manusjevanalles schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:54:
Vanaf oktober ga ik veel kilometers rijden dagelijks. Ik overweeg een dashcam, maar twijfel over het echte nut. Kans op ongeluk is natuurlijk heel klein, en dan moet het er ook nog een zijn waarbij je alleen je gelijk krijgt omdat je de beelden hebt. Hoe zien jullie het nut van een dashcam?
Kans op een ongeluk bleek verrassend groot. Ik heb de afgelopen 3 jaar zo'n 100.000 km gereden, en daarbij is 5 keer iemand tegen mijn auto gereden.
1e: ik remde voor een zebrapad, bumperklever ramde mijn trekhaak. Zijn bumper kapot, mijn trekhaak niet.
2e: ik stond voor rood na een afrit, slapende Tesla reed tegen mijn trekhaak. Dit was zachter dan de vorige, zijn kentekenplaat een deuk, ik heb er niet eens meer naar laten kijken.
3e: ik reed op een afrit, bejaarde man met 550 pk in z'n Mercedes haalde me rechts in, en ramde mijn rijbaan op. Hij stond meteen glashard te liegen dat het mijn schuld was, en reed weg zonder iets in te vullen. Hier kwam de dashcam van pas, en hij draaide er voor op. Ondanks dat wegrijden zonder gegevens achter te laten een misdrijf is, doet de politie hier helemaal niets mee. Achteraf bleek dat hij meerdere autobedrijven heeft, dat verklaart het liegen.
4e: ik zag thuis schade aan mijn rechterzijkant. Dit moet gebeurd zijn op een hele grote en helemaal lege parkeerplaats waar ik een uurtje stond. Helaas geen dashcam aan de zijkant, maar een paar weken later ruilde ik de auto in en dit maakte voor minimale waarde niet eens meer uit.
5e: ik stond geparkeerd, Kroatische vrachtwagen reed achteruit tegen mijn voorkant aan. Helaas had ik nog geen dashcam in deze auto, maar in dit geval zou mijn 70mai toch pas zijn aangegaan na de aanrijding. De afhandeling hiervan laat nog even op zich wachten.
Nu rijd ik nauwelijks nog, dus heb ik alleen nog te maken met de 1-2 parkeerschades die anonieme asocialen per jaar op mijn auto achterlaten. Helaas doet een dashcam hier niets voor.
[
Voor 7% gewijzigd door
RemcoDelft op 09-10-2022 16:37
]