Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:22
Snow_King schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:46:
[...]

1900kWh per jaar is ook echt heel weinig.

Ik vind het verder logisch dat je niet elke meter hoeft te ijken, als je weet hoe de productie werkt kan je prima met steekproeven af lijkt mij zo.

Je mening dat de meter niet goed is omdat de ouder minder aan gaf vind ik heel kort door de bocht. Had je andersom OOK aan de bel getrokken? Ik vermoed van niet namelijk.

Denk even redelijk na, een slimme meter gaat echt niet zo maar het dubbele aangeven. Die dingen zijn écht wel getest.
Wij deden hier met 2 personen een 2100kWh per jaar voordat de elektische boiler er bij kwam, dus zo bijzonder is de 1900 KWh niet (voor een tweepersoonshuishouden dan). Met LED lampen, energie zuinige apparatuur en dergelijke is dat niet zo moeilijk.
En ik vind dat elke meter wel geijkt zou moeten worden. In de industie waarin ik werk wordt elk meetinstrument regelmatig geijkt en daar hoort altijd een testrapport bij. Waarom dat bij een meter niet zou moeten snap ik niet. Het is aan de netbeheerder om te bewijzen dat de meter in orde is, niet de consument die dat ding opgedrongen krijgt. Dat is de omgekeerde wereld. En bewijzen doe je met een test/ijkrapport van een onafhankelijke instantie.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het zal ongetwijfeld over het kostenplaatje gaan, zelfs als het in de fabriek en onafhankelijk zou kunnen.
Een meter heeft tegenwoordig 4 telwerken dus dat zijn al 4 series met metingen.
Zet de kostprijs eens op €100,- en dat maal x miljoen huishoudens die hem gaan krijgen :)
Deze kosten worden gewoon op de klant verhaald, al zou je dat wel goed kunnen spreiden omdat de levensduur van een meter erg lang is.
Dan kunnen ze beter die <1% met twijfels ter plekke doen, Liander rekent daar €374 voor (via eigen ijkdienst).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Verwijderd

Waarom? Je kan toch gewoon de tellerstanden handmatig doorgeven?
voor een zogenoemd smartgrid is het nodig dat men actueel kan zien welke woning ook realtime hoeveel aan het terugleveren is.

dan is het namelijk ook mogelijk om interactief te stroom te regulen door het net heen.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 07:33:
[...]

voor een zogenoemd smartgrid is het nodig dat men actueel kan zien welke woning ook realtime hoeveel aan het terugleveren is.

dan is het namelijk ook mogelijk om interactief te stroom te regulen door het net heen.
Het wijzigen van saldeerregels heeft niets te maken met een 'Smart Grid' ...

Uiteraard moet er als er variabele tarieven voor terugleveren ingevoerd worden wel realtime gekeken(of in ieder geval bijgehouden) worden hoeveel er op welk tijdstip wordt teruggeleverd.
Bij een smart grid is er overigens vaak meer apparatuur in het spel: je wil dat je 'huis' actief reageert op veranderende vraag/aanbod op het net, en hier actief je verbruik en teruglevering op aanpast.

Salderen ≠ smart grid

[ Voor 32% gewijzigd door EddoH op 08-09-2016 10:00 ]

Verwijderd

smart grid en internet of things het gaat een bewogen wereld worden.
ik zie het al voor me , een berichtje van je pv dat het zonnetje is doorgekomen en hij dus goed gaat produceren, middels dit zelfde bericht word tevens de wasmachine en vaatwasser geactiveerd

hierdoor blijft de geproduceerde stroom binnenhuis en word deze gelijk geconsumeerd, hiermee het smartgrid electriciteitsnet een stuk minder belastend.

na 10m washmachine meld dat deze op pauze gaat want hij heeft net een seintje gekregen dat de pv even wat minder produceert

zon breekt weer door wasmachine gaat verder , nieuw bericht van vaatwasser dat deze in versneld programma gaat daar er nu genoeg vermogen hiervoor word opgewekt

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 10:10:
smart grid en internet of things het gaat een bewogen wereld worden.
ik zie het al voor me , een berichtje van je pv dat het zonnetje is doorgekomen en hij dus goed gaat produceren, middels dit zelfde bericht word tevens de wasmachine en vaatwasser geactiveerd

hierdoor blijft de geproduceerde stroom binnenhuis en word deze gelijk geconsumeerd, hiermee het smartgrid electriciteitsnet een stuk minder belastend.

na 10m washmachine meld dat deze op pauze gaat want hij heeft net een seintje gekregen dat de pv even wat minder produceert

zon breekt weer door wasmachine gaat verder , nieuw bericht van vaatwasser dat deze in versneld programma gaat daar er nu genoeg vermogen hiervoor word opgewekt
Wat je hier schetst is al deels realiteit. Wij maken hier software en hardware die dit soort situaties kunnen regelen. Hier zijn al diverse succesvolle pilots mee gedaan. Echter de netbeheerders willen er niet aan; die willen meer pilots opstarten met hun eigen sub-bv's. Veel verder dan goede sier maken, subsidieprojecten uitvoeren en hun eigen mensen aan het werk houden gebeurt er hier in Nederland niet.

Overigens moet je in het verhaal wat je schetst even een (kleine)accu opnemen als buffer. Zie aldaar de onbeperkte mogelijkheden.

Verwijderd

ik zie daar de potentie wel van in opzich, alleen het zal nog wel even duren mede door discussies over wat wel/niet mag met een slimme meter bijv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Volgens mij hoeft dat laatste (wat mag of niet mag) helemaal geen vraag te zijn.
Even terzijde, dat signaal van wel of niet voldoende vermogen van je pv kun je ook los van de slimme meter voor elkaar krijgen. Het kost je hooguit nogal wat technisch inzicht, maar daarvoor heb je, als dat ontbreekt, vast wel iemand in je omgeving die je daar terzijde kan staan. Overigens heb je dat technisch inzicht ook nodig als die signalen wel door de slimme meter zouden worden gegeven. Want dat in- en uitschakelen zal toch eveneens door de gebruiker moeten worden aangelegd.

Maar goed, je meet met de slimme meter de vermogenswaarden, dat zijn gewoon gegevens die je via de poort op de meter worden aangeboden. Welnu, daar mee doet mag je zelf weten. Waarom zou daar toestemming voor moeten worden gegeven? Dus wat door swapevent wordt geschetst is gewoon realiseerbaar door zelf toegevoegde hard- en software. Dat hoeft dus helemaal geen toekomstmuziek te zijn.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 21:51

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ethereal73 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:25:
[...]

Voorafgaand aan de nieuwe meter was mijn jaarverbruik ergens tussen de 1600 en 1900KwH/ nu was het ineens 3780KwH, foutje okee, maar dit is wel heel extreem.
Bezwaar maken bood geen soelaas want de meter zegt...
Dus eikrapport opgevraagd, en die is er dus simpelweg niet.

Met een afwijking van enkele procenten kan ik nog leven, maar een verdubbeling gaat mij een tikkeltje tever.
Zelf afgelezen of via de jaarrekeningen? Ik ben ook een tijdje (jaar of 3) geschat en dan blijf je aan de lage kant, bij een meterwissel komen echte standen voor de dag adh van de netwerkleverancier en bump je ineens hard omhoog zodat je denkt dat het niet klopt.

Dat is weer het mooie van zonnepanelen, dan haal je dat verschil in een meter er snel uit, een 3000Wp set wekt niet snel 4000 kWh op bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Techneut schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:22:
Volgens mij hoeft dat laatste (wat mag of niet mag) helemaal geen vraag te zijn.
Even terzijde, dat signaal van wel of niet voldoende vermogen van je pv kun je ook los van de slimme meter voor elkaar krijgen. Het kost je hooguit nogal wat technisch inzicht, maar daarvoor heb je, als dat ontbreekt, vast wel iemand in je omgeving die je daar terzijde kan staan. Overigens heb je dat technisch inzicht ook nodig als die signalen wel door de slimme meter zouden worden gegeven. Want dat in- en uitschakelen zal toch eveneens door de gebruiker moeten worden aangelegd.

Maar goed, je meet met de slimme meter de vermogenswaarden, dat zijn gewoon gegevens die je via de poort op de meter worden aangeboden. Welnu, daar mee doet mag je zelf weten. Waarom zou daar toestemming voor moeten worden gegeven? Dus wat door swapevent wordt geschetst is gewoon realiseerbaar door zelf toegevoegde hard- en software. Dat hoeft dus helemaal geen toekomstmuziek te zijn.
Klopt, ware het niet dat door de huidige saldeerregeling dit voor niemand interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ethereal73 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:35:
[...]

Ik dacht ook dat de slimme meters ge-eikt zouden zijn, na bijgekomen te zijn van een rolberoerte ivm jaarrekening getracht eik-rapport op te vragen, die is er dus in zijn geheel niet, per batch worden er enkele "getest", en dat geldt dan meteen voor de hele batch.
Wat er onder "getest" wordt verstaan is mij ook nog niet helemaal duidelijk, krijg nergens een eenduidig antwoord, niet bij de energieleverancier en niet bij de netbeheerder.
Afgezien van dat ijkrapport, heb je zelf de meterstanden ook gecontroleerd? Mochten die overeenkomen met je eigen ervaringen, dan is het een afleesfout. In het andere geval zou je met dat ongeveer 100% verschil (let wel!) ook zelf even wat kunnen ondernemen:
Schakel om te beginnen alles even uit en neem de meterstand(en) op. Schakel vervolgens "iets" in waarvan het vermogen bekend is. Laat dit een bepaalde tijd ingeschakeld en neem daarna nogmaals je meterstand op. Dit zal je heel veel vertellen over het wel of niet correct zijn van de meter.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Techneut schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:12:
[...]
In het andere geval zou je met dat ongeveer 100% verschil (let wel!) ook zelf even wat kunnen ondernemen:
Schakel om te beginnen alles even uit en neem de meterstand(en) op. Schakel vervolgens "iets" in waarvan het vermogen bekend is. Laat dit een bepaalde tijd ingeschakeld en neem daarna nogmaals je meterstand op. Dit zal je heel veel vertellen over het wel of niet correct zijn van de meter.
EddoH schreef op woensdag 07 september 2016 @ 18:23:
[...]
Overigens is het heel simpel zelf een test te doen. Alle apparaten uit, bekende belasting aan het net hangen en meten maar. Binnen een half uurtje heb je redelijkerwijs beeld van een eventuele fouten, helemaal als die zo groot zou zijn als je beweert.
;)

Een inhoudelijke reactie van Ethereal73 blijft helaas uit :-(

Verwijderd

Van de week iemand van de bam langs gehad.
Ze gaan ook hier de meters vervangen. (Apeldoorn).

Was vrijwillig dus wil je het niet dan ook prima.
Ook krijg je de keuze uit een slimme of domme meter.

Ik heb een oude meter is al ruim over de 500.000 heen.

Ik kies zelf voor een slimme vindt persoonlijk het hele privacy en meekijken een erg hoog aluhoetje gehalte hebben.

Loop zelf met een mobieltje rond daar houden ze duizenden keren meer alles mee in de gaten dan zo'n meter.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2016 12:35 ]

• Rol-Co

Rol-Co

EddoH schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:22:
[...]

[...]

;)

Een inhoudelijke reactie van Ethereal73 blijft helaas uit :-(
Had je dat verwacht in 12 minuten? :?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rol-Co schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:52:
[...]

Had je dat verwacht in 12 minuten? :?
Mijn reactie/vraag was gister al ;)
woensdag 07 september 2016 @ 18:23:

[ Voor 13% gewijzigd door EddoH op 08-09-2016 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethereal73
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-07 07:42
[...]

Ik vind het verder logisch dat je niet elke meter hoeft te ijken, als je weet hoe de productie werkt kan je prima met steekproeven af lijkt mij zo.

Je mening dat de meter niet goed is omdat de ouder minder aan gaf vind ik heel kort door de bocht. Had je andersom OOK aan de bel getrokken? Ik vermoed van niet namelijk.

Denk even redelijk na, een slimme meter gaat echt niet zo maar het dubbele aangeven. Die dingen zijn écht wel getest.
Verbruik van rond de 1900Kwh is absoluut niet vreemd voor een alleenstaande.

Jaren een verbruik tussen de 1600 en 1900 gemeten over een kleine 20 jaar in vijf woningen. Nieuwe meter geplaatst verbruik verdubbeld.
Verhuis wederom, en verbruik keldert drastisch, huidige meter ook stuk?

Slimme meters zijn niet getest, er is geen ijkrapport.
Als je dus per ongeluk een maandagochtend modelletje in je maag geplitst krijgt ben je de pineut.
Waarom je het vervolgens hebt over kort door de bocht enzovoort ontgaat mij volledig!

Overigens adviseert de consumentenbond bij een geschil over de jaarrekening het ijkingsrapport op te vragen, en pas daarna de stap naar Geschillencommissie Energie en Water te maken.
Ben benieuwd wat die gaan doen aan het volledig ontbreken van een ijkingsrapport.

Hoe dan ook, zonder ijkrapport komt er geen enkele slimme meter meer in.

Verwijderd

je betaalt er voor dus mag je de gegevens ervan ook weten, dus inclusief ijkrapport lijkt mij

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:48
[...]

http://gemiddeldgezien.nl/gemiddeld-energieverbruik
2400kWh een 1persoon huishouden. Wij zitten met zijn 4en (ok 2 jonge kinderen) ook op 3500kWh wat flink lager is dan 4700kWh.
Een persoon (of stel) die overal extreem op let, of uberhaupt weinig thuis is kan prima op 1900kWh komen.

Andersom trek je juist aan de bel 8)7 , dan heb je al die jaren teveel betaald... :)

Als je het niet eens bent met het aangegeven verbruik omdat je denkt dat dit veel minder moet zijn, dan is het toch niet vreemd dat je een ijkingsrapport aanvraagt? En anders komt er bij een hernieuwde ijking wel uit dat hij klopt(of niet)

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Ethereal73
EddoH schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:06:
[...]

Mijn reactie/vraag was gister al ;)

[...]
Allereerstbedankt voor je reactie.
Zag even niet wat je verwachten aan respons, daarnaast andere bezigheden tussendoor, excuus.

Meterstanden zelf doorgegeven, hou al 20 jaar de meterstanden bij.
Oude meter was naar mijn idee niets mis mee, pas na het vervangen ontstonden de problemen.
Helaas geen idee wat de Id-nrs van de oude meter waren, maakt opvragen wat lastig.

Zag al die jaren geen enkele reden om een ijkrapport op te vragen.
Pas bij de eerste eindafrekening op basis van de slimme meter kreeg ik een rolberoerte, en ben gaan verzoeken om een ijkrapport, die er dus niet is.

Verwijderd

wij zitten op 4800 kwh / jaar haal daar de 1500 kwh voor de vijver af, dan zit je 3300 kwh /jaar voor gezin met 2 kids. en ja we wekken ons vebruik volledig op

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ethereal73 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:27:
[...]

Allereerstbedankt voor je reactie.
Zag even niet wat je verwachten aan respons, daarnaast andere bezigheden tussendoor, excuus.

Meterstanden zelf doorgegeven, hou al 20 jaar de meterstanden bij.
Oude meter was naar mijn idee niets mis mee, pas na het vervangen ontstonden de problemen.
Helaas geen idee wat de Id-nrs van de oude meter waren, maakt opvragen wat lastig.

Zag al die jaren geen enkele reden om een ijkrapport op te vragen.
Pas bij de eerste eindafrekening op basis van de slimme meter kreeg ik een rolberoerte, en ben gaan verzoeken om een ijkrapport, die er dus niet is.
Wat ik bedoelde te zegen is dat je bij 2 onbekenden niet weet welke de juist is. Je hebt geen referentie. Op je gevoel afgaan is dikwijls een verkeerde keuze ;)

Ik neem niet een standpunt in, maar je kunt niet zeggen dat meter X kapot is, en meter Y niet alleen omdat de 1 een hoger verbruik dan de ander aangeeft.
Al heb je 50 jaar je meterstanden bijgehouden, dan zegt dit nog steeds niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethereal73
EddoH schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:30:
[...]

Wat ik bedoelde te zegen is dat je bij 2 onbekenden niet weet welke de juist is. Je hebt geen referentie. Op je gevoel afgaan is dikwijls een verkeerde keuze ;)

Ik neem niet een standpunt in, maar je kunt niet zeggen dat meter X kapot is, en meter Y niet alleen omdat de 1 een hoger verbruik dan de ander aangeeft.
Al heb je 50 jaar je meterstanden bijgehouden, dan zegt dit nog steeds niets.
Het is toch niet zo vreemd als je jaren een redelijk stabiel verbruik hebt en na het vervangen van de meter geconfronteerd word met een verdubbeling in verbruik dat je gaat twijfelen aan de nieuwe meter?
Dat was immers de reden dat ik verzocht om een ijkingsrapport.

Dat de meter in mijn huidige woning wederom keurig het oude verbruik bevestigt, sterkt mij enkel in het idee dat de nieuwe slimme meter defect was.

Verwijderd

doe gewoon zelf eens een meting wat vebruik je per uur en per etmaal bijv

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ethereal73 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:41:
[...]

Het is toch niet zo vreemd als je jaren een redelijk stabiel verbruik hebt en na het vervangen van de meter geconfronteerd word met een verdubbeling in verbruik dat je gaat twijfelen aan de nieuwe meter?
Dat was immers de reden dat ik verzocht om een ijkingsrapport.

Dat de meter in mijn huidige woning wederom keurig het oude verbruik bevestigt, sterkt mij enkel in het idee dat de nieuwe slimme meter defect was.
Waarom ga je niet twijfelen aan je oude meter, dat is wat ik bedoel. Als je jaren een stabiel verbruik hebt kan dat toch jaren een te laag stabiel verbruik zijn.
Ik zeg niet dat het niet kán, maar je weet het alleen zeker als er gemeten is.

Je nieuwe huis is een nieuwe situatie, met neem ik aan ook nieuwe of andere apparatuur en verlichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethereal73
EddoH schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:48:
[...]

Waarom ga je niet twijfelen aan je oude meter, dat is wat ik bedoel. Als je jaren een stabiel verbruik hebt kan dat toch jaren een te laag stabiel verbruik zijn.
Ik zeg niet dat het niet kán, maar je weet het alleen zeker als er gemeten is.

Je nieuwe huis is een nieuwe situatie, met neem ik aan ook nieuwe of andere apparatuur en verlichting?
Gemeten over 20 jaar in 5 woningen, plus de huidige woning maakt 6 meters die om en bij hetzelfde verbruik aangeven. De vreemde eend in de bijt lijkt mij de slimme meter.
Lijkt mij geen hele vreemde aanname.

De huidige woning is groter, tov de slimme meter woning hiervoor.
In de huidge woning, meer verlichting (al jaren alles ledverlichting overigens).
De huidige woning zou meer moeten verbruiken tov de slimme meter woning hiervoor, maar doet dit niet. Verbruikers als koelkast, wasmachine tv's en dergelijke zijn niet gewijzigd verder.
Komt nog bij dat de slimme meter in een flatje was en ik momenteel helemaal happy in een benedenwoning met oude meter in de meterkast, en tuin vertoef.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:47

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Als je toch vrij zeker denkt te weten dat het aan de slimme meter ligt kan je toch een ijking daarvoor aanvragen? Indien het inderdaad een probleem betreft zijn de kosten €0

Althans zo is het bij Liander: https://www.liander.nl/co...gen/tarieven2016?ref=5686

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethereal73
Mattie112 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:33:
Als je toch vrij zeker denkt te weten dat het aan de slimme meter ligt kan je toch een ijking daarvoor aanvragen? Indien het inderdaad een probleem betreft zijn de kosten €0

Althans zo is het bij Liander: https://www.liander.nl/co...gen/tarieven2016?ref=5686
Klopt, en daarvan wacht ik nog op de uitslag.
Neemt niet weg dat ik momenteel weer de gelukkige "eigenaar" ben van een oude meter en er niet nogmaals een slimme meter inkomt die niet vergezeld gaat van een ijkingsrapport.
Deze grap is een keer leuk, maar geen tweede keer.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:47

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ethereal73 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:58:
[...]

Klopt, en daarvan wacht ik nog op de uitslag.
Neemt niet weg dat ik momenteel weer de gelukkige "eigenaar" ben van een oude meter en er niet nogmaals een slimme meter inkomt die niet vergezeld gaat van een ijkingsrapport.
Deze grap is een keer leuk, maar geen tweede keer.
Ah top, ben benieuwd wat er uitkomt ;) Merkte bij mij in elk geval niet echt verschil tussen slim/oud, maarja is ook wel iets lastiger vergelijken aangezien op dat moment ook de zonnepanelen 'aan' gingen :)

Vind het opzich wel een goed idee om een bekende load aan het net te hangen en om dan is te kijken. Zou prima kunnen met de stofzuiger oid (even energiemeter daaraan om te kijken wat ie trekt). Bij de slimme meters kan je ook "huidige afname" zien dus als dat al niet klopt is er wat aan de hand ja.

Deze ruimte is te huur!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-07 21:07
Ik heb bedrijfsmatig enorm veel te maken met slimme meters en ik heb nog nooit gehoord dat een slimme meter het dubbele aangaf.

Wat wel vaak gebeurt is dat mensen zich een rolberoerte schrikken omdat ze jarenlang geen meterstanden op hebben gegeven en dan afgerekend worden op werkelijk verbruik. Dat zal hierboven niet aan de orde zijn aangezien daar een veel langere periode tussen zit en er dan allang een meteropnemer is geweest.

Wij doen veel met grote zorginstellingen, retailorganisaties etc en daar is de slimme meter echt een uitkomst, een goedkope manier om de gehele administratie rondom de meterstanden opnemen te laten vervallen en energie monitoren te faciliteren.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je een hoofdschakelaar hebt kun je zelf een MID meter aanschaffen of lenen en de kabels doorverbinden. Dikke (4 of 6 mm2) kabel gebruiken, zorg voor goede verbindingen.

Overigens maak je wel kans (met veel juridische moeite) om de hoge ijkingskosten succesvol aan te vechten, het is niet zo moeilijk om vast te stellen of een meter het niet goed doet en ijken is daarbij niet de enige methode. De netbeheerder had je ook kunnen helpen door een tijdelijke meter op te hangen voor de huidige meter. Het is tenslotte hun meter - niet die van jou - en je hebt er al vorstelijk voor betaald. Als je al decennia ergens woont heb je die meter al meerdere keren betaald...

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:47
Ik kan mij herinneren dat er een aantal jaar geleden op Kassa of Radar een item was over een meter die veel te veel aan gaf, dus zo onmogelijk is het niet dat de meter te veel aangeeft. Misschien is er nog iets van te vinden op uitzending gemist.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-07 21:07
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat ik het persoonlijk nog nooit heb meegemaakt. Wel een keer dat er een meter roodgloeiend was en bijna in de brand was gevlogen, maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ethereal73 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:35:
[...]

Ik dacht ook dat de slimme meters ge-eikt zouden zijn, na bijgekomen te zijn van een rolberoerte ivm jaarrekening getracht eik-rapport op te vragen, die is er dus in zijn geheel niet, per batch worden er enkele "getest", en dat geldt dan meteen voor de hele batch.
Wat er onder "getest" wordt verstaan is mij ook nog niet helemaal duidelijk, krijg nergens een eenduidig antwoord, niet bij de energieleverancier en niet bij de netbeheerder.
De oude analoge meters werden ook steeksproefgewjis gekijkt. Sterker nog uit die steekproef methode blijkt of type meter op de lijst afgekeurd komt.
Het is zeer gebruikelijk dat meettechniek steeksproef gewijs wordt gecontroleerd.

Er zijn twee redenen waarom een meter op lijst afgekeurd komt:
  • Steekproef van het type meter vertoont te veel afwijking --> Gehele populatie afgekeurd
  • Aantal geinstalleerde meters van het type is zo beperkt geworden dat het te kostbaar is om hier nog een controle meting op te verrichten.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 08-09-2016 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
KaiseRRuby schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:40:
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat ik het persoonlijk nog nooit heb meegemaakt. Wel een keer dat er een meter roodgloeiend was en bijna in de brand was gevlogen, maar dat is een ander verhaal.
Oh, dat stelt mij gerust. Met de slimme meter is over het algemeen niet veel mis.
Een bijna afgefikt huis, een twee keer zo hoog verbruik, door fout van monteur al je apparatuur defect en gezeur met terugbetaling van PV bezitters. Ik kan bijna niet wachten....

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op donderdag 08 september 2016 @ 18:21:
[...]

Oh, dat stelt mij gerust. Met de slimme meter is over het algemeen niet veel mis.
Een bijna afgefikt huis, een twee keer zo hoog verbruik, door fout van monteur al je apparatuur defect en gezeur met terugbetaling van PV bezitters. Ik kan bijna niet wachten....
Wat een onzinargumenten, echt...

• drielp
EddoH schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:02:
[...]

Wat een onzinargumenten, echt...
Vooruit, soms heeft het plaatsen van een slimme meter ook voordelen:
http://www.nutselect.nl/g...installatie-slimme-meter/

Enne onzin.... https://kassa.vara.nl/vra...problemen-nuon-en-liander

Ethereal73 is echt niet de enige met problemen. Maar als jij blij bent met je meter is dat toch mooi. Ik hoef 'em niet. Gelukkig is mijn meter nog steeds niet afgekeurd.

[ Voor 30% gewijzigd door drielp op 08-09-2016 22:13 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:06:
[...]

Vooruit, soms heeft het plaatsen van een slimme meter ook voordelen:
http://www.nutselect.nl/g...installatie-slimme-meter/

Enne onzin.... https://kassa.vara.nl/vra...problemen-nuon-en-liander

Ethereal73 is echt niet de enige met problemen. Maar als jij blij bent met je meter is dat toch mooi. Ik hoef 'em niet. Gelukkig is mijn meter nog steeds niet afgekeurd.
Ik ben niet specifiek pro-slimme meter en ik ben niet in de wolken met mijn slimme meter.

Wel ben ik allergisch voor flauwekul argumenten, incidenten aandragen om te generaliseren, en met gebrek aan technische kennis dingen in twijfel trekken die in meetindustrie heel normaal zijn.

Alle incidenten die je aandraagt kunnen net zo goed bij een analoge meter voorkomen, en komen ook voor. Het zijn gewoon geen situatiea die specifiek voor het concept 'slimme meter' gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bij iedere meter kan er het nodige fout gaan.
ik heb meerdere netbeheerder monteurs gesproken en allemaal zeggen ze wel dat de oude meters het minste problemen gaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:34
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 07:31:
bij iedere meter kan er het nodige fout gaan.
ik heb meerdere netbeheerder monteurs gesproken en allemaal zeggen ze wel dat de oude meters het minste problemen gaven
Dat heeft zeer waarschijnlijk meer te maken met het koppelen van de gasmeter aan de E-Meter en eventuele bereikbaarheidsproblemen van de E-Meter (GPRS/GSM).
Dus een oude meter is een stuk simpeler te installeren, want dan hoef je bijv. niet de gasmeter te koppelen aan de E-Meter (draadloos).
Verder is het fysiek aansluiten vd meters zo goed als hetzelfde.

Powered by KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

het is enigzins offtopic maar is ook stukje kwaliteit
de wasmachines van vroeger gingen ook veel langer mee dan tegenwoordig
de oude tv gingen ook veel langer mee , met de komst van meer electronica en massa productie hiervan is de kwaliteit ook omlaag gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:41

Milmoor

Footsteps and pictures.

Iemand enig idee? Ik wil in ons nieuwbouwhuis graag wel een digitale meter, maar geen slimme meter (ook niet administratief uitgezet). De projectontwikkelaar kiest de weg van de minste weerstand, dus wil gewoon standaard: "De dhr. X krijgt een slimme meter van de NUTS. Deze zal administratief uitgezet kunnen worden. Andere meters worden er tegenwoordig niet meer geplaatst.".

Ik verwacht dat dit niet klopt, maar weet niet goed waar te beginnen. Ik wil graag wat onderbouwing voordat ik met Enexis ga bellen. Ik verwacht dat ik wat hun betreft nog geen partij ben, dat is tot oplevering de projectontwikkelaar.

Achteraf weg laten halen kan, maar kost 286,99: https://www.enexis.nl/con...en-aansluiting-of-meter_4

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Theoretisch mag je een slimme meter weigeren, dus ook bij nieuwbouw. Of je het er doorheen krijgt weet ik niet. Recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende dingen.
Sowieso krijg je een meter met aparte teruglevertelwerken, dus veel voordeel zie ik niet in de slimme meter weigeren, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Milmoor
Als jij formeel eigenaar bent van het huis, ben jij degene die bepaalt wat er komt te hangen. Dat is tussen de eigenaar en de netbeheerder. Dus je kunt contact opnemen met Enexis hierover. Ze moeten in principe aan jouw wens van een (echte) domme meter voldoen. De meter wordt waarschijnlijk wel een digitaal model.

In plaats van een domme meter kun je het beter een meter zonder communicatiehardware en -software noemen. Dat geeft preciezer aan wat je wilt.

"Administratief uitzetten" is per definitie geen domme meter. Het is een slimme meter waarbij men een zwakke belofte doet niet vaker dan x keer per periode uit te lezen of opgeslagen data toegankelijk te maken voor derden. Dat is dus geen oplossing.
dus veel voordeel zie ik niet in de slimme meter weigeren
Lees dit topic maar eens, dan zie je dat er veel voordelen zijn van een domme meter, of het nu 1, 2 of 4 tellers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

mrmrmr schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:50:

Lees dit topic maar eens, dan zie je dat er veel voordelen zijn van een domme meter, of het nu 1, 2 of 4 tellers zijn.
Dat heb ik al een tijdje geleden gedaan hoor, en veel voordelen zijn er niet. Maar daar verschillen de meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 22:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

EddoH schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:01:
[...]

Dat heb ik al een tijdje geleden gedaan hoor, en veel voordelen zijn er niet. Maar daar verschillen de meningen over.
en veel voordelen zijn er zie je niet

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 815897

Goeiedag, ik heb even een kloon aangemaakt. Ik ben tweaker, niet heel actief, en momenteel werkzaam bij de klantenservice van een netbeheerder. Ik weet dus hoe het er bij ons intern aan toe gaat en weet inmiddels redelijk wat van slimme meters.

Voor de die-hard-sceptici zal ik waarschijnlijk weinig complot-theorieen weg kunnen nemen, maar ik denk dat het voor de gemiddelde tweaker interessant zal zijn om vragen te kunnen stellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Anoniem: 815897 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:04:
Goeiedag, ik heb even een kloon aangemaakt. Ik ben tweaker, niet heel actief, en momenteel werkzaam bij de klantenservice van een netbeheerder. Ik weet dus hoe het er bij ons intern aan toe gaat en weet inmiddels redelijk wat van slimme meters.

Voor de die-hard-sceptici zal ik waarschijnlijk weinig complot-theorieen weg kunnen nemen, maar ik denk dat het voor de gemiddelde tweaker interessant zal zijn om vragen te kunnen stellen
Dat je een ferraris direct kunt aflezen zonder op knopjes te moeten drukken of te wachten, direct automatisch saldeert en bij calamiteiten de meest recente stand laat zien heeft helemaal niets met complot theorieën te maken. Van alle andere zaken, die jij waarschijnlijk complot theorieën noemt, is het 100% zeker dat die zich bij een ferraris niet kunnen voordoen. Verder zie ik in het hebben van SM voor mij geen enkel voordeel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:19:
[...]

Dat je een ferraris direct kunt aflezen zonder op knopjes te moeten drukken of te wachten, direct automatisch saldeert en bij calamiteiten de meest recente stand laat zien heeft helemaal niets met complot theorieën te maken. Van alle andere zaken, die jij waarschijnlijk complot theorieën noemt, is het 100% zeker dat die zich bij een ferraris niet kunnen voordoen. Verder zie ik in het hebben van SM voor mij geen enkel voordeel.
dat noem ik ook geen complot-theorieën hoor

op die punten die je noemt heb je denk ik ook gelijk, maar als je met 'çalamiteiten' een defecte meter bedoelt is het natuurlijk maar wel de vraag of de weergegeven stand ook klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@_Informant

Neem eerst eens contact op met een moderator over wat je wilt doen. Nu, en met deze methode van een anoniem kloonaccount, dat geen officieel bedrijfsaccount is en niet als zodanig herkenbaar is, dat op mij overkomt als een poging tot damage control en waarschijnlijk uitmondt in de verspreiding van nog meer eenzijdige (des-)informatie die we al jarenlang kennen van netbeheerders, is het niet gewenst.

Het begint al niet goed door Tweakers weg te zetten als complottheoretici. Misschien kun je beter wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 22:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

mrmrmr schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:38:
@_Informant

Neem eerst eens contact op met een moderator over wat je wilt doen. Nu, en met deze methode van een anoniem kloonaccount, dat geen officieel bedrijfsaccount is en niet als zodanig herkenbaar is, dat op mij overkomt als een poging tot damage control en waarschijnlijk uitmondt in de verspreiding van nog meer eenzijdige (des-)informatie die we al jarenlang kennen van netbeheerders, is het niet gewenst.

Het begint al niet goed door Tweakers weg te zetten als complottheoretici. Misschien kun je beter wegblijven.
Ik zou zeggen : Geef het een kans. Stel de vragen de meeste kritische vragen, en wie weet komt er iets zinnigs uit.
Zo nee, dan idd weg blijven.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een kloon-account is natuurlijk nodig omdat ik anders voor mijn werkgever eenvoudig te herkennen ben, ik weet niet of ze zich kunnen vinden in deze actie. niet dat ik informatie heb die het daglicht niet kan verdragen hoor, maar als ik zo even teruglees zie ik veel vragen staan waar ik gewoon antwoord op kan geven.

ik ben misschien niet objectief omdat ik getraind ben binnen het bedrijf, ik krijg mijn informatie natuurlijk van hen, maar ik heb daarnaast ook veel cases voorbij zien komen, dus ook weet van de situaties in de praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dat je al veel casu hebt langs zien komen beloofd al niet veel goeds. Maar vooruit, vertel eerst eens waarom het zo belangrijk is de slimme meter door te drukken. De overheid heeft zelfs geprobeerd om een weigering tot wissel als een delict aan te merken. Een wakkere eerste kamer heeft hier gelukkig een stokje voor gestoken. Er zijn dus zwaar wegende belangen bij één of meer partijen met een goede lobby. Wie dat zijn en wat die belangen zijn is nog niet duidelijk. Dus begin daar maar eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 815897 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:37:
[...]
dat noem ik ook geen complot-theorieën hoor

op die punten die je noemt heb je denk ik ook gelijk, maar als je met 'çalamiteiten' een defecte meter bedoelt is het natuurlijk maar wel de vraag of de weergegeven stand ook klopt.
Met calamiteiten worden situaties bedoelt waardoor het huis onbewoonbaar wordt en de meter zonder voeding komt te zitten, waardoor een SM dus niet meer ter plekke af te lezen is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

drielp schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:07:
Dat je al veel casu hebt langs zien komen beloofd al niet veel goeds. Maar vooruit, vertel eerst eens waarom het zo belangrijk is de slimme meter door te drukken. De overheid heeft zelfs geprobeerd om een weigering tot wissel als een delict aan te merken. Een wakkere eerste kamer heeft hier gelukkig een stokje voor gestoken. Er zijn dus zwaar wegende belangen bij één of meer partijen met een goede lobby. Wie dat zijn en wat die belangen zijn is nog niet duidelijk. Dus begin daar maar eens mee.
Ik weet het motief van de overheid eerlijk gezegd natuurlijk niet 100% zeker. Ik geloof wel in de theorie dat feedback je helpt om je gedrag bij te sturen, dat is het primaire 'verkoop'-argument voor de slimme meter. Automatisch feedback w.b. het verbruik, zodat consumenten er bewuster mee om kunnen gaan.

De reden dat er digitale meters geplaatst worden, is (denk ik) omdat het daarmee eenvoudiger is om op meerdere telwerken het verbruik bij te houden, wat weer belangrijke data is om de belasting van het netwerk in beeld te krijgen. Een ferrarismeter laat bij gelijke levering en teruglevering nul verbruik zien, maar daar kan een netbeheerder niks mee. Volgens de meter zou je dan eigenlijk geen netwerk nodig hebben, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat is een erg belangrijke reden dat een netbeheerder wil weten hoeveel er wordt teruggeleverd.

Daarnaast zijn er vaak zogenaamde 'tariefstoringen' waarbij de meter niet meer schakelt tussen hoog en laag tarief. Dat systeem, het TF-systeem, wordt om die reden mogelijk na 2020 buiten werking gesteld. De nieuwe meters, die nu op elk adres gratis aangeboden worden, hebben een interne klok die het schakelen aanstuurt.

Als laatste is het zo dat de nieuwe meters tijdgebonden standen bijhouden. Als er flexibele tarieven komen (dat is de verwachting, zonne-energie is overdag natuurlijk meer beschikbaar dan 's nachts), dan is dit type meter geschikt om dat te registreren. Ik weet niet of de meter hier slim, of alleen digitaal voor moet zijn

Saldering of de verrekening van energie is voor een netbeheerder eigemlijk niet interessant, omdat dat simpelweg niet via de netbeheer verloopt. Wel is het zo dat teruglevering het netwerk ook belast, en dat daar momenteel geen vergoeding tegenover staat. Het kost ook geld om zo'n netwerk in stand te houden, de gebruikers moeten die kosten uiteindelijk opbrengen

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 815897 op 13-09-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freee!! schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:46:
[...]

Met calamiteiten worden situaties bedoelt waardoor het huis onbewoonbaar wordt en de meter zonder voeding komt te zitten, waardoor een SM dus niet meer ter plekke af te lezen is.
Dat is inderdaad een duidelijk nadeel aan digitale meters. Bij gas kan dit overigens nog wel, omdat hier een batterij in het display zit. Wellicht wordt in nieuwere modellen nog wel aangepast voor E ook

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 815897 op 13-09-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de duidelijkheid, ik heb zelf niet een sterke voorkeur voor of bezwaar tegen de slimme meter. Vanuit mijn ervaring vind ik het heel logisch dat netbeheerders inzicht in de hoeveelheden en tijdstippen van teruglevering willen. Of een meter wel of niet slim is, is voor netbeheerders denk ik minder interessant. Er is gewoon een target gesteld door de overheid (volgens mij 80% van de huishoudens in 2020) en netbeheerders doen om die reden hun best om dat te halen. Nogmaals, het belang van de overheid daarin is me niet echt duidelijk.

Nu ik dit zo typ bedenk ik me dat het wel eens kan zijn dat er anonieme data uit slimme meters gebruikt wordt om de belasting van het netwerk per kwartier/uur in beeld te brengen. Dat gaat dan dus niet op het niveau van huishoudens, maar eerder per straat of wijk. Wat dat betreft is er sprake van (big) dataverzameling, en ik denk eerlijk gezegd dat dit met een niet-slimme digitale meter niet mogelijk is, maar die geeft alsnog wel inzicht in de totale hoeveelheid teruglevering op hoog en laag tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 815897 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:11:
[...]
De nieuwe meters, die nu op elk adres gratis aangeboden worden, hebben een interne klok die het schakelen aanstuurt.
En hoe betrouwbaar is die klok :?
Anoniem: 815897 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:17:
[...]
Bij gas kan dit overigens nog wel, omdat hier een batterij in het display zit. Wellicht wordt in nieuwere modellen nog wel aangepast voor E ook
Hoe lang gaat die batterij mee :? En is die ook nodig om de meter te laten werken :? Indien niet, hoe wordt er gemeten bij stroomuitval :?
offtopic:
En twee drie keer achter elkaar posten wordt hier op Tweakers.net niet echt gewaardeerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freee!! schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:27:
[...]

En hoe betrouwbaar is die klok :?

[...]

Hoe lang gaat die batterij mee :? En is die ook nodig om de meter te laten werken :? Indien niet, hoe wordt er gemeten bij stroomuitval :?
offtopic:
En twee keer achter elkaar posten wordt hier op Tweakers.net niet echt gewaardeerd.
De klok wordt 1 keer per 20 dagen gesynchroniseerd d.m.v. contact met de server, ook als de standen niet uitgelezen mogen worden. Hetzelfde geldt voor eventuele firmware-updates

De batterij gaat geloof ik zo'n 20 jaar mee en er zit een beperking ingebouwd op het gebruik, dus hoe vaak je de stand kunt uitlezen, om te voorkomen dat deze eerder leeg raakt. Ik ga ervan uit dat het telwerk draait op deze batterij

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 815897 op 13-09-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Ik weet het motief van de overheid eerlijk gezegd natuurlijk niet 100% zeker. Ik geloof wel in de theorie dat feedback je helpt om je gedrag bij te sturen, dat is het primaire 'verkoop'-argument voor de slimme meter. Automatisch feedback w.b. het verbruik, zodat consumenten er bewuster mee om kunnen gaan.

De reden dat er digitale meters geplaatst worden, is (denk ik) omdat het daarmee eenvoudiger is om op meerdere telwerken het verbruik bij te houden, wat weer belangrijke data is om de belasting van het netwerk in beeld te krijgen. Een ferrarismeter laat bij gelijke levering en teruglevering nul verbruik zien, maar daar kan een netbeheerder niks mee. Volgens de meter zou je dan eigenlijk geen netwerk nodig hebben, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat is een erg belangrijke reden dat een netbeheerder wil weten hoeveel er wordt teruggeleverd.
Ja, maar ook omdat alle "ouderwetse "apparatuur" mechanisch is en derhalve aan slijtage onderhevig is, een elektronische blijft langer beantwoorden aan de nauwkeurigheidseisen. Daarnaast is een elektronische meter goedkoper te produceren. Dat alles geldt niet alleen voor kWh-meters, maar voor vrijwel alle apparatuur die deze vernieuwing naar elektronica heeft ondergaan. De geleidelijke overgang naar elektronica op allerlei terreinen begon al heel lang geleden.

Logisch dat met de introductie van de elektronica ook andere mogelijkheden beschikbaar kwamen. Mogelijkheden waar dan ook, eveneens geleidelijk aan, gebruik van werd gemaakt. Zo is één van de motieven van de slimme meter ongetwijfeld een economische, het besparen van een persoon die langs de deuren gaat om de meterstand op te nemen. Begrijpelijk dat daarnaast gebrainstormd wordt naar andere mogelijkheden.

Een inwendig uurwerk in die meters voor de tariefomschakeling? Is het niet zo dat dit centraal geschiedt via de draadloze communicatieverbinding? Immers je hebt niet alleen te maken met de vaste tijden, maar ook variabele, zoals met feestdagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Oh, en wat heb je dan aan die feedback die vlgs mij bestaat uit dat je vier keer per jaar de tussenstanden en het verbruik te zien krijgt. Daar heb je dus helemaal niets aan en derhalve een kul argument. Het zou wat anders zijn als je de SM met een netwerkkabeltje aan je router kunt koppelen en met een webinterface alle relevante data zou kunnen zien, bewerken en opslaan. Ik denk dat het meer te doen is om het een of ander extra abbootje af te sluiten waar men weer aan verdient.

Waarom moet de netbeheerder weten hoeveel ik persoonlijk terug lever. De benzinemaatschappijen hoeven toch ook geen lijntje met mijn auto te hebben. Of als ik een sauna aanschaf, elektrisch ga koken en verwarmen hoeft men dat niet te weten, dus wederom een kul argument.

En tot slot zit ik helemaal niet te wachten op tijdgebonden tarieven want als daar al voordeel te behalen valt is dat niet voor mij maar voor het energiebedrijf terwijl ik er de moeite voor moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Veel mensen willen geen meter die dagelijks naar buiten communiceert of zelfs kan wordt aangeroepen van buitenshuis. Ik begrijp dat wel.

Waarom geen meter waar ik 1 of 2 keer per jaar een knopje moet indrukken om de meterstand naar door te geven die verder niet kan communiceren naar buiten mijn huis.

Of een meter die ik echt alleen lokaal met wifi kan uitlezen en waar ik vervolgens met een app of website zelf de lokaal opgehaald meterstand (evt encrypted of aaangevuld met een door de meter geproduceerd hash) kan doorsturen.

En, ja ik wacht sowieso tot 2020 of wettelijk salderen blijft voordat ik mijn zelfsalderende draaischijf wegdoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat een kritiek op die "vermaledijde" slimme meter. De een wil dit niet, de ander wil dat niet en roept dat het liefst zo luid mogelijk van de daken, er van uitgaande dat deze mogelijkheden je worden opgedrongen. Wat een onzin, prima als je hier geen behoefte aan hebt, want er wordt je helemaal niets opgedrongen. Graag tijdgebonden tarief of juist niet? Allemaal mogelijk. Liever niet op afstand meterstanden opnemen? Ook prima. Al die opties zijn alleen maar handig, maar nogmaals, geen verplichting.

En tja, die veronderstelde complotten? Laat ik me daar maar niet over uitlaten. Dat leidt alleen maar naar een oeverloos gediscussieer waar niemand echt wat mee opschiet. Ik zie het gewoon als een hele reeks nuttige en wat minder nuttige mogelijkheden, niets meer dan dat. Of willen sommigen terug naar de muntmeters? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoMarK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-07 17:28
Curieus hoe mensen toch altijd de boel willen omdraaien. Als consument heb je niets aan de slimme meter, punt. Net alsof die slimme meters helemaal niet bedoeld zijn om linksom of rechtsom meer geld binnen te harken voor de energiemaatschappijen. Als je dat een "complottheorie" vind, dan ben je wel erg naïef.
Maar de meter wordt je dus wel opgedrongen(communicatiemodule uit of niet), zonder dat er bewijs is dat de huidige meter niet voldoet

YoMarK out...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07 15:33
Oneens YoMark, Ik heb juist trucjes uit moeten halen om een slimme meter te krijgen omdat onze regio daar de komende 5 jaar nog niet voor in aanmerking komt. Ik vind het heerlijk om kosteloos zo'n apparaat geïnstalleerd te krijgen, waardoor ik realtime inzicht in mijn energie- en gasverbruik krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoMarK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-07 17:28
Het kan inderdaad wel nuttig zijn op die manier, maar ik doel even op de situatie dat je huidige meter gewoon voldoet. Ik heb trouwens een youless(log naar eigen mysql database) voor dat doel, maar zit niet te wachten op die gegevens in een of andere online portal.

YoMarK out...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppie1991
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-07 21:48
Pietervs schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:56:
[...]
Grappige is: langs snelwegen staan er ook allerlei meters, waardoor het verkeer gereguleerd kan worden. Daar hebben mensen dan weer geen problemen mee...
Informatie vanuit je eigen huis willen de meeste mensen goed afschermen en zelf in beheer houden. Als dat betekend dat je handmatig de meterstanden moet doorgeven dan zullen sommige mensen dat voor lief nemen (inclusief ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansolos
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-04-2024
Voor mij is de het belangrijkste de zonnepanelen als ik een nieuwe meter laat installeren dan leveren die panelen een stuk minder op en daarom willen ze zo graag dat iedereen een nieuwe meter neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Blofeld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03-2021
Slim, slim, slim, alles wordt slim, auto's, telefoons, tv's, pols horloges, koelkasten, overheden, software,pasjes, vervoersbewijzen, geweren, netwerken en nog veel meer.
Zoveel automatisatie, zoveel geregel op afstand, onzichtbaar en draadloos. Wie houd hier de regie?
Hoeveel zelfbeschikking en controle staan wij vrijwillig af voor gemak, voor vooruitgang, om niet achter te blijven?
Ik zit in een tijd van een enorme technologische revolutie. Techniek die de potentie heeft ons leven radicaal te veranderen. Ik denk dat het goed is om hierover een discussie te hebben, en die zal moeten beginnen met de vraag wat jij belangrijk vindt, waar jij voor staat. Ook zullen we het moeten hebben over overheid en diens invloed en controle over de individuele mens. We zullen moeten kijken naar de geschiedenis, naar hoe dingen georganiseerd werden, en worden. De belangen, de agenda's, drijfveren, de technieken. In dit stadium van techniek kan een kleine groep zo veel meer dan een kleine groep 100 jaar terug. Hoe staat het met de machtsverhouding van de burger versus 'de elite', hoe was die de afgelopen eeuwen, en hoe is deze nu aan het veranderen?

Ik heb nog niet gekeken of er zo een discussie hier op Tweakers is, maar ik denk dat het wel tijd word om er over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hansolos schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:56:
Voor mij is de het belangrijkste de zonnepanelen als ik een nieuwe meter laat installeren dan leveren die panelen een stuk minder op en daarom willen ze zo graag dat iedereen een nieuwe meter neemt.
Vertel eens, wie zijn 'ze' volgens jou en hoe ontwijken ze de saldeerwergeving?

Vooralsnog zit je sowieso tot 2020 goed onafhankelijk van het type meter, wat er daarna gebeurt weet nog niemand.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Erasmo schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:33:
[...]
wat er daarna gebeurt weet nog niemand.
Wij weten het niet maar misschien heeft de overheid al niet openbare afspraken gemaakt met de energieleveranciers over wat er gaat gebeuren in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anoniem: 815897 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:42:
een kloon-account is natuurlijk nodig omdat ik anders voor mijn werkgever eenvoudig te herkennen ben, ik weet niet of ze zich kunnen vinden in deze actie. niet dat ik informatie heb die het daglicht niet kan verdragen hoor, maar als ik zo even teruglees zie ik veel vragen staan waar ik gewoon antwoord op kan geven.

ik ben misschien niet objectief omdat ik getraind ben binnen het bedrijf, ik krijg mijn informatie natuurlijk van hen, maar ik heb daarnaast ook veel cases voorbij zien komen, dus ook weet van de situaties in de praktijk
Kloon account vinden we, in dit specifieke geval, ok. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423815

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:53:
[...]

Noem mij 1 voordeel van die slimme meter wanneer je zelf de meterstand op zo'n oude kunt bijhouden?
De straarlampen kunnen gestuurd worden via de aparte data-lijn (die ook aan je slimme meter zou hangen), waardoor er geen CAB-signalen meer je LED-lampen kunnen vervuilen en flikkeringen veroorzaken. Iedere avond klokslag 22u is het bij ons discotheek en ik kan daar als consument helemaal NIETS aan doen tot die tering generator van de CAB-signalen er tussenuit kan.

Het grappige van deze zaak vind ik dat een monster van een generator (letterlijk een dedicated generator die bij een energieproducent staat) vervangen kan worden door een (in principe één zelfs, maar dan best een betrouwbare) PC die amper iets verbruikt.

De sturing van een circuit via dezelfde lijnen doen als waarover de spanning loopt, is ondertussen 20 jaar achterhaald. Spoorwegen leggen glasvezel, telecom providers leggen glasvezel, wegsignalisatie, etcetera. Nu nog de energieproducenten uit de jaren '80 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 423815 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:32:
[...]

De straarlampen kunnen gestuurd worden via de aparte data-lijn (die ook aan je slimme meter zou hangen), waardoor er geen CAB-signalen meer je LED-lampen kunnen vervuilen en flikkeringen veroorzaken. Iedere avond klokslag 22u is het bij ons discotheek en ik kan daar als consument helemaal NIETS aan doen tot die tering generator van de CAB-signalen er tussenuit kan.
Kan het aan je LED verlichting liggen? Ik heb hier al jaren overal in huis ledverlichting (
Ik heb hier zowel GU10, E27 en LED TL balken in de woonkamer/keuken. ) en ik heb hier geen enkel last van knipperende lampen of vervuiling in het rend wanneer er om 23:00 en 07:00 geschakeld wordt van dag/nachttarief.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Incerct
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-12-2022
Echt zo mooi ook dat een boel mensen voor aluhoedjes te worden uitgemaakt, terwijl het wel bekend is dat een boel bedrijven nu eenmaal niet om kunnen gaan met gevoelige informatie.

Durf te wedden dat het volgende argument is "Ach maakt niets uit, heb toch niets te verbergen" en "waar maak je je druk om, zoveel bijzonders staat er toch niet in"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daarover was vanmiddag bij BNR nog een goede discussie over dat iedereen wel wat te verbergen zou moeten hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Incerct schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:44:
[...]

Echt zo mooi ook dat een boel mensen voor aluhoedjes te worden uitgemaakt, terwijl het wel bekend is dat een boel bedrijven nu eenmaal niet om kunnen gaan met gevoelige informatie.

Durf te wedden dat het volgende argument is "Ach maakt niets uit, heb toch niets te verbergen" en "waar maak je je druk om, zoveel bijzonders staat er toch niet in"
Even wat evenwicht aanbrengen: wie zegt dat dit specifieke slimme meter data is? Wellicht gaat het om jaartotalen van handmatig opgegeven meterstanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incerct
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-12-2022
EddoH schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:46:
[...]

Even wat evenwicht aanbrengen: wie zegt dat dit specifieke slimme meter data is? Wellicht gaat het om jaartotalen van handmatig opgegeven meterstanden?
Het gaat om details van de energiecontracten van gebruikers. Daaronder zijn het energieverbruik per jaar, het type aansluiting en de einddatum van het contract. Ook de namen en adressen van de huishoudens staan in het register genoteerd en zijn dus mogelijk gestolen.[..]
De gegevens staan verzameld in een centrale database waar alle energieleveranciers bij kunnen, bijvoorbeeld om op te vragen hoeveel energie een nieuwe klant normaliter gebruikt, of van welke leverancier het contract moet worden overgenomen.
Als je verder het artikel inleest is de kans groot dat het lek er nog steeds is via andere energieleveranciers. De veiligheid van zo'n metertje is dan helemaal te verwaarlozen als ze hun eigen data naar buiten toe niet eens op orde kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Incerct schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:55:
[...]

[...]

Als je verder het artikel inleest is de kans groot dat het lek er nog steeds is via andere energieleveranciers. De veiligheid van zo'n metertje is dan helemaal te verwaarlozen als ze hun eigen data naar buiten toe niet eens op orde kunnen krijgen.
Ik durf eerder te zeggen dat het andersom is:
grote kans dat de slimme meter en zijn communicatiekanaal zelf een stuk veiliger is dan de gegevens die bij de netbeheerder staan, waaronder je naam, rekening en adresgegevens, en ja, ook je verbruiksgegevens van afgelopen jaren(meter onafhankelijk).

En eerlijk gezegd zou ik liever hebben dat mijn energieverbruik lekt dan dat mijn betaalgeschiedenis. Met andere woorden; waarom maakt niemand zich druk om die gegevens, maar alleen om dat apparaatje in de meterkast.

Ik neem aan dat de voorvechters van het privacy argument ook geen Interactieve TV kijken, geen Netflix, geen cookies toestaan, alleen bellen met een anonieme simkaart, geen Whatsapp, geen Facebook, etc etc.
Dat soort gegevens zou ik 100maal minder graag afstaan dan mijn energieverbruik.

[ Voor 27% gewijzigd door EddoH op 13-09-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 423815 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:32:
[...]

De straatlampen kunnen gestuurd worden via de aparte data-lijn (die ook aan je slimme meter zou hangen), waardoor er geen CAB-signalen meer je LED-lampen kunnen vervuilen en flikkeringen veroorzaken. Iedere avond klokslag 22u is het bij ons discotheek en ik kan daar als consument helemaal NIETS aan doen tot die tering generator van de CAB-signalen er tussenuit kan.

Het grappige van deze zaak vind ik dat een monster van een generator (letterlijk een dedicated generator die bij een energieproducent staat) vervangen kan worden door een (in principe één zelfs, maar dan best een betrouwbare) PC die amper iets verbruikt.

De sturing van een circuit via dezelfde lijnen doen als waarover de spanning loopt, is ondertussen 20 jaar achterhaald. Spoorwegen leggen glasvezel, telecom providers leggen glasvezel, wegsignalisatie, etcetera. Nu nog de energieproducenten uit de jaren '80 krijgen.
Wat je hier noemt, CAB-signalen, oftewel toonfrquente-signalen, daar zijn de distributiebedrijven al een poos bezig om dat af te bouwen. Zowel voor de tarieven als voor de straatverlichting. Inderdaad is dat jarenlang DE manier geweest, maar inmiddels zijn er efficiëntere methoden ontwikkeld, namelijk via draadloze communicatie. Alleen gaat dat niet zomaar van de ene dag op de andere. Net als de kWh-meters zal dat (wat ik hier las) wel tot rond 2020 duren voordat alle apparatuur die dit nu nog verzorgt vervangen is. Alles bij elkaar een stevige klus, dat mag duidelijk zijn.
En glasvezelsignalen? Ook de energiebedrijven gebruiken die al meer dan 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkleinman schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:43:
[...]
Kan het aan je LED verlichting liggen? Ik heb hier al jaren overal in huis ledverlichting (
Ik heb hier zowel GU10, E27 en LED TL balken in de woonkamer/keuken. ) en ik heb hier geen enkel last van knipperende lampen of vervuiling in het rend wanneer er om 23:00 en 07:00 geschakeld wordt van dag/nachttarief.
Ligt niet aan de lampen of de dimmers (gaat enkel om gedimde LED's), dat bevestigen zelfs de producenten van de dimmers op hun websites. Meer info en onderbouwing in dit topic: http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/230v-led-spots-knipperen om je het lezen wat te besparen, op p3 staan de quotes van Niko. Ik heb zelf ook LED-verlichting die wél werkt (bijvoorbeeld nachtverlichting op zonnetijd) maar die zijn allemaal niet gedimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:47:
[...]
Wat je hier noemt, CAB-signalen, oftewel toonfrquente-signalen, daar zijn de distributiebedrijven al een poos bezig om dat af te bouwen. Zowel voor de tarieven als voor de straatverlichting. Inderdaad is dat jarenlang DE manier geweest, maar inmiddels zijn er efficiëntere methoden ontwikkeld, namelijk via draadloze communicatie. Alleen gaat dat niet zomaar van de ene dag op de andere. Net als de kWh-meters zal dat (wat ik hier las) wel tot rond 2020 duren voordat alle apparatuur die dit nu nog verzorgt vervangen is. Alles bij elkaar een stevige klus, dat mag duidelijk zijn.
En glasvezelsignalen? Ook de energiebedrijven gebruiken die al meer dan 20 jaar.
Inderdaad, maar het vervangen van de meters door slimme versies (wat hier dus blijkbaar verwenst wordt) zou een serieuze aanzet zijn tot het voltooien van dat werk. Effectief zou iedere bushalte, ieder openbaar gebouw met automatische verlichting, iedere rij verlichtingspalen, enzovoort allemaal een nieuwe sturing moeten krijgen. Maar mijn punt is eigenlijk net dat als de residentiële klant al moeilijk gaat doen, dit NOG langer gaat duren.

Ik heb vernomen van m'n moeder (werkt bij Belgische Eandis) dat de nieuwe meters via het residentiële datanetwerk (dus via je bestaande internetverbinding) zouden kunnen communiceren. Draadloos is volgens mij niet zo'n stabiel medium, zeker niet in combinatie met 230V leidingen in de buurt? Kan me vergissen.
Incerct schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:44:
[...]

Kan jij mij eens uitleggen wat een slimme meter precies méér kan verzamelen qua gegevens dan een analoge meter met een schijf (maar dan real-time)?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 423815 op 13-09-2016 23:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[b]helonaut schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:26:[/b

[...]
Kan jij mij eens uitleggen wat een slimme meter precies méér kan verzamelen qua gegevens dan een analoge meter met een schijf (maar dan real-time)?
Icm de ingebouwde klok bijv wanneer bewoners thuis zijn, hoe laat ze eten, hoelaat wakker op zondag enz

Ik log mijn verbruik en kan op mijn werk op de telefoon al zien wanneer er gewassen word of alleen tv kijken bijv, ik kon na zeer korte tijd al verschillende apparaten onderscheiden. Er zijn best bedrijven die daar iets mee kunnen denk ik.

Voor sommige belangrijk, voor sommige niet, ik vind het niet het belangrijkste maar de argumenten van de netbeheerder is ook kul.
Zonnepanelen moet je melden, een elektrische auto niet, mag jij raden wie het net meer belast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
EddoH schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:07:
[...]

........
Ik neem aan dat de voorvechters van het privacy argument ook geen Interactieve TV kijken, geen Netflix, geen cookies toestaan, alleen bellen met een anonieme simkaart, geen Whatsapp, geen Facebook, etc etc.
Dat soort gegevens zou ik 100maal minder graag afstaan dan mijn energieverbruik.
Dat zijn allemaal keuzes die je zelf kan maken, de gegevens afkomstig van de slimme meter gaan zonder enige zelf-controle en dat is waar ik mij aan stoor. En dat de data zo gemakkelijk te stelen is, baart mij zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 815897 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:29:
[...] De klok wordt 1 keer per 20 dagen gesynchroniseerd d.m.v. contact met de server, ook als de standen niet uitgelezen mogen worden. Hetzelfde geldt voor eventuele firmware-updates

De batterij gaat geloof ik zo'n 20 jaar mee en er zit een beperking ingebouwd op het gebruik, dus hoe vaak je de stand kunt uitlezen, om te voorkomen dat deze eerder leeg raakt. Ik ga ervan uit dat het telwerk draait op deze batterij
[.edit]
- Dus toch een remote verbinding, terwijl dat juist is wat ik niet zou willen. [/.edit]

- Graag alleen feiten, geen speculaties. Daar hebben we niemand voor nodig. >:)
[...] De reden dat er digitale meters geplaatst worden, is (denk ik) omdat het daarmee eenvoudiger is om op meerdere telwerken het verbruik bij te houden, wat weer belangrijke data is om de belasting van het netwerk in beeld te krijgen. Een ferrarismeter laat bij gelijke levering en teruglevering nul verbruik zien, maar daar kan een netbeheerder niks mee. Volgens de meter zou je dan eigenlijk geen netwerk nodig hebben, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat is een erg belangrijke reden dat een netbeheerder wil weten hoeveel er wordt teruggeleverd.
[...]
Als laatste is het zo dat de nieuwe meters tijdgebonden standen bijhouden. Als er flexibele tarieven komen (dat is de verwachting, zonne-energie is overdag natuurlijk meer beschikbaar dan 's nachts), dan is dit type meter geschikt om dat te registreren. Ik weet niet of de meter hier slim, of alleen digitaal voor moet zijn

Saldering of de verrekening van energie is voor een netbeheerder eigemlijk niet interessant, omdat dat simpelweg niet via de netbeheer verloopt. Wel is het zo dat teruglevering het netwerk ook belast, en dat daar momenteel geen vergoeding tegenover staat. Het kost ook geld om zo'n netwerk in stand te houden, de gebruikers moeten die kosten uiteindelijk opbrengen
- De belasting van het netwerk kan gewoon via de wijkverdeelkast gemeten worden.

- Tijdgebonden tarieven? Dan wel de exchange tarieven
Zolang stroom overdag nog steeds duurder is gaan ze dat niet doen...

- Teruglevering is een reductie in netwerkbelasting !!!
Misschien nog wel het beste :+ >:)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• PeterZ(on)
[...]

Deze vergelijking gaat natuurlijk helemaal mank. De zaken die jij noemt bieden enorme mogelijkheden in iemands leven maar een SM bied nagenoeg nul extra mogelijkheden. Bovendien kun je daar in alle vrijheid voor kiezen maar een SM wordt de mensen toch min of meer met valse niet bestaande voordelen opgedrongen.

Verwijderd

uiteindelijk kan je overal wel spoken zien vliegen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:42:
uiteindelijk kan je overal wel spoken zien vliegen
Klopt, maar ik wil wel zelf regelen waar die spoken vliegen :)

Plus dat ik nog geen 1 voordeel voor de consument heb gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] En eerlijk gezegd zou ik liever hebben dat mijn energieverbruik lekt dan dat mijn betaalgeschiedenis. Met andere woorden; waarom maakt niemand zich druk om die gegevens, maar alleen om dat apparaatje in de meterkast.

- gebruik je verstand, betaal contant >:) Doe ik meestal, dus...
Je weet dat -ALLE- banktransacties aan de VS worden doorgebrieft?

- tv := pal - check, check, check, nee maar mobiel niet altijd aan... , check, check. En geen Android maar Palm.

Geen cookies, wel ghostery, ublock, noscript, user agent switcher, op mijn computers dan.
Wissel search af; DuckduckGo, geen search via adresbar, alleen iets het net op als ik dat expliciet aangeef. (geen predictive typing)
Ik gebruik vijf computers op drie adressen, en typ mijn wachtwoorden alleen op computers in mijn beheer... Pakte toevallig zo uit. En vanzelfsprekend nergens 2x het zelfde wachtwoord.

Ook maak ik sinds de afschaffing van het openbaar vervoer geen gebruik meer van het huidige members-only vervoer. En neem soms de auto, soms de fiets.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

het enige voordeel wat de consument zou hebben is meer inzicht in actueel vebruik waardoor je zuiniger word in gebruik echter de geschiedenis heeft al aangetoond dat je er niet minder door gaat vebruiken dus doel mislukt

• Han
  • Niet online

Han

onetime schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:54:
- gebruik je verstand, betaal contant >:) Doe ik meestal, dus...
Je weet dat -ALLE- banktransacties aan de VS worden doorgebrieft?

- tv := pal - check, check, check, nee maar mobiel niet altijd aan... , check, check. En geen Android maar Palm.

Geen cookies, wel ghostery, ublock, noscript, user agent switcher, op mijn computers dan.
Wissel search af; DuckduckGo, geen search via adresbar, alleen iets het net op als ik dat expliciet aangeef. (geen predictive typing)
Ik gebruik vijf computers op drie adressen, en typ mijn wachtwoorden alleen op computers in mijn beheer... En vanzelfsprekend nergens 2x het zelfde wachtwoord.

Ook maak ik sinds de afschaffing van het openbaar vervoer geen gebruik meer van het huidige members-only vervoer. En neem soms de auto, soms de fiets.
Vergeet je niet om de twee dagen jouw alu-hoedje te vervangen? :')

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
>:) Alu alleen is niet goed genoeg; er zit ook koper en ijzer gaas in >:) :o 8) :+ _/-\o_

Dat jij niet wilt nadenken moet je zelf weten, des te onopvallender ben ik.
Kijk eens naar Person-of-Interest, leuke serie. Helpt je misschien realiseren wat er allemaal gebeurt.

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 14-09-2016 09:05 ]

Verwijderd

sorry hoor maar dat dit gaat wel heel erg richting x-files, even terug naar het slimme meter gebeuren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:56:
het enige voordeel wat de consument zou hebben is meer inzicht in actueel vebruik waardoor je zuiniger word in gebruik echter de geschiedenis heeft al aangetoond dat je er niet minder door gaat vebruiken dus doel mislukt
Ja klopt, dat is de enige inderdaad, maar imho zou ik dan liever een 80-100,- investeren in een youless of andere energie meter zodat ik de andere 15 nadelen er niet "gratis" bij krijg, en gratis is key hier.
Als die wissel van de meter 25,- zou kosten ongeacht of de consument zelf of niet om de meter gevraagt heeft zouden de kranten en forums bol staan, "wat denken ze wel" " 25,- betalen voor iets wat hun willen"
Maar omdat de netbeheerder die meter gratis komt wisselen hebben de meesten er ineens geen probleem mee.......echt nederlands!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb me wel eens afgevraagt waarom je uberhaupt moet betalen voor een meterwissel
je huurt dat ding dus vervanging zit bij de huurprijs inbegrepen

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:04:
sorry hoor maar dat dit gaat wel heel erg richting x-files, even terug naar het slimme meter gebeuren
Ik hou alleen gewoon rekening met wat ik weet. En het was een reactie op iemand die het nut van je privacy beheren in twijfel trok met een vergelijking. Verder met de domme op afstand uit te lezen meters!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

onetime schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:01:
Dat jij niet wilt nadenken moet je zelf weten, des te onopvallender ben ik.
Kijk eens naar Person-of-Interest, leuke serie. Helpt je misschien realiseren wat er allemaal gebeurt.
offtopic:
Het mooiste in dit hele verhaal is dat je door jouw geschetste maatregelen juist niet onopvallend doet en juist de kernzaken om anoniem te bewegen op de digitale wegen niet noemt. En dan zwijg ik nog maar over het feit dat je een televisieserie als onderbouwing aandraagt. Geloof me, ik houd mij al 7+ jaar beroepsmatig bezig met afscherming en privacy, en zoals jij het aan de man brengt heeft er weinig mee te maken.. ik had binnen 5 minuten jouw beroep, linkedin profiel en jouw outside IP adres gevonden ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• onetime
  • Niet online
Han schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:12:
[...]
offtopic:
Het mooiste in dit hele verhaal is dat je door jouw geschetste maatregelen juist niet onopvallend doet en juist de kernzaken om anoniem te bewegen op de digitale wegen niet noemt. En dan zwijg ik nog maar over het feit dat je een televisieserie als onderbouwing aandraagt. Geloof me, ik houd mij al 7+ jaar beroepsmatig bezig met afscherming en privacy, en zoals jij het aan de man brengt heeft er weinig mee te maken.. ik had binnen 5 minuten jouw beroep, linkedin profiel en jouw outside IP adres gevonden ;)
Educate me. TV voor inzicht in mogelijkheden, gebruik je eigen verstand. Bewijs van je beweringen graag via DM, want je zegt iets wat niet kan >:) Ik geloof je niet. [/offtopic]

Verwijderd

is het niet handiger hier ene separaat topic over aan te maken "is big brother watching you"

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:08:
ik heb me wel eens afgevraagt waarom je uberhaupt moet betalen voor een meterwissel
je huurt dat ding dus vervanging zit bij de huurprijs inbegrepen
Dat is alleen als het op jouw verzoek is, toch? Dan moeten ze apart komen.
Maar als het goed is zijn ze altijd wel in de buurt dus zou het inderdaad niet nodig moeten zijn.

Pagina: 1 ... 6 ... 53 Laatste