Hou er alvast rekening mee dat niet elk land dashcam vriendelijk is, m.a.w. in sommige landen is het illegaal. Ik hoop dat de overheden daar eens vaart gaan maken, zeker nu er auto's al standaard met dashcams komen.
- Wil max totaal denk ik 200 euro kwijt zijn (cam + sd kaart? komt er nog meer bij?)
- Wil hem makkelijk uit de auto kunnen halen ivm diefstal
- Wil goede kwaliteit filmpjes hebben dus 1080p bij 60FPS lijkt mij wel een mooie ondergrens?
Dat is best mogelijk, ik zat ook met ongeveer zo'n totaalbudget. Voor mij is het de Viofo 119S inclusief GPS module geworden, die haalde ik toen voor €110 via Amazon. Daar kwam dan nog voor ongeveer €45 een 64GB microSD kaartje (Transcend high endurance) en een kleine €15 voor het CPL filter.
- Wil hem eigenlijk niet zien zoals je bijv een tomtom op je ruit plakt in het zichtveld (wat zijn de opties?
Wat ik heb, is zo klein dat je er geen last van hebt. Ik heb 'm achter de spiegel geplaatst, wel wat onhandiger als je in de auto iets met de settings wilt doen, maar in principe hoef je er na het instellen niet meer naar om te kijken
- Wil geen kabels door mijn auto hebben (is dat mogelijk, bijv dat je met een accu werkt? en zo ja hoe lang gaat dat dan mee of moet dat via je 12v punt?)
Er zijn er die op accu werken, maar die houden het niet lang vol. Een kabel zal je dus wel nodig hebben, maar die kan je natuurlijk wel (laten) wegwerken.
- Wil hem makkelijk uit de auto kunnen halen ivm diefstal
- Wil goede kwaliteit filmpjes hebben dus 1080p bij 60FPS lijkt mij wel een mooie ondergrens?
- Wil er zo weinig mogelijk om kijken naar hebben. Is het bijv mogelijk dat hij aan en uit gaat als je ook de auto start/stopt (en automatisch met de juiste settings gaat filmen)? Dus zonder dat je zelf eerst hem aan of uit moet zetten etc
Allemaal mogelijk bij die 119S, al heb ik het na de eerste weken toch weer teruggezet naar 1080p bij 30FPS, ik zag niet zo snel de meerwaarde van 60FPS, behalve dat de bestanden groter werden (maar ik zit nog op een oude firmware versie, dus wie weet dat een nieuwe versie wel kwalitatief beter is met 60FPS).
- Verder nog geen idee wat nog meer handig is (bepaalde filters, mounts, gps etc). Hier moet ik nog wat meer info over zoeken.
Neem een versie met GPS, kost niet zoveel meer, maar het kan alvast discussies voorkomen over je gereden snelheid (wat ook tegen je kan werken als je daarmee aantoont te hard te hebben gereden

). En het CPL filter zou ik ook snel aanraden, scheelt in de beeldkwaliteit doordat reflectie in de voorruit wordt tegengegaan.