• esperanto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:26
Mede-auteur:
  • Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:45

Exor

Choozze

Mobile Happiness
Sinds 10 augustus 2014 is de nieuwe mobiele provider Choozze actief in Nederland. Deze provider maakt gebruik van het mobiele netwerk van T-mobile en is een dochteronderneming van SpeakUp. Choozze is de eerste provider in Nederland die een Europese bundellink aanbiedt, daarnaast bood het ook een 'gratis' abonnement aan waarbij de gebruiker 100 minuten, 100 sms en 100MB kreeg (per 01-02-2016 gestopt).

Choozze biedt de volgende abonnementen aan:
AbonnementenChoozze Zero Choozze Bright
Prijs€ 0,00*€ 35,00**
Data100MB*FUP (5 GB data/500MB EU roaming***)
Min/sms100 min en 100 sms* FUP (500min en 500 sms)
Maximale Snelheid Data14,4 Mb/s14,4 Mb/s
Duur abonnement1 maand1 maand
Aansluitkosten€ 25,00€ 25,00**

* Choozze biedt verschillende add-ons aan voor het Choozze Zero abonnement.
** Choozze biedt de mogelijkheid aan om het abonnement 3/6/12 maanden van tevoren te betalen tegen een gereduceerd totaaltarief. Hierbij vervallen de aansluitkosten.
*** Bij overschrijding wordt jouw verbinding afgesloten.

Voorwaarden:
Bundelvoorwaarden
- Gesprekken worden afgerond per seconde. Er geldt geen starttarief. Data worden per 10 kb afgerond.
- Het tegoed is een maand geldig. Resterend tegoed kan niet meegenomen worden naar de volgende maand.
- Verbruikskosten van servicenummers vallen buiten bundel en zal maandelijks per automatisch incasso geïncasseerd worden van je rekening.
- Bellen naar landen buiten Europa valt buiten de bundel. Zie voor de tarieven op de site van Choozze.
- Let op: Gebeld worden binnen Europa (m.u.v. Nederland) gaat af van jouw bundel.
- Let op: Er wordt geen garantie geboden voor het kunnen gebruiken van het netwerk in landen buiten de EU.

Choozze Bright:
Let op: Choozze Bright heeft sinds maart 2015 een Fair Use Policy omtrent het toegestane verbruik.

Om oneerlijk verbruik tegen te gaan zijn er enkele richtlijnen. Overschrijd je deze richtlijnen dan zal er contact met je opgenomen worden. Ga je daarna wederom over de richtlijnen, dan zullen er maatregelen worden getroffen om verder excessief verbruik te voorkomen. Als wederom excessief verbruik wordt vastgesteld, dan kan Choozze deze bij je in rekening brengen tegen de geldende buitenbundeltarieven, nadat je hierover bent geïnformeerd.

Onder oneerlijk verbruik wordt onder andere verstaan:
En hoeveel kan ik dan bellen/internetten en/of sms’en? We spreken niet van een bundel maar hanteren een eerlijk verbruik beleid. We kijken naar het gemiddelde verbruik van onze klanten, en op basis daarvan zien we wie gemiddeld verbruikt en wie oneerlijk veel verbruikt. Dat doen we omdat we Choozze Bright aan een zo groot mogelijke groep klanten willen aanbieden.
Let op: De FUP kan men nu bekijken bij jouw persoonlijke pagina en is 'dynamisch' in de zin van dat de kleur van de smileys wordt bijgesteld afhankelijk van jouw dagelijks rekening houdend met het maandelijks verbruik. Hierbij zijn de oude limieten vervallen.

Overige voorwaarden
- De opzegtermijn van het contract is een maand.
- Nummerbehoud is kosteloos en kan op ieder moment worden aangevraagd.
- Je ontvangt bij 80% en 100% van het verbruik van je bundel per SMS een waarschuwing.
- Choozze maakt gebruik van het 3g netwerk van T-Mobile.

Internet instellen
Zie hier voor meer uitleg. Indien je door middel van een wifi met het internet verbonden bent, dan kan je inloggen op jouw persoonlijke account te vinden op my.choozze.nu. Hier kan je de basisinstellingen vinden die van toepassing zijn op jouw mobiel. Indien het niet lukt, kan het helpen om in dit topic te vragen hoe andere mensen dit hebben aangepakt.

Activeren van het abonnement
Choozze heeft hedendaags een persoonlijke portal waar je eenvoudig jouw simkaart kan activeren. Klik hier om naar de website Choozze.me te gaan. Je hebt hiervoor jouw mobiele nummer en simkaartnummer nodig.
Indien voorgaande niet werkt kan men ook contact opnemen met Choozze via 085-7735555 of door een mail te sturen naar info@choozze.nu. Houd je simkaartnummer (18 cijferige code te vinden op je simkaart) en 'naam, adres en woonplaats' bij de hand of vermeld deze in de mail.

Overige vragen :?
Wanneer kan ik nummerbehoud aanvragen?
Maximaal 60 dagen voor het einde van je huidige contract kun je nummerbehoud bij ons aanvragen.
Je vult hiervoor het online aanvraagformulier tot nummerbehoud in en wij regelen dit voor jou.
Je kunt ook achteraf nummerbehoud aanvragen. Zodra jij er klaar voor bent kun je per mail of in de webshop het nummerbehoud aanvragen voor een bestaande Choozze nummer.

Kan ik mijn abonnement aanpassen?
Je kunt op elk moment je Choozze abonnement wijzigen. Let op: de wijziging gaat in op de eerste dag van de eerstvolgende maand.

In welke landen geldt Roam Like Home?
Zie een lijstje van landen: hier.

Wat zijn de tarieven voor landen buiten de Roam Like Home?
Update: Je kan hier de tarieven bekijken. De tarievenpagina is helaas offline. Je moet contact op nemen met de klantenservice.

Ik ben in in het buitenland en ik krijg een sms'je met tarieven?
Bij het Choozze Bright abonnement is het roamen binnen de EU inbegrepen, waardoor jouw bundel binnen Europa geldig is. Bellen buiten de aangegeven Europese landen heeft een ander tarief. Echter er wordt op de werking hiervan geen garantie geboden.

In welke landen kan ik mobiel bellen en welke operators kan ik selecteren?
In de Mobile Operator List kan je bekijken in welke landen je mobiele dekking hebt, echter dit lijstje is alleen indicatief. Wil je zekerheid dat jij bereikbaar bent dan wordt het aangeraden om eerst contact op te nemen met Choozze.

Hoe kan ik mijn factuur betalen?
Maandelijks, aan het begin van de maand, worden de (buiten bundel) kosten via een automatische incasso afgeschreven van je rekening. Je ontvangt via de mail maandelijks een factuur van Choozze.

Hoe kan ik mijn verbruik inzien?
Met behulp van de Choozze.me site kun je zien hoeveel data, belminuten en sms-berichten je hebt verbruikt. Er wordt ook aangegeven hoeveel buiten bundel kosten je hebt gemaakt. Onderaan kan je ook klikken op voicemail om deze in/uit te schakelen. Voor Choozze Bright staat er een indicatie in hoeverre je jouw gebruik binnen de Fair Use Policy valt.

Hoe kan ik me registreren op Choozze.me?
Maak eerst een account aan op https://my.choozze.nu/register.php met jouw Choozze nummer en jouw e-mail. Als het goed is, krijg je enkele seconden later een mail binnen dat je wachtwoord per SMS naar je is verzonden. Met dit wachtwoord kan je inloggen op de site.
Heeft men problemen met inloggen, dan kan je contact opnemen met de klantenservice.

Wordt mijn wachtwoord versleuteld opgeslagen?
De wachtwoorden die voor Mijn Choozze worden gegenereerd of ingevoerd
staan wel degelijk gecodeerd op de systemen, Choozze medewerkers kunnen deze niet
teruglezen. Bij het wijzigen wordt het wachtwoord, ongeacht of dat
gegenereerd is of handmatig door de gebruiker ingevoerd, alleen eenmalig
verstuurd voor jouw eigen archief.

Hoe moet ik mijn wachtwoord wijzigen?
Je wachtwoord is te wijzigen. Als je op de inlogpagina (www.choozze.me) op wachtwoord vergeten klikt kun je jouw 06-nummer en e-mailadres opgeven en wordt er een e-mail gestuurd met een link. Als je op deze link klikt kun je zelf een nieuw wachtwoord invoeren. Ik heb er ook goed naar moeten zoeken en vind het onhandig op deze manier omdat ik op wachtwoord vergeten moet klikken terwijl ik mijn wachtwoord niet vergeten ben maar het gewoon wil wijzigen. (bron)

Waar kan ik mijn voicemail uitschakelen?
Log in op jouw Choozze account, daarna kan je onderaan op voicemail klikken om deze dan uit te schakelen.

Ik heb een normale/micro/nano simkaart nodig en ik kan geen optie selecteren?
Gebruikers hebben bevestigd dat Choozze nu een simkaart levert, waarbij je de 'juiste' simkaart eruit kan drukken. Dit omvat dus het volgende: 'normale', 'micro' en 'nano'simkaart.

Hoe ziet mijn eerste factuur eruit?
Wanneer je een Choozze Bright abonnement afsluit in de loop van de maand dan ontvang je in de eerste daaropvolgende maand een factuur met de abonnement van de komende maand en de kosten van de resterende dagen van de maand van aanvragen.

Voorbeeld ChoozzeBright
Je neemt op 15 september een ChoozzeBright van 35,00 euro je eerste factuur wordt dan:
Kosten voor oktober 35,00 euro
Kosten voor september (15/30) * 35,00 euro = 17,50 euro
Je totale factuur wordt dan dus 35,00 euro + 17,50 euro = 52,50 euro
In november ontvang je weer gewoon een factuur met alleen de kosten voor november à 35,00 euro

Ik heb een andere vraag?
Indien je een specifieke vraag hebt over de dienst die nog niet beantwoordt is in dit topic of de FAQ van Choozze, dan kan je altijd contact opnemen met Choozze. Dit kan op verschillende manieren: Facebook, Twitter, info@choozze.nu of via de telefoonnummer 0857735555 (snelst).

Handige links
Choozze
Choozze.me (persoonlijke portal)
Dekking van T-Mobile
Supportpagina van Choozze
Forum van Choozze
SIM-kaart activeren

Disclaimer:
Deze informatie kan onjuist of verouderd zijn. Niemand geeft de garantie en/of is aansprakelijk voor schade die door de informatie uit het topicstart kan ontstaan. Wilt men zekerheid dan dient men contact op te nemen met de klantenservice van Choozze. Indien men opmerkingen/aanvullingen heeft of foutjes ontdekt dan kan men een DM sturen.

Credits: TS overgenomen van hier

[Voor 167% gewijzigd door Exor op 01-02-2016 15:08]

• Exor
pimsaint schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:19:
Kan ik ook in het buitenland internetten uit mijn bundel?
Ja, dat is mogelijk. Let op: mobiel internetten in het buitenland brengt hogere kosten met zich mee. Wil je zorgeloos in Europa kunnen bellen of internetten, dan is de optie Roam Like Home de perfecte oplossing voor jou.

Wat staat hier nou. Dat internetten in het buitenland wél gewoon uit mijn bundel kan, maar niet zorgeloos? |:(
Ik denk datgene alleen geldt voor de ChoozeSmart abonnement, waarbij je een add on kan aanschaffen zoals 'roam like home.' Aangezien bij de andere twee abonnementvormen het volgende staat, als je met de muis over de 'i' zweeft:
In alle 28 EU landen plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland bellen en internetten direct vanuit je eigen bundel
Maar de informatie op de site is inderdaad niet echt duidelijk...

[Voor 3% gewijzigd door Exor op 22-08-2014 14:07]

• Exor
Alleen bij ChoozeSmart kan je een add on toevoegen bij het bestellen, bij de andere twee abonnementen kan men dit niet selecteren.

Op het eerste gezicht ziet het wel goed uit, als je minder dan 100 minuten belt. Een 'vergelijkbaar' abonnement (als je SMS verwaarloost en niet verder kijkt naar de netwerkdekking) kost bij Simyo met 100 min/sms en 200MB of 500MB respectievelijk 9 of 11 euro. Choozze waarbij je voor 7,50 euro 500MB en 100 min krijgt, is daarmee iets goedkoper.

Daarnaast heb je ook Roam like Home, waarbij je (denk ik) die 100 min, sms en MB ook in Europa kan gebruiken voor maar 10 euro meerprijs per maand. Moet je wel jouw vakantie in 1 maand plannen, anders ben je iets duurder uit :P. Bij andere providers ben je minimaal 2 euro per dag kwijt en dan is het tegoed ook maar 24 uur geldig of ze bieden geen vakantiebundel aan.

Daarnaast lijkt me het niet logisch dat een nummer inactief kan gaan na X maanden, immers ze adverteren met een abonnement (weliswaar tegen een 0 euro tarief) die stilzwijgend maandelijks wordt verlengd. Dat je er niks mee doet, lijkt me niet hun probleem.

Het is wel zonde dat Choozze niet eerder hun abonnementen konden introduceren (Europese wetgeving/bundels?), anders hadden ze een groter publiek kunnen aanspreken die binnen Europa op vakantie gingen.

Het zou wel idealiter zijn als je ook belminuten zou kunnen bijkopen voor de ChoozeSmart en die maandelijks kan wijzigen, hoewel hun verdienmodel waarschijnlijk voor een gedeelte hierop zal zijn gebaseerd (buitenbundel kosten). Dan zou je met de Roam like Home meer dan 100 minuten kunnen gebruiken in het buitenland. Nu zal alleen de eerste 100 minuten binnen dat 'Roam like Home' vallen en zal de resterende minuten tegen de geldende buitenland tarieven worden verrekend.

• Exor
W00fer schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 20:53:
[...]

Dus 10 Whatsappjes sturen is gelijk 100kb, 1000 whatsappjes is 1 mb, 100.000 whatsappjes is je bundel op? En dan reken ik nog niet de afbeeldingen. Dat per 10kb afronden, is dat gebruikelijk bij providers?
Provider (sim only)
Hollandsnieuwe: Mobiel internet wordt afgerond per 100 KB.
Simyo: Simyo rekent en rond af per Kilobyte.
Vodafone: Dataverbruik wordt naar boven afgerond per 10 kb per sessie.
KPN:Het gebruik van data wordt per 1 kB afgerekend,
T-mobile: N.B.
Ben: Het gebruik van internet in Nederland wordt per etmaal vastgesteld en naar boven afgerond op 1 MB of een veelvoud van 1 MB.
Tele 2: N.B.
Youfone: Verbruikte KB’s worden per sessie naar boven afgerond op 100 KB.
Kruidvat: Afrekening is per KB = MB
Choozze: Data wordt afgerond per 10Kb

Bron: Website van providers + Choozze van hierboven

Dus het is allemaal niet zo erg als het lijkt... als er wordt vergeleken met Hollandsnieuwe en Youfone.

• Exor
Ze mogen wel iets doen aan hun informatievoorziening om zo voor iedereen hetzelfde antwoord te hebben.
Je kan altijd nog nummerbehoud aanvragen. Zodra jij er klaar voor bent kun je per mail of in de
webshop het nummerbehoud aanvragen.

De data worden afgerond per kb.

29 augustus zal de choozzeapp beschikbaar zijn in de appstore. Hiermee kun je o.a. de add-ons in en
uitschakelen.

• Exor
Vandread schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:43:
[...]

Pfoei lastig puntje....
http://blog.iusmentis.com...n-bij-een-prijsverhoging/
MVNO's als deze met dergelijke regels is altijd lastig....
Volgens mij hebben ze copy paste gedaan van hun zakelijke kant, en daarna speakup voor choozze vervangen.

• Exor
Even een vraagje voor de kenners,:

Gaat over Choozze Zero (naamsverandering):
Er zijn nog 6 dagen over van augustus, dus heeft men (6/31)*100(min,sms,MB) = 19 minuten/sms/MB over? Dus de onwetenden die denken dat je per direct 100 minuten hebt, voor hun bestaat dan de kans dat ze voor 80 minuten buiten bundel gaan bellen aangezien je niet weet wat jouw verbruik/tegoed is? Of denk ik nu verkeerd?
De simkaart heb ik zojuist voor je geactiveerd. Deze maand kunt u gewoon gebruik maken van de 100
minuten, 100 smsjes en 100 MB data. Per 1 september gaat de teller weer op nul.
Mochten er nog vragen zijn, dan horen wij dat graag.

[Voor 34% gewijzigd door Exor op 27-08-2014 13:32. Reden: Antwoord gekregen]

• Exor
Je kan nu via Choozze.me makkelijk kijken hoeveel tegoed je over hebt en (indien van toepassing) hoeveel buiten bundel kosten je in die ene week hebt gemaakt :P. Er wordt een sms met het wachtwoord verstuurd naar jouw mobiel.

TS zal hoogstwaarschijnlijk morgen geupdate worden met een uitgebreider tekst. Kan het helaas nu niet wijzigen, want ik zie geen 'wijzig' knopje.'

[Voor 3% gewijzigd door Exor op 29-08-2014 23:52]

• Exor
TS is aangepast :). Iemand nog essentiële vragen voor in de TS, stuur dan even een DM.

[Voor 17% gewijzigd door Exor op 30-08-2014 12:14]

• Exor
DF1eCH schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 12:20:
[afbeelding]

Ik heb het bright abbo en die tarieven zijn vreemd en afwijkend met wat de site vermeld.

Bericht krijg ik zodra ik roam op .be netwerk.

Wat me ook steekt is dat ik niet verder dan 6.5 megabit kom met hsdpa+ actief
Tarieven gelden voor Choozze Zero en het klopt wat met op de site wordt vermeld aangezien die 15 cent buiten bundel (Choozze Zero) alleen geldt als je in Nederland bent. De tarieven zonder Roam like Home of naar buiten Europa staan nog niet op de site.

Om internetsnelheid te vergelijken zou je het met een T-Mobile sim moeten vergelijken aangezien de netwerkdekking een grote factor hierin speelt indien in Nederland. Wellicht dat in het buitenland (lees: Europa) de snelheid lager ligt, daarvoor zou je Choozze moeten contacteren.

• Exor
Het is wel verwarrend, vergelijk de twee volgende teksten:
Wanneer kan ik mijn bundel wijzigen?
Gewijzigd op: Zo, 31 Aug, 2014 at 10:28 am

Je kunt op elk moment je Choozze bundel wijzigen. Let op: de wijziging gaat in op de eerste dag van de eerstvolgende maand.
en (n.a.v. het BNR spotje)
Vraag via de mail: Als de bundel van 100MB op is halverwege de maand en je koopt een nieuwe bundel, gaat dan deze bundel per direct in of pas aan het begin van de volgende maand?

Antwoord: De nieuwe bundel gaat per direct in en je kunt dus ook per direct gebruik van maken.
Waarschijnlijk gaan databundels per direct in en Roam Like Home pas vanaf begin van de volgende maand. Let wel even op dat je met Choozze Zero met Roam Like Home vanaf minuut 101 het geldend EU tarief betaald, is best wel cruciaal om te weten :P.

En helaas zijn sommige antwoorden wel heel kortaf zonder verdere toelichting.
Valt bellen van Nederland naar EU landen binnen de bundel
Gewijzigd op: Ma, 1 Sep, 2014 at 10:00 am

Ja, bellen van Nederland naar EU landen valt binnen de bundel.

[Voor 13% gewijzigd door Exor op 01-09-2014 13:52]

• Exor
krissie100 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 17:23:
Contract opzeggen kann toch altijd??
Het is een maand abbo
In principe is het inderdaad een maand abonnement, tenzij je voor de 3/6/12 maanden Bright bent gegaan die men van tevoren moet betalen.

• Exor
Neem gewoon een ruime marge aan van 80-90MB, dan zit je altijd er onder. Vergeet bij Android niet om "het backup van de instellingen van jouw telefoon" uit te schakelen (5MB per 5 dagen...).
Anoniem: 581200 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 20:23:

TROUWENS:
Je ontvangt van choozze bij 80% en 100% van het verbruik van je bundel per SMS een waarschuwing.
Op tijd? Of als het al te laat is?
80% lijkt me op redelijk tijd :? Daarnaast een sms bij 100% is bijna bij elke provider. Uiteindelijk ben je er natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor het datagebruik, of jouw telefoon moet stiekem iets buitenom gaan downloaden :P. Je moet wel even navragen of dat waarschuwing sms wel werkt, bij de start van het dienst werkte het in ieder geval nog niet.

Wil je echt de buitenverbruik kosten in de hand houden, dan moet je helaas switchen naar prepaid :*)

[Voor 70% gewijzigd door Exor op 10-09-2014 20:46]

• Exor
Flavio schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:24:
[...]

Ik heb het probleem uiteindelijk zelf opgelost. Via choozze.me-->internet heb ik het juiste profiel op mijn iPhone geïnstalleerd en nu heb ik mobiel internet in het buitenland!
Wel vreemd dat het zonder dit profiel wel werkte in Nederland.
Nog vreemder is dat er bij Choozze niemand is die dit heeft geopperd en het staat ook nergens duidelijk beschreven op de site.
Had je dan in eerste instantie geen APN ingesteld? Aangezien in de FAQ het volgende staat:
Hoe stel ik internet in op mijn mobiel?
Gewijzigd op: Do, 11 Sep, 2014 at 9:42 am

Internet instellen iPhone
1. Zorg dat je internet op je iPhone hebt via Wifi
2. Open deze pagina met Safari
3. Download de APN vanuit de bijlage
4. Klik vervolgens op Installeer

• Exor
jwarmer schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:40:
Heb de Zero variant besteld, netjes een SIM gekregen. Helaas doet de sim het niet op mijn Nexus 7 tablet. Het merkwaardige is dat een andere sim (van xs4all) het prima doet in de Nexus 7 en dat de Choozze sim het ook prima doet in een Lumia 630 toestel. Op zich lijken zowel de tablet als de sim in orde.

Ben uitgebreid in contact met support en ze doen hun best om het op te lossen, dus voorlopig ga ik er vanuit dat het opgelost gaat worden.

Heeft iemand anders de sim al op een tablet geprobeerd?
Heb je de apn gegevens handmatig ingevuld? Of eerst de pincode van de simkaart afhalen (dmv een ander mobiel) om dan het zonder pincode op jouw tablet te gebruiken?

Misschien dat de simkaart gewoon te oud is voor de nexus.

[Voor 11% gewijzigd door Exor op 14-09-2014 14:31]

• Exor
jwarmer schreef op zondag 14 september 2014 @ 14:51:
Ik heb de APN met de hand ingevuld, en Choozze support heeft de screenshots hiervan gecontroleerd. De pincode zit er nog op (0000), maar die wordt door de Nexus 7 gewoon geaccepteerd.

De Nexus 7 is alweer een jaar oud, hoewel er wel de laatste fersie van Android op draait. Lijkt me raar dat dit te nieuw voor een simkaart zou zijn. De Lumia 630 waarin de sim kaart wel werkt is veel nieuwer.
Het is wel raar aangezien er niet veel meldingen zijn over de nexus 7 +niet werkend simkaart. Alleen in Amerika werkt een normale T-mobile simkaart (bellen, sms en data) niet in de nexus 7, alleen de specifieke data only abonnement zou erin werken. Zou je dit eens kunnen navragen aan Choozze of T-mobile?
T-Mobile filters by IMEI. The Nexus 7 (both the 2012 & the 2013 models) are recognized as mobile broadband devices, so they will only work with an appropriate data plan.
Link

• Exor
CR9 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 18:42:
Heeft iemand nog recente ervaringen met Choozze Zero?
Ik overweeg deze sim only, maar twijfel nog een beetje over betrouwbaarheid en kwaliteit van het abonnement.
Als je binnen Nederland blijft, dan werkt Choozze Zero gewoon met de daarbij behorende T-mobile (non-4g) dekking/snelheid (of er moet een storing zijn bij de ElephantTalk/T-Mobile). Op jouw persoonlijke pagina heb je gewoon een mobiele pagina met het aantal verbruikte minuten, sms en MB (gewoon even als homepage op jouw mobiel instellen). Als je dit voornamelijk neemt voor het buitenland (Roam like Home), dan kan je beter wachten totdat er positieve berichten hier verschijnen aangezien de snelheid te laag is...

Mocht het echt tegenvallen dan kan je altijd nog nummerbehoud doen naar een andere provider. Je bent dan alleen de 25 euro startkosten kwijt.

Je moet maar even kijken wat jouw maandelijkse verbruik is, en of deze wel aansluit op het Choozze Zero abonnement. Het is wel belangrijk om van tevoren even bij anderen te vragen hoe de T-Mobile dekking in jouw woonplaats is en ook wat de bijbehorende 3g snelheid is (indien internet belangrijk is). Buitenbundelkosten vallen relatief gezien mee, als je het vergelijkt met de andere prepaid/sim-only aanbieders.

• Exor
CR9 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:59:
[...]

[...]

Ik dank jullie beide voor het uitgebreid delen van jullie ervaring. _/-\o_
Ik ga denk ik het toch aandurven en het een deze dagen bestellen.
Choozze is voorlopig de enige die zo een gratis abonnment aanbiedt of niet?
Verder zag ik dat je een kopie van je ID en oude mobiel factuur (bij nummerbehoud) moet sturen. Nu las ik dat de kopie van je ID niet verplicht is, geldt dit dan ook voor die oude mobiele factoor bij nummerbehoud?
Choozze is voorlopig de enige provider die een 'gratis' abonnement aanbiedt, of je wilt gaan wachten op Freedompop (begin 2015 :? ). Echter, Freedompop maakt wel gebruik van advertenties om de onkosten terug te verdienen of je wilt deze afbetalen. Als je nu een abonnement hebt lijkt het me wel handig voor de provider om een kopie van de ID kaart en oude factuur mee te sturen, anders kunnen ze je denk ik niet koppelen met jouw te overnemen nummer. Als je een prepaid nummer hebt dan is een oude factuur volgens mij geen vereiste. Je kan het voor de zekerheid altijd navragen via Twitter, mail of via de telefoon aan Choozze, meestal krijg je direct (telefoon) of anders binnen twee dagen een antwoord terug.

En mocht je het abonnement nemen, kijk even in de ts of op Choozze hoe je de APN (bij ontvangst simkaart) moet instellen op jouw telefoon om de mobiele data werkend te krijgen.

EDIT: Blijkbaar worden de teksten van de support pagina eindelijk nagelopen door de medewerkers. Nu hebben ze dat met Choozze Zero en Roam Like Home wat duidelijker opgeschreven, weliswaar wel 3 weken te laat :P. Melding over traag internet in het buitenland staat ook op hun support pagina.

[Voor 14% gewijzigd door Exor op 16-09-2014 22:10]

• Exor
Joosie200 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:28:
Ik zag ook nergens een upload knop om factuur/id bij te voegen trouwens. Dus daarom achterwege gelaten. En wat je dan nog niet weet is mijn einddatum van mijn contract :P
Op de productpagina heb je een 'voeg toe' knop naast kopie id of oude factuur. Volgens mij heb je niet echt een einddatum nodig, maar een overstapdatum? Tenminste ik heb hele tijd bij nummerbehoud bij verschillende providers de overstapdatum doorgegeven.

Zie voor dat voeg toe knop hier: http://shop.choozze.nu/nummerbehoud

Ze zijn wel iets te actief met dat supportpagina.... 27 kopjes 8)7 . Vraag me toch eens af welk persoon het logisch leek om zoveel kopjes te hebben. Snap eerlijk gezegd ook niet, waarom ze dat elke dag zitten te editen. Dan kunnen ze het beter 1 dag opofferen om het in 1 keer goed te doen.

[Voor 19% gewijzigd door Exor op 17-09-2014 16:30]

• Exor
ivo001 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:40:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een losstaand Choozze Zero abonnement? Lees hier vooral over slecht internet in het buitenland met Choozze Bright.
Zelf heb ik nu een 100 min/sms abonnement lopen bij Tele2 voor €3,00 per maand. Nu loopt dit abonnement in December af, en zou ik graag willen overstappen naar Choozze Zero. Dan kan ik mooi die 100mb gebruiken voor whatsapp en 9292 app. Na 9 maanden zou ik dan goedkoper uit zijn.
Ik stuur wel eens betaalde smsjes naar de radio van €0,35, dat kan neem ik aan gewoon met Choozze? Zijn er nog addertjes onder het gras voor Choozze Zero? Ik ga gewoon die app uit de OP installeren dan om 3g te beheren.
Lees even vanaf 16 september. Betaalde smsjes zullen waarschijnlijk gewoon werken. Enigste adder zou levensduur/winstgevendheid op de lange termijn zijn.

• Exor
Voor de mensen die vragen hadden over het nummerbehoud:
1. Een factuur is niet verplicht.
2. Bij prepaid krijg je geen factuur, dus kun je ook geen factuur meesturen.
3. Je bent ook niet verplicht om een kopie van je ID kaart mee te sturen.
4. Als je een nieuw abonnement aanvraagt, zonder nummerbehoud, is de 500 MB bundel per direct actief. Als je een nieuw abonnement aanvraagt, met nummerbehoud, gaat de 500 MB bundel in op de dag van het nummerbehoud. Als je al een nummer hebt en je vraagt nu een extra bundel aan, gaat deze per 1 oktober in.
5. Je hebt dan 500 MB data, de gratis 100 MB vervalt dan
Vraag me niet hoe ze willen controleren of degene die 'zomaar iemands mobiel leent' de daadwerkelijke eigenaar van dat nummer is.

Ik zou gewoon de tenaamstelling en rekeninghouder op jouw eigen naam zetten, en als de minderjarige 18 jaar is geworden dan zou ik bij overstap {van provider) op het formulier/opmerkingen aangeven dat de nummer wordt overgedragen aan iemand anders.

Mocht je later (bij provider wisseling) een ander naam (dan op het contract) opgeven, dan mislukt meestal de portering wegens foutieve naam. Dan moet je gewoon contact opnemen met de klantenservice van jouw nieuwe provider zodat zij weten, waarom jij een ander naam hebt opgegeven. Meestal lukt het dan wel.

• Exor
Xandrios schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:40:

Ergens jammer dat ze geen betaling per creditcard of Paypal accepteren voor de initiële 300 euro - dan zijn beide partijen namelijk verzekerd tegen dit soort dingen.
Paypal staat niet garant voor een bedrijf dat failliet is gegaan. Ga je uit van een dienst, dan geldt er geen buyer protection (deze is ook alleen op ebay geldig, in zwakkere mate op andere sites). Als je ervan uit gaat van een goed (zeer onwaarschijnlijk) dan hebben ze gewoon aan hun verplichtingen voldaan in de vorm van de te leveren 'simkaart'.

Een creditcard zou eventueel wel kunnen helpen om het resterende geld terug te vorderen.

Bij een faillissement ben je gewoon je vooruitbetaalde geld kwijt. Hoewel je een claim kan indienen bij de curator, blijft er onderaan de streep niet veel over. Het is wel interessant om Choozze Bright voor 12 maanden aan te schaffen aangezien de normale prijs 420 euro is. Dus naast de normale korting (van vooruitbetalen) van 60 euro heb je 'tijdelijk' nog eens 60 euro korting + 25 euro korting wegens geen activatiekosten (zie onder :P).

• Exor
Anoniem: 581200 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:37:
Hoe eenvoudig/moeilijk, en vooral hoe snel kan je, bij een faillissement je nummer bij choozze (weg)porteren ? ? ?
Laatste tijd is er geen enkele mvno omgevallen, wel door andere overgenomen. In Nederland zijn/waren er blijkbaar 82 MVNO's, waarvan ik van een groot aantal niet eens wist dat zoiets bestond. Sommige van deze onbekende providers hebben hun klantenbestand overgedragen aan een ander provider. Dus het lijkt me niet dat Choozze/Speakup failliet zal worden verklaard, eerder dat zij hun klantenbestand zullen overdragen.
Xandrios schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:12:
[...]

Dat is een goed punt. Wellicht als je de paypal betaling via de creditcard laat lopen..
Volgens mij weet ik waarom je alleen met Ideal of incasso kan betalen, dan weten ze tenminste wat jouw rekeningnummer is om automatische incasso's voor de buitenbundel/abonnementkosten te verrichten.

[Voor 21% gewijzigd door Exor op 18-09-2014 20:07]

• Exor
De ingebouwde datagebruik van Android 4.0+ geeft aan dat ik 29.65MB heb verbruikt. Als ik inlog op mijn Choozze.me account staat daar dat ik voor 29% mijn bundel heb gebruikt, dus het komt redelijk overeen. Neem gewoon voor de zekerheid 5~10 MB als marge bij het instellen van een harde datalimiet wegens afrondingsverschillen. Buitenbundel kosten zijn gewoon 0 euro.

• Exor
diemsetoren schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 23:20:
[...]

Bij mijn met Bright zit er toch een iets groter verschil in bij 1 gyg meer volgens Choozze... Maar miss met binnenkort een fatsoenlijke app iets accurater....

Heb nu ook ff raoming speedtest gedaan in Frankrijk en ook deze pakt redelijk uit. Ook weer rijdend op de autobaan....

http://twitter.com/Mennin...13073984544727041/photo/1
Dat is wel een heel groot verschil... Heb je de datum goed geselecteerd/verschoven in de android settings? Bij mij geeft de android settings in eerste instantie het verbruik van de laatste 7 dagen weer... snap eerlijk gezegd niet de logica daarvan.

• Exor
jamesbond007uk schreef op maandag 22 september 2014 @ 21:08:
@stijnec1, Bedankt.
Ik neem aan dat bellen in een EU lND naar vast en mobiel ook gratis is vanuit een ander EU land (niet Nederland), klopt dat?
Valt gewoon binnen de Bright bundel EU naar EU. Zie https://helpdesk.choozze....llen-naar-een-buitenlands

"Bij Choozze Zero met een Roam Like Home bundel en bij Choozze Bright vallen deze binnen de bundel. Belkosten voor niet EU landen vallen altijd buiten de bundel. "

• Exor
Xandrios schreef op donderdag 25 september 2014 @ 17:31:
Met bright 12 betaal je eenmalig 300 euro voor 12 maanden service. Dus inderdaad, mochten er problemen zijn kun je de niet verbruikte maanden terugvorderen.
Heb je dit al nagevraagd bij jouw creditcard maatschappij? Aangezien de meeste bedrijven een aankoopgarantie van 180 dagen aanhouden , echter weet ik niet of dit ook geldt voor diensten of als de dienst wordt overgenomen?

• Exor
Tumb schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 21:03:
Zolang Vodafone de enige is waar geen internet verbinding gemaakt kan worden, vind ik het prima.

Ik had overigens een nan-simkaart gekregen van Choozze (idd geknipt) deze past maar net.
Koste nogal wat moeite om hem er goed in te krijgen, had iets kleiner gemogen.
Je kan de randen altijd iets bijschuren?

• Exor
krissie100 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:47:
[...]

Maar die firewall moet je toch steeds weer aanzetten als je je telefoon opstart? en dat is heel vervelend voor een persoon die er geen verstand van heeft...
Of heb je daar een oplossing voor naast nooit uitdoen :9
Klikt op link, kijkt naar de bijbehorende plaatjes:

Auto Start On Reboot On/Off

:P

Als je het echt niet vertrouwd, dan nog deze app installeren: Google Play: AutoStart - No root

Advertenties blocken (binnen apps) zal niet lukken zonder te rooten.

• Exor
krissie100 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:10:
Heb mobiwol al geprobeerd hoor mat auto/on-off, maar als je je telefoon dan start komt er eerst nog een pagina om op ok te klikkeb ofzo
Zal met root te maken hebben, krijg de telefoon maar niet geroot(chinaphone)
Heb je vraag verkeerd gelezen, sorry. Denk niet dat je die melding kan uitschakelen zonder root, aangezien die vanuit Android zelf is.
Royalty schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:57:
[...]

Kunt u wat meer vertellen over "Choozze abonnement pauzeren" ?
Staat toch duidelijk op de FAQ van Choozze op de site, denk ik? Eigenlijk is er geen verschil tussen switchen of pauzeren.

• Exor
markheloking schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 22:33:
Aangezien ik begraven ben onder wat andere posts stel ik nogmaals de vraag:

Mensen die na het aansluiten van hun abbo (zeg een maandje a twee later) hebben besloten om nummerbehoud aan te vragen: ging dit ook kosteloos/met weinig moeite?

Over het kostenaspect kan choozze support misschien opheldering geven?
In de Faq staat gewoon dat nummerbehoud kosteloos is en dat je deze ook later kan aanvragen. Wat wil je eigenlijk weten over het kostenaspect? In dit topic is al het een en ander besproken over de levensvatbaarheid/winstgevendheid/addertjesvan de dienst.

• Exor
Joosie200 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 22:59:
Bij My Choozze kun je ook niet zien wanneer de nieuwe maand in gaat. Wel het gebruik, maar wanneer ie gereset wordt voor de nieuwe maand :? En *101# werkt niet, zou fijn wezen als dat ooit wel kan.
'Choozze Zero gebruik' wordt in ieder geval telkens op de eerste van de maand gereset tnm bij mij.

• Exor
Binnetie schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:54:
Dank voor de info. Het is een kwestie van de gebruiker gewoon opvoeden om niet teveel te gaan gebruiken. Ik zat al moeilijk te doen met voip enzo. Maar dit lijkt me opzicht interessant.
Alleen als er nu iemand belt vanaf Nederland naar haar nummer en ze zit in Duitsland. Wat zijn dan de kosten per minuut? Of zit dat bij de bundel in?
Zit in de bundel van Bright, echter zou ik wel een mail sturen naar choozze met de vraag hoeveel minuten je kan ontvangen binnen de bundel in het buitenland (max 3000 minuten of onbeperkt?).

• Exor
Anoniem: 153879 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 17:28:
Ik heb sinds eind oktober ook gekozen voor chooze zero vanwege het moeten overstappen vanaf een zakelijk abonnement.

De ervaring van zowel het bestellen als nummer behoud is redelijk goed. Duidelijke communicatie en ze reageren binnen een tot enkele dagen op vragen. Ook nog geen last gehad van storingen. Echter nummerportering vindt pas plaats na twee en halve maand, wat wel erg lang is (telfort zakelijk).

Alleen onlangs wel tot de conclusie gekomen dat een iphone geen rekening houd met de 100 mb limiet en vrolijk nog een paar honderd mb binnenhaalde. Nee ik was het niet, ik weet dat ik een limiet heb. Het sms je van choozze kwam ook pas 24 uur later binnen dat het limiet is overschreden. En ik zit nu met een flinke rekening. ;(
Je hebt nu tweevier opties:
Een ander provider gaan zoeken :P
Een app installeren met een zachte limiet https://itunes.apple.com/...ack-your/id477865384?mt=8
Een ander mobiel gaan zoeken zoals windows 8.1+ of Android 4.0+ met een harde datalimiet :+
Mobiele netwerk blokkeren voor alle apps behalve messengers (daarnaast foto's niet automatisch downloaden, icloud eruit, synchronisatie eruit etc.)

• Exor
Hier ligt mijn nummer ook eruit.

Van choozze support pagina:

Op dit moment is er een netwerkstoring. In een aantal gevallen kunnen Choozze klanten niet bellen, internetten en SMS-en. In een aantal gevallen is het ook niet mogelijk om in Nederland en het buitenland verbinding te maken met het netwerk. Wij werken aan een oplossing. Updates worden hier geplaatst de komende uren. Excuses voor het ongemak.

[Voor 85% gewijzigd door Exor op 20-12-2014 10:27]

• Exor
Volgens mij staat het fout op de homepage van choozze... Ipv 30 euro per maand zou het 35 euro per maand moeten zijn bij maandelijkse betaling. Anders kloppen de kortingen niet bij vooruitbetalen. De aansluitkosten zijn inbegrepen bij vooruitbetalen, dus voor de drie maanden voorbeeld (3*35+25= 130 euro, echter nu voor 100 te krijgen dus 30 euro korting). Mocht het wel 30 euro zijn, dan zou niemand gemotiveerd zijn om vooruit te betalen aangezien er geen voordeel te behalen valt op de 25 euro aansluitkosten na.

Daarnaast het was al vantevoren aangekondigd dat de tijdelijke actieprijzen tot eind van het jaar geldig was (in ieder geval je wist dat de normale prijs 35 euro bij niet vooruitbetalen zou zijn). Het is maar afwachten of je in de toekomst ook kan vooruitbetalen om korting te krijgen of dat ze daarmee stoppen, waardoor het gewoon een maandelijkse abonnement wordt van 35 euro. Volgens mij heb ik wel ergens gelezen of gehoord en dat je gewoon kon verlengen na 1 jaar (radiospot van bnr?)?

[Voor 52% gewijzigd door Exor op 02-01-2015 01:49]

• Exor
jamesbond007uk schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 06:28:
[...]

Website klopt gelukkig wel. Er staat ook vanaf :).
De 30 euro per maand is als je voor het hele jaar betaald.
Per drie maanden kost het je 33,33 euro's per maand + eenmalig 25 euro's.

Ik heb ook begrepen dat als je nu 300 euro per jaar hebt betaald dat het dezelfde bedrag is bij verlenging.
Ik weet zeker dat gisteren nog in dat dropdown menu stond: ik hoef geen extra korting en betaal 30 euro per maand :p

• Exor
Anoniem: 616000 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:48:
Weet iemand hoe je de facturen kunt inzien?
Ik heb het bright abonnement, maar ook kosten buiten de bundel.
Bel speakup op en vraag ze een mail te sturen met specificaties?

• Exor
ivo001 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:47:
[...]

Niemand een idee hoe dit op te lossen is?
Al geprobeerd om jouw simkaart in een ander mobiel te stoppen? Anders even bellen naar speakup aangezien het bij mij wel werkt.

Choozze werkt op zich wel redelijk, niks over te klagen. Wel zouden ze de kosten beter moeten vermelden (doorschakelen valt buiten bundel, wat gebeurt er na 100 minuten gebeld worden in andere Europese landen bij roam like home, maandelijks factuur voor buitenbundel kosten). Dat je niet binnen de maand zelf bundel kan bijkopen is volgens mij ook bij andere 'budget' providers zoals simyo en hollandsnieuwe?

Voor de mensen die niet 100% bereikbaar (lees: geen hoge eisen hebben) hoeven te zijn, is dit wel een goed alternatief. Natuurlijk kan het altijd beter, maar dan kan je het beste bij een van de grote drie zitten aangezien die veel meer ervaring hebben. Hoewel, als je daar administratieve problemen (factuur klopt niet) hebt dan ben je daar ook de pineut dan ben je beter af bij een klein bedrijf. Daarnaast biedt choozze een uniek aanbod aan dat voorlopig nog niet door andere providers wordt aangeboden.

[Voor 61% gewijzigd door Exor op 20-01-2015 14:41]

• Exor
bkor schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:18:
Ik heb nu ongeveer een maand Choozze. D'r was 1x een storing met data, duurde ongeveer hele dag. Verder prima bereik in Praag en Brussel. Ik gebruikte hiervoor T-Mobile. Het 4G netwerk in Rotterdam vind ik fijner dan het 3G netwerk. Merkte wel in Brussel dat ik opeens geen netwerk meer had (bellen/sms/data). Kwam terug toen ik mijn telefoon opnieuw opstartte.

Ik moet nog steeds wennen dat je gewoon kan bellen in het buitenland.

Volgens mij klopt de topicstart niet meer. Het is nu vanaf 30 EUR/maand, niet 25.
Ik zie het volgende op Choozze,:
Jij hebt gekozen voor

Choozze Bright
Wijzig naar Choozze Zero
Onwaarschijnlijk veel
internet + bellen + sms in heel Europa
€ 35.- p/mnd
Eénmalige aansluitkosten € 25.-
BEPAAL JOUW EXTRA KORTING
Waar zie je 25 of 30 staan? Het lijkt me realistischer om de hoogste/normale prijs in de ts te melden in plaats van de vanaf prijs dan kan de prijs alleen nog maar meevallen en geeft het ook geen valse verwachting/hoop.

[Voor 9% gewijzigd door Exor op 06-02-2015 12:03. Reden: wat toegevoegd]

• Exor
WiseDise schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 14:41:
[...]

Begrijp ik dat ze nog met een uitgebreidere verklaring komen?
Ik denk dat je beter een mail/bericht kan sturen naar Choozze in plaats van hier te speculeren over een paar alinea's aan tekst (met vage termen als 'fup', 'gemiddelde Choozze gebruiker' of 'gemiddeld verbruik') of gewoon 1 maandje afwachten. Het is inderdaad jammer dat ze niet met een concreet voorbeeld komen met' echte getallen'.

In het slechtste geval heb je gewoon jouw recht om de abonnement kosteloos vroegtijdig te ontbinden aangezien de voorwaarden negatief worden aangepast.

• Exor
Anoniem: 659582 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:44:
Ik heb al een tijdje een choozze-zero abonnement met nummerbehoud met een buitenlandbundel voor €10.
Ik woon Belgie en werk in Nederland.
Nu heb ik problemen met smsen naar Belgie en smsen ontvangen vanuit Belgie.

Persoon a met een belgisch nummer ontvangt mijn smsjes niet, maar ik ontvang zijn smsjes wel. (Telenet)
Persoon b met een belgisch nummer ontvangt mijn smsjes wel, maar ik die van hem niet (Proximus)
Persoon c met een belgisch nummer ontvangt mijn smsjes niet, maar ik die van hem wel. (Proximus)
Persoon d met een belgisch nummer ontvangt mijn smsjes wel, maar ik die van hem niet. (Mobistar)

Er zit dus weinig logica in.

Wie herkent deze problemen? Of wie heeft ook deze problemen?
Choozze is er al weken mee bezig, maar er is nog geen oplossing.
Als ultieme oplossing iedereen aanmoedigen om een smartphone te nemen zodat ze via hun databundel contact met jou kunnen opnemen en jij met hun door middel van Whatsapp, facebook, facebook messenger, google hangouts of een ander willekeurig chat app?

Ik kan me wel voorstellen dat het wel irritant is (ook al is sms 'bijna' uitgestorven)... kunnen de andere personen wel jou bellen?

Nog een stukje over dat fup: persoonlijk denk ik dat het juist beter is om gewoon een harde limiet te hanteren van 9~10GB aangezien mensen het liefst zekerheid willen hebben over hun verbruik, daarnaast kan je gewoon communiceren dat ieder MB buiten de bundel kosten heeft (maximaal 15 euro buiten bundel dan wordt internet afgesloten? Of dat je zelf in de persoonlijke instellingen in kan stellen om internet gewoon direct stop te zetten na de bundel op te hebben gemaakt). Het voordeel van een fup tov een bundel met harde limiet is dat mensen minder geneigd zijn om hun bundel maximaal te benutten. Daarnaast denk ik dat de meeste mensen maandelijks een vast patroon zullen hebben qua verbruik dus sommige mensen gebruiken maandelijks rond de 8GB, terwijl anderen maandelijks rond de 3GB verbruiken. Met een harde limiet voorkom je wel de excessieve gebruikers (11+GB) op jouw netwerk, hoewel jullie er op dit moment soepel mee omgaan door middel van het geven van waarschuwingen.

Het lastige is wel dat jullie adverteerden met 'onbeperkt/onwaarschijnlijk veel minuten/sms/data' (met een disclaimer van 'eerlijk gebruik'), echter had je als klant toen wel een idee van het aantal 'eenheden' dat je kon verbruiken. In principe kan je al dan niet adverteren met het woordje 'onbeperkt' (beetje zelfde verhaal als onbeperkt beperkt internet van T-Mobile hoewel dat om snelheid gaat). Nu heb je dus een fup wat meer aan willekeur onderhevig kan zijn aangezien de 'normale' klant geen inzicht heeft in het gemiddelde verbruik van een Bright gebruiker of hoe fup wordt bepaald.

Hmm, maar het is lastig om afwegingen te maken. Desondanks ben ik wel blij dat jullie een primeur hebben met het aanbieden van de eerste Europese bundel.

[Voor 39% gewijzigd door Exor op 28-02-2015 02:31. Reden: fup tekst]

• Exor
rens-br schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:23:
Hebben er meer mensen last van dit probleem:

Mijn Whatsapp berichten worden pas weergegeven op het moment dat ik mijn telefoon unlock en Whatsapp open. Ik heb dit probleem sinds ik ben overgestapt op Choozze.

Heb het probleem op zowel mijn oude SGS Plus als mijn nieuwe OPO, verder heeft mijn vriendin die tegelijkertijd is overgestapt op Choozze hetzelfde probleem.

Telefoons en software:
- OPO (CM12S Android 4.4.4)
- SGS Plus (CM12 Android 4.4.4)
- HTC Desire HD (Stock Android 2.3.4)

Het lijkt dus niet platform of telefoon afhankelijk te zijn. Het zou nog kunnen zijn dat Whatsapp een update de deur uit gedaan tegelijkertijd als mijn overstap, maar dit zou wel heel toevallig zijn. Kan daarvoor ook geen problemen meer vinden in de Play Store.

Zijn er dus mensen met hetzelfde probleem in combinatie met Choozze?
Heb je niet jouw achtergrond data van whatsapp beperkt?

• Exor
pa2ra schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:07:
[...]

Ik zou graag een factuur ontvangen van Choozze. Heb al een paar maand Choozze Bright, maar nog nooit iets betaald.
Stuur een mail/tweet/pm/post of bel naar de klantenservice van Choozze en vraag of jouw gegevens (waaronder e-mail) correct in hun systeem staan. Beller is sneller. Ik denk niet dat het het helpt om hier te vermelden dat jij nog geen factuur hebt ontvangen/betaald.

• Exor
pa2ra schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:18:
[...]

Ik meld het hier omdat ik het ook al via email gemeld heb, maar ik heb geen reactie gehad. Overigens wordt het hier vaker door mensen gemeld.
Ik raad je toch aan om toch te bellen met Choozze/Speakup dan heb je tenminste 'iemand' aan de lijn die jou direct kan antwoorden waarom niemand op jouw mail reageert. Daarnaast, Choozze (bedrijfsaccount) reageert hier alleen als er hier iets/discussie aan de hand is...
Hallo Choozzer,
Sinds kort gebruiken we een nieuw facturatiesysteem. We willen er zeker van zijn dat jouw administratie van Choozze up-to-date is en je geen factuur mist. Daarom sturen we je (nogmaals) al jouw facturen, vanaf het moment dat je bent overgestapt naar Choozze tot en met de maand februari. De facturen worden verspreid naar je gestuurd de komende weken.

Vanaf maart zal de facturatie weer als normaal verlopen, maandelijks ontvang je dan jouw factuur van de vorige maand (voorbeeld: in maart ontvang je de factuur van februari).

Let op: Heb je een Choozze Bright abonnement? Dan kan het bedrag wat op de factuur staat afwijken van het bedrag dat geïncasseerd is. Het gaat hier om een kleine afwijking die we niet in rekening gaan brengen.
Denk toch dat je morgen maar eens moet gaan bellen. Het probleem van dat facturen ervaringen is dat er maar 4 mogelijkheden zijn, wij als 'gewone gebruiker' niet meer weten/kunnen dan jij en je krijgt opsommingen (is alleen maar leuk in het begin, dan wordt het herhalend). Uiteindelijk krijg je dan mensen die zoiets posten:

- Ja, ik heb Bright en heb een factuur ontvangen
- Ja, ik heb Zero en heb een factuur ontvangen
- Nee, ik heb Bright en heb geen factuur ontvangen
- Nee, ik heb Zero en heb geen factuur ontvangen

• Exor
Antique schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:40:
Ik overweeg om Choozze Zero te nemen voor sporadisch gebruik in Nederland en Duitsland, incl. internet. Dat zou me dan 10 euro/maand kosten voor de "Overal in Europa" optie.

In oudere posts in dit topic zie ik dat de internationale roaming soms niet helemaal goed gaat. Zijn er mensen met recente ervaringen in Duitsland?
Let wel even op dat je

100 minuten kan bellen in Europa, 100 sms kan sturen binnen Europa, 100MB kan gebruiken binnen Europa en dat je 100 minuten gebeld kan worden binnen Europa (m.u.v. Nederland). Dat laatste staat niet duidelijk op hun site, echter heb ik dit op twitter toendertijd nagevraagd. Het kan ook zijn dat ze dit laatste hebben aangepast, maar nog eens navragen kan geen kwaad.

• Exor
Antique schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:38:
Driel24, mijn vader woont daar vlakbij (omg. Zierikzee). Wij hebben geconcludeerd dat je in Zeeland echt KPN nodig hebt, zodoende heeft hij nu een Simyo prepaid.

[...]

Bedankt voor de tip. Die 100 minuten "gebeld worden binnen Europa", is dat een aparte teller of zijn dat dezelfde 100 minuten waarmee ik vanuit Nederland naar Duitsland mag bellen?

Voorbeeld: ik bel 50 minuten NL>NL, 20 minuten DE>NL, 20 minuten DE>DE - dus in totaal 90 minuten aan gesprekken die ik heb gestart. Daarnaast word ik ook nog eens 20 minuten gebeld (dus iemand anders start het gesprek en ik neem op) terwijl ik in Duitsland ben. Zit ik dan over de bundel of niet?
Volgens mij geldt het alleen als 'jijzelf' in het buitenland verblijft en dan opneemt, dus in jouw voorbeeld heb je dan 40 minuten 'gebeld worden in het buitenland' gebruikt (en voor de volledigheid 70 minuten 'binnen Europa').Maar dat zou ik wel even expliciet navragen bij Choozze. Het is aan te raden om dan ook met een cijfervoorbeeld te komen.
driel24 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:34:
Wel balen... heb ik mijn oude moedertje choozze aangeraden.
Helemaal geen bereik in huis. Komt zelfs een kruis door de verbinding te staan.
Met je arm in de lucht buiten voor de deur komt er net bereik.
Heel onhandig met mijn.ING. De sms met tan-code komt niet eens binnen.

Wat is hier nou aan te doen ?

[afbeelding]
Klagen bij Choozze dat er geen netwerk aanwezig is (ondersteunend met een screenshot van de netwerkdekking) i jouw woonplaats en vragen om een ontbinding van het contract? Tenminste dit zou het zijn als je bij een van de grote drie geen netwerkverbinding zou hebben. Of je gaat kijken of een van de buren van je moeder of jouw vrienden een T-mobile verbinding hebben en vraag hun om te klagen bij T-mobile dat zij geen dekking hebben als zij bij jouw moeder op bezoek zijn.

[Voor 30% gewijzigd door Exor op 11-03-2015 22:16]

• Exor
Voor de mensen die van lijstjes houden en van plan zijn om op vakantie te gaan:
In welke landen kan ik mobiel bellen met welke operators?
In de Mobile Operator List vindt u alle landen waarin u met SpeakUp Mobiel kunt bellen. Tevens kunt u zien welke operators er voor dit land beschikbaar zijn.
Zover ik het heb gelezen klopt het lijstje (Griekenland, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk), echter in dat lijstje staat ook Bosnië tussen, terwijl een tweaker hier meldde dat er geen dekking daar aanwezig was. In ieder geval, je kan hier dus kijken in welke landen Choozze dekking heeft, zodat je weet of je überhaupt bereikbaar bent in het buitenland voor vrienden of familie.

Hmm, volgens mij weet ik wel waarom Choozze de tarievencalculator offline hebben gehaald. Zij hadden toen ook landen erin staan waar zij geen dekking voor boden. Als je bovenstaand lijstje vergelijkt met een ander Elephanttalk provider mobile88 dan zie je dat mobile88 het wat 'netter' heeft aangepakt qua informeren over de tarieven in het buitenland en als je wilt bellen naar het buitenland. Hoewel, mobile88 vermeldt niet wat je kwijt bent als je in het buitenland naar het buitenland wilt gaan bellen. Het is wel ironisch... mobile88 richt zich op Chinezen, echter biedt zij geen dekking aan als je in China op vakantie bent :+ .

[Voor 35% gewijzigd door Exor op 12-03-2015 23:01]

• Exor
Bart95 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:28:
[...]

Choozze Bright heeft geen datalimiet. Ze hebben de FAQ aangepast en ze gebruiken nu een FUP en niet meer "ongeveer 10GB". Als je je precieze gebruik wilt weten zou ik contact met ze opnemen, kun je direct vragen wanneer ze je ongeveer zouden gaan waarschuwen nu.
Hij wilt terugrekenen van fup naar een concreet getal. Dan heb je natuurlijk wel wat meer meetpunten nodig dan n=1. Natuurlijk kan je het aan Choozze vragen, echter kans is groot dat zij gewoon verwijzen naar datgene wat in hun Faq staat over 'eerlijk verbruik'.

• Exor
thedon46 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:03:
Zelf maak ik gebruik van Choozze bright en heb ik geen europa bundel. Dus heb ik gewoon hetzelfde als normaal.
Nu had ik dus gedoe dat ik steeds op het vodafone netwerk zat en ik daarop geen internet had.
Maar daar zijn ze nu dus mee bezig.

Als ik op een andere provider zat werkt het net zoals in Nederland en merk je er niks van dat je in het buitenland bent.
Bellen werkt btw wel gewoon.
Eventjes voor de duidelijkheid :) :

Choozze Bright is inclusief de Europa bundel/Roam Like Home. Bij choozze zero kan je een Europa bundel bijbestellen (lees eventjes de voorwaarden bij Choozze zero in combinatie met de Roam Like Home). Je kan maandelijks switchen van Bright naar Zero of andersom. Dan gaat de verandering pas in per begin volgende maand. Echter, als je vantevoren Choozze Bright voor 3\6\12 maanden afsluit dan kan je dus niet tijdelijk switchen naar Choozze Zero.

• Exor
Kees Klaassen schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:35:
[...]

Is er ook iets om ervoor te zorgen dat je niet over die 100 minuten heen gaat? Behalve hun 'waarschuwings' sms'je dan.
Misschien Call-timer proberen (geen ervaring ermee), hoewel ik weet ook niet of het werkt voor een dual-sim mobiel.

In ieder geval, je krijgt als het goed is ook een sms als je 80% van je bundel hebt verbruikt. Hoewel,als jouw eerste gesprek 60 minuten duurt en jouw tweede 60 minuten dan krijg je pas de waarschuwing/sms bij 120 minuten denk ik, dus nadat jouw gesprek is afgerond en niet halverwege.

• Exor
Dat duurde ook dus niet lang... Het is enigszins misleidend, zeker na dat ene bericht van choozze hier dat er in praktijk weinig zou veranderen. Van onwaarschijnlijk veel naar 4GB...

Zal de ts in de loop van de week wat aanpassen.

• Exor
Even ter herhaling:
*Fair Use Policy*
...
Wel wordt hieraan door ons de komende periode extra aandacht besteed om
handhaving tegen de echte excessieve gebruikers in te zetten en waar
mogelijk misverstanden uit de wereld te helpen.

*Het is geen bundel*
Choozze Bright is bedoeld voor normaal particulier gebruik. In onze Fair
Use Policy stond altijd al: "Onder oneerlijk verbruik verstaan we onder
andere". Choozze Bright is geen bundel, maar een 'onbezorgd' abonnement.
De ene maand wat meer, de andere maand wat minder, maar wel 'normaal'
verbruik. Wat is dan normaal verbruik? Dat is een beetje grijs en heeft
ook te maken met wat de markt, en onze eigen klanten grofweg doen.

We snappen dat dat lastig is, maar we realiseerden ons ook: als de
zachte limiet/FUP echt te vertalen zou zijn in bundels, dan zouden we
per definitie ofwel onszelf ofwel onze klant benadelen.

...
De bedoeling die we altijd bij Bright hebben gehad is het bieden van een
'onbezorgd' abonnement - een dienst waar je niet al te veel over na
hoeft te denken. Dat kan, zolang er niet een enkeling is die het voor de
rest verpest (en ja, we zien echt mensen die niet alleen 10G, maar zelfs
40-50GB verstoken). Dat is dan ook precies waar wij op sturen. En
daarbij zijn we ook nog eens ruimdenkend en krijg je zoveel mogelijk
eerst waarschuwingen enzovoorts.
.

*Je bent contractvrij*
Er zijn mensen die zich heel druk maken over hun abonnement en dat dit
wijzigingen in het nadeel zijn. Wij denken dat dat niet het geval is:
Het normale particuliere gebruik heeft altijd zo in de voorwaarden
gestaan. Desalniettemin: Ieder Choozzer is contractvrij. Dat was altijd
al zo, want wij geloven in blije klanten, niet in 24-maanden contracten.
Met een ieder die zich echt benadeeld voelt en bijvoorbeeld een Bright
3, 6 of 12 heeft zullen wij graag individueel de juiste oplossing zoeken.

Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, neem dan contact met ons op per mail (info@choozze.nu), Twitter (@choozzenu) of Facebook.

Vriendelijke groeten,
Het Choozze team
Dus voor de mensen die zich benadeeld voelen door de 4GB limiet, ze kunnen proberen hun abonnement te annuleren. Echter, ik denk dat de meesten gewoon de oude voorwaarden zouden willen hebben. *bliep, dit komt me wel bekend voor :+ .

• Exor
RobertowNL schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:25:
[...]

Ik zag het, bericht was toen al gepost ;). Vraag is meer hoe ze hier denken 'onderuit' te kunnen komen. Ze hebben in het begin een (zachte) cap gecomuniceerd dus het lijkt mij dat ze zich daar ook aan te houden hebben, fair use of niet.

Denk dat (bijna) iedereen het er hier wel mee eens is dat wat ze nu doen niet reëel is tegenover hun huidige klanten.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je er veel tegen aan kan doen. Hooguit kan je gewoon je abonnement ontbinden en vragen om een restitutie aangezien er een significant verschil zit tussen 10GB adverteren toendertijd en nu bij verbruik van 6GB een afsluiting/waarschuwing te verwachten.

Zelfde verhaaltje als bliep. Huidige bedrijfsmodel was niet meer mogelijk, dus iedereen moest toch over op het nieuwe model ongeacht hoe lang je klant was.

Antwoord van Choozze is helaas gewoon hetzelfde als die toen in maart was gepost met als enige toevoeging iets over de 6 weken, waarbij weer wordt verwezen naar de fup.

• Exor
jamesbond007uk schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 18:29:
[...]

Beste Choozze ,

Zie ons berichten en doe er aub iets aan dat vage teksten van jullie. Het antwoord dat jullie mij hebben gegeven is nog vager dan de FUP dat jullie geven.

Ik zie liever 10gb/3000 bel/3000 SMS. Misschien wat minder spraak en of SMS.

Ik heb zoals velen een jaar vooruit betaald vanwege 10gb internet en dat je vrijuit normaal kan bellen.
Het antwoord van Choozze op jouw vraag is gewoon duidelijk. Ze zijn afgestapt van een concreet getal aangezien dat getal bij mensen 'blijkbaar' op de verkeerde verwachtingen (waar zij ook een aandeel in hebben gehad) hebben geschept. Oftewel zoals iemand anders hier al opperde, het succes is te groot en dat proberen ze nu wat in te dammen.

Hoe dan ook, het blijft wel een kwalijke zaak. De early adaptors hebben op goed vertrouwen 3/6/12 maanden van tevoren betaald op basis van onderstaande voorwaarden, terwijl iedereen hier zo wantrouwend was. Daarnaast heeft Choozze in het verleden geen woord gerept over chauffeurs die door Europa zitten rijden op zowel twitter als facebook. Voor die mensen was Choozze Bright dus gewoon ideaal en worden dus door de toekomstige 6 weken regel gedwongen om een alternatief te gaan zoeken.
Onder oneerlijk verbruik wordt onder andere verstaan:
- Je belt maandelijks meer dan 3.000 minuten
- Je stuurt maandelijks meer dan 3.000 sms-berichten en/of meerdere dagen achter elkaar bulk sms-berichten
- Je maximale dataverbruik is maandelijks 10 Gigabyte (10.000 MB)
- Commercieel gebruik (bijvoorbeeld belhuis, telefonische acquisitie of smsacties) is niet toegestaan

• Exor
majic schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:37:
...

Kijk anders eens bij jullie concurrent in Engeland - Three UK. Die hebben ook een 'roam like home' optie, en een 10GB databundel. Overigens voor véél minder dan dat jullie dat hebben. Uiteraard is de Engelse markt de nederlandse niet, maar er zijn dus weldegelijk mogelijkheden wat dat betreft. Zeker gezien jullie bijna het dubbele vragen zit er nog wel wat marge om grootverbruikers voor lief te nemen. Maar dan moet je jezelf wél aantrekkelijk weten te maken bij het grote publiek, want alleen exclusief grootverbuikers aantrekken is natuurlijk een zekere koers naar faillisement.
Three UK heeft 'vergelijkbare' voorwaarden (weken in buitenland en maximumverbruik), weliswaar wel een stuk ruimer (vergeleken met de nieuwe situatie van Choozze). Daarnaast is er ook een verschil in dekking (10 landen binnen Europa). Prijs is 'vergelijkbaar' 27 pond ~36 euro per maand of indien je de 4GB wilt vergelijken 24 pond~ 32 euro. Hoewel de meeste mensen steeds minder bellen, is het wel eerlijk voor de vergelijking om deze in beide situaties gelijk te houden.
If you have all-you-can-eat allowances, you can use a portion of these in Feel At Home destinations:

If you have all-you-can-eat data you can use up to 25GB.
If you have all-you-can-eat texts you can use up to 5000 texts.
If you have 3000 or more minutes included in your allowance you can use up to 3000 minutes.
Since Feel At Home is designed for UK residents on holiday or business trips abroad, if you exceed the above allowances abroad in any two months within a 12 month period, it may affect your roaming services and prevent you from using international roaming in the future.

----

Feel At Home is intended for our UK customers who are visiting one of the destinations for short trips, like holidays or business trips.If you only use your plan in a Feel At Home destination for a complete month, and this happens three times within a year,, we may have to suspend international roaming on your account, which would mean you wouldn’t be able to use your phone or device abroad anymore. We’d let you know if this were likely to happen. If you spend a full month abroad but some of that time is spent in a destination that isn’t included in Feel At Home, the restriction won’t apply.

• Exor
majic schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:18:
Hey,

Dat gaat over all you can eat, voor zover ik kan zien. 25GB is echt fors meer dan de 4gb FUP van Choozze, toch?

Overigens heb ik een andere pagina / abbo gezien waar ik het over had :
http://store.three.co.uk/...availableContractLength=1

15 pond voor 10gb. Misschien zie ik wat over het hoofd?
Blijkbaar kunnen 'Pay Monthly Mobile Broadband.' ook meedoen met de 'feel at home' roaming. Dus het kan idd wel 15 pond voor 10GB, heb je wel geen minuten.

• Exor
dicksterk schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:03:
@choozze: Hoewel dit bericht iets duidelijker is als het vorige zie ik nogsteeds geen concreet antwoord op de vraag die de laatse dagen het belangrijkste is. Wat gaan jullie doen richting de gebruikers die uitgingen van jullie eigen cijfers: 10gb, 3000minuten en 3000sms. Het ljikt mij het eerlijkst alel gebruikers die zich hebben aangemeld toen deze cijfers nog op de site aanwezig waren niet af te sluiten voordat deze cijfers zij bereikt(dit werd doro julie als de uitersten gezien) en mensen hebben zelfs een jaar vooruit betaald om dit te krijgen.
Wat er nu gebeurd is namelijk heel oneerlijk: er wordt een fup van 4gb genoemd aan de telefoon die meer dan de helft kleiner is dan de eerder genoemde 10gb. De persoon dei heir aangaf een amadn 2gb te hebben gebruikt en deze maand 9 zou voglens jullie eigen spelregels goed gehandeld moeten hebben maar toch is hij geblocked. EEn automatische monitorign tool is leuk maar stel die dan af op 10g 3000 minuten en 3000 sms. Op deze manier wordt het maandgemiddelde nameljik steeds lager en zal de fup straks zo laag zijn dat een chooze bright abonnement gewoon duur is zelfs nu is kpn met 4g al vergeljikbaar in prijs dus choozze moet niet afzwakken anders heeft het totaal geen functie meer.
In principe is het simpel voor de bestaande gebruikers van voor 1 maart 2015. Ontbinding van het contract waarbij je de resterende maanden teruggestort krijgt. Mensen die het dus niet eens zijn met de nieuwe voorwaarden hebben dus de mogelijkheid om op te zeggen, de anderen die niet opzeggen gaan dus gewoon akkoord met de nieuwe voorwaarden (zoals gebruikelijk bij elke negatieve verandering in het contract). Daarmee heb je dus direct die mensen die ontevreden/niet eens zijn uit jouw klantenbestand ongeacht hoe lang je klant bent. Dit doen dus de meeste bedrijven/providers als zij van 100 abonnementstructuren terug willen gaan naar maximaal 5.

Echter, Choozze vermeldt dat zij in hun voorwaarden 'eerlijk verbruik' hebben geschreven en dus elke wijziging (in de positieve en negatieve zin) in het eerlijk verbruik valt. Ik denk dat de meesten (waaronder tweakers) toch uit waren gegaan van de tekst op de website, dus 10GB aangezien een verbruik van 'meer dan 10GB' toentertijd als oneerlijk verbruik werd aangemerkt.

• Exor
pecari schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:22:
Let op als de eu beslist dat roaming kosten niet meer mogen wordt het heel interessant eens over de grens te gaan kijken voor een abb, en zal de race beginnen van de wie de meeste mb voor zijn geld gaat geven bellen is uit en sms is uit dus alles draait om de mb ook nog voip er bij en je bent klaar.
dus ik denk dat choozze geen lang leven beschoren is.
Off-topic:
Ehhh, denk niet dat het zo simpel zal zijn. Hoogstwaarschijnlijk moet je voor jouw simkaart woonachtig zijn in land van aansluiting en mag je maar X maanden in het buitenland verblijven. Wat je dus nu bij three uk ziet.

• Exor
Anoniem: 77605 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:01:
CHOOZZE heeft sinds 1 maart haar bright formule aangepast. De limiet van 10GB bestaat niet meer.
In de plaats daarvan wordt nu bijna dagelijks het gemiddelde van de gebruikers gemeten en de top gebruikers krijgen een waarschuwing om te minderen. Doe je dit niet na 3 waarschuwingen word je abo gestopt of je diensten tot einde maand geblokkeerd !!!

Choozze claimt hierover duidelijk gecommuniceerd te hebben in een email midden februari, helaas hier staat NIETS in over een wijziging van hun bright product! Choozze kiest er ook voor om negatieve commentaren op hun facebook te verwijderen en de plaatser ervan te blokeren zodat deze niet meer op hun berichten kan reageren. Hun website werd ondertussen ook zo aangepast dat van de vorige formule NIETS terug te vinden is, ook GEEN mededeling dat het product veranderd werd !

Deze formule is erg negatief voor de klanten want op deze manier zal het gemiddelde verbruik steeds gaan dalen!

Bewijs: https://plus.google.com/p...1?authkey=CN_InIGT86SQtgE
Heb je de laatste paar pagina's doorgelezen?
Von Henkel schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:07:
Menig provider zou juist blij zijn als je er over heen gaat (genereert extra inkomsten)
Het lijkt erop of Choozze er alles aan doet om het verdienmodel zo laag mogelijk te houden
Het verschil is dat choozze een flat fee aanhoudt anders zou je voor elk MB te veel X bedrag betalen, wat dus winstgevend zou zijn voor de provider.

[Voor 15% gewijzigd door Exor op 27-03-2015 12:08]

• Exor
drwoo schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:20:
[...]

Ja dat hoop ik, maar al die verhalen van 134MB en al een yellow/orange smiley zijn zorgwekkend! dan is al bij 1GB ingegrepen zou ik denken
Volgens mij is dat kleur van de smiley dynamisch en past het zich aan jouw dagelijks gebruik aan. Dus als je vandaag 150MB binnen 1 uur hebt verbruikt dan denkt het achterliggende algoritme bijvoorbeeld dat jouw wekelijks verbruik rond de 4GB zal liggen. Dus om jouw tijdig te waarschuwen geven ze jou direct een gele symbool aangezien 'jouw huidig verbruik' waarschijnlijk het eerlijk verbruik overschrijdt' en dat klopt enigszins ook. Om dit zeker te weten zou iemand met 200MB verbruik moeten kijken of de kleur zich aanpast als je een paar dagen geen mobiel internet hebt gebruikt.

Dat brengt dus wel het probleem met zich mee dat je dus niet op de smiley kan vertrouwen of ze introduceren een vierde oranje smiley die aangeeft dat je 'echt' op 90% van de fup zit, echter geeft dat weer het probleem dat mensen naar een oranje smiley toe gaan werken :P.

[Voor 6% gewijzigd door Exor op 02-04-2015 16:08]

• Exor
hakuin schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:26:
[...]

Weet je zeker of je die 2gb in het buitenland mag gebruiken?
Het is jammer dat je die EU bundel niet aan of uit kan zetten als optie, anders is het een goede bundel voor de vakantie.
EU/Roam like Home bundel kan je aan en uit zetten als optie bij Choozze Zero? Echter, voor maximale winst moet je dan wel ervoor zorgen dat jouw vakantie in één maand plaatsvindt of je betaalt een tientje meer wegens overlappende maanden. Let wel even op dat je dan maximaal 100 minuten in Europa gebeld kan worden zonder buitenbundelkosten te maken.

[Voor 10% gewijzigd door Exor op 02-04-2015 18:49]

• Exor
hakuin schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:18:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik opera android met databesparing en daar was de optieEu/Roam niet zichtbaar. Maar bij chrome wel zie ik nu.
Is het bereik in frankrijk met chooze acceptabel? Want het is een mooi alternatief nu Joemobile ermee stopt.
Als je dit nieuwsbericht leest dan zou er in principe geen verschil moeten zijn aangezien Elephanttalk ook op het netwerk van SFR kan roamen (mogelijke storingen achterwege gelaten).

Netwerken in Frankrijk:
FRA, Orange France Orange
FRA, SFR France SFR
FRA, Bouygues France Bouygues
Zie hier

• Exor
Anoniem: 665323 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:25:
[...]

Ben geen jurist, maar dat lijkt me niet logisch: het enige wat je dan zou moeten doen om van je overeenkomst af te komen, is je er niet aan houden... Wat denk je dat Choozze zou doen als jij zou besluiten je niet aan het contract te houden ?
Weet niet of er in de laatste tijd iets in de wetgeving is aangepast, echter dit is wel gebruikelijk in telecomland. Als jij niet aan jouw verplichtingen wilt gaan voldoen dan gaat Bedrijf X gewoon een aanmaning naar jou sturen.

Zie http://blog.iusmentis.com...ing-je-contract-opzeggen/
Specifiek bij telecomcontracten geldt de aparte regel van artikel 7.2 Telecommunicatiewet. Dit artikel bepaalt dat een wijziging in een telecomcontract minstens vier weken vooraf moet worden gemeld én dat een opzegmogelijkheid moet worden geboden. Dat is dus net wat strenger. Er is geen excuus meer mogelijk: je móet kunnen opzeggen bij elke wijziging (mits negatief dan), ongeacht de motivatie voor de wijziging.

[Voor 23% gewijzigd door Exor op 07-04-2015 17:35]

• Exor
danielkraak schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:29:
[...]

Laatste keer dat ik keek is er bij mij ook alleen nog maar de activatiekosten en nog een losse 10 euro (raar bedrag bedenk ik me nu, mijn maandelijkse kosten zouden 7,50 euro moeten zijn). Als ze failliet gaan zit ik er niet zo op te wachten om nog te betalen, gezien de hoge activatiekosten.
Off-topic: curator stuurt je een brief om de geleverde maanden te betalen aangezien jij een schuld open hebt staan bij het failliete bedrijf.

[Voor 6% gewijzigd door Exor op 10-04-2015 15:49]

• Exor
Maar even iets anders, kan dat speculeren over een mogelijke faillissement achtergelaten gelaten worden of anders een topic in de shopping forum openen? Denk persoonlijk niet dat het echt motiverend is voor de medewerkers van Choozze (en potentiële klanten die voor cash inflow zorgen) die hier zitten mee te lezen :) aangezien zij ook geen invloed hebben wat er in de top wordt bepaald, naast dat het offtopic is (ondanks dat het factureren van klanten amper/niet gebeurt).

[Voor 5% gewijzigd door Exor op 10-04-2015 16:59]

• Exor
Wachten tot maandag tot Choozze de tickets gaat beantwoorden over de datateller? Voor de rest eventjes geen internet gebruiken.... En genieten van het mooie weer.

• Exor
Het gaat hier om Choozze Zero met een vaste limiet? Natuurlijk is de beller sneller, maar ik denk dat veel mensen een ticket hebben aangemaakt voor de onjuiste datateller waardoor ze dat niet meer kunnen ontwijken.

Persoonlijk ben ik ook voor een concreet getal dat per maand geldt dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Daarnaast kan je daarop jouw gebruik baseren/aanpassen. Wekelijks checken en afsluiten op basis van dat gebruik heeft geen waarde/nut voor de toekomst.... Behalve dat je mensen te vroeg zit af te sluiten.

[Voor 31% gewijzigd door Exor op 12-04-2015 10:50]

• Exor
pa2ra schreef op zondag 12 april 2015 @ 13:16:
[...]

Aan de andere kant is er ook een voordeel te noemen: als je met Choozze Zero of Bright afgesloten wordt vanwege de FUP, kun je dus blijkbaar ook niet over een datalimiet heen. Dus hoef je ook nooit bij te betalen?

Da's toch mooi? Nu alleen even wennen aan de limiet, that's all.
Bij Choozze Zero wordt je niet afgesloten als je meer dan jouw bundel hebt verbruikt. Datgene wat je meer verbruikt wordt als buitenbundel gerekend. Bij Bright betaal je inderdaad niet bij, echter heb je geen enkel idee wat de limiet is....

• Exor
danielkraak schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:45:
Rekent Chooze eigenlijk per maand? Mijn abonnement is halverwege de maand ingegaan. Daarom heb ik de startdatum van de data cyclus op mijn mobiel ingesteld op halverwege de maand. Voor de rest heb ik na 4 maanden gebruik nog geen maandelijkse incasso gehad, behalve dan het activatietarief en een keer 10 euro (die snap ik niet helemaal want ik heb een abonnement van 7,50 euro, wellicht dat daar een deel van voorgaande maand bij zat, daar lijkt het wel op bij de omschrijving).

Ik heb even gekeken op mijn Choozze gekeken op de website, maar ik zie nergens een smiley. Voor de rest zie ik ook nergens een pagina waarop ik facturen kan inzien. Die zullen ze dan wel niet hebben?
Je betaalt in het begin voor 'een volledige maand' en een 'gebroken maand'. Dat ze de resterende maanden niet innnen lijkt op een probleem in de facturatie, echter je zou wel de facturen van voor April moeten hebben ontvangen via de mail? Ik neem aan dat je Choozze Zero hebt, dan heb je gewoon een vaste limiet in plaats van een fup. Daarom zie je ook geen smiley bij jouw Choozze pagina staan. Gebruiksteller zou bij jou goed moeten lopen als ik de andere ervaringen lees van Zero gebruikers met een extra bundel?

Bundel wordt gewoon per maand gereset en er is geen online pagina om jouw facturen te bekijken.

[Voor 3% gewijzigd door Exor op 13-04-2015 11:51]

• Exor
Ik denk dat je een beter een ticket kan aanmaken bij Chooze wegens de datateller die nu royaal zit af te ronden....

Kort samengevat zijn dit de huidige problemen:

Bright:
- Oude voorwaarden zijn vervallen, echter er is geen duidelijkheid over de limieten die nu gelden waardoor mensen worden afgesloten of rode smileys te zien krijgen.
- Dataverbruik klopt niet waardoor sommige mensen eerder worden afgesloten dan nodig is (in samenhang met bovenstaande).
- Vroegtijdig afsluiten van gebruikers op basis van verbruik van x dagen dat dus geen werkelijk beeld geeft over het maandelijks verbruik.
- Factureren lukt niet.

Zero:
- Dataverbruik klopt niet waardoor de bundel sneller op raakt.
- Factureren lukt niet.

Daarnaast nog een adminstratief probleem omtrent het beantwoorden van tickets.

• Exor
cherry-pie schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:54:
Het wordt steeds gekker bij Choozze:

-De teller van mijn Choozze Zero account blijft doorlopen terwijl ik de dataverbinding helemaal heb uitgeschakeld sinds vrijdagmiddag jl. Er is nu 12% bijgekomen tot een totaal van 97% terwijl ik volgens mijn telefoon in totaal slechts 21 MB heb verbruikt.

-Mijn Bright abonnement heb ik sinds vrijdag ook niet meer gebruikt en de oranje smileys zijn veranderd in rode. Het begint me danig te irriteren en ik voel me gewoon opgelicht. Ik word door Choozze voor 'misbruiker' uitgemaakt, terwijl ik niet eens op 15% van het verbruik zit van de Fair Use ten tijde dat ik het abonnement ben aangegaan.

Mijn advies aan anderen: zoek een provider die wel eerlijk communiceert en afrekent. Ik ben met Choozze voor een jaar in het huwelijksbootje gestapt en zodra je op volle zee zit, naaien ze je naar de bodem!
Probleem 1 is wegens de foutieve gebruiksteller.
Probleem 2 is hoogstwaarschijnlijk wegens de splitsing van nationaal en roaming, waarbij roaming een lager limiet heeft.

• Exor
jamesbond007uk schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:42:
@knakworst alle feiten op een rij zetten en dit groots bekend maken dat er niemand meer intrapt in de praktijken van Choozze.
Probeer het via:

http://tweakers.net/submit/

Mocht je na 2 dagen niks horen dan gewoon weer verder leven en hier onvrede uiten(?).

Daarnaast denk ik niet dat er iets (bij Choozze) gaat veranderen aangezien de toenmalige/huidige business model nog niet goed over is nagedacht. Hooguit zal Choozze (officieel) de optie geven om 'oude' abonnees de mogelijkheid te geven om het contract te ontbinden en de resterende maanden terug te betalen (wat dus volledig volgens de regels kan). Dat er een redelijk aantal mensen ontevreden zijn over de 'huidige' diensten is natuurlijk wel te begrijpen, echter ze (de klanten) hebben de mogelijkheid (of kunnen hierop gaan klagen) om gewoon overstappen op een alternatief. Het probleem is wel dat er voorlopig geen 'goed' alternatief is in de telecomwereld tenminste niet voor een redelijke prijs (lees: onder de 45 euro).

Dat de datateller niet klopt (voor IOS en Android) is (helaas) gewoon maar afwachten en maar genoeg tickets aanmaken bij Choozze zodat ze inzien dat meerdere gebruikers hier last van hebben.

Voor de mensen die weinig bellen (<100MB) is Choozze Zero met de 2GB bundel en Roam like Home voor 25 euro een betere optie dan Choozze Bright van 35 euro, waarbij een persoon met 500+MB in 13 dagen Europa roaming al een geel gezichtje heeft... hoewel het voor de veelbellers het nog wel aantrekkelijk is. Met Choozze zero heb je dan ook geen probleem met vage voorwaarden/6 weken aaneengesloten op vakantie en heb je gewoon een harde limiet waar jij jouw gebruik op kan baseren of ze willen de voorwaarden hiervan ook aanpassen. Ze kunnen denk ik beter extra bundels aan Zero toevoegen zoals een bel (100/300/500/1000 minuten) of sms bundel (50/100/500 sms), die je samen kan combineren de Roam like Home bundel dan de 'bel gratis onderling Choozze gebruikers' bundel.

• Exor
stoerebink schreef op maandag 13 april 2015 @ 22:48:
Choozze maakt haar beloftes niet meer waar. Zie hier t antwoord op mijn vraag of ik ook 5 gig in het buitenland mag gebruiken. Want: volgens de site mag en kan dat...
Lees en huiver:

Hallo XXX,

Het Bright abonnement is niet geschikt om 5 GB in het buitenland te verbruiken. Je verbruik ligt dan ver boven het gemiddelde.

Mocht je alleen in Nederland data verbruiken is dit verbruik ook te hoog. Ik adviseer je dan ook om verder te kijken naar een abonnement wat beter bij je past.

Met vriendelijke groet,
Het Choozze team
Als je kijkt naar de verschillende foto's die mensen hebben gepost op verschillende sites met de bijbehorende smileys dan kom je uit op de volgende uiterste waarden:

EU roaming (maximale/maandelijkse waarden volgens mij):
<500MB -- Groen
501 - 1000 >> -- Geel
1001MB > -- Rood

Motivatie voor het eerste is dat op Facebook 1 persoon is met 478MB huidig verbruik met een groene smiley, echter met een rode smiley als prognose. Extrapoleer je dat getal naar een volle maand dan krijg je rond de 1.1GB uit voor EU roaming. Alle andere gevallen met een huidig dataverbruik dat binnen de twee categorie valt hebben als huidig smiley geel en als prognose rood. Laatste categorie is gewoon instant rood. Als je iemand van camperforum met een foutieve verbruik van 197MB EU roaming extrapoleert naar een volle maand dan krijg je 460MB uit, en dan heb je als prognose ook groen. Nu mis je nog iemand die nu een huidig EU verbruik heeft van tussen de 197MB en 478MB, die zou dan als prognose geel moeten hebben volgens bovenstaand verhaaltje.

Nederland (maximale/maandelijkse waarden volgens mij dmv extrapolatie):
< 2.5~2.9GB -- Groen
3 - 4.3GB -- Geel
4.4 GB> -- Rood??

Motivatie voor het eerste is dat op Facebook iemand met 1.1GB data binnen Nederland een groene smiley als prognose heeft en iemand met 1.3GB een gele smiley als prognose. Motivatie voor de tweede categorie is dat iemand met 1.9GB data een gele smiley als prognose (en groen als huidig) op zijn Choozze pagina heeft. Dit is dus wel met data van personen die amper EU roaming op de teller hebben.

Daarnaast wordt er waarschijnlijk ook nog gemiddeld wanneer je een combinatie van data binnen Nederland en EU roaming hebt, waarbij EU roaming zwaarder meetelt.

In ieder geval deze combinatie (waarbij werkelijke waarden zijn omgewisseld) is nog groen - groen als je de waarden extrapoleert:
1.8GB data binnen Nederland
460MB EU roaming

Offtopic: Daarnaast vind ik sommige reacties wel een beetje overdreven qua taalgebruik... |:( Vergeet even niet dat ze 6 maanden wel een dienst hebben geleverd waarbij men nog optimaal gebruik van kon maken. Desalniettemin ik denk dat ze je zwaaiend vaarwel zeggen als je nu het schip wilt verlaten :*) aangezien de klachten voornamelijk gaan om het behoud van de oude voorwaarden en niet om het abonnement op te zeggen (waar Choozze je maar al te graag mee helpt ;) ).

Je zou nu nog kunnen opperen dat jouw abonnement nog volgens de oude voorwaarden behandeld moet worden aangezien Choozze geen 'officiële' mogelijkheid heeft gegeven om het abonnement op te zeggen. Ze hebben alleen een e-mail verzonden met een verhaaltje over het 'eerlijk verbruik' daarbij hier op tweakers vermeldend dat zij geen 'wijziging' hebben gemaakt in hun AV (wat in zekere zin klopt), echter ik denk dat het voor de rechter valt te verdedigen dat een consument een bepaalde verwachtingspatroon kan hebben op basis van een paar zinnen op de website en eerdere ervaringen.

Echter, wat als Choozze morgen een mail zou sturen naar alle klanten met het volgend verhaaltje:

FICTIEF:
We hebben helaas vernomen dat het eerlijk verbruik voor sommige gebruikers nadelige gevolgen heeft gehad en willen hierbij onze excuses aanbieden voor de mogelijke verwarring. Wij willen dus hierbij alle gebruikers de mogelijkheid geven om hun abonnement te ontbinden die het niet eens zijn met het 'eerlijk verbruik'. Tegoeden van de resterende maanden van de mensen die hebben vooruitbetaald zullen dan worden teruggestort op uw rekening. Indien u niet voor 15 mei contact met ons hebt genomen door middel van een mail/ticket/telefoongesprek dan nemen wij aan dat u akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden.
Dan spelen ze wel volgens de regels lijkt mij dan als het je het standpunt van het ACM op Facebook ernaast legt? Ben wel benieuwd wat voor juridische brieven van DAS rechtsbijstand zijn verzonden naar Choozze.

[Voor 26% gewijzigd door Exor op 14-04-2015 14:20]

• Exor
Anoniem: 367770 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 08:33:
@Exor

Als het klopt wat jij zegt dat het eerlijk verbruik in het Choozze Bright abbonnement voor EU roaming om en nabij de 1GB ligt dan vraag ik me af hoe je zit verkopen tegenover iemand met een Choozze Zero i.c.m. een 2GB internet en roam-like-home bundel. Die laatste optie is goedkoper en geeft je dus meer internet binnen de EU, dat valt toch niet te verkopen!
Er zijn twee opties:

Belminuten zijn nog steeds veel meer dan Choozze zero, maar ik denk voornamelijk dat bij Choozze deze wijzigingen plotseling hebben besloten/zijn ingevoerd na lang beraad. Zoals iemand eerder schreef hier op Tweakers, zat Choozze te kijken hoe ze het dataverbruik (in het buitenland) van Bright users konden verminderen. Choozze Bright was gewoon een leuk abonnement als je het naast Zero zou leggen. Daarnaast, volgens mij is het probleem op dit moment niet de Zero gebruikers.

Maar door de wijzigingen is de verhouding nu schreef gegaan. Dit kan dus betekenen dat Choozze Zero mogelijk wordt aangepast zodat het in verhouding meer zal kloppen.

@RobertowNL: volgens mij kan dit wel gewoon door klanten een opzegmogelijkheid aan te bieden bij een negatieve contractswijziging. Dit zie je dus ook bij Ziggo/T-Mobile/ander willekeurig provider. Denk dat verdere discussie over contractbreuk/ontbinding beter past bij shopping forum.

• Exor
Anoniem: 656151 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 10:39:
Als het limiet nu nationaal 3GB en Europa 1GB is voor 35 EUR p/m is het wel duur.

Neem T-mobile bijvoorbeeld, 12GB data 4G verbinding 120 Mb/s voor 21,50
120 Min NL & EU voor 4,50 EUR of 10 EUR voor onbeperkt bellen NL & 120 min EU.

Als EU data belangrijk is kan je voor 15 EUR p/m een bundel nemen met 500 MB data voor Europa na 500MB wordt je snelheid verlaagd. je kan nog steeds posten en whatsappen.
De 15 euro bundel geldt maar voor 14 dagen, dus je zou het tweemaal moeten kopen als je altijd in het buitenland bent, daarnaast zakt de snelheid na die 500MB gewoon in waardoor het voor sommige mensen onbruikbaar is. Ben je 30 euro boven je normale kosten kwijt aan roaming.

Het gaat denk ik voornamelijk om de roaming bundel tenminste voor de kampeerders, studenten,forensen, vaarders en internationale chauffeurs. Als je alleen in Nederland verblijft dan heb je goedkopere alternatieven.

• Exor
Anoniem: 656151 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 14:18:
[afbeelding]

Tarieven van BASE ( KPN Dochter) 1 van de grootste van België.

BASE bestaat al jaren en meer ervaring dan Choozze. toch is Choozze goedkoper?
Choozze is kleinschaliger (valt dus ook te merken aan de snelheid van de tickets > veel minder medewerkers) en hebben minder kosten vergeleken met de Belgische provider. Ze huren het netwerk van Elephanttalk die weer diensten (in de hele wereld) afneemt van andere providers en ook andere klanten/mvno's (zoals 88 mobile) onder haar beheer als klanten heeft. Dus Elephanttalk kan een beetje kosten spreiden zeg maar, waardoor het goedkoper? wordt voor de afnemers.

• Exor
In ieder geval, medewerkers van Choozze zouden jullie kunnen kijken naar het verschil in datagebruik tussen de teller van de mobiel en de teller op de site. Meerdere mensen klagen hierover en worden hierdoor onterecht te vroeg afgesloten (voor de Bright users, ook onder de nieuwe limieten/fup) of moeten buitenbundelkosten betalen (voor de Zero gebruikers). Dit gebeurt dus op verschillende platformen zoals Android, Blackberry en IOS (windows phone/symbian nog geen melding?).

Tweede punt, zouden jullie kunnen communiceren over de 6 weken regel aangezien dit niet expliciet op jullie site staat en dit toch best redelijk belangrijk is voor sommige mensen. Het heeft niet veel zin om alle beperkende voorwaarden onder het 'eerlijk verbruik' te verschuilen. Dit valt dus naar mijn mening onder de noemer: 'kleine lettertjes'.

Op het ander forum waar veel over Choozze wordt geschreven heeft iemand expliciet gevraagd over de 6 weken regel waar hij het volgende op heeft ontvangen:
Het gaat inderdaad om 6 aaneengesloten weken. Dus als je een paar keer per jaar bijv 4 weken weggaat, zal dat niet direct een probleem opleveren.

Maar wij zullen ook wel rekening houden met je verbruik, maar het gaat erom dat er niet plotseling overmatig veel data verbruikt wordt in die periode.
Als je het hebt over mail opvragen, beetje surfen dan zal je sowieso binnen de fair use policy blijven. Als je ook nog films gaat kijken en downloaden of radio luisteren, dan wordt het een ander verhaal omdat dit erg veel data verbruikt.

Met vriendelijke groet,
Het Choozze team
Derde punt, verwerk het lijstje met landen waar jullie (hoogstwaarschijnlijk) wel dekking hebben op jullie site: http://www.speakup.nl/images/Country_List_Spup_Mobile.pdf/ en schrijf een disclaimer dat men contact kan opnemen indien er geen bereik is in een van die landen. Dan kunnen mensen tenminste hier rekening mee houden indien ze met een Choozze simkaart naar land X reizen.

• Exor
Xandrios schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:40:
[...]

Ik ben zelf een kleine week in het buitenland nu, met de volgende status:

[...]

Geen idee of de cijfers kloppen, maar ik heb ook een oranje smiley te pakken voor de maandprognose.
Als je onderstaande limieten ernaast houdt dan zou je nu een groene smiley moeten hebben voor jouw huidige verbruik en een oranje voor de prognose aangezien jouw ''maandelijkse' verbruik van 970MB (485/15*30=970MB) in de tweede categorie valt. Als je morgen de 500MB roaming grens hebt bereikt, dan ben je geel voor huidig en geel voor prognose. Gebruik je morgen meer dan 534MB dan is jouw huidig geel en prognose rood als het goed is.

Voor de mensen de kleur van de prognose smiley willen bepalen:

(huidig verbruik/dag van de maand * aantal dagen in de maand) = getal MB > kijk onder welk hokje dit valt.
Mogelijke 'limieten' van Bright door middel van extrapolatie (bepaald op 13-04-2015):
EU roaming (maximale/maandelijkse waarden):
<500MB -- Groen
501 - 1000 -- Geel
1001 - 2000 MB? -- Rood
2000MB> -- afsluiting

Nederland (maximale/maandelijkse waarden):
< 2.5~2.9 GB -- Groen
3 - 4.3GB -- Geel
4.4 - 5.X GB? -- Rood??
5.X GB > afsluiting

In ieder geval deze combinatie is nog groen - groen als je de waarden extrapoleert:
1.8GB data binnen Nederland
460MB EU roaming

[Voor 14% gewijzigd door Exor op 15-04-2015 23:38]

• Exor
Ehhh rood is al te veel, echter weet ik niet of roaming van jouw nationale data af wordt getrokken. Die twee voorbeelden zijn echt berekend met mensen die of geen nationale data hadden verbruikt of mensen die geen eu roaming hebben verbruikt. Om een combinatie te bepalen is er dus te weinig informatie. Of iemand wilt hier gaan testen hoeveel nationale data men mag gebruiken als jouw eu roaming rond de 450MB zit. Dan moet die gaan doorgeven wanneer het huidig verbruik springt naar geel. Zelfde verhaal andersom, iemand met 2.9GB nationale roaming moet gaan kijken wanneer EU roaming op geel springt. En dan nog een keer, maar dan met 950MB roaming en 4GB nationale data om te kijken wanneer het huidig verbruik naar rood springt.

Tot nu toe kan je alleen concluderen dat ze willen dat je of 1GB EU roaming verbruikt of 4GB nationale data aangezien je dan gele smileys hebt. Een combinatie waarbij je binnen de groene smileys valt is 2GB en 500MB.

Jouw 1.9GB nationale data is dus voor de prognose 3.6GB oftewel je valt dus onder de gele smiley. Dus voorlopig klopt het? De grenzen naar rode smileys is wat lastiger door te weinig informatie...

Voor de mensen (aangezien daar op Facebook wat onduidelijkheden over zijn en zich ergeren aan gele en rode smileys) die nu tussen de 500MB en 1000MB hebben verbruikt, jullie huidige verbruik valt hoe dan ook onder de gele smiley. Jullie prognose is dan boven de 1000MB waardoor je dus rood krijgt. Echter, als je dan geen EU roaming meer verbruikt dan valt de prognose smiley terug naar geel, hoe dichter je bij de 500MB zit hoe sneller het geel wordt. Als je rond de 980MB hebt verbruik dan valt die pas aan het eind van de maand naar geel.

[Voor 60% gewijzigd door Exor op 16-04-2015 10:32]

• Exor
Laten we in het breedste zin erop houden dat Choozze haar voorwaarden niet goed heeft geformuleerd in plaats van eindeloze discussies hier houden over de gebruikers en het grootverbruik. :)

Maar het is betreurenswaardig dat er bij Choozze helemaal niks wordt vermeld over de data afwijking die mensen (Zero en Bright) op dit moment ervaren bij de teller op hun mobiel en de site. Het zijn bij de meeste gebruikers 'significante' verschillen met 'significante' gevolgen.... Als ze het tenminste (hier) bevestigen of ontkennen dan weten we tenminste dat ze er naar hebben gekeken.

• Exor
SvMp schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:25:
Twee punten zijn niet duidelijk:
- De op hol geslagen data-teller
- Choozze zegt dat er een limiet is van 5 GB binnenland. Maar volgens mij zijn er veel mensen met veel lager verbruik afgesloten.
Iemand anders heeft al antwoord gekregen voor het onjuiste datagebruik:
GZFan schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:14:
Net een mailtje gehad:

[...]

Mooi! :)
Hoewel het wel fijner zou zijn als Choozze hiervan een bevestiging zou geven.

Hmm aan de ene kant is het wel fijn dat er eindelijk duidelijkheid is over de limieten, echter aan de andere kant hebben ze nu een zero tolerance beleid...

• Exor
SvMp schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:42:
[...]

Die mail heb ik gelezen, maar het werd mij niet duidelijk of deze mail alleen een individueel geval betreft of algemeen geldt. Choozze schrijft in die mail dat kosten als gevolg van die storing (buiten de bundel Choozze Zero denk ik) niet berekend worden, maar er zijn wel mensen vroegtijdig afgesloten. Ben benieuwd hoe Choozze dat gaat oplossen. Daarnaast zijn mensen afgesloten met veel minder verbruik van 5 GB.

Mijn prognose van wat er gaat gebeuren: Klantenbestand Choozze loopt de komende weken volledig leeg. Alleen de Zero klanten blijven over, die denken een gratis abonnement te hebben maar gewoon ca. 2 euro per maand betalen (25 euro 'aansluitkosten'). Na een jaar gaat de stekker er uit.
Ik denk eerlijk gezegd dat Bright mensen die door het onjuiste dataverbruik op de site te vroeg zijn afgesloten, deze maand helaas pech hebben...

Ach ja, wat de toekomst zal brengen is altijd maar afwachten. Het heeft niet veel nut om te speculeren over een mogelijke leegloop (zie bankencrisis). Hopelijk brengen ze meer addons uit voor Zero zodat jij een eigen bundel (met minuten/sms) kan maken waarbij je alles maandelijks kan aanpassen. Choozze unieke verkooppunt zou dan de 'roam like home' bundel zijn aangezien deze bij de andere providers prijstechnisch (30 dagen, max 2GB naar keuze, maandelijks te wijzigen, bellen en sms binnen jouw bundel) niet interessant is onder voorbehoud dat zij Zero in de toekomst niet gaan aanpassen.

• Exor
Verbruik van afgelopen week klopt bij mij (tenminste 2MB = 2%). Helaas corrigeren ze de fout van de eerste twee weken van april niet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exor
In principe zou je zeker kunnen klagen over de maanden maart en april. Je zou dan kunnen vragen om een gedeeltelijke restititutie van die maanden, echter dit alles hangt samen of het 'eerlijk verbruik' wel of niet beschreven staat in de voorwaarden.

Voor de maanden na 1 juni lijkt het me een verloren zaak aangezien zij jou de mogelijkheid hebben gegeven om kosteloos op te zeggen en zich dus netjes aan de regels houden. Ach ja, proberen kan altijd :).

• Exor
Noel_ schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 20:33:
[...]

Speakup... Elephant ??
Als je bij T-mobile een abonnement zou afsluiten dan heb je het volgende:
T-mobile -klant

Bij Choozze (dochterbedrijf van Speakup) heb je het volgende:
T-mobile - ElephantTalk - Speakup - klant

Elephanttalk koopt dan ruimte in bij providers en verkoopt deze weer door aan haar afnemers waaronder dus Speakup (en dus Choozze).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exor
JeroenE schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:23:
[...]

Heeft Choozze wel een juist email adres of misschien is het gewoon in de spam verdwenen?
Choozze heeft nooit een mail gestuurd over de veranderingen in de roam Like home bundel die men kon afsluiten bij choozze zero. Sommige mensen hebben eind april al aangegeven, hier op Tweakers en op camperforum.nl, dat Choozze de voorwaarden van de roam Like home bundel wilt aanpassen naar een lager limiet/negatieve voorwaarden.

• Exor
Hoofdnoorman schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:58:
Ik heb daarnet de reset gehad.
Alleen niet de verbruikte data.
Wat zal er aan de hand zijn?

[afbeelding]
Neem contact op met Choozze? Voor de rest valt er niets te doen lijkt me behalve de klantenservice lastig vallen.

• Exor
Xandrios schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:32:
Wellicht kan iemand hem even online zetten? Ik wil 'm wel hosten als iemand hem stuurt.

'k heb toevallig nog niet naar iOS 9 geüpgraded..maar goed ook als ik dit zo lees.
Op Facebook (sinds maandag) staat al hoe je de nieuwe apn kan downloaden. APN is te vinden op jouw choozze.me pagina. Daarnaast heeft Apple dit bug gefixed als je kijkt naar de nieuwsberichten.

• Exor
ToniW schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:30:
[...]

Dat jokken ze. Er was bij mij geen openstaande vordering en er is toch 25 euro geïncasseerd.
Heb je nummerbehoud gedaan? Indien ja, dan heeft JeroenE mogelijk de verklaring gevonden. Anders even een mail sturen, indien je dat nog niet hebt gedaan.

• Exor
Kan je niet gewoon een snelkoppeling op jouw homescreen plaatsen naar de choozze.me pagina, waarbij de inloggegevens automatisch door de browser worden ingevuld? Of denk ik nu te simpel...en willen we alles als een app hebben (magister iemand :p) ? Daarnaast is het altijd de vraag of gegevens veilig worden verwerkt door een onofficiele app (natuurlijk zal het in dit geval wel meevallen :)).

Ik kijk amper op mijn persoonlijke pagina aangezien ik van mezelf weet dat ik nooit de bel/SMS limiet bereik. De datalimiet op Android werkt gelukkig wel en zorgt ervoor dat je tijdig wordt gewaarschuwd. Daarnaast, als de dataverbruik van choozze niet klopt dan lees ik het eerder hier dan dat ik zelf er last van heb :p.

Desalniettemin de applicatie ziet er wel mooi uit, maar ik snap de noodzaak eerlijk gezegd niet (maar dan gaan we heel erg offtopic). Maar ja, als mensen er blij mee zijn en geen klachten erover hebben dan beter iets dan niets. Het ziet er immers niet naar uit dat choozze een 'officiële' app zal uitbrengen wat ze ooit in het begin hebben beloofd (hoewel de website wel redelijk werkt) .

[Voor 5% gewijzigd door Exor op 11-01-2016 00:49]

• Exor
tomvdlee schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:23:
Ik heb Choozze Zero en blijf altijd wel onder het vrije verbruik. Ik lees dat je minimaal één keer in de 3 maanden een telefoontje moet plegen en één keer in de 3 maanden een SMS moet versturen. Op zich vind ik dat niet echt een groot probleem (alleen vind ik het vreemd om ook verplicht een SMS te versturen want heel veel mensen SMSen niet meer). Daarnaast vind ik dat de communicatie wel erg beroerd is en dat mensen er achter komen als ze al afgesloten zijn. Misschien zouden ze het alleen voor de nieuwe klanten moeten doen.
Er staan bolletjes voor de gebruikerscriteria oftewel je voldoet al eraan als je of hebt gebeld of een SMS hebt gestuurd.

Communicatie is weer miserabel van choozze...

• Exor
Eerlijk gezegd zou ik voor een noodtelefoon eerder simyo (kpn netwerk) of een ander bekende provider aanraden dan choozze. Bij simyo prepaid krijg je wel een mailtje indien de nummer bijna wordt gedeactiveerd (minimaal 1 keer per 6 maanden gebruiken).

Indien jezelf 1 provider gebruikt voor zowel jouw normale telefoon als jouw noodtelefoon dan lijkt mij dat niet handig aangezien beide sims uitvallen als de provider eruit ligt.

• Exor
TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 17:40:
Is er iets in de voorwaarden waardoor ik geen choozze zero in mijn GPS tracker zou mogen steken (tbv volgen/loggen van mijn auto)

(anders steek ik misschien een oud Android toestel met GPS in de kofferbak ipv losse tracker)
Voorlopig niet, echter het blijft aan te raden om jouw mobiel 1x in de drie maanden daadwerkelijk te gebruiken door het 1 sms te laten versturen of door een belletje te plegen. Als je jouw simkaart in een mobiel stopt dan doe je nog steeds niks met jouw simkaart en dan krijg je waarschijnlijk in de toekomst hetzelfde probleem...

Het is meer een communicatieprobleem van choozze lijkt me aangezien de meeste mensen wel snappen dat een inactieve simkaart geld kost. Als je mensen van tevoren waarschuwt dan hebben mensen minder problemen mee dan zomaar iets stilletjes wijzigen. In principe is choozze zero gewoon maandelijks opzegbaar, dus choozze zou de voorwaarden kunnen wijzigen met inachtneming van 1 maand bedenktijd.

• Exor
Leon-B schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:52:
wat moet ik nou als eind datum invullen als ik wil overstappen naar een andere provider ?
gewoon 1 van deze dagen in de maand of 1 maart ?

aangezien ik van plan ben te gaan naar hema prepaid
Je kan gewoon een willekeurig datum (in februari natuurlijk) invullen, dus gewoon ergens eind februari. Als je zeker wilt weten of jouw nummer wel goed wordt overgenomen dan kan je beter een zo vroeg mogelijk datum kiezen. Dan heb je tenminste nog een paar dagen speling.

• Exor
Lexuss schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:57:
Weet iemand hoe het zit met het op tijd overzetten van een nummer naar een andere provider? (Tele2)

Tele2 geeft op de website namelijk aan dat mijn nummer overgezet wordt op 7 maart. Het choozze zero abonnement stopt er echter mee aan het einde van deze maand. Gaat mijn nummer daardoor wellicht helemaal verloren of gaat het er om dat er op tijd actie is ondernomen om over te stappen?
Zie ander topic omtrent overstappen. Nummer blijft behouden tot het moment van overname. In de tussentijd kan je als het goed voor de laatste keer gebruik maken van choozze zero.
Pagina: 1

Let op:
Graag in dit topic bij Choozze producten houden, overstap(problemen) kunnen besproken worden in dit topic: [Ervaringen] Overstappen van Choozze

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee