Simpelweg een gebrek aan empathie. Bepalen van nu wel of niet zo erg is is een stuk makkelijker als enkel onbekende en gezichtsloze andere treft. Dit is opzich niet een uniek, je ziet dit vaker in (online) maatschappelijke discussies.CodeCaster schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:51:
Ik snap niet hoe men hier gaat van (geparafraseerd) "de jeugd heeft te weinig discipline" naar "dat moet er tijdens dienstplicht maar ingeramd worden" naar "en als dat niet uitkomt voor hun levensplannen, pech dan, omgaan met teleurstellingen hoort bij het leven".
Ik denk ook dat de doelstelling van defensie niet is(of zou moeten zijn) om jongeren plichtsbesef en verantwoordelijkheid bij te brengen en van hun goede burgers maken.
Daar zijn ook betere en goedkopere methodes voor dan ze te leren om 80k kostende raketten op de veluwe te laten afvuren.
Daar zijn ook betere en goedkopere methodes voor dan ze te leren om 80k kostende raketten op de veluwe te laten afvuren.
En daarmee genereer je een extra taak voor het leger (afhankelijk van het aantal dienstplichtigen die wordt opgeroepen ergens tussen problematisch en gods onmogelijk), terwijl het leger er eigenlijk niks voor terug krijgt. Het leger is een krijgsmacht. Niet een opvoedkundige dienst.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:59:
[...]
Daarboven komt ook nog eens de realisatie dat dienstplicht eigenlijk alleen maar zinvol is als je het langer dan een jaar maakt of je regelmatig op herhaling moet. Want als je het op een jaar houd, dan lopen je net competent geworden soldaten weer weg voor de volgende lichting. Effectief heb je zo geen inzetbaar leger tenzij je gaat mobiliseren of veel van die dienstplichten weet te verleiden om te blijven.
Dienstplicht is ook erg duur, dus waarom dat geld niet in een goed beroepsleger steken?
[Voor 3% gewijzigd door Sissors op 27-04-2022 14:14]
Wie en wat is RTL nieuws .. kan je dat eten ? TV is iets wat mijn ouders kekenHippocampus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:30:
[...]
Deze hele discussie gaat over jouw indruk dat er nog een reële kans is dat we ons in Nederland tegen de Russen moeten verdedigen op korte termijn. Wat jij overigens deels lijkt te baseren op uitspraken van Niels van Woensel in een artikel van RTLnieuws,

offtopic:
ik stream mijn meuk nederlandse tv is bagger.. ter info
ik stream mijn meuk nederlandse tv is bagger.. ter info
Ja ik vind inderdaad dat we ons moeten verdedigen als NL die stelling heb ik inderdaad ingenomen, met een groot genoeg budget 4% oid van GDP
Maar zoals je zegt De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer... kunnen verder babbelen
De stelling dat RU met een Tank hier staat of een raket hier laat landen is/was meer bedoeld in de zin van "leger afschaffen/afbouwen" vind ik niet slim immers we worden dan totaal weerloos,
in dezelfde lijn dat onze zorg/school en politie ook steeds minder investering ziet .. enorm stomme zet. we moeten minder "Administratief' personeel hebben en meer mensen die doen
maar liever brei ik er een eind aan if you don't mind.
Royale aantallen is best debatteer baar .. als je bedenkt dat je per dag /week er enorm veel doorheen kan jassen tijdens oorlogs omstandigheden. en als we van enorme voorraden elke nieuw kabinet (lees aanbesteding/aankoop ronde) dat zien slinken dan hou je alsnog niks over. en voordat je een productie lijn (lees nieuwe aanschaf) als de ellende uitbreekt niet de tussentijd kan overbruggen dan heb je wel een uitdaging[...]
Enkel uit onze strategische voorraden putten gaat ook weinig zoden aan de dijk zetten.
We hebben als klein landje nou eenmaal niet veel nuttige spullen en al helemaal niet in royale aantallen dat we er over zouden struikelen (zoals de U.S.A.)
offtopic:
Je mag het noemen wat je wil maar ik ben van mening dat de term roofbouw hier niet past.
We geven niet structureel onze spullen weg en er zal ook echt wel een oplossing komen voor de ontstane krapte.
Al die bewindslieden die "gescoord" hebben met we geven verstandiger uit (lees minder) zijn er niet meer om te zeggen "zie je nu wel"
dat weggeven nog extra aanslag doet op deze voorraden is een bijkomende factor.
Dus ik vind dat roofbouw, dat je het anders genoemd mag worden volgens je is wel erg op de punt en komma letten voor mijn gevoel.
Tja vanalles
Ik zie het dan ook meer andersom:Jos_V schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:30:
Ik denk ook dat de doelstelling van defensie niet is(of zou moeten zijn) om jongeren plichtsbesef en verantwoordelijkheid bij te brengen en van hun goede burgers maken.
Je mag hopen dat het bijbrengen van plichtsbesef en verantwoordelijkheid een onderdeel is van de opleiding tot soldaat. Om het cru te zeggen, de effecten van het gebrek daaraan zijn duidelijk te zien in het gedrag van de Russische soldaten in Oekraïne, om nog maar te zwijgen over de implicaties voor de effectiviteit van dergelijke soldaten.
De opleiding tot goede burger is ook geen overbodige luxe voor een groep die in veel landen traditioneel naar alternatieve methodes grijpt om zijn zin te krijgen.
Kortom, deze zaken zijn een essentieel onderdeel van de opleiding, die een (geclaimd) maatschappelijk voordeel hebben die best ingecalculeerd mogen worden bij de afweging van voor- en nadelen.
[Voor 27% gewijzigd door emphy op 30-04-2022 06:10]
Er gaat (extra?) munitie versneld ingeslagen worden:
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws...ineblog-29-april-a4118904Kabinet koopt versneld voor bijna half miljard euro aan munitie
Het kabinet gaat versneld voor ruim 450 miljoen euro munitie inkopen. Aanleiding is de „verkrappende munitiemarkt” als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Dat meldt het ministerie van Defensie vrijdag in een verklaring. Het geld is afkomstig uit een budget dat al was gereserveerd om achterstanden bij Defensie weg te werken.
Doordat veel landen wapens doneren aan Oekraïne is de vraag naar munitie wereldwijd toegenomen, met hogere prijzen en mogelijk vertraagde leveringen tot gevolg. Het kabinet wil daarop anticiperen. Ook de NAVO heeft aangedrongen op een extra voorraad ter „versterking van de afschrikkings- en verdedigingsfunctie” van het militaire bondgenootschap, meldde staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie, VVD) vrijdag aan de Eerste en Tweede Kamer.
Defensie schaft conventionele munitie aan voor klein kaliber wapentuig, artillerie- en mortiergranaten en om antitankwapens. Ook aangeschaft worden hoogtechnologische munitie, zoals luchtverdedigingsraketten, precisiegeleide bommen voor het F35-gevechtsvliegtuig en pantserhouwitsers en munitie voor de Apache-gevechtshelikopters.
Ik zie gedrag zoals van die Russische troepen dan ook als een dramatisch gebrek aan discipline wat niet alleen vreselijk is voor de burgers die het slachtoffer worden maar wat ook niets goeds zegt over de effectiviteit van de soldaten (en het leger).emphy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 05:27:
[...]
Ik zie het dan ook meer andersom:
Je mag hopen dat het bijbrengen van plichtsbesef en verantwoordelijkheid een onderdeel is van de opleiding tot soldaat. Om het cru te zeggen, de effecten van het gebrek daaraan zijn duidelijk te zien in het gedrag van de Russische soldaten in Oekraïne, om nog maar te zwijgen over de implicaties voor de effectiviteit van dergelijke soldaten.
Op deze punten zou een beroepsleger wel eens in het voordeel kunnen zijn. De gemiddelde beroepssoldaat is ouder dan de gemiddelde dienstplichtige en zal in de burgermaatschappij vaak een woning, partner en kinderen hebben. Niet alleen zijn ze mentaal weerbaarder dan een achttienjarige dienstplichtige maar ze hebben als burger ook “skin in the game”. Ze hebben persoonlijk belang bij een goed functionerende samenleving.De opleiding tot goede burger is ook geen overbodige luxe voor een groep die in veel landen traditioneel naar alternatieve methodes grijpt om zijn zin te krijgen.
Kortom, deze zaken zijn een essentieel onderdeel van de opleiding, die een (geclaimd) maatschappelijk voordeel hebben die best ingecalculeerd mogen worden bij de afweging van voor- en nadelen.
Ik krijg hier wel een beetje Heinlein vibes van.
Wat is het volgende: "Service guarantees citizenship"?
[Voor 37% gewijzigd door Sandor_Clegane op 30-04-2022 13:08]
Less alienation, more cooperation.
Hoe kom je anders aan genoeg mensen die het willen doen? Alleen salaris gaat het niet worden.Sandor_Clegane schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:06:
Ik krijg hier wel een beetje Heinlein vibes van.
Mijn gevoel bij dit topic is juist het tegenovergestelde. Ik heb bewust even een stap teruggedaan om te kijken wat men er van denkt, en ondanks dat we inmiddels zien dat politiek niet altijd over diplomatie gaat blijft toch het sentiment hangen dat iemand het wel oplost mits je er geld (salaris) tegenover zet.
Zo werkt dat niet, de reden dat militairen om meer salaris vragen is omdat er nu sprake is van pure uitbuiting, ze kunnen financieel niet meekomen met de maatschappij. Door er een beter salaris tegenover te zetten bestrijd je de uitstroom, maar de instroom was ook al niet fantastisch. Met alleen meer geld gaan we de problemen rondom onze weerbaarheid niet oplossen.
Zouden dienstplichtigen gemiddeld minder gedisciplineerd zijn? Ongetwijfeld, maar om ze dan te vergelijken met de Russische diensplichtigen is totaal oneerlijk. Dat zijn hele andere omstandigheden, hier zouden ze meer de rol van reservist moeten gaan vervullen zodat de beroepsmilitair niet belast hoeft te worden met randzaken.
Mocht iemand een beter idee hebben dan dienstplicht dan is het natuurlijk hartstikke welkom, maar vooralsnog zijn die echt niet langs gekomen. Ik kan me daar maar twee oorzaken voor bedenken: men is vooral geïnteresseerd in de vrijheid van het individue maar vergeet hierbij dat dit niet komt aanwaaien, of men heeft niet door hoe beroerd de zaken er momenteel voor staan omdat ze er gewoon geen beeld bij hebben.
Mensen die voor de samenleving iets doen is alleen maar goed, en dat moet wat mij betreft bevorderd worden en misschien wel verheven boven mensen die alleen maar voor zichzelf werken.
We moeten wel waken voor het feit dat dienstbaarheid geen excuus is voor martelaarschap. Zoals bijv. zorgwerkgevers die binnenskamers stellen: de verplegers laten de patienten toch niet in de steek, dus we kunnen wel harder zijn bij de CAO onderhandelingen.
Maar wat betreft Defensie, blijft de vraag wat is het doel? Waarvoor wil je mensen opleiden, wat is jou doel voor het verdedigen van Nederland en het koninkrijk, Wat is ons doel in navo-verband en voor missies etc. En je moet je strijdkrachten daarvoor inrichten inclusief materieel.
Ik weet niet of grootschalige bevolkingsmobilisatie in dat plaatje valt - of dat we dit in ons plaatje willen laten vallen.
ergens moet je keuzes maken waar je het beschikbare geld voor wilt gaan gebruiken nu en in de toekomst, en de strijdmacht bouwen die je wilt hebben.
In de basis denk ik dat je liever zeer-gemotiveerde professionals hebt die een eed afleggen en zich doorlopend ontwikkelen, dan een gedwongen bevolking, die je na een (anderhalf)jaar weer kwijt bent.
En het lijkt mij verstandiger om te kijken waarom actieve defensie medewerkers de strijdkrachten verlaten, en dan daar de gaten proberen te dichten. dan te roepen; dan maar dienstplicht om de gaten te vullen.
We moeten wel waken voor het feit dat dienstbaarheid geen excuus is voor martelaarschap. Zoals bijv. zorgwerkgevers die binnenskamers stellen: de verplegers laten de patienten toch niet in de steek, dus we kunnen wel harder zijn bij de CAO onderhandelingen.
Maar wat betreft Defensie, blijft de vraag wat is het doel? Waarvoor wil je mensen opleiden, wat is jou doel voor het verdedigen van Nederland en het koninkrijk, Wat is ons doel in navo-verband en voor missies etc. En je moet je strijdkrachten daarvoor inrichten inclusief materieel.
Ik weet niet of grootschalige bevolkingsmobilisatie in dat plaatje valt - of dat we dit in ons plaatje willen laten vallen.
ergens moet je keuzes maken waar je het beschikbare geld voor wilt gaan gebruiken nu en in de toekomst, en de strijdmacht bouwen die je wilt hebben.
In de basis denk ik dat je liever zeer-gemotiveerde professionals hebt die een eed afleggen en zich doorlopend ontwikkelen, dan een gedwongen bevolking, die je na een (anderhalf)jaar weer kwijt bent.
En het lijkt mij verstandiger om te kijken waarom actieve defensie medewerkers de strijdkrachten verlaten, en dan daar de gaten proberen te dichten. dan te roepen; dan maar dienstplicht om de gaten te vullen.
Denk je dat de instroom niet verbetert als we een beter salaris en een beter leger bieden? Dus een leger wat een goed salaris betaalt, zijn personeel de spullen geeft die ze nodig hebben, en vooral een leger wat weet waarvoor het bestaat.nst6ldr schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:18:
[...]
Door er een beter salaris tegenover te zetten bestrijd je de uitstroom, maar de instroom was ook al niet fantastisch. Met alleen meer geld gaan we de problemen rondom onze weerbaarheid niet oplossen.
Het is misschien flauw om dat eeuwig als voorbeeld aan te halen maar een leger wat zijn mensen pang-pang roepend de hei op stuurt is geen werkgever waar je trots op kunt zijn. Waarom zou je daar willen werken?
Die had ik al genoemd: salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar ik noem wederom dat de instroom al te laag ligt, dus met het stoppen van de uitstroom bereik je maar de helft. Ja, het is echt zo bar gesteld momenteel.Jos_V schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:41:
Al het materieel vaart, vliegt en rijdt vandaag de dag gewoon, en het avontuur zit 'm in de uitzendingen. Schietoefeningen waren er sowieso amper, maar dat is niet bepaald de arbeidsvoorwaarde waar ze het voor doen. Beter nog, we willen schietgrage mensen niet hebben.downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:52:
[...]
Denk je dat de instroom niet verbetert als we een beter salaris en een beter leger bieden? Dus een leger wat een goed salaris betaalt, zijn personeel de spullen geeft die ze nodig hebben, en vooral een leger wat weet waarvoor het bestaat.
Het is misschien flauw om dat eeuwig als voorbeeld aan te halen maar een leger wat zijn mensen pang-pang roepend de hei op stuurt is geen werkgever waar je trots op kunt zijn. Waarom zou je daar willen werken?
Dat beeld herken ik dan ook niet echt. Op het MEA (Amsterdam, keuring en selectie) heb ik voornamelijk opkomelingen gezien die komen door plichtsbesef/roeping en avontuur, ondanks dat menigeen in de kantine al een niet-al-te-positieve mening had gevormd over de staat van de organisatie. Wat dat betreft zijn ze vroeg ingewerkt

Als defensie het tegenwoordig zo goed voor elkaar heeft dan moeten ze dat misschien beter communiceren. Dat heb ik namelijk volledig gemist. Nu ben ik ook de doelgroep niet meer maar toch...nst6ldr schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:33:
[...]
Al het materieel vaart, vliegt en rijdt vandaag de dag gewoon, en het avontuur zit 'm in de uitzendingen. Schietoefeningen waren er sowieso amper, maar dat is niet bepaald de arbeidsvoorwaarde waar ze het voor doen. Beter nog, we willen schietgrage mensen niet hebben.
Dat beeld herken ik dan ook niet echt. Op het MEA (Amsterdam, keuring en selectie) heb ik voornamelijk opkomelingen gezien die komen door plichtsbesef/roeping en avontuur, ondanks dat menigeen in de kantine al een niet-al-te-positieve mening had gevormd over de staat van de organisatie. Wat dat betreft zijn ze vroeg ingewerkt
Eerlijk gezegd, het klinkt misschien vreemd, maar ik hoop dat deze oorlog in Oekraine gevolgd wordt door een nieuwe Koude Oorlog zodat we het leger weer een duidelijke missie kunnen geven en de burger ook weer snapt waar die miljarden naartoe gaan. En dan zou ik ook beter begrijpen waarom iemand een carriere in het leger ambieert.
Voor de duidelijkheid: Ik geloof dat we al vele jaren in conflict met Rusland zijn maar dat we onze kop in het zand hebben gestoken. Een nieuwe Koude Oorlog zou voor mij geen grote verandering betekenen. Het betekent alleen dat we eindelijk zien waar we in beland zijn.
[Voor 25% gewijzigd door downtime op 02-05-2022 17:47]
Goed voor elkaar wil ik het niet noemen, maar wat er in de kranten staat is ook maar deels waar. Er zijn ontzettend veel problemen die allemaal herleidbaar zijn naar bezuinigingen. Maar de aanname dat je het weghalen van geld kan oplossen met bijvoegen van geld wilde ik de das om doen, want die schade kan je niet zo makkelijk wegpoetsen.downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:44:
[...]
Als defensie het tegenwoordig zo goed voor elkaar heeft dan moeten ze dat misschien beter communiceren. Dat heb ik namelijk volledig gemist. Nu ben ik ook de doelgroep niet meer maar toch...
Eerlijk gezegd, het klinkt misschien vreemd, maar ik hoop dat deze oorlog in Oekraine gevolgd wordt door een nieuwe Koude Oorlog zodat we het leger weer een duidelijke missie kunnen geven en de burger ook weer snapt waar die miljarden naartoe gaan. En dan zou ik ook beter begrijpen waarom iemand een carriere in het leger ambieert.
Voor de duidelijkheid: Ik geloof dat we al vele jaren in conflict met Rusland zijn maar dat we onze kop in het zand hebben gestoken. Een nieuwe Koude Oorlog zou voor mij geen grote verandering betekenen. Het betekent alleen dat we eindelijk zien waar we in beland zijn.
Anderzijds zijn er de militairen zelf die met hun can-do mentaliteit blijven ondergaan totdat ze fysiek niet meer kunnen. Dus er ontstaan scenario's waarbij er aan de buitenkant niks aan de hand lijkt te zijn, maar intern loopt iedereen op z'n tandvlees met aftandse spullen. Het ongeval van de NH90 is zo'n voorbeeld, bij de debriefing van het onderzoek was te horen dat de reddingsoperatie werd gehinderd doordat mensen soms driedubbele neventaken toebedeeld hadden gekregen die bij een ongeval bleken te overlappen (ivm tekorten). Het gevolg was dat mensen teveel taken moesten vullen (bijv. de zwemmers die - zonder training hierin - de drenkelingen én uit het water moesten halen én moesten reanimeren én de boot moesten besturen) waardoor hulpverlening niet of amper ging (dit incident moest ik direct aan denken toen @Jos_V het over martelaarschap had, deze doden zijn 100% te wijden aan bezuinigingen).
Dus 'goed voor elkaar' en 'de schepen varen wel' wil ik niet gelijktrekken aan elkaar. Het is gewoon de taak die hoe dan ook vervuld moet worden. Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Iemand moet het doen.
Voor wat betreft ons conflict met Rusland, daar is maatschappelijk gewoon geen draagvlak voor omdat onze bevolking vleugellam is gemaakt. Neem de GRU hackers die op ons eigen grondgebied vanuit de achterbank van een huurauto ons onderzoek op de MH17 kwamen saboteren. Hoe groot was de afgunst over diens brutaliteit in de sportkantines, aan de eettafels en bij de watercooler/koffieautomaat? Nu ben ik maar één iemand die best wel wat locaties af ging in die tijd, maar als ik niet bij het betreffende ministerie had gewerkt dan had ik het waarschijnlijk niet eens geweten.
Verdere details volgen in PM.
En daar komen heel veel militairen nu achter, de banen liggen voor het oprapen bij wijze van dus waarom zou je inderdaad voor een grijpstuiver jezelf een slag in de rondte werken?downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:52:
[...]
Denk je dat de instroom niet verbetert als we een beter salaris en een beter leger bieden? Dus een leger wat een goed salaris betaalt, zijn personeel de spullen geeft die ze nodig hebben, en vooral een leger wat weet waarvoor het bestaat.
Er zijn genoeg collega's die helemaal blij zijn met wat ze doen en het salaris ok vinden. Dit zijn dan vaak wel mensen zonder gezin of diegene die al wat meer dienstjaren hebben en niet meer onderaan de ladder staan.
Ik ben van na de dienstplicht, maar veel van het kader uit mijn tijd is gestart als dienstplichtige en daarna blijven hangen. Het is een beetje een aanname, maar ik heb veel over de dienstplicht tijd gelezen, gehoord en ook Youtube staat vol met docu's over die tijd.nst6ldr schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:18:
[...]
Hoe kom je anders aan genoeg mensen die het willen doen? Alleen salaris gaat het niet worden.
Mijn gevoel bij dit topic is juist het tegenovergestelde. Ik heb bewust even een stap teruggedaan om te kijken wat men er van denkt, en ondanks dat we inmiddels zien dat politiek niet altijd over diplomatie gaat blijft toch het sentiment hangen dat iemand het wel oplost mits je er geld (salaris) tegenover zet.
Zo werkt dat niet, de reden dat militairen om meer salaris vragen is omdat er nu sprake is van pure uitbuiting, ze kunnen financieel niet meekomen met de maatschappij. Door er een beter salaris tegenover te zetten bestrijd je de uitstroom, maar de instroom was ook al niet fantastisch. Met alleen meer geld gaan we de problemen rondom onze weerbaarheid niet oplossen.
Zouden dienstplichtigen gemiddeld minder gedisciplineerd zijn? Ongetwijfeld, maar om ze dan te vergelijken met de Russische diensplichtigen is totaal oneerlijk. Dat zijn hele andere omstandigheden, hier zouden ze meer de rol van reservist moeten gaan vervullen zodat de beroepsmilitair niet belast hoeft te worden met randzaken.
Mocht iemand een beter idee hebben dan dienstplicht dan is het natuurlijk hartstikke welkom, maar vooralsnog zijn die echt niet langs gekomen. Ik kan me daar maar twee oorzaken voor bedenken: men is vooral geïnteresseerd in de vrijheid van het individue maar vergeet hierbij dat dit niet komt aanwaaien, of men heeft niet door hoe beroerd de zaken er momenteel voor staan omdat ze er gewoon geen beeld bij hebben.
Volgens mij hadden wij gewoon een erg goed getraind leger en was het absoluut niet te vergelijken met het zooitje dat we nu in Rusland zien.
Het is jammer dat ook hier in dit topic de nadruk bij dienstplicht ligt op het niet eerlijk zijn en dat het niks toevoegt. Er is heel veel oneerlijk, maar loten voor wie moet opkomen lijkt mij vrij eerlijk. Iedereen ongeacht achtergrond doet mee, zelfs WimLEx mocht gewoon komen opdraven.
Het is verder ook niet zo dat een dienstplichtige alleen soldaat kan worden, er waren ook dienstplichtig onderofficeren en officieren.
DIe mentaliteit is inderdaad aan de ene kant geweldig, aan de andere kant killing....nst6ldr schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:14:
[...]
Goed voor elkaar wil ik het niet noemen, maar wat er in de kranten staat is ook maar deels waar. Er zijn ontzettend veel problemen die allemaal herleidbaar zijn naar bezuinigingen. Maar de aanname dat je het weghalen van geld kan oplossen met bijvoegen van geld wilde ik de das om doen, want die schade kan je niet zo makkelijk wegpoetsen.
Anderzijds zijn er de militairen zelf die met hun can-do mentaliteit blijven ondergaan totdat ze fysiek niet meer kunnen. Dus er ontstaan scenario's waarbij er aan de buitenkant niks aan de hand lijkt te zijn, maar intern loopt iedereen op z'n tandvlees met aftandse spullen. Het ongeval van de NH90 is zo'n voorbeeld, bij de debriefing van het onderzoek was te horen dat de reddingsoperatie werd gehinderd doordat mensen soms driedubbele neventaken toebedeeld hadden gekregen die bij een ongeval bleken te overlappen (ivm tekorten). Het gevolg was dat mensen teveel taken moesten vullen (bijv. de zwemmers die - zonder training hierin - de drenkelingen én uit het water moesten halen én moesten reanimeren én de boot moesten besturen) waardoor hulpverlening niet of amper ging (dit incident moest ik direct aan denken toen @Jos_V het over martelaarschap had, deze doden zijn 100% te wijden aan bezuinigingen).
Dus 'goed voor elkaar' en 'de schepen varen wel' wil ik niet gelijktrekken aan elkaar. Het is gewoon de taak die hoe dan ook vervuld moet worden. Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Iemand moet het doen.
Voor wat betreft ons conflict met Rusland, daar is maatschappelijk gewoon geen draagvlak voor omdat onze bevolking vleugellam is gemaakt. Neem de GRU hackers die op ons eigen grondgebied vanuit de achterbank van een huurauto ons onderzoek op de MH17 kwamen saboteren. Hoe groot was de afgunst over diens brutaliteit in de sportkantines, aan de eettafels en bij de watercooler/koffieautomaat? Nu ben ik maar één iemand die best wel wat locaties af ging in die tijd, maar als ik niet bij het betreffende ministerie had gewerkt dan had ik het waarschijnlijk niet eens geweten.
Verdere details volgen in PM.
Defensie gedraagt zich verder nog steeds als een werkgever die ruim de keus heeft uit sollicitanten en dan mensen blij moeten zijn dat je er mag werken.... Vooral de Landmacht blijft star en zo flexibel als een loden deur.
Los van alles heb ik echt geen moment spijt van mijn besluit om militair te worden. Het vak zelf is echt geweldig en dat mis ik nog elke dag.
Dossier van de marinierskazerne in Vlissingen is zo'n voorbeeld van de stroperigheid en onvermogen van de hogere hand. Niemand kon verklaren waarom er verhuist moest worden naar Vlissingen, anders dan "maar Michiel de Ruyter" en "dan ben je wel bij water in de buurt". Er zit een zeer grote afstand tussen werkvloer en bestuur, waardoor belangrijke tegenargumenten betreffende de werkbaarheid gewoon verdronken. Je ziet het ook amper terug in de kranten, waar de Mariniers gewoon compleet werder ondergescheten. Niet normaal.Bouke-p schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:35:
[...]
DIe mentaliteit is inderdaad aan de ene kant geweldig, aan de andere kant killing....
Defensie gedraagt zich verder nog steeds als een werkgever die ruim de keus heeft uit sollicitanten en dan mensen blij moeten zijn dat je er mag werken.... Vooral de Landmacht blijft star en zo flexibel als een loden deur.
Als dat de manier is waarop met geld word omgegaan, is het aanvullen van budget eigenlijk waanzin.
Oke de 2% gaat per 2024 gehaald worden. 
https://nos.nl/artikel/24...minimumloon-en-aow-omhoog
Hoe ze dit denken te gaan invullen, tja. Of het ook zin heeft is helemaal de vraag.
Want eigenlijk moet er nu een serieuze politiek-strategische visie geschreven worden waaruit een militaire strategie ontwikkeld kan worden en hieruit zou vervolgens geïnvesteerd moeten worden. Probleem is dat dit een kabinet Rutte is en visie een groot taboe is...

Hoe ze dit denken te gaan invullen, tja. Of het ook zin heeft is helemaal de vraag.
Want eigenlijk moet er nu een serieuze politiek-strategische visie geschreven worden waaruit een militaire strategie ontwikkeld kan worden en hieruit zou vervolgens geïnvesteerd moeten worden. Probleem is dat dit een kabinet Rutte is en visie een groot taboe is...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Je kan je ook afvragen of het nut heeft. Volgens mij gaat een hoop geld sowieso naar achterstallig onderhoud.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:30:
En of de 2% daadwerkelijk gehaald gaat worden is nog even bekijken. Als het economisch niet voor de wind gaat is dit natuurlijk een makkelijke plek om te bezuinigen. In 2024/'25 is mogelijk iedereen Oekraïne alweer vergeten en hebben we het over begrotingstekorten, werkeloosheid, bezuinigen en weetikveelwat.
Niets mis met een strategisch-militaire visie (al hadden ze dat paar jaar geleden ook al gedaan, toch?), maar er moeten geen huiden verkocht worden voor de beer geschoten is.
Ja omdat er meer dan alleen Rusland is.anandus schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:54:
[...]
Je kan je ook afvragen of het nut heeft. Volgens mij gaat een hoop geld sowieso naar achterstallig onderhoud.
En of de 2% daadwerkelijk gehaald gaat worden is nog even bekijken. Als het economisch niet voor de wind gaat is dit natuurlijk een makkelijke plek om te bezuinigen. In 2024/'25 is mogelijk iedereen Oekraïne alweer vergeten en hebben we het over begrotingstekorten, werkeloosheid, bezuinigen en weetikveelwat.
Niets mis met een strategisch-militaire visie (al hadden ze dat paar jaar geleden ook al gedaan, toch?), maar er moeten geen huiden verkocht worden voor de beer geschoten is.
De tijd van Pax Americana is langzaam voorbij. De wereld wordt al jaren onrustiger en het gaat alleen maar erger en erger worden met de gigantische maatschappelijke ontwrichtingen die klimaatverandering te weeg kan brengen. Alleen al het Midden-Oosten waar de watertekorten alsmaar toenemen, de bevolkingsgroei gigantisch is, ze met voedseltekorten komen te zitten vanwege Oekraine en Rusland en we willen ook nog eens van de olie af. Een toekomstige artikel 5 van Turkije is een scenario waar je ook rekening mee moet houden.
En zo kan je nog andere zaken bedenken. Het eindeloze kortzichtige en bekrompen denken van de Nederlandse politiek heeft geen plaats binnen alliantiepolitiek. We zijn nota bene een van de rijkere landen in de alliantie, maar blijkbaar kunnen we niks betalen. Zo ongeveer het enige land in de alliantie dat nog erger is dan wij, is Duitsland en die hebben ook eindelijk een heel klein beetje realiteitszin gekregen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Er gaat niks gehaald worden, er staat dat de regering het wil gaan halen. Dat is een mooie manier om het gezeur te doen stoppen, maar uiteindelijk blijkt t toch niet te kunnen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:30:
Dat is altijd een mogelijkheid, maar zullen we ze een keer het voordeel van de twijfel geven?Bouke-p schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:46:
[...]
Er gaat niks gehaald worden, er staat dat de regering het wil gaan halen. Dat is een mooie manier om het gezeur te doen stoppen, maar uiteindelijk blijkt t toch niet te kunnen.
Ja ik ga hier spijt van krijgen, maar toch.

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:55:
[...]
Dat is altijd een mogelijkheid, maar zullen we ze een keer het voordeel van de twijfel geven?
Ja ik ga hier spijt van krijgen, maar toch.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ja hoor, KLu officieren hebben zo te zien hun zin gekregen.
€5 miljard op jaarbasis erbij, de helft naar de KLu die er het beste voorstaat omdat ze überhaupt iets hebben. De eerste helft gaat naar:
-6 F35A's erbij en 4 Reapers extra.
-"Kruisvluchtwapens" (ik vermoed bewapening voor de F-35), uitbreiding patriot capaciteit, raketsysteem tegen landdoelen.
De andere €2,5 miljard gaat naar:
-logistiek en geneeskundige troepen.
Los daarvan nog een betere CAO waarbij de lagere rangen er "fors op vooruit" gaan.
https://nos.nl/artikel/24...urkracht-en-ondersteuning
Ondertussen dus geen tanks, geen uitbreiding van de zeer karige artillerieondersteuning, niks over korteafstandsluchtafweer nu waarschijnlijk de meeste stingers waarschijnlijk in Oekraïense zijn en drones steeds relevanter worden etc etc.

€5 miljard op jaarbasis erbij, de helft naar de KLu die er het beste voorstaat omdat ze überhaupt iets hebben. De eerste helft gaat naar:
-"Kruisvluchtwapens" (ik vermoed bewapening voor de F-35), uitbreiding patriot capaciteit, raketsysteem tegen landdoelen.
Los daarvan nog een betere CAO waarbij de lagere rangen er "fors op vooruit" gaan.
Ondertussen dus geen tanks, geen uitbreiding van de zeer karige artillerieondersteuning, niks over korteafstandsluchtafweer nu waarschijnlijk de meeste stingers waarschijnlijk in Oekraïense zijn en drones steeds relevanter worden etc etc.
Kruisvluchtwapens en raketsysteem tegen landdoelen zou ik eerder Tomahawks verwachten. Die voldoen aan beide. Of misschien ook nog raketten voor onder de Reapers.
Overigens laatst werden de PZ2000 Houwitsers in de tv show 'Even tot hier' afgekraakt als zwaar verouderd. Maar de Nederlandse varianten zijn toch nog redelijk modern? (hoewel ze geloof ik in opslag staan?)
EDIT: of zoiets voor onder de JSF
Overigens laatst werden de PZ2000 Houwitsers in de tv show 'Even tot hier' afgekraakt als zwaar verouderd. Maar de Nederlandse varianten zijn toch nog redelijk modern? (hoewel ze geloof ik in opslag staan?)
[Voor 11% gewijzigd door Mr_gadget op 30-05-2022 13:33]
artillerie is niet nodig joh, we hebben er genoeg van. We hebben zelfs zoveel PZH's dat we ze weggevenDaniëlWW2 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:42:
Ja hoor, KLu officieren hebben zo te zien hun zin gekregen.![]()

Ik ben heel benieuwd wat er in de nieuwe CAO staat, dat moet wel heel goed zijn.... want anders zijn er straks nieuwe spulletjes maar is er niemand om mee te werken.
Ik ben intussen helemaal klaar met het HR beleid van het C2ostcommando(grootste verbindingseenheid van de KL). Het is echt geen wonder dat die club maar voor 52% gevuld is....(
Met de PzH 2000 is sowieso weinig mis. Afgekraakt in een comedy show, acht ja. Zelfs als zou het verouderd zijn, een verouderde 155 mm granaat doet pijn aan je knar.Mr_gadget schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:26:
redelijk modern? De PZH, zeker de " onze" zijn gewoon moderne stukken! die jij bedoeld hebben in opslag gestaan en gaan naar Oekraine. Deze lopen wel wat achter kwa updates tov de operationele varianten. Maar ze zijn zeker niet ouderwets....Mr_gadget schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:26:
Kruisvluchtwapens en raketsysteem tegen landdoelen zou ik eerder Tomahawks verwachten. Die voldoen aan beide. Of misschien ook nog raketten voor onder de Reapers.
Stuur de programmamakers naar Oekraïne om te vragen wat men daar denkt van de "verouderde" artilleriesystemen van de Russen.Mr_gadget schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:26:
Bovendien kan de pz2000 met de nieuwste gps en radar gestuurde systemen even precies (en snel reagerend) te werk gaan als de modernste hoge precisie wapens.
Nieuwe CAO is zojuist binnengekomen:
8,5% loonsverhoging
Hogere oefen- en uitzendtoelage
Hogere reiskostenvergoeding
Nieuw loongebouw
Het nieuwe loongebouw moet er voor zorgen dat militairen en burgers in de lagere rangen en schalen meer gaan verdienen. Welke rang noemen ze niet, maar voor burgers is het schaal 7 dus ik vermoed t/m onderofficier (verschilt per krijgsmachtonderdeel welke rang dat is). Vanaf 22 jaar moeten militairen in ieder geval minimaal €14,- per uur gaan verdienen.
In welke volgorde en wat voor stappen we dit gaan zien is vooralsnog onbekend. Dat gaan we ongetwijfeld morgen horen. De NOS geeft aan over de periode van '21 tot '23, maar de bekendmaking zelf stelt 'over 3 jaar'.
8,5% loonsverhoging
Hogere oefen- en uitzendtoelage
Hogere reiskostenvergoeding
Nieuw loongebouw
Het nieuwe loongebouw moet er voor zorgen dat militairen en burgers in de lagere rangen en schalen meer gaan verdienen. Welke rang noemen ze niet, maar voor burgers is het schaal 7 dus ik vermoed t/m onderofficier (verschilt per krijgsmachtonderdeel welke rang dat is). Vanaf 22 jaar moeten militairen in ieder geval minimaal €14,- per uur gaan verdienen.
In welke volgorde en wat voor stappen we dit gaan zien is vooralsnog onbekend. Dat gaan we ongetwijfeld morgen horen. De NOS geeft aan over de periode van '21 tot '23, maar de bekendmaking zelf stelt 'over 3 jaar'.
Dat klinkt alweer een stuk minder indrukwekkend. 8,5% klonk als een serieuze loonsverhoging, maar over 3 jaar is het minder dan 3 procent per jaar, en bij de huidige inflatie is dat niet veel. Of zou er nog een inflatiecorrectie bij komen? Zal wel niet, he?nst6ldr schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:35:
Inmiddels zijn de inhoudelijke details intern op de nieuwspagina gezet. De loonsverhoging gaat om de jaren '21 (1,7%), '22 (2,95%) en '23 (3,65%).downtime schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:58:
[...]
Dat klinkt alweer een stuk minder indrukwekkend. 8,5% klonk als een serieuze loonsverhoging, maar over 3 jaar is het minder dan 3 procent per jaar, en bij de huidige inflatie is dat niet veel. Of zou er nog een inflatiecorrectie bij komen? Zal wel niet, he?
Burgermedewerkers: schaal 1 en 2 verdwijnen helemaal, schaal 3 t/m 7 worden één trede opgeschoven. Reiskostenvergoeding word 19 cent, thuiswerkvergoeding van €2,- per dag en €4,30 per maand internetvergoeding.
Militairen: uitzendtoelage gaat met 25% omhoog, oefen- en vaartoelage gaat 10% omhoog. De TOD wordt opgenomen in het systeem van de burgers zodat deze ook achteraf berekend en betaald word.
Overigens, een die ik wel verassend vond: militairen hoeven nu niet meer na 3 jaar een nieuwe plaatsing te zoeken, dat is opgerekt naar 7 jaar. Ook niet gek overigens, met de onderbezetting nu is het pure waanzin om dat vast te houden.
Net nu er amper nog uitzendingen zijn 😂, 10% extra oefentoelage is leuk maar dan is t nog niks als je het terug rekent naar gewerkte uren.nst6ldr schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:21:
[...]
Inmiddels zijn de inhoudelijke details intern op de nieuwspagina gezet. De loonsverhoging gaat om de jaren '21 (1,7%), '22 (2,95%) en '23 (3,65%).
Burgermedewerkers: schaal 1 en 2 verdwijnen helemaal, schaal 3 t/m 7 worden één trede opgeschoven. Reiskostenvergoeding word 19 cent, thuiswerkvergoeding van €2,- per dag en €4,30 per maand internetvergoeding.
Militairen: uitzendtoelage gaat met 25% omhoog, oefen- en vaartoelage gaat 10% omhoog. De TOD wordt opgenomen in het systeem van de burgers zodat deze ook achteraf berekend en betaald word.
Overigens, een die ik wel verassend vond: militairen hoeven nu niet meer na 3 jaar een nieuwe plaatsing te zoeken, dat is opgerekt naar 7 jaar. Ook niet gek overigens, met de onderbezetting nu is het pure waanzin om dat vast te houden.
7jaar op functie is opzich een goede, maar maakt doorstromen ook weer lastiger. Om bevorderd te worden, moet er ergens iemand doorschuiven(of vertrekken).
Dat de schalen doorschuiven is een goed iets, die schalen liepen ook wel erg ver achter op de rest van het rijk. En effectief zal er niemand meer in schaal 1 of 2 zitten nu, makkelijk wegstrepen dus.
Ik ben vooral benieuwd naar het nieuwe loonstelsel
Bouke-p schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:59:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Volgens mij een nette CAO voor deze tijd voor een overheidsinstantie. Niet heel goed, ook niet heel slecht. Netjes dat er meer zicht is voor de lagere schalen. Bij de politie las ik ook al dat men een verhoging gaat doen van een absoluut bedrag, waar de lagere schalen dus relatief meer baat hebben, en een percentage.
Klopt, alle salarissen worden met 100,- verhoogd. Zit je lager dan is dit een groter percentage.TheBrut3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:19:
Volgens mij een nette CAO voor deze tijd voor een overheidsinstantie. Niet heel goed, ook niet heel slecht. Netjes dat er meer zicht is voor de lagere schalen. Bij de politie las ik ook al dat men een verhoging gaat doen van een absoluut bedrag, waar de lagere schalen dus relatief meer baat hebben, en een percentage.
Ik heb net de defensie visie zitten lezen en op papier ziet het er goed uit. Ik ben benieuwd naar de praktijk.
Er zullen mensen bij moeten komen, maar dat is ook niet zo 123 geregeld natuurlijk.
De nieuwe cao gaat daarbij helpen, maar of het verschil gaat maken?
Alleen het noemen van de CAO gaat niet meer voldoende zijn, het (terechte) cynisme is al 20+ jaar geinstitutionaliseerd dus er zal een hele cultuuromslag moeten komen. Maar dat is wel bekend inmiddels denk ikBouke-p schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Klopt, alle salarissen worden met 100,- verhoogd. Zit je lager dan is dit een groter percentage.
Ik heb net de defensie visie zitten lezen en op papier ziet het er goed uit. Ik ben benieuwd naar de praktijk.
Er zullen mensen bij moeten komen, maar dat is ook niet zo 123 geregeld natuurlijk.
De nieuwe cao gaat daarbij helpen, maar of het verschil gaat maken?

Gedeeltelijk antwoord op wat je hier vraagt/stelt vandaag in de telegraaf: qua landmacht wil Ollengren nog verdergaande samenwerking met Duitsland:DaniëlWW2 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:42:
[...]
[q]bron: https://www.telegraaf.nl/...sland-helemaal-integrerenConcreet betekent het dat Nederland samen optrekt met vuursteun, voertuigen, tactische eenheden en helikopters die worden ingezet bij snel inzetbare en speciale eenheden. Ook komt er één Duits-Nederlands tankbataljon dat vaker en langer kan worden ingezet.
„De basis die we nu al hebben, gaan we uitbreiden”, zegt Ollongren. „We investeren vooral in de vuursteun van de brigade die we samen met de Duitsers hebben. En zij investeren in de tanks. Vervolgens gaan we samen trainen, samen op de kazerne en ook samen inzetten.” In de nieuwe defensieplannen koopt Nederland geen nieuwe tanks: die leveren de Duitsers. Nederland zet op zijn beurt extra houwitsers in.
Het is de opmaat naar één geïntegreerde landmacht, zegt de minister. „In het eindbeeld is het helemaal geïntegreerd. Dan maakt het niet meer uit wie een Nederlands vlaggetje of een Duits vlaggetje op de mouw heeft. Het moet samen opereren.”
Vraag mij alleen af of dit niet gewoon een verkapte bezuiniging is uiteindelijk omdat beide landen dan minder te hoeven investeren in één brigade?
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Hoe zit het met de marine? Krijgen die ook extra geld? Er is veel bespaard in de laatste jaren bij de marine. Hoog tijd dat daar extra geld komt.
Gaan de nieuwe onderzeeboten en/of mijnenjagers nog door?
Zoals de marinemensen in mijn familie zeggen: 'altijd de luchtmacht of landmacht zucht'
Zoals de marinemensen in mijn familie zeggen: 'altijd de luchtmacht of landmacht zucht'
[Voor 18% gewijzigd door alienfruit op 01-06-2022 15:34]
De Marine krijgt kruisraketten en SM3's voor 2 LCF's, ASWF worden groter, onderzeeboten gaan door.alienfruit schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:32:
Hoe zit het met de marine? Krijgen die ook extra geld? Er is veel bespaard in de laatste jaren bij de marine. Hoog tijd dat daar extra geld komt.
Volgens mij is de marine er de afgelopen jaren nog het beste afgekomen.alienfruit schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:32:
De grootste klappen zijn altijd bij de Landmacht gevallen.
Op wat voor voorwaarden dacht je dat die mensen op de oostflank daar zitten? Juist... VVHO.Bouke-p schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:59:
[...]
Net nu er amper nog uitzendingen zijn 😂, 10% extra oefentoelage is leuk maar dan is t nog niks als je het terug rekent naar gewerkte uren.
7jaar op functie is opzich een goede, maar maakt doorstromen ook weer lastiger. Om bevorderd te worden, moet er ergens iemand doorschuiven(of vertrekken)
....
Dat 7 jaar is bijna een must, is nu op specialistische functies (en wapensystemen) ook al 5 jaar. En dat is broodnodig, die kunstjes leer je niet in 2 jaar. Doorstromen moet toch uitgesmeerd worden om de 8 jaar langere diensttijd te vullen. We hebben genoeg dertiger-adjudanten.
Het voorstel voor het nieuwe loonstelsel is best aardig, verlenging van de schalen zodat de drive voor promotie misschien iets minder wordt in het middenkader lijkt me een gezonde ontwikkeling.
Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB
Dat weet ik, maar dat zou nou ook weer geen idiote aantallen.jgj82 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:08:
[...]
Op wat voor voorwaarden dacht je dat die mensen op de oostflank daar zitten? Juist... VVHO.
Dat 7 jaar is bijna een must, is nu op specialistische functies (en wapensystemen) ook al 5 jaar. En dat is broodnodig, die kunstjes leer je niet in 2 jaar. Doorstromen moet toch uitgesmeerd worden om de 8 jaar langere diensttijd te vullen. We hebben genoeg dertiger-adjudanten.
Het voorstel voor het nieuwe loonstelsel is best aardig, verlenging van de schalen zodat de drive voor promotie misschien iets minder wordt in het middenkader lijkt me een gezonde ontwikkeling.
En genoeg 30er adjudanten? Het hangt er maar net vanaf bij welke eenheid/specialisme je kijkt.
Bij de infanterie zul je inderdaad lang moeten blijven zitten om ervaring op te doen.
Kijk je naar specialisten zoals bij GNK of VBDD dan zul je mensen toch moeten vroeger moeten bevorderen. Anders lopen ze weg, niet alleen vanwege salaris maar ook de werkzaamheden. Een beetje ervaren IT beheerder met een mbo4 diploma is gewoon adjudant waardig op z'n/haar 30e. Idem voor een verpleegkundige.
Geweldig. De 43ste brigade lijkt het dus te moeten stellen zonder organische tanks of een tankbataljon gedeeld met de Duitsers. Ik vermoed dat ze wel hun artillerie terugkrijgen. De andere twee brigades mogen het vervolgens uitzoeken zonder organische artilleriebataljons. Oh en de reden waarom er opeens geld is, nou dat is Rusland en werkelijk het enige dat die lijken te kunnen, is artilleriebeschietingen uitvoeren.gws24 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:29:
[...]
Gedeeltelijk antwoord op wat je hier vraagt/stelt vandaag in de telegraaf: qua landmacht wil Ollengren nog verdergaande samenwerking met Duitsland:
[...]
[q]bron: https://www.telegraaf.nl/...sland-helemaal-integreren
Vraag mij alleen af of dit niet gewoon een verkapte bezuiniging is uiteindelijk omdat beide landen dan minder te hoeven investeren in één brigade?

Maar ik krijg hier heel erg het idee bij dat de KLu er met het budget ervandoor gaat terwijl de problematiek bij de KL en in mindere maten bij de KM zit. Immers heeft de KLu zowaar iets noemenswaardigs gekregen het afgelopen decennium in de F-35. En nu gaan ze van de 35 al naar 52 toestellen. Het overgrote deel van de F-35A's die de KLu zal krijgen, zijn alleen niet Block 4, dus over een paar jaar gaan we daar gedoe over krijgen dat ze toch echt dit ook nodig hebben.
Ook wil ik de precieze breakdown nog eens zien want ik weet niet of er onder Rutte weer een Rutte is gedaan waarbij de bedragen voor de nieuwe onderzeeboten en fregatten niet bij die €5 miljard zijn opgeteld.
Dat gevoel klopt maar deels. Ja, de KLu gaat er met het gros vandoor, maar de problemen leven niet in mindere mate bij de KM. De KM heeft het echt héél zwaar, voor de beeldvorming: als een KL peleton onderbemand is, kan er nog beperkt geoefend worden. Als een schip bij de KM onderbemand is, vaart het gewoon uberhaubt niet. Inhoudelijk kan ik me er verder niet over uitlaten, maar je snapt hoe dit gaat als je onderdelen en onderhoud in de mix gooit.DaniëlWW2 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:30:
[...]
Geweldig. De 43ste brigade lijkt het dus te moeten stellen zonder organische tanks of een tankbataljon gedeeld met de Duitsers. Ik vermoed dat ze wel hun artillerie terugkrijgen. De andere twee brigades mogen het vervolgens uitzoeken zonder organische artilleriebataljons. Oh en de reden waarom er opeens geld is, nou dat is Rusland en werkelijk het enige dat die lijken te kunnen, is artilleriebeschietingen uitvoeren.
Maar ik krijg hier heel erg het idee bij dat de KLu er met het budget ervandoor gaat terwijl de problematiek bij de KL en in mindere maten bij de KM zit. Immers heeft de KLu zowaar iets noemenswaardigs gekregen het afgelopen decennium in de F-35. En nu gaan ze van de 35 al naar 52 toestellen. Het overgrote deel van de F-35A's die de KLu zal krijgen, zijn alleen niet Block 4, dus over een paar jaar gaan we daar gedoe over krijgen dat ze toch echt dit ook nodig hebben.
Ook wil ik de precieze breakdown nog eens zien want ik weet niet of er onder Rutte weer een Rutte is gedaan waarbij de bedragen voor de nieuwe onderzeeboten en fregatten niet bij die €5 miljard zijn opgeteld.
Marineschepen.nl heeft de uiteenzetting inmiddels in beeld:
In de praktijk komt het voor de KM zelfs mét deze investeringen op het volgende neer:
10 hulpvaartuigen worden vervangen door 8 stuks.
OPV en JSS worden vervangen door een kleiner type schip (in kleiner aantal).
Levensduur van 2 stuks LCF wordt opgerekt, wat er met de andere 2 gebeurd is onbekend.
En toen waren we alweer door die toegewezen 6% van het budget heen. Kortom: de marine gaat zelfs krimpen.
...of zoals de CDS het noemt: "We worden een van de beste krijgsmachten ter wereld in plaats van klaploper binnen de NAVO."
Ik ben stiekem bijzonder geïnteresseerd in de KM en bekend met de problematiek. Dit tot het punt dat ik eigenlijk al een hele tijd een concept voor een proefschrift voor de materieelverwerving + het MIC netwerk van de KM in de vorige eeuw heb liggen. Door een hele lijst aan persoonlijke omstandigheden, komt het er alleen niet van.nst6ldr schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:35:
[...]
Dat gevoel klopt maar deels. Ja, de KLu gaat er met het gros vandoor, maar de problemen leven niet in mindere mate bij de KM. De KM heeft het echt héél zwaar, voor de beeldvorming: als een KL peleton onderbemand is, kan er nog beperkt geoefend worden. Als een schip bij de KM onderbemand is, vaart het gewoon uberhaubt niet. Inhoudelijk kan ik me er verder niet over uitlaten, maar je snapt hoe dit gaat als je onderdelen en onderhoud in de mix gooit.
Marineschepen.nl heeft de uiteenzetting inmiddels in beeld:
[Afbeelding]
In de praktijk komt het voor de KM zelfs mét deze investeringen op het volgende neer:
10 hulpvaartuigen worden vervangen door 8 stuks.
OPV en JSS worden vervangen door een kleiner type schip (in kleiner aantal).
Levensduur van 2 stuks LCF wordt opgerekt, wat er met de andere 2 gebeurd is onbekend.
En toen waren we alweer door die toegewezen 6% van het budget heen. Kortom: de marine gaat zelfs krimpen.
...of zoals de CDS het noemt: "We worden een van de beste krijgsmachten ter wereld in plaats van klaploper binnen de NAVO."

Afijn, ik was misschien ook wat te kort door de bocht.
Ik ben me bewust hoe zwaar de KM leunt op materieelinvesteringen en langetermijnplanning. Ook besef ik me dat de capaciteiten voor vervanging van de huidige, karige vloot, behoorlijk uitgekleed zijn. Ik betwijfel bijvoorbeeld al of Nevesbu + Damen nog wel onderzeeboten kan bouwen. De samenwerking met Saab zegt daarin al afdoende. Maar ontwerpen, al dan niet met buitenlandse hulp, is iets heel anders dan kunnen bouwen.
Idem voor het besef dat de vervangers van de LCF eigenlijk al begonnen had moeten zijn. En als het nu weer begint dan heb je de verplichte aanbesteding die uitgeschreven zal worden, ongeacht hoe stupide dat is. Je gaat nooit het beste product hiermee krijgen omdat je de relatie tussen Nevesbu en de KM is verbroken. Vroegah lijkt het er sterk op dat de KM en Nevesbu een symbiotische relatie hadden waarbij ze elkaar konden versterken in het ontwerpproces. Vervolgens kon het ontwerp dan toegewezen worden aan een meer gespecialiseerde werf. Immers was Nevesbu eigendom van een aantal scheepswerven.
Dat kan aan beide kanten nu verdwenen zijn. Nevesbu heeft geen continuïteit gehad de afgelopen twintig jaar en dat is te lang om te verwachten dat ze hun expertise hebben behouden. Erger is misschien dat er bij de KM waarschijnlijk de gespecialiseerde expertise om dergelijke scheepsbouwprojecten te doen, waarschijnlijk allang vertrokken en verdwenen is. Ik ben eigenlijk ook geen fan van het idee om samen met België fregatten aan te schaffen omdat België nauwelijks een maritieme traditie kent en het Belgische politieke bestel nog meer disfunctioneel is dan hier. De laatste keer dat ik ernaar keek, leken de Belgen ook volstrekt onmogelijke eisen te stellen aan een veel te klein fregat. Ik dacht dat er inmiddels wel gekozen is voor een groter ontwerp vanuit Nederland, maar ik heb er niet meer goed naar gekeken de laatste tijd.
Voor mij speelt er alleen iets anders, namelijk dat de KL nu eenmaal de prioriteit zou moeten krijgen. En daar zijn een paar redenen voor te geven namelijk:
1) De KL lijkt tot op zekere hoogte, bewust getracht te hebben om capaciteiten niet volledig af te stoten, maar te reduceren tot het minimale om nog enige informatie in de organisatie te houden. Nu er opeens wel geld is, heb je dan een basis om formaties weer op sterkte te gaan brengen zonder dat je letterlijk alles opnieuw moet leren.
2) Het probleem is gewoon Rusland en de KM gaat bijzonder weinig bereiken tegen Rusland.
3) De KM opbouwen is een project van minstens een decennium. Het moet zeker gebeuren, maar is de komende jaren niet relevant.
4) De KL opbouwen gaat waarschijnlijk ook een stuk sneller omdat de kennis nog bestaat, er nog een kern van materiaal is waar nieuwe exemplaren aangeschaft kunnen worden. Je kan gewoon nieuwe CV90's, Leopard 2A7, PzH2000, Boxer of op Boxer gebaseerde systemen zoals een SPAA of gemotoriseerde artillerie aanschaffen. En dat geld eigenlijk ook voor de rest wat de KL eventueel zal willen gebruiken. Als je eenmaal de basis hebt en je kan gaan aanschaffen en het is de prioriteit want Rusland, dan ga ik opmerken dat ik de keuze voor de KLu hun wenslijst, niet erf logisch vind. Zeker omdat bijvoorbeeld de F-35 nog jaren in productie blijft. Het is daar uiteindelijk een uitbreiding van capaciteit, niet het herstellen van basiscapaciteiten wat zo hard nodig is bij de KL. En bij de KM is het primair ook het herstellen van inzetbaarheid en een nieuw vlootbouwplan. En totdat een vlootbouwplan is voltooid, is er weinig te doen aan de vergroting van de slagkracht van de KM.
In de tussentijd heeft onze minister alweer grotere aanwezigheid van de marine toegezegd. Eerlijk, ik zou het met je eens zijn @DaniëlWW2 ware het niet dat er blijvend een groter beroep wordt gedaan op de KM dan praktisch uitvoerbaar is. Daarom was ik zo'n fan van onze vorige CDS: gaat het niet, dan gaat het niet, veiligheid eigen personeel voorop.
Een ander ding is dat er weldegelijk een hoop kennis blijft hangen bij de KM, we hebben er zelfs een school voor waar ook veel buitenlandse marine op cursus komt.
En de noodzaak van een vloot in het kader van Rusland zie ik ook wel: flexibele BMD capaciteit om het land kunnen aanleggen en de 'nucleaire' onderwatervloot detecteren en vernietigen.
Een ander ding is dat er weldegelijk een hoop kennis blijft hangen bij de KM, we hebben er zelfs een school voor waar ook veel buitenlandse marine op cursus komt.
En de noodzaak van een vloot in het kader van Rusland zie ik ook wel: flexibele BMD capaciteit om het land kunnen aanleggen en de 'nucleaire' onderwatervloot detecteren en vernietigen.
En dat gebeurt niet bij de rest van de krijgsmacht? In de KL is het meeste gesnoeid.... Terwijl de uitzenddruk bij vooral de KL het grootste was.nst6ldr schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:20:
In de tussentijd heeft onze minister alweer grotere aanwezigheid van de marine toegezegd. Eerlijk, ik zou het met je eens zijn @DaniëlWW2 ware het niet dat er blijvend een groter beroep wordt gedaan op de KM dan praktisch uitvoerbaar is. Daarom was ik zo'n fan van onze vorige CDS: gaat het niet, dan gaat het niet, veiligheid eigen personeel voorop.
Maar voor de KM moet je gewoon gaan bouwen. Probleem is dat de snelste oplossing nu beslissen om de ASWF te bestellen en het dan niet bij twee te houden. Die schepen heb je alleen pas tegen 2030. En het is altijd de vraag hoe de schepen geleverd worden. Er zal altijd wel een ontwerpfout zijn, maar de vraag is hoe cruciaal die is. Bijvoorbeeld de Doorman haar elektromotoren was een flinke oepsie.
Ik denk dat er voor de KM gewoon niks te doen is in de tussentijd anders dan bemanningen versterken op een zeer krappe arbeidsmarkt en met name de modernere schepen eigenlijk helemaal te repareren. Ik ben ook bang dat als je nu serieus gaat zijn over de OPV's en Zeven Provinciën, je de laatste M fregatten net zo goed al kan afvoeren om de bemanning in te kunnen zetten op de andere schepen. Probleem is dat je ASW capaciteit dan een aantal jaar verdwijnt.
Blijft alleen staan dat de KL ook meer papieren werkelijkheid is en sneller opgebouwd kan worden dan 2030. Dat is het punt. Het is niks tegen de KM, maar zeker marinebeleid is gewoon bouwbeleid en het duurt jaren voordat je iets hebt.
Ik denk dat er voor de KM gewoon niks te doen is in de tussentijd anders dan bemanningen versterken op een zeer krappe arbeidsmarkt en met name de modernere schepen eigenlijk helemaal te repareren. Ik ben ook bang dat als je nu serieus gaat zijn over de OPV's en Zeven Provinciën, je de laatste M fregatten net zo goed al kan afvoeren om de bemanning in te kunnen zetten op de andere schepen. Probleem is dat je ASW capaciteit dan een aantal jaar verdwijnt.
Blijft alleen staan dat de KL ook meer papieren werkelijkheid is en sneller opgebouwd kan worden dan 2030. Dat is het punt. Het is niks tegen de KM, maar zeker marinebeleid is gewoon bouwbeleid en het duurt jaren voordat je iets hebt.
Dames en heren: de opvolger van onze C130!
Wikipedia: Embraer C-390 Millennium
Hongarije, Brazilië en Portugal zijn de enige landen die 'm in de krijgsmacht hebben. Dit wordt onze bijdrage aan het EATC.
Hongarije, Brazilië en Portugal zijn de enige landen die 'm in de krijgsmacht hebben. Dit wordt onze bijdrage aan het EATC.
Gelukkig hoeven transportvliegtuigen er niet mooi uit te zien.nst6ldr schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:47:
Dames en heren: de opvolger van onze C130!

Maar het belangrijkste hier is denk ik twee om vier motoren. Dat gaat waarschijnlijk veel geld schelen aan onderhoud en brandstofkosten. Zo kom je ook wel aan de gewenste hogere inzetbaarheid.
https://www.defensie.nl/a...olger-voor-c-130-hercules
[Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-06-2022 11:55]
Ik zet oprecht m'n vraagtekens bij de lifecycle van die dingen. Zo zullen upgrades zullen hoogstwaarschijnlijk in Nederland door ons zelf ontwikkeld moeten worden, puur om het feit dat we bepaalde ontwikkelingen in het elektronische spectrum sneller afronden dan de Brazilianen. Dan is er nog de keuze voor jets, dat wil je over het algemeen niet op zo'n toestel. Voor kruisvaart is het mooi, maar dit ding moet een werkpaard gaan vervangen die heel variabel in voortstuwing moet zijn. Om het over robuustheid van die jets nog maar niet te hebben: er is een goede reden dat straaljagers in het midden oosten niet overal en nergens kunnen opstijgen. Met de C130 heb je alleen een strook relatief vlakke ondergrond nodig.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:54:
[...]
Gelukkig hoeven transportvliegtuigen er niet mooi uit te zien.
Maar het belangrijkste hier is denk ik twee om vier motoren. Dat gaat waarschijnlijk veel geld schelen aan onderhoud en brandstofkosten. Zo kom je ook wel aan de gewenste hogere inzetbaarheid.
https://www.defensie.nl/a...olger-voor-c-130-hercules
Deze past voor mij in ieder geval in het rijtje "ah, aanbesteding zeker?".
[Voor 23% gewijzigd door nst6ldr op 17-06-2022 12:32. Reden: Quote vergeten, verkeerde tab.]
Gut, dát zag ik niet aankomen... Fascinerend... Ik kende überhaupt het hele toestel niet.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Vraag je je toch af waarom niet gewoon de Airbus A400M net als ALLE buurlanden van ons hebben... Ook omdat we voor de tankvliegtuigen wel de Airbus hebben genomen (A330 meen ik).
Nou ja qua specs lijkt deze Embrear ook best aardig, maar ja of de jet motoren handig blijken te zijn overal ter wereld.
Nou ja qua specs lijkt deze Embrear ook best aardig, maar ja of de jet motoren handig blijken te zijn overal ter wereld.
het is gewoon een strategie. Zometeen blijken ze toch niet te voldoen en hebben we inderdaad een vliegtuig met props nodig.
Dus kopen we er nog een squadron A400's bij.

Dus kopen we er nog een squadron A400's bij.

Er kan ook de afweging gemaakt zijn dat militairen niet meer zomaar de halve wereld over zullen gaan.
Op deze manier heb je ook een argument waarom.
Op deze manier heb je ook een argument waarom.
Allemaal leuk en aardig maar hoe vaak worden de Herculessen nu ingezet op totaal ongeprepareerde airstrips waar de Embrear niet uit de voeten zou kunnen? En het is ook niet zo dat een Hercules als een soort onverwoestbaarheid heeft. Volgens mij was de praktijk in Afghanistan dat er een prima airstrip lag en de echt moeilijke gebieden werden gedaan met Chinooks.
Ik zie wel risico's op de kleine productie run en de upgrades/support. Ik vind het een interessante keuze en als de beschikbaarheid echt zo goed is zou het zomaar een heel interessante nice capaciteit kunnen zijn tussen de C-130/A400M/C-17.
Ondertussen heeft de Marine nieuwe ondersteuningsschepen aangeschaft, of beter is de volgende stap gezet in het proces van aanschaf tot bouw. Minder schepen en eigenlijk te weinig want er worden taken op andere manier opgepakt. Voor een budget tussen de 250 miljoen en 1 miljard, gezien de extra uitgaves op defensie had je toch nog wel 2 extra schepen kunnen financieren.
Ik zie wel risico's op de kleine productie run en de upgrades/support. Ik vind het een interessante keuze en als de beschikbaarheid echt zo goed is zou het zomaar een heel interessante nice capaciteit kunnen zijn tussen de C-130/A400M/C-17.
Ondertussen heeft de Marine nieuwe ondersteuningsschepen aangeschaft, of beter is de volgende stap gezet in het proces van aanschaf tot bouw. Minder schepen en eigenlijk te weinig want er worden taken op andere manier opgepakt. Voor een budget tussen de 250 miljoen en 1 miljard, gezien de extra uitgaves op defensie had je toch nog wel 2 extra schepen kunnen financieren.
Als vervangende vaartuigen heeft Defensie gekozen voor vier zeegaande vaartuigen en vier duikvaartuigen. Door het lagere aantal vervangende schepen wordt aanzienlijk bespaard op de investerings- en exploitatiekosten van de nieuwe schepen. Deze besparing is groter dan de extra kosten die Defensie maakt door klimaatneutrale technologie toe te passen.
[Voor 14% gewijzigd door PolarBear op 17-06-2022 14:09]
Dan had onze staatssecretaris niet met dit argument moeten komen: "Er is behoefte aan meer vlieguren, schrijft Van der Maat. Hij verwijst naar de evacuaties in Afghanistan in 2021 en de drastisch veranderde veiligheidssituatie aan de oostflank van Europa."PolarBear schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:07:
Allemaal leuk en aardig maar hoe vaak worden de Herculessen nu ingezet op totaal ongeprepareerde airstrips waar de Embrear niet uit de voeten zou kunnen?
Het is een duidelijke verwijzing naar de use case, of in ieder geval flexibiliteit.
Er zit een hoop tussen onverwoestbaar en robuust. De Chinooks deden geen drops (iets wat met een hercules wel kan), maar deden pendelen. Dat is een andere use case.PolarBear schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:07:
En het is ook niet zo dat een Hercules als een soort onverwoestbaarheid heeft. Volgens mij was de praktijk in Afghanistan dat er een prima airstrip lag en de echt moeilijke gebieden werden gedaan met Chinooks.
Het is juist heel niche, een soort van DHL toestel voor militair materieel. Dat zou je juist met de markt moeten afstemmen en de laatste kilometers in 'contested area' met een militair transportvliegtuig doen. Dat vergt flexibiliteit, en dat heeft dit toestel niet. Alsof de KL een gemilitairiseerde variant van een touringcar zou komen ter vervanging van de DAF.PolarBear schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:07:
Wie moet er aan boord van die schepen dan? Vlak voordat de oorlog begon werd hier zo'n beetje de helft van de vloot klaargemaakt om langdurig in opslag te gaan ('mothballing') omdat er geen personeel voor is. Nu wordt dat ongedaan gemaakt (als het niet al klaar is) en hebben we eigenlijk nog steeds niet genoeg mensen om ze te bemannen.PolarBear schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:07:
Het probleem wat ik zie met de aankoop zijn de kruisvluchtwapens: de LCFs hebben upgrades nodig in defense en BMD. Dat laatste krijgen ze, maar dat eerste is afgevallen bij de afweging met kruisraketten. Dus nu hebben we twee (strategische) HVT's met minderwaardige/oude verdedigingsmiddelen. En heel veel kruisraketten kunnen het ook niet worden overigens, gezien de kosten van die dingen (amerikaanse tomahawks of europese storm shadows).
De evacuaties die vanaf een internationaal vliegveld verliepen? Dan had je meer aan de snelheid en range van de Embraer kc-390 dan een Hercules. Of denk je echt dat Nederland is z'n eentje ergens in de middle of fuck in Afghanistan mensen had opgehaald met een Hercules?nst6ldr schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:22:
[...]
Dan had onze staatssecretaris niet met dit argument moeten komen: "Er is behoefte aan meer vlieguren, schrijft Van der Maat. Hij verwijst naar de evacuaties in Afghanistan in 2021 en de drastisch veranderde veiligheidssituatie aan de oostflank van Europa."
Het is een duidelijke verwijzing naar de use case, of in ieder geval flexibiliteit.
Volgens mij zijn alle supportschepen die vervangen worden nu gewoon in de vaart (en eigenlijk al overbelast). Vergis je niet op deze schepen zitten maar 6 (duikschepen) tot 30 man bemanning. Dat is wel wat anders dan de fregatten waar je 150 - 200 man nodig hebt. Je krijgt nu 4 zeewaardige schepen waarvan er eentje standaard in de West ligt. De andere drie moeten dus opleidingen doen, torpedowerkschip zijn, hydrografische opnames doen en alle andere ondersteuningstaken doen.nst6ldr schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:22:
[...]
Wie moet er aan boord van die schepen dan? Vlak voordat de oorlog begon werd hier zo'n beetje de helft van de vloot klaargemaakt om langdurig in opslag te gaan ('mothballing') omdat er geen personeel voor is. Nu wordt dat ongedaan gemaakt (als het niet al klaar is) en hebben we eigenlijk nog steeds niet genoeg mensen om ze te bemannen.
Maar dan ga je toch voorbij aan m'n punt over flexibiliteit? "Het kan maar het moet niet" is 9 van de 10 keer het geval, maar "Het moet maar het kan niet" is altijd die ene keer dat er levens op het spel staan.PolarBear schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:31:
[...]
De evacuaties die vanaf een internationaal vliegveld verliepen? Dan had je meer aan de snelheid en range van de Embraer kc-390 dan een Hercules. Of denk je echt dat Nederland is z'n eentje ergens in de middle of fuck in Afghanistan mensen had opgehaald met een Hercules?
Een deel van de besluitvorming komt neer op 'capabilities'. Met weinig geld wordt er altijd een wonder van een toestel/voertuig/vaartuig verwacht die alles kan, en uiteindelijk kan het de meeste dingen eigenlijk niet goed genoeg. Vooralsnog lijkt mij dat bij dit toestel ook het geval te zijn als ik het interview tussen Embraer en Lockheed zo lees: alle use cases die Lockheed aanhaalt als belangrijk wordt afgedaan als "zo belangrijk kan dat niet zijn" of "dat doet de C390 wel - soort van". Dat geeft geen vertrouwen.
Ik gaf ook eerder al aan dat de extra miljarden weggegooid geld zijn binnen ons huidige inkoop proces. Het is niet voor niks dat de eerste vraag die luidde bij de aankondiging van het nieuwe budget: "kunnen we alsjeblieft eens afwijken van de aanbestedingswet?".
Dat die vraag werd beantwoord door de staatssecretaris met "deze wet is er om te helpen omdat je dan het beste krijgt voor je geld" geeft gewoon aan dat er totaal geen besef is.
Supportschepen en duikschepen kan ik niet zo goed rijmen met elkaar. En hoe je er bij komt dat er 6 van in de vaart zijn snap ik al helemaal niet. Ik kan niet zomaar vrijgeven wat ik weet, maar deze bekende bron doet het vrij goed.PolarBear schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:31:
[...]
Volgens mij zijn alle supportschepen die vervangen worden nu gewoon in de vaart (en eigenlijk al overbelast). Vergis je niet op deze schepen zitten maar 6 (duikschepen) tot 30 man bemanning. Dat is wel wat anders dan de fregatten waar je 150 - 200 man nodig hebt. Je krijgt nu 4 zeewaardige schepen waarvan er eentje standaard in de West ligt. De andere drie moeten dus opleidingen doen, torpedowerkschip zijn, hydrografische opnames doen en alle andere ondersteuningstaken doen.
Ik moest even wat meer lezen en wat laten inwerken omdat ik het voor kennisgeving aannam.
Maar uh, WTF is dit nu voor een idee?
De afweging met de C-130J lijkt er een te zijn van meer theoretische vrachtcapaciteit en een hogere snelheid tegenover minder flexibel te zijn wat je kan laden en waar je kan landen. Om het uit te drukken in gestandaardiseerde pallets is het 6 om 7 voor de Embaer. (12 voor de A-400M)
Zie: Wikipedia: 463L master pallet
Dat je dan niet voor de C-130J kiest is een. Betekent wel dat je piloten compleet omgeschoold moeten worden. Veel, veel problematischer vind ik alleen de interoperabiliteit met de rest van de NAVO. Vrijwel iedereen heeft al gekozen voor de C-130J, C-17 of de A-400M. Dat zijn de standaard platformen. Die reserveonderdelen zijn breed verkrijgbaar binnen de hele NAVO alliantie en gegarandeerd voor decennia. Die toestellen hebben grote productielijnen die de stukprijs zullen drukken en hebben een ecosysteem waarbij het zinvol en economisch haalbaar is om de elektronica te blijven updaten of kleine defecten aan de toestellen aan te pakken.
De KLu heeft zojuist een toestel aangeschaft waarvan waarschijnlijk maar hooguit enkele tientallen geproduceerd zullen worden. Ik heb geen idee hoe hard de afspraken over onderhoud, onderdelen en opwaardering zijn, maar ik betwijfel of ze erg hard kunnen zijn met zo'n kleine oplages en relatief kleine fabrikant. Ook zie ik niet in hoe dit toestel prijstechnisch precies voordelig in elkaar moet zitten. Het is immers een kleine productie van een kleine fabrikant. Ik denk ook dat de levering van die vijf toestellen, vele jaren zal duren. Tegen een Airbus of Lockheed kan je vragen of ze een paar toestellen willen produceren zodat de KLu in een keer de hele partij kan overnemen en de oude toestellen kan afstoten. Hier gaat dat denk ik niet gebeuren. Resultaat is dat je dus een aantal jaar, twee toestellen naast elkaar hebt met twee aparte onderhoudsploegen en piloten. Laatste is wat gebeurd er als we echt WO3 gaan starten? Ga je nog wel reserveonderdelen uit Brazilië krijgen of heb je pech gehad?
Laatste is waarom niet de A-400M? Al onze buurlanden kopen die toestellen in grote aantallen. Nederland heeft zich vanaf het begin ook gecommitteerd aan het EATC en daarbinnen koopt iedereen de A-400M of in mindere mate de C-130J. De A-400M is dan ook min of meer het standaard toestel van West-Europa aan het worden tot het punt dat zelfs de Amerikanen zullen denken "eindelijk hebben de Europeanen ook iets gestandaardiseerd tot een punt waarop het een toevoeging is en geen last". En dan komt Nederland even met een heel ander toestel.
Op zich kan ik wel een reden bedenken om niet voor de A-400M te gaan, de zorgen om de kosten. Het was weer eens een Europees project waar veel dingen niet goed gingen. Om uit de kosten te komen, moeten er meer toestellen worden geproduceerd waarbij je een deel van de ontwerpkosten eruit haalt. Maar dan kan je als Nederland ook zeggen, "joh wij kopen er vier als we niet te veel van de ontwikkelkosten worden doorgerekend". Alle buurlanden alsnog blij want het scheelt iets, NAVO hoofdkwartier blij dat er nog meer van hetzelfde toestel erbij komen en de KLu heeft dan ook echt een fors en capabel toestel.
Komt nog eens bij dat het argument van Afghanistan ook vrij hilarisch is. Een van de problemen daar is de afgelegen locatie en het bereik dat je nodig hebt. Die C-390M heeft helemaal niet zoveel meer bereik dan een C-130, maar de A-400M zeker wel. En Nederland heeft eigenlijk ook bereik nodig. We hebben immers die paar eilanden in het Caribisch gebied. En met een tussenstop in Getafe Spanje, worden die eilanden opeens goed bereikbaar voor luchttransport.
Maar uh, WTF is dit nu voor een idee?
De afweging met de C-130J lijkt er een te zijn van meer theoretische vrachtcapaciteit en een hogere snelheid tegenover minder flexibel te zijn wat je kan laden en waar je kan landen. Om het uit te drukken in gestandaardiseerde pallets is het 6 om 7 voor de Embaer. (12 voor de A-400M)
Zie: Wikipedia: 463L master pallet
Dat je dan niet voor de C-130J kiest is een. Betekent wel dat je piloten compleet omgeschoold moeten worden. Veel, veel problematischer vind ik alleen de interoperabiliteit met de rest van de NAVO. Vrijwel iedereen heeft al gekozen voor de C-130J, C-17 of de A-400M. Dat zijn de standaard platformen. Die reserveonderdelen zijn breed verkrijgbaar binnen de hele NAVO alliantie en gegarandeerd voor decennia. Die toestellen hebben grote productielijnen die de stukprijs zullen drukken en hebben een ecosysteem waarbij het zinvol en economisch haalbaar is om de elektronica te blijven updaten of kleine defecten aan de toestellen aan te pakken.
De KLu heeft zojuist een toestel aangeschaft waarvan waarschijnlijk maar hooguit enkele tientallen geproduceerd zullen worden. Ik heb geen idee hoe hard de afspraken over onderhoud, onderdelen en opwaardering zijn, maar ik betwijfel of ze erg hard kunnen zijn met zo'n kleine oplages en relatief kleine fabrikant. Ook zie ik niet in hoe dit toestel prijstechnisch precies voordelig in elkaar moet zitten. Het is immers een kleine productie van een kleine fabrikant. Ik denk ook dat de levering van die vijf toestellen, vele jaren zal duren. Tegen een Airbus of Lockheed kan je vragen of ze een paar toestellen willen produceren zodat de KLu in een keer de hele partij kan overnemen en de oude toestellen kan afstoten. Hier gaat dat denk ik niet gebeuren. Resultaat is dat je dus een aantal jaar, twee toestellen naast elkaar hebt met twee aparte onderhoudsploegen en piloten. Laatste is wat gebeurd er als we echt WO3 gaan starten? Ga je nog wel reserveonderdelen uit Brazilië krijgen of heb je pech gehad?
Laatste is waarom niet de A-400M? Al onze buurlanden kopen die toestellen in grote aantallen. Nederland heeft zich vanaf het begin ook gecommitteerd aan het EATC en daarbinnen koopt iedereen de A-400M of in mindere mate de C-130J. De A-400M is dan ook min of meer het standaard toestel van West-Europa aan het worden tot het punt dat zelfs de Amerikanen zullen denken "eindelijk hebben de Europeanen ook iets gestandaardiseerd tot een punt waarop het een toevoeging is en geen last". En dan komt Nederland even met een heel ander toestel.

Op zich kan ik wel een reden bedenken om niet voor de A-400M te gaan, de zorgen om de kosten. Het was weer eens een Europees project waar veel dingen niet goed gingen. Om uit de kosten te komen, moeten er meer toestellen worden geproduceerd waarbij je een deel van de ontwerpkosten eruit haalt. Maar dan kan je als Nederland ook zeggen, "joh wij kopen er vier als we niet te veel van de ontwikkelkosten worden doorgerekend". Alle buurlanden alsnog blij want het scheelt iets, NAVO hoofdkwartier blij dat er nog meer van hetzelfde toestel erbij komen en de KLu heeft dan ook echt een fors en capabel toestel.
Komt nog eens bij dat het argument van Afghanistan ook vrij hilarisch is. Een van de problemen daar is de afgelegen locatie en het bereik dat je nodig hebt. Die C-390M heeft helemaal niet zoveel meer bereik dan een C-130, maar de A-400M zeker wel. En Nederland heeft eigenlijk ook bereik nodig. We hebben immers die paar eilanden in het Caribisch gebied. En met een tussenstop in Getafe Spanje, worden die eilanden opeens goed bereikbaar voor luchttransport.
Voor wat betreft lifecycle en onderdelen: dit is iets wat ik vaak mis zie gaan, vooral in de burgermaatschappij. Nederland is een land van SLA's en wegdelegeren. Zet je zelf een afdeling op, of huur je het als dienst? De mogelijkheid dat een leverancier niet kan leveren wordt eigenlijk niet ter kennis genomen, want het staat op papier dat dat niet kan. Dat scenario bestaat bij veel managers gewoon niet, "ze moeten gewoon leveren" is wat ik terugkreeg toen ik in het verleden in de commerciële sector werkte en het bedrijfsproces wilde verstevigen.
Ergens heb ik het idee dat de inkopers/contractmanagers uit de commerciële sector komen en gewoon niet beter weten. Misschien dat een bedrijf een vergoeding kan lospeuteren als het fout loopt, maar ledematen of levens kan mindef er niet voor terugkopen. We hebben zelfs particuliere beveiligers aan de poort gehad
wat gaan die doen dan als iemand met geweld de kazerne op wilt? 
Ergens heb ik het idee dat de inkopers/contractmanagers uit de commerciële sector komen en gewoon niet beter weten. Misschien dat een bedrijf een vergoeding kan lospeuteren als het fout loopt, maar ledematen of levens kan mindef er niet voor terugkopen. We hebben zelfs particuliere beveiligers aan de poort gehad

[Voor 7% gewijzigd door nst6ldr op 18-06-2022 20:31]
Gehad? Die staan er op sommige plaatsen nog.nst6ldr schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:29:
Voor wat betreft lifecycle en onderdelen: dit is iets wat ik vaak mis zie gaan, vooral in de burgermaatschappij. Nederland is een land van SLA's en wegdelegeren. Zet je zelf een afdeling op, of huur je het als dienst? De mogelijkheid dat een leverancier niet kan leveren wordt eigenlijk niet ter kennis genomen, want het staat op papier dat dat niet kan. Dat scenario bestaat bij veel managers gewoon niet, "ze moeten gewoon leveren" is wat ik terugkreeg toen ik in het verleden in de commerciële sector werkte en het bedrijfsproces wilde verstevigen.
Ergens heb ik het idee dat de inkopers/contractmanagers uit de commerciële sector komen en gewoon niet beter weten. Misschien dat een bedrijf een vergoeding kan lospeuteren als het fout loopt, maar ledematen of levens kan mindef er niet voor terugkopen. We hebben zelfs particuliere beveiligers aan de poort gehadwat gaan die doen dan als iemand met geweld de kazerne op wilt?
Wat mij betreft mag de wachtregeling weer zoals vroeger. Gewoon militairen aan de poort en patrouilles lopen/rijden.
Logistiek ook weer als vroeger. Gewoon met je kapotte sok naar de Delta en oud voor nieuw ruilen IPV het via het kpu regelen.
Vind je het niet spannend om te zien wat voor verkeerd kledingstuk ze nu weer in de doos hebben gestopt? Is net een beetje als kerst zo, weet je ook nooit wat je gaat vindenBouke-p schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:02:
[...]
Logistiek ook weer als vroeger. Gewoon met je kapotte sok naar de Delta en oud voor nieuw ruilen IPV het via het kpu regelen.

Voor wat betreft beveiliging is er een hoop mis aan het gaan. Er zijn drie organisaties bij elkaar gepropt en vooral niet gekeken naar wat de sterke punten van iedere organisatie was. Er staat in Den Helder een beest van een CMK, die is DBBO trots aan het vervangen voor een kantoortje met 2 hele 17" schermen. Ik heb zelf nog overwogen om bij het MBK te gaan werken omdat ze zoveel deden en overal kwamen. Ben ik even blij dat ik via via vroeg te horen kreeg dat daar een einde aan ging komen.
[Voor 6% gewijzigd door nst6ldr op 19-06-2022 09:25]
Lang lang lang geleden was het de bedoeling dat ik militair verpleegkundige zou gaan worden. Dat bleek echt niks te zijn en al snel ging ik over naar de verbindingsdienst.nst6ldr schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:23:
[...]
Vind je het niet spannend om te zien wat voor verkeerd kledingstuk ze nu weer in de doos hebben gestopt? Is net een beetje als kerst zo, weet je ook nooit wat je gaat vindenkennis van mij kreeg een (volledige) paresto damestenue, maar hij is DBBO beambte en had alleen kistjes besteld.
Voor wat betreft beveiliging is er een hoop mis aan het gaan. Er zijn drie organisaties bij elkaar gepropt en vooral niet gekeken naar wat de sterke punten van iedere organisatie was. Er staat in Den Helder een beest van een CMK, die is DBBO trots aan het vervangen voor een kantoortje met 2 hele 17" schermen. Ik heb zelf nog overwogen om bij het MBK te gaan werken omdat ze zoveel deden en overal kwamen. Ben ik even blij dat ik via via vroeg te horen kreeg dat daar een einde aan ging komen.
Toch bleek ik volgens het kpu een amv pakket nodig te hebben. Dus kreeg ik 4dozen vol met witte uniformen en troep.
Tig keer bellen met het KPU maar nee, volgens de computer had ik recht op een AMV pakket en moest ik het bewaren tot de bewaarplicht was afgelopen(10jaar!).
Uiteindelijk heb ik al die troep aan een collega gegeven maar wat een gedoe zeg.... Om nog maar niet te beginnen over de spullen die nog op nalevering staan of verkeerde maten.
Het gaat om vervanging van onder andere deze schepen https://marineschepen.nl/schepen/cerberus.html, vaartuigen die door duikers worden gebruikt, niet onderzeeërs. En daar worden dus totaal 8, 4 duikvaartuigen, 1 opleidingschip, een ondersteuningschip (Pelikaan), opleidingschip en twee hydrografische opnemingsvaartuigen vervangen door 6 nieuwe multifunctionele schepen in twee series van drie. De vervanging van de duikvaartuigen moet ook in binnenwateren kunnen varen wat de zeewaardigheid beperkt.nst6ldr schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:03:
[...]
Supportschepen en duikschepen kan ik niet zo goed rijmen met elkaar. En hoe je er bij komt dat er 6 van in de vaart zijn snap ik al helemaal niet. Ik kan niet zomaar vrijgeven wat ik weet, maar deze bekende bron doet het vrij goed.
Dus zo direct heb je 3 multifunctionele vaartuigen die én torpedowerkschip én hydrografische opname én ondersteuning in de west moeten bieden. Uiteindelijk dus een teruggang. Wat de Marine zelf ook aangeeft want die wil dat een aantal taken op een andere manier worden opgelost.
1) Wij zijn de 3e NAVO lidstaat die dit type koopt.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:35:
2) Er is een overlap qua onderdelen en onderhoud met de Embraer E familie civiele toestellen.
Zeg niet dat je geen punt hebt, maar zo zwart/wit 'defensie is dom' is het niet...
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
1) Dat maakt 10% van de NAVO. Is niet erg veel.Tom Paris schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:02:
[...]
1) Wij zijn de 3e NAVO lidstaat die dit type koopt.
2) Er is een overlap qua onderdelen en onderhoud met de Embraer E familie civiele toestellen.
Zeg niet dat je geen punt hebt, maar zo zwart/wit 'defensie is dom' is het niet...
2) Als de componenten van een militair werkpaard dezelfde toleranties hebben als die van civiele toestellen dan is dat niet bepaald iets om als pluspunt aan te halen.
Defensie is niet dom, ze heeft alleen een notoir eigenwijze inkoper.
Kom op. Dit is onzin. Civiele vliegtuigen, zeker regionale toestellen als de E-serie, zijn bedoeld om vrijwel continu gebruikt te worden en zijn echte werkpaarden waarmee vergeleken ieder militair toestel een verwende primadonna is die vooral op stal staat.nst6ldr schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:10:
[...]
2) Als de componenten van een militair werkpaard dezelfde toleranties hebben als die van civiele toestellen dan is dat niet bepaald iets om als pluspunt aan te halen.
Ja de andere twee zijn Portugal en Hongarije.Tom Paris schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:02:
[...]
1) Wij zijn de 3e NAVO lidstaat die dit type koopt.
Hongarije is zo ongeveer een paria en een land dat moeilijk te vertrouwen is zo lang Orban er nog zit. Daarmee wil je eigenlijk niet zoveel militaire samenwerking hebben. Portugal ligt letterlijk aan de rand van de NAVO en daar hebben we ook weinig mee te doen. Met de krijgsmachten waar we wel mee te maken hebben als Nederland, landen zoals Groot Brittannië of Duitsland, tja die hebben de A400M gekozen. En daarmee mis je nu je interoperabiliteit.
Ook neem je niks weg aan de zorgen over upgrades, onderhoud, beschikbaarheid van onderdelen etc. Dat zijn zorgen die veel minder spelen met de A400M.
We gaan het meemaken de komende jaren. De keuze voor dit toestel is voor mij een verrassing, maar kiezen voor de "mijn buren hebben dit ook dus moet het wel goed zijn" werkt ook niet altijd. * Jiffy mompelt iets over NH90 en Noorwegen...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Toch is ook dat m.i. een reden om voor de meer voor de hand liggende keuze te gaan. Wat denk je dat meer impact heeft? Nederland, Portugal en Hongarije die in Brazilië gaan klagen over de kwaliteit van 15 (?) vliegtuigen of Duitsland, Frankrijk, Spanje en UK die iets opgelost wil hebben bij Airbus?Jiffy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:23:
We gaan het meemaken de komende jaren. De keuze voor dit toestel is voor mij een verrassing, maar kiezen voor de "mijn buren hebben dit ook dus moet het wel goed zijn" werkt ook niet altijd. * Jiffy mompelt iets over NH90 en Noorwegen...
Daar komt bij dat het de bedoeling is dat het gros van de inzet in EATC verband moet worden, waar Portugal noch Hongarije deel van uitmaken.DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:57:
[...]
Ja de andere twee zijn Portugal en Hongarije.
Hongarije is zo ongeveer een paria en een land dat moeilijk te vertrouwen is zo lang Orban er nog zit. Daarmee wil je eigenlijk niet zoveel militaire samenwerking hebben. Portugal ligt letterlijk aan de rand van de NAVO en daar hebben we ook weinig mee te doen. Met de krijgsmachten waar we wel mee te maken hebben als Nederland, landen zoals Groot Brittannië of Duitsland, tja die hebben de A400M gekozen. En daarmee mis je nu je interoperabiliteit.
Dan heb je geen affiniteit met mechaniek en de KLu, want niet alleen geeft de KLu aan dit toestel voor bijna 2x zoveel uren in te gaan zetten als de voorganger, de manier waarop het wordt gevlogen heeft ook invloed op de levensduur.downtime schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:51:
[...]
Kom op. Dit is onzin. Civiele vliegtuigen, zeker regionale toestellen als de E-serie, zijn bedoeld om vrijwel continu gebruikt te worden en zijn echte werkpaarden waarmee vergeleken ieder militair toestel een verwende primadonna is die vooral op stal staat.
Daarom zeg ik ook: jets zijn niet geschikt voor deze rol, helemaal niet als je er maar 2 hebt.
Terwijl de NH90 inderdaad een gecombineerde effort was, komt de onvrede daarvan vooral voort uit het feit dat het een politiek product is: we hebben niet veel geld, dus wat we kopen mag niet teveel kosten en moet alles kunnen. Dat gaat altijd ten koste van levensduur en kwaliteit van de capabilities.Jiffy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:23:
Klinkt het al een beetje bekend?

Ondertussen zijn er al zes F-35A's extra aangeschaft en vier Reaper drones.
Defensie koopt versneld 6 extra F-35-gevechtsvliegtuigen en 4 onbemande MQ-9 Reaper-toestellen. Dit in verband met de overspannen defensiemarkt.https://t.co/Yg9RHOtUf8 pic.twitter.com/ALXQz5TpVP
— Ministerie van Defensie (@Defensie) 24 juni 2022
Het is met name dat het verschil tussen nu bestellen en over een half jaar bestellen, waarschijnlijk 4 jaar levertijd is.MikeyMan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:46:
Omdat de markt overspannen is kopen we meer? Logisch!
Bij alle wapenfabrikanten en aanverwante leveranciers zijn er de afgelopen maanden al voor jaren aan orders binnen gestroomd.
Het is niet zo dat je nu even een paar jaar kan wachten en dat de prijzen dan lekker dalen ofzo. Het zijn geen videokaarten.
Snap ik, maar vind de causaliteit een beetje vreemd neergezet zo.RocketKoen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:54:
[...]
Het is met name dat het verschil tussen nu bestellen en over een half jaar bestellen, waarschijnlijk 4 jaar levertijd is.
Bij alle wapenfabrikanten en aanverwante leveranciers zijn er de afgelopen maanden al voor jaren aan orders binnen gestroomd.
Het is niet zo dat je nu even een paar jaar kan wachten en dat de prijzen dan lekker dalen ofzo. Het zijn geen videokaarten.
Commissiedebat over het materieel van defensie begint nu. Voor de geïnteresseerden of voor degene die het tijdens het thuiswerken op de achtergrond opzetten zoals ondergetekende 
https://www.tweedekamer.n...edebat/suze-groenewegzaal

https://www.tweedekamer.n...edebat/suze-groenewegzaal
Niet helemaal waar natuurlijk. Bij modern materieel vormen de ontwikkelkosten en het opzetten van de productie zo’n groot deel van de kosten dat het stukken goedkoper kan zijn om later te bestellen. Vooral als het type veel beter verkocht wordt dan eerder verwacht was. Dat kan tientallen procenten in de prijs schelen.RocketKoen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:54:
[...]
Ik kijk ook maar mee.
Nou twee Walrus boten zijn dus al afgeschreven voor onderdelen voor de andere twee...
Verder lijkt de bouw van de nieuwe onderzeeboten zoals ik al verwachte, te laat te komen om directe vervanging te voorzien zonder dat de er een periode is van beperkte capaciteiten. Ze lijken immers nu pas bij het stadium offerte te zijn.
Oh en de PVV en van Haga zijn hypocriet aan het scoren zonder gelimiteerd te worden tot echte kennis of oplossingen, natuurlijk.
Nou twee Walrus boten zijn dus al afgeschreven voor onderdelen voor de andere twee...
Verder lijkt de bouw van de nieuwe onderzeeboten zoals ik al verwachte, te laat te komen om directe vervanging te voorzien zonder dat de er een periode is van beperkte capaciteiten. Ze lijken immers nu pas bij het stadium offerte te zijn.
Oh en de PVV en van Haga zijn hypocriet aan het scoren zonder gelimiteerd te worden tot echte kennis of oplossingen, natuurlijk.

[Voor 72% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-06-2022 13:47]
Ik kijk niet mee, maar van Haga zou als oud commando toch wel iets van Defensie moeten weten en achter een sterke krijgsmacht moeten staan. Commando word je niet als je een hekel aan het groene hebt :xDaniëlWW2 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:36:
Ik kijk ook maar mee.
Verder lijkt de bouw van de nieuwe onderzeeboten zoals ik al verwachte, te laat te zijn om directe vervanging te voorzien zonder dat de er een periode is van beperkte capaciteiten.
Ze lopen steeds te soebatten over die voorgestelde radar in Herwijnen waarbij uiteraard geen alternatief aangedragen word en wel gezeurd. Ook lopen ze te mopperen over de wapens naar Oekraïne die ook juist tijd winnen voor defensie hier Nu is het voornamelijk de PVV, maar toch want van Haga begint al met een complot dat ze misschien niet naar het front in Oekraïne geleverd worden.Bouke-p schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:48:
[...]
Ik kijk niet mee, maar van Haga zou als oud commando toch wel iets van Defensie moeten weten en achter een sterke krijgsmacht moeten staan. Commando word je niet als je een hekel aan het groene hebt :x

[Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-06-2022 14:12]
Japser (SP) doet behoorlijk aan sealioning, wauw.
"Wat is de krijgsmacht nou eigenlijk?"
De nationale verzekering om ervoor te zorgen dat een of andere buitenlandse vandaal, de boel niet komt slopen en er met het zilverwerk vandoor gaat.nst6ldr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:29:

Is de verwarring van Kamerlid van Dijk ook verholpen.
De launching customer betaalt wat meer. Vaak omdat ze iets willen dat nog niet bestaat. En/of omdat ze hun eigen industrie willen steunen.downtime schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:21:
[...]
Niet helemaal waar natuurlijk. Bij modern materieel vormen de ontwikkelkosten en het opzetten van de productie zo’n groot deel van de kosten dat het stukken goedkoper kan zijn om later te bestellen. Vooral als het type veel beter verkocht wordt dan eerder verwacht was. Dat kan tientallen procenten in de prijs schelen.
Daarna kun je korting krijgen als je er heel veel bestelt. Of als het product intussen al zo lang bestaat dat het is verouderd. Maar het financiële voordeel van een succesvol product komt eigenlijk volledig ten gunste van de producent.
Ik kan er niet bij dat er zo'n 10 minuten is gediscussieerd over de werving van materiaal, nog niet één minuut over personeel, en ruim een uur over Herwijnen. Niet te geloven.
Was dat niet de club die zakjes vaderland komt vullen wanneer Limburg onder water staat?nst6ldr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:29:

Ik snap het best wel. Ik zou ook niet zo'n apparaat in de achtertuin willen waarbij de lange termijn gevolgen voor de gezondheid niet bekend zijn.nst6ldr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:09:
Ik kan er niet bij dat er zo'n 10 minuten is gediscussieerd over de werving van materiaal, nog niet één minuut over personeel, en ruim een uur over Herwijnen. Niet te geloven.
Dat gaat over 20 jaar met 6 nieuwe onderzoeken nog steeds ter discussie liggen, men gaat alleen genoegen nemen met een rapport waaruit blijkt dat het schadelijk is en die radar er niet komt. Ongeacht of het de waarheid benaderd of niet.TheBrut3 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:42:
[...]
Ik snap het best wel. Ik zou ook niet zo'n apparaat in de achtertuin willen waarbij de lange termijn gevolgen voor de gezondheid niet bekend zijn.
100 meter verderop van mij liggen er met regelmaat 2 tot 4 van die SMART-L's, die ook met regelmaat aangezet worden. Daar is ook de nodige onderzoek bij komen kijken. Wat Haga hier best vuil doet is slechts een deel van de samenvatting van dat rapport opdreunen:
"Nadat de ICNIRP-richtlijn is aangepast, moet worden nagegaan of deze wijziging consequenties heeft voor conclusies en aanbevelingen van dit rapport."
Want het advies wat letterlijk na deze regel volgt is dit:
"Geadviseerd wordt om na de realisatie van de SMART-L radarinstallatie de metingen die TŰV Rheinland heeft uitgevoerd met een werkende radarinstallatie te herhalen. Als vastgesteld is dat de installatie voldoet aan de geldende ICNIRP-richtlijn kan deze operationeel gesteld worden."
Oftewel: er gaat na de bouw nog een keer voor de zekerheid gemeten worden, en als hij binnen de al bestaande normen valt is het advies om 'm aan te zetten.
Na de bouw is het al gebouwd, zonde van het geld als ze het dan niet mogen gebruiken. En ik snap dat van Haga het niet netjes speelt, maar hij is niet de enige partij tegen. Er is meermaals aangegeven dat er meerdere moties zijn aangenomen tegen deze radar, moties welke niet zijn uitgevoerd.nst6ldr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:52:
Oftewel: er gaat na de bouw nog een keer voor de zekerheid gemeten worden, en als hij binnen de al bestaande normen valt is het advies om 'm aan te zetten.
Ik heb er verder geen emoties bij, woon niet in die omgeving en werk niet bij defensie, maar het moet allemaal wel netjes gebeuren.
Ben het overigens ook met je eens dat het te weinig heeft gegaan over nieuw materiaal. Jammer ook dat gezeur over die PzH's.
Zelfde idee als dat de legerleiding in de jaren 30 vond dat de fruitbomen moesten wijken rondom de Grebbeberg. Niet nodig volgens de bevolking en zonde!TheBrut3 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:42:
[...]
Ik snap het best wel. Ik zou ook niet zo'n apparaat in de achtertuin willen waarbij de lange termijn gevolgen voor de gezondheid niet bekend zijn.
Dat heeft een hoop levens gekost in mei 1940.
Zie trouwens dat er vandaag een debat "Vastgoed Defensie" is. Valt die radar waar ze het gisteren de helft, of meer, van de tijd over hebben gehad niet onder vastgoed? 

Debat over nieuw materiaal voor Defensie.
https://www.tweedekamer.n...n/livedebat/thorbeckezaal
Momenteel wordt de F-35 helemaal afgezeken door de man van de PVV.
https://www.tweedekamer.n...n/livedebat/thorbeckezaal
Momenteel wordt de F-35 helemaal afgezeken door de man van de PVV.
https://www.telegraaf.nl/...itgaven-eeuwig-vastleggen
Op zich goed idee lijkt mij, zoalng het geen gratis pot geld wordt en het geld ook efficiënt aan materiaal en personeel wordt besteed.Nu is het elke kabinetsperiode de vraag of er wel of niet wordt gesneden in defensie. Als het aan VVD, CDA en SGP ligt, komt aan die onzekerheid een einde. „De politiek heeft in het verleden te makkelijk en te vaak in vredestijd bezuinigd op defensie, waardoor we in oorlogstijd een beroep doen op een uitgemergelde krijgsmacht”, zegt VVD-Kamerlid Peter Valstar. „Door het budget wettelijk te verankeren, beschermen we de krijgsmacht tegen politieke grillen en stellen we onze militairen in staat Nederland veilig te houden.”
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vroegah in de jaren 1950 (onder Drees) hadden de krijgsmachtonderdelen hun eigen meerjarenbegroting waarin ze geld konden oppotten en zelf konden uitgeven waaraan ze wensten. Toen kreeg je dus inderdaad een beetje. Uiteraard heeft politiek rechts hier toen een einde aan gemaakt en zijn ze in de jaren 1960 defensie gaan onderbetalen. Toen heeft met name Den Uyl de boel weer moeten fixen.franssie schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:15:
[...]
Op zich goed idee lijkt mij, zoalng het geen gratis pot geld wordt en het geld ook efficiënt aan materiaal en personeel wordt besteed.
Maar ik denk dat we zeker iets te zeggen is voor nu een aantal jaar gegarandeerd 2% BNP naar Defensie. Ze hebben gewoon geld nodig en ze moeten weten dat het ook een aantal jaar doorgaat.
Ik zie er weinig in. Zo makkelijk als je zo'n wet invoert kan ie ook weer afgeschaft worden, met een doodgewone kamermeerderheid.franssie schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:15:
[...]
Op zich goed idee lijkt mij, zoalng het geen gratis pot geld wordt en het geld ook efficiënt aan materiaal en personeel wordt besteed.
Een wet afschaffen moet door de tweede en eerste kamer (aannemen ook natuurlijk) en juist dat is een wat grotere hobbel dan zoals het nu is. Nu is het gewoon onderdeel van de jaarlijkse (...) begroting en in enige mate het vierjaarlijkse kabinetsakkoord.downtime schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:20:
[...]
Ik zie er weinig in. Zo makkelijk als je zo'n wet invoert kan ie ook weer afgeschaft worden, met een doodgewone kamermeerderheid.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En als we dan een keer heel anders gaan stemmen kunnen we weer gaan klagen dat het niets uitmaakt omdat er "toch niets verandert".Als je al zo'n garantie geeft zou dat maximaal voor een regeringsperiode mogen staan.DaniëlWW2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:19:
[...]
Maar ik denk dat we zeker iets te zeggen is voor nu een aantal jaar gegarandeerd 2% BNP naar Defensie. Ze hebben gewoon geld nodig en ze moeten weten dat het ook een aantal jaar doorgaat.
De les van de oorlog in Oekraïne en hoe belangrijk sommige (afgestoten) systemen daar zijn begint men te leren. Hopelijk wordt het ook goed uitgevoerd.
bron: https://www.nu.nl/politie...weer-raketartillerie.htmlDe landmacht krijgt voor het eerst sinds 2004 weer de beschikking over raketartillerie. Daarmee kunnen over meer dan 70 kilometer vijandelijke vuursteun- en luchtverdedigingssystemen, logistieke knooppunten en voorraden worden geraakt.
Defensie investeert daar een bedrag van 250 miljoen tot 1 miljard euro in, maakt staatssecretaris Christophe van der Maat van Defensie bekend in een brief aan de Tweede Kamer.
Ook komt er een nieuw mobiel luchtverdedigingssysteem dat beter kan beschermen tegen dreigingen van vijandelijke helikopters, vliegtuigen, drones en kruisraketten.
Met dit project is de komende jaren een bedrag van tussen de 1 miljard en 2,5 miljard euro gemoeid. Daarnaast worden er tien pantserhouwitsers - het zwaarste geschut van de landmacht - uit de opslag gehaald, zoals eerder was aangekondigd.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Nu nog een streep door de luchtmobiele brigade en we gaan de goede kant uit.gws24 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:15:
De les van de oorlog in Oekraïne en hoe belangrijk sommige (afgestoten) systemen daar zijn begint men te leren. Hopelijk wordt het ook goed uitgevoerd.
[...]
bron: https://www.nu.nl/politie...weer-raketartillerie.html
Met de mlrs-systemen hebben ze blijkbaar ook haast: zowel de A- als B-brief tegelijkertijd ingediend, de D-brief vlak voor het kerstreces indienen, dan begin 2023 bestellen en ze streven er naar de eerste systemen eind 2023 in te laten stromen. Ze willen 20 systemen off the shelf kopen, zie ik staan.gws24 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:15:
[...]
bron: https://www.nu.nl/politie...weer-raketartillerie.html
Klinkt allemaal verstandig, maarre: eind 2023? Hoe hebben ze dat in gedachten? De insteek is duidelijk HIMARS, maar als ze nieuwe van de productielijn willen kopen, lijkt eind volgend(!) jaar me wel errug enthousiast. Hoe dan? Het is niet of de fabrikant daar een voorraadje van klaar heeft staan, terwijl op dit moment Jan en alleman die dingen aan het bestellen is (Estland, Letland, Litouwen, to name a few).
Of hebben ze plannen om een aantal MLRS-en die in Duitsland in opslag staan over te nemen? Ze willen natuurlijk ook de Nederlandse landmacht verder af gaan stemmen op de Duitse landmacht, dus op zich zou ik daar de logica wel van inzien. Die dingen afstoffen is sneller dan nieuwe HIMARSjes produceren, lijkt me.
Aan de andere kant: dan doet het dan wel extra pijn dat we exact dezelfde apparaten terugkopen die we in 2004 hebben afgedankt (en vervolgens verkocht aan Finland).
Maar de twee brigades krijgen iig weer eigen artillerie. Beter.