Zeker, eerst zien.
Maar je bericht is niet echt wat ik bedoelde. Of beter: eigenlijk is het slechts één aspect daarvan, en dan het aspect wat naar mijn idee een op dit moment ondergeschikte rol speelt.
Al die systemen, in de meest brede zin van het woord, die we op basis van véél extra beschikbaar geld mogelijk al op korte termijn, samen met plm 25 andere Europese landen gaan bestellen bij producenten die de komende tijd overal extra productielijnen moeten gaan opzetten op terreinen die ze niet hebben, met machines die er niet zijn, waar moet worden gewerkt met personeel dat er niet is... Als dan over een X periode al dat spul eindelijk geleverd wordt, moet dat vervolgens ook weer worden bemand door mannen en vrouwen bij defensie die er niet zijn, die moeten worden opgeleid door mensen die we niet hebben, op oefenterreinen die nog moeten worden aangekocht en geplaatst op kazernes die nog gebouwd moeten worden. En als dat er allemaal is, moeten onze jongens en meiden in het groen er nog mee om leren gaan.
En nu kom ik eigenlijk tot de kern van waar ik heen wil met deze fase van een topic dat ergens in 2014(!) al is gestart (we've come a loooong way...): ik heb hiervoor een leuke opsomming gegeven van allemaal problemen die we hebben vóór het (reeds bestelde, maar vooral het nog te bestellen) materieel dat we denken nodig te hebben voor een versterkte krijgsmacht, effectief gebruikt kan worden. We hebben in Nederland een maatschappij gebouwd op regels. En die regels zijn een Goed Iets™. Maarrrr... Die regels belemmeren ons ook om te kunnen zeggen: "Fuck it! Die nieuwe kazerne die we nodig hebben komt HIER, en die komt NU!" of "We hebben die productielijn voor munitie/CV90s/Boxers/whatever NU nodig en dit is de meest effectieve locatie. Hier heb je een zak geld voor je woning en we helpen je morgen met verhuizen" (willekeurige voorbeelden, maar you catch my drift). We zijn in Nederland prima in staat om de overheid, desnoods tot aan de Hoge Raad, voor het gerecht te slepen wanneer we het ergens niet mee eens zijn, want NIMBY. En dat is soms irritant, maar in de basis is dat een uiterst waardevolle eigenschap van onze maatschappij: je kunt als individu niet zomaar aan de willekeur van de overheid worden overgeleverd, daar word je tegen beschermd (ok, ok: toeslagenaffaire...)
Als we de normale trajecten doorlopen, zijn we járen verder. We lopen nml aan tegen:
- bouwvergunningen
- bezwaarprocedures
- stikstofregels
- gebrek aan personeel (bouwvakkers en productiepersoneel)
- onteigeningsprocedures
- een overvol elektriciteitsnetwerk
- en nog veel meer...
Hoe moeten we daar mee om gaan? Is de tijd daar om er in noodtempo spoedwetgeving doorheen te jagen om stikstofregels, voor zover deze gerelateerd zijn aan defensieuitgaven, terzijde te schuiven? Idem met bezwaar- en onteigeningsprocedures? Aanbestedingsregels?
Zouden we moeten denken aan het stilleggen van woningbouwprojecten om bouwvakkers en materieel vrij te spelen om een kazerne, wapenfabriek of militair vliegveld te bouwen? Of spelen we het "zuiver", houden we ons aan onze eigen regels en nemen we de gok dat we voldoende tijd hebben?
De urgentie in Europa is hoog, maar hoe ver gaan we op dit pad? Móeten we dit pad überhaupt inzetten?
Kijk, ik heb makkelijk praten: ik woon in een schattig Zuiderzeestadje in de Kop van Noord-Holland, ik ben 50+, ik heb een acceptabel inkomen en een bijna afbetaald huisje. De locatie daarvan is zodanig dat er in de wijde omtrek geen serieuze mogelijkheid is voor defensie om mij lastig te vallen. In het ergste geval zou er een MOB-complex ergens in de regio kunnen komen. Nou, ze gaan maar lekker hun gang. Gráág zelfs, wmb. Maar ik hoef het leger niet (meer) in, ze gaan mijn huis niet onteigenen en ik hoef me dus persoonlijk nergens druk om te maken. De dichtstbijzijnde serieuze mogelijkheden zijn Lelystad, met een eventueel militair vliegveld, en Den Helder. Goh. Nou, dáár zal ik last van hebben... Maar mensen die in Lelystad wonen zullen daar naar verwachting voor een deel héél anders over denken. Zouden we die bezwaren terzijde moeten schuiven voor "the greater good"? Ontnemen we ze bezwaarmogelijkheden?
Ik vind dit uiterst moeilijk. Enerzijds voel ik de enorme urgentie (het opperhoofd van GL/PvdA roept het kabinet op NU aktie te ondernemen voor de versterking van defensie, Godbetert!

), maar anderzijds werk ik al jaren in de juridische sector en ben dus een "man van de procedures". Dat levert me dus een moreel dilemma van enige omvang op.
Ik ben dan ook zéér benieuwd hoe anderen dit zien.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...