Goed,
Ik heb even contact opgenomen met Choozze. En kan jullie vertellen dat er een erg rooskleurig beeld wordt geschetst van het bedrijf t.o.v. de daadwerkelijke intentie/situatie. Wellicht handig om ook de startpost daar op aan te passen.
Het volgende werd mij vandaag ijskoud medegedeeld aan de telefoon toen ik ging informeren of een Choozze Bright voor mij interessant zou zijn:
1) 'Verteld u mij hoeveel u wil gaan gebruiken aan data (in het buitenland) dan vertellen wij u of Bright voor u geschikt is of niet'. Op mijn vraag dat ik liever wil horen hoeveel ik nou precies krijg voor mijn geld werd na veel zeuren uiteindelijk '
ongeveer 4gb' aangegeven.
2) U mag niet langer dan +- 6 weken per jaar in het buitenland verblijven. Meer is niet toegestaan.. Er werd geimpliceerd dat het oneigenlijk gebruik zou zijn en dat het per definitie als zakelijk gebruik zou worden gezien (een student die regelmatig de grens over trekt of die voor een uitwisseling tijdelijk in het buitenland verbleef kon de medewerker aan de telefoon zich absoluut niets bij voorstellen). Tevens werd er geclaimed dat het 6-weken maximum 'aan de hand van het gemiddelde jaarverbruik van de gemiddelde choozeklant' was vast gesteld.
3) De website loopt (sterk) achter. Er werd aangegeven dat er '
dagelijks updates aan de website plaatsvinden en zullen plaatsvinden' . Daarin worden beperkingen en limitaties zoals bovenstaande komende tijd aangepast. Op mijn vraag waarom als ik nu een contract afsluit online ik nergens de beperkingen zie staan zoals de 6-weken maximum buitenland verblijf werd ontwijkend geantwoord.
4) Er heerst wat lichte paniek bij Choozze. De dame aan de telefoon gaf aan dat er regelmatig vergaderingen zijn nu om te kijken hoe ze het grootvebruik en het buitenlandverbruik aan banden gaan leggen.
5) Op mijn vraag of het zomaar kan om een product te verkopen met onduidelijke en dagelijks veranderende voorwaarden werd gezegd '
dat klanten er maar mee moeten leven als wij iets aanpassen in de voorwaarden. En als ze het er niet mee eens zijn dan staat het ze vrij om niet langer met ons in zee te gaan'.
6) Als je de (data) FUP overtreed dan wordt je afgesloten na een tweetal waarschuwingen, waarbij bij de volgende maand je weer gebruik kan maken van je abbonement. De mevrouw aan de telefoon zei niets over het betalen van een eventueel teveel gebruikt aantal MB's (maar ik dacht dat wel ergens gelezen te hebben)
Kortom, Choozze is hard bezig om vooral te zorgen dat er allerlei limieten en maximums worden gesteld aan een 'onbeperkt' abbonement. Niet onbegrijpelijk, maar de manier waarop dat gaat is wel erg listig. Op de website kan je een product bestellen en zelfs met het doorlezen van de kleine lettertjes kan je er dan een maand later achterkomen dat je allerlei interne regels van Choozze overtreed.
Product A verkopen maar ondertussen als je doorvraagt product B aanbieden is natuurlijk geen nette vorm van ondernemen. Verder viel het mij op dat Choozze blijkbaar erg verrast is door het data/buitenlandverbruik en daar absoluut geen rekening mee had gehouden bij het starten van zijn campagne/businessmodel.
Hoe naief/wereldvreemd moet je wel niet zijn als ondernemer als je niet eens kunt voorspellen dat mensen veel data gaan opmaken én het pakket regelmatig in het buitenland willen gebruiken. En dan met name omdat je geen duidelijke regelgeving/voorwaarden hebt opgesteld...
Bright verliest iig veel van zijn charme voor mij - niet zozeer omdat er beperkingen aanzitten (dat vind ik niet meer dan logisch) maar vooral omdat ze laten merken elk moment de voorwaarden van hun diensten te kunnen aanpassen, en dat dit zonder uitzondering altijd in je nadeel zal uitpakken. Verder vind ik het ook nog eens tegen de borst stuiten dat er maxima worden gesteld aan het buitenlandverblijf zonder dat dit duidelijk wordt vermeld. Je moet daar dus voor gaan bellen...