Op dinsdag 28 augustus 2001 16:23 schreef Optical het volgende:
Ik heb het wel geprobeerd maar echt lukken wil het niet
wat er moet gebeuren is dat als de schuif op 0 staat , dat de grootste 'stip' op de platter stilstaat als je bij de strobe kijkt
en als je de schuif dan op plus 8 zet , dat het dan ook plus 8% is en dat bovendien de standen tussen -8 en +8 ook nog kloppen .
ik heb geen manier om dit precies te meten , dus het beste wat ik kan doen (en ook tevergeefs geprobeerd heb) is met 2 dezelfde platen (dus gelijke bpm) , een op een goed ingestelde sl en een op een van mijn eigen sl's te leggen en dan net zolang aan het potmetertje draaien totdat ze allebei gelijk bijven lopen en de schuiven op de zelfde stand staan ...
ik denk dat om het echt goed te krijgen er toch apparatuur aan moet worden gehangen die kan meten hoeveel toeren de platter maakt ...
*zucht*
Benodigde aparatuur: GEEN. De procedure om het nulpunt (zero point) opnieuw af te stellen is redelijk eenvoudig. Zelfde geldt voor het afstellen van de pitch gain (+/-8% voor maximum slider setting).
Met een frequentie counter gaat het afstellen van het nulpunt het eenvoudigst MAAR, zoals beloofd, het is NIET nodig.
De afstelling van de pitch 0% gebeurt met VR301. Probleem is dat op 0% pitch setting, de groene led aangaat en de snelheid alleen nog maar afhankelijk is van de quartz oscillator (en dus NIET van de RC oscillator). Dat moet je dus even omzeilen. Hoe? Knip _tijdelijk_ de oranje draad tussen pitch PCB en main PCB even door. Hierdoor wordt de omschakeling tussen RC oscillator en Quarz oscillator buiten werking gesteld. Je kunt nu gewoon VR301 bijdraaien, draaitafel aan het net zetten, plateau erop en kijken of de snelheid dichter in de buurt komt of juist niet.
Na een aantal keren zul je afstelling behoorlijk nauwkeurig hebben gevonden. Daarna kun je ervoor kiezen of je de oranje draad wel of niet weer aansluit. Echt nodig is hij niet tenzij je een DJ bent die op 0% mixt (de enige in de wereld dus ;-). Voor normaal afspelen is het natuurlijk wel lekker (absoluut zeker van een 0% pitch).
Afstelling van pitch range: VR302. Zet slider op 6.6 en stel trimmer af totdat de strobe (6.6% strobe) blijft stilstaan.
Heb je wel een freq. counter? Nog beter. Meet met de counter tussen TP-27 en massa. Stel VR-301 af zodat de counter 262,08kHz aangeeft. Klaar.
Voordat je dit alles gaat doen moet je zeker weten dat de pitch fader zelf niet verpest is. In vrijwel alle gevallen kun je dit goed voelen (dan zitten er "harde" stukjes in de beweging).
Meer info nodig, mail me maar.