I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wellicht moet je mijn posts en jouw reacties daarop even nalezen.onetime schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:43:
@Eddoh Je geeft tenminste al toe dat NU niet kan... Nu nog een logisch verband met de rest van je reactie. Is het duidelijk dat ik het niet eens ben met je verwoording? Zullen we het hier bij laten?
Dan zie je dat ik echt telkens heb over:
- 'bij het afschaffen van de saldeerregeling' (voor de goede orde, da's op z'n vroegst in 2020)
- jij antwoord dat dat niet kan
En nu moet ik ineens dingen toegeven die ik nooit gezegd of beweerd heb?
Ik weet ook niet zo goed waarom ik een logisch verband (van wat?) met de rest van mijn reactie(welke?) moet aantonen. Oftewel: ik snap geen ene reet van wat je nu van me wilt of op welke inconsistentie je me wilt betrappen.
Nog even resumerend waar het over ging: ik heb mijn twijfels over het nut van het vasthouden aan de ferrarismeter, omdat je daarmee verandering toch niet tegenhoudt (zie boven). Helemaal als je je in bochten moet wringen als het verbruiken van je overschot met elektrische kachels, zoals je aangaf (hoewel ik niet zeker weet of dat een advies om niet als terugleveraar bekend te worden bij de netbeheerder, of dat het gewoon advies was om het meest uit je overschot te halen, daar kan misschien wat miscommunicatie zijn ontstaan). Een warmtepomp is overigens altijd een nuttige investering om op je edit terug te komen.
Nou.... tijd voor nuttigere discussies?
[ Voor 8% gewijzigd door EddoH op 11-12-2018 21:14 ]
Begrijp je het gewoon net niet? Lees je er over heen? Doe je het expres? Daarom denk ik dus dat eerdere waar je zo over viel.
Je bent inconsistent in wat je zegt. Nu=/= redelijke termijn. Begrepen? (Of wil je dit niet toegeven?)
Fr33z zegt het in zijn laatste zinnetje wel goed.
Jij zegt het geregeld net op details fout wat grote consequenties kan hebben, in ieder geval voor de discussie, waardoor ik dan denk aan valse / misleidende informatie. En dat vind ik heel erg fout naar de nog onwetende lezers. En naar de oprechte discussie deelnemers. Want je bent best wel een frequent poster.
En daarmee frustreer je ook de discussie, naar mijn mening.
Ik ga het je niet in detail met alle voorbeelden voorkauwen. Veel te veel werk als je er niet voor betaald. Nu=/= redelijke termijn. Begrepen? Een enkel woordje kan de betekenis van een zin zelfs omkeren. -Ik heb geprobeert dit netjes te verwoorden, en wat mij betreft stopt dit hier.-
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zou je verder je beschuldigingen kunnen onderbouwen? Wat je nu doet is zelfs voor een forum gewoon onfatsoenlijk.onetime schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:51:
@Eddoh Je negeert essentiele details in wat ik zeg, in jouw reactie('s). Daardoor reageer je eigenlijk niet op mij, maar leg je me eigenlijk woorden in de mond. Dat waardeer ik niet zo.
Begrijp je het gewoon net niet? Lees je er over heen? Doe je het expres? Daarom denk ik dus dat eerdere waar je zo over viel.
Je bent inconsistent in wat je zegt. Nu=/= redelijke termijn. Begrepen? (Of wil je dit niet toegeven?)
Jij zegt het geregeld net op details fout wat grote consequenties kan hebben, in ieder geval voor de discussie, waardoor ik dan denk aan valse / misleidende informatie. En dat vind ik heel erg fout naar de nog onwetende lezers. En naar de oprechte discussie deelnemers. Want je bent best wel een frequent poster.
Ik ga het je niet in detail met alle voorbeelden voorkauwen. Veel te veel werk als je er niet voor betaald. Nu=/= redelijke termijn. Begrepen? Een enkel woordje kan de betekenis van een zin zelfs omkeren. -Ik heb geprobeert dit netjes te verwoorden, en wat mij betreft stopt dit hier.-
Geef even een lijstje van de feitelijk valse of misleidende informatie die ik verspreid.
Verder lijkt het beter me te stoppen met deze discussie, je maakt het onnodig persoonlijk. Blijkbaar wind je je nogal op over mensen die niet jouw mening delen.
[ Voor 15% gewijzigd door EddoH op 12-12-2018 09:23 . Reden: Olie op vuur... ]
Punt1 : Hij praat niet over SDE+ , maar over SDE. Hij heeft deze subsidie 9 jaar geleden aangevraagd (2009). Toen was de SDE beschikbaar voor kleinverbruikaansluitingen.Fr33z schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:56:
[...]
er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn. Punt 1, wat voor vermogen heeft je elektra-aansluiting. SDE+ kan alleen op grootverbruik (meer dan 3x80A) en op zulke aansluitingen kun je niet salderen.
punt 2: grote kans dat het meetbedrijf van de netbeheerder je standen meet en doorgeeft aan Certiq. dat is NIET dezelfde partij als je netbeheerder (google maar eens naar Joulz ipv Stedin)
Punt2 : bij kleinverbruikaansluitingen is de netbeheerder ook de meetverantwoordelijke.
In deze formulering zie ik ook de interpretatie van blijvend individueel voordeel na de afschaffing van salderen.EddoH schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:29:
[...] Ik heb het over het in mijn post over het (in dit topic bestaande) idee dat je bij vervallen van de saldeerregeling financieel voordeel hebt met een ferrarismeter ten opzicht van een meter met teruglevertelwerk.
onetime schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:39:
Als genoeg mensen nog een ferrarismeter hebben kunnen ze de regels nog niet veranderen, niet moeilijk toch? [...]
EddoH schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:38:
[...] Waarom niet? Ik zie geen enkele reden of praktisch bezwaar waarom ze niet de regels kunnen veranderen.
onetime schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:29:
Omdat ze niet uitvoerbaar zijn??? Dat snapt iedereen toch???
Ik snap echt niet dat je dat ZEER PRACTISCHE bezwaar niet ziet.
Dit is dus een voorbeeld van waar ik met jou moeite heb. (edit van vorige reactie gezien?)
EddoH schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:49:
[...]
Wat is er dan niet uitvoerbaar aan: 'vanaf nu mogen ferrarismeters niet meer gebruikt worden voor terugleverende installaties'. Je meter wordt vervangen of je krijgt een boete/whatever bij weigering daarvan.
Om gewoon maar even een hypothetische regelgeving te noemen.
onetime schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:41:
Zo iets kan pas na een redelijke termijn, als alle niet goedgekeurde meters zijn vervangen. Zeg een jaar na invoering van de verplichting tot vervanging,
Dus dat NU is gewoon echt niet uitvoerbaar. Maar ja, hypothetisch hoeft niet redelijk te zijn, hé.
En hoe meer meters er nog vervangen zouden moeten worden, hoe langer die termijn zal moeten zijn.
van vandaag op morgen ~ nu, toch? Zeker iets anders dan na een redelijke termijn.EddoH schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:01:
[...]
Het kan van vandaag op morgen worden toegepast, met een redelijk termijn om aan de vervanging te kunnen voldoen, zeg 6 maanden. Zo'n meter hangt er binnen 15 minuten, en de hoeveelheid terugleveraars is te overzien. [...]
Zie je de tegenstrijdigheid tussen het bold/underline deel en het stukje italics in jouw reactie?onetime schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:43:
@Eddoh Je geeft tenminste al toe dat NU niet kan... Nu nog een logisch verband met de rest van je reactie. Is het duidelijk dat ik het niet eens ben met je verwoording? Zullen we het hier bij laten?
EddoH schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:07:
[...]
Wellicht moet je mijn posts en jouw reacties daarop even nalezen.
Dan zie je dat ik echt telkens heb over:
- 'bij het afschaffen van de saldeerregeling' (voor de goede orde, da's op z'n vroegst in 2020) je verwoord het hier anders en voegt hier het stukje tussen haakjes toe
- jij antwoord dat dat NOG niet kan
En nu moet ik ineens dingen toegeven die ik nooit gezegd of beweerd heb? qua? lees de quotes hierboven...
Ik weet ook niet zo goed waarom ik een logisch verband (van wat?) met de rest van mijn reactie(welke?) moet aantonen. Oftewel: ik snap geen ene reet van wat je nu van me wilt of op welke inconsistentie je me wilt betrappen. Zie je de tegenstrijdigheid tussen het bold/underline deel en het stukje italics in jouw reactie?
Nog even resumerend waar het over ging: ik heb mijn twijfels over het nut van het vasthouden aan de ferrarismeter, omdat je daarmee verandering toch niet tegenhoudt (zie boven). Je vertraagd de afschaffing van salderen, in ieder geval op individueel nivo. En dat is heel goed, gezien de (tientallen?) jarenlange berichtgeving over het vanuit consumenten standpunt eerlijke "salderen" (ook: meter terugdraaien) waar iedereen zijn investeringsbeslissing op heeft gebaseerd.
Helemaal als je je in bochten moet wringen qua? héél erg simpel toch? als het verbruiken van je overschot met elektrische kachels, zoals je aangaf (hoewel ik niet zeker weet of dat een advies om niet als terugleveraar bekend te worden bij de netbeheerder, eigen keus, maar advies om andere meterstanden door te geven wordt hier niet gewaardeerd of dat het gewoon advies was om het meest uit je overschot te halen, [dit] daar kan misschien wat miscommunicatie zijn ontstaan). Een warmtepomp is overigens altijd een nuttige investering om op je edit terug te komen. je krijgt soms ook van mij een thumpje, en ook hier zijn we het eens
Nou.... tijd voor nuttigere discussies?
onetime schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:51:
@Eddoh Je negeert essentiele details in wat ik zeg, in jouw reactie('s). Daardoor reageer je eigenlijk niet op mij, maar leg je me eigenlijk woorden in de mond. Dat waardeer ik niet zo.
Ik hoop dat je ziet waar ik moeite mee heb en dat het je lukt dat scherper te krijgen. Zullen we het hier bij laten?EddoH schreef op woensdag 12 december 2018 @ 07:24:
[...] Zou je verder je beschuldigingen kunnen onderbouwen? zie boven Wat je nu doet is zelfs voor een forum gewoon onfatsoenlijk. ik verwoord netjes wat je niet goed doet. Dat kan ook van belang zijn voor andere lezers in hun weging / beoordeling van jouw posts. Daar is niets onfatsoenlijks aan.
Geef even een lijstje van de feitelijk valse of misleidende informatie die ik verspreid. ik laat het nu bij bovenstaande
Verder lijkt het beter me te stoppen met deze discussie, [ja] je maakt het onnodig persoonlijk. Blijkbaar wind je je nogal op over mensen die niet jouw mening delen. Nee, dat niet 'misschien wel' over mensen die foute dingen zeggen.
[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 12-12-2018 12:30 ]
Verwijderd
Als middengolf hobbyist ( dat is die oude radio band van vroeger die nu door de publieke zenders is verlaten) heb ik geconstateerd dat de plaatsing van slimme meters verderop in de straat tot storing op deze band leidt en dan met name door de meters die, via GPRS, om de zoveel tijd de data doorsturen naar de netbeheerder en leverancier.
Omdat ik in en rondom mijn huis deze storing er niet bij kan hebben, dit i.v.m. de vermindering van ontvangst van stations op afstand, heb ik er toentertijd expres voor gekozen de betreffende meter niet te laten plaatsen.
In hoeverre de storing die een digitale meter veroorzaakt ook de EMS norm van het Agentschap Telecom overschrijdt is anno 2018 nog steeds een discussie, met name de GPRS straling en de daarbij behorende storing vanuit de meterkast in het gehele huis schijnt het 10 voudige te bedragen van de straling die een smartphone bij het oor heeft. De ene controlerende organisatie vindt dit acceptabel, de ander niet i.v.m. aantoonbaar toenemende gezondheidsklachten die direct terug te voeren zijn op straling (de GPRS straling is te vergelijken met die in een huis dat onder een hoogspanningsmast staat. .
Nu ik echter lees dat de betreffende "communicatiemodule" niet echt nodig is voor zo'n meter vraag ik mij af hoe het zit met de hierboven beschreven storing, ergo, zijn er Tweakers die nog een buizenradio of portable hebben staan om af en toe af te stemmen op Caroline 648, de lokale piraat of LP AMMER (legale laag vermogen middengolfzender in particuliere handen)?
Wanneer je de onwetende lezer volledig wilt informeren , dan is het ‘heilig’ verklaren van de ferrarismeter geen goed begin. Je moet de lezer dan ook wijzen op de risico’ s die er kleven aan het behoud van die meter , terwijl er goede alternatieven zijn (bv een domme digitale meter). Indien een mechanische meter zo,n 30 jaar altijd dezelfde kant op heeft gedraaid, dan is het niet ondenkbaar dat het niet altijd goed gaat wanneer hij ineens zowel vooruit als achteruit moet draaien. In de praktijk gaat het dan ook geregeld mis. Meestal wordt het pas geruime tijd na plaatsing van de panelen ontdekt en dat kan dus negatieve financiële gevolgen hebben. Iedereen is -nog steeds- vrij in zijn keuze , maar denk wel na over de gevolgen van die keuze. Je bent immers zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van die keuze....onetime schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:51:
Verwijderd
onetime schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:12:
@Verwijderd Waar komt dat citaat vandaan? Dat zou je post nog beter maken, onderbouwing.
Nee. Je uitgebreide copy-paste onderbouwen nergens je beschuldigingen over valse feiten. Dank voor de bevestiging.onetime schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:04:
Zelfs een duimpje voor deze:
[...]
[...]
In deze formulering zie ik ook de interpretatie van blijvend individueel voordeel na de afschaffing van salderen.
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
van vandaag op morgen ~ nu, toch? Zeker iets anders dan na een redelijke termijn.
[...]
Zie je de tegenstrijdigheid tussen het bold/underline deel en het stukje italics in jouw reactie?
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Ik hoop dat je ziet waar ik moeite mee heb en dat het je lukt dat scherper te krijgen. Zullen we het hier bij laten?
Je legt mezelfs opnieuw dingen in de mond (je beweert zelfs ergens dikgedrukt dat ik verkeerde standen opgeven promoot!? Hoe je dat er in hemelsnaam uithaalt is me een raadsel).
Blijkbaar wil je ook niet snappen dat je 'nu' regelgeving kunt aanpassen, maar ga je loco op of ik er wel of niet een vervangingstermijn bij vermeld. In essentie zijn we het volgens mij gewoon ergens eens daarover.
Ja, we laten het er bij.
Over de GPRS variant heb ik nog geen klachten gelezen. Ik kan ook niet vinden dat ze een hoger toegestaan zendvermogen hebben dan, bijvoorbeeld, mobieltjes (zelfde band).
Zie ook hier voor een discussie van oa zendamateurs:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/138649
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Ook GPRS varianten veroorzaken storing, als ik met een portable door de straat hobbel dan kan ik precies, tot op een afstand van 50 meter horen of iemand een slimme meter heeft (prrrt takatatatak prrt ploink plof tuut), Volgens de richtlijnen zou 1 slimme meter net zoveel risico met zich meebrengen als een smartphone maar of deze risicoanalyse ook geldt indien er een hele batterij slimme meters bij elkaar geplaatst is in een flat en hoeveel gevaar degene loopt die net zijn/haar appartement muur aan de kant van de meters heeft.... geen idee.Proton_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:08:
@Verwijderd De PLC communicatie digitale meters waren inderdaad berucht onder zendamateurs om de EMI die ze genereerden. Dat was allemaal prima meetbaar
Over de GPRS variant heb ik nog geen klachten gelezen. Ik kan ook niet vinden dat ze een hoger toegestaan zendvermogen hebben dan, bijvoorbeeld, mobieltjes (zelfde band).
Zie ook hier voor een discussie van oa zendamateurs:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/138649
Zelf vind ik het hele fenomeen slimme meter een beetje overbodige luxe, het is een kleine moeite om 1 X per dag de stand te noteren met een pen op een velletje papier en aan het eind van de maand de meterstanden toe te voegen aan je account bij de leverancier. De eerste handeling is puur om zelf het energieverbruik in de gaten te houden en de 2e om, eventueel, het maandbedrag naar boven of beneden bij te stellen, daar heb je toch geen straling veroorzakend apparaat voor nodig....
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Weet je zeker dat je dan een slimme meter opvangt? Zo'n ding staat niet continu de hele dag door te zenden, maar alleen bij 'events vanuit de meter' of als de netbeheerder de standen wil gaan ophalen.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:30:
[...]
Ook GPRS varianten veroorzaken storing, als ik met een portable door de straat hobbel dan kan ik precies, tot op een afstand van 50 meter horen of iemand een slimme meter heeft (prrrt takatatatak prrt ploink plof tuut), Volgens de richtlijnen zou 1 slimme meter net zoveel
Voor de geïnteresseerden de GPRS specs: https://www.netbeheernede...e_meter_15_b4d3ea07ab.pdf
[ Voor 0% gewijzigd door EddoH op 12-12-2018 21:55 . Reden: opmerking reneeke70 ]
Hoezo niet hele dag zenden???EddoH schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:11:
[...]
Weet je zeker dat je dan een slimme meter opvangt? Zo'n ding staat niet de hele dag te zenden, maar alleen bij 'events vanuit de meter' of als de netbeheerder de standen wil gaan ophalen.
Voor de geïnteresseerden de GPRS specs: https://www.netbeheernede...e_meter_15_b4d3ea07ab.pdf
Ik kan toch per kwartier live mijn verbruik zien, wat heb ik anders aan zon Pruts ding....
1 PVoutput . Dongen NB
'Niet hele dag zenden' is inderdaad niet de juiste bewoording; ik bedoelde 'continu' zenden. Mocht het ding wel elk kwartier direct doorgeven dan is het kleinste zendinterval dus eens per kwartier een (aantal) seconden aan communicatie. Dat kan hij dan inderdaad wel de hele dag door, dus 24 * 4 kwartieren doen.reneeke1970 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:25:
[...]
Hoezo niet hele dag zenden???
Ik kan toch per kwartier live mijn verbruik zien, wat heb ik anders aan zon Pruts ding....
Het echte zendinterval kan ik overigens niet vinden in de specs.

Ook in dat opzicht prijs ik me gelukkig nog geen digitale (slim of dom) meter te hebben
@EddoH: het is niet allen de communicatiemodule maar met name digitale apparaten, waaronder ik ook de slimme meter categoriseer, die ernstige storingen veroorzaken. De spikes, puls en blokgolven die digitale produceren veroorzaken ontelbaar veel harmonischen die met een beetje radio te horen zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Aegle op 12-12-2018 23:07 ]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Verwijderd
Het communicatiedeel staat continue in verbinding met de servers van de beheerder en leverancier, er is dan sprake van een "stand by" mode en die hoor je als pruttel pruttel pruttel en op het moment dat er data overdracht plaatsvindt is het piiu krek ratatatataploink bliep pruttel pruttel pruttel, ik schrijf het maar even fonetisch om helder te maken dat het geen gehoor is op de middengolfEddoH schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:40:
[...]
'Niet hele dag zenden' is inderdaad niet de juiste bewoording; ik bedoelde 'continu' zenden. Mocht het ding wel elk kwartier direct doorgeven dan is het kleinste zendinterval dus eens per kwartier een (aantal) seconden aan communicatie. Dat kan hij dan inderdaad wel de hele dag door, dus 24 * 4 kwartieren doen.
Het echte zendinterval kan ik overigens niet vinden in de specs.
Verwijderd
Op diverse frequenties tussen de 621 en 1512 KHZ. Bij de betreffende panden is er 3 jaar geleden een slimme meter geplaatst, ik loop regelmatig een rondje met een portable en precies bij die huizen komt er een enorme hoop digitale herrie door mijn oortelefoon, kan dus geen andere oorzaak zijn, rest van de straat heeft nog analoge meter (de slimme meter hoeft niet zo nodig bij ons in de buurt, bijna 80 procent heeft NEE gezegd tegen Leander onder het motto dat niet alles dat nog goed functioneert aan vervanging toe is)Proton_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:11:
Interessant. Op welke frequentie meet je dat, en hoe weet je dat het een digitale meter is (en geen router of telefoon)?
Hier nu de brief dat ze willen vervangen. Uiteraard niks over weigerrn of module uitzetten maar enkel de 'voordelen' benoemd.
Willen nog foto's van je huidige meter ook.
Salderen is hier niet van toepassing, kan ook niet. Maar ik zie hier voor mij geen enkel voordeel in.
Ga denk ik maar vragen of m'n meter is afgekeurd. Zo niet blijf maar af en tzt moeten ze m toch gratis vervangen als hij alsnog wordt afgekeurd.
Ik ben nog een beetje confuus of ze nu wel of niet altijd in verbinding staan zoals je aangeeft, want zo staat het niet in de spec(zie link). Het lijkt me ook behoorlijk inefficiënt qua netwerkverbruikVerwijderd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:04:
[...]
Het communicatiedeel staat continue in verbinding met de servers van de beheerder en leverancier, er is dan sprake van een "stand by" mode en die hoor je als pruttel pruttel pruttel en op het moment dat er data overdracht plaatsvindt is het piiu krek ratatatataploink bliep pruttel pruttel pruttel, ik schrijf het maar even fonetisch om helder te maken dat het geen gehoor is op de middengolf
In ieder geval respect voor je fonetische omschrijving
EMI van digitale apparatuur is mij bekendAegle schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:03:
@EddoH: het is niet allen de communicatiemodule maar met name digitale apparaten, waaronder ik ook de slimme meter categoriseer, die ernstige storingen veroorzaken. De spikes, puls en blokgolven die digitale produceren veroorzaken ontelbaar veel harmonischen die met een beetje radio te horen zijn.
Inhoudelijk bemoei ik me niet met de discussie, maar om iedereen wat gerust te stellen over de angst voor kanker door slimme meters wil ik even het volgende kwijt.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:14:
Er is nog steeds een discussie gaande, ondanks de officiële "onschadelijk" stempels is er een toenemend aantal mensen met klachten na plaatsing van een slimme meter, een heel leger geleerden die de officiële standpunten tegenspreken, hier een voorbeeld: http://emfsafetynetwork.o...-meter-health-complaints/.Ik ben dan ook voorzichtig met het citaat maar geen rook zonder vuur.
[...]
Vanuit mijn hobby heb ik het onderzoek het afgelopen jaar gevolgd. Het was een omstreden onderzoek, omdat de peers aangaven dat er wel een erg hoge dossering EMF op de ratten en muizen werd losgelaten. Zou je dat vertalen naar de body mass van een mens, dan zou dat in een enorme hoeveelheid straling resulteren. Niet iets dat in de praktijk kan voorkomen; zo sterk zijn de zenders in telefoons niet (zelfs niet in de zendmasten van de providers). De zender in een slimme meter is overigens een normale GPRS-module (bij Liander en Stedin is ook CDMA op 450MHz mogelijk in bepaalde gebieden). Een slimme meter heeft dus niet meer "zendvermogen" dan een mobiele telefoon.
Uit het onderzoek:
en“The exposures used in the studies cannot be compared directly to the exposure that humans experience when using a cell phone,” said John Bucher, Ph.D., NTP senior scientist. “In our studies, rats and mice received radio frequency radiation across their whole bodies. By contrast, people are mostly exposed in specific local tissues close to where they hold the phone. In addition, the exposure levels and durations in our studies were greater than what people experience.”
Samengevat: de muizen en ratten werden methun hele lichaam in een elektromagnetisch veld geplaatst dat varieerde in sterkte.The lowest exposure level used in the studies was equal to the maximum local tissue exposure currently allowed for cell phone users. This power level rarely occurs with typical cell phone use. The highest exposure level in the studies was four times higher than the maximum power level permitted.
- Het laagste niveau was gelijk aan het maximum zendvermogen dat in de VS gebruikt mag worden voor mobiele telefonie op 2G en 3G (dat is overigens een stuk hoger dan in de EU toegestaan is vanwege de afstanden tussen masten).
- Het hoogste niveau van het veld in het experiment was een factor vier van die waarde.
Het resultaat van het onderzoek is dat mannetjesratten aantoonbaar gelinkte tumoren kunnen ontwikkelen in het hart en de adrenalineklier. Vrouwtjesratten lijken immuun. Bij muizen werden geen aantoonbaar door straling veroorzaakte tumoren ontdekt.
Een andere bevinding is dat mannetjesratten die worden blootgesteld aan een EMF-veld langer leven dan mannetjes uit de controlegroep (die dus niet zijn blootgesteld aan een EMF-veld). De oorzaak is onduidelijk, maar de wetenschappers vermoeden dat het EMF-veld een positieve werking heeft op de nieren van ratten (nierproblemen zijn doodsoorzaak #1 bij ratten).
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
De kwartiergetallen worden helemaal niet real-time doorgestuurd. Eens per 24 stuurt de meter alle kwartiers getallen van de laatste 24uur door.reneeke1970 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:25:
[...]
Hoezo niet hele dag zenden???
Alle real-time systemen vertrouwen op extern apparaat met de p1 poort.
Het GPRS modem belt maar normaal gesproken maar één keer per 24 uur als je voor zo'n voorziening hebt aangemeld.
Let op bovenstaand geldt alleen als je hebt aangemeld voor online-uitlees-website.
Is dat niet zo, dan belt het GPRS modem eens per maand alleen maar de standen door.
Dus hoog frequent zenden is niet het geval is wat overdreven.
[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 14-12-2018 16:44 ]
Waardevolle info, ik kon het werkelijke interval zo 1-2-3 niet achterhalen maar ik vermoedde wel dat het ding niet elk kwartier stuurt. Dat zou behoorlijk inefficiënt zijn...leonbong schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:37:
[...]
De kwartiergetallen worden helemaal niet real-time doorgestuurd. Eens per 24 stuurt de meter alle kwartiers getallen van de laatste 24uur door.
Alle real-time systemen vertrouwen op extern apparaat met de p1 poort.
Het GPRS modem belt maar normaal gesproken maar één keer per 24 uur als je voor zo'n voorziening hebt aangemeld.
Let op bovenstaand geldt alleen als je hebt aangemeld voor online-uitlees-website.
Is dat niet zo, dan belt het GPRS modem eens per maand alleen maar de standen door.
Dus hoog frequent zenden is niet het geval is wat overdreven.
Mocht je een 'officiële' bron hebben dan zou dat mooi zijn.
Was volgens mij altijd al, als je online je slimme meter wilt laten uitlezen zijn dat altijd kwartierwaardes met een vertraging van een dag.EddoH schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:46:
[...]
Waardevolle info, ik kon het werkelijke interval zo 1-2-3 niet achterhalen maar ik vermoedde wel dat het ding niet elk kwartier stuurt. Dat zou behoorlijk inefficiënt zijn...
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb op de website van liander gekeken.EddoH schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:46:
[...]
Waardevolle info, ik kon het werkelijke interval zo 1-2-3 niet achterhalen maar ik vermoedde wel dat het ding niet elk kwartier stuurt. Dat zou behoorlijk inefficiënt zijn...
Ik heb altijd alleen (technisch) te maken gehad met de P1 poort, dus geen ervaring met de online uitleesdiensten. Kon het ook niet snel ergens terugvinden.klump4u schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:58:
[...]
Was volgens mij altijd al, als je online je slimme meter wilt laten uitlezen zijn dat altijd kwartierwaardes met een vertraging van een dag.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ja, dan loopt er gas doorheen en dan hoor je het telwerk lopen.Nieksiero schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:58:
Is het normaal als mijn slimme gasmeter een krakend / schrapend geluid maakt bij aanslaan cv ?
En dat hoort zo heftig te zijn als dit ?jongetje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:38:
[...]
Ja, dan loopt er gas doorheen en dan hoor je het telwerk lopen.
[YouTube: Slimme meter maakt raar geluid]
Ik hoor het gewoon als ik aan t schijten ben deurtje verder
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Er zitten hier weliswaar medewerkers van netbeheerders, maar ik denk dat je hiervoor moet gaan bellen. Tenzij je ziet dat de meter stil staat......Nieksiero schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:45:
[...]
En dat hoort zo heftig te zijn als dit ?
1 PVoutput . Dongen NB
Zou hiervoor de storingsdienst bellen...Nieksiero schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:45:
[...]
een beetje geluid dat kun je soms wel verwachten uit die meters.Nieksiero schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:45:
[...]
maar dit klinkt wel hard.
(alleen geluid is relatief, dus hard is niet zo hard.)
het klinkt wel dat hij een beetje aanloopt.
maar dan is de kans groot dat de meter dus te weinig registreert.
geen idee of je dan wel wil bellen met de beheerder
(maak een account aan op b.v.: www.mindergas.nl
en vul je oude standen daar ook in, dan kun je vergelijken of je meer of minder gebruikt.
geeft je in ieder geval inzicht in je gebruik.
meten is weten.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-12-2018 13:08 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Een ander heeft daar niets mee te maken.
Een kladblokvel op de meter is genoeg.
Al dat dwaze gedoe van "maak een account en zet het wereldwijd"...................
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
1. Te beginnen bij de moderne kWh-meters, daar vind je totaal geen bewegende onderdelen meer die lawaai kunnen maken.
2. Dat roept de vraag op hoe dat werkt bij moderne gasmeters. Het telwerk is hier een display, dat beweegt niet en geeft dus geen geluid. Je kijkt echter niet in het binnenste van de meter en daar weet ik weinig van. Dus komt vervolgens de vraag hoe de eigenlijke meting plaats vindt. Is dat nog steeds zoals bij de klassieke meter door een roterend balgje of iets dergelijks dat per omwenteling een impulsje doorgeeft aan het elektronisch circuit waarin zich het register (lees telwerk) bevindt? Zo ja, dan is dat ronddraaien ongetwijfeld het geluid dat je hoort, althans het grootste aandeel ervan. Zo niet, ik zou me een andere (complexere) meetmethode voor kunnen stellen, dan hoor je hooguit het zacht suizen van het gas dat ik zelf hoor bij onze gasmeter als de cv-ketel aan staat.
Mijn gasmeter was een soort 4 cilinder motor.
kan ook wel twee balgen met elk twee richtingen.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Waarom zou een slimme meter geen balgen kunnen hebben?Techneut schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:57:
Dat was zo te lezen een klassieke gasmeter.
Dat slim slaat alleen op een module die de tellerstanden opslaat en mogelijk verzenden kan.
Of denk je dat er een ic de hoeveelheid gas die langsstroomt meet?
Zijn meter op de video is ook een grote blikken doos

[ Voor 7% gewijzigd door Vuiltje op 20-12-2018 21:29 ]
Dat beweerde ik ook niet, ik vroeg me dat ook duidelijk af. Dat kun je ook duidelijk lezen. Wel vertelde ik van mijn eigen slimme gasmeter bij het voor alle zekerheid nog eens goed observeren dat ik niets anders hoorde dan dat zachte suizen d.w.z. geen verdere mechanische geluiden. Zonder daar een conclusie aan te verbinden, dat laat ik graag aan iemand anders over.Uit jou verhaal over die 4 cilinder motor meende ik wel te verstaan dat het ging over een "ouderwetse" gasmeter.Vuiltje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:27:
[...]
Waarom zou een slimme meter geen balgen kunnen hebben?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Mijn digitale smartmeter (en ik betaal extra om het ding vaker uit te laten lezen door mindergas.nl) maakt wel degelijk een zuchtend geluid, inclusief mechanisch piepje op het eind. euhhhSCRIEP, euhhhSCRIEP. Zacht, maar ik hoor het.Techneut schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:59:
[...]
Wel vertelde ik van mijn eigen slimme gasmeter bij het voor alle zekerheid nog eens goed observeren dat ik niets anders hoorde dan dat zachte suizen d.w.z. geen verdere mechanische geluiden.
I don't like facts. They have a liberal bias.
De gas meter communiceerd met de Electra meter en die verzend van beide meters de standen. Max afstand 5 meterVuiltje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:27:
[...]
Dat slim slaat alleen op een module die de tellerstanden opslaat en mogelijk verzenden kan.
Of denk je dat er een ic de hoeveelheid gas die langsstroomt meet?
Zijn meter op de video is ook een grote blikken doos
1 PVoutput . Dongen NB
Dat ding communiceerT nog steeds.
Het gaat hier over het binnenwerk, niet over hoe de gegevens worden bewaard en verstuurd.
Jij dacht dat de gas meter met beheerder communiceerde, een extra signaal dus. Dat is niet zo, alleen Electra zend uit, die geeft beide standen door.Vuiltje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:56:
ja en?
Dat ding communiceerT nog steeds.
Het gaat hier over het binnenwerk, niet over hoe de gegevens worden bewaard en verstuurd.
1 PVoutput . Dongen NB
Waar maakt jij dad uit op?
Ik schreeft:
Dat verzenden gaad via een draat naar de elekmeter.................mag je dad geen verzenden noemen soms?Vuiltje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:27:
[...]

Voordelen
- Je hoef geen meterstanden meer door te geven
- Eenvoudig zelf uit te lezen
Nadelen
- Minder nauwkeurig? (10tje per jaar of mega grote verschillen?)
- Privacy (men weet hoeveel en wanneer je energie gebruikt en of je dus thuis bent ja/nee)
Persoonlijk vindt ik het wel tof dat ik de standen eenvoudig kan uitlezen en kan verwerken in mijn domotica. Maar that's it, ik heb in april dit huis gekocht en heb dus nog geen vol jaar gedraaid zodat ik zou kunnen vergelijken wanneer ik ervoor kies hem wel te nemen. Ik vindt het ook wel fijn dat het vernieuwd wordt, het hangt al jaren. Geen idee wat de levensduur is van de oude meters? Daarnaast maakt de gasmeter wel wat geluid, geen idee of die ook gelijk vernieuwd wordt? In de brief wordt wel gevraagd een foto van de gasmeter te maken en die te uploaden.
Als je eigen domotica de enige reden is, dan kan je ook zelf een (tussen) meter plaatsen.royduin schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:40:
Persoonlijk vindt ik het wel tof dat ik de standen eenvoudig kan uitlezen en kan verwerken in mijn domotica.

Allen met S0 bus. (bron)
Zolang je niet verplicht wordt om een slimme meter te installeren, zou ik het achterwege laten.royduin schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:40:
Net een brief ontvangen van Liander om een slimme meter te plaatsen. Heb de eerste en laatste paar berichten in dit topic gelezen maar wat zijn nou echt de voor- en nadelen? Misschien een idee dat @Robin4 de startpost aanpast met een overzicht? Misschien een "flow diagram" maken om mensen te helpen bij de keuze?
Voordelen
Nadelen
- Privacy (men weet hoeveel en wanneer je energie gebruikt en of je dus thuis bent ja/nee)
Persoonlijk vindt ik het wel tof dat ik de standen eenvoudig kan uitlezen en kan verwerken in mijn domotica. Maar that's it, ik heb in april dit huis gekocht en heb dus nog geen vol jaar gedraaid zodat ik zou kunnen vergelijken wanneer ik ervoor kies hem wel te nemen. Ik vindt het ook wel fijn dat het vernieuwd wordt, het hangt al jaren. Geen idee wat de levensduur is van de oude meters? Daarnaast maakt de gasmeter wel wat geluid, geen idee of die ook gelijk vernieuwd wordt? In de brief wordt wel gevraagd een foto van de gasmeter te maken en die te uploaden.
Mocht je op een later moment nog zonnepanelen willen leggen is ene conventionele meter altijd gunstiger, zeker als op een later tijdstip de salderingsregelingen op de schop gaan.
@Peatsmoke, er ligt hier toevallig een offerte voor zonnepanelen. Maar hoeveel gunstiger is het dan? En waarom? Betaal je met een slimme meter echt meer?
Met een "domme meter" worden de kWh die je zonnepanelen produceren, gewoon afgetrokken van je gebruik. Uiteindelijk ben je met een "domme meter" altijd goedkoper en beter af dan met een slimme meter, zeker als in de toekomst een einde zou komen aan de salderingsregeling. Hoeveel je energieleverancier ook zal pushen, blijf bij je oude meter.royduin schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:02:
@LooneyTunes, goeie! Dat kan natuurlijk ook, niet mega veel behoefte aan maar dat is dan een dingetje wat je als voordeel zou kunnen zien. Hoewel P1 wel makkelijker is toch? Stel ik zou S0 meten (ongeveer hetzelfde als dat knipperende lampje tellen toch?) en mijn server staat een dag uit mis ik een dag en die komt er niet meer bij. Met P1 kan ik gewoon de actuele teller stand eruit halen.
@Peatsmoke, er ligt hier toevallig een offerte voor zonnepanelen. Maar hoeveel gunstiger is het dan? En waarom? Betaal je met een slimme meter echt meer?
Omdat je oude meter terug draait draait bij overproductie, krijgen ze (energieleverancier) nooit inzichtelijk wanneer je meer productie dan verbruik hebt.
Dat klopt gewoon, geen speld tussen te krijgen. Noch linksom noch rechtsom. Zelf uitlezen kan met de ouderwetse meter trouwens ook, alleen niet het momentele vermogen dat je op het moment van kijken afneemt. Dat kan ook met een niet slimme moderne elektronische meter.royduin schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:40:
Net een brief ontvangen van Liander om een slimme meter te plaatsen. Heb de eerste en laatste paar berichten in dit topic gelezen maar wat zijn nou echt de voor- en nadelen? Misschien een idee dat @Robin4 de startpost aanpast met een overzicht? Misschien een "flow diagram" maken om mensen te helpen bij de keuze?
Voordelen
Ziet er niet naar uit. Bovendien, mocht je nu nog weigeren, t.z.t. zal toch geleidelijk het oude spul worden afgekeurd. Tot zover de vragen waarop objectief kan worden beantwoord.Nadelen
Daar is eigenlijk niet een objectief antwoord op mogelijk. De een zegt lariekoek, de ander tilt hier heel zwaar aan, een derde zegt so what en een vierde …….. Vul zelf maar in, je vind daar een heleboel uiteen lopende meningen over in deze forumrubriek, lees en oordeel zelf.- Privacy (men weet hoeveel en wanneer je energie gebruikt en of je dus thuis bent ja/nee)
Qua logging:
Als je zonnepanelen neemt, heb je aan "enkel p1" niet voldoende om te weten wat je verbruik is, en wat je opwek is.
Je direkte verbruik gaat dan niet door de meter, maar maak je direkt op. Dus weet je niet hoeveel dat is.
Maar P1 + opwek panelen, geeft je wel inzicht in eigen verbruik.
Dus naast P1 zal je altijd een kWh meter moeten hebben die de zonnepanelen meet, of haal je die info direkt uit de omvormer met een script.
Ik maak gebruik van m-bus (=meterbus) kWh meters, p1 poort en s0 met youless.
Kan allemaal.
Ook heb ik de slimme meter naast een kWh meter gehouden qua verbruik.
Ik merk een kleine afwijking bij zeer laag verbruik ten ongunste van de slimme meter (en mij dus).
Daarentegen week mijn ferraris meter ook enkelen kWh's af op jaarbasis.
Alles gemeten met aparte kWh meters (MID gekeurd)
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2018 15:57 ]
@Techneut, stel ik weiger nu en volgend jaar wordt deze meter afgekeurd dan moet ik betalen voor een nieuwe a €76?
@AUijtdehaag, wanneer ik zonnepanelen laat plaatsen dan zal ik de informatie inderdaad uit de omvormer halen. Jij hebt dus wel een slimme meter (genomen)? Alleen daar zit een P1 poort op toch?
Inderdaad heb je die info uit de omvormer ook nodig.
Echter is deze info niet altijd "even" nauwkeurig....
Ik heb een slimme meter genomen, omdat ik toch over wilde stappen van 1-fase naar 3-fase (en dan moet je de ferraris wel opgeven)
De slimme staat administratief uit...maar p1 werkt prima
Voorbeeldje logging panelen + warmtepomp + verbruik: https://snapshot.raintank...VQPqQjcyHzDb7hk4LvGG51INH
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:51:
@royduin
Ik merk een kleine afwijking bij zeer laag verbruik ten ongunste van de slimme meter (en mij dus).
Daarentegen week mijn ferraris meter ook enkelen kWh's af op jaarbasis.
Alles gemeten met aparte kWh meters (MID gekeurd)
Als ik dit zo lees is dus niets nauwkeurig? Zowel de oude als de nieuwe slimme meters. Alleen je eigen meters zijn dus nauwkeurig? Waarom worden dat soort meters dan niet overal gebruikt? En de verschillen, heb je het dan over een paar cent, euro's, tientjes?AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:05:
@royduin
Inderdaad heb je die info uit de omvormer ook nodig.
Echter is deze info niet altijd "even" nauwkeurig....
Is dat een lokaal iets? Wordt er dan geen simkaart in gestopt? Of kunnen ze dat remote aan/uit zetten?AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:05:
@royduin
De slimme staat administratief uit...maar p1 werkt prima
Welke meter klopt..... is een lastig verhaal.
Het verschil op jaarbasis is een paar euro hooguit. (wat weer niet in verhouding staat tot de kosten van een m-bus kWh MID meter 3-fase
Administratief uit, betekend dat de meterstand niet "verwerkt" wordt.
Verzenden gaat via gprs geloof ik.
Ik heb ze er nog niet op kunnen betrappen dat de meter is uitgelezen. (enkel gegokte waardes)
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2018 16:31 ]
Kan die nieuwe meter niet gewoon voor/achter de huidige meter gehangen worden? Dan zie je eenvoudig of en hoeveel verschil ertussen zit.
Hoe zit het eigenlijk met gas? Wordt dat ook gelijk en in alle gevallen "slim" gemaakt? Uiteindelijk betaal ik jaarlijks meer aan gas dan aan energie en dus heb ik meer aan inzicht in het gas verbruik.
Stel ik weiger hem ben ik wel hier benieuwd naar:
Edit; zie nu dat ik een Ampy 5227C meter heb hangenroyduin schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:00:
@Techneut, stel ik weiger nu en volgend jaar wordt deze meter afgekeurd dan moet ik betalen voor een nieuwe a €76?

[ Voor 8% gewijzigd door royduin op 22-12-2018 16:56 ]
Ik had liever de ferraris behouden inderdaad. Die draait vooruit of achteruit en saldeert automatisch.
Geen aparte telwerken waar een (aparte) prijs aan gehangen kan worden.
En dat is gunstig ten aanzien van zonnepanelen.,
Maar even reeel: weiger je hem, mag je hem de volgende keer wel betalen...
Afwijkingen zijn niet zo meer aan de orde volgens mij.
Er is een hele reeks geweest die twijfelachtig was. Ook zat er verschil in, of je veel ledlampen had en dergelijke. (ik som wat op, wat ik ooit hier gelezen heb, dus geen onderbouwing)
Maar aan de andere kant: men kan eisen dat wanneer je zonnepanelen hebt, je ook een meter hebt die teruglevering registreert. Anders is het gewoon fluiten naar je centen...vergoeding van teruglevering.
Wat nu het beste is? Geen idee.
Maar ik heb me erbij neergelegd.....
Edit: je hebt geen ferraris dus. dus maakt het niet uit...
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2018 16:59 ]
In 2007 hebben wij de eerste slimme meters geplaatst gekregen. Welke weet ik niet meer (toen nog niet zo met energie besparen bezig, denk ik :-).
In 2013 hebben wij verbeterde slimme meters gekregen. De Iskra ME382 en de Flonidan Uniflo G4SRV. Aan de P1-poort hangt een Youless, maar met name voor gas is de frequentie van 1 x per uur veel te laag om op te sturen. Voor elektra kan de frequentie vast ook veel hoger met een nieuwe (D)MSR.
Weet iemand welke slimme meters Enexis tegenwoordig plaatst voor elektra en gas? En met welke frequentie die telegrammen uitspugen?
Ik wil met die kennis Enexis vragen om nieuwe meters bij mij te plaatsen.
Dat is alleen een klein verschil in nauwkeurigheid. Soms zo klein dat het nog net binnen de nauwkeurigheidsklasse valt, soms er een beetje buiten. Niet dramatisch maar formeel niet goed.royduin schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:00:
@Peatsmoke, net behoorlijk wat gelezen; er wordt ook beweert dat de oude meters juist niet goed zijn in het terug draaien?
Als je heel erg strak gericht bent op je principes zou je daar toch geen zorgen over moeten hebben?@Techneut, stel ik weiger nu en volgend jaar wordt deze meter afgekeurd dan moet ik betalen voor een nieuwe a €76?
Volgens mij zit die P1-poort inderdaad alleen op een slimme meter, niet op een zogenaamde domme.
Alleen een héél domme ferraris meter doet dat.Peatsmoke schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:42:
[...]
Met een "domme meter" worden de kWh die je zonnepanelen produceren, gewoon afgetrokken van je gebruik.
De meeste (alle?) digitale meters tellen alleen maar vooruit of hebben meerdere telwerken. (Heb hier een los chinees kWh DIN-metertje dat altijd optelt met een analoog telwerk. Of je nu afneemt of levert)
Hear Hear!Uiteindelijk ben je met een "domme meter" altijd goedkoper en beter af dan met een slimme meter, zeker als in de toekomst een einde zou komen aan de salderingsregeling. Hoeveel je energieleverancier ook zal pushen, blijf bij je oude meter.
Als de netbeheerder/KEMA/Whoever hem afkeurt, is dat een probleem voor hen.royduin schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:00:
stel ik weiger nu en volgend jaar wordt deze meter afgekeurd dan moet ik betalen voor een nieuwe a €76?
Als ZIJ vinden dat-ie vervangen moet worden bij afkeur, gaat dat op hun kosten. Anders laat je meter toch gewoon hangen?
Laat die nou hier hebben gehangen....LooneyTunes schreef op zondag 23 december 2018 @ 03:55:
[...]
Alleen een héél domme ferraris meter doet dat.
De meeste (alle?) digitale meters tellen alleen maar vooruit of hebben meerdere telwerken. (Heb hier een los chinees kWh DIN-metertje dat altijd optelt met een analoog telwerk. Of je nu afneemt of levert)
[...]
Hear Hear!
Ik heb er iig spijt van, want de eerste maanden waren financieel stukken gunstiger (heb nogal wat overcapaciteit op de panelen), maar goed. Daar is niets meer aan te doen.
Waarom waren de eerste maanden financieel dan gunstiger?Peatsmoke schreef op zondag 23 december 2018 @ 03:59:
[...]
Laat die nou hier hebben gehangen....![]()
Ik heb er iig spijt van, want de eerste maanden waren financieel stukken gunstiger (heb nogal wat overcapaciteit op de panelen), maar goed. Daar is niets meer aan te doen.
Omdat ik voor de teveel geproduceerde elektriciteit gewoon de kWh-prijs kreeg en geen 7 ct.EddoH schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:57:
[...]
Waarom waren de eerste maanden financieel dan gunstiger?
Maar hoe kan een andere meter daarin bijdragen? De ferrarismeter saldeert zelf, meter met teruglevertelwerk heb je de saldeerregeling. Ik snap even niet wat je bedoelt.Peatsmoke schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:00:
[...]
Omdat ik voor de teveel geproduceerde elektriciteit gewoon de kWh-prijs kreeg en geen 7 ct.
Het was gewoon een oude meter met één telwerk zonder terugloopblokkering. Als ik meer produceerde dan dat ik verbruikte, liep de meter gewoon terug. Aangezien ik in een jaar meer opwek dan dat ik in een jaar verbruik, kreeg ik voor de teveel opgewekte kWh ook gewoon de prijs die ik normaal betalen moest.EddoH schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:09:
[...]
Maar hoe kan een andere meter daarin bijdragen? De ferrarismeter saldeert zelf, meter met teruglevertelwerk heb je de saldeerregeling. Ik snap even niet wat je bedoelt.
Voor de teveel geproduceerde kWh krijg ik nu nog maar 7ct en dat was in de oude situatie 25ct.
Er is geen verschil in het afrekenen met een Ferrari, of een digitale meter.
[ Voor 32% gewijzigd door hesselbeertje op 24-12-2018 08:21 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Voor je overproductie bij een oude ferraris (oftewel het negatieve verschil tussen vorige en huidige meterstand) krijg je toch ook gewoon de terugleververgoeding en niet de volle kWh prijs. Ik snap je verschil nog steeds niet....Peatsmoke schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:16:
[...]
Het was gewoon een oude meter met één telwerk zonder terugloopblokkering. Als ik meer produceerde dan dat ik verbruikte, liep de meter gewoon terug. Aangezien ik in een jaar meer opwek dan dat ik in een jaar verbruik, kreeg ik voor de teveel opgewekte kWh ook gewoon de prijs die ik normaal betalen moest.
Voor de teveel geproduceerde kWh krijg ik nu nog maar 7ct en dat was in de oude situatie 25ct.
Sommige leveranciers salderen met het verbruik van voorgaande jaren en geven de volle mep.EddoH schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:33:
[...]
Voor je overproductie bij een oude ferraris (oftewel het negatieve verschil tussen vorige en huidige meterstand) krijg je toch ook gewoon de terugleververgoeding en niet de volle kWh prijs. Ik snap je verschil nog steeds niet....
Ook zou je kWh kunnen meenemen naar het volgende jaar.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar dat is dus leverancierafhankelijk, en toch nog steeds niet afhankelijk van de meter? Of passen ze bij teruglevertelwerken andere spelregels toe?Rol-Co schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:47:
[...]
Sommige leveranciers salderen met het verbruik van voorgaande jaren en geven de volle mep.
Ook zou je kWh kunnen meenemen naar het volgende jaar.
Bij de ferarris is het allemaal op basis van vertrouwen, ze kunnen immers terugleveren niet zien, ook de hoeveelheid niet. Je kan ook een magneet op je meter geplakt hebben en zeggen dat je een dak vol zonnepanelen hebt.EddoH schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:50:
[...]
Maar dat is dus leverancierafhankelijk, en toch nog steeds niet afhankelijk van de meter? Of passen ze bij teruglevertelwerken andere spelregels toe?
Ook als je daar bijv 500 in de min staat kan je de stand van vorig jaar opgeven, dan heb je alvast 500 reserve ipv 10 cent afrekenen.
Nu zou je zeggen fraude, maar mijn energieleverancier in die tijd deed dat zelf ook, paste mijn opgegeven (min) standen aan naar 0.
Maar nu wordt er van alles bijgehaaldRol-Co schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:57:
[...]
Bij de ferarris is het allemaal op basis van vertrouwen, ze kunnen immers terugleveren niet zien, ook de hoeveelheid niet. Je kan ook een magneet op je meter geplakt hebben en zeggen dat je een dak vol zonnepanelen hebt.
Ook als je daar bijv 500 in de min staat kan je de stand van vorig jaar opgeven, dan heb je alvast 500 reserve ipv 10 cent afrekenen.
Nu zou je zeggen fraude, maar mijn energieleverancier in die tijd deed dat zelf ook, paste mijn opgegeven (min) standen aan naar 0.
Salderen wel, al zijn de aantallen veel kleiner bij de ferarris dan bij een 4 telwerk.EddoH schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:29:
[...]
Maar nu wordt er van alles bijgehaaldIn essentie is de saldeerregeling hetzelfde voor zowel ferraris als meter met teruglevertelwerk. Als we even aannemen dat gewoon de juiste standen worden doorgegeven (verkeerde standen doorgeven kun je ook bij een meter doen met meerdere telwerken) is er geen verschil in kosten/baten bij overproductie, zoals werd aangegeven?
Bij een slimme kan je geen verkeerde standen geven, ook niet als hij "administratief" uit staat.
Nee slimme meter liet ik expres buiten beschouwing, omdat het me puur om de vorm van salderen ging.Rol-Co schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:06:
[...]
Salderen wel, al zijn de aantallen veel kleiner bij de ferarris dan bij een 4 telwerk.
Bij een slimme kan je geen verkeerde standen geven, ook niet als hij "administratief" uit staat.
@Peatsmoke wekte de suggestie voordeliger uit te zijn met een ferrarismeter.
Nou, om dat dan met die bewoordingen te benoemen? In feite kon je dat weten. Om dan toch dat zelf produceren van energie niet even op te geven, kleine moeite, met welke motieven dan ook, zijn de consequenties daarvan alleen maar aan je zelf te danken. Dus diefstal? Ja, door je zelf uit je eigen portemonnee.Rol-Co schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:57:
[...]
Bij de ferarris is het allemaal op basis van vertrouwen, ze kunnen immers terugleveren niet zien, ook de hoeveelheid niet. Je kan ook een magneet op je meter geplakt hebben en zeggen dat je een dak vol zonnepanelen hebt.
Nee dat mogen ze niet, al zijn er wel energie leveranciers die het probeerden om 7 cent te geven voor het overschot in de hoog ipv verekenen met de laag.EddoH schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:10:
[...]
Nee slimme meter liet ik expres buiten beschouwing, omdat het me puur om de vorm van salderen ging.
@Peatsmoke wekte de suggestie voordeliger uit te zijn met een ferrarismeter.
Gasmeters geven hun stand af en toe door aan de elektriciteitsmeter en die stuurt het dan door. Dit omdat de gasmeter zelf niet op elektra is aangesloten, die werkt op een batterij en men wil die graag lang mee laten gaan natuurlijk.Ge2rt schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:24:
In 2013 hebben wij verbeterde slimme meters gekregen. De Iskra ME382 en de Flonidan Uniflo G4SRV. Aan de P1-poort hangt een Youless, maar met name voor gas is de frequentie van 1 x per uur veel te laag om op te sturen. Voor elektra kan de frequentie vast ook veel hoger met een nieuwe (D)MSR.
Als je meer precies wilt zijn dan kun je natuurlijk wel het ledje van de gasmeter in de gaten houden, dat kan met een Youless en dan weet je het precies.
Ik denk niet dat je veel gasmeters gaat vinden met een significant hogere frequentie. Dat heeft immers bijna niemand nodig. Bij stroom wil je de data kunnen gebruiken om bijvoorbeeld vraag-gestuurd te werken. Je laadpaal terug schakelen wanneer je elektrische kookplaat aan gaat, dat soort werk. Ik kan me niet echt een vergelijkbare situatie voorstellen voor gas, dat je live moet kunnen schakelen op basis van je gasverbruik.
Kun je een voorbeeld geven?
En dan nog even qua kosten, die meters zijn hartstikke nieuw dus je gaat zelf voor nieuwe meters + arbeidsloon moeten betalen. Dat is sowieso een paar honderd euro. Dan moet je wel héél veel optimaliseren met je nieuwe meters om dat ooit terug te gaan verdienen.
[ Voor 9% gewijzigd door mddd op 24-12-2018 14:21 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ik heb begrepen dat bij mensen met een Toon van Eneco het gasverbruik ook realtime inzichtelijk is. Dan moet dat bij mij ook kunnen met een Youless. Als ik weet welke meters Enexis nu plaatst kan ik achterhalen of dat klopt.mddd schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:19:
[...]
Ik denk niet dat je veel gasmeters gaat vinden met een significant hogere frequentie. Dat heeft immers bijna niemand nodig. Bij stroom wil je de data kunnen gebruiken om bijvoorbeeld vraag-gestuurd te werken. Je laadpaal terug schakelen wanneer je elektrische kookplaat aan gaat, dat soort werk. Ik kan me niet echt een vergelijkbare situatie voorstellen voor gas, dat je live moet kunnen schakelen op basis van je gasverbruik.
Ik wil bijvoorbeeld graag per douchebeurt weten wat het verbruik is. En ook experimenteren met meer / minder nachtverlaging. Met wat ik nu binnenkrijg kan ik dat onvoldoende analyseren. Inzicht in het verbruik in specifieke situaties helpt bij bewustwording over kosten. Dat ene getalletje per uur voor gas dat ik nu krijg helpt niet.Kun je een voorbeeld geven?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik daarvoor ga betalen. Vragen staat vrij, toch? Ik hoop ze op argumenten te kunnen overtuigen.En dan nog even qua kosten, die meters zijn hartstikke nieuw dus je gaat zelf voor nieuwe meters + arbeidsloon moeten betalen. Dat is sowieso een paar honderd euro. Dan moet je wel héél veel optimaliseren met je nieuwe meters om dat ooit terug te gaan verdienen.
Dat klopt maar Toon doet dat door de pulsen van de gasmeter te meten. Niet via de P1 van je meter.Ge2rt schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:39:
Ik heb begrepen dat bij mensen met een Toon van Eneco het gasverbruik ook realtime inzichtelijk is. Dan moet dat bij mij ook kunnen met een Youless. Als ik weet welke meters Enexis nu plaatst kan ik achterhalen of dat klopt.
Noot: Mijn Toon is al wat ouder. Het zou kunnen dat dit in de tussentijd veranderd is?
Aha. Lovenswaardig idee. Per douchebeurt zal dan inderdaad lastig zijn. Maar zoiets als verlaging over een aantal uur moet je wel kunnen lezen denk ik?Ik wil bijvoorbeeld graag per douchebeurt weten wat het verbruik is. En ook experimenteren met meer / minder nachtverlaging. Met wat ik nu binnenkrijg kan ik dat onvoldoende analyseren. Inzicht in het verbruik in specifieke situaties helpt bij bewustwording over kosten. Dat ene getalletje per uur voor gas dat ik nu krijg helpt niet.
Tip: als je een idee wilt hebben hoeveel je een verwarming vs. warm water besteed kun je eens kijken naar verschillen tussen winter en zomer. Er vanuit gaande dat je in de zomer niks verwarmt heb je dan alvast een ruw idee van de grootte.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik daarvoor ga betalen. Vragen staat vrij, toch? Ik hoop ze op argumenten te kunnen overtuigen.
[ Voor 3% gewijzigd door mddd op 24-12-2018 17:00 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Grote kans dat zo'n eigen metertje uit china zelfs niet eens een kWh-meter is, maar een kVAh-meter. Dat betekent bij geen rekening houdt met een arbeidsfactor (cos-phi). Er zijn zelfs goedkope prullen die alleen maar stroom meten en er van uit gaan dat de spanning altijd 230V is. Bijvoorbeeld zo eentje met enkel een stroomtangetje. Een dergelijk metertje kun je nooit vergelijken met een slimme of domme meter van de netbeheerder.LooneyTunes schreef op zondag 23 december 2018 @ 03:55:
[...]
Alleen een héél domme ferraris meter doet dat.
Hear Hear!
Hij loopt anders aardig gelijk met de ferrarismeter (MID gekeurd). (en er hangt alleen een omvormer aan waarvan de arbeidsfactor zo rond de 1 ligt).Techneut schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:11:
[...]
Grote kans dat zo'n eigen metertje uit china zelfs niet eens een kWh-meter is, maar een kVAh-meter. Dat betekent bij geen rekening houdt met een arbeidsfactor (cos-phi).
Dit is 'm trouwens. ~$6 bij de 'free-shipping'-Chinees uit China.

De kwaliteit zal navenant zijn
Maar anders haal je voor 3 tientjes een MID-gekeurde meter bij een Nederlandse installatie boer.
Ik wist niet dat de Toon met pulsen werkt, bedankt voor die info. Ik ga es kijken of ik wat meer informatie kan vinden. Ik had gehoopt dat iemand in dit forum / topic de info over de meters en de telegrammen zo kon oplepelen.mddd schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:45:
Dat klopt maar Toon doet dat door de pulsen van de gasmeter te meten. Niet via de P1 van je meter.
Noot: Mijn Toon is al wat ouder. Het zou kunnen dat dit in de tussentijd veranderd is?

Toon werkt alleen met een pulssensor als de P1 poort niet gebruikt wordt. M.a.w, de nauwkeurige meting van gas is alleen beschikbaar als je dus niet de P1 poort gebruikt. In dat geval worden er alternatieve sensoren gebruikt voor elektra en gasmeting (bijvoorbeeld de pulssensor).Ge2rt schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:44:
[...]
Ik wist niet dat de Toon met pulsen werkt, bedankt voor die info. Ik ga es kijken of ik wat meer informatie kan vinden. Ik had gehoopt dat iemand in dit forum / topic de info over de meters en de telegrammen zo kon oplepelen.Maar niet dus.
Amphiro B1Ge2rt schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:39:
Ik wil bijvoorbeeld graag per douchebeurt weten wat het verbruik is.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Interessant product! Helaas voor mij te kostbaar.
Ik kocht er 1 op MP voor 15 euro.Ge2rt schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:34:
[...]
Interessant product! Helaas voor mij te kostbaar.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat gaat helaas niet op...mddd schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:45:
[...]
Tip: als je een idee wilt hebben hoeveel je een verwarming vs. warm water besteed kun je eens kijken naar verschillen tussen winter en zomer. Er vanuit gaande dat je in de zomer niks verwarmt heb je dan alvast een ruw idee van de grootte.
Inkomende water in de zomer is veel warmer dan in de winter, dus is er veel minder energie nodig om het naar douchetemperatuuur te verwarmen. In de winter tot 70% meer energie nodig ...
Ik heb hele nauwkeurige meting van gas (per liter een time stamp) zodat ik verwarming, douche, tapwater en koken kan onderscheiden.
Draadloos laden op onze Zon
Is zoiets niet wat voor je domotica?
"Smart" meter met wifi of RS-485. (geen gedoe met pulsen tellen, gewoon de waarden uitlezen)
https://nl.aliexpress.com...FI-smart/32905762074.html
(en voor anderen, die een alternatief voor een slimme meter zoeken
[ Voor 9% gewijzigd door LooneyTunes op 02-01-2019 00:24 ]
Thanks maar ik had blijkbaar al een digitale meter dus die vs een "slimme" meter maakt weinig uit. Monteur komt over 2 weken de slimme meter plaatsen.LooneyTunes schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 14:23:
@royduin
Is zoiets niet wat voor je domotica?
"Smart" meter met wifi of RS-485. (geen gedoe met pulsen tellen)
https://nl.aliexpress.com...FI-smart/32905762074.html
(en voor anderen, die een alternatief voor een slimme meter zoeken)
Een aantal jaren geleden was er een beetje gedoe over de nauwkeurigheid van slimme meters, met name in combinatie met LED verlichting. Nu ben ik voornemens om dit jaar alles over te zetten naar LED verlichting. Wat zijn jullie ervaringen met de nauwkeurigheid van slimme meters? Is jullie verbruik om onverklaarbare redenen explosief toegenomen, of is het min of meer hetzelfde gebleven?
Het lastige is dus wel dat ik niet van tevoren op kan zoeken of de meter die Stedin wil plaatsen bekend staat als problematisch....
Dan zoek je op welke meters problematisch zijn en komt Stedin met zo een meter dan weiger je hemdr.lowtune schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:33:
Ik heb het vermoeden dat hier inmiddels wel mensen zitten met ervaring met de slimme meter. Bij ons wil Stedin de meter ergens in de komende maanden gaan vervangen. Zojuist heb ik contact met Stedin gehad over welke " slimme" meter ze dan zouden willen plaatsen, maar hier heb ik geen antwoord op gekregen van ze. Ze zeggen dat ze dat niet kunnen aangeven want ze zijn afhankelijk van wat ze hebben liggen.
Een aantal jaren geleden was er een beetje gedoe over de nauwkeurigheid van slimme meters, met name in combinatie met LED verlichting. Nu ben ik voornemens om dit jaar alles over te zetten naar LED verlichting. Wat zijn jullie ervaringen met de nauwkeurigheid van slimme meters? Is jullie verbruik om onverklaarbare redenen explosief toegenomen, of is het min of meer hetzelfde gebleven?
Het lastige is dus wel dat ik niet van tevoren op kan zoeken of de meter die Stedin wil plaatsen bekend staat als problematisch....
Zoals je al schrijft: er was een beetje gedoe.
Er is altijd wel ergens een beetje gedoe.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat kan ik natuurlijk doen, weigeren als ze aan de deur staan, met ongetwijfeld een interessante discussie met de installateur tot gevolg. Het lijkt mij persoonlijk nuttiger om van tevoren een weloverwogen besluit te nemen. Ik ben niet per se tegen een andere meter, ik heb toch geen zonnepanelen dus over de gevolgen voor salderen hoef ik nu niet na te denken. Ik heb echter geen zin in gezeik omdat zo'n meter wellicht niet goed meet, vandaar dat ik me hier van tevoren goed over wil informeren en benieuwd ben naar de ervaringen hier.klump4u schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:47:
[...]
Dan zoek je op welke meters problematisch zijn en komt Stedin met zo een meter dan weiger je hem![]()
Zoals je al schrijft: er was een beetje gedoe.
Er is altijd wel ergens een beetje gedoe.
Omdat deze vaker voorbij komt, een opmerking:dr.lowtune schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:33:
Een aantal jaren geleden was er een beetje gedoe over de nauwkeurigheid van slimme meters, met name in combinatie met LED verlichting. Nu ben ik voornemens om dit jaar alles over te zetten naar LED verlichting.
In combinatie met LED verlichting die gedimd werd terwijl deze verlichting er niet voor bedoeld was.
De crux zit hem er bij het LED-verhaal in dat de geteste meters niet goed meten als de netvervuiling te hoog(boven gestelde normen voor elektrische apparatuur!) was. Dit werd is getest door extreme vervuiling te genereren door LED lampen te dimmen die niet ontworpen waren om gedimd te worden.
Neemt niet weg dat de geteste meters toen dus niet alles correct maten in gevallen buiten gestelde specs. De meters met de destijds grootste afwijking worden nu niet meer geplaatst volgens de netbeheerder.
Om de rest van je vraag te beantwoorden: ik volg het topic al een tijdje en er zijn voor zover ik weet geen gevallen hier bekend waarbij het verbruik te hoog is. Er zijn volgens mij diverse mensen hier die een extra kWh meter er naast hebben voor controle. In het verleden was ik werkzaam in een niche van de energie-meet-industrie, en daar zijn we ook geen gevallen van slimme meters die te hoog verbruik aangaven tegengekomen.
Je mailt (op schrift dus) naar de netbeheerder en je zegt dat ze een digitale meter mogen plaatsen die werkt met een shunt wegens nauwkeurigheidsproblemen met andere meters. Die niet vaker dan eens per maand een meterstand logt en niet op afstand communiceert.dr.lowtune schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:00:
[...]
Dat kan ik natuurlijk doen, weigeren als ze aan de deur staan, met ongetwijfeld een interessante discussie met de installateur tot gevolg. Het lijkt mij persoonlijk nuttiger om van tevoren een weloverwogen besluit te nemen. Ik ben niet per se tegen een andere meter, ik heb toch geen zonnepanelen dus over de gevolgen voor salderen hoef ik nu niet na te denken. Ik heb echter geen zin in gezeik omdat zo'n meter wellicht niet goed meet, vandaar dat ik me hier van tevoren goed over wil informeren en benieuwd ben naar de ervaringen hier.
Aangeboden meters loggen waarschijnlijk per uur of kwartier, maar dat mag niet zonder vooraf expliciet en geïnformeerd toestemming te vragen. Netbeheerders mogen maximaal 6 keer per jaar een meterstand verwerken (AVG art 4.2: opslaan=verwerken).
Zo leg je de verantwoordelijkheid van de afhandeling bij de netbeheerder, en heb je geen discussies met een installateur. Shuntmeters zijn makkelijk verkrijgbaar, dus dat kan geen probleem zijn. Het loggen is een kwestie van configuratie, technisch eenvoudig uitvoerbaar.
Ik betwijfel of de netbeheerder hier aan mee gaat werken (eigenlijk weet ik het wel zeker: dat gaan ze niet doen). Immers voldoen alle meters die ze plaatsen aan de op dit moment geldende meetnormen/ijknormen. Dan kun je zelf wel heel veel willen en vinden, maar ik ben bang dat het verspilde moeite is.mrmrmr schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:10:
[...]
Je mailt (op schrift dus) naar de netbeheerder en je zegt dat ze een digitale meter mogen plaatsen die werkt met een shunt wegens nauwkeurigheidsproblemen met andere meters. Die niet vaker dan eens per maand een meterstand logt en niet op afstand communiceert.
Aangeboden meters loggen waarschijnlijk per uur of kwartier, maar dat mag niet zonder vooraf expliciet en geïnformeerd toestemming te vragen. Netbeheerders mogen maximaal 6 keer per jaar een meterstand verwerken (AVG art 4.2: opslaan=verwerken).
Zo leg je de verantwoordelijkheid van de afhandeling bij de netbeheerder, en heb je geen discussies met een installateur. Shuntmeters zijn makkelijk verkrijgbaar, dus dat kan geen probleem zijn. Het loggen is een kwestie van configuratie, technisch eenvoudig uitvoerbaar.