Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Daar betaal je dus de meterhuur voor.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:37:
[...]
Tijd is geld en die monteur wil ook salaris aan het einde van de maand? Zijn bedrijfsauto loopt ook niet op lucht?
Nee, dat betaal je voor het gebruik van de meter en de tijd dat hij in jou bezit is. Montage zijn aparte kosten.
Je kunt dingen zo ver opsplitsen als je wilt, maar ik ga het salaris van de mijnwerker in de kopermijn niet apart betalen.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:46:
[...] Nee, dat betaal je voor het gebruik van de meter en de tijd dat hij in jou bezit is. Montage zijn aparte kosten.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als jij een hoogwerker gaat huren betaal je voor de hoogwerker per dag/week , bezorgen zit daar toch ook niet bij in.onetime schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:56:
[...]
Je kunt dingen zo ver opsplitsen als je wilt, maar ik ga het salaris van de mijnwerker in de kopermijn niet apart betalen.
Zo heb je dat met wel meer dingen, auto huren enz ook zonder benzine bijv
Enige wat je ze kan aan rekeken is dat je die meter niet kan ophalen en zelf mag plaatsen dus hadden het ook in de meterhuur kunnen verwerken, alleen betaal je dan 30 jaar voor het plaatsen.
Ik vind het niet zo heel gek, wel dat je geen keuze hebt tussen huren, kopen bijv.
Als plaatsing er niet bij inzit dan moet die huur ècht hoognodig omlaag. Dan zouden ze alleen de investering en rente met die huur mogen betalen.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:25:
[...] Enige wat je ze kan aan rekeken is dat je die meter niet kan ophalen en zelf mag plaatsen dus hadden het ook in de meterhuur kunnen verwerken, alleen betaal je dan 30 jaar voor het plaatsen.
Ik vind het niet zo heel gek, wel dat je geen keuze hebt tussen huren, kopen bijv.
[.edit] en inderdaad na, wat is het, 20 of 30 jaar geen huur meer hoeven betalen. Dan heb je hem al meermaals geheel betaald. [/.edit]
Ferraris meters zijn al voor minder dan €30 te krijgen, smartmeters heb ik voor minder dan €100 gezien.
[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 14-09-2016 10:50 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als jij een nieuwe meter wil, terwijl die oude nog prima werkt... dan betaal je dat natuurlijk gewoon zelf.
net als dat je zelf een router betaald als jij een nieuwere/betere wil als die je van Ziggo in bruikleen krijgt.
Als je meter defect is, dan is dat een gratis vervanging. Logisch, want omdat je een meter huurt is dat de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
Hier een slimme meter gekregen nadat onze oude meter niet goed meer telde (alles op nachttarief). Slimme meter ben ik persoonlijk erg blij mee. Kan nu zonder extra kosten mijn verbruik per kwartier inzien voor zowel gas als elektra.
Zou inderdaad heel vreemd zijn als dit waar is. Helemaal als die wissel door het netwerkbedrijf is ingepland, meestal zal dat het geval zijn. Maar ik heb tot nu toe van nog niemand vernomen dat hij/zij moest betalen voor die meterwissel. Bovendien kan ik ook uit eigen ervaring spreken. Waar haal je dit verhaal vandaan?Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:08:
ik heb me wel eens afgevraagd waarom je uberhaupt moet betalen voor een meterwissel ....
Je heoft niet te betalen voor een meterwissel? Enkel als ze je de meterplaatsing aanbieden, en jij weigert. Als je er daarna toch wel 1 wilt dan worden kosten in rekening gebracht.Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:08:
ik heb me wel eens afgevraagt waarom je uberhaupt moet betalen voor een meterwissel
je huurt dat ding dus vervanging zit bij de huurprijs inbegrepen
Grappig, Ik log ook mijn energieverbruik: je kan bij ons niet zien wanneer er wel of niet iemand thuis is. De vaatwasser en wasmachine die vaak met startuitstel staan hebben de grootste invloed. Die draaien vaak als wij niet eens thuis zijn: ergo, je verbruiksprofiel zegt helemaal niet zo veel als sommigen denken.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 00:13:
[...]
Icm de ingebouwde klok bijv wanneer bewoners thuis zijn, hoe laat ze eten, hoelaat wakker op zondag enz
Ik log mijn verbruik en kan op mijn werk op de telefoon al zien wanneer er gewassen word of alleen tv kijken bijv, ik kon na zeer korte tijd al verschillende apparaten onderscheiden. Er zijn best bedrijven die daar iets mee kunnen denk ik.
Weet jij wat je internetprovider monitort? Wat Ziggo weet over jouw kijkgedrag? Wat je telefoonprovider allemaal opslaat? Ik niet.drielp schreef op woensdag 14 september 2016 @ 01:08:
[...]
Dat zijn allemaal keuzes die je zelf kan maken, de gegevens afkomstig van de slimme meter gaan zonder enige zelf-controle en dat is waar ik mij aan stoor. En dat de data zo gemakkelijk te stelen is, baart mij zorgen.
Zelf controle heb je wel: je kan juist prima met de slimme meter je verbruik en teruglevering zelf af- of uitlezen, dit gaat een stuk moeilijker met traditionele meters.
Dat data zo gemakkelijk te stelen is baart mij ook zorgen. Maar de gegevens van mijn energieverbuik heb ik wel de minste zorgen over, zoals ik aangaf.
99% van de consumenten interesseert het niet wat ze verbruiken. Als ze elk jaar wat terug krijgen is dat voldoende. Een klein deel is maar bewust bezig met energie besparing. Een slimme meter veranderd daar niets aan. Kijk naar Toon, verbruikt 50 kWh extra per jaar. Lijkt me geen besparing.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:11:
[...]
Ik weet het motief van de overheid eerlijk gezegd natuurlijk niet 100% zeker. Ik geloof wel in de theorie dat feedback je helpt om je gedrag bij te sturen, dat is het primaire 'verkoop'-argument voor de slimme meter. Automatisch feedback w.b. het verbruik, zodat consumenten er bewuster mee om kunnen gaan.
Mooie cursustaal, het is mij nog steeds niet duidelijk waarom het heel erg belangrijk is waarom een netbeheerder moet weten hoeveel de teruglevering op een bepaald moment is. De weersverwachting is daar een mooie methode voor. Een meting in de wijktrafo overigens ook.De reden dat er digitale meters geplaatst worden, is (denk ik) omdat het daarmee eenvoudiger is om op meerdere telwerken het verbruik bij te houden, wat weer belangrijke data is om de belasting van het netwerk in beeld te krijgen. Een ferrarismeter laat bij gelijke levering en teruglevering nul verbruik zien, maar daar kan een netbeheerder niks mee. Volgens de meter zou je dan eigenlijk geen netwerk nodig hebben, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat is een erg belangrijke reden dat een netbeheerder wil weten hoeveel er wordt teruggeleverd.
Ik denk dat de netbeheerder inmiddels wel weet wat de vraag is op elk moment van de dag, we maken al een tijdje gebruik van het elektriciteitsnetwerk. Dat je daar nu ineens een slimme meter voor nodig hebt wil er bij mij niet in.
Het verschil tussen hoog en laag tarief is minimaal, een enkel tarief voor de ferraris zou de oplossing zijn. Ik vermoed dat de meeste ferraris-fans hier geen moeite mee zouden hebben.Daarnaast zijn er vaak zogenaamde 'tariefstoringen' waarbij de meter niet meer schakelt tussen hoog en laag tarief. Dat systeem, het TF-systeem, wordt om die reden mogelijk na 2020 buiten werking gesteld. De nieuwe meters, die nu op elk adres gratis aangeboden worden, hebben een interne klok die het schakelen aanstuurt.
Bij tariefsdifferentiatie is een vorm van communicatie nodig. Dus daarom de slimme meter. En die blijft communiceren, ook al is die functie uitgeschakeld.Als laatste is het zo dat de nieuwe meters tijdgebonden standen bijhouden. Als er flexibele tarieven komen (dat is de verwachting, zonne-energie is overdag natuurlijk meer beschikbaar dan 's nachts), dan is dit type meter geschikt om dat te registreren. Ik weet niet of de meter hier slim, of alleen digitaal voor moet zijn
Zoals hier eerder opgemerkt, terugleveren ontlast het netwerk op wijkniveau. Je bewering is dan ook een aanname zonder enige onderbouwing. Misschien een puntje voor je herhalingscursus.....Saldering of de verrekening van energie is voor een netbeheerder eigemlijk niet interessant, omdat dat simpelweg niet via de netbeheer verloopt. Wel is het zo dat teruglevering het netwerk ook belast, en dat daar momenteel geen vergoeding tegenover staat. Het kost ook geld om zo'n netwerk in stand te houden, de gebruikers moeten die kosten uiteindelijk opbrengen
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
en ja in bovengenoemd voorbeeld neem ik aan dat de buren op dezelfde fase zitten natuurlijk
anders is het het 3e huis vanaf ons huis gezien
mbt waarom betalen voor vervanging meter.
mijn meter is nu nog goedgekeurt dus ik mag deze weigeren
als vervolgens over 3 jr de meteris afgekeurt en ik heb alsnog een "slimme meter "nodig dan ga ik datniet betalen maar is dit gewoon voor de netbeheerder daar betaal je huur voor.
Zoals Waah het uit legt.
Behalve dan dan over het algemeen overdag de meeste energie wordt opgewekt en het minst wordt afgenomen in je wijkVerwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:31:
electriciteit kiest altijd de weg van de minste weerstand, dus als ik 3000 watt het net op staat te jagen vanwege mijn zonnepanelen en mijn buren zijn op dat moment een kip aan het grillen dan gaan die electronon hier de deur uit en 8 meter verder bij de buren naar binnen. de rest van de straat word in dat geval niet eens belast .
en ja in bovengenoemd voorbeeld neem ik aan dat de buren op dezelfde fase zitten natuurlijk
anders is het het 3e huis vanaf ons huis gezien
Als hij afgekeurd wordt hoef je inderdaad niet te betalen.mbt waarom betalen voor vervanging meter.
mijn meter is nu nog goedgekeurt dus ik mag deze weigeren
als vervolgens over 3 jr de meteris afgekeurt en ik heb alsnog een "slimme meter "nodig dan ga ik datniet betalen maar is dit gewoon voor de netbeheerder daar betaal je huur voor.
100 huizen in de wijk x 30WEddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:42:
[...]
Behalve dan dan over het algemeen overdag de meeste energie wordt opgewekt en het minst wordt afgenomen in je wijk
Ik gok datt ze dat wel verbruiken, zeker op de dag, dat zit eerder tegen de 2-300W (koelkasten, sluipverbruik)
Dus mijn rijtje van 10 voorzie ik van stroom, die kabel ligt in de grond uit zijn neus te eten.
Is je dat echt niet duidelijk?drielp schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:34:
Mooie cursustaal, het is mij nog steeds niet duidelijk waarom het heel erg belangrijk is waarom een netbeheerder moet weten hoeveel de teruglevering op een bepaald moment is......]
Ik doe toch een poging. Pak weg tot zo'n 40 jaar geleden was het voor de energiebedrijven vrij gemakkelijk. De groei was redelijk voorspelbaar, van teruglevering was nog nauwelijks sprake. Ze konden eventueel op wijkniveau één keer in de zoveel tijd metingen doen en samen met de waargenomen trend werd dan al of niet tot netuitbreidingen of verzwaring besloten. Meestal was dan achteraf bekeken zo'n besluit gerechtvaardigd.
Met de geleidelijke toename van uiteenlopende vormen zelfopwekking en de daaraan eventueel gepaard gaande teruglevering is dat alles veel minder gemakkelijker geworden. Permanent meten op lokaal niveau, dat met de komst van de nieuwe meettechnieken mogelijk wordt, is dan ook een welkome aanvulling voor het al of niet plannen van netverzwaringen. Lijkt me alleszins begrijpelijk, want zo maar wat op het gevoel af werken kan financieel een veel te groot risico vormen. Ik zou met de beste wil ter wereld me andere motieven kunnen bedenken, zoals (nota bene hoe verzint iemand het) politieke.
Ja, bij 1 huisje in de straat gaat het natuurlijk niet hard nee. Even groter denken; wat als straks bijna de hele straat PV heeft?Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:51:
[...]
100 huizen in de wijk x 30W![]()
Ik gok datt ze dat wel verbruiken, zeker op de dag, dat zit eerder tegen de 2-300W (koelkasten, sluipverbruik)
Dus mijn rijtje van 10 voorzie ik van stroom, die kabel ligt in de grond uit zijn neus te eten.
Dat kan allemaal afdoende bij de wijktrafo worden gemeten. En dat gebeurt. Waarom blijf je daar (expres?) overheen lezen?Techneut schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:52:
[...] Is je dat echt niet duidelijk?
[...] Met de geleidelijke toename van uiteenlopende vormen zelfopwekking en de daaraan eventueel gepaard gaande teruglevering is dat alles veel minder gemakkelijker geworden. Permanent meten op lokaal niveau, [...]
Voorlopig is dat nog niet het geval en met de nodige kantoren en bedrijven in de buurt komt die stroom wel op. De meeste stroom wordt nog steeds overdags verbruikt, de airco's draaien op een zonnige dag volop in de kantoorgebouwen. En met de subsidie op warmtepompdroger gaan huishoudens ook steeds meer verbruiken. Ik weet in Nederland nog geen concreet voorbeeld van problemen door te veel zonnestroom.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:52:
[...]
Ja, bij 1 huisje in de straat gaat het natuurlijk niet hard nee. Even groter denken; wat als straks bijna de hele straat PV heeft?
Thuissituatie op dit moment: e-boiler warmt op, wasmachine en (WP)droger draaien. Soep staat op het inductieplaatje te pruttelen en de vaatwasser gaat hierna aan. De opgewekte 3500 wattjes worden bijna allemaal direct gebruikt
https://tweakers.net/nieu...r-energieleverancier.html
Ik ben benieuwd hoe goed de bescherming geregeld is
met de uitgebreidere datasets van de "Slimme energiemeters".
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Warmtepomp voor de verwarming toch? Sowieso verbruikt een warmtepompdroger minder dan een condensdroger dus gaat het argument eigenlijk niet op.drielp schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:32:En met de subsidie op warmtepompdroger gaan huishoudens ook steeds meer verbruiken.
Een L/L WP kan, behalve verwarmen, ook uitstekend koelen. Ze noemen zo'n ding ook wel een airco. Vandaag koelen ze, volgende week verwarmen ze.Erasmo schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:45:
[...]
Warmtepomp voor de verwarming toch? Sowieso verbruikt een warmtepompdroger minder dan een condensdroger dus gaat het argument eigenlijk niet op.
Ik snap je niet helemaal over de droger, de WP droger trekt maximaal 1 kW, gaat mooi samen met het wasmachine op één groep.
Oeps, moest natuurlijk warmtepomp zijn voor verwarming en koeling (irritant die automatisch aanvulling) Daar zit de subsidie op.
Het elektra verbruik gaat alleen maar stijgen, en dan vergeet ik nog de elektrische auto te noemen.
[ Voor 18% gewijzigd door drielp op 14-09-2016 15:12 ]
Anders kom je ook even 3 pagina's later aanzetten met wat er net besproken isdunklefaser schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:41:
Hoezo trouwens "privacybescherming" door de netbeheerders?
https://tweakers.net/nieu...r-energieleverancier.html
Ik ben benieuwd hoe goed de bescherming geregeld is
met de uitgebreidere datasets van de "Slimme energiemeters".
Ik blijf daar zeker niet overheen lezen. De gegevens die per wijk worden gelezen zijn heel nuttig, laat daar geen misverstand over zijn. Maar die vertellen het een en ander over de voedende hoogspanningskabel, niets over de daarop aangesloten laagspanningskabels. En laat die nou juist aan de enorme veranderingen onderhevig zijn. Dat is bepaald niet een onderdeel waar nauwelijks of geen aandacht voor nodig is. Dus afdoende? Volgens mij beslist niet en expres dingen negeren is niet een karaktertrekje van me!onetime schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:26:
[...]
Dat kan allemaal afdoende bij de wijktrafo worden gemeten. En dat gebeurt. Waarom blijf je daar (expres?) overheen lezen?
Oh - Backpfeife hits me. Das tut weh!EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:07:
[...]
Anders kom je ook even 3 pagina's later aanzetten met wat er net besproken is
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Heel merkwaardig.Techneut schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:08:
[...]
Ik blijf daar zeker niet overheen lezen. De gegevens die per wijk worden gelezen zijn heel nuttig, laat daar geen misverstand over zijn. Maar die vertellen het een en ander over de voedende hoogspanningskabel, niets over de daarop aangesloten laagspanningskabels. En laat die nou juist aan de enorme veranderingen onderhevig zijn. Dat is bepaald niet een onderdeel waar nauwelijks of geen aandacht voor nodig is. Dus afdoende? Volgens mij beslist niet en expres dingen negeren is niet een karaktertrekje van me!
Iedereen kan en mag zijn huis helemaal volkruien met stroomvretende apparaten zonder dat iemand dit registreert of er naar vraagt of dat er zelfs een meldlicht voor is, en toch heeft nog nooit iemand problemen gehad dat er te weinig capaciteit was.
Nu mensen langzaamaan steeds minder stroom verbruiken, lees pv panelen plaatst, moet er plotseling van alles geregistreerd worden want anders kan het netwerk het niet aan. Dit is m.i. je reinste flauwekul, of hier nogal eens gebezigd, aluhoedjes geneuzel.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
??PeterZ(on) schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:48:
[...]
Nu mensen langzaamaan steeds minder stroom verbruiken, lees pv panelen plaatst, moet er plotseling van alles geregistreerd worden want anders kan het netwerk het niet aan. Dit is m.i. je reinste flauwekul, of hier nogal eens gebezigd, aluhoedjes geneuzel.
Mensen verbruiken steeds meer stroom (zeker met het afbouwen van afhankelijkheid van gas, in ieder geval niet minder) en leveren steeds meer terug. En dat vaak niet op hetzelfde moment.
Ook hier is een vrij eenvoudig antwoord op. Zelfopwekking en terugleveren zorgden de laatste tijd voor een nogal onregelmatig patroon waarop moeilijk zicht op was te krijgen, laat staan dat men zonder verdere metingen vat op had. Het mag duidelijk zijn dat dit met de gegevens uit de slimme meters wel kan.
Ondanks dat volstouwen van die door jou aangehaalde apparaten was er tot dat die zelfopwekking zo'n grote vlucht nam d.m.v. de voortschrijdende trend redelijk voorspelbaar, uitzonderingen daargelaten.
De gegevens wezen regelmatig uit dat verzwaring gewenst was. Echter bleek de laatste tijd regelmatig dat die noodzaak er niet meer was. Althans, zo op het oog, echter zelfopwekking via zon of wind is nogal grillig. Het kan dus best af en toe gebeuren dat men moet terugvallen op een fors vermogen uit het net. Zonder die extra meetmogelijkheden zou het heel moeilijk kunnen zijn om daar voldoende op in te spelen.
Dus wederom, wat is dan in vredesnaam het bezwaar van het benutten daarvan?
Edit:
Maar goed, je kan met sommige hardnekkige principiële tegenstanders eindeloos discussiëren (zie verdere reacties), dat gaat over argumenten waar je het toch nooit over eens wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 14-09-2016 16:37 ]
Voor bezitters slimme meter wijzigt niks.
Voor ferraris bezitters komt de verplichting om een aparte terugleveringsmeter te laten plaatsen, zij krijgen dan een vast feedin tarief van €0,10 per kWh tot gelijk met verbruik, teruglevering boven eigen verbruik levert nog €0,05 op.
Wat doe je dan?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Wat er op de SM tegen is lijkt mij hier genoegzaam aan de orde geweest, daar ga ik niet meer op in.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Mijn advocaat inschakelen, dit is je reinste discriminatie.klump4u schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:25:
Stel in 2020 komt nieuwe wetgeving voor salderen.
Voor ferraris bezitters komt de verplichting om een aparte terugleveringsmeter te laten plaatsen, zij krijgen dan een vast feedin tarief van €0,10 per kWh tot gelijk met verbruik, teruglevering boven eigen verbruik levert nog €0,05 op.
Wat doe je dan?
Dan trek je een dikke kabel naar de buren en laat hun daar een paar grootverbruikers op aansluiten met een kWh meter er tussenklump4u schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:25:
Wat doe je dan?
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ik hoop dat je onderstaande begrijpt:Techneut schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:14:
@PeterZ(on),
Ook hier is een vrij eenvoudig antwoord op. Zelfopwekking en terugleveren zorgden de laatste tijd voor een nogal onregelmatig patroon waarop moeilijk zicht op was te krijgen, laat staan dat men zonder verdere metingen vat op had. Het mag duidelijk zijn dat dit met de gegevens uit de slimme meters wel kan.
Ondanks dat volstouwen van die door jou aangehaalde apparaten was er tot dat die zelfopwekking zo'n grote vlucht nam d.m.v. de voortschrijdende trend redelijk voorspelbaar, uitzonderingen daargelaten.
De gegevens wezen regelmatig uit dat verzwaring gewenst was. Echter bleek de laatste tijd regelmatig dat die noodzaak er niet meer was. Althans, zo op het oog, echter zelfopwekking via zon of wind is nogal grillig. Het kan dus best af en toe gebeuren dat men moet terugvallen op een fors vermogen uit het net. Zonder die extra meetmogelijkheden zou het heel moeilijk kunnen zijn om daar voldoende op in te spelen.
Dus wederom, wat is dan in vredesnaam het bezwaar van het benutten daarvan?
Edit:
Maar goed, je kan met sommige hardnekkige principiële tegenstanders eindeloos discussiëren (zie verdere reacties), dat gaat over argumenten waar je het toch nooit over eens wordt.
Combineer de (historische) verbruiksdata met de weersverwachting en je weet wat je weten wilt.PeterZ(on) schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:25:
Terugleveren is ook redelijk voorspelbaar, kijk naar buiten of historische data en je weet het. Bovendien zijn dat zaken op macro niveau en daar heb je zeker geen meter op micro niveau voor nodig. Je hebt het over gegevens, ik zou zeggen, deel die eens hier zodat wij zelf een oordeel kunnen vellen.
Wat er op de SM tegen is lijkt mij hier genoegzaam aan de orde geweest, daar ga ik niet meer op in.
Met de cijfers uit het trafohuisje ben je er. Echt. Niet de weersverwachting vergeten dan he.
Dan blijven er altijd straten in de buurt die het niet hebbenEddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:52:
[...]
Ja, bij 1 huisje in de straat gaat het natuurlijk niet hard nee. Even groter denken; wat als straks bijna de hele straat PV heeft?
Dichtbijzijnde pv bezitter is 100m hemelsbreed, ik zou het verbruik van de buurt/wijk wel eens willen zien, dan is mijn teruglevering peanuts denk ik.
Dat lijkt mij een onmogelijk scenario. Er kan geen andere salderingsregeling komen als er ergens nog Ferraris meters in gebruik zijn.klump4u schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:25:
Wat doe je dan?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik begrijp die argumenten. Maar zonder meting is het toch nattevingerwerk. Dus die meetgegevens lijken me niet overbodig. Kleinschalig "slechts" op straat- en woningniveau? Inderdaad, juist dat.onetime schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:04:
[...]
Ik hoop dat je onderstaande begrijpt:
[...]
Combineer de (historische) verbruiksdata met de weersverwachting en je weet wat je weten wilt.
Met de cijfers uit het trafohuisje ben je er. Echt. Niet de weersverwachting vergeten dan he.
Het kan net dat verschil in een forse investering uitmaken. Even naar het weer kijken etc. etc. lijken me echt een beetje onderschatten van wat er speelt.
Aan de uitgaande kant ( 400V, 3fasen ) wordt ook wel degelijk gemeten. Waarom alleen aan de ingaande kant meten? En waarom zou meten op die uitgaande fasen voor de komende tijd niet voldoende zijn?Techneut schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:08:
[...]
Ik blijf daar zeker niet overheen lezen. De gegevens die per wijk worden gelezen zijn heel nuttig, laat daar geen misverstand over zijn. Maar die vertellen het een en ander over de voedende hoogspanningskabel, niets over de daarop aangesloten laagspanningskabels. En laat die nou juist aan de enorme veranderingen onderhevig zijn. Dat is bepaald niet een onderdeel waar nauwelijks of geen aandacht voor nodig is. Dus afdoende? Volgens mij beslist niet en expres dingen negeren is niet een karaktertrekje van me!
Volgens mij begint de noodzaak van een echt slimme meter pas wanneer op die fasen wordt teruggeleverd en je dus van 400V naar 10kV moet gaan omhoog transfomeren. ( En zelfs dat vraag ik mij af ) Volgens mij is het dan pas interessant om op lokaal niveau te gaan kijken naar het dynamisch af en aanschakelen van wasmachines, drogers etc etc. En dat aan/afschakelen zou zo met een anoniem signaal kunnen die over dat lokale net worden gestuurd van die losse fase.
Zo zou je dus zelfs per fase! kunnen sturen.
Ik meen dat een 10kV naar 400V trafo maximaal 80A per fase levert ( zou ik moeten navragen ). Dat betekent 80 * 230 = 18400Wp aangesloten op die fase als er 0 verbruik is. Gesteld een heel huizenblok op die fase is op vakantie en al die huizen gebruiken 100W als sluipverbruik. Dan mag je nog een aardige hoeveelheid bij dat opgestelde vermogen op die enkele fase optellen.
En dan nog zou een echt slimme meter niet nodig hoeven zijn. Je zou dan op transformatorstationniveau kunnen kijken hoe je het overschot kan omleiden naar bijvoorbeeld een warmtebuffer of accu's. Die kan dan later weer worden ingezet.
Misschien nog wel het belangrijkste argument is kijken naar onze oosterburen. Daar is het net stabiel houden wel een uitdaging maar de slimme meter is daar nog steeds geen noodzaak. Waarom moeten wij dat ding hier dan wel hebben met die paar PV installaties hier in Nederland?
En toch gebeurd dat ook al op grote schaal. TenneT is daar al jaren mee bezig. Die zijn nu zelfs bezig met een project dat bij koud en droog weer de hoogspanningslijnen zwaarder belast kunnen worden. Daarnaast zijn er projecten voor het stabiel houden van het net met het bij en afschakelen van primaire reserve.Techneut schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:00:
[...]
Ik begrijp die argumenten. Maar zonder meting is het toch nattevingerwerk. Dus die meetgegevens lijken me niet overbodig. Kleinschalig "slechts" op straat- en woningniveau? Inderdaad, juist dat.
Het kan net dat verschil in een forse investering uitmaken. Even naar het weer kijken etc. etc. lijken me echt een beetje onderschatten van wat er speelt.
En in Duitsland zijn de netbeheerders intussen heer en meester in het voorspellen en regelen van het net om die stabiel te houden. En dat dus met enorme hoeveelheden windenergie in het noorden van het land en heel veel PV in het zuiden. En dat nog steeds in vele grotere hoeveelheden dan ons kleine land.
Dat er straks fijnmaziger gemeten moet worden, ja; Maar volgens mij is op trafoniveau meer dan voldoende! Ook daar kan je trendanalyse doen per fase waardoor je weet wat je kan verwachten. En daarmee is alle privacy ineens volledig gegarandeerd.
Zegt trouwens een meetfreak die dolgraag een digitale meter zou willen voor het uitlezen, maar hem nu uit bovenstaande en eerder genoemde overwegingen toch niet wil hebben.
[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 14-09-2016 21:03 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het stroomverbruik in Nederland steeg tot 2008 maar is sinds die tijd iets afgenomenEddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:04:
[...]
Mensen verbruiken steeds meer stroom (zeker met het afbouwen van afhankelijkheid van gas, in ieder geval niet minder) en leveren steeds meer terug. En dat vaak niet op hetzelfde moment.
http://statline.cbs.nl/St...8&HDR=G1,G2,G3&STB=T&VW=T
O.a. door toepassing van zuinige lichtbronnen, zuiniger apparatuur (computers en televisies)
Het kan zijn dat de elektrische auto in de toekomst weer voor een stijging gaat zorgen.
Bedankt, laten we het houden op constant tot hele lichte daling dan. Echter vraag ik mij af of dit bruto of netto cijfers zijn, ivm met groeiend aantal pv installaties op de daken....TWyk schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:33:
[...]
Het stroomverbruik in Nederland steeg tot 2008 maar is sinds die tijd iets afgenomen
http://statline.cbs.nl/St...8&HDR=G1,G2,G3&STB=T&VW=T
O.a. door toepassing van zuinige lichtbronnen, zuiniger apparatuur (computers en televisies)
Het kan zijn dat de elektrische auto in de toekomst weer voor een stijging gaat zorgen.
Bij jou misschien, hier de afgelopen 4 jaar hooguit 1 set, en niet eens bij mij in de straat, daar is niks gebeurd.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:47:
[...]
Bedankt, laten we het houden op constant tot hele lichte daling dan. Echter vraag ik mij af of dit bruto of netto cijfers zijn, ivm met groeiend aantal pv installaties op de daken....
En jouw buurt is een representatief model voor heel Nederland ofzo?Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:59:
[...]
Bij jou misschien, hier de afgelopen 4 jaar hooguit 1 set, en niet eens bij mij in de straat, daar is niks gebeurd.
Even een willekeurig linkje: https://www.zelfenergiepr...nederland-blijft-groeien/
Ah ja, een link naar een netbeheerderEddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:02:
[...]
En jouw buurt is een representatief model voor heel Nederland ofzo?
Even een willekeurig linkje: https://www.zelfenergiepr...nederland-blijft-groeien/
Vraag zonnigtype maar eens, het is nog een druppel op een gloeiende plaat hier in neederland.
http://www.polderpv.nl/Ar...015_vs4_correctie_kWp.doc
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 14-09-2016 22:16 ]
Ja en, wat wil je hiermee nu zeggen? Ik hoor een hoop meningen maar nog steeds geen feiten waarom die SM nu voor nodig is.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:02:
[...]
En jouw buurt is een representatief model voor heel Nederland ofzo?
De CBS verbruikscijfers van elektriciteit zijn geupdate tot en met 2013.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:47:
[...]
Bedankt, laten we het houden op constant tot hele lichte daling dan. Echter vraag ik mij af of dit bruto of netto cijfers zijn, ivm met groeiend aantal pv installaties op de daken....
Het totale energiegebruik van Nederland was toen 114 GWh in 2013
Eind 2013 stond er ongeveer 760 MW aan PV installatiees in Nederland
Goed voor maximaal zo'n 0,75 GWh in dat jaar.
Ofwel de totale opbrengst van PV installaties was eind 2013 maximaal zo'n 0,6% van het elektricitetisverbruik in Nederland. Zelfs als 30% of 40% daarvan direct verbruikt werd tijdens het opwekken (wat me niet realistisch lijkt) dan nog zal het vrijwel geen impact gehad hebben op de cijfers
[ Voor 5% gewijzigd door TWyk op 14-09-2016 22:17 ]
De reden van die slimme meters is simpel, kunnen ze op afstand precies zien wat je gebruikt en teruglevert. Met een ouderwetse draaischijf die andersom gaat draaien kunnen ze dat niet. En dat kost ze centjes. En dat kan natuurlijk niet.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Verhelderend en duidelijk. Bruto/netto maakt dus weinig verschil. Dan is er inderdaad een lichte daling in energieverbruik, wat ik eerlijk is eerlijk, niet geheel verwacht had.TWyk schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:14:
[...]
De CBS verbruikcijfers zijn geupdate tot en met 2013.
Het totale energiegebruik van Nederland was toen 114 GWh
Eind 2013 stond er ongeveer 760 MW aan PV installatiees in Nederland
Goed voor zo'n 0,75 GWh
OFwel de totale opbrensgt van PV installaties was eind 2013 maximaal zo'n 0,6% van het verbruik in Nederland. Zelfs als 30% of 40% daarvan direct verbruikt werd tijdens het opwekken dan nog zal het vrijwel geen impact gehad hebben op de cijfers
Betrek toch niet alles zwart/wit op pro slimme meter of niet, ik gaf een reactie op de uitspraak dat er in zijn straat geen pv installaties waren bijgekomen. Dat er in zijn straat niets bijkomt betekend niet dat dat voor heel Nederland geldt.PeterZ(on) schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:13:
[...]
Ja en, wat wil je hiermee nu zeggen? Ik hoor een hoop meningen maar nog steeds geen feiten waarom die SM nu voor nodig is.
Netbeheerders liegen per definitie ofzo? Ik had het over groei, niet over een absoluut aantal. Zoals TWyk aangeeft hebben deze installaties echter nog geen significant aandeel.op de energieverbruikscijfers inderdaad, dat is wat ik mij afvroeg.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:10:
[...]
Ah ja, een link naar een netbeheerder![]()
Vraag zonnigtype maar eens, het is nog een druppel op een gloeiende plaat hier in neederland.
Dat het aantal PV installaties groeit staat buiten kijf. En daarmee ook de onbalans op sommige momenten op het energienet.
Daar is toch met geen woord over gesproken? Maakt niets uit waar je meet, primair of secundair.mkleinman schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:17:
[...]
Aan de uitgaande kant ( 400V, 3fasen ) wordt ook wel degelijk gemeten. Waarom alleen aan de ingaande kant meten? En waarom zou meten op die uitgaande fasen voor de komende tijd niet voldoende zijn?
Dat vindt toch op die manier plaats?Volgens mij begint de noodzaak van een echt slimme meter pas wanneer op die fasen wordt teruggeleverd en je dus van 400V naar 10kV moet gaan omhoog transfomeren.
Je bedoelt de toonfrequente afstandbesturing? Die wordt juist vanwege de modernere meetmogelijkheden zoals de slimme meters geleidelijk afgebouwd. Ik las dat de laatste ontvangers rond 2020 zijn verdwenen. Daarna zijn inmiddels de vrij kostbare zenders afgeschreven en kunnen worden afgebroken.( En zelfs dat vraag ik mij af ) Volgens mij is het dan pas interessant om op lokaal niveau te gaan kijken naar het dynamisch af en aanschakelen van wasmachines, drogers etc etc. En dat aan/afschakelen zou zo met een anoniem signaal kunnen die over dat lokale net worden gestuurd van die losse fase.
Zo zou je dus zelfs per fase! kunnen sturen.
Je bedoelt hiermee het nullastverbruik, dat is vergeleken met het vermogen van de trafo niet echt relevant. Doorgaans moet je denken aan een transformatorvermogen van een paar honderd MVA. kVA.Ik meen dat een 10kV naar 400V trafo maximaal 80A per fase levert ( zou ik moeten navragen ). Dat betekent 80 * 230 = 18400Wp aangesloten op die fase als er 0 verbruik is.
Ja, dat gebeurt al sinds vele tientallen jaren, maar daar hadden we het ook niet over.En dan nog zou een echt slimme meter niet nodig hoeven zijn. Je zou dan op transformatorstationniveau kunnen kijken hoe je het overschot kan omleiden naar bijvoorbeeld een warmtebuffer of accu's. Die kan dan later weer worden ingezet.
Misschien nog wel het belangrijkste argument is kijken naar onze oosterburen. Daar is het net stabiel houden wel een uitdaging maar de slimme meter is daar nog steeds geen noodzaak. Waarom moeten wij dat ding hier dan wel hebben met die paar PV installaties hier in Nederland?
[...]
En toch gebeurd dat ook al op grote schaal. TenneT is daar al jaren mee bezig. Die zijn nu zelfs bezig met een project dat bij koud en droog weer de hoogspanningslijnen zwaarder belast kunnen worden. Daarnaast zijn er projecten voor het stabiel houden van het net met het bij en afschakelen van primaire reserve.
Wederom, dat is op grote schaal. Deze discussie gaat over wijk/woningniveau.En in Duitsland zijn de netbeheerders intussen heer en meester in het voorspellen en regelen van het net om die stabiel te houden. En dat dus met enorme hoeveelheden windenergie in het noorden van het land en heel veel PV in het zuiden. En dat nog steeds in vele grotere hoeveelheden dan ons kleine land.
Verder, al eerder betoogd, de ferrarismeter wordt nauwelijks meer gemaakt en over een niet al te lange tijd helemaal niet meer. Dus linksom of rechtsom zal men t.z.t. toch een elektronische meter moeten accepteren die vooruit en achteruit met verschillende telwerken heeft. Dus dat argument is over enige tijd niet meer aan de orde, ook al wil je ook dan nog steeds een domme meter.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 15-09-2016 10:09 ]
Nu niet nee, dat probeer ik de hele tijd duidelijk te maken.onetime schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:27:
Met zo weinig pv is er nog geen onbalans.
En gaat ook nog niet hard komen ook, onzekere saldeer regeling rond 2020 gooit nu roet in het pv tvt eten.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:29:
[...]
Nu niet nee, dat probeer ik de hele tijd duidelijk te maken.
Een paar systeempjes per jaar.
De energiesector wil graag van die dure meeropbrengst af en dat de prijs mijn privacy raakt maakt hun niet uit.
Ik wil best een meter die meterstanden door kan geven, mits niet continu online. Inzage in mijn verbruik regel ik wel lokaal, dat heb ik geen externe server voor nodig. Ik zie uiteindelijk voor mij persoonlijk vooral nadelen aan een slimme meter.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Als je PV puur voor het geld doet, dan is de onzekerheid inderdaad een reden om geen PV systeem te installeren.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:33:
[...]
En gaat ook nog niet hard komen ook, onzekere saldeer regeling rond 2020 gooit nu roet in het pv tvt eten.
Een paar systeempjes per jaar.
Echter verwacht(of hoop) ik wel dat de komende jaren meer geïnvesteerd wordt in dergelijke wind en/of zonne opweksystemen.
Onbalans kan dan zeker een rol gaan spelen.
Volgens mij gaat deze discussie over het weigeren van een SM. Ik lees van verschillende personen een hoop niet onderbouwde input die ruis veroorzaken maar niet gaan over de noodzaak voor de invoering van een SM. Steekhoudende info wordt genegeerd en beantwoord met nieuwe niet onderbouwde info.Techneut schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:27:
Wederom, dat is op grote schaal. Deze discussie gaat over wijk/woningniveau.
Ah kom op nou, als je het voor het geld doet, ja 98% van de mensen, al zegt niet iedereen dat, we wonen nog steeds in nederland.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:39:
[...]
Als je PV puur voor het geld doet, dan is de onzekerheid inderdaad een reden om geen PV systeem te installeren.
Echter verwacht(of hoop) ik wel dat de komende jaren meer geïnvesteerd wordt in dergelijke wind en/of zonne opweksystemen.
Onbalans kan dan zeker een rol gaan spelen.
Houd jezelf niet voor de gek....
Ik houd mezelf niet voor de gek, natuurlijk doen de meesten het voor het geld.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:44:
[...]
Ah kom op nou, als je het voor het geld doet, ja 98% van de mensen, al zegt niet iedereen dat, we wonen nog steeds in nederland.
Houd jezelf niet voor de gek....
Wat ik al eerder in het topic heb gezegd: de reden dat mensen geen slimme meter willen, is omdat zo bang zijn voor hun eigen centjes en zich verschuilen achter het privacy argument.
Really, who cares of iemand hun energieverbruik in kan zien. Maar 100 euro in het jaar minder, ja dat willen we zomaar niet!
Privacy is waar ik me geenzins druk om maak, alle andere gratis problemen wel, zelfs zonder slimme meter heb ik al fouten en problemen met de leverancier rekeningen, laat staan met 4 telwerken, dan kan ik helemaal mijn lol op.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:47:
[...]
Ik houd mezelf niet voor de gek, natuurlijk doen de meesten het voor het geld.
Wat ik al eerder in het topic heb gezegd: de reden dat mensen geen slimme meter willen, is omdat zo bang zijn voor hun eigen centjes en zich verschuilen achter het privacy argument.
Really, who cares of iemand hun energieverbruik in kan zien. Maar 100 euro in het jaar minder, ja dat willen we zomaar niet!
En ik heb betere dingen te doen dan weken zoet zijn met eindafrekeningen die niet kloppen.
Mijn panelen hebben een tvt tot dec 2016 dus daar heb ik geen last van, foute rekeningen en berekeningen wel.
Nu heb ik maar 2 standen en bijna geen verrekening, prima.
Ps: bang voor de centjes? Jij niet dan? Als jij gaat tanken voor 50,- en je komt in het winkeltje om te betalen en de persoon achter de balie zegt dat je 75,- af moet rekenen dan betaal jij die gewoon?

Nou, daar maak je een grote, een hele grote vergissing. Geld is belangrijk maar dat is voor iedereen hetzelfde. Mijn grootste bezwaar tegen de SM is dat het energiebedrijf, en iedere hacker, mijn SM kan beïnvloeden met uitschakelen, meterstanden aanpassen en weet ik wat niet meer. En als er bij het hebben van een SM nu grote voordelen te behalen waren, zou je daar overheen kunnen stappen, maar er zijn geen voordelen. Dus nooit een SM in mijn huis.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:47:
[...]
Ik houd mezelf niet voor de gek, natuurlijk doen de meesten het voor het geld.
Wat is dat nou voor rare redenatie, als ik ga tanken en er staat 75 euro dan betaal ik die ja. Als er 50 staat en aan de kassa 75 natuurlijk niet, maar dat is niet wat er met de slimme meter aan de hand is.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:56:
[...]
Ps: bang voor de centjes? Jij niet dan? Als jij gaat tanken voor 50,- en je komt in het winkeltje om te betalen en de persoon achter de balie zegt dat je 75,- af moet rekenen dan betaal jij die gewoon?
Lees je eerst even in. De slimme meter is niet (meer) van afstand uit te schakelen en het aanpassen van meterstanden geloof ik niet in; dan zouden ze in 1 klap de geloofwaardigheid verliezen en al het opgebouwde draagvlak in 1 keer teniet doen. Of het überhaupt technisch mogelijk is durf ik even niet te zeggen, dat is wel een interessante om even in te duiken.Daarnaast kun je met de p1 poort alles loggen. Jouw gelogde data is niet aan te passen, daar je via de p1 poort niet de geschiedenis uitleest, maar alleen de actuele meterstand. mocht die van afstand gewijzigd worden kun je dat dus direct zien. Dat laatste kun je als voordeel van de slimme meter zien.PeterZ(on) schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:57:
[...]
Nou, daar maak je een grote, een hele grote vergissing. Geld is belangrijk maar dat is voor iedereen hetzelfde. Mijn grootste bezwaar tegen de SM is dat het energiebedrijf, en iedere hacker, mijn SM kan beïnvloeden met uitschakelen, meterstanden aanpassen en weet ik wat niet meer. En als er bij het hebben van een SM nu grote voordelen te behalen waren, zou je daar overheen kunnen stappen, maar er zijn geen voordelen. Dus nooit een SM in mijn huis.
Ik ga het nogmaals herhalen; ik ben niet puur pro-slimme meter, maar wel anti-onzin.
Dat tanken verhaal ging hier om.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:47:
[...]
En dat is een goede vergelijking wat er gebeurd met een sm als je panelen hebt, vechten om je zelf opgewekte en gefinancieerde stroom betaald te krijgen cq niet verbruikte stroom niet te betalen.
Legio voorbeelden te vinden.
Maar we verdwalen, wat was ook alweer het voordeel voor mij? Die van de netbeheerder en leverancier weten we al.
[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 14-09-2016 23:14 ]
Niet zozeer de overheid maar de netbeheerders om fluctuaties in het net te verminderen waarbij het bv de mogelijkheid kan bieden om via een app ieder kwartier de dan geldende energieprijs in te zien om je apparaten voor een lage prijs op te laden/gebruiken.Milmoor schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:35:
De overheid wil graag slimme meters ivm de mogelijkheid tot variabele tarieven.
dat raakt mij als consument ook, zoals eerder vermeld kosten fluctuaties in het energienet geld en aangezien een netbeheerder die kosten door belast aan de consument zal je ook van dalingen uiteindelijk merken dat er bv geen kosten verhogingen komen ondanks inflatie oid. ( glazen bol )Milmoor schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:35:
De energiesector wil graag van die dure meeropbrengst af en..
En jij denkt dat er met je huidige gegevens al niet een profiel te maken is? Die smart meter allocation komt niet op bv een CAR ( daar waar die "hack"was), alleen periodieke en leverancierswitches/contract wijzigingen van een energieleverancier, fysieke opnames door bv een netbeheerder of metermutaties. Al die smart meter allocations zijn anoniem en worden in bulk verwerkt. Ja slimme meters zijn uitleesbaar maar die data om het net te verminderen van fluctuaties niet voor bv een nuon of essentMilmoor schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:35:
Ik wil best een meter die meterstanden door kan geven, mits niet continu online. Inzage in mijn verbruik regel ik wel lokaal, dat heb ik geen externe server voor nodig.
Nee, een energie bedrijf kan dat dus niet beïnvloeden, daar hebben slechts een paar mensen bij de netbeheerders rechten toe. Hoe een hacker daar ooit bij wil komen is mij een raadsel maar goed, ik ben geen hacker.PeterZ(on) schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:57:
[...]
Nou, daar maak je een grote, een hele grote vergissing. Geld is belangrijk maar dat is voor iedereen hetzelfde. Mijn grootste bezwaar tegen de SM is dat het energiebedrijf, en iedere hacker, mijn SM kan beïnvloeden met uitschakelen, meterstanden aanpassen en weet ik wat niet meer. En als er bij het hebben van een SM nu grote voordelen te behalen waren, zou je daar overheen kunnen stappen, maar er zijn geen voordelen. Dus nooit een SM in mijn huis.
Het voordeel van een SM is dus goedkoop inkopen en inzicht in al je verbruiken ( makkelijk via een app ). Tevens is het niet zo dat je ferrarismeter per definitie meer zou opleveren, het terugdraaien is ook niet altijd correct, een SM wel.
[ Voor 23% gewijzigd door Humma Kavula op 14-09-2016 23:30 ]
Je vergelijking gaat nog steeds mank. Zeg dan gewoon dat niemand.blij is met hogere benzineprijzen.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:11:
[...]
Dat tanken verhaal ging hier om.
En dat is een goede vergelijking wat er gebeurd met een sm als je panelen hebt, vechten om je zelf opgewekte en gefinancieerde stroom betaald te krijgen cq niet verbruikte stroom niet te betalen.
Legio voorbeelden te vinden.
Maar we verdwalen, wat was ook alweer het voordeel voor mij? Die van de netbeheerder en leverancier weten we al.
Als je wilt vechten om je eigen stroom terugverdiend te krijgen moet je zorgen dat je het zelf gebruikt. Je gebruikt nu de netbeheerder zijn infrastructuur om het het te transporteren.
Wat mij persoonlijk betreft zijn de voordelen van de slimme meter het makkelijker inzicht krijgen (via o.a de p1 poort), en de mogelijkheden tot variabele tarieven tot op het uur, welke (technische)innovaties in de hand kunnen werken, en daarnaast ook kostenbesparend kunnen werken voor degenen die hier slim mee omgaan.
[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 14-09-2016 23:24 ]
Mijne mank? Jouwe in onwetendheid, het gaat om eerlijkheid hier....en de netbeheerders en leveranciers zijn boefjes, dan druk ik mij nog zachtjes uit, en hun nieuwe tool word de sm, zeker voor paneelbezitters.EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:22:
[...]
Je vergelijking gaat nog steeds mank. Zeg dan gewoon dat niemand.blij is met hogere benzineprijzen.
Als je wilt vechten om je eigen stroom terugverdiend te krijgen moet je zorgen dat je het zelf gebruikt. Je gebruikt nu de netbeheerder zijn infrastructuur om het het te transporteren.
Wat mij persoonlijk betreft zijn de voordelen van de slimme meter het makkelijker inzicht krijgen (via o.a de p1 poort), en de mogelijkheden tot variabele tarieven tot op het uur, welke (technische)innovaties in de hand kunnen werken, en daarnaast ook kostenbesparend kunnen werken voor degenen die hier slim mee omgaan.
Ik gebruik een netwerk zeg je, sterker nog, ik help de netbeheerder stroom te leveren in de buurt, scheelt hun transportverliezen.
Daar gaan ze echt geen last van hebben, slijtage ondervinden of whatsoever, al willen (in de meeste gevallen non paneelbezitters) vaak wel doen geloven.
Je moet het zien als 1 grote bak water ( de wijktrafo) daar pakt de hele wijk (huizen) water uit dus dat fluctueert al gigantisch door verbruikers, daar pak ik ook stroom uit en overdag weer een gedeelte niks, of terug stromen, wat word de netbeheerder hier slechter van......juist, niets.
Die p1 poort uitlezen is lastiger als de manier ik hier gebruik, en veel beter ook als je panelen hebt, dan maakt de p1 er een rommeltje van met gebruik.
Variabele tarieven vind je wel eerlijk? In heb moeten investeren en daardoor krijgt iemand zonder panelen ook een laag tarief.
Dus (en daar gaan we weer met het tankstation) jij betaald 250,- aan benzine in de maand dus koop een zuinige auto zodat je 100,- betaald.
Dan komt de regering en die zegt, nee nee, jij blijft die 250,- betalen maar die buurman met zuipschuit gaat minder betalen, die krijgt een korting naar 250,-
Ik kan het niet eerlijk vinden....
Het kan best zijn dat een ferraris meter minder nauwkeurig is dan een moderne slimme meter maar voor salderen maakt dat volgens mij juist weinig uit omdat het mechanisme wat de meting doet exact hetzelfde is voor de heen en teruglevering van energie.Tevens is het niet zo dat je ferrarismeter per definitie meer zou opleveren, het terugdraaien is ook niet altijd correct, een SM wel
Even kort dan:Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:46:
[...]
Mijne mank? Jouwe in onwetendheid, het gaat om eerlijkheid hier....en de netbeheerders en leveranciers zijn boefjes, dan druk ik mij nog zachtjes uit, en hun nieuwe tool word de sm, zeker voor paneelbezitters.
Ik gebruik een netwerk zeg je, sterker nog, ik help de netbeheerder stroom te leveren in de buurt, scheelt hun transportverliezen.
Daar gaan ze echt geen last van hebben, slijtage ondervinden of whatsoever, al willen (in de meeste gevallen non paneelbezitters) vaak wel doen geloven.
Je moet het zien als 1 grote bak water ( de wijktrafo) daar pakt de hele wijk (huizen) water uit dus dat fluctueert al gigantisch door verbruikers, daar pak ik ook stroom uit en overdag weer een gedeelte niks, of terug stromen, wat word de netbeheerder hier slechter van......juist, niets.
Die p1 poort uitlezen is lastiger als de manier ik hier gebruik, en veel beter ook als je panelen hebt, dan maakt de p1 er een rommeltje van met gebruik.
Variabele tarieven vind je wel eerlijk? In heb moeten investeren en daardoor krijgt iemand zonder panelen ook een laag tarief.
Dus (en daar gaan we weer met het tankstation) jij betaald 250,- aan benzine in de maand dus koop een zuinige auto zodat je 100,- betaald.
Dan komt de regering en die zegt, nee nee, jij blijft die 250,- betalen maar die buurman met zuipschuit gaat minder betalen, die krijgt een korting naar 250,-
Ik kan het niet eerlijk vinden....
Netbeheerder boefjes ben ik het mee eens, echter op andere vlakken dan alleen de sm.
Elektriciteit is geen bak water, teruglevering zorgt voor grotere verschillen in vraag ten opzichte van alleen verbruikers(overdag bijna geen vraag, bij zonsondergang en als iedereen thuis komt ineens veel vraag), hier moet wel degelijk rekening mee gehouden worden door de netbeheerder.
Zuinige auto vergelijking is weer scheef: je betaalt hetzelfde voor je verbruik als je buurman naast je zonder pv, de slurper. Bij variabele tarieven kun je juist voordeel doen als je je verbruik in tijd kan verschuiven, en dat kan met je eigen opgewekte energie icm een buffertje.
P1 poort gaat prima om met teruglevering, geen idee wat je bedoeld.
Nou nou, wat een hoop azijn. Als je je eens verder verdiept in de materie zal je zien dat er inderdaad hogere kosten zijn door fluctuaties op het net.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:46:
[...]
Mijne mank? Jouwe in onwetendheid, het gaat om eerlijkheid hier....en de netbeheerders en leveranciers zijn boefjes, dan druk ik mij nog zachtjes uit, en hun nieuwe tool word de sm, zeker voor paneelbezitters.
En raad eens? Die kosten zijn niet alleen voor de netbeheerder, de consument profiteert mee!
En dat doet het dus wel gezien je ook verbruikt als je opwekt.TWyk schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:46:
[...]
Het kan best zijn dat een ferraris meter minder nauwkeurig is dan een moderne slimme meter maar voor salderen maakt dat volgens mij juist weinig uit omdat het mechanisme wat de meting doet exact hetzelfde is voor de heen en teruglevering van energie.
Wil je het nou niet snappen?EddoH schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:56:
[...]
Even kort dan:
Netbeheerder boefjes ben ik het mee eens, echter op andere vlakken dan alleen de sm.
Elektriciteit is geen bak water, teruglevering zorgt voor grotere verschillen in vraag ten opzichte van alleen verbruikers(overdag bijna geen vraag, bij zonsondergang en als iedereen thuis komt ineens veel vraag), hier moet wel degelijk rekening mee gehouden worden door de netbeheerder.
Zuinige auto vergelijking is weer scheef: je betaalt hetzelfde voor je verbruik als je buurman naast je zonder pv, de slurper. Bij variabele tarieven kun je juist voordeel doen als je je verbruik in tijd kan verschuiven, en dat kan met je eigen opgewekte energie icm een buffertje.
P1 poort gaat prima om met teruglevering, geen idee wat je bedoeld.
Ik heb buren die nergens naar kijken, mijn panelen renderen niet volgens hun, verdien je nooit terug enz enz
Die verbruiken echt veel, al div keren de hoofdzekering er uit gegaan en een gewone 16A er uit overdag is vrij normaal, kunnen ze zelf niet oplossen ook.
Denk je nou echt dat het die boeit of we variabele tarieven krijgen, dat zij er op gaan letten wanneer het goedkoop is?
Nee, absoluut niet !
Maar als het overdag half tarief word door geen vraag volgens jou en veel zonnepanelen gaan ze toch minder betalen voor hun aso gedrag, en ik meer. Maar de investering lag bij de pv bezitters.
Nog steeds eerlijk?
P1 poort geeft alleen opwek minus verbruik, maar zo te horen heb je geen pv.
Lulkoek!Humma Kavula schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:58:
[...]
Nou nou, wat een hoop azijn. Als je je eens verder verdiept in de materie zal je zien dat er inderdaad hogere kosten zijn door fluctuaties op het net.
En raad eens? Die kosten zijn niet alleen voor de netbeheerder, de consument profiteert mee!
Fluktuatie op het net van pv is erg en kost geld, maar van een oven niet, of EV, of zonnebank of straalkachel, of alles tegelijk?
Hou eens op zeg....
Uiteraard waren alle systemen, schakelkasten en onderstations in 2003 al voorbereid op het feit dat er plotseling energie de andere kant op gaat... Over lulkoek gesproken.Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:10:
[...]
Lulkoek!
Fluktuatie op het net van pv is erg en kost geld, maar van een oven niet, of EV, of zonnebank of straalkachel, of alles tegelijk?
Hou eens op zeg....
Dat bedoel ik dus, het gaat niet de andere kant op, de buurt verbruikt het. Die kabel van mij ligt niet helemaal naar een verdeelstation he, het is geen telefoon/kabel tv....daarom hebben we die meters in huis.Humma Kavula schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:13:
[...]
Uiteraard waren alle systemen, schakelkasten en onderstations in 2003 al voorbereid op het feit dat er plotseling energie de andere kant op gaat... Over lulkoek gesproken.
Zoveel terug levering dat het problemen geeft is nog lang niet aan de orde, het lompe verbruik van mensen misschien al wel als er te weinig pv bij komt.
Dus, we dwalen af naar jouw probleem, back on topic pleaseRol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:18:
[...]
Dat bedoel ik dus, het gaat niet de andere kant op, de buurt verbruikt het. Die kabel van mij ligt niet helemaal naar een verdeelstation he, het is geen telefoon/kabel tv....daarom hebben we die meters in huis.
Zoveel terug levering dat het problemen geeft is nog lang niet aan de orde, het lompe verbruik van mensen misschien al wel als er te weinig pv bij komt.

Nee niet mijn probleem, probleem van de pv bezitters.Humma Kavula schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:20:
[...]
Dus, we dwalen af naar jouw probleem, back on topic please
Maar noem vooral de voordelen van de sm voor de consument nog eens, maar graag wel alleen de eerlijke versie, dus voor pv als non pv bezitters gelijk.
Oh dat wil ik zeker doen echter gaat dit topic over het weigeren van een SM.Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:24:
[...]
Nee niet mijn probleem, probleem van de pv bezitters.
Maar noem vooral de voordelen van de sm voor de consument nog eens, maar graag wel alleen de eerlijke versie, dus voor pv als non pv bezitters gelijk.
Ik benoem enkel de voordelen. Qua PV kan ik alleen maar aannames doen aangezien ieder huishouden en wensen anders zijn.
Enige wat mij opvalt, vandaar mijn azijn opmerking, is dat jij de intentie hebt om negatief te zijn op de slimme meter vanuit je eigen perspectief terwijl dit voor 95% van de mensen niet op hoeft te gaan en er misschien voordeel uit halen.
[ Voor 0% gewijzigd door Humma Kavula op 15-09-2016 00:33 . Reden: gaat gaat, het is laat ]
En het weigeren gaat over een pv bezitterHumma Kavula schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:30:
[...]
Oh dat wil ik zeker doen echter gaat dit topic over het weigeren van een SM.
Ik benoem enkel de voordelen. Qua PV kan ik alleen maar aannames doen aangezien ieder huishouden en wensen anders zijn.
Enige wat mij opvalt, vandaar mijn azijn opmerking, is dat jij de intentie hebt om negatief te zijn op de slimme meter vanuit je eigen perspectief terwijl dit voor 95% van de mensen niet op hoeft te gaan en er misschien voordeel uit halen.
Als jij een slimme wil omdat je dat handig vind (en waarschijnlijk ook omdat hij gratis is
Assumption is the mother... Nogmaals, dit is jouw perspectief, noem eens voorbeelden van positieven? Oh wacht die bestaan niet natuurlijkRol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:35:
[...]
maar onthoud 1 ding, gratis bestaat niet, dus niet janken achteraf.
Aso gedrag? Die buren gebruiken het net waar het voor is en ze betalen er voorRol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:04:
[...]
Wil je het nou niet snappen?
Ik heb buren die nergens naar kijken, mijn panelen renderen niet volgens hun, verdien je nooit terug enz enz
Die verbruiken echt veel, al div keren de hoofdzekering er uit gegaan en een gewone 16A er uit overdag is vrij normaal, kunnen ze zelf niet oplossen ook.
Denk je nou echt dat het die boeit of we variabele tarieven krijgen, dat zij er op gaan letten wanneer het goedkoop is?
Nee, absoluut niet !
Maar als het overdag half tarief word door geen vraag volgens jou en veel zonnepanelen gaan ze toch minder betalen voor hun aso gedrag, en ik meer. Maar de investering lag bij de pv bezitters.
Nog steeds eerlijk?
P1 poort geeft alleen opwek minus verbruik, maar zo te horen heb je geen pv.
Ze betalen trouwens ook de opslag per kWh die voor jou het salderen mogelijk maakt
Dit zijn zeker dezelfde buren die jou schaduw op de panelen hebben bezorgd
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ja en dezelfde die ik elke keer weer helpt als er een zekering uit ligt of een lasdoos uitgefikt is.Speedy-Andre schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:47:
[...]
Aso gedrag? Die buren gebruiken het net waar het voor is en ze betalen er voor![]()
Ze betalen trouwens ook de opslag per kWh die voor jou het salderen mogelijk maakt![]()
Dit zijn zeker dezelfde buren die jou schaduw op de panelen hebben bezorgd
En met aso bedoel ik meer de hoeveelheid aan verbruik, niet de personen.
Waarom moet ik een "slimme" meter willen, werkt de huidige niet meer goed of hoe moet ik dat zien? Mijns inziens zijn die dingen complete onzin, een beetje weldenkend Nederlander schrijft toch gewoon iedere week zijn meterstanden netjes op en kan dan tot de conclusie komen "mijn verbruik is substantieel hoger dan vorige week, hoe kan dat?" of "mijn verbruik is net zoals de voorgaande weken, niks aan de hand".
Net als "slimme" (ja, wat is slim?) koelkasten, ovens met bakprogramma's, wasmachines met wifi en andere ongein is dit echt iets voor Henk en Ingrid die zogenaamd voorop willen lopen in de technologie. Ja, ik ben zelf redelijk vooruitstrevend op het tech-gebied, maar er zijn ook rationele grenzen en dit is er één.
Zonnepanelen doe je ook niet om er winst mee te gaan draaien, ik vind het al knap als mensen hun investering eruit krijgen in de levens-spanne van die dingen. Zo hebben we die dingen zelf niet op het dak (en daar kan een hele hoop paneel op, 18x8 meter op zuid-oost) omdat het gewoon onzin is zo veel geld zelf uit te geven terwijl je ook groene stroom kunt afnemen. Voor al dat geld van zonnepanelen kan ik heel wat kWh'tjes groene stroom binnen trekken
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
En wat heeft dat nu te maken met waar je op reageert? Geen logica in te zien. Zie jij het nog wel?Humma Kavula schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:58:
[...] En dat doet het dus wel gezien je ook verbruikt als je opwekt.
Aso in de zin van niet om het milieu geven en er niets aan doen. Zo interpreteer ik dat. Verder goede punten.Speedy-Andre schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:47:
[...] Aso gedrag? Die buren gebruiken het net waar het voor is en ze betalen er voor![]()
Ze betalen trouwens ook de opslag per kWh die voor jou het salderen mogelijk maakt[...]
Ik heb de panelen etc allemaal zelf gedaan. Ferraris gebleven. Voor 2020 terug verdient.kuusj98 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 01:04:
Wat een moddergegooi zeg![]()
Waarom moet ik een "slimme" meter willen, werkt de huidige niet meer goed of hoe moet ik dat zien? Mijns inziens zijn die dingen complete onzin, een beetje weldenkend Nederlander schrijft toch gewoon iedere week zijn meterstanden netjes op en kan dan tot de conclusie komen "mijn verbruik is substantieel hoger dan vorige week, hoe kan dat?" of "mijn verbruik is net zoals de voorgaande weken, niks aan de hand".
Net als "slimme" (ja, wat is slim?) koelkasten, ovens met bakprogramma's, wasmachines met wifi en andere ongein is dit echt iets voor Henk en Ingrid die zogenaamd voorop willen lopen in de technologie. Ja, ik ben zelf redelijk vooruitstrevend op het tech-gebied, maar er zijn ook rationele grenzen en dit is er één.
Zonnepanelen doe je ook niet om er winst mee te gaan draaien, ik vind het al knap als mensen hun investering eruit krijgen in de levens-spanne van die dingen. Zo hebben we die dingen zelf niet op het dak (en daar kan een hele hoop paneel op, 18x8 meter op zuid-oost) omdat het gewoon onzin is zo veel geld zelf uit te geven terwijl je ook groene stroom kunt afnemen. Voor al dat geld van zonnepanelen kan ik heel wat kWh'tjes groene stroom binnen trekkenDaarnaast moet de meterkast waarschijnlijk aangepast worden en dan zit je al zo ongeveer vast aan zo'n meter, jammer maar helaas, die gaat er gewoon niet in komen.
Daarna nog lang gratis stroom.
Kan me aardig vinden in wat je zegt, alleen heb je het mis vwbt rentabiliteit en techniek van panelen.
DM maar als ik je daar bij kan helpen, geld besparen.
Oh dus een koperen kabel kan de stroom maar naar één kant doorlaten? Inderdaad, over l*lkoek gesproken.Humma Kavula schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:13:
[...]
Uiteraard waren alle systemen, schakelkasten en onderstations in 2003 al voorbereid op het feit dat er plotseling energie de andere kant op gaat... Over lulkoek gesproken.
Ik ga hier even niet meer komen, de voordelen van de slimme meter zijn er blijkbaar niet en de hoeveelheid onzin wordt steeds groter. Veel succes met de slimme meter....
Verwijderd
ieder heeft recht op zijn eigen mening maar respecteer wel de mening van een ander
zoals ik op dit moment tegen het verhaal slimme meter aankijkt :
<1> de slimme meter zou geld besparen
* onzin in mijn ogen , leuk dat je middels bijv toon of iets dergelijks kan zien wat je vebruik is maar het levert geen besparing op.
<2> het is nodig om beter in te spelen om vebruik / opwek
* dik 20jr geleden heb ik een jaar bij essent gewerkt daar wisten ze mij al te vertellen wat de afwijking was per huis en per straat bijv 10 huizen a 3000 kwh per jaar is 30.000 kwh voor die 10 huizen plusmins bijv 500 kwh , ook het totaal verbuik konden ze toen al zien
aangaande dat pv onbalans brengt , simpel wat je opwekt word als 1e thuis al vebruikt het overschot passeert de meter. wek je 2500 watt op maar staat de oven aan op dat moment dan lever je op dat moment maar 1000 watt terug
<3> de salderingsregeling gaat veranderen
*een van de belangrijkste wetten in nederland is de wet op gelijke behandeling
dus waarom zou ik meer of minder moeten betalen dan mijn buurman omdat wij een andere meter hebben dat deze buren. zolang niet alle meters de zogenoemde slimme meter zijn kan men de salderingsregeling niet op de schop gooien.
<4> iedereen moet verplicht voor 2020 een slimme meter
* dit is niet correct. op europees nivo is afgesproken dat het een streven is om 80% in 2020 te hebben voorzien van een slimme meter. een streven betekent je best doen om dat te halen maar niet verplicht om dat te halen
waarom ben ik dan zo faliekant tegen de slimme meter
ten 1e de ferrarismeter telt gewoon terug dus geen ingewikkelde facturen en eventuele vergeten teruglevercorrecties door de energie leverancier. met name bij overstappen gaat dat nogal is fout.
ten 2e en die mis ik hier in het topic
een slimme meter meet ook blindstroom / blindvermogen . gaan we dan straks meer betalen aan blindstroom omdat we braaf groen bezig zijn en dus juist overal ledlampen hebben

ter info nog even dit :
https://www.google.nl/url...dxcSqzXEStJybcQV4RWAmy2Tw
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 07:21 ]
Voor mij is en blijft de SM een nutteloze en geld en materiaal verspillende actie met geen enkel voordeel voor mij als consument.
Verwijderd
als je even doorzoek dan kom je al gauw tot de conclusie dat nederland weer t braafste jongetje van de klas is oftewel het streven van 80% van alle meters moet een slimme meter zijn in europa per 2020 gaat echt niet gehaald worden
Je schreef: "Ik blijf daar zeker niet overheen lezen. De gegevens die per wijk worden gelezen zijn heel nuttig, laat daar geen misverstand over zijn. Maar die vertellen het een en ander over de voedende hoogspanningskabel, niets over de daarop aangesloten laagspanningskabels. "Techneut schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:27:
[...]
Daar is toch met geen woord over gesproken? Maakt niets uit waar je meet, primair of secundair.
Daarin las ik dat alleen de 10kV kant wordt bemeten en niet de uitgaande laagspanningsnetten, vandaar mijn reactie
Ik bedoelde het los van de techniek. Vanuit een trafostation zou, via wat voor techniek dan ook, een signaal specifiek op die fase worden gezet zodat in huis bepaalde apparaten aan/uit worden gezet, auto's worden geladen etc.Je bedoelt de toonfrequente afstandbesturing? Die wordt juist vanwege de modernere meetmogelijkheden zoals de slimme meters geleidelijk afgebouwd. Ik las dat de laatste ontvangers rond 2020 zijn verdwenen. Daarna zijn inmiddels de vrij kostbare zenders afgeschreven en kunnen worden afgebroken.
Daarvoor is niet specifiek de slimme meter in zijn huidige vorm nodig.
Ik nam hem inderdaad heel kort door de bocht. Realiseerde mij na je reactie dat de 10kV naar laagspanningstrafo's iets groter zijn.Je bedoelt hiermee het nullastverbruik, dat is vergeleken met het vermogen van de trafo niet echt relevant. Doorgaans moet je denken aan een transformatorvermogen van een paar honderd MVA.
Feit blijft wel dat de slimme meter niet perse nodig is om problemen op trafostationniveau ( 3x woordwaarde ) te voorkomen. Daarvoor zijn ook andere, en denk ik goedkopere, technieken om dat voor elkaar te krijgen. Met als voordeel dat de privacy van gebruikers meteen gewaarborgd is.
Maar daar kan je ook deze trend-analyses op uitvoeren, zelfs per individuele fase, daarin kan je volgens mij heel goed voorspellen hoe en wat er gebeurd.** Insert verhaal over TenneT
Wederom, dat is op grote schaal. Deze discussie gaat over wijk/woningniveau.
Sterker nog; Je wilt voor het maken van trendanalyses je analysegroep niet te klein maken. En laat dat nu juist een belangrijk argument zijn voor het gebruik van de slimme meter. De informatie die uit elke individuele meter komt is niet geschikt voor trendanalyse. Daarvoor moet je data gaan samenvoegen. En die data is er al, namelijk op trafo/fase niveau!
Daarmee lijkt mij dat argument voor het verplichten van een slimme meter in elk huishouden ook weggenomen.
Dat is toch een non-argument? De meter wordt nu bijna niet meer gemaakt omdat overheden graag naar de digitale meter willen. Als die stap op politiek niveau wordt terug gedraaid worden er ook weer meer Ferrarismeters gemaakt.Verder, al eerder betoogd, de ferrarismeter wordt nauwelijks meer gemaakt en over een niet al te lange tijd helemaal niet meer. Dus linksom of rechtsom zal men t.z.t. toch een elektronische meter moeten accepteren die vooruit en achteruit met verschillende telwerken heeft. Dus dat argument is over enige tijd niet meer aan de orde, ook al wil je ook dan nog steeds een domme meter.
Ik blijf hier geloven in het KISS principe ( keep it simple and stupid ). Een Ferrarismeter doet wat die moet doen, meten. Valt de stroom uit dan blijft het display zichtbaar. Gaat die kapot dan is de laatste stand zichtbaar. Het ding is zo analoog als het maar kan en heeft intussen bewezen dat hij 30+ jaar mee kan.
De digitale meter bevat electronica en helaas is het een vaststaand feit dat er bijna geen electronica is die het 30+ jaar uithoud, en zeker geen digitale electronica.
Welke problemen willen we oplossen met de slimme/digitale meter?
Wordt er zuiniger omgesprongen met energie? Ik heb mijn twijfels. En dat nog even los van het feit van het verbruik van de meter zelf wat beduidend meer is dan een Ferrarismeter.
Lost het knelpunten in het energienet op? Dat geloof ik ook niet, die knelpunten kunnen op transformatorstation niveau in de wijk nog veel beter opgepakt worden.
Heeft de consument voordelen? Nee! De energierekening wordt complexer en nog ondoorzichtiger. De consument wordt ook principieel aangetast in haar grondrechten wat betreft privacy.
Is de slimme meter veilig? De meter misschien wel maar we hebben heel recent nog gezien dat er dan bij netbeheerders/energieleveranciers onderling wat mis gaat. Met nog meer data in soortgelijke registers wordt de kans op beveiligingsproblemen alleen maar groter.
Waar ik bang voor ben voor wat gebeuren is dit: nieuws: Telenet begint met tv-reclame op basis van kijk- en internetgedrag
Dit was 10 jaar geleden nog volkomen ondenkbaar, en nu wordt het voorgesteld. Dat klinkt nu misschien nog wat ver van mijn bed wat betreft energie maar er is een hele mooie wet, die van Murphy. "If it can happen it will happen".
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat ik niet meega in jouw redenatie betekend niet dat ik het neit snap.Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:04:
[...]
Wil je het nou niet snappen?
Nee, absoluut niet !
Nog steeds eerlijk?
Bij variabele tarieven betaalt iedereen, evenveel, op hetzelfde moment. Dat jouw buren daar niet om geven doet daar niets aan af. Dat jij minder terugkrijgt voor je teruggeleverde stroom overdag dan nu, vind jij oneerlijk omdat je gewend bent aan de huidige situatie en jij vind dat je recht heb op meer geld vanwege je investering.
Als je je opbrengst wilt optimaliseren zul je er slimmer mee moeten omgaan dan je nu doet: dus minder terugleveren als er minder vraag is, en meer als er meer vraag is. Daar zul je dan voor beloond worden.
Je buren zullen meer betalen dan nu omdat die hun verbruikspatroon niet aanpassen.
Ja natuurlijk, dat heet teruglevering, en dat is heel logisch. Je elektriciteitsmeter geeft toch ook niet het individuele verbuik van je lamp weer; net zo min als hij de individuele opwek van jouw PV installatie kan meten. Een verbruik of opwekker is technisch hetzelfde, alleen de richting is anders. De meter kijkt alleen wat er in in uit je huis gaat.P1 poort geeft alleen opwek minus verbruik, maar zo te horen heb je geen pv.
Of je leest er selectief overheen natuurlijkPeterZ(on) schreef op donderdag 15 september 2016 @ 08:08:
Kennelijk is het erg moeilijk om te formuleren wat de voordelen van de SM zijn want ik heb ze in de afgelopen postings niet voorbij zien komen. Het blijft alleen bij niet onderbouwde algemeenheden. Zelfs als iemand, het verhaal van M.Kleinman, uitlegt dat de SM niet nodig is blijft het stil en gaat men daar niet op in.
Voor mij is en blijft de SM een nutteloze en geld en materiaal verspillende actie met geen enkel voordeel voor mij als consument.
Ik geef een paar posts geleden aan wat voordelen kunnen zijn.
Onderzoek wijst uit (ik moet de bron er nog bijzoeken) dat inzicht tot zo'n 15% kan besparen. De truc is alleen om die besparing voort te laten duren naarmate mensen gewend worden aan hun inzicht, dat laatste is nu nog niet het geval inderdaad.Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 07:17:
<1> de slimme meter zou geld besparen
* onzin in mijn ogen , leuk dat je middels bijv toon of iets dergelijks kan zien wat je vebruik is maar het levert geen besparing op.
Op zonnige dagen gebruikt niemand zijn oven, en 's nachts laad iedereen zijn electrische auto op.<2> het is nodig om beter in te spelen om vebruik / opwek
* dik 20jr geleden heb ik een jaar bij essent gewerkt daar wisten ze mij al te vertellen wat de afwijking was per huis en per straat bijv 10 huizen a 3000 kwh per jaar is 30.000 kwh voor die 10 huizen plusmins bijv 500 kwh , ook het totaal verbuik konden ze toen al zien
aangaande dat pv onbalans brengt , simpel wat je opwekt word als 1e thuis al vebruikt het overschot passeert de meter. wek je 2500 watt op maar staat de oven aan op dat moment dan lever je op dat moment maar 1000 watt terug
Uiteraard gaat er geen verschil worden gemaakt tussen mensen met- en zonder slimme meter, dit mag niet.<3> de salderingsregeling gaat veranderen
*een van de belangrijkste wetten in nederland is de wet op gelijke behandeling
dus waarom zou ik meer of minder moeten betalen dan mijn buurman omdat wij een andere meter hebben dat deze buren. zolang niet alle meters de zogenoemde slimme meter zijn kan men de salderingsregeling niet op de schop gooien.
De slimme meter voor consumenten meet helemaal geen blindstroom. Alleen bij grootverbruikers is de leverancier/beheerder hierin geïntereseerd.ten 2e en die mis ik hier in het topic
een slimme meter meet ook blindstroom / blindvermogen . gaan we dan straks meer betalen aan blindstroom omdat we braaf groen bezig zijn en dus juist overal ledlampen hebben
[ Voor 42% gewijzigd door EddoH op 15-09-2016 09:55 ]
Hmm, je zit toch in Goverwelle, waar veel huizen van rond 1990 zijn?Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:52:
[...]
Ja en dezelfde die ik elke keer weer helpt als er een zekering uit ligt of een lasdoos uitgefikt is.
En met aso bedoel ik meer de hoeveelheid aan verbruik, niet de personen.
Hoe kan de boel dan uitfikken zonder dat er een automaat of stop uit gaat?
Het verbruik van een huishouden is niets vergeleken met bedrijven die nergens op letten.
In de loop van de tijd kan die buurman z'n huisraad alleen nog maar voor zuinig spul vervangen dus het 'probleem' lost zich vanzelf een keer op
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Wel, ik heb verschillende posts van je terug gekeken maar ik heb er de voordelen niet gelezen, misschien dat ik er inderdaad selectief overheen heb gelezen. Misschien kun je ze nog eens kort en bondig opnoemen. Maar ik denk eerder dat het voor mij geen voordelen zijn. Want zoals je zelf al schrijft "wat voordelen KUNNEN zijn". Zoals gezegd, er zijn geen voordelen. Althans niet voor mij.EddoH schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:43:
[...]
Of je leest er selectief overheen natuurlijk
[...]
Kijk, als we de ferraris beschouwen als de 1e generatie GSM waarmee je kon bellen en sms'n dan zou ik de SM graag willen vergelijken met de moderne smartphone. Echter de SM verschilt in wezen zo weinig met de ferraris dat het is als de 1e generatie GSM met een iets andere vormgeving en een simpel kleurendisplay. Dus niet iets waar de gemiddelde klant op zit te wachten.
Ik kan nu door de slimme meter gratis mijn verbruik per kwartier in de gaten houden. Best handig voor het inzien van je verbruik.PeterZ(on) schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:26:
[...]
Wel, ik heb verschillende posts van je terug gekeken maar ik heb er de voordelen niet gelezen, misschien dat ik er inderdaad selectief overheen heb gelezen. Misschien kun je ze nog eens kort en bondig opnoemen. Maar ik denk eerder dat het voor mij geen voordelen zijn. Want zoals je zelf al schrijft "wat voordelen KUNNEN zijn". Zoals gezegd, er zijn geen voordelen. Althans niet voor mij.
Kijk, als we de ferraris beschouwen als de 1e generatie GSM waarmee je kon bellen en sms'n dan zou ik de SM graag willen vergelijken met de moderne smartphone. Echter de SM verschilt in wezen zo weinig met de ferraris dat het is als de 1e generatie GSM met een iets andere vormgeving en een simpel kleurendisplay. Dus niet iets waar de gemiddelde klant op zit te wachten.
Ja dat kan ook met allerlei apparatuur. maar dit is simpel en snel. Ja je levert er (in theorie) privacy voor in. Maar dat geld idem voor Facebook/Google etc.
Per kwartier, daar heb ik niets aan, dan wil ik het ook live zien. En gratis? Ik zie in het stuk over de uitrol allerlei abbo's voor tientallen euro's per jaar voorbij komen.Waah schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:32:
[...]
Ik kan nu door de slimme meter gratis mijn verbruik per kwartier in de gaten houden. Best handig voor het inzien van je verbruik.
Ja dat kan ook met allerlei apparatuur. maar dit is simpel en snel. Ja je levert er (in theorie) privacy voor in. Maar dat geld idem voor Facebook/Google etc.
Zoals je zelf al aangeeft kan dat ook met andere apparatuur en dan lever ik geen privacy in en ben ik er zelf de baas over. Dus nee, voor mij geen voordeel.
Uiteraard zal niet iedereen eigenschappen als voordeel zien, dat is bij alles zo. Dat blijft persoonlijk. Kort en bondig, wat ik er persoonlijk interessant aan vind:PeterZ(on) schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:26:
[...]
Wel, ik heb verschillende posts van je terug gekeken maar ik heb er de voordelen niet gelezen, misschien dat ik er inderdaad selectief overheen heb gelezen. Misschien kun je ze nog eens kort en bondig opnoemen. Maar ik denk eerder dat het voor mij geen voordelen zijn. Want zoals je zelf al schrijft "wat voordelen KUNNEN zijn". Zoals gezegd, er zijn geen voordelen. Althans niet voor mij.
- makkelijk uitlezen verbruik en teruglevering
- momenteel vermogen altijd zichtbaar
- mogelijkheid tot variabele tarieven
- geen meterstanden meer doorgeven, maar dat is voor mij persoonlijk de minst overtuigende.
Overigens vind ik ergens(met allerlei nuances natuurlijk!) het recht van de netbeheerder om te weten wat men van het net haalt en teruglevert. Jij wil iets van ze hebben, zij willen meten hoeveel.
Je kunt het realtime zien, zowel via display als P1.PeterZ(on) schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:44:
[...]
Per kwartier, daar heb ik niets aan, dan wil ik het ook live zien. En gratis? Ik zie in het stuk over de uitrol allerlei abbo's voor tientallen euro's per jaar voorbij komen.
Zoals je zelf al aangeeft kan dat ook met andere apparatuur en dan lever ik geen privacy in en ben ik er zelf de baas over. Dus nee, voor mij geen voordeel.
[ Voor 14% gewijzigd door EddoH op 15-09-2016 10:46 ]
Slimmemeterportal.nl is gratis. Die verdienen hun geld met bedrijven die de software ook gebruiken.PeterZ(on) schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:44:
[...]
Per kwartier, daar heb ik niets aan, dan wil ik het ook live zien. En gratis? Ik zie in het stuk over de uitrol allerlei abbo's voor tientallen euro's per jaar voorbij komen.
Voor JOU geen voordeel, dat zeg je goed. Maar er zijn maar weinig mensen in mijn omgeving die gaan prutsen met een Youless om hun meter af te lezen... of via een Raspberry Pi via Wifi of display iets gaan maken.
Het simpelste systeem is een Toon.... en die zijn duur en hebben abbonementskosten.
Ik snap dat het voor JOU niks is. Maar je bent niet alleen op de wereld
En zoals gezegd, realtime heb je op de slimme meter staan.
Ik vermoed dat dit niet het geval zal zijn. Het produceren van elektronische meters gebeurde al jaren los van het idee van slimme meters. Klanten die hoe dan ook die slimme meter niet willen krijgen een elektronische zonder al die poespas. En ik schat dat die veel goedkoper zijn dan de mechanische.mkleinman schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:09:
Dat is toch een non-argument? De meter wordt nu bijna niet meer gemaakt omdat overheden graag naar de digitale meter willen. Als die stap op politiek niveau wordt terug gedraaid worden er ook weer meer FerrarisIk gemaakt.
Dat vind ik een steekhoudend argument. Maar ik vermoed dat daar simpel overheen wordt gestapt. Welke plannen men daarvoor heeft weet ik niet, maar ik zit te denken aan zoiets als eens in de zoveel tijd het vervangen van een printje. Of anders de hele meter.De digitale meter bevat electronica en helaas is het een vaststaand feit dat er bijna geen electronica is die het 30+ jaar uithoud, en zeker geen digitale electronica.
Verder, op zich vind ik het wel een interessante discussie. Maar met alle respect, ik denk dat we het niet eens worden. Niet dat dit erg is, er zijn veel ergere zaken in de wereld. Boven alles ieder z'n mening.
PS:
Ik heb een kleine correctie aangebracht in mijn vorige bericht. Ik schreef over die wijktrafo van een paar honderd MVA. Dat was (misschien door het late uur
Bij variabele tarieven en een ferraris heb je dat probleem niet, hij draait immers terug, bij een slimme telt hij overschot/teruglevering op en met die tellerstand gaan we dan goochelen in prijs.EddoH schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:43:
[...]
Dat ik niet meega in jouw redenatie betekend niet dat ik het neit snap.
Bij variabele tarieven betaalt iedereen, evenveel, op hetzelfde moment. Dat jouw buren daar niet om geven doet daar niets aan af. Dat jij minder terugkrijgt voor je teruggeleverde stroom overdag dan nu, vind jij oneerlijk omdat je gewend bent aan de huidige situatie en jij vind dat je recht heb op meer geld vanwege je investering.
Als je je opbrengst wilt optimaliseren zul je er slimmer mee moeten omgaan dan je nu doet: dus minder terugleveren als er minder vraag is, en meer als er meer vraag is. Daar zul je dan voor beloond worden.
Je buren zullen meer betalen dan nu omdat die hun verbruikspatroon niet aanpassen.
[...]
Ja natuurlijk, dat heet teruglevering, en dat is heel logisch. Je elektriciteitsmeter geeft toch ook niet het individuele verbuik van je lamp weer; net zo min als hij de individuele opwek van jouw PV installatie kan meten. Een verbruik of opwekker is technisch hetzelfde, alleen de richting is anders. De meter kijkt alleen wat er in in uit je huis gaat.
[...]
Of je leest er selectief overheen natuurlijk
[...]
Onderzoek wijst uit (ik moet de bron er nog bijzoeken) dat inzicht tot zo'n 15% kan besparen. De truc is alleen om die besparing voort te laten duren naarmate mensen gewend worden aan hun inzicht, dat laatste is nu nog niet het geval inderdaad.
[...]
Op zonnige dagen gebruikt niemand zijn oven, en 's nachts laad iedereen zijn electrische auto op
Dus de slimme meter gaat voor mij een (klein) nadeel geven en daarom weigeren (ot)
15% besparen doen ze ook niet, ze besparen niets maar kosten meer stroom, als er iets bespaart word is dat omdat de eigenaar zijn gewoonte aanpast, verder niks.
Realtime (5sec) uitlezen van een meter kan je al vrij simpel met een wattcher, in 5 min operationeel, geen huur of abo, geen websites of bedrijven die meekijken. Kan je door heel je huis zien waar je hem ook maar in een stopcontact steekt dus niet alleen in de meterkast. Ook geen slimme voor nodig.
Hier staat overdag al het meeste aan overigens, in de zomer is de dag hier van 5:30 - 22:00 , dat is een hele tijd waar ook bij mensen zonder pv echt de ovens, magnetrons, boilers, wasmachines, drogers wel gebruikt worden, dus netontlasting!
Alleen dat gaan die netbeheerders niet roepen, die leggen een drol en jullie trappen er allemaal in.
Variabele tarieven met een ferraris is niet mogelijk. Your point being?Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:45:
[...]
Bij variabele tarieven en een ferraris heb je dat probleem niet, hij draait immers terug, bij een slimme telt hij overschot/teruglevering op en met die tellerstand gaan we dan goochelen in prijs.
Dus de slimme meter gaat voor mij een (klein) nadeel geven en daarom weigeren (ot)
Als er bespaard wordt doordat de bewoner zijn gedrag aanpast door dat hij bewuster met energie omgaat omdat het makkelijk is om je verbruik in te zien wat is dan precies het probleem? Dan is het doel toch bereikt. Niemand beweert dat de meter zelf energie bespaart.15% besparen doen ze ook niet, ze besparen niets maar kosten meer stroom, als er iets bespaart word is dat omdat de eigenaar zijn gewoonte aanpast, verder niks.
Tuurlijk kan dat. Ik kan nog veel meer apparaten bedenken die dat kunnen. Overigens werken die sensoren niet zeker betrouwbaar op elke oude e-meter. Daarnaast kost dit ook weer extra geld.Realtime (5sec) uitlezen van een meter kan je al vrij simpel met een wattcher, in 5 min operationeel, geen huur of abo,mgeen websites of bedrijven die meekijken. Kan je door heel je huis zien waar je hem ook maar in een stopcontact steekt dus niet alleen in de meterkast. Ook geen slimme voor nodig.
Buiten kijf staat dat een kabeltje inpluggen, of online via een ODA en zo je gas en electra verbruik zien een stuk simpeler is. En actueel vermogen krijg je er zelfs al gratis en voor niets bij op het display van je meter.
Niks netontlasting, nog steeds meer variatie in vraag dan zonder teruglevering. Je denkt verkeerd; het gaat om variaties in vraag en aanbod, niet om de totale vraag over een dag. Minder vraag is niet per se ontlasting, op minder vraag moet een netbeheerder ook inspelen.Hier staat overdag al het meeste aan overigens, in de zomer is de dag hier van 5:30 - 22:00 , dat is een hele tijd waar ook bij mensen zonder pv echt de ovens, magnetrons, boilers, wasmachines, drogers wel gebruikt worden, dus netontlasting!
Wat heeft de wijk te maken met een uitgefikte lasdoos?Speedy-Andre schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:03:
[...]
Hmm, je zit toch in Goverwelle, waar veel huizen van rond 1990 zijn?
Hoe kan de boel dan uitfikken zonder dat er een automaat of stop uit gaat?
Het verbruik van een huishouden is niets vergeleken met bedrijven die nergens op letten.
In de loop van de tijd kan die buurman z'n huisraad alleen nog maar voor zuinig spul vervangen dus het 'probleem' lost zich vanzelf een keer op

Afijn, vrij simpel, alles wat je tegenwoordig aanschaft heeft een stekker, misschien is je dat wel eens opgevallen, daar is de keuken het ergste in bijv, cooker, koffie automaat, magnetron, vaatwasser, airfryer, grilplaatje enz enz
Als dat allemaal over die paar wcd in de keuken gaat naar een lasdoosje in het plafond dan krijgen die lasdoppen flink op hun donder en smelten weg, geen zekering er uit maar gewoon storingen/uitval.
En als het zo door gaat dat elke keer de 16A er uit knalt op overbelasting (boven 20A dus) en er gewoon weer een nieuwe in gedraaid word dan komt dit binnenkort weer, simpel.
Bedrijven letten er meer op dan je denkt, footprint enz , dat kan je wel eens meevallen. En veel huizen is ook een berg he.
Variabel kan niet op ferraris omdat het niet nodig is, wil je het nog beter hebben dan? Geen administratieve rompslomp, extra personeel, andere meters enz enzEddoH schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:58:
[...]
Variabele tarieven met een ferraris is niet mogelijk. Your point being?
[...]
Als er bespaard wordt doordat de bewoner zijn gedrag aanpast door dat hij bewuster met energie omgaat omdat het makkelijk is om je verbruik in te zien wat is dan precies het probleem? Dan is het doel toch bereikt. Niemand beweert dat de meter zelf energie bespaart.
[...]
Tuurlijk kan dat. Ik kan nog veel meer apparaten bedenken die dat kunnen. Overigens werken die sensoren niet zeker betrouwbaar op elke oude e-meter. Daarnaast kost dit ook weer extra geld.
Buiten kijf staat dat een kabeltje inpluggen en zo je gas en electra verbruik zien een stuk simpeler is. En actueel vermogen krijg je er zelfs al gratis en voor niets bij op het display van je meter.
[...]
Niks netontlasting, nog steeds meer variatie in vraag dan zonder teruglevering. Je denkt verkeerd; het gaat om variaties in vraag en aanbod, niet om de totale vraag over een dag. Minder vraag is niet per se ontlasting, op minder vraag moet een netbeheerder ook inspelen.
En ja netontlasting
Het is een constante levering (pv is traag) van een bepaald vermogen, dus een centrale draait een factor lager dan zonder alle pv in een regio.
Pieken en dalen hebben ze zonder pv ook als jij de oven aan zet, pauze gaat houden op je werk (is op mijn werk alleen al 150 KVa als er pauze is) enz enz.
Die vangen ze nu ook op en is heel normaal.
Maar goed, zoals ik al zei, neem jij lekker die gratis (key) meter, ik niet en zolang als het kan blijft ie hier hangen
- Je zegt makkelijk uitlezen, juist niet zo heb ik bij iemand met een SM gezien. Een vaag display en afwachten tot er wat voorbij komt. En wat van de vier komt er voorbij?EddoH schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:45:
[...]
Uiteraard zal niet iedereen eigenschappen als voordeel zien, dat is bij alles zo. Dat blijft persoonlijk. Kort en bondig, wat ik er persoonlijk interessant aan vind:
- makkelijk uitlezen verbruik en teruglevering
- momenteel vermogen altijd zichtbaar
- mogelijkheid tot variabele tarieven
- geen meterstanden meer doorgeven, maar dat is voor mij persoonlijk de minst overtuigende.
Overigens vind ik ergens(met allerlei nuances natuurlijk!) het recht van de netbeheerder om te weten wat men van het net haalt en teruglevert. Jij wil iets van ze hebben, zij willen meten hoeveel.
[...]
Je kunt het realtime zien, zowel via display als P1.
- Momenteel vermogen altijd zichtbaar. Wat moet ik daarmee?
- Variabelen tarieven wil ik absoluut niet. Zeker de hele dag koekeloeren of de stroomprijs een paar centen lager of hoger is. Je betaald tegenwoordig meer aan belastingen, vastrecht en heffingen dan aan stroom.
- Geen meterstanden doorgeven. Het enige waarin ze een punt hebben, nou een heel heel klein puntje dan. Ik doe het liever zelf zodat ik zeker weet dat dat ook de juiste stand is.
Zonder SM kun je ook besparen. Ik ben m.b.v. een verbruiksmeter van 2500kWh naar 1500kWh gegaan die ik bijna zelf opwek met pv. Besparen doe je zelf, niet die SM. Ik gok dat de besparing bij huishoudens met een SM minimaal is en als er besparingen zijn dat die maar zeer ten dele komen door de info van de SM.
Verwijderd
sinds dat het verschil tussen hoog/laag tarief minder dan 0,8ct is maken wij geen onderscheid meer.Op zonnige dagen gebruikt niemand zijn oven, en 's nachts laad iedereen zijn electrische auto op.
vaatwasser draait gewoon overdag alsook de over bijv voor een lekker stuk vlees
en in het geval dat we een electrische auto zouden hebben zou die ook gewoon overdag opgeladen worden
extra voordeel is je vebruikt dan al voor de meter
doe je dit snachts dan gaat het 2 keer de meter door.
mbt blindstroom, op dit moment is er nog geen intentie op dit te meten echter dit willen de netbeheerders wel in de toekomst
Of variabel nodig is of niet hangt niet af van de meter??....Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:09:
[...]
Variabel kan niet op ferraris omdat het niet nodig is, wil je het nog beter hebben dan? Geen administratieve rompslomp, extra personeel, andere meters enz enz

Als er straks overdag miljoenen huishouden stroom staan te leveren, en om 6 uur miljoenen huishouden hun auto's gaan opladen en gaan koken; dát is onbalans. Maar goed, we discussieren in cirkels hier.En ja netontlasting
Het is een constante levering (pv is traag) van een bepaald vermogen, dus een centrale draait een factor lager dan zonder alle pv in een regio.
Pieken en dalen hebben ze zonder pv ook als jij de oven aan zet, pauze gaat houden op je werk (is op mijn werk alleen al 150 KVa als er pauze is) enz enz.
Die vangen ze nu ook op en is heel normaal.
Let's agree to disagree.
Met behulp van de P1 poort/ODA bedoelde ik.PeterZ(on) schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:15:
[...]
- Je zegt makkelijk uitlezen, juist niet zo heb ik bij iemand met een SM gezien. Een vaag display en afwachten tot er wat voorbij komt. En wat van de vier komt er voorbij?
Handig om grootverbruikers te identificeren zonder extra apparatuur? Nu kan je het sowieso niet zonder externe apparatuur.- Momenteel vermogen altijd zichtbaar. Wat moet ik daarmee?
Innovatie: dit wordt door een intelligent systeem geregeld (of niet en doe je het zelf, naar keuze). Het net in balans brengen op lokaal niveau en daar zelf van profiteren. Je stroom verkopen aan de buren. Eindeloze mogelijkheden; lees je er maar eens op in; smart grids.- Variabelen tarieven wil ik absoluut niet. Zeker de hele dag koekeloeren of de stroomprijs een paar centen lager of hoger is. Je betaald tegenwoordig meer aan belastingen, vastrecht en heffingen dan aan stroom.
Dat klopt, besparen doe je zelf. Inzicht daarbij kan je helpen en/of bewust maken. Daarom heb jij een verbruiksmeter erbij gehaald.Zonder SM kun je ook besparen. Ik ben m.b.v. een verbruiksmeter van 2500kWh naar 1500kWh gegaan die ik bijna zelf opwek met pv. Besparen doe je zelf, niet die SM. Ik gok dat de besparing bij huishoudens met een SM minimaal is en als er besparingen zijn dat die maar zeer ten dele komen door de info van de SM.
Ook hier geldt, we blijven in cirkeltjes discussiëren. Jij ziet de mogelijkheden niet, ik wel. Let's agree to disagree.
[ Voor 45% gewijzigd door EddoH op 15-09-2016 12:24 ]
Niet nodig om af te rekenen, wat je niet verbruikt reken je niet af he, het is hier nu al variabel.EddoH schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:16:
[...]
Of variabel nodig is of niet hangt niet af van de meter??....![]()
[...]
Als er straks overdag miljoenen huishouden stroom staan te leveren, en om 6 uur miljoenen huishouden hun auto's gaan opladen en gaan koken; dát is onbalans. Maar goed, we discussieren in cirkels hier.
Let's agree to disagree.
Atm kost het 0 cent
Agree
Bij een woning van de jaren 60 zou ik eerder dit soort problemen verwachtenRol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:59:
[...]
Wat heeft de wijk te maken met een uitgefikte lasdoos?![]()
Afijn, vrij simpel, alles wat je tegenwoordig aanschaft heeft een stekker, misschien is je dat wel eens opgevallen, daar is de keuken het ergste in bijv, cooker, koffie automaat, magnetron, vaatwasser, airfryer, grilplaatje enz enz
Als dat allemaal over die paar wcd in de keuken gaat naar een lasdoosje in het plafond dan krijgen die lasdoppen flink op hun donder en smelten weg, geen zekering er uit maar gewoon storingen/uitval.
En als het zo door gaat dat elke keer de 16A er uit knalt op overbelasting (boven 20A dus) en er gewoon weer een nieuwe in gedraaid word dan komt dit binnenkort weer, simpel.
Bedrijven letten er meer op dan je denkt, footprint enz , dat kan je wel eens meevallen. En veel huizen is ook een berg he.
Ik weet inmiddels alles van veel keuken apparatuur op 1 groep, maar ik meet dan ook wat er gebeurt.
Als ik zo'n buurman had die niets leert van zijn gedrag, dan was het na 3 keer wel afgelopen met mijn behulpzaamheid en kon hij kennis gaan maken met de elektromonteur en bijbehorende kosten.
Wedden dat hij dan wel gaat opletten?