zonder hardwiring moet er wel een deftige batterij in zitten. Bij mij is de autobatterij al half leeg na 48u parkeermodus, waardoor dashcam zichzelf uitschakelt. Kost ook benzine zo want de start/stop doet het dan niet tot je weer een uur snelweg hebt gedaan.
Volgens mij zou het niet zo moeilijk moeten zijn om een dashcam te maken die snel opstart indien de accelerometer b.v iets detecteert. Zelfs een 500mA batterijtje zou genoeg moeten zijn voor een paar dagen dan zou je zeggen. Hoeft niet continu op te nemen natuurlijk alleen b.v als er een andere auto tegen aan rijdt/botst
Zoiets heb ik ook eens bedacht: theoretische zou dit werken. Maar aan de andere kant dacht ik? Wanneer je dashcam tijdens geparkeerd blijft draaien, dan gaat de levensduur ook rap achteruit.FlyEragon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 01:06:
Volgens mij zou het niet zo moeilijk moeten zijn om een dashcam te maken die snel opstart indien de accelerometer b.v iets detecteert. Zelfs een 500mA batterijtje zou genoeg moeten zijn voor een paar dagen dan zou je zeggen. Hoeft niet continu op te nemen natuurlijk alleen b.v als er een andere auto tegen aan rijdt/botst
Mijn Viofo A119 heb ik nu al meer dan 5 jaar: in de huidige auto zit hij al 5 jaar en daarvoor, nog in in mijn oude auto gehad voor een half jaartje ofzo. En uiteindelijk is de kans dat de auto aangereden wordt, terwijl deze geparkeerd is vrij klein.
Ja het is helaas voorgekomen en deze persoon verliet de plaats van het ongeval ook: alleen later is hij teruggekomen en liet een briefje achter. De dashcam heeft denk ik ook een afschrikwekkend werking, in de zin dat men niet weet of hij aan of uit staat. Misschien heeft hij de dashcam gezien en gedacht? Misschien toch maar netjes afhandelen.
Zijn hier ook mensen die gebruik maken van een oude telefoon als dashcam? Ik had een Viofo gehaald maar toen kwam m'n vriendin met haar oude iPhone 7. Kan toch 100 piek schelen, maar ik vraag me af hoe jullie daar in staan.
Voor mij is bijvoorbeeld (het gebrek aan) een parkeermodus geen probleem.
Wat denken jullie?
Wat denken jullie?
Een iPhone zichtbaar in je auto laten hangen lijkt me vragen om inbraak.Gh0s7y schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:33:
Zijn hier ook mensen die gebruik maken van een oude telefoon als dashcam? Ik had een Viofo gehaald maar toen kwam m'n vriendin met haar oude iPhone 7. Kan toch 100 piek schelen, maar ik vraag me af hoe jullie daar in staan.
Wat denken jullie?
Juist
Ik zou hem natuurlijk niet laten hangen. Uit de auto betekent telefoon mee, of tenminste in het handschoenenvakje. Hetzelfde geld voor een "echte" dashcam.Jeldert schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:55:
[...]
Een iPhone zichtbaar in je auto laten hangen lijkt me vragen om inbraak.
Als je telkens de iPhone opnieuw moet ophangen en richten, app starten, app stoppen, ding weer op bergen, ga je dat dan wel doen? Ik vind een dashcam typisch een set-and-forget-apparaat: monteren, nooit meer naar kijken tenzij je er wat video af moet halen.Gh0s7y schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:34:
[...]
Ik zou hem natuurlijk niet laten hangen. Uit de auto betekent telefoon mee, of tenminste in het handschoenenvakje. Hetzelfde geld voor een "echte" dashcam.
Voor mij zou dat niet werken. Misschien dat je het in het begin nog consequent doet, maar vroeg of laat komt er een moment dat je denkt: ach, even een boodschap doen moet kunnen, ik ben binnen 10 minuten terug. Dat is het begin van het einde, die tijden worden steeds langer.Gh0s7y schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:34:
Ik zou hem natuurlijk niet laten hangen. Uit de auto betekent telefoon mee, of tenminste in het handschoenenvakje. Hetzelfde geld voor een "echte" dashcam.
Ik heb deze al bijna 2 jaar en hij werkt perfect hierTHE_BASE schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:54:
Mijn 70mai Pro is helaas door de garage gesloopt tijdens klein onderhoud en heb nu een 70mai Pro Plus gekregen. Heel netjes opgelost natuurlijk, maar lees best wat klachten over deze nieuwe variant: een batterij in plaats van een interne accu, GPS/Speed werkt niet en zou snel defect zijn. Iemand ervaringen op lange termijn met deze?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.
Laten jullie de dashcam permanent hangen in de auto? Of parkeermodus aanstaat of niet?
Jullie hebben denk ik gelijk, het is niet veel werk telkens, maar toch iedere keer telefoon pakken, aansluiten, app starten is misschien niet vol te houden.
Jullie hebben denk ik gelijk, het is niet veel werk telkens, maar toch iedere keer telefoon pakken, aansluiten, app starten is misschien niet vol te houden.
[Voor 5% gewijzigd door Gh0s7y op 28-03-2023 14:03]
Jazeker, al jaren permanent hangen. Misschien werkt het ook afschrikkend (hopelijk). Er zijn prima budget dashcams of in de V&A soms. Lijkt me geen doen om met de telefoon elke keer in de weer te gaan. Je zal het maar 1 keer vergeten of geen zin in hebben en dan vervolgens nodig hebben... Nope, niet doen.
Mijn auto laat ik wel eens een week staan. Als experiment heb ik mijn Viofo A119 V3 afgelopen herfst een keer een week in de stilstaande auto laten zitten. De auto staat in een garage met veel ventilatiespleten, waardoor temperatuur en luchtvochtigheid binnen hetzelfde zijn als buiten.Gh0s7y schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:02:
Laten jullie de dashcam permanent hangen in de auto? Of parkeermodus aanstaat of niet?
Toen ik de auto startte na een week stilstand, deed de Viofo niks. Het leek of hij geen spanning kreeg. Heb de camera van de voet geschoven en er weer op. Toen startte de camera wel op. Ik vermoed dat de koperen contacten in de voet van de camera niet goed contact meer maakten na een week in vochtige omstandigheden (corrosie?).
Gewoon uit belangstelling, waarom gaat men hier zo hard op Viofo dashcams?
Het lijkt haast of er geen andere merken bestaan.
Omdat ze heel betrouwbaar zijn: ik heb er eentje meer dan 6 jaar gehad en het is dat ik er geen zin in had, om hem uit te bouwen uit de vorige auto. Dus ik heb alleen het sd kaartje eruit gehaald. Maar de dashcam dus in de auto laten zitten.Frappuccino schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:22:
Je kunt ze ook heel goed wegwerken: de mijne zat verstopt achter de achteruitkijkspiegel. Maar nu heb ik bewust geen dashcam meer, want telkens dat ding afkoppelen in het buitenland vond ik toch irritant. En het is ook geen heilig middel.
In de 6 jaar dat ik hem had gehad, heeft het nog nooit enig nut gehad: wanneer de auto geparkeerd staat, dan stond ie toch uit. Ook omdat de kans op schade dan het kleinste is, op krasjes na. Dat laatste ga je echter niet met de dashcam vast leggen.
Omdat ze geen accu hebben die vroeger of later de geest geeft.Frappuccino schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:22:
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Voorlopig hangt dat ding daar

Nog niet veel mee gedaan. Op 4/05 wordt hij gehardwired en dan ga ik eens wat testen.
BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)
Misschien een stomme vraag, maar... ik denk er over na om in mijn nieuwe wagen een Viofo A139 Pro te plaatsen daar die prijs/kwaliteit zeer goed lijkt te zijn, enige waar ik wat schrik voor heb is de form factor van dat ding en de locatie waar de lens uiteindelijk uitkomt. Tot op heden heb ik altijd camera's gehad die vooral breed zijn, zoals je vandaag nog altijd hebt bij Blackvue en Nordval (met trema, streepje, whatever floats our boat) omdat de camera zelf dan naast/onder de sensorbalk tegen de venster komt te hangen en de lens zelf redelijk goed gecentreerd in de wagen zit.
Bij de Viofo gaat dat niet mogelijk zijn en heeft men de camera spijtig genoeg ook nog een keer aan de rechterkant geplaatst waardoor je ofwel de camera nogal ver naar onder moet laten komen om hem onder de sensorbalk achter je spiegel te krijgen, en dus goed in het zicht hangt, ofwel er rechts van moet hangen en de cameralens wel heel ver naar rechts komt te staan.
Maak ik me hier zorgen om niets, of zijn er mensen die mijn mening delen?
Bij de Viofo gaat dat niet mogelijk zijn en heeft men de camera spijtig genoeg ook nog een keer aan de rechterkant geplaatst waardoor je ofwel de camera nogal ver naar onder moet laten komen om hem onder de sensorbalk achter je spiegel te krijgen, en dus goed in het zicht hangt, ofwel er rechts van moet hangen en de cameralens wel heel ver naar rechts komt te staan.
Maak ik me hier zorgen om niets, of zijn er mensen die mijn mening delen?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik heb geen ervaring met die A139 maar mijn eerste dashcam had de lens ook uit het midden. Omdat er een groothoek lens in zat maakte dat voor het beeld niet uit.
"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane
Dat denk ik ook, 140 graden field of view is al best een eind en die paar cm naar rechts maken niet uit.
Als je echt geïnteresseerd bent in wat er verder links(voor) gebeurt, kun je altijd nog op zoek naar een dashcam met meer FOV, maar die hebben ook weer nadelen (fisheye, alles lijkt verder weg, pixel/mm's, etc).
Als je echt geïnteresseerd bent in wat er verder links(voor) gebeurt, kun je altijd nog op zoek naar een dashcam met meer FOV, maar die hebben ook weer nadelen (fisheye, alles lijkt verder weg, pixel/mm's, etc).
Een overweging om de camera wat verder naar links te plaatsen: het vergroot de kans dat je kentekens van tegemoetkomend verkeer kunt lezen op de beelden. De hoek met het aankomende verkeer wordt een fractie kleiner als je de camera naar links verplaatst. Dit kan net het verschil zijn tussen wel of niet leesbaar.
In mijn volgende auto plaats ik de camera indien mogelijk links van de binnenspiegel ipv rechts, zoals nu.
In mijn volgende auto plaats ik de camera indien mogelijk links van de binnenspiegel ipv rechts, zoals nu.
iemand ervaring/advies met dashcams die wat meer gericht/gefocussed zijn op parkeer stand?
ik ben opzoek naar een dashcam met goeie parkeer stand functies die ook goed dekking geeft aan de zijkanten van de wagen.
ik had ergens een dashcam gezien met 2 extra scharnier cameratjes er onder aan die naar de zijkanten gericht kunnen worden, maar ik weet niet waar/hoe/wat dat precies is, en/of zoon ding een beetje een goeie parkeer stand functie heeft.
ik ben opzoek naar een dashcam met goeie parkeer stand functies die ook goed dekking geeft aan de zijkanten van de wagen.
ik had ergens een dashcam gezien met 2 extra scharnier cameratjes er onder aan die naar de zijkanten gericht kunnen worden, maar ik weet niet waar/hoe/wat dat precies is, en/of zoon ding een beetje een goeie parkeer stand functie heeft.
Ik heb deze: https://70mai.store/products/omni?variant=40144989093934
Zijn “hoofdje” draait 360 graden.
opzich een interresante, gaat het hoofdje zelf heen en weer? of is het meer dat je hem een kant uit kan draaien en dat ie daar naar blijft kijken?kazzzdafke schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:12:
als ie verder statief is dan is een 140 FOV denk net niet genoeg voor wat ik zoek. maar het komt in de buurt.
Hij draait zelf.. zit wat “AI” in, en volgt een verdacht figuur rond je auto.
dat klinkt als iets wat ik zoek, bedankt voor de info.kazzzdafke schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:18:
Hij draait zelf.. zit wat “AI” in, en volgt een verdacht figuur rond je auto.
ik denk dat het hem wordt.
Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar blijkbaar veel tevreden gebruikers.Frappuccino schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:22:
Lijkt me erg riskant, zelfde caveat als gewone PTZ beveiligingscamera's want dan waan je jezelf al snel veilig met een camera die alles in beeld denkt te hebben, maar zul je net zien dat hij de verkeerde kant op kijkt als je 'm een keer nodig hebt.kazzzdafke schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:12:
Gewoon een vaste camera met een groothoeklens lijkt me dan 10x nuttiger
Na de 70mai Pro, de Nordval DC102-4K en de BlackVue DR900X Plus vond ik het wel weer is tijd om iets nieuws te gaan testen. Inmiddels alle voorgaande dashcams weer verkocht en ik stap nu voor het eerst over naar Viofo. Vooral nu ze de eerste zijn met de nieuwe Starvis 2 Sensor ben ik erg benieuwd hoe hij mij gaat bevallen. Ik ben altijd opzoek naar een camera met een uitgebreide en goede parkeermodus en daar beschikt de A139 Pro in elk geval over. Zijn er hier al forumleden met de A139 Pro en hoe bevalt deze jullie?
Ik heb een maand of 6 geleden een tijdje meegelezen hier en de Viofo A119 aangeschaft, tweedehands. Werkt perfect. Echter de sticker om hem aan de ruit te monteren zat er niet bij. Ik heb hem met dubbelzijdige tape (dacht 3M) gemonteerd. Dat werkte de hele winter goed, maar nu de temperaturen oplopen laat hij toch steeds los. Viofo verkoopt zelf een nieuwe sticker maar zou die beter zijn? Of zijn er andere oplossingen om hem met een betere sticker te monteren?
Waar laat hij los? Van de ruit of van de cam? Heb je beide vlakken goed ontvet voor je de tape aanbracht? Heb je een voldoende dikke tape gebruikt om een eventuele kromming van de ruit op te vangen? Let er op dat je tape gebruikt die geschikt is voor vochtige ruimtes en dat je de plakkende kanten niet met je vingers aanraakt.jmachiels schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:17:
Ik heb een maand of 6 geleden een tijdje meegelezen hier en de Viofo A119 aangeschaft, tweedehands. Werkt perfect. Echter de sticker om hem aan de ruit te monteren zat er niet bij. Ik heb hem met dubbelzijdige tape (dacht 3M) gemonteerd. Dat werkte de hele winter goed, maar nu de temperaturen oplopen laat hij toch steeds los. Viofo verkoopt zelf een nieuwe sticker maar zou die beter zijn? Of zijn er andere oplossingen om hem met een betere sticker te monteren?
De originele sticker blijft bij mij goed zitten maar eerlijk gezegd ziet hij er niet uit alsof het een speciale sticker is.
[Voor 54% gewijzigd door sjirafje op 24-05-2023 20:42]
"Enough is enough!"
Hij laat los van de dashcam, de tape blijft nog plakken aan de ruit. Alles vooraf heel goed ontvet, en het heeft ook 6 maanden zonder probleem vast gezeten. Nu het warmer wordt laat hij los.sjirafje schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:40:
[...]
Waar laat hij los? Van de ruit of van de cam? Heb je beide vlakken goed ontvet voor je de tape aanbracht? Heb je een voldoende dikke tape gebruikt om een eventuele kromming van de ruit op te vangen? Let er op dat je tape gebruikt die geschikt is voor vochtige ruimtes en dat je de plakkende kanten niet met je vingers aanraakt.
De originele sticker blijft bij mij goed zitten maar eerlijk gezegd ziet hij er niet uit alsof het een speciale sticker is.
Wacht, plak je de sticker rechtstreeks op de dashcam? Die sticker hoort op een mount, en die mount plak je op de voorruit. Vervolgens schuif je je camera op die mount.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Er zit inderdaad wel een mount tussen. Maar de mount laat los van de sticker met de camera er nog aan vast.
Ok, uit je omschrijving leek het net alsof je rechtstreeks op de cam plakte 
Volgens mij is het "standaard" 3M dubbelzijdige "tape". Maar hier hangt hij in 2 auto's ondertussen al jaren.
Is de mount nog recht? Niet verbogen toen de vorige eigenaar hem er af haalde?
Misschien voor de zekerheid: niet geplakt op die zwarte puntjes rondom je spiegel?

Volgens mij is het "standaard" 3M dubbelzijdige "tape". Maar hier hangt hij in 2 auto's ondertussen al jaren.
Misschien voor de zekerheid: niet geplakt op die zwarte puntjes rondom je spiegel?
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Wat bedoel je met standaard 3M dubbelzijdige tape? Volgens mij is de mount nog recht en zeker niet geplakt op de zwarte puntjes. Ik heb deze tape gebruikt: https://www.action.com/nl-nl/p/pattex-montagetape/MK_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:03:
Ok, uit je omschrijving leek het net alsof je rechtstreeks op de cam plakte
Is jouw A119 niet geleverd met sticker op de mount? Je moet het plastic laagje eraf halen en dan kan je hem direct op de ruit plakken. Het is geen probleem om hem over de zwarte puntjes heen te plakken.
EDIT
Ik lees over tweedehands heen. Je kunt hier nieuwe orginele stickers kopen. https://viofo.com/accesso...119proa119v3-dashcam.html
EDIT
Ik lees over tweedehands heen. Je kunt hier nieuwe orginele stickers kopen. https://viofo.com/accesso...119proa119v3-dashcam.html
[Voor 33% gewijzigd door LongBowNL op 24-05-2023 21:30]
Die pattex tape lijkt me wat aan de dunne kant.
De originele sticker kun je ook bij de Nederlandse leverancier bestellen: https://www.viofo.nl/products/3m-stickers-voor-viofo-dashcam
Je kunt ook even bij je bouwmarkt binnenlopen en een dikke vochtbestendig tape vragen.
De originele sticker kun je ook bij de Nederlandse leverancier bestellen: https://www.viofo.nl/products/3m-stickers-voor-viofo-dashcam
Je kunt ook even bij je bouwmarkt binnenlopen en een dikke vochtbestendig tape vragen.
"Enough is enough!"
Ah nee deze tape moet je zeker niet gebruiken. Heb er een tijdje mee gekloot en heeft nooit 100% goed gewerkt. Liet vaak los met warm weer. Koop de speciaal gemaakte 3M dashcam tape en die zal zeker veel beter blijven zitten.jmachiels schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:09:
[...]
Wat bedoel je met standaard 3M dubbelzijdige tape? Volgens mij is de mount nog recht en zeker niet geplakt op de zwarte puntjes. Ik heb deze tape gebruikt: https://www.action.com/nl-nl/p/pattex-montagetape/
Is dat deze? https://www.viofo.nl/products/3m-stickers-voor-viofo-dashcamincognito schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:17:
[...]
Ah nee deze tape moet je zeker niet gebruiken. Heb er een tijdje mee gekloot en heeft nooit 100% goed gewerkt. Liet vaak los met warm weer. Koop de speciaal gemaakte 3M dashcam tape en die zal zeker veel beter blijven zitten.
Ja die zijn zo te zien speciaal voor de Viofo modellen. Ik had dit setje gekocht en werkte ook top:
https://www.allcam.nl/3m-dashcam-houder-sticker-set.html
De 3M stickers voor dashcams zijn hittebestendig en speciaal hiervoor ontwikkeld in tegenstelling tot universeel dubbelzijdig tape.