De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:07:
[...]

Je vergeet mobile launchers in die opsomming. Dat zou het probleem van de vaste positie oplossen en lijkt mij een goedkopere oplossing dan onderzeeers. Maar die brengen helaas hun eigen problemen met zich mee.
Klopt, die horen voor de er ook bij. Ik heb ze waarschijnlijk over het hoofd gezien omdat er in het westen amper ervaring mee is (zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Waaj schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:14:
[...]

Voor strategische kernwapens heb je ook de "means to deliver" nodig, dat wil zeggen raketten met een minimaal bereik van 2500km (Moskou) tot 3500km (Oeral). Dan komt de vraag waar je die raketten plaatst. Ondergrondse silos zijn kwetsbaar omdat de positie vast ligt. Hetzelfde geldt voor de raketten die van vliegtuigen worden afgevuurd, dat betekent namelijk dat ze op een vliegbasis opgeslagen moeten worden. (Nog afgezien van de vraag of een moderne straaljager een raket met dergelijk bereik kan dragen, dat betekent dus ook investeren in strategische bommenwerpers, een categorie die nu bij de Europese vliegtuigbouwers ontbreekt). Het is niet voor niets dat de meeste kernmachten ervoor kiezen om hun nucleaire afschrikking door onderzeeërs te laten vervullen: mobiel en lastig op te sporen. De UK is momenteel bezig met het vervangen van hun 4 nucleaire subs voor een (begroot) bedrag van 40 miljard pond.
Voor het strategische stuk heeft Frankrijk onderzeeërs die ballistische raketten met een nucleaire payload kunnen afvuren.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:16:
[...]

Voor het strategische stuk heeft Frankrijk onderzeeërs die ballistische raketten met een nucleaire payload kunnen afvuren.
Die onder bevel staan van de Franse president. Op dit moment is die Europees gezind en (eventueel) bereid ook andere landen onder de Franse nucleaire paraplu te laten vallen maar dat kan na de volgende presidentsverkiezingen afgelopen zijn.

Wat dat betreft deel ik de mening van @DaniëlWW2 dat uitbreiding van het Europese kernwapenarsenaal een verstandige zet kan zijn (ik ben geen voorstander van kernwapens maar zie het als een noodzakelijk kwaad, vandaar het "kan"). Of dat persé een Nederlands kernwapen moet zijn of een gezamenlijk Europees project is een andere discussie. Ik neig naar het laatste omdat je anders in een situatie komt waarin ieder Europees land zijn eigen kernwapens gaat ontwikkelen omdat ze niet zeker zijn of ze onder de nucleaire paraplu van de Europese kernmachten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:29:
[...]

Er werd gesproken over heroveren van bezet gebied, bijvoorbeeld na een inval en snelle Russische opmars in de zwak verdedigde Baltische staten.
Advocaat van de duivel... Is dat realistisch?

M.i. hebben we twee keuzes. Of preventief versterken of niet. In het laatste geval houdt het volgens mij snel op. Terug veroveren lijkt me kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31
De UK heeft ook subs die nucleaire payload kan afleveren ( trident ).

Dit ; https://www.gov.uk/govern...20UK%20nuclear%20warheads.

Groetjes van steiger19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:05:
De UK heeft ook subs die nucleaire payload kan afleveren ( trident ).

Dit ; https://www.gov.uk/govern...20UK%20nuclear%20warheads.

Groetjes van steiger19
Onder beheer van de VS toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:07:
[...]

"The UK leases missiles from the US but these are fitted with a UK warhead." (bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
461943 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 20:40:
Mijn mening: we hebben toch een legertje van niks, en zelfs al zouden we dat uit alle macht gaan opbouwen worden we toch wel onder de voet gelopen door elk serieus ander leger. Het is dus het geld niet waard om überhaupt te proberen een serieus leger te creëren; daar zijn we te klein voor. De NAVO is ook vrij nutteloos, want ten eerste neemt niemand zijn uitspraken serieus en ten tweede gaat oom Amerika ons alleen helpen als ze dat wat oplevert. Zodra het meer winst oplevert om ons te laten vallen zullen ze dat doen.
Ik zag dit topic voorbijkomen en zag pas later dat dit topic al in 2014 begonnen is.
Grappig om na 10 jaar hierop terug te zien, wat de meningen/gedachten toen waren.

1. Ik had 10 jaar terug dezelfde gedachte. Nu lijkt het toch wel, dat als het Rusland niet lukt Oekraïne te veroveren, dat wij als NAVO toch de betere kaarten in handen hebben. Rusland heeft echter wel meer atoomkoppen, maar ik vraag me dan eerder af of de mens dat überhaupt gaat overleven als het tot zo'n oorlog komt.
2. Bleek na 10 jaar toch uitgekomen. Officieel behoort de VS nog wel tot NAVO, maar of Trump de EU ook echt zou ondersteunen als Rusland ons zou gaan aanvallen? Ik vraag het me af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:07:
[...]

Schijnt dat de raketten van de VS geleased worden en periodiek terug moeten naar de VS voor onderhoud. Daar zit ook de kwetsbaarheid van de Britten. Als de Amerikanen die support intrekken eindigt de bruikbaarheid van de raketten uiteindelijk en hebben de Britten nog wel kernwapens, want die bouwen ze zelf, maar geen delivery systems meer.

Dat is dus ook een probleem voor de nieuwe kernonderzeeers die in aanbouw zijn (Dreadnought klasse als ik me niet vergis). Die zijn "op maat" gemaakt voor Amerikaanse raketten en er past niets anders in. Zelfs als de Fransen bereid zouden zijn om raketten voor de Britse kernwapens te leveren dan hebben de Britten geen onderzeeer waar die Franse raketten in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:57:
[...]
Dat is dus ook een probleem voor de nieuwe kernonderzeeers die in aanbouw zijn (Dreadnought klasse als ik me niet vergis). Die zijn "op maat" gemaakt voor Amerikaanse raketten en er past niets anders in.
Als ze de raketten dus zelf in de hand houden, dan zouden ze hem toch ook kunnen reverse engineeren en zelf met een versie komen? Dat doen de Russen met de MiG ook, maar dat zal wel te makkelijk gedacht zijn van mij. De UK mag ze vermoedelijk dus niet openen en voor tests afvuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35

Jiffy

God, you're ugly!

Nou, ze zijn er uit mbt de voorjaarsnota: 1,1 miljard extra naar defensie.

Wat gaan we er mee doen? De plannen voor de oprichting van (drie) extra infanteriebataljons uit de kast trekken? De plannen liggen er, en ze zijn hard nodig voor het "optoppen" van onze brigades. Moeten we alleen "even" wat spulletjes bestellen en een paar duizend man extra optrommelen...

[ Voor 13% gewijzigd door Jiffy op 16-04-2025 12:08 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:49:
[...]

Vervolgens zou ik willen bepleiten dat de formaties, (bijna) allemaal tank en artillerie zwaar worden opgebouwd en uitgerust. [...] Dan heb je formaties die niet de beste zijn om terrein te bezetten, maar wel uitstekend in terrein heroveren. Want dat zal vermoedelijk gevraagd worden.
Anders Nielsen heeft weer een filmpje online gezet en hij is het fundamenteel oneens met het uitgangspunt dat NATO zich na een aanval op de Baltische staten zou moeten richten op troepenopbouw gevolgd door herovering. In zijn ogen heeft mobiele oorlogsvoering (voorlopig) afgedaan, gezien de enorme hoeveelheid drones die de Russen kunnen produceren en die een mobiele campagne onmogelijk zouden maken door alles wat beweegt aan te vallen, terwijl NATO de kennis en het materieel mist om daar wat aan te doen. In zijn ogen zou NATO zich juist moeten instellen op een statische verdediging van de Baltische Staten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

downtime schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:14:
[...]

Anders Nielsen heeft weer een filmpje online gezet en hij is het fundamenteel oneens met het uitgangspunt dat NATO zich na een aanval op de Baltische staten zou moeten richten op troepenopbouw gevolgd door herovering. In zijn ogen heeft mobiele oorlogsvoering (voorlopig) afgedaan, gezien de enorme hoeveelheid drones die de Russen kunnen produceren en die een mobiele campagne onmogelijk zouden maken door alles wat beweegt aan te vallen, terwijl NATO de kennis en het materieel mist om daar wat aan te doen. In zijn ogen zou NATO zich juist moeten instellen op een statische verdediging van de Baltische Staten.

[YouTube: NATO has missed the drone revolution]
Ik heb zelf ook wel het idee dat drones een echte game changer zijn. Vandaar ook mijn vragen bij het plan van @DaniëlWW2. Want dat plan heeft op het eerste gezicht niet de benodigde anti-drone vermogens om een doorbraak te forceren. Dan kan je natuurlijk wat aan de inrichting van een bataljon doen zodat elk element organisch anti-drone capaciteiten heeft, maar dat is verder niet ingevuld. De details zijn dan dus belangrijk.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
downtime schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:14:
[...]

[YouTube: NATO has missed the drone revolution]
Oh niet alweer...
Sorry als dit wat oneerlijk klinkt, maar dit riedeltje is al te vaak afgedraaid. Al ruim 150 jaar zijn er zowat elk decennium, wel wapensystemen geweest die revolutionair zouden zijn en oorlogvoering helemaal zouden veranderen. Alles van achterlader geweren en artillerie, explosieve projectielen, rookloos kruit, machinegeweren, slagschepen, torpedo's, mijnen, vliegtuigen, tanks, onderzeeboten, vliegdekschepen, kruis en ballistische raketten, geleide wapens, helikopters of natuurlijk kernwapens. :z

Op een na, zijn voor al die wapensystemen en nog veel meer, zijn er altijd tegenmaatregelen gevonden. Die ene waar nog niks tegen gevonden is, zijn kernwapens. De oplossing hier is een informeel taboe om ze te gebruiken gezien de totale vernietiging die ze veroorzaken.

Er zijn hele bibliotheken volgeschreven over het volgende revolutionaire wapensysteem, dat het toch niet bleek te zijn. En er zijn hele begraafplaatsen gevuld met soldaten die de prijs hebben betaald van al te groot enthousiasme voor bepaalde revolutionaire wapensystemen die toch niet zo revolutionair bleken te zijn.

Nu, ik zeg niet dat drones niet een factor zijn om rekening mee te houden. Waar het hier om gaat is het economiseren van geleide munitie op zo'n manier dat je het in een schuurtje kan maken, als je ook even toegang hebt tot de computerchips die veelal uit fabrieken komen die miljarden kosten om te bouwen. Als je geen toegang tot die chips hebt, dan geen drones.

Wat ik wel zeg is dat ik tot dusver niks heb gezien waarvan ik denk dat het zo anders is dan al die voorbeelden. En omdat zowel Rusland als Oekraine maar wat moeite doen om aan meer voertuigen of artillerie te komen, denken ze daar dus ook niet dat het nu echt zoveel veranderd is. Wat je wel ziet is dat drones nu eindelijk eens de zwakheden van veel voertuigen uit de Koude Oorlog blootstellen. Dat mag ook wel eens voor ontwerpen van 40+ jaar oud, uit een periode waar de eerste, zeer primitieve persoonlijke computers verschenen en het internet nog niet bestond. Maar ook hier geld dat er oplossingen zijn voor drones. Systemen zoals APS, de remote weapon systems + sensoren die je op steeds meer voertuigen ziet, snelvuurkanonnen, jamming, microgolf wapens of lasers welke er nu echt aan zitten te komen.

En dat is hier misschien het grootste probleem. Het is niet alsof er geen tegenmaatregelen voor drones zijn. Die zijn er al, maar ze moeten geïntegreerd worden in voertuigen die veelal decennia oud zijn. Dat gaat nog wel lukken met de betere westerse voertuigen. Maar met een Sovjet voertuig ben je kansloos omdat het gewoon niet past.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dat er tegenmaatregelen bestaan betekent nog niet dat alles als vanouds door kan gaan. In dat opzicht heeft Zaluzhnyi wel een punt. Je moet iets doen tegen de mijnen en drones terwijl je oprukt. En dat is dus meer dan de manier waar NATO nu met mijnen en drones omgaat.

Hoe geef je daar invulling aan?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
ocf81 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:30:
Dat er tegenmaatregelen bestaan betekent nog niet dat alles als vanouds door kan gaan. In dat opzicht heeft Zaluzhnyi wel een punt. Je moet iets doen tegen de mijnen en drones terwijl je oprukt. En dat is dus meer dan de manier waar NATO nu met mijnen en drones omgaat.

Hoe geef je daar invulling aan?
Oorlogvoering is geen wetenschap, maar een kunst. ;)
Het gaat erom dat je een pallet aan verschillende capaciteiten moet integreren met elkaar. Het is aan commandanten om de juiste capaciteiten te combineren en in te zetten om tot hun doelen te komen. Drones zijn hier niks meer dan twee aanvullingen in het pallet namelijk verkenning en geleide munitie. Beiden van lage kwaliteit en grote kwantiteit. Maar er bestaan al andere middelen om dit tegen te gaan. En tegen de lage kwaliteit en hoge kwantiteit, moet er een aanpassing plaatsvinden in die tegenmaatregelen. Concreet zie je snelvuurkanonnen om deze reden weer terugkomen. Maar ook een 0.50 gekoppeld een fatsoenlijke warmtebeeldcamera en wat slimme software die drones herkent en automatisch onder vuur neemt, gaat al heel wat verschil maken. Niks hieraan is revolutionair. Dit bestaat al of is relatief makkelijk te ontwikkelen en te installeren in bestaande oplossingen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:40:
[...]

Oorlogvoering is geen wetenschap, maar een kunst. ;)
Het gaat erom dat je een pallet aan verschillende capaciteiten moet integreren met elkaar. Het is aan commandanten om de juiste capaciteiten te combineren en in te zetten om tot hun doelen te komen. Drones zijn hier niks meer dan twee aanvullingen in het pallet namelijk verkenning en geleide munitie. Beiden van lage kwaliteit en grote kwantiteit. Maar er bestaan al andere middelen om dit tegen te gaan. En tegen de lage kwaliteit en hoge kwantiteit, moet er een aanpassing plaatsvinden in die tegenmaatregelen. Concreet zie je snelvuurkanonnen om deze reden weer terugkomen. Maar ook een 0.50 gekoppeld een fatsoenlijke warmtebeeldcamera en wat slimme software die drones herkent en automatisch onder vuur neemt, gaat al heel wat verschil maken. Niks hieraan is revolutionair. Dit bestaat al of is relatief makkelijk te ontwikkelen en te installeren in bestaande oplossingen.
Als ik kijk naar de tactieken die worden toegepast met drones, waar drones in een hinderlaag worden opgesteld en dat koppelt met het volume van drones, dan is een APS zoals we dat nu kennen ontoereikend. Zowel in capaciteiten als in magazijndiepte. Tanks hebben daarnaast ook een beperkte capaciteit om al dat soort systemen van stroom te voorzien. Je zal dus een heel andere tank moeten ontwerpen om daar ruimte voor te geven. Goed, dat zijn de speeltjes en daar kan je inderdaad aan sleutelen. Maar als ik terugkijk naar jouw plan, dan vergt dat dus een andere opstelling en ook een andere toevoerketen, met een andere inrichting van je compagnies en bataljons, met meer logistiek en ook een manier van logistiek doen welke onder vuur kan doorgaan. De drone dreiging heeft daar een enorme impact op. Wellicht moet er qua doctrine ook een aanpassing komen in hoe logistiek bedreven wordt om überhaupt een bewegingsoorlog mogelijk te maken. Dat is denk ik waar Zaluzhnyi naar hint.

Als het gaat om mijnen zien we ook dat de dichtheid van een mijnenveld tig keer hoger is dan de aannames waarmee de NATO doctrine is vormgegeven. Wat we zagen in Toretsk zou op zijn minst tot denken moeten aanzetten. Daarnaast worden mijnen nu volautomatisch gelegd, dus je moet aannemen dat mijnen overal zijn, Dat betekent dus een intensivering van het gebruik van ontmijningssystemen. En het is inmiddels ook al wel duidelijk dat de ontmijningsystemen die op tanks zelf worden gemonteerd niet bijzonder effectief zijn. Er moet een manier worden ontwikkeld om mijnen te detecteren en uit te schakelen voordat de tanks er komen. Wat dus impliceert dat je ook daar in je inrichting van een pantsercompagnie iets moet doen wil je überhaupt iets van een bewegingsoorlog kunnen voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 18-04-2025 18:39 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Waaj schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:14:
[...]

Ik kan je redenatie deels volgen maar (alleen) tactische kernwapens zijn nutteloos als je tegenstander niets geeft om mensenlevens aan het front. En gezien de meatwaves die Rusland nu inzet hoeven wij ons daar geen illusies over te maken. Inzet van tactische kernwapens aan het front zonder backup van strategische kernwapens zou betekenen dat er een serieus risico is dat Rusland daarna strategische kernwapens inzet om doelen in West-Europa te treffen.

Voor strategische kernwapens heb je ook de "means to deliver" nodig, dat wil zeggen raketten met een minimaal bereik van 2500km (Moskou) tot 3500km (Oeral). Dan komt de vraag waar je die raketten plaatst. Ondergrondse silos zijn kwetsbaar omdat de positie vast ligt. Hetzelfde geldt voor de raketten die van vliegtuigen worden afgevuurd, dat betekent namelijk dat ze op een vliegbasis opgeslagen moeten worden. (Nog afgezien van de vraag of een moderne straaljager een raket met dergelijk bereik kan dragen, dat betekent dus ook investeren in strategische bommenwerpers, een categorie die nu bij de Europese vliegtuigbouwers ontbreekt). Het is niet voor niets dat de meeste kernmachten ervoor kiezen om hun nucleaire afschrikking door onderzeeërs te laten vervullen: mobiel en lastig op te sporen. De UK is momenteel bezig met het vervangen van hun 4 nucleaire subs voor een (begroot) bedrag van 40 miljard pond.

Uiteraard zijn deze problemen allemaal op te lossen, maar met alleen tactische kernwapens ontwikkelen ben je er nog niet.

Tenslotte zou het in mijn ogen niet slim zijn om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Frankrijk heeft al de benodigde kennis betreffende kernwapens en de bijbehorende systemen en het zou goed zijn om die kennis te gebruiken om een Europees kernwapenarsenaal op te bouwen. (De UK tel ik niet mee omdat die zwaar leunen op Amerikaanse technologie en zelfs hun raketten leasen van de VS).
Je mist het punt van kernwapens. :)
Kernwapens bezit je expliciet om niet te gebruiken. Het gaat juist om twee dingen:
1) Het afschrikken van oorlogen.
2) Het wederzijds afschrikken van het gebruik van kernwapens, waardoor je oorlog reduceert tot conventionele oorlogsvoering en ook hier de schaal kan beperken. Nog steeds verschrikkelijk, maar niet meer (direct) existentieel voor je samenlevingen.

Het gaat mij ook niet om daadwerkelijk inzet. Het gaat om nucleaire chantage te voorkomen. Ook in het geval dat de Fransen en Britten, de rest van Europa laten zitten. Want dat is een fundamenteel probleem waar we tegenaan gaan lopen, als we niet meer kunnen vertrouwen op de Amerikanen. Vertrouwen we de Britten en Fransen wel? We hebben het hier over Europa. Dat is het continent met de meest kromme grenzen, omdat over zo ongeveer elke km2 wel gevochten is en we elkaar soms alsnog als de grootste vijanden beschouwen omdat we zelf meer geld willen verdienen met handel dan de buurlanden. We zijn gewoon eikels hier in Europa die makkelijk tegen elkaar uit te spelen zijn, voor kleine winsten. Daarbinnen een nucleaire bescherming delen, onder controle van nota bene de Fransen, is niet erg stabiel of afschrikwekkend. Meerdere landen is afschrikwekkend.

Ook wil ik toch aangeven dat een tactisch kernwapen, echt een idioot begrip is. :P
Je hebt ruwweg vier klassen aan kernwapens:
offtopic:
-"Tactisch" waar de kracht van onder de 1kt tot over de 300kt kan zijn. Ligt erg aan het wapen, de modificatie en de instelling. Maar in de regel kijk je al naar wapens die meermaals zo krachtig zijn als de Hiroshima en Nagasaki bommen. Je kan ze terugschroeven, maar die capaciteit om steden te vernietigen, blijven ze houden.
-Kleinere strategische zijn rond de 100kt. Veel Amerikaanse en alle Britse en Franse strategische kernwapens zijn van deze klasse. Is meer dan genoeg en zo kan je meer kernwapens per raket meedragen.
-Grotere strategische zijn wapens van 300kt-500kt. Bijvoorbeeld de Amerikaanse Minuteman III hebben dit soort kernwapens. Maar ook de Franse "tactische" kernwapens beschikken over 300kt. Dat is hun "waarschuwingsschot" nu te stoppen met agressie. Anders zetten we de strategische kernwapens in. De Fransen zijn dan ook wat, apart. :z
-Compensatie voor diep inferioriteitscomplex de Russen dus. Want alleen daar lijken ze het nodig te vinden om nog nieuwe kernwapens van 800kt of zelfs 1mt te produceren. Lijken, want het is niet bepaald duidelijk wat RS-28 Sarmat nu heeft. Zou ook zomaar 500kt kunnen zijn. Verder gaan ook de Russen steeds meer naar de 100kt als "afdoende destructief".

Punt is dat het verschil tussen tactisch en strategisch dat ooit bestond, aan het vernauwen is. Een krachtig tactisch kernwapen is in staat om steden zoals Londen, Parijs of Berlijn te vernietigen met een bom. Strategisch was gewoon voor het geval je een paar kilometer miste en toch de stad in kwestie wou wegvagen. Maar tegenwoordig zijn de raketten wat preciezer. En een 100kt bom zou bijvoorbeeld nauwelijks een gebouw in Amsterdam nog staande laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
In ander nieuws. Damen gaat vervolgt worden door het OM voor het breken van sancties tegen Rusland alsmede omkoping (in het buitenland), valsheid in geschriften en witwassen. Als ze veroordeeld worden, dan kan Damen voor vier jaar uitgesloten worden van overheidscontracten. Net nu FuAD moet gaan komen.
https://nos.nl/artikel/25...ertreden-sancties-rusland

Nou mooi is dat. Weer een militair-industriële speler die de vijand helpt om er geld aan te verdienen. Dit is meteen ook waarom al die klassieke theorieen over MIC die onder een hoedje spelen, echt onzin zijn. Dit gebeurd constant en altijd levert dit ellende en rechtszaken op. Want overheden willen in de regel altijd de controle hebben over leveringen van militaire middelen, maar dat is slecht voor de zaken. En dan krijg je dus dit, alweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Gooi de betrokken personen 20 jaar de bak in maar laat de werf door draaien.

Dat Europa nog een defensie industrie heeft na de periode 1990-2014 is ook voornamelijk door wapens te verkopen aan twijfelachtige landen. Dezelfde overheden die deze, nu toch blijkbaar essentiele industrie hebben laten afsterven door niks zelf te kopen gaan nu opeens moeilijk doen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:37:
[...]

Je mist het punt van kernwapens. :)
Kernwapens bezit je expliciet om niet te gebruiken. Het gaat juist om twee dingen:
1) Het afschrikken van oorlogen.
2) Het wederzijds afschrikken van het gebruik van kernwapens, waardoor je oorlog reduceert tot conventionele oorlogsvoering en ook hier de schaal kan beperken. Nog steeds verschrikkelijk, maar niet meer (direct) existentieel voor je samenlevingen.

[...]
Ik heb zeker niet gemist dat kernwapens bedoeld zijn om af te schrikken.
Mijn punt is juist dat een kernwapen dat je niet kan afleveren op de plek waar het het meeste pijn doet géén afschrikkende werking heeft. Momenteel hebben wij alleen de middelen om een kernwapen aan of in de nabijheid van het front af te leveren. Dat zal een Putin niet afschrikken, frontsoldaten zijn slechts een grondstof en zijn vervangbaar. Afschrikkende werking heeft een kernwapen pas als je de mogelijkheid hebt om daarmee een bedreiging te vormen voor Moskou, en voor zijn datsja, en voor zijn paleizen. Kortom, als je de middelen hebt om hem persoonlijk te treffen.

Er wordt naar mijn mening te makkelijk gepraat over zelf een kernwapenarsenaal opbouwen zonder dat de scope van zo'n project wordt gerealiseerd. Als wij niet afhankelijk willen zijn van de nucleaire paraplu van andere landen is het ontwikkelen en bouwen van kernwapens slechts de eerste stap. Voor afschrikking heb je ook de means to deliver nodig. Het ontwikkelen en onderhouden daarvan is misschien nog wel lastiger dan de kernwapens zelf.

Dat is ook de kuil die de Britten voor zichzelf hebben gegraven. Zij hebben wel zelf de kernwapens ontwikkeld en gebouwd maar hebben nagelaten zelf de rakettechnologie te ontwikkelen. In plaats daarvan hebben ze Amerikaanse raketten geleased en daar de rest van hun keten op aangepast. Dat roept de vraag op in hoeverre de Britten hun kernwapens (effectief) kunnen inzetten zonder toestemming van de VS. Zeker nu de VS steeds meer voor Rusland lijkt te kiezen dan voor Europa. En hoe afschrikwekkend is het Britse kernwapenarsenaal dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:57:
Nou mooi is dat. Weer een militair-industriële speler die de vijand helpt om er geld aan te verdienen. Dit is meteen ook waarom al die klassieke theorieen over MIC die onder een hoedje spelen, echt onzin zijn. Dit gebeurd constant en altijd levert dit ellende en rechtszaken op. Want overheden willen in de regel altijd de controle hebben over leveringen van militaire middelen, maar dat is slecht voor de zaken. En dan krijg je dus dit, alweer.
Nou ja het is wel een echte Hollandse traditie om aan beide strijdende partijen in een oorlog wapens te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Waaj schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:48:
[...]

Ik heb zeker niet gemist dat kernwapens bedoeld zijn om af te schrikken.
Mijn punt is juist dat een kernwapen dat je niet kan afleveren op de plek waar het het meeste pijn doet géén afschrikkende werking heeft. Momenteel hebben wij alleen de middelen om een kernwapen aan of in de nabijheid van het front af te leveren. Dat zal een Putin niet afschrikken, frontsoldaten zijn slechts een grondstof en zijn vervangbaar. Afschrikkende werking heeft een kernwapen pas als je de mogelijkheid hebt om daarmee een bedreiging te vormen voor Moskou, en voor zijn datsja, en voor zijn paleizen. Kortom, als je de middelen hebt om hem persoonlijk te treffen.

Er wordt naar mijn mening te makkelijk gepraat over zelf een kernwapenarsenaal opbouwen zonder dat de scope van zo'n project wordt gerealiseerd. Als wij niet afhankelijk willen zijn van de nucleaire paraplu van andere landen is het ontwikkelen en bouwen van kernwapens slechts de eerste stap. Voor afschrikking heb je ook de means to deliver nodig. Het ontwikkelen en onderhouden daarvan is misschien nog wel lastiger dan de kernwapens zelf.

Dat is ook de kuil die de Britten voor zichzelf hebben gegraven. Zij hebben wel zelf de kernwapens ontwikkeld en gebouwd maar hebben nagelaten zelf de rakettechnologie te ontwikkelen. In plaats daarvan hebben ze Amerikaanse raketten geleased en daar de rest van hun keten op aangepast. Dat roept de vraag op in hoeverre de Britten hun kernwapens (effectief) kunnen inzetten zonder toestemming van de VS. Zeker nu de VS steeds meer voor Rusland lijkt te kiezen dan voor Europa. En hoe afschrikwekkend is het Britse kernwapenarsenaal dan nog?
En waarom kan dit niet onderdeel van het programma zijn? ;)
Al helemaal omdat Nederland dat echt niet alleen gaat doen. Als wij kernwapens ontwikkelen, dan zal dat in samenspraak met de Duitsers zijn. Maar deze discussie vindt al voorzichtig plaats in meerdere landen, zoals in de Scandinavische landen of Polen. Als we niet meer kunnen vertrouwen op de Amerikanen, dan wel op de Fransen? Zo nee, eigen programma met een aantal Europese landen.

Verder kan je een "kleiner" kernwapen al afvuren met een NSM uit Noorwegen. Dat is al 250km bereik. Je kan een serieus krachtig kernwapen, dus wapens van een paar honderd kt, afvuren met een SCALP, Taurus of natuurlijk de Franse ASMP. Dan kijk je al naar 500km bereik als je lanceert vanaf een straaljager. Ook is er het Euro-PULS traject waar de grootste nu geplande raket, de Israëlische Predator Hawk, ook 300km bereik geeft en afdoende capaciteit voor kernwapens. Is er ook nog ELSA. Een eerste kanshebber daar is al de Franse MdCN. Dat is vermoedelijk al ruim 1000km+ bereik.
https://www.iiss.org/onli...opes-missile-renaissance/

Hier raken we al de middellangeafstandsraketten en de kernwapen discussie uit de jaren 1980. Want dat ging er uiteindelijk om, dat als de Amerikanen en Sovjets met dit soort raketten, gezamenlijk Europa konden opblazen en zelf buiten schot konden blijven in een "beperkte" kernoorlog. Daar kan je wat vraagtekens bij zetten als Europeaan.

Nu is de strategische situatie compleet veranderd. Moscou is ongeveer 1150km van Warschau. 1500km is meer dan genoeg bereik. We hebben fundamenteel geen intercontinentale ballistische raketten nodig. We hebben alleen de capaciteit nodig om Moscou en Sint-Petersburg weg te vagen. Dat zijn de steden waar 25 miljoen Russen, veelal etnische Russen wonen, waarvan het totaal circa 100 miljoen is. Die twee steden kunnen vernietigen, is afdoende voor nucleaire afschrikking. Zeker omdat als je Moscou kan vernietigen, je nog veel meer Russische steden in bereik hebt.

Maar als het echt moet, de Fransen hebben ook nog hun M51 intercontinentale ballistische raketten.

Tweede is dat dit niet het hele verhaal is. Dit is een aanvulling op conventionele troepen.
Ik zou helemaal niet willen voorstellen dat we kopiëren wat de Amerikanen doen en hebben. Wij hebben simpelweg geen intercontinentale ballistische raketten nodig. Wat wij nodig hebben is een afschrikking van Rusland. Dan praat je over honderden kilometers tot hooguit 2000km. Dat zijn middellangeafstandsraketten die dual use zijn. Rust ze uit met conventionele munitie, maar zorg dat er ook een nucleaire optie is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 57411

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:43:
[...]

... Wij hebben simpelweg geen intercontinentale ballistische raketten nodig. Wat wij nodig hebben is een afschrikking van Rusland. Dan praat je over honderden kilometers tot hooguit 2000km. Dat zijn middellangeafstandsraketten die dual use zijn. Rust ze uit met conventionele munitie, maar zorg dat er ook een nucleaire optie is.
Dat gaat ervan uit dat Europa enkel rekening moet houden met vijandelijkheden uit het nabije Oosten.

Misschien onvoorstelbaar, maar gegeven het taalgebruik vanuit dat andere continent ten westen van Europa zou het onverantwoord zijn om zó een beperkte kijk te hebben op de verslechtering van de toestand van de internationale betrekkingen.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 27-04-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 57411 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:26:
[...]

Dat gaat ervan uit dat Europa enkel rekening moet houden met vijandelijkheden uit het nabije Oosten.

Misschien onvoorstelbaar, maar gegeven het taalgebruik vanuit dat andere continent ten westen van Europa zou het onverantwoord zijn om zó een beperkte kijk te hebben op de verslechtering van de toestand van de internationale betrekkingen.
Als we ooit in een oorlog met Rusland verzeild raken zou het goed kunnen dat Beijing daar ook een kwalijke rol in speelt en dan is het misschien goed als ze daar weten dat ze zelf ook risico lopen. Als je toch voor een nucleaire afschrikking kiest, dan moet je ook al je potentiele vijanden kunnen treffen, en niet alleen de vijanden die je vandaag kunt voorzien. In een onzekere wereld moet je met alle scenario's rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 57411 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:26:
[...]

Dan ga je richting 10k zeemijlen bereik ICBM's en onderzeeërs die overal in de wereld nog SLBM's kunnen lanceren.

De Oekraïners kunnen R-36 blauwdrukken updaten naar de moderne eisen en de productie herstarten.
Warhead Depending on variant (see variants).
  • Newest (R-36M2), 10 × 550–750 kiloton MIRV warheads with a large amount of decoys and other penetration aids.
  • Originally (R-36), 1 × 8–20 megaton warhead.
Wikipedia: R-36 (missile)
Bereik van 10k tot 16k kilometers.

Israël bouwt ook ICBM's met genoeg bereik om kernkoppen op Washington DC te droppen.
Israel is believed to have deployed a road mobile nuclear ICBM, the Jericho III, which entered service in 2008. It is possible for the missile to be equipped with a single 750 kg (1,650 lb) nuclear warhead or up to three MIRV warheads. It is believed to be based on the Shavit space launch vehicle and is estimated to have a range of 4,800 to 11,500 km (3,000 to 7,100 mi).[11] In November 2011 Israel tested an ICBM believed to be an upgraded version of the Jericho III.[12]
Wikipedia: Intercontinental ballistic missile
Het gaat echt niet om buurlanden of regionale conflicten. Als je aan nuclear deterrence begint, dan is het tegen alle potentiële vijanden in de wereld. Grootmachten kunnen geweer van schouder veranderen en van vriend tot vijand omslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35

Jiffy

God, you're ugly!

Ik lees het nu pas: defensie heeft belangstelling voor Diogenes.

Los van de waanzinnige coolheidsfactor van dat ding: wat zouden ze daar in godesnaam mee willen doen? :?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Jiffy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:25:

Los van de waanzinnige coolheidsfactor van dat ding: wat zouden ze daar in godesnaam mee willen doen? :?
Commandocentrum of een decoy commandocentrum omdat het veel te overduidelijk is in deze wereld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alles om de defensie uitgaven op te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:38
Jiffy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:25:

Da's om de hoek bij het Rozendaalseveld en Terletseheide. Die worden genoemd als mogelijke nieuwe locatie voor terrein voor explosieventests- en oefeningen. Bovendien zit je bovenop vliegveld Deelen en kazernecomplex Schaarsbergen.

Diogenes is geloof ik eerder en munitie-opslag geweest na WOII. Dat zou natuurlijk zomaar nog een keertje kunnen...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste