Dan gaan we dit maar eens uit elkaar trekken.
Wat is de KLu? Is het de staf? Zo ja wie binnen die staf? Operationeel? Materieel? Wie officieren binnen deze groepen vinden dit? Zijn ze het wel eens binnen een groep? Hoe zit het met de politieke bovenlaag of de ambtelijke laag van het Ministerie van Defensie ertussen? Wat zijn daar de meningen? Kunnen we ook nog een laag of twee omlaag gaan naar eskaders. Wat vinden de piloten nu eigenlijk? Als er namelijk een groep is die een genuanceerd beeld zal willen vormen van hun materiaal, dan zijn het die wel. Immers kan hun leven er letterlijk vanaf hangen. En wat dacht je van het onderhoudspersoneel die geen specificaties zien, maar onderhoudsvereisten. Hoe makkelijk is het toestel te onderhouden? Hoeveel uren kost regulier onderhoud? Kan je makkelijk bij onderdelen? Gaan zaken relatief snel kapot? Wat is het ratio vlieguren vs. uren in onderhoud. Dat lijken me toch wel afdoende vragen om te stellen om duidelijk te maken dat er niet een KLu is.
Je zal ook geen enkele echt serieuze piloot die ook de vrijheid heeft om te zeggen wat die wil, de F35 of welk toestel dan ook maar de hemel in zien prijzen. Er zijn altijd plus en minpunten. De F35 heeft twee duidelijke pluspunten aan te wijzen. Zeer lage radar detecteerbaarheid en een zeer uitgebreide sensorenuitrusting. Nu is informatie een wapen, zeker in moderne oorlogvoering en de mogelijkheid om dit uit te buiten met een eerste aanvalsmogelijkheid. Immers is een eerste mogelijkheid met moderne wapens, vaak al beslissend.
Staat tegenover dat de beschikbare wapenuitrusting in een laagdetectieconfiguratie, bijzonder laag is voor een toestel van dit formaat. Het toestel is ook vrij langzaam te noemen en kan moeilijk getypeerd worden als een goede energiejager. In tegenstelling tot wat mensen namelijk vaak denken, is energie al decennia doorslaggevend in veel luchtgevechten en niet wendbaarheid. Het waren waarschijnlijk de Duitsers met de BF/ME109 die zich dit als eerste besefte. Een toestel dat sneller kan klimmen of weg kan vliegen, kan gevechten immers dicteren. Er is een reden dat eigenlijk elke serieuze luchtoverwicht jager, twee motoren heeft.
Komt nog eens bij dat de radar verhullende eigenschappen eigenlijk alleen werken tegen X band radarsystemen. Nu zijn dit de vuurleidingsradarsystemen, maar een goede zoekradar in de L band, tja die heeft weinig problemen om een F35 te detecteren. Dergelijke systemen zijn gebonden aan de grond of een schip, maar ze maken de aanval van gronddoelen of schepen wel complexer. Het is geen vuurleidingsradar, maar kan wel onderdeel zijn van een vuuroplossing. Natuurlijk kan je hier weer verstorende maatregelen op proberen toe te passen, maar daar zijn ook weer antwoorden op. Dan is er ook nog IRST. Gevoelig voor weersomstandigheden, maar in goede condities uitermate geschikt als vuurleiding
En zo zie je al dat het niet zo simpel is. De F35 kan heel gevaarlijk zijn, daar twijfel ik echt niet over. Het is alleen geen wonderwapen. Wonderwapens bestaan niet en het is niet mijn schuld dat men het nodig acht om de F35 zo te propageren naar de bevolking.
Maar ik als militair historicus benader het vraagstuk ook op mijn eigen manier. De discipline heeft een serieuze zwakte in tactisch begrip door een gebrek aan onderzoek en de enorme problemen die hieraan hangen qua onderzoek. Alleen de vraag of geschreven doctrine uitgevoerd word in het veld is al een behoorlijk heet hangijzer. Dus ik ben eigenlijk ook niet bijzonder geïnteresseerd in tactische capaciteiten.
Nee, ik benader het liever vanuit het oogpunt van operationele inzetbaarheid en een breder strategisch kader. Dat is een veel makkelijkere methodiek omdat het globaler is en uiteindelijk in de regel ook doorslaggevender kan zijn. Moderne oorlogvoering is uiteindelijk ook een kwestie van meer en beter spul tegen het probleem aangooien. Natuurlijk moet je de mensen hebben die om kunnen gaan met dit materieel en er goed gebruik van kunnen maken, maar met twee op papier gelijkwaardig getrainde eenheden met vergelijkbare doctrine, zou ik gokken op degene met het betere spul.
Ook kijk ik juist naar operationele inzetbaarheid. Immers moet je wel komen opdagen om een gevecht te winnen en als je met meer komt aanzetten, nou laten we zeggen dat een eerlijk gevecht voor sukkels is. En daar zit mijn grootse zorg en kritiekpunt over de F35 ook. De getallen die rondgaan over de kosten per vlieguur en de tijd die gestoken moet worden voor een vlieguur, zijn niet erg bemoedigend. Dat is niet alleen een hindernis in oorlog, maar ook in vredestijd. We hebben nu al de situatie dat veel KLu piloten eigenlijk te weinig vlieguren maken. Die situatie kan zomaar erger worden met de F35. Dat is waarom ik zelf een voorkeur zou hebben voor de Grippen of zelfs een nieuwe F16 die je zoveel mogelijk F35 systemen geeft als mogelijkerwijs in dat kleinere frame geplaatst kunnen worden.
Dan nog de vraag waarom de F35? Nou, dit soort besluiten kunnen zuiver op militaire gronden worden genomen, maar ik hoop toch echt dat je niet geloofd dat hier ook sprake van was? De F35 is altijd verkocht als economisch instrument en daar lag vaak de nadruk op. Voor zover je de KLu kan versimpelen tot een orgaan, zal de F35 waarschijnlijk ook de veiligste keuze zijn geweest. Je weet immers dat je aansluit bij een enorme productie en de meeste wapensystemen wel goedgekeurd zullen worden voor de F35. Wat ook wel eens meegespeeld kan hebben is de pertinente weigering van de Nederlandse politiek om visie uit te stralen en dat geld dubbel zo voor defensie. In een onduidelijk kader is het begrijpelijk om te kiezen voor de optie die op papier het meeste kan. De F35 kan waarschijnlijk meer dan welke andere optie dan ook. Dat is ook niet wat ik betwist. Ik betwist of de F35 de beste aansluiting zal vinden op de gestelde doelstellingen, mocht er toch ooit overgegaan worden tot zelfs de meest basale visie in Den Haag. Binnen het kader van kosten afgezet tegen capaciteiten, vermoed ik namelijk dat een F16 block 70/72 namelijk een aanzienlijk aantal capaciteiten zou kunnen verrichten die de F35 nu zal moeten doen. Voordeel zou zijn dat je beduidend meer block 70/72 kan kopen en opereren voor hetzelfde budget.
Maar de keuze is gemaakt dus dit is verder ook zinloos.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.