Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoals hier al meermalen aangegeven: de communicatiemogelijkheden ("slimheid") van de meter staat helemaal los van de meetmethode. Een 'slimme' Ferrarismeter is helemaal niet onmogelijk.

Blijkbaar is/was power quality voor de netbeheerders geen issue.
De slimme meters maken het administratieve leven van de netbeheerders makkelijker, maar aan de uitvoerende kant zal het ze worst zijn wat voor meter er hangt. Mits hij goed meet natuurlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:49:
[...]

en waarom willen ze dan perse slimme meters
Daar zijn een heleboel -goede- argumenten voor. Een paar:
  • automatische meterstand opnemers: bv aanpassen voorschot en fraudebestrijding
  • inzicht geven aan consumenten over verbruik: bewustwording en besparing
  • energiestromen optimaliseren voor gebruiker en leverancier
Andere ideeën zijn rond meer variabele energieprijzen (happy hour), het afsluiten van niet betalende 'klanten' (kan sinds het deactiveren van de onderbreker niet meer...), onderlinge verrekening binnen groepen gebruikers etc

[ Voor 3% gewijzigd door emmerx op 08-03-2017 13:01 ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:42:
[...]

:F

Echt. Ga lezen. Ga begrijpen. En kom dan terug bij ons. Bedankt.
En wie is ons? De SM-fanboys of mag iedereen hier komen?

Dit topic is gestart door Robin4 met de vraag of hij/zij een SM mag weigeren. Dit was toen nog onduidelijk door de eenzijdige informatie van de netbeheerders. Het weigeren is nu een stuk makkelijker geworden en dat vinden een hoop mensen, om uiteenlopende redenen, best prettig. Als je ferrarismeter niet afgekeurd is, mag die gewoon blijven hangen.

Waarom de SM fanboys zo fel reageren op mensen die vragen stellen verbaast me een beetje. Is dit een gevalletje gedeelde smart is halve smart? Ik ben blij dat mijn ferraris nog niet afgekeurd is en dat ik ervoor gekozen hebt deze te laten hangen. Het ding werkt nog steeds prima en ik controleer dat wekelijks.

Je hebt zelf ook PV panelen en daarom had ik eigenlijk een meer genuanceerde reactie verwacht op mensen die zo'n SM eigenlijk niet zien zitten. Volgens mij was je zelf ook niet zo blij met je meter: Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Zoals altijd vallen de schreeuwers het meest op.
Da's op elk forum, en bv ook in de politiek. Lekker zo laten.

Er is hier ook genoeg ruimte voor nuance en interessante informatie.
En voor 'domme' vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door emmerx op 08-03-2017 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:47:
[...]
Je hebt zelf ook PV panelen en daarom had ik eigenlijk een meer genuanceerde reactie verwacht op mensen die zo'n SM eigenlijk niet zien zitten. Volgens mij was je zelf ook niet zo blij met je meter: Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Klopt, maar je quote gaat over een digitale meter die geen teruglevering registreerde. Daar wordt niemand met zonnepanelen blij van.

Ik laat het er hier verder bij. Ik ben absoluut geen slimme meter fanboy, maar de paniek die mensen elkaar aanjagen omdat ze slim en digitaal door elkaar blijven halen verontrust mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Bij ons wordt volgende week een slimme meter geplaatst. Ik heb twee kWh-meters in de groepenkast om totaal verbruik en PV-opwekking te meten. Met mijn Ferrarismeter zag ik nauwelijks afwijking. Ik kan dus mooi controleren of dat straks met de slimme meter ook het geval is (wat ik wel verwacht).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 16:24

FlyEragon

Alien Monkeys

Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:59:
Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005 Heb er hier ook een hangen. Maar heb geen vergelijking met een oude meter, aangezien die nooit heeft gedraaid hier. Zat al een slimme meter in toen ik het huis kocht, en toen ik de meterkast heb laten vervangen is deze geplaatst, 2 jaar geleden nu. Moet ik hier al actie op ondernemen of even rustig afwachten wat er gaat gebeuren? Zit momenteel op 3500 kWh verbruik op jaarbasis, 2 persoons huishouden.
Hangt natuurlijk heel erg van al je apparaten (elektrisch koken misschien) af maar 3500kWh klinkt veel voor 2 persoons. Zit zelf rond de 2000kWh, en ik leef echt niet super zuinig wat elektra betreft. Zowel met een oude schijfmeter als een nieuwe digitale 'slimme' meter gemeten, al 7 jaar lang ongeveer gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door FlyEragon op 08-03-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:03

Cyphax

Moderator LNX
FlyEragon schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:44:
[...]

Hangt natuurlijk heel erg van al je apparaten (elektrisch koken misschien) af maar 3500kWh klinkt veel voor 2 persoons.
3500kWh is ons geschatte verbruik, en daar zitten we geloof ik ook wel ongeveer tegenaan. Wij zijn met z'n 4en thuis en er is eigenlijk altijd wel iemand thuis, en ik vind niet dat we heel zuinig zijn. Voor een tweepersoonshuishouden vind ik 3500kWh dus ook wel erg veel. :)
De vraag is dus wat de oorzaak is, daar moet je dan even naar op zoek.

Ik heb wel alle gloeilampen vervangen door spaar- en ledverlichting dus die verhalen over digitale meters die slecht registreren doen mij nu ook wel sterk overwegen om de ferrarismeter te willen laten hangen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Cyphax schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:57:
[...]

3500kWh is ons geschatte verbruik, en daar zitten we geloof ik ook wel ongeveer tegenaan. Wij zijn met z'n 4en thuis en er is eigenlijk altijd wel iemand thuis, en ik vind niet dat we heel zuinig zijn. Voor een tweepersoonshuishouden vind ik 3500kWh dus ook wel erg veel. :)
De vraag is dus wat de oorzaak is, daar moet je dan even naar op zoek.

Ik heb wel alle gloeilampen vervangen door spaar- en ledverlichting dus die verhalen over digitale meters die slecht registreren doen mij nu ook wel sterk overwegen om de ferrarismeter te willen laten hangen. :)
Ja, vergelijk mezelf wel eens met anderen, en dan lijkt het mij ook best wel veel. Maar misschien klopt het ook gewoon wel. Heb een aquarium (240 liter) is volgens mij best een stroomvreter. Koken op inductie. Oven staat bijna dagelijks wel aan (3,5kw oven) wordt meestal in het weekend de was gedraaid en er staan twee desktop pc's (met twee monitoren) die dagelijks wel een uurtje of 2/3 draaien. Verder is alles in huis led en staat de TV en dergelijke compleet uit wanneer er niemand thuis is. A+ koelkast.

Afgelopen week had ik rond de 3 / 4 kWh per dag aan verbruik terwijl wij op vakantie waren. Dit is zonder de zonnepanelen daarin meegerekend. Heb even uitgeteld,

Verbruik volgens Domoticz:
DatumVerbruikOpgewektTeruggeleverdTotaal verbruik
1 maart: 3,786 kWh7,553 kWh5,498 kWh5,841 kWh
2 maart: 3,95 kWh4,048 kWh2,078 kWh5,92 kWh

Deze dagen zijn wij dus niet thuis geweest.
Overdag heeft aangestaan: Koelkast, Aquarium, 's ochtends een uurtje een LED van 3,5watt, 's avonds kamerverlichting (in totaal 20 watt, uur of 4) via Domoticz ingesteld. Het schermpje van de magnetron heeft ook gewoon gebrand, deze stekkers heb ik er niet uit gehaald. De boiler heb ik wel uitgezet. De ketel stond op 15 graden.

Nu vind ik dit, voor een dag dat er niemand thuis is, behoorlijk veel, of ligt dat nu aan mij? Is mijn aquarium de grootverbruiker in dit verhaal? Of is mijn Slimme meter die de getallen verdubbelt?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:21:
[...]

Ja, vergelijk mezelf wel eens met anderen, en dan lijkt het mij ook best wel veel. Maar misschien klopt het ook gewoon wel. Heb een aquarium (240 liter) is volgens mij best een stroomvreter. Koken op inductie. Oven staat bijna dagelijks wel aan (3,5kw oven) wordt meestal in het weekend de was gedraaid en er staan twee desktop pc's (met twee monitoren) die dagelijks wel een uurtje of 2/3 draaien. Verder is alles in huis led en staat de TV en dergelijke compleet uit wanneer er niemand thuis is. A+ koelkast.

Afgelopen week had ik rond de 3 / 4 kWh per dag aan verbruik terwijl wij op vakantie waren. Dit is zonder de zonnepanelen daarin meegerekend. Heb even uitgeteld,

Verbruik volgens Domoticz:
DatumVerbruikOpgewektTeruggeleverdTotaal verbruik
1 maart: 3,786 kWh7,553 kWh5,498 kWh5,841 kWh
2 maart: 3,95 kWh4,048 kWh2,078 kWh5,92 kWh

Deze dagen zijn wij dus niet thuis geweest.
Overdag heeft aangestaan: Koelkast, Aquarium, 's ochtends een uurtje een LED van 3,5watt, 's avonds kamerverlichting (in totaal 20 watt, uur of 4) via Domoticz ingesteld. Het schermpje van de magnetron heeft ook gewoon gebrand, deze stekkers heb ik er niet uit gehaald. De boiler heb ik wel uitgezet. De ketel stond op 15 graden.

Nu vind ik dit, voor een dag dat er niemand thuis is, behoorlijk veel, of ligt dat nu aan mij? Is mijn aquarium de grootverbruiker in dit verhaal? Of is mijn Slimme meter die de getallen verdubbelt?
Heb je verwarming in het aquarium?
Hoeveel watt en hoeveel watt is de pomp van de aquarium?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
klump4u schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:30:
[...]

Heb je verwarming in het aquarium?
Hoeveel watt en hoeveel watt is de pomp van de aquarium?
150 watt verwarmingselement, 21 graden in het water.
JBL E1500 pomp. 20 watt continu.
Led verlichting boven de bak hangen 28 watt in totaal, draait 10 uur per dag.
Co2 Cilinder (heb het even opgezocht, 1,5 watt verbruik wanneer hij draait, 9 uur per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:33:
[...]

150 watt verwarmingselement, 21 graden in het water.
JBL E1500 pomp. 20 watt continu.
Led verlichting boven de bak hangen 28 watt in totaal, draait 10 uur per dag.
Co2 Cilinder (heb het even opgezocht, 1,5 watt verbruik wanneer hij draait, 9 uur per dag).
150 x12 x365 = 657kWh (12 uur per dag gem. maar zal wel meer zijn)
20x24x365 = 175 kWh
28x10x365 = 102 kWh
1,5x9x365 = 5 kWh
Totaal 939 kWh per jaar

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
klump4u schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:41:
[...]

150 x12 x365 = 657kWh (12 uur per dag gem. maar zal wel meer zijn)
20x24x365 = 175 kWh
28x10x365 = 102 kWh
1,5x9x365 = 5 kWh
Totaal 939 kWh per jaar
Dan zou dat waarschijnlijk wel mijn grootverbruiker zijn. Het mooiste is dat ik een soort van meter eraan hang die logt naar Domoticz, kan ik al het verbruik van het aquarium loggen, maar dat is misschien iets voor in een ander topic, moet maar eens uitzoeken of dat te vinden is. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
1 = 2

Elke 1 Watt van een verbruiker die altijd aan staat kost je per jaar 2 Euro.

Dus een halogeen spotje van 50W in de gang kost je € 100 per jaar.
Snel vervangen door LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
emmerx schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:47:
1 = 2

Snel vervangen door LED.
Was dit voor mij bedoeld? Ik heb alles al op LED verlichting in huis, kan helaas niets meer aanpassen hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

emmerx schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:47:
1 = 2

Snel vervangen door LED.
Bij €0,18 is dit €1,57 per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
ok
1 ~ 2

Meeste mensen betalen meer per kWh: gemiddeld 21,5 ct.
En dan klopt het wel/beter..

[ Voor 14% gewijzigd door emmerx op 08-03-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

emmerx schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:53:
ok
1 ~ 2

Klopt, meeste mensen klagen dat energie duur is maar stappen nooit over of ze hebben nog steeds genoeg te besteden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:44:
[...]

Dan zou dat waarschijnlijk wel mijn grootverbruiker zijn. Het mooiste is dat ik een soort van meter eraan hang die logt naar Domoticz, kan ik al het verbruik van het aquarium loggen, maar dat is misschien iets voor in een ander topic, moet maar eens uitzoeken of dat te vinden is. Bedankt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4mxXbWPsK8EJ4phjrsj5U2sc/medium.jpg

Deze bijvoorbeeld, te vinden bij Amazon.de voor €15 maar slechts af en toe stuurt een verkoper hem naar NL.
Het hangt ook van de Rfxcom cq de firmware af of hij ondersteund wordt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:44:
[...]

Als alles op één stopcontact zit, dan een eenvoudige meter er tussen zetten. Die bij de Hornbach kost een tientje. Dan weet je wat je verbruikt.
hansvk schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:16:
Bij ons wordt volgende week een slimme meter geplaatst. Ik heb twee kWh-meters in de groepenkast om totaal verbruik en PV-opwekking te meten. Met mijn Ferrarismeter zag ik nauwelijks afwijking. Ik kan dus mooi controleren of dat straks met de slimme meter ook het geval is (wat ik wel verwacht).
Zomaar even een vraag, waarom wil je de ferraris omwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:24:
[...]

Als alles op één stopcontact zit, dan een eenvoudige meter er tussen zetten. Die bij de Hornbach kost een tientje. Dan weet je wat je verbruikt.
Heerlijk.
Lekker afgeven op digitale meters en dan adviseren om je verbruik te gaan meten met het goedkoopste Chinese prul wat je kunt vinden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
emmerx schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:53:
ok
1 ~ 2

Je leeft nog in 2015.
Per 1-1-2016 is de energiebelasting op elektriciteit met 2 cent verlaagd en werd 18-19 cent per kWh de normale prijs voor stroom.

Vrijwel iedere leverancier levert nu stroom voor onder de 20 cent per kWh
Zie: https://goedkopeenergieengas.nl/energie/prijs-per-kwh/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
emmerx schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:14:
[...]

Ingekort

Ik heb in het verleden ook andersom-testen gedaan met deze meters. Dus een 'vuile' opwekker aan de meter hangen. In dit geval een PV-inverter die met aangepaste firmware (en hardware) geen zuivere sinus leverde, maar lekkere steile pieken. Die inverter leverde zijn geld meer dan op: 2 fysieke panelen werden er zomaar 4 qua de opbrengst in de meter.
Benieuwd hoe snel netbeheerders hun 'slimme' meters wel gaan vervangen als dergelijke Verdubbelaar-firmware beschikbaar zou komen voor meer consumenten....
Ha grappig, na de auto's met sjoemelsoftware nu ook inverters met sjoemelfirmware. _/-\o_
Kunnen we daar geen Pi project van maken. Eens kijken hoe snel ze dan het probleem gaan oplossen. De digitale variant van de magneet op de meter zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
EddoH schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:28:
[...]

Heerlijk.
Lekker afgeven op digitale meters en dan adviseren om je verbruik te gaan meten met het goedkoopste Chinese prul wat je kunt vinden _O-
De meter zou best wat afwijken, het is alleen maar ter indicatie van je verbruik. En het blijft binnenshuis. Als dat ding veel te veel aangeeft, dan is er nog geen man overboord. Dit is met de SM wel wat anders, daar wordt je wel echt afgerekend.

Je reactie is wel wat kinderachtig, vind je zelf ook niet? Ik had je toch wat hoger ingeschat....

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 08-03-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:52:
[...]

Je reactie is wel wat kinderachtig, vind je zelf ook niet? Ik had je toch wat hoger ingeschat....
Dat mag, maar zolang je het woord 'SM-fanboys' blijft gebruiken voor mensen die argumenten aandragen die je niet aanstaan, blijft de prijs voor meest kinderachtige in dit topic op jouw naam hoor ;)

Ik hoop dat je zelf ook wel de humor en hypocriete van je advies kan inzien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
EddoH schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:58:
[...]

Dat mag, maar zolang je het woord 'SM-fanboys' blijft gebruiken voor mensen die argumenten aandragen die je niet aanstaan, blijft de prijs voor meest kinderachtige in dit topic op jouw naam hoor ;)

Ik hoop dat je zelf ook wel de humor en hypocriete van je advies kan inzien.
Ik heb nog steeds geen argument gelezen waarom de SM zoveel beter is dan een ouderwets ferraris. Niet dat ik niet opensta voor nieuwe technieken, maar het moet wel een verbetering zijn.

De genoemde voordelen zijn:
  • je standen worden automatisch verstuurd worden
  • je krijgt meer inzicht in je verbruik
De genoemde nadelen zijn:
  • mogelijk variabele tarieven
  • mogelijke privacy schennis
  • mogelijk hogere verbruik
En eenmaal de farraris ingeleverd is voor altijd kwijt. De mogelijke nadelen wegen voor mij op dit moment zwaarder dan de voordelen. Als de SM echt slim wordt, en dan bedoel ik dat deze meter ook apparatuur kan in- en uitschakelen, erg leuk bij PV, dan wordt het verhaal misschien anders.

Het hypocriete in mijn advies ontgaat me, die had niets met een SM van doen. Het ging over het eenvoudig meten van een verbruiker. En dat willen de meeste mensen op een zo goedkoop mogelijke manier.

[ Voor 7% gewijzigd door drielp op 08-03-2017 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. Verbruik over de hele aansluiting is niet interessant. Je wil op een veel gedetailleerder niveau inzage in het verbruik per groep en voor bepaalde verbruikers zelfs individueel.

Dat zul je dus zelf moeten regelen, want dat kan zo'n meter niet. Die meet alleen "dom" het totale verbruik. Veel van mijn zwave modules meten al verbruik. Ik kan direct zien wanneer de TV precies aan heeft gestaan bijvoorbeeld. Of hoeveel stroom de telefoonladers per nacht verbruiken (die staan alleen aan tussen 21u30 en 05u00).

En zodra ik de groepenkast laat vervangen, zet ik er een DIN rail achter met een tussen meter voor elke groep. Maar dat is nu even reden 2 om te weigeren. Het horkerige gedrag van de Stedin medewerkster tegenover mijn vrouw staat op 1. Als je je niet eens fatsoenlijk kunt gedragen, dan mag je zelf bedenken waar je die meter mag stoppen (het is er donker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:47
Soldaatje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:14:

Ik heb het item net gezien, en vond de reactie van de netbeheerder niet echt geruststellend....
Die gast begint meteen te dreigen dat de huurprijs van de meter omhoog zal gaan als alle foute meters vervangen moeten worden.
Dat is toch de omgedraaide wereld?
Het geeft aan dat er bij netbeheer nederland incompetente lui werken en dat diezelfde incompetente lui hun verantwoordelijkheden willen afschuiven op de consument.

Nog iets om te zien hoe ze bij netbeheer nederland de boel zitten te verdraaien: "Sommige energiemeters zouden onder extreme omstandigheden afwijkingen in het energieverbruik laten zien."
http://www.netbeheerneder...ht/?newsitemid=3090644992

Terwijl Keyer die meedeed aan het onderzoek het volgende zegt in het artikel van Computable: "Het gaat om testen in het lab, maar we hebben nadrukkelijk geen uitzonderlijke condities gekozen. Bijvoorbeeld een dimmer met vijftig lampen, terwijl een gemiddeld huishouden 47 lampen heeft."
https://www.computable.nl...&utm_content=topartikelen

[ Voor 42% gewijzigd door cc12 op 09-03-2017 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
drielp schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:24:

Zomaar even een vraag, waarom wil je de ferraris omwisselen?
We staan nu in de planning voor gratis vervangen van de meter. Het zal toch een keer moeten en als ik nu weiger, dan zal het over een paar jaar wellicht de nodige kosten met zich meebrengen. En zoals ik al aangaf kan ik met mijn tussenmeters zien of de totalen die de SM registreert correct zijn.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
hansvk schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 06:56:
[...]
We staan nu in de planning voor gratis vervangen van de meter. Het zal toch een keer moeten en als ik nu weiger, dan zal het over een paar jaar wellicht de nodige kosten met zich meebrengen. En zoals ik al aangaf kan ik met mijn tussenmeters zien of de totalen die de SM registreert correct zijn.
Dat dreigen met kosten bij vervanging in de toekomst was voor mij juist één van de redenen om de meter te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:21:
[...]

Wij zitten rond de 5kWh per dag. Wij zijn pas grootverbruikers, en tenzij we onze hobbies gaan veranderen, zal daar niet zo snel verandering in komen.

Het is wel dankzij de slimme meter dat ik ben gaan bijhouden hoeveel we werkelijk gebruiken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:46:
[...]

Wij zitten rond de 5kWh per dag. Wij zijn pas grootverbruikers, en tenzij we onze hobbies gaan veranderen, zal daar niet zo snel verandering in komen.

Het is wel dankzij de slimme meter dat ik ben gaan bijhouden hoeveel we werkelijk gebruiken.
Groot verbruiker??? Minder dan 2000 kWh per jaar dat betekent dat je het hele jaar op vakantie bent?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:59:
[...]

Groot verbruiker??? Minder dan 2000 kWh per jaar dat betekent dat je het hele jaar op vakantie bent?
5kWh per dag als we op vakantie zijn, 14kWh/d als we niet op vakantie zijn. Wij zitten op 4500kWh per jaar.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:18:
[...]

Ik heb nog steeds geen argument gelezen waarom de SM zoveel beter is dan een ouderwets ferraris. Niet dat ik niet opensta voor nieuwe technieken, maar het moet wel een verbetering zijn.

De genoemde voordelen zijn:
  • je standen worden automatisch verstuurd worden
  • je krijgt meer inzicht in je verbruik
De genoemde nadelen zijn:
  • mogelijk variabele tarieven
  • mogelijke privacy schennis
  • mogelijk hogere verbruik
En eenmaal de farraris ingeleverd is voor altijd kwijt. De mogelijke nadelen wegen voor mij op dit moment zwaarder dan de voordelen. Als de SM echt slim wordt, en dan bedoel ik dat deze meter ook apparatuur kan in- en uitschakelen, erg leuk bij PV, dan wordt het verhaal misschien anders.

Het hypocriete in mijn advies ontgaat me, die had niets met een SM van doen. Het ging over het eenvoudig meten van een verbruiker. En dat willen de meeste mensen op een zo goedkoop mogelijke manier.
Ik weet niet zo goed waar je op reageert (het ging toch over digitale metingen?), maargoed om toch even inhoudelijk op je post te reageren:

Ik zie variabele tarieven juist als voordeel: het is de enige manier om innovatie in de energiesector te stimuleren. Het zet mensen aan tot bewuster verbruiken, biedt openingen voor technische innovatie zoals automatisch schakelen van apparatuur(waardoor je de uitleesmogelijkheid van slimme meter veel beter kan benutten, en zelfs over kunt op kleinere netaansluiting met minder vastrecht, yay!), en kunnen we eindelijk af van de onzekerheid over salderen.
Als je dat zo ziet, is ineens het lijstje met nadelen korten dan het lijstje met voordelen.
reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:59:
[...]

Huh? Dat valt wel mee hoor.
Ik zit op ~2300kWh/j met een 3-persoons huishouden, en ik heb nog heel wat gloeilampen te vervangen....

[ Voor 71% gewijzigd door EddoH op 09-03-2017 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

drielp schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:04:
[...]
Dat dreigen met kosten bij vervanging in de toekomst was voor mij juist één van de redenen om de meter te weigeren.
Van dreigementen word ik ook altijd een beetje recalcitrant.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wij kregen vlak voor onze vakantie een brief in de bus (een dag voordat we weg gingen) dat onze meter binnen een paar dagen vervangen zou worden (dus in onze vakantie). Toch maar even gebeld. Altijd leuk als er twee afdelingen zijn binnen een bedrijf die niet met elkaar communiceren. Bij de Afdeling Vervangen hadden ze nog niet doorgekregen dat onze meter al in september vervangen is vanwege een kapotte meter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nogmaals als men de slimme meter weigert en vervolgens besluit op een later tijdstip de netbeheerder dat je huidige meter vervange MOET worden vanwege afkeur dan zijn de kosten voor de netbeheerder en nooit voor de gebruiker .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Je betaalt toch altijd voor die meter? Ik bedoel iedereen betaalt via de energierekening voor de meter. Heb jaren terug op de tv gezien (dacht bij radar) dat je de meter ook in één keer kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:43:
[...]

Nou, ik zie geen enkele reden om getriggerd te worden in die tekst. Er wordt niets over led lampen gezegd, en ook niet gehint op enig verband.
The greatest inaccuracies were seen when dimmers combined with energy saving light bulbs and LED bulbs were connected to the system.
https://www.utwente.nl/en...actual-energy-consumption

[ Voor 14% gewijzigd door TWyk op 09-03-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:52:
[...]

Ik weet niet zo goed waar je op reageert (het ging toch over digitale metingen?), maargoed om toch even inhoudelijk op je post te reageren:

Ik zie variabele tarieven juist als voordeel: het is de enige manier om innovatie in de energiesector te stimuleren. Het zet mensen aan tot bewuster verbruiken, biedt openingen voor technische innovatie zoals automatisch schakelen van apparatuur(waardoor je de uitleesmogelijkheid van slimme meter veel beter kan benutten, en zelfs over kunt op kleinere netaansluiting met minder vastrecht, yay!), en kunnen we eindelijk af van de onzekerheid over salderen.
Als je dat zo ziet, is ineens het lijstje met nadelen korten dan het lijstje met voordelen.

[...]

Huh? Dat valt wel mee hoor.
Ik zit op ~2300kWh/j met een 3-persoons huishouden, en ik heb nog heel wat gloeilampen te vervangen....
Wat bedoelen jullie met variabele tarieven?
Ik vind dag-nacht tarief wel genoeg gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Soldaatje schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:05:
[...]

Wat bedoelen jullie met variabele tarieven?
Ik vind dag-nacht tarief wel genoeg gedoe.
Hoog verbruiktarief op spitsuren en minder voor je teruggeleverde energie terugkrijgen als de hele wijk dat al doet.
Dat betekent dat als je het hoogste rendement/laagste kosten wilt maken je effectiever met je verbruik en opgewekte energie moet gaan omgaan. Hier kunnen technische oplossingen/innovaties bij helpen (buffering, loadbalancing). Als je het slim doet ben je goedkoper uit/profiteer je meer van je opgewekte energie dan nu. Geef je er geen r**t om ben je duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Mogen de energiemaatschappijen je nu dwingen om een slimme meter te nemen als je als het net wil terug leveren als je zonnepanelen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
cc12 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:25:
Mogen de energiemaatschappijen je nu dwingen om een slimme meter te nemen als je als het net wil terug leveren als je zonnepanelen hebt?
Ze kunnen moeilijk gaan doen over je terug levering

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Een slimme niet, wel een andere ('domme') meter als degene die je nu hebt hangen niet voldoet voor het meten van teruggeleverde energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:30:
[...]
Een slimme niet, wel een andere ('domme') meter als degene die je nu hebt hangen niet voldoet voor het meten van teruggeleverde energie.
Maar ik denk wel dat je met de laatste onderzoeksresultaten in de hand vrij sterk staat, als je om een goede meter vraagt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Freee!! schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:32:
[...]

Maar ik denk wel dat je met de laatste onderzoeksresultaten in de hand vrij sterk staat, als je om een goede meter vraagt.
Ik zou in ieder geval dan aangeven dat je geen meter uit het betreffende lijstje wilt nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cc12
Wie zegt dat de andere of nieuwere meters wel betrouwbaar zijn? Van netbeheer nederland hoef je in ieder geval niets te verwachten. Die incompetente organisatie houdt alles het liefst onder de pet. En als het toch uitkomt leggen ze de verantwoordelijkheid bij de consument neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

cc12 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:42:
Wie zegt dat de andere of nieuwere meters wel betrouwbaar zijn? Van netbeheer nederland hoef je in ieder geval niets te verwachten. Die incompetente organisatie houdt alles het liefst onder de pet. En als het toch uitkomt leggen ze de verantwoordelijkheid bij de consument neer.
Niemand, maar vertel wel van tevoren dat je de meter na een jaar zult laten controleren en de hoogst gevonden afwijking (diverse teststituaties) zult gebruiken om de factuur te laten corrigeren, desnoods via de rechter. Dan is het in één keer in hun belang om een goede te plaatsen (of eventueel eentje die te weinig registreert, maar je hebt niet aangegeven dat je bij gaat betalen >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Freee!! schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:52:
[...]

Niemand, maar vertel wel van tevoren dat je de meter na een jaar zult laten controleren en de hoogst gevonden afwijking (diverse teststituaties) zult gebruiken om de factuur te laten corrigeren, desnoods via de rechter.
Ten eerste zie ik niet dat consumenten dat kunnen laten controleren alleen al vanwege elk specifieke situatie thuis.

Ten tweede blijkt dat de huidige test om te controleren of een elektriciteitsmeter goed werkt niet betrouwbaar is: "Woningbezitters die hun energiemeter niet vertrouwen, kunnen de meter laten testen door een erkende keurder. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de kosten als de meter wel goed blijkt te werken. De gestandaardiseerde test houdt echter geen rekening met ‘vervuilende’ gebruikers en is daarmee volgens de onderzoekers niet geschikt om foutieve meterstanden aan te tonen."

Ten derde nemen de meeste mensen niet de moeite om naar de rechter te gaan. Dat weten zulke organisaties dondersgoed.

Geloof mij, die mensen die nu een onbetrouwbare meter hebben worden gewoon in de kou gelaten. Dit is net zo met de ov-chipkaart van translink systems. Je betaalt relatief het meeste voor die chipkaart in Europa. Die ov organisaties hebben maar liefst 55 miljoen euro van de reizigers in hun eigen zak gehouden terwijl het kostenneutraal zou moeten zijn. Kosten kaart: 1 euro. Prijs die consumenten ervoor betalen: 7,50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
frk123 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:51:
[...]

Ha grappig, na de auto's met sjoemelsoftware nu ook inverters met sjoemelfirmware. _/-\o_
Kunnen we daar geen Pi project van maken. Eens kijken hoe snel ze dan het probleem gaan oplossen. De digitale variant van de magneet op de meter zeg maar.
Probleem is dat hij alleen verdubbelt als er energie wordt teruggeleverd.
Zodra er afname is van het net (meer verbruik dan opwekking) leverden de grillige pieken juist extra 'gemeten' verbruik op....

Gaat dus alleen op voor grote PV-systemen.
Of bv een aangepaste ('geoptimaliseerde') Tesla Powerwall.
Die zou dan zijn geld meer dan waard kunnen worden: overdag (of tijdens low cost happy hour) aan het net laden met nette sinus en 's nachts verdriedubbeld terugleveren ....

In Spanje leidt de subsidieregeling voor PV al tot dergelijke vreemde praktijken: bedrijven die in het donker terugleveren aan het net. En dat zonder windmolen. RarageneRator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 18:40
EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:22:
[...]

Hoog verbruiktarief op spitsuren en minder voor je teruggeleverde energie terugkrijgen als de hele wijk dat al doet.
Dat betekent dat als je het hoogste rendement/laagste kosten wilt maken je effectiever met je verbruik en opgewekte energie moet gaan omgaan. Hier kunnen technische oplossingen/innovaties bij helpen (buffering, loadbalancing). Als je het slim doet ben je goedkoper uit/profiteer je meer van je opgewekte energie dan nu. Geef je er geen r**t om ben je duurder uit.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je beter uit zou zijn dan nu "als je het slim doet". Gezien de hoge kosten van batterijen, hun geringe duurzaamheid, de conversie-verliezen bij opslag, maar ook de domotica en planning benodigd om direct verbruik van PV-opwek te verhogen, is er meer reden om aan te nemen dat je er hooguit minder op achteruit gaat dan als je niets doet... na (nog) een forse, initiele investering wel te verstaan. Ik verwacht een hoge TVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:22:
[...]

Iedereen die geen gezin heeft en werkt, zal duurder uit zijn.
Ik heb zonnepanelen en ik werk. Dus mijn piek perioden zijn per definitie de piek perioden van iedereen: 's avonds. Maar dan geven mijn zonnepanelen geen stroom meer (dus geen eigen verbruik van eigen energie). Op de momenten dat ik het meest aan m'n panelen heb, gebruik ik per definitie het minst, gewoon omdat ik overdag werk.

Het wordt tijd voor goede, niet onbetaalbare, makkelijk door burgers te gebruiken, oplossingen voor tijdelijke opslag. Pas daarna kun je gaan denken aan variabele tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Het zou me niet verbazen dat de energiemaatschappijen en netbeheerders nog leuk verdienen aan het overschot dat je op het net aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Terpen Tijn schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:50:
[...]

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je beter uit zou zijn dan nu "als je het slim doet". Gezien de hoge kosten van batterijen, hun geringe duurzaamheid, de conversie-verliezen bij opslag, maar ook de domotica en planning benodigd om direct verbruik van PV-opwek te verhogen, is er meer reden om aan te nemen dat je er hooguit minder op achteruit gaat dan als je niets doet... na (nog) een forse, initiele investering wel te verstaan. Ik verwacht een hoge TVT.
Dat is natuurlijk compleet afhankelijk van de implementatie van de regels. Ik gaf een potentieel voorbeeld. Zoals ik niet kan zeggen wat voor exact bedrag je voordeel zal hebben, kan jij niet zeggen dat dat voordeel er niet zal zijn, aangezien de 'spelregels' nog niet bekend zijn.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:08:
[...]

Ik heb zonnepanelen en ik werk. Dus mijn piek perioden zijn per definitie de piek perioden van iedereen: 's avonds. Maar dan geven mijn zonnepanelen geen stroom meer (dus geen eigen verbruik van eigen energie). Op de momenten dat ik het meest aan m'n panelen heb, gebruik ik per definitie het minst, gewoon omdat ik overdag werk.

Het wordt tijd voor goede, niet onbetaalbare, makkelijk door burgers te gebruiken, oplossingen voor tijdelijke opslag. Pas daarna kun je gaan denken aan variabele tarieven.
Uiteraard zijn er technische aanpassingen en middelen voor nodig, maar op dit moment staat de markt en innovatie daarin stil, simpelweg omdat door de huidige saldeerregeling (die onhoudbaar is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

iedere keer komt toch nog de vraag of je wel / niet moet betalen voor de meter wissel
de volgende 3 mogelijkheden kunnen zich voordoen

<1> de netbeheerder wisselt een groep meters , de kosten hiervoor zijn voor de netbeheerder
<2> u heeft de slimme meter geweigert maar besluit na een tijdje alsnog een slimme meter aan te vragen, dan zijn de kosten voor u omdat de netbeheerder een extra afspraak moet inplannen ipv reguliere planning voor meterwissel

<3> u heeft de meter geweigert conform uw goedrecht echter na een tijd neemt de netbeheerder contact op dat ze alsnog de meter willen wisselen omdat meter inmiddels is afgekeurd
de kosten in dit geval zijn voor de netbeheerder
Tevens ligt de bewijsvoering hiervoor ook bij de netbeheerder zij moeten aantonen dat het merk/type/serie/batch/bouwjaar nr van uw meter overeen komt met de lijst van afgekeurde meters.

laat je dus niet overtuigen door een opmerking het is niet geschikt voor terugeleveren of iets dergelijks
.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 20:50
EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:13:
[...]

Dat is natuurlijk compleet afhankelijk van de implementatie van de regels. Ik gaf een potentieel voorbeeld. Zoals ik niet kan zeggen wat voor exact bedrag je voordeel zal hebben, kan jij niet zeggen dat dat voordeel er niet zal zijn, aangezien de 'spelregels' nog niet bekend zijn.

[...]

Uiteraard zijn er technische aanpassingen en middelen voor nodig, maar op dit moment staat de markt en innovatie daarin stil, simpelweg omdat door de huidige saldeerregeling (die onhoudbaar is).
Sterker nog, variabele tarieven hebben de potentie om juist ergere effecten te veroorzaken. Zeker als de prijzen vooraf bekend worden (en gedurende de dag niet wijzigen) gemaakt zodat iedereen er op kan anticiperen. Vervolgens gaan alle EV's op exact hetzelfde moment tijdens het daltarief vol aan en met een beetje pech ook alle warmtepompen (evt met buffervat) in de winter. Dan heb is een blackout onvermijdelijk en veroorzaakt door een slecht systeem 8)7

Maar investeren in koper gaat ook geen oplossing zijn. Ik zie veel liever een implementatie waarin je als "prosumer" een beloning krijgt voor het "product" dat je verkoopt: Namelijk flexibiliteit. Energiebedrijven en netbeheerders kunnen je dan bijvoorbeeld een korting geven op je energierekening voor de aangeboden flexibiliteit. Ondertussen zou een systeem in de wijk die flexibiliteit kunnen coördineren zodat niet alle apparaten tegelijktijdig aan gaan, het net overeind blijft, energie lokaal wordt gebruikt en last but not least, iedereen een eerlijke compensatie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:13:
[...]

[...]

1. Een voorspelling doen kan echter best wel. En die van mij is beter, want gebaseerd op de wel inzichtelijke prijs van batterijen e.d. De "spelregels" zullen vast en zeker geen gratis batterijen inhouden.

2. Ik betwijfel of er objectieve gronden zijn om aan te nemen dat salderen "onhoudbaar" is, behalve dat netbeheerders en Dorknopers dat minder leuk vinden en daarom allerlei angstvisioenen (iedereen aan de PV!) projecteren om hun punt kracht bij te zetten.

Wat wel duidelijk is: deze foutief metende digitale/slimme meters zijn in ieder geval onhoudbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Terpen Tijn schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:32:
[...]
2. Ik betwijfel of er objectieve gronden zijn om aan te nemen dat salderen "onhoudbaar" is, behalve dat netbeheerders en Dorknopers dat minder leuk vinden en daarom allerlei angstvisioenen (iedereen aan de PV!) projecteren om hun punt kracht bij te zetten.
Uiteindelijk krijg jij als klant de rekening. Dit zal betekenen dat er simpelweg meer koper de grond in moet en transformatoren moeten worden vervangen. De rekening om deze gigantische operatie te bekostigen komt linksom of rechtsom toch op jouw (en mijn) deurmat terecht. Vooralsnog ziet het er naar uit dat we met slimme technologie de meeste graafwerkzaamheden kunnen voorkomen, terwijl we ook partiëel het probleem oplossen: "waar moet alle duurzame energie naartoe?!". Ik geloof dat deze oplossing goedkoper en efficienter is voor de BV Nederland. Maar dan moet de markt wel open om te experimenteren om te zien wat werkt, wat niet en vooral wat maatschappelijk gedragen wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 09-03-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Terpen Tijn schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:32:
[...]

1. Een voorspelling doen kan echter best wel. En die van mij is beter, want gebaseerd op de wel inzichtelijke prijs van batterijen e.d. De "spelregels" zullen vast en zeker geen gratis batterijen inhouden.
Nee, die van jou is niet beter want je weet gewoonweg niet alle variabelen. Wat je nu zegt is hetzelfde zeggen als: met een diesel rijden is duurder want de wegenbelasting is hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
cc12 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:40:
Het zou me niet verbazen dat de energiemaatschappijen en netbeheerders nog leuk verdienen aan het overschot dat je op het net aanbiedt.
Ik weet niet, zolang je mag salderen vraag ik me af wat het effect is voor de netbeheerder. Als ze niet hoeven salderen kunnen ze profiteren door veel minder te geven voor energie dan jij teruglevert, terwijl de stroom die je opwekt weer voor het volle pond wordt verkocht. Tenminste, zo zie ik het. Nuon zou bijvoorbeeld 45% van wat jij betaalt voor je stroom aan jou betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

cc12 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:19:
[...]

Ten eerste zie ik niet dat consumenten dat kunnen laten controleren alleen al vanwege elk specifieke situatie thuis.

Ten tweede blijkt dat de huidige test om te controleren of een elektriciteitsmeter goed werkt niet betrouwbaar is: "Woningbezitters die hun energiemeter niet vertrouwen, kunnen de meter laten testen door een erkende keurder. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de kosten als de meter wel goed blijkt te werken. De gestandaardiseerde test houdt echter geen rekening met ‘vervuilende’ gebruikers en is daarmee volgens de onderzoekers niet geschikt om foutieve meterstanden aan te tonen."

Ten derde nemen de meeste mensen niet de moeite om naar de rechter te gaan. Dat weten zulke organisaties dondersgoed.

Geloof mij, die mensen die nu een onbetrouwbare meter hebben worden gewoon in de kou gelaten. Dit is net zo met de ov-chipkaart van translink systems. Je betaalt relatief het meeste voor die chipkaart in Europa. Die ov organisaties hebben maar liefst 55 miljoen euro van de reizigers in hun eigen zak gehouden terwijl het kostenneutraal zou moeten zijn. Kosten kaart: 1 euro. Prijs die consumenten ervoor betalen: 7,50 euro.
Met de resultaten uit het aangehaalde artikel (en ja, ik heb het eerder ook al gelinkt), is het helemaal niet zoveel moeite om de rechter mee te krijgen dat je niet voor zo'n gestandaardiseerde test gaat. Een paar proefprocessen, die ruimschoots de publiciteit halen, zijn echt wel genoeg (en waarschijnlijk het dreigement al).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:08:
[...]

In de tijd waarin het meeste stroom wordt opgewekt, de zomer, ligt het piekgebruik overdag door het gebruik van met name airco's en andere koelsystemen.
Opslag is dan dus niet gewenst want juist terugleveren aan het net is dan eigenlijk optimaal voor het milieu.
Daarom moet de overheid dus wel blijven kiezen voor een soort salderingsysteem om teruglevering in de zomer blijvend te stimuleren
In de winter ligt het piekgebruik meer in de avond maar wek je eigenlijk niet genoeg op zinvol op te slaan.

Tijdelijk opslagoplossingen zijn daarom niet echt nodig. En als die als nodig zijn dan zou dat preferabel via batterijen van elektrische auto's opgelost moeten worden en nniet via exotische dure en niet milieu zinvolle oplossingen als batterijpakketten in huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
cc12 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:19:
[...]

Ben je (misschien beroepshalve) zo bekend in de meettechniek en alles wat daarmee annex is, dat je alles wat je hier met nogal grote stelligheid zegt zeker denkt te weten? Met name dat laatste, dat het meten van sterk vervormde stromen helemaal niet plaats zou vinden. Dus dat met de huidige gestandaardiseerde testen daar nog steeds geen aandacht aan zouden besteden? Lijkt mij sterk.

Om over dat naar de rechter lopen maar te zwijgen. Is dat niet een beetje een droombeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:05:
[...]

Nee, die van jou is niet beter want je weet gewoonweg niet alle variabelen. Wat je nu zegt is hetzelfde zeggen als: met een diesel rijden is duurder want de wegenbelasting is hoger.
Onzinvergelijking. Gedeeltelijke kennis is beter dan geen enkele kennis. Maar goed, ik laat het hier verder maar bij; jij mag het laatste woord weer hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
Cyphax schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:16:
[...]

Ik weet niet, zolang je mag salderen vraag ik me af wat het effect is voor de netbeheerder. Als ze niet hoeven salderen kunnen ze profiteren door veel minder te geven voor energie dan jij teruglevert, terwijl de stroom die je opwekt weer voor het volle pond wordt verkocht. Tenminste, zo zie ik het. Nuon zou bijvoorbeeld 45% van wat jij betaalt voor je stroom aan jou betalen.
Kunnen we wel even netbeheerders en energielevernciers uit elkaar houden sinds de splitsing?

De netbeheerders (Alliander, Enexis, Stedin, etc) beheren het netwerk, hence de naam. Het enige wat ze doen is zorgen dat er een energienet ligt voor elektriciteit (en gas en soms warmte). Daarnaast zijn ze eigenaar van de meetapparatuur. Het enige wat ze dus doen is het beheren van het netwerk en voloen aan de "aansluitplicht".

Dat netwerk is sinds de splitsing opengesteld zodat je als klant energie bij een aanbieder kan afnemen, bijvoorbeeld de Nuon, Eneco of Vandebron. Kort door de bocht zorgen zij er voor dat die stroom wordt opgewekt/ingekocht.

De netbeheerder heeft er maar in zeer beperkte mate belang bij zonne-energie, ze vangen er namelijk niks voor. Ze hebben echter wel leveringsplicht, als in dat jij aangesloten bent en in principe de "bandbreedte" van je aansluiting ter beschikking hebt (waarschijnlijk 35/40A of 3x 25A), dat is dus circa 8-9kW voor je aansluiting (enkelfasig) of 17kW driefasig. De grap is dat, mede door al het gas, een Nederlands elektriciteitsnetwerk maar ontworpen is om ~1.5kW/huishouden gelijktijdig aan te kunnen. Nu is er wel wat rekbare bandbreedte, maar bij 2kW/huishouden gelijktijdig zit je wel aan de piek. Laat nu net zonneenergie zo gelijktijdig zijn als het maar kan ;)

Overigens, is dit ook iets wat men onderschat. Leuk dat alle airco's in de bedrijfspanden draaien. Maar als die stroom van zonnepanelen in de wijken moet komen, dan is er simpelweg niet genoeg capaciteit om die energie daar te gaan krijgen op dit moment. Dan krijg je filevorming, of beter gezegd "congestie" in netbeheer termen. Ook andere, bijv dynamische, prijsstrategieën van energieleveranciers kan problemen veroorzaken op het net, simpelweg omdat de energieleveranciers niet geïnteresseerd zijn waar de energie vandaan komt, zolang het onder de streep maar klopt. Ondertussen zitten de netbeheerders met de gebakken peren. En ja, men zal me hier vast op aanvallen, maar netbeheerders zijn daar behoorlijk machteloos tegen door de huidige wetgeving.

TL;DR energieleveranciers met vreemde prijsstellingen kunnen netbeheerders in de problemen brengen...

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 09-03-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:14:
[...]

Kunnen we wel even netbeheerders en energielevernciers uit elkaar houden sinds de splitsing?

De netbeheerders (Alliander, Enexis, Stedin, etc) beheren het netwerk, hence de naam. Het enige wat ze doen is zorgen dat er een energienet ligt voor elektriciteit (en gas en soms warmte). Daarnaast zijn ze eigenaar van de meetapparatuur. Het enige wat ze dus doen is het beheren van het netwerk en voloen aan de "aansluitplicht".

Dat netwerk is sinds de splitsing opengesteld zodat je als klant energie bij een aanbieder kan afnemen, bijvoorbeeld de Nuon, Eneco of Vandebron. Kort door de bocht zorgen zij er voor dat die stroom wordt opgewekt/ingekocht.

De netbeheerder heeft er maar in zeer beperkte mate belang bij zonne-energie, ze vangen er namelijk niks voor. Ze hebben echter wel leveringsplicht, als in dat jij aangesloten bent en in principe de "bandbreedte" van je aansluiting ter beschikking hebt (waarschijnlijk 35/40A of 3x 25A), dat is dus circa 8-9kW voor je aansluiting (enkelfasig) of 17kW driefasig. De grap is dat, mede door al het gas, een Nederlands elektriciteitsnetwerk maar ontworpen is om ~1.5kW/huishouden gelijktijdig aan te kunnen. Nu is er wel wat rekbare bandbreedte, maar bij 2kW/huishouden gelijktijdig zit je wel aan de piek. Laat nu net zonneenergie zo gelijktijdig zijn als het maar kan ;)

Overigens, is dit ook iets wat men onderschat. Leuk dat alle airco's in de bedrijfspanden draaien. Maar als die stroom van zonnepanelen in de wijken moet komen, dan is er simpelweg niet genoeg capaciteit om die energie daar te gaan krijgen op dit moment. Dan krijg je filevorming, of beter gezegd "congestie" in netbeheer termen. Ook andere, bijv dynamische, prijsstrategieën van energieleveranciers kan problemen veroorzaken op het net, simpelweg omdat de energieleveranciers niet geïnteresseerd zijn waar het vandaan komt. Ondertussen zitten de netbeheerders met de gebakken peren. En ja, men zal me hier vast op aanvallen, maar netbeheerders zijn daar behoorlijk machteloos tegen door de huidige wetgeving.

TL;DR energieleveranciers met vreemde prijsstellingen kunnen netbeheerders in de problemen brengen...
En dan krijg je een black out, zoals in New York in 1977, best heftig.
Eigenlijk zouden airco's en andere luxe-verbruikers op afstand uitgezet moeten kunnen worden om overbelasting te kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Terpen Tijn schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:10:
[...]

Onzinvergelijking. Gedeeltelijke kennis is beter dan geen enkele kennis. Maar goed, ik laat het hier verder maar bij; jij mag het laatste woord weer hebben.
Nouja zeg, over onzin gesproken. Het is gewoon si.pele wiskunde.
Je beseft je dat hetzelfde principe in de industrie wordt gebruikt? Waar diverse installaties bestaan welke door middel van tijdelijke opslag middels accu's en op het juiste moment terugleveren gewoon winst wordt gemaakt?

Het gaat allemaal om prijsstelling en dat snap jij ook. Als je extreem gezegd 100euro per kWh krijgt als je op het goede moment terugglevert dan snap ook jij dat je dan winst maakt met je zelf opgewekte energie. Nu is dit natuurlijk een absurd bedrag, maar het is om aan te geven dat je niets kan zeggen als je de uiteindelijke spelregels en prijsstellingen niet kent en maar met 1 variabele gaat rekenen.

Dat heeft absoluut helemaal niets met het laatste woord hebben te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
GENETX schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:14:
[...]

Ja, dat is nog niet altijd even makkelijk merk ik wel. ;)
Waar zit deze beperking in? In welk deel van de infrastructuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

GENETX schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:31:
[...]

Sterker nog, variabele tarieven hebben de potentie om juist ergere effecten te veroorzaken. Zeker als de prijzen vooraf bekend worden (en gedurende de dag niet wijzigen) gemaakt zodat iedereen er op kan anticiperen. Vervolgens gaan alle EV's op exact hetzelfde moment tijdens het daltarief vol aan en met een beetje pech ook alle warmtepompen (evt met buffervat) in de winter. Dan heb is een blackout onvermijdelijk en veroorzaakt door een slecht systeem 8)7

Maar investeren in koper gaat ook geen oplossing zijn. Ik zie veel liever een implementatie waarin je als "prosumer" een beloning krijgt voor het "product" dat je verkoopt: Namelijk flexibiliteit. Energiebedrijven en netbeheerders kunnen je dan bijvoorbeeld een korting geven op je energierekening voor de aangeboden flexibiliteit. Ondertussen zou een systeem in de wijk die flexibiliteit kunnen coördineren zodat niet alle apparaten tegelijktijdig aan gaan, het net overeind blijft, energie lokaal wordt gebruikt en last but not least, iedereen een eerlijke compensatie krijgt.
Ik zag je reactie een beetje laat, maar je 2e deel lijkt mij een prima oplossing. Echter de (gedeeltelijke) implementaties die ik daarvan hebben gezien gingen weldegelijk uit van een mate van variabele tarieven, al dan niet lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:15

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:23:
[...]E53.56

Het gaat allemaal om prijsstelling en dat snap jij ook. Als je extreem gezegd 100euro per kWh krijgt als je op het goede moment terugglevert dan snap ook jij dat je dan winst maakt met je zelf opgewekte energie. Nu is dit natuurlijk een absurd bedrag, maar het is om aan te geven dat je niets kan zeggen als je de uiteindelijke spelregels en prijsstellingen niet kent en maar met 1 variabele gaat rekenen.
Maar dat gebeurt allang, alleen niet voor consumenten, maar de piek-prijs van vandaag was om 20.00-21.00 E53,56/MWh op de APX (bron: https://www.apxgroup.com/...s/apx-power-nl/dashboard/), voor de onbalans markt heb ik hier niet de gegevens bij de hand maar die is vast veel hoger. Het verschil is de APX is de dagmarkt en is op voorinschrijving voor de dag erop, de onbalansmarkt is wat er nu acuut nodig is op het net om bij te sturen.
Uiteindelijk is op dit moment het consumentenverbruik nog niet voldoende interessant om zulke variabelen in toe te passen aangezien het dan dus niet meer duidelijk is voor de gemiddelde klant en het vermogen te laag is in vergelijking tot de moeite die het kost daarin te reguleren.

De SM is niet de meest optimale oplossing voor deze principes, behalve dan de mogelijkheid voor verschillende tarieven inderdaad.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
Cyphax schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:09:
Waar zit deze beperking in? In welk deel van de infrastructuur?
Eigenlijk in de gehele infrastructuur, maar zal waarschijnlijk het meest op gaan spelen bij jou en mij in de straat. De beperking komt gewoon vanuit de keuze van het netontwerp, welke uitgaat van een bepaalde belasting, gelijktijdigheid en toekomstige ontwikkeling. Een massale switch van elektrisch vervoer, warmtepompen (Groningen ;) ) en zonnepanelen zat lange tijd niet echt in de verwachtingen. Daarnast, ons elektriciteitsnetwerk gaat uit van juist dat gasnetwerk voor verwarming, wat gewoon ontzettend veel vermogen kost. Daarnaast hebben we in Nederland ook niet massaal andere grote verbruikers in huis, zoals bijvoorbeeld een airco. De meeste huizen komen nu praktisch nooit boven de 4kW, en de kans dat alle huizen dat tegelijkertijd doen is al helemaal nihil ;)
EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:16:
[...]

Ik zag je reactie een beetje laat, maar je 2e deel lijkt mij een prima oplossing. Echter de (gedeeltelijke) implementaties die ik daarvan hebben gezien gingen weldegelijk uit van een mate van variabele tarieven, al dan niet lokaal.
Dankje, dat dachten wij (mijn collega's en ik) nou ook ;) . Laten we aan, notabene de Universiteit Twente, ook onderzoek doen naar een nieuw stuurmechanisme voor smart grids dat juist op zo'n manier werkt. In plaats van mensen, of beter gezegd hun energy management systeem, prijsprikkels te geven vragen wij ze juist om een bijdrage te leveren om het balanceringsprobleem (deels) op te lossen (bijvoorbeeld op wijkniveau). Deze bijdrages kunnen we uitdrukken in een getal en op basis daarvan zou een vergoeding kunnen worden berekend. Technisch werkt het al (en super elegant :*) ), alleen moeten we nog meer onderzoek doen naar het uiteindelijke markt mechanisme. Oa in de hoek van "game theory" om te zorgen (bewijzen) dat niemand misbruik van het systeem kan gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
GENETX schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:31:
[...]

Eigenlijk in de gehele infrastructuur, maar zal waarschijnlijk het meest op gaan spelen bij jou en mij in de straat. De beperking komt gewoon vanuit de keuze van het netontwerp, welke uitgaat van een bepaalde belasting, gelijktijdigheid en toekomstige ontwikkeling.
Is natuurlijk ook wel begrijpelijk; men moest vast op een moment een inschatting maken voor de toekomst.
[...]
Dankje, dat dachten wij (mijn collega's en ik) nou ook ;) . Laten we aan, notabene de Universiteit Twente, ook onderzoek doen naar een nieuw stuurmechanisme voor smart grids dat juist op zo'n manier werkt. In plaats van mensen, of beter gezegd hun energy management systeem, prijsprikkels te geven vragen wij ze juist om een bijdrage te leveren om het balanceringsprobleem (deels) op te lossen (bijvoorbeeld op wijkniveau). Deze bijdrages kunnen we uitdrukken in een getal en op basis daarvan zou een vergoeding kunnen worden berekend. Technisch werkt het al (en super elegant :*) ), alleen moeten we nog meer onderzoek doen naar het uiteindelijke markt mechanisme. Oa in de hoek van "game theory" om te zorgen (bewijzen) dat niemand misbruik van het systeem kan gaan maken.
Smart grids, heb je daar niet slimme meters voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Tsja, wat is er slim aan de slimme meter... Mijn persoonlijke mening is dat ze behoorlijk dom zijn, maar het hangt aan een communicatienetwerk, dus is het slim. Uiteindelijk heb je uiteraard wel meetapparatuur nodig, maar de slimme meter heeft wat mij betreft teveel gebreken en beperkingen voor een echt smart grid. Dat merk je al in het feit dat het mogelijk andere tarieven aan kan, maar er zit te weinig flexibiliteit in om andere vormen van marktmechanismen te ondersteunen... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 09-03-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

GENETX schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:31:
[...]
In die opzet wordt het 'variabele tarief' indirect toegepast(de stimulans voor flexibel zijn), dat is ook deels de oplossingen die ik gezien heb :) Mooie materie.
De meter an sich wordt in die gevallen inderdaad niet 'belast' met variabele tarieven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
Nee, je mag de slimme meter weigeren. Als je nog een ferraris hebt en die ook mooi terug draait, dan zou ik die gewoon laten hangen. Er gaat niets boven automatisch salderen.

Als de ferraris niet terug draait, dan kan je kiezen voor een gewone digitale meter. Heb je al zo'n meter, dan moet die waarschijnlijk vervangen worden voor eentje die wel teruglevering registreert.

Vergeet dan ook niet om je aan te melden bij http://www.energieleveren.nl/ Het gaat helemaal nergens over, maar als je daar niet geregistreerd staat, dan vindt jouw energieleverancier dat de terug geleverde zonnestroom niet betaalt hoeft te worden. Op zich wel een grappige site, lees vooral de redenen waarom je aangemeld moet zijn.

In dit topic zijn een aantal tweakers nogal dominant aanwezig die een onbegrensd vertrouwen hebben in de energieleverancier, netbeheerder en, niet te vergeten, onze overheid. Ik ben niet zo goed van vertrouwen, ik weiger daarom, zo lang ik nog geen voordelen zie, de slimmer meter. Dat je daardoor weg wordt gezet als alu-hoedje neem ik maar voor lief. Zoals ik al eerder zei, de ferraris kan je maar één keer wegdoen.....

Succes met het maken van je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
drielp schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:56:
[...]

Nee, je mag de slimme meter weigeren. Als je nog een ferraris hebt en die ook mooi terug draait, dan zou ik die gewoon laten hangen. Er gaat niets boven automatisch salderen.

Als de ferraris niet terug draait, dan kan je kiezen voor een gewone digitale meter. Heb je al zo'n meter, dan moet die waarschijnlijk vervangen worden voor eentje die wel teruglevering registreert.

Vergeet dan ook niet om je aan te melden bij http://www.energieleveren.nl/ Het gaat helemaal nergens over, maar als je daar niet geregistreerd staat, dan vindt jouw energieleverancier dat de terug geleverde zonnestroom niet betaalt hoeft te worden. Op zich wel een grappige site, lees vooral de redenen waarom je aangemeld moet zijn.

In dit topic zijn een aantal tweakers nogal dominant aanwezig die een onbegrensd vertrouwen hebben in de energieleverancier, netbeheerder en, niet te vergeten, onze overheid. Ik ben niet zo goed van vertrouwen, ik weiger daarom, zo lang ik nog geen voordelen zie, de slimmer meter. Dat je daardoor weg wordt gezet als alu-hoedje neem ik maar voor lief. Zoals ik al eerder zei, de ferraris kan je maar één keer wegdoen.....

Succes met het maken van je keuze
Vooral dat derde puntje :')

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Nou ja alu hoedje. Er zijn zeker redenen om een slimme meter te weigeren, zeker als je een ferrarismeter hebt hangen. Echter zodra het puur om de communicatie gaat haak ik een beetje af. Immers we gebruiken allemaal bankpasjes, telefoons, rijden over wegen met camera's. Geen enkele van die instellingen is 100% veilig......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier sluit ik me volledig bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
janne_nl schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 07:23:
Nou ja alu hoedje. Er zijn zeker redenen om een slimme meter te weigeren, zeker als je een ferrarismeter hebt hangen. Echter zodra het puur om de communicatie gaat haak ik een beetje af. Immers we gebruiken allemaal bankpasjes, telefoons, rijden over wegen met camera's. Geen enkele van die instellingen is 100% veilig......
Maar je geeft een drogreden om er tegenin te gaan en da's dan wel een beetje een gemiste kans. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Kan iemand een zinnige reden bedenken waarom de P1-poort stopt met het geven van data als de 2G-communicatie niet lukt (vanwege dekkingsprobleem..) ?
Als de netbeheerder geen data krijgt, mag de consument dat ook niet meer?
De 'ouderwetse' optische DLMS-poort (voorloper van de slimme meter) blijft zover ik heb kunnen testen wel gewoon werken als de communicatie met de backoffice wegvalt ...
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/85106864/DLMSpoortEmeter.jpg

[edit]
Inmiddels 2 identieke ervaringen waarbij P1-data stopt...

[ Voor 36% gewijzigd door emmerx op 10-03-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Cyphax schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:28:
[...]

Maar je geeft een drogreden om er tegenin te gaan en da's dan wel een beetje een gemiste kans. :P
Je bedoeld de verwijzing naar telefoons etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

emmerx schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:53:
Kan iemand een zinnige reden bedenken waarom de P1-poort stopt met het geven van data als de 2G-communicatie niet lukt (vanwege dekkingsprobleem..) ?
Als de netbeheerder geen data krijgt, mag de consument dat ook niet meer?
De 'ouderwetse' optische DLMS-poort (voorloper van de slimme meter) blijft zover ik heb kunnen testen wel gewoon werken als de communicatie met de backoffice wegvalt ...
[afbeelding]
Zou niet moeten. Dus nee, kan geen zinnige reden geven.
Hoe weet je zo zeker dat dit het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
EddoH schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:23:
[...]

Nouja zeg, over onzin gesproken. Het is gewoon si.pele wiskunde.
Je beseft je dat hetzelfde principe in de industrie wordt gebruikt? Waar diverse installaties bestaan welke door middel van tijdelijke opslag middels accu's en op het juiste moment terugleveren gewoon winst wordt gemaakt?

Dat heeft absoluut helemaal niets met het laatste woord hebben te maken.
Ok, toch nog een laatste poging.

Neem even de kosten van een Tesla Powerwall inclusief installatie op 4 a 5000 euro. Deze batterij zal eigenlijk ook niet afdoende zijn om echt goed te bufferen, maar je komt een eindje. Conversie-verlies kunnen we ook even negeren voor het gemak.

Cruciaal is dat je die hoge aanschafkosten als consument in het huidige systeem niet hebt. Je staat dus straks op dikke achterstand. Ga jij nu met droge ogen beweren dat het waarschijnlijk is dat er een regeling komt die deze 4 a 5000 euro (binnen redelijke termijn) gaat compenseren? Vergeleken met de huidige situatie? Dus niet dat je na die 5000 euro betaald te hebben blij mag zijn dat je paneeltjes weer ongeveer net zoveel (of ietsje minder toch) opleveren als nu.

Zo'n regeling is echt uiterst onwaarschijnlijk. Ik durf die kans wel op 0 te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Terpen Tijn schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:38:
[...]

Cruciaal is dat je die hoge aanschafkosten als consument in het huidige systeem niet hebt. Je staat dus straks op dikke achterstand.
Ga jij nu met droge ogen beweren dat het waarschijnlijk is dat er een regeling komt die deze 4 a 5000 euro (binnen redelijke termijn) gaat compenseren?
Als het even kan, ja. Zoals in de industrie het nu in sommige gevallen ook rendabel is. Daarnaast worden de kosten van energieopslag elk jaar goedkoper. Je kijkt nu naar 1 enkel product, zonder subsidies, zonder grote schaal inkoop zonder etc. Zoutaccu's? Nog niet productierijp. Wel veelbelovend en een stuk goedkoper.
Vergeleken met de huidige situatie?
Ik beweer nergens dat het overall goedkoper wordt dan de huidige situatie (lekker salderen en goedkope kolencentrale elektriciteit). Maar het zou kunnen. Zoals ik zei: zonder getallen is daar geen zinnig woord over te zeggen.
Zo'n regeling is echt uiterst onwaarschijnlijk. Ik durf die kans wel op 0 te schatten.
Dat mag, maar je aanname is gebaseerd op ...niets.

Edit: voor de duidelijkheid; ik heb het hier dus over een verregaand smart grid systeem, met grote impact op de manier waarop we energie gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door EddoH op 10-03-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Inderdaad, met variabele stroomtarieven en wellicht duurde stroom in de avonduren, kan zo'n accu zomaar rendabel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
janne_nl schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:43:
Inderdaad, met variabele stroomtarieven en wellicht duurde stroom in de avonduren, kan zo'n accu zomaar rendabel worden.
Piekvraag is in Europa overdag: industrie.

Met de snel groeiende capaciteit van mobiele accu's (EV) en toekomstige optie om terug te leveren zal de markt snel gaan instorten/stabiliseren.

Veel mensen vergeten in de berekeningen de afschrijving van de accu t.o.v. de kWh-kosten.
Met de huidige technologie is die afschrijving substantieel, zeker het laden boven de 95% (uit range anxiety...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Het gaat niet om de piekvraag het gaat om mijn eigen vraag. Als 's avonds de zonnestroom er niet meer is zullen er centrales harder moeten werken, zeker als het aanbod van zonnestroom veel stijgt. Dat betekend heel goedkope stroom overdag en dure 's avonds. Nu gaan we uit van ongeveer 18ct, als dat nu overdag eens 15 en 's avonds 25 wordt?

Maar inderdaad, de accu's zullen wat goedkoper moeten worden om enigszins rendabel te worden. Maar mischien gaan netbeheerders ook wel meebetalen, om zo het net te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
EV ....
Hoeveel accucapaciteit wil je?

Je aanname over de energievraag snijdt geen hout.

[ Voor 111% gewijzigd door emmerx op 10-03-2017 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Zaterdag een brief met aankondiging slimme meter, maandag geweigerd online, dinsdag een brief met aankondiging van de monteur. Ze hadden er de vaart in...Ik heb geen panelen maar ik zie het nut voor mij van de slimme meter niet in. Bovendien: de vorige werkzaamheden van de netbeheerder lagen me nog zwaar op de maag; slechte kwaliteit en niet conform afspraak. Laat staan dat ik er een dagdeel voor vrij zou nemen of de dreigende toon uit de communicatie kan waarderen ('kosten bij later alsnog, regelmatig bezoek controleur')'.

Dus vriendelijk online geweigerd. Krijg je toch eerst weer een vragenlijst met waarom en het invullen van mailadres en optioneel telefoonnummer. Nee = nee, klaar. Simpel toch? Volgende keer weiger ik niks maar heeft de monteur pech met een dichte deur. Is nog simpeler.

Wel bizar dat je zonder slimme meter straks geen gebruik meer kan maken van dag- en nachtstroom maar één tarief krijgt. Nu zijn door alle belastingen de verschillen tussen dag en nacht zo klein dat het amper meer uitmaakt maar toch raar.

Edit: een week later toch een monteur aan de deur gehad.. 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door bombadil op 24-03-2017 17:09 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
janne_nl schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:24:
[...]

Je bedoeld de verwijzing naar telefoons etc?
Het impliceert dat ik niks geef om die zaken terwijl het daar niet om gaat (waardoor het afleidt), waarbij het ook nog een aanname is. :)
Wikipedia: Tu quoque

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat mag je uiteraard vinden, ik vind echter dat door de argumenten en aannames die hier gedaan worden het net wel ook daarom gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Nu op radio 1 radar met leefterink.
Wel vreemd dat Leefterink niet eens weet dat er in zijn eigen onderzoek staat dat de slimme meters van de markt gehaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bombadil schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:21:
Zaterdag een brief met aankondiging slimme meter, maandag geweigerd online, dinsdag een brief met aankondiging van de monteur. Ze hadden er de vaart in...Ik heb geen panelen maar ik zie het nut voor mij van de slimme meter niet in. Bovendien: de vorige werkzaamheden van de netbeheerder lagen me nog zwaar op de maag; slechte kwaliteit en niet conform afspraak. Laat staan dat ik er een dagdeel voor vrij zou nemen of de dreigende toon uit de communicatie kan waarderen ('kosten bij later alsnog, regelmatig bezoek controleur')'.

Dus vriendelijk online geweigerd. Krijg je toch eerst weer een vragenlijst met waarom en het invullen van mailadres en optioneel telefoonnummer. Nee = nee, klaar. Simpel toch? Volgende keer weiger ik niks maar heeft de monteur pech met een dichte deur. Is nog simpeler.

Wel bizar dat je zonder slimme meter straks geen gebruik meer kan maken van dag- en nachtstroom maar één tarief krijgt. Nu zijn door alle belastingen de verschillen tussen dag en nacht zo klein dat het amper meer uitmaakt maar toch raar.
Ik maak toch al geen gebruik van hoog- en laagtarief. Daar schiet je niets mee op, tenzij er overdag echt nooit iemand thuis is en je bijvoorbeeld geen aquarium liefhebber bent ofzo. Het leeuwendeel van de rekening wordt bepaald door kosten voor de netbeheerder en vooral heel veel belastingen. De feitelijke kosten voor stroom zijn peanuts. Voor die paar centen ga ik geen moeite doen. Dan koop ik liever een paar LED lampen extra. Veel minder gedoe.

Ik heb laatst nog een verkoper uitgelachen die me "wel 50 procent korting mocht geven op stroom" als ik zowel gas als stroom bij hem zou afnemen. Dat is echt veruit de kleinste post op je rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

drielp schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:56:
[...]
En er zijn een aantal tweakers nogal dominant aanwezig die absoluut geen vertrouwen hebben in één of meerdere van die instanties.

Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in welk bedrijf dan ook die winst maakt/moet maken. Dat soort bedrijven gaat nooit voor jou, hoevaak ze dat ook moge zeggen. De bottomline zal altijd geld zijn, zo veel mogelijk. En dat geld komt echt niet omdat ze zichzelf minder salaris geven, nee, dat komt van de klant.

Maar ik heb wel een slimme meter en ben er ook gelukkig mee. De communicatie module is wel uit gezet. Ik zou moeten terugkijken in de foto's, maar waarschijnlijk heeft er in het begin in ons huis wel een ferraris meter gehangen, maar die is al heel snel vervangen door een digitale, met 4 telwerken. En toen die afgelopen september stuk ging, is hij gewoon vervangen door een "slimme", omdat ik die P1 poort heel graag wilde hebben. De rest kon mij gestolen worden.
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2017 @ 15:28:
[...]
Ik heb laatst nog een verkoper uitgelachen die me "wel 50 procent korting mocht geven op stroom" als ik zowel gas als stroom bij hem zou afnemen. Dat is echt veruit de kleinste post op je rekening.
Stroom was toch echt een hele grote post op onze rekening hoor, zeker voordat we die zonnepanelen kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 maart 2017 @ 07:49:
[...]
Stroom was toch echt een hele grote post op onze rekening hoor, zeker voordat we die zonnepanelen kregen.
Maar was dat de stroom zelf of alle belastingen, accijnzen en toeslagen erop :? Zijn bedoeling was de kale stroomrekening, dus voordat die prijs drie keer over de kop is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bardman01
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Grappige is: langs snelwegen staan er ook allerlei meters, waardoor het verkeer gereguleerd kan worden. Daar hebben mensen dan weer geen problemen mee...
[/quote]

Dat is jou aanname :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 maart 2017 @ 07:49:
[...]

Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in welk bedrijf dan ook die winst maakt/moet maken. Dat soort bedrijven gaat nooit voor jou, hoevaak ze dat ook moge zeggen.
Dat zijn eigenlijk alle bedrijven toch? Komt wat je schrijft neer op dat je vindt dat de nutsvoorzieningen (of iig de electra) genationaliseerd moeten worden ipv het bedrijfsleven dat te laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cyphax schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:11:
[...]

Dat zijn eigenlijk alle bedrijven toch? Komt wat je schrijft neer op dat je vindt dat de nutsvoorzieningen (of iig de electra) genationaliseerd moeten worden ipv het bedrijfsleven dat te laten doen?
Als je mijn quote uit z'n context haalt ja, dan zou je deze conclusie kunnen trekken (wat ook wel dicht bij de waarheid komt, maar dat is niet voor dit topic).

Het ging er in dit geval om dat een bedrijf X zegt dat je beter Y kunt nemen omdat het jouw geld scheelt. Nee, bedrijf X zal dat echt niet zeggen als zij er slechter van worden. En als zij er niet beter van worden, zal het hun echt niet kunnen schelen of jij er nou beter van wordt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:11:
[...]

Bedenk dat je met energievoorziening sinds een aantal jaren wel met twee partijen hebt te maken.
Enerzijds de puur commerciële bedrijven die alleen maar handelen in energie. Die concurreren dan ook met elkaar, je kan dan elk moment de in jouw ogen voordeligste uitzoeken. Bedenk wel dat je daarbij alleen puur met het product gas en/of elektriciteit hebt te maken en niet met een vrij groot deel van de kosten netbeheer en energiebelasting.

Anderzijds de netbeheerders, in Nederland zijn dat weliswaar geen echte overheidsbedrijven, maar ze zijn wel honderd procent in bezit van de overheid, doorgaans provincies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wailing_Banshee schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:17:
[...]

Als je mijn quote uit z'n context haalt ja, dan zou je deze conclusie kunnen trekken (wat ook wel dicht bij de waarheid komt, maar dat is niet voor dit topic).

Het ging er in dit geval om dat een bedrijf X zegt dat je beter Y kunt nemen omdat het jouw geld scheelt. Nee, bedrijf X zal dat echt niet zeggen als zij er slechter van worden. En als zij er niet beter van worden, zal het hun echt niet kunnen schelen of jij er nou beter van wordt of niet.
Ah dan begrijp ik beter wat je bedoelde. Tja de slager die z'n eigen vlees keurt, dan snap ik wel dat je skeptisch bent. :)

Pagina: 1 ... 19 ... 54 Laatste