"It's not a bug, it's a feature

". Maar even zonder gein: vind jij het een nette, elegante en eenvoudige (in gebruik) oplossing? Ik noem het een snelle oplossing voor een probleem wat ontstaan is door het introduceren van grotere schermen met een OS waar de navigatieknoppen bovenin zitten. Als ze het mijn inziens goed hadden willen doen, hadden ze met iOS 8 de knoppen standaard, of als optie, onderin beeld moeten hebben.
Wat die anderen echter niet hebben is die feature die het scherm wat naar beneden trekt zodat je bij de bovenste knoppen kunt komen.
Oh jawel hoor. De Galaxy Note serie heeft een soortgelijke feature allang (zie
hier) en ik meen dat ook andere merken dit af en toe toepassen. Dit is echter meer gericht op het gebruik van het keyboard, zodat je dit met 1 hand kunt bedienen, niet omdat je anders niet bij basiszaken als navigatieknoppen kunt komen.
[...]
Maar ondertussen heb je nog steeds niet vertelt welke twijfelpuntjes dat dan zijn en hoe ze het dan wel allemaal hadden moeten doen.
Je quote die twijfelpunten zelf bij een eerdere post van mij

Maar oke, om het even te herhalen:
- Double tap/screen shrink om bij de navigatieknoppen te kunnen komen >> iOS 8 de optie geven (of standaard maken) om de navigatiebalken onderin beeld te plaatsen i.p.v. bovenin.
- Uitstekende camera >> maak de telefoon 1mm dikker, is ie nog altijd erg dun en heb je meer plaats voor een grotere accu.
- (Volgens de cijfers) is de accuduur van de iPhone 6 niet veel beter >> mooi samenlopend met het vorige punt geeft een iets dikkere behuizing meer ruimte voor een grotere accu.
- Scherm had beter (hogere resolutie) gekund >> met de oplossingen hierboven van een grotere accu kan deze het extra stroomverbruik van een 1080p scherm opvangen.
- (Imo) lelijke plastic strips aan de achterzijde >> de iPhone 5 had dit ook niet nodig om goede antenne ontvangst te hebben, dus er is een andere oplossing mogelijk. Zo niet, zorg dan in ieder geval dat de kleur van het plastic gelijk is aan het metaal.
Als je mensen de keuze zou geven uit:
- Situatie nu: 6.9mm dun, uitstekende camera, nauwelijks betere accuduur, niet beter (scherper) scherm
- Voorbeeld situatie: 7.9mm dun, volledig vlakke achterzijde, stuk betere accuduur, hoger resolutie scherm
dat vrijwel iedereen voor de 2e optie zou kiezen. Die ene millimeter dikker, en paar gram zwaarder, merk je na een uur al niet meer, een accu die een halve dag langer mee gaat en een scherper scherm geniet je iedere dag nog van.
[...]
Kort samengevat: er is verschil maar die is minimaal.
[...]
Je moet technisch wel in staat zijn om het weer te geven. Op een gegeven moment zijn de verschillen dusdanig minimaal dat het geen zin heeft. Op dit forum heb je de echte slimme techneuten en de wannabe's. Het verschil is heel eenvoudig te zien. De wannabe's kijken vrijwel alleen maar naar specs terwijl de echte slimmeriken deze vertalen naar toepasbaarheid.
Ik praat gewoon uit eigen ervaring. Bij overgang van mijn toenmalige Xperia S (4.3", 720p, 341ppi) naar Xperia Z (5", 1080p, 443ppi) kon ik vrij makkelijk zien dat kleine tekst en fijne grafische elementen er op het 1080p scherm scherper uitzagen. De ppi van de iPhone 6 is nog iets lager dan de Xperia S, dus ja ik durf vrijwel zeker te zeggen dat je het kunt zien. En ja dat is gewoon fijn, het is (bij gebrek aan een betere omschrijving) rustiger aan de ogen. Resolutie is echter niet het enige meetpunt voor wat betreft het scherm, ook helderheid, kleurechtheid, kijkhoeken, calibratiemogelijkheden en contrast spelen een grote rol.
[...]
Ik denk dat je daar naast zit. Het zijn eerder de wireless functies, zeker bij Apple en zeker bij de smartwatch gebruikers (bluetooth is zeer belangrijk, wifi en 3g/4g connectiviteit ook gezien onze continue drang naar informatie en communicatie). Locatiebepaling wordt ook vaker gebruikt (kijk maar eens naar het verschil tussen bijv iOS6 en iOS7) en dat slurpt enorm veel stroom. Applicaties blijven ook vaker in de achtergrond draaien en allerlei dingen doen zoals informatie ophalen en locatiebepaling doen zodat ze altijd actueel zijn. Het scherm en de hoeveelheid pixels is al lang niet meer de grootste energiegebruiker (energie kun je niet verbruiken trouwens).
Dat is het bij Apple telefoons niet, omdat hun displays klein zijn/waren en in verhouding tot andere smartphones zo weinig pixels bevatten. Een iPhone 5S heeft een 4" scherm met 727 duizend pixels, 1080p schermen zitten op 2.07 miljoen pixels (3 maal zoveel) en 1440p schermen zoals die van de LG G3 en Oppo Find 7 zitten aan de 3.69 miljoen pixels (5 maal zoveel). Gelukkig schaalt het aantal pixels t.o.v. het stroomverbruik niet lineair, maar het verbruikt wel flink meer. Bij alle Android (en vrijwel zeker ook Windows Phones) staat het scherm hierdoor altijd bovenaan (bij zwaar gebruik) of minimaal in de top 3 (licht tot medium gebruik). Dit kun je eenvoudig natrekken bij elke enigszins uitgebreide geschreven of Youtube review.
Maar ik ben benieuwd hoe de iPhone 6 en met name de 6 Plus het gaan doen op het gebied van accuduur. Apple claimt dat de accuduur van de 6 Plus veel beter is dan die van de 5S. Ik ben benieuwd hoe de 6 het doet tegenover b.v. de Xperia Z3 Compact en hoe de 6 Plus het doet tegenover de concurrentie (b.v. Note 4, Oppo Find 7, Xperia Z2 en LG G3).
Ik denk dat het met name de accuduur zal zijn wat het "make or break" punt wordt voor de iPhone 6 (Plus). Nu zitten de iPhones niet langer in de niche van kleine telefoons. Snel zijn ze allemaal, degelijk gemaakt en vol features ook, en de accuduur is nog altijd een punt waarop veel vooruitgang gemaakt kan worden bij smartphones. Ik ben echter bang dat de iPhone 6, die vermoedelijk iets van een ~1900mAh accu bevat, het bij lange na niet zal halen bij zijn directe concurrent de Xperia Z3 Compact met vergelijkbare afmetingen en specs, maar met 2600mAh accu. De iPhone 6 Plus schijnt een accu van rond de 2900mAh te hebben, veel dichter in de buurt van de concurrentie die rond de 3000 tot 3400 mAh zitten, dus daar zit het denk ik wel snor.
Anyway: laten we de reviews maar eens afwachten, die zullen heel wat meer inzicht geven in hoe/waar deze iPhones in het hele spectrum van smartphones vallen