Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tuinïnen
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:19

tuinïnen

Livestrong

Ik vind de Walrussen overigens geweldige bootjes. Kunnen zich goed onderscheiden in de Noordzee en Middellandse-Zee en dat is toch wel een spannend gebied. Beginnen wat te dateren en er komt inderdaad de onderhoud/update aan binnenkort, maar ben blij om te horen dat er mogelijk toch weer geïnvesteerd wordt in nieuwe kwaliteitsonderzeeërs.

Eventus stultorum magister

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:31

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Belangrijkste is met de bouw van de nieuwe dat we onze eigen kennis gebruiken. Maar helaas is die weg aan het gaan, de kennis is er maar voornamelijk bij de 'oude garde'.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koekenbak
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 11-07-2017
quote:
tuinïnen schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:50:
Ik vind de Walrussen overigens geweldige bootjes. Kunnen zich goed onderscheiden in de Noordzee en Middellandse-Zee en dat is toch wel een spannend gebied. Beginnen wat te dateren en er komt inderdaad de onderhoud/update aan binnenkort, maar ben blij om te horen dat er mogelijk toch weer geïnvesteerd wordt in nieuwe kwaliteitsonderzeeërs.
Natuurlijk een goede zaak mochten ze(de nieuwe boten) er uiteindelijk komen,want in dat tempo gaat 't ongeveer,tergend langzaam. :(
Nadat er een aantal broodnodige investeringen steeds maar zijn uitgesteld,zoals al die nieuwe schepen die nodig zijn ter vervanging van de oude(23 geloof ik in de komende jaren)is er dus een "boeggolf" aan vervangingen gecreeert door dit uitstelgedrag,en dit dan alleen nog maar voor de KM,er zijn tevens investeringen nodig voor de KL en KLu,al die dingen maakt dat er gewoon geen geld genoeg is voor al die projecten,eigenlijk te belachelijk voor woorden als je weet hoe rijk Nederland is. 8)7
Het "grondprobleem"in deze is(uitstellen van investeringen)dat Nederland,zoals al vaker gezegd,de "voor een dubbeltje op de eerste rang"mentaliteit op nahoud. :-(
Als ik een aantal dingen mag opnoemen die er eigenlijk moeten komen,over de gehele linie:
-Uitbreiding van 't aantal subs,van 4 naar 6
-Uitbreiding van de vMFF(vervanger M-Klasse)van 2 terug naar 4 of zelfs 6
-Extra bevoorradingsschip
-Het terug aanleggen van genoeg voorraden voor zowel munitie als reserveonderdelen,over de hele lijn.
-Nieuwe kanonnen op de LCF's,want deze zijn "op"(zijn al 2e handsies uit Canada 8)7 )
-Uitbreiding van 't aantal F-35(idd in mijn ogen ook een veel te duur vliegtuig,wat al voor een verdringingseffect heeft gezorgd,,maar de keuze is gemaakt en we moeten verder)
-Een vervanger voor de Cougars,misschien Carracals?
-Uitbreiding van 't aantal NH-90
-Stationeer de "Badkuipen"(Hollands)in de West bij de Kustwacht(oftewel uit de KM)
-Terug tanks bij de KL,deze zijn de spreekwoordelijke "hamer" en broodnodig(eventueel in de toekomst de Leo-3 aanschaffen en dit in een groot genoeg aantal)
-Upgrading van de Patriots
-Genoeg nieuwe helmen voor iedereen 1)
-uitbreiding personeel,denk aan onderhoud,Logistiek,etc
-Terug aan aantal MPA-vliegtuigen(De Orions hebben we aan Duitsland verkocht)en dan denk ik niet aan de P-8A Poseidon,want eveneens schrikbarend duur,maar meer aan een Swordfish(die bijna hetzelfde kan voor de helft van de prijs)
-Eindelijk eens fatsoenlijk oplossen van 't AOW -gat en de WUL.
-En zo kan ik nog wel effe doorgaan,'t is idd geen rooskleurig plaatje en er is dus veel te hard gesnoeid dit om de achterban te "pleasen"van de desbetreffende partijen,en daarbij de grondwet gewoon aan de kant geschoven(bescherming eigen grondgebied)eigenlijk Godsgeklaagd voor een land als Nederland(met haar financiele mogelijkheden)
Nogmaals ik praat niet over een giga leger(in totaal)wel een modern en adequaat uit gerust leger. ;)

koekenbak wijzigde deze reactie 05-07-2017 10:55 (3%)

tsjoeke tsjoeke tuut tuut

• Lanithro
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15-03 19:23
quote:
koekenbak schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:26:
[...]

Zouden ze kunnen doen. >:)

Voor 't opsporen/afluisteren/tracken van piraten(anti-piraterij operatie Somalie,Ocean Shield)zijn ze al gebruikt. 8)
Ook voor het bevrijden van gegijzelde schepen. Ze zijn toentertijd veelvuldig ingezet om de inderdaad de piraten in de gaten te houden.

Yavu Steam Profile Lanithro

• koekenbak
quote:
thijsco19 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:30:
Belangrijkste is met de bouw van de nieuwe dat we onze eigen kennis gebruiken. Maar helaas is die weg aan het gaan, de kennis is er maar voornamelijk bij de 'oude garde'.
De kennis om ze te ontwikkelen/tekenen is er nog wel hoor(NEVESBU,bijv e.a.)maar de kennis om ze te bouwen,en dan vooral de "drukhuid"is er idd bijna niet meer,buiten 't feit dat wij niet meer over de nodige "hard-ware"beschikken(persen bijv.)om dit te kunnen doen,de rest van de bouw zal denk ik nog wel gaan. ;)

Daarom ook dat indien er voor de Saab/Damen combo gekozen wordt(die volgens mij de meeste kans maakt op dit projekt)zal Saab Kockums(want dat is de werf)de Drukhuid voor haar rekening nemen,waarna deze in delen vervoerd zal worden naar Nederland om aldaar af gebouwd te worden door Damen,wat ook al een hele leercurve zal zijn voor Damen,maar die willen dit ontzettend graag,over 't bouwen van oppervlakteschepen hoef je deze jongens niks meer te leren,absolute wereldtop als 't gaat om kwaliteit,op tijd en volgens budget te bouwen en daarbij vaak voor innovatieve ontwerpen zorgend(ja ik ben fan : en niet alleen ik hoor ook verschillende Marines over de hele wereld kopen graag Damen produkten) ),echter 't sub gedeelte hebben ze niet meer gedaan sinds '39 geloof ik en deze "topsport"(bouwen van subs,want dat is 't)willen ze graag weer onder de knie krijgen.

ps laat duidelijk zijn dat ik niet werk bij of voor Damen,noch dat ik er aandelen van heb >:) ,vind gewoon dat ze ontzettend mooi spul bouwen.(wat kwalitatief en qua capabillities zeker mee kan,sterker nog bijna altijd tot de top behoord, met de klasses,in vergelijkende segmenten,van over de hele wereld en dit dan ook nog eens(meestal)voor veel minder knuiten.)Laat duidelijk zijn,qua bouwen van schepen zitten wij,Nederland,bij de absolute wereld top,geld trouwens tevens voor een aantal andere sectoren(radar,cyber,etc)

koekenbak wijzigde deze reactie 05-07-2017 12:54 (18%)

• repeP
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21-03 18:15
quote:
koekenbak schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:48:
[...]

Natuurlijk een goede zaak mochten ze(de nieuwe boten) er uiteindelijk komen,want in dat tempo gaat 't ongeveer,tergend langzaam. :(
Nadat er een aantal broodnodige investeringen steeds maar zijn uitgesteld,zoals al die nieuwe schepen die nodig zijn ter vervanging van de oude(23 geloof ik in de komende jaren)is er dus een "boeggolf" aan vervangingen gecreeert door dit uitstelgedrag,en dit dan alleen nog maar voor de KM,er zijn tevens investeringen nodig voor de KL en KLu,al die dingen maakt dat er gewoon geen geld genoeg is voor al die projecten,eigenlijk te belachelijk voor woorden als je weet hoe rijk Nederland is. 8)7
Het "grondprobleem"in deze is(uitstellen van investeringen)dat Nederland,zoals al vaker gezegd,de "voor een dubbeltje op de eerste rang"mentaliteit op nahoud. :-(
Als ik een aantal dingen mag opnoemen die er eigenlijk moeten komen,over de gehele linie:
-Uitbreiding van 't aantal subs,van 4 naar 6
-Uitbreiding van de vMFF(vervanger M-Klasse)van 2 terug naar 4 of zelfs 6
-Extra bevoorradingsschip
-Het terug aanleggen van genoeg voorraden voor zowel munitie als reserveonderdelen,over de hele lijn.
-Nieuwe kanonnen op de LCF's,want deze zijn "op"(zijn al 2e handsies uit Canada 8)7 )
-Uitbreiding van 't aantal F-35(idd in mijn ogen ook een veel te duur vliegtuig,wat al voor een verdringingseffect heeft gezorgd,,maar de keuze is gemaakt en we moeten verder)
-Een vervanger voor de Cougars,misschien Carracals?
-Uitbreiding van 't aantal NH-90
-Stationeer de "Badkuipen"(Hollands)in de West bij de Kustwacht(oftewel uit de KM)
-Terug tanks bij de KL,deze zijn de spreekwoordelijke "hamer" en broodnodig(eventueel in de toekomst de Leo-3 aanschaffen en dit in een groot genoeg aantal)
-Upgrading van de Patriots
-Genoeg nieuwe helmen voor iedereen 1)
-uitbreiding personeel,denk aan onderhoud,Logistiek,etc
-Terug aan aantal MPA-vliegtuigen(De Orions hebben we aan Duitsland verkocht)en dan denk ik niet aan de P-8A Poseidon,want eveneens schrikbarend duur,maar meer aan een Swordfish(die bijna hetzelfde kan voor de helft van de prijs)
-Eindelijk eens fatsoenlijk oplossen van 't AOW -gat en de WUL.
-En zo kan ik nog wel effe doorgaan,'t is idd geen rooskleurig plaatje en er is dus veel te hard gesnoeid dit om de achterban te "pleasen"van de desbetreffende partijen,en daarbij de grondwet gewoon aan de kant geschoven(bescherming eigen grondgebied)eigenlijk Godsgeklaagd voor een land als Nederland(met haar financiele mogelijkheden)
Nogmaals ik praat niet over een giga leger(in totaal)wel een modern en adequaat uit gerust leger. ;)
Mail dit aan Hennis-Plasschaert en zij valt pardoes van haar stoel. :Y

Heb bepaald niet voldoende zicht op het hoe en wat om te kunnen inschatten in welke hoedanigheid de nieuw te bouwen onderzeeboten toekomstbestendig zullen zijn.

De Fransen zijn bezig met de nieuwe onderzeeboten voor Australië, de Duitsers gaan de nieuwe onderzeeboten voor Israël leveren. Beiden zullen naar verwachting tal van mogelijkheden herbergen voor een diversiteit aan wapensystemen, o.a. ook raketten.

Moet Nederland wellicht ook gaan denken aan dergelijke multipurpose inzetbare subs?

• koekenbak
quote:
repeP schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:04:
[...]

Mail dit aan Hennis-Plasschaert en zij valt pardoes van haar stoel. :Y

Heb bepaald niet voldoende zicht op het hoe en wat om te kunnen inschatten in welke hoedanigheid de nieuw te bouwen onderzeeboten toekomstbestendig zullen zijn.

De Fransen zijn bezig met de nieuwe onderzeeboten voor Australië, de Duitsers gaan de nieuwe onderzeeboten voor Israël leveren. Beiden zullen naar verwachting tal van mogelijkheden herbergen voor een diversiteit aan wapensystemen, o.a. ook raketten.

Moet Nederland wellicht ook gaan denken aan dergelijke multipurpose inzetbare subs?
Ten 1e denk ik dat Jeanine dit donders goed weet,dat dit allemaal nodig is(er zijn nog wel een aantal zaken),probleem is echter dat er ten 1e niet genoeg geld bij is gekomen(al hoewel bijgekomen is een te goed woord is,er gaat minder af,pas vanaf het moment dat we op nul zitten,besparingen,en er komt geld bij kunnen we pas spreken over extra geld,dit terzijde.)ten 2e denk ik ook(mijn gedachte)dat ze(helaas)niet hard genoeg op de tafel heeft geklopt om veel meer geld los te krijgen,nu is 't echter wel zo dat ze afhankelijk is van EZ.(en die hebben haar ook niet echt geholpen,als ik me zo mag uitdrukken.

Dan het toekomstig bestendig zijn van de nieuwe(te bestellen) subs,dit kun je doen door ze de ruimte te geven(groot genoeg te maken,en al bepaalde dingen te voorzien,in te bouwen)om eventuele nieuwe ontwikkelingen op gebied van,motoren,batterijen,wapens,optronische systemen,etc gemakkelijk inpasbaar te maken in je boot(niet altijd eenvoudig,want wie weet hoever we over 10 jaar staan)Tevens is 't volgens mij zo dat tenminste de komende 30 jaar de bemande sub een zeer belangrijk wapensysteem blijft,maar dat ben ik. ;)

Dan de mogelijkheden,zoals je aanhaalt,Australie gaat voor de Short-Fin Barracuda(een Frans ontwerp)wat eigenlijk een conventionele,nucleaire sub gaat worden,als je me nog kunt volgen. :P Dwz dat 't ontwerp sterk is gebasseerd op de Barracuda een nucleaire boot met dus een conventionele aandrijving(wel pump-jet),die gewoon te groot is voor wat Nederland wil.

5300 ton submerged,veels te groot dus.Filmpje Barracuda:

YouTube: DCNS: Barracuda Nuclear Attack Submarine

De Short-Fin(Australische keuze)gaat even groot zijn,5300 ton dus onder water(submerged)

Beter voor ons,zou de SMX-3000,ook van DCNS(geloof ik zijn),maar is ook nog een "papieren"boot

Dan de 2e die je aan haalt als mogelijkheid:Ze Germans >:)

Ik ga 't je nog sterker vertellen,ze werken samen met de Noren aan de 212NG,dit zou een meer wereldwijd inzetbare boot moeten worden(moet ik nog zien gebeuren),maar volgens mij nog altijd niet op Walrus nivo.Dus dat gaat 'm ook niet worden.Een mogelijkheid was de 216 geweest.(voor ons)

De Walrus is eigenlijk al multi purpose,afzetten special forces,inlichtingen inwinnen en verwerken,torpedo's,mijnen,evt harpoon raketten(nooit gebruikt),groot bereik,etc,dus met deze ervaring gaat 't idd een multi "tool"worden daar kun je vanuit gaan. ;)

Hier trouwens een artikel over wat wij(als Nederland)nog wel en niet kunnen,daarin zul je ook een paar zaken die ik gezegd heb bevestigd zien worden(ook ik heb dat niet zelf bedacht,maar veel geluisterd en gelezen. ;)

http://www.maritiemnederl...2316#.WV1PW5hclit.twitter

koekenbak wijzigde deze reactie 06-07-2017 01:40 (4%)

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ondertussen een half jaar geen training meer bij het KCT, want gevaarlijke omstandigheden.
http://nos.nl/artikel/218...efeningen-stilgelegd.html

Gaat lekker zo. O-)

Behalve dat dit onnodig overtrokken lijkt, vraag ik me ook echt af waarom? Ik mag toch hopen dat er binnen het KCT afdoende expertise is om dergelijke problemen te identificeren en snel op te lossen.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 13-07-2017 17:23 (49%)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
quote:
DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:21:

Behalve dat dit onnodig overtrokken lijkt, vraag ik me ook echt af waarom? Ik mag toch hopen dat er binnen het KCT afdoende expertise is om dergelijke problemen te identificeren en snel op te lossen.
Laat me een gok doen: Geen geld om de problemen op te lossen. Daar krijgen ze van defensie ook geen extra geld voor. Dus het moet ergens anders vandaan komen. Dus worden (dure) oefeningen enkele maanden gestopt om op die manier geld vrij te maken.

Volgens mij is financiering het grote probleem van defensie. Dus lijkt het me voor de hand liggen dat financiering ook hier het echte probleem is.

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02:37

Fiber

Beaches are for storming.

Terwijl het KCT mij nou niet het duurste onderdeel van het Nederlandse leger lijkt... Als dat al niet lukt...

Toch hopen dat met de CU in de komende regering het budget drastisch omhoog gaat.

Fiber wijzigde deze reactie 13-07-2017 19:55 (28%)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Fiber schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:53:
Terwijl het KCT mij nou niet het duurste onderdeel van het Nederlandse leger lijkt... Als dat al niet lukt...

Toch hopen dat met de CU in de komende regering het budget drastisch omhoog gaat.
Per man zal het wel een zeer duur onderdeel zijn. Die moeten constant trainen, en ook onder bijzondere toestanden. Denk aan de sneeuw in Noorwegen, of een woestijngebied, jungle, naar de VS, in de onderzeeboten, inzet wereldwijd waar we niks over horen. Heb je ook nog speciaal materieel dat ze gebruiken, meerdere vuurwapens per soldaat, afhankelijk van de missie etc.

Dat dit wel even een paar maanden niet kan is volslagen onzin.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Fiber

Fiber

quote:
DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:10:
[...]

Per man zal het wel een zeer duur onderdeel zijn. Die moeten constant trainen, en ook onder bijzondere toestanden. Denk aan de sneeuw in Noorwegen, of een woestijngebied, jungle, naar de VS, in de onderzeeboten, inzet wereldwijd waar we niks over horen. Heb je ook nog speciaal materieel dat ze gebruiken, meerdere vuurwapens per soldaat, afhankelijk van de missie etc.

Dat dit wel even een paar maanden niet kan is volslagen onzin.
Natuurlijk is het KCT niet goedkoop, maar die kosten vallen toch in het niet vergeleken met de Luchtmacht met hun JSF's en andere vliegtuigen, de Marine met hun schepen en sub's en de Landmacht met hun tanks... (Die ze natuurlijk zouden moeten hebben...)

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:09

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

De uitgelekte mail is van het OTCSO, oftewel het Opleidings- en TrainingsCentrum Speciale Operaties. Die verzorgen met name de basis- en voortgezetten commando-opleidingen. De eenheidstrainingen liggen niet stil, voor zover ik nu kan zien.

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
downtime schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:18:
Laat me een gok doen: Geen geld om de problemen op te lossen. Daar krijgen ze van defensie ook geen extra geld voor. Dus het moet ergens anders vandaan komen. Dus worden (dure) oefeningen enkele maanden gestopt om op die manier geld vrij te maken.
quote:
Ook noemt hij de "zeer slechte materiaalsituatie" als reden voor het stopzetten van trainingen.
Dat is natuurlijk een financieel probleem. Anders hadden we wel een artikel gehad over de aankoop van nieuw materiaal.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Ed_L schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:17:
De uitgelekte mail is van het OTCSO, oftewel het Opleidings- en TrainingsCentrum Speciale Operaties. Die verzorgen met name de basis- en voortgezetten commando-opleidingen. De eenheidstrainingen liggen niet stil, voor zover ik nu kan zien.
Dat mag ik wel hopen ja, hoewel er kennelijk ook sprake was van het stilleggen van de schietbaan...
Maar wat een armoede is dit, zelfs als het beperkt blijft tot een tijdelijke opleidingsstop van nieuwe KCT leden. :/

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:23
quote:
DaniëlWW2 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:21:
Gezien de aard van het incident kan je je dat afvragen. Dat is een grote clusterfuck, niet een ongelukje waarbij een dode te betreuren viel.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Wat er feitelijk uit het stilleggen van de opleidingen blijkt is dat C-OTCSO aangeeft geen capaciteit te hebben om de aanpassingen door te voeren die uit dit incident noodzakelijk blijken te zijn. Er moeten syllabi herschreven worden, instructiemiddelen aangepast, etc. Normaalgesproken heb je een opleidingsstaf die het herschrijven van de documentatie (en alle onderzoek e.d. die hierbij komt kijken) voor je uitvoert terwijl de instructeurs hun lichtingen gewoon draaien. De instructeurs worden hier wel bij betrokken, maar niet primair mee belast.
C-OTCSO heeft die capaciteit blijkbaar niet ter beschikking en legt dus de dagelijkse instructie neer, om de vrijgekomen instructeurs in te zetten op het herzien van de leerplannen.

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Ik ben nooit echt fan geweest van de Boxer, maar dit is wel een leuk stukje techniek:

• wontcachme
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 00:34

wontcachme

You catch me? No you wont

Ik weet niet meer of het hier was of een ander topic, maar de Frans-Duitse as is toch echt weer aan het opbloeien: https://www.reuters.com/a...any-defence-idUSKBN19Y1FJ

Kan interessant zijn om ook proberen bij aan te sluiten. Trump wilde toch dat landen meer geld uitgaven? Geen probleem, maar dan welbesteden in de europese industrie en niet die van Amerika.

Samsung Galaxy S7 | Custom Game PC (Intel i5 3570k - MSI GTX970 GAMING 4G - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Samsung 840 EVO 250GB - Samsung 850 EVO 500GB - Corsair Carbide 500R - 2x Dell U2412M - Logitech G502)

• downtime
  • Niet online
quote:
wontcachme schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:40:
Ik weet niet meer of het hier was of een ander topic, maar de Frans-Duitse as is toch echt weer aan het opbloeien: https://www.reuters.com/a...any-defence-idUSKBN19Y1FJ
Eerst zien en dan geloven. Hoeveel "Europese" defensieprojecten zijn er wel niet geweest waar de Fransen uiteindelijk toch weer uitstapten?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Ed_L schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:20:
Ik ben nooit echt fan geweest van de Boxer, maar dit is wel een leuk stukje techniek:
[video]
Waarom? :)
quote:
wontcachme schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:40:

Kan interessant zijn om ook proberen bij aan te sluiten. Trump wilde toch dat landen meer geld uitgaven? Geen probleem, maar dan welbesteden in de europese industrie en niet die van Amerika.
Nee, alsjeblieft niet. Laat ze het maar met zijn tweeën uitzoeken. Slaagt het voor de verandering eens een keer, dan kan er gekeken worden naar de resultaten. Hetzelfde voor hun gezamenlijke tankprogramma. Resultaten gaan alleen nog ruim een decennium duren, en dan is de parlementaire enquête over de totale f*ck up die de F35 heet allang bezig. :+

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

quote:
Lomp en groot. In de 'oude' versies die ik ken uit de eerdere jaren, hadden ze een te kleine laadinhoud (in kubieke meters) en draaicirkels zo groot als de ZMS Rotterdam. En waar ik toen bang voor was is uitgekomen: er is een versie gekocht die ingezet wordt als battlefield taxi voor de infanterie, ten koste van een fatsoenlijk gemechaniseerd bataljon.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Ed_L schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:27:
[...]

Lomp en groot. In de 'oude' versies die ik ken uit de eerdere jaren, hadden ze een te kleine laadinhoud (in kubieke meters) en draaicirkels zo groot als de ZMS Rotterdam. En waar ik toen bang voor was is uitgekomen: er is een versie gekocht die ingezet wordt als battlefield taxi voor de infanterie, ten koste van een fatsoenlijk gemechaniseerd bataljon.
Fair enough. Ik denk alleen dat de Boxer wel meerwaarde heeft, als ondersteunend voertuig. Laadvermogen lijkt me zinloos, want vrachtwagens, maar ambulance, mobiel HQ, engineering, of zoiets als een mobiel mortiervoertuig lijkt me wel geschikt.

Dit kan ook nog, maar dan zit je wel met een beperkt aantal salvo's voordat de batterij offline gaat voor een nieuwe partij munitie.

Maar ik mag dus aannemen dat ze vooral als gevechtstaxi worden gebruikt terwijl je daar een CV-90 voor zou moeten hebben? Dan is het wat minder ja. :/

Het hele gevechtstaxi concept heb ik toch al nooit begrepen. Leuk dat je een aantal soldaten in een stalen blik op wielen hebt, ze kunnen niks en een hit en iedereen dood. Nauwelijks mogelijkheden om te vechten vanuit het voertuig, weinig observatiemogelijkheden, duur, minder flexibel etc. Nucleaire bescherming telt, niet want het is volslagen onzin om een oorlog uit te vechten op een post nucleair slagveld. O-)

Gebruik dan vrachtwagens om personeel te vervoeren. Nu heb je een hele hoop gepantserde voertuigen die je min of meer achter moet laten zodra je contact maakt. Mobiel geschut heb je niet. Hoog tijd om het oude infanteriekanon weer in te voeren dus. :P 8)7

Dit was gewoon zo'n cool ding. :P

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

quote:
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:08:
[...]

Fair enough. Ik denk alleen dat de Boxer wel meerwaarde heeft, als ondersteunend voertuig. Laadvermogen lijkt me zinloos, want vrachtwagens,
Een Vau komt niet waar de oude YPR Cargo wel kwam.
quote:
maar ambulance,
mobiel HQ, engineering,
Ach ja, als je maar niet de hoek om wil in een kleine Europese stad. Moet je 3 keer steken.
of zoiets als een mobiel mortiervoertuig [/]Ach en wee. Vroeger hadden we nog mortiercompagnien voor de vuursteun op korte afstand. Nu hebben we 18 stukken bij de Vuursteunbatterijen, met een effectieve dracht die ongeveer net zo lang is als de afstand tussen de stelling en de FLOT.... don't get me started.
quote:
lijkt me wel geschikt.

Dit kan ook nog, maar dan zit je wel met een beperkt aantal salvo's voordat de batterij offline gaat voor een nieuwe partij munitie.
[afbeelding]

Maar ik mag dus aannemen dat ze vooral als gevechtstaxi worden gebruikt terwijl je daar een CV-90 voor zou moeten hebben? Dan is het wat minder ja. :/
check: https://www.defensie.nl/o...-brigade/gevechtseenheden
[

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Wij hebben echt geen leger meer hé? :P :')
Die lichte brigade mag nauwelijks een regiment heten, laat staan een brigade.

Ook echt dat vuursteuncommando, pure armoede om 12cm mortieren zo te organiseren, en dan ook nog zo weinig. Ja, het Rode Leger organiseerde hun 12cm mortieren ook zo tijdens WO2, en dat was ook pure armoede...

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 14-07-2017 14:37 (13%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 27-01 11:57
https://www.rtlnieuws.nl/...ekkig-materieel-commandos

En we hebben weer een schokkende reportage.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Wat een armoede dit. :N
Kennelijk de sergeant-majoors die het niet meer aan konden zien en zijn gaan klagen.

Het ergste is denk ik nog wel dat die nutteloze trut van een Hennis via de NOS meteen begint met bagatelliseren. :(
http://nos.nl/artikel/218...p-missies-commando-s.html

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 15-07-2017 23:05 (32%)

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 06:18
Die mensen wíl je toch niet inzetten in missies en oefeningen. Jezus, ga wat vriendelijker om met je mankrachten en geef ze het materieel wat ze nodig hebben. Wat een armoede..

• Fiber

Fiber

Precies. Goede spullen geven of afschaffen. Dit halfslachtige gedoe slaat nergens op. Maar goed, ik hoop nog steeds op de volgende regering, misschien gaan ze daar in Den Haag ooit het licht zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:46:
[...]

Wat een armoede dit. :N
Kennelijk de sergeant-majoors die het niet meer aan konden zien en zijn gaan klagen.

Het ergste is denk ik nog wel dat die nutteloze trut van een Hennis meteen begint met bagatelliseren. :(
http://nos.nl/artikel/218...p-missies-commando-s.html
Wel slim bezuinigd van Hennis, met tanks het binnenhof op gaat het Nederlandse leger toch niet doen. Want geen tanks.

• repeP
https://www.upi.com/Defen..._campaign=sl&utm_medium=8

Mag ik jou ook even wijzen op het AWM beleid ter inzage van linkdrops. Graag in het vervolg iets meer context rond je link. Zie ook: :)
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 15-07-2017 23:04 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• repeP
quote:
repeP schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:58:
https://www.upi.com/Defen..._campaign=sl&utm_medium=8

[mbr] Mag ik jou ook even wijzen op het AWM beleid ter inzage van linkdrops. Graag in het vervolg iets meer context rond je link. Zie ook: :) [/mbr]
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Vond het zelf ook al wel kort. Had met iOS te maken waarmee ik het deed. Zal het morgen ff nader toelichten.

Dank Voorne hint trouwens!

• artemivanov
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 21-03 11:29
what's new?
https://www.rtlnieuws.nl/...en-en-daardoor-gevaarlijk
quote:
Er is een tekort aan zo’n beetje alle onderdelen van de uitrusting van commando’s. Voertuigen, radio’s, wapens, nachtzicht en munitie, het is kapot of niet voorradig. "Vooral wapens en verbindingsmiddelen zijn een punt van zorg", is te lezen
quote:
Voor de Commandant (Middendorp) betekent dat dat hij vaker minder commando's op missie stuurt, of zelfs helemaal niet. "Ik zorg ervoor dat de mensen die ik wel op pad stuur, hun werk in ieder geval goed kunnen doen en dat hun spullen kloppen.''
In juli zei Hennis nog:
quote:
"Het is geen armzalig zooitje."

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:36

dr.lowtune

(o\ | /o)

quote:
Het is toch triest dat ze zelfs geen geld voor munitie hebben. Het is nou niet alsof een kistje patronen een godsvermogen hoeft te kosten...

Er komt zo veel geld binnen bij de overheid, als ze nou eens wat minder zouden verspillen zouden die militairen gewoon met goed materieel kunnen werken.

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

De miljoenennota was natuurlijk een stevige teleurstelling voor defensie. Vooral ook voor het personeel. De leraren krijgen (terecht!) meer geld, maar het defensiepersoneel zit al vele jaren zonder CAO, heeft financieel stevig moeten inleveren tijdens de crisis en krijgt geen enkele waardering vanuit de politiek. Hennis weet lekker van zich af te bijten, maar ze doet geen klap voor het personeel.

Het is te hopen dat na de formatie nog e.e.a. in petto is voor defensie.

• Jiffy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:39

Jiffy

God, you're ugly!

Ik verwácht wel dat het nieuwe kabinet alsnog met (wat) extra geld over de brug zal komen voor defensie. Dat het niet in de miljoenennota stond verbaasde me daarentegen totaal niet.

De materiële situatie bij defensie is idd huilen met de pet op, daar springen de tranen van in je broek... Het gaat járen van investeren kosten om dat weer enigszins op een acceptabel niveau te krijgen. :/

Even terzijde: binnenkort reünie van 25 jaar 1 (NL/BE) UN TBat, zag ik. Nou ben ik normaliter niet echt van reüniedingen enzo, maar nu twijfel ik toch enigszins. Ach, wie weet laat ik mijn neus even zien.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• artemivanov
Ik had stille hoop dat er in ieder geval iets aan het AOW gat gedaan zou worden, maar blijkbaar willen ze de nieuwe ploeg daarmee laten pronken.

• Fiber

Fiber

Het huidige demissionaire kabinet kan en mag ook niks meer wijzigen, dat schijntje voor de leraren heeft al genoeg gezeik opgeleverd...

Ik heb wat betreft defensie wel enige hoop op het nieuwe kabinet, maar het blijft nog een paar weken afwachten.

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

quote:
Jiffy schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:41:

Even terzijde: binnenkort reünie van 25 jaar 1 (NL/BE) UN TBat, zag ik. Nou ben ik normaliter niet echt van reüniedingen enzo, maar nu twijfel ik toch enigszins. Ach, wie weet laat ik mijn neus even zien.
Ik zag het op fb, idd. Ik kom normsslgesproken ook niet op reunies, maar ga komende winter nog voor het eerst een keer naar een SFOR bijeenkomst. Wie weet is het wel leuk )

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Ed_L schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:22:
De miljoenennota was natuurlijk een stevige teleurstelling voor defensie. Vooral ook voor het personeel. De leraren krijgen (terecht!) meer geld, maar het defensiepersoneel zit al vele jaren zonder CAO, heeft financieel stevig moeten inleveren tijdens de crisis en krijgt geen enkele waardering vanuit de politiek. Hennis weet lekker van zich af te bijten, maar ze doet geen klap voor het personeel.

Het is te hopen dat na de formatie nog e.e.a. in petto is voor defensie.
De leraren krijgen ook veel te weinig. :/

Maar jij en @Jiffy zijn denk ik ook wel bekent met het systeem van classificatie van troepen in drie klassen. Wat zeggen jullie? Is de KL nog net B/2de klasse, inzetbaar voor gelimiteerde mobiele oorlogvoering dus en vrij sterk in het defensief, of is het onderhand wel afgezakt naar C/3de klasse/alleen goed voor garnizoen taken in de achterhoede. Ik begin heel erg naar dat laatste te neigen. :')

Of ik er nog in geloof dat het beter gaat worden voor Defensie het komende kabinet? Nou met de snelle ontmanteling van de Pax Americana waar we nu naar kijken zou het een hoge prioriteit moeten zijn. Of er wat gaat gebeuren, ik betwijfel het ten sterkste. Ik zie het ook gebeuren dat die "prachtige" F35A's meteen na aankomst hier in Nederland in een loods gaan verdwijnen want ermee vliegen is te duur...

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Mobiel = manoeuvre = bescherming/mobiliteit/vuurkracht.

You do the math... :(

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Ed_L schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:48:
Mobiel = manoeuvre = bescherming/mobiliteit/vuurkracht.

You do the math... :(
Eens kijken dan. :P

Voor een westerse stijl brigade hou ik persoonlijk een minimum aan van:
-HQ compagnie
-Drie bataljons gemotoriseerde infanterie
-Een tankcompagnie
-Artillerie bataljon
-Genie compagnie
-Verkennings-peloton
-Logistieke eenheden

Liever:
-HQ compagnie
-Twee bataljons gemechaniseerde infanterie
-Een tankbataljon
-Artillerie bataljon
-Genie compagnie
-Verkennings-peloton
-Logistieke eenheden

Nou we hebben een soort van een tank compagnie, drie bataljons infanterie kunnen we misschien ook nog net bij elkaar schrapen, verkenning en HQ lukt ook nog wel. 12 PzH2000's bij elkaar schrapen voor een artilleriebataljon kan ook, en natuurlijk nog wat 81 en 120mm mortieren.

Yay, we kunnen zo te zien net een hele brigade uitrusten. *O* :')

• Fiber

Fiber

En als die afgelost moeten worden na een zwaar gevecht...?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Fiber schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 23:48:
Details. O-)

• downtime
  • Niet online
quote:
Da's geen punt. WO3 is zo voorbij.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

quote:
Niet. Er is geen enkele vorm van voortzettingsvermogen meer. We hebben niet alleen véél te weinig manoeuvre-eenheden met bijbehorend materieel (zoals hiervoor al aangegeven: nét voldoende om één brigade min of meer compleet uit te rusten), we hebben ook een ernstig gebrek aan ondersteunende eenheden: logistiek, genie, enz. Er is geen munitie, er zijn geen reserveonderdelen, er is gebrek aan brandstof, eigenlijk aan alles.

De Baltische staten zijn druk bezig met uitbreiden en richten zich op een ruimer opgezette landmacht met meer eenheden en materieel dan we in Nederland hebben. Ok, ze hebben daar geen serieuze marine of luchtmacht, maar dan nog...

Effectief kan Nederland op langere termijn min of meer één gemengd bataljon inzetten. En zelfs dat zal piepend en krakend gaan: op missies slijt materieel nu eenmaal sneller en op veel gebieden is er gewoon een gebrek aan voldoende functionerend materieel om materieel dat aan groot onderhoud toe is te vervangen.

Op termijn kán het wel weer, maar dat kost miljarden & jaren. En dan hebben we het alleen nog maar over wat er nu is aan eenheden/manschappen/materieel weer goed geoefend te krijgen en te voorzien van goed onderhouden materieel met voldoende reserveonderdelen. Over nieuw of extra materieel heb ik het dan niet eens.

Nee, het is niet best. :(

Jiffy wijzigde deze reactie 23-09-2017 08:49 (13%)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Wij hebben een serieuze luchtmacht? :P

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

In vergelijking met de Baltische staten wel, ja. :P

Dan is het vergelijkingsmateriaal ook meteen wel op, eigenlijk.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Yay, het leger kan straks misschien weer kogels kopen. *O* :')

Structureel 1 miljard euro voor achterstallig onderhoud, en 500 miljoen voor investeringen en uitbreidingen.
https://www.bnr.nl/nieuws...1-5-miljard-voor-defensie

• repeP
Is toch eigenlijk ook te triest voor woorden wanneer je een beetje tot je krijgt in welk een deplorabele staat het krijgsmacht verkeert. Gaat jaren duren voor het weer een beetje op orde is. En dan moet er gedurende die jaren ook nog voldoende politieke wil zijn.

• klaw
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21-03 17:07
quote:
repeP schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:29:
Is toch eigenlijk ook te triest voor woorden wanneer je een beetje tot je krijgt in welk een deplorabele staat het krijgsmacht verkeert. Gaat jaren duren voor het weer een beetje op orde is. En dan moet er gedurende die jaren ook nog voldoende politieke wil zijn.
En dan moet men het daadwerkelijk ook gaan onderhouden...

I do not forgive and I do not forget.

• Inflatable
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:34
Er moet genoeg geld naar defensie toe zodat we aan alle internationale afspraken voldoen (in NAVO verband), maar meer ook niet.. Dat houdt dus in 2% van BNP.. Meer heeft geen zin want daarvoor zijn we gewoon te klein.. Verder zit het inderdaad gewoon in de Nederlandse aard om het leger te verwaarlozen in tijden van "vrede", dat is al zo vaak gebeurt in onze geschiedenis.. We zijn dan liever bezig met handel en geld verdienen, de economie dus, nu ook weer sinds begin jaren 90 voldoen we niet meer aan de 2% NAVO regel.. Zoals gezegd, we moeten het wel op dat niveau houden zodat we aan die afspraak met andere landen voldoen.. Het is schandalig dat Nederland dat niet doet, want dat toont geen respect naar de andere landen toe die jou wel moeten komen helpen indien nodig..

• downtime
  • Niet online
quote:
DaniëlWW2 schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:45:
Yay, het leger kan straks misschien weer kogels kopen. *O* :')

Structureel 1 miljard euro voor achterstallig onderhoud, en 500 miljoen voor investeringen en uitbreidingen.
https://www.bnr.nl/nieuws...1-5-miljard-voor-defensie
Ik val haast van m’n stoel. Had niet meer dan € 250 miljoen verwacht, een symbolisch bedrag, maar geen anderhalf miljard. Niet dat de problemen van de krijgsmacht ermee opgelost zijn maar het is een stap in de goeie richting. Nu maar hopen dat het hier op termijn niet bij blijft.

• Fiber

Fiber

Lijkt me een goede stap in de juiste richting. Kan altijd meer en beter, maar dit lijkt me een leuk begin. Te veel geld in eens erbij werkt toch ook niet, laten ze eerst dit geld maar eens nuttig besteden.. Met inderdaad als doel om ruimschoots te voldoen aan alle internationale afspraken. Levert als het goed ook wee wat aanzien en prestige op wat uiteindelijk ook weer goed is voor de handel.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het is niet bepaald meer symbolisch nee, maar nog steeds verre van optimaal, en dat zullen ze zich denk ik ook niet beseffen in Den Haag.

Voor 2017 zou het budget als ik het goed heb opgeteld €8.686.613.000. Daarvan gaat €1.640.538 naar investeringen. Nu is een vuistregel dat voor instandhouding van je krijgsmacht, je 25% van je budget uit moet geven aan investeringen in nieuw materieel. Dat zou dus €2.171.653.000 moeten zijn. Elk jaar dat je onder die 25% zit, is een extra last voor als er weer budget is, want zonder materieel heb je niks.

Nu zou er sprake zijn van structureel €1 miljard naar achterstallig onderhoud. Dat zal dus eerst alles repareren zijn, daarna zal je een aantal jaar structureel 30% investeringen moeten draaien om een moderniseringsslag te maken, en uit te breiden. Voor uitbreiding zou €500 miljoen gepland staan. Daar zal je alleen snel tegen een probleem aanlopen, namelijk loonkosten. Personeel staat al lang op de nullijn en de kosten voor loon zijn in de regel zo'n 50% van je totale kosten. Onderschat die factor echt niet. Er lijkt geen sprake van een loonstijging in deze plannen. Mocht deze geëist worden, dan gaat dit direct ten koste van materieel.

Monniez. :P

Zie daar het probleem en een gebrek aan realiteitszin. Ik zie niet hoe je structureel meer eenheden gaat creëren met €500 miljoen. Zodra je een nieuwe eenheid opricht, plaats je meteen een enorme financiële last op het budget. Ja, ik ga ervan uit dat het voornamelijk de KL zal zijn, want daar is echt niks meer van over. De KM en KLu kan je ook minder snel uitbreiden aangezien je met jaren aan materieelaanschaffingsprojecten werkt voordat je resultaten ziet.

Een heel ander probleem is wat er op de planning staat qua materieel. Voor de KL is dat bar, bar weinig. Het enige lichtpunt is dat niemand de PzH2000's heeft opgekocht, en dat die niet zomaar verkocht mogen worden. Gelukkig zijn de meeste politici van andere landen ook dom, en beseffen ze niet waar een beetje artillerie toe in staat is. Ze kijken allemaal naar vliegtuigjes, bootjes, en tankjes, maar uiteindelijk gaat het in grote mate om kanonnen. @Ed_L gaat me hiervoor vermoorden, maar het is de waarheid. :+

Materieel planning. :)
https://www.rijksoverheid...ojectenoverzicht-defensie

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 25-09-2017 19:55 (6%)

• Fiber

Fiber

Of we gaan echte keuzes maken en echt Europees denken. Dan gaat Nederland bijvoorbeeld vooral in de Marine investeren en laten we bijvoorbeeld de Landmacht grotendeels aan Duitsland over. We moeten wellicht gewoon niet meer de illusie hebben dat we alles kunnen, zelfs niet met twee procent BNP als budget, waar we overigen ook met deze anderhalf miljard erbij nog lang niet op zitten.

En grote kanonnen kunnen natuurlijk ook op grote bootjes... :)

Fiber wijzigde deze reactie 25-09-2017 20:25 (8%)

• downtime
  • Niet online
quote:
Fiber schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:24:
Of we gaan echte keuzes maken en echt Europees denken. Dan gaat Nederland bijvoorbeeld vooral in de Marine investeren en laten we bijvoorbeeld de Landmacht grotendeels aan Duitsland over.
Dat lijkt mij een illusie zolang er nog geen Europese federale staat met één buitenlands beleid en één defensiebeleid is. En daar zijn we nog lang niet.

Bovendien zou het heel dom van de Duitsers zijn als ze mee zouden spelen. Dat betekent dat Duitse grondtroepen straks hun handen vuil mogen maken in conflicten in Afghanistan en Mali terwijl wij veilig in onze bootjes voor de kust dobberen. Daar trapt niemand in.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Meer dan ik had verwacht (ik ging uit van max 0,5), veel minder dan nodig. Maar uitbreiden? Met dat budget? Dat kan helemaal niet. Je hebt al het geld jarenlang nodig voor onderhoud, onderhoud, meer onderhoud, veel meer oefeningen, onderhoud, reserveonderdelen, onderhoud, vervangend materiaal, extra onderhoud en dingen als brandstof, munitie, extra oefeningen. En achterstallig onderhoud wegwerken, natuurlijk...

• Fiber

Fiber

Natuurlijk, helemaal mee eens, maar laten we ook eens blij zijn dat het na jaren van achteruitgang eindelijk weer een beetje de goede kant op lijkt te gaan. Natuurlijk is het niet genoeg, het is eigenlijk nooit genoeg tenzij we percentages BNP zoals Israel voor defensie gaan reserveren, maar dat zit er hier gewoon niet in en is ook niet nodig. Als een volgend kabinet nog eens zo'n stap kan zetten moet je toch een heel eind kunnen komen lijkt mij, maar laat ze eerst dit geld maar eens nuttig besteden. Straks kopen ze er nog een handvol JSF's bij en is het geld weer op... Maar hopelijk zijn ze verstandig en beginnen ze gewoon bij de basis. Gewoon fatsoenlijke spullen, munitie, oefeningen etc. voor de onderdelen die we nog hebben en dan langzaam weer een beetje uitbouwen.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Absoluut! Ik ben hier idd enorm blij mee! :)

Eindelijk een serieuze koerswijziging. Met dit geld kun je serieus achterstanden in onderhoud en oefening wegwerken. Laten ze zich daar dan ook in vredesnaam op concentreren.

• PLAE
  • Laatst online: 20-03 09:59
Wat een triestigheid. Er is 13 miljard begrotingsoverschot. Dit is het moment om serieuze stappen te zetten en echt te investeren. 1,5 miljard....in een duur land als het onze is peanuts. Groot deel zal nog naar loonsverhogingen gaan in de praktijk vrees ik. Die 2 procent zou heilig moeten zijn, juist nu.

PLAE wijzigde deze reactie 25-09-2017 21:54 (8%)

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20-03 16:17
quote:
PLAE schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:53:
Wat een triestigheid. Er is 13 miljard begrotingsoverschot. Dit is het moment om serieuze stappen te zetten en echt te investeren. 1,5 miljard....in een duur land als het onze is peanuts. Groot deel zal nog naar loonsverhogingen gaan in de praktijk vrees ik. Die 2 procent zou heilig moeten zijn, juist nu.
Dat begrotingsoverschot is nog te bezien. We hebben nog steeds een enorme staatsschuld plus de toekomstige zorg en pensioenverplichtingen zijn enorm. En daar staat tegenover dat de inkomsten uit gas alleen maar verder zullen dalen de komende jaren.

Van mij had het bedrag idd ook het dubbele mogen zijn maar ik denk dat men nu al niet weet wat er met 1,5 miljard moet gebeuren dat is ruim 3x zoveel dan verwacht.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
icecreamfarmer schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:37:
[...]

Dat begrotingsoverschot is nog te bezien. We hebben nog steeds een enorme staatsschuld plus de toekomstige zorg en pensioenverplichtingen zijn enorm. En daar staat tegenover dat de inkomsten uit gas alleen maar verder zullen dalen de komende jaren.

Van mij had het bedrag idd ook het dubbele mogen zijn maar ik denk dat men nu al niet weet wat er met 1,5 miljard moet gebeuren dat is ruim 3x zoveel dan verwacht.
Je weet dat die enorme pensioenpot van meer dan €1000 miljard belastbaar is bij uitkering hé? Verreken je dit helemaal, dan is bijna de gehele staatsschuld weg. Dat zullen ze je niet zomaar vertellen in Den Haag als het doel is om overheidsvoorzieningen af te breken, en belastingdruk te verlagen op de vermogende medelanders, en niet om de staatsschuld af te lossen. ;)

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

quote:
icecreamfarmer schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:37:
[...]
Dat is zéker relevant. De organisatie is zó ver afgebroken dat het niet zinvol is om in één klap (noem eens wat) vijf miljard extra per jaar te investeren. Dan stroomt het geld gewoon weg. Je moet pas aan uitbreiden denken (en ja, uitbreiden is nodig!) wanneer de bestaande organisatie goed draait. Dus goed geoefend personeel met goed onderhouden materieel zonder grote personeelstekorten bij de bestaande eenheden. Dan heb je een club die eventuele extra eenheden relatief eenvoudig kan absorberen.

Voor dit laatste: het is voor Nederland relatief eenvoudig én goedkoop om een extra bataljon gemechaniseerde infanterie op te zetten en beide brigades weer een eigen artilleriebataljon te geven: we hebben voldoende CV90s en PzH2000s in de mottenballen staan.

Anderhalf miljard erbij is voorlopig behoorlijk in de richting van wat defensie nodig heeft.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

'Defensie had dood militairen in Mali door mortierongeluk kunnen voorkomen'

Zoveelste schandaal waar mensen omkomen door ondeugdelijk materieel na het recente schietincident. En de verantwoordelijke minister maar zeggen dat het materieel in orde is.

Ik heb hier echt geen woorden voor en een bittere pil voor de nabestaanden. :(

Mevr Hennis wil graag terugkomen in de politiek maar geeft zichzelf hier wel een brevet van onvermogen. Beter stellen ze (zoals in andere landen gebruikelijk is) een top militair aan op die positie.

Gunner wijzigde deze reactie 28-09-2017 10:39 (17%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En dat is dus waarom je geen munitie koopt uit Bulgarije...
Kom op zeg, dit zijn basisfouten. Een samen geschraapte stapel van onderdelen assembleren tot mortiergranaten is al heel wat. Het kan, want elke mortier sinds de late jaren 1920 is gebaseerd op het Brandt-Stokes systeem, en veel munitie is onderling uitwisselbaar. Het is alleen af te raden verschillende typen door elkaar te gebruiken omdat je afwijkingen tussen verschillende granaten gaat krijgen. Op die gronde had deze partij afgekeurd moeten worden ja.

Dat vervolgens de beveiliging voor minimale ontstekingsafstand van de mortiergranaat zelf niet deugt is absoluut onacceptabel...

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

quote:
De onveilige granaat ontplofte voortijdig onderin de mortier. De ingebouwde bescherming om een ontploffing in veilige stand te voorkomen, werkte niet door een combinatie van vocht en warmte. De granaat was van zichzelf onveilig omdat hij vocht kon opnemen. Hij was bovendien opgeslagen in een zeecontainer waarin het te warm was en had voor gebruik in de zon gelegen.

De granaat was afkomstig van een partij die in 2006 was aangeschaft, toen 'een plotselinge en dringende behoefte ontstond aan een nieuwe voorraad 60 mm-mortiergranaten vanwege de Nederlandse deelname aan de missie in Afghanistan', schrijft de OvV. 'Omdat de Nederlandse defensieorganisatie in de veronderstelling was dat het Amerikaanse leger de gevraagde munitie zelf in gebruik had, en deze daarom al in voldoende mate op bruikbaarheid en veiligheid had beproefd, werden de gebruikelijke kwaliteitstoetsen achterwege gelaten.'
https://www.volkskrant.nl...heid-militairen~a4518988/

Er deugde wel meer niet aan die granaat. En ook de aannames van defensie dat het wel goed was klopt niet. Beetje dood door schuld zou je zeggen, maar defensie kennende zal het wel weer onderzoekje worden en doofpotje daar.

Maar toch; gebrekkig functioneren door vocht.... in Mali?

• tuinïnen
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:19

tuinïnen

Livestrong

quote:
Delerium schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:06:
[...]
Ligt eraan waar in Mali, in de zuidelijke delen gaat de luchtvochtigheid naar 100% in sommige periodes van het jaar. Ik ken de aanvoer van deze munitie verder ook niet, maar wanneer munitie vochtig is en in opslag is het vocht er ook niet zomaar uit.

Zeer pijnlijk interview van Hennis bij de NOS zeg, door een spindoctor opgesteld stukje afratelen en maar verwijzen naar 2006. Gaat hiermee volledig voorbij aan de huidige staat van de strijdkrachten.

Eventus stultorum magister

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 02:17

defiant

Moderator General Chat
Hennis: aftreden lost niets op, ik moet optreden
En dat was ook nog eens de uitspraak van Rita Verdonk waar de VVD 'goede' herinneringen aan heeft, maar het is vooral een teken van zwakheid waarbij je aangeeft je verantwoordelijkheid niet te nemen. Want hoewel symbolisch, is dat nog altijd wel nog wel hoe 't werkt als een minister faalt.

Climate dashboard

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Hennis zal wel een mooie baan bij de VN op het oog hebben, al die vredesmissies helpen goed om je daar te profileren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20-03 16:17
quote:
IJzerlijm schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:49:
Hennis zal wel een mooie baan bij de VN op het oog hebben, al die vredesmissies helpen goed om je daar te profileren.
nee ze verwacht in het nieuwe kabinet terug te komen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Delerium schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:06:
[...]
https://www.volkskrant.nl...heid-militairen~a4518988/

Er deugde wel meer niet aan die granaat. En ook de aannames van defensie dat het wel goed was klopt niet. Beetje dood door schuld zou je zeggen, maar defensie kennende zal het wel weer onderzoekje worden en doofpotje daar.

Even wat achtergrond dan.
Munitie bestaat in principe uit drie delen. Je hebt:
-Granaat
-Drijfgas
-Ontsteking

In principe wordt mortiermunitie opgeslagen en verscheept met de granaat en het drijfgas in een kist, ontstekingen apart. Qua verpakking zal het tegenwoordig allemaal staal zijn, vroeger was hout gebruikelijk. Ik vraag me af of de verpakking wel goed was, aangezien er kennelijk vocht bij is gekomen. De granaten zelf waren kennelijk ook al niet waterdicht, wat onacceptabel is. Ook heeft deze munitie kennelijk geen classificatie gekregen, en dan zou je het eigenlijk niet uit moeten geven aan militairen ten velde. Dit spul was en spoedbestelling maar niet allemaal verschoten in Afghanistan. Het zal dus jaren in opslag hebben gelegen in Nederland, per container naar Mali verscheept, en heeft toen daar gelegen in de hitte. Standaard munitie moet heel wat kunnen hebben, deze granaten kennelijk niet.

Wat er mis lijkt te zijn gegaan is dat er water in de ontsteking is gekomen, die vervolgens ook te heet werd, en dat heeft de granaat meteen af laten gaan in de vuurbuis. Een mortier eigenlijk een stalen buis met een grote pin onderin. Je laat een granaat in de buis vallen, de onderkant van de granaat raakt de pin, ontsteking van het drijfgas en de granaat schiet de buis uit. Wat er gebeurd lijkt te zijn is dat de schokgolf van de drijfgaslading, de ontsteking van de granaat zelf heeft geactiveerd, en dat deze meteen afging omdat deze defect was. Dan heb je een pijpbom met zo'n 200g aan explosieven...

Nu ben je zelf chemicus, en zal je zo ook het nodige weten, of gemakkelijk kunnen achterhalen over stabiliteit van explosieve substanties. De tijden dat granaten nog werden gevuld met een combinatie van picrinezuur en nitrocellulose zijn gelukkig allang voorbij. Dat was leuk in de late 19de eeuw, en tijdens WO1. Met explosieven zoals Composition B (59,5% hexogeen, 39,4% TNT en paraffinewas) heb je stabiliteit. Hetzelfde met drijfgassen waar men ook veel verder is dan puur nitrocellulose. Uiteraard zaten de Duitsers achter veel van de ontwikkelingen in stabiliteit, dat mag geen verrassing zijn.

In een mortiergranaat zit tegenwoordig altijd Composition B als explosief, hoewel ik net even zocht, en deze Bulgaarse 60mm granaten hadden best wel eens met TNT gevuld kunnen zijn geweest. Nu is dat geen probleem, want TNT is ook behoorlijk stabiel als explosief. De scholgolf van de drijfgaslading zelf kan het dus niet geweest zijn. Dit spul gaat niet af zonder dat de ontsteker het afsteekt. :/

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je moest eens weten wat 50 graden warme lucht kan doen om spullen te drogen. :P

Maar goed, als ik het zo lees kan je je zelfs afvragen of dat drijfgas er nog inzat.

* Delerium denkt dat Nederlandse militairen toch beter af zijn met *Pang**pang* roepen.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

quote:
tuinïnen schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:59:
[...]

Ligt eraan waar in Mali, in de zuidelijke delen gaat de luchtvochtigheid naar 100% in sommige periodes van het jaar. Ik ken de aanvoer van deze munitie verder ook niet, maar wanneer munitie vochtig is en in opslag is het vocht er ook niet zomaar uit.

Zeer pijnlijk interview van Hennis bij de NOS zeg, door een spindoctor opgesteld stukje afratelen en maar verwijzen naar 2006. Gaat hiermee volledig voorbij aan de huidige staat van de strijdkrachten.
Ze lijkt zo ver van de realiteit te staand dat het gewoon beschamend is.

Die zal wel terugkomen in een nieuw kabinet ja als je ziet hoe rutte haar in bescherming neemt.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
defiant schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:33:
Hennis: aftreden lost niets op, ik moet optreden
En dat was ook nog eens de uitspraak van Rita Verdonk waar de VVD 'goede' herinneringen aan heeft, maar het is vooral een teken van zwakheid waarbij je aangeeft je verantwoordelijkheid niet te nemen. Want hoewel symbolisch, is dat nog altijd wel nog wel hoe 't werkt als een minister faalt.
Vind het overigens prima dat ze nog niet is afgetreden. Aftreden is laf voor het ter verantwoording komen bij de Tweede Kamer. Als je nu aftreed kan je dat overslaan.
Additioneel vind ik dat Rutte hier ook moet aftreden, dode militairen door nalatigheid zou een halszaak moeten zijn.

• downtime
  • Niet online
quote:
PolarBear schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:21:
[...]

Vind het overigens prima dat ze nog niet is afgetreden. Aftreden is laf voor het ter verantwoording komen bij de Tweede Kamer. Als je nu aftreed kan je dat overslaan.
Additioneel vind ik dat Rutte hier ook moet aftreden, dode militairen door nalatigheid zou een halszaak moeten zijn.
Maar waar zijn de fouten nu echt gemaakt? Wie was er nalatig? De minister kan niet voor elke fout van een defensiemedewerker verantwoordelijk worden gehouden. Maar als die fouten gevolg zijn van structurele problemen in de organisatie dan ligt dat weer wat anders.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Delerium schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:28:
Je moest eens weten wat 50 graden warme lucht kan doen om spullen te drogen. :P
Zal dan wel aardig wat zijn. :P
quote:
Maar goed, als ik het zo lees kan je je zelfs afvragen of dat drijfgas er nog inzat.
Bij een mortier zit het er niet in. Dit zijn even 81mm en niet 60mm granaten, maar wel duidelijke afbeeldingen en het principe is hetzelfde.

Je hebt je granaat in het midden, bovenop zit een inslag, tijd of nabijheidsontsteking. Tussen de granaat en de drijfgaslading zit nog een tweede ontsteking met veel minder stabiele expolieven. Je moet iets hebben dat afgaat door een simpel slaghoedje die door een metalen pin word doorboord.

Dit zet een eerste explosie af, die vervolgens een of meerdere ringen met drijfgas afsteken. Die dingen kan je zo om een granaat heen doen, en dienen voor het bereik verkleinen of vergroten. Die gaan meteen af, en die duwen de granaat de vuurbuis uit.

Nu bedacht ik me net wat. Het kan natuurlijk ook dat de tussenwand tussen de drijfgaslading en de granaat zelf de explosie van het drijfgas heeft doorgelaten, en dat dit voldoende was om de granaat zelf af te steken. :/
quote:
* Delerium denkt dat Nederlandse militairen toch beter af zijn met *Pang**pang* roepen.
Met defecte munitie wel ja...

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:25
Ik heb gisteren wat uitspraken gehoord van Minister Hennis en om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik er van moet vinden.

Ik snap dat een minister eindverantwoordelijke is voor het ministerie, maar ik zie ook niet in hoe afstappen het probleem verhelpt. Iedereen heeft het maar over afstappen, maar daar schiet je toch niets mee op? Wat had ze moeten doen? Alles wat haar voorganger heeft gedaan nogmaals doen in de hoop dat er fouten gevonden worden? Op die manier kan je nooit vooruit komen omdat je altijd bezig bent om jezelf in te dekken voor fouten van voorgangers. Laat ik het zo zeggen, opstappen is weglopen van het probleem. De volgende minister mag dan weer afstappen omdat er in 2008 iets niet goed gedaan is.

Ik denk dat het leger er beter bij gebaat is om uit te zoeken waar het fout is gegaan. Laat de mensen die de fout daadwerkelijk gemaakt hebben maar voor de krijgsraad verschijnen.

• Crotchy
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-03 18:04
Onafhankelijk onderzoek om de schuldigen te vinden, en dan gewoon via het gerecht dood door schuld.
Maar dit gaat uiteraard niet gebeuren, iedereen wast zijn handen in onschuld, en houdt elkaar de hand boven het hoofd.

Ondanks dat minister Hennis eind verantwoordelijke is, lijkt mij dat de gene die de mortieren in gebruik hebben laten nemen, en hier opdracht toe hebben gegeven (wetende dat deze mortieren oud en niet gekeurd zijn) een goede plek om te beginnen met kijken.
Vooral aangezien er al aantekeningen waren dat de Amerikanen deze mortieren niet vertrouwde voor gebruik.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:12
@Crotchy en die lijn kun je ook weer gelijk doortrekken naar de politiek. Die wisten immers dondersgoed dat Defensie kapot bezuinigd was/is en niet meer in staat is om op een missie goed te functioneren.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Drumatiko
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:50
Na de ophef van afgelopen week komt nu het volgende ongeluk onder het vergrootglas te liggen (en terecht!), zie onderstaand.

Laten we hopen dat er nu zoveel controverse rondom Hennis ontstaat dat we die niet meer terug zien op enige post van betekenis (de timing is i.i.g. goed ;) ).
quote:
Vijf commando's doen aangifte tegen het ministerie van Defensie. Ze verwijten Defensie dood door schuld nadat hun collega vorig jaar tijdens een schietoefening in Ossendrecht per ongeluk werd doodgeschoten.

Hun advocaat Michael Ruperti heeft dit bevestigd naar aanleiding van een bericht in het AD.

Op een schietbaan in Ossendrecht werd vorig jaar een 35-jarige sergeant doodgeschoten. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) schreef in juni in een rapport dat er heel veel mis was op de schietbaan.

De locatie was niet gekeurd en er hingen linnen doeken in plaats van kogelwerende wanden. Het Korps Commandotroepen wilde al jarenlang een eigen schietbaan die veilig genoeg was om op te oefenen, maar kreeg die maar niet.
Irak

Volgens de commando's die aangifte gaan doen tegen het ministerie is er veel meer mis bij Defensie. Volgens hen zijn de materialen die ze gebruiken zo oud dat ze hun missies met gevaar voor eigen leven doen. Om die reden beraden ze zich ook op een mogelijke rechtszaak tegen Defensie om de missie naar Irak voortijdig te laten stoppen.

Minister Jeanine Hennis (Defensie) stond deze week al onder grote druk nadat bleek dat twee militairen tijdens de missie in Mali om het leven waren gekomen door een mortiergranaat die onveilig was. De granaat had volgens het onderzoek zwakke plekken in het ontwerp.

<knip>
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...hietbaan-ossendrecht.html

| "Never memorize something that you can look up" | ED: cmdr Drumatiko |

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Als de commando's gaan muiten dan weet je wel hoe laat het is...

Ik zou er eigenlijk wel voorstander van zijn om vrijwel alle missies die de KL doet te staken, en drie jaar gewoon niks te doen. Alleen maar herstellen, opleiden, herbouwen. Inzet naar de standaarden die je zou mogen stellen aan een professioneel leger van een rijk land zijn onderhand niet meer te halen. Sta je dan diplomatiek voor paal, goed, leer je je les als arrogante en incompetente politici eens.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En de volgende stap lijkt gezet te gaan worden. Defensie is kapot, stuurloos, door het ijs gezakt met nu visie op wat er moet gebeuren. Het pleidooi voor een parlementaire enquête kan ik zeker begrijpen, hoewel, met het gemiddelde Kamerlid van tegenwoordig met inhoudelijke kennis van een natte theedoek...
https://nos.nl/nieuwsuur/...toekomst-krijgsmacht.html

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:42

franssie

Save the albatross

De krijgsmacht (alle drie de disciplines nog steeds in mijn opinie), de politie die landelijk moest. De VVD speelt een heel eng spel door aan de ene kant te roepen dat ze de VolksVeiligheidsDienst zijn maar in hun akties niets anders doen dan alles wat we hadden aan bescherming en geloofwaardigheid (binnen en buiten NL) struktureel te slopen. Groenlinks heeft nog meer visie.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
DaniëlWW2 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 00:41:
En de volgende stap lijkt gezet te gaan worden. Defensie is kapot, stuurloos, door het ijs gezakt met nu visie op wat er moet gebeuren. Het pleidooi voor een parlementaire enquête kan ik zeker begrijpen, hoewel, met het gemiddelde Kamerlid van tegenwoordig met inhoudelijke kennis van een natte theedoek...
Gewoon privatiseren joh, zijn we weer eens innovatief :+

Maar even serieus: Ik ben bang dat bij een parlementaire enquete de boel alleen maar verder naar voren wordt geschoven.

Nee, we gaan nu geen beleid maken, eerst de enquete afwachten.
Nee, we gaan nu geen beleid maken, we gaan eerst de bevindingen en het advies afwaxhten
Nee, we gaan nu geen beleid maken, eerst kijken hoe we de bevindingen moeten overnemen.
Nee, we gaan nu geen beleid maken, eerst de aanschaf van nieuwe tanks uitbesteden aan de goedkoopste koekenbakker die we kunnen vinden.
Nee, we gaan nu geen beleid maken, want al het geld is op want de nieuwe tanks blijken niet tegen zand te kunnen dus hebben we nieuwe gekocht en de oude verkopen maar niet dus we moeten nog even wachten tot er weer geld is.
Nee, we gaan nu geen beleid maken, want over 2 maanden zijn verkiezingen en zij kunnen dat beter oplossen.

Und so weiter und so weiter.

Je zou bijna gaan denken dat het wel een strak plan wordt om eens iemand met echte defensie-ervaring als minister of staatssecretaris van defensie te benoemen, maarja, dat geeft weer andere problemen :/

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:42

franssie

Save the albatross

quote:
RobinHood schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 00:57:
[...]

Gewoon privatiseren joh, zijn we weer eens innovatief :+

Maar even serieus: Ik ben bang dat bij een parlementaire enquete de boel alleen maar verder naar voren wordt geschoven.
politiek is traag, dat is zo maar parlementaire enquete is wel een zwaar middel in onze democratie. Het referendum is de volgende in lijn ...
quote:
maarja, dat geeft weer andere problemen :/
Ach, misschien is het wel eens goed dat er iemand komt die er eens echt voor vecht (pun intented) in de regering. Het is maar voor max 4 jaar .

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• repeP
quote:
DaniëlWW2 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 00:41:
Triest dat nota bene officieren politici daar toe moeten oproepen. Toont in mijn optiek wel het gebrek aan visie aan bij de verantwoordelijke politici.

Er is bezuinigd op defensie, en niet zo'n beetje ook. Maar daarin ligt nog niet eens het echte probleem. Dat ligt daar in dat de politiek geen heldere en duidelijke keuzes maakt maar de kaasschaaf heeft gehanteerd. Met als gevolg dat defensiebreed overal problemen zijn qua inzetbaarheid.

• artemivanov
Ik wil wel ook opmerken dat niet alleen de politiek hiervoor verantwoordelijk is.

Vanuit de krijgsmacht zelf mag ook wel wat harder geroepen worden dat het niet ging.
De afgelopen periode zeiden de generaals en CDS pas na aftreden wat ze echt dachten.

En wat betreft die partij mortieren, met de kennis (waarvan ik verwacht dat die aanwezig is binnen de krijgsmacht) moeten er veel meer mensen geweten hebben dat die partijen niet deugden, misschien zelfs tot de soldaten aan toe...

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

quote:
artemivanov schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:41:

En wat betreft die partij mortieren, met de kennis (waarvan ik verwacht dat die aanwezig is binnen de krijgsmacht) moeten er veel meer mensen geweten hebben dat die partijen niet deugden, misschien zelfs tot de soldaten aan toe...
Dit had men bij DMO moeten weten. De munitie wordt daar ingekocht tot en met de levering aan de centrale opslag. Vanaf dat moment weet niemand inhoudelijk of het spul goed is of niet. Op de werkvloer komt men niet verder dan het controleren van LOT-nummers en visuele inspecties. Daar had je dit niet mee kunnen voorkomen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Ed_L schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:36:
[...]

Dit had men bij DMO moeten weten. De munitie wordt daar ingekocht tot en met de levering aan de centrale opslag. Vanaf dat moment weet niemand inhoudelijk of het spul goed is of niet. Op de werkvloer komt men niet verder dan het controleren van LOT-nummers en visuele inspecties. Daar had je dit niet mee kunnen voorkomen.
Kennelijk wou de dienstdoende officier de partij dus eerst afkeuren, daarna is buiten hem om, de partij alsnog goedgekeurd en zonder certificering of typemarkeringen en waarschijnlijk grotendeels naar Afghanistan verscheept. Jij zat daar toch bij de 11de Luchtmobiel daar?

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

@DaniëlWW2 12 Infbat, 11LMB inderdaad. We hebben berhoorlijk wat 60mm mortieren verschoten. Geen idee of het dezelfde batch was.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Ed_L schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:05:
@DaniëlWW2 12 Infbat, 11LMB inderdaad. We hebben berhoorlijk wat 60mm mortieren verschoten. Geen idee of het dezelfde batch was.
Waarschijnlijk zaten ze ertussen. Het was een noodbestelling omdat de voorraden weer eens ontoereikend waren. Overigens zou je toch denken dat men het eens leert. :P

In elk groot conflict in de 20ste eeuw is dit teruggekomen en nu in de 21ste eeuw weer. Altijd wordt er meer verschoten dan gepland en ontstaan de moeilijkheden met aanvoer. WO1, WO2, Korea, Vietnam, Zesdaagse Oorlog, Jom Kipoeroorlog, Oekraïne nu etc etc. Verbruik van munitie neemt alleen maar toe. Ook gewoon logisch. Je schiet totdat het doel uitgeschakeld is. Niks je mag maar zoveel granaten afvuren want we moeten besparen. Een mooie papieren werkelijkheid, die je nooit kan uitleggen of implementeren.

• repeP
De marine gaat alle schepen virtualiseren met scanners van Artec 3D: http://www.3ders.org/arti...ing-its-entire-fleet.html en/of http://www.naval-technolo...g-the-dutch-navy-5920931/ om onderdelen te kunnen reverse engineeren. Laatste is gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Zal een aardige kostenpost worden om dat niet alleen te initiëren maar niet minder te onderhouden.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
repeP schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:32:
De marine gaat alle schepen virtualiseren met scanners van Artec 3D: http://www.3ders.org/arti...ing-its-entire-fleet.html en/of http://www.naval-technolo...g-the-dutch-navy-5920931/ om onderdelen te kunnen reverse engineeren. Laatste is gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Zal een aardige kostenpost worden om dat niet alleen te initiëren maar niet minder te onderhouden.
Hier valt wel wat van af te leiden, namelijk dat de Marineleiding er niet vanuit gaat dat ze snel op nieuw materieel hoeven te rekenen. Ze zullen moeten roeien met de riemen die ze hebben, en als ze dit niet doen, dan moeten ze dadelijk echt gaan roeien. :P

Nu is het een investering, maar later betaald dit zich terug. Ga je werken met 3D printers met metaal, en heb je een goed uitgeruste, en moderne onderhoudsfaciliteit waar je zelf al deze onderdelen kan maken, dan scheelt dit bakken met geld op termijn. Het is een diepte-investering die zich terug zal betalen.

De marine is ook wel het krijgsmachtonderdeel dat een geïnstitutionaliseerde drang naar modernisering heeft. De technologie is duur, erg duur, en zelf al het onderhoud kunnen plegen, en snel, scheelt geld. Voor de nieuwe schepen zal alles al in CAD staan, en is het ook niet nodig. Dit zal met name voor de Zeven Provinciën en zeker voor de twee Nederlandse, en twee Belgische Karel Doorman klasse fregatten. Onderhoud voor de Belgische schepen gebeurd ook in Nederland, en de Belgische schepen vallen via de NAVO ook onder Nederlands commando. In feite is de Belgische marine al geannexeerd. :+

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:31

thijsco19

Yamaha MT03 2008

quote:
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 18:13:
[...]

Hier valt wel wat van af te leiden, namelijk dat de Marineleiding er niet vanuit gaat dat ze snel op nieuw materieel hoeven te rekenen. Ze zullen moeten roeien met de riemen die ze hebben, en als ze dit niet doen, dan moeten ze dadelijk echt gaan roeien. :P
Ik was vandaag toevallig daar weer bezig op een niet nader te noemen boot, en sprak even met iemand van het marinebedrijf.
De planning van de niet nader te benoemen boot heeft alwéér vertraging op gelopen. Dat is het gevolg van mensen te kort en spullen te kort (wat weer gevolg is van geld te kort).
Zo vertelde hij mij dat hij op een onderdeel zat te wachten en dat onderdeel pas in begin 2018 klaar is.. Komt omdat het tiental jaren oud is en er niet altijd meer tekeningen zijn.
quote:
Onderhoud voor de Belgische schepen gebeurd ook in Nederland, en de Belgische schepen vallen via de NAVO ook onder Nederlands commando. In feite is de Belgische marine al geannexeerd. :+
Oh, dat is dus de reden dat ik er altijd Belge zie lopen :9 .

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
thijsco19 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:00:
[...]

Ik was vandaag toevallig daar weer bezig op een niet nader te noemen boot, en sprak even met iemand van het marinebedrijf.
De planning van de niet nader te benoemen boot heeft alwéér vertraging op gelopen. Dat is het gevolg van mensen te kort en spullen te kort (wat weer gevolg is van geld te kort).
Zo vertelde hij mij dat hij op een onderdeel zat te wachten en dat onderdeel pas in begin 2018 klaar is.. Komt omdat het tiental jaren oud is en er niet altijd meer tekeningen zijn.
En dat is waarom je het dus allemaal zelf wil kunnen doen, en zelf de boel ook digitaal wil hebben. Stel er gaat wat kapot op zee. Dan kan je dit al aangeven en als je weer aanmeert in Den Helder, dan ligt het vervangende onderdeel al klaar, of is al in productie. Dat is efficiënt.
quote:
Oh, dat is dus de reden dat ik er altijd Belge zie lopen :9 .
De Belgische marine stelt eigenlijk niks voor, en vaart met oude Nederlandse schepen etc. Het is eigenlijk een verlengstuk van de KM geworden. >:)

Iets anders. @Ed_L Wat mij nog dwars zit aan de ontploffende mortiergranaat was dat het om een trainingsoefening ging. Waarom werd er dan met scherp geschoten? Hoe vaak komt dat voor want je zou toch denken dat er met inerte trainingsmunitie word geschoten?

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 03-10-2017 19:07 (10%)

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

@DaniëlWW2 Ik heb nog niet meegemaakt dat er inerte (trainings-)munitie voorhanden was tijdens inzet. Dat er getraind moet worden is logisch; ook op missie moet je je skills verzorgen. Meestal wordt er dan geschoten met munitie die al langer in het inzetgebied ligt en die beter verschoten kan worden i.v.m. de houdbaarheid. Zo heb ik in 2005 een pallet vol AT-4 verschoten in uitzendgebied, omdat het spul gewoon einde houdbaarheidsdatum was. Tegelijkertijd hadden eenheden in NLD tekort aan inerte betonkoppen (AT-4 trainingsmunitie).

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:36

dr.lowtune

(o\ | /o)

Hennis is in ieder geval weg. Benieuwd wat er nu voor komt.

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:56

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Loxia 50mm | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quote:
Ed_L schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:08:
@DaniëlWW2 Ik heb nog niet meegemaakt dat er inerte (trainings-)munitie voorhanden was tijdens inzet. Dat er getraind moet worden is logisch; ook op missie moet je je skills verzorgen. Meestal wordt er dan geschoten met munitie die al langer in het inzetgebied ligt en die beter verschoten kan worden i.v.m. de houdbaarheid. Zo heb ik in 2005 een pallet vol AT-4 verschoten in uitzendgebied, omdat het spul gewoon einde houdbaarheidsdatum was. Tegelijkertijd hadden eenheden in NLD tekort aan inerte betonkoppen (AT-4 trainingsmunitie).
Oke, dus er word vaak geschoten met scherp omdat er geen inert is. Logisch. :P'
Overigens moet die dag AT-4 raketten verschieten een leuke zijn geweest. :+

Nog een vraag nu ik toch je aandacht hebt. Ik vraag me nu al een tijdje af wat er eigenlijk in inerte munitie zit. Zeker voor mortieren en artillerie granaten moet er wat inzitten vanwege balistiek en gewicht, maar wat? Gewoon zand? :)

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 03-10-2017 21:10 (4%)

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True