Hieronder een lang verhaal

met m'n bevindingen van hoe ik het ervaren heb om backups te regelen in het huishouden i.c.m. de Synology en een aantal apparaten.
Cloud Station op Windows
Afgelopen weekend 'Cloud Station' opgezet en dat lijkt eigenlijk prima te werken op m'n Windows PC's. Alleen de meldingsballonnetjes rechtsonderin op m'n PC vind ik wat vervelend (telkens als je een nieuw bestand aanmaakt op je desktop bijv. dan geeft hij een melding dat het is toegevoegd aan Cloud Station), misschien dat ik die nog uitzet.
Al zie je daar waarschijnlijk ook foutmeldingen als hij geen verbinding kan maken/tegen fouten aanloopt bij het syncen. Die meldingen wil ik WEL graag zien
Het syncen gaat verder snel (PC's verbonden met Gigabit bekabeling of 5Ghz WiFi), ik geloof dat 4,4GB in nog geen 10 minuten gesynced was.
Cloud Station op Android
Op m'n Android toestel de 'DS Cloud' app geinstalleerd en dat lijkt ook als een trein te werken. Even port forward gemaakt in m'n router en het werkt nu ook netjes buitenshuis. Heb m'n fotomap ingesteld voor synchronisatie. Als ik nu een foto schiet met m'n telefoon EN hij is verbonden met WiFi dan zal de foto gelijk geupload worden naar de NAS, ideaal!
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of je ook meerdere synchronisatieregels kunt instellen. Ik zou bijv. m'n WhatsApp database ook willen laten syncen. In de 'DS Cloud' app kom ik via de instellingen wel op een soort overzicht waar ik de huidige synchronisatieregel kan zien en het lijkt of je daar ook nog een tweede regel kunt toevoegen, maar ik kom daar niet uit (hij opent dan de /homes/ map en die is leeg ofzo).
Cloud Station op iOS
Hierdoor geinspireerd dacht ik met volle moed ook de foto's op de iPhone 5s van m'n vriendin te backuppen. Teleurstelling #1 was dat de 'DS Cloud' voor iOS alleen een soort bestandsviewer is

Je kunt er bestanden op de Synology mee openen, verder niks.... Op internet las ik dat dit door het gesloten ecosysteem van Apple komt. Er is echter wel de 'DS Photo' app om foto's te syncen vanaf iOS naar een Synology.
Deze geinstalleerd en op de Synology moet je dan het dan 'Photo Station' package nog even installeren. Het syncen vanuit de 'DS Photo' app leek goed te gaan, maar deze schijnt alleen te syncen als je de app open laat staan op de achtergrond (in dat lijstje die je ziet bij dubbelklikken op Home-button). Synology schijnt een workaround te hebben d.m.v. een geofence.... Maar dan upload hij alleen op bekende plekken, ik wil gewoon net als met Android kunnen uploaden zodra er WiFi is (als je op vakantie bent en bij een WiFi-hotspot zit bijv.). Verder lijkt de app nog niet echt super te werken, m'n vriendin heeft ruim 3.600 foto's op haar 5s staan, maar vanochtend (gisteravond app geconfigureerd) had hij er nog maar 50 geupload
Conclusie & Backupmethode iOS gezocht
Al met al werkt het op Android dus dikke prima, voor iOS zoek ik nog steeds een goede oplossing om foto's te backuppen. Hoeft nier persé naar de Synology, een cloud oplossing mag ook. Heb OneDrive / Copy.com / hubiC (allen via hun eigen app) al geprobeerd maar die bleken na een hele nacht open gestaan te hebben ook maar een tiental foto's te hebben geupload. Lastig hoor
Off-site backup
De data op de Synology gaat nu elke nacht automatisch naar de Synology bij m'n ouders (en vice versa). Opzich zou ik het ook nog op een 4e plek willen hebben, ik zit eraan te denken om een goedkope
OVH-server te nemen.
Voor 6 euro per maand heb je dan 500GB (en een volledige dedicated server). Voor 12 euro per maand zelfs 1TB / 2TB aan opslag
(ze schijnen vrij regelmatig met 2TB disks uitgeleverd te worden i.p.v. geadverteerde 1TB).
Een cloudstorage oplossing heb ik ook naar gekeken (
Het Online Backup Topic is erg handig), maar die zijn:
- OF peperduur (Strato HiDrive lijkt mij heel fijn, maar is gewoon stervensduur vind ik)
- OF geen fijne mogelijkheid tot syncen (OneDrive alleen via 'Cloud Sync' package, wat na een nacht draaien maar een aantal bestanden had geupload van de tiental GB die ik hem te verstouwen had gegeven)
Ook zorgt 'Cloud Sync' voor een vrij zware belasting van m'n DS114 (singlecore Armada 370 1,2Ghz met 512MB RAM). Zo'n OVH dedicated doos kun je zelf inrichten en je data erheen schuiven met het ingebouwde 'rsync' gebeuren wat de Syno ondersteund. Dat vreet volgens mij een stuk minder aan je systeemprestaties.
[
Voor 22% gewijzigd door
ThinkPad op 16-09-2015 13:16
]