De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Bij al het omdenken, als je de Russen het echt lastig wil maken, waarom niet je sterke punt inzetten en dus UA helpen de Russen het laatste zetje te geven, dus actief deelnemen? Voor zover ik begrijp hebben we ons helemaal niet gericht op grote, personeelintensieve landoorlogen en zit onze kracht in luchtmacht en lange-afstandswapens.

Hoe staat het met de belasting als je in plaats van infanterie op de lijn zetten je focus legt op daar waar we echt goed in zijn? Rusland hapt nu naar adem, en qua infanterie kan Rusland verder opschalen dan wij. Het gebied wat ze roven trekken ze leeg en gooien ze voor je landmacht. Daar moet je het allemaal niet op aan laten komen.

Ik denk dat we productie van gevechtsvliegtuigen en geavanceerde wapens makkelijker op peil houden dan dat we op landmacht moeten gaan concurreren.

Als dit escalatoir ondenkbaar geacht wordt, laten we de moeite sparen om überhaupt er iets neer te zetten. Ga ervan uit dat je de Russen treft. Welke timing en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09
Jiffy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:30:
Ik zwengel deze nog eens aan, aangezien imo de situatie in de echte wereld een gewijzigde discussie in dit topic rechtvaardigt. :)

Nu er ineens dringender wordt gesproken over het mogelijk inzetten van Europese troepen in UA en bij een aantal van ons duidelijk wordt dat als (als!) dit idd gaat gebeurent, er sprake zal moeten zijn van een totale troepenmacht van vele tienduizenden, misschien zelfs 100.000 man, grotendeels grondtroepen. Een omvang die we in Europa niet hebben ingezet sinds WO2.
kun je misschien onderbouwen waarom je denkt dat er zo veel troepen nodig zijn (en dan bedoel ik dus niet de rotaties maar de 'misschien zelfs 100.000 man')?

[ Voor 22% gewijzigd door Brunniepoo op 18-02-2025 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RagingPenguin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 00:29:
[...]

WTF doen ze daar allemaal als je met 16K man maar een paar honderd man zou kunnen bijdragen? De US Army had toen het moest in 2003 230K van 500K man in Irak zitten... Wat maakt die inzetbaarheid zo laag?
Moderne legers bestaan allang niet meer uit heel veel infanterie en weinig ondersteuning.
Tijdens WO2 haalde de meeste legers maar circa 50% van hun personeel in gevechtsformaties. Dus een divisie van 15.000 sterk, had nog eens zeker 15.000 personeel in de achterhoede ter ondersteuning. Dat is alles van hoofdkwartieren, luchtafweer, inlichtingen, logistiek, genie, verzorging, zware artillerie eenheden etc.

Tegenwoordig is het ratio eerder 30-70%. Dus als je een brigade van 5000 personeel sterk in het veld wil ondersteunen, dan mag je nog eens ruim 7000 personeel rekenen. Wordt nog erger omdat binnen een brigade, je in de regel kijkt naar drie bataljons met elk drie gevecht compagnieën en een ondersteunende compagnie. Als je dus geen gemende brigade hebt met tanks, dan kijk je dus naar negen infanterie compagnieën van circa 150 sterk. Je brigade van 5000 sterk heeft dus niet eens 1500 daadwerkelijke frontlijn infanterie.

Dit is overigens ook waarom er flink wordt nagedacht in robotisering van zaken zoals zelfrijdende vrachtwagens, data-analyse met AI of proberen zoveel mogelijk taken te automatiseren zodat je minder personeel nodig hebt om bijvoorbeeld een luchtafweerbatterij te bedienen. Dit is er allemaal omdat de infanterie onbeschermd laten op een modern slagveld, gewoon misdadig is en neerkomt op executie door vijandelijk vuur. Je hebt zo ongelofelijk veel spul nodig, moet dat allemaal operationeel houden, bevoorraden, met elkaar laten communiceren, elkaar laten beschermen etc.

Probleem dat wij specifiek in Nederland hebben, is dat die achterhoede grotendeels is wegbezuinigd. Onze brigades zijn ook bij lange na niet op sterkte van een brigade. Het zijn eerder regimenten. Het verschil is dat een regiment een formatie is van circa 3000 sterk die onder een wapen valt. Dus infanterie, artillerie, cavalerie etc. Een brigade is eerder 5000 sterk en is een gecombineerde wapenen formatie die in ieder geval organische infanterie en artillerie heeft en eigen achterhoede eenheden zodat ze beperkt zelfvoorzienend zijn. Onze brigades hebben bijvoorbeeld al geen organische artillerie, laat staan luchtafweer, verbindingen, uitgebreide logistiek etc.

@Jiffy Twee dingen.
1) DaniëlWW2 in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Ik was je al voor. :> :P
2) Dit vind ik toch een beetje flauw.
De situatie is op zijn zachts gezegd wat veranderd, zeker het afgelopen weekend. Een week geleden hadden we misschien nog de illusie dat de Amerikanen er waren. Nu kunnen we daar waarschijnlijk wel een streep doorzetten en kijken we mogelijkerwijs ook nog eens naar een enorme inzet in Oekraine. En de Baltische Staten dan?

Week geleden kon je nog volhouden dat we ruim over de 2% moeten gaan, die vierde brigade erbij en al die brigades op sterkte brengen alsmede de achterhoede. Als iedereen in Europa dat nu doet, dan heb je realistische afschrikking, met de Amerikanen erbij. Oost-Europa was het eerste echelon die de klap moet incasseren, West-Europa de operationele reserves die meteen moeten verzamelen voor de tegenaanval en de Amerikanen de mobilisatie reserve om er een einde aan te maken.

Dat kan de prullenbak in. En dan veranderd de politiek en militair strategische calculatie ineens immens. Nu zou je denk ik naar minstens zes brigades moeten kijken, echte brigades. Dus niet eentje met tanks, eentje zonder en eentje luchtmobiel die dus al helemaal weinig geen vuurkracht of bescherming hebben. Nee, gemechaniseerd, al dan niet met tanks. Stel we gaan echt vol op de operationele reserve toer. Nou, maak er vijf gemechaniseerd, dus 5 tank bataljons, 10 gemechaniseerde infanteriebataljons met CV90, vijf artilleriebataljons met PzH2000 of RCH 155 (die is echt angstaanjagend), 5 luchtafweer compagnieën, 5 verzorgingsbataljons etc. En dan ook nog eens een enorme herbouw van een achterhoede totdat je dit samen raapt tot twee divisies en een (klein) legerkorps.

Dat lijkt nu nodig te zijn, en dan kijk je naar dienstplicht met 30.000 + zeker 40.000 achterhoede. Dat ga je gewoon niet op de been krijgen met professionele soldaten en op de been houden in vredestijd.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:50
Kortom, terug naar 1991 voordat de bezuinigingen erin hakten.

Ik voorzie hoopjes rechtzaken omdat niemand zin heeft in een mobcomplex of munitie bunker in de achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Moderne legers bestaan allang niet meer uit heel veel infanterie en weinig ondersteuning.
Tijdens WO2 haalde de meeste legers maar circa 50% van hun personeel in gevechtsformaties. Dus een divisie van 15.000 sterk, had nog eens zeker 15.000 personeel in de achterhoede ter ondersteuning. Dat is alles van hoofdkwartieren, luchtafweer, inlichtingen, logistiek, genie, verzorging, zware artillerie eenheden etc.

Tegenwoordig is het ratio eerder 30-70%. Dus als je een brigade van 5000 personeel sterk in het veld wil ondersteunen, dan mag je nog eens ruim 7000 personeel rekenen. Wordt nog erger omdat binnen een brigade, je in de regel kijkt naar drie bataljons met elk drie gevecht compagnieën en een ondersteunende compagnie. Als je dus geen gemende brigade hebt met tanks, dan kijk je dus naar negen infanterie compagnieën van circa 150 sterk. Je brigade van 5000 sterk heeft dus niet eens 1500 daadwerkelijke frontlijn infanterie.

Dit is overigens ook waarom er flink wordt nagedacht in robotisering van zaken zoals zelfrijdende vrachtwagens, data-analyse met AI of proberen zoveel mogelijk taken te automatiseren zodat je minder personeel nodig hebt om bijvoorbeeld een luchtafweerbatterij te bedienen. Dit is er allemaal omdat de infanterie onbeschermd laten op een modern slagveld, gewoon misdadig is en neerkomt op executie door vijandelijk vuur. Je hebt zo ongelofelijk veel spul nodig, moet dat allemaal operationeel houden, bevoorraden, met elkaar laten communiceren, elkaar laten beschermen etc.
Natuurlijk, maar al hebben we het over de (theoretische?) Nederlandse bijdrage dan hebben we natuurlijk niet enkel over de infanterie, maar over alles wat er om heen mee gaat. En als dat maar een paar honderd kan zijn op een troepenmacht van 16K dan ga je een landmacht van 135 tot 150 duizend man nodig hebben om een enkele brigade te kunnen bijdragen (op een vierjarige rotatie). 30 tot 70 procent is al een heel ander verhaal (en hopelijk realistischer). Vandaar dus mij "WTF".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:37

Jiffy

God, you're ugly!

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:13:
[...]

@Jiffy Twee dingen.
1) ...
2) Dit vind ik toch een beetje flauw.
Nee hoor, dat vind je niet. :)
De situatie is op zijn zachts gezegd wat veranderd, zeker het afgelopen weekend.

...knip...

Dat kan de prullenbak in.

...knip...

Dat lijkt nu nodig te zijn, en dan kijk je naar dienstplicht met 30.000 + zeker 40.000 achterhoede. Dat ga je gewoon niet op de been krijgen met professionele soldaten en op de been houden in vredestijd.
Juist. Daar ben ik ook van overtuigd. Zoals in een andere reactie staat: terug naar 1991.

Maar nu komt de crux van waarom ik m'n bericht postte: het gaat me niet om wat we precies qua materieel/brigades/bataljons/onderstreuning nodig (denken te) hebben, maar hoe KOMEN we daar?

We hoeven niet meer te rekenen op de NAVO, we dienen wel rekening te houden met een militair conflict. Dan hebben we VEEL meer grondtroepen nodig, meer luchtmacht, meer marine, meer alles. En dat op korte termijn. Veel spul wat we de afgelopen twee jaar besteld hebben stroomt pas over een aantal jaar in. Het proces van meer oefenterreinen, meer en ruimere kazernes is amper gestart. We hebben in dit topic meermalen beroeps voorbij zien komen die (terecht!) aangeven dat het absorptievermogen van de krijjgsmachjt (als gevolg van jarenlange bezuinigingen) beperkt is.

Maar de situatie is dus veranderd. Het speelveld ligt overhoop en de brokstukken vliegen ons de laatste week om de oren. Hoe gaan we onze krijgsmacht verdubbelen? Want daar komt het dus op neer. Vwb landmacht zelfs nog meer. En dan ook nog op korte termijn. NIet over vijf of meer jaar, nee, het komende jaar. Daar bedoel ik niet mee dat we over een jaar 2x zoveel van alles hebben: dat gaat niet gebeuren. Maar we moeten met een NOODtempo aan de slag om die groei serieus in te zetten. Dienstplicht? Ja, ik denk het wel. Kun je dan meteen 20.000 man per jaar extra opleiden? Nee, maar je moet wel nu (ok: volgende week) beginnen met het zetten van serieuze stappen op dit gebied. Verzin iets onorthodox op dit gebied, dat moest Oekraine ook.

Welke maatregelen moet Nederland nemen voor die, in mijn optiek momenteel uiterst noodzakelijke en extreem dringende taak? Dat er brigades bij moet komen, prima. Dat er materieel, uitrusting, oefenterreinen, kazernes en wat dies meer zij bij moet komen: uiteraard.

Hoe krijgen we onze krijgsmacht zo ver dat ze in noodtempo uitgroeien naar iets wat voortzettingsvermogen heeft en wat inzetbaar is? Waar komen die mensen vandaan? Het geld? Hoe verkorten we procedures? Is de tijd daar om militarie (bouw)vergunningen als hamerstuk te behandelen en bezwaarmogelijkheden in te perken? Denk ik te extreem?

[ Voor 8% gewijzigd door Jiffy op 20-02-2025 15:13 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Aanvulling: Denemarken gooit er met een méér dan sterk gevoel van urgentie een klap geld tegenaan en verhoogt het defensiebudget voor dit (en volgend) jaar naar 3,2% van het BNP onder het (letterlijke!) mantra "buy, buy, buy". Da's plm $7 miljard extra alleen al voor dit jaar.

En Letland verhoogt het budget volgend jaar naar 4% en streeft naar 5%.

(Beide berichten zijn van gisteren).

De urgentie schijnt in Europa met een knal door te dringen. Nu Nederland nog...

[ Voor 27% gewijzigd door Jiffy op 20-02-2025 14:05 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jiffy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:08:
Aanvulling: Denemarken gooit er met een méér dan sterk gevoel van urgentie een klap geld tegenaan en verhoogd het defensiebudget voor dit (en volgend) jaar naar 3,2% van het BNP onder het (letterlijke!) mantra "buy, buy, buy". Da's plm $7 miljard extra alleen al voor dit jaar.
En zo hoort het ook. Zet die orderboeken vol, kopen, kopen, kopen.
Mocht je per ongeluk iets over hebben, raak je het echt wel kwijt.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:22
MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:09:
[...]

En zo hoort het ook. Zet die orderboeken vol, kopen, kopen, kopen.
Mocht je per ongeluk iets over hebben, raak je het echt wel kwijt.
Ja vind ik ook we zijn geen grootmacht wat het leger betreft maar we hebben genoeg poen dat is onze kracht koop genoeg raketten of drones

Op een knopje drukken kan iedereen wel lijkt mij _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waarom heeft Nederland geen vreemdelingenlegioen? Iedereen spreekt tegenwoordig Engels. Het lijkt mij een win-win om migranten op deze manier uit te spelen tegen de Russen. Waarbij wij natuurlijk wel netjes betalen (al moet je ook oppassen voor deserteurs).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:12
Jiffy schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:53:
[...]

Nee hoor, dat vind je niet. :)

[...]

Juist. Daar ben ik ook van overtuigd. Zoals in een andere reactie staat: terug naar 1991.

Maar nu komt de crux van waarom ik m'n bericht postte: het gaat me niet om wat we precies qua materieel/brigades/bataljons/onderstreuning nodig (denken te) hebben, maar hoe KOMEN we daar?

We hoeven niet meer te rekenen op de NAVO, we dienen wel rekening te houden met een militair conflict. Dan hebben we VEEL meer grondtroepen nodig, meer luchtmacht, meer marine, meer alles. En dat op korte termijn. Veel spul wat we de afgelopen twee jaar besteld hebben stroomt pas over een aantal jaar in. Het proces van meer oefenterreinen, meer en ruimere kazernes is amper gestart. We hebben in dit topic meermalen beroeps voorbij zien komen die (terecht!) aangeven dat het absorptievermogen van de krijjgsmachjt (als gevolg van jarenlange bezuinigingen) beperkt is.

Maar de situatie is dus veranderd. Het speelveld ligt overhoop en de brokstukken vliegen ons de laatste week om de oren. Hoe gaan we onze krijgsmacht verdubbelen? Want daar komt het dus op neer. Vwb landmacht zelfs nog meer. En dan ook nog op korte termijn. NIet over vijf of meer jaar, nee, het komende jaar. Daar bedoel ik niet mee dat we over een jaar 2x zoveel van alles hebben: dat gaat niet gebeuren. Maar we moeten met een NOODtempo aan de slag om die groei serieus in te zetten. Dienstplicht? Ja, ik denk het wel. Kun je dan meteen 20.000 man per jaar extra opleiden? Nee, maar je moet wel nu (ok: volgende week) beginnen met het zetten van serieuze stappen op dit gebied. Verzin iets onorthodox op dit gebied, dat moest Oekraine ook.

Welke maatregelen moet Nederland nemen voor die, in mijn optiek momenteel uiterst noodzakelijke en extreem dringende taak? Dat er brigades bij moet komen, prima. Dat er materieel, uitrusting, oefenterreinen, kazernes en wat dies meer zij bij moet komen: uiteraard.

Hoe krijgen we onze krijgsmacht zo ver dat ze in noodtempo uitgroeien naar iets wat voortzettingsvermogen heeft en wat inzetbaar is? Waar komen die mensen vandaan? Het geld? Hoe verkorten we procedures? Is de tijd daar om militarie (bouw)vergunningen als hamerstuk te behandelen en bezwaarmogelijkheden in te perken? Denk ik te extreem?
Ik denk dat 'we' (lees de rest van de NAVO/Europa) ook te veel vastzitten in het beeld dat we alles perfect volgens de NAVO standaarden in moeten richten (dan wijs ik even naar het verhaal van @DaniëlWW2 ), voordat we gewicht in de schaal kunnen leggen.

Ja dat is hoe het zou moeten zijn, maar zoals aangegeven niet reëel op de korte termijn. Als we willen naar een afschrikkingsmacht is het niet een kwestie van genoeg man op de grond in Oekraïne, danwel Polen en eventueel de Baltische staten? Hoe gaat de mobilisatie in Oekraïne? Daar krijg je ook niet eerst maanden training in alle NAVO standaarden, maar een wapen in de hand en ga maar in een loopgraaf zitten. Dat moet iedereen met een paar weken training wel lukken toch?

We hoeven geen hypermoderne aanvalsoorlog te voeren, maar simpelweg een fysieke barrière vormen om te voorkomen dat er meer Europees grondgebied verloren gaat. Voor de Russische soldaten zitten er nu ook maar een paar dagen/weken tussen mobilisatie en het front.

Oekraïne vecht voor haar voortbestaan, niet gehinderd door het streven naar de ideale strijdkracht, maar gewoon om elke meter duur te verkopen. Dat is wat mij betreft de mentaliteit die we als Europa ook zouden moeten hebben. Dit is gelukkig nog niet nodig, maar laten we vooral die fysieke grens zo ver mogelijk naar het oosten leggen (tenminste Polen). In de tussentijd is het inderdaad de taak om wel die moderne krijgskracht op te zetten (uit te breiden).

Ik vind de boodschap die nu veel verspreid worden door regeringsleiders, experts etc. in dat opzicht ook weinig kracht uitstralen. Ik snap wel dat ze een reëel verhaal willen vertellen, maar dat doet het moraal weinig goed.

Waarom is de boodschap ‘we kunnen kijken of we een paar 100 man kunnen sturen’ en niet wij zullen alles in het werk stellen om Europees grondgebied te verdedigen. Of, zodra er 1 Russische soldaat voet zet op Poolse grond, gaat Moskou plat. Dit is de taal die Rusland spreekt en de enige taal die ze lijken te kennen.

(Even ter nuance, ik ben niet voor oorlog, kernwapens of wat dan ook, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden is meer van toepassing dan ooit. Elke concessie die tot nu toe aan Rusland is gedaan, hebben ze gebruikt om extreme misdaden tegen de mensheid te plegen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:09
In de koude oorlog had Nederland hele divisies van dienstplichtigen in West Duitsland gelegerd. Dat was toen juridisch mogelijk omdat Duitsland in de NAVO zat.

Maar je mag dienstplichtigen alleen in Nederland inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Jiffy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:08:
Aanvulling: Denemarken gooit er met een méér dan sterk gevoel van urgentie een klap geld tegenaan en verhoogt het defensiebudget voor dit (en volgend) jaar naar 3,2% van het BNP onder het (letterlijke!) mantra "buy, buy, buy". Da's plm $7 miljard extra alleen al voor dit jaar.

En Letland verhoogt het budget volgend jaar naar 4% en streeft naar 5%.

(Beide berichten zijn van gisteren).

De urgentie schijnt in Europa met een knal door te dringen. Nu Nederland nog...
De in Nederland dominante politiek wil niet. That’s it.

Er zijn verschillende motivaties en invloeden daarbij, maar onder de streep wil men botweg niet. Men is in die stromingen / organisaties te rigide verzand in Angelsaksisch / Amerikaans en met name corporatistisch perspectief.

Wat men wel wil is theater. Maar dat is dus iets totaal anders.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:04:
Waarom heeft Nederland geen vreemdelingenlegioen? Iedereen spreekt tegenwoordig Engels. Het lijkt mij een win-win om migranten op deze manier uit te spelen tegen de Russen. Waarbij wij natuurlijk wel netjes betalen (al moet je ook oppassen voor deserteurs).
En, een vreemdelingenlegioen is niet dat …

Het is een constructie van wegwerp force projection gevuld met toxiciteit die je cultiveert, waarbij je vanzelf op een hellend vlak komt van wel in moeten zetten anders gaat dat effect ressorteren op eigen samenleving. Het is een hele verkenning en discussie op zichzelf, maar heel serieus, dit is geen deur op open te doen.

Al was het maar omdat als transitie naar multipolair mondiaal drama doorzet, daar ook de stimuli bijkomen van parallelle economieën als contractors, pmc’s en huurlingen(staten). Europa heeft zo haar ervaringen daarmee.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Jerie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:04:
Typisch Nederlands, we willen wel betalen en een ander mag het vervelende werk opknappen.

Daarom is ook de roep om een Europees leger zo groot. Kunnen wij de makkelijke dingen doen onder het mom van specialisme en mag een ander land de infanterie leveren en de kastanjes uit het vuur halen.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:04
Bouke-p schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:44:
Typisch Nederlands, we willen wel betalen en een ander mag het vervelende werk opknappen.

Daarom is ook de roep om een Europees leger zo groot. Kunnen wij de makkelijke dingen doen onder het mom van specialisme en mag een ander land de infanterie leveren en de kastanjes uit het vuur halen.
Ik denk wel dat het een nuttig debat is. Er zijn zat landen waar het mogelijk is naturalisatie te verdienen door een bepaalde periode te dienen in het leger. Ik wil eerlijk zijn: Ik zie werkelijk niets in de Franse oplossing, waarbij eenieder zich mag melden bij de poort en waar er in beginsel geen vragen worden gesteld (hoewel ik begrijp dat die notie inmiddels ook achterhaald is daar).

Als je als maatschappij afspreekt dat, met een paar randvoorwaarden, de Nederlandse nationaliteit kan worden verdiend door het land te dienen, dan kan ik daar wel een paar zeer goede motivaties tegen verzinnen. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat het een perverse prikkel is, of dat we het smerige werk over willen laten aan tweederangs burgers.

Maar, aan de andere kant - als je die optie openstelt; en er zijn mensen die akkoord gaan met de voorwaarden en daarmee hun naturalisatie verdienen, dan zou je ook kunnen zeggen dat daar niet per se iets mis mee is.

Dat is niet hoe we er in Nederland op dit moment naar kijken - maar de vraag of we dat moeten heroverwegen is wat mijn part legitiem.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

emeralda schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:40:
In de koude oorlog had Nederland hele divisies van dienstplichtigen in West Duitsland gelegerd.
Nee hoor. Dat was slechts één brigade (de 41ste), en wel in Seedorf. Om een divisie te vormen heb je méér nodig dan slechts één brigade.
Maar je mag dienstplichtigen alleen in Nederland inzetten.
Eveneens nee hoor. Je mag (Nederlandse) dienstplichtigen prima in het buitenland inzetten. Been there, done that, got the t-shirt. Onder bepaalde omstandigheden mag je ze in het buitenland stationeren (het door jou aangehaald voorbeeld van Nederlandse troepen in Duitsland, maar dat geldt op zich ook voor andere NAVO-landen. En bij missies in vredestijd op vrijwillige basis. Denk aan de UNPROFOR-missie in voormalig Joegoslavië van begin jaren '90.

En in geval van oorlog mogen ze gewoon serieus worden ingezet waar ze (binnen NAVO-gebied) nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 12:54
Als ex-defensie zie ik uberhaupt hele grote problemen bij dienstplicht.

Als je 5 gemiddelde jeugdigen optrommelt voor dienstplichtdan krijg je:
Persoon 1: Is pacifist, en al nutteloos.
Persoon 2: Is anarchist, en ziet uberhaupt het liefste de staat vallen.
Persoon 3: Tijdelijk niet inzetbaar vanwege een paniek aanval
Persoon 4: Stelt bij elk probleem voor om een scrum sessie te starten op basis van iedere mening telt even zwaar.
Persoon 5: Heeft nooit geleerd met zijn handen te werken, en is bezig een blikje knakworsten te openen, door er met een starlink module op te rammen.

Wij hielden elke keer weer ons hart vast als een politicus begon over dienstplicht.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:30

Seraphin

Meep?

LTwinter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:31:

Persoon 4: Stelt bij elk probleem voor om een scrum sessie te starten op basis van iedere mening telt even zwaar.
Persoon 5: Heeft nooit geleerd met zijn handen te werken, en is bezig een blikje knakworsten te openen, door er met een starlink module op te rammen.

Wij hielden elke keer weer ons hart vast als een politicus begon over dienstplicht.
Je zou verwachten dat zoiets wel valt te veranderen na 6 weken weinig slaap in een gat in de grond en consistent consequenties op gedrag. Het hele punt van 18 jaar als leeftijd voor oproep was naar mijn idee nou net dat mensen nog vormbaar zijn. Was "de jeugd" in de jaren 70 niet minstens zo pacifistisch, anargistisch en letargisch als vandaag?

Waarmee ik het issue overigens niet van tafel wil schuiven; zeker dat dit een (flink) obstakel zou vormen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p

Ach, die bezwaren waren er vroeger ook en onder de streep kwamen veruit de meesten gewoon keurig opdraven en werden ze gewoon opgeleid.

De uitdagingen zitten nu in andere zaken: infrastructuur ontbreekt, pgu is er niet, geen kaderleden, geen mob complexen, geen voertuigen/wapens.

Ik maak mij als oud militair meer druk om de roep om een Europees leger. Dat is fantasie denken, in de praktijk werkt dat echt niet. Veel verder dan de samenwerking met de Duitsers(landmacht) en de Belgen en Britten(marine) gaan we niet komen vrees ik.
Tevens word het voor vooral de KLu een uitdaging nu amerika onbetrouwbaar blijkt te zijn.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bouke-p schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:13:
[...]
Veel verder dan de samenwerking met de Duitsers(landmacht) en de Belgen en Britten(marine) gaan we niet komen vrees ik.
Overigens gaat die samenwerking al vrij ver. Dat soort samenwerkingen EU/Europa breed zou al een enorme stap betekenen.

• Bouke-p
PolarBear schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:28:
[...]

Overigens gaat die samenwerking al vrij ver. Dat soort samenwerkingen EU/Europa breed zou al een enorme stap betekenen.
Dat gaat heel ver ja, klopt. Als ik het goed heb staan 2 van onze brigades(11 en 43) onder bevel van de Duitsers.

Maar dat is al ingewikkeld en gaat maar om 2 landen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

M.i. hoeft er (nog) echt geen volledig Europees leger opgetuigd te worden. Sterker nog; dat leidt alleen maar af van de daadwerkelijke benodigde veranderingen.

- Meer standaardisatie aan materieel.
- Meer focus (dus niet elk land een 'volledige' luchtmacht, landmacht en marine)
- Opschrijven van de europese behoefte aan materieel
- Hogere productie
- Opzetten van commandostructuur. Central command lijkt opgedoekt te worden
- Verdeel niet alleen de lasten (kosten) maar ook de lusten (productiefaciliteiten)
- Zorg voor Europese systemen, dus schiet een stel satellieten de lucht in en maak de huidige geschikt voor militair gebruik. Het huidige Oekrainse systeem is een mooi begin.

Begin daar alvast mee, dan kunnen we over 10 jaar wel weer eens kijken waar we staan. Hoe langer we aan het steggelen zijn, hoe minder er gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Wie mag er gaan focussen op de landmacht en dus de grootste aantallen paxen op de mat leggen?
En daarmee dus ook de grootste aantallen gesneuvelden als het zover komt?

En we kunnen in Nederland al niet eens zorgen dat de hele overheid hetzelfde dienstwapen gebruikt. De politie moest zonodig voor de Walther P99 gaan. Alle diensten behalve de politie gebruiken de glock, maar nee er moest weer een club afwijken.

Of neem nou de nieuwe scania's. Waarom geen daf? Of de SF voertuigen, die we elders vandaan halen ipv voor een Nederlands ontwerp.

[ Voor 53% gewijzigd door Bouke-p op 27-02-2025 14:48 ]

• Jerie
  • Niet online
Bouke-p schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:44:
[...]

Dat is veel te kort door de bocht. Eerder: je wilt naar het Westen? Dat is een privilege, die je kunt verdienen.

Bovendien is het bovenop de al huidige werving.

Het kwam in me op omdat ik getallen hoorde van 30.000 militairen vredesmacht op 1.200+ km grens.
1.200 km is 1.200.000 meter. Dat houdt dus ongeveer in 1 per 40 meter. Dat lijkt me veel te weinig.

En dan heb je ook nog ondersteuning nodig, logistiek, rotatie (dus aantal x3). Dan kan 30.000 toch niet genoeg zijn?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Ik snap die oostgrens van de EU/NAVO 'paniek' niet. Wie gaat binnenvallen? Wit Rusland? Die hebben er de capaciteit niet voor. Rusland? Die hebben momenteel wel iets anders aan hun hoofd en ook niet voldoende capaciteit.

De rollen binnen de NAVO en Europa zijn verder duidelijk. Wanneer wij potentieel gevaarlijke troepenopbouw zien wordt de oostgrens versterkt. Taak van Nederland (13 Lichte Brigade) is dan om zo snel mogelijk naar de Baltische staten/Litouwen te gaan om verdediging op te zetten tot er sterkere hulp komt zoals 43 Mechbrig met hun Duitse vrienden van 1. PzDiv en overzeese troepen van GB en Canada. Waarschijnlijk ook gewoon Amerika, maar zonder kunnen we momenteel ook makkelijk Europa verdedigen.

Dit zal 13 veel manschappen en materieel kunnen kosten, maar dat is ook letterlijk hun rol. Of niet netjes gezegd, zij zijn kanonnenvoer om tijd te winnen.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat investeren in defensie slecht is en niet zou moeten, maar die grenzen maak ik mij in de huidige situatie en komende jaren echt geen zorgen over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 18:25
Ik denk dat je de slagkracht van de 13e en aanverwante overschat.

het is niet enkel manschappen maar ook al het achterliggende materiaal en dan vooral munitie. Volgens mij was er laatst in het nieuws dat we maar minutie hebben voor 1 week hardcore vechten dan is het op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LTwinter
TheBrut3 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:00:
Ik snap die oostgrens van de EU/NAVO 'paniek' niet. Wie gaat binnenvallen? Wit Rusland? Die hebben er de capaciteit niet voor. Rusland? Die hebben momenteel wel iets anders aan hun hoofd en ook niet voldoende capaciteit.

De rollen binnen de NAVO en Europa zijn verder duidelijk. Wanneer wij potentieel gevaarlijke troepenopbouw zien wordt de oostgrens versterkt. Taak van Nederland (13 Lichte Brigade) is dan om zo snel mogelijk naar de Baltische staten/Litouwen te gaan om verdediging op te zetten tot er sterkere hulp komt zoals 43 Mechbrig met hun Duitse vrienden van 1. PzDiv en overzeese troepen van GB en Canada. Waarschijnlijk ook gewoon Amerika, maar zonder kunnen we momenteel ook makkelijk Europa verdedigen.

Dit zal 13 veel manschappen en materieel kunnen kosten, maar dat is ook letterlijk hun rol. Of niet netjes gezegd, zij zijn kanonnenvoer om tijd te winnen.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat investeren in defensie slecht is en niet zou moeten, maar die grenzen maak ik mij in de huidige situatie en komende jaren echt geen zorgen over.
Nederland maakte zich in 1939 absoluut geen zorgen. Wij waren immers altijd neutraal. Werkte de eerste keer ook.

Een paar jaar later stond mijn opa op de Grebbelinie tegenover Duitsers die helaas geen boodschap hadden aan neutraliteit. Hij kon er heen op de fiets, de Duitsers in vrachtwagens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:13:
M.i. hoeft er (nog) echt geen volledig Europees leger opgetuigd te worden. Sterker nog; dat leidt alleen maar af van de daadwerkelijke benodigde veranderingen.

- Meer standaardisatie aan materieel.
- Meer focus (dus niet elk land een 'volledige' luchtmacht, landmacht en marine)
- Opschrijven van de europese behoefte aan materieel
- Hogere productie
- Opzetten van commandostructuur. Central command lijkt opgedoekt te worden
- Verdeel niet alleen de lasten (kosten) maar ook de lusten (productiefaciliteiten)
- Zorg voor Europese systemen, dus schiet een stel satellieten de lucht in en maak de huidige geschikt voor militair gebruik. Het huidige Oekrainse systeem is een mooi begin.

Begin daar alvast mee, dan kunnen we over 10 jaar wel weer eens kijken waar we staan. Hoe langer we aan het steggelen zijn, hoe minder er gebeurt.
Alle zaken die je noemt gaan wel een stuk sneller als je z.s.m. 1 overkoepelend EU (of misschien zelfs Europees, incl. UK en Noorwegen) leger hebt. Dan is er 1 commandostructuur die dicteert welk materialen er moeten komen, hoe de taken verdeeld worden, etc. Als je dat binnen de huidige structuren doet verzandt het in allerlei commissies die allemaal een plasje ergens over willen doen.

• LTwinter
Frame164 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Alle zaken die je noemt gaan wel een stuk sneller als je z.s.m. 1 overkoepelend EU (of misschien zelfs Europees, incl. UK en Noorwegen) leger hebt. Dan is er 1 commandostructuur die dicteert welk materialen er moeten komen, hoe de taken verdeeld worden, etc. Als je dat binnen de huidige structuren doet verzandt het in allerlei commissies die allemaal een plasje ergens over willen doen.
Exact dat!

Anders krijg je dus situaties als Srebrenica, waarin iedereen onder het mom van "Ik ga niet de eerste zijn die helpt, want shitstorm" en vervolgens mag Nederland de zak met shit vasthouden, omdat ze toevallig degene op de grond waren.

Fijn negeren dat zowel de Amerikanen, als de Fransen de handen er vanaf trokken, want niet hun probleem als (En veel erger DAT) het misging.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Frame164 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Ja dat gaat sneller als je een overkoepelend EU leger hebt. Maar dat is er niet, en juist dat gaat voor enorme vertragingen zorgen. Geen land dat zn autonomie af gaat geven. Dus daarop zeg ik; geen tijd besteden aan afleiding, starten met die handel.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Mjelnir schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:02:
Ik denk dat je de slagkracht van de 13e en aanverwante overschat.

het is niet enkel manschappen maar ook al het achterliggende materiaal en dan vooral munitie. Volgens mij was er laatst in het nieuws dat we maar minutie hebben voor 1 week hardcore vechten dan is het op.
Dat is hun hele doel, 1 tot 2 weken volhouden.
LTwinter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:46:
Nederland maakte zich in 1939 absoluut geen zorgen. Wij waren immers altijd neutraal. Werkte de eerste keer ook.

Een paar jaar later stond mijn opa op de Grebbelinie tegenover Duitsers die helaas geen boodschap hadden aan neutraliteit. Hij kon er heen op de fiets, de Duitsers in vrachtwagens.
Alsof we nu of ooit kans maken als Duitsland binnenvalt 8)7

• LTwinter
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:31:
[...]

Ja dat gaat sneller als je een overkoepelend EU leger hebt. Maar dat is er niet, en juist dat gaat voor enorme vertragingen zorgen. Geen land dat zn autonomie af gaat geven. Dus daarop zeg ik; geen tijd besteden aan afleiding, starten met die handel.
In EU samenstelling kunnen we het zeker samen doen (En ik denk dat we moeten). Het enige wat wel klote is, is de taalbarriere. Dat is voor Noord Europa nog wel prima. We trainde zelf in Duitsland en Skandinavie, en dat ging goed.

Maar ik weet nog goed dat tijdens een algemene gecombineerde training ik een Italiaan had als "doorgeefluik" naar HQ. Dat was....niet ideaal.

• LTwinter
TheBrut3 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:33:
[...]

[...]

Ooit? zeker. Ooit is lang.
Komende jaren? nee.

Mijn punt is dat je nergens van uit kan gaan. Amerika was onze partner. Andere president, en zou je het nu nog zeggen?
Ik zou zeggen van niet.

Dingen kunnen heel snel veranderen, en wij zijn er niet klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:09
Dat werkt twee kanten op. Amerika had nauwelijks een leger in 1942. Niemand was klaar voor een oorlog. Ze moesten binnen letterlijk maanden opschalen. Landen kunnen toveren als alles naar de tering gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Je vergeet dat wij ook niet tegenover het voltallige Duitse leger stonden. De bulk van dat leger zat in Frankrijk en als wij, de Belgen en de Fransen allemaal wat beter hadden gepresteerd dan had de Duitse inval net zo goed in een loopgravenoorlog kunnen eindigen als in WO1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
LTwinter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:46:
[...]
Die vrachtwagens valt waarschijnlijk tegen, de Wehrmacht was nogal afhankelijk van paard gedreven transport, helemaal op een secundair front als Nederland (want dat was het tijdens Fall Gelb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
emeralda schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:03:
Dat werkt twee kanten op. Amerika had nauwelijks een leger in 1942. Niemand was klaar voor een oorlog. Ze moesten binnen letterlijk maanden opschalen. Landen kunnen toveren als alles naar de tering gaat.
Niet alleen landen, maar mensen in het algemeen kunnen opeens veel meer als het echt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
downtime schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Je vergeet dat wij ook niet tegenover het voltallige Duitse leger stonden. De bulk van dat leger zat in Frankrijk en als wij, de Belgen en de Fransen allemaal wat beter hadden gepresteerd dan had de Duitse inval net zo goed in een loopgravenoorlog kunnen eindigen als in WO1.
Je vergeet ook dat wij het de Duitsers echt heel moeilijk hebben gemaakt en zeker de luchtmacht een flinke knauw hebben gegeven. Ondanks onze amateuristische niet opgeleide leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
[...]

[...]

Nu maken we wel een kans ja, het Duitse leger staat er ook alles behalve rooskleurig voor.
De kans dat de Duitsers nu binnen vallen is wel heel erg miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Ja, en hetzelfde kun je ook zeggen bij broekies die beroeps willen worden.

Je bent nog vergeten #6 die is veganist en eet geen knakworstjes. Grapje, het percentage vegetariërs is zo'n 5% van de bevolking. En #7 die is Moslim en eet geen varken. Ook grapje, is ook maar 5%. Dan heb je nog #8 die is allergisch voor gluten en #9 is allergisch voor lactose. #10 die kan niet lezen of schrijven. Oh wacht, ook allemaal uitzonderingen. Wat betreft #1/#2, welkom in de 21e eeuw; het is niet meer jaren '70/'80.

Tegenwoordig zijn jongeren eerder radicaal rechts georiënteerd. Die groep zul je moeten integreren in je strijdmacht (dus niet teveel, niet te weinig zodat ze voldoende assimileren), voordat ze als enige overblijven en de boel overnemen terwijl de rest dood/gewond aan het front ligt/staat/zweeft. Dat de jeugd niet om kan gaan met autoriteit is tijdloos. Dat ze ermee leren omgaan, idem. Want als ze dat niet leren, dan krijg je vervelende mannetjes (ja, het zijn vrijwel altijd mannetjes). Ook dat is een functie van dienstplicht. Je kunt hierbij tot op zekere hoogte, naar omstandigheden rekening houden met zaken als geloof, gezondheid, of ethische kwesties.

Daarnaast kun je nog iets regelen als alternatieve dienstplicht. Dat had je destijds ook al. Mensen werden ook afgekeurd vanwege de meest rare redenen. Tegenwoordig neem je een homoseksueel gewoon op in het leger, een vrouw kan ook, enz. Om de echte dienstplicht te stimuleren kun je gebruik maken van een ratio, bijvoorbeeld 1.5:1 (of zelfs 2:1) voor de alternatieve dienstplicht. Dus wil je niet de echte dienstplicht, prima, dan zul je 1.5 jaar langer moeten dienen... bij het ziekenhuis, bijvoorbeeld. Of als schoonmaker op de kazerne. Nou, ik zou het (als, ehh... ex-pacifist) wel weten dan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
Bouke-p schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Je vergeet ook dat wij het de Duitsers echt heel moeilijk hebben gemaakt en zeker de luchtmacht een flinke knauw hebben gegeven. Ondanks onze amateuristische niet opgeleide leger.
Nou, dat is ook wel weer iets te stellig, het verschilde nogal per regio waar het Nederlandse leger compleet onder de voet werd gelopen (Zuid-Limburg bijvoorbeeld) en waar de verdediging (verrassend) goed heeft gefunctioneerd (bijvoorbeeld Kornwerderzand, Den Haag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
Overigens in de meest recente Sterker! interessante stukken over onderdelen die weer compleet gecreëerd moeten worden zoals de MP-taken van de KMar en de Gravendienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Brunniepoo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Nou, dat is ook wel weer iets te stellig, het verschilde nogal per regio waar het Nederlandse leger compleet onder de voet werd gelopen (Zuid-Limburg bijvoorbeeld) en waar de verdediging (verrassend) goed heeft gefunctioneerd (bijvoorbeeld Kornwerderzand, Den Haag).
Het was ook het plan dat enkel de Vesting Holland zou vechten, de rest zou hooguit het vertragende gevecht aangaan.
Feit blijft dat het Nederlandse leger keihard heeft gevochten tegen een veel beter uitgeruste en opgeleide vijand.

Ook in Rotterdam is keihard gevochten, niet alleen door de mariniers maar ook door verbindelaren van de landmacht.
De Duitsers hadden het bombardement gewoon keihard nodig om de stad te laten overgeven.

En zo zijn er legio verhalen over andere gevechten of de rollen van de luchtmacht en marine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
Brunniepoo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:23:
Overigens in de meest recente Sterker! interessante stukken over onderdelen die weer compleet gecreëerd moeten worden zoals de MP-taken van de KMar en de Gravendienst.
De sterker gaat hier al jaren ongeopend de kliko in :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Bouke-p schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:10:
[...]

De sterker gaat hier al jaren ongeopend de kliko in :x
Zonde. Hij ligt bij mij naast de Donald Duck. Allebei even hilarisch.
Tevens vergeet mijn vriendin soms om een nieuw rolletje op te hangen, en dan komt ie toch van pas.

Maar even serieus? WIe de %#^@#$ stelt dat blad samen? Het zijn allemaal artikels geschreven door mensen die geen dag echt groen zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 20:19
Brunniepoo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:23:
Zoals het er nu naar uit ziet gaat 1 brigade weer helemaal op de schop de komende reorganisatie (2027), dit vanwege de herverdeling van vuurkracht.

(En nog een keer op de schop als de geruchten over een tweede Tk-Bat kloppen *O* )

1) Ik lig in een deuk _/-\o_
2) Correct en tevens juist
3) Als oud-militair en sinds kort NUKUBU bij de baas : als je die gympies ziet lopen voel je je echt gruwelijk oud :')

[ Voor 49% gewijzigd door dierkx36 op 28-02-2025 23:15 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Jerie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:08:
[...]

Ja, en hetzelfde kun je ook zeggen bij broekies die beroeps willen worden.

Je bent nog vergeten #6 die is veganist en eet geen knakworstjes. Grapje, het percentage vegetariërs is zo'n 5% van de bevolking. En #7 die is Moslim en eet geen varken. Ook grapje, is ook maar 5%. Dan heb je nog #8 die is allergisch voor gluten en #9 is allergisch voor lactose. #10 die kan niet lezen of schrijven. Oh wacht, ook allemaal uitzonderingen. Wat betreft #1/#2, welkom in de 21e eeuw; het is niet meer jaren '70/'80.
Ja, en nee. De jaren 70 was dienstplichtigen die voornamelijk aan het blowen waren, en de enige die niet aan de wiet zat lieten pissen in een potje voor de rest (Volgens mijn vader dan)

Ik stel absoluut niet dat dit de meest of enige dramatische tijd is, maar als een pendulum zitten we wel in een dal. Defensie is ergens toch redelijk afhankelijk van nationalisme en dat zit terecht of niet in een dal.
Tegenwoordig zijn jongeren eerder radicaal rechts georiënteerd. Die groep zul je moeten integreren in je strijdmacht (dus niet teveel, niet te weinig zodat ze voldoende assimileren), voordat ze als enige overblijven en de boel overnemen terwijl de rest dood/gewond aan het front ligt/staat/zweeft. Dat de jeugd niet om kan gaan met autoriteit is tijdloos. Dat ze ermee leren omgaan, idem. Want als ze dat niet leren, dan krijg je vervelende mannetjes (ja, het zijn vrijwel altijd mannetjes). Ook dat is een functie van dienstplicht. Je kunt hierbij tot op zekere hoogte, naar omstandigheden rekening houden met zaken als geloof, gezondheid, of ethische kwesties.
Geen idee waarom je opeens radicaal rechts aanhaalt, dat komt echt over het algemeen niet door de keuring. De standaarden zijn gezakt vanwege gebrek aan interesse, en dat is nooit een goed teken.
Daarnaast kun je nog iets regelen als alternatieve dienstplicht. Dat had je destijds ook al. Mensen werden ook afgekeurd vanwege de meest rare redenen. Tegenwoordig neem je een homoseksueel gewoon op in het leger, een vrouw kan ook, enz. Om de echte dienstplicht te stimuleren kun je gebruik maken van een ratio, bijvoorbeeld 1.5:1 (of zelfs 2:1) voor de alternatieve dienstplicht. Dus wil je niet de echte dienstplicht, prima, dan zul je 1.5 jaar langer moeten dienen... bij het ziekenhuis, bijvoorbeeld. Of als schoonmaker op de kazerne. Nou, ik zou het (als, ehh... ex-pacifist) wel weten dan :Y)
Dit vind ik een heel interessante. Ook al heb ik vanwege genoemde redenen een bloedhekel aan dienstplicht, denk ik dat deze vorm helemaal zo gek nog niet is. Sterker nog, hoe meer ik er over nadenk hoe warmer ik er van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
dierkx36 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:09:

3) Als oud-militair en sinds kort NUKUBU bij de baas : als je die gympies ziet lopen voel je je echt gruwelijk oud :')
NUKUBU. Al een heel lange tijd niet gehoord _/-\o_

Toevallig laatst weer een leuke gehad.
Mijn zwager was marinier, en hun kleine was jarig. Dus ik van plan om op d'r verjaardag afgelopen Woensdag die kant op te gaan.
Vraagt m'n zwager gezien het Woensdag is of ik trek heb in een blauwe hap.

Zusje op de achtergrond: "Waar heb je het in hemelsnaam over? Klinkt als vergeten groente"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
LTwinter schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:26:
[...]

NUKUBU. Al een heel lange tijd niet gehoord _/-\o_

Toevallig laatst weer een leuke gehad.
Mijn zwager was marinier, en hun kleine was jarig. Dus ik van plan om op d'r verjaardag afgelopen Woensdag die kant op te gaan.
Vraagt m'n zwager gezien het Woensdag is of ik trek heb in een blauwe hap.

Zusje op de achtergrond: "Waar heb je het in hemelsnaam over? Klinkt als vergeten groente"
_O- _O- _O-

En PS : woensdag is nog steeds blauwe hap, al is het gif meng bedrijf aka paresto er gelukkig wel op veruit gegaan ;)

Ik zit op kantoor met 1 militair (lt) ik (oud ijzerboer) , de rest is burger zonder defensie ervaring :
Die wisten dus niet wat NUKUBU betekende.
Zowel lt als ik hebben hem maar niet uitgelegd, iets met tere zieltjes etc O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
dierkx36 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:34:
[...]

_O- _O- _O-

En PS : woensdag is nog steeds blauwe hap, al is het gif meng bedrijf aka paresto er gelukkig wel op veruit gegaan ;)

Ik zit op kantoor met 1 militair (lt) ik (oud ijzerboer) , de rest is burger zonder defensie ervaring :
Ja, dat klinkt wel als de snelste weg naar een HR gesprek.
Zelf verbindelaar geweest, en nu zelf al een tijd k-burger.

Wel de kans gekregen om dankzij mijn baan binnenkort in de EU als adviseur te fungeren voor hoe een Europees leger er uit moet zien. Super zin in.
Waarschijnlijk wel iets aan mijn mondje doen, en niet te veel te zeiken op zuid-europa kwa leger (Ervaringsdeskundige).

[ Voor 5% gewijzigd door LTwinter op 28-02-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
LTwinter schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:46:
[...]

Ja, dat klinkt wel als de snelste weg naar een HR gesprek.
Zelf verbindelaar geweest, en nu zelf al een tijd k-burger.

Wel de kans gekregen om dankzij mijn baan binnenkort in de EU als adviseur te fungeren voor hoe een Europees leger er uit moet zien. Super zin in.
Waarschijnlijk wel iets aan mijn mondje doen, en niet te veel te zeiken op zuid-europa kwa leger (Ervaringsdeskundige).
Kan je je ook ergens inschrijven voor die cursus ?
Moet me ook iets te vaak inhouden, tot het punt dat ik maar naar buiten loop om te een strotje te op te steken (lees af te koelen)

Ben na bijna 12 jaar afwezigheid weer terug gegaan, alleen andere tak van sport nu.
Was een idee van een oud sergeant-majoor van me waar ik nog steeds contact mee heb.
M'n huidige plan is terug naar de cavalerie, opleiding/training , alleen dan als burgerT gezien (al) m'n kennis (en hart) daar ligt.
(Moet ook eerlijk zeggen dat toen het gerucht uitkwam dat we 2A8 krijgen ik pas serieus naar een "terugkeer" ben gaan kijken)

Tot die tijd vuurmondjes pesten ... en dat lukt UITSTEKEND :*)

PS :
Aantal keren met de franzen gewerkt, zowel defensie als burger : not impressed, liever kwijt dan rijk

[ Voor 11% gewijzigd door dierkx36 op 01-03-2025 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
dierkx36 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:55:
[...]

Kan je je ook ergens inschrijven voor die cursus ?
Moet me ook iets te vaak inhouden, tot het punt dat ik maar naar buiten loop om te een strotje te op te steken (lees af te koelen)
Eigenlijk hetzelfde als jij. Daadwerkelijk een majoor die zei "Heb even je naam laten vallen, want ik ben te oud, en jij kan je hele leven nog verpesten"
Ben na bijna 12 jaar afwezigheid weer terug gegaan, alleen andere tak van sport nu.
Was een idee van een oud sergeant-majoor van me waar ik nog steeds contact mee heb.
M'n huidige plan is terug naar de cavalerie, opleiding/training , alleen dan als burgerT gezien (al) m'n kennis (en hart) daar ligt.
(Moet ook eerlijk zeggen dat toen het gerucht uitkwam dat we 2A8 kregen ik pas serieus naar een "terugkeer" ben gaan kijken)
Joos, als je de kans krijgt om training te doen voor de 2A8 dan zit ik echt te schuimbekken van jaloezie.
Alleen de 2A6 meegemaakt in oefeningen op afstand, en dat waren al tijgers.
Tot die tijd vuurmondjes pesten ... en dat lukt UITSTEKEND :*)
Diep van binnen de reden dat we zijn gaan doen wat we deden.

Op je 12e is een harde knal echt super.
op je 40e nogsteeds.

Mannen zijn simpel.
PS :
Aantal keren met de franzen gewerkt, zowel defensie als burger : not impressed, liever kwijt dan rijk
Fransen zijn hilarisch.

We hadden een training bij Martinique, en ze dachten bij ons aankomst leuk te doen door iets Nederlands te spelen. Speelden ze ''Alte Kameraden''. Duitse WO2 marsmuziek.
We hadden toentertijd 2 veteranen bij ons aangezien het gelijk liep met de herdenking van D-Day.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
LTwinter schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:13:
[...]

Ja, en nee. De jaren 70 was dienstplichtigen die voornamelijk aan het blowen waren, en de enige die niet aan de wiet zat lieten pissen in een potje voor de rest (Volgens mijn vader dan)

Ik stel absoluut niet dat dit de meest of enige dramatische tijd is, maar als een pendulum zitten we wel in een dal. Defensie is ergens toch redelijk afhankelijk van nationalisme en dat zit terecht of niet in een dal.
Geen idee waarom je opeens radicaal rechts aanhaalt, dat komt echt over het algemeen niet door de keuring. De standaarden zijn gezakt vanwege gebrek aan interesse, en dat is nooit een goed teken.
Nationalisme zit juist niet in een dal (bij de kiesgerechtigde bevolking).

Let wel: radicaal-rechts, niet extreemrechts:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/Typologie_radicaal-_en_extreemrechts.png/1280px-Typologie_radicaal-_en_extreemrechts.png

(Bron Wikipedia NL extreemrechts lemma.)

Ongeveer 1 op de 4 kiesgerechtigden die gebruik maakt van dat recht, stemt op een radicaal-rechtse partij (in casu PVV). Deze partij is nationalistisch, maar tegen de oorlog in Oekraïne, en ook tegen een vredesmacht (wat ik.... bijzonder.... vind want we hebben het hier over het landsbelang). Hetzelfde gold ook voor FvD. Toen Baudet kleur bekende (m.b.t. Jodenhaat), liep de partij aardig leeg. Dat geeft deze nukubu moed.

Prima (en logisch) wanneer je in jaren '70 (en rondom) je zorgen maakte om links, alsmede links binnen strijdmacht, dienstplichtigen. Pacifisme, anarchisme, enz. In 2025 is links niet het grote gevaar binnen sanenleving, noch binnen strijdmacht, noch binnen dienstplichtigen. We hebben geen RaRa of DBF meer (wel XR, maar die zijn niet gewelddadig). Lees het vorige AIVD jaarverslag (2023) er maar op na. Radicale Islam is wel een aandachtspunt, maar ook relatief kleine harde kern.

Extreemrechts, extreemlinks, radicale Islam moet je buiten houden. Maar radicaal-rechts is een te grote groep om nee tegen te zeggen. Die moet je ook integreren, net zoals centrumlinks.

Drugsbezit was en is daarnaast een strafbaar feit. Het lijkt me niet de bedoeling dat we een Apocalypse Now achtige setting krijgen met whatever men tegenwoordig op tript. Want ja, VeDoMi is wel van alle tijden. Een mondelinge of schriftelijke waarschuwing lijkt me voldoende, maar eigenlijk nogal evident dat dat niet mag. Mag op school ook niet, dat weet een ieder. Iemand die gepakt wordt met drugs: inbeslagname VeDoMi, snelrecht veroordeling, plus nog eens taakstraf, plus alternatieve dienstplicht 2:1. Dan laat je het wel uit je hoofd. Want je ging juist voor dienstplicht omdat je 1:1 wilde.

Wel even opletten voor medicinaal gebruik.
Dit vind ik een heel interessante. Ook al heb ik vanwege genoemde redenen een bloedhekel aan dienstplicht, denk ik dat deze vorm helemaal zo gek nog niet is. Sterker nog, hoe meer ik er over nadenk hoe warmer ik er van wordt.
Die vorm was er altijd al heh (ook toen had je mensen met gewetensbezwaren), maar dan 1:1 v.z.i.w. 1:1 moet je van af omdat je het wilt stimuleren. Zoals ik al zei: ik zou het wel weten. En dat het niet makkelijk zal worden, accepteer ik. Al zou ik aanraden me een andere shell te geven als wapen, root hoeft niet regel ik zelf wel ;) wat dat betreft is het strijdtoneel veranderd. Je hebt nu ook grotere rol voor online informatieoorlog, en de drone ops.

Ik weet niet hoe het in Israël met orthodoxe Joden werkt, of de Finnen nog steeds aan dienstplicht doen. Ook hoe men het daar flikt kun je mogelijk van leren.

M.i. zullen we ermee moeten beginnen. En dat is niet gemakkelijk of leuk. Voor beide partijen. De nood is aan de man, het gaat de verkeerde kant op in de wereld, en we zullen weerbaarder moeten worden. Daarom hoop ik dat het binnenkort even fout gaat in de hybride oorlogvoering van Rusland. Dat we bijvoorbeeld even een week zonder stroom zitten in Holland (een MH17-moment). Puur als middel, niet artificieel doel. Worden we wakker van. En dan doorpakken.

Want met 30k in Oekraïne gaan we het als Europa niet redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:32

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

_O- _O- _O-

Ik ben lang geleden burger ambtenaar bij de KL geweest. Nu zit ik met een Dpl. Kpl. B.D. op kantoor, en dat is leuk. KuKo, NuKuBu en meer van dat soort afkortingen worden vaak gebruikt :+

De Dpl. Kpl. B.D. is recent ook 60 geworden, en omdat we in de zorg werken waar Kwetsbare Ouderen nu een ding is heeft hij nu het stempeltje Kwetsbare Oudere gekregen. Daar heeft de rest van de organisatie toch wel wat moeite mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
[...]

Zoals het er nu naar uit ziet gaat 1 brigade weer helemaal op de schop de komende reorganisatie (2027), dit vanwege de herverdeling van vuurkracht.

(En nog een keer op de schop als de geruchten over een tweede Tk-Bat kloppen *O* )

[...]

Ben jij weer terug?!

Ik ben vanaf 1 april geen reservist meer, zonder een handtekening te hebben gezet heb ik blijkbaar op eigen verzoek ontslag genomen.
Een of andere HR eikel zonder groene ervaring vond het niet kunnen dat ik geen genoegen nam om als kpl1 aan te blijven. Mijn ruime ervaring als IT'er was niet relevant en niet nuttig voor het c2ostcommando 😂
Ze hebben nog steeds liever iemand die 10k in 45min rent dan iemand die wel weet wat je met titaan moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
LTwinter schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:25:
[...]

Eigenlijk hetzelfde als jij. Daadwerkelijk een majoor die zei "Heb even je naam laten vallen, want ik ben te oud, en jij kan je hele leven nog verpesten"

[...]
_O- _O- _O-
Heerlijk, sommige dingen veranderen echt NOOIT :+
Joos, als je de kans krijgt om training te doen voor de 2A8 dan zit ik echt te schuimbekken van jaloezie.
Alleen de 2A6 meegemaakt in oefeningen op afstand, en dat waren al tijgers.
[...]
Selfservice geeft aan dat m'n F rijbewijs nog geldig is, ik mag schijnbaar zelfs met een Buffel rijden ?
Maar hé, als Zijne Koninklijke Hoogheid in zijn wijsheid beslist dat ik dat mag, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan O-)

Wat goed in m'n voordeel werkt is dat er nog amper mensen binnen het bedrijf rondlopen met Leo 2 ervaring, of ze zitten tegen de FLO leeftijd aan.
Dus momenteel lijkt de kans dat het zou lukken, overstappen naar opleiding/training Leo 2(A8) als burger, best groot.
Diep van binnen de reden dat we zijn gaan doen wat we deden.

Op je 12e is een harde knal echt super.
op je 40e nogsteeds.

Mannen zijn simpel.
Helemaal waar :Y

Paar weken geleden wezen kijken bij een schietserie van de pantserhouwitzer, en ondanks dat het niet mijn tak van sport is, sta je toch best me een stomme grijns op je gezicht bij de klappen.
_Eend_ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Ik ben lang geleden burger ambtenaar bij de KL geweest. Nu zit ik met een Dpl. Kpl. B.D. op kantoor, en dat is leuk. KuKo, NuKuBu en meer van dat soort afkortingen worden vaak gebruikt :+

De Dpl. Kpl. B.D. is recent ook 60 geworden, en omdat we in de zorg werken waar Kwetsbare Ouderen nu een ding is heeft hij nu het stempeltje Kwetsbare Oudere gekregen. Daar heeft de rest van de organisatie toch wel wat moeite mee..
Dat heb ik dus echt gemist, die harde cynische Defensie humor :+
Je merkt wel dat het veel getemperd is tegenwoordig, totdat je er een paar van de oude garde bij mekaar zet :
Dan gaat het niveau erg snel naar discutabel en niet geschikt voor HR _O-
Bouke-p schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Ben jij weer terug?!

Ik ben vanaf 1 april geen reservist meer, zonder een handtekening te hebben gezet heb ik blijkbaar op eigen verzoek ontslag genomen.
Een of andere HR eikel zonder groene ervaring vond het niet kunnen dat ik geen genoegen nam om als kpl1 aan te blijven. Mijn ruime ervaring als IT'er was niet relevant en niet nuttig voor het c2ostcommando 😂
Ze hebben nog steeds liever iemand die 10k in 45min rent dan iemand die wel weet wat je met titaan moet doen.
Ben sinds eind januari weer terug, wel als nukubu.
Als groene gaat hem niet meer worden, m'n lichaam heeft inmiddels een zeer uitgesproken mening over grappen zoals weken in de modder liggen, hindernisbaan, touwbaan etc.

Momenteel een contract tot 2027, de reorganisatie, daarna zou het een vast contract worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:32

_Eend_

🌻🇺🇦

Bouke-p schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Ben jij weer terug?!

Wij hadden een Stip rondlopen die al zat te hijgen als een paard als hij met de trap 1 verdieping omhoog moest. Elke keer als er een nieuwe pipo bij HR kwam werken probeerden ze hem er uit te werken. Dan zei hij doodleuk "ik ga even een telefoontje plegen" en daarna hoorde je er niets meer over..

Ik vertel wel eens verhalen over die stip (en de andere kleurrijke figuren), en mensen geloven me gewoon niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 01:04
Jerie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:54:
[...]

Nationalisme zit juist niet in een dal (bij de kiesgerechtigde bevolking).

Let wel: radicaal-rechts, niet extreemrechts:

[Afbeelding]

(Bron Wikipedia NL extreemrechts lemma.)
Dit diagram bevat een leugen.

Discriminatie en democratie gaan niet samen. Een staat kan geen democratie zijn én een minderheid, in dit geval islamieten, onderdrukken of deporteren. Democratie is veel meer dan uitvoeren van de macht van een minderheid. Elke kiezer die een partij steunt die het gelijkheidsbeginsel niet respecteert kiest tegen de democratie.

Dit extreem ultra rechtse woordenspel probeert discriminatie binnen de democratisch te legitimeren.

Als we strijdkrachten in Nederland en Europa grootschalig gaan uitbouwen lijkt het me zinvol om te blijven benadrukken dat we dit doen om onze vrijheden te beschermen en niet om onze xenofobe neigingen bot te vieren. Her gevaar dat extreem-utra rechts het groeiende zelfbewustzijn in Europa misbruikt voor een ultra nationalistische agenda is levensgroot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ledog schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Discriminatie en democratie gaan niet samen. Een staat kan geen democratie zijn én een minderheid, in dit geval islamieten, onderdrukken of deporteren. Democratie is veel meer dan uitvoeren van de macht van een minderheid. Elke kiezer die een partij steunt die het gelijkheidsbeginsel niet respecteert kiest tegen de democratie.

Dit extreem ultra rechtse woordenspel probeert discriminatie binnen de democratisch te legitimeren.

Als we strijdkrachten in Nederland en Europa grootschalig gaan uitbouwen lijkt het me zinvol om te blijven benadrukken dat we dit doen om onze vrijheden te beschermen en niet om onze xenofobe neigingen bot te vieren. Her gevaar dat extreem-utra rechts het groeiende zelfbewustzijn in Europa misbruikt voor een ultra nationalistische agenda is levensgroot.
De bron is: https://nl.wikipedia.org/...aal-_en_extreemrechts.png met als onderschrift:
De typologie voor radicaal- en extreemrechts door Tore Bjørgo en Jacob Ravndal, gebaseerd op basis van drie studies, waaronder die van Cas Mudde
Wikipedia: Cas Mudde is een Brabantse expert op het gebied van rechts-populisme. Beschouwt zichzelf als links. Zijn grote broer Tim is trouwens een prominent binnen extreemrechts.

We zullen binnen de Nederlandse strijdkrachten -ook tijdens heropbouw- te maken krijgen met radicaal-rechts. Dat is niet anders wanneer 1 op de 5 of 1 op de 4 stemgerechtigden op een radicaal-rechtse partij stemt. Je mag die 1 op de 5 of 1 op de 4 echter niet wegzetten als extreemrechts. Dat zou extreemrechts wel graag willen want deze lafbekken varen net zo wel als de mythe van de strongmen bij intimidatie. 1 op 1 of in kleine getale waren de bruinhemden niets; zo ook hier. (Spreek ook uit persoonlijke ervaring :Y))

Ga je radicaal-rechts wel uitsluiten dan vormt dat de (mannelijke) achterblijvers, terwijl de andere groep ofwel aan het (vredes)front zit ofwel gestorven is. Dat moet je niet willen. Je moet van te voren bedenken wat je gaat doen met mensen die niet willen, of die er een wat radicaal-rechtse kijk op na houden. Degenen die er niet-democratische normen en waarden op na houden, zul je moeten weren. Voorbeelden zijn een Juergen Konings en Reichsburger.

Binnen de politie is onderzoek geweest naar extreemrechts (dus antidemocratisch radicaal-rechts) en het kwam uit op minder dan 5 op de 65k medewerkers. Echter, kijk je naar radicaal-rechts, dan ga je dat wel degelijk vinden binnen de politie. Ik verwacht dat dat binnen Defensie niet anders is, en zolang deze mensen zich houden aan de beginselen van de democratische rechtsstaat is daar niets mis mee. Ook niet als jij of ik het met ze oneens zijn qua politiek (want dat zijn we). Ergo: het diagram bevat geen leugen maar een ongemakkelijke waarheid. Als samenleving zullen we daarmee om moeten gaan. Het goede nieuws is dat de groep extreemrechts die er antidemocratische ideeën op na houdt wel uit te sluiten is van vertrouwelijke functies. Overigens, als ik kijk naar waar PVV ministers levert, zijn ze ook vakkundig buiten onze IDs gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 16:38
[...]

[...]

Hier nog een, sinds vorig jaar september met FLO (AOO CZSK) en een dag later weer voor 3jr/19 u p/w terug als nukubu.

Ik heb soms het gevoel dat ik een fossiel ben als ik om me heen kijk op de Nieuwe Haven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Laatst online: 02-06 19:10
ledog schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Dit is gewoon een correcte typologie van de state of the art uit de literatuur. Dit een leugen noemen is gewoon je eigen perceptie. Sarah de Lange hanteert een vergelijkbare typologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Laatst online: 02-06 16:38
[...]

_O- _O- _O-

Je moet ook geen Paresto blauw hap eten, te duur en niet te vreten. Op de VBHGK word nog een authentieke blauw hap gemaakt (geen Paresto maar een echte chef kok), enige locatie binnen CZSK waar dit nog gebeurd. Kost maar 5,05 en je kunt jezelf helemaal vrij van dienst vreten, max opscheppen en dan je hals voldrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Martijn-V4 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Je moet ook geen Paresto blauw hap eten, te duur en niet te vreten. Op de VBHGK word nog een authentieke blauw hap gemaakt (geen Paresto maar een echte chef kok), enige locatie binnen CZSK waar dit nog gebeurd. Kost maar 5,05 en je kunt jezelf helemaal vrij van dienst vreten, max opscheppen en dan je hals voldrukken.
Tijdens mn laatste functie(alweer 10jaar geleden...) hadden wij een Sgtodvb van de marine. Die had voor ons een paar dagen in Den Helder geregeld. Ik weet nu dat ik echt niet bij de Marine thuis hoor want ik werd al bijna zeeziek bij een rondvaart door de haven 😂

Maar de blauwe hap was wel erg goed! Beter dan wat ze bij paresto op KL locaties door lieten gaan voor blauwe hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:12:
[...]

Ik verwacht dat dat binnen Defensie niet anders is, en zolang deze mensen zich houden aan de beginselen van de democratische rechtsstaat is daar niets mis mee. Ook niet als jij of ik het met ze oneens zijn qua politiek (want dat zijn we). Ergo: het diagram bevat geen leugen maar een ongemakkelijke waarheid.
Je hebt gelijk in de zin dat de diagram voor een onderzoeker een weergave is van extreem rechtse standpunten. Voor de discriminerende kiezer versterkt het echter de cognitieve dissonantie dat je zowel rascistische maatregelen als de democratie kan steunen.

Uitzetten of onderdrukken van minderheden, of het nou joden, islamieten, inwoners van Urk of transgenders zijn, betekent altijd de afbraak van democratie. Het trekt namelijk een van de belangrijkste peilers onderuit, dat van rechtsgelijkheid.

We zijn het denk ik roerend met elkaar eens over het belang van democratie en het gevaar van discriminatie. Over het gevaar van radicalisatie, of het nou uit christelijke, islamitische of nationalistische hoek komt zijn we het denk ik ook eens. En ik ga mee in je zorg die we moeten hebben voor extreme en radicale opvattingen binnen een uit te breiden leger.

Het diagram bevat inderdaad de waarheid over opvattingen van extreem of ultra rechtse mensen, maar binnen deze opvattingen ligt de leugen besloten dat discriminatie en democratie samen kunnen gaan.

Deze tegenstelling is door de actuele ontwikkelingen op scherp komen te staan:
"Kies je voor vrije democratie of voor autocratische onderdrukking van minderheden"

Reden voor Wilders om op dit moment te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
_Eend_ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:26:
[...]

Wij hadden een Stip rondlopen die al zat te hijgen als een paard als hij met de trap 1 verdieping omhoog moest. Elke keer als er een nieuwe pipo bij HR kwam werken probeerden ze hem er uit te werken. Dan zei hij doodleuk "ik ga even een telefoontje plegen" en daarna hoorde je er niets meer over..

Ik vertel wel eens verhalen over die stip (en de andere kleurrijke figuren), en mensen geloven me gewoon niet :+
Haha dat soort verhalen ken ik ook genoeg. Maar dat gaat dan om oude rotten die al stop zijn en die hun eindrang al een tijdje hebben.

Maar als manschap was sporten/fit zijn belangrijker dan daadwerkelijk goed zijn in je vak(bij 101cisbat ten minste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Martijn-V4 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:19:
[...]

Hier nog een, sinds vorig jaar september met FLO (AOO CZSK) en een dag later weer voor 3jr/19 u p/w terug als nukubu.

Ik heb soms het gevoel dat ik een fossiel ben als ik om me heen kijk op de Nieuwe Haven.
Same here.
Ben 45 en ik voel me al regelmatig bejaard als je over de kazerne loopt.

En dat geU de hele tijd :X
Ga weg met je geU, ik werk voor me geld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Ehm. Pst! Als mede-BD-er lees ik dit geouwehoer graag, hoor, maarre, iets met topictitel? Wink, wink, nudge, nudge... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:28

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Mensen, het is heel gezellig gelukkig, maar dit is toch geen kwebbeltopic. Als jullie willen bijkletsen dan mag dat uiteraard, maar open dan even een topic in de HK. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:28

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Doorgaan na de modbreak is niet de bedoeling; een aantal reacties is verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Nou, op de EU-top lijkt er dus overeenstemming te zijn over een enorme verhoging van de defensiebudgetten. Als we uitgaan van het door Von der Leyen gelanceerde plan zou dat moeten leiden tot een defensiebudget van plm 3,5% van het BNP. De details ken ik niet, noch het tijdpad dat we onszelf gaan gunnen om bij die 3,5% te komen, maar het komt neer op een stijging (voor Nederland) van het defensiebudget met ongeveer 75%(!), waarbij we het hebben over een bedrag van plm 16 miljard extra(!) per jaar. Uiteraard zullen de afzonderlijke landen daar intern nog een ¨go" voor moeten geven, en dat zal in Nederland vermoedelijk een hevig tegenstribbelende PVV/BBB opleveren. Maar ik verwacht dat ondanks dat gestribbel het eindresultaat zal zijn dat er nog dit jaar veel geld, mogelijk ettelijke miljarden, worden vrigemaakt.

En nu? Enig idee waar we dat in vredesnaam aan gaan uitgeven?

Versterking van landmacht, luchtmacht en marine lijkt me evident. Veel spul daarvoor kunnen we lekker in Europa in elkaar knutselen, maar als ik naar de F-35 kijk... Wat doen we daar mee? We zitten (als de resterende toestellen geleverd zijn) uiteindelijk met drie squadrons. Da's krap. Extra gevechtstoestellen zouden bijzonder goed van pas kunnen komen.

Gaan we er op vertrouwen dat de VS op dat punt betrouwbaar genoeg blijft en extra toestellen voor een vierde, mogelijk zelfs een vijfde, squadron bestellen? Of gaan we voor een eventuele aanvulling naar een ander (Europees) type kijken?

Waar kunnen we (relatief) snel mee opschalen? Veel materieel duurt jaaaren voor het geleverd wordt. Mensen opleiden kost veel tijd en veel moeite, als je ze überhaupt kunt vinden. En los van het ¨speelgoed" waar in dit soort situaties snel naar gekeken wordt (tanks, spg's, ifv's, enz), is het misschien verstandiger om ons eens serieus bezig te gaan houden met misschien minder stoer, maar mogelijk nog veel belangrijker spul zoals extra transport- en tankvliegtuigen, sigint/elint/aew-capaciteit, maritieme patrouillevliegtuigen, satelietcapaciteit, vergroten van tactische bevoorradingscapaciteit en strategische mobiliteit, et cetera.

Drones: uiteraard, Maar aangezien de ontwikkelingen daarvan razendsnel gaan, is het niet handig/verstandig deze massaal voor onszelf te bestellen: die shit veroudert waar je bij staat en is over twee jaar onbruikbaar. Oftewel: we moeten die grotendeels niet voor onszell bestellen, maar voor UA. Daar worden ze ge- en verbruikt, waardoor je het voordeel hebt van het kunnen ontwikkelen van serieuze moderne productielijnen, zonder dat je verouderende rommel op de plank laat liggen.

[ Voor 45% gewijzigd door Jiffy op 08-03-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:51

jgj82

Ja, maar = nee

Personeel, arbeidsvoorwaarden en werving en Combat Service Support.

Dat zijn de grootste issues. Ook voor de nieuwe eenheden die opgericht worden. Papier en realiteit liggen erg ver van elkaar op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jiffy er mag 1,5% worden ingezet voor defensie die niet meetelt voor het begrotingstekort.

Dat leidt m.i. niet automatisch tot 3,5 procent aan defensie uitgaven...

Frankrijk heeft bijvoorbeeld een begrotingstekort van 5,5%.
En België heeft net 1,2% uit aan defensie.

Waar het aan uitgegeven moet worden is niet zo moeilijk... We hebben ongeveer 6% van de benodigde dekking aan luchtafweer. Amper communicatie en intelligence, amper munitie, amper transport capaciteit. Tankers, awacs. Ballistische raketten hebben we ook al niet. Vrijwel overal is een gebrek aan. Hier een aardig begin:
https://www.defensie.nl/o...isie-2035/probleemanalyse

https://www.defensie.nl/d.../10/15/defensievisie-2035

En das voor een land als Duitsland zelfs nog erger.

Maar helaas gaat een zak geld dat niet op magische wijze ineens oplossen. Dat gaat veel tijd kosten. :X

[ Voor 54% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-06 21:47
Jiffy schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:57:

En nu? Enig idee waar we dat in vredesnaam aan gaan uitgeven?
*knip* flamebait.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 06-03-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

MikeyMan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:13:
Maar helaas gaat een zak geld dat niet op magische wijze ineens oplossen. Dat gaat veel tijd kosten. :X
Daarom. Je kunt er een klap geld tegenaan gooien, maar als je daar iets ontzettend stoers van bestelt met een levertijd van >10 jaar, heb je daar dus tot die tijd helemaal geen fluit aan.

Ik wéét dat er bij de NL krijgsmacht, ondanks het extra budget van de laatste paar jaar, nog een gebrek aan van alles is. Ik weet ook dat er al het nodige in bestelling ligt èn dat de situatie tov het absolute dieptepunt van een aantal jaar geleden verbeterd is.

Echter, de urgentie lijkt nu tot Europa (zowel de EU als de Europese NAVO-leden) te zijn doorgedrongen. Het tempo is zeer serieus omhoog gegaan.

Als er idd wederom miljarden bijkomen (en daar lijkt het zeer sterk op), en we samen met 25+ andere Europese landen massaal van alles en nog wat bestellen, krijgen we misschien ergens na 2030 het bestelde spul binnen.

Waar gaan we geld aan uitgeven zodat het op korte termijn het meest oplevert? Is de tijd daar om inspraakprocedures mbt het uitbreiden van militaire terreinen (kazernes, oefenterreinen, opslagplaatsen, etc) in te korten? We zitten in een vol land, rechtszekerheid is bij ons een groot goed en de overheid mag en kan een individu niet zomaar opzij schuiven. Komen we (of zijn we) langzamerhand aangeland in de fase ¨nood breekt wet¨?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Simpel, meer van alles. En nu gewoon ook voor aantallen gaan en minder hippe moderne innovatieve rommel. Geen Nederlandse aanpassingen, gewoon van de plank kopen.

En vastgoed aankopen zodat er plaats is voor nieuwe spullen. En munitie! Voldoende om te oefenen en voldoende om een tijdje de strijd aan te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
In eerste instantie moeten we niet drones of ander materieel bestellen maar zelf gaan ontwikkelen. Er is in Oekraïne niet een schreeuwende behoefte aan drones, maar aan afweer tegen drones (en andere luchtdoelen). De laatste rapporten over Russische drone activiteiten in de Kursk onderschijven dat. In de drone oorlog geld nog sterker dat dominantie in de lucht bepalend is op het slagveld.

Als Europa een geloofwaardige conventionele militaire afschrikking wil opbouwen, zal het drone afweer boven aan de agenda moeten plaatsen. Misschien zijn de tanks van Rusland bijna op, maar ze produceren wel miljoenen drones per jaar en het zal niet lang duren voor ze die dingen hebben voorzien van AI.

We hebben hier ook kennis van AI, radar, geleidingssystemen en drie hoogstaande technische universiteiten.
(Zijn er al bedrijven met vacatures?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jiffy schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:35:
[...]

Als er idd wederom miljarden bijkomen (en daar lijkt het zeer sterk op), en we samen met 25+ anxdere Europese landen massaal van alles en nog wat bestellen, krijgen we misschien ergens na 2030 het bestelde spul binnen.
Tijd om hier licentie-productie van de meest urgente zaken op te zetten. Zelf munitie maken lijkt me een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
downtime schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:53:
[...]

Tijd om hier licentie-productie van de meest urgente zaken op te zetten. Zelf munitie maken lijkt me een no-brainer.
Daar hadden we een mooie fabriek voor, maar die is gesloten. Er is iemand dit al tijden probeert dit weer te starten, maar die loopt tegen regeltjes en protesten aan.
Heb dr laatst nog wat over gelezen, maar kan dat zo 123 niet vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Eerst maar eens zien dat we ruim meer dan 3% BNP gaan uitgeven.
Maar als het gebeurd, tja ga eerst maar eens nadenken over productiefaciliteiten. In het bijzonder dual use faciliteiten die (snel) mobiliseerbaar zijn, maar ook in de civiele sector kunnen opereren. Want zo hou je dit betaalbaar en behoud je draagvlak. Denk alleen al eens aan een forse chipfabriek om al die chips te kunnen maken voor al die raketten en geleide munitietypen die je wil aanschaffen. Kost je zo al een paar miljard. Gelukkig kunnen wij altijd aan de chipmachines komen. :z

Daarnaast zal een aanzienlijk hoeveelheid naar strategische middelen moeten gaan. Niet alleen een fors vrachtwagenpark met tienduizenden extra vrachtwagens die Europees breed aangeschaft moeten worden, platbodems voor op het spoor om eenheden snel mee te kunnen verplaatsen of luchtafweer inclusief die nu echt aankomende lasersystemen. Nee, ga ook maar eens denken aan het grote taboe, kernwapens. Keiharde realiteit is dat die wapens daadwerkelijk afschrikwekkend zijn en een fractie van de mankracht van conventionele troepen kosten. Ze zijn alleen ook enorm kostbaar in onderhoud. Ook hier geld, de faciliteiten zoveel mogelijk dual use maken, dus ook kerncentrales bouwen en verrijking van nucleaire elementen voor zowel energie als kernwapens. Ook zal je het bezit ervan misschien wel breed moeten gaan verspreiden zodat veel Europese landen, elk hun eigen kleine hoeveelheden hebben. Dan weet je namelijk dat de landen niet tegen elkaar uit te spelen zijn. Kan je meteen eens wat doen aan klimaatverandering en je afhankelijkheid van de import van fossiele brandstoffen vanuit (potentieel) vijandige regimes.

En daarnaast zal je ook heel veel moeten investeren in het vervangen van Amerikaanse componenten in veel Europese wapensystemen. Wil je bijvoorbeeld Gripen straaljagers om de F-35 eskaders aan te vullen? Tja andere straalmotor erin (bijvoorbeeld de EJ2000) en heel andere wapenrusting. Zo maak je jezelf ook beduidend minder chantabel door de Amerikanen als je ook forse hoeveelheden echt Europese straaljagers vliegt. Patriot batterijen? Tja, dat gaan SAMP/T lanceersystemen worden en dus Aster. Zag er net bij Nieuwsuur nog wat over van een "expert" dat het tien jaar ontwikkeling ging kosten om Patriot te vervangen. Die moet je dus ook vervangen want we hebben al een vergelijkbaar systeem in Europa. Desnoods pak je de Duits-Italiaanse MEADS radarontwikkeling erbij. Want de Italianen zullen er echt wel voor gezorgd hebben dat Aster raketten daarmee ook gaan werken indien nodig. Maar ook daar, even goed kijken hoeveel Amerikaans erin zit en vervangen. Onze APAR radar heeft bijvoorbeeld hetzelfde probleem.

Uiteindelijk hebben wij ook het probleem dat onze bevolking van militaire leeftijd ook aan het krimpen is. Dat oplossen kost je zo twintig jaar, en je moet eens beginnen met echt betaalbare huizen. Dus eerst even een bankencrisis omdat die zeepbel implodeert. Maar hierdoor ga je moeten denken in termen van extreme mechanisatie en zelfs robotisering om maar mankracht uit te sparen. En ik denk vooral in de achterhoede dat hier veel in geïnvesteerd zal moeten worden.

Maar ook bijvoorbeeld voor een brigade, een echte brigade, dus met organisch ingedeelde artillerie. Tja de standaard nu is 6x3=18 voor een bataljon. Met zoiets als PzH2000 of RCH155 kan je wegkomen met 4x3=12 stukken die meer vuur kunnen leveren. Maar wat nou als je voor 16 of zelfs 20 stukken gaat? Levensduur van een loop zou iets van 4000 EFC zijn. Stel je hebt drie brigades en elk stuk heeft twee reservelopen. Met 3x20=60 stukken en dus 180 lopen, wil je dan dus zeker 720.000 projectielen op voorraad hebben voor drie brigades. Wil je meer of ook extra batterijen buiten de brigades, dan kijk je al snel richting 1.000.000 projectielen op voorraad. Want iedereen schiet elk laatste projectiel af aan het begin van een oorlog. Zo gaat het al een paar honderd jaar en elke keer is iedereen maar verbaast dat ze het doen. Uh duh, natuurlijk schiet je meteen alles wat je hebt om zoveel mogelijk uit te delen aan het begin. Want dan heb je de grootste impact.

Dus ook een strategische voorraad aan kruisraketten en ballistische raketten. Daarnaast mag je tegen Airbus hun civiele satellietfotografie programma vertellen dat ze nu onder quasi militaire controle vallen en prioriteit moeten geven aan militaire observatie en bepaalde dingen niet meer mogen distribueren. Verder mag je ook je geleide wapens omschakelen van GPS naar Galileo en kan je civiele toepassing van dit systeem ook uit het raam gooien en eens goed gaan kijken naar militair exclusieve precieze beperkingen. Oh en dan moet je Airbus nog de capaciteit geven om veel meer vliegtuigen te kunnen maken, want mede door Boeing hun volslagen incompetentie, zit Airbus hun orderboeken overvol. Ondertussen zou het ook helpen als BAE Tempest/GCAP nu echt forse prioriteit krijgt zodat die er echt in 2035 is. Nog een wapen tegen de Amerikanen die gaan klooien met de F-35.

Dan nog voorraden opbouwen aan tanks, IFV's, munitie, munitie en nog meer munitie. Meer fregatten, sensorennetwerk in de Noordzee en Oostzee, forse radardekking, hoofdkwartieren, communicatiemiddelen etc etc.

Alles bij elkaar, het is tijd voor MEGA.
Make Europe Great Again. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:55:
Eerst maar eens zien dat we ruim meer dan 3% BNP gaan uitgeven.

...

Alles bij elkaar, het is tijd voor MEGA.
Make Europe Great Again. :+
Zeker, eerst zien. :)

Maar je bericht is niet echt wat ik bedoelde. Of beter: eigenlijk is het slechts één aspect daarvan, en dan het aspect wat naar mijn idee een op dit moment ondergeschikte rol speelt.

Al die systemen, in de meest brede zin van het woord, die we op basis van véél extra beschikbaar geld mogelijk al op korte termijn, samen met plm 25 andere Europese landen gaan bestellen bij producenten die de komende tijd overal extra productielijnen moeten gaan opzetten op terreinen die ze niet hebben, met machines die er niet zijn, waar moet worden gewerkt met personeel dat er niet is... Als dan over een X periode al dat spul eindelijk geleverd wordt, moet dat vervolgens ook weer worden bemand door mannen en vrouwen bij defensie die er niet zijn, die moeten worden opgeleid door mensen die we niet hebben, op oefenterreinen die nog moeten worden aangekocht en geplaatst op kazernes die nog gebouwd moeten worden. En als dat er allemaal is, moeten onze jongens en meiden in het groen er nog mee om leren gaan.

En nu kom ik eigenlijk tot de kern van waar ik heen wil met deze fase van een topic dat ergens in 2014(!) al is gestart (we've come a loooong way...): ik heb hiervoor een leuke opsomming gegeven van allemaal problemen die we hebben vóór het (reeds bestelde, maar vooral het nog te bestellen) materieel dat we denken nodig te hebben voor een versterkte krijgsmacht, effectief gebruikt kan worden. We hebben in Nederland een maatschappij gebouwd op regels. En die regels zijn een Goed Iets™. Maarrrr... Die regels belemmeren ons ook om te kunnen zeggen: "Fuck it! Die nieuwe kazerne die we nodig hebben komt HIER, en die komt NU!" of "We hebben die productielijn voor munitie/CV90s/Boxers/whatever NU nodig en dit is de meest effectieve locatie. Hier heb je een zak geld voor je woning en we helpen je morgen met verhuizen" (willekeurige voorbeelden, maar you catch my drift). We zijn in Nederland prima in staat om de overheid, desnoods tot aan de Hoge Raad, voor het gerecht te slepen wanneer we het ergens niet mee eens zijn, want NIMBY. En dat is soms irritant, maar in de basis is dat een uiterst waardevolle eigenschap van onze maatschappij: je kunt als individu niet zomaar aan de willekeur van de overheid worden overgeleverd, daar word je tegen beschermd (ok, ok: toeslagenaffaire...)

Als we de normale trajecten doorlopen, zijn we járen verder. We lopen nml aan tegen:
- bouwvergunningen
- bezwaarprocedures
- stikstofregels
- gebrek aan personeel (bouwvakkers en productiepersoneel)
- onteigeningsprocedures
- een overvol elektriciteitsnetwerk
- en nog veel meer...

Hoe moeten we daar mee om gaan? Is de tijd daar om er in noodtempo spoedwetgeving doorheen te jagen om stikstofregels, voor zover deze gerelateerd zijn aan defensieuitgaven, terzijde te schuiven? Idem met bezwaar- en onteigeningsprocedures? Aanbestedingsregels?

Zouden we moeten denken aan het stilleggen van woningbouwprojecten om bouwvakkers en materieel vrij te spelen om een kazerne, wapenfabriek of militair vliegveld te bouwen? Of spelen we het "zuiver", houden we ons aan onze eigen regels en nemen we de gok dat we voldoende tijd hebben?

De urgentie in Europa is hoog, maar hoe ver gaan we op dit pad? Móeten we dit pad überhaupt inzetten?

Kijk, ik heb makkelijk praten: ik woon in een schattig Zuiderzeestadje in de Kop van Noord-Holland, ik ben 50+, ik heb een acceptabel inkomen en een bijna afbetaald huisje. De locatie daarvan is zodanig dat er in de wijde omtrek geen serieuze mogelijkheid is voor defensie om mij lastig te vallen. In het ergste geval zou er een MOB-complex ergens in de regio kunnen komen. Nou, ze gaan maar lekker hun gang. Gráág zelfs, wmb. Maar ik hoef het leger niet (meer) in, ze gaan mijn huis niet onteigenen en ik hoef me dus persoonlijk nergens druk om te maken. De dichtstbijzijnde serieuze mogelijkheden zijn Lelystad, met een eventueel militair vliegveld, en Den Helder. Goh. Nou, dáár zal ik last van hebben... Maar mensen die in Lelystad wonen zullen daar naar verwachting voor een deel héél anders over denken. Zouden we die bezwaren terzijde moeten schuiven voor "the greater good"? Ontnemen we ze bezwaarmogelijkheden?

Ik vind dit uiterst moeilijk. Enerzijds voel ik de enorme urgentie (het opperhoofd van GL/PvdA roept het kabinet op NU aktie te ondernemen voor de versterking van defensie, Godbetert! :+), maar anderzijds werk ik al jaren in de juridische sector en ben dus een "man van de procedures". Dat levert me dus een moreel dilemma van enige omvang op. :|

Ik ben dan ook zéér benieuwd hoe anderen dit zien. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13
@Jiffy ik woon in dat mooie Den helder. Ben van 1971. Zit sinds 1993 bij de KM als militair.
En zwaai gelukkig volgend jaar af met FLO. Dan ben ik net geen 55 jaar !
Defensie wederom opbouwen gaat echt niet lukken in 10 jaar.
Al gooi je er miljarden tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jiffy nood breekt wet. En er mag wel eens wat meer urgentie geuit worden als ik eerlijk ben.

Je kan kiezen, nu Nederlandse vliegtuigen boven je hoofd. Of later Russische of Chinese. You choose.

Denk dat we voor de korte termijn ook zeker met Zuid Korea aan de slag moeten.
Die hebben de productie beter op orde.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
MikeyMan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:17:
@Jiffy nood breekt wet. En er mag wel eens wat meer urgentie geuit worden als ik eerlijk ben.

Je kan kiezen, nu Nederlandse vliegtuigen boven je hoofd. Of later Russische of Chinese. You choose.
Dat waar ene wil is is een weg en overboord met alle regels en al helemaal die stikstof onzin.

Bouwen wat we kunnen, ze de auto industrie maar in genoeg monteurs.
Alleen moet je ze niet minder bieden dan nu het moet lonen om bij defensie te werken en dat heb ik het niet over 200 euro bruto meer.
Want dan komt er geen hond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mektheb Nouja, stikstof onzin. Tis een beetje of je door de kat of de hond gebeten wordt.

Maar dacht dat er inmiddels toch wat toeloop was op de uitkoopregelingen (die de BBB heeft weggegeven, maar dat terzijde :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
MikeyMan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:24:
@Mektheb Nouja, stikstof onzin. Tis een beetje of je door de kat of de hond gebeten wordt.

Maar dacht dat er inmiddels toch wat toeloop was op de uitkoopregelingen (die de BBB heeft weggegeven, maar dat terzijde :) )
Ja dat 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

MikeyMan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:17:
Dat is ook mijn automatische gedachte, maarrrr... ;)

Jij vindt dat, ik vind dat, meerdere mensen in dit topic vinden dat. Echter, hoe dan? Op de "normale" manier defensie zien te herstellen van decennia afbraakbeleid kost 10+ jaar. Die tijd hebben we (imo) niet.

We kunnen in dit topic prachtig roepen "nood breekt wet", maar dat zal alleen gaan wanneer zowel politiek als rechterlijke macht daar (redelijk) eensgezind over zijn en er daadwerkelijk procedures terzijde worden geschoven, en bezwaren van bewoners of mogelijk hele delen van de bevolking worden genegeerd. Doe dat een tijdje en het hele land wordt platgelegd door protesten.

We staan voor een megataak: we kunnen eindeloos miljarden bij wapenfabrieken neerleggen, maar daar schieten we op korte termijn niet serieus mee op. Hoe krijg je Nederland in "oorlogsmodus"? Is het tijd voor noodwetgeving? We hebben de (terechte!) heisa gezien toen Faber er vorig jaar met stoom en kokend water een deportatie- en kampenwet doorheen probeerde te jassen. PVV'ers vonden het idee geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-06 13:33
Jiffy schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:49:

Ik ben dan ook zéér benieuwd hoe anderen dit zien. :)
Tijd om snel te doen waar Nederland mee groot geworden is - een nieuw stukje ijsselmeer inpolderen voor defensie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Jos_V schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:59:
[...]

Tijd om snel te doen waar Nederland mee groot geworden is - een nieuw stukje ijsselmeer inpolderen voor defensie. :+
:D _/-\o_

Ik ben bang dat dat nog veel meer dan 10 jaar gaat kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@Jiffy Ik denk dat het inderdaad tijd wordt voor een spoedwet Defensie waarmee Defensie de mogelijkheid krijgt procedures sneller te laten verlopen. Anders zijn we over 10 jaar nog aan het procederen en praten over de investeringen die moeten gebeuren. Ideaal is het niet en ik ben daar ook geen voorstander van, maar liever dat dan dat wij over een paar jaar spijt hebben dat er niet is doorgepakt.

Om de jaren '80 te quoten: "Liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Waaj schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:30:

Om de jaren '80 te quoten: "Liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken".
De stemmen voor "Ban De Bom" en Hollanditis waren destijds veel krachtiger. En de publieke opinie toen slaagde er uiteindelijk in om de plaatsing van kruisraketten te vertragen tot die uiteindelijk door het IMF verdrag verboden werden. De Sovjet-Unie werd veel minder als een probleem gezien dan de agressieve NAVO.

En dat was in een tijd dat social media niet eens bestond.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Jiffy schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:35:
[...]

Daarom. Je kunt er een klap geld tegenaan gooien,
Laten we wel stellen, zonder geld gebeurt er zeker helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:08:
@Jiffy ik woon in dat mooie Den helder. Ben van 1971. Zit sinds 1993 bij de KM als militair.
En zwaai gelukkig volgend jaar af met FLO. Dan ben ik net geen 55 jaar !
Defensie wederom opbouwen gaat echt niet lukken in 10 jaar.
Al gooi je er miljarden tegenaan.
Mja, onder druk wordt een hoop vloeibaar. We moeten nu ook weer niet doen alsof het onmogelijk is. Met voldoende geld en de komende jaren voldoende (politieke) prioriteit en urgentie kan er echt een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Toch wel lachen eigenlijk. Altijd klagen over de bureaucratie in de EU en dat we het zelf willen doen. De EU neemt in 1 avond een besluit hierover, incl bypassen van gangbare manieren van werken door Hongarije te negeren, en in NL rollebollen de coalitiepartijen over elkaar terwijl er oorlog om de hoek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:51:
[...]

De stemmen voor "Ban De Bom" en Hollanditis waren destijds veel krachtiger. En de publieke opinie toen slaagde er uiteindelijk in om de plaatsing van kruisraketten te vertragen tot die uiteindelijk door het IMF verdrag verboden werden. De Sovjet-Unie werd veel minder als een probleem gezien dan de agressieve NAVO.

En dat was in een tijd dat social media niet eens bestond.
Ik ken de uitkomst, maar in de huidige tijd waarin oneliners meer impact maken dan goed onderbouwde uiteenzettingen kan het nuttig zijn om zelf ook terug te grijpen naar krachtige oneliners die in één keer je punt duidelijk maken. Wie weet, misschien is de uitkomst van de discussie deze keer omgedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Frame164 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:08:
Toch wel lachen eigenlijk. Altijd klagen over de bureaucratie in de EU en dat we het zelf willen doen. De EU neemt in 1 avond een besluit hierover, incl bypassen van gangbare manieren van werken door Hongarije te negeren, en in NL rollebollen de coalitiepartijen over elkaar terwijl er oorlog om de hoek is.
Absoluut. Als er nu nog iemand zeikt over het gebrek aan besluitvaardigheid van de EU, tja... :X

De EU is de beste uitvinding sinds het gesneden brood. Het werkt dodelijk traag, het maakt rare regeltjes en is een bureaucratische Moloch, in de gedachten van veel mensen. En daar zit zéker een kern van waarheid in. Tót het moment dat de urgentie daadwerkelijk gevoeld wordt, dan zien we een mammoettanker ineens sneller accelereren dan een F1-auto...

Polen geeft trouwens óók extra gas: Tusk wil militaire training voor álle Poolse mannen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 08-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Niet op reageren.

Toch even reageren :
Er worden hier ideeën opgegooit, wat 100 punten is, maar denk daarbij ook even of het WEL HAALBAAR is, wat de kosten er van zijn, en of het politiek te verkopen is.

Bv ballistische raketten :
1) Dit krijg je van ze nooit never niet politiek verkocht.
2) we hebben er geen ruimte voor
3) we hebben er de kennis niet voor dus worden we (weer) afhankelijk van amerika (waar we juist vanaf willen) of frankrijk (moet je maar van afhankelijk willen zijn maar da's mijn mening)

AWACS toestellen :
1) Een AWACS toestel ALLEEN voor Nederland, die kosten kunnen we niet dragen : dan kan je meteen een aantal eenheden platgooien.
AWACS toestel(len) samen met GE, UK, en FR : ja
Net als lucht transport capaciteit : "snelst" en "makkelijkst" om dit in samenwerking met GE te doen.

Tevens zit Nederland vast aan NATO standaarden waar we aan MOETEN voldoen, we (Nederland) kunnen niet even zeggen van we maken er zelf wel iets van omdat dat dus de intigratie met bijvoorbeeld GE, UK, NO etc (<- lees samenwerking capaciteiten) om zeep helpt.

En ter verbetering :
Een artillerie batterij met PZh's heeft momenteel deze samenstelling :
3 pelotons met 4 stukken,. 1 peloton met 3 stukken en 1 stuk op batterij niveau voor opleiding/training

Het word :
4 pelotons met 4 stukken per peloton en 1 op afdelings niveau als opleiding/trainings middel.

Mortieren :
120 mm is 4 stuks per peloton, maar gaan op termijn vervangen worden en direct ondergebracht bij de brigade's (mech en licht)
81mm is 3 stukken per peloton, valt direct onder het bataljon (AMB en Korps Mar) en blijft ook zo.

Defensie breed lopen we nou tegen 3 erg grote obstakels op :
1) Te weinig personeel
2) Voor sommige onderdelen het totaal verlies aan kennis die er was door de bezuinigingen van 2008 -> 2015, die we NU dus wel echt nodig hebben. (bv mijn oude tak van sport Cavalerie)
3) Materiaal voor wel, ALLES

Het materiaal is idd wel te krijgen, alleen gaat dit jaren duren omdat je niet even een fabriek omzet van upgrade naar productie, of een hele nieuwe fabriek uit de grond stampt.

En vervolgens heb je het materiaal , op termijn, en loop je hard tegen punt 1 en 2 aan wat ik hierboven heb gezet.

De enigste mogelijkheid die Nederland nu heeft, om snel, op hele korte termijn (lees binnen 5 jaar) een vuist te kunnen maken is nog meer gaan samenwerken, en intrigeren op alle niveau's, met andere landen (GE, UK, NO, DE.

[ Voor 200% gewijzigd door dierkx36 op 08-03-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Ruimte is er genoeg, dat is een kwestie van keuzes. Meer dan de helft van Nederland wordt voor landbouw gebruikt. Voor onszelf is een fractie daarvan voldoende.

En iets niet doen omdat je nu de kennis niet hebt is geen valide reden. Dan zouden we ook onze IT niet terug kunnen halen van US cloud providers, daarvoor hebben we ook niet genoeg ITers met de juiste kennis. Dingen kan je leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Frame164 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:31:
Ruimte is er genoeg, dat is een kwestie van keuzes. Meer dan de helft van Nederland wordt voor landbouw gebruikt. Voor onszelf is een fractie daarvan voldoende.

En iets niet doen omdat je nu de kennis niet hebt is geen valide reden. Dan zouden we ook onze IT niet terug kunnen halen van US cloud providers, daarvoor hebben we ook niet genoeg ITers met de juiste kennis. Dingen kan je leren.
Ja, je kunt iets leren klopt.
Alleen hoelang denk je dat dit gaat duren, en nog belangerijker, of we die tijd wel hebben ?

Ik zal je het antwoord geven :
Lang en niet.

En ja ruimte is er :
Alleen niemand wilt een kazerne, of basis, dicht bij z'n achtertuin.
Kijk maar naar het momenteel proberen terug kopen van oude kazerne's, op hoeveel kritiek dit stuit van omwonenden.

[ Voor 13% gewijzigd door dierkx36 op 08-03-2025 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

dierkx36 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 01:33:
Niet op reageren.

Toch even reageren :
Dank! :)
Er worden hier ideeën opgegooit, wat 100 punten is, maar denk daarbij ook even of het WEL HAALBAAR is, wat de kosten er van zijn, en of het politiek te verkopen is.
Dát is nou juist waarom ik zeer recent weer een epistel in dit topic heb gedumpt: hóe dan? Ik hoor gráág van de beroeps die dit topic ook af en toe frequenteren hoe zij een opschaling van defensie zien. Ja, ¨meer van alles¨. Dat wordt al vanaf dag 1 in dit topic geroepen. En dat móet ook. Maar zoals ik zelf al herhaaldelijk heb aangegeven: dat kost tijd. En tijd blijken we nu eigenlijk nauwelijks nog te hebben. Elke vorm van versterking op korte termijn is daarom meegenomen.

Hoe zetten we dat in Nederland op? Ja, er moet méér besteld worden. Sommige bestellingen zullen nog jaren op zich laten wachten voor er geleverd kan worden, andere stappen werpen hopelijk op kortere termijn vruchten af.

Nederland (en de rest van Europa) komt na talloze waarschuwingen uit een jarenlange winterslaap. Hoe schalen we het meest effectief op? Ik wéét dat we niet binnen een jaar ineens een landmacht van 10+ pantserbrigades kunnen hebben, of 20 squadrons F-35s, of 30 fregatten.

Maar wat is haalbaar op termijn van 1 jaar? En vervolgens 2, 3 en 4 jaar? Wat levert binnen nu en een paar jaar het meest op, zonder ons te verliezen in ¨de ideale krijgsmacht¨. Er is geen tijd meer voor dromen over "ideaal¨.

Dus heren (en dames?) beroeps: het tij in de maatschappij is eindelijk gekeerd ten jullie faveure. Er is de laatste paar jaar het eea aan reparaties in gang gezet, maar da's duidelijk veel te weinig en duurt veel te lang. Hoe nu verder? Wat zijn in jouw optiek de stappen die gezet kunnen en moeten worden? Hoe bereiken we dat? Hoe komen we aan de benodigde extra mensen, de extra opleidingscapaciteit, de extra ruimte?
dierkx36 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:41:
[...]
Ja, je kunt iets leren klopt.
Alleen hoelang denk je dat dit gaat duren, en nog belangerijker, of we die tijd wel hebben ?

Ik zal je het antwoord geven :
Lang en niet.

En ja ruimte is er :
Alleen niemand wilt een kazerne, of basis, dicht bij z'n achtertuin.
Kijk maar naar het momenteel proberen terug kopen van oude kazerne's, op hoeveel kritiek dit stuit van omwonenden.
Dat bedoel ik. Hoe gaan we dit oplossen? We kunnen binnen de EU wel zeggen: ¨800 miljard naar defensiie¨, maar als in Nederland elke nukubu (excusez les mots) luid NIMBY-roepend in z'n tuin gaat staan, zijn we nog steeds jaren verder voor de eerste schop de grond in gaat, of dat nu voor een kazerne, oefenterrein of wapenfabriek is.

Ik denk dan ¨fuck kritiek, desperate times, enzo". Maar dat is een reactie uit de onderbuik, die alleen nog maar meer maatschappelijke weerstand en geblokkeerde snelwegen zal oproepen, vermoed ik zo.

Oftewel: hoe pakken we dit aan? Wat kan defensie zelf doen, wat kunnen daarbuiten doen? Welke stappen moet onze maatschappij gaan zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door Jiffy op 08-03-2025 10:59 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste