MSteverink schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:15:
[...]
De 0kWh die je noemt is een netto-resultaat, verbruik-opbrengst. Maar (vrijwel) iedere PV-bezitter gebruikt elektriciteit. 's Nachts zal het verbruik groter zijn dan de opbrengst, en in de winter vaak ook. De heffingskorting is gebaseerd op dat bruto-verbruik.
ja en nee.
technisch gaat het zo wel.
maar doordat ik geen slimme meter heb maar een oude feraris.
dan komt de netbeheerder na een jaar langs (bij de meeste mensen is dat maar 1x per 3 jaar, maar dat even buiten beschouwing laten.) en ziet dat ik maar 0kWh heb gebruikt.
tja zonder slimme meter heb je heel dat uit gereken van die slimme meter niet nodig, gaat geheel automatisch.
het draait netjes vooruit en netjes terug uit, en je afrekening is per jaar.
simpeler kan het niet.
(eigenlijk gebruik je het stroom net als accu.
maar met een slimme meter heb je precies het zelfde, na het uitrekenen.
dus ik ben daar op geen voor nog tegenstander van een slimme meter.
maar ik kan wel aanraden de slimme meter nog maar even te weigeren, nu krijg je nog de 4.2.X verzie.
straks komt de 5.X verzie, maar als je nu een 4.2.X hebt kun je hem niet zomaar laten vervangen voor een 5.X verzie.

dus wachten kan best wel eens gaan lonen.

)
maar daar door krijg ik wel de volle heffings-korting (inc BTW), die hoger is als de vastrecht kosten van de elektra rekening.
(in de praktijk komt het bij mij neer op dat ik +/- 100€ ex BTW korting krijg op mijn erg lage ex BTW gas rekening.
het probleem wat ik nu heb is dat mijn leverancier een minimum bedrag per maand rekent van 40€.
dus op het eind van het jaar krijg ik +/-120€ weer terug van hun.
ach ja, het is maar zo. ik lig er niet wakker van

)
Of dit valt onder
is en blijft natuurlijk ieders persoonlijke mening.
voorbeelden zijn geen meningen, maar dingen die er wel in staan.
dus niet lezen als mijn mening.
(op 1 januari 2016, hebben ze de laatste grote weizegging gedaan op het belasting systeem van de elektra en gas rekening.
belasting elektra 2ct omlaag en gas 5ct omhoog.
dus eigenlijk bijna niks veranderd, en dat was voor de politiek al weer moeilijk genoeg.
ik ben blij dat het allemaal niet mijn probleem is, het is zo ingewikkeld dat iets wijzigen altijd wel ergens een probleem oplevert.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)