Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:48
Vanmorgen, na 15 dagen gratis energie leveren heeft de Enexis monteur eindelijk een conventionele "domme" teruglevermeter Itron ACE3000 geïnstalleerd. Opbrengst van de zonnepanelen gedurende deze 15 dagen zonder teruglevermeter: 384 KWh. Dit is inclusief hetgeen we zelf tijdens het opwekken hebben verbruikt, dus we zullen nooit weten hoeveel we exact gratis hebben geleverd. Vanaf vandaag dus de vruchten plukken van onze zonnepaneeltjes. Op dit moment verbruiks telwerken 00000000 en op het teruglevertelwerk 18 KWh :) . Een mooie dag.

De 2 maande oude Youless is helaas wel useless geworden met de nieuwe meter, dezelfde led knippert bij zowel teruglevering als bij verbruik.

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Ik verwacht ergens dat de overheid zonnepanelen eigenaars wil gaan verplichten dat ze een slimme meter installeren. Ook al is er gezegd tot 2020 niets meer aan salderen te doen, zullen ze de komende jaren aanpassingen moeten doen in de regelgeving als ze dan wel wat aan salderen doen.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Puck! schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:50:
Dit is inclusief hetgeen we zelf tijdens het opwekken hebben verbruikt, dus we zullen nooit weten hoeveel we exact gratis hebben geleverd.
Waarom? Je kunt toch zelf wel de opbrengst monitoren vanaf je omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
morpheus schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:35:
Ik verwacht ergens dat de overheid zonnepanelen eigenaars wil gaan verplichten dat ze een slimme meter installeren. Ook al is er gezegd tot 2020 niets meer aan salderen te doen, zullen ze de komende jaren aanpassingen moeten doen in de regelgeving als ze dan wel wat aan salderen doen.
Dat punt zijn we al voorbij, het oude plan is afgeketst. Een "slimme" meter is niet nodig voor salderen in huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
mrmrmr schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:50:
[...]

Dat punt zijn we al voorbij, het oude plan is afgeketst. Een "slimme" meter is niet nodig voor salderen in huishoudens.
Hmm welk oud plan dan? Misschien heb ik hier ergens overheen gelezen. Bij mijn weten is enkel het plan om salderen aan te pakken tot 2020 van de baan. Wat ik tracht te zeggen is dat als vanaf 2020 salderen wel aangepakt gaat worden, dat dat alleen kan als slimme meters verplicht zijn voor zonnepanelen bezitters en dat ik daarom verwacht dat in de tussentijd daarvoor mogelijk wetgeving aangepast kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door morpheus op 07-08-2014 10:36 ]

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als ze na 2020 een nieuw tariefstelsel in willen voeren die gebaseerd is op tijdstip van verbruik en teruglevering, zou een extra meter nodig kunnen zijn. Die zou dan tijdvakken kunnen tellen. Daarbij is geen automatische data communicatie nodig naar de energieleverancier of beheerder.

"Slimme" meters in de zin van calling home apparaatjes die op afstand kunnen worden bestuurd zijn techisch en procedureel niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck!
@mrmrmr, volgens mij begrijp ik je vraag niet.
De omvormer laat zien hoeveel watt de zonnepanelen hebben opgewekt, onze oude meter (een digitale meter zonder teruglever telwerk) registreerde alleen de hoeveelheid die we van het net gebruikten. Eigen verbruik dat rechtstreeks van zonnepanelen is betrokken (en niet van het net afkomstig) werd dus niet geregistreerd.

Ter illustratie er zijn dus 4 variabelen waarvan twee onbekend:
Omvormer levert 10 kWh
Verbruik rechtstreeks van de panelen ?
Teruglevering aan net ?
Verbruik van het net 3 kWh

Uit bovenstaande kan ik dus alleen afleiden dat er 7 kWh rechtstreeks van de panelen en/of teruggeleverd is, ik weet echter niet of ik er 7 rechtstreeks verbruikt heb en 0 heb teruggeleverd, of dat de verhouding anders is misschien wel 2 kWh eigen verbruik, 5 kWh teruggeleverd.

Vandaar mijn opmerking dat ik nooit zal weten hoeveel ik exact gratis heb terug geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
@puck!
Het kan wel, maar dan moeten je zonnepanelen op een aparte groep zitten met eigen S0 meter. Vervolgens behoren je verbruiksgroepen ook en eigen S0 meter te krijgen.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Normaliter heb je de meting van de omvormer en je hebt de meting van de electriciteitsmeter. Meer heb je niet nodig om de berekening te maken wat je verbruik was.

verbruik volgens meter - opbrengst pv = netto verbruik

Als het verbruik negatief is, heb je meer teruggeleverd. Als het positief is, heb je meer verbruikt dan teruggeleverd.

In jouw geval is de meter niet goed (want teruglooprem), daarmee mis je inderdaad gegevens.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 07-08-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@morpheus met terugwerkende kracht is het dus niet meer te achterhalen.
@mrmrmr met een meter die maar één kant op loopt komt daar geen zinnig getal uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
@morpheus, dat had ik inderdaad begrepen, maar vond dat voor de twee weken dat ik op Enexis moest wachten een onnodige investering. Nu worden het verbruik en de teruggeleverde kWh's op de meter geregistreerd en de opgewekte kWh's op de omvormer. Daarmee heb ik ook mijn verbruik rechtstreeks van de zonnepanelen inzichtelijk en dat vind ik voldoende om te monitoren.

Wat echter wel een beetje jammer vindt is dat de standaard web portal van onze omvormer gigantisch veel data bevat, die ik niet lijk te kunnen downloaden, ik zou graag mijn bijdrage aan PVoutput willen leveren door maandelijks handmatig en CSV te uploaden. Enfin dat is een onderwerp voor het PVoutput topic.

@mrmrmr mijn oude meter kon inderdaad alleen maar oplopen zoals in Proton_ 's reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het weigeren van slimme meter lijkt naar mijn idee een beetje op het "niet hebben van een mobiele telefoon" van 10 jaar geleden. Het is niet te voorkomen, of je er nou voor of tegen bent. Het is de toekomst.

Persoonlijk ben ik er voor omdat het de enige manier is om op een juiste manier inzicht te krijgen in je energieverbruik. Bovendien kan je straks bewoon per maand gaan betalen voor wat je verbruikt in plaats van het rare systeem wat er nu is: Maandelijks betalen voor een schatting en jaarlijks bijbetalen of terugkrijgen. Iets wat in werkelijk vaak voor problemen zorgt wanneer er door de klant bijbetaald moet worden.

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 12-10-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Hoe bedoel je, de enige manier? De rest van dit topic niet gelezen zeker?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:14

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 17:29:
Het weigeren van slimme meter lijkt naar mijn idee een beetje op het "niet hebben van een mobiele telefoon" van 10 jaar geleden. Het is niet te voorkomen, of je er nou voor of tegen bent. Het is de toekomst.

Persoonlijk ben ik er voor omdat het de enige manier is om op een juiste manier inzicht te krijgen in je energieverbruik. Bovendien kan je straks bewoon per maand gaan betalen voor wat je verbruikt in plaats van het rare systeem wat er nu is: Maandelijks betalen voor een schatting en jaarlijks bijbetalen of terugkrijgen. Iets wat in werkelijk vaak voor problemen zorgt wanneer er door de klant bijbetaald moet worden.
Kromme vergelijking imho. De slimme meter gaat mij niets opleveren, nul, nada.

Recentelijk wilde ik van enkel naar dubbel tarief ivm een elektrische auto. Netbeheerder Delta deed zijn best om mij een slimme meter aan te smeren. Vol gehouden en nu hangt er een domme dubbel tarief meter, doet zijn werk prima.

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 12-10-2014 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Handig... :+

Nieuws: Enexis maakt planning landelijke aanbieding slimme meters bekend.

Simpelweg je postcode invullen...
Voorlopig hier nog niet dus. *O*

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2014 17:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
En als ze dan toch langskomen, ben je gewoon niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
.

De 2 maande oude Youless is helaas wel useless geworden met de nieuwe meter, dezelfde led knippert bij zowel teruglevering als bij verbruik.
[/quote]

Die youless wil ik wel overnemen van je, heb je m nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 23:34
Op mijn vraag aan Verispect of er een wettelijk onderbouwde sanctie staat op het weigeren van een vervanging van de meter kreeg ik het onderstaande antwoord:

"De meter is eigendom van de meterbeheerder (de netbeheerder). De keuze om de meter te later keuren volgens artikel 7 van de Metrologiewet (voorheen herijken) ligt daarom bij de meterbeheerder en mag alleen worden uitgevoerd door een Erkend Keurder of een Notified Body. Nederland kent geen erkende keurders op het gebied van elektriciteitsmeters. De kosten die gemoeid gaan met een keuring door een Notified Body zullen vele malen hoger liggen dan de kosten voor het vervangen van de meter.

De meterbeheerder is volgens de meetcode Elektriciteit wettelijk verplicht om ervoor zorg te dragen dat de meetinstallatie aan de wettelijke eisen blijft voldoen. Om de kwaliteit van de in gebruik zijnde meters te borgen participeert men in een landelijk, steekproefsgewijs, controle systeem. Door middel van het systeem worden de kosten voor het onderhoud laag gehouden en kan er toch een betrouwbare uitspraak over groepen meters gedaan worden. Als uit de statistische analyse van de controleresultaten blijkt dat een groep meters niet meer aan de gestelde eisen voldoet wordt, dan deze groep afgekeurd en moeten alle meters worden vervangen.

U heeft een (wettelijke) overeenkomst met uw leverancier/netbeheerder (de aansluitvoorwaarden) waarin is vastgelegd dat u medewerking moet verlenen aan het onderhoud van de meetinrichting. Als u toegang tot de meterinrichting weigert, dan kan dat, zover bij mij bekend, in het ergste geval leiden tot het beeindigen van de levering en het fysiek afsluiten van de aansluiting."

Weigeren van vervanging is dus geen optie. Dan maar het beste uit 2 slechte kiezen: een nieuwe domme meter... :-(

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Duidelijk antwoord. T.z.t. ontkom je niet meer aan een elektronische meter, de klassieke ferrarismeter vind je dan alleen nog maar in een museum, nieuwe zullen dan niet meer worden gemaakt omdat ze veel duurder zullen zijn in fabricatiekosten. Maar een elektronische meter kan net als z'n voorganger wel van het type "dom" zijn. Tenminste, ik vermoed dat die er wel zullen blijven, anders is het natuurlijk uitstel van executie.

Maar doet in Nederland de KEMA (aandelen voor een groot deel overgenomen door het Noorse Veritas) die certificering van meetinstrumenten niet meer? Volgens mij trad vroeger de KEMA, opgericht door de gezamenlijke elektriciteitsbedrijven, op namens die bedrijven. Die bedrijven keurden/ijkten destijds periodiek de meters en de KEMA controleerde periodiek de ijkapparatuur.
Is dat sinds de reorganisatie t.g.v. de nieuwe energiewetten veranderd, of misschien veranderd door die overname van de aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand hier enig idee wat de slimme meter zelf verbruikt aan stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar ten opzichte van de klassieke ferrarismeter heb ik zo'n vermoeden dat het eigenlijke meetcircuit door de moderne elektronica wel eens minder kan verbruiken. Maar weer een beetje meer voor de overige elektronica, zoals de opslag van meetgegevens en de communicatie. Per saldo denk ik dat het niet veel verschilt.

Overigens hoeft de klant zich hierover niet te bekommeren, omdat de spanningsaansluiting bij kWh-meters vóór de stroomspoel zit. Dus de energiekosten, hoe hoog die onverhoopt ook mogen zijn, komen voor rekening van de netbeheerder. Dat geldt zowel voor ouderwetse meters als voor de allernieuwste. Mogelijk dat iemand zal opmerken dat de stroomspoel ook verliezen veroorzaakt die dan wel voor rekening van de klant komen. Klopt, maar de ohmse weerstand daarvan is zo gering, dat dit zo goed als verwaarloosbaar is.
Naast deze verliezen zijn er ook die in hoogspanningslijnen en -kabels. En die zijn volgens mij een veelvoud van die van de meters, daar hoeft ook geen enkele klant zich druk over te maken, zij het dat dit allemaal natuurlijk wel deel uit maakt van de vaste kosten van alle gezamenlijke verbruikers en dus wordt doorberekend. Dat dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 12 januari 2015 @ 17:39:
Maar doet in Nederland de KEMA (aandelen voor een groot deel overgenomen door het Noorse Veritas) die certificering van meetinstrumenten niet meer? Volgens mij trad vroeger de KEMA, opgericht door de gezamenlijke elektriciteitsbedrijven, op namens die bedrijven. Die bedrijven keurden/ijkten destijds periodiek de meters en de KEMA controleerde periodiek de ijkapparatuur.
Is dat sinds de reorganisatie t.g.v. de nieuwe energiewetten veranderd, of misschien veranderd door die overname van de aandelen?
Stedin heeft hier rond kerst in huis de meter nagekeken/gemeten. Onder lage en hoge belasting.
Dit doen ze dus nog steeds. Ze pakken een nummer uit die batch meters en maken een afspraak, de KEMA ijkt hun meters ook elke 2 maanden.

De gegevens gaan dan naar de KEMA en mocht de meter te veel afwijken dan zullen de meters uit die batch vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat leidt dan toch tot de vraag wat er van het volgende deel van het betoog van Joris 407 waar is:
Joris 407 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:03:
Nederland kent geen erkende keurders op het gebied van elektriciteitsmeters.
Want dit bericht van Noodels komt het meest overeen met de informatie die ik heb en in mijn bericht weergaf. De KEMA houdt zich dus nog wel terdege bezig met deze zaken. Niets veranderd dus, of toch wel?

Edit:
Zie onderstaand bericht, is Verispect een autoriteit op dit gebied die alles hierover hoort te weten?
En nog belangrijker, dat ook doet?

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 12-01-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Tja, ik moet ook maar afgaan op wat deze 'autoriteit' mij vertelt..

Edit: verispect verzorgt de handhaving van de Metrologiewet voor de overheid. Check anders de site van Verispect.

[ Voor 46% gewijzigd door Joris 407 op 25-01-2015 19:45 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:37
De slimme meter is weer eens in het nieuws. Helaas dan wel negatief.
NU.nl 29 januari 2015
Verbruiksgegevens die worden verzameld door slimme energiemeters zijn in sommige gevallen onvoldoende beschermd.

Dat stellen brancheorganisaties Netbeheer Nederland en Energie Nederland donderdag, nadat een journalist ontdekte dat het mogelijk was om met een beperkt aantal persoonsgegevens de privédata van een klant te verkrijgen.

De online systemen van sommige energieleveranciers zouden enkel vragen om naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres voordat gegevens over het energieverbruik kunnen worden ingezien. De gegevens die beschikbaar zijn, zijn altijd minstens een dag oud.

"De netbeheerders en energieleveranciers nemen dit hoog op en nemen extra maatregelen om ervoor te zorgen dat de veiligheid van klantgegevens door de aanbieders van apps gewaarborgd wordt", aldus de brancheorganisaties donderdag.
bron

Dat laatste hebben we al vaker gehoord natuurlijk. Dit begint een beetje ongeloofwaardig te worden zo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Dit heeft toch niet direct iets met de meter te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Zonder slimme meter hebben ze de gegevens niet en kunnen ze ook niet gejat worden. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:59
janne_nl schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 09:59:
Dit heeft toch niet direct iets met de meter te maken?
Natuurlijk heeft de beveiliging van de data van een 'slimme' meter te maken met de meter. Als die beveiliging 100% zou zijn en je zeker zou weten dat de gegevens alleen gebruikt zouden worden waarvoor ze zijn (de rekening) is er weinig mis met zo'n meter. Helaas is dat dus wederom niet zo.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dit gaat niet over de data van de slimme meter, maar over data die ergens bij een bedrijf opgeslagen wordt en die zonder al te veel moeilijkheden aan iemand gegeven wordt. Hoe die data door dat bedrijf verkregen wordt is dan niet van belang.

Het gaat pas over de slimme meter als de data direct uit de slimme meter verkregen kan worden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
janne_nl schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:30:
Dit gaat niet over de data van de slimme meter, maar over data die ergens bij een bedrijf opgeslagen wordt en die zonder al te veel moeilijkheden aan iemand gegeven wordt. Hoe die data door dat bedrijf verkregen wordt is dan niet van belang.

Het gaat pas over de slimme meter als de data direct uit de slimme meter verkregen kan worden volgens mij.
Mij lijkt dit wel met elkaar te maken hebben, zonder die slimme meter zou je heel die data niet hebben en kan het ook niet misbruikt worden. Dat de fout niet in de slimme meter zelf zit ben ik het mee eens, alleen zonder de slimme meter zou je ook dit probleem niet hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Die data was er altijd al, misschien niet in die hoeveelheid, maar toch. Er heeft vast nooit iemend de moeite gedaan die data op te vragen.

Het feit dat ergens data wordt opgeslagen betekend dat je moet zorgen dat die data niet door onbevoegden benaderd kan worden. In het voorbeeld zijn de gegevens niet gejat maar opgevraagd zonder degelijke controle.

Maar goed, we zijn het niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij stedin kan je ook een postcodesjek doen verwachtte planning 2019 voor de slimme meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je nog geluk, als ik mijn postcode check bij Stedin:
Wij komen tussen 2016 en 2020 in uw wijk langs.
4 jaar marge :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
janne_nl schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:18:
Die data was er altijd al, misschien niet in die hoeveelheid, maar toch. Er heeft vast nooit iemend de moeite gedaan die data op te vragen.

Het feit dat ergens data wordt opgeslagen betekend dat je moet zorgen dat die data niet door onbevoegden benaderd kan worden. In het voorbeeld zijn de gegevens niet gejat maar opgevraagd zonder degelijke controle.
Het grote verschil is dat je met de gegevens van een domme meter alleen iemands energieverbruik kan zien. Als iemand die gegevens dus te pakken krijgt kan hij er bar weinig mee. Als hij echter het energieverbruik per uur/dag kan zien met een delay van 1 dag kan hij b.v. uit die gegevens halen of je op vakantie bent of niet. Hij kan daaruit je werkschema halen (wanneer gaat de verwarming aan) e.d. En dat kan info zijn die voor b.v. een inbreker toch wel iets te handig is ;)
Maar goed, we zijn het niet eens.
Valt mee hoor. Ik vind ook dat de beveiliging voor zowel de data van een domme als slimme meter op orde moeten zijn en dat daar het grootste probleem zit. Alleen punt is wel dat je met de data van een domme meter heel weinig kunt en met die van een slimmem meter veel meer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou juist graag een 'slimme meter' willen voor zowel gas water en licht... Scheelt weer een wandeling naar de kelder en dan een meter een gat in om 'een meter' uit te lezen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Wat ik eigenlijk bedoel is dat alle data die opgeslagen wordt zodanig beveiligd miet zijn dat niemand er aan kan of dat nu van een slimme meter is of van iets anders. Probleem is bij een slimme meter niet zi zeer de netbeheerders denk ik, maar de andere instanties die we toestemming kunnen geven om de data op te halen en zichtbaar tr maken via bijvoorbeeld een website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tsja, dan wil je eigenlijk best wel een slimme meter, maar dan past dat ding niet. Enexis heeft (helaas) geen oplossing, dus waarschijnlijk de komende jaren nog een 'gewone' digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Daar zou ik wel blij van worden: mag m'n ferraris misschien blijven hangen.. Bij mij komen ze vrijdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Zo bij Kassa (NPO1): de slimme meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Uit het kassa filmpje: Lucas Stassen
Ff de privacy testen met google.
Is dat nodig een crisiscommunicatieadviseur inhuren voor de slimme meter te promoten?
Slimme meter mag dus gewoon geweigerd worden als de oude meter technisch nog goed is, volgens meneer Lucas :+

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2015 11:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
:) toch blij dat ik mijn afgekeurde meter heb laten vervangen door een domme. Vooruit kan altijd nog, achteruit niet meer.

Edit: o dat is op meerdere manieren te lezen. Ik bedoel: een slimme meter plaatsen kan altijd nog, terug naar een domme als je al een slimme hebt zal wel lastiger worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Joris 407 op 22-02-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 21:12:
Uit het kassa filmpje: Lucas Stassen
Ff de privacy testen met google.
Is dat nodig een crisiscommunicatieadviseur inhuren voor de slimme meter te promoten?
Slimme meter mag dus gewoon geweigerd worden als de oude meter technisch nog goed is, volgens meneer Lucas :+
We gaan een code oprichten, zelfregulatie etc etc jullie kennen het standaard riedeltje wel, met andere woorden we alsof we het aanpakken maar eigenlijk doen we niks ;w

Interessante Linkedin, een echt voorlichtings-pr mannetje.
Projectleider communicatie slimme meter a.i. (deeltijd)
Netbeheer Nederland
april 2014 – heden (11 maanden)Den Haag
Maar ook oud-secretaris van D66 Zeist:
Secretaris
D66 Zeist
maart 2010 – maart 2013 (3 jaar 1 maand)Zeist
Hier de privacyagenda van D66:
https://d66.nl/content/up...ivacy-agenda-2015_def.pdf

Vooral puntje 7 is interessant.

Ik zou toch eigenlijk in de pen moeten klimmen richting D66 O-)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
'Hallo! Ik ben een monteur bij Enexis. Binnenkort kom ik of een collega een slimme meter bij u installeren. Ik leg u graag in een aantal stappen uit wat u kunt verwachten.'

Het is dat het zelf al tussen aanhalingstekens zetten, anders zou je denken dat ze het menen.

De 3 stappen (op een kinderachtig kartonnen wieltje):
1. brief met voorstel voor afspraak, die je mag verzetten.
2. installatie nieuwe energiemeter.
3. binnen 10 dagen sturen ze aanvullende informatie over de mogelijkheden van de nieuwe energiemeter.

Ik denk dat hier respect ontbreekt. Ten eerste dient alle informatie over de slimme meter vooraf worden verstrekt, niet achteraf. En pas daarna kan er een geïnformeerde keuze worden gemaakt. Door de consument.

De titel "Enexis vervangt uw energiemeter" is dus voorbarig. In mijn geval ook tamelijk onwaarschijnlijk. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:58

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

mrmrmr schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 17:43:
'Hallo! Ik ben een monteur bij Enexis. Binnenkort kom ik of een collega een slimme meter bij u installeren. Ik leg u graag in een aantal stappen uit wat u kunt verwachten.'

Het is dat het zelf al tussen aanhalingstekens zetten, anders zou je denken dat ze het menen.

De 3 stappen (op een kinderachtig kartonnen wieltje):
1. brief met voorstel voor afspraak, die je mag verzetten.
2. installatie nieuwe energiemeter.
3. binnen 10 dagen sturen ze aanvullende informatie over de mogelijkheden van de nieuwe energiemeter.

Ik denk dat hier respect ontbreekt. Ten eerste dient alle informatie over de slimme meter vooraf worden verstrekt, niet achteraf. En pas daarna kan er een geînformeerde keuze worden gemaakt. Door de consument.

De titel "Enexis vervangt uw energiemeter" is dus voorbarig. In mijn geval ook tamelijk onwaarschijnlijk. :w
Proberen om de afspraak te verzetten naar 1 januari 2040. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
niki_lauda schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:33:
[...]

Proberen om de afspraak te verzetten naar 1 januari 2040. >:)
:) Ja, dat zou leuk zijn, maar ze willen geen afspraakvoorstel online veranderen want die hadden ze al over een week gedacht en hun IT werkt kennelijk niet zo snel.

Wel hebben ze een handige tip in hun contactformulier:

E-mailadres* ........................
[uw naam]@[provider.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Ik maak gewoon de deur niet open (behalve als ik verrast wordt). In de brief van Enexis stond, u hoeft niet thuis te zijn, als u niet thuis bent dan komen we in de jaren daarna weer langs.

Nou prima, kom over 3 jaar maar terug (of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik snap nog steeds niet helemaal waarom je de meter niet wilt laten vervangen.
Meerdere argumenten gehoord:
- Dat ding is op afstand uit te lezen en dus te manipuleren (dat merk je snel genoeg als de rekening onevenredig stijgt lijkt me)
- Afluisteren? Doe normaal alsof ze iedereen maar willen afluisteren en daar naast de eventuele (zeer onwaarschijnlijke) mogelijkheid niet genoeg methodes voor zijn. (Iedereen heeft een mobiel)
- Onbetrouwbaar ten opzichte van de analoge meters. Hier heb ik serieus nog geen bewijs van gezien.
- Straling???
- Noem er nog maar een paar.

Het kan toch juist ook prettig zijn om zelf een apparaat er makkelijker aan te hangen (Raspberry) om jouw energieverbruik te meten en zo zuiniger om te kunnen gaan met energie. Je hoeft niet elk jaar een mannetje aan de deur te hebben die de meterstanden komt opnemen. Teruggeven aan het energienet door gebruik van zonne-energie wordt makkelijker. Noem er nog maar een paar.

Dit is niet als aanval, maar ook meer vragen van informatie. Gewoon oprecht benieuwd wat de voors en tegens zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubman op 27-03-2015 13:14 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 12-09 14:58
Ik vind het op dit moment nog gewoon erg prettig dat mijn zonne-energie direct al verrekend is op het moment dat de zon schijnt. Daar zijn in het verleden in ieder geval problemen mee geweest en op deze manier heb je ook niets te maken met teruglevertarieven. Om eerlijk te zijn weet ik helemaal niet wat de status op dit moment is wat betreft terugleveren en de tarieven daarvoor (en eventuele problemen daarmee), maar ik zie daarnaast persoonlijk geen nut voor een andere meter, het werkt prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rubman schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:13:
Teruggeven aan het energienet door gebruik van zonne-energie wordt makkelijker. Noem er nog maar een paar.
Makkelijker? Wat is er nou makkelijker dan een schijfje dat heen en weer draait.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Precies. Als je zonnepanelen hebt is het behoud van je ferrarismeter de beste bescherming tegen gemorrel aan de terugleververgoeding. Andere argumenten tegen de sluwe meter zitten wat meer in de hoek van de alu-hoedjes-brigade, maar de leugenachtigheid waarmee de vervangingscampagne gepaard gaat geeft te denken...

l'art pour l'art

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:51
Rubman schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:13:

Het kan toch juist ook prettig zijn om zelf een apparaat er makkelijker aan te hangen (Raspberry) om jouw energieverbruik te meten en zo zuiniger om te kunnen gaan met energie.
Er zijn legio verhalen over dat zelfs dat automatisch opnemen niet vlekkeloos verloopt.
En wat betreft het zelf uitlezen (met RPi of Arduino) is helemaal waar, maar daarvoor hoeft het dus geen "slimme" meter te zijn. Dat kan ook prima een digitale meter met vier telwerken zijn ZONDER ingebouwde comms module.

Heel veel mensen die een digitale meter zien menen meteen dat dat een "slimme" is. Nope...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hoe lees je en gewone digitale meter dan uit? (Niet met een youless (heb ik nu), dat werkt bij mijn meter niet goed sinds de zonnepanelen).

Ik krijg geen slimme meter simpelweg omdat die niet past :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
DavidZH schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:22:
[...]

Er zijn legio verhalen over dat zelfs dat automatisch opnemen niet vlekkeloos verloopt.
En wat betreft het zelf uitlezen (met RPi of Arduino) is helemaal waar, maar daarvoor hoeft het dus geen "slimme" meter te zijn. Dat kan ook prima een digitale meter met vier telwerken zijn ZONDER ingebouwde comms module.

Heel veel mensen die een digitale meter zien menen meteen dat dat een "slimme" is. Nope...
Zou je niet een slimme meter kunnen laten plaatsen en dan het 'op afstand uitlezen' uit kunnen laten schakelen (die mogelijkheid schijn je te hebben). Ik vraag mij af of de P1-poort dan nog blijft werken.

En anders inpakken in aluminiumfolie, volgens mij zijn er ook een aantal Tweakers die dat gedaan hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik durf wel met 100% zekerheid te zeggen dat het met een slimme meter meer verbruik word. Huishoudens hebben (al dan niet met en zonder panelen) lager vermogen, led lampen,blindvermogen enz enz waardoor de ferarris niet alles meer/goed meet en dat komt op rekening netbeheerder.
Die slimme/domme/digitale waarschijnlijk wel dus komt het weer op rekening klant. :)

Het op afstand uitlezen zou ik niet eens moeite mee hebben, maar kan hij ook op afstand afschakelen, terug regelen o.i.d, je hebt namelijk maar 1 debiel nodig die het leuk vind om een wijk af te schakelen, daar pas ik graag voor.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een slimme meter voor elektra en een voor gas.Worden dagelijks uitgelezen door de energiemaatschappij en dat levert mij geld op. Vorig jaar had ik nog een meter met draaischijf en betaalde iedere maand €160,00 aan Essent en kreeg alsnog een jaarafrekening en moest dan iets bijbetalen.

Nu heb ik prepaid energie van Energieflex. Ik betaal voor wat ik exact gebruik en snap niet dat ik iedere maand €160,00 heb betaald aan Essent.

December €185,00
Januari €200,00
Februari €175,00
Maart € 145,00

Bovenstaande zijn de bedragen afgerond naar boven inclusief alle belastingen, vastrecht etc.. Maart zal uitkomen op ongeveer € 160,00. Je ziet dus nu al een daling in verbruik van gas en elektra. Dan maak je mij toch niet wijs dat ik ieder jaar bij Essent moest bijbetalen met een voorschot van €160,00 per maand? Vier jaar geleden in dit huis komen wonen en begonnen met een voorschot van €135,00. Gezinssamenstelling op dit moment twee volwassenen en twee kinderen. Alles op led, thermostaat op 17 gedurende de wintermaanden en pas na 18.00u op 19,5 graden.

Die slimme meter is een uitkomst. Ik krijg netjes een mailtje als mijn tegoed op is en heb dan 30 dagen de tijd om aan te vullen anders moet ik elders energie halen. Per uur, per dag, per maand en per jaar kan ik de grafieken bekijken. Soms is er wel eens een delay in het doorgeven maar dat komt omdat de gegevens verstuurd worden met het Vodafone netwerk en dat is compleet ruk boven Groningen.

Ik ben er wel blij mee en alle doemverhalen die je hoort boeien mij eerlijk gezegd weinig. Tegenwoordig gaat bijna alles digitaal en alles kan op afstand bediend worden of uitgelezen worden. Men gebruikt toch ook graag wifi hotspots? En dan zeuren over een slimme meter. Juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rol-Co schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:44:
[..]

Het op afstand uitlezen zou ik niet eens moeite mee hebben, maar kan hij ook op afstand afschakelen, terug regelen o.i.d, je hebt namelijk maar 1 debiel nodig die het leuk vind om een wijk af te schakelen, daar pas ik graag voor.
Dat is niet meer zo. Zie ook: nieuws: 'Slimme' energiemeters worden volgend jaar breed uitgerold (laatste alinea).
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:49:
[..]

Nu heb ik prepaid energie van Energieflex. Ik betaal voor wat ik exact gebruik en snap niet dat ik iedere maand €160,00 heb betaald aan Essent.
[..]
Grappig, eerste keer dat ik iets over dat concept hoor. Wist niet eens dat het mogelijk is.
Lees wel dat je 1000 euro borg moet overmaken bijv.?

Aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje een 'apart' concept, juist omdat ik er nog niet eerder van heb gehoord. Een zoektocht in Elk jaar van energieleverancier switchen op 'prepaid' leverde niks op. Roept bij mij toch een beetje vraagtekens op waar dan het 'addertje' zit. Maar die discussie past beter in het leverancier-switch topic denk ik.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2015 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah, gelukkig maar, toch ga ik er geen aanvragen zolang de ferarris mag blijven hangen, is de wissel echt niet meer te voorkomen mogen ze er gelijk 3 fase van maken..... Dan kan ik echt los. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rol-Co schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:59:
[...]

Ah, gelukkig maar, toch ga ik er geen aanvragen zolang de ferarris mag blijven hangen, is de wissel echt niet meer te voorkomen mogen ze er gelijk 3 fase van maken..... Dan kan ik echt los. :P
Als ik zelf zonnepanelen zou hebben en nog een Ferraris meter zou hebben hangen dan had ik ook niet zo snel een slimme meter laten plaatsen denk ik (vanwege terugdraaien waardoor je automatisch saldeert zonder administratief gedoe). Maar als dat niet het geval is zie ik eigenlijk geen beren op de weg. En zoals gezegd: als je die wel ziet, dan pak je de meter toch lekker in met aluminiumfolie?

Heb hier juist de oude meuk uit 1987 laten vervangen door een nieuwe elektra- en gasmeter. Wie zegt mij dat de oude meter nog nauwkeurig kon meten? En ik kan nu met m'n domotica de meter uitlezen wat ik erg fijn vind, heb op die manier goed kunnen besparen omdat ik in een grafiek kan zien wat er aan energie gebruikt wordt op welk tijdstip.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2015 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:49:
Ik heb een slimme meter voor elektra en een voor gas.Worden dagelijks uitgelezen door de energiemaatschappij en dat levert mij geld op. Vorig jaar had ik nog een meter met draaischijf en betaalde iedere maand €160,00 aan Essent en kreeg alsnog een jaarafrekening en moest dan iets bijbetalen.

December €185,00
Januari €200,00
Februari €175,00
Maart € 145,00

Bovenstaande zijn de bedragen afgerond naar boven inclusief alle belastingen, vastrecht etc.. Maart zal uitkomen op ongeveer € 160,00. Je ziet dus nu al een daling in verbruik van gas en elektra. Dan maak je mij toch niet wijs dat ik ieder jaar bij Essent moest bijbetalen met een voorschot van €160,00 per maand? Vier jaar geleden in dit huis komen wonen en begonnen met een voorschot van €135,00. Gezinssamenstelling op dit moment twee volwassenen en twee kinderen. Alles op led, thermostaat op 17 gedurende de wintermaanden en pas na 18.00u op 19,5 graden.

Die slimme meter is een uitkomst. Ik krijg netjes een mailtje als mijn tegoed op is en heb dan 30 dagen de tijd om aan te vullen anders moet ik elders energie halen. Per uur, per dag, per maand en per jaar kan ik de grafieken bekijken. Soms is er wel eens een delay in het doorgeven maar dat komt omdat de gegevens verstuurd worden met het Vodafone netwerk en dat is compleet ruk boven Groningen.

Ik ben er wel blij mee en alle doemverhalen die je hoort boeien mij eerlijk gezegd weinig. Tegenwoordig gaat bijna alles digitaal en alles kan op afstand bediend worden of uitgelezen worden. Men gebruikt toch ook graag wifi hotspots? En dan zeuren over een slimme meter. Juist.
Waar levert dit jou geld op? Enige wat ik zie zijn bedragen en geen kWh of m3, dus dan kan het nog alle kanten op van minder verbruikt tot een goedkopere energiemaatschappij.
Het feit dat je een mailtje krijgt als het bijna op is laat jou bewust of onbewust wel anders omgaan met energie, dat is wel goed natuurlijk maar niet eerlijk in je vergelijk.
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:01:
[...]

Als ik zelf zonnepanelen zou hebben en nog een Ferraris meter zou hebben hangen dan had ik ook niet zo snel een slimme meter laten plaatsen denk ik (vanwege terugdraaien waardoor je automatisch saldeert zonder administratief gedoe). Maar als dat niet het geval is zie ik eigenlijk geen beren op de weg. En zoals gezegd: als je die wel ziet, dan pak je de meter toch lekker in met aluminiumfolie?

Heb hier juist de oude meuk uit 1987 laten vervangen door een nieuwe elektra- en gasmeter. Wie zegt mij dat de oude meter nog nauwkeurig kon meten? En ik kan nu met m'n domotica de meter uitlezen wat ik erg fijn vind, heb op die manier goed kunnen besparen omdat ik in een grafiek kan zien wat er aan energie gebruikt wordt op welk tijdstip.
Ik weet inderdaad wel of hij goed meet, daar heb ik geen slimme meter voor nodig, ik heb tussen de hoofdschakelaar en de groepen een eigen meter aangesloten. Pv levert terug voor deze meter zodat ik bruto en pv kan loggen naar pv output.
Een youless regelt de logging van gas naar pv output.

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 28-03-2015 13:14 . Reden: Reactie op edit thinkpad ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

janne_nl schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:26:
Hoe lees je en gewone digitale meter dan uit? (Niet met een youless (heb ik nu), dat werkt bij mijn meter niet goed sinds de zonnepanelen).

Ik krijg geen slimme meter simpelweg omdat die niet past :-(
Waarschijnlijk hebben we dat probleem hier ook met de niet bepaald grote meterkast :P , maar Enexis is er (gelukkig) nog niet over begonnen. Zolang dat op afstand uitlezen niet fysiek onmogelijk wordt gemaakt komt er geen slimme meter in hier.

Hoe worden die dingen uitgelezen trouwens? GSM, GPRS (gezien http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1608936?data[filter_keywords]=folie ? ) of gaat de data over de stroomkabels a la PowerLAN?
neographikal schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:26:
Ik heb die van mij zojuist ingepakt in alu-folie, eens zien of ze mij ook gaan bellen :P Krijg het er alleen niet helemaal omheen omdat 'ie nogal strak op de achterplaat zit. Afwachten of het effect heeft, maar vooralsnog lijkt 'ie het niet heel fijn te vinden: waar 'ie eerst af en toe knipperde knippert 'ie nu nonstop :P

Overigens ben ik dus domweg voorgelogen door Liander dat ik hem niet mocht weigeren, ik zit alleen met het punt dat ik die P1 poort dus wel weer erg leuk vind 8)7
Ben je al gebeld? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
De slimme meter past toch altijd volgens mij. Oude meter weg en daar komt de slimme meter voor in de plaats. Dus het probleem over een kleine meterkast is niet valide.

Ik snap dat de mensen met een draaischijf deze willen houden maar als ik naar mijn rekening kijk dan is het plus tarief nog steeds gelijk aan het min tarief. En als dat wordt aangepast dan zul je volgens mij bij de politiek moeten zijn en die vinden vast wel een methode om de weigeraars aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sunnybird schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:17:

Ik snap dat de mensen met een draaischijf deze willen houden maar als ik naar mijn rekening kijk dan is het plus tarief nog steeds gelijk aan het min tarief.
Maar bij huishoudens met zonnepanelen is dat niet. :) afgelopen jaar bijv

Hoog: -1200kWh
Laag: 250kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Jawel hoor, slimme meter kan best niet passen. Ervaringsdeskundige hier.

Slimme meter wordt uitgelezen via GSM/GPRS/UMTS, uitlezen via power is getest en wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Je panelen leveren dus meer op dan je verbruikt. Moet je dan niet iets verzinnen om het af te fikken?
Mijn panelen leveren minder op dan ik verbruik en dan klopt plus en min nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sunnybird schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:25:
Je panelen leveren dus meer op dan je verbruikt. Moet je dan niet iets verzinnen om het af te fikken?
Mijn panelen leveren minder op dan ik verbruik en dan klopt plus en min nog steeds.
Nee, greenchoice zette het gewoon op 0 en paste daar MIJN opgegeven meterstanden aan. Dit jaar blijf ik ook in de plus door een warmtepomp, dat scheelt me weer gas.

Je hoog en laag gaan toch niet gelijk op als je panelen hebt? Of je moet een 400Wp systeempje hebben op een verbruik van 6000kWh/j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

janne_nl schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:24:

Slimme meter wordt uitgelezen via GSM/GPRS/UMTS, uitlezen via power is getest en wordt het niet.
Dus mocht er hier ooit een komen (en passen), meterkast ombouwen tot Kooi van Faraday om het op afstand uitlezen tegen te gaan? :?

Maar bij jou was ie te groot?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:09:
[...]

Waar levert dit jou geld op? Enige wat ik zie zijn bedragen en geen kWh of m3, dus dan kan het nog alle kanten op van minder verbruikt tot een goedkopere energiemaatschappij.
Het feit dat je een mailtje krijgt als het bijna op is laat jou bewust of onbewust wel anders omgaan met energie, dat is wel goed natuurlijk maar niet eerlijk in je vergelijk.
Wat het mij geld oplevert is duidelijk als je nagaat dat ik 12x €160,00 aan voorschoten betaalde wat €1920,00 per jaar is. Als ik nu al in de kosten zak is het makkelijk rekenen toch? Van november tot maart zit je met een hoger tarief i.v.m. de winter, daarna zakt het al rap in de kosten, vooral de kosten voor de levering van gas.

Voorbeeld van januari 2015:

Elektra

Nacht / Weekend tarief
144,0 kWh€ 6,64

Dag tarief
232,0 kWh€ 13,57

Totaal
376,0 kWh€ 20,20

Gas
Totaal verbruik Gas 169,4 m3 € 51,35
Netwerkkosten € 26,82
Vastrecht € 11,72
Boete €0,60
Belastingen € 77,34
Heffings korting € -27,06
Heffing Opslag Duurzame Energie € 2,61
Btw € 34,35
Totaal € 197,94

En dit is dan per maand, maar ik kan het ook per dag uitlezen. Maar of het mij bewust maakt een mailtje? Nee, ik zie ook in mijn account wat ik nu nog te besteden heb, en wat het vorige besteedbare bedrag was maar ik heb wel de controle die ik wil. Ik bepaal namelijk zelf hoeveel energie ik verbruik en met een slimme meter heb je meer controle over je verbruik omdat je kan zien wanneer er pieken zijn. Zo kan je herleiden wat die pieken veroorzaakt en daar kan je op inspelen. Ik zou nog meer kunnen besparen als ik eens normaal op tijd naar bed zou gaan. Dat zou mij maandelijks 110 uur aan gasverbruik voor de verwarming schelen. Ik zou ook alles nog eens van standby kunnen halen wat mij weer geld oplevert. en zo kan ik nog wel meer besparen. Misschien moet ik dat maar eens doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Raven schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:29:
[...]

Dus mocht er hier ooit een komen (en passen), meterkast ombouwen tot Kooi van Faraday om het op afstand uitlezen tegen te gaan? :?

Ja, ding was een centimeter of 2 te groot.
En dat terwijl ik er net 1 wilde, met name voor de P1 poort, Mijn huidige digitale meter telt de pulsen van de led per fase (absoluut) bij elkaar op ipv een netto rekensom :-(

En ja, laat ze dat ding maar uitlezen, in ieder geval de netbeheerder, derden weet ik zo net nog niet.
Uitschakelen op afstand zit er niet meer in, dus dat is niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat zal die monteur hebben gebaald :P

P1 vind ik waardeloos, er komt maar 1 keer per 10sec een bericht naar buiten. Zelfs mijn oude analoge ferrarismeter levert vaker informatie dan dat :P , heb een optische sensor voor de draaischijf zitten. Maak je gebruik van zonnepanelen, dan kun je er zo een 2e naast zetten om te detecteren welke kant de schijf opdraait.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@tuintje

Maar daar heb je toch geen prepaid of slimme meter voor nodig, zie mijn oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/55e70b7a154e7a8ecbabf617b0bbbad4.jpg

Per 5 min, en lokaal netwerk zelfs per 15 sec. :)

Ik ging in het eerste jaar van 8000 kWh naar 3000 kWh en daar moest de opbrengst van de 3100Wp aan panelen nog af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:15
janne_nl schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:24:

Deel netbeheerders stelt grootschalige uitrol slimme meters uit (wacht op G3 PLC)
Enexis-flyer G3-PLC

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nou ja, weet niet of dat voor elke netbeheerder geldt

[ Voor 84% gewijzigd door janne_nl op 28-03-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Raven schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:29:
[...]

Volgens mij wordt dan ook alle stroom die je verbruikt onder laag tarief geregistreerd :P

Althans, dat deed onze slimme meter de eerste twee maanden ongeveer, ik had Enexis nog gebeld om 'gekloot' te voorkomen maar volgens hen was het normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
janne_nl schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:55:
Nou ja, weet niet of dat voor elke netbeheerder geldt
EDIT: Correctie: ik zie een berichtje (studiedag van ORES) dat Enexis half november 2014 zou gekozen hebben voor CDMA en PLC hebben laten vallen vanwege gedaalde kosten, kan er alleen niets over vinden, zo snel

Roll-out voor enexis-gebied
Volgens DSMR v4.2.1 heeft "slimme meter" DSMR V4.2 nog een E-breaker (switch, voorraad opmaken)

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Roll-out.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Domba op 28-03-2015 15:41 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Raven schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:46:
[...]

P1 vind ik waardeloos, er komt maar 1 keer per 10sec een bericht naar buiten. Zelfs mijn oude analoge ferrarismeter levert vaker informatie dan dat :P , heb een optische sensor voor de draaischijf zitten. Maak je gebruik van zonnepanelen, dan kun je er zo een 2e naast zetten om te detecteren welke kant de schijf opdraait.
Volgens mij kan het wel sneller dan die 10s. Slimme meter lees je uit met 3 draadjes:
RTS (Request to Send) aan 5V knopen = elke 10s spuugt meter data uit
RxD = datapin
GND

Als je echter een USB Serial kabeltje aansluit krijg je direct de meetgegevens uit de meter. Als je dus snel achter elkaar de RTS pin hoog/laag maakt kun je dus wel sneller dan 10 sec. de data opvragen.

En volgens mij is het bij nieuwere meters sowieso al sneller. Nu is het zo dat je elektra om de 10s krijgt en gas ééns per uur.
De P1-poort oftewel klanteninterface (waar gebruikers dus apparatuur mee aan de meter kunnen koppelen om hun verbruik te monitoren) wordt aangepast. Ook kan dit type vaker standen uitlezen: de frequentie van de elektrameter wordt verhoogd van 1 keer per tien seconden naar 1 keer per seconde. De uitlezing van de gasmeter wordt verhoogd van 1 keer per uur naar 1 keer per vijf seconden.
http://www.energytracker....geia-nl-news-php-id-54441

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:44
Enexis keert ten halve in klantbelang en kiest mobiele communicatie slimme meter

Alle slimme meters gaan dus gebruik maken van een vorm van mobiele communicatie, Liander & Stedin gaan in ieder geval een CDMA-450 netwerk opzetten hiervoor. En Enexis is dus afgestapt van PLC, zoals het bovenstaande bericht aangeeft, die gaan mogelijk een combi van 3G/4G inzetten of misschien haken ze aan bij Liander & Stedin met CDMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:14

Snow_King

Konijn is stoer!

Prolution schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:42:
[...]

Enexis keert ten halve in klantbelang en kiest mobiele communicatie slimme meter

Alle slimme meters gaan dus gebruik maken van een vorm van mobiele communicatie, Liander & Stedin gaan in ieder geval een CDMA-450 netwerk opzetten hiervoor. En Enexis is dus afgestapt van PLC, zoals het bovenstaande bericht aangeeft, die gaan mogelijk een combi van 3G/4G inzetten of misschien haken ze aan bij Liander & Stedin met CDMA.
CDMA is toch veel slimmer? Minder masten en de bandbreedte boeit niet. Maar bouwt KPN ook niet een CDMA netwerk hier voor?

Bron: nieuws: 'KPN werkt in stilte aan uitrol landelijk cdma450-netwerk' - update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Snow_King schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:44:
[...]

CDMA is toch veel slimmer? Minder masten en de bandbreedte boeit niet. Maar bouwt KPN ook niet een CDMA netwerk hier voor?

Bron: nieuws: 'KPN werkt in stilte aan uitrol landelijk cdma450-netwerk' - update
Klopt CDMA op 450Mhz heeft flink wat minder masten nodig, en dringt makkelijker door in gebouwen (en dus in je meterkast) de bandbreedte is inderdaad minder van belang bij de slimme meters.

Stedin & Liander werken op dit gebied ook samen met KPN, Stedin en Liander bundelen krachten voor dataverkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Prolution Thanks, was al aan het zoeken na berichtje gevonden hebben

KPN bouwt al aan CDMA voor Liander en Stedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co

Uiteraard kan het op verschillende manieren. Ik zal het uitleggen waarom ik prepaid energie heb gekozen van Energieflex met de slimme meter.

Vorig jaar hebben wij door omstandigheden drie maanden de energierekening niet kunnen betalen. Ik zal hier verder niet op ingaan maar het kon echt niet. Ik kreeg dus een achterstand en om afsluiting te voorkomen moest ik ongeveer €550,00 betalen. Dat kon ik ook en dat wilde ik ook doen. Even verder in de brief las ik dat ik ook een borg moest gaan betalen á €600,00, en dat wilde ik pertinent niet. Ze konden mij ook niet vertellen wanneer ik de borg zou terugkrijgen.

Ben dus op zoek gegaan naar een andere leverancier maar omdat je als wanbetaler te boek komt te staan, terecht of onterecht (zie ook consumentenprogramma KASSA), kan je ook een andere leverancier een borg betalen die oploopt tot €1200,00. Ja, en dat doe ik niet.

Kwam ik uit bij Energieflex. Moest de meters zelf aanschaffen, een maand voorschot als borg en een voorschot van een maand omdat de meters binnen vier weken geplaatst gingen worden. Nadat de meters geplaatst waren werd het voorschot direct verrekend en kwam het restant op de prepaid account.

Dus zodoende. Maar ik ben zeker niet ontevreden en het is wel makkelijk om alles in een grafiek te zien. Weet precies waar ik aan toe ben en ik kan de kosten een beetje in de hand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:31:
[...]

Volgens mij kan het wel sneller dan die 10s. Slimme meter lees je uit met 3 draadjes:
RTS (Request to Send) aan 5V knopen = elke 10s spuugt meter data uit
RxD = datapin
GND

Als je echter een USB Serial kabeltje aansluit krijg je direct de meetgegevens uit de meter. Als je dus snel achter elkaar de RTS pin hoog/laag maakt kun je dus wel sneller dan 10 sec. de data opvragen.

En volgens mij is het bij nieuwere meters sowieso al sneller. Nu is het zo dat je elektra om de 10s krijgt en gas ééns per uur.

[...]

http://www.energytracker....geia-nl-news-php-id-54441
Hmm, ok :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Of wachten op hoe DSMR v5.0 meters in 2016 uitpakken,
Delta (DNWG) geeft aan te kiezen voor een P1 met per 1 seconde voor elektra en 5min voor gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zat die link net even te bekijken:
"Enexis heeft besloten niet voor draadloze techniek te gaan maar voor PLC (power line communication), waarbij de communicatie via het eigen elektriciteitsnetwerk verloopt."
Kooi van Faraday gaat dan niet werken :/

edit: http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=2362 zegt weer iets anders :S

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 28-03-2015 18:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Enexis keuze om PLC te laten vallen is van 18 november 2014,artikel van Energeia EnergyTracker is van voor die datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah, had ff beter moeten kijken dus.

Kooi van Faraday is dus weer een mogelijkheid :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Prolution schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:42:
[...]

Het is inmiddels duidelijk geworden dat Enexis kiest voor LTE/4G datacommunicatie voor hun slimme meters, ze gaan gebruik maken gebruik van het KPN 4G netwerk.

Enexis hakt knoop datacommunicatie door

Enexis kiest voor LTE (4G) voor datacommunicatie Slimme Meter

Met name omdat ze veel grensgebieden hebben is een CDMA oplossing blijkbaar in hun situatie minder geschikt, en dit zal voorlopig ook wel wat goedkoper zijn dan het opzetten van een eigen (CDMA) netwerk zoals Alliander & Stedin nu aan het doen zijn.

Nu is het nog de vraag wat DNWG/Delta (Elek & gas netbeheerder in Zeeland) gaat doen :), ik gok dat ze ook voor de 4G oplossing gaan en Enexis volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het ziet er naar uit dat ik nu ook met dit gedoe te maken krijg.

Een van de telwerken van de huidige draaischijfmeter staat al een paar weken stil, vermoedelijk door een elektricien :/ , en nu krijgen we woensdag zeer waarschijnlijk een nieuwe meter. Gelijk gezegd dat ik geen slimme wil ivm niet uit kunnen zetten van doorsturen meterstanden naar Enexis.

Is genoteerd, maar het is niet Enexis maar de Geas die woensdag komt en die zegt nog wel eens dat ze dergelijke meters niet op voorraad hebben.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 15:49
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:32:
[...]

Wat het mij geld oplevert is duidelijk als je nagaat dat ik 12x €160,00 aan voorschoten betaalde wat €1920,00 per jaar is. Als ik nu al in de kosten zak is het makkelijk rekenen toch? Van november tot maart zit je met een hoger tarief i.v.m. de winter, daarna zakt het al rap in de kosten, vooral de kosten voor de levering van gas.
Je snapt zijn punt niet, denk ik.
Ik bespaar ook op de kosten ten opzichte van vorig jaar omdat ik overgestapt ben en gewoon minder per kwh/m3 betaal en een welkomstpremie krijg.
Dus overstappen an sich kan je geld opleveren, ongeacht of je naar een vast bedrag per rmaand of prepaid contract gaat.

Je kunt nu nog niet zeggen of het je over een heel jaar gezien ook geld op gaat leveren; je weet nog niet wat je de rest van het jaar moet betalen; voor hetzelfde krijgen wel een koude oktober/november/december ;)

Wil je beter inzicht in hoeverre je nu goedkoper uit bent; leg de kosten per kwh en m3 van je oude contract en je prepaid naast elkaar.
En ook het verbruik per maand.
Betaal je minder en verbruik je minder --> geld besparen ftw!

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Je zal vanzelf zien dat oude meters versneld afgekeurd gaan worden om slimme meters te plaatsen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:33:
Het ziet er naar uit dat ik nu ook met dit gedoe te maken krijg.

Een van de telwerken van de huidige draaischijfmeter staat al een paar weken stil, vermoedelijk door een elektricien :/ , en nu krijgen we woensdag zeer waarschijnlijk een nieuwe meter. Gelijk gezegd dat ik geen slimme wil ivm niet uit kunnen zetten van doorsturen meterstanden naar Enexis.

Is genoteerd, maar het is niet Enexis maar de Geas die woensdag komt en die zegt nog wel eens dat ze dergelijke meters niet op voorraad hebben.
Geas is net geweest, komen ze met een enkeltariefmeter aanzetten |:( , maar het was wel een domme meter :) In de bus gezocht naar dubbeltarief model: Vonden ze een of ander kastje dat bij dubbeltarief nodig is voor het omschakelen en niet in onze meterkast past 8)7

Pic gemaakt en nu afwachten wat Enexis gaat doen.

Overigens lijkt het er op dat de door een elektricien veroorzaakte kortsluiting de tariefdraad heeft geraakt, dat ie daardoor nu vast zit in nachttarief.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Raven schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:05:
[...]
Overigens lijkt het er op dat de door een elektricien veroorzaakte kortsluiting de tariefdraad heeft geraakt, dat ie daardoor nu vast zit in nachttarief.
Gelukkig dat je het niet zelf gedaan hebt, anders was je nog van fraude beschuldigd. En mazzel dat je op het goedkope tarief bent vastgezet ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dubbeltarief is anno 2015 volgens mij amper nog interessant meen ik onlangs ergens te hebben gelezen. Verschil op jaarbasis was erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Freee!! schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:10:
[...]

Gelukkig dat je het niet zelf gedaan hebt, anders was je nog van fraude beschuldigd. En mazzel dat je op het goedkope tarief bent vastgezet ;)
Dat is mazzel inderdaad :P Maar toen ik aanwees waar ik de vonk zag toen, wisten ze genoeg, was bij de tariefdraad. Die heeft dus zo te zien de tik opgevangen.
ThinkPadd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:10:
Dubbeltarief is anno 2015 volgens mij amper nog interessant meen ik onlangs ergens te hebben gelezen. Verschil op jaarbasis was erg klein.
Kun je de bron toevallig nog terugvinden?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Raven schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:13:
[...]

Kun je de bron toevallig nog terugvinden?
Nee, weet zo niet meer welke site het was. Maar als je zoekt op "dubbeltarief interessant" / "dubbeltarief besparen" o.i.d. moet je vast wat kunnen vinden. Kwam er iig op neer dat (om het uit te laten kunnen) je een heel groot percentage al in het laag tarief moest gebruiken.

Kan het bij m'n eigen energiecontract (EnergieDirect) ook zien, de tarieven liggen best wel dicht bij elkaar.
Ik heb enkeltarief: 0,21393
Dubbeltarief hoog: 0,22361
Dubbeltarief laag: 0,20425

Verschil tussen hoog/laag is dus 0,01936 euro 8)7 (net geen 2 cent).

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Verschil kun je toch uitrekenen op de vergelijkingssites.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
klump4u schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:20:
Verschil kun je toch uitrekenen op de vergelijkingssites.
Dat zou wel handig zijn.

Heb net even snel in Excel gerekend en volgens mij kan het pas vanaf grofweg 50/50 uit. Als je >=50% van je jaarverbruik in het laagtarief doet dan zal het met dag/nacht goedkoper zijn.

Correct me if i'm wrong trouwens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:17:
[...]

Nee, weet zo niet meer welke site het was. Maar als je zoekt op "dubbeltarief interessant" / "dubbeltarief besparen" o.i.d. moet je vast wat kunnen vinden. Kwam er iig op neer dat (om het uit te laten kunnen) je een heel groot percentage al in het laag tarief moest gebruiken.
Laatste jaarafrekening er maar bij gepakt:
Laagtarief02-11-2013 t/m 01-11-2014641 kWh x € 0,0565€36,22
Normaaltarief02-11-2013 t/m 01-11-20141.649 kWh x € 0,0760€125,32
Vaste kosten02-11-2013 t/m 01-11-2014365 dagen x € 0,0950€34,68

38.9% laagtarief dus, tarieven zijn van "Elektriciteit Variabel".

edit:
https://www.essent.nl/con...f_dubbeltarief/index.html
De verdeling van uw verbruik

Totaal: 2.290 kWh
normaaltarief: 1.649 kWh
laagtarief: 641 kWh

Dubbeltarief is op dit moment voor u niet aantrekkelijk. Dubbeltarief zou u namelijk een hogere energierekening opleveren dan enkeltarief.

Het verschil tussen dubbeltarief en enkeltarief op basis van het ingevoerde verbruik is:

€ -6,05

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 03-06-2015 14:36 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zie edit :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klopt wel met de link van NU.nl dus, ongeveer €5 op jaarbasis. Gewoon lekker die enkeltarief meter laten hangen dus.
Pagina: 1 ... 4 ... 54 Laatste