Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik lees hier heel vaak dat je geen ferraris meter terug kunt krijgen, dat is dikke kwats. Laatst een huis gekocht en daar hing dus een hatige slimme meter. Kost me wel even 280 euro maar ik heb weer een mooie mechanisch ronddraaiende meter aan de muur hangen. Wat een vertrouwd gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
Is dat dan echt een hele nieuwe nog? Maken ze die dingen nog gewoon?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
sugarlee89 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:45:
Ik lees hier heel vaak dat je geen ferraris meter terug kunt krijgen, dat is dikke kwats. Laatst een huis gekocht en daar hing dus een hatige slimme meter. Kost me wel even 280 euro maar ik heb weer een mooie mechanisch ronddraaiende meter aan de muur hangen. Wat een vertrouwd gezicht.
Een slimme meter is inmiddels wel duidelijk, maar een hatige heb ik nog nooit van gehoord. Een typefout of echt een ding dat je haat? :)

Tja, je kunt verliefd zijn op geleidelijk ouderwets wordende producten, niks mis mee. Zelf denk ik daarbij aan oude stoomlocomotieven. Maar op een bepaald moment zullen deze meters toch wel verleden tijd worden en worden ze niet meer gemaakt. Echter als dit nog een vrij nieuw exemplaar is, zou hij wat dat betreft nog wel een stevig aantal jaren kunnen blijven hangen. Alleen weet ik niet of dit na 2020 nog wordt toegestaan.

Apart daarvan spelen er ook andere zaken, al dan niet voor jou van toepassing, zoals salderen bij zonnepanelen. Met name als het moment passeert dat je jaarverbruik negatief wordt. Voorts het afbouwen van de huidige systemen van omschakelen van de telwerken op dag- en nachttarief. Bij niet slimme meters is dat over enige tijd niet meer mogelijk. En voor de enkelen die nog vast willen houden aan de oude meters gaan ze deze inmiddels afgeschreven dure voorzieningen (toonfrequentsystemen) niet handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:02
@sugarlee89 Pic's or it didn't happen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
Toch niet jaloers?
Of gewoon vergeten hoe zo'n fijne volautomatische saldeermachine er uit zag :9

Afbeeldingslocatie: http://www.emmerx.dds.nl/gfx/AEG_T2C114U.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door emmerx op 24-03-2017 17:45 . Reden: foto volautomatische saldeermachine toegevoegd ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee, niet jaloers. Meer benieuwd hoe dat er dan uit ziet, bouwjaar van de meter e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sugarlee89 Pic's or it didn't happen :P
hier was laatst ook al om gevraagt pics zijn nooit gekomen |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Techneut schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:40:
inmiddels afgeschreven dure voorzieningen (toonfrequentsystemen) niet handhaven.
Afgeschreven en duur? Lijkt me nogal tegenstrijdig. Bovendien: eenvoudige, bewezen betrouwbare en veilige techniek dus tenzij er heel veel handwerk aan vast zit erg goedkoop en dan is de reden om dit af te schaffen dus eentje op politieke/ beleidsmatige gronden.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:15

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

emmerx schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:52:
[...]

Toch niet jaloers?
Of gewoon vergeten hoe zo'n fijne volautomatische saldeermachine er uit zag :9

[afbeelding]
Deze kennen we, het gaat niet om de oude (deze is van 92 en er waren er 3 jaar geleden nog 5336 in gebruik, dus die van jou wordt vanzelf afkeur omdat de populatie te klein wordt), er wordt beweerd dat er nieuwe geplaatst zijn en die zouden we graag op foto zien, want dat geloven we niet helemaal.
bombadil schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:08:
[...]

Afgeschreven en duur? Lijkt me nogal tegenstrijdig. Bovendien: eenvoudige, bewezen betrouwbare en veilige techniek dus tenzij er heel veel handwerk aan vast zit erg goedkoop en dan is de reden om dit af te schaffen dus eentje op politieke/ beleidsmatige gronden.
Toch klopt het, de systemen zijn afgeschreven, maar om werkend te houden moet er groot onderhoud aan gedaan gaan worden en dat is duur.

[ Voor 31% gewijzigd door devino op 24-03-2017 21:22 . Reden: verkeerde getalletje uit de tabel ]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bombadil schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:08:
[...]

Wat noem je goedkoop? En weet je waar je het over hebt met die toonfrequent zendinstallaties, over de enorme omvang ervan? Welke elektrische vermogens daarmee gemoeid gaan? En wat bedoel je bijvoorbeeld met "tenzij er heel veel handwerk aan vast zit". Of heb je werkelijk geen idee. Niks mis mee overigens.

Ik voel me niet geroepen om welk beleid dan ook te verdedigen, maar ik verneem wel hier en daar de feiten. Feiten die ik begrijp en die zijn dat er nog steeds een toename is van elektriciteit. Dat betekent dat de bestaande systemen heel vaak fors verzwaard moeten worden als men ermee door wil gaan. En dat is nou juist het kardinale punt, dat wordt met de verouderde techniek die daarmee gepaard gaat zo langzamerhand veel te log en veel te duur. Toen in de jaren '50 het huidige TF-systeem kwam was er nog geen ander alternatief en dat is er nu wel.
Nogmaals, dat is geen verdediging van het oude maar berust puur op feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Techneut schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:40:
[...]
.......

Apart daarvan spelen er ook andere zaken, al dan niet voor jou van toepassing, zoals salderen bij zonnepanelen. Met name als het moment passeert dat je jaarverbruik negatief wordt.
Nee hoor, geen enkel probleem. Ik lever >1000 kWh netto terug en daar krijg ik een redelijke vergoeding voor. (netto als in neggie)
Voorts het afbouwen van de huidige systemen van omschakelen van de telwerken op dag- en nachttarief. Bij niet slimme meters is dat over enige tijd niet meer mogelijk. En voor de enkelen die nog vast willen houden aan de oude meters gaan ze deze inmiddels afgeschreven dure voorzieningen (toonfrequentsystemen) niet handhaven.
Dan ga je toch gewoon over op enkel tarief, het verschil is toch al minimaal.
Ben ook wel benieuwd naar de foto.
devino schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:07:

Toch klopt het, de systemen zijn afgeschreven, maar om werkend te houden moet er groot onderhoud aan gedaan gaan worden en dat is duur.
Over welke kosten gaat het hier. Meter onderhoud? Ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad, zelfs geen meteropnemers en ik woon hier inmiddels meer dan 12 jaar.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

drielp schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 01:03:
[...]
Over welke kosten gaat het hier. Meter onderhoud? Ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad, zelfs geen meteropnemers en ik woon hier inmiddels meer dan 12 jaar.
Nee, het onderhoud om de TF zend apparatuur in de lucht te houden, zie de post van Techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
devino schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:01:
[...]

Nee, het onderhoud om de TF zend apparatuur in de lucht te houden, zie de post van Techneut
Bij een enkeltarief heb je geen TF meer nodig, die mogen dus met pensioen. In de Hoekse Waard zijn ze al gestopt met het sturen van het TF signaal. De ferrarismeters zijn daar alleen nog geschikt voor enkeltarief. Niet echt een groot probleem lijkt me....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of tie nu op 1 teller terugloopt of op 2 tellers dat maakt echt niet uit.
het blijft gewoon heerlijk om te zien dat zoals gisteren bijv je tellerstand 15kwh lager is in de avond als de ochtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

nieuws: Energiedienst voor slimme meters belooft handelsprijzen te rekenen

Hehe, zo zoetjes aan begint eindelijk de slimme meter echt slim te worden en kunnen we zelf gaan daghandelen :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Erasmo schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:30:
nieuws: Energiedienst voor slimme meters belooft handelsprijzen te rekenen

Hehe, zo zoetjes aan begint eindelijk de slimme meter echt slim te worden en kunnen we zelf gaan daghandelen :9
Had hem ook gezien, maar de reacties eronder waren wel nuttig om je weer met beide benen op de grond te krijgen. Eigenlijk heeft zoiets nog weinig potentie, pas als je echt grote verbruikers hebt (zoals een elektrische auto) gaat zoiets zin hebben. Een wasmachine verbruikt ook veel stroom, maar op je totale verbruik is dat maar een klein aandeel. De besparing is daardoor ook maar klein.

Maar wel interessant hoor, daar niet van.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ok, kleine beetjes, maar als je wasmachine, droger, vaatwasser ...steeds op de goedkoopste tijden draait.....
Ligt natuurlijk ook aan de verschillen tussen hoogst en laagst......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ThinkPadd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:43:
[...]

Had hem ook gezien, maar de reacties eronder waren wel nuttig om je weer met beide benen op de grond te krijgen. Eigenlijk heeft zoiets nog weinig potentie, pas als je echt grote verbruikers hebt (zoals een elektrische auto) gaat zoiets zin hebben. Een wasmachine verbruikt ook veel stroom, maar op je totale verbruik is dat maar een klein aandeel. De besparing is daardoor ook maar klein.

Maar wel interessant hoor, daar niet van.
De politiek moet eindelijk eens voor een klimaat gaan zorgen waarin dit soort innovatie bruikbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
janne_nl schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:40:
Ok, kleine beetjes, maar als je wasmachine, droger, vaatwasser ...steeds op de goedkoopste tijden draait.....
Ligt natuurlijk ook aan de verschillen tussen hoogst en laagst......
Heb jij geen zonnepanelen dan, eventueel met tijdklok draaien die toch altijd gratis. Heb je geen onzin leverancier voor nodig. Verdien model is hetzelfde als qurrent of vdb , leven van abbo geld beweren ze....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:51:
[...]

Heb jij geen zonnepanelen dan, eventueel met tijdklok draaien die toch altijd gratis. Heb je geen onzin leverancier voor nodig. Verdien model is hetzelfde als qurrent of vdb , leven van abbo geld beweren ze....
Kort door de bocht,de stroom 's nachts kan (theoretisch) goedkoper zijn dan dat je overdag terugkrijgt voor je opgewekte energie. Om over winters nog maar te zwijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 28-03-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Inderdaad kort door de bocht. Als die tarief differentiatie er komt, lever je ongetwijfeld ook terug tegen een lager tarief dan je op andere momenten terugkoopt. Dan wordt het nog slimmer om je eigen opgewekte stroom op te gebruiken voor hij het huis verlaat.

Of op te slaan en pas aan het net te leveren als de prijs goed is........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

janne_nl schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:11:
Inderdaad kort door de bocht. Als die tarief differentiatie er komt, lever je ongetwijfeld ook terug tegen een lager tarief dan je op andere momenten terugkoopt. Dan wordt het nog slimmer om je eigen opgewekte stroom op te gebruiken voor hij het huis verlaat.

Of op te slaan en pas aan het net te leveren als de prijs goed is........
Als je panelen hebt, geen kinderen en werkt (dus overdag niemand thuis), dan kun je in de zomer nooit je stroom gebruiken voor hij het huis verlaat. Ik gebruik nu iets van 20 tot 25 procent van de opgewekte stroom, en dan draait in de zomer de wasmachine expres overdag. Voor de rest zijn het allemaal apparaten die alleen aan staan als we thuis zijn...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Yep, bij ons ook. Ik ben dan ook bang dat als er ooit tariefdifferentiatie komt, overdag een laag tarief zal zijn als gevolg van de panelen/andere opwek, die we dan 's avonds/'s nachts weer tegen een hoger tarief terugkopen.

Voordeel is dan wel weer dat de saldering makkelijk kan blijven bestaan (denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton75
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-01-2021
Heb aan oude meter in de meterkast hangen (1988) werk prima nooit problemen gehad.
Nu wil Enexis mijn oude meter vervangen om dat deze afgekeurd zou zijn.

Heb bij enexis aangegeven dat ze mijn meter best mogen vervangen maar dan wel door een Ferrarismeter zonder blokkering voor terugloop. (zonnepanelen moeten ook terugverdient kunnen worden)

een slimme of digitale komt er niet in of ik hou mijn afgekeurde meter wel(mijn meter werkt goed en ik vertrouw deze wel)

Ben wel overtuigd dat je ferraris meter kan krijgen als je volhoudt. zijn nog gewoon te koop er is dus nog vraag na.
laat zien die foto :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
janne_nl schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:21:
Yep, bij ons ook. Ik ben dan ook bang dat als er ooit tariefdifferentiatie komt, overdag een laag tarief zal zijn als gevolg van de panelen/andere opwek, die we dan 's avonds/'s nachts weer tegen een hoger tarief terugkopen.

Voordeel is dan wel weer dat de saldering makkelijk kan blijven bestaan (denk ik).
Zeker in Nederland is het aandeel PV heel klein. En heel voorspelbaar.
Wind is veel minder voorspelbaar. En we hebben enorme (offshore) windmolenparken. Dat heeft een veel grotere invloed.

En het verbruik van een huishouden is snachts maar 50% van overdag. (savonds dubbel van overdag).
Afbeeldingslocatie: http://phasetophase.nl/boek/pics_boek/3_belasting-en-opwekking/3.4c1.pngAfbeeldingslocatie: http://phasetophase.nl/boek/pics_boek/3_belasting-en-opwekking/3.4b1.png
En op het totale grid is de load overdag en savonds ongeveer gelijk. Maar snachts nog steeds het laagst.
Afbeeldingslocatie: http://www.hoogspanningsnet.com/wp-content/uploads/Elia%20grid%20load%20(dagelijkse%20gang)%20voorbeeld.png
edit: Oops. een beetje een oud bericht gequote zie ik...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:14
@RocketKoen
Wat voor type huishoudens zijn dat voor die belasting grafieken met minimaal 20A en max 65 Ampere verbruik.

Ik red die 20A s'nachts nog niet eens bij -10oC buiten met 2 L/W WP's op vol vermogen, laat staan de 65A.
en voor een huishouden al een stevige gebruiker met 8-9MWh/j (even PV buiten beschouwing gelaten)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Domba schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:45:
@RocketKoen
Wat voor type huishoudens zijn dat voor die belasting grafieken met minimaal 20A en max 65 Ampere verbruik.

Ik red die 20A s'nachts nog niet eens bij -10oC buiten met 2 L/W WP's op vol vermogen, laat staan de 65A.
en voor een huishouden al een stevige gebruiker met 8-9MWh/j (even PV buiten beschouwing gelaten)
Het is de load op een distributiestation in een woonwijk.
bron

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

ton75 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:30:
Heb aan oude meter in de meterkast hangen (1988) werk prima nooit problemen gehad.

Heb bij enexis aangegeven dat ze mijn meter best mogen vervangen maar dan wel door een Ferrarismeter zonder blokkering voor terugloop. (zonnepanelen moeten ook terugverdient kunnen worden)

een slimme of digitale komt er niet in of ik hou mijn afgekeurde meter wel(mijn meter werkt goed en ik vertrouw deze wel)

Ben wel overtuigd dat je ferraris meter kan krijgen als je volhoudt. zijn nog gewoon te koop er is dus nog vraag na.

[...]

laat zien die foto :) :)
Alleen jammer dat de meter niet van jou is, dus dat ze ermee mogen doen wat je wil. We hebben hier al vaker om foto's van NIEUWE ferrarismeters gevraagd, maar die zijn nooit getoond, dus ik blijf erbij dat dit een fabeltje is en dat je minimaal een digitale meter krijgt, want dat kan inderdaad wel een 'domme' meter ipv een 'slimme'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton75
klopt devino maar ik mag hem wel houden tot einde levensduur ik wil echt geen slimme/ digitale meter.

Maar devino de meter is niet van mij dat klopt daarom ben ik er ook erg zuinig op (poets hem ook op)

en zolang geen foto is het fabeltje

DUS LAAT ZIEN DIE FOTO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
@RocketKoen de grafiek is uit 2008, er wordt aangegeven dat het alleen normale belasting is zonder wkk's en pv etc. Ik vraag me af hoe die grafiek er nu uitziet. Zeker in een wijk waar veel pv is bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
<excuus verkeerde topic>

[ Voor 94% gewijzigd door seq_uence op 15-04-2017 16:30 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
ton75 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:30:

Wanneer je ferraris meter echt is afgekeurd, dan moet hij worden vervangen. Aan die verwisseling moet je gewoon meewerken, immers , zoals al eerder aangegeven, de meter is niet van jou.....

Die overtuiging zou ik snel laten vallen. Bij een verwisseling kun je alleen kiezen uit een digitale meter met 4 telwerken ( slim of dom) , maar je krijgt echt geen andere ferraris meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Een analoge meter is ook gewoon niet meer van deze tijd. Ik kan er ook niet bij dat er analoge meters worden gemaakt voor gebruik in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton75
We zullen zien of en hoelang die analoge meter blijft hangen 1 ding is toch gek de hele straat heeft aan oude afgekeurde meter die worden niet lastiggevallen maarja die hebben ook geen zonnepanelen.
Mijn meter is afgekeurd door agentschap telecom. (Ik vertrouw mijn analoge meer)
De slimme meter is slim politiek spel en de branch weet ook de boel lekker te bespelen(lobby)

als ze mijn meter onder dwang gaan vervangen laat ik het weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
GioStyle schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:48:
Een analoge meter is ook gewoon niet meer van deze tijd.
Waarom niet dan?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton75
Een analoge meter is ook gewoon niet meer van deze tijd. Ik kan er ook niet bij dat er analoge meters worden gemaakt voor gebruik in Nederland.
Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom niet dan? Een draaischijfmeter blinkt uit in eenvoud. Pas nu er serieus gewerkt wordt aan uurtarieven voor consumenten heeft het pas zin om richting een slimme meter te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Simpelweg omdat dat evolutie is.

Of gebruiken jullie nog steeds cassettebandjes in de auto in plaats van USB/SD kaarten? Zitten jullie nog steeds videobanden te bekijken in plaats dvd's/bluerays?

Ik heb het niet over de hele rant over het verschil tussen domme en slimme meters. Ik zeg alleen dat analoge meters gedateerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GioStyle schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:29:
Simpelweg omdat dat evolutie is.

Of gebruiken jullie nog steeds cassettebandjes in de auto in plaats van USB/SD kaarten? Zitten jullie nog steeds videobanden te bekijken in plaats dvd's/bluerays?

Ik heb het niet over de hele rant over het verschil tussen domme en slimme meters. Ik zeg alleen dat analoge meters gedateerd zijn.
SD-kaart in de auto? Doe eens niet zo ouderwets, ondertussen zijn we al aan het streamen.

Maar die vergelijking loopt aardig manco want het is een compleet andere tak van sport. Tot dit moment is het enige wat een meter moest doen stroom/gas meten en 1 keer per jaar de meterstanden aflezen. Of dat nu analoog of digitaal gaat heeft geen invloed op de meting of het resultaat en was irrelevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Ik geloof best dat er moderne meters zijn en wellicht ook nog dat het handig is voor energie bedrijven. Maar breng het dan niet alsof ik een geweldig cadeau krijg. Een echte slimme (?) meter krijgt u, zomaar voor niets! (Nou ja, u betaald al 15 jaar een verhoogd vastrecht, maar dat weet geen hond).
Ik had er een beter gevoel bij gehad als het gewoon gebracht was uit modernisering van het net. Met een duidelijk verhaal over de privacy. (Iets meer dan: we zetten het op afstand uitlezen uit, maar u kunt dat verder niet zien) .

De laatste faal actie is natuurlijk de afwijking van deze meters. De reactie van Stedin (Na zo'n 6 maanden):
code:
1
2
3
4
5
De betrouwbaarheid van de slimme meter was kort geleden in het nieuws. 
De Universiteit Twente heeft laten zien dat ze in hun laboratorium afwijkingen kunnen 
forceren in de slimme meter onder extreme omstandigheden. Het is belangrijk om te 
weten dat de kans bijzonder klein is dat de extreme situaties uit het onderzoek zich 
ook bij mensen thuis voordoen.

Voor zover ik uit het onderzoek kon lezen waren het helemaal geen extreme omstandigheden. Wel omstandigheden die zich niet 24 uur per dag voor zullen doen. Dus dan is de afwijking er wel, alleen relatief op het totaal gebruik valt het dan mee.
Fijn is ook dat als die extreme situaties zich wel bij u thuis voordoen, dat u dan geen poot heeft om op te staan. De meter kunt u laten controleren, maar die zal aan de eisen voldoen. Dus gewoon betalen pannenkoek!

Nee, het verhaal met die meters wordt met de dag slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MeTooPV schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:15:
[...]
Fijn is ook dat als die extreme situaties zich wel bij u thuis voordoen, dat u dan geen poot heeft om op te staan. De meter kunt u laten controleren, maar die zal aan de eisen voldoen. Dus gewoon betalen pannenkoek!

Nee, het verhaal met die meters wordt met de dag slechter.
Die hele zaak is heel gauw te corrigeren indien bekend is/wordt onder welke extreme situaties die meters structureel te weinig aangeven (bij voorkeur in combinatie met teveel teruglevering). In dat geval heeft de leverancier ook niet direct een poot om op te staan als mensen dus die extreme situaties op gaan wekken in hun eigen huis.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als enexis aangeeft dat de meterserie is afgekeurt en om die reden vervangen moet worden
dan heb je idd geen keus, echter mag je wel enexis om bewijs vragen dat die meter met dat bouwjaar en serienummer reeks is afgekeurt voordat je meewerkt aan vervanging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 18:55
Hey allen,

ik heb nu nog een heerlijke (1 fase?) mechanische draai meter.

Nu wil ik gaan upgraden naar 3x 25 ampere ipv 1x 25 en ik vermoed dat ik dan een nieuwe meter nodig heb? Leveren ze nog 3 fasen mechanische telwerken, of ben je verplicht een digitale meter te nemen?

Ik heb in mijn vorige woning ook een 'slimme' meter gehad, die 'uit' stond. De sim kaart werd wel netjes geplaatst en ondanks dat op het formulier waar ik tekende op stond dat deze 'uit' stond, had mijn leverancier ineens alle gegevens digitaal en up to date. Na een boos mailtje is dat dus uit gezet (aan hun kant en verder niet natuurlijk). Bij de verhuizing hoefde ik ook 'niets te doen, want we hebben de meter al uitgelezen'.

Dus vandaar, slimme meter met een 'uitgezette communicatie module' dikke neus, nee dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
Staat gewoon in de regels dat slimme meter in de administratief uit stand wel mag/moet worden uitgelezen bij contract overdracht. (verhuizingen/wijziging e-leverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

oliveroms schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:35:
Nu wil ik gaan upgraden naar 3x 25 ampere ipv 1x 25 en ik vermoed dat ik dan een nieuwe meter nodig heb? Leveren ze nog 3 fasen mechanische telwerken, of ben je verplicht een digitale meter te nemen?
Laat ik maar eens een paar berichten geleden quoten, want telkens komt dezelfde vraag terug en ik dacht dat tweakers over het algemeen redelijk konden googlen :+ [/sarcasme]
Bij een verwisseling kun je alleen kiezen uit een digitale meter met 4 telwerken ( slim of dom) , maar je krijgt echt geen andere ferraris meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 15:43
Bij ons vanwege zonnepanelen, is ook onder het mom van "afgekeurde meter", de oude digitale meter met 3 telwerken (laag/hoog/terugleveren) vervangen.
Zou dan een slimme worden, komt er niet in, dus is nu een domme digitale met 4 telwerken.
Echter sinds de bouw van het huis is de extra draad die nodig is voor laag/hoog tarief schakeling nooit geinstalleerd geweest en nu ook niet. Er tellen dus maar 2 van de 4 telwerken.
De oude digitale meter met 3 telwerken had net zo goed gewerkt (de woorden van degene die de meter moest komen vervangen).... hoe bedoel je tijd en geld verspilling...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
leonbong schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:02:
Staat gewoon in de regels dat slimme meter in de administratief uit stand wel mag/moet worden uitgelezen bij contract overdracht. (verhuizingen/wijziging e-leverancier)
Dus wanneer er een domme meter hangt komt er iemand voor langs, maar bij een slimme meter is dat ineens te veel moeite? En wordt de wens van de klant maar genegeerd omdat dat makkelijker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

MSteverink schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:40:
[...]

Dus wanneer er een domme meter hangt komt er iemand voor langs, maar bij een slimme meter is dat ineens te veel moeite? En wordt de wens van de klant maar genegeerd omdat dat makkelijker is.
Niet omdat het makkelijker is maar omdat het mag.
Had de klant zich maar op de hoogte moeten stellen van de voorwaarden (die overigens moeilijk te achterhalen zijn)
Iedereen zoekt zich rot naar een reden om de ferraris te behouden maar de meeste weten nog geeneens dat je ook een digitale meter kunt krijgen zonder zendmogelijkheid.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
klump4u schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:51:
[...]

Had de klant zich maar op de hoogte moeten stellen van de voorwaarden (die overigens moeilijk te achterhalen zijn)
Iedereen zoekt zich rot naar een reden om de ferraris te behouden maar de meeste weten nog geeneens dat je ook een digitale meter kunt krijgen zonder zendmogelijkheid.
Eerlijk gezegd vrees ik dat die voorwaarden zo moeilijk te achterhalen zijn OMDAT dit voor de netbeheerders deze mogelijkheid openzet. Wanneer je de zendmogelijkheid laat uitschakelen is het niet vreemd om, als particulier, te veronderstellen dat die uitschakeling ook in alle gevallen geldt. Sterker nog, er is dus helemaal geen sprake van een uitschakeling, want in het geval van contractverandering blijkt het ding dus wel te kunnen zenden. Of die meter moet zo slim zijn dat de zendmogelijkheid telepathisch wordt ingeschakeld.

Moraal: je moet geen genoegen nemen met een meter met uitgeschakelde zendmogelijkheid, maar alleen met een meter ZONDER zendmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij wordt er door de netbeheerders niet gezegd dat ze de zendmogelijkheid uitzetten, maar dat ze het periodiek uitlezen van de meterstanden administratief uitzetten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rouske schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:15:
Bij ons vanwege zonnepanelen, is ook onder het mom van "afgekeurde meter", de oude digitale meter met 3 telwerken (laag/hoog/terugleveren) vervangen.
Zou dan een slimme worden, komt er niet in, dus is nu een domme digitale met 4 telwerken.
Echter sinds de bouw van het huis is de extra draad die nodig is voor laag/hoog tarief schakeling nooit geinstalleerd geweest en nu ook niet. Er tellen dus maar 2 van de 4 telwerken.
De oude digitale meter met 3 telwerken had net zo goed gewerkt (de woorden van degene die de meter moest komen vervangen).... hoe bedoel je tijd en geld verspilling...
Dat de meter vorige afgekeurd was hoeft natuurlijk niets te maken te hebben met de laag/hoog tariefschakeling, maar meer met het terugleverregistratie. Er zijn domme meters op de markt geweest die niet over alle fasen correct teruglevering registreerden, wellicht is dat hier ook het geval geweest.

Hecht overigens niet teveel waarde aan de kennis van de (overigens vaak zeer vriendelijke) monteurs die de meters komen verwisselen...
MSteverink schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:40:
[...]

Voor zover ik weet komt er bij een domme ook niemand langs maar moet je die meterstand zelf doorgeven.

[ Voor 57% gewijzigd door EddoH op 04-05-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 15:43
@EddoH
De medewerker van Liander vertelde me telefonisch dat het te maken had dat er maar 1 telwerk voor teruglevering in zat en dat dit er 2 zouden moeten zijn.
Het is trouwens een 1-fase meter.
Ik wou alleen aangeven dat er nu met de nieuwe meter met 4 telwerken er toch ook maar 2 tellen (1 voor levering en 1 voor teruglevering) en de oude meter echt niet vervangen had hoeven worden.

Wellicht als wij dubbel tarief zouden nemen dat het dan noodzakelijk was geweest om de meter te vervangen.
Maar daarvoor moet men langs komen, om de extra draad te installeren, hadden ze ook dan de meter kunnen vervangen.

[ Voor 33% gewijzigd door Rouske op 04-05-2017 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
janne_nl schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 07:38:
Volgens mij wordt er door de netbeheerders niet gezegd dat ze de zendmogelijkheid uitzetten, maar dat ze het periodiek uitlezen van de meterstanden administratief uitzetten......
Ik citeer even van de website van Stedin, om precies te zijn https://www.stedin.net/slimme-meter/oude-meter-behouden:
Wist u al dat u ook een slimme meter kunt laten plaatsen zonder dat uw meterstanden automatisch doorgestuurd worden? Zo kunt u toch van alle voordelen gebruikmaken!
...
Ik wil toch de slimme meter en laat het automatisch doorsturen van meterstanden uitzetten. U kunt dit doen als de slimme meter is geplaatst.
Daar wordt dus nergens gesproken over periodiek lezen uitzetten.

Overigens wil ik de discussie niet laten verzanden in juridische of taalkundige haarkloverij. Maar er is best veel discussie en voorlichting geweest in de media over de slimme meter. De consumentenbond en Vereniging eigen huis besteden er regelmatig aandacht aan. Misschien programma's als Kassa of Radar.
Mag je nu, als kritische consument, ervan uitgaan, dat UIT ook echt UIT betekent? Ik vind van wel, maar uit oliveroms in "Slimme energiemeter, weigeren??" blijkt dus dat dat niet zo is.
Juridisch en taalkundig zal het wel in orde zijn, maar ik vind het onfatsoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Rouske schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:17:
@EddoH
De medewerker van Liander vertelde me telefonisch dat het te maken had dat er maar 1 telwerk voor teruglevering in zat en dat dit er 2 zouden moeten zijn.
Het is trouwens een 1-fase meter.
Ik wou alleen aangeven dat er nu met de nieuwe meter met 4 telwerken er toch ook maar 2 tellen (1 voor levering en 1 voor teruglevering) en de oude meter echt niet vervangen had hoeven worden.

Wellicht als wij dubbel tarief zouden nemen dat het dan noodzakelijk was geweest om de meter te vervangen.
Maar daarvoor moet men langs komen, om de extra draad te installeren, hadden ze ook dan de meter kunnen vervangen.
Ah, dat werd niet helemaal duidelijk uit je eerste post, ik dacht dat je zelf de conclusie had getrokken dat het aan de hoog/laag verwerking lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
MSteverink schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:31:
[...]

Ik citeer even van de website van Stedin, om precies te zijn https://www.stedin.net/slimme-meter/oude-meter-behouden:

[...]

Daar wordt dus nergens gesproken over periodiek lezen uitzetten.

Overigens wil ik de discussie niet laten verzanden in juridische of taalkundige haarkloverij. Maar er is best veel discussie en voorlichting geweest in de media over de slimme meter. De consumentenbond en Vereniging eigen huis besteden er regelmatig aandacht aan. Misschien programma's als Kassa of Radar.
Mag je nu, als kritische consument, ervan uitgaan, dat UIT ook echt UIT betekent? Ik vind van wel, maar uit oliveroms in "Slimme energiemeter, weigeren??" blijkt dus dat dat niet zo is.
Juridisch en taalkundig zal het wel in orde zijn, maar ik vind het onfatsoenlijk.
Daar staat toch precies wat ik zeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
janne_nl schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Daar staat toch precies wat ik zeg?
Volgens mij niet, alhoewel ik de discussie echt niet taalkundig wil gaan maken.
Jij hebt het over periodiek uitlezen. Stedin maakt op de geciteerde pagina geen onderscheid tussen periodiek en niet-periodiek uitlezen, waarmee volgens mij de indruk is gewekt dat er nooit wordt uitgelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

het zogenoemd administratief uitzetten door de netbeheerder is een wassen neus
ze worden namelijk niet administratief uitgezet voor uitlezen, de meters worden nog steeds uitgelezen alleen ze mogen niets meer met die data doen.

als je bijv er zelf voor zorg dat de meter geen data meer kan zenden. het aluhoedje bijv

wedden dat ze dan binnen 24uur contact opnemen omdat ze de meter niet meer zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de nieuwe meter geweigerd en blijkbaar is mijn Ferraris nog niet afgekeurd. Het duurde allemaal iets langer dan de opdringerige Stedin medewerkster aan mijn vrouw had doorgegeven, maar vorige week kreeg ik dan toch de brief om mijn "afspraak" te bevestigen (raar, ik dacht altijd dat een afspraak in overleg tot stand komt..... bij Stedin blijkbaar niet). Maar in de brief stond ook dat ik de meter kon weigeren via de website, dus heb ik dat maar gedaan. Is al bevestigd inclusief dreigement over extra kosten als ik de meter in de toekomst toch zou willen (wil ik niet..... nee, echt niet..... heel zeker).

Wat mij betreft case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:31:
Ik heb de nieuwe meter geweigerd en blijkbaar is mijn Ferraris nog niet afgekeurd. Het duurde allemaal iets langer dan de opdringerige Stedin medewerkster aan mijn vrouw had doorgegeven, maar vorige week kreeg ik dan toch de brief om mijn "afspraak" te bevestigen (raar, ik dacht altijd dat een afspraak in overleg tot stand komt..... bij Stedin blijkbaar niet). Maar in de brief stond ook dat ik de meter kon weigeren via de website, dus heb ik dat maar gedaan. Is al bevestigd inclusief dreigement over extra kosten als ik de meter in de toekomst toch zou willen (wil ik niet..... nee, echt niet..... heel zeker).

En de volgende bewoner mag betalen voor het plaatsen van de digitale meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Over dat nogal regelmatig bediscussieerde wel of niet uitlezen misschien nuttig om nog eens onder aandacht te brengen. Hoe ligt eigenlijk de huidige stand van zaken? Een tijdje geleden werd hier namelijk uitgelegd dat je ingeval van een afgekeurde meter op verzoek een domme meter kan krijgen. En dat die domme meter betekent dat deze helemaal geen communicatiemodule heeft die ze op afstand in- of uit kunnen schakelen. Is dit beleid er nog steeds? Als mensen werkelijk zo'n bezwaar hebben tegen dat op afstand kunnen uitlezen, b.v. als ze dat uitschakelen niet vertrouwen, dan is toch als die uitwisseling beslist moet (oude meter staat op de lijst van afgekeurde meters), zo'n "echt domme" meter toch de oplossing?
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:43:
[...]
Dat kan toch niet een serieuze vraag zijn? Een volgende bewoner is een nieuwe klant, en die heeft niets te maken met oude afspraken en contracten. Stel je voor!

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 04-05-2017 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:31:

Bij mij stond Stedin toch op het (niet-)afgesproken moment voor de deur, ondanks een afzegging, en ondanks een bevestiging van die afzegging per mail en per brief. Nou ja, eigenlijk stonden ze al binnen en op het punt om de meters te gaan vervangen.
Op mijn klacht reageerde Stedin door de bevestigingsbrief nogmaals te sturen. En nogmaals. Daar heb ik er nu dus drie van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
Techneut schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:02:
Over dat nogal regelmatig bediscussieerde wel of niet uitlezen misschien nuttig om nog eens onder aandacht te brengen. Hoe ligt eigenlijk de huidige stand van zaken? Een tijdje geleden werd hier namelijk uitgelegd dat je ingeval van een afgekeurde meter op verzoek een domme meter kan krijgen. En dat die domme meter betekent dat deze helemaal geen communicatiemodule heeft die ze op afstand in- of uit kunnen schakelen. Is dit beleid er nog steeds? Als mensen werkelijk zo'n bezwaar hebben tegen dat op afstand kunnen uitlezen, b.v. als ze dat uitschakelen niet vertrouwen, dan is toch als die uitwisseling beslist moet (oude meter staat op de lijst van afgekeurde meters), zo'n "echt domme" meter toch de oplossing?
Yep. En dat betekent dat de consument moet kunnen kiezen, en dat de netbeheerders dus duidelijk moeten voorlichten. Een slimme meter met uitgeschakelde communicatie is iets anders dan een domme meter zonder communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Geef ik hem 75 euro korting op de vraagprijs. :)

Waarschijnlijk woon ik er nog als de meter afgekeurd wordt en komen ze hem dan alsnog vervangen voor niets. Dan kun je niet meer weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 01:07
[...]

Ga er maar vanuit dat een nieuwe bewoner betekend dat ze het gewoon gratis doen als ze daar weer aan toe zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
MSteverink schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:16:
[...]

Yep. En dat betekent dat de consument moet kunnen kiezen, en dat de netbeheerders dus duidelijk moeten voorlichten. Een slimme meter met uitgeschakelde communicatie is iets anders dan een domme meter zonder communicatie.
Dat klopt, want een slimme meter met uitgeschakelde communicatie bestaat volgens mij niet. Alleen een slimme meter die geen meterstanden opstuurt (en dat dan nog alleen omdat de netbeheerder belooft heeft dat niet te doen). Die meter kan nog steeds communiceren over bijvoorbeeld zijn werking als daar iets mee is, zodat bij een storing bijvoorbeeld snel duidelijk is of de storing bij de netbeheerder ligt of in de eigen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

janne_nl schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:56:
[...]

Dat klopt, want een slimme meter met uitgeschakelde communicatie bestaat volgens mij niet. Alleen een slimme meter die geen meterstanden opstuurt (en dat dan nog alleen omdat de netbeheerder belooft heeft dat niet te doen). Die meter kan nog steeds communiceren over bijvoorbeeld zijn werking als daar iets mee is, zodat bij een storing bijvoorbeeld snel duidelijk is of de storing bij de netbeheerder ligt of in de eigen installatie.
Hij blijft ook ontvangen: er zit een klok in en die wordt ook via de lucht gesynced.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:20:
[...]
Hij blijft ook ontvangen: er zit een klok in en die wordt ook via de lucht gesynced.
Pneumatische klok ?!
:P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Een administratief uitgezette SM is als een verkoper in een damesmodezaak die met de klant mee het pashokje in gaat en beloofd niet te zullen kijken en zijn ogen dicht zal houden. Ja ja.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Nou, ik was dus ook in de veronderstelling, dat ik een slimme meter kreeg, die volledig uit zou staan.Ik grapte ook met de installateur ook, 'neem die simkaart maar mee', maar dat zou dan geld kosten voor de volgende bewoner als ze dan weer langs moeten komen. ... ach, het was een huur huis dus zo heel belangrijk vond ik het toen ook niet.

Mijn huidige mechanische meter komt dan wel weer mooi uit 1972 (even oud als het huis) dus de kans dat deze 3 fasen aan kan lijkt me dan weer enorm klein. Ik kan niets herkennen aan symbolen of text die dit zou kunnen uitwijzen. Maar goed, doet er ook niet toe, want op het moment ik die afspraak ga maken voor de 3 fasen, krijg ik een nieuwe meter, deze is als inds 2011 afgekeurd ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
klump4u schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:51:
[...]

Dat ze moelijk te achterhalen zijn is duidelijk trouwens, ik kom net dit stukje tegen:
http://gezondheidenvoedin...we-feiten-en-wat-te-doen/

Maar goed, ik weet nu wel beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ik zei "de lucht' en niet "lucht"! Ik zal volgende keer wel "via de wolken" zeggen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het antwoord op deze vraag is NEE

als jij de slimme meter geweigert heb en later verkoop je je huis dan zal de nieuwe bewoner deze meter ook gewoon behouden.

Pas als de netbeheerder alsnog een keer besluit om de meter te vervangen vanwege afkeur dan word deze alsnog vervangen de kosten hiervoor zijn in dat geval voor de netbeheerder niet voor de bewoner

wanneer betaal je als bewoner dan wel voor de slimme meter
zodra de bewoner zelf op eigen initiatief een slimme meter aanvraagt.

of je deze vooraf geweigert hebt of dat de netbeheerder uberhaupt nog niet is langsgeweest om deze te vervangen maakt niet uit.

als iets op verzoek van de bewoner gebeurt dan betaald de bewoner
als iets op verzoek van de netbeheerder gebeurt dan betaald de netbeheerder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

oliveroms schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 00:06:
[...]

Dat ze moelijk te achterhalen zijn is duidelijk trouwens, ik kom net dit stukje tegen:
http://gezondheidenvoedin...we-feiten-en-wat-te-doen/

Maar goed, ik weet nu wel beter :)
Wel eerst even je aluminiumfolie hoedje opzetten voor je die site leest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Erasmo schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 07:39:
[...]

Wel eerst even je aluminiumfolie hoedje opzetten voor je die site leest...
En je hersenen uitschakelen...
Wat een quatsch is die hele site zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En correct spellen is ook een dingetje.... :/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 07:37:
[...]

wanneer betaal je als bewoner dan wel voor de slimme meter
zodra de bewoner zelf op eigen initiatief een slimme meter aanvraagt.
Als je gratis een slimme meter wilt bel je de netbeheerder met de vraag of je meter geschikt is voor zonnepanelen omdat je die op zeer korte termijn wilt gaan plaatsen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 01:07
"Slimme meter, er is veel over te doen blijkt wel uit ons voorgaande bericht over ‘Lage niveaus straling WiFi mobiele telefoons slimme meters gevaarlijk’. Waar het onderwerp ‘Slimme meters’ eigenlijk maar een klein onderdeel van was, is toch veel response op gekomen. Het bericht is 11 x getweet, 82 x geliked via Facebook en 2 x via Google+ en er zijn tot nu 38 reacties op gekomen."

Opsporen en stemrecht ontnemen :Y)

Dit soort sites zie je ook veel over voedingsmiddelen, E-nummers etc. Gelukkig is dit bij tech-spul toch makkelijker te weerleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weidevogel
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:25:
het zogenoemd administratief uitzetten door de netbeheerder is een wassen neus
ze worden namelijk niet administratief uitgezet voor uitlezen, de meters worden nog steeds uitgelezen alleen ze mogen niets meer met die data doen.

als je bijv er zelf voor zorg dat de meter geen data meer kan zenden. het aluhoedje bijv

wedden dat ze dan binnen 24uur contact opnemen omdat ze de meter niet meer zien.
Hoe kom je aan die info ?
Bij Meters die "uit" staan , worden geen meterstanden uitgelezen door de netbeheerder.
Wel wordt er contact gelegd met de meter om te checken of de klok nog goed loopt en of de software Ok is en of er geen foutmeldingen zijn...
Afdekken met alu folie resulteert in een foutmelding en ja , dan komen ze langs.
Maar dat heeft niets te maken met het uitlezen van meterstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

het heet niet voor niets administratief uitzetten ipv werkelijk uitzetten
hoe kan het anders bijvoorbeeld dat je bij een netbeheerder de meter administratief uitzet maar dat je deze wel zelf kan uitlezen .

het blijft gewoon mogelijk om ze uit te lezen, bij administratief uitzetten doet de netbeheerder er niets mee, echter word het uitlezen niet geblokkeerd.

hier ook een mooi stukje erover
https://www.security.nl/p...derbaar+(door+derden)+%3F

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 07:51:
het heet niet voor niets administratief uitzetten ipv werkelijk uitzetten
hoe kan het anders bijvoorbeeld dat je bij een netbeheerder de meter administratief uitzet maar dat je deze wel zelf kan uitlezen .
Ja, het is administratief uitzetten... het alternatief is een domme digitale meter..

Als klant maak je gebruik van de P1 poort op de meter. Hier sluit je hardware op aan en zodoende kun jij de meter uitlezen; ongeacht of deze nu administratief uit staat of niet...
Het gaat dus om 2 totaal verschillende manieren van uitlezen..
het blijft gewoon mogelijk om ze uit te lezen, bij administratief uitzetten doet de netbeheerder er niets mee, echter word het uitlezen niet geblokkeerd.
Ja, het is theoretisch mogelijk , maar het gebeurd niet.... netbeheerders worden gecontroleerd op het juist uitvoeren van hun taken door de ACM.
Sorry , maar zie geen nieuwe informatie in dit artikel staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn heel veel mensen die denken dat de meter bij "administratief uit " niet meer uit gelezen kan worden.
dit kan wel degelijk en word ook gewoon gedaan.
de netbeheerder geeft de waardes echter niet meer door als zijnde vebruikwaarders maar intern worden deze waardes nog wel gewoon gebruikt .
voor bijv statistieken als gemiddeld vebruik per woning in die straat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stedin zegt op hun site: https://www.stedin.net/slimme-meter/slimme-meter-uitlezen/

U kunt het doorsturen uitzetten
Wilt u niet dat de meter automatisch uw meterstanden aan ons doorstuurt? Dan kunt u dat laten uitzetten. Vul het formulier hieronder in. Wij zorgen er dan voor dat uw meter de standen niet meer doorstuurt. U moet dan wel zelf een keer per jaar uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.

Daar staat toch heel duidelijk dat de meter de standen niet meer aan hen doorstuurt en dat verwacht de klant dan ook. Maar met het administratief uitzetten worden er nog steeds standen doorgegeven, alleen niet meer aan de klant. Zo wordt de klant nu in de maling genomen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 06:47:
er zijn heel veel mensen die denken dat de meter bij "administratief uit " niet meer uit gelezen kan worden.
dit kan wel degelijk en word ook gewoon gedaan.
de netbeheerder geeft de waardes echter niet meer door als zijnde vebruikwaarders maar intern worden deze waardes nog wel gewoon gebruikt .
voor bijv statistieken als gemiddeld vebruik per woning in die straat
Hoe weet je dat?
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 07:39:
Stedin zegt op hun site: https://www.stedin.net/slimme-meter/slimme-meter-uitlezen/

U kunt het doorsturen uitzetten
Wilt u niet dat de meter automatisch uw meterstanden aan ons doorstuurt? Dan kunt u dat laten uitzetten. Vul het formulier hieronder in. Wij zorgen er dan voor dat uw meter de standen niet meer doorstuurt. U moet dan wel zelf een keer per jaar uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.

Daar staat toch heel duidelijk dat de meter de standen niet meer aan hen doorstuurt en dat verwacht de klant dan ook. Maar met het administratief uitzetten worden er nog steeds standen doorgegeven, alleen niet meer aan de klant. Zo wordt de klant nu in de maling genomen.
Hoe weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 07:39:

Er is hier toch meermaals door iemand die bij een netbeheerder werkt aangegeven dat dit niet gebeurd? Zoals @janne_nl ook vraagt, waar haal jij die info vandaan?

Er wordt hier altijd veel 'zomaar' geroepen en blindelings nagepraat.

[ Voor 10% gewijzigd door EddoH op 10-05-2017 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Naar welke info op die pagina refereer je precies? Ik zie nergens staan dat de slimme meter wordt uitgelezen ook als je het uitlezen administratief uit hebt laten zetten?

Daarnaast is de tekst op die pagina wel erg ongelukkig; je zou het kunnen lezen alsof ook bij een (domme)digitale meter die standen op afstand worden uitgelezen; dit is technisch helemaal niet mogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door EddoH op 10-05-2017 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@EddoH Precies wat er staat:

Een digitale of slimme meter
Dan hoeft u uw meterstanden niet door te geven. Uw netbeheerder leest uw slimme meter op afstand uit en geeft deze aan ons door.

Als dat niet zou gelden voor AU had dat er vast bijgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er laatst ook over gesproken met medewerkers van de netbeheerder en hun de vraag gesteld over het "administratief " uitzetten.
zij gaven duidelijk aan dat de meterstanden doorsturen niet uitgezet kan worden omdat via dat protocol ook overige informatie word verzonden zoals status van de meter, hoogtarief/laagtarief , welke meter er telt bijvoorbeeld healthcheck meter .

vandaar dat het "Administratief" uitgezet word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

janne_nl schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:30:
[...]

Hoe weet je dat?

[...]

Hoe weet je dat?
Van de Tweakers die dat hebben getest? Uitlezen laten uitzetten, kooi van farraday improviseren -> netbeheerder op de stoep omdat de standen niet uitgelezen kunnen worden. Dat is bij verschillende Tweakers gebeurt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Raven schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:18:
[...]

Van de Tweakers die dat hebben getest? Uitlezen laten uitzetten, kooi van farraday improviseren -> netbeheerder op de stoep omdat de standen niet uitgelezen kunnen worden. Dat is bij verschillende Tweakers gebeurt.
Dat komt simpelweg omdat er een foutmelding aan de serverkant wordt gegenereerd. Er worden checks gedaan op de firmware versie en algemene statusinformatie. Als de server niets doorkrijgt van de meter wordt er een foutmelding gegenereerd. Dit betekent nog steeds niet dat de standen wel worden uitgelezen (of laat ik het anders zeggen: worden opgeslagen).
Ja, er is nog wel communicatie mogelijk; daarom heet het 'administratief' uitzetten.
Wellicht dat de meterstanden wel gelijk meegestuurd worden, maar als die direct daarna gediscard worden wordt er dus nog steeds niets met de standen gedaan en gaat de informatie gewoon verloren.
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:16:

Dan hoeft u uw meterstanden niet door te geven. Uw netbeheerder leest uw slimme meter op afstand uit en geeft deze aan ons door.

Zoals ik al zei; die tekst is wel heel erg ongelukkig en summier en duidelijk opgesteld als algemeen helpdesk-tekstje; dat kan je moeilijk als 'bewijs' gaan gebruiken dat de slimme meter te allen tijde vanzelf wordt uitgelezen. Je doet nu gewoon zelf een aanname dat het er anders wel specifiek had bijgestaan.

De zin zelf klopt niet eens zoals ik al zei: een (domme)digitale meter kan niet van afstand worden uitgelezen.

[ Voor 41% gewijzigd door EddoH op 10-05-2017 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:16:

Knappe netbeheerder, die een gewone digitale meter op afstand kan uitlezen ;)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:18:
[...]
De zin zelf klopt niet eens zoals ik al zei: een (domme)digitale meter kan niet van afstand worden uitgelezen.
Voor heel veel mensen staat een digitale meter gelijk aan een slimme meter. Dus voor het "gepeupel" is die zin goed genoeg. Wij, als tweakers, weten natuurlijk wel beter en kunnen niets anders doen dan lachen om zulke versimpelingen.
Wat ik trouwens wel fout vind, is dat ze nergens maar refereren aan het feit dat je dat administratief uitlezen uit kunt zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@EddoH Onlangs was er hier ook nog iemand die melding maakte dat meterstanden bekend waren terwijl de meter op AU stond.

Het blijft in mijn ogen allemaal erg schimmig, net als groene stroom is dat voor de consument niet te controleren. Mijn stroom is wel 100% groen want dat wek ik zelf op en mijn meter heeft alleen een teller die je ter plekke kan aflezen. Simpel en duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
Ik zou niet weten wat er niet te controleren valt. De slimme meter heeft ook gewoon een display met de meterstanden. Simpel en duidelijk.

Als je de meting van de energie niet vertrouwd, kun je altijd een eigen meter in serie met de hoofdmeter zetten. Dat geldt evengoed voor een domme meter, of een Ferraris.

[ Voor 38% gewijzigd door hesselbeertje op 10-05-2017 10:34 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:30:
@EddoH Onlangs was er hier ook nog iemand die melding maakte dat meterstanden bekend waren terwijl de meter op AU stond.
Volgens mij was toen niet duidelijk om welke standen het ging; het kon toen ook gaan om de standen die door de gebruiker zelf waren doorgegeven. De details weet ik echter niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat was niet wat de gebruiker had doorgegeven idd, maar die had andere uitgelezen standen gekregen dan zelf doorgegeven tijdens een overstap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:37:
dat was niet wat de gebruiker had doorgegeven idd, maar die had andere uitgelezen standen gekregen dan zelf doorgegeven tijdens een overstap
Weet jij nog waar die posts staan? Ik ben nu wel benieuwd naar de details namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:48:
[...]

Weet jij nog waar die posts staan? Ik ben nu wel benieuwd naar de details namelijk.
De details zijn heel simpel, uitlezen staat uit en toen er een probleem was zei de helpdesk uh moment AH ik zie het, dit is er fout gegaan, de standen moeten dit en dat zijn.
Zat er zelf bij toen collega naar liander belde, hij had ook met plaatsen nieuwe meter aangegeven niet uitlezen.

Blijkbaar word het wel uitgelezen maar niks administratief mee gedaan. Totdat iemand handmatig in systeem duikt.....
En of het nou wel of niet zou kunnen of iemand heeft fout gemaakt met installatie meter, geen idee maar ik weet genoeg en ik neem nooit een slimme.
Als het ooit verplicht word blijf ik hem eindeloos saboteren. Ik lees de standen en regel mijn eigen factuur.
Ongeacht wat een medewerker van welke netbeheerder dan ook daar voor andere mening over heeft.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:58:
[...]

De details zijn heel simpel, uitlezen staat uit en toen er een probleem was zei de helpdesk uh moment AH ik zie het, dit is er fout gegaan, de standen moeten dit en dat zijn.
Zat er zelf bij toen collega naar liander belde, hij had ook met plaatsen nieuwe meter aangegeven niet uitlezen.

Blijkbaar word het wel uitgelezen maar niks administratief mee gedaan. Totdat iemand handmatig in systeem duikt.....
En of het nou wel of niet zou kunnen of iemand heeft fout gemaakt met installatie meter, geen idee maar ik weet genoeg en ik neem nooit een slimme.
Als het ooit verplicht word blijf ik hem eindeloos saboteren. Ik lees de standen en regel mijn eigen factuur.
Ongeacht wat een medewerker van welke netbeheerder dan ook daar voor andere mening over heeft.
Ik vermoed dat de medewerker direct de stand van de meter kon opvragen. Zoals eerder gezegd is deze communicatie nog steeds mogelijk; het gaat er om dat die gegevens niet opgeslagen worden; daarom heet het administratief uit.

Ik vind het wel opvallend hoe fel je bent op een dienst die jij van een andere partij afneemt. Ik neem aan dat je ook je vebruikte MB's en gebelde minuten en telefoonnummers handmatig naar je telecomprovider stuurt? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door EddoH op 10-05-2017 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Precies, en omdat ze al jaren administratieve fouten maken geef ik ze niet eens de gelegenheid om iets extra's administratief wel of niet uit te kunnen voeren. Als ze iets willen weten vragen ze het maar aan mij en dan kijk ik wel even op display

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 20 ... 54 Laatste