Stroom afnemen en terugleveren met uurprijzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
In het slimme meter topic zijn regelmatig discussies over dag/uur beprijzing, iets wat je met de slimme meter kan doen. Om de andere topics niet al te veel te vervuilen lijkt het me handig om er hier verder over te gaan.

Variabele beprijzing, sommige vinden het leuk om er mee te spelen en anderen gruwelen er juist van. Inmiddels beginnen er zoetjes aan aanbieders te komen die diverse constructies hebben, sommige op basis van dagprijzen en sommige op uurprijzen.

Vrijwel allemaal gebruiken ze de APX-prijs als basis, hier is bijvoorbeeld de vastgestelde uurprijs van morgen(11 mei 2017):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kg5YzMJNpoKtqdmrsPWEFtV7/full.png

Zoals je kan zien zitten er aardige verschillen in, dus het heeft zeker zin om je wasmachine op bepaalde uren wel/niet te draaien of je boiler automagisch te schakelen op basis van prijs. Of wellicht zelfs wat zonnestroom wegsluizen naar een accubuffer om later thuis te gebruiken of terug te leveren, het kan allemaal!

Het staat allemaal nog wel wat in de kinderschoenen dus kant en klaar pakketten zijn er op deze schaal nog niet, maar we zouden natuurlijk geen Tweakers heten als we het niet aan onze eigen domoticasystemen hangen :7

Zoals altijd zal deze startpost (ooit) verder geupdate en uitgebreid worden maar ik wilde het topic alvast aanmaken om wat discussie op gang te brengen.

Dus, wie zit er nog meer met het idee te spelen om wat te maken of heeft zelfs al wat opgebouwd en is al lekker aan het stroomhandelen geslagen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Leuk! Ik speel met het idee om eens te kijken of ik met oude accu's en inverters op kleine schaal kan laden en dan bij hogere tarieven het gebruik of zelfs terug lever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dit is natuurlijk wel weer zoiets waar de groene Tweaker voordeel van kan hebben ten koste van het nadeel voor het gros. Of moet ik dat niet zo zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Die prijzen gaan alleen om het afnemen van stroom. Wat zijn de teruglever prijzen? Is dat ook per uur, of..?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:40

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat mij opvalt is de lage prijs.. Het sfroomtariefnis toch ongeveer 5 cent exclusief belastingen?, dat is hier het ultieme maximum..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
Volumes van mega watt zijn interessant voor industrie maar voor thuis totaal niet want je kunt nooit voor dat tarief afnemen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 22:45
Bart2005 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:16:
Dit is natuurlijk wel weer zoiets waar de groene Tweaker voordeel van kan hebben ten koste van het nadeel voor het gros. Of moet ik dat niet zo zien?
Waarom zou het in het nadeel van het gros zijn?
Sterker nog dit is in het voordeel van het gros. Stel dat iedereen dit zou doen en het markt-mechanisme werkt 100% transparant. Dan wordt de uur prijs over de hele dag het zelfde. Dat zou betekenen dat energie centrales geen overhead zouden hoeven hebben voor piek momenten, want dat wordt door alle batterij en terug lever acties netjes opgevangen. En dat betekent goedkopere energie voor iedereen (geen centrale die het grootste gedeelte van de dag erg onder capaciteit draait).
En wind en zonne energie wordt netjes opgevangen en verwerkt, ipv op de piek zon en wind momenten, iets waar het net nu moeite voor moet doen.

Nou lijkt het me sterk dat hobby werk de naald ook maar iets beweegt... Maar als het zou bewegen dan zou het in het voordeel van het gros zijn... Dat is nou net juist waarom hier een markt mechanisme van maken met realtime prijzen goed zou zijn.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:42

Croga

The Unreasonable Man

prein2 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:01:
Wat mij opvalt is de lage prijs.. Het sfroomtariefnis toch ongeveer 5 cent exclusief belastingen?, dat is hier het ultieme maximum..
Het gaat hier dan ook om een spot day-ahead markt. Ofwel: Je kunt dit alleen gebruiken als je nu al precies weet wat je morgen gaat verbruiken. (Daarnaast heeft APX nog de intra-day market waar per uur geveild wordt, andere grafiek, weer andere prijzen :))

Energie maatschappijen gebruiken dit om overtollige capaciteit te veilen. Alles wat ze niet onder contract leveren wordt hier op de veiling gezet om te voorkomen dat de centrale uit gezet moet worden (iets wat met kolen lastig is en met nucleaire energie nagenoeg onmogelijk).

De uitdaging met 's nachts inkopen, in je accu stoppen en overdag weer verkopen is dat je geen 100% rendement hebt. De vraag is dus of het prijsverschil niet verloren gaat in conversie/opslag.
Het wordt overigens wel gedaan.... 's nachts kopen Noorse bedrijven Nederlandse energie, pompen daarmee water omhoog en gebruiken dat om overdag energie op te wekken die weer aan Nederland verkocht wordt.
Daarnaast is de APX veiling gekoppeld aan die van zo'n beetje heel west- en noord-europa. In Duitsland en Denemarken is men verplicht wind- en zonne-energie tegen marktprijs te verkopen (die tellen dus niet mee voor het bepalen van die prijs) wat er af en toe voor zorgt dat er negatieve prijzen op de spot market zijn. Daar wordt het pas echt interessant om op te gaan slaan ;)

Al met al kan er op kleine schaal best geld bespaart worden door deze spot market te gebruiken maar er is altijd het risico dat er simpelweg geen (of te weinig) aanbod is met een piekprijs tot gevolg (ik geloof dat de cap op 100 of 500 euro staat). Dan ben je dus in één klap je hele voordeel kwijt.
Semyon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:17:
Nou lijkt het me sterk dat hobby werk de naald ook maar iets beweegt... Maar als het zou bewegen dan zou het in het voordeel van het gros zijn... Dat is nou net juist waarom hier een markt mechanisme van maken met realtime prijzen goed zou zijn.
Precies. Nog sterker; het algorithme wat de veilingprijs bepaald heeft exact dat tot doel. Dat is de hele basis van het hebben van een dergelijke spot market en het hele principe achter alles wat er op die markt gebeurt.

[ Voor 13% gewijzigd door Croga op 11-05-2017 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:05
prein2 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:01:
En van die 5 cent zijn zelfs de helft vaste kosten, stroom zit als minimum rond 1.8 cent, site van qurrent kun je het ergens vinden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Snow_King schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 19:55:
Leuk! Ik speel met het idee om eens te kijken of ik met oude accu's en inverters op kleine schaal kan laden en dan bij hogere tarieven het gebruik of zelfs terug lever.
Bespaar je de moeite, ik laad al accu in camper omdat het moet, en het geeft omzet verlies, opslag verlies, en nog een keer omzet verlies als je het weer het net in wilt pompen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:42

Croga

The Unreasonable Man

reneeke1970 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:23:
Bespaar je de moeite, ik laad al accu in camper omdat het moet, en het geeft omzet verlies, opslag verlies, en nog een keer omzet verlies als je het weer het net in wilt pompen
En dan hebben we zelfs nog niet nagedacht over transport kosten.... Die 20ct die je normaal betaald bestaat voor een groot deel uit transport kosten die je toch echt zult moeten aftikken.

Dus als je de spot market zou willen gebruiken en we gaan uit van best kaas scenario:
- Aankoop voor -5ct/KWh
- Betaal 10ct/KWh (15ct kosten -5ct voor electriciteit)
- Verkoop voor 10ct/KWh
- Totaal verlies: Zo'n 4ct/KWh door conversie verlies.

Nee, dit is niet heel erg zinvol....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zeg maar gerust zinloos. Wasmachine en boiler moet draaien op zonneenergie, dat is pas goedkoop. Niet s'nachts als je inkoopt zucht.
Dit is zinvol voor mensen die geen PV hebben omdat ze denken dat het niet rendabel is ,en dit soort onzin wel omdat ze de energie leverancier geloven met mooie praatjes haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:06
Dit systeem kan alleen succesvol zijn bij gratis of goedkope opslag en die is er nog lang niet. En als die er zou zijn, dan zou ik met genoeg pv offgrid gaan om de hoge vaste kosten en belastingen te omzeilen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
PeterZ(on) schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:57:
Dit systeem kan alleen succesvol zijn bij gratis of goedkope opslag en die is er nog lang niet. En als die er zou zijn, dan zou ik met genoeg pv offgrid gaan om de hoge vaste kosten en belastingen te omzeilen.
Ho ho ho, nooit ofgrid gaan, je krijgt geld voor je kabel die naar binnen loopt. Heffing korting!!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor grote bedrijven zal het misschien interresant zijn zij zouden dan hun productie proces zelfs kunnen aanpassen bijv echter voor de particulier is dit geen enkele toegevoegde waarde

stroomprijs anno vandaag 19 ct/kwh

even als voorbeeld bij variable tarieven
in de ochtend
17ct /kwh

smiddags 13 ct/kwh

savonds 24 ct/ kwh

dan moet je al echt de gelegenheid hebben om smiddags je was te doen of vaatwasser te doen
vanwege de besparing van 6ct /kwh tov savonds
en ja je heb startvertraging op een vaatwasser / wasmachine maar toch dan lig wel die was nog uren in de wasmachine voordat deze opgehangen word danwel de droger ingaat
in het geval van savonds de droger dan ben je die 6ct/kwh voordeel alweer kwijt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
reneeke1970 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:23:
[...]

Ho ho ho, nooit ofgrid gaan, je krijgt geld voor je kabel die naar binnen loopt. Heffing korting!!!
Nee nu nog niet want dan mis je die, maar hoe lang houden we die nog want het is met de huidige wijze toch een rare constructie.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Verwijderd In dat grafiekje gaat het van €29 tot €50 per MWh, dat is €0,029 tot €0,05 per kWh. Dat verschil is een stuk kleiner dan in jouw voorbeeld.

Het scheelt dus 2 cent per kWh. Een gemiddelde wasbeurt (60 graden en zuinige machine) kost ~0,7 kWh. Dat scheelt dus anderhalve cent. Als je vier wassen per week draait kan dit een euro of drie opleveren op jaarbasis. Niet iets waar ik moeite voor ga doen :+ Beetje wakker liggen om 4 uur 's nachts omdat de wasmachine gaat centrifugeren en daarna piept dat hij klaar is.

Dat is ook het lastige van die grafiek, het lijkt alsof er enorme verschillen zijn in prijs maar als je die grafiek vertaalt naar de consumentenprijs met alle opslagen en kortingen zijn de schommelingen dus ontzettend klein.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:44
Vroeger had ik een dubbele teller waarbij de stroom 's nachts de helft kosste van de prijs overdag.
Daarvoor betaalde je ca 50€ vast kosten extra per jaar.
Als je ongelooflijk je best deed, en dat betekent inderdaad 's avonds wassen en de vaatwasser later inschakelen (na 21h was dat toen), dan kon je hoop en al 75€ sparen per jaar. (ca 20 jaar geleden).

Nu zijn de machines nog wat zuiniger geworden, dus is dat verschil echt klein.

Laat ons eens rekenen: een afwasautomaat verbruikt tegenwoordig een goeie 1kWh per afwasbeurt. Een wasmachine zit aan 2kWh.
Prijsverschil hier zit rond de 3ct/kWh.
Stel dat je in een groot gezin dat 5 dagen per week voor elkaar krijgt. 3kWh x 0.03 € x 260= 23.8€ per jaar

Echt, daar ga je geen gedragsverandering mee veroorzaken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat klopt, maar er zijn mensen die weten niet eens wat ze per jaar gebruiken, laat staan wat een wasmachine gebruikt.
Maar blinkende folders van energie leveranciers weten ze wel te vinden.
Net zoals je met een toon geld bespaart

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
reneeke1970 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:37:
mensen die geen PV hebben omdat ze denken dat het niet rendabel is
We kopen met de VVE gezamenlijk stroom in (dus tegen grootverbruiktarief), iedere twee jaar is er wel weer een (nieuwe) bewoner die het onderwerp aansnijdt tijdens de ALV en iedere keer opnieuw is de terugverdientijd ontzettend lang en weegt het niet op tegen het gezeur van mensen op je dak voor alle installaties die daar staan (afzuiging, machinekamers voor de liften etc.) :)
Tommie12 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:55:
En dat is dus precies ook de reden waarom ik (in mijn vorige huis :+ ) dat dag en nachtstroom heb laten omzetten naar enkeltarief. Voor die 3 euro per jaar die het goedkoper kan zijn koop ik nu dus een heleboel gemak :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
@Erasmo
cool, leuk om naar te kijken.
alleen wat het, hoeveel het, voor iemand kan doen?
oei dat is lastig en eigenlijk moet je voor de particulieren (eigenlijk 99% van het publiek hier)
het nog wel even in de openings-post even beter uitleggen, zodat mensen beter begrijpen wat de elektra rekening eigenlijk inhoud, dan word het effect van de variabele prijzen beter begrepen.
ik geef je even een voorzetje.

elektra prijs die variabel is:
veel prijzen die je nu ziet is een prijs rond de 4 tot 5 ct per kWh.
veel variabele prijs aan bieders zie je wat verder gaan, maar hoe ver ze zullen gaan is nog niet duidelijk, daar word nog mee geëxperimenteerd.
voor de berekening maak ik de getallen even wat extreem, en ik zeg 3 tot 6 ct per kWh.
wat betekend dat voor een consument:
de wetgeving is niet veranderd, dus de energie belasting blijft voor elk bedrag het zelfde.
bron: https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
wat betekend dat de elektra prijs als volgt is opgebouwd.
prijs per kWh(variabel) + Belasting op elektriciteit(vast bedrag) + Opslag duurzame energie op elektriciteit (vast bedrag) + 21%BTW(vast bedrag maar doet op het variabele wel een beetje) = wat een particulier betaald.

voor als 3ct het bedrag is voor je elektra:
0,03€ + € 0,1013 + € 0,0074 + 21% = € 0.1678
en als het dan 6ct het bedrag is.
0,06€ + € 0,1013 + € 0,0074 + 21% = € 0.2041
(afronden op 4 cijfers achter de komma is ook zo een regel)

helaas zie je dan dat je elektra prijs wel variabel is, maar omdat er toch zoveel vaste bedragen bij geteld moeten worden (wetgeving) dat het op de eindbedragen het verschil eigenlijk niet zo heel groot is, helaas.
(zelfde probleem als wat je hebt voor dag/nacht tarief of enkel tarief, het boeit niet zo veel in uiteindelijke prijs.)

ander probleem wat je hebt met dit systeem is dat je er een slimme meter voor nodig hebt.
(ik ben geen voorstander van een slimme meter, maar ook niet een grote tegenstander.)
en die zijn niet geschikt om met variabelen tarieven te werken.
dat kunnen ze rond uit simpel gewoon niet.
hoe ze het oplossen: normaal leest de netbeheerder de slimme meter 1x per 2 maanden uit.
maar je kunt het ook zo laten instellen dat elk x minuten de gegevens worden uit gelezen.
alleen dit doet je netbeheerder niet, maar gaat dan rechtstreeks naar de leverancier.
je netbeheerder blijft gewoon kijken naar de 2 maanden stand, alleen je leverancier kijkt naar de uren standen.
helaas zijn slimme meters, nog niet zo heel stabiel in alle gevallen.
de net beheerder hoeft echt alleen maar naar de 2 maanden stand te kijken, en het sneller uit lezen heeft echt een heel wat lagere prioriteit bij het bedrijf.
dus als je hier aan wilt beginnen, dan wil je ook weten wat het tarief is als er geen goede meting word gedaan, gewoon om gezeik achteraf te voorkomen. ;)

verder natuurlijk heel erg leuk dat er naar gekeken word.
als er iemand is die hier iets mee kan dan is het een tweaker. *O*
maar verwacht niet dat je er flink mee kunt besparen, het is nog vrij lastig om een flink gedeelte van je gebruik op de goedkope momenten te krijgen.
maar bouwen en experimenteren is altijd goed, zelfs een mislukt experiment is een leer weg. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tsurany de genoemde prijzen zijn handelsprijzen niet consument prijzen
bij consument prijzen heb je btw en energiebelasting vandaar die 6ct echter nog steeds niet rendabel

wel 1 groot nadeel het terugleveren gaat tegen het lage tarief
terwijl je vebruik dan tegen het dure tarief is .

kortom neit wenselijk tenzijn het rendabel is lokaal op te slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Verwijderd Dat snap ik, maar als de handelsprijzen maar 2 cent verschillen zal de consumentenprijs dus nooit zo ver uit elkaar gaan lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat klopt is verwaarloosbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:02:
@Erasmo
cool, leuk om naar te kijken.
alleen wat het, hoeveel het, voor iemand kan doen?
oei dat is lastig en eigenlijk moet je voor de particulieren (eigenlijk 99% van het publiek hier)
het nog wel even in de openings-post even beter uitleggen, zodat mensen beter begrijpen wat de elektra rekening eigenlijk inhoud, dan word het effect van de variabele prijzen beter begrepen.
ik geef je even een voorzetje.

elektra prijs die variabel is:
veel prijzen die je nu ziet is een prijs rond de 4 tot 5 ct per kWh.
veel variabele prijs aan bieders zie je wat verder gaan, maar hoe ver ze zullen gaan is nog niet duidelijk, daar word nog mee geëxperimenteerd.
voor de berekening maak ik de getallen even wat extreem, en ik zeg 3 tot 6 ct per kWh.
wat betekend dat voor een consument:
de wetgeving is niet veranderd, dus de energie belasting blijft voor elk bedrag het zelfde.
bron: https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
wat betekend dat de elektra prijs als volgt is opgebouwd.
prijs per kWh(variabel) + Belasting op elektriciteit(vast bedrag) + Opslag duurzame energie op elektriciteit (vast bedrag) + 21%BTW(vast bedrag maar doet op het variabele wel een beetje) = wat een particulier betaald.

voor als 3ct het bedrag is voor je elektra:
0,03€ + € 0,1013 + € 0,0074 + 21% = € 0.1678
en als het dan 6ct het bedrag is.
0,06€ + € 0,1013 + € 0,0074 + 21% = € 0.2041
(afronden op 4 cijfers achter de komma is ook zo een regel)

helaas zie je dan dat je elektra prijs wel variabel is, maar omdat er toch zoveel vaste bedragen bij geteld moeten worden (wetgeving) dat het op de eindbedragen het verschil eigenlijk niet zo heel groot is, helaas.
(zelfde probleem als wat je hebt voor dag/nacht tarief of enkel tarief, het boeit niet zo veel in uiteindelijke prijs.)

ander probleem wat je hebt met dit systeem is dat je er een slimme meter voor nodig hebt.
(ik ben geen voorstander van een slimme meter, maar ook niet een grote tegenstander.)
en die zijn niet geschikt om met variabelen tarieven te werken.
dat kunnen ze rond uit simpel gewoon niet.
hoe ze het oplossen: normaal leest de netbeheerder de slimme meter 1x per 2 maanden uit.
maar je kunt het ook zo laten instellen dat elk x minuten de gegevens worden uit gelezen.
alleen dit doet je netbeheerder niet, maar gaat dan rechtstreeks naar de leverancier.
je netbeheerder blijft gewoon kijken naar de 2 maanden stand, alleen je leverancier kijkt naar de uren standen.
helaas zijn slimme meters, nog niet zo heel stabiel in alle gevallen.
de net beheerder hoeft echt alleen maar naar de 2 maanden stand te kijken, en het sneller uit lezen heeft echt een heel wat lagere prioriteit bij het bedrijf.
dus als je hier aan wilt beginnen, dan wil je ook weten wat het tarief is als er geen goede meting word gedaan, gewoon om gezeik achteraf te voorkomen. ;)

verder natuurlijk heel erg leuk dat er naar gekeken word.
als er iemand is die hier iets mee kan dan is het een tweaker. *O*
maar verwacht niet dat je er flink mee kunt besparen, het is nog vrij lastig om een flink gedeelte van je gebruik op de goedkope momenten te krijgen.
maar bouwen en experimenteren is altijd goed, zelfs een mislukt experiment is een leer weg. ;)
Het klopt inderdaad dat de startpost nog vrij beperkt is maar ik wilde voorkomen dat het slimme meter topic helemaal onder stroomt hierover en dit verdiend ook wel een eigen topic.
Want salderen is natuurlijk leuk maar als het zonnevirus is aangeslagen wil je gewoon je dak zo vol mogelijk, ook als je daarmee meer opwekt dan je eigen verbruikt.

De focus ligt dan ook voornamelijk op het tactisch terugleveren van overschotten die je niet direct op kan maken en niet op het stroom van het net halen en later weer terug verkopen. Dat is niet alleen qua heffingen etc. een nachtmerrie maar dan heb je ook nog eens een extra conversie verlies.

Er zijn al aanbieders zoals Enphase die dezelfde inverter gebruiken voor accu en panelen en voor het accugedeelte een DC-DC efficientie van 96% round trip claimen, dus dan heeft het zeker zin om je goedkope middag stroom te bewaren en pas terug te leveren rond etenstijd als je er meer voor krijgt.

En ja, de handelsprijzen verschillen onder de streep maar 2-3 cent per kWh maar als je volledig elektrisch gaat dan kan het echt wel uitmaken als jij je warmtepomp een uurtje eerder start of je auto alleen op de goedkope uren laadt. Vergeet niet dat een beetje EV tegenwoordig al gauw 50-60kWh heeft. Stel je laadt die iedere dag alleen op de goedkope momenten op dan kan dat per jaar behoorlijk in de papieren lopen.

TL;DR:
Goedkope periode: Auto aan de lader en zoveel mogelijk verbruikers aan, thuisaccu vullen met zonnestroom.
Dure periode: Verbruikers die even kunnen wachten uit houden en max terugleveren via zowel PV als accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Erasmo Bij een jaarverbruik van 5000kWh praten we nog steeds maar over 100 euro op jaarbasis aan maximale besparing. Dan moet je dus alle energie inkopen uit de goedkope periode. Dat zal met heel wat apparaten erg lastig gaan. Je zal dus eerder de helft gaan besparen, misschien nog niet eens. Dat is dus ~50 euro op jaarbasis.

Dit heeft dus enkel zin als je een elektrische auto rijdt aangezien dat echt een grootverbruiker is. Zonder elektrische auto is er vrijwel geen besparing te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Tsurany schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:57:
@Erasmo
Dit heeft dus enkel zin als je een elektrische auto rijdt aangezien dat echt een grootverbruiker is. Zonder elektrische auto is er vrijwel geen besparing te behalen.
Een boiler die gevuld wordt met een warmtepomp zou ook nog kunnen werken op goedkope stroom maar dat is lastiger in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TWyk schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:14:
[...]

Een boiler die gevuld wordt met een warmtepomp zou ook nog kunnen werken op goedkope stroom maar dat is lastiger in te regelen.
Nee hoor, mijn tijd klok start om 1500 uur want dan doen de panelen het altijd, kost niks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
reneeke1970 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:23:
[...]

Nee hoor, mijn tijd klok start om 1500 uur want dan doen de panelen het altijd, kost niks
Het is lastiger in te regelen dat de boiler wel altijd genoeg gevuld blijft voor gebruik voor het hele gezin maar toch voldoende leeg is om maximaal te vullen wanneer je stroom over hebt of (als je geen panelen hebt) wanneer inkopen van stroom goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Tsurany Het zal vast zo zijn dat dan het dure tarief hoger is dan dat het nu is, dus als de helft in het goedkope tarief zit bespaar je net niks. Een hoop gedoe en levert niets op, net als het dubbele tarief nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tommie12 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:55:
Vroeger had ik een dubbele teller waarbij de stroom 's nachts de helft kosste van de prijs overdag.
Daarvoor betaalde je ca 50€ vast kosten extra per jaar.
Als je ongelooflijk je best deed, en dat betekent inderdaad 's avonds wassen en de vaatwasser later inschakelen (na 21h was dat toen), dan kon je hoop en al 75€ sparen per jaar. (ca 20 jaar geleden).

Nu zijn de machines nog wat zuiniger geworden, dus is dat verschil echt klein.

Laat ons eens rekenen: een afwasautomaat verbruikt tegenwoordig een goeie 1kWh per afwasbeurt. Een wasmachine zit aan 2kWh.
Prijsverschil hier zit rond de 3ct/kWh.
Stel dat je in een groot gezin dat 5 dagen per week voor elkaar krijgt. 3kWh x 0.03 € x 260= 23.8€ per jaar

Je vergeet 1 ding, en dat is dat je overdag tarief dan ook hoger is dan het standaardtarief. Althans dat was bij mijn ouders zo.

Die zijn met zonnepanelen meteen van de dubbele meter afgetapt, want die maakt het helemaal onnodig complex en daarnaast zit je na een warm weekend ineens met een laag tarief en energie die je niet hebt gebruikt omdat je niet thuis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Dat laatste ligt heel erg aan je energieleverancier. Essent trekt bijvoorbeeld alle teruggeleverde stroom af van het piektarief en als er nog over is van het laagtarief. Ik betaal daarom alleen nog wat laagtariefstroom. (Al scheelt de prijs natuurlijk niet veel)

Op zich wel interessant topic trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Tsurany schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:57:
@Erasmo Bij een jaarverbruik van 5000kWh praten we nog steeds maar over 100 euro op jaarbasis aan maximale besparing. Dan moet je dus alle energie inkopen uit de goedkope periode. Dat zal met heel wat apparaten erg lastig gaan. Je zal dus eerder de helft gaan besparen, misschien nog niet eens. Dat is dus ~50 euro op jaarbasis.

Ook die komt er aan hoor, menig Tweaker heeft er al een. Ik heb zelf een elektrische motor en die tikt al meer dan 5000kWh per jaar aan met dagelijks opladen, en dat is maar 15kWh per keer.
En nogmaals, de grootste besparing haal je niet alleen met goedkoop inkopen maar met het slim inzetten van je zonnestroom.
TWyk schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:25:
[...]
Het is lastiger in te regelen dat de boiler wel altijd genoeg gevuld blijft voor gebruik voor het hele gezin maar toch voldoende leeg is om maximaal te vullen wanneer je stroom over hebt of (als je geen panelen hebt) wanneer inkopen van stroom goedkoop is.
Ook dat is prima te doen, tussen 4-6 uur 's ochtends is de stroom over het algemeen op zijn goedkoopst dus voor de ochtendspits kun je de boiler al warm hebben, daarna is het goedkoop optoppen met eigen zonnestroom of uit de huisaccu. De uurprijzen zijn al een dag van te voren bekend dus het is een fluitje van een cent voor een programma om te bepalen wanneer die moet stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Erasmo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:24:
[...]

Ook die komt er aan hoor, menig Tweaker heeft er al een. Ik heb zelf een elektrische motor en die tikt al meer dan 5000kWh per jaar aan met dagelijks opladen, en dat is maar 15kWh per keer.
En nogmaals, de grootste besparing haal je niet alleen met goedkoop inkopen maar met het slim inzetten van je zonnestroom.

[...]
Ook dat is prima te doen, tussen 4-6 uur 's ochtends is de stroom over het algemeen op zijn goedkoopst dus voor de ochtendspits kun je de boiler al warm hebben, daarna is het goedkoop optoppen met eigen zonnestroom of uit de huisaccu. De uurprijzen zijn al een dag van te voren bekend dus het is een fluitje van een cent voor een programma om te bepalen wanneer die moet stoken.
Een huisaccu lijkt echt totaal geen zinvolle investering tot
  • zowel accu's 5-10 keer goedkoper worden dan nu
  • als ook salderen op zonnepanelen wordt afgeschaft
  • (Misschien na 2023?)
Terugleveren aan het net of eventueel je elektrische auto opladen zijn veel zinvoller en ook veel groener dan een aparte thuisaccu.
De uurprijzen zijn al een dag van te voren bekend dus het is een fluitje van een cent voor een programma om te bepalen wanneer die moet stoken
Dat is inderdaad nuttig

[ Voor 13% gewijzigd door TWyk op 11-05-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
Als consument kan je bij easyensrgy terecht voor variabele prijzen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Erasmo schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 18:24:
[...]

Hoe wil je die besparing dan halen met zonnestroom? Kan je dat eens voor ons uitrekenen? Want ik zie het echt niet gebeuren als je ziet wat het daadwerkelijke prijsverschil gaat zijn tussen daltarief en piektarief.
Dat programma is waarschijnlijk duurder dan de gehele besparing. Kijk nou eens naar mijn berekening, dan zie je toch zelf hoe weinig het scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Oh fijn dat jij al weet hoe duur dat programma is, ik zou zeggen verlicht ons :)

Als ik even op een bierviltje reken met een elektrische auto en geen pv, 30kWh verbruik per dag, 300 dagen per jaar laden, 2 cent verschil tussen hoog en laag. Dat levert op jaarbasis alleen al €180 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

9000 kWh in een EV is ca 60.000 km.

Nu heb ik ook dubbeltarief, zelfde vastrecht.
Hoogtarief is duurder dan enkeltarief, laagtarief is goedkoper dan enkeltarief.
Door PV en in het weekend opladen (wat we toch wel zouden doen) scheelt het ca €30/jaar tov enkeltarief.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1