Meerdere malen per week heb ik deze discussie wel "van hoe lossen we het op ?"Jiffy schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:46:
[...]
Dank!
[...]
Dát is nou juist waarom ik zeer recent weer een epistel in dit topic heb gedumpt: hóe dan? Ik hoor gráág van de beroeps die dit topic ook af en toe frequenteren hoe zij een opschaling van defensie zien. Ja, ¨meer van alles¨. Dat wordt al vanaf dag 1 in dit topic geroepen. En dat móet ook. Maar zoals ik zelf al herhaaldelijk heb aangegeven: dat kost tijd. En tijd blijken we nu eigenlijk nauwelijks nog te hebben. Elke vorm van versterking op korte termijn is daarom meegenomen.
Hoe zetten we dat in Nederland op? Ja, er moet méér besteld worden. Sommige bestellingen zullen nog jaren op zich laten wachten voor er geleverd kan worden, andere stappen werpen hopelijk op kortere termijn vruchten af.
Nederland (en de rest van Europa) komt na talloze waarschuwingen uit een jarenlange winterslaap. Hoe schalen we het meest effectief op? Ik wéét dat we niet binnen een jaar ineens een landmacht van 10+ pantserbrigades kunnen hebben, of 20 squadrons F-35s, of 30 fregatten.
Maar wat is haalbaar op termijn van 1 jaar? En vervolgens 2, 3 en 4 jaar? Wat levert binnen nu en een paar jaar het meest op, zonder ons te verliezen in ¨de ideale krijgsmacht¨. Er is geen tijd meer voor dromen over ïdeaal¨.
Dus heren (en dames?) beroeps: het tij in de maatschappij is eindelijk gekeerd ten jullie faveure. Er is de laatste paar jaar het eea aan reparaties in gang gezet, maar daś duidelijkveel te weinig en duurt veel te lang. Hoe nu verder? Wat zijn in jouw optiek de stappen die gezet kunnen en moeten worden? Hoe bereiken we dat? Hoe komen we aan de benodigde extra mensen, de extra opleidingscapaciteit, de extra ruimte?
Zit ik er midden in ?
Godzijdank niet, ik krijg alleen veel meer mee dan de meeste mensen.
Maar om terug te komen op je vraag, hoe lossen we het ?
Hell if we know, ieder idee wat door de staven uit de hoed word getoverd word om zeep geholpen door tegenstand vanuit de maatschappij (zie m'n opmerking over dat niemand een kazerne direct naast z'n achtertuin wilt)
Persoonlijk denk ik dat we, wat ik hiervoor al gepost heb, veel meer moeten gaan inzetten op samenwerking, en intrigatie met GE, UK, DE. NO etc
Alleen trekken we het niet, da's simpel.
Probleem 2 : okay de bestellingen zijn eruit, het materiaal komt er (op termijn) aan :
- Waar gaan personeel voor het materiaal vandaan halen en waar PLAATSEN we het materiaal ?
Een verplichte dienstplicht kan je in deze tijd wel vergeten.
Tijdelijk dienstplicht op de Zweedse manier lijkt momenteel nog het meest haalbare en zou ook nog voor mensen voor een langere tijd kunnen opleveren.
Ruimte maken voor het materiaal :
Iedere kritiek van omwonenden van tafel vegen dan wel negeren en gewoon plaatsen terug kopen dan wel aanwijzen en direct beginnen bouwen.
Voor de omwonenden/maatschappij : jammer joh, leer maar omgaan met teleurstellingen.
In een ideale wereld zou je de brigade's en vloot binnen 2 jaar weer op werkbaar niveau willen hebben, kwa personeel, materiaal en kennis.
Realistisch gezien : 8 tot 10 jaar, als we geluk hebben/niks tegen zit
En het tij dat de samenleving nu meer in voordeel van Defensie is : valt tegen.
En dit is waar ik echt jeuk van krijg :
De bevolking, die de oorzaak zijn van alle bezuinigingen door de decennia heen, zit nou te piepen dat Defensie niet voldoet aan de eisen (waar ze zelf voor gezorgd hebben door maar te blijven stemmen op verdere bezuinigingen) , vervolgens komen er plannen om dit zo snel mogelijk bij te trekken, vinden ze dit ook weer niet goed omdat het dan te dicht bij ze in de buurt komt.
Teveel wel de lusten maar niet de lasten : ronduit kortzichtig korte termijn denken met een te hoog ikke wil er geen last van hebben gehalte.
Persoonlijk denk ik dat het best is de bevolking uit het beslis model te halen, gezien de meeste burgers nooit een groen pak hebben gedragen en niet gehinderd worden door enige kennis van Defensie.
Dus bevalt het niet : jammer dan, het gaat toch gebeuren : accepteer het maar.
(Waar je dan wel tegen aan gaat lopen is dat enig support die er nu is voor Defensie heel snel gaat verdwijnen.)
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.