Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Bij de telecom koop ik iedere maand zakje vol en die komt nooit leeg. Als het fout gaat is binnen maand gecorrigeerd.
Enexis heeft me ooit 19000 kWh teveel laten betalen, kregen ze na tien maanden nog niet hersteld. Ik zei laat maar zitten, komt straks met jaarrekening vanzelf goed. Zou bijna voor de netbeheerder gaan verhuizen, als ze gratis stroom zouden leveren wil ik nog niks met ze te maken hebben, prutsers bij essent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
EddoH schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:01:
[...]

Ik vermoed dat de medewerker direct de stand van de meter kon opvragen. Zoals eerder gezegd is deze communicatie nog steeds mogelijk; het gaat er om dat die gegevens niet opgeslagen worden; daarom heet het administratief uit.

Ik vind het wel opvallend hoe fel je bent op een dienst die jij van een andere partij afneemt. Ik neem aan dat je ook je vebruikte MB's en gebelde minuten en telefoonnummers handmatig naar je telecomprovider stuurt? ;)
Waarom vraag je mij naar bewijzen over het ongevraagd (kunnen) uitlezen terwijl je nu zelf aangeeft dat communicatie nog steeds mogelijk is.

Je vermoed dat de medewerker ......., dat is wel erg vaag. Het probleem is dat het allemaal oncontroleerbaar is en dat men de regels uitlegt en gebruikt zoals het hen uitkomt, en het 'gepeupel' moet maar gewoon aannemen want men zegt.

Wat heeft de verrekening door een Telco heeft hier nu mee te maken?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:08:
Precies, en omdat ze al jaren administratieve fouten maken geef ik ze niet eens de gelegenheid om iets extra's administratief wel of niet uit te kunnen voeren. Als ze iets willen weten vragen ze het maar aan mij en dan kijk ik wel even op display
Ik zie niet in hoe het handmatig doorgeven de kans op administratieve fouten moet voorkomen. Sterker nog, door het op afstand uit te lezen was de medewerker in staat de fout snel te corrigeren.
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:17:
[...]

Waarom vraag je mij naar bewijzen over het ongevraagd (kunnen) uitlezen terwijl je nu zelf aangeeft dat communicatie nog steeds mogelijk is.

Je vermoed dat de medewerker ......., dat is wel erg vaag. Het probleem is dat het allemaal oncontroleerbaar is en dat men de regels uitlegt en gebruikt zoals het hen uitkomt, en het 'gepeupel' moet maar gewoon aannemen want men zegt.
Omdat je doet voorkomen dat het een zekerheid is dat de netbeheerder nog steeds de standen uitleest terwijl er is aangegeven dat dit niet gewenst is. Daar is geen enkel bewijs voor maar je doet het voorkomen of dit een standaard gangbare praktijk is.
Dat de communicatie nog steeds mogelijk is is nooit betwist geweest.

Ik geef toe dat het maar een vermoeden van mijn kant is dat de medewerker ter plekke de stand heeft uitgelezen. Dat het voor een consument niet 100% te controleren is, is ook waar, maar daar hebben we instanties zoals de ACM voor, die die taak goed zou moeten uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

daarnet via chat even contact gehad met stedin over het punt adminstratief uitlezen.
medewerker in kwestie gaf aan, bij administratief uit word niet meer automatisch de standen per 2maanden geregistreerd de communicatie om de standen uit te lezen blijft wel open staan.
anders krijgen zij eventuele storingen ook niet meer door.

dus ja het is technisch mogelijk om direct de standen uit te lezen ook al staat deze administratief uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Bij collega ging het niet om directe standen, maar van zes weken oud. Dus er word altijd database gemaakt blijkbaar.
Doen ze waarschijnlijk voor de sociale dienst en belasting om fraude op te sporen, word steeds meer gebruikt nu die meters er zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:27:
Bij collega ging het niet om directe standen, maar van zes weken oud. Dus er word altijd database gemaakt blijkbaar.
Doen ze waarschijnlijk voor de sociale dienst en belasting om fraude op te sporen, word steeds meer gebruikt nu die meters er zijn
Dat zou dan zeer kwalijk zijn, en ik ben dan ook echt nieuwsgierig naar de specifieke details; of het ging om standen die ooit handmatig waren doorgegeven, of het ging om standen die al waren opgeslagen voordat de meter administratief was uitgezet, of het administratief uitzetten niet was doorgevoerd, etc etc. Ik denk helaas niet dat we daar hier achter zullen komen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor mij staat vast dat een AU meter gewoon kan worden uitgelezen terwijl men doet voorkomen dat het uitlezen uit staat, althans er wordt niet duidelijk gecommuniceerd wat dan wel wordt uitgelezen. Of dit structureel gebeurd kan ik niet bepalen, alleen dat het kan en minimaal incidenteel ook gebeurd

M.i. is het enige verschil tussen een wel of niet AU meter, dat de klant de meterstanden zelf moet doorgeven en geen tweemaandelijks overzicht meer krijgt. Oftewel, aan de reden voor consument om de meter op AU te zetten wordt volledig voorbij gegaan, waarmee de consument m.i. dus bewust in de maling wordt genomen. Anders kan ik het niet zien.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:45
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:23:
daarnet via chat even contact gehad met stedin over het punt adminstratief uitlezen.
medewerker in kwestie gaf aan, bij administratief uit word niet meer automatisch de standen per 2maanden geregistreerd de communicatie om de standen uit te lezen blijft wel open staan.

dus ja het is technisch mogelijk om direct de standen uit te lezen ook al staat deze administratief uit
En om je desnoods af te sluiten mocht je in zware betalingsproblemen raken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

bastian433 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:56:
[...]

En om je desnoods af te sluiten mocht je in zware betalingsproblemen raken uiteraard.
Ja, dat zou kunnen met slimme meters, maar niet met de slimme meters die wij gebruiken.
Slimme meter niet (meer) te gebruiken om af te sluiten

Eerst was het de bedoeling om via de slimme meter ook de elektriciteit of het gas bij iemand in huis op afstand af te kunnen schakelen, bijvoorbeeld bij wanbetaling. Inmiddels is aangetoond dat de meerwaarde van de schakelfunctie met dusdanig veel onzekerheid is omgeven dat dit niet opweegt tegen de kosten en mogelijke veiligheidsrisico’s op termijn. In nieuwe slimme meters ontbreekt dus de schakelaar.
(van: https://www.gaslicht.com/nieuws/slim-zon-slimme-meter)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:55:
Voor mij staat vast dat een AU meter gewoon kan worden uitgelezen terwijl men doet voorkomen dat het uitlezen uit staat, althans er wordt niet duidelijk gecommuniceerd wat dan wel wordt uitgelezen. Of dit structureel gebeurd kan ik niet bepalen, alleen dat het kan en minimaal incidenteel ook gebeurd

M.i. is het enige verschil tussen een wel of niet AU meter, dat de klant de meterstanden zelf moet doorgeven en geen tweemaandelijks overzicht meer krijgt. Oftewel, aan de reden voor consument om de meter op AU te zetten wordt volledig voorbij gegaan, waarmee de consument m.i. dus bewust in de maling wordt genomen. Anders kan ik het niet zien.
Dat is allemaal prima, en je goed recht om die mening te hebben. Ik vind echter dat er in dit topic veel te veel vermoedens of meningen als feiten gepresenteerd worden, wat me nogal onwenselijk lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@EddoH Daar doe jij anders net zo hard aan mee, want wie trok het verhaal van reneeke1970 in twijfel, dat was jij toch? En hier laat ik het maar weer bij want winnen doe je het van een overtuigde SM liefhebber toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:07:
@EddoH Daar doe jij anders net zo hard aan mee, want wie trok het verhaal van reneeke1970 in twijfel, dat was jij toch? En hier laat ik het maar weer bij want winnen doe je het van een overtuigde SM liefhebber toch niet.
Waarom moet er nou weer zo'n kinderachtige op-de-man reactie van je komen? Ik ben geen uitgesproken slimme meter fan, maar ik zie wel voordelen. Maar dat is helemaal niet waarover het hier ging

Overigens trok ik niets van reneeke1970 in twijfel, lezen is ook een vak he? Ik vroeg juist om extra informatie zodat iedereen hier kan lezen wat er zich exact had voorgevallen. Daarnaast geef ik aan dat het zeer kwalijk is dat er alsnog slimme meter data was opgeslagen. Waar het op leek, maar niet met zekerheid gezegd kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we kunnen er lang en breed over bomen maar :
<1> slimme meters besparen niet , door het inzichtelijk worden kan je zelf beter besparen het is dus een hulpmiddel
<2> slimme meters sturen altijd hun gegevens door ongeacht of deze "administratief" wel / niet uit staan
<3> inzicht in een analoge meter kan ook , je kijkt er gewoon op en noteert de standen
persoonlijke noot nog leuker ook als je die schijf achteruit ziet janken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 14:52:

<2> slimme meters sturen altijd in ieder geval een deel van hun statusgegevens door ongeacht of deze "administratief" wel / niet uit staan. Of de meterstanden worden verstuurd is niet bewezen / uitgesloten.
Ftfy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie mijn post eerder deze dag
swapevent schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:23:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:00:
zie mijn post eerder deze dag

[...]
Daar staat de het communicatiekanaal blijft bestaan. Niet dat er meterstanden overheen gaan. Wellicht dat dat wel zo is maar dat staat daar niet in zoveel woorden.

Uit de handleiding van een specifieke slimme meter:
AU en STD geven informatie over het ‘op afstand uitlezen
(admin mode) van gegevens door de netbeheerder’.
AU: Administratief Uit: alleen technische gegevens over
het functioneren van de meter worden uitgelezen.
STD: Standaard: uitlezen van de meterstanden. 1 keer
per 2 maanden of vaker bij nadrukkelijke toestemming
van de klant.
bron: https://www.liander.nl/si...andisGyr-ZCF110CCtFs2.pdf

[ Voor 57% gewijzigd door EddoH op 10-05-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 18:27
Ik zie het drama niet zo met die slimme meters en het uitlezen.

Waar ik me eerder zorgen over maak is dat er in de toekomst straks verschillende tarieven komen voor delen ( of zelfs uren) van de dag. Bij piekmomenten top dollar betalen en dal momenten normaal tarief. Een soort spitstarief maar dan natuurlijk wel op momenten dat mensen niet anders kunnen bijvoorbeeld van 17:00 tot 20:00.

Of nog erger meebewegen met het markttarief per uur. Ik vrees dat daar de slimme meters eerder voor gebruikt gaan worden. Natuurlijk verpakt als enorm voordeel voor de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik kan daar juist niet op wachten, powerwall in de schuur en lekker vullen op de goedkope tijden en voor toptarief weer terugvoeden aan het net.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
Erasmo schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:08:
Ik kan daar juist niet op wachten, powerwall in de schuur en lekker vullen op de goedkope tijden en voor toptarief weer terugvoeden aan het net.
De energiemaatschappijen zullen zich vast wel indekken tegen dat soort loopholes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Akemi schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:05:
Ik zie het drama niet zo met die slimme meters en het uitlezen.

Waar ik me eerder zorgen over maak is dat er in de toekomst straks verschillende tarieven komen voor delen ( of zelfs uren) van de dag. Bij piekmomenten top dollar betalen en dal momenten normaal tarief. Een soort spitstarief maar dan natuurlijk wel op momenten dat mensen niet anders kunnen bijvoorbeeld van 17:00 tot 20:00.

Of nog erger meebewegen met het markttarief per uur. Ik vrees dat daar de slimme meters eerder voor gebruikt gaan worden. Natuurlijk verpakt als enorm voordeel voor de consument.
Graag juist! Eindelijk wat innovatie in die vastgeroeste bende wat netbeheer heet. Lokale energieproductie verkopen, optimaliseren van verbruik, stimuleren van verbruik van eigen opwek etc etc.
aeTIos schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:10:
[...]

De energiemaatschappijen zullen zich vast wel indekken tegen dat soort loopholes.
Nee; want het is geen loophole. Het helpt de netbeheerde bij loadbalancing.

[ Voor 13% gewijzigd door EddoH op 10-05-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
EddoH schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:10:
[...]

Dat is dan een interessante manier om geld te verdienen. $$$ _/-\o_ Natuurlijk vereist het ook enige investeringen, dat soort cellen zul je ook niet voor een appel en een ei op ebay kunnen krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door aetios op 10-05-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Erasmo schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:08:
Wat kost zon ding? 7000?
Kun je niet beter voor 7000 aan super panelen op dak leggen en gewoon zorgen dat je altijd terug leverd.
S'nachts zal het nooit duur worden want dan krijgen ze gratis stroom van waterkracht uit buitenland

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Misschien helpt het de netbeheerder, maar als het echt correct wordt uitgevoerd, kan dit de energieleverancier dus geld gaan kosten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Graag juist! Eindelijk wat innovatie in die vastgeroeste bende wat netbeheer heet. Lokale energieproductie verkopen, optimaliseren van verbruik, stimuleren van verbruik van eigen opwek etc etc.
En jij denkt dat het in jouw voordeel uitpakt ??

Eigen opwek wordt totaal niet gestimuleerd in Nederland. Alleen dikke toeslagen op je energierekening om totaal onrendabele windpalen te financieren, want dan zijn we lekker groen bezig. GL weer blij.

Lokale energieproductie wordt nu ook wel verkocht maar jij krijgt geen top dollar voor je energie. Dat is peanuts voor een energiemaatschappij. Niet waard want jij kan je energie toch nergens anders kwijt dan overpriced eigen opslag.

Nee hoor, net enige wat gaat gebeuren is dat ze zeggen dat stroom spotgoed koop is tussen 2:00 en 5:00 en vervolgens veel meer gaat betalen voor de piekuren. Meer dan nu, wat ja de markt is nu eenmaal zo he ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Akemi schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:23:
[...]

En jij denkt dat het in jouw voordeel uitpakt ??

Eigen opwek wordt totaal niet gestimuleerd in Nederland. Alleen dikke toeslagen op je energierekening om totaal onrendabele windpalen te financieren, want dan zijn we lekker groen bezig. GL weer blij.

Lokale energieproductie wordt nu ook wel verkocht maar jij krijgt geen top dollar voor je energie. Dat is peanuts voor een energiemaatschappij. Niet waard want jij kan je energie toch nergens anders kwijt dan overpriced eigen opslag.

Nee hoor, net enige wat gaat gebeuren is dat ze zeggen dat stroom spotgoed koop is tussen 2:00 en 5:00 en vervolgens veel meer gaat betalen voor de piekuren. Meer dan nu, wat ja de markt is nu eenmaal zo he ?
Ik zeg nergens dat het in mijn voordeel is? Ik zeg dat het innovatie voedt.

Er zijn echt werkelijk 100 vormen van variabele tarief implementaties en toepassingen te verzinnen. Je kan er nu niet zoveel over zeggen of het wel of niet voordelig(financieel) uitpakt, sowieso zal dat sterk per individu verschillen. Maar de huidige saldeerregeling is helemaal niets (waar velen hier nu heel hard tegenin zullen gaan omdat die op dit moment groot financieel voordeel genieten).

Je kan sceptisch en 'bang' alles bij het oude willen houden, maar daar is de mensheid nog nooit beter van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
EddoH schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:57:
Er zijn echt werkelijk 100 vormen van variabele tarief implementaties en toepassingen te verzinnen. Je kan er nu niet zoveel over zeggen of het wel of niet voordelig(financieel) uitpakt, sowieso zal dat sterk per individu verschillen. Maar de huidige saldeerregeling is helemaal niets (waar velen hier nu heel hard tegenin zullen gaan omdat die op dit moment groot financieel voordeel genieten).

Je kan sceptisch en 'bang' alles bij het oude willen houden, maar daar is de mensheid nog nooit beter van geworden.
En jij denkt serieus dat een commercieel energiebedrijf een model bedenkt waar jij beter van wordt ??
Je mag jezelf gelukkig prijzen als je hetzelfde blijft betalen. Het gros zal meer moeten betalen.

Ik heb begrepen dat die saldeer regeling de nek om gedraaid gaat worden. Daar zit je dan met je panelen. Mag je 5+ jaar bij je terugverdien sommetje optellen.

Ik wil niet dat alles bij het oude blijft maar dat innovatie de burger dient en niet commerciële bedrijven die er alleen beter van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

EddoH schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:57:
[...]

Ik zeg nergens dat het in mijn voordeel is? Ik zeg dat het innovatie voedt.

Ik zag dat Current er al mee is begonnen, APX uurprijzen zonder opslag. Later dit jaar ga ik verhuizen dus dat is wel interessant. Isoleren, pak zonnepanelen erop met een buffer van 2-3kWh en dan alleen (water) verwarmen als de stroom goedkoop is en max terugleveren als de stroom duur is, leuk hobbyprojectje om dat te automatiseren met een Rpi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Akemi schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:34:
[...]

En jij denkt serieus dat een commercieel energiebedrijf een model bedenkt waar jij beter van wordt ??
Je mag jezelf gelukkig prijzen als je hetzelfde blijft betalen. Het gros zal meer moeten betalen.

Ik heb begrepen dat die saldeer regeling de nek om gedraaid gaat worden. Daar zit je dan met je panelen. Mag je 5+ jaar bij je terugverdien sommetje optellen.

Ik wil niet dat alles bij het oude blijft maar dat innovatie de burger dient en niet commerciële bedrijven die er alleen beter van worden.
Niet wachten dus maar vol gooien dat dak, dat dacht ik in 2012 al tenminste en zijn nu al terugverdiend..... Ze doen maar in 2020-2023.......ik lach ze uit, hahahaha. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
<1> slimme meters besparen niet , door het inzichtelijk worden kan je zelf beter besparen het is dus een hulpmiddel
<2> slimme meters sturen altijd hun gegevens door ongeacht of deze "administratief" wel / niet uit staan
<3> inzicht in een analoge meter kan ook , je kijkt er gewoon op en noteert de standen
persoonlijke noot nog leuker ook als je die schijf achteruit ziet janken
Prima om een eigen mening te hebben. (Punt 1 en 3)
Maar je kunt niet punt <2> als een vaststaand feit neerzetten, want het is gewoon onjuist !!!
Daarnaast wordt er van een slimme meter die administratief uit staat GEEN database met standen opgeslagen door de netbeheerder !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb even een buurtopic aangemaakt: Stroom afnemen en terugleveren met uurprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Akemi schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:34:
[...]

Ik denk dat je netbeheerders en energieleveranciers door elkaar haalt? Het gaat er daarnaast niet om wie er wel of niet beter van wordt, het gaat om het faciliteren van een duurzaam model dat mogelijkheden biedt tot een ander gebruik van het net dan wat we nu doen. De saldeerregeling is onhoudbaar en op dit moment betalen de mensen zonder teruglevering deels voor jouw saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
EddoH schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:49:
[...]

Dat is allemaal prima, en je goed recht om die mening te hebben. Ik vind echter dat er in dit topic veel te veel vermoedens of meningen als feiten gepresenteerd worden, wat me nogal onwenselijk lijkt.
Zelfs als de schijn aanwezig is doet men al iets verkeerd natuurlijk. Het duidelijke verhaal ontbreekt. En dan gaan mensen dat zelf invullen. Of het nou waar is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bart2005 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:05:
[...]

Zelfs als de schijn aanwezig is doet men al iets verkeerd natuurlijk. Het duidelijke verhaal ontbreekt. En dan gaan mensen dat zelf invullen. Of het nou waar is of niet.
Eens, de communicatie en duidelijkheid kan en moet veel beter natuurlijk. Dat is echter nog geen reden om persoonlijke ideeën als feit te presenteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:10:
[...]

Eens, de communicatie en duidelijkheid kan en moet veel beter natuurlijk. Dat is echter nog geen reden om persoonlijke ideeën als feit te presenteren.
Jij doet toch hetzelfde, jij denkt ook dat je baasje de netbeheerder volgens de regels werkt.....

Voorlopig zijn mijn persoonlijke ideeën gebaseerd op waargebeurde feiten!

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 11-05-2017 07:51 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan sceptisch en 'bang' alles bij het oude willen houden, maar daar is de mensheid nog nooit beter van geworden
ik behoud van de oude dingen alleen de goede zoals de ferrarismeter >:) >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Feit is dat de kosten van de pv-salderingsregeling verwaarloosbaar zijn vergeleken met de kosten van subsidies van bijvoorbeeld windmolenparken. Het geld die vooral wij burgers opbrengen gaat grotendeels naar bedrijven in plaats van terug naar consumenten.

Er is nog lang niet voldoende pv geinstalleerd, andere landen hebben een veelvoud meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:49:
[...]

Jij doet toch hetzelfde, jij denkt ook dat je baasje de netbeheerder volgens de regels werkt.....

Voorlopig zijn mijn persoonlijke ideeën gebaseerd op waargebeurde feiten!
?

Ik werk niet bij een netbheerder noch heb ik daar enige band mee? 8)7
Geeft wel weer aan hoe slecht je leest en hoeveel aannames je doet zeg... Daarnaast hoor ik graag van je welke ideeën ik als vaststaand feit presenteer.

Dat je ideeën op waargebeurde feiten berusten betwist ook niemand. Maargoed, je wilt blijkbaar het punt niet snappen en het liever over de persoonlijke boeg gooien, prima, veel plezier.

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 11-05-2017 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EddoH schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat je netbeheerders en energieleveranciers door elkaar haalt? Het gaat er daarnaast niet om wie er wel of niet beter van wordt, het gaat om het faciliteren van een duurzaam model dat mogelijkheden biedt tot een ander gebruik van het net dan wat we nu doen. De saldeerregeling is onhoudbaar en op dit moment betalen de mensen zonder teruglevering deels voor jouw saldering.
Als de salderingsregeling in Nederland nu al onhoudbaar is dan zouden in Duitsland de energiemaatschappijen al lang failliet zijn geweest. Want daar krijg je naast saldering nu nog 12,7 ct/kWh aan vergoeding.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Maasluip schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:44:
[...]

Als de salderingsregeling in Nederland nu al onhoudbaar is dan zouden in Duitsland de energiemaatschappijen al lang failliet zijn geweest. Want daar krijg je naast saldering nu nog 12,7 ct/kWh aan vergoeding.
Die vergoeding zal door de overheid betaald worden neem ik aan? Verder weet ik niet hoe de prijzen/subsidies/belastingen in Duitsland over energie in elkaar zitten :)
Ik ben overigens niet tégen salderen, maar ik er zijn zoveel mooie alternatieven te bedenken in plaats van het grote subsidiemonster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Maasluip schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:44:
[...]

Duitsland kent helemaal geen salderingsregeling (zoals in Nederland).
Je opgewekte kWh,s kun je wel eerst gebruiken in je binneninstallatie , maar alles wat je op dat moment niet zelf gebruikt, lever je terug aan het net. Voor deze teruggeleverde kWh,s krijg je de prijs die jij noemt.
Voordeel is wel , dat die prijs voor 20 jaar contractueel vaststaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 17:42
EddoH schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:50:
[...]
Ik ben overigens niet tégen salderen, maar ik er zijn zoveel mooie alternatieven te bedenken in plaats van het grote subsidiemonster.
ik zou zeggen: lees je zelf eens erg goed in, in het helle vreemde belasting monster van de energie rekening.

de vreemdste dingen die je tegen komt:
1. zodra je kolen gebruikt om elektra op te wekken, dan hoef je geen kolen belasting te betalen. 8)7
2. elektra kost op het moment maar 4 tot 5 ct, maar door belasting betaald de gemiddelde consument toch een 18 tot 19 ct per kWh. 8)7
3. heffings-korting, iedere particulier krijgt gewoon € -373,33 korting op zijn rekening(jep deze hoort inc BTW te zijn.).
(dit heeft te maken met rechten van de mens, ieder persoon mag x kWh elektra of x m3 gas belasting vrij kopen, zeg maar de basis behoefte van een mens, toevallig is dit erg leuk voor de PV bezitters omdat die dan maar 0 kWh aan elektra gebruiken en toch de volle korting krijgen.)

heel de elektra rekening is een belasting en een subsidie, mensen blij maken met een zelf betaalde korting. :?

zelf ben ik geen voorstander van het Nederlandse systeem van salderen.
de FIT die ze hebben in Duitsland vind ik een stuk netter en duidelijker.
maar elk systeem heeft zo zijn voordelen en nadelen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:26:
[...]

ik zou zeggen: lees je zelf eens erg goed in, in het helle vreemde belasting monster van de energie rekening.

de vreemdste dingen die je tegen komt:
1. zodra je kolen gebruikt om elektra op te wekken, dan hoef je geen kolen belasting te betalen. 8)7
2. elektra kost op het moment maar 4 tot 5 ct, maar door belasting betaald de gemiddelde consument toch een 18 tot 19 ct per kWh. 8)7
3. heffings-korting, iedere particulier krijgt gewoon € -373,33 korting op zijn rekening(jep deze hoort inc BTW te zijn.).
(dit heeft te maken met rechten van de mens, ieder persoon mag x kWh elektra of x m3 gas belasting vrij kopen, zeg maar de basis behoefte van een mens, toevallig is dit erg leuk voor de PV bezitters omdat die dan maar 0 kWh aan elektra gebruiken en toch de volle korting krijgen.)

heel de elektra rekening is een belasting en een subsidie, mensen blij maken met een zelf betaalde korting. :?

zelf ben ik geen voorstander van het Nederlandse systeem van salderen.
de FIT die ze hebben in Duitsland vind ik een stuk netter en duidelijker.
maar elk systeem heeft zo zijn voordelen en nadelen. ;)
Ik ben er dus juist voor om al die rare subsidies weg te gooien he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:29:
[...]

Ik ben er dus juist voor om al die rare subsidies weg te gooien he ;)
ik ook, maar dan wel goed doen.
1. kolenbelasting terug op kolen als gebruik voor elektra opwekking.
dat zal de elektra prijs flink verhogen.
2. belasting op elektra flink verlagen.
dat zal de elektra prijs flink verlagen.
3. heffings-korting?
tja, lastig van mij mag die er ook wel uit, of anders geregeld worden, laat ik maar een beetje neutraal blijven op dit punt.

maar helaas dit verhaal word dan weer een linkse hobby genoemd door sommige politieke partijen.
(noem maar geen namen, lol die kun je zelf wel vinden.)
en daar zit wel iets in, want dit klinkt als particulier wel allemaal leuk, maar het bedrijfsleven gaat dan de centen wel extra betalen, heb je al gezien hoeveel kortingen je krijgt als groot gebruiken en die gaan ze dan mislopen?

(heel de wetgeving rond de energie rekening is 1 groot hoofdpijn blok. pfffff wat hebben we daar in de loop der jaren een vreemd ding van gemaakt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
migjes schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:26:
[...]
De 0kWh die je noemt is een netto-resultaat, verbruik-opbrengst. Maar (vrijwel) iedere PV-bezitter gebruikt elektriciteit. 's Nachts zal het verbruik groter zijn dan de opbrengst, en in de winter vaak ook. De heffingskorting is gebaseerd op dat bruto-verbruik.

Of dit valt onder
het helle vreemde belasting monster van de energie rekening
is en blijft natuurlijk ieders persoonlijke mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
MSteverink schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:15:
[...]

De 0kWh die je noemt is een netto-resultaat, verbruik-opbrengst. Maar (vrijwel) iedere PV-bezitter gebruikt elektriciteit. 's Nachts zal het verbruik groter zijn dan de opbrengst, en in de winter vaak ook. De heffingskorting is gebaseerd op dat bruto-verbruik.
ja en nee.
technisch gaat het zo wel.
maar doordat ik geen slimme meter heb maar een oude feraris.
dan komt de netbeheerder na een jaar langs (bij de meeste mensen is dat maar 1x per 3 jaar, maar dat even buiten beschouwing laten.) en ziet dat ik maar 0kWh heb gebruikt.
tja zonder slimme meter heb je heel dat uit gereken van die slimme meter niet nodig, gaat geheel automatisch.
het draait netjes vooruit en netjes terug uit, en je afrekening is per jaar.
simpeler kan het niet.
(eigenlijk gebruik je het stroom net als accu.
maar met een slimme meter heb je precies het zelfde, na het uitrekenen.
dus ik ben daar op geen voor nog tegenstander van een slimme meter.
maar ik kan wel aanraden de slimme meter nog maar even te weigeren, nu krijg je nog de 4.2.X verzie.
straks komt de 5.X verzie, maar als je nu een 4.2.X hebt kun je hem niet zomaar laten vervangen voor een 5.X verzie. :-(
dus wachten kan best wel eens gaan lonen. ;) )
maar daar door krijg ik wel de volle heffings-korting (inc BTW), die hoger is als de vastrecht kosten van de elektra rekening.

(in de praktijk komt het bij mij neer op dat ik +/- 100€ ex BTW korting krijg op mijn erg lage ex BTW gas rekening.
het probleem wat ik nu heb is dat mijn leverancier een minimum bedrag per maand rekent van 40€.
dus op het eind van het jaar krijg ik +/-120€ weer terug van hun.
ach ja, het is maar zo. ik lig er niet wakker van ;) )
Of dit valt onder
is en blijft natuurlijk ieders persoonlijke mening.
voorbeelden zijn geen meningen, maar dingen die er wel in staan.
dus niet lezen als mijn mening. ;)

(op 1 januari 2016, hebben ze de laatste grote weizegging gedaan op het belasting systeem van de elektra en gas rekening.
belasting elektra 2ct omlaag en gas 5ct omhoog.
dus eigenlijk bijna niks veranderd, en dat was voor de politiek al weer moeilijk genoeg.
ik ben blij dat het allemaal niet mijn probleem is, het is zo ingewikkeld dat iets wijzigen altijd wel ergens een probleem oplevert. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 15:10

KSG

Ik heb veel gelezen over storing van een slimme meter door verschillende frequenties em straling en ook dat er bij een geïmproviseerde faraday kooi de technische dienst langskomt. Maar is deze dan illegaal? Ik heb nog twee dagen bedenktijd om mijn slimme meter te weigeren of te accepteren. Na alles doorgelezen te hebben vind ik het nog steeds lastig.

Mijn meter is uit 1999, dus die kan nog wel en tijdje mee. Ik ben verder gewoon op de hoogte van het gebruik van al mijn apparatuur. Maar zie wel dat veel tweakers toch wel een slimme meter hebben. De community van tweakers is voor mij wel een belangrijke bron omdat het niveau wel wat hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
KSG schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:00:
Ik heb veel gelezen over storing van een slimme meter door verschillende frequenties em straling en ook dat er bij een geïmproviseerde faraday kooi de technische dienst langskomt. Maar is deze dan illegaal? Ik heb nog twee dagen bedenktijd om mijn slimme meter te weigeren of te accepteren. Na alles doorgelezen te hebben vind ik het nog steeds lastig.

Mijn meter is uit 1999, dus die kan nog wel en tijdje mee. Ik ben verder gewoon op de hoogte van het gebruik van al mijn apparatuur. Maar zie wel dat veel tweakers toch wel een slimme meter hebben. De community van tweakers is voor mij wel een belangrijke bron omdat het niveau wel wat hoger ligt.
Je kunt gewoon tegen de monteur zeggen hang maar een domme digitale op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:34:
[...]

Je kunt gewoon tegen de monteur zeggen hang maar een domme digitale op
Als de monteur voor je neus staat ben je te laat met kiezen :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

KSG schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 21:00:

Haal je de kooi weg voor ze bij je deur staan O-)

Qua wel/niet, heb je een draaischijf en heb/wil je zonnepanelen? Dan lekker laten hangen dat ding, veel makkelijker dan dat wordt het niet qua salderen. Zo niet dan zou ik er denk ik wel voor gaan, omdat je het ook zelf uit kan lezen kun je er leuke dingen mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@KSG
Erasmo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 22:33:
[...]
omdat je het ook zelf uit kan lezen kun je er leuke dingen mee doen.
Dit is de reden dat ik een slimme digitale meter wilde toen onze digitale meter kapot ging: de P1 poort.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 22:01:
[...]

Als de monteur voor je neus staat ben je te laat met kiezen :9
Nee hoor, dat zei de helpdesk enexis zelf, meneer als u geen slimme wilt zegt u het tegen de monteur want die heeft beide modellen bij zich. Heb het niet getest maar ga er vanuit dat dat klopt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
@reneeke1970 Dat klopt en staat ook op de site. Been there, done that.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 07:58:
@KSG

[...]

Dit is de reden dat ik een slimme digitale meter wilde toen onze digitale meter kapot ging: de P1 poort.
Daar zijn toch andere oplossingen voor? een SM kan altijd nog als deze echt slim geworden is.
weidevogel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:24:
[...]

.....
Daarnaast wordt er van een slimme meter die administratief uit staat GEEN database met standen opgeslagen door de netbeheerder !!!
Is dat uit eigen ervaring? De netbeheerder is niet echt betrouwbaar...
EddoH schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:50:
[...]

Die vergoeding zal door de overheid betaald worden neem ik aan? Verder weet ik niet hoe de prijzen/subsidies/belastingen in Duitsland over energie in elkaar zitten :)
Je ergens zelf in verdiepen mag ook hoor. Het FIT wordt betaald door de consumenten, daardoor is stroom in Duitsland best duur. Salderen is voorlopig het beste alternatief om de aanschaf van zonnestroom in Nederland te steunen. Een duidelijke TVT is voor veel mensen belangrijk. Zelf al aan panelen gedacht?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu in totaal 4 1/2 jaar zonnepanelen
1e set eind 2012 geplaatst
2e set half 2015 geplaatst

op dit moment heb ik 60% van de totale investering al terugverdient.
totale tvt komt naar verwachting uit op 7jr dit omdat de stroomprijs goedkoper is geworden de afgelopen 2jr

zowel ikzelf als de kids duiken regelmatig hier in de meterkast om even te genieten van die ferrari(s) die heerlijk achteruit draait .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ah, er gaat niks boven een zondagochtend met de kids de meterkast induiken om naar de draaiende wieltjes te kijken ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
I.p.v. te wachten tot het led display heel kort de stand van de teruggeleverde energie laat zien, als je al weet welke dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Om o.a. deze reden heb ik hem vorige week geweigerd. Een amper Nederlands sprekende helpdeskmedewerkster vroeg me de reden, maar ik betwijfel of ze het begreep of ook maar noteerde.

Netbeheerders willen uiteindelijk van vraaggestuurd naar aanbodgestuurd. Recent was al in het nieuws dat de "slimme" meter niet de verwachte 3%, maar slechts 1% besparing oplevert, en dat het daarom beter zou zijn als de consument in de woonkamer het verbruik kan zien. Dus een groot display wat knippert om je te vertellen dat het 6 cent per uur kost als je TV zit te kijken, met het advies de lampen uit te doen zodat je naar 5 cent per uur kan, stel ik me zo voor :+
En dat gaat natuurlijk niet helpen. De volgende (en enige!) stap naar een aanbodgestuurd elektriciteitsnet is dan tariefdifferentiatie: op piekuren je TV aan hebben zal dan leiden tot een veel hogere prijs, want de huidige consumentenprijs ligt ver onder de spotprijs op piekuren. Dan kost je TV opeens een euro per uur, en als dat nog niet genoeg is om mensen te overtuigen hem uit te zetten, zal er geen bovengrens aan zitten.
Dus nee dank je, doe mij maar een "domme" meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
armageddon_2k1 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:56:
Ah, er gaat niks boven een zondagochtend met de kids de meterkast induiken om naar de draaiende wieltjes te kijken ;)
Niet specifiek op een zondagochtend, maar ik werp ook nog wel eens een blik in de meterkast. Op een mooie dag, met de e-boiler, afwasmachine en wasdroger aan, toch nog de ferraris terug te zien draaien blijft een mooi gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ach op mijn digitale meter (geen 'slimme' helaas), zie ik in 1 oogopslag in welke richting de netto energie loopt, daar hoef ik geen tellerstand voor te zien. De meter heeft daar 2 pijltjes voor. Mooiste is natuurlijk als het afneem pijltje uit is in plaats van knippert, maar dat komt met 3 fasen niet zo vaak voor.

En die tariefdifferentiatie, als die er ooit komt zou de oplossing zo maar kunnen zijn dat degene die de slimme meter ooit geweigerd hebben, het maximum betalen. Het weigeren was immers een bewuste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:48:
[...]

Je ergens zelf in verdiepen mag ook hoor. Het FIT wordt betaald door de consumenten, daardoor is stroom in Duitsland best duur. Salderen is voorlopig het beste alternatief om de aanschaf van zonnestroom in Nederland te steunen. Een duidelijke TVT is voor veel mensen belangrijk. Zelf al aan panelen gedacht?
Ja hallo, als iemand bij een argument een willekeurige casus ter sprake brengt dan verwacht ik dat diegene mij (deels)informeert, niet dat ik zelf een studie naar zijn argument moet gaan doen :P Had ik daar de tijd maar voor...

En ja, de panelen komen eind dit jaar. Ik heb daarbij de tvt niet meegenomen of berekend, dat boeit me niet en is te onzeker.

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 14-05-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
EddoH schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:08:
[...]

Ja hallo, als iemand bij een argument een willekeurige casus ter sprake brengt dan verwacht ik dat diegene mij (deels)informeert, niet dat ik zelf een studie naar zijn argument moet gaan doen :P Had ik daar de tijd maar voor...
http://sargasso.nl/duits-...-subsidie-en-niet-royaal/
En ja, de panelen komen eind dit jaar. Ik heb daarbij de tvt niet meegenomen of berekend, dat boeit me niet en is te onzeker.
Goed bezig, hoe meer PV hoe beter. Enne... TVT is altijd te berekenen, tot eind 2020 (of eind 2023) salderen. En dan zien we wel weer. Voor 2020 break-even is mogelijk, voor 2023 zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janne_nl schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:37:
Ach op mijn digitale meter (geen 'slimme' helaas), zie ik in 1 oogopslag in welke richting de netto energie loopt, daar hoef ik geen tellerstand voor te zien. De meter heeft daar 2 pijltjes voor. Mooiste is natuurlijk als het afneem pijltje uit is in plaats van knippert, maar dat komt met 3 fasen niet zo vaak voor.

En die tariefdifferentiatie, als die er ooit komt zou de oplossing zo maar kunnen zijn dat degene die de slimme meter ooit geweigerd hebben, het maximum betalen. Het weigeren was immers een bewuste keuze.
Natuurlijk niet. Je kunt niet achteraf ineens extra consequenties bedenken. Daarnaast zouden deze mensen dan ook het maximumtarief voor hun teruglevering krijgen. Dan zal niet de bedoeling zijn.

Ik twijfel nog over investeren in PV.. Ons dak ligt niet heel slecht, maar ook niet optimaal. Bij buurtbewoners valt de opbrengst tegen en ze hebben het hier nog steeds over een terugverdientijd van ongeveer 10 jaar. Dat vind ik te lang. (7 jaar was de schatting van de leverancier, maar die is natuurlijk altijd vrij positief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is tegenvallen, tevens de situatie tussen jou en je buren kan makkelijk een verschil opleveren van 200kwh op jaarbasis omdat je buren last hebben van een boom en jij net niet op je dak

mijn set op mijn schuur is 4320wp en levert netto 3000 kwh op jaarbasis op dat komt neer op 69,5 %
mijn set op mijn woonhuis is 2000wp en levert 2000 kwh op jaarbasis op oftewel 100%
de onderlinge afstand tussen beide sets is 5m en ze hebben dezelfde orientatie

, vanwaar deze verschillen dan :
<1> de hellingshoek kleine set is 45gr , die van de grote set slechts 11 gr
<2> de hoogte dak kleine set is 7 tot 11 meter , die van grote set 2 tot 3 meter
<3> de kleine set heeft geen last van de flat hiernaast de grote set wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@drielp Er zullen vast wel andere oplossingen zijn. Maar noem er maar één waar je niet meer dan 1 extra apparaat nodig hebt om zowel je verbruik, je teruglevering en je gas standen kunt uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 mei 2017 @ 07:51:
@drielp Er zullen vast wel andere oplossingen zijn. Maar noem er maar één waar je niet meer dan 1 extra apparaat nodig hebt om zowel je verbruik, je teruglevering en je gas standen kunt uitlezen.
Oke, als je dat wilt loggen, dan is zo'n meter wel handig. Ik noteer elke week handmatig mn standen, ben nog wat ouderwets in dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:19:
[...]

Oke, als je dat wilt loggen, dan is zo'n meter wel handig. Ik noteer elke week handmatig mn standen, ben nog wat ouderwets in dit.
Dan weet je je verbruik en totale teruglevering nog niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 15-05-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

EddoH schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:00:
[...]

Wel als je ook de stand om de omvormer noteert en het netjes in excel bijhoudt. ;)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Atomic2005 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:12:
[...]

Wel als je ook de stand om de omvormer noteert en het netjes in excel bijhoudt. ;)
Dat is waar. Wel erg 1992 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
EddoH schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:00:
[...]

Tuurlijk wel, de PV omvormers zijn allemaal uitleesbaar. Ik weet inmiddels mijn normale week-maand-jaarverbruik. Ook met en zonder gebruik van de e-boiler.

Met een jaarlijks gasverbruik van 30-45 m3 gas is logging van de gasmeter niet echt boeiend.

Alle standen 1 x per week in een excelsheet, is een prima interval om afwijkingen te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:22:
[...]

Tuurlijk wel, de PV omvormers zijn allemaal uitleesbaar. Ik weet inmiddels mijn normale week-maand-jaarverbruik. Ook met en zonder gebruik van de e-boiler.

Met een jaarlijks gasverbruik van 30-45 m3 gas is logging van de gasmeter niet echt boeiend.

Alle standen 1 x per week in een excelsheet, is een prima interval om afwijkingen te ontdekken.
Zoals aangegeven, ik had niet door dat je de omvormerstanden ook noteerde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
EddoH schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:27:
[...]

Zoals aangegeven, ik had niet door dat je de omvormerstanden ook noteerde :)
:) dat doen we bijna allemaal. Je gaat dat ook ervaren aan het eind van het jaar. Het wordt een complete hobby, met mooie grafiekje en tabellen enzo. Je eigen data bijhouden is erg handig, en daar is excel uitermate geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:35:
[...]

:) dat doen we bijna allemaal. Je gaat dat ook ervaren aan het eind van het jaar. Het wordt een complete hobby, met mooie grafiekje en tabellen enzo. Je eigen data bijhouden is erg handig, en daar is excel uitermate geschikt voor.
Nee geen Excel voor mij, daar heb ik een energiemonitoring(en sturing-) systeem voor ;) Ik heb reeds mijn hele energieverbruik in kaart. Als ik wil tot op het kwartier nauwkeurig over de afgelopen 2 jaar, evenals het verbruik van diverse afzonderlijke apparaten.
De omvormer zal via RS485 (of desnoods een brutoproductiemeter) worden uitgelezen en gecombineerd worden met mijn huidige metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
EddoH schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:43:
[...]

Nee geen Excel voor mij, daar heb ik een energiemonitoring(en sturing-) systeem voor ;) Ik heb reeds mijn hele energieverbruik in kaart. Als ik wil tot op het kwartier nauwkeurig over de afgelopen 2 jaar, evenals het verbruik van diverse afzonderlijke apparaten.
De omvormer zal via RS485 (of desnoods een brutoproductiemeter) worden uitgelezen en gecombineerd worden met mijn huidige metingen.
Oke, dan is het bij jou meer een uitbreiding van je hobby. Maar waarom nu pas aan de PV als je al zo lang bezig bent met energie?
(We dwalen af, ik weet het ....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:48:
[...]

Oke, dan is het bij jou meer een uitbreiding van je hobby. Maar waarom nu pas aan de PV als je al zo lang bezig bent met energie?
(We dwalen af, ik weet het ....)
Een hobby zou ik het niet willen noemen, meer beroepsdeformatie. Ik steek er vrij weinig tijd in, alles gaat toch automatisch.

Nu pas panelen want 2 jaar geleden verhuist. Isolatie was eerst aan de beurt. Er stond helaas geen geldboom in de tuin toen ik het huis kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

drielp schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:22:
[...]

Nee hoor, niet alle PV omvormers zijn uitleesbaar. Die van mij bijvoorbeeld niet. Die moet ik (nog) wel elke dag uitlezen (baal ervan als een stekker, maar ik krijg het automatisch uitlezen niet meer voor elkaar, ben er nog niet uit of het de omvormer is of de uitlezer).

En ik las elke week de meter uit. Gelukkig hoef ik dat nu niet meer te doen (nu nog zorgen voor wat meer panelen en een nieuwe omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je geef het zelf al aan jij heb het nog niet voor elkaar gekregen om de omvormer uit te lezen maar het is met iedere omvormer wel degelijk mogelijk.
nu weet ik niet welke omvormer je hebt anders kunnen we eventueel wel meedenken

mijn ferrarismeter lees ik analoog uit, gewoon iedere dag me hoofd in de kast om de stand af te lezen
en even te genieten van die schijf die achteruit jankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:11:
je geef het zelf al aan jij heb het nog niet voor elkaar gekregen om de omvormer uit te lezen maar het is met iedere omvormer wel degelijk mogelijk.
nu weet ik niet welke omvormer je hebt anders kunnen we eventueel wel meedenken
Ik zal mezelf nog even herhalen:

(baal ervan als een stekker, maar ik krijg het automatisch uitlezen niet meer voor elkaar, ben er nog niet uit of het de omvormer is of de uitlezer).

Mijn omvormer heeft geen internet verbinding, alleen door middel van een apart kastje kan ik hem op internet aansluiten. Maar die kan geen verbinding meer krijgen met m'n omvormer. Maar ik heb geen idee of dat vanwege m'n omvormer is of vanwege dat losse kastje. En ik ben niet handig genoeg om zelf met zo'n seriele poort gaan lopen spelen.

En ik weet wel een oplossing: panelen bijleggen en een nieuwe omvormer kopen met UTP aansluiting. Het probleem is: ik kan geen bedrijf vinden die de huidige panelen kan verleggen en de nieuwe erbij kan leggen. Offertes vragen levert niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:30:
[...]

(baal ervan als een stekker, maar ik krijg het automatisch uitlezen niet meer voor elkaar, ben er nog niet uit of het de omvormer is of de uitlezer).

Mijn omvormer heeft geen internet verbinding, alleen door middel van een apart kastje kan ik hem op internet aansluiten. Maar die kan geen verbinding meer krijgen met m'n omvormer. Maar ik heb geen idee of dat vanwege m'n omvormer is of vanwege dat losse kastje. En ik ben niet handig genoeg om zelf met zo'n seriele poort gaan lopen spelen.

En ik weet wel een oplossing: panelen bijleggen en een nieuwe omvormer kopen met UTP aansluiting. Het probleem is: ik kan geen bedrijf vinden die de huidige panelen kan verleggen en de nieuwe erbij kan leggen. Offertes vragen levert niets op.
heel dom om zo iets te zeggen op een tweakers forum. >:)

men installeren (of laten het doen) :
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
(zijn betere te vinden als deze, ik gebruik deze omdat de letters lekker groot zijn om snel even de stand te kunnen zien. zoek en je vind nog beter, zoals een finger of zo.)

en dan hang je voor het lampje deze:
http://www.youless.nl/winkel/product/ls120.html
dan is er ook nog een mogelijkheid om dat te koppelen aan pvoutput als je wil.
(maar die moet je dan even zelf uit zoeken, welke je dan precies nodig hebt.
er is iets veranderd met de ls110 en ls120 :? , dus dat stukje weet ik niet uit mijn hoofd.)

eigenlijk heeft herhalen geen zin, maar opgeven wat je hebt is veel zinvoller.
dan krijg je betere antwoorden. ;)
(kan vast beter, maar dit werkt met iedere omvormer, ongeacht het merk soort of type.
je logt dus buiten de omvormer om. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:13:
[...]

heel dom om zo iets te zeggen op een tweakers forum. >:)

men installeren (of laten het doen) :
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
(zijn betere te vinden als deze, ik gebruik deze omdat de letters lekker groot zijn om snel even de stand te kunnen zien. zoek en je vind nog beter, zoals een finger of zo.)

en dan hang je voor het lampje deze:
http://www.youless.nl/winkel/product/ls120.html
dan is er ook nog een mogelijkheid om dat te koppelen aan pvoutput als je wil.
(maar die moet je dan even zelf uit zoeken, welke je dan precies nodig hebt.
er is iets veranderd met de ls110 en ls120 :? , dus dat stukje weet ik niet uit mijn hoofd.)

eigenlijk heeft herhalen geen zin, maar opgeven wat je hebt is veel zinvoller.
dan krijg je betere antwoorden. ;)
(kan vast beter, maar dit werkt met iedere omvormer, ongeacht het merk soort of type.
je logt dus buiten de omvormer om. ;) )
Ik weet dat ik m'n omvormer met zo'n dinrail ding en een youless zou kunnen uitlezen. Maar dan moet ik weer iemand zien te vinden die dat kan installeren. Niet iedereen vind het prettig om in de meterkast te werken...

Op onze oude digitale meter kon zo'n youless niet, hadden we ook zo'n dinrail ding moeten aanschaffen. Geef mij dan maar gelijk een meter met P1 poort, ben ik verder klaar. Dus slimme meter.
En qua omvormer: ik wil een hele set nieuwe panelen aanschaffen, met een nieuwe omvormer, dus dan is dat probleem opgelost (als ik maar iemand kan vinden die het kan installeren, wat problematisch is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dit topic begint een soort kroeg te worden :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:32:
Dit topic begint een soort kroeg te worden :P
Ik lees mee vanuit polen met een biertje in mijn hand, proost

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:31:
[...]

Ik weet dat ik m'n omvormer met zo'n dinrail ding en een youless zou kunnen uitlezen. Maar dan moet ik weer iemand zien te vinden die dat kan installeren. Niet iedereen vind het prettig om in de meterkast te werken...

Op onze oude digitale meter kon zo'n youless niet, hadden we ook zo'n dinrail ding moeten aanschaffen. Geef mij dan maar gelijk een meter met P1 poort, ben ik verder klaar. Dus slimme meter.
En qua omvormer: ik wil een hele set nieuwe panelen aanschaffen, met een nieuwe omvormer, dus dan is dat probleem opgelost (als ik maar iemand kan vinden die het kan installeren, wat problematisch is...)
Met een p1 poort zie je niet wat de omvormer apart levert, heb je niks aan. Kun je bij je omvormer tussen je kabel niet zon ouderwetse draai schijf meter plaatsen, 15 euro bij de gamma. Een youless erop plakken en klaar. Neem wel de 110 want voor de 120 is nog geen software voor pvoutput

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wailing_Banshee je hebt een pb, dit om teveel offtopic te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:46:
[...]

Met een p1 poort zie je niet wat de omvormer apart levert, heb je niks aan. Kun je bij je omvormer tussen je kabel niet zon ouderwetse draai schijf meter plaatsen, 15 euro bij de gamma. Een youless erop plakken en klaar. Neem wel de 110 want voor de 120 is nog geen software voor pvoutput
Nee.

Ik houd wel van een opgeruimde meterkast. Dus 1 apparaat om zowel m'n electriciteit en gas meter uit te lezen en 1 omvormer. Idealiter zou de slimmer meter ook al gelijk de UTP aansluiting moeten hebben (daar hebben ze de grootste steek mee laten vallen, als het terugbrengen van gebruik een reden voor de slimme meter was), helaas zit er alleen een P1 poort op.

Als ik nu weer zou moete kiezen uit een digitale meter of een slimme digitale meter, zou ik zo weer voor de slimme digitale meter gaan, vanwege die P1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 mei 2017 @ 14:03:
[...]

Nee.

Ik houd wel van een opgeruimde meterkast. Dus 1 apparaat om zowel m'n electriciteit en gas meter uit te lezen en 1 omvormer. Idealiter zou de slimmer meter ook al gelijk de UTP aansluiting moeten hebben (daar hebben ze de grootste steek mee laten vallen, als het terugbrengen van gebruik een reden voor de slimme meter was), helaas zit er alleen een P1 poort op.

Als ik nu weer zou moete kiezen uit een digitale meter of een slimme digitale meter, zou ik zo weer voor de slimme digitale meter gaan, vanwege die P1 poort.
dan kom je op dit probleem uit, helaas:
je omvormer hangt achter de meter (dit moet in Nederland.)
doet de omvormer 1000W leveren, en je huis gebruikt 1000W (ijskast, tv klok etc etc...)
dan meet de slimme meter 0W gebruik en 0W leveren. :-(
stroom neemt de kortste weg en komt dan niet langs de slimme meter, dus die meet niks.
de cijfers uit de slimme meter worden dan erg onbruikbaar om nog iets mee te doen. ;)

dus zodra je PV panelen hebt en een slimme meter heb je vrij weinig aan de slimme meter.
(je als in jij, netbeheerder smult wel van die cijfers, maar daar heb jij niks aan.)
je hebt dan nog een extra meter nodig om die te verrekenen met je slimme meter etc etc....
zo slim zijn slimme meter niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op maandag 15 mei 2017 @ 14:13:
[...]

dan kom je op dit probleem uit, helaas:
je omvormer hangt achter de meter (dit moet in Nederland.)
doet de omvormer 1000W leveren, en je huis gebruikt 1000W (ijskast, tv klok etc etc...)
dan meet de slimme meter 0W gebruik en 0W leveren. :-(
stroom neemt de kortste weg en komt dan niet langs de slimme meter, dus die meet niks.
de cijfers uit de slimme meter worden dan erg onbruikbaar om nog iets mee te doen. ;)

dus zodra je PV panelen hebt en een slimme meter heb je vrij weinig aan de slimme meter.
(je als in jij, netbeheerder smult wel van die cijfers, maar daar heb jij niks aan.)
je hebt dan nog een extra meter nodig om die te verrekenen met je slimme meter etc etc....
zo slim zijn slimme meter niet. ;)
Als mijn meter 0W gebruik en 0W levering meet, weet ik precies hoeveel mijn huis gebruikt, want ik kan nog steeds m'n omvormer uitlezen (ok, is weer even handmatig, maar het kan wel). Daarom wil ik als volgende omvormer een omvormer met UTP aansluiting zodat ik dat ook weer aan de praat kan krijgen.

Eerst hadden we wel een omvormer die ik kon uitlezen*, maar geen meter, en nu heb ik een meter die ik wel kan uitlezen, maar geen omvormer... Ik had mijn web applicatie al helemaal klaar liggen voor wanneer die slimme meter geplaatst zou worden (we stonden sowieso op de lijst om te vervangen, maar het is in september 2016 gebeurt ipv februari 2017).

*uitlezen = geautomatiseerd, natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:04
Wel de lusten niet de lasten van een slimme meter?

Situatie:
- Oude draaischijfmeter
- Zonnepanelen met omvormer geplaatst door vorige bewoner
- Nieuwe Toon thermostaat

Aangezien ik toch naar een andere themostaat aan het kijken was leek Toon een prima oplossing en als het mij niet bevalt koop ik over een paar maanden of een jaar een andere.

Volgens Eneco (of althans de verkoper) was Toon geen probleem icm onze draaischijfmeter. Enige probleem waren de zonnepanelen. Daar konden ze niets mee wat betreft meten. In mijn geval geen probleem, dat probeer ik wel anders op te lossen.

Eneco is inmiddels langs geweest en Toon werkt nu met de CV, maar de draaischijfmeter konden ze achteraf toch niet uitlezen (of dat wilden ze niet, dat kan ook). Ik ben echter vrij sceptisch over een slimme meter.

Eigenlijk wil ik vrij zijn in de keuze wat betreft de data die ik deel en met wie. Met een slimme meter kan dat niet, dan deel je altijd data met je netbeheerder.

Ik ben nu dus aan het kijken naar mijn opties.
Optie 1: Slimme meter laten plaatsen en de nadelen laten voor wat het is (in de toekomst mogelijk nadelig terugleveren en privacy issues). Er is daarna echter geen weg meer terug naar de oude meter.
Optie 2: een domme digitale meter laten plaatsen, maar kan nog niet zo snel vinden wat de uitlees mogelijkheden zijn (geen privacy issues, mogelijk wel nadelige aanpassing teruglevermogelijkheden)
Optie 3: Huidige meter behouden en extra KWh meters (laten) plaatsen voor de uitlezing van het verbruik na de draaischijfmeter en een KWh meter voor de zonnepanelen. (of eerst nog kijken wat de omvormer voor mogelijkheden heeft)

Met de extra KWh meters ben ik in principe zelfvoorzienend in het meten van de afgenomen en opgewekte energie en daar kan ik vervolgens diverse externe services op koppelen zoals Toon of iungo voor het meter ervan. Deze services kan ik op elk moment afkoppelen zodat er geen data meer gedeeld of gelogd wordt. Dit in tegenstelling tot een slimme meter die altijd gegevens deelt (administratief uitzetten heb ik niet zoveel vertrouwen in).

Kunnen jullie eens meedenken? Wat is jullie mening? Mijn huidige idee gaat naar optie 3.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@GoblinGamer
Hang gewoon een paar s0 kWh meters op en tik een paar youlessen op de kop van markplaats of hier op tweakers vraag en aanbod.
Heb er hier ook 4 van hangen.

Een raspberry pi (of synology nas), domoticz erop en je kan je uitleven qua data.
En Toon kun je hacken.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=11421
Ik weet niet wat voor omvormer je hebt, maar die is meestal ook gewoon uit te lezen met een Pi en script.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2017 16:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

AUijtdehaag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:39:
@GoblinGamer
Hang gewoon een paar s0 kWh meters op en tik een paar youlessen op de kop van markplaats of hier op tweakers vraag en aanbod.
Heb er hier ook 4 van hangen.

Een raspberry pi (of synology nas), domoticz erop en je kan je uitleven qua data.
En Toon kun je hacken.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=11421
Ik weet niet wat voor omvormer je hebt, maar die is meestal ook gewoon uit te lezen met een Pi en script.
Een Wendy heeft 4 s0 ingangen, lijkt me dan makkelijker. Dan heb je ook geen kWh meter voor verbruik nodig, want die ondersteund draaischijfmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wendy kan mijn M-bus kamstrup niet uitlezen... WTF? "vanaf" 299 euro?
En mijn ferraris meter draait 2 kanten uit, dus dat kan wendy ook niet zien...
Ik hou het op de pi met youless. Maar bedankt voor de info.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

AUijtdehaag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:57:
Wendy kan mijn M-bus kamstrup niet uitlezen...
En mijn ferraris meter draait 2 kanten uit, dus dat kan wendy ook niet zien...
De draaischijfmeter sensor kan weldegelijk 2 kanten op registreren? M-bus via extra module.

De info was ook meer voor de vraagsteller. Voordat die met 4 losse kWh meters en youlessen gaat stoeien... Dat is een stuk onhandiger en duurder totaal.

[ Voor 20% gewijzigd door EddoH op 15-05-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
EddoH schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:00:
[...]

De draaischijfmeter kan weldegelijk 2 kanten op registreren? M-bus via extra module.
Inderdaad, werkt perfect.
maar "wendy" ziet dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

AUijtdehaag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:00:
[...]

Inderdaad, werkt perfect.
maar "wendy" ziet dat niet...
Zoals ik zei, dat ziet die wel. De draaiachijfsensor van Wendy meet 2 kanten op.

Dit gaat offtopic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja klopt, oftopic.
Wendy maar snel vergeten, te duur... en ben al voorzien.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn er hier mensen inmiddels die eerst de meter geweigert hebben en daarna alsnog bericht hebben gekregen dat ze vanwege afkeur bijv de meter moesten laten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Wailing_Banshee schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:30:
[...]

Misschien heb je het al benoemd, maar om wat voor een omvormer gaat het?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:49:
zijn er hier mensen inmiddels die eerst de meter geweigert hebben en daarna alsnog bericht hebben gekregen dat ze vanwege afkeur bijv de meter moesten laten vervangen?
Nee, maar ik heb wel bericht gehad dat vanwege afkeur mijn digitale meter vervangen moest worden. Maar toen had ik al een paar maanden die slimme digitale meter :D (altijd leuk, twee afdelingen die langs elkaar communiceren). Ik heb toen maar even gebeld en gezegd dat ze die monteur beter konden afmelden, want dat zou een beetje zonde zijn...
Nhz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:01:
[...]

Misschien heb je het al benoemd, maar om wat voor een omvormer gaat het?
Zeversolar TL3000 (een Chinese dochter van SMA). Maar dat is niet belangrijk, omdat ik een nieuwe (en grotere) omvormer wil. En dan één met een ingebouwde webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 06:49:
Mijn collega wel, paar keer geweigerd en ondanks afspraak gewoon niet thuis geweest Enzo. Maar na anderhalf jaar officieele afkeuring compleet met serie nummer Enzo en toen moest hij er aan geloven. En ja dat was gratis bij liander,want dat wil je weten natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:29:
[...]

Mijn collega wel, paar keer geweigerd en ondanks afspraak gewoon niet thuis geweest Enzo. Maar na anderhalf jaar officieele afkeuring compleet met serie nummer Enzo en toen moest hij er aan geloven. En ja dat was gratis bij liander,want dat wil je weten natuurlijk
Waarom heeft hij toen dan niet gewoon een domme digitale meter genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Wailing_Banshee schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:34:
Zeversolar TL3000 (een Chinese dochter van SMA). Maar dat is niet belangrijk, omdat ik een nieuwe (en grotere) omvormer wil. En dan één met een ingebouwde webserver.
Hoe deed je monitoring tot nu toe dan? Seriele adapter op een BB of RPI?

Ik ontken het bestaan van IE.

Pagina: 1 ... 21 ... 54 Laatste