Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Ik heb een oldtimer and wil graag een zo compact mogelijke dashcam aanschaffen. Inmiddels het nodige uitgezocht maar over een aspect twijfel ik nog: trilling.

De auto trilt en rammelt, hoe verhoudt dat zich met opnames? Mag ik jullie advies? Ik wil max.€100 uitgeven en heb geen behoefte aan fancy features zoals GPS of zelfs een scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 09:10

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb inmiddels de hardwire kit van de Viofo A119 mini in de Kia EV6 weten te krijgen (voor de A-Stijl werkzaamheden hier klikken). Als je eenmaal weet wat je moet doen is het max 20-30 minuten werk. Ik ben denk ik een dikke anderhalf uur bezig geweest.
Heb de ballen verstand van zekeringen qua formaten e.d. dus ik mis nog een MICRO2 splitter/connector. Die komt morgen. Dus vanaf morgen kan ik ook eindelijk filmpjes inzenden bij 'weg misbruikers' . :+

Overigens moet je wat schuren/slijpen aan de meegeleverde zekeringconnector/splitter. Hij past nml niet standaard in de zekeringhouder van de Kia EV6 (dacht eerst dat ik weer een defect maandagmorgen product had :| )

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Nog een paar fotootjes van het geheel.

Redelijk in het zicht van de bijrijder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Wc5YXfoZEApU277T_yycMqXlDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a75Tw7TgioNk70ZB6uPrgJUy.jpg?f=fotoalbum_large

Maar valt volledig weg achter de spiegel voor de bestuurder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVWXvxQFrawJ9ZYwEXVhTFJsq4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fZKSRxFVHuAFHHA5b7D5COI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had hem liever iets hoger gehad, maar dan moet de camera meer naar rechts (waardoor je nog meer beeld links van de auto gaat missen. De wide-angle is dan net te veel waardoor je dat voorruitunitding in beeld krijg.

Bekabeling weggewerkt in het zekeringenkastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzS7YIH3-YwanV4LWljU8fhcPio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVFHWE3MTu5OGqPlOjqVfWm5.jpg?f=fotoalbum_large
De accubeveiliging is ingesteld op 12.2V Dus als de spanning daar onder komt zou de dashcam uit moeten gaan.

Verder heb ik inmiddels wel een (groot) verbeterpunt gevonden in de Viofo A119 mini software/firmware en/of iPhone app; het is niet mogelijk om locked files via de app te verwijderen (errorcode -4: locked file). Rete irritant, want op den duur loopt die kaart vol met locked video's. Het is wel mogelijk om via een webbrowser (verbinden met de dashcam AP en dan naar http://192.168.1.254) de files te verwijderen, maar is erg omslachtig op een telefoon scherm. Zeker als je er tientallen op hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 17:21
Bedankt @BlaTieBla voor het verslag en de foto's.
BlaTieBla schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:03:
Verder heb ik inmiddels wel een (groot) verbeterpunt gevonden in de Viofo A119 mini software/firmware en/of iPhone app; het is niet mogelijk om locked files via de app te verwijderen (errorcode -4: locked file). Rete irritant, want op den duur loopt die kaart vol met locked video's. Het is wel mogelijk om via een webbrowser (verbinden met de dashcam AP en dan naar http://192.168.1.254) de files te verwijderen, maar is erg omslachtig op een telefoon scherm. Zeker als je er tientallen op hebt staan.
Dit is zeker een verbeterpunt. Tot die tijd is het waarschijnlijk handiger om die gelockte bestanden kwijt te raken van de sdcard door af en toe te formatteren. Af en toe formatteren is een suggestie van Viofo zelf. Uit de handleiding van de A119 Mini:
We suggest formatting the card periodically to ensure the best performance of the camera.
Je kunt in de instellingen een periodieke waarschuwing instellen voor formatteren. Ik gebruik die formatteerwaarschuwing in mijn A119 V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Cumulus-1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:20:
Bedankt @BlaTieBla voor het verslag en de foto's.

[...]

Dit is zeker een verbeterpunt. Tot die tijd is het waarschijnlijk handiger om die gelockte bestanden kwijt te raken van de sdcard door af en toe te formatteren. Af en toe formatteren is een suggestie van Viofo zelf. Uit de handleiding van de A119 Mini:
[...]
Ik heb Viofo ook benaderd (alleen nog geen antwoord). Volgens mij moet het niet al te moeilijk zijn, omdat de webinterface wel die delete mogelijkheid geeft en die werkt (maar die is op een klein iPhone scherm niet echt efficient).
Momenteel heb ik de bewegingsdetectie tijdens de parkeerstand uit gezet, want in een relatief drukke straat heb ik tientallen locked files van fietsers en mensen die langs komen.
Nu staat de 1fps recording aan tijdens parkeerstand en die files zijn niet locked.
Dat levert overigens mooie timelapses op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik ben aan het zoeken welk type SD kaartje nu het best geschikt is voor in een dashcam. Heb hier al wat terug gelezen, maar kan het niet vinden.
Iemant een idee wat het beste is?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cumulus-1
patrickvanvalen schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:34:
Ik ben aan het zoeken welk type SD kaartje nu het best geschikt is voor in een dashcam. Heb hier al wat terug gelezen, maar kan het niet vinden.
Iemant een idee wat het beste is?
Het korte antwoord is: neem een endurance-kaart, die beter bestand is tegen vaak schrijven en wissen (zoals bij een dashcam gebeurt) dan een standaard-kaart.

In deze video uitleg waarom:
https://www.youtube.com/watch?v=ccd0Oo5uBek

Er zijn hele volksstammen die een gewone SD card (non-endurance) probleemloos gebruiken in een dashcam. Bijvoorbeeld de Samsung Evo Plus. Maar ik weet zeker dat ik bij de kleine lettertjes op de verpakking van zo'n kaart (2021) heb gezien dat de garantie vervalt bij gebruik in een dashcam.

Hier staan handige tabellen die een indicatie geven hoeveel opneemtijd je hebt op kaarten van diverse capaciteit:

https://dashcamtalk.com/forum/threads/resolution-and-bitrate-calculations-what-do-you-run-your-a119-v3-at.41201/

Zelf gebruik ik een Samsung Pro Endurance 64 GB sinds een jaar zonder problemen. Mijn Viofo A119 V3 kan hier ruim 4 uur en 30 minuten aan opnamen op kwijt. Als ik ooit een nieuwe kaart koop, zou ik trouwens een kaart van 128 of 256 GB nemen, om opnamen langer te kunnen behouden op de kaart.

Wil je toch geen endurance-kaart gebruiken, dan zou ik een gewone kaart kiezen met de allergrootste opslagcapaciteit die de dashcam aankan, om het aantal wis/schrijf-acties te drukken.

[Toevoeging 23-9] Viofo is recent met een aanbeveling gekomen mbt SD-kaarten:

https://support.viofo.com...nded-for-a-viofo-dashcam-

De populaire Samsung EVO Plus wordt niet aanbevolen door Viofo.

[ Voor 7% gewijzigd door Cumulus-1 op 23-09-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Oké, heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Hier kan ik wat mee.
Ik ga een sd endurance kopen voor mijn dashcam, zal dan wel een 128mb worden.
En verder heb ik ze ook nodig voor enkele beveiligings camera's thuis.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CometOne
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-05 21:39
De zoon van een kennis van mij heeft een aantal keer na elkaar een ongeluk gehad, en ze zouden graag een dashcam installeren met als doel het rijgedrag van de zoon te filmen.
Daarom zouden ze een dashcam willen die vooraan filmt + de bestuurder zelf.
Zou de VIOFO A129 Duo Pro hiervoor geschikt zijn? Kan je de tweede camera naar de bestuurder richten?

PS of dit allemaal een goed idee is om een dashcam voor dit doel te gebruiken laat ik buiten beschouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je hebt ook gewoon dashcams die in 1 apparaat ook een (interior) camera naar achter heeft, vaak gebruikt in taxi's.
BV de viofo T130, maar er zijn er legio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 17:13

agaam

dit is mijn huisdier

mitsumark schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:50:
Je hebt ook gewoon dashcams die in 1 apparaat ook een (interior) camera naar achter heeft, vaak gebruikt in taxi's.
BV de viofo T130, maar er zijn er legio.
Of deze AZDome M550 3CH 4K Wifi, filmt met 3 camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CometOne
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-05 21:39
Ok, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:48

sjirafje

No inspirational quotes here

LTT heeft een paar dashcams getest: YouTube: Almost EVERYONE is Wasting Money on Dash Cams.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Toevallig vannacht liggen kijken; het enige wat ik miste (of niet gehoord heb); ik denk dat een gedeelte van de kwaliteit ook echt afhankelijk is van de hoek van je voorruit alsmede het materiaal (laagjes, verwarming, zon-reflectie, etc).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:31:
[...]

Toevallig vannacht liggen kijken; het enige wat ik miste (of niet gehoord heb); ik denk dat een gedeelte van de kwaliteit ook echt afhankelijk is van de hoek van je voorruit alsmede het materiaal (laagjes, verwarming, zon-reflectie, etc).
Dat zal zeker invloed hebben, maar niet op de verschillen tussen de diverse dashcams, aangenomen dat ze in dezelfde auto getest zijn.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
agaam schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Of deze AZDome M550 3CH 4K Wifi, filmt met 3 camera's.
Als ik dan de video van Linus mag geloven, zit daar een zwaar verouderde chip in, kan dus moeilijk erg goed zijn.
Chip: NTK96650
Is er ergens een review van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 17:13

agaam

dit is mijn huisdier

mitsumark schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:43:
[...]

Als ik dan de video van Linus mag geloven, zit daar een zwaar verouderde chip in, kan dus moeilijk erg goed zijn.
Chip: NTK96650
Is er ergens een review van?
Nog niet gevonden review, maar bevalt mij namelijk zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:16
-edit- LTT was al langs gekomen :)

ik zit zelf momenteel te klooien met een resettende time van mijn 70 mai pro. de ene keer bij auto starten gaat het goed, de andere keer moet ik de tijd weer synchroniseren. nog niet achter gekomen waar dit fout gaat.
de 70 mai is niet standaard meer, een paar jaar terug geflashed. (voor volgens mij andere kwailiteit filmpjes, of langere duur?? weet het niet meer precies)

herkenbaar probleem voor iemand?

[ Voor 83% gewijzigd door Rexcore op 21-08-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik had inmiddels al antwoord gehad van zowel de NL als de US support afdeling van Viofo over het verwijderen van locked files.
De NL support afdeling doet niet veel meer dan oplezen wat er op de websites en manual staat. Via de US support afdeling kreeg ik door dat het verwijderen van locked files via de app via een firmware update verholpen gaat worden.
Dat heb ik dan maar even doorgegeven aan de NL afdeling van Viofo. De US gaf ook aan de online documentatie e.d. vooralsnog even aan te passen (wat ook gedaan lijkt te zijn).

UPDATE @ 2022-08-28: Er is een Viofo A119 Mini firmware update die het 'Locked files' probleem via de Viofo App oplost (net nog ff getest).
Daarnaast is er een HDR optie toegevoegd in de menu's. Nadeel van die optie is wel dat de max fps dan naar 30fps gaat (ipv de mogelijke 60fps).

[ Voor 24% gewijzigd door BlaTieBla op 28-08-2022 16:31 ]

• Cumulus-1
BlaTieBla schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:01:
Daarnaast is er een HDR optie toegevoegd in de menu's. Nadeel van die optie is wel dat de max fps dan naar 30fps gaat (ipv de mogelijke 60fps).
(Ook de A119V3 heeft HDR.) Bij HDR @30fps 'doet' de camera in feite 60 fps, omdat bij HDR twee opeenvolgende frames met iets verschillende belichtingswaarden softwarematig worden gemixt tot één frame.

Voor HDR @60fps zou een beeldsensor nodig zijn die 120 fps aankan. De Sony Starvis IMX335 beeldsensor die in de A119V3 en A119 Mini zit kan max. 60 fps.

[ Voor 8% gewijzigd door Cumulus-1 op 10-09-2022 11:11 ]

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:40
Vanaf oktober ga ik veel kilometers rijden dagelijks. Ik overweeg een dashcam, maar twijfel over het echte nut. Kans op ongeluk is natuurlijk heel klein, en dan moet het er ook nog een zijn waarbij je alleen je gelijk krijgt omdat je de beelden hebt. Hoe zien jullie het nut van een dashcam?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:12
manusjevanalles schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:54:
Hoe zien jullie het nut van een dashcam?
Ik zie het als een brandverzekering: je hoopt dat je hem niet nodig bent, maar kunt er ook niet zonder voor het geval dat. En soms zie je dingen waar jezelf niet meteen bij betrokken bent maar het toch waard zijn om te bewaren.

• Cumulus-1
grun93 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 05:36:
[...]

Ik zie het als een brandverzekering: je hoopt dat je hem niet nodig bent, maar kunt er ook niet zonder voor het geval dat. En soms zie je dingen waar jezelf niet meteen bij betrokken bent maar het toch waard zijn om te bewaren.
Mee eens. Daarnaast is het ook gewoon leuk. Ik bewaar en deel opnamen van mooie ritten of bijzondere dingen die ik onderweg tegenkom. Laatst had ik een stortbui onderweg, leuk om thuis terug te kijken en te laten zien.

• sjirafje

sjirafje

Het ligt ook erg aan je situatie, rijdt je in een zakelijke auto waar je zelf geen kosten aan hebt (maar misschien ook geen wijzigingen aan mag aanbrengen), of rijdt je eigen auto. Rijdt je in een eigen auto dan maakt het misschien ook nog uit hoe die verzekerd is.

Schades gaan al snel over vele honderden euro's en als je die dan zelf moet betalen, of je moet je eigen risico betalen en je premie gaat vervolgens omhoog en je had het kunnen voorkomen met een dashcam dan vallen de kosten van een dashcam ineens heel erg mee.

De meeste schades, zo is mijn ervaring, ontstaan alleen niet tijdens het rijden maar terwijl de auto geparkeerd staat; doordat mensen er tegen aan rijden bij het inparkeren, hun deur zomaar open smijten, 'per ongeluk' te dicht langs je auto lopen met hun sleutelbos in de hand etc. Als je voor deze schades een dashcam wilt inzetten wordt het een stuk ingewikkelder.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-05 08:56
Ophangen, af en toe eens een filmpje er afhalen. Dan denken, “oh dat viel wel mee”. Of daaruit blijkt dan dat je zelf toch niet zo alert bent geweest als je dacht. Leermomentje is het dan.

Op de aanrijding van een ander na want het gebeurde voor mij eigenlijk nooit wat nuttigs mee gedaan. Maar de vele kilometers in de spits toch wel fijn om te hebben mocht er ooit iets voorvallen.
Heb ook nog beelden van een dronkenlap, politie weet daarvan en heeft n.a.v. ons belletje deze persoon ook van de weg gehaald. Maar de getuigenverklaring was voldoende denk ik, de beelden hebben ze nooit teruggekeken bij ons.

Zolang je mindset normaal blijft lekker er in hangen. Ga je hierdoor met de mindset rijden “ik kan het aantonen dus ik prak hem er want volgens de regels sta ik in mijn recht” doe het dan maar gewoon niet. Want sommige dashcam filmpjes zijn ondanks alles volgens de regeltjes gaat echt tenenkrommend om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:07
Ik heb uit mijn vorige auto de viofo losgehaald van de voorruit. Dat was een aardig klusje, zat goed vast.
Nu wil ik hem tzt in de nieuwe auto aanbrengen. Dit met een nieuwe bijgeleverde plaksticker van 3M.
Heeft iemand ervaring hiermee? Houdt dit net zo goed als de orginele? Het zou zonde zijn , en dan druk ik me voorzichtig uit, dat de camera op het multimedia scherm valt. Met alle gevolgen van dien. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Die sticker is als het goed is een zelfde als die er oorspronkelijk op zat. Zou dus geen probleem moeten zijn. Wel de resten van de vorige sticker goed verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ok, Ik ga eerst maar eens het houdertje erop plakken, En eens kijken of dat net zo vast zit als in de vorige auto. Dan heb ik er een beter gevoel bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cumulus-1
BlaTieBla schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:07:
Die sticker is als het goed is een zelfde als die er oorspronkelijk op zat. Zou dus geen probleem moeten zijn. Wel de resten van de vorige sticker goed verwijderen.
En als je de USB-kabel bovenaan de ruit degelijk fixeert met kabelclips of een andere manier, dan blijft de boel wel aan de kabel hangen, mocht de sticker niet houden. De camera weegt niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Vanaf oktober ga ik veel kilometers rijden dagelijks. Ik overweeg een dashcam, maar twijfel over het echte nut. Kans op ongeluk is natuurlijk heel klein, en dan moet het er ook nog een zijn waarbij je alleen je gelijk krijgt omdat je de beelden hebt. Hoe zien jullie het nut van een dashcam?
Toen mijn auto aan gort werd gereden door twee jonge roekeloze petjes en ik vervolgens in een welles-nietus zaak terecht kwam, heb ik daarna meteen zo’n ding aangeschaft.

Die investering van rond de €100 kan je bij een aanrijding een hoop geld en vooral een bak tijd besparen.

Heb een paar maanden geleden nog een kleine aanrijding gehad. De persoon die tegen mijn, stilstaande, auto reed probeerde nog moeilijk te doen maar damde meteen in toen ik aangaf een dashcam te hebben.
Ook de verzekering regelde alles lekker snel na het doorsturen van de beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kans op een ongeluk bleek verrassend groot. Ik heb de afgelopen 3 jaar zo'n 100.000 km gereden, en daarbij is 5 keer iemand tegen mijn auto gereden.
1e: ik remde voor een zebrapad, bumperklever ramde mijn trekhaak. Zijn bumper kapot, mijn trekhaak niet.
2e: ik stond voor rood na een afrit, slapende Tesla reed tegen mijn trekhaak. Dit was zachter dan de vorige, zijn kentekenplaat een deuk, ik heb er niet eens meer naar laten kijken.
3e: ik reed op een afrit, bejaarde man met 550 pk in z'n Mercedes haalde me rechts in, en ramde mijn rijbaan op. Hij stond meteen glashard te liegen dat het mijn schuld was, en reed weg zonder iets in te vullen. Hier kwam de dashcam van pas, en hij draaide er voor op. Ondanks dat wegrijden zonder gegevens achter te laten een misdrijf is, doet de politie hier helemaal niets mee. Achteraf bleek dat hij meerdere autobedrijven heeft, dat verklaart het liegen.
4e: ik zag thuis schade aan mijn rechterzijkant. Dit moet gebeurd zijn op een hele grote en helemaal lege parkeerplaats waar ik een uurtje stond. Helaas geen dashcam aan de zijkant, maar een paar weken later ruilde ik de auto in en dit maakte voor minimale waarde niet eens meer uit.
5e: ik stond geparkeerd, Kroatische vrachtwagen reed achteruit tegen mijn voorkant aan. Helaas had ik nog geen dashcam in deze auto, maar in dit geval zou mijn 70mai toch pas zijn aangegaan na de aanrijding. De afhandeling hiervan laat nog even op zich wachten.

Nu rijd ik nauwelijks nog, dus heb ik alleen nog te maken met de 1-2 parkeerschades die anonieme asocialen per jaar op mijn auto achterlaten. Helaas doet een dashcam hier niets voor.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 09-10-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 19:40
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een dashcam aangeschaft en geïnstalleerd.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik zou er ook “terug” een willen aanschaffen, maar voor de prijs vallen de beelden voor mijn gevoel allemaal tegen.
Zeker ‘s nachts. Ik ben iemand dat gerust wat geld wil uitgeven voor zo een ding, maar dan moet het ook goed zijn. Want wat ben je ermee als je de nr plaat niet kan lezen :/

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:00
grun93 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Ik gebruik neodymium magneten, die zijn relatief klein maar bijzonder sterk. De telefoon weegt 165 gram maar de magneten die hem vasthouden kunnen 2,3 kg dragen (20mm doorsnede, 2mm dik). Kuilen of verkeersdrempels maken niks uit, ze blijven stevig vastzitten. Er zit al een dunne maar sterke lijmlaag op. Desgewenst kun je ze ook weer zonder beschadigingen verwijderen. Ze komen hier vandaan.
Ik ben nog niet aan de dashcam toegekomen, maar die wil ik op dezelfde manier op de ruit plakken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je nog last van storing in je gps of kompas met deze magneten? Vind het een mooie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

kazzzdafke schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:16:
Ik zou er ook “terug” een willen aanschaffen, maar voor de prijs vallen de beelden voor mijn gevoel allemaal tegen.
Zeker ‘s nachts. Ik ben iemand dat gerust wat geld wil uitgeven voor zo een ding, maar dan moet het ook goed zijn. Want wat ben je ermee als je de nr plaat niet kan lezen :/
Ik heb een Viofo A119 v3 van €90,-
Ding werkt perfect bij nacht en laat prima nummerborden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-05 19:18

Freakie1NL

Grote Baas

RemcoDelft schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Kans op een ongeluk bleek verrassend groot. Ik heb de afgelopen 3 jaar zo'n 100.000 km gereden, en daarbij is 5 keer iemand tegen mijn auto gereden.
1e: ik remde voor een zebrapad, bumperklever ramde mijn trekhaak. Zijn bumper kapot, mijn trekhaak niet.
2e: ik stond voor rood na een afrit, slapende Tesla reed tegen mijn trekhaak. Dit was zachter dan de vorige, zijn kentekenplaat een deuk, ik heb er niet eens meer naar laten kijken.
3e: ik reed op een afrit, bejaarde man met 550 pk in z'n Mercedes haalde me rechts in, en ramde mijn rijbaan op. Hij stond meteen glashard te liegen dat het mijn schuld was, en reed weg zonder iets in te vullen. Hier kwam de dashcam van pas, en hij draaide er voor op. Ondanks dat wegrijden zonder gegevens achter te laten een misdrijf is, doet de politie hier helemaal niets mee. Achteraf bleek dat hij meerdere autobedrijven heeft, dat verklaart het liegen.
4e: ik zag thuis schade aan mijn rechterzijkant. Dit moet gebeurd zijn op een hele grote en helemaal lege parkeerplaats waar ik een uurtje stond. Helaas geen dashcam aan de zijkant, maar een paar weken later ruilde ik de auto in en dit maakte voor minimale waarde niet eens meer uit.
5e: ik stond geparkeerd, Kroatische vrachtwagen reed achteruit tegen mijn voorkant aan. Helaas had ik nog geen dashcam in deze auto, maar in dit geval zou mijn 70mai toch pas zijn aangegaan na de aanrijding. De afhandeling hiervan laat nog even op zich wachten.

Nu rijd ik nauwelijks nog, dus heb ik alleen nog te maken met de 1-2 parkeerschades die anonieme asocialen per jaar op mijn auto achterlaten. Helaas doet een dashcam hier niets voor.
Je bent wel echt een pechvogel zeg. De afgelopen 6 jaar met >200.000 km's alleen 1 en 4 (wel andere plek en iemand die wel keurig een briefje achterliet) meegemaakt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Wootism schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Ik heb een Viofo A119 v3 van €90,-
Ding werkt perfect bij nacht en laat prima nummerborden zien.
Hoe bevalt hij jou in het algemeen? Zijn er aandachtspunten? Wat als de wagen heel de dag in de hete zon staat? ...?

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

kazzzdafke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Hoe bevalt hij jou in het algemeen? Zijn er aandachtspunten? Wat als de wagen heel de dag in de hete zon staat? ...?
:?
Dan werkt hij gewoon :?

Zit geen accu in maar een capacitor, beter tegen de warmte.

Verder:
MK_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:21:
Ik ben ook nog altijd tevreden over de A119 v3 :Y

Voor een voorbeeldvideo, zie MK_ in "Het grote Dashcam-topic"
Als je denkt, "Oh maar de kentekens zijn niet te lezen?": zie MK_ in "Het grote Dashcam-topic" :P
PS: ik heb hem niet hardwired aangesloten, dus geen parkeermodus

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

kazzzdafke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Top ding, geen aandachtspunten na 2 jaar gebruik. Doet wat het moet doen, beelden zijn scherp genoeg voor het lezen van nummerplaten.
Hierboven al beantwoord, maar de zon is geen probleem dankzij de capacitator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
OK dan ga ik daar eens naar kijken.. mss is er al een updated model ofzo..
Let me check :)

EDIT:

voor een 2CH is dit dan de beste optie? https://www.viofo.nl/coll...s/products/viofo-a229-duo

[ Voor 40% gewijzigd door kazzzdafke op 11-10-2022 16:48 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
kazzzdafke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:39:
OK dan ga ik daar eens naar kijken.. mss is er al een updated model ofzo..
Let me check :)

EDIT:

voor een 2CH is dit dan de beste optie? https://www.viofo.nl/coll...s/products/viofo-a229-duo
De A229 is een goede keuze. Je zou nog even kunnen kijken naar de iets goedkopere A129.

Hier een (Engelstalige) discussie over de verschillen tussen die twee:
https://dashcamtalk.com/forum/threads/a229-duo-vs-a129-pro-duo.47769/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14
Vanmiddag kwam ik onderweg 2 motorrijders tegen die behoorlijk irritant bezig waren. Steeds heel dicht op de auto voor hun (ik reed achter ze) rijden. Dan weer gas los laten en het overige verkeer ophouden. Ze gingen 60 rijden waar je 80 mag. Als er dan weer en groot gat tussen hun en de voorganger zat trokken ze weer een sprintje naar de auto voor hun.

Vervolgens kwamen we bij een rood stoplicht. Bij groen licht trok de ene motorrijder een wheely en gingenze weer langzaam rijden en slingeren om vervolgens met een noodgang weg te scheuren.

Omdat ik een dashcam heb in de auto heb ik het op beeld staan, maar heeft het zin zoiets bij de politie te melden? Ik wil geen klikspaan zijn, maar zoals zij reden was gewoon irritant en deels gevaarlijk. Om maar niet te spreken van de hoeveelheid db’s die hun motoren maakten. :(

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
Je kunt het filmpje opsturen naar de telegraaf ‘aso van de week’ . verkeer@telegraaf.nl
De politie doet er niks mee. Wellicht wel als je ze ter plaatse gebeld had, wegens gevaarlijk rijgedrag,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
fmrama schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:43:
De politie doet er niks mee. Wellicht wel als je ze ter plaatse gebeld had, wegens gevaarlijk rijgedrag,
Als ze het wel deden, dan zouden ze er een dagtaak aan hebben: ik zag vanavond mijn buurvrouw al append komen aanrijden, had nog net niet de politie gebeld :+

Maar in sommige gevallen gebruikt de politie wel degelijk dashcam beelden, echter dan heb je het over zaken waar doden bij gevallen zijn. Dan vraagt de politie specifiek of automobilisten wellicht dashcam beelden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:42
fmrama schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:43:
Je kunt het filmpje opsturen naar de telegraaf ‘aso van de week’ . verkeer@telegraaf.nl
Lees toch wel regelmatig dat de politie actie heeft ondernomen, nadat het filmpje op dumpert verscheen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:57
Ik heb een Street Guardian.
Nu kan ik met het programma "DashcamViewer" meerdere clips achterelkaar op mijn PC bekijken en ook met de GPS gegevens.
Harstikke mooi!
Nu wil ik dit ook op mijn TV hebben.
De clips staan op mijn NAS en ik gebruik een NVidea mediaspeler.
Het is vrij gemakkelijk om de clips samen te voegen tot één groot bestand met de .mov extensie maar dan krijg ik de GPS gegevens niet erbij.
Met welk (android?) programma kan ik mijn dashcam opname met GPS gegevens op mijn TV krijgen
Via Google play zoeken op Dashcam viewer krijg ik alleen maar programma's om camera's aan te sluiten op de PC/TV, maar dat zoek ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incognito
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-06-2024
Leuk topic! Veel doorgelezen en ook zelf weer veel geleerd. Ben zelf ook al lang aan het experimenteren met dashcams. Begonnen met een Xiaomi 70mai 1s, vervolgen een 70mai pro en nu ongeveer een jaar in het bezit van een Nordval DC102-4K 2CH. Ooit aangeschaft i.v.m. de vele autoinbraken in de regio en met resultaat.. 2x een autoinbreker kunnen zien op de beelden, waarvan 1 resulteerde in herkenning en aanhouding. Altijd leuk!

Verbaasd me eigenlijk dat deze dashcam bijna niet tot helemaal niet wordt genoemd in de aanbevelingen. Scherpe beelden en een uitgebreide parkeermodus. En daarbij is de prijs niet eens heel hoog. Tot nu toe echt niks op aan te merken.

Omdat ik altijd weer op zoek ben naar iets beters en leukers om uit te proberen ga ik binnenkort de BlackVue DR900X-2CH Plus aanschaffen. Ben benieuwd wat daar de resultaten van worden. De prijs is hoog, daarmee de verwachtingen natuurlijk ook.

Ik heb op Youtube enkele test filmpjes van de Nordval staan, voor wie het leuk vindt om te kijken. Ik lees dat de Viofo hier door velen wordt gebruikt. Ben benieuwd wat jullie vinden van de beelden en het verschil van de Viofo t.o.v. de Nordval :)

https://www.youtube.com/watch?v=Kpk0jEtdfJQ

https://www.youtube.com/watch?v=4GcMJ7zE4Zs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:12
Overdag zijn de beelden van veel dashcams heel aardig. 's Nachts is het meestal knudde. Amper meer een kenteken te lezen.

Die Nordval dashcam lijkt sterk op andere dashcams.
Door de onbekendheid is het ook nogal een gok om zo'n ding te kopen, terwijl van andere merken de betrouwbaarheid wel bekend is. Ik zou geen 200 euro uitgeven aan een dashcam waarvan nergens reviews staan.

[ Voor 63% gewijzigd door Trichoglossus op 25-12-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb een beetje moeite met bepalen wat de beste instellingen zijn voor de Viofo A119 mini. Ik heb hem nu op 2k 60 fps maar dat levert vrij grote bestanden op terwijl de leesbaarheid van kentekens niet echt super goed is.

Ook ben ik er niet over uit hoe ik de parking mode het beste kan instellen. Elke keer als ik de deur sluit of open beveiligd hij de video, maar zo staat in rap tempo je kaartje vol met video's die niet automatisch verwijderd worden. Ook bewaart hij elke video waar beweging in voorkomt, maar als je de auto aan de straat parkeerd is hij dus continue aan het opnemen.

Welke setting gebruiken andere A119 mini eigenaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

sjirafje schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:34:
[...]
Welke setting gebruiken andere A119 mini eigenaren?
ik heb wat lopen spelen met die instellingen in de parkeerstand, maar uiteindelijk staat hij nu op 1fps voor max 24 uur. Voordeel is dat die uiteindelijk ook gewoon weer overschreven worden als de kaart vol raakt. Bij de parkeerdetectie scenario's worden bestanden die gelockt zijn en die moet je met de hand verwijderen.
Die 1fps filmpjes geven ook nog eens mooie timelapse video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incognito
Trichoglossus schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:15:
Overdag zijn de beelden van veel dashcams heel aardig. 's Nachts is het meestal knudde. Amper meer een kenteken te lezen.

Die Nordval dashcam lijkt sterk op andere dashcams.
Door de onbekendheid is het ook nogal een gok om zo'n ding te kopen, terwijl van andere merken de betrouwbaarheid wel bekend is. Ik zou geen 200 euro uitgeven aan een dashcam waarvan nergens reviews staan.
Ook wel weer begrijpelijk inderdaad! Maar als niemand de gok waagt dan weet je ook niet hoe slecht/goed iets is. Was voor mij vooral de uitgebreide parkeermodus waar ik voor viel en daarnaast ook de enkele beelden en reviews die ik online vond. Een kleine gok, maar tot nu toe geen teleurstelling.

Heeft iemand hier persoonlijke ervaring met de Blackvue DR900X-2ch plus? Ben benieuwd of het hogere segment ook daadwerkelijk de verwachtingen waarmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
incognito schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:27:
Ik heb op Youtube enkele test filmpjes van de Nordval staan, voor wie het leuk vindt om te kijken. Ik lees dat de Viofo hier door velen wordt gebruikt. Ben benieuwd wat jullie vinden van de beelden en het verschil van de Viofo t.o.v. de Nordval :)

https://www.youtube.com/watch?v=Kpk0jEtdfJQ

https://www.youtube.com/watch?v=4GcMJ7zE4Zs
Je filmpjes zien er goed uit. Maar beeldkwaliteit van dashcams bepalen / vergelijken via YouTube-filmpjes is verre van ideaal, door de bewerkingen die YouTube doet op het geuploade beeldmateriaal. Informatiever is het om het ruwe beeldmateriaal van dashcams te bekijken / vergelijken.

Verder valt me op dat je camera nogal hoog gericht is: 60% lucht / 40% grond, schat ik. Ik zou hem lager richten: 50/50 (horizon precies in het midden van het beeld) of 40% lucht / 60% grond (wat ik doe). Met de focus meer richting de grond wordt de belichting daarop afgesteld en minder op de (lichtere) hemel. Tenzij je speciale belangstelling hebt voor wat zich in de lucht afspeelt natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Cumulus-1 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:11:
[...]
Tenzij je speciale belangstelling hebt voor wat zich in de lucht afspeelt natuurlijk...
Sommige mensen hebben hun verlichting afgesteld op standje vliegtuig-spotten, dus waarom dan ook niet met de dashcam? ;)

[ Voor 46% gewijzigd door sjirafje op 26-12-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Waarom zou je meer van de motorkap of je dashboard willen zien? Kun je toch beter UFO's spotten. Mijne staat nog hoger..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Met veel lucht kan je veel overexposure krijgen van een heldere lucht, dan is dat super licht en al de rest wat je daadwerkelijk wilt filmen donker. Uiteraard afhankelijk van het weer, auto, camera etc

Zou je op Dashcamtalk vragen is de consensus 40% lucht 60% dashboard/motorkap/...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja.
Bij mijn (oude) mini 0905 zijn overdags de beelden sowieso prima, overexposure heb ik alleen als ik de tunnel uit rijd. Dus maak ik me er verder niet druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
mitsumark schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:14:
Waarom zou je meer van de motorkap of je dashboard willen zien? Kun je toch beter UFO's spotten. Mijne staat nog hoger..
De motorkap is vaak de zone waar bij een crash de shit happens. Die wil je goed in beeld hebben. De 'motorkapzone' is ook het gebied waar geschepte voetgangers, fietsers enz. op of onder terechtkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-05 23:31
Ik heb een beetje de indruk dat de dashcam in die filmpjes ook vrij laag (onder de spiegel) geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Frappuccino schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:05:
Ik heb een beetje de indruk dat de dashcam in die filmpjes ook vrij laag (onder de spiegel) geplaatst is.
De mijne hangt ook niet op de hoogst mogelijke plaats. Dat was eerst wel zo, maar na de eerste regenbui bleek de ruitenwisser niet zover te komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incognito
Cumulus-1 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:11:
[...]

Je filmpjes zien er goed uit. Maar beeldkwaliteit van dashcams bepalen / vergelijken via YouTube-filmpjes is verre van ideaal, door de bewerkingen die YouTube doet op het geuploade beeldmateriaal. Informatiever is het om het ruwe beeldmateriaal van dashcams te bekijken / vergelijken.

Verder valt me op dat je camera nogal hoog gericht is: 60% lucht / 40% grond, schat ik. Ik zou hem lager richten: 50/50 (horizon precies in het midden van het beeld) of 40% lucht / 60% grond (wat ik doe). Met de focus meer richting de grond wordt de belichting daarop afgesteld en minder op de (lichtere) hemel. Tenzij je speciale belangstelling hebt voor wat zich in de lucht afspeelt natuurlijk...
Ja dat is zeker waar, YouTube doet veel met de kwaliteit. Kan me enigszins vinden in de hoogte, alleen zie ik ook niet perse de meerwaarde in van meer van de auto/dashboard filmen i.p.v. de buitenlucht. Aangezien de hele motorkap wel te zien is. Kan natuurlijk ook afhangen van model/type auto, hangt nu in een Peugeot E-208 en toch nog best wel hoog tegen het raam.

Had hem aanvankelijk iets hoger ingesteld, vooral omdat ik tijdens de parkeermodus op inbrekers aan het jagen was >:) :P met dat idee was het iets hoger richten wel handig.

De BlackVue is inmiddels onderweg en ik ga daarmee is een beetje experimenten qua hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Cumulus-1 schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:36:
[...]

De motorkap is vaak de zone waar bij een crash de shit happens. Die wil je goed in beeld hebben. De 'motorkapzone' is ook het gebied waar geschepte voetgangers, fietsers enz. op of onder terechtkomen.
Motorkap staat er gewoon op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oHCJTem7BkFuoxOKGNhPUTRF6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmPJ6PYn5guTwjGlnQEpOxMu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Persoonlijk heb ik het liever ongeveer zo (Viofo A119V3):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzI4LNuA8Stb_QNszGmi-b8pwM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTlQ3nXiD56EVJDSxvo0kxZ3.jpg?f=fotoalbum_large De weg links en rechts naast de motorkap is (deels) te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Hier een voorbeeld van een opname tijdens ongunstige omstandigheden (schemering, regen, 100 km/u). Hectometerpaaltjes zijn nauwelijks meer te ontcijferen en sommige kentekenplaten evenmin. Je zit dan aan de grenzen van de capaciteiten van de Sony Starvis IMX335 beeldsensor die in de Viofo A119 V3 en andere dashcams wordt gebruikt.

Ruwe onbewerkte opname (MP4, 2 min, 442 MB): https://workupload.com/file/SJGvLrJ42mN

Viofo A119 V3
30 fps
HDR off
Bitrate high

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0z6bS_FdzRNoF6WGq3dFuYDqLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LwPaNopJ69GJ9nidA3Utdae.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Zou 60fps de kwaliteit nog iets kunnen verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumulus-1
sjirafje schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:27:
Zou 60fps de kwaliteit nog iets kunnen verbeteren?
Goed idee! Ik heb 60fps in het begin kort gebruikt op firmware 1.03 en zag toen geen verschil met 30fps. We gaan 60fps opnieuw testen op de nieuwste firmware 2.6 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incognito
Deze week de BlackVue DR900X 2CH PLUS ontvangen, geïnstalleerd en de beelden bekeken. Laat ik positief beginnen, de app en de functionaliteiten zijn erg uitgebreid en goed. Maar ik schrok echt van de kwaliteit van de beelden. Had er veel meer van verwacht.. Overdag natuurlijk prima, maar dat zijn vele 4K dashcam's. Ik had de beelden in de avond/nacht een stuk beter verwacht dan mijn 'vorige' dashcam. Maar het valt me erg tegen van een 'premium' dashcam als deze. Ik heb hem weer mooi ingepakt en hij gaat retour, wat mij betreft de ruim 600 euro echt niet waard. De beelden van mijn huidige dashcam zijn beter en dat vind ik toch meer waard dan een uitgebreide en goede app.

Enkele test / avondbeelden:
YouTube: Dashcam test
YouTube: Dashcam test 2
YouTube: Dashcam test 3
YouTube: Dashcam test 4

Ik weet dat Youtube misschien nog iets met de kwaliteit doet, maar ook de ruwe beelden zijn niet beter.

[ Voor 3% gewijzigd door incognito op 03-01-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Beetje wat de Linus video van pagina('s) hiervoor ook al aangaf.
De meesten gebruiken "dezelfde" (verouderde) hardware, je kunt dus gelijkwaardige kwaliteit verwachten.
Duurder is niet perse beter.
Bedankt voor het testen en delen.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 03-01-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:37
Ik ben nieuw in dit topic misschien is het al eens langsgekomen maar als IT-er let ik altijd op de app + firmware updates. Vage chinese apps waar je een uur aan het zoeken bent of niet goed werken. Firmware updates die nooit worden uitgebracht of snel end of life zijn. Welke fabrikant is hier een positieve uitschieter? Dus goede app, updates en support (indien nodig)?

De camera hardware is eenmalig goed uitzoeken, dat geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incognito
mitsumark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:23:
Beetje wat de Linus video van pagina('s) hiervoor ook al aangaf.
De meesten gebruiken "dezelfde" (verouderde) hardware, je kunt dus gelijkwaardige kwaliteit verwachten.
Duurder is niet perse beter.
Bedankt voor het testen en delen.
Heb de video bekeken en met het gebruik van dezelfde chip en hardware is idd te verwachten dat je gelijkwaardige kwaliteit krijgt.

Heb toch nog even een vergelijkingsvideo gemaakt met de Blackvue DR900X Plus en m'n huidige Nordval DC102-4K. Eén op één vergelijkingen qua locatie, de Nordval heeft nog iets slechtere omstandigheden vanwege het feit dat het al wat donkerder was.

Vind de verschillen in de avond toch wel echt duidelijk, vooral met de kentekens. En daar zit dan 400 euro! prijsverschil in. Extreem veel beter had ik de Blackvue niet verwacht, maar gelijkwaardig of iets beter had toch zeker gemoeten voor een premium dashcam.

Geeft voor mij wel aan dat ik de juiste keuze heb gemaakt met het terugsturen van de BlackVue en dat de Nordval echt op een goed niveau zit qua beeldkwaliteit in de avond/nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik heb dat ook nooit gesnapt waarom die BV zo duur is, als je de nr platen nog eens niet kan lezen..
Want dat is HET belangrijkste van een dashcam voor mij.

Eigenlijk snap ik die prijzen gewoonweg niet, want de kwaliteit die eruit komt voor 200€ is echt erg vergeleken met andere aparatuur.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:12
incognito schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Heb de video bekeken en met het gebruik van dezelfde chip en hardware is idd te verwachten dat je gelijkwaardige kwaliteit krijgt.

Heb toch nog even een vergelijkingsvideo gemaakt met de Blackvue DR900X Plus en m'n huidige Nordval DC102-4K. Eén op één vergelijkingen qua locatie, de Nordval heeft nog iets slechtere omstandigheden vanwege het feit dat het al wat donkerder was.

Vind de verschillen in de avond toch wel echt duidelijk, vooral met de kentekens. En daar zit dan 400 euro! prijsverschil in. Extreem veel beter had ik de Blackvue niet verwacht, maar gelijkwaardig of iets beter had toch zeker gemoeten voor een premium dashcam.

Geeft voor mij wel aan dat ik de juiste keuze heb gemaakt met het terugsturen van de BlackVue en dat de Nordval echt op een goed niveau zit qua beeldkwaliteit in de avond/nacht.

[YouTube: Blackvue DR900X Plus vs Nordval DC102-4K - dashcam comparison video evening / night]
Nu je stil staat of met een slakkengang rijdt kan je nog wat kentekens ontcijferen. Maar als je op de snelweg rijdt dan is er vrijwel niets meer te lezen van kentekens in het donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Paar flinke stralers voor op je auto monteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Vaevictis_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:44:
Ik ben nieuw in dit topic misschien is het al eens langsgekomen maar als IT-er let ik altijd op de app + firmware updates. Vage chinese apps waar je een uur aan het zoeken bent of niet goed werken. Firmware updates die nooit worden uitgebracht of snel end of life zijn. Welke fabrikant is hier een positieve uitschieter? Dus goede app, updates en support (indien nodig)?

De camera hardware is eenmalig goed uitzoeken, dat geloof ik wel.
Viofo is een Chinees dashcambedrijf waarmee ik positieve ervaringen heb qua firmware updates en klantvriendelijkheid. In de anderhalf jaar dat ik de A119 V3 bezit, zijn er minstens vier updates verschenen, met verbeteringen en nieuwe features. De recentste in aug. 2022.

Viofo Support zit op het forum van dashcamtalk.com en reageert daar op vragen van gebruikers. Ze spelen in op wensen van gebruikers, je ziet die na vrij korte tijd terug in nieuwe firmware. Ze hebben ook een eigen Viofo forum, dat ik niet goed ken.

De A119 V3 heeft intussen een opvolger: de A119 MINI. Ik vermoed dat de V3 daarom langzaam richting end-of-life gaat. Of er dan nog firmware updates volgen, moeten we afwachten. De recentste firmware 2.6 is uitgerijpt en bevat geen bugs meer naar mijn ervaring, dus verdere updates lijken me minder urgent.

De A119 V3 heeft geen eigen app bij mijn weten. Ik gebruik als dashcam viewer voor de pc Media Player Classic - BE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Toen ik de A119 MINI kocht zaten er wel wat bugs in de firmware (voornamelijk icm de app op de telefoon), maar die werden redelijk rap door een app update en firmware updates verholpen.
Inmiddels zijn er volgens mij weer nieuwe updates uit, maar die heb ik nog niet geinstalleerd.
Dus over het support heb ik niets te klagen.
Wel een pro-tip; ga met support vragen naar de US site en niet de NL site (importeur/distri). Daar moeten ze nog veel leren op het vlak van support. Qua advies e.d. kan je er best terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:39
Ik worstel een beetje met de parkeerstand van mijn Viofo A129 Duo pro set. Met Kerst gekregen, na een dag of wat (hardwired) ingebouwd vanwege de regen enzo en met een 256gb kaartje parkeermodus aangezet. Nu zag ik net dat sinds de inbouw nu al bijna de hele kaart vol staat met locked opnames in de parkeerstand, waar nagenoeg niets op gebeurd. Het is alsof de camera's 24/7 aan het opnemen zijn.

Wat zijn de juiste instellingen om wel nuttige beelden te hebben als iemand mijn auto raakt, maar niet een overzicht van het weer door de dag heen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik ben er ook nog niet over uit wat een geschikte instelling voor de parkeerstand is. Een groot deel van de locked filmpjes wordt bij mij nu veroorzaakt door het openen van de deur en in de auto stappen. De camera detecteert dan beweging en locked de opname die hij op dat moment aan het maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Hmmbob schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:16:
Wat zijn de juiste instellingen om wel nuttige beelden te hebben als iemand mijn auto raakt, maar niet een overzicht van het weer door de dag heen?
Zelf gebruik ik de parkeerstand niet.

Ik zou gaan experimenteren met de instellingen gevoeligheid / sensitivity in:

Parking G-sensor
Parking Motion Detection

De gevoeligheid op medium of low zetten, één wijziging per keer zodat je weet welke instelling het gewenste resultaat geeft.

En checken of onder Advanced Parking Mode is ingesteld: Auto Event Detection

Maar dit alles had je al gedaan?

(De gelockte opnamen kun je het makkelijkst kwijtraken door de sd-card te formatteren in de camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 19:12
FMS schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:28:
Ik heb een oldtimer and wil graag een zo compact mogelijke dashcam aanschaffen. Inmiddels het nodige uitgezocht maar over een aspect twijfel ik nog: trilling.
Heb je al een passende oplossing gevonden, @FMS ? Hier dezelfde vraag m.b.t. een oldtimer. Ik vind de meeste dashcams nogal groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Handjes schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Heb je al een passende oplossing gevonden, @FMS ? Hier dezelfde vraag m.b.t. een oldtimer. Ik vind de meeste dashcams nogal groot.
Nee, helaas. Ik heb een goedkope oplossing uitgeprobeerd en de viberatie is zichtbaar op de beelden. Heb het toen maar gelaten, al wil ik nog steeds een goeie en kleine dashcam, die wel tegen viberatie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 19:12
Ja, voor die trillingen ben ik ook bang.
Dan zou een GoPro wellicht een betere optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:03
beetje lopen bladeren naar dashcam die bij thuis komen de thuis wifi vind en dan de opnames kan kopieren of beschikbaar stellen zodat ander apparaat ze kan downloaden.
Kan nog niet zoiets vinden, iemand ideeen hieromtrend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
dooiedodo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:18:
beetje lopen bladeren naar dashcam die bij thuis komen de thuis wifi vind en dan de opnames kan kopieren of beschikbaar stellen zodat ander apparaat ze kan downloaden.
Wellicht is hier iets voor je bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
ja , dat zou je denken .Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik Wifi feature als 'access points ' zie geimplementeerd zodat je rechtstreeks op apparaat netwerk zit, maar niet kan integreren met het thuis wifi netwerk.
Zit ik er naast en mis ik iets of klopt dit?

https://github.com/morrisonbrett/BlackVueDownloader dit lijt de juiste richting op te gaan

[ Voor 15% gewijzigd door dooiedodo op 31-01-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
dooiedodo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:14:
Zit ik er naast en mis ik iets of klopt dit?
Ik weet niet waar jouw auto staat en wat het bereik is van je huis wifi. Bij mij lukt het in ieder geval niet. Maar zoals ik het lees bieden de aangeboden cam's wel de mogelijkheid om zich via wifi te verbinden met de smartphone in je binnenzak die je daarna, eenmaal in huis, weer over kunt zetten op je pc, nas of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incognito
dooiedodo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:18:
Kan nog niet zoiets vinden, iemand ideeen hieromtrend?
Is het niet zo dat dashcams andersom werken? Ze ontvangen geen wifi signaal, maar zenden die juist uit. Dus dan zou je een dashcam nodig hebben die een sterk wifi signaal uitzendt, die je thuis kan ontvangen op bijv. je laptop.

Daarnaast moet je dan wel een dashcam hebben die dit signaal ook nog uitzend (of ontvangt) als de auto dan voor de deur staat en waarschijnlijk uit staat..

Ik denk dat je dan uitkomt op dashcams die via de cloud werken, zoals een BlackVue. Die kan je wel op afstand bekijken en de beelden ook via de cloud downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
incognito schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Is het niet zo dat dashcams andersom werken? Ze ontvangen geen wifi signaal, maar zenden die juist uit. Dus dan zou je een dashcam nodig hebben die een sterk wifi signaal uitzendt, die je thuis kan ontvangen op bijv. je laptop.

Daarnaast moet je dan wel een dashcam hebben die dit signaal ook nog uitzend (of ontvangt) als de auto dan voor de deur staat en waarschijnlijk uit staat..

Ik denk dat je dan uitkomt op dashcams die via de cloud werken, zoals een BlackVue. Die kan je wel op afstand bekijken en de beelden ook via de cloud downloaden.
Idd, dat is wat ik zo'n beetje gezien heb. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat accepteer :)
Denk dat die blackvue downloader op een PI wel het meest reeel is. of ik ga een oude android phone inzetten, kijken of ik het mooi kan maken. (foons zat daarvoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Iemand deze al bekeken?

https://70mai.store/products/omni?variant=40144989093934

Als ik zo de reviews bekijk, niet het mooiste beeld, maar wel de meeste details. Nr platen etc zijn goed te zien, alsook natuurlijk de mogelijkheid uit alle hoeken beeld op te vragen + AI detectie.

Ik denk dat ik de gok ga wagen, enkel.. die Hardwaring is een noodzaak, maar daar ken ik NIETS van :/

Interesting times...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Hard wiring is met behulp van piggyback/aftak zekeringen over het algemeen prima te doen. Het meeste werk zit hem in het wegwerken van de bedrading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

sjirafje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:49:
Hard wiring is met behulp van piggyback/aftak zekeringen over het algemeen prima te doen. Het meeste werk zit hem in het wegwerken van de bedrading.
Ik had wel een vijl nodig om wat plastic hoekjes af te vijlen van die aftak zekeringen. Het meest lastige was de kabel goed in de A-style weg te werken (iets met bedrading en een airbag daar). Uiteindelijk nog geen 2 uur bezig geweest. Denk dat ik het nu binnen een uur zou kunnen.

• kazzzdafke
  • Nu online
Hmmm een vijl enz.. Helaas te weinig kennis voor zelf die hardwiring te doen, maar eens horen bij de garage eventueel.
Echter, vrij recente wagen, veel technologie, vrij prijzig. Daarom dat ik er zelf niet wil aan prutsen.

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Grote kans dat het laten inbouwen bij de garage net zoveel kost als je dashcam :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

kazzzdafke schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:01:
Hmmm een vijl enz.. Helaas te weinig kennis voor zelf die hardwiring te doen, maar eens horen bij de garage eventueel.
Echter, vrij recente wagen, veel technologie, vrij prijzig. Daarom dat ik er zelf niet wil aan prutsen.
had ik ook niet. Paar filmpjes gekeken en op het laatst bleek de zekering splitser/adapter/afsplitser net niet te passen in de houder van de EV6. Bleek dat het stekkertje op een paar punten net iets te dik was. Eventjes een paar keer met een fijne vijl er langs en het past. Worst case dat daar fout kan gaan is dat je een nieuwe voor 2 euro aan moet schaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 499527

Geinig ding :)

360 oriëntatie, voice commands, AI assistance en gebruiksvriendelijk (heb een paar youtube reviews bekeken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik heb em besteld, zal het laten weten :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert1982
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-03-2023
hallo iedereen, ik ben van plan een blackvue dr750 lte 32gb te kopen maar zou er een zwaardere sd kaart willen insteken. welke kan ik daarvoor gebruiken? mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Snelheid is niet superbelangrijk bij de 750lte, maar ik zou wel kijken naar een "endurance" variant.
Zeker niet bij blackvue kopen, zijn nog grotere afzetters dan apple.
Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric.../1567572;1371436;1339520/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn 70mai Pro is helaas door de garage gesloopt tijdens klein onderhoud en heb nu een 70mai Pro Plus gekregen. Heel netjes opgelost natuurlijk, maar lees best wat klachten over deze nieuwe variant: een batterij in plaats van een interne accu, GPS/Speed werkt niet en zou snel defect zijn. Iemand ervaringen op lange termijn met deze?

[ Voor 142% gewijzigd door THE_BASE op 06-03-2023 22:47 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0s7y
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 22:14
Bij Vifio Benelux een A119 Mini besteld en elders voor hetzelfde geld een snellere en grotere SD kaart (Samsung PRO Plus). Kort daarna viel het mij op dat ze in hun winkel zelf Sandisk High Endurance aanbieden, maar op hun blog raden ze die af. Beetje apart!

Ben hoe dan ook erg benieuwd naar de dashcam zelf.

[ Voor 1% gewijzigd door Gh0s7y op 11-03-2023 20:35 . Reden: verklaring andere SD kaart ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

De .nl en .com site zijn niet van dezelfde partij.

Ik gebruik zelf eerst mijn oude gewone kaartjes (uit telefoons en fototoestellen) op voor ik overstap naar endurance kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:45

FlyEragon

Alien Monkeys

Heeft er iemand ervaring met een dashcam die een goede/snelle automatische parkeermodus heeft zonder dat het hardwired is?

Heb zelf redelijk ervaring met een 70 mai Pro van een paar jaar geleden maar kan me voorstellen dat er intussen betere/snellere dashcams zijn. Dit is echter iets wat je nergens in reviews kan terugvinden.
Pagina: 1 ... 53 ... 57 Laatste