...-update-for-all-gtx-970s/
[ Voor 8% gewijzigd door D33F op 24-01-2015 20:28 ]
Beste mensen, ik heb sinds kort een nieuw systeem aangeschaft, puur voor photoshop, videobewerking en heayving gaming. Zie specs in mijn sig.
Ik heb op mijn vorige systeem nooit problemen gehad met de sli opstelling, maar dat is nu totaal een ander verhaal. Elk spel wat ik full screen wil draaien flikkert hevig. Geen enkele instelling helpt.
Nu ben ik genoodzaakt alles windowed te spelen, als het al lukt. Sommige spellen starten alleen maar op met een zwart scherm en dan ben ik weer genoodzaakt te restarten.
Ik hoor hier en daar dat het aan de sli brug kan liggen, maar dat ding heeft het altijd goed gewerkt op mijn vorige systeem.
Ik ben ten einde raad, begin sterk te vermoeden dat het misschien mijn moederbord kan zijn.
Op mijn vorige, de asus z97 deluxe liep alles als een zonnetje.
Ik heb op mijn vorige systeem nooit problemen gehad met de sli opstelling, maar dat is nu totaal een ander verhaal. Elk spel wat ik full screen wil draaien flikkert hevig. Geen enkele instelling helpt.
Nu ben ik genoodzaakt alles windowed te spelen, als het al lukt. Sommige spellen starten alleen maar op met een zwart scherm en dan ben ik weer genoodzaakt te restarten.
Ik hoor hier en daar dat het aan de sli brug kan liggen, maar dat ding heeft het altijd goed gewerkt op mijn vorige systeem.
Ik ben ten einde raad, begin sterk te vermoeden dat het misschien mijn moederbord kan zijn.
Op mijn vorige, de asus z97 deluxe liep alles als een zonnetje.
Dat zou wat zijn als er rechtzaken komen en ze moeten alle 970s omruilen voor exemplaren die niet gimped zijn op 3.5 gig.
Ze wilde de 970 gewoon een stuk goedkoper maken en dan flikken ze dit soort grapjes met 3.5gig gddr5 en dan 512mb ddr3 lol om toch te claimen dat er 4 gig opzet.
Ben blij dat ik nog even gewacht heb, eens kijken of er nieuwe versies van de kaarten gaan komen nu, want ze kunnen dit niet fixen aangezien de laaste 512mb gewoon gimped ram is.
Ze wilde de 970 gewoon een stuk goedkoper maken en dan flikken ze dit soort grapjes met 3.5gig gddr5 en dan 512mb ddr3 lol om toch te claimen dat er 4 gig opzet.
Ben blij dat ik nog even gewacht heb, eens kijken of er nieuwe versies van de kaarten gaan komen nu, want ze kunnen dit niet fixen aangezien de laaste 512mb gewoon gimped ram is.
Grab your pitchforks!!!Cyclonic schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:53:
Dat zou wat zijn als er rechtzaken komen en ze moeten alle 970s omruilen voor exemplaren die niet gimped zijn op 3.5 gig.
Nee, ze hebben geen gimped RAM gebruikt, waarschijnlijk is de benchmark die iedereen klakkeloos gebruikt gewoon ruk.
Zie ook pcper.com en guru3d.
Daar wordt duidelijk door nvidia uitgelegd dat de GTX970 en 980 boven de 3.5 GB even goed presteren en dat er van eventuele prestatie daling door VRAM specifiek geen sprake is.
Wat iedereen op die forums bleef: " oh, mijn kaart zakt in elkaar als ik boven de 3.5 GB kom!!! Schande!!! "
No shit! Dat krijg je als je belachelijke zaken als 4K met 8xMSAA gaat draaien. Maar de GTX989 daalt net zo hard. En ik denk dat een R9 290 dan net zo hard inzakt.
Jeroenneman schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:01:
[...]
Grab your pitchforks!!!
Nee, ze hebben geen gimped RAM gebruikt, waarschijnlijk is de benchmark die iedereen klakkeloos gebruikt gewoon ruk.
Zie ook pcper.com en guru3d.
Daar wordt duidelijk door nvidia uitgelegd dat de GTX970 en 980 boven de 3.5 GB even goed presteren en dat er van eventuele prestatie daling door VRAM specifiek geen sprake is.
Wat iedereen op die forums bleef: " oh, mijn kaart zakt in elkaar als ik boven de 3.5 GB kom!!! Schande!!! "
No shit! Dat krijg je als je belachelijke zaken als 4K met 8xMSAA gaat draaien. Maar de GTX989 daalt net zo hard. En ik denk dat een R9 290 dan net zo hard inzakt.

Storm in een glas water, heb nog nooit performance problemen ondervonden op 1440p.
Dat jij er geen last van hebt wil niet zeggen dat er geen probleem is. Voor bijvoorbeeld grafisch 3D werk, waarbij jij jouw gpu inzet voor rendering, helpt iedere mb aan ram.unfor schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:15:
Storm in een glas water, heb nog nooit performance problemen ondervonden op 1440p.
Volgens een ontwikkelaar van het 3D rendersysteem Redshift was dit probleem al maanden geleden bekend bij nvidia. Ook zou het probleem zich voordoen bij de GTX 980.
This is the driver bug we’ve been dealing with regarding 970/980.
As these guys figured out too, the solution (what we call the “hack fix”) is to leave quite a bit of memory unallocated (384MB in Redshift).
So, yeah, we figured all that ourselves a few months ago. We’re under NDA with NVidia so I cannot say too much but what I can say is that we recently provided them with some more clues on what could be the issue. So NVidia already has the info they need. Hopefully this “internet noise” will help expedite a fix and we’ll be able to remove the crap “subtract 384MB of memory” code! And have you guys happier too!
http://www.guru3d.com/new...emory-allocation-bug.htmlDavid Regeling schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 20:24:
[...]
Ik betwijfel het of het de front-page zal halen, zeker gezien nog geen enkele grote tech site erover geschreven heeft. Verder denk ik ook dat het de relatie tussen Nvidia en de tech site die erover schrijft niet ten goede zal komen (just thinking out loud).
Verder had ik gelezen dat er een bios update was verschenen vanuit Gigabyte, en de eerste testen bleken in ieder geval positief uit te pakken.
Er zijn wel degelijk grote sites die erover schrijven.
9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250
Ik wachtte enthousiast op mijn nieuwe 970 die aanstaande dinsdag kwam.
Nu is mijn enthousiasme weg,......
(Tweede hands)
(Tweede hands)
Weg
Dat lijkt mij een zeer ongezonde zaak als techsites daar niet meer over "durven" te schrijven. Laten we hopen dat dat niet gebeurt want dat zou nogal in het nadeel van de consument zijn.David Regeling schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 20:24:
[...]
Ik betwijfel het of het de front-page zal halen, zeker gezien nog geen enkele grote tech site erover geschreven heeft. Verder denk ik ook dat het de relatie tussen Nvidia en de tech site die erover schrijft niet ten goede zal komen (just thinking out loud).
Gelukkig is het dus wel frontpage nieuws
Maandenlang had er niemand problemen, en nu roept iemand iets en meteen schreeuwt iedereen moord en brand.New Yorker schreef op zondag 25 januari 2015 @ 02:23:
Ik wachtte enthousiast op mijn nieuwe 970 die aanstaande dinsdag kwam.
(Tweede hands)
Men doet net alsof iedereen ineens last heeft van dit "probleem", dat is simpelweg niet waar.
4k gaming staat nog in zijn kinderschoenen, en zodra 4k ingeburgerd is zijn we wel weer een paar generaties GPU verder.
[ Voor 12% gewijzigd door unfor op 25-01-2015 02:47 ]
Ik heb m'n 970 net een paar dagen, en het is mij opgevallen voor ik van de problemen op internet las.unfor schreef op zondag 25 januari 2015 @ 02:45:
[...]
Maandenlang had er niemand problemen, en nu roept iemand iets en meteen schreeuwt iedereen moord en brand.
Men doet net alsof iedereen ineens last heeft van dit "probleem", dat is simpelweg niet waar.
4k gaming staat nog in zijn kinderschoenen, en zodra 4k ingeburgerd is zijn we wel weer een paar generaties GPU verder.
Als je de textures een beetje opkrikt in CoD: AW dan kom je best boven de 3,5GB uit.
Ik ontken niet dat het belachelijke settings zijn, maar het lijkt me dat als je 4GB krijgt je deze ook gewoon op een normale wijze moet kunnen gebruiken.
PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.
I was wrongSp3ci3s8472 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 02:28:
[...]
Dat lijkt mij een zeer ongezonde zaak als techsites daar niet meer over "durven" te schrijven. Laten we hopen dat dat niet gebeurt want dat zou nogal in het nadeel van de consument zijn.
Gelukkig is het dus wel frontpage nieuws.

Gelukkig ook maar, dit pusht Nvidia in ieder geval om het probleem ook serieus te nemen,
Inmiddels wel:David Regeling schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:14:
[...]
Dat bedacht ik mij ook al inderdaad + daarbij heeft Nvidia nog geen officiële statement gegeven op hun eigen forum. Lijkt me dan ook best lullig om wel richting de pers uitleg te geven maar niet op je eigen forum waar het een behoorlijk heet topic is.
https://forums.geforce.co...sue/post/4432672/#4432672
RMA'en wordt lastig als ze nu zeggen dat het zo ontworpen is... Hoewel ze niet leveren wat in de specificaties staat:
Standard Memory Config 4GB
Memory Interface GDDR5
Memory Interface Width 256-bit
Memory Bandwidth (GB/sec) 224
http://www.geforce.co.uk/...ce-gtx-970/specifications
[ Voor 23% gewijzigd door glnk op 25-01-2015 08:58 ]
Ik heb het zojuist gelezen idd (nog wakker het worden, en even alle nieuwe posts doorspitten).
Dus ik vermoed dat er geen oplossing komt vanuit Nvidia want het werkt blijkbaar zo by design ?
Iemand op het forum maakte wel een leuke analogie:
"It's like you're buying a car which has a total fuel capacity of 20 gallons, but only 15 are usable when driving. The other 5 gallons are stored in the trunk. Sure the car has 20 gallons of fuel, but to use the other 5 gallons you'll have to stop driving and refill the main tank with the 5 gallons stored in the trunk."
Die vergelijking gaat niet op. Bovendien zijn er mensen die claimen dat microstutters aan dit probleem te verwijten zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door glnk op 25-01-2015 09:06 ]
Na dat lijkt me stug, microstutting bestaat al sinds opkomst van pc gaming.
Dat is puur het niet synchroon lopen van beeldfrequentie vs rendered gpu frequentie. Wat stutting en tearing kan veroorzaken. In 98% van de gevallen op te lossen met V-sync.
Dit staat los van dit probleem op de 970.
Overigens ben ik wel benieuwd of het op te lossen valt en zo niet, wat de tegoemoet koming is.
Je betaald namelijk wel voor de volle 4GB.
Zelf heb ik er geen last van dus de hele discussie "boeit" me niet ect.
Maarja ik ben en blijf een Nederlander
korting, bon, gratis
Dat is puur het niet synchroon lopen van beeldfrequentie vs rendered gpu frequentie. Wat stutting en tearing kan veroorzaken. In 98% van de gevallen op te lossen met V-sync.
Dit staat los van dit probleem op de 970.
Overigens ben ik wel benieuwd of het op te lossen valt en zo niet, wat de tegoemoet koming is.
Je betaald namelijk wel voor de volle 4GB.
Zelf heb ik er geen last van dus de hele discussie "boeit" me niet ect.
Maarja ik ben en blijf een Nederlander
Met welke software kan ik die info ook op mijn scherm krijgen ingame?
Video geheugen in gebruik , fan % etc.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Ik zit te denken om een GTX 970 SLI setje aan te schaffen (even onder voorbehoud van dat de 4 GB toch wel degelijk gebruikt kan worden..), maar ben van plan een met reference cooler te kopen (palit bijvoorbeeld) omdat ik erg weinig ruimte tussen de kaarten heb en ik de warmte liever de kast uit blaas.
Iemand ervaring met een dergelijke kaart? Geluid maakt me niet zo heel veel uit, maar ik wil nog wel wat overklokken en hij moet niet gaan terugklokken oid vanwege de warmte.
Iemand ervaring met een dergelijke kaart? Geluid maakt me niet zo heel veel uit, maar ik wil nog wel wat overklokken en hij moet niet gaan terugklokken oid vanwege de warmte.
anathema
Ik gebruik daar zelf MSI Afterburner voor.Phyt_ schreef op zondag 25 januari 2015 @ 10:34:
Met welke software kan ik die info ook op mijn scherm krijgen ingame?
Om maar even op je te reageren, ik heb zelf geen 9xx series maar volgens mij is t gewoon een software matige fancurve die er vanuit de factory op zit. Je kan er ook voor kiezen om de fans al eerder te laten draaien door een nieuwe fancurve aan te maken.Je hoeft GPU Tweak iig niet op je computer te hebben staan voordat die silentmode werkt.Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 18:55:
Vandaag de Asus Strix GTX960 binnen gekregen, had een vraagje over de GPU Tweak software.
Toen ik in het begin mijn iphone had zal ik als een soort autist om de 2 uur te checken of ie nog recht was. Als bendgate nooit was geweest had ik daar ook nooit op gelet.unfor schreef op zondag 25 januari 2015 @ 02:45:
[...]
Maandenlang had er niemand problemen, en nu roept iemand iets en meteen schreeuwt iedereen moord en brand.
Ok thx zal eens zoeken in de settings dan, gebruik deze nu al voor de OC van mijn 970.David Regeling schreef op zondag 25 januari 2015 @ 10:52:
[...]
Ik gebruik daar zelf MSI Afterburner voor.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Heb even een screenshot gemaakt:Phyt_ schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:47:
[...]
Ok thx zal eens zoeken in de settings dan, gebruik deze nu al voor de OC van mijn 970.

Bij de tab: toezicht kun je selecteren welke zaken je wil zien op het OSD (eerst boven in de table het item selecteren, daarna klikken op Toon informatie op het scherm).
Vervolgens kun je bij de tab: informatie op het scherm (OSD) een hotkey toewijzen om het OSD aan of uit te zetten.
even kort samen gevat guys, na de statement van nvidia whats the deal? zou ik alternate nog kunnen contacteren voor een refund (kaart 2 maanden geleden aangeschaft in een assemblage build )
of zijn we met zn alle genaaid omdat het zogenaamd het ''ontwerp'' is? -.- voel me echt bestolen gewoon
of zijn we met zn alle genaaid omdat het zogenaamd het ''ontwerp'' is? -.- voel me echt bestolen gewoon
Ik zie nog steeds niemand met overtuigende bewijzen komen dat er werkelijk een probleem is.
Het enige wat ik zie is iemand die een of andere CUDA benchmark test doet waarvan niemand weet hoe het werkt.
Wat ik wel zie is mensen die op diverse fora aan het testen zijn en tot de conclusie komen dat de kaarten gewoon zonder problemen 4 GB in games kunnen gebruiken.
http://www.overclock.net/...ssue/390_30#post_23455433
Dus kap eens met moord en brand schreeuwen en zoek eerst eens goed uit of er wel echt een issue is!
Het enige wat ik zie zijn mensen die "iets" gelezen hebben dus het is waar en "iedereen" heeft ineens issues.
Het enige wat ik zie is iemand die een of andere CUDA benchmark test doet waarvan niemand weet hoe het werkt.
Wat ik wel zie is mensen die op diverse fora aan het testen zijn en tot de conclusie komen dat de kaarten gewoon zonder problemen 4 GB in games kunnen gebruiken.
http://www.overclock.net/...ssue/390_30#post_23455433
Dus kap eens met moord en brand schreeuwen en zoek eerst eens goed uit of er wel echt een issue is!
Het enige wat ik zie zijn mensen die "iets" gelezen hebben dus het is waar en "iedereen" heeft ineens issues.
[ Voor 8% gewijzigd door unfor op 25-01-2015 13:02 ]
hmm, thx!, maar helaas ik heb die optie niet onder toezicht,David Regeling schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:53:
[...]
Heb even een screenshot gemaakt:
[afbeelding]
Bij de tab: toezicht kun je selecteren welke zaken je wil zien op het OSD (eerst boven in de table het item selecteren, daarna klikken op Toon informatie op het scherm).
Vervolgens kun je bij de tab: informatie op het scherm (OSD) een hotkey toewijzen om het OSD aan of uit te zetten.
Wel logitech , en optie in werkbalk :< ( windows 8.1)
Nieuwste versie geïnstalleerd (inclusief RivaTuner Statistics server) ?Phyt_ schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:15:
[...]
hmm, thx!, maar helaas ik heb die optie niet onder toezicht,
Wel logitech , en optie in werkbalk :< ( windows 8.1)
Anders even de nieuwste versie downloaden en installeren (als het goed is onthoudt hij jouw overclock profielen in de nieuwe versie).
Ik vermoed dat de RivaTuner Statistics server niet geïnstalleerd is want deze verzorgt de gewenste statistieken.
[ Voor 11% gewijzigd door D33F op 25-01-2015 13:24 ]
thanx werkt!David Regeling schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:22:
[...]
Nieuwste versie geïnstalleerd (inclusief RivaTuner Statistics server) ?
Anders even de nieuwste versie downloaden en installeren (als het goed is onthoudt hij jouw overclock profielen in de nieuwe versie).
Ik vermoed dat de RivaTuner Statistics server niet geïnstalleerd is want deze verzorgt de gewenste statistieken.
Hmm maar of het nu positief is dat ik die kan zien..
geheugen maakt mij niet heel veel uit als hij maar 66fps maxed haalt in Unity wat hij eerst deed met OC.
Maar nu loopt het niet lekker en ik zie dat mijn Core Clock maar op 800/900 mhz draait
ff alle settings opnieuw gezet in afterrburner en werken
[ Voor 4% gewijzigd door Phyt_ op 25-01-2015 13:53 ]
Lees de post van unfor eens.Ambition88 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:59:
even kort samen gevat guys, na de statement van nvidia whats the deal? zou ik alternate nog kunnen contacteren voor een refund (kaart 2 maanden geleden aangeschaft in een assemblage build )
Lees dan de bevindingen van PCper.
Iedereen vertrouwt nu blindelings op één benchmark. Wie weet spreekt die benchmark de andere geheugencontroller wel verkeerd aan?
In games is er in ieder geval weinig van te merken als je de meeste ervaringen ziet. En het is ook raar dat geen enkele reviewer dit heeft gemerkt in de 4K benchmarks toen de kaart gereleased werd...
Storm in een glas water IMO.
Ik heb gewoon spellen als Ryse: Son of Rome op 4k gespeeld met mijn GTX970 SLI. Niks geen problemen, deed het prima op 40 a 45 fps (wat precies in de lijn der verwachtingen valt).
Ook geen microstuttering of wat dan ook.
Ik denk dat iedereen zich blindstaart op 1 benchmark. Zodra iemand met een "real world" test aan komt waarin het verschil te zien is ga ik het pas geloven.
Ik heb gewoon spellen als Ryse: Son of Rome op 4k gespeeld met mijn GTX970 SLI. Niks geen problemen, deed het prima op 40 a 45 fps (wat precies in de lijn der verwachtingen valt).
Ook geen microstuttering of wat dan ook.
Ik denk dat iedereen zich blindstaart op 1 benchmark. Zodra iemand met een "real world" test aan komt waarin het verschil te zien is ga ik het pas geloven.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Hoi allemaal! Wil graag mijn ervaring delen met jullie over mijn nieuwe videokaart.
Ik blij, mag met toestemming van me vriendin een GTX 970 kopen!
Na lang uitzoeken kwam ik uiteindelijk uit bij ASUS GTX 970 Strix
Vrijdags besteld bij 4launch en zaterdag in huis. Natuurlijk meteen de drivers van mijn oude kaart eraf gegooid (HD6850) en de nieuwe drivers van nVidia installeren. Ik start een spel op en nadat ik alle instelling (natuurlijk) naar high heb aangepast met nVidia GeForce experience merk ik op dat ik een tikkend geluid hoor.. Dit geluid had ik nog niet eerder gehoord dus het was iets nieuws.
Mijn eerste ingeving was dat er een draadje niet goed was weggestopt en dat die tegen de fan van de videokaart aan kwam.
Ik haal mijn kast open en kijk waar het door zou kunnen komen en zie eigenlijk niets vreemds. Vervolgens draai ik Furmark om te kijken of het door de videokaart komt, de fans gaan pas draaien vanaf 65 graden en hoger. Weer hoor ik het tikkende geluid en wist nu dat het van de videokaart kwam. Na wat verder onderzoek kwam ik erachter dat de fan tegen de pipe van de heatsink aankomt. In het volgende filmpje wat ik heb gemaakt is het duidelijk te horen.. ASUS GTX970 Strix tikkend geluid.
Heb hem weer terug gestuurd naar 4Launch en ik hoop volgende week betere ervaringen te kunnen delen met jullie..
Ik blij, mag met toestemming van me vriendin een GTX 970 kopen!
Vrijdags besteld bij 4launch en zaterdag in huis. Natuurlijk meteen de drivers van mijn oude kaart eraf gegooid (HD6850) en de nieuwe drivers van nVidia installeren. Ik start een spel op en nadat ik alle instelling (natuurlijk) naar high heb aangepast met nVidia GeForce experience merk ik op dat ik een tikkend geluid hoor.. Dit geluid had ik nog niet eerder gehoord dus het was iets nieuws.
Mijn eerste ingeving was dat er een draadje niet goed was weggestopt en dat die tegen de fan van de videokaart aan kwam.
Ik haal mijn kast open en kijk waar het door zou kunnen komen en zie eigenlijk niets vreemds. Vervolgens draai ik Furmark om te kijken of het door de videokaart komt, de fans gaan pas draaien vanaf 65 graden en hoger. Weer hoor ik het tikkende geluid en wist nu dat het van de videokaart kwam. Na wat verder onderzoek kwam ik erachter dat de fan tegen de pipe van de heatsink aankomt. In het volgende filmpje wat ik heb gemaakt is het duidelijk te horen.. ASUS GTX970 Strix tikkend geluid.
Heb hem weer terug gestuurd naar 4Launch en ik hoop volgende week betere ervaringen te kunnen delen met jullie..
Let op:
Voor levertijden en beschikbaarheid van de 980ti, zie [nVidia GeForce GTX 980Ti] Levertijden & beschikbaarheid.
Voor levertijden en beschikbaarheid van de 980ti, zie [nVidia GeForce GTX 980Ti] Levertijden & beschikbaarheid.