Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:30
Q schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:45:
[...]

Hoe gebruik jij je NAS, als centrale opslag van backups waarbij de primaire data op PCs staat of staat de primaire data ook echt op je NAS zelf? Ik meen het laatste, als ik je bericht zo lees.

Dit is misschien een idee wat totaal niet past bij je situatie, dus je moet maar kijken wat je er mee kunt.
Het idee is om Backblaze of Crashplan client-side te gebruiken wat eigenlijk altijd goed werkt.

Je verliest met deze oplossing om deze specifieke data die je wilt backuppen te delen via je NAS met andere computers. Je behoudt de opslagveiligheid omdat de data wel op de NAS blijft staan (redundancy).

Het idee is om een virtueel volume te maken op je NAS dat je via iSCSI aan je computer knoopt (erg simpel). De Synology ondersteunt dit. Je hoeft niet van te voren zeg 500GB te reserveren, het virtuele volume kan groeien naar gebruik.

De computer ziet dan een vaste schijf en backblaze en andere software ziet het verschil niet en maakt dus backups.

Omdat het ook echt een vaste schijf is, kun je 'm alleen delen via je computer en die moet dan altijd aan staan.

Het is een hele robuuste oplossing, maar het moet wel bij je situatie passen.

Het enige wat de meeste mensen qua waarde willen beschermen is foto's en wat prive documenten en voor deze toepassing werkt dit erg goed.

Windows heeft een iSCSI initiator (client) ingebouwd. Apple computers kunnen er een kopen voor $89. Linux heeft ook gratis iSCSI initiators beschikbaar.

http://www.studionetworks...lobalsan-iscsi-initiator/
Ik snap er niks van maar dit klinkt interessant. Een snel opgezette volumne op mijn NAS en gekoppeld via win10 doet niks (?) maar ik ga dit eens verder uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je iSCSI vollume verbonden is moet je hem ook nog gewoon formatteren via disk management voordat je een drive ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Ik heb een oude Syno bij mijn ouders gezet.
Die connect iedere nacht via een VPN verbinding met mijn nieuwe NAS en neemt dan een 'backup' met rsnapshot.

In rsnapshot kan je aangeven hoeveel dagelijkse/wekelijkse/maandelijke/jaarlijkse backups ie moet bijhouden.

Kan het ten zeerste aanraden !

Een goedkope Syno nas met 1 disk heb je zo terugverdiend ! En ... het restoren gaat ook sneller, gewoon de andere Syno ophalen en kopieren maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Om er dan achter te komen dat de backup al twee weken niet heeft gelopen. Als je voor 'zelfbouw' gaat met een extra Synology, zorg er dan wel voor dat je iets van alerting of monitoring heb.

Cloud providers sturen automatisch een mail als je computer x dagen/weken niet is gebackupped of als er iets fout gaat.

Zelfbouw is goedkoper in geld op de lange termijn, maar reken dan ook even stroom kosten en jouw eigen tijd mee in de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:30
Daar kun je toch notificaties voor instellen?
Q schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:41:
Als je iSCSI vollume verbonden is moet je hem ook nog gewoon formatteren via disk management voordat je een drive ziet.
aahhhhh :) tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Notifications heb ik natuurlijk ook geimplementeerd, zowel bij het lukken als het mislukken van de backup.

Heb een tijdlang crashplan gebruikt voor backup, maar die rapportering vond ik behoorlijk verwarrend. Het ene moment 'verdween' er gigabytes aan data, de dag erna was er dat weer bijgekomen.

Blijkt dat de rapportering van crashplan dan op een ongunstig moment is gescheduled ...
Gaf me niet echt een geruststellend gevoel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:10
Ik heb van Synology support begrepen dat er binnenkort ook ondersteuning komt voor Amazon S3 Infrequent Access.Dat scheelt een hoop qua prijs ten opzichte van S3, maar het voordeel is dat je retrieval sneller kan lopen zonder dat dat meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

devastator83 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:49:
Notifications heb ik natuurlijk ook geimplementeerd, zowel bij het lukken als het mislukken van de backup.

Heb een tijdlang crashplan gebruikt voor backup, maar die rapportering vond ik behoorlijk verwarrend. Het ene moment 'verdween' er gigabytes aan data, de dag erna was er dat weer bijgekomen.

Blijkt dat de rapportering van crashplan dan op een ongunstig moment is gescheduled ...
Gaf me niet echt een geruststellend gevoel !
Lijkt me prima dan verder. Met Backblaze heb ik zelf nog nooit issues gehad qua alerting.
Backblaze emailt alleen een summary per 2 weken maar verder alleen als er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:28
JB schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:29:
[...]

Hoe werkt die pricing precies? Weet niet hoeveel je ongeveer betaald per maand en hoeveel data dat is? Ze vragen nogal wat gegevens bij die calculator maar ik heb geen idee wat in te vullen. iDrive is nogal beperkt maar wel goedkoop.
http://calculator.s3.amazonaws.com/index.html
Bij Amazon S3 het aantal GB opgeven dan zie je op de andere tab een indicatie (je moet daar wel nog iets bij optellen voor de up/download).
Ik betaal dacht ik $0,60 per maand voor 20 GB...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
En hoeveel moet je betalen wanneer je de data wil restoren/downloaden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
devastator83 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:39:
En hoeveel moet je betalen wanneer je de data wil restoren/downloaden ?
De hoofdprijs. Het ligt eraan hoe snel jij je data terug wil hebben. Dat is ook ergens op de site te vinden, maar ik weet zo 123 niet waar.

Oh sorry ... :$ ... Ik heb het over Amazon Glacier, niet over S3. :X (Dat is wat anders, toch?)

[ Voor 12% gewijzigd door pven op 29-03-2016 13:45 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
maar dat ondersteunt geen file history, of wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
pven schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:43:
Oh sorry ... :$ ... Ik heb het over Amazon Glacier, niet over S3. :X (Dat is wat anders, toch?)
Dat is idd Glacier...

Je kunt ook het aantal GET's (download) en PUT's (upload) en het aantal GB's dat je verwacht te up/downloaden invullen in de calculator.
devastator83 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:57:
maar dat ondersteunt geen file history, of wel ?
Je kunt versioning aanzetten op een bucket en dan met lifecycle rules aangeven of je bv. naar Glacier wilt verplaatsen of na verloop van tijd een versie wilt deleten.
https://docs.aws.amazon.c...le-bucket-versioning.html

Edit:
Ik heb een simpele lifecycle rule:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/F9cBuSo.png

[ Voor 76% gewijzigd door technorabilia op 29-03-2016 14:47 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Maar even concreet, in jouw geval:
- Om hoeveel data gaat het ?
- hoeveel kost het uploaden van de initiele data (put)
- hoeveel betaal je per maand
- wat kost het om de data te downloaden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dat weet ik niet meer precies maar dit kun je makkelijk invullen in de calculator.

GB is de totale opslag die je nodig hebt.
Aantal PUT's is de files die je gaat uploaden.
Initiele bandbreedte is aantal GB dat je gaat uploaden.

GET is andersom dus de download.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Controleer heel goed wat je doet qua kosten want een partij als Backblaze geeft je de optie om ofwel gratis je data te downloaden ofwel om voor rond de 200 dollar een 4TB disk naar je op te sturen die je zelfs kunt retourneren (weet niet hoeveel geld je dan terug krijgt).

https://www.backblaze.com/restore.html

Zo te zien biedt Crashplan deze optie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Klopt het dat als ik via hyperdrive naar een andere nas wil backuppen ik daar hypervault op moet draaien?

Ik wil graag (onderdelen) van mijn nas backuppen naar een 210j, maar daar staat geen hypervault op.
Als ik hyperback een taak wil aanmaken naar deze NAS krijg ik de melding dat de versie op de 210j te oud is en dat dit niet mogelijk is. Maar ja, ik krijg niet de optie om daar versie 6.0 met hyperdrive op te zetten

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Deze week even IDrive geprobeerd op DSM6 doormiddel van hun 3rd party app.
Moet zeggen dat het er veelbelovend uitziet.

Voorheen gebruikte ik crashplan, maar dat vond ik nogal een gedoe ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Multi-version backup, your best weapon against ransomware
https://www.synology.com/en-global/solution/ransomware

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:21
Vanwege het permanente "gedoe" met Crashplan heb ik besloten Hubic via Hyper Backup eens uit te proberen. Ik heb een tweetal Synologies (DS414 en DS211) op 2 fysieke locaties, met daarin een aantal directories (photo en video) die automatisch gesynchroniseerd worden. Beide directories staan dus op allebei de Synologies. Mijn hoofd Synology is via Ziggo (upload 15 Mbps upload) aangesloten op het internet. Mijn secundaire (bij mijn ouders) via glasvezel (30Mbps). Om de initiele upload te versnellen heb ik beide Synologies elk een van de directories laten uploaden.

De Photo directory is dus geupload vanuit de DS211 en de Video directory vanuit de DS414. Nu wil ik graag dat de DS414 die Photo directory ook kent zodat nieuwe foto's voortaan vanuit de DS414 worden gebackuped worden. Ik heb dit geprobeerd door op de DS414 een nieuwe Hubic Hyper backup taak aan maken die verwijst naar de directory waarin de DS211 de Photo backup heeft gemaakt en daarna "relink" te gebruiken. Dit werkt echter niet. Ook een nieuwe backup taak aanmaken in dezelfde Hubic directory die de DS211 heeft aangemaakt werkt niet, omdat "die directory" al bestaat.

Weet iemand het hoe ik het voor elkaar krijg om een Photo backup taak op de DS414 aan te maken, zonder dat ik opnieuw de hele Photo directory vanaf de DS414 moet uploaden?

Dit lijkt me ook relevant in de situatie van dat je NAS compleet verloren gaat en vervangen moet worden. Dan wil je op je nieuwe NAS natuurlijk ook voortbouwen op de al bestaande backup bij Hubic en niet helemaal opnieuw alles uploaden naar Hubic, waar het immers al staat.

In de handleiding van Synology kan ik hier niets over terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik was lange tijd fan van Crashplan, maar nu begin ik toch te twijfelen. Na de upgrade naar dsm 6.0 is mijn offsite backup niet meer aan de praat te krijgen op de DS214, tereijl het op de DS1513+ als een zonnetje loopt. De upgrade lopen netjes, ik krijg groene bolletjes, connected, maar de fout 'destination unavailble' blijft. De server.log zegt mij JNA package mismatch, maar veel verder kom ik niet. Ik heb nog maar 1 klant voor de Crashplan, dus dit lijkt me een aardig moment om het los te laten en over te stappen op de native Syno backups als Hyper Backup en cloud sync.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het iemand al gelukt om Stack aan de praat te krijgen met Hyper Backup?

Gebruik nu amazon, maar dat kost uiteindelijk toch meer dan Stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 10:42
MikeyMan schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:25:
Is het iemand al gelukt om Stack aan de praat te krijgen met Hyper Backup?
Nope, helaas vooralsnog alleen via Cloud Sync (generieke WebDAV koppeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vandaag kreeg ik een mail van Code42 inzake Crashplan:
Our records indicate that one or more of the devices associated with your CrashPlan account are using an operating system that does not meet the supported operating system version requirements.

Beginning on May 16, 2016, all devices that connect to the Code42 public cloud will be upgraded to CrashPlan app version 4.7. If you use another computer you own or a friend's computer as a backup destination, both computers must upgrade to CrashPlan app version 4.7 in order for backups to continue. These computers must be upgraded to a supported operating system so that the CrashPlan app can automatically upgrade to version 4.7 and continue computer-to-computer backups.

Details on this topic and your options can be found on our support site.

For an optimal data backup strategy, we strongly recommend that our users backup to three destinations – local, offsite and online. Learn more about our triple destination backup strategy here.

If you are interested in learning more about automatic, continuous cloud storage options from CrashPlan, check out our subscription options at store.code42.com/store/.
Ik draai crashplan op mijn Synology servers, het lijkt erop dat dat vanaf half mei geen optie meer is... Wordt vervolgd als ik meer weet.

Update: ik zie dat pcloadletter al een nieuw package heeft gemaakt met de linux 4.6 distro _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door RobV op 28-04-2016 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 11:08
EricEric752 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:01:
Vanwege het permanente "gedoe" met Crashplan heb ik besloten Hubic via Hyper Backup eens uit te proberen. Ik heb een tweetal Synologies (DS414 en DS211) op 2 fysieke locaties, met daarin een aantal directories (photo en video) die automatisch gesynchroniseerd worden. Beide directories staan dus op allebei de Synologies. Mijn hoofd Synology is via Ziggo (upload 15 Mbps upload) aangesloten op het internet. Mijn secundaire (bij mijn ouders) via glasvezel (30Mbps). Om de initiele upload te versnellen heb ik beide Synologies elk een van de directories laten uploaden.

De Photo directory is dus geupload vanuit de DS211 en de Video directory vanuit de DS414. Nu wil ik graag dat de DS414 die Photo directory ook kent zodat nieuwe foto's voortaan vanuit de DS414 worden gebackuped worden. Ik heb dit geprobeerd door op de DS414 een nieuwe Hubic Hyper backup taak aan maken die verwijst naar de directory waarin de DS211 de Photo backup heeft gemaakt en daarna "relink" te gebruiken. Dit werkt echter niet. Ook een nieuwe backup taak aanmaken in dezelfde Hubic directory die de DS211 heeft aangemaakt werkt niet, omdat "die directory" al bestaat.

Weet iemand het hoe ik het voor elkaar krijg om een Photo backup taak op de DS414 aan te maken, zonder dat ik opnieuw de hele Photo directory vanaf de DS414 moet uploaden?

Dit lijkt me ook relevant in de situatie van dat je NAS compleet verloren gaat en vervangen moet worden. Dan wil je op je nieuwe NAS natuurlijk ook voortbouwen op de al bestaande backup bij Hubic en niet helemaal opnieuw alles uploaden naar Hubic, waar het immers al staat.

In de handleiding van Synology kan ik hier niets over terug vinden.
Door exact dezelfde problemen en gedoe met Crashplan heb ook ik een subscription genomen op Hubic. Helaas werkt dit ook (nog) niet optimaal met Hyber Backup met de Synology (DS716+). Ik heb meerdere keren support tickets gelogd bij Synology over de volgende problemen:

- Backup engine herstart niet automatisch als de verbinding op wat voor reden is verbroken of applicatie als de applicatie wordt gestopt. Je moet dus handmatig de backup task weer starten
- Bij elke herstart van de backup task begint het backuppen vanaf scratch. Dit kan naar mijn idee nooit de bedoeling zijn. Na een maand is het mij nog steeds niet gelukt om 300 GB aan foto's te backupen naar Hubic
- Meerdere backup tasks parallel laten lopen wordt niet ondersteund in Hyper Backup. Dus mijn 'Documenten' backup task welke in een paar minuten klaar zou zijn moet nu wachten op de 'Foto's' backup task welke al weken loopt.
- Geen mogelijkheid om uitgebreide backup schedule in te richten in Hyper Backup.

Ik kreeg van Synology Support de tip om voorlopig maar geen gebruik te maken van Hubic i.c.m. Hyper Backup omdat het nog niet helemaal stabiel werkt. Zegt al genoeg als je dit van Synology zelf te horen krijgt mijn inziens.

Ik mis Crashplan nu al kan ik zeggen. Vandaag een update uitgevoerd naar Crashplan 4.6 en de backup engine begon automatisch weer te lopen. Toch aan het twijfelen om door te gaan met Crashplan. Erg jammer dat ze geen native app uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ugur58 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:52:
[...]

Ik mis Crashplan nu al kan ik zeggen. Vandaag een update uitgevoerd naar Crashplan 4.6 en de backup engine begon automatisch weer te lopen. Toch aan het twijfelen om door te gaan met Crashplan. Erg jammer dat ze geen native app uitbrengen.
ik denk niet dat hun verdienmodel dat toestaat. Wat ik wél ga doen vanavond, is een switcher fabriceren zodat ik niet meer in die .ui-info hoef te hacken om met de service te connecten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Ik heb inderdaad ook een paar tickets lopen bij Synology over Hyper Backup met hubiC. Overigens geloof ik dat de problemen aan de Synology kant liggen en niet bij hubiC. HubiC levert alleen maar storage en voor een zeer redelijke prijs (10TB voor 5 euro maand)

Mijn foto's heb ik georganiseerd in mappen per jaartal. Hierdoor heb ik al van al mijn foto's intussen een backup en wordt alleen de 2016 folder nog maar bijgewerkt.

Wat erg irritant was, was het volgende: Ik heb 2 (gesynchroniseerde) Synologies op 2 locaties. Ik had beide Synologies apart een deel van initele backup laten doen, om sneller alles bij hubiC te hebben. Vervolgens wilde ik de "video" folder die door mijn secudairy Synology was gebackupped, laten overnemen door mijn main Synology, door "relink" naar die "video" folder te doen in Hyper Backup. Dit resulteerde in de een kapotte backup task voor "Video" in zowel de main als de secundairy backup. Nu kan ik dus opnieuw 250GB aan video's gaan uploaden.

Verder heb ik een backup (vanaf mijn main Synology) die spontaan stuk is gegaan.

Hyper Backup lijkt dus nog niet helemaal de normale Synology kwaliteit te hebben.... :-(

Ik ga eens toch maar weer eens kijken of ik Crashplan weer aan de praat kan krijgen. Mijn vierjarige abonnement daar loopt nog tot juni dit jaar en alles (tot ongeveer een maand terug) staat nog daar gebackupped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Zou mooi zijn als ze versioning eens in de Glacier client zouden bouwen. Dat zou voor mij ideaal zijn aangezien ik normaal gesproken juist eigenlijk zelden wijzigingen heb aan de data die ik backup (met name ruw foto en videomateriaal). Dus versioning zou me nauwelijks extra storage kosten opleveren, maar in het geval van cryptolocker of iets vergelijkbaars wel een redding zijn. Als ik een besmetting nu te laat opmerk (backup loopt wekelijks), dan is de data in Glacier net zo corrupt als de data op m'n NAS.

Daarom heb ik er nog een offline backup op een externe disk naast, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik die niet frequent genoeg bijwerk, laat staan dat ik de integriteit netjes check en zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 28-04-2016 13:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Heb je nog iets bijzonders gedaan? Ik heb net dezelfde update uitgevoerd (en java 8 geupdate) en bij mij resulteert een en ander in een prachtige java dump... :|

Ik heb een DS414. Misschien dat dat nog scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
EricEric752 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:13:
[...]

Heb je nog iets bijzonders gedaan? Ik heb net dezelfde update uitgevoerd (en java 8 geupdate) en bij mij resulteert een en ander in een prachtige java dump... :|

Bij mij op de 214 ook een dikke java dump in ..../log/service.log. Ik had mij overigens vergist in mijn vorige opmerking. De service gaat naar 4.7 in mei, maar de package van pcloadletter zit pas op 4.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Idd jammer dat crashplan geen native app biedt.
Zelf heb ik een DS215j maar ik krijg crashplan niet aan de gang.
uiteindelijk maar via mijn NUC aan het backuppen.
Misschien toch maar een x beter in duiken......

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innova58
EricEric752 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:13:
[...]

Nee niets speciaals gedaan. Bij mij staat wel Java 8 geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innova58
RobV schreef op donderdag 28 april 2016 @ 17:25:
[...]

Bij mij op de 214 ook een dikke java dump in ..../log/service.log. Ik had mij overigens vergist in mijn vorige opmerking. De service gaat naar 4.7 in mei, maar de package van pcloadletter zit pas op 4.6.
Dat betekent dat we na mei weer niet kunnen backuppen. lekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ugur58 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 00:13:
[...]

Dat betekent dat we na mei weer niet kunnen backuppen. lekker..
Ja, t'is een leuk concept, maar kost me elke keer erg veel onderhoud op de syno. Op de desktop/laptops nul problemen, dat moet gezegd worden. Had ik dit vooraf geweten had ik de 1513 (en de 214 bij familie) nooit gekocht, maar een Crashplan familyplan en een externe hoster voor mijn blog. Als je tijd/geld/stroom/schijven uitrekent had dat nieteens zover uiteen gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
Kun je hiermee ook versioning tussen twee Synology's opzetten? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Ik heb thuis een DS715 staan en bij m'n ouders een DS213j. Ik heb nu de Hyper Backup draaien die data overpompt naar m'n ouders. Maar dat is gewoon een 1:1 kopie en zit geen versioning in zover ik weet. Cryptolocker op mijn NAS en ik ga alsnog nat als ik dat te laat ontdek.

Hoe kan ik versioning opzetten op de Synology? Moet dat met Hyper Backup of een andere package? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Er staat wel:
Hyper Backup lets you enjoy a full range of multi-version backup destinations from local shared folders, expansion units, and external hard drives, to network shared folders, rsync server, and public cloud services.
Maar ik kan niet vinden hoe ik dat in de Hyper Backup package instel.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2016 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De hyper backup in dsm6 heeft gewoon versioning. Je moet een nieuwe taak aanmaken, maar dan niet kiezen voor (legacy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
RobV schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 09:15:
De hyper backup in dsm6 heeft gewoon versioning. Je moet een nieuwe taak aanmaken, maar dan niet kiezen voor (legacy)
Ik zie het nu inderdaad. De standaard 256 versies is wel wat overdreven, als ik één maand terug kan dan is dat naar mijn idee wel voldoende.

Neemt die versioning trouwens niet heel veel opslagruimte in gebruik?

Wel stom trouwens, de Syno bij m'n ouders stond nog op DSM 5, dus over de VPN 'even' geupgrade naar DSM 6. Nu kan ik er niet meer met de VPN bij :X Ik denk dat de VPN-server package eerst geupdate moet worden voordat het weer werkt. Binnenkort maar even langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ook niet via quickconnect?

Update: versioning backup is reverse differential, alleen de wijzigingen worden bewaard.

[ Voor 63% gewijzigd door RobV op 30-04-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
RobV schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:54:
Ook niet via quickconnect?

Update: versioning backup is reverse differential, alleen de wijzigingen worden bewaard.
Dat heb ik uitgezet (port niet geforward). SSH staat wel open naar mijn IP-adres, dus heb via Putty een SSH tunnel kunnen leggen en toen de webinterface kunnen openen. Heb nu de webinterface ook open gezet naar mijn IP-adres, handig voor in de toekomst.

En dat is mooi, zoiets had ik al verwacht. Dan gaat het meevallen, want het gaat voornamelijk om foto's die ik overpomp en daarna eigenlijk niet meer aanpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:20:
[...]

Dat heb ik uitgezet (port niet geforward). SSH staat wel open naar mijn IP-adres, dus heb via Putty een SSH tunnel kunnen leggen en toen de webinterface kunnen openen. Heb nu de webinterface ook open gezet naar mijn IP-adres, handig voor in de toekomst.

En dat is mooi, zoiets had ik al verwacht. Dan gaat het meevallen, want het gaat voornamelijk om foto's die ik overpomp en daarna eigenlijk niet meer aanpas.
Het hele idee van quickconnect is dat je geen port forwarding nodig hebt om bij je NAS te komenvan buitenaf. Maar als je het bewust hebt uitgezet snap ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
[...]
Ik kreeg van Synology Support de tip om voorlopig maar geen gebruik te maken van Hubic i.c.m. Hyper Backup omdat het nog niet helemaal stabiel werkt. Zegt al genoeg als je dit van Synology zelf te horen krijgt mijn inziens.
Ik heb ook een ticket lopen bij Synology en dat heb ik nog niet te horen gekregen. Ze vroegen me wel of ik via de web UI van hubiC wat files van een van mijn Hyper Backups op wilde zoeken. Dat is nogal een vreemde vraag, omdat je (encrypted) Hyper Backups helemaal niet kan zien in de Web UI van hubiC. Dat kan wel via de Swift Explorer. Best wel vreemd dat hun TS afdeling dat niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Laatst online: 10-09 06:36
Wat gebruiken jullie nu als Cloud Backup?
Persoonlijk vind ik Hidrive wel oke, alleen om extra te betalen voor Rsync :(.

Waar ik naar op zoek ben is een betaalbare cloud dienst waarnaar ik mijn foto's die op de NAS staan kan sturen. Mooiste zou zijn als deze foto's benaderbaar zijn door een iphone. Moet zeggen dat ik photo station echt een bagger app vind (zowel mobile als op NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Ik gebruik nog steeds hubic aangezien Crashplan nog steeds kapot is op mijn DS414. Synology TS heeft mijn probleem met een van mijn hubic backups opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
EricEric752 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:06:
Ik gebruik nog steeds hubic aangezien Crashplan nog steeds kapot is op mijn DS414. Synology TS heeft mijn probleem met een van mijn hubic backups opgelost.
Heb nu een test opgezet met Hubic. Dit werkt en hij maakt netjes elke avond een Backup.
Het is alleen niet mogelijk om via hubic web login (of mobile app) de bestanden in te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Dat klopt. Via de web ui of app van Hubic zie je niets van je backups. Je zie alleen hoeveel ruimte je gebruikt.

Via Swift Explorer kan je de backup bestanden bij Hubic wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Laatst online: 09-09 22:44
Ik zit Amazon cloud backup te overwegen als backup optie voor mijn (XPEnology)Synology, nagenoeg dezelfde prijs als Hubic, onbeperkte opslag, en ook nog eens lekker snel, op mn tijdelijke verbinding trok ik de volledige upstream dicht. Iemand verder (positieve/negatieve) ervaringen met deze aanbieder van cloud storage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
EricEric752 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:03:
Dat klopt. Via de web ui of app van Hubic zie je niets van je backups. Je zie alleen hoeveel ruimte je gebruikt.

Via Swift Explorer kan je de backup bestanden bij Hubic wel zien.
Thanks! Dan gaat Hubic hem niet worden voor mij.

Hidrive gaat nog beste zijn denk ik. Maar omdat je extra moet betalen voor Rsync kosten technisch niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ener103
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:08
En idrive? heb m nu op test (30days trial) en eerste indruk is positief.
Ik gebruik het puur als back-up. De apps gebruik ik dus niet.
Via de web-interface kun je ook de inhoud zien en 5 gebruikers op 1 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Ener103 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 01:35:
En idrive? heb m nu op test (30days trial) en eerste indruk is positief.
Ik gebruik het puur als back-up. De apps gebruik ik dus niet.
Via de web-interface kun je ook de inhoud zien en 5 gebruikers op 1 account
Ga hem even testen :) 45 dollar voor 1 TB is ook niet heel veel natuurlijk ;)
Correctie -> 15 dollar als ik abonnement upgrade via telefoon!

Hmsss, synology koppelen met idrive gaat niet. Blijkbaar PHP settings veranderen maar dit werkt niet voor mij.

[ Voor 18% gewijzigd door Vecodo op 12-05-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26
Vecodo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:20:
[...]

Ga hem even testen :) 45 dollar voor 1 TB is ook niet heel veel natuurlijk ;)
Correctie -> 15 dollar als ik abonnement upgrade via telefoon!

Hmsss, synology koppelen met idrive gaat niet. Blijkbaar PHP settings veranderen maar dit werkt niet voor mij.
Support ticket inschieten by idrive.. Ze zijn laks.... pas bij het lanceren van DSM6.0 zijn ze er naar gaan kijken en nu ze geven niet thuis.. In hun ogen werkt het nu terwijl ik vind dat je volledig compatible moet zijn. Als je idrive gebruikt kan je dus geen apache backend gebruiken. Alleen Nginx

Voor de rest, als het werkt, werkt het goed.. het is snel, betrouwbaar en betaalbaar voor een offsite backup. Het is alleen beetje houtje touwtje.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ener103
  • Laatst online: 23:08
Vecodo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:20:
[...]

Ik liep ook vast met het installeren. Moest nog wat pre-installeren cq configureren

https://www.idrive.com/synology-backup#view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Ener103 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:55:
[...]

Ik liep ook vast met het installeren. Moest nog wat pre-installeren cq configureren

https://www.idrive.com/synology-backup#view
Thanks. Moest inderdaad nog rechten geven voor http!

Kan alleen de bestanden op mijn Synology niet zien.

Why are files and folders, on my system, not appearing under the Backup tab?
If you have logged in to the System as a different user other than Admin, you could face this issue. You should go to the /etc/passwd file, change /sbin/nologin to /bin/sh corresponding to your username, and then refresh the application browser.
Naja, ben gewoon als admin ingelogd.

[ Voor 42% gewijzigd door Vecodo op 12-05-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:38
Na het zoveelste gedoetje met Crashplan op de Synology, ben ik nu alternatieven aan het bekijken. Ik heb net een account aangemaakt voor Amazon Cloud Drive. $60/jaar voor unlimited opslag, en de eerste 3 maanden een gratis trial.

Het ziet er vooralsnog goed uit; integratie met Synology gaat met Cloud Sync. Nog geen problemen. De webpagina ziet er ook goed uit. Ook een windows client geïnstalleerd, en die staat ook netjes te snorren. Eerst indruk is dus goed, maar ... altijd even afwachten.

De snelheid lijkt ook prima; ongeveer 15 GB in een uurtje ge-upload.

[ Voor 6% gewijzigd door upje op 12-05-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Laatst online: 09-09 22:44
upje schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:43:
Na het zoveelste gedoetje met Crashplan op de Synology, ben ik nu alternatieven aan het bekijken. Ik heb net een account aangemaakt voor Amazon Cloud Drive. $60/jaar voor unlimited opslag, en de eerste 3 maanden een gratis trial.

Het ziet er vooralsnog goed uit; integratie met Synology gaat met Cloud Sync. Nog geen problemen. De webpagina ziet er ook goed uit. Ook een windows client geïnstalleerd, en die staat ook netjes te snorren. Eerst indruk is dus goed, maar ... altijd even afwachten.

Ik heb idd ook een trial versie aangemaakt, vanaf morgen verhuizen naar een nieuwe woning met 100/100 glas, dan komt mn NAS ook online, en eens gaan kijken hoe snel ik mn data online krijgen kan.
In de tussenwoning met Ziggo haalde ik netjes 20mbit upload.

Amazon is toch wel een grote speler, dus ga er wel vanuit dat de diensten redelijk betrouwbaar gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Voor zover ik weet heeft Amazon Cloud Drive geen versioning, en dan valt 'ie bij mij al af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb inmiddels de Synology bij m'n ouders (DS213j) ook geupgrade naar DSM 6 en kan nu Hyper Backup gebruiken. Duurde minstens 3 dagen voordat hij m'n backuptaak (114GB) had overgepompt, maar het is nu klaar en hoeft nu alleen de incrementals nog over te sturen.

Ik heb nu versioning wat wel zo fijn is. Encryption zou ook mogelijk zijn, maar omdat de data bij m'n bloedeigen ouders staat vind ik dat een beetje overbodig en zonde van de CPU-power.

Ik heb ook een gratis Stack account, maar betwijfel of ik daar nog wat mee ga doen. Heb verschillende clouddiensten getest en als je echt de full package wil waarbij je met fatsoenlijke snelheid kunt uploaden, goede support voor de Synology, encryption, versioning e.d. dat je dan toch echt redelijk in de buidel moet tasten.

Syno <---> Syno werkt uiteindelijk wel het fijnste. Uiteraard draaien beide kanten met een RAID-array zodat er gerust één schijf mag falen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja, helaas heb ik alleen 210 en die kan niet naar DSM6

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Cyberpope schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:04:
Ja, helaas heb ik alleen 210 en die kan niet naar DSM6
Een DS213j (waar DSM 6 dus op kan draaien) is voor €100 in V&A op te pikken zie ik. Nu is dat al weer een redelijk verouderd model en zou je beter voor wat nieuwers kunnen kijken, maar een upgrade valt qua kosten dus mee :P

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 21:09
Zou het werken om je stack als netwerkschijf te koppelen met WebDav en dan met hyper backup een backup naar je stack te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 14:57
kikkeraap schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 13:13:
Zou het werken om je stack als netwerkschijf te koppelen met WebDav en dan met hyper backup een backup naar je stack te zetten?
Dit kan helaas niet..
je kan zo'n pad niet als doelvolume gebruiken voor Hyperbackup..
Momenteel kan je nog enkel via Cloud Sync naar een Webdavpad (Stack), backupen als doelvolume.
Echter dan zonder zonder o.a de voordelen van hyperbackup. (denk aan encryptie en versioning..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als ik het zo bekijk is er eigenlijk geen enkele fatsoenlijke manier om op een goede manier een backup te maken met een cloud. Gebruik zelf Crashplan, maar dat wordt niet native ondersteunt. Daarnaast heb ik een Amazon Cloud abbo, maar daar werkt de encryptie niet van via de Synology. Wat blijft er dan nog over? Hubic, lees ik hier ook niet veel goeds over, maar de prijs is wel goed in mijn ogen. 50-75 euro heb ik wel over voor 1TB of zo per jaar, maar dat is echt de max. Daarnaast wil ik ook niet te veel geklooi, heb ik nu al elke maand met Crashplan. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

2e (oude?) Syno op een andere locatie plaatsen is wat dat betreft de beste (en in veel gevallen over 2-3 jaar uitgesmeerd goedkopere) backup die je kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik wil graag een aantal mappen op m'n DS216+ backuppen naar m'n xpenology esxi server.
Ik heb nu zoiets ingesteld via hyperbackup.

Afbeeldingslocatie: http://www.j-des.nl/forumafbeeldingen/backup.JPG

Gaat ie nu elke nacht alles weer opnieuw kopieeren? (het is ongeveer 300Gb) of alleen de wijzigingen?
Of kan ik dit beter op een andere manier doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ComTech schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:08:
[...]
Gaat ie nu elke nacht alles weer opnieuw kopieeren? (het is ongeveer 300Gb) of alleen de wijzigingen?
Of kan ik dit beter op een andere manier doen?
Waarom denk je dat hij alles opnieuw zou gaan kopiëren? Rsync is volgens mij juist heel slim zodat hij alleen de wijzigingen kopieert.

Ik zou trouwens nog even wachten totdat DSM 6 voor XPEnology beschikbaar is, dan kun je aan die kant ook Hyper Backup draaien en heb je gelijk versioning.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 16-05-2016 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met veel genoegen heb ik de afgelopen week alle 23 pagina's gelezen om tot een backup strategie te komen voor mijn eerste Synology (DSM 6.0). Ik heb veel dingen geleerd van de voorgaande reacties, waarvoor dank! Nu vind ik het tijd om mijn 'oplossing' te delen, benieuwd naar de reacties...

Ik heb het nu als volgt opgezet en zojuist met succes een disaster recover uitgevoerd (volume verwijderd en een reset uitgevoerd zodat ik DSM opnieuw moest installeren).

Achtergrond:
-Bijna alle data in mijn netwerk staat centraal op de DS, met een enkele SHR btrfs volume.
-Remote toegang, vanaf internet naar DS, is alleen toegestaan voor VPN. Geen QuickConnect...
-Op de 'photo'-folder na zijn alle mappen encrypted folders welke ik handmatig mount na een reboot.

Backup
-Mac zijn backup gaat via Time Machine naar de DS.
-Via Hyper Backup een dagelijkse schedule naar 'Local Shared Folder'. 'Enable client-side encryption' aan en een 'Smart Recycle' rotation van 256 versie.
-Via CloudSync (encryption enabled) kopieer ik de local backup folder (maandelijks) naar de cloud (voor nu nog naar dropbox, tot de 2GB volstaat), sync direction staat op 'Upload local changes only' en 'don't remove files in the destination folder when they are removed in the source folder'.
-Om te zorgen dat CloudSync niet 'automatisch' gaat syncen, want dan zou in het geval van een cryptolocker mijn backup bij dropbox alsnog waarloos zijn, stop ik standaard CloudSync door...
-Via Control Panel > Task Scheduler een dagelijkse 'Stop service' van de 'Cloud Sync'-service, bijv. om 6 uur. (Ik merkte namelijk dat CloudSync niet meer op pauze stond na een herstart van DS)
-Het starten doe ik (om mee te beginnen) handmatig. Met een reminder in mijn agenda... Als ik door heb hoe lang de backup loopt, ga ik deze maandelijks inplannen via de task scheduler.

Restore
In geval van een restore (alles weg......) is het noodzakelijk om:
-een DS te regelen
-Volume aan te maken
-CloudSync configureren met de optie 'Download remote changes only'.
-Wacht tot het syncen klaar is.
-Hyper Backup, restore starten van de vers gedownloade backup (via CloudSync).

Ik denk met bovenstaand, dat:
-een inbreker niks aan mijn (fysieke) data heeft door de encryptie, helaas met uitzondering van de photo folder.
-een cryptolocker maximaal 1 maand aan data kan verminken.
-een restore actie, door een gebruikers die data 'per ongeluk' verwijderd, makkelijk kan opvangen door de versioning.
-geen maandelijks koppelen/loskoppelen van een disk, starten van sync kan gewoon op de bank :-)

Nadeel
Doordat ik mijn data, zowel op de DS als in de cloud, niet unencrypted wil opslaan moet ik een USB stick met passwords/keys bewaren op een plek (meerdere?) waar ik bij kan zodra een restore nodig is....

Ik hoor graag jullie mening/visie op dit verhaal, is het :*) of |:(

PS. Overweeg nog om de 'productie data' en de 'local hyper backup'-backup te splitsen op twee verschillende volumes/disk groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2016 @ 23:17:
-Om te zorgen dat CloudSync niet 'automatisch' gaat syncen, want dan zou in het geval van een cryptolocker mijn backup bij dropbox alsnog waarloos zijn, stop ik standaard CloudSync door...
-Via Control Panel > Task Scheduler een dagelijkse 'Stop service' van de 'Cloud Sync'-service, bijv. om 6 uur. (Ik merkte namelijk dat CloudSync niet meer op pauze stond na een herstart van DS)
-Het starten doe ik (om mee te beginnen) handmatig. Met een reminder in mijn agenda... Als ik door heb hoe lang de backup loopt, ga ik deze maandelijks inplannen via de task scheduler.
Het nadeel van deze scheduling is dan weer dat je niet kan zien of de backup/sync nu wel of niet goed heeft gelopen. Eigenlijk wil ik dus nog iets van een notificatie hebben dat de backup goed heeft gelopen (of juist niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
upje schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:43:

Inmiddels een weekje verder. Het uploaden van veel data (>500 GB) gaat snel. De uploadsnelheid van mijn glasvezel (50/50) wordt volledig benut. Ik ben er wel net achter gekomen dat bestanden > 2GB NIET worden geupload. Alsof dat niet al onhandig genoeg is, gebeurd dit ook nog zonder foutmelding/waarschuwing, dus je hebt niks in de gaten.... Auw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:19
Gebruiken jullie cloud als backup & disaster recovery?

Ik doe namelijk als volgt:

- DS713+, zonder bescherming/raid
- Elke nacht incremental backup op USB disk via Synology zelf
- Permanent Crashplan updates van alles behalve m'n tv-opnames

Dus: backup bij dataverlies of diskcrash, crashplan bij disaster recovery. Neem 'n brand of diefstal van alle disks. Qua risico inventarisatie is de kans op een disk-defect het grootst, daarna krijg je pas piepkleine kansjes op andere problemen. Dan heb ik een restore tijd die wellicht een week of wat duurt vanaf Crashplan wel voor over, was mijn redenatie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Doet Crashplan ook versioning? Anders ga je met een cryptolocker alsnog nat. Die backup naar de USB-disk is in dat geval ook niks waard, de bestanden daarop zal de cryptolocker ook gewoon versleutelen als je de disk continu aangesloten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 08:46
Ik heb mijn backup strategie aangepast eerst maakte ik gebruik van een tweetal USB disk welke ik op verschillende locaties heb liggen omdat ik toch redelijk statische data heb en uitval van een harddisk opvang met een RAID set. Maar ik merk toch dat de interval te weinig is en heb nu onderstaande setup in gebruik.
  • Synology offsite geplaatst welke dagelijks een uur ingeschakeld wordt en dan een VPN tunnel opbouwt naar mijn NAS thuis.
  • Zodra de connectie opgebouwd is maakt de NAS een backup en zodra deze gereed is wordt de offsite NAS weer uitgeschakeld.
  • Wekelijks maak ik alsnog een kopie op een USB disk welke op mijn werk ligt (encrypted).
Volgens mij voldoe ik dan redelijk met de 3-2-1 stelling, de backup staat op 3 kopieën (als ik productie meetel) en 2 mediums en 1 offsite.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:08:
Doet Crashplan ook versioning? Anders ga je met een cryptolocker alsnog nat. Die backup naar de USB-disk is in dat geval ook niks waard, de bestanden daarop zal de cryptolocker ook gewoon versleutelen als je de disk continu aangesloten hebt.
CrashPlan doet absoluut versioning. 1 van de redenen waarom ik er zo blij mee ben. _/-\o_ (voor mijn desktops. Niet op de NAS helaas. Het wordt flink tijd dat ze eens een supported Synology package gaan aanbieden want ik ben wel een beetje klaar met de continue upgrade errors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hitmanovoski
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-12-2023
Mensen die crashplan willen gebruiken
Ik gebruik crashplan via docker
geïnstalleerd en werkt heerlijk geen upgrade gedoe meer
https://miketabor.com/run-crashplan-docker-synology-nas/

🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Laatst online: 22:23
Zeau, deze ochtend eens de backup omgeving op de schop genomen.

We hadden voorheen een gedeelde Cloud Drive, de vriendin en ik waarin ook de administratie stond. Die heb ik nu op gesplitst in 3 losse. Waarop ieder zijn eigen rechten heeft.

Daarna heb ik een Cloud Station Share gemaakt met de NAS bij mijn schoonouders welke dan op zijn beurt weer realtime upload naar Stack via webdav.

Dagelijks wordt er op een USB disk aan de NAS hier bij mij nog een backup gedraaid. En de laptops en de Mini maken Time Machine backups naar de NAS.

Alle drives, shares en verbindingen zijn ge-encrypt. Nu alleen dan nog de telefoon en laptop van de vriendin doen en dan zijn we onder de pannen qua redundantie en backup.

[ Voor 11% gewijzigd door SpoekGTi op 22-05-2016 12:14 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Zojuist een 1TB Stack ontvangen welke ook WebDAV ondersteund, met CloudSync kan je je data naar toe synchroniseren maar dat is uiteraard geen backup plus mijn data staat dan unencrypted bij een cloud hoster, is er een mogelijkheid om met DSM 5.2 een encrypted backup te maken naar deze locatie? Ik begrijp dat het wel mogelijk is met DSM 6?

[ Voor 9% gewijzigd door Hari-Bo op 23-05-2016 12:44 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Hari-Bo schreef op maandag 23 mei 2016 @ 12:39:
Zojuist een 1TB Stack ontvangen welke ook WebDAV ondersteund, met CloudSync kan je je data naar toe synchroniseren maar dat is uiteraard geen backup plus mijn data staat dan unencrypted bij een cloud hoster, is er een mogelijkheid om met DSM 5.2 een encrypted backup te maken naar deze locatie? Ik begrijp dat het wel mogelijk is met DSM 6?
Afbeeldingslocatie: http://www.j-des.nl/forumafbeeldingen/cloudstation.JPG

op DSM 5.2-5644 (Xpenology) kan ik gewoon de bestanden versleutelen.
Bedankt voor de tip trouwens had al stack maar die ga ik nu maar eens volgooien met een backup.

Maar hoe kan ik eventueel de versleutelde bestanden ontsleutelen eigenlijk?
Wel handig om te weten mocht ik de backup nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
ComTech schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:19:
[...]

[afbeelding]

op DSM 5.2-5644 (Xpenology) kan ik gewoon de bestanden versleutelen.
Bedankt voor de tip trouwens had al stack maar die ga ik nu maar eens volgooien met een backup.

Dat is CloudSync je data wordt dan gecodeerd tijdens transport maar niet encrypted weggeschreven, ik ga geen unencrypted data bij een hosting partij plaatsen vandaar dat CloudSync geen optie is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ComTech schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:19:
[...]

Volgens mij kan dat als je vanuit de Syno kiest om het te restoren, maar Synology bied zelf ook een tooltje aan, zoek op https://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS715 (m'n eigen DS715 even als voorbeeld gepakt ;) ) even naar "Synology Cloud Sync Decryption Tool". Daarmee kun je op je PC de bestanden ontsleutelen (moet je uiteraard wel het password onthouden ;) ).
Hari-Bo schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:21:
[...]

Dat is CloudSync je data wordt dan gecodeerd tijdens transport maar niet encrypted weggeschreven, ik ga geen unencrypted data bij een hosting partij plaatsen vandaar dat CloudSync geen optie is voor mij.
Nee, probeer het maar eens. Een bestand laten uploaden via CloudSync naar Stack, en dan met je PC proberen te openen vanaf Stack.
Dat lukt niet.

De bestandsnamen zijn nog wel herkenbaar, maar de inhoud is encrypted gemaakt door de Synology. Is overigens niet te verwarren met versleuteling van de verbinding, wat jij noemt.

De package 'Cloud Sync' is leuk trouwens, maar geen backup-applicatie. Je mist bijv. versiebeheer, dus als een cryptolocker de bestanden op je Synology versleuteld, dan zal de Cloud Sync package ze gewoon naar Stack drukken en de daar aanwezige versie overschrijven. Veel meer dan een externe USB-stick is Stack i.c.m. Cloud Sync niet, eigenlijk.

Daarom gebruik ik 'Hyper Backup' (>=DSM 6 ) vanaf mijn Synology naar een Synology bij m'n ouders. Dan heb je encryptie en versioning.
Voor Stack is dat helaas (nog?) niet mogelijk, de Hyper Backup applicatie ondersteunt geen WebDAV targets :-( Je zou wel 'Duplicati' op je Windows PC, of 'duplicity' op je Linux PC kunnen gebruiken, die kan wel encryptie + versioning naar een WebDAV target zoals Stack sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-05-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:08:
Er zijn hier diverse opties voor waar je goed aan doet om in te verdiepen. Overigens is Crashplan dermate traag dat het bij mij 2,5 maand duurde om 1Tb helemaal te uploaden ;) Dus voor alles encrypted is bijgewerkt zijn we even verder :+

Edit: even gecheckt, ik kan bestanden van een jaar terug maximaal nog terugvinden in de interface. Ik heb wel single file restores gedaan, maar nooit de hele set. Dat gaat vermoedelijk ook even duren - maar, het idee was vooral als worst-case-offsite backup en dat voldoet vooralsnog.

Inderdaad, een aangesloten USB disk is zinloos tegen cryptolockers. Ik bedenk me net dat ik nog zo'n ding in een doos heb liggen met voldoende ruimte en zit me in ene af te vragen waarom ik niet gewoon een extra kopietje aanleg. Disk die eraan hangt is louter als 'mirror' bedoeld.

Nu ik de prijsplannen van andere leveranciers lees denk ik dat Crasplan hier ook eindig is - ik vind het knap irritant dat ik zo vaak moet pielen om de client weer tot leven te wekken.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-05-2016 19:38 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
ThinkPadd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:26:
[...]

De package 'Cloud Sync' is leuk trouwens, maar geen backup-applicatie. Je mist bijv. versiebeheer, dus als een cryptolocker de bestanden op je Synology versleuteld, dan zal de Cloud Sync package ze gewoon naar Stack drukken en de daar aanwezige versie overschrijven. Veel meer dan een externe USB-stick is Stack i.c.m. Cloud Sync niet, eigenlijk.
Op dit moment is dat voor mij de enige manier om een backup op een locatie buiten m'n huis te plaatsen.
Ik ga daarvoor niet een speciale 2e nas bij iemand anders (m'n ouders) plaatsen.
Ik heb een ds216+ en een zelfbouw server met xpenology.
Zal moeten wachten tot xpenology geupdate wordt naar dsm6 dan kan ik hyperbackup draaien.
Dat zal de enige oplossing zijn om te backuppen met versionering.

Ik maak op m'n ds216+ wel snapshots van de belangrijkste mappen dat is toch ook een bescherming tegen eventuele cryptolockers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
ComTech schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:51:
[...]

Op dit moment is dat voor mij de enige manier om een backup op een locatie buiten m'n huis te plaatsen.
Ik ga daarvoor niet een speciale 2e nas bij iemand anders (m'n ouders) plaatsen.
Ik heb een ds216+ en een zelfbouw server met xpenology.
Zal moeten wachten tot xpenology geupdate wordt naar dsm6 dan kan ik hyperbackup draaien.
Dat zal de enige oplossing zijn om te backuppen met versionering.

Ik maak op m'n ds216+ wel snapshots van de belangrijkste mappen dat is toch ook een bescherming tegen eventuele cryptolockers?
Wat vele mensen missen is dat versionering ook in DSM5.2. In DSM6.0 is het duidelijker en samengevoegd tot een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Vandaag de nieuwe Crashplan 4.7 toch maar weer eens geinstalleerd. Ik heb bijna 4 jaar geleden voor 4 jaar betaald en ik heb op dit moment nog 52 dagen tegoed. Sinds een paar maanden werkte Crashplan door al het gedoe niet meer op mijn DS414. Daarom gebruik ik nu al een tijdje Hubic via Hyper Backup. Niet ideaal, maar ik heb in ieder geval weer een cloud backup die het doet.

Vandaag dus Crashplan 4.7 geinstalleerd en het werkte zowaar. Ik heb eigenlijk weinig moeten doet. Voorheen gebruikte ik altijd de complete instructies van https://pcloadletter.co.uk, inclusief de omslachtige java installatie. Een tijdje terug had ik als expiriment java geinstalleerd via de Developer Tools in het Package Center. Die Java stond er dus nog op en vanmorgen alleen het CP 4.7 via het Package Center geinstalleerd, de CP 4.7 client op een client PC geinstalleerd en het werkte.

Ook als ik op de CP website inlog zie ik nu inderdaad ook weer dat de backup draait. Op zich goed nieuws dus, maar ik ben wel benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Quakie schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:40:
[...]

Wat vele mensen missen is dat versionering ook in DSM5.2. In DSM6.0 is het duidelijker en samengevoegd tot een keuze.
Dus als ik het goed begrijp kan ik met hyperbackup in m'n ds216 backups maken met versionering naar m'n xpenology dsm5.2 server ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
ComTech schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:10:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik met hyperbackup in m'n ds216 backups maken met versionering naar m'n xpenology dsm5.2 server ?
Op zich zeg ik dat niet. Ik zie vaak genoeg voorbij komen dat mensen ineens over versiebeheer praten onder DSM6.0. In mijn ogen heeft Synology het verkeerd verwoord. Ze praten nu alsof het nieuw is.. Enige nieuwe is dat het nu enige keuze is en dat je op backup lokatie je data kan inzien.. Dat kan niet onder DSM5.2. Onder DSM5.2 is het dus ewoon beschikbaar, alleen staat het niet duidelijk omschreven en je moet een andere destination locatie aanmaken. Ik kan dus niet met 100% zekerheid zeggen dat het werkt..Echter lijkt het me sterk dat ze dit helemaal herschreven hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Ik ben een leek in het NAS verhaal (heb momenteel een zeer basic NAS die ik in 2009 voor €99.95 gekocht heb met 2 schijven in als JBOD). Ik heb het gevoel een groot risico te lopen en dat het een wonder is dat die harde schijven het nog niet begeven hebben.
Is dit een goede strategie:
Ik koop een Synoogy NAS die ik gebruik als centrale opslagplaats van de meeste bestanden.
Voor een paar dingen zou het misschien omgekeerd zijn: recente RAW foto's en de Lightroom catalog. Deze moeten dan regelmatig gesynct worden met de Synology. Heeft de nas daar een functionaliteit voor dat die herkent dat de laptop aanstaat en dan de Sync doet? Of moet ik op de laptop bvb een third party app zoals Syncback Pro gebruiken?
-Indekken tegen cryptolocker: Ik zet versioning aan op de Synology NAS op een manier dat je speciale acties moet ondernemen / rechten moet hebben om aan de oude versies te prutsen (kan dat?). Het idee is dus dat als een cryptolocker alles wil locken die dat dus een nieuwe versie creert maar dat de originele bestanden via de versioning terug te halen zijn. De cryptolocker kan niet aan die versioning aan omdat die de rechten niet heeft.
- indekken tegen het risico op het falen van een harde schijf: RAID5 of RAID6 gebruiken.
- Indekken tegen brand/diefstal wil ik me indekken door die oude nas bij familie te plaatsen. Het is een oud dom ding maar ik kan er via FTP op van buitenaf. Het heeft een beperkte opslagcapaciteit. Kan de Synology zijn ding doen daarmee en dat ik dus bvb selecteer dat hij een beperkt aantal folders continu moet syncen met die oude NAS. De oude versies zouden niet hoeven bewaard te worden op die oude NAS.

Maak ik een belangrijke vergissing ergens? Ik lees hierboven bvb over het belang van versioning ook te syncen naar een off-site nas om je in te dekken tegen cryptolockers. Maar mijn logica is dat versioning op je lokale NAS toch al voldoende bescherming zou moeten zijn?Synology zelff meent ook dat een off-site backup nodig is om je in te dekken tegen ransomware :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:54
EricEric752 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:35:
Vandaag de nieuwe Crashplan 4.7 toch maar weer eens geinstalleerd. Ik heb bijna 4 jaar geleden voor 4 jaar betaald en ik heb op dit moment nog 52 dagen tegoed. Sinds een paar maanden werkte Crashplan door al het gedoe niet meer op mijn DS414. Daarom gebruik ik nu al een tijdje Hubic via Hyper Backup. Niet ideaal, maar ik heb in ieder geval weer een cloud backup die het doet.

Vandaag dus Crashplan 4.7 geinstalleerd en het werkte zowaar. Ik heb eigenlijk weinig moeten doet. Voorheen gebruikte ik altijd de complete instructies van https://pcloadletter.co.uk, inclusief de omslachtige java installatie. Een tijdje terug had ik als expiriment java geinstalleerd via de Developer Tools in het Package Center. Die Java stond er dus nog op en vanmorgen alleen het CP 4.7 via het Package Center geinstalleerd, de CP 4.7 client op een client PC geinstalleerd en het werkte.

Ook als ik op de CP website inlog zie ik nu inderdaad ook weer dat de backup draait. Op zich goed nieuws dus, maar ik ben wel benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan.
Ik heb een half jaar geleden de hoop met crashplan opgegeven (ook al heb ik nog een jaar subscription), maar naar aanleiding van deze post toch maar weer geprobeert. Heeft 5 uur gelopen, nu weer eindeloos "waiting for connection" terwijl er niks veranderd is.

Eerlijk gezegd vind ik Crashplan in combinatie met Synology een behoorlijk waardeloos product. Te onbetrouwbaar voor back-ups; valt zonder duidelijke reden uit en is dan vaak zonder volledige herinstallatie en / of uitgebreide inspectie van config en log niet meer aan de praat te krijgen. Daarnaast is de Syno package unsupported, dus je kunt nergens terecht met eventuele problemen.

Bij mij heeft het nooit lang stabiel gedraaid en ik zou iemand eerder aanraden op USB drive te back-uppen. De kans dat Cashplan eruit klapt is vele malen groter dan de kans dat je huis afbrand. Een andere oplossing zou kunnen zijn om de NAS te sharen / syncen naar een PC en vanaf daar met Crashplan te uploaden. De PC kun je dan wel automatisch op laten starten en af laten sluiten als de job klaar is. De kans dat de boel dan blijft draaien is aanzienlijk groter.

P.S. De site is overigens ook een ware verschrikking van slecht UX design...

[ Voor 22% gewijzigd door Morrar op 03-06-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Ik proef en deel je frustratie over Crashplan. Het is zo vervelend dat het zo vaak opeens niet meer werkt na een update.Toch heeft het wel een aantal pluspunten. Bij mij is het een extra beveiliging in mijn backup strategie. De eerste is een aparte directory op een andere schijf dan mijn bronbestanden in mijn Synology zelf (dus geen Raid of mirror) die qua rechten, behalve voor de backup, volledig is afgesloten. De tweede is een tweede Synology op een andere locatie en de derde stap was dus altijd CP en op dit moment ook Hubic. Ik aarzel nog of ik CP niet toch ga verlengen, want als het werkt dan werkt het bij mij ook goed. Bovendien betreft de backup waarom het mij echt gaat voornamelijk foto's en die heb ik over het algemeen nog een hele tijd op mijn telefoon of camera staan voordat is ze daar af gooi. Als CP dus een tijdje niet bereikbaar is vanaf mijn Synology dan is er nog weinig aan de hand. De foto's die al bij CP staan, staan er ook dan veilig. Door het versiebeheer ook tegen randsomware.

Bij mij is het wel zo dat CP, als het eenmaal werkt (en er geen nieuwe versie komt) wel blijft werken. Dat is dus blijkbaar anders dan bij jou. Onderstaand wat extra info over mijn situatie. Misschien dat het verklaart waarom het bij mij blijkbaar stabieler is dan bij jou:
- Ik heb een DS414 met 1GB geheugen. CP schijnt er uit te kunnen klappen als er te weinig geheugen beschikbaar is. Wellicht heeft jij minder geheugen in je Synology.
- Ik gebruik java dat is geinstalleerd via de Developer Tools in het Package Center. Niet de versie die pcload noemt.
- CP wordt bij mij gescheduled om alleen te draaien tussen 3:00 en 5:00.

Wat gebruik jij nu als offsite backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Morrar schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:53:
[...]
Ik heb een half jaar geleden de hoop met crashplan opgegeven (ook al heb ik nog een jaar subscription), maar naar aanleiding van deze post toch maar weer geprobeert. Heeft 5 uur gelopen, nu weer eindeloos "waiting for connection" terwijl er niks veranderd is.
Als je de subscription opzegt betalen ze deze naar rato weer terug. Ik had een 4 jaar subscription, en na opzegging kreeg ik 80 euro terug. Het was wel even wat gedoe (heen en weer emailen met helpdesk), maar ze doen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:54
@EricEric752: Bedankt voor je reply en info! Ik heb het inmiddels weer draaiende, maar zoals je ook zegt; ik vrees voor de volgende update... Ik heb zelf een DS214play, dus die is wel wat minder krachtig. Verder ook de Java van Synology en ik draai nu ff continu (om alles z.s.m. te uploaden), maar normaal alleen scheduled. Dit keer had ik een vaag probleem dat hij eerst begon met uploaden en toen ineens crashplan.com als host niet meer herkende. OpenDNS toevoegen op de Synology heeft het probleem gefixed, maar ik vind dat toch apart.

Verder heb ik ook wel eens ruzie met de client op de PC gehad; die wil dan ineens niet verbinden met de NAS of start gewoon niet op. Meestal kwam het dan neer op herinstalleren, maar dan moet je erg opletten dat je dezelfde versie van de client te pakken kunt krijgen.

Dat gezegd hebbende; als het eenmaal draait zie ik ook zeker wel de voordelen. Offsite backup met versiebeheer voor een redelijk lage prijs en geen krappe limieten is natuurlijk super. Daarom is het voor mij een beetje haat / liefde met CP :) Ik heb er nu voor de zekerheid ook nog een USB disk naast liggen.

@upje: Thanks voor de tip, dat wist ik niet! Ik ga het nu even aankijken, maar mocht het weer instabiel worden dan ga ik dat zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Version: 6.0.1-7393 is uit en zorgt ervoor dat iDrive niet meer werkt..

Misschien handig voor de gebruikers om vooraf dit te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 14:57
en phpvirtualbox volgens mij ook niet meer helaas..

Correctie, na reinstalla van phpvirtualbox werkt hij weer ! :)

[ Voor 39% gewijzigd door FlorisVN op 06-06-2016 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-09 23:32
De update van vandaag heeft helaas niet voor verbetering gezorgd met Hyper Backup i.c.m. hubiC. Via Cloud Sync gaat het met 30 mbit up (max. upload Ziggo) maar via Hyper Backup gaat het met 3 tot 5 kB/s. Is er al iemand met DE oplossing toevallig?

https://www.hansvaneijsden.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Quakie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:52:
Version: 6.0.1-7393 is uit en zorgt ervoor dat iDrive niet meer werkt..

Misschien handig voor de gebruikers om vooraf dit te weten.
Vreemd, iDrive is gewoon actief na de update en zo te zien werkt het ook gewoon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Weet iemand wat de snapshots in beslag nemen , ik kan het nergens terug vinden, ook zie ik het niet echt in mijn verbruik. Heb nu zo een 30tb in gebruik op een DS3615xs.

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Btrfs? Met het btrfs commando kun je e.e.a. opvragen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hans van Eijsden schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:09:
De update van vandaag heeft helaas niet voor verbetering gezorgd met Hyper Backup i.c.m. hubiC. Via Cloud Sync gaat het met 30 mbit up (max. upload Ziggo) maar via Hyper Backup gaat het met 3 tot 5 kB/s. Is er al iemand met DE oplossing toevallig?
Laatste maanden ook zitten te prullen met o.a. Crashplan.
Was het een beetje beu. Nieuwe 2bay Synology gekocht en bij mijn ouders geplaatst. Hyper backup geinstalleerd en geen problemen meer met backup en ook geen jaarlijkse kosten meer voor Cloud Backup.
Heb overigens ook nog een Stack account, misschien dat ik die nog als backup ga inzetten...

[ Voor 8% gewijzigd door harrytasker op 06-06-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

kraades schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:48:
Btrfs? Met het btrfs commando kun je e.e.a. opvragen.
via ssh doel je dan op?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hans van Eijsden schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:09:
Ik sta op het punt Crashplan niet te verlengen en zag Hubic als optie - maar dan moet ie wel beter werken dan Crasplan. Dat gaat op zich vrij snel, al begrijp ik dat ie bij jou ook niet werkt?

Wat is jullie ervaring met Hubic via Hyperbackup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-09 23:32
Inmiddels is hubiC gestart. Het ligt niet echt aan hubiC denk ik, maar meer aan hoe Hyper Backup in elkaar zit. Hij heeft pas vanmorgen besloten om na al die uren rammelen (voorbereiden backup...) te beginnen met kopiëren. Het ging om mijn muziekmap met eigen lossless bestanden, 800GB. Wordt nog leuk als straks 8,5TB aan foto's erheen moet via zo'n zelfde backuptaak.
Mijn ervaring met hubiC via Cloud Sync is goed, maar mijn ervaring met hubiC via Hyper Backup moet zich dus nog bewijzen.

https://www.hansvaneijsden.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Thanks voor het delen Hans. Erg vreemd dat ook de geïntegreerde oplossing niet flitsend werkt. Nadeel van Crasplan is dat het te pas en te onpas stopt met werken en je dan met de cli mag gaan klooien om 'm weer draaiende te krijgen. Was tzt een goedkope oplossing, maar hubiC is nu ook een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Onder diverse voorbehouden want ik moet zelf nog steeds naar btrfs migreren:
https://poisonpacket.word...snapshot-size-disk-usage/
Ik weet dus niet of dit standaard werkt op de Synology... (en of er mogelijk andere manieren zijn bv. via de DSM GUI)
Maar je kunt sowieso wel eens kijken naar het btrfs commando.

[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 07-06-2016 12:39 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 6 ... 20 Laatste