MeTooPV schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:31:
@Domba, dat klinkt allemaal erg ingewikkeld, en veel jargon. EB-Schuif? Geen flauw idee wat dat is.
1 kwH kost ongeveer 5 a 6 cent. en dan gaat er nog 15 cent belasting overheen.
Je krijgt nu gewoon ca 21 cent per opgewekte maar zelf niet gebruikte kWh. Dat mag je toch royaal noemen.
PS: ik heb het rapport vluchtig ingezien. Er wordt geadviseerd om meer belasting op gas en minder belasting op elektrische energie te heffen. Dit maakt de waarde van een opgewekte kWh inderdaad iets lager, omdat de elektriciteitsprijs daalt. U heeft toch niet geïnvesteerd in PV omdat de aanbieders indertijd mooie grafiekjes toonden waarin de elektriciteitsprijs elk jaar met 8% steeg?
Ok, ik moet toegeven dat ik wat bevoorrecht in deze discussie sta. Voor het eind van dit jaar is mijn installatie terugverdient. Als de opbrengst daarna wat minder is, zal wel.
Verlaag tarief is enkel korting EB (energiebelasting die in algemene kas verdwijnt) sinds 1-1-2016 is deze nihil, en niet ODE opslag duurzame energie, voor finaciering van de kasuitgave voor SDE+.
Voor overstap van salderen naar verlaagd tarief heb je de slimme meter nodig.
Ook voor invoering van het tendersysteem van de energiebesparingsverplichting,
voorgesteld door stakeholders van energieakkoord, EZ zelf had energieleveranciersverplichting in gedachte, waarbij de energieleveranciers die kosten voor energiebesparing of ingekochte energiebesparing mogen afwentelen/door berekenen aan hun klanten.
Op dit moment zijn de kasuitgave SDE+ flink minder dan de raming uit 2012 en verdwijnt mogelijk in 2017 ca 1 miljard daarvan in de algemene kas.
Maar ondanks dat nemen die kasuitgave SDE+ komende jaren nog flink toe, waarbij nog een addertje onder het gras zit dat Min Kamp rekent in prognose voor kasuitgave dat de kale-prijs oploopt tot wel 7,4ct/kWh (bij enkele die ik gezien heb) tussen 2020-2023, dubbele van de huidige verwachting, dus echt koffiedik kijken wat die ODE wordt.
Het merendeel van SDE+ beschikkingen heeft een bodemprijs rond 3.0-3,5ct/kWh, de uitbater moet dat minimaal bij verkoop zien te vangen, de staat vult vanaf die bodemprijs tot toegekend bedrag 9-14ct voor 15 jaar aan, echter is wel de verwachting dat tegen 2023 bijna 40% van alle elektra SDE+ ondersteuning heeft met de bedragen die beschikbaar gesteld worden tot 2020.
Als camouflage is in juli ongeveer gelijk met ODE tarief voorstel voor 2017 ook gelijk voorgesteld om ODE en EB maar samen te voegen, 2e kamer is er nog niet over uitgepraat..
Als je SM weigert, voor zowel de ferrarismeter dubbel telwerk als gewone digitale meter verdwijnt op termijn dag-nacht tarief door verdwijnen van tone signaal voor omschakelen, het voordeel is dat je geen last hebt van demand-tarieven en de eerste jaren zeker nog beroep kunt doen op model contract die ze je als klein verbruiker moeten aanbieden.
Ik heb hier in eerdere posts gezien die uitgaan (suggestie) van het zelfde dynamische tarief (jouw en je buurman etc) op zelfde uur, die mag me laten zien waar dat voorgeschreven of voorgesteld wordt voor Wet STROOM deel2, dat is juist de bedoeling om vrij te laten vanaf 2019, er is maar 1 situatie waarbij overweging mogelijk in toekomst om alle op een wijkcentrale dynamisch tarief te verplichten ongeacht energieleverancier en dan nog niet hoeft ieder op die wijkcentrale op het zelfde moment het zelfde tarief te hebben en kale Kwh prijs hoeft ook niet positief te zijn minder handig is met PV
Overigens ik reken zeker niet op toekomstige prijsstijging, nooit gedaan,
Ik doe mijn best om mijn overschot af te fakkelen in de WP en probeer weer netto verbruiker te worden neggie bevalt me niet echt ondanks ik een terugleververgoeding heb van SDE+ vergoedingsniveau voor dit jaar,
Het telkens moeten aanreiken van een loep aan energieleverancier en netbeheerder dat ze goed mijn meterstanden kunnen zien is vermoeiend, met wat zij in gedachten hebben val ik weer van mijn stoel.
Het weer moet wel mee zitten
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant