Volgend jaar zijn die uit de Baltische staten weer terug.wontcachme schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:48:
Dat laatste zouden we niet meer volledig kunnen doen omdat we geen vliegtuigen genoeg hebben![]()
![]()
Zie hier de Karel Doorman.PolarBear schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 11:44:
Het mooiste zou zijn als de Nederlandse marine een helikopetervliegdekschip krijgt alla de Franse Mistral klasse voor de maximale ondersteuning wat bij een land als Nederland past. Maar dat zal buiten het budget vallen.

Vernoemt naar een voorvechter van de marineluchtvaart welke ervoor koos zijn zeevliegtuigen achter te laten in Surabaya en toen met zijn samenraapsel van Nederlandse, Amerikaans, Britse en Australische schepen volledig is afgemaakt door een smaldeel van de Japanse marine.
Neuried Deutschland, Deutschland Uber alles.Bundin schreef op woensdag 24 september 2014 @ 20:23:
Nu nog op zoek naar een NW-Europees land dat zowel in internationale politiek als in visie op de krijgsmacht voldoende overeenkomsten heeft.
Wat? De Duitsers geven ook niks uit en doen ook geen bal tenzij het echt moet.
Dan het lange gedeelte. Ik ben het dus totaal niet eens met de legerstructuur te houden op brigadeniveau omdat het nu zo ingedeeld is of omdat er andere legers zijn die dat doen.
Wat ik wil met een echte en volledige tankdivisie is een aantal overduidelijke valkuilen vermijden.
1) Het is nooit zo dat een eenheid zijn gehele slagkracht in een keer inzet. Als dat gebeurd dan ben je in een F.U.B.A.R situatie beland.
2) Volledige inzet van je strijdkrachten in een oorlogsituatie vraagt om een commandant van alle strijdkrachten ter plaatse. Werken met brigades met elk een brigadegeneraal lijkt op papier zo mooi, de realiteit is anders. Een lagere generaal zijn taak is een tactische. Zijn doel is om ervoor te zorgen dat zijn eenheid niet word afgemaakt en als hij bevelen krijgt dan is zijn taak deze zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren met zo weinig mogelijk verliezen. Die taak vereist dat hij controle houd over zijn eenheden en deze niet verzwakt omdat een verzwakking van zijn eenheden potentieel catastrofaal kan zijn.
3) Het argument dat de commandant der landmacht als luitenant generaal deze taak op zich kan nemen houd geen stand. Die blijft in Nederland zitten omdat hij onderdeel is van de commandostructuur van defensie. Je moet iemand ter plaatse hebben die zich volledig richt op zijn taak.
4) Zomaar een majoor generaal ertussen plaatsen is ook geen verstandig idee. Bij de generaalmajoor zit je op het wisselstuk tussen tactisch en strategisch opereren. Het probleem is dat een generaalmajoor een staf nodig heeft en ook hoort te hebben waar brigadegeneraals in zitten. In een divisie is het de generaalmajoor welke het strategische ontvangt en dit omzet in tactische bewegingen welke worden uitgevoerd door een brigadegeneraal en lager.
En dat is waarom ik een divisie wil, zeker voor de tanks. De tank is simpelweg het meest krachtige wapen OP (dus niet valsspelen engevechtshelicopter zeggen) een modern slagveld. Ze hebben bij mij nog net een streepje voor op de artillerie. Ik vind het op zijn zachts gezegd zonde als de tanks verspreid worden en hun volledige slagkracht niet in kunnen zetten. Wat ik nog erger vind is de artillerie verplicht aanwijzen bij een kleinere eenheid als je met een volledig leger werkt. Artillerie moet je juist nu het zo mobiel is in kunnen zetten waar nodig. Een brigadegeneraal zal bij 24 stuks artillerie onder commando van een overste/luitenant kolonel niet snel geneigd zijn deze af te staan om een ander te helpen. Wederom zijn taak is het tactisch commando van zijn eenheid. Binnen een divisie met 48 stuks zal het een artillerieregiment zijn onder een kolonel welke zijn bevelen van een generaalmajoor krijgt. De generaalmajoor zijn rol is meer strategisch en zijn taak is het om al zijn eenheden te preserveren. Een generaalmajoor zal door zijn taak eerder geneigd zijn om strategische beslissingen te maken zoals het inzetten van grotere hoeveelheden artillerie in een bepaalde sector. Verder word een generaalmajoor ontlast door zijn staf van directe tactische taken waardoor z'n strategische beslissing makkelijk is.
Wat ik wil zien met een tankdivisie is het volgende:
-4 battaljons aan tanks
-2 regimenten infanterie (ca 3000 man)
-Artillerieregiment met 48 pantserhouwitsers
-Logistiek regiment
-Verkenninsbattaljon
Nou voordat iemand over regiment begint het volgende. Ik kies voor regiment omdat het de juiste term is. De term alleen zegt niks over de eenheid zelf. Het gaat in feite om een aantal bataljons infanterie. Het formeren van regimenten om regimenten te hebben vind ik gevaarlijk voor een klein leger zoals het Nederlandse. Regimenten hebben namelijk de neiging hun loyaliteit vooral aan hun regiment te hebben. Onderling werken ze samen maar tussen de regimenten of bij overplaatsing word het lastiger. Dat wil je niet in een leger zoals het Nederlandse.
Verder de bewapening. Ik weet wat de Archer etc is maar ik ben ietwat sceptisch over die wapens hun kosten/baten ratio. Het probleem is dat je tegenwoordig zit met raderapparatuur welke artilleriegranaten kan detecteren en zo de vuurlocatie van een kanon kan ontdekken. Dit soort systemen kan je bij inslag van de eerste granaten aanzetten en dan zie je zo waar ze vandaan komen en dan is het tijd voor tegenvuur. Het probleem is dat de Archer totaal geen pantser heeft en zijn enige verdediging is snelheid. Kijk dat werkt nog wel tegen ongeleide granaten maar wapens zoals de Duitse SMArt 155 kan het al moeilijk gaan worden.
Wikipedia: SMArt 155
Een geleide granaat welke speciaal ontworpen is om vijandelijke mobile artillerie op te sporen is de nachtmerrie voor een systeem zoals Archer. Laten de Russen nou het het land zijn welke zeer veel artillerie gebruiken en het zeker niet allemaal mechaniseren. Z'n granaat zou juist voor de Russen bijzonder interesant zijn om ongestraft mobiel artillerievuur te stoppen. Nou is de PHZ 2000 al gepantserd tegen 155mm scherven. Deze Duitse granaat is alleen een "scaped charge" waar het pantser niet afdoende is. Tegen dit soort munitie werkt reactief pantser en of een skelet van stalen buizen nou juist goed. Dit vraagt alleen om een solide structuur en laat de PHZ 2000 nou net een koepel hebben.
Ik zou de extra mobiliteit welke je voornamelijk op de weg zal vinden met alle liefde zitten als het betekent dat je artillerie in gebruik blijft. Verder is met het extreme bereik van de PHZ 2000 mobiliteit in termen van absolute snelheid minder belangrijk geworden. Het duurt simpelweg langer voordat je moet verplaatsen omdat je buiten bereik bent. De PHZ 2000 is alleen wel snel genoeg om te verplaatsen en snel weer in actie te komen.
Verder zeg ik resoluut nee tegen de M777. Pure zelfmoord is dat. Die dingen kan je niet zomaar wegslepen, de vuursnelheid is een fractie van de PHZ 2000 en bij tegenvuur zijn ze zo weg. Het lijkt misschien goedkoop maar naar goed Nederlands spreekwoord goedkoop is duurkoop.
Voor de rest mee eens. Gemechaniseerd in de CV-90, gemotoriseerd een combinatie van Fennek, Boxer en Bushmaster. Wat per eenheid het beste uitkomt geven. Voor de supermobielen gewoon de Mercedes jeeps. Echt effectief pantser krijg je toch niet onder Fennek niveau.
Verder zou ik de CV-90 met een 120mm kanon altijd boven de M1128 met een 105mm kiezen. De 105mm is uiteraard de Ordnance L7 van de Britten maar die begint ook (eindelijk na 60 jaar
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

:fill(white):strip_exif()/f/image/zIplHuJMDfwUxPFrYeFrEaa6.png?f=user_large)

:fill(white):strip_exif()/f/image/GyI8gpTgDtXXD3QZtziZpaG5.png?f=user_large)
/f/image/uWLJQ9HbH0v514NYJJotygAc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CdSFzk17Fz4hIPDSjvywaJKt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n3zdc9a4ROnAz88Jg8fNXPPG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hw1RMNfsaDL2z1xuyvFc6C5g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uOLofe7nvUguBvhUzlpXaDHI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d4sTOgpMReA427TBnp7Oq4r7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aQZqHR2gGUFIkOkRsc0eQHp1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FrGdaD16vABws1UR4Bz3DJnR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AAKKwXMkgyIuKITCWof9KvaP.jpg?f=fotoalbum_large)

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wXOQVfFuSvPofPei0GHq7NiT.jpg?f=user_large)