Toon posts:

De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:06

Shabbaman

Got love?

Bouke-p schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:42:
[...]

De Duitsers hebben ook moeite om hun eskadrons rijdend te houden. Die hebben echt geen loods met volledig up to date en klaar om te vechten leo's klaar staan.
Doet de Landmacht eigenlijk zelf het onderhoud van die 18 tanks?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Ok, en wanneer is dat geregeld?

Hoe snel spuugt die fabriek een paar honderd Leopards uit?

Wat doen we in de tussentijd?
Haal er maar 18 A4 of A5 uit een opslag...
Die compagnie die de KL nu heeft is er puur voor instandhouding van kennis. Het is geen serieuze gevechtseenheid en dat weten ze daar ook echt wel.

Verder krijgen Slowakije en Tsjechië elk een aantal Leopard 2 tanks van Duitsland in ruil voor Soviet spul dat naar Oekraine is gegaan en zijn de Noren bezig met een test tussen K2 en Leopard 2A7 ter vervanging van hun Leopard 2 tanks. Denemarken heeft recentelijk ook Leopard 2A7 ontvangen en Duitsland is ook bezig met wat upgrades. Er loopt dus wel iets qua productie en daarop moet je nu voortbouwen. Denk dat er aardig wat landen zijn die misschien wel interesse hebben in een partij van die tanks nu. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-03 19:27
Shabbaman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Doet de Landmacht eigenlijk zelf het onderhoud van die 18 tanks?
Nee, voor zover ik weet word dat door de Duitsers gedaan. We hebben ook geen vaste "eigen" tanks meen ik.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:12

nst6ldr

Down with Big Tech.

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Haal er maar 18 A4 of A5 uit een opslag...
Die compagnie die de KL nu heeft is er puur voor instandhouding van kennis. Het is geen serieuze gevechtseenheid en dat weten ze daar ook echt wel.
Nóg wel: https://www.vbm.info/actu...ank-levering-aan-oekraine

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Daarom dus andere Leopard 2 tanks vinden voordat Rutte deze opstuurt. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

nst6ldr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Er zit al een behoorlijk verschil tussen de trainingen die in Rusland en Groot Brittannië worden gegeven, dus dat gaat het verschil wel maken. Ook kan je een hoop dingen inkorten: militaire vorming, PT en ceremoniële dingen zijn niet nodig.

Het zal echt niet zo beroerd zijn zoals bijvoorbeeld de natres in Nederland.
2 weken algemene opleiding waaronder een nachtje in het bos slapen, daarna moeten ze links en rechts in de weekenden wat bij elkaar sprokkelen om soldaat 1 te worden. In totaal zou ik het nog geen maand opleiding durven noemen, en dat is merkbaar.

Het zijn vrijwillige bewakers (net als DBBO maar dan zonder diploma en salaris) die een C7 dragen. Die enkele reservist die uitgezonden wil worden mogen alsnog een heel traject door om in ieder geval op basis niveau te komen. Of, zoals een reservist zelf al noemde:
Irakmissie door Natres en beroepsmilitairen - NVI, 25 juli 2022

‘Ik schaamde me in het begin bijna voor het niveauverschil tussen reservisten en beroepsmilitairen’, zegt Havermans. ‘De beroepsmilitairen hebben zo veel ervaring, die doen dit soort dingen dag in dag uit. We hebben zó veel van ze geleerd.’
Je zou het dus een snuffelstage kunnen noemen. Maar dan met vuurwapens.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Twee weken? :')
Welke idioot geeft een reservist met twee weken opleiding een automatisch aanvalsgeweer? Zeker als ze blijkbaar er niet eens fatsoenlijk mee geoefend hebben? Het is ook een belediging voor reservisten dat ze zo behandeld worden.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:49
nst6ldr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:36:
[...]

[...]

2 weken algemene opleiding waaronder een nachtje in het bos slapen, daarna moeten ze links en rechts in de weekenden wat bij elkaar sprokkelen om soldaat 1 te worden. In totaal zou ik het nog geen maand opleiding durven noemen, en dat is merkbaar.

Het zijn vrijwillige bewakers (net als DBBO maar dan zonder diploma en salaris) die een C7 dragen. Die enkele reservist die uitgezonden wil worden mogen alsnog een heel traject door om in ieder geval op basis niveau te komen. Of, zoals een reservist zelf al noemde:

[...]

Je zou het dus een snuffelstage kunnen noemen. Maar dan met vuurwapens.
Nou nou zo erg is het allemaal niet. Geen idee waar jij je ervaring met de Natres hebt opgedaan maar in het algemeen is het een prima gemotiveerde groep die goed inzetbaar is voor het specifieke doel van de Natres. Dat zijn, zoals ook in jouw NVI artikel staat maar je niet quote, geen gevechtshandelingen. Dat zegt die reservist daar zelf overigens ook. Daarnaast is het een betrekkelijk onervaren reservist die nog niet door de volledige cyclus van opleiding heen is. De quote over blij zijn met 5 patronen af mogen vuren is mij onbekend, als reservist sta je echt niet super vaak op de schietbaan maar het gaan toch een +- 10-12 dagen per jaar zijn.
DaniëlWW2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:53:
Twee weken? :')
Welke idioot geeft een reservist met twee weken opleiding een automatisch aanvalsgeweer? Zeker als ze blijkbaar er niet eens fatsoenlijk mee geoefend hebben? Het is ook een belediging voor reservisten dat ze zo behandeld worden.
Past dat niet in jouw perfecte beeld van oorlogsvoering? Er zijn een X aantal eisen waaraan je moet voldoen om met een wapen rond te lopen. Die eisen worden gehaald in de twee weken. Zegt dat dan iets over de motivatie en leergierigheid van reservisten of meer over beroeps?

Het beeld van de reservist als "ex-dienstplichtige die is blijven hangen" is mij niet onbekend. Daar is de laatste jaren echter wel een slag in geslagen. Die ex-diplis zijn weg en er is aanwas van jonge mensen. Dat er qua opleiding en training nog veel beter kan, ben ik het ook mee eens. Maar raad eens waar dat fout gaat: €€€€ . Elke paar jaar is er een minister die groot inzet op reservistenbeleid. Vervolgens is een half jaar later het geld op.. :')

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Bobmeister schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Nou nou zo erg is het allemaal niet. Geen idee waar jij je ervaring met de Natres hebt opgedaan maar in het algemeen is het een prima gemotiveerde groep die goed inzetbaar is voor het specifieke doel van de Natres. Dat zijn, zoals ook in jouw NVI artikel staat maar je niet quote, geen gevechtshandelingen. Dat zegt die reservist daar zelf overigens ook. Daarnaast is het een betrekkelijk onervaren reservist die nog niet door de volledige cyclus van opleiding heen is. De quote over blij zijn met 5 patronen af mogen vuren is mij onbekend, als reservist sta je echt niet super vaak op de schietbaan maar het gaan toch een +- 10-12 dagen per jaar zijn.
Je gaat voorbij de strekking: het is een vrijwillige brigade van bewakers. Dat ze gemotiveerd zijn moet ook wel, anders blijven ze niet hangen want het zijn tenslotte vrijwilligers. Maar maak er niet meer van dan dat. Je noemt het een 'specifiek doel', noem het gewoon bij naam: bewaken. Het zijn handjes om ergens een plek op te vullen zodat er in ieder geval iemand staat.

Mijn ervaring met ze zijn de oefeningen die ik ze heb zien doen in de stad, duinen en kazerne. Soms krijg ik er zelf plaatsvervangende schaamte van als ze bijvoorbeeld een roadblock bemannen of iemand 'aanhouden' (lees: rollenspel naar de letter volgen). Ik zou er minder moeite mee hebben als ze het niet zo verbloemen of met een attitude doen alsof ze gelijkwaardig zijn aan de beroeps. Iedere keer als Peter Operator ergens in een dorp rondjes loopt en glundert als er omstanders kijken dan sterft er weer iets in me af.

Of nog zo'n alom bekend artikel: "als we oefenvijand spelen, maken we regelmatig de beroepsmilitair in". Weet je wie er nog meer graag in het openbaar in camo loopt? Airsofters.
[...]

Past dat niet in jouw perfecte beeld van oorlogsvoering? Er zijn een X aantal eisen waaraan je moet voldoen om met een wapen rond te lopen. Die eisen worden gehaald in de twee weken. Zegt dat dan iets over de motivatie en leergierigheid van reservisten of meer over beroeps?

Het beeld van de reservist als "ex-dienstplichtige die is blijven hangen" is mij niet onbekend. Daar is de laatste jaren echter wel een slag in geslagen. Die ex-diplis zijn weg en er is aanwas van jonge mensen. Dat er qua opleiding en training nog veel beter kan, ben ik het ook mee eens. Maar raad eens waar dat fout gaat: €€€€ . Elke paar jaar is er een minister die groot inzet op reservistenbeleid. Vervolgens is een half jaar later het geld op.. :')
Maar hier zeg je "er is niets mis met de natres, maar dat er iets mis is met de natres komt omdat we geen geld hebben". Leuk dat ze motivatie hebben, maar daar kan je niks mee als je dat niet kanaliseert.

Kijk naar de pilot met het Fleet Marine Squadron: na het trainingsprogramma kunnen ze direct volwaardig meedraaien op oefeningen, hebben ze al missies tegen daadwerkelijke piraten gedraaid, en hebben ze ook nog eens nul kapsones. Zo kan het ook :)

• Bouke-p
[...]

[...]

10 tot 12dagen per jaar op de schietbaan als reservist? In welk universum is dat dan?
De amo voor reservisten stelt niks voor, 2 weekjes basis en daarna nog door je eigen onderdeel nog een paar modules doen.

Ik ben ook echt wel klaar met die constant gebruikte smoes dat reservisten in 2weken dingen sneller oppikken dan beroeps soldaten.
Men vergeet even dat een beroeps soldaat weinig meer nodig heeft dan een basisschool diploma en het gros van reservisten ouder en hoger opgeleid is.
En zo bijzonder zijn die 2weken ook echt niet overigens.

Edit:
Deze natressers zijn voor de rest van Nederland ook gewoon militairen. Ze dragen dezelfde kleding en lopen ook met wapens rond(een reden voor veel lui, want lekker stoer!)
Ze worden ook steeds vaker gebruikt voor backfill en worden dan niet gehouden aan de eisen die wel gelden voor beroeps (looptijd in rang, rangen overslaan, militaire opleidingen).

De hele focus op het reservisten beleid is gewoon een ordinaire bezuinigingen maatregel. Reservisten zijn goedkoop en als je ze niet nodig hebt kosten ze niks.

[Voor 11% gewijzigd door Bouke-p op 29-01-2023 16:46]

• Bobmeister
nst6ldr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Je gaat voorbij de strekking: het is een vrijwillige brigade van bewakers. Dat ze gemotiveerd zijn moet ook wel, anders blijven ze niet hangen want het zijn tenslotte vrijwilligers. Maar maak er niet meer van dan dat. Je noemt het een 'specifiek doel', noem het gewoon bij naam: bewaken. Het zijn handjes om ergens een plek op te vullen zodat er in ieder geval iemand staat.
Vrijwilligerswerk is werk dat u onbetaald en onverplicht doet, voor anderen of voor de samenleving. Onbetaald en onverplicht is het niet, dus geen vrijwilligerswerk, eerder parttime militair. En klopt de hoofdtaak is bewaken en beveiligen en daarnaast militaire bijstand bij eigenlijk alles waar snel/lang/veel handjes nodig zijn.
Mijn ervaring met ze zijn de oefeningen die ik ze heb zien doen in de stad, duinen en kazerne. Soms krijg ik er zelf plaatsvervangende schaamte van als ze bijvoorbeeld een roadblock bemannen of iemand 'aanhouden' (lees: rollenspel naar de letter volgen). Ik zou er minder moeite mee hebben als ze het niet zo verbloemen of met een attitude doen alsof ze gelijkwaardig zijn aan de beroeps. Iedere keer als Peter Operator ergens in een dorp rondjes loopt en glundert als er omstanders kijken dan sterft er weer iets in me af.
Ik begrijp je beeld en herken dat je dit zo ervaren kunt hebben. Tegelijkertijd ben ik van mening dat daar de laatste jaren veel verbeterd is en de natres een stuk professioneler is geworden, o.a. door het integreren in de brigades en het gelijktrekken van training en materieel. Dat is bij de ene compagnie overigens beter gegaan dan de andere.
Maar hier zeg je "er is niets mis met de natres, maar dat er iets mis is met de natres komt omdat we geen geld hebben". Leuk dat ze motivatie hebben, maar daar kan je niks mee als je dat niet kanaliseert.
Ik zeg dat er niets mis mee is, én dat er nog veel beter kan.

Kijk naar de pilot met het Fleet Marine Squadron: na het trainingsprogramma kunnen ze direct volwaardig meedraaien op oefeningen, hebben ze al missies tegen daadwerkelijke piraten gedraaid, en hebben ze ook nog eens nul kapsones. Zo kan het ook :)
[/quote]

Dat is toch een beroepseenheid? Alleen bij ceremoniële taken zie ik reservisten staan.
Bouke-p schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:42:
[...]

10 tot 12dagen per jaar op de schietbaan als reservist? In welk universum is dat dan?
De amo voor reservisten stelt niks voor, 2 weekjes basis en daarna nog door je eigen onderdeel nog een paar modules doen.
Als je geen 10 tot 12 dagen op de schietbaan staat doet je staf iets fout in de planning. :P
Ik ben ook echt wel klaar met die constant gebruikte smoes dat reservisten in 2weken dingen sneller oppikken dan beroeps soldaten.
Men vergeet even dat een beroeps soldaat weinig meer nodig heeft dan een basisschool diploma en het gros van reservisten ouder en hoger opgeleid is.
En zo bijzonder zijn die 2weken ook echt niet overigens.

Edit:
Deze natressers zijn voor de rest van Nederland ook gewoon militairen. Ze dragen dezelfde kleding en lopen ook met wapens rond(een reden voor veel lui, want lekker stoer!)
Ze worden ook steeds vaker gebruikt voor backfill en worden dan niet gehouden aan de eisen die wel gelden voor beroeps (looptijd in rang, rangen overslaan, militaire opleidingen).

De hele focus op het reservisten beleid is gewoon een ordinaire bezuinigingen maatregel. Reservisten zijn goedkoop en als je ze niet nodig hebt kosten ze niks.
Met je laatste punt ben ik het eens. Dat is o.a. waar ik op doel met de zoveelste minister die groot inzet op reservistenbeleid, want: flexibel, kost weinig, creatief, backfill, doorstroom, civiele expertise, bla bla bla. Looptijd in rang is misschien niet meer van deze tijd. Als reservisten kunnen in- of doorstromen dan moeten beroeps dat ook kunnen. Dat lijkt me dan iets voor de vakbond om op te pakken. Hoe dat precies in elkaar zit weet ik eerlijk gezegd niet, want met die vakbond heb je als reservist dan weer heel weinig te doen...
Misschien dat daar nog een positie beschikbaar is voor een reservist met civiele ervaring die eens een fatsoenlijke cao kan onderhandelen. :+

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Bobmeister schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:55:

Ik begrijp je beeld en herken dat je dit zo ervaren kunt hebben. Tegelijkertijd ben ik van mening dat daar de laatste jaren veel verbeterd is en de natres een stuk professioneler is geworden, o.a. door het integreren in de brigades en het gelijktrekken van training en materieel. Dat is bij de ene compagnie overigens beter gegaan dan de andere.
Lijkt me niet dat dit het laatste half jaar is veranderd? Want niet al m'n ervaringen zijn zo lang geleden namelijk. Het gaat naar mijn idee ook niet veranderen zonder een rigoreuze reorganisatie binnen de natres, en daar gaan veel mensen bij afvallen. En zelfs dan - door historie en de belachelijk specifieke taakstelling - ga je voornamelijk mensen krijgen die voornamelijk komen om gezien te worden met een stoer uniform aan..

Als de natres een hoger aanzien wilt dan zouden ze er goed aan doen om de boel op te splitsen: sectie Ceremoniëel & Bewaking en sectie Landoptreden, beide met aparte emblemen. Laat de verkorte AMO voor wat die is, maar deelnemers die in operationele zin wat willen toevoegen een vervolgtraject waardoor ze bij landoptreden kunnen meedraaien. Voor bewaken en ceremonie heb je niet meer nodig dan een Glock en na de vervolgtraining kan men de C7 aan z'n MBV toevoegen. Dan geef je de natressers die echt iets willen nog kwalificaties om na te streven en hoeven ze geen belasting te zijn voor de beroeps in het veld, en die anderhalve harry die voor het uniform komt kan nog steeds laagdrempelig z'n ding op prinsjesdag en andere evenementen doen.
Bobmeister schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:55:

Dat is toch een beroepseenheid? Alleen bij ceremoniële taken zie ik reservisten staan.
Het is een combinatie van korps, vlootmilitair en reservist. De mensen die hebben gesolliciteerd als reservist zijn gefilterd op achtergrond (bijv. sportinstructeurs). Momenteel zit het squadron vol dus er kan nu niet gesolliciteerd worden, maar de pilot was absoluut succesvol. Dat niet iedereen er voor in aanmerking komt, ja, jammer. Maar er zitten dan ook verwachtingen aan omdat het een operationele functie is.

De deelnemers uit de burgermaatschappij worden in dit geval dan ook wel als volwaardig beschouwd omdat ze net zo goed boardings doen en Somalische piraten aanhouden. Daar hebben ze dan ook een behoorlijke training voor gehad, waaronder de AMO van de KM, schieten (op water en land), varen en achtervolgen met een FRISC, boarding, MZV met aanhoudingen, ZHKH, etc. Dat hele pakket heeft wel wat maanden gekost.

• Bobmeister
nst6ldr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:06:
[...]

Lijkt me niet dat dit het laatste half jaar is veranderd? Want niet al m'n ervaringen zijn zo lang geleden namelijk. Het gaat naar mijn idee ook niet veranderen zonder een rigoreuze reorganisatie binnen de natres, en daar gaan veel mensen bij afvallen. En zelfs dan - door historie en de belachelijk specifieke taakstelling - ga je voornamelijk mensen krijgen die voornamelijk komen om gezien te worden met een stoer uniform aan..
Ik loop echt al heel wat jaren mee bij defensie en kan mij slechts een enkeling voor de geest halen waar dit op van toepassing is. Dat is dan zo iemand die iedere week een nieuwe profielfoto op Facebook post paraderend met zijn sportmedailles. :P Wellicht dat we in een andere regio werken en daardoor een andere ervaring hebben.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

offtopic:
hoe dan ook. Ik lees voornamelijk mee in dit topic en waardeer elke inzet van mensen en tweakers in het algemeen die zich willen inspannen voor de verdediging van ons land. En dat er veel te verbeteren is, daar is iedereen het wel over eens.
Het status gerelateerde gedoe over wie wat waar beter en inzetbaarder is - daar zijn denk ik andere fora voor dat dit topic.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Oh, wat is mijn perfecte beeld van oorlogsvoering dan? ;)
Verder negeer je punt twee ook in dat ik dit op zijn zachts gezegd niet erg netjes vind. Ik begrijp echt wel dat een reservist bij lange na niet het trainingsniveau voor een professioneel soldaat zal halen. Maar ik weet heel goed dat een beetje militaire standaarden bereiken, niet te doen is in twee weken. En om mensen die dit vrijwillig doen, dusdanig slecht te trainen vind ik zowel vanuit de organisatie als naar de vrijwilliger, nogal twijfelachtig.

• Bouke-p
Bobmeister schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Ik loop echt al heel wat jaren mee bij defensie en kan mij slechts een enkeling voor de geest halen waar dit op van toepassing is. Dat is dan zo iemand die iedere week een nieuwe profielfoto op Facebook post paraderend met zijn sportmedailles. :P Wellicht dat we in een andere regio werken en daardoor een andere ervaring hebben.
Een enkeling? Heel de Natres zit er vol mee.
Niet alleen pronken met de sportmedailles, maar ook het Rambo gehalte is overal erg hoog.

• Bouke-p
DaniëlWW2 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Oh, wat is mijn perfecte beeld van oorlogsvoering dan? ;)
Verder negeer je punt twee ook in dat ik dit op zijn zachts gezegd niet erg netjes vind. Ik begrijp echt wel dat een reservist bij lange na niet het trainingsniveau voor een professioneel soldaat zal halen. Maar ik weet heel goed dat een beetje militaire standaarden bereiken, niet te doen is in twee weken. En om mensen die dit vrijwillig doen, dusdanig slecht te trainen vind ik zowel vanuit de organisatie als naar de vrijwilliger, nogal twijfelachtig.
Ik heb zelf een aantal keren een ongecontroleerd schot kunnen voorkomen omdat ik wel zag dat mn collegas aan het hannesen waren met de wapen handelingen.

Het klopt dat in die 2 weken de basis eis gehaald word, maar dat zegt meer over de eis dan wat anders.
Een gewone amo duurt 3 a 4maanden, afhankelijk waar je m volgt. Daar is zoveel meer tijd om iemand te vormen en dingen te leren en zelfs dan ben je maar basis opgeleid en kun je nog een vaktechnische opleiding volgen EN leer je het pas echt als je paraat zit(net als met t halen van je rijbewijs).

Als de natres serieus beter wil worden, laten ze die 2weken vallen en laten iedereen een reguliere amo doen. Ik snap dat dat lastig is, maar dan hou je alleen maar serieuze en goed opgeleide mensen over.

• Bobmeister
Dan heb je echt bij de verkeerde eenheid gezeten hoor @Bouke-p , *knip*, dat kan ook wat netter. Zoals ik eerder al aangaf zit er verschil tussen compagnieën en zijn sommigen blijven hangen in het verleden. In andere compagnieën waar het wel lekker loopt en waar die Rambo's waar jij het over hebt er niet meer zijn, zie je ook meer ex-beroeps in leidinggevende functies. Door die vermenging van ex beroeps en civiele mensen krijg je denk ik een goede toevoeging.

[Voor 70% gewijzigd door NMH op 30-01-2023 20:15]

• Bouke-p
Bobmeister schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:54:
Dan heb je echt bij de verkeerde eenheid gezeten hoor @Bouke-p , *knip*.
Zullen we het niet onnodig persoonlijk maken?

[Voor 21% gewijzigd door NMH op 30-01-2023 20:15]

• Bobmeister
niet op reageren graag

[Voor 79% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-01-2023 08:06]

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Nog een keer een bump, de CLAS is vandaag in het nieuws met - in mijn inziens - gewoon een bezuinigingsmaatregel: https://www.nrc.nl/nieuws...-hun-landmachten-a4155834

Ja, je zou kunnen beargumenteren dat dit gaat om het vergroten van effectiviteit, maar hiermee zet je wel definitief een streep door mogelijke groei. De uitstroom was al hoog, ik kan me niet voorstellen dat dit de krimp gaat versnellen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
nst6ldr schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:17:
Nog een keer een bump, de CLAS is vandaag in het nieuws met - in mijn inziens - gewoon een bezuinigingsmaatregel: https://www.nrc.nl/nieuws...-hun-landmachten-a4155834

Ja, je zou kunnen beargumenteren dat dit gaat om het vergroten van effectiviteit, maar hiermee zet je wel definitief een streep door mogelijke groei. De uitstroom was al hoog, ik kan me niet voorstellen dat dit de krimp gaat versnellen.
Tja geen ambities dus dan moet dit maar...
Persoonlijk zou ik ook liever zien dat die drie brigades samengevoegd zouden worden tot een divisie en die divisie dan aan het Nederlands-Duitse legerkorps word toegevoegd. Daarnaast maken de Duitsers dan nog zelf maar een tweede legerkorps. Want aantallen zitten er gewoon niet meer in door demografie, economische omstandigheden alsmede maatschappelijke en politieke onwil. Dan moet je maar kiezen voor kwaliteit.

Dat is alleen wel het probleem hier. Is dit een stap naar meer kwaliteit?

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

DaniëlWW2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Tja geen ambities dus dan moet dit maar...
Persoonlijk zou ik ook liever zien dat die drie brigades samengevoegd zouden worden tot een divisie en die divisie dan aan het Nederlands-Duitse legerkorps word toegevoegd. Daarnaast maken de Duitsers dan nog zelf maar een tweede legerkorps. Want aantallen zitten er gewoon niet meer in door demografie, economische omstandigheden alsmede maatschappelijke en politieke onwil. Dan moet je maar kiezen voor kwaliteit.

Dat is alleen wel het probleem hier. Is dit een stap naar meer kwaliteit?
Ik weet het niet. Als ik zo uit de losse pols kwaliteit zou moeten kwantificeren dan kom ik uit op zekerheid/betrouwbaarheid, actuele training en materiaal. Dat laatste is het enige waarvan ik me kan voorstellen dat het relatief eenvoudig opgelost kan worden met geld en geduld, daar heb je geen samenvoeging voor nodig. Zekerheid van personeel/betrouwbaar mankracht leveren zie ik juist onder druk staan, niet iedereen zit namelijk op een frequente langdurige buitenland plaatsing te wachten en daar ga je niet onderuit komen met deze opstelling.

Als de krijgsmacht mensen wilt aantrekken dan zullen ze het personeel toch echt een aantrekkelijk salaris moeten betalen aangezien de nieuwe CAO links en rechts allang is ingehaald door de verhoging van minimumloon en inflatie (ook doet het zeer dat de boeren meer dan het dubbele krijgen - hoe belangrijk zijn wij dan?).

Dan zijn er nog de irritaties die weggewerkt moeten worden om mensen te behouden: het personeel moet meer perspectief krijgen om door te groeien, er moeten faciliteiten komen om de moderne gezinssamenstelling te ondersteunen (ivm uitzendingen - veel mensen gaan weg omdat ze niet anders kunnen), en er moet ook serieus gekeken gaan worden of onze manier van inkoop niet averechts werkt. Interim uniformen die ergens volgend jaar dinsdag komen, schietbanen die opgeknapt worden met inferieure infra waardoor veelgebruikte munitie niet meer welkom is, slaapgebouwen waarbij je naast het kozijn naar buiten kan kijken, enzovoort. PBL heeft 40k volgers (mindef telt 70k medewerkers) omdat mensen zich in al die ellende herkennen.

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Over volgend jaar dinsdag gesproken: we doen er gewoon nóg een jaar bovenop.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Als ik nu ga zoeken, dan vind ik zeker dat dit zo goedkoop mogelijk gemaakt is ergens aan de andere kant van de wereld hé? :z

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

DaniëlWW2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:31:
[...]

Als ik nu ga zoeken, dan vind ik zeker dat dit zo goedkoop mogelijk gemaakt is ergens aan de andere kant van de wereld hé? :z
Ongetwijfeld ja. Ik ga het niet opzoeken omdat ik het niet mag posten als ik het zou vinden, maar het ruikt in ieder geval wel zo.

Ik vraag me af wat de bedrijven hier zelf van vinden overigens. 5 jaar lang getouwtrek met je opdrachtgever, dan ga je toch een keer je verlies nemen en hopen op andere opdrachten lijkt me?

Overigens is defensie weer puntje van aandacht in de 2e kamer.

Ik mag toch hopen dat het niet op die "Europese samenwerking" aankomt. Het klinkt erg aannemelijk en verstandig, ware het niet dat er al enorm veel samenwerkingsverbanden zijn - dus in deze context doelt men naar mijn inziens dan eigenlijk gewoon op afstoten en uitbesteden wat we nu zelf niet in de hand hebben. Net als in het bedrijfsleven gaat men dan uit van papieren zekerheden en denkt daarmee de verantwoordelijkheid ook uitbesteed te hebben. Het gevolg is dat, wanneer de Europese partner niet kan leveren, wij zelf met de gevolgen zitten.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Volgens mij is "Europese samenwerking" altijd een prachtig argument om zelf niks te doen en anderen de schuld te geven als er niks gedaan is. :z

Want een verplichte 2% BNP normering zit er een beetje aan te komen. Er is nu een defensienota voor de komende jaren die een soort van 2% aanhoud, maar op een typische Rutte manier. Wel geld, weinig concrete visie.

Ik mis nog steeds een beetje de duidelijke politiek strategische visie met bijbehorende militair strategische capaciteitenvereisten opstelt. En dan niet de komende kabinetsperiode, nee veel verder. Daarop kan je namelijk een fatsoenlijk plan opstellen voor gewenste capaciteiten. Nu is het weer tot 2026 met tijdelijke supplementen waar je dus niks mee kan omdat je niet weet wat er gaat gebeuren met het volgende kabinet. Ook loop je het risico dat je straks achteraan staat als andere landen nog meer gaan kopen. En je loopt ook het risico om veel miskopen te doen omdat je niet weet wat je nu wil.

Persoonlijk zou ik graag zien dat er een Nederlandse divisie komt, maar ik zie het niet gebeuren. Het Nederlandse leger in haar totaliteit komt daar ongeveer op neer, maar het zijn allemaal kleinere losse formaties zonder fatsoenlijke bevelsvoeringsstructuur. Ze maar aan Duitse divisies hangen en dan zeggen dat ze alsnog soeverein zijn, is twijfelachtig.

Daarnaast heeft de KM zo wanhopig een echt tienjarenplan nodig. Marinebeleid is uiteindelijk bouwbeleid en dat ontbreekt al decennia. Want ik vermoed dat ze twee series aan zowel fregatten als onderzeeboten nodig gaan hebben omdat ik niet denk dat in een keer alles gebouwd kan worden. En nee, twee nieuwe fregatten en twee onderzeeboten is geen oplossing. :z

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nst6ldr schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Ik vraag me af wat de bedrijven hier zelf van vinden overigens. 5 jaar lang getouwtrek met je opdrachtgever, dan ga je toch een keer je verlies nemen en hopen op andere opdrachten lijkt me?
Ik denk niet dat dit uniek in het defensiewereldje is. Kijk naar de Amerikaanse Wikipedia: KC-X, Canadese Wikipedia: Lockheed Martin F-35 Lightning II Canadian procurement of de Indiase Wikipedia: Indian MRCA competition (je merkt dat mijn interesse vooral naar luchtvaart uitgaat) die na een selectie gewoon weer herstart zijn. En zo'n competitie duurt jaren waarna je dus nog steeds niet zeker bent van een contract.

Grote overheidsorders sleep je niet zomaar binnen maar voor de winnaar van zo'n contract is het de moeite waard want als je de order binnen sleept verdien je die kosten zo terug. High risk, high gain. Die business zit gewoon op die manier in elkaar.

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

De geruchten gaan dat Crye Precision, Carinthia en Ten Cate hadden ingeschreven. Dat zijn toch niet de minste fabrikanten van dit soort kleding.

Oh, en Christoph van der Maat heeft in een 2e kamer bespreking aangegeven PBL op instagram te volgen. Ergens is dat wel positief, de eerste staatssecretaris die het bruggetje naar de werkvloer durft te slaan om te horen hoe de zaken er voor staan.

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

3raser schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Specialiseren is niet per definitie bezuinigen. Als je over die 2% BNP praat dan betekend het eerder dat je meer geld kunt steken in een specifiek doel. En laten er nu toevallig enkele partijen zijn die de 2% in een wet willen stoppen. Dan hebben we ook niet het gezeur dat er na 5 jaar geen oorlog weer bezuinigd wordt op alles wat we zojuist hebben opgebouwd.
Ik trek 'm even hier naartoe.

Specialiseren is al decennia de naam die aan bezuinigen wordt gegeven. Door specifieke krijgsmachtonderdelen meer aandacht te geven, doe je per definitie anderen te kort. Het klinkt in het kader van samenwerken handig, maar hiermee houd je afhankelijkheden in stand die nu ook voor problemen zorgen. Ik zou zelfs durven stellen dat als ieder EU land aan z'n NATO doelstelling voldeed met een verdeling op basis van specialisatie, we nu met exact dezelfde problemen zouden zitten.

Alles laten afhangen van samenwerken is nu eenmaal niet makkelijk, het geeft onoverkomelijke problemen die onze belangen schaden - zelfs met een oorlog op de stoep.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:57

3raser

⚜️ Premium member

nst6ldr schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:38:
Specialiseren is al decennia de naam die aan bezuinigen wordt gegeven. Door specifieke krijgsmachtonderdelen meer aandacht te geven, doe je per definitie anderen te kort. Het klinkt in het kader van samenwerken handig, maar hiermee houd je afhankelijkheden in stand die nu ook voor problemen zorgen. Ik zou zelfs durven stellen dat als ieder EU land aan z'n NATO doelstelling voldeed met een verdeling op basis van specialisatie, we nu met exact dezelfde problemen zouden zitten.

Alles laten afhangen van samenwerken is nu eenmaal niet makkelijk, het geeft onoverkomelijke problemen die onze belangen schaden - zelfs met een oorlog op de stoep.
Daar heb je gelijk in. Specialiseren maakt ons nog steeds afhankelijk van anderen en dat kan nog steeds problemen opleveren. Maar ik ben zeker van mening dat als we daadwerkelijk die 2% blijven aanhouden er dingen kunnen verbeteren. Zolang we dan maar niet 1,5% aan bureaucratie gaan uitgeven om maar 0,5% over te houden voor materiaal en militairen.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
nst6ldr schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:01:
De geruchten gaan dat Crye Precision, Carinthia en Ten Cate hadden ingeschreven. Dat zijn toch niet de minste fabrikanten van dit soort kleding.

Oh, en Christoph van der Maat heeft in een 2e kamer bespreking aangegeven PBL op instagram te volgen. Ergens is dat wel positief, de eerste staatssecretaris die het bruggetje naar de werkvloer durft te slaan om te horen hoe de zaken er voor staan.
Ten Cate is een grote jongen in de defensie-industrie. Ik heb ooit bij Ten Cate Advanced Composites een ICT-afstudeerstage gelopen bij de R&D afdeling (Nu Toray).

Maar ze maakten daar veel composieten voor apaches, de andere JSF, boeings, leopards. En bij kleding (dat is volgens mij Ten Cate Advanced Textile oid) deden ze veel met uniformen voor de brandweer / brandwering.

Sinds die stage spreek ik ook over kogelwerende vesten en niet kogelvrije vesten. De meeste vesten zijn kogelvrij, maar bijna geen enkele kogelwerend :)

Toch wel jammer dat er weer een jaar vertraging in die aanbesteding zit. Ik zou verwachten dat jongens zoals Ten Cate wel producten konden ontwikkelen die aan de eisen voldeden.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 23:22
Het lijkt mij dat er op dit moment echt wel fatsoenlijke plannen voor de lange termijn worden gemaakt.
Heerlijk als je daar aan mee kunt schrijven :9~

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:49

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Er klotst weer wat geld iig:
https://nos.nl/l/2464108
Nederland koopt mogelijk Himars-raketsystemen van Amerika
Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft toestemming gegeven voor de mogelijke verkoop van Himars-raketsystemen en aanverwante apparatuur aan Nederland. Als de deal doorgaat, is er zo'n 670 miljoen dollar (omgerekend 627 miljoen euro) mee gemoeid.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:57

3raser

⚜️ Premium member

Ik denk dat dit soort aankopen prima passen bij de ondersteunende rol die Nederland kan spelen voor de NAVO. Wij zijn geen land met een grote troepenmacht maar net als met de patriot raketten kunnen we met HIMARS wel voor een verschil zorgen.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Duitsland heeft het licht gezien. Pistorius zegt nu dat er heel veel moet gebeuren en dat Duitsland momenteel niet in staat is om een effectieve verdediging van het eigen grondgebied op te zetten. (bron)

Nu maar hopen dat we in Nederland ook eens wat van hetzelfde gaan inzien. Als ik het zo inschat wordt er momenteel vooral veel gepraat.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ocf81 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:22:
Duitsland heeft het licht gezien. Pistorius zegt nu dat er heel veel moet gebeuren en dat Duitsland momenteel niet in staat is om een effectieve verdediging van het eigen grondgebied op te zetten. (bron)

Nu maar hopen dat we in Nederland ook eens wat van hetzelfde gaan inzien. Als ik het zo inschat wordt er momenteel vooral veel gepraat.
Het licht hadden de Duitsers al gezien. Maar dat bleek niet de uitgang van de tunnel maar de koplamp van een aanstormende trein te zijn.

Iets serieuzer: De Duitsers hebben een enorm probleem. Maar het is niet alleen een geldprobleem. Het heeft zelfs heel weinig met geld te maken. Het aankopen van nieuw materiaal is zo'n bureaucratisch circus dat die 100 miljard die ze extra wilden uitgeven waarschijnlijk nooit besteed worden omdat de orders niet langs de ambtenarij komen. Eerst zal de bureaucratie hervormd moeten worden. Als Pistorius het puur als een financieel probleem ziet dan zal er nooit wat gaan gebeuren.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Maar nu dat er ook iemand echt achteraan zit, in plaats van onbegrijpelijke videos's over thema's zoals verbinding en linkse hobbies op te nemen tijdens oud&nieuw, is de kans dat de bureaucraten eens minder moeilijk gaan doen wel groter geworden, denk ik zo.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ocf81 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:00:
Maar nu dat er ook iemand echt achteraan zit, in plaats van onbegrijpelijke videos's over thema's zoals verbinding en linkse hobbies op te nemen tijdens oud&nieuw, is de kans dat de bureaucraten eens minder moeilijk gaan doen wel groter geworden, denk ik zo.
Dat werkt niet want dan is het probleem terug zodra er weer een nieuwe minister van defensie zit. Dit moet je structureel oplossen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

downtime schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:33:
[...]

Dat werkt niet want dan is het probleem terug zodra er weer een nieuwe minister van defensie zit. Dit moet je structureel oplossen.
Wat je eigenlijk zegt is dat de minister er niet zo veel toe doet qua leiderschap van het geheel en dat ze in het bureaucratische koninkrijk geen pottenkijkers dulden?

© ocf81 1981-infinity

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ocf81 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:37:
[...]

Wat je eigenlijk zegt is dat de minister er niet zo veel toe doet qua leiderschap van het geheel en dat ze in het bureaucratische koninkrijk geen pottenkijkers dulden?
Zo werkt dat in bureaucratische koninkrijken. Er zijn regels, opgesteld omdat we graag heel zorgvuldig met het belastinggeld omgaan, en die worden tot de laatste punt en komma gevolgd omdat ambtenaren geen risico lopen zolang ze maar de regels volgen.

Misschien tijd om Yes Minister en Yes Prime Minister eens te gaan bekijken? Is komische kijk op het fenomeen maar wel op feiten gebaseerd.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Tja dit is dan nu officieel. De Nederlandse brigades zijn geïntegreerd in Duitse divisies. In feite hebben we nu min of meer een gezamenlijk leger met de Duitsers.
https://nos.nl/artikel/24...vandaag-onder-duits-bevel

Ik had persoonlijk liever gezien dat wij onze drie brigades op sterkte hadden gebracht en een eigen Nederlandse divisie hadden opgezet die weer in het Nederlands-Duitse legerkorps was ondergebracht. Misschien gebeurd dat nog wel eens. Maar voor nu is het denk ik een oplossing om de tekorten aan beide kanten op te lossen. :)

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:40:

Maar voor nu is het denk ik een oplossing om de tekorten aan beide kanten op te lossen. :)
Ik snap de paniekvoetbal wel, ik begrijp alleen niet waarom ze verwachten dat dít de problemen gaat oplossen. Mark my words: het volgende artikel gaat over toegenomen uitstroom bij de CLAS.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In de Volkskrant een interview met Commandant Landstrijdkrachten Martin Wijnen
https://www.volkskrant.nl...erikanen-zeggen~b85310df/
Gedwongen door bezuinigingen was de ondersteuning van de brigades gecentraliseerd, wat de inzetbaarheid en het vermogen langere tijd een eenheid in te zetten beperkte. ‘Elke keer als we voor een vredesoperatie op pad gingen was het tailored to the mission, werden eenheden samengesteld en opgewerkt’, zegt Wijnen. ‘De essentiële omslag is nu dat we er vanavond klaar voor moeten zijn: ready to fight tonight, zoals de Amerikanen zeggen. Zoals we nu georganiseerd zijn, operate as we are. Dat moet je fixen.’
‘De Amerikanen kijken naar wat de Navo in huis heeft en zien dan overal op papier tekens, icons, die een eenheid voorstellen. Maar als je daaronder kijkt, zie je dat het aan veel ontbreekt. Want we hebben niet voor elke eenheid de artillerie, de luchtverdediging, de logistiek, om het werkbaar te maken. En de buren ook niet. Er zijn tekorten. Dus moeten wij gaan zorgen dat wat we hebben, ook echt werkt. De Amerikanen zeggen dan: fill the f***ing icon.’

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:31

gws24

Thinking is hard!

Defensie gaat weer een aantal zaken aanschaffen (bron: https://www.telegraaf.nl/...-en-superwapens-voor-f-35 ):
Voor het eerst in bijna twintig jaar koopt Nederland weer raketartillerie: dat zijn mobiele installaties waarmee precisieraketten honderden kilometers ver kunnen worden afgevuurd. Het kabinet bestelt in Israël twintig van die lanceersystemen – die op een vrachtwagen passen – ter waarde van 515 miljoen euro. „Eind dit jaar komen de eerste vier systemen het terrein oprijden”, vertelt staatssecretaris Van der Maat. „Dat is echt razendsnel.”

Het is een van de grote aankopen die het kabinet maandag wereldkundig maakt. De krijgsmacht krijgt ook twee nieuwe marineschepen (1,9 miljard euro), Tomahawk-kruisraketten voor de marine (tussen de 1 en 2,5 miljard euro) en langeafstandswapens voor de F-35 (tussen de 250 miljoen en 1 miljard euro). Enorme uitgaven dus, waarmee Nederland weer wil gaan meetellen binnen de NAVO. Belangrijk doel: de Russen afschrikken.
Het betreft de volgende typen systemen (bron: https://www.defensie.nl/a...ie-en-langeafstandswapens ):

Raketartillerie ( Wikipedia: Lynx (multiple rocket launcher) ):
De landmacht krijgt nog dit jaar de beschikking over het Israëlische PULS (Precise and Universal Launch System)-systeem. Daardoor heeft Defensie voor het eerst in jaren weer eigen raketartillerie.

[..]

Uit de onderzoeksfase voor het systeem bleek dat er 2 systemen zijn die voldoen aan de Nederlandse eisen: het HIMARS-systeem en het PULS-systeem. Het PULS-systeem onderscheidt zich op verschillende vlakken. Ten opzichte van het Amerikaanse HIMARS-systeem kan het meer raketten meevoeren. Ook zijn met het budget meer raketten in te kopen en zijn ze eerder beschikbaar. Daarnaast is PULS in de toekomst geschikt voor munitie van Europese producenten.

Een partner als Denemarken schaft de het PULS-systeem ook aan, terwijl Duitsland interesse heeft. Dit biedt perspectief op internationale samenwerking om zo de Europese autonomie te vergroten.
Kruisraketten voor de marine ( Wikipedia: Tomahawk (missile) ):
Voor de LC-fregatten en onderzeeboten van de marine is gekozen voor Amerikaanse Tomahawk-langeafstandswapens. Dit wapen kan zowel vanaf een luchtverdedigings- en commadofregat (LC-fregat) als onderzeeboot worden gelanceerd. Het heeft een bereik van meer dan 1.000 kilometer.
Lange afstands raket voor de F-35 ( Wikipedia: AGM-158 JASSM ):
Voor de F-35 is eveneens gekozen voor bewapening van Amerikaanse makelij. Het gaat om de JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range). Dit wapen heeft eveneens een bereik van ongeveer 1.000 kilometer. De Amerikaanse en de Australische luchtmachten maken er al gebruik van. In Europa schaffen ook Duitsland, Finland en Polen de JASSM-ER aan.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:31

gws24

Thinking is hard!

Leuk speelgoed natuurlijk maar hopelijk wordt er ook werk gemaakt van alle andere zaken bij defensie die nog niet goed zijn zoals al veelvuldig besproken in dit topic en denkt de politiek niet dat ze nu klaar zijn.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En wat ik uit het artikel begreep is er voor PULS gekozen om:
1) Snel leverbaar - einde dit jaar ipv 2027(!)
2) eigen onderstellen te gebruiken
3) Munitie is in de EU te produceren.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 16:48
Hier hebben we een apart topic voor. :)

Achter paywall van de Telegraaf er is meer bekend waar onze miljarden heen gaan:
https://www.telegraaf.nl/...-en-superwapens-voor-f-35

NOS berichtje:
https://nos.nl/artikel/24...-schepen-en-raketsystemen

Op de site van de Tweede Kamer, de brieven met meer informatie:
(MRLS) https://www.tweedekamer.n...2023Z05877&did=2023D13902
(Fregatten) https://www.tweedekamer.n...2023Z05874&did=2023D13894
(Lange afstand wapens) https://www.tweedekamer.n...2023Z05876&did=2023D13899

Korte samenvatting:
  • Kruisraketten voor Fregatten en (2 van de 4) Onderzeeërs, waarbij ook de toekomstige eenheden ze kunnen afschieten.
  • Lange afstand kruisraketten voor de F-35
  • Nieuwe fregatten
  • Geen HIMARS maar PULS als MRLS
De Keuze voor PULS (doorontwikkeling van het Israelische LYNX MRLS) vond ik een opvallende, wanneer ik de brief goed lees hebben levertijd, prijs en logistiek (meer raketten per unit en per euro), de mogelijkheden het systeem op bestaande voertuigen te plaatsen (Lees Scania Gryphus) i.c.m. de mogelijkheid, door een "open systeem", Europees ontwikkelde wapens af te vuren de doorslag gegeven. Dat alles ook nog eens met het feit dat ook Duitsland kijkt naar dit wapensysteem en de Denen er onlangs ook al voor gekozen hebben. Eerste systemen zouden eind dit jaar al geleverd moeten kunnen worden met de laatste in 2026.

[Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-04-2023 18:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

gws24 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:51:
Leuk speelgoed natuurlijk maar hopelijk wordt er ook werk gemaakt van alle andere zaken bij defensie die nog niet goed zijn zoals al veelvuldig besproken in dit topic en denkt de politiek niet dat ze nu klaar zijn.
Bij de aankondiging van de nieuwe begroting vroeg de cdt van de van Ghent kazerne - waar de interne persvoorlichting werd gehouden - of er ook werd nagedacht over "het ondersteunen van de moderne gezinssamenstelling". Een verrekt goede vraag, hij ziet namelijk ook dat het voor veel mensen lastig is om te blijven werken voor mindef zodra ze kinderen krijgen - en dat terwijl er best veel stelletjes juist ontstaan bij deze werkgever.

Lang verhaal kort: Kajsa en Christoph zijn dat niet van plan.

Dus nee, ik denk dat men uberhaubt nog geen idee heeft van de uitstroom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Heeft iemand nog de commando overdracht van de OTC KMar nog gezien? :')

Lang verhaal kort: een vrouwelijke burger word in 2 dagen kolonel en commandant van de OTC KMar. Om de militairen die waren opgetrommeld voor de ceremoniële taak nog verder te beledigen liet ze het orkest "this girl is on fire" spelen terwijl ze stond te dansen tegenover de kolonel die ze kwam aflossen.

Niet alleen compleet kansloos, ik ben eigenlijk verbaasd dat er van hogerop niet op wordt gereageerd. Dit soort dingen dragen bij aan de onvrede onder militairen:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@nst6ldr zelfs als je erop zoekt is het niet direct snel naar voren te krijgen ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

MikeyMan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:11:
@nst6ldr zelfs als je erop zoekt is het niet direct snel naar voren te krijgen ;)
Excuseer: https://www.instagram.com/reel/CsUYHORgmne

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Je zou toch mogen hopen dat zij eerst nog even een verkorte cursus tot officier zou krijgen, maar die is kennelijk geskipt. Gevalletje woke recruitment, zoals bij de RAF?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

ocf81 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:12:
Je zou toch mogen hopen dat zij eerst nog even een verkorte cursus tot officier zou krijgen, maar die is kennelijk geskipt. Gevalletje woke recruitment, zoals bij de RAF?
Ik zou zelf niet zo snel met 'blanket' termen als woke strooien, maar er zijn er inderdaad genoeg die zich afvragen wat hier aan de hand is. Niet alleen worden alle mensen bij die ceremonie ff gepasseerd door een nukubu, ze schijt in principe op alle aanwezigen door deze actie. Het getuigt op z'n minst van gebrek aan reflectie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Hopelijk eindigt dit niet als de politie undercover unit waar pas na drie zelfmoorden ze er achter waren dat de leiding misschien wel heel divers was maar niet functioneerde.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nst6ldr schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Ik zou zelf niet zo snel met 'blanket' termen als woke strooien, maar er zijn er inderdaad genoeg die zich afvragen wat hier aan de hand is. Niet alleen worden alle mensen bij die ceremonie ff gepasseerd door een nukubu, ze schijt in principe op alle aanwezigen door deze actie. Het getuigt op z'n minst van gebrek aan reflectie.
Oké, misschien is woke wat bot verwoord. Maar dat er dus kenmerken meespeelden die vooral op minderheden en andere groepen waar slachtofferschap een ding is betrekking hebben en die minder met de capaciteiten van een persoon te maken hebben. Ik kan het filmpje niet bekijken, maar uit de reacties blijkt overduidelijk een gebrek aan inschattingsvermogen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Niet iedereen heeft instagram: https://imgur.com/SWK2yuQ

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee