Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
EddoH schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:08:
[...]

Waarom heeft hij toen dan niet gewoon een domme digitale meter genomen?
Omdat hij dacht dat AU hetzelfde resultaat zou hebben, en nu kreeg hij ook gelijk slimme gas meter erbij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

cyberstalker schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:27:
[...]

Hoe deed je monitoring tot nu toe dan? Seriele adapter op een BB of RPI?
Via een kastje, ook van zeversolar, die via de seriele poort verbonden was. (BB? Ik neem aan dat RPI Raspberry Pi is)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Even dubbelposten:
http://nos.nl/artikel/217...-vanaf-2018-verlagen.html
Een van de maatregelen is een gedetailleerd overzicht van het energieverbruik met daarop tips om te besparen. "Vanaf 1 januari 2018 krijgt iedereen maandelijks een brief in de bus waarin precies staat wat het gebruik is", zegt Nijpels. "Als je iedere maand ziet wat je verbruikt en verstookt, word je zuiniger. Dat moet leiden tot een beperking van het energieverbruik van zo'n 3 procent."
Als wij deze brief elke maand krijgen, met correcte waardes, weten we gelijk of ze het op afstand wel of niet uitlezen als je het administratief uitgezet hebt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:14
De volledige tekst van convenant staat onderaan dit artikel.
Een van de maatregelen is een gedetailleerd overzicht van het energieverbruik met daarop tips om te besparen.
Ze reiken zomaar een extra reden aan om die variant met communicatie te weigeren, elke maand een brief met spam tips.

Ik weet niet hoe vaak ik energieverbruik per maand heb moet uitleggen met PV en PV&WP aan energieleveranciers vanwege onzinnige termijn verhogings (voorstellen) sinds 2012 omdat ze geheel geen profiel kennen voor all-electric of nul op de meter of ermee bekend mee zijn

Daar zit je niet op te wachten, die brief kan ongelezen bliven, maar die ongevraagde initiatieven van Energieleverancier niet, die kosten alleen maar onnodig tijd

Tot 2017 was het zo dat ik termijn bedragen onvoldoende naar beneden gepraat kreeg en 3-4 termijnen al de uiteindelijke jaar/eindafrekening waren.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Domba schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:27:

[...]

Ze reiken zomaar een extra reden aan om die variant met communicatie te weigeren, elke maand een brief met spam tips.

Ik weet niet hoe vaak ik energieverbruik per maand heb moet uitleggen met PV en PV&WP aan energieleveranciers vanwege onzinnige termijn verhogings (voorstellen) sinds 2012 omdat ze geheel geen profiel kennen voor all-electric of nul op de meter of ermee bekend mee zijn

Daar zit je niet op te wachten, die brief kan ongelezen bliven, maar die ongevraagde initiatieven van Energieleverancier niet, die kosten alleen maar onnodig tijd

Tot 2017 was het zo dat ik termijn bedragen onvoldoende naar beneden gepraat kreeg en 3-4 termijnen al de uiteindelijke jaar/eindafrekening waren.
Sowieso, dat soort tips zijn volledig afhankelijk van de ligging en leeftijd van je huis, maar ook van persoonlijke omstandigheden (gezondheid, maar ook hobbies).
Maar als wij dan elke maand onze meterstanden moeten doorgeven, kunnen ze de pot op. En als wij dan wel een brief krijgen met daarin werkelijke waarden, gaat er wel degelijk alufolie over de zender heen. En komen ze maar een gewone digitale meter terughangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Domba schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:27:
Ben ik nou de enige die dit convenant compleet wereldvreemd vindt ? 3 procent elektriciteit besparen ? Ik zie mijn eigen elektriciteitsverbruik de komende jaren eerder met 150% stijgen. Ergens in de komende 2 jaar komt er een elektrische auto (+3000 kwh), als mijn cv-ketel aan zijn einde komt een warmtepomp (+1500 kwh) en dan waarschijnlijk ook een inductieplaat (+500 kwh). Dat betekent onder de streep wel dat er bespaard wordt (fossiele energie). maar ook dat het verschuift naar elektra...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Oekiejoekie schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:45:
[...]

Ben ik nou de enige die dit convenant compleet wereldvreemd vindt ? 3 procent elektriciteit besparen ? Ik zie mijn eigen elektriciteitsverbruik de komende jaren eerder met 150% stijgen. Ergens in de komende 2 jaar komt er een elektrische auto (+3000 kwh), als mijn cv-ketel aan zijn einde komt een warmtepomp (+1500 kwh) en dan waarschijnlijk ook een inductieplaat (+500 kwh). Dat betekent onder de streep wel dat er bespaard wordt (fossiele energie). maar ook dat het verschuift naar elektra...
Uit dat convenant:
Belangrijke bouwstenen van het convenant zijn:
, Energiebedrijven gaan hun klanten vaker en beter informeren over hun energieverbruik en de daarmee verbonden kosten door middel van het verbeterd verbruikskosten overzicht;
, Klanten die beschikken over een slimme meter ontvangen van energiebedrijven, installateurs en andere marktpartijen gerichte aanbiedingen voor producten en diensten die direct inzicht geven in hun energiegebruik;
, Marktpartijen bevorderen met gemeenten de ontwikkeling van een lokale markt van vraag en aanbod voor producten en diensten voor energiebesparing en duurzame energie;
, Onderzoek wordt gestart naar mogelijkheden om informatie over actueel energieverbruik breder beschikbaar te maken voor marktpartijen die klanten een maatwerkaanbieding willen doen, rekening houdend met veiligheid en privacy
Wat ze eigenlijk zeggen is: we gaan data van onze gebruikers verkopen. Hoe kun je het actuele energieverbruik breder beschikbaar maken terwijl de privacy gewaarborgd blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Oekiejoekie
Je bent niet de enigste
Op basis van enkel paar maandelijkse meterstanden kun je echt heel weinig duiden of tips geven, energieleverancier zal daarvoor heel veel info over je lifestyle en woning en technische installatie moeten verzamelen.

Maar met de overstap van gas (2-2,5kWh/m3) en brandstof (4-5kWh/ltr) naar kWh wordt je elektraverbruik niet minder ook al bespaar je 30% op verwarming, enkel met meer eigen opwek (PV)
Ook niet voor de energieleverancier gemiddeld als deze meer klanten krijgt die overstap op sommige punten al gemaakt hebben (WP, inductie, EV)

Onderstaand plaatje kunnen medewerkers van energieleveranciers met heel veel uitleg soms net volgen, zeker niet als die uitsplitst wordt naar curves voor de afzonderlijk 2 of 4 telwerken

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Elektra2013-2016.png

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Domba schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:12:
@Oekiejoekie
Je bent niet de enigste
Op basis van enkel paar maandelijkse meterstanden kun je echt heel weinig duiden of tips geven, energieleverancier zal daarvoor heel veel info over je lifestyle en woning en technische installatie moeten verzamelen.

Maar met de overstap van gas (2-2,5kWh/m3) en brandstof (4-5kWh/ltr) naar kWh wordt je elektraverbruik niet minder ook al bespaar je 30% op verwarming wordt je verbruik niet minder, enkel met meer eigen opwek (PV)
Ook niet voor de energieleverancier gemiddeld als deze meer klanten krijgt die overstap op sommige punten al gemaakt hebben (WP, inductie, EV)

Onderstaand plaatje kunnen medewerkers van energieleveranciers met heel veel uitleg soms net volgen, laat staan als die uitsplitst naar curves voor de afzonderlijk 2 of 4 telwerken

[afbeelding]
Ja, die warmtepomp en inductieplaat, dat is duidelijk. Gas gaat van 900 m3 naar 0, en de elektra 2000 kwh omhoog. Maar een heel groot gedeelte van mijn energie koop ik op dit moment bij het tankstation, en in de toekomt bij het energiebedrijf. En wat als ik in plaats van een warmtepomp een pellet-cv zou nemen ? Dan verdwijnt hij helemaal uit het zicht van de netbeheerder, maar moet ik wel elke maand zakken pellets halen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Oekiejoekie schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:17:
[...]
Ja, die warmtepomp en inductieplaat, dat is duidelijk. Gas gaat van 900 m3 naar 0, en de elektra 2000 kwh omhoog. Maar een heel groot gedeelte van mijn energie koop ik op dit moment bij het tankstation, en in de toekomt bij het energiebedrijf. En wat als ik in plaats van een warmtepomp een pellet-cv zou nemen ? Dan verdwijnt hij helemaal uit het zicht van de netbeheerder, maar moet ik wel elke maand zakken pellets halen...
Dan sturen ze een interventie team langs om pols hoogte te nemen of je niet met de meter of aansluiting gerommeld hebt, als verklaring voor de meterstanden

Ik heb van 2012-2014, 3 jaar op rij de meteropnemer alleen of in gezelschap gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Domba schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:29:
[...]

Dan sturen ze een interventie team langs om pols hoogte te nemen of je niet met de meter of aansluiting gerommeld hebt, als verklaring voor de meterstanden

Ik heb van 2012-2014, 3 jaar op rij de meteropnemer alleen of in gezelschap gehad.
Ik ken het drama... Sinds 2009 zonnepanelen, en bij de eerste jaarafrekeningen was de teruglevering zelfs bij het verbruik opgeteld... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:01:
Even dubbelposten:
http://nos.nl/artikel/217...-vanaf-2018-verlagen.html

[...]

Als wij deze brief elke maand krijgen, met correcte waardes, weten we gelijk of ze het op afstand wel of niet uitlezen als je het administratief uitgezet hebt.
En bovendien worden alle vermoede besparingen teniet gedaan doordat er elke maand 7 miljoen poststukken geproduceerd en bezorgd moeten worden. Wat een verspilling, waanzin. Wat een volstrekt "wereldvreemde" wereld leven we toch in. Vermoedelijk heeft Nijpels dit "besparingsplan" zelf verzonnen... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bart2005 op 23-05-2017 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Bart2005 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:01:
[...]

En bovendien worden alle vermoede besparingen teniet gedaan doordat er elke maand 7 miljoen poststukken geproduceerd en bezorgd moeten worden. Wat een verspilling, waanzin. Wat een volstrekt "wereldvreemde" wereld leven we toch in. Vermoedelijk heeft Nijpels dit "besparingsplan" zelf verzonnen... :)
Zolang PostNL nog op diesel rijdt, blijft dat totaal buiten de scope van dit convenant... En daarom blijf ik bij mijn eerdere conclusie: Wereldvreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en zo zie je maar weer dat men gewoon de meters continu gaat uitlezen. overigens die brieven kunnenn ook via mail verstuurd word er staat niet dat die via "bespaarde bomen "en postnl gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 07:54:
en zo zie je maar weer dat men gewoon de meters continu gaat uitlezen. overigens die brieven kunnenn ook via mail verstuurd word er staat niet dat die via "bespaarde bomen "en postnl gaat
Overigens, er staat nergens dat ze die meters continue gaan uitlezen. Volgens mij gaat de overheid er nog steeds vanuit dat mensen het automatisch uitlezen niet administratief laten uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die meters geven hun standen door iedere 5min door, kijk maar naar die websites waarmee je je standen / vebruik kan bijhouden

echter de netwerkbeheerder noteren maar 1 keer in de 2mnd voor het verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt, maar als je daar toestemming voor geeft, 1 keer per week.
Deze meterstanden worden dan via je leverancier verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 07:57:
die meters geven hun standen door iedere 5min door, kijk maar naar die websites waarmee je je standen / vebruik kan bijhouden

echter de netwerkbeheerder noteren maar 1 keer in de 2mnd voor het verbruik
Geef mij maar eens zo'n website die beweert dat je zonder extra hardware elke 5 minuten je standen kunt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:57
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 07:57:
Mijn meter laat gewoon realtime het verbruik zien, en geeft elke 10 seconden het meest recente verbruik door via de P1 poort. Dat die website het per 5 minuten laten zien is volgens mij meer om zo geen overload aan data te krijgen. :)
(Bij mij wordt het elke minuut lokaal uitgelezen + opgeslagen om zo gedetailleerde grafieken te krijgen.)
De waarde van mijn gasmeter wordt overigens maar 1x per uur geupdate. (via draadloze verbinding)

Op mijn meter zelf is overigens ook wel te zien wanneer de laatste keer de data is opgevraagd door je energieleverantcier.

[ Voor 21% gewijzigd door SmiGueL op 29-05-2017 14:12 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dat zijn geen energie bedrijven en hebben dus per definitie geen rechtstreekse toegang tot mijn meter, of die nou administratief uitgezet is of niet.
Als u ervoor heeft gekozen om uw meetgegevens niet beschikbaar te stellen, kunt u geen energieverbruiksmanager gebruiken die uw meetgegevens -met uw toestemming- via Enexis krijgt. Energieverbruiksmanagers die u rechtstreeks aan uw meter koppelt, kunt u wel gebruiken.​
https://www.enexis.nl/con...imme-meter-en-uw-gegevens

[ Voor 33% gewijzigd door Wailing_Banshee op 29-05-2017 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

het is ook wat offtopic maar je moet zulke bedrijven toestemming geven dan gaan ze namens jou je meter continu uitlezen zodat je mooie grafiekjes kan zien met je vebruik op wek etc
feit is je geeft toestemming om de uitgelezen informatie door te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
De enige die je meter uitleest is je netbeheerder. Als je daar expliciet toestemming voor geeft, geeft de netbeheerder de standen door aan een derde partij. Volgens mij max eens per kwartier. Dit staat los van de standen die aan he energieleverancier worden doorgegeven als je meter niet administratief uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:26

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

3 jaar geleden een 'uitnodiging' gehad voor een slimme meter, toen netjes geweigerd al zat er op datum montage wel een briefje in de bus dat ze me gemist hadden. Het weekend weer een reclame folder in de bus dat ze binnenkort een slimme meter komen installeren en dat ik binnenkort een afspraak voorstel ontvang.
Hoezo? Waar zit hun verdien model dat ze het alsnog door willen drukken? of zou hun administratie zo'n grote puinhoop zijn dat ze het niet goed geregistreerd hebben dat ik er geen hoef?

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

devino schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 07:55:
Hoezo? Waar zit hun verdien model dat ze het alsnog door willen drukken? of zou hun administratie zo'n grote puinhoop zijn dat ze het niet goed geregistreerd hebben dat ik er geen hoef?
In dit geval zou ik zeggen het laatste... Ze wilden bij ons na 4 maanden ook weer een nieuwe ophangen.

Onze digitale meter was kaduuk, dus is vervangen door een slimme digitale meter (dit was in september). We hadden toen net de eerste vooraankondiging gehad dat onze meter vervangen moest worden (stond op de afgekeurde lijst). En toen kregen we in februari ineens een melding dat de monteur zou langskomen. Om die meter van ons te vervangen. Het was dat we op de gemelde datum niet eens in de buurt van Europa waren, anders had ik hem mooi laten langskomen... (om dan hem te laten constateren dat we al een nieuwe meter hadden :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Mijn digitale meter is dit jaar, twee maanden na plaatsen, vervangen door een ander model omdat de eerste afgekeurd was. Het betreft nieuwbouw, het kan dus raar lopen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Milmoor schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:50:
Mijn digitale meter is dit jaar, twee maanden na plaatsen, vervangen door een ander model omdat de eerste afgekeurd was. Het betreft nieuwbouw, het kan dus raar lopen.
Net als bij mij waarschijnlijk omdat hij niet intern over fases saladeert

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier ook een brief gehad over een wissel, er staat ook dat je de slimme mag weigeren, gewoon even de monteur vertellen, dan monteerd hij een andere meter 8)7

Er staat niets over de ferarie houden, dus eerst maar eens de afspraak een stuk verzet, even kijken hoe dat bij de rest van de straat gaat, het zit hier vrij apart en misschien spreek ik de monteur nog.

Als er niet onder uit te komen is gaan we over op 3x25A.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mag ik vragen wat die 3x25A eigenlijk met het wel of niet "er onderuit komen" heeft te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Techneut schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:40:
Mag ik vragen wat die 3x25A eigenlijk met het wel of niet "er onderuit komen" heeft te maken?
Ja dat mag :)

Situatie:
Nu heb ik een Ferraris en enkel fase 35A maar loop een beetje aan de max met de verbruikers, ik zou graag elektrisch koken en een doorstromer op hangen voor douche bijv.

Als ik 3x25A aan vraag, wat geen probleem is overigens, dan komen ze ook gelijk de meter vervangen aangezien die 1 fase is, en dan ben ik de ferraris kwijt.

Nu komen ze de meter zelf vervangen voor digitaal dus probeer ik voor die tijd even die 3x25A aan te vragen, de ferraris raak ik toch kwijt, mits hij ook mag blijven hangen maar ik denk van niet, maar vragen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

Ik heb op dit moment een ME161-D1A52-V12G12-K0 digitale meter uit 2004 hangen. Deze kan 2 geleverde hoeveelheden registreren, en 1 terug geleverde hoeveelheid. Ik heb geen zonnepanelen en gebruik ook geen nachtstroom, dus maar 1 telwerk geeft iets aan.

Vandaag heb ik van de netbeheerder een brief gekregen met de mededeling dat ze slimme meters willen gaan plaatsen. Nu maakt het mij verder niets uit dat ze realtime mijn verbruik kunnen zien, maar zijn er nog andere redenen om juist die nieuwe meter te weigeren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op zondag 4 juni 2017 @ 00:32:
Hier ook een brief gehad over een wissel, er staat ook dat je de slimme mag weigeren, gewoon even de monteur vertellen, dan monteerd hij een andere meter 8)7

Er staat niets over de ferarie houden, dus eerst maar eens de afspraak een stuk verzet, even kijken hoe dat bij de rest van de straat gaat, het zit hier vrij apart en misschien spreek ik de monteur nog.

Als er niet onder uit te komen is gaan we over op 3x25A.
Welke netbeheerder heb jij?
Hier in Zwijndrecht is Stedin momenteel volop bezig met het wisselen van de meters.
Ook ik heb vooraf een brief gehad en ook de mogelijkheid om de slimme meter te weigeren.
Dat laatste heb ik dus ook gedaan.
Hiervan kreeg ik keurig een bevestiging (die heb ik aan de meter geplakt).
Daarin staat opgesomd wat het betekend als je de oude meter behoud.
(zelf meterstanden doorgeven enzo, bla bla)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MieJuul schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:43:
[...]

Welke netbeheerder heb jij?
Hier in Zwijndrecht is Stedin momenteel volop bezig met het wisselen van de meters.
Ook ik heb vooraf een brief gehad en ook de mogelijkheid om de slimme meter te weigeren.
Dat laatste heb ik dus ook gedaan.
Hiervan kreeg ik keurig een bevestiging (die heb ik aan de meter geplakt).
Daarin staat opgesomd wat het betekend als je de oude meter behoud.
(zelf meterstanden doorgeven enzo, bla bla)
Stedin
Ik kan de slimme weigeren, dan moest ik dat de monteur melden en monteert hij een domme, ferarris laten hangen kon niet omdat hij op de afkeur lijst staat.
Enige wat ik kon doen is de datum veranderen, dat heb ik ook gedaan, nu zo dicht mogelijk bij mijn contract wissel zodat er geen gekke dingen ontstaan over meterstanden.

Tja van mij hoeft het niet persė maar aan de andere kant komt het nu wel mooi uit zo rond de wissel van het contract, in de zomer en eindelijk naar 3 fase.
Ik heb de 11 meter 4 aderige kabel al liggen sinds het weekend, ik ben ready :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devino

devino

Ik was een van de eerste van de roll-out die en brief kreeg (woon ook bijna naast het Enexis hoofdkantoor) en toen geweigerd. Dat ging al niet soepel, maar is gelukt. Kreeg een paar weken geleden een brief dat ze de meter wilde komen wisselen, 2 dagen later een brief met een datum, maar omdat ik al ooit geweigerd had en toch niet thuis zou zijn dan (midden op een werkdag :+) heb ik niets gedaan, dus vond ik 's avonds keurig een briefje dat ze waren geweest, ik niet thuis was en of ik de afspraak wilde verzetten. Gister een bericht van Enexis of ik wilde bellen voor een afspraak. Ik ga eens kijken hoe lang het duurt voordat ze er achter komen dat ik niets doe en in het verleden al geweigerd heb. (mijn meter heeft geen afkeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De weiger brief van aanmelden zonnepanelen bedoel ik hier niet, die heb ik al 4x weggegooid, dit is de uitrol slimme meter maar heb geen optie oude houden.
Ah zo erg zal het allemaal niet zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
devino schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 07:55:
Ik was een van de eerste van de roll-out die en brief kreeg (woon ook bijna naast het Enexis hoofdkantoor) en toen geweigerd. Dat ging al niet soepel, maar is gelukt. Kreeg een paar weken geleden een brief dat ze de meter wilde komen wisselen, 2 dagen later een brief met een datum, maar omdat ik al ooit geweigerd had en toch niet thuis zou zijn dan (midden op een werkdag :+) heb ik niets gedaan, dus vond ik 's avonds keurig een briefje dat ze waren geweest, ik niet thuis was en of ik de afspraak wilde verzetten. Gister een bericht van Enexis of ik wilde bellen voor een afspraak. Ik ga eens kijken hoe lang het duurt voordat ze er achter komen dat ik niets doe en in het verleden al geweigerd heb. (mijn meter heeft geen afkeur).
Over drie weken krijg je weer een brief dat monteur komt, of je maar thuis wilt zijn. En zo blijft dit zich herhalen want de brieven schrijvers en planning monteurs zijn twee verschillende afdelingen. En aangezien samen werken hun sterkste kant niet is zucht.....
Bij de derde brief heb ik ze zelf gebeld en gevraagd voor uitstel tot maart. Dat was geen probleem.
Ze moeten nu nog steeds bellen.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

reneeke1970 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 21:32:
[...]
Bij de derde brief heb ik ze zelf gebeld en gevraagd voor uitstel tot maart. Dat was geen probleem.
Natuurlijk, je hebt geen jaar opgegeven ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devino

devino

reneeke1970 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 21:32:
[...]

Over drie weken krijg je weer een brief dat monteur komt, of je maar thuis wilt zijn. En zo blijft dit zich herhalen want de brieven schrijvers en planning monteurs zijn twee verschillende afdelingen. En aangezien samen werken hun sterkste kant niet is zucht.....
Blijkbaar is hun werkwijze, we gaan de hele stad af en als we rond zijn beginnen we weer van voor af aan totdat we iedereen gehad hebben. Dus waarschijnlijk krijg ik over een tijdje idd weer een nieuwe uitnodiging en folder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakert2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-01 13:37
Waarom houd niet iedereen gewoon z'n poot stijf, ook al heb je een brief ontvangen dat je meter inmiddels is afgekeurd. Wees toch niet zo laf. 8)7
Als zij het zo smerig spelen helpt alleen nog maar burgerlijke ongehoorzaamheid. :+
Over een tijdje hebben ze toch alle draaischijfmeters toegevoegd aan de lijst met afgekeurde meters. :z
En wat zijn de beloftes eigenlijk waard van CDA Minister Verhoeven of VVD Minister Henk Kamp ?
Zie:https://welketoekomst.fil...legraaf_27_april_2010.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door tweakert2 op 18-06-2017 02:26 . Reden: corectie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Poot stijjf houden tot wat? Je door je afgekeurde meter wordt afgesloten van stroom?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

tweakert2 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 02:02:
Waarom houd niet iedereen gewoon z'n poot stijf, ook al heb je een brief ontvangen dat je meter inmiddels is afgekeurd. Wees toch niet zo laf. 8)7
Als zij het zo smerig spelen helpt alleen nog maar burgerlijke ongehoorzaamheid. :+
Over een tijdje hebben ze toch alle draaischijfmeters toegevoegd aan de lijst met afgekeurde meters. :z
En wat zijn de beloftes eigenlijk waard van CDA Minister Verhoeven of VVD Minister Henk Kamp ?
Heel simpel omdat de meter niet van jou is en je er dus niets over te zeggen hebt. Het meetbedrijf mag dus gaan afsluiten of standen gaan schatten als ze er niet binnen redelijke termijn een andere neer mogen hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door devino op 18-06-2017 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zo simpel is het niet, ik wil hem ook niet persé kwijt maar ga er ook geen ruzie om maken, ze zijn mooi op tijd, de panelen hebben zichzelf terugverdiend inmiddels en ik ben "klaar" met mijn aanpassingen doordat ik aan de max van mijn aansluiting zit.
Nu komt er gelijk 3 fase, ik heb de meterkast al aangepast/voorbereid en de oude enkel fase kabel vervangen voor een 4 aderige ymvk-as ik ben er klaar voor.

Oud
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1706/275434/uHzxASo0.jpeg

Nieuw
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1706/275435/k8SBznI1.jpeg

Draait nu nog op 1 fase :) en de groepenkast nog even om gooien, gaat heel mooi worden. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Lekker eenvoudige meterkast. Ik neem aan dat verderop nog wel een verdeelkast zit.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:46:
Lekker eenvoudige meterkast. Ik neem aan dat verderop nog wel een verdeelkast zit.....
Ja
Die uitgaande kabel gaat naar het huis, daar hangt de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waarom had ik mijn poot stijf moeten houden? Ik was zelfs blij dat onze oude digitale meter kapot ging zodat we slimme meter kregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:25:
[...]

Ja
Die uitgaande kabel gaat naar het huis, daar hangt de groepenkast.
Wel makkelijk.
Die gasleiding heb je toch niet meer nodig en kan eruit.
Leg je meteen een 3-fase kabel in het gat van de gasleiding naar de nieuwe 3-fase omvormer op zolder. ;)
Of alle dc naar beneden.

Ik ben "helaas" voorlopig nog niet aan de beurt.... :P
https://drive.google.com/...NNMf5DJnuhVHBveHJ6d1hERjA

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 19:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:08:
[...]

Wel makkelijk.
Die gasleiding heb je toch niet meer nodig en kan eruit.
Leg je meteen een 3-fase kabel in het gat van de gasleiding naar de nieuwe 3-fase omvormer op zolder. ;)
Of alle dc naar beneden.
Gasleiding ligt door de schuur, binnen achter de meterkast bevestiging door de douche naar zolder, daar kan ik allemaal gewoon bij dus die kabel kan ik ook gewoon monteren. Maar die 3p omvormer komt er niet hoor, met 2 omvormers terug leveren op 2 fasen is prima.

Wel gaan we loggen per fase, wp, doorstromer, 2x pv met eigen kWh meter. Elek koken word prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:46:
De buren hebben een dsmr 5.0 maar dat is enkel fase, ben benieuwd wat het word. Nog ruim een maand wachten.

Voorlopig nog met de boiler, gaat prima eigenlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:04:
[...]

De buren hebben een dsmr 5.0 maar dat is enkel fase, ben benieuwd wat het word. Nog ruim een maand wachten.

Voorlopig nog met de boiler, gaat prima eigenlijk. :)
Hier bevalt de boiler ook nog prima en het inductie koken valt ook alles mee. Lekker snel aan de kook en makkelijk schoonmaken. De gaskraan staat nu echt dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

drielp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 01:13:
[...]

Hier bevalt de boiler ook nog prima en het inductie koken valt ook alles mee. Lekker snel aan de kook en makkelijk schoonmaken. De gaskraan staat nu echt dicht...
Ga je nu ook afsluiten van gas overwegen om daarmee het vastrecht te voorkomen of is dat nog een stap te ver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
devino schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:18:
[...]

Ga je nu ook afsluiten van gas overwegen om daarmee het vastrecht te voorkomen of is dat nog een stap te ver?
Voorlopig houden we de aansluiting nog wel aan. Hier verwarmen we het huis met een houtkachel en dan heb je nog wel een backup nodig, daar hebben we die kleine 200 euro wel voor over. Als we een warmtepomp aanschaffen, dan kan het gas er wel uit, maar...
We betalen per jaar ongeveer 25 euro aan Essent voor de geleverde diensten en het hout komt uit een eigen bosperceel is nagenoeg gratis. De energiekosten zijn dus al erg laag. Een warmtepomp is dus nog niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Bij mij zijn ze al 2 keer aan de deur geweest. Ik ben gewoon aan het werk. Laatst was mijn vriendin wel thuis, of we even een "planning maken met de buurvrouw" om de boel te vervangen. Blijkbaar delen we de meter oid. Huh wat dat is toch niet mijn taak?

Ze kunnen 10x aan de deur komen, ik doe verder niets. Ik ga einde dit jaar het huis uit en ga echt geen energie hierin pompen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakert2
Vandaag ontvangen waarom mijn meter ineens ook is afgekeurd zonder iemand gezien te hebben.
Toelichting waarom ze nu gewoon alle analoge meters afkeuren om zodoende toch weer hun voet tussen de deur te willen krijgen .

Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering.
Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net.
Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan.
Agentschap Telecom (toezichthouder Metrologiewet) geeft aan, dat een analoge meter die wordt gebruikt voor het verwerken van teruglevering altijd moet worden vervangen, omdat deze in strijd met haar bestemming wordt gebruikt.
Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:40
tweakert2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:18:

Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder [u]terugloopblokkering.
Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net.
Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan.
Agentschap Telecom (toezichthouder Metrologiewet) geeft aan, dat een analoge meter die wordt gebruikt voor het verwerken van teruglevering altijd moet worden vervangen, omdat deze in strijd met haar bestemming wordt gebruikt.
Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.
Wauw, dat geldt dan dus voor alle PVers met draaischijfmeters. Exit Ferraris...

[ Voor 14% gewijzigd door Terpen Tijn op 20-06-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Terpen Tijn schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:44:
[...]

Dit is al een hele poos zo. Is ook meerdere malen aangegeven in dit topic ;)

Een ferrarismeter is niet ontworpen om terug te draaien. De juiste werking kan dan ook niet gegarandeerd worden en daarom is het hele concept van de ferrarismeter door Agentschap Telecom als niet-geschikt aangemerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Terpen Tijn schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:44:
[...]

Joh, dat is die standaard brief, daar heb ik er al 4 van weggegooid. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
tweakert2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:18:

Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering.
De ferraris wordt niet gebruikt voor terug levering, de ferraris saldeert gewoon automatisch. Terug levering houdt in dat je dit apart registreert, en dat doen de meeste particulieren niet in Nederland, wij hebben geen FIT. Brief gewoon bij het oud papier en verder niets doen. heb ik ook niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:07:
[...]

De ferraris wordt niet gebruikt voor terug levering, de ferraris saldeert gewoon automatisch. Terug levering houdt in dat je dit apart registreert, en dat doen de meeste particulieren niet in Nederland, wij hebben geen FIT. Brief gewoon bij het oud papier en verder niets doen. heb ik ook niet gedaan.
Sorry, maar als je meter aan het terugdraaien is ben je gewoon aan het terugleveren. Dat er uiteindelijk administratief een verschil in ziet doet aan de definitie 'terugleveren' niets af natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door EddoH op 20-06-2017 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

EddoH schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:36:
[...]

Dit is al een hele poos zo. Is ook meerdere malen aangegeven in dit topic ;)

Een ferrarismeter is niet ontworpen om terug te draaien. De juiste werking kan dan ook niet gegarandeerd worden en daarom is het hele concept van de ferrarismeter door Agentschap Telecom als niet-geschikt aangemerkt.
Heb je een linkje naar een test raport waar staat dat hij niet goed meet bij teruglevering?
Ik vind het niet zo erg hoor dat hij achteruit wat te weinig meet, dat krijgen ze cadeau van me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
drielp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:07:
[...]

Uiteraard saldeert de ferrarismeter zonder teruglooprem gewoon automatisch, een waarheid als een koe. Maar in het artikel waar je op reageert wordt aan de orde gesteld dat de meter daar niet voor is ontworpen. Dat heeft niets te maken met meters die voor terugleveren aparte telwerken hebben, dat is een totaal andere discussie.

Hier wordt bedoeld dat er afwijkingen kunnen ontstaan waardoor de meter niet aan z'n nauwkeurigheidsklasse voldoet. Doorgaans zal dat niet veel zijn, maar de mogelijke afwijkingen zijn gewoon niet te ontkennen. Bepaalde duurdere meters kunnen dit wel en die zijn ook in beide richtingen geijkt, maar dat is een klasse apart, hier niet aan de orde, feit is dat die van te voren niet voorspelde onnauwkeurigheden er kunnen zijn en waar je totaal geen recht van spreken op hebt.
Maar dit is wel een van de redenen om ze voor dit doel af te keuren.

Edit:
Natuurlijk kun je zeggen: "Wat dan nog, dat geringe verschil zal ik niet van wakker liggen".
Maar zijn er al ervaringen met negatieve meterstanden? M.a.w. meer terug geleverd dan gebruikt? Ik ben nieuwsgierig hoe er dan door de energieleverancier wordt gereageerd. Ik kan me voorstellen dat je dan al gauw een reactie krijgt met de strekking meterwiseling.
Uiteraard kun je dan alsnog kiezen voor een domme meter, ook al moet je accepteren dat het vaarwel ferrarismeter is. Dat hoeft geen punt van discussie meer te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 20-06-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:52:
[...]

Heb je een linkje naar een test raport waar staat dat hij niet goed meet bij teruglevering?
Ik vind het niet zo erg hoor dat hij achteruit wat te weinig meet, dat krijgen ze cadeau van me ;)
Wat voor meter pak je van de zomer als je een drie-fase aansluiting krijgt? Een domme of slimme?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rol-Co schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:52:
[...]

Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten hebben. Agentschap Telecom is belast met het keuren van meters. Als zij (en vanuit technisch oogpunt is het een begrijpelijke conclusie) de meters ongeschikt vinden, dan kan ik mij daar in vinden, en heb dit ook in de praktijk zien gebeuren(wel ten nadele van de consument; deze meters draaiden te langzaam terug).

Ik ga ook niet heel de Agentschap Telecom discussie weer herhalen hoor ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Punt is dat die ferrarismeters niet gekeurd zijn voor teruglevering. Men weet simpelweg niet of die nauwkeurig genoeg registreren of misschien teveel of juist te weinig.

Kan zomaar zijn dat jouw ferrarisding 5% meer aftikt dan terecht is en de mijne 5% te weinig.

En dan zijn er twee oplossingen mogelijk:
1) dat handjevol ferrarismeters die er nog zijn inventariseren en elk type(!) apart alsnog keuren (terwijl er nooit meer nieuwe van uitgebracht zullen worden)
2) alle ferrarismeters afkeuren.

Aangezien je met (1) slechts een beperkte groep mensen blij maakt met de bestaande meters die over een aantal jaren TOCH vervangen moeten worden, is optie (2) de voordeligste keus. Nu even investeren in het preventief vervangen, in plaats van nu een extra keurronde doen en over aan aantal jaar alsnog vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

EddoH schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:09:
[...]

Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten hebben. Agentschap Telecom is belast met het keuren van meters. Als zij (en vanuit technisch oogpunt is het een begrijpelijke conclusie) de meters ongeschikt vinden, dan kan ik mij daar in vinden, en heb dit ook in de praktijk zien gebeuren(wel ten nadele van de consument; deze meters draaiden te langzaam terug).

Ik ga ook niet heel de Agentschap Telecom discussie weer herhalen hoor ;)
Prima, maar dat agentschap telecom, wat vroeger verispect heette ofwel het ijkwezen maakt mooie raportjes van alles wat ze doen, dus als dat meter type echt afgekeurd is door hun en geen loze opmerking dan is daar vrij simpel een document van te vinden/op te vragen.
Maar de netbeheerder weet ook wel dat niemand dat doet, dus die roeptoeteren maar wat in mails/brieven/telefoon.
Het zijn toch maar een handje vol slimme mensen die zeuren, bij de rest domme hangen we een slimme op. ;)

@klump4u
Een heeeeeele domme, de domste die ze hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rol-Co schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:58:
[...]

Prima, maar dat agentschap telecom, wat vroeger verispect heette ofwel het ijkwezen maakt mooie raportjes van alles wat ze doen, dus als dat meter type echt afgekeurd is door hun en geen loze opmerking dan is daar vrij simpel een document van te vinden/op te vragen.
Maar de netbeheerder weet ook wel dat niemand dat doet, dus die roeptoeteren maar wat in mails/brieven/telefoon.
Het zijn toch maar een handje vol slimme mensen die zeuren, bij de rest domme hangen we een slimme op. ;)

@klump4u
Een heeeeeele domme, de domste die ze hebben.
Zoals door anderen hier ook gezegd, ze zullen niet van elke ferrarismeter een keuringsrapport hebben. Ook door simpel technisch redeneren en eikingsrapporten uit het verleden kun je concluderen of een type meter al dan niet geschikt is voor bepaalde doeleinden. Wellicht zijn sommigen bij ijking achteraf wél geschikt, maar die kun je vooraf of zonder alle enters opnieuw te keuren niet zeggen.

Overigens is het statement niet alleen iets wat de netbeheerder roept, Agentschap Telecom heeft dit zelf op hun site staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

EddoH schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:07:
[...]

Zoals door anderen hier ook gezegd, ze zullen niet van elke ferrarismeter een keuringsrapport hebben. Ook door simpel technisch redeneren en eikingsrapporten uit het verleden kun je concluderen of een type meter al dan niet geschikt is voor bepaalde doeleinden. Wellicht zijn sommigen bij ijking achteraf wél geschikt, maar die kun je vooraf of zonder alle enters opnieuw te keuren niet zeggen.

Overigens is het statement niet alleen iets wat de netbeheerder roept, Agentschap Telecom heeft dit zelf op hun site staan.
Geloof me, technisch redeneren komt niet in hun woordenboek voor, ik heb jaarlijks met ze te maken maar er is geen ruimte voor discussie of aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Helaas heb ik nog geen reactie gezien op mijn post, dus probeer ik het nogmaals.
Zitten er nog meer nadelen aan de nieuwe slimme meter t.o. de digitale meter die ik nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het staat toch niet ter discussie dat je geen garanties hebt bij terugleveren met een Ferraris?
Proton_ in "Slimme energiemeter, weigeren??"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rol-Co schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:16:
[...]

Geloof me, technisch redeneren komt niet in hun woordenboek voor, ik heb jaarlijks met ze te maken maar er is geen ruimte voor discussie of aannames.
Ik neem aan dat je hier de netbeheerder bedoeld en niet Agentschap Telecom? Het agentschap heeft de meters afgekeurd, niet de netbeheerder...
Onbekend schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:21:
Helaas heb ik nog geen reactie gezien op mijn post, dus probeer ik het nogmaals.
Zitten er nog meer nadelen aan de nieuwe slimme meter t.o. de digitale meter die ik nu heb?
De uitleesmogelijkheid van de netbeheerder in het midden gelaten(daar heb je zelf al een keuze over gemaakt): nee, geen nadelen. Eerder een voordeel t.o.v de domme meter omdat je een P1 poort beschikbaar hebt.
Proton_ schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:26:
Het staat toch niet ter discussie dat je geen garanties hebt bij terugleveren met een Ferraris?
Proton_ in "Slimme energiemeter, weigeren??"
Bij sommigen blijft alles ter discussie staan zolang het niet strookt met hun eigen mening ;)

[ Voor 57% gewijzigd door EddoH op 20-06-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56
Onbekend schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:20:
Ik heb op dit moment een ME161-D1A52-V12G12-K0 digitale meter uit 2004 hangen. Deze kan 2 geleverde hoeveelheden registreren, en 1 terug geleverde hoeveelheid. Ik heb geen zonnepanelen en gebruik ook geen nachtstroom, dus maar 1 telwerk geeft iets aan.

Vandaag heb ik van de netbeheerder een brief gekregen met de mededeling dat ze slimme meters willen gaan plaatsen. Nu maakt het mij verder niets uit dat ze realtime mijn verbruik kunnen zien, maar zijn er nog andere redenen om juist die nieuwe meter te weigeren?
Voor mij geldt exact hetzelfde, ik heb zelf een me162-d1a52-v12g12-k0 uit 2008 hangen:

https://www.zelfenergiepr.../04/ISKRA-ME162-NIEUW.pdf
http://www.cygnetenergy.com/me162.pdf

Bij mij willen ze ook langs komen om deze te vervangen voor een slimme meter. Ze hebben zelfs al een afspraak voor volgende week gepland er van uitgaande dat ik overdag maar even thuis bent als zij langs willen komen.

Ik vraag mij dan ook af waarom mijn energiemeter al aan vervanging toe zou moeten zijn. Een nieuwe meter plaatsen lijkt mij enkel een vorm van kapitaalvernietiging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:35
Vier? jaar geleden ook een brief gehad dat onze oude meters met spoed moesten vervangen worden en wel door digitale meters.

Ik had de nieuwe meters toen geweigerd en ik kreeg toen nieuwe analoge meters geïnstalleerd.

Maar heel wat onzin praatjes en documentatie kwamen ze toen mee kan ik mij nog herinneren.

Ze hebben nog genoeg nieuwe analoge meters liggen had ik toen begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien de vermeende afwijkende nauwkeurigheid onder bepaalde extreme omstandigheden?
Overigens zijn er ook domme digitale meters bekend die onnauwkeurig bleken te meten.
Ik had een Ampy 5227 die naar mijn idee goed werkte, maar hij was lastig uit te lezen (optisch).
Toen Liander onderhoud kwam doen en tegelijk slimme meters ging plaatsen heb ik dat maar gedaan omdat ik dan een P1 poort kreeg en een recent dsmr 5 model.
Dat ik daarbij gratis mijn gasleiding kon inleveren was een mooie bonus :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

kwiebus schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:49:
[...]

Voor mij geldt exact hetzelfde, ik heb zelf een me162-d1a52-v12g12-k0 uit 2008 hangen:

https://www.zelfenergiepr.../04/ISKRA-ME162-NIEUW.pdf
http://www.cygnetenergy.com/me162.pdf
Die tweede pdf had ik nog niet gevonden. :)
O.a. interessant om te weten dat het batterijtje voor de geheugenfunctie na 5 jaar pas leeg raakt. ;)
Bij mij willen ze ook langs komen om deze te vervangen voor een slimme meter. Ze hebben zelfs al een afspraak voor volgende week gepland er van uitgaande dat ik overdag maar even thuis bent als zij langs willen komen.

Ik vraag mij dan ook af waarom mijn energiemeter al aan vervanging toe zou moeten zijn. Een nieuwe meter plaatsen lijkt mij enkel een vorm van kapitaalvernietiging?
Voor een evt. afspraak krijg ik nog een brief, dus ik wacht gewoon af. :)

In de bijgeleverde folder schreven ze natuurlijk alleen maar over de voordelen van de nieuwe meter. Maar ik begrijp er ook uit dat ze het signaal voor het laagtarief en hoogtarief gaan aanpassen, en dat de oudere meters daar niet meer op zullen reageren. En verder dat deze is voorbereid op flexibele energietarieven zodat als huishoudens tegelijkertijd veel elektriciteit terugleveren de tarieven lager zijn dan wanneer er geen elektriciteit wordt teruggeleverd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
Techneut schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:07:
[...]
Uiteraard saldeert de ferrarismeter zonder teruglooprem gewoon automatisch, een waarheid als een koe. Maar in het artikel waar je op reageert wordt aan de orde gesteld dat de meter daar niet voor is ontworpen. Dat heeft niets te maken met meters die voor terugleveren aparte telwerken hebben, dat is een totaal andere discussie.
Als de meter niet geschikt zou zijn, waarom zit er dan geen terugdraaibeveiliging op? Bij een aantal meters zit deze beveiliging er wel op namelijk. Die zijn dus echt niet geschikt, zeg maar...
Hier wordt bedoeld dat er afwijkingen kunnen ontstaan waardoor de meter niet aan z'n nauwkeurigheidsklasse voldoet. Doorgaans zal dat niet veel zijn, maar de mogelijke afwijkingen zijn gewoon niet te ontkennen. Bepaalde duurdere meters kunnen dit wel en die zijn ook in beide richtingen geijkt, maar dat is een klasse apart, hier niet aan de orde, feit is dat die van te voren niet voorspelde onnauwkeurigheden er kunnen zijn en waar je totaal geen recht van spreken op hebt.
Maar dit is wel een van de redenen om ze voor dit doel af te keuren.
Ik ken een aantal verhalen dat de SM ook niet zo erg nauwkeurig zou zijn, zijn hier ook langs gekomen. Die zouden dus ook afgekeurd moeten worden. Of zie ik dat verkeerd?
Edit:
Natuurlijk kun je zeggen: "Wat dan nog, dat geringe verschil zal ik niet van wakker liggen".
Maar zijn er al ervaringen met negatieve meterstanden? M.a.w. meer terug geleverd dan gebruikt? Ik ben nieuwsgierig hoe er dan door de energieleverancier wordt gereageerd. Ik kan me voorstellen dat je dan al gauw een reactie krijgt met de strekking meterwiseling.
Uiteraard kun je dan alsnog kiezen voor een domme meter, ook al moet je accepteren dat het vaarwel ferrarismeter is. Dat hoeft geen punt van discussie meer te zijn.
Al enkele jaren ervaring met lagere standen aan het eind van de afreken periode dan aan het begin. De netto terug levering was afgelopen jaar ruim 1100 kWh. Wordt gewoon geaccepteerd, "O, u heeft zonnepanelen"'. Ik kan het nog sterker vertellen, Essent betaald de teveel terug geleverd kWh gewoon uit. Weliswaar tegen een lagere prijs dan inkoop, maar dat boeit me niet echt met een maandbedrag van €2,- per maand.
En Essent is echt de enige niet, vele andere doen dat ook. Dat de ferraris niet geschik zou zijn maakt dus niet zoveel uit voor de leveranciers, meterstanden zijn meterstanden. Analoog of digitaal is geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zie tot nu toe alleen maar voordelen van de slimme digitale meter t.o.v. de digitale meter die we hadden.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:27:
[...]

Misschien de vermeende afwijkende nauwkeurigheid onder bepaalde extreme omstandigheden?
Overigens zijn er ook domme digitale meters bekend die onnauwkeurig bleken te meten.
Ik had een Ampy 5227 die naar mijn idee goed werkte, maar hij was lastig uit te lezen (optisch).
Toen Liander onderhoud kwam doen en tegelijk slimme meters ging plaatsen heb ik dat maar gedaan omdat ik dan een P1 poort kreeg en een recent dsmr 5 model.
Dat ik daarbij gratis mijn gasleiding kon inleveren was een mooie bonus :+
Ik weet even niet meer welke wij hadden, maar die bleek ook niet door de testkeuring te komen. Type afgekeurd en het was een digitale meter. Nu ging hij stuk een maand of 4 voordat hij vervangen moest worden (afgekeurd vanaf 1 januari 2017) waardoor wij met spoed een nieuwe meter kregen.... (ik zag dat alleen omdat ik elke maandag ochtend de stand opschreef en dat ineens niet meer kon omdat hij alleen nog maar hoog tarief terug liet zien :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

drielp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:53:
[...]
Als de meter niet geschikt zou zijn, waarom zit er dan geen terugdraaibeveiliging op?
Waarom zit er geen overspanningbeveiliging op? Of een zekering, als hij maar tot 60A geijkt is? Omdat het niet nodig geacht werd en de incidentele teruglevering (denk aan remmende asynchrone driefasemotoren) best zo'n beetje eraf getrokken mocht worden.
Met zonnepanelen is het alleen niet incidenteel.
Ik ken een aantal verhalen dat de SM ook niet zo erg nauwkeurig zou zijn, zijn hier ook langs gekomen. Die zouden dus ook afgekeurd moeten worden. Of zie ik dat verkeerd?
M.i. wel inderdaad. Overigens is dat een onderwerp voor "Digitale energiemeter, weigeren??".

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

drielp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:54:
[...]

Voorlopig houden we de aansluiting nog wel aan. Hier verwarmen we het huis met een houtkachel en dan heb je nog wel een backup nodig, daar hebben we die kleine 200 euro wel voor over. Als we een warmtepomp aanschaffen, dan kan het gas er wel uit, maar...
We betalen per jaar ongeveer 25 euro aan Essent voor de geleverde diensten en het hout komt uit een eigen bosperceel is nagenoeg gratis. De energiekosten zijn dus al erg laag. Een warmtepomp is dus nog niet echt nodig.
Voor het vastrecht wat je per jaar betaald kan je voor iedere ruimte een elektrisch kacheltje kopen mocht het ooit zover komen, prima back-up toch?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

toro schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:57:
Vier? jaar geleden ook een brief gehad dat onze oude meters met spoed moesten vervangen worden en wel door digitale meters.

Ik had de nieuwe meters toen geweigerd en ik kreeg toen nieuwe analoge meters geïnstalleerd.

Maar heel wat onzin praatjes en documentatie kwamen ze toen mee kan ik mij nog herinneren.

Ze hebben nog genoeg nieuwe analoge meters liggen had ik toen begrepen.
Ook aan jou de vraag: geef eens een foto van je meter dan, want een nieuwe analoge meter hebben we nog nooit gezien dat die door een netbeheerder is opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Erasmo schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:35:
[...]

Voor het vastrecht wat je per jaar betaald kan je voor iedere ruimte een elektrisch kacheltje kopen mocht het ooit zover komen, prima back-up toch?
Als we 's winters een paar dagen weg zijn, dan gaat de cv weer even aan. Losse e-kacheltjes lijken me hier minder geschikt voor. En mochten we ooit nog een schoorsteenproble krijgen, dan is een cv als backup toch prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
drielp schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:53:
[...]

Als de meter niet geschikt zou zijn, waarom zit er dan geen terugdraaibeveiliging op? Bij een aantal meters zit deze beveiliging er wel op namelijk. Die zijn dus echt niet geschikt, zeg maar...
Op zich wel een goede vraag, maar geen reden om te twijfelen aan het verschijnsel. Zeg maar, als het ene waar is, hoeft het andere daardoor nog niet onwaar te zijn. Het is technisch gewoon verklaarbaar, zo langzamerhand oude koek, al meer dan één keer hier uiteengezet. Overbodig om dat nog eens uitgebreid uit te leggen, helemaal eens met het antwoord met dezelfde strekking van EddoH. Bovendien is het (eveneens meer dan één keer) overduidelijk waargenomen.
Dat het wordt getolereerd zal denk ik wel te maken hebben met de meestal slechts geringe afwijking in het nadeel van de klant. Niettemin zijn het afwijkingen waardoor de meter niet meer voldoet aan de op de meter vermelde nauwkeurigheidsklasse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakert2
Moet ik zo meteen als ik echt niet meer aan die digitale meter kan ontkomen ook een virusscanner installeren op de voeding van mijn computer die niet verbonden is met het net waar ik mijn kostbare informatie opsla ?
Want blijkbaar is er nog niet een dig. teller waarvan gegarandeerd wordt dat hij niet gehackt kan worden?
Of bekijk deze maar eens http://www.volkskrant.nl/...n-onbetrouwbaar~a4469841/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat heeft dit met hacken te maken :?
Het gaat om mogelijk foute metingen onder bepaalde omstandheden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacknack
  • Laatst online: 22-09-2023
Volgens mij is het onderwerp: Slimme energiemeter, weigeren of zit ik hier verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

EddoH schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:36:
[...]

Ik neem aan dat je hier de netbeheerder bedoeld en niet Agentschap Telecom? Het agentschap heeft de meters afgekeurd, niet de netbeheerder...

[...]

De uitleesmogelijkheid van de netbeheerder in het midden gelaten(daar heb je zelf al een keuze over gemaakt): nee, geen nadelen. Eerder een voordeel t.o.v de domme meter omdat je een P1 poort beschikbaar hebt.

[...]

Bij sommigen blijft alles ter discussie staan zolang het niet strookt met hun eigen mening ;)
Nee ik bedoel het agentschap telecom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacknack
  • Laatst online: 22-09-2023
Wat denk je van je privacy?
Hoe laat gaat mijn buurvrouw naar bed https://kassa.vara.nl/nie...-iedereen-een-slimme-keus

[ Voor 13% gewijzigd door Jacknack op 21-06-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rol-Co schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:18:
[...]

Nee ik bedoel het agentschap telecom.
Dan snap ik niet wat je bedoeld(e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

tweakert2 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:40:
Moet ik zo meteen als ik echt niet meer aan die digitale meter kan ontkomen ook een virusscanner installeren op de voeding van mijn computer die niet verbonden is met het net waar ik mijn kostbare informatie opsla ?
Want blijkbaar is er nog niet een dig. teller waarvan gegarandeerd wordt dat hij niet gehackt kan worden?
Of bekijk deze maar eens http://www.volkskrant.nl/...n-onbetrouwbaar~a4469841/
Ik snap niet wat je hier mee bedoelt...

Die link heeft niets met virussen te maken, maar met het feit dat de meter niet goed meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakert2
Wat zijn we toch een goed gelovig volkje. :z
We geloven in grote getale nog steeds in de kerstman en die andere heilige.
Microsoft doet al decennia zijn best om ons internetlijntje schoon te houden, wat ze steeds meer moeite kost, :? de FBI luistert ons af, Computers Netwerken Ziekenhuizen worden lamgelegd.
En wij maar denken dat onze netbeheerders ons wel zullen beschermen tegen die steeds slimmer wordende hackers. 8)
Het zal heus niet zo lang duren dat ze ook via dit digitale lijntje onze computers binnen zullen dringen.
De Analoge teller is/was hier nog steeds de beste bescherming tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verdiep je eerst eens in de techniek, een domme digitale meter is en blijft precies wat het is.
Een communicatie kanaal dat er niet is kan je niet hacken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakert2
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:06:
Verdiep je eerst eens in de techniek, een domme digitale meter is en blijft precies wat het is.
Een communicatie kanaal dat er niet is kan je niet hacken :+
Dus jij durft te beweren dat er in een domme digitale meter geen module zit.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakert2 op 28-06-2017 22:41 . Reden: Ik wil niemand kwetsen alleen wel zekerheid. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
Zoals speedy andre al zegt: verdiep je eerst eens in de techniek.
Of anders gezegd. Geef eerst eens een technische onderbouwing van jouw vermoeden ( met enige diepgang ) voor je andere vraagt om handen in het vuur te steken.
Een te algemeen "alles is altijd beroerd" roepen, ontkracht werkelijke bezwaren.

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 28-06-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

tweakert2 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:09:
[...]

Dus jij durft te beweren dat er in een domme digitale meter geen module zit.
Ik heb er hier 1 op m'n bureau liggen. Je mag wel even komen kijken?
Maar ik heb zo'n vermoeden dat je een weerstand of condensator al voor afluisterapparatuur van de AIVD aanziet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Sowieso, wat is een 'module'?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

tweakert2 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:35:
Het zal heus niet zo lang duren dat ze ook via dit digitale lijntje onze computers binnen zullen dringen.
De Analoge teller is/was hier nog steeds de beste bescherming tegen.
Ik zou die hackers gelijk aannemen, als zij via het signaal van een slimme meter, via de stoppenkast, de juiste fase en/of groep weten te vinden waar het router/modem op zit zodat ze dan via de voeding van dat ding het ethernet/wifi signaal kunnen afluisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 07:59:
[...]

Ik zou die hackers gelijk aannemen, als zij via het signaal van een slimme meter, via de stoppenkast, de juiste fase en/of groep weten te vinden waar het router/modem op zit zodat ze dan via de voeding van dat ding het ethernet/wifi signaal kunnen afluisteren.
Dat is niet zo moeilijk want bij veel mensen hangt de p1 poort gelijk aan het modem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:49:
[...]

Dat is niet zo moeilijk want bij veel mensen hangt de p1 poort gelijk aan het modem
hmm, alleen als je die P1 poort uitleest. Dat heeft dus niets met de slimme meter te maken, maar met het apparaat wat je zelf gebruikt om die slimme meter uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zag bij de buren een Wireless Mbus dingetje hangen aan de slimme meter....
Wordt/werd dit wel vaker gedaan zo?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:49:
[...]

Net als die Youless meuk die op draaischijfmeters wordt geplakt bedoel je? :P De laatste keer dat ik naar dat ding keek had het de meest standaard beveiligingsmaatregelen al niet op orde...

De meeste P1 readers zitten beter in elkaar.

Overigens zal geen één P1 lezer direct op de modem aangesloten zitten, maar op de router (die al dan niet ingebouwd is). Laten we wel de juiste terminologie gebruiken :+

[ Voor 15% gewijzigd door EddoH op 29-06-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 07:59:
[...]

Zeker als ze in staat zijn om, zoals tweakert2 zeker lijkt te weten, een domme meter te kunnen binnendringen omdat (hij denkt) dat daar ook een communicatiemodule in zou zitten. Ik kan me de sarcastische reactie wel enigszins voorstellen dat een slimmerik dan ook via het internet in elke ouderwetse ferrarismeter kan kijken.

@tweakert2, even serieus:
Nee in een domme digitale meter vind je die module echt niet, wat jij vermoedelijk bedoelt is de slimme meter waar de communicatie is uitgeschakeld, dat is heel wat anders dan een domme digitale meter. Over het wel of niet kunnen met slimme meters, wil ik niet discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

De P1 poort van een slimme meter is eenrichtings verkeer, het spugt alleen uit wat je apparaat dat eraan hangt vraagt, dus al zou iemand in jou zendmodule v/d meter komen dan kan hij nooit verder komen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1 ... 22 ... 54 Laatste