Rol-Co schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:09:
[...]
Waar levert dit jou geld op? Enige wat ik zie zijn bedragen en geen kWh of m3, dus dan kan het nog alle kanten op van minder verbruikt tot een goedkopere energiemaatschappij.
Het feit dat je een mailtje krijgt als het bijna op is laat jou bewust of onbewust wel anders omgaan met energie, dat is wel goed natuurlijk maar niet eerlijk in je vergelijk.
Wat het mij geld oplevert is duidelijk als je nagaat dat ik 12x €160,00 aan voorschoten betaalde wat €1920,00 per jaar is. Als ik nu al in de kosten zak is het makkelijk rekenen toch? Van november tot maart zit je met een hoger tarief i.v.m. de winter, daarna zakt het al rap in de kosten, vooral de kosten voor de levering van gas.
Voorbeeld van januari 2015:
Elektra
Nacht / Weekend tarief
144,0 kWh€ 6,64
Dag tarief
232,0 kWh€ 13,57
Totaal
376,0 kWh€ 20,20
Gas
Totaal verbruik Gas 169,4 m3 € 51,35
Netwerkkosten € 26,82
Vastrecht € 11,72
Boete €0,60
Belastingen € 77,34
Heffings korting € -27,06
Heffing Opslag Duurzame Energie € 2,61
Btw € 34,35
Totaal € 197,94
En dit is dan per maand, maar ik kan het ook per dag uitlezen. Maar of het mij bewust maakt een mailtje? Nee, ik zie ook in mijn account wat ik nu nog te besteden heb, en wat het vorige besteedbare bedrag was maar ik heb wel de controle die ik wil. Ik bepaal namelijk zelf hoeveel energie ik verbruik en met een slimme meter heb je meer controle over je verbruik omdat je kan zien wanneer er pieken zijn. Zo kan je herleiden wat die pieken veroorzaakt en daar kan je op inspelen. Ik zou nog meer kunnen besparen als ik eens normaal op tijd naar bed zou gaan. Dat zou mij maandelijks 110 uur aan gasverbruik voor de verwarming schelen. Ik zou ook alles nog eens van standby kunnen halen wat mij weer geld oplevert. en zo kan ik nog wel meer besparen. Misschien moet ik dat maar eens doen