v5 meldt elke seconde zijn getallen. Erg prettig.Snow_King schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:09:
[...]
Als je slim een EV wil laden wil je wel <10s en ook per fase.
Prettig?Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:50:
[...]
v5 meldt elke seconde zijn getallen. Erg prettig.
Hoe vang je die gegevens op en wat doe je er mee dan?
1 PVoutput . Dongen NB
Slimme meters worden daar gewoon veel voor gebruikt en gaat ook prima met DSMR v5. Als je elke seconde informatie per fase krijgt kan je snel genoeg schakelen.EddoH schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:02:
[...]
Die situaties hoor ik vaker, echter lijkt het me dat daarbij dedicated hardware die de energiehuishouding regelt sowieso een must is (naast de slimme meter dus). Als je oven en je EV worst-case 1 seconde lang max vermogen trekken ligt je zekering er wel uit...
Wil je dat goed doen moet er gewoon een intelligent netwerk in je woning zijn met een vraag/beschikbaar protocol, waarbij iedere grootverbruiker zijn deel reserveert of dynamisch aanpast naar gelang de vraag.
Verwijderd
Ik vang het op in Domoticz.reneeke1970 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:47:
[...]
Prettig?
Hoe vang je die gegevens op en wat doe je er mee dan?
Ik gebruik het voor statistieken en kan er eenvoudig mee zien wat elk apparaat in mijn huis gebruikt zonder daar extra meters voor nodig te hebben.
Ik bouw een prachtig archief op van mijn energieverbruik, zonder derde partij. Ideaal.
Nou, goed verhaal. 'Het kan gewoon' ?Snow_King schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:26:
[...]
Slimme meters worden daar gewoon veel voor gebruikt en gaat ook prima met DSMR v5. Als je elke seconde informatie per fase krijgt kan je snel genoeg schakelen.
Ik snap dat er een EV lader bestaat die zichzelf terugschakelt bij een te hoge belasting op het lokale net, maar erg future en fail-proof is het natuurlijk niet.
De slimme oplossingen/pilots waar ik in het verleden mee heb gewerkt gaan uit van een echt 'intelligent' (lokaal)net, waardoor je de limitaties van een lage meetresolutie omzeilt. De slimme meter is daar een hulpmiddel.
[ Voor 22% gewijzigd door EddoH op 26-02-2017 10:16 ]
Bij 10 seconden mag een B karakteristiek niet uitschakelen als hij slechts 200% belast wordt. Geen probleem dus.EddoH schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:02:
[...]
Als je oven en je EV worst-case 1 seconde lang max vermogen trekken ligt je zekering er wel uit...
Een dom protocol (stroommeting) werkt minstens zo goed, is voorspelbaarder en gaat beter om met domme 'gebruikers' (zowel de oven als de kok).Wil je dat goed doen moet er gewoon een intelligent netwerk in je woning zijn met een vraag/beschikbaar protocol, waarbij iedere grootverbruiker zijn deel reserveert of dynamisch aanpast naar gelang de vraag.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ok, duidelijk, bedankt! Ik was in de veronderstelling dat de zekering wel eerder zou gaan.Proton_ schreef op zondag 26 februari 2017 @ 10:49:
[...]
Bij 10 seconden mag een B karakteristiek niet uitschakelen als hij slechts 200% belast wordt. Geen probleem dus.
[...]
Een dom protocol (stroommeting) werkt minstens zo goed, is voorspelbaarder en gaat beter om met domme 'gebruikers' (zowel de oven als de kok).
Vwb je tweede punt ben ik het niet helemaal eens, maar dan trek ik het breder icm verlagen van de woningaansluiting en in combinatie met opwek. Maar dat gaat te ver om nu over uit te weiden.
Artikel over het weigeren van een slimme meter
https://medium.com/privac...t-9348387eac44#.dxitfkiet
https://medium.com/privac...t-9348387eac44#.dxitfkiet
Nou dat mag de naam artikel haast niet dragen.
Het verteld alleen maar dat er meters worden uitgerold in USA en EU en dat er mogelijk privacy problemen kunnen ontstaan.
Het verteld alleen maar dat er meters worden uitgerold in USA en EU en dat er mogelijk privacy problemen kunnen ontstaan.
Verwijderd
Sinds kort is bij thuis een L + G SMR 5.0 geïnstalleerd. Ik krijg hem echter niet gekoppeld aan Domoticz (rpi B, UART), voor mij dus nog geen vooruitgang.Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 10:01:
[...]
Ik vang het op in Domoticz.
Ik gebruik het voor statistieken en kan er eenvoudig mee zien wat elk apparaat in mijn huis gebruikt zonder daar extra meters voor nodig te hebben.
Ik bouw een prachtig archief op van mijn energieverbruik, zonder derde partij. Ideaal.
Ik gebruikte een inverter schakeling (obv https://wiki.pieper.eu/slimme-meter-uitlezen-1) tussen de rpi en de P1 poort van de meter. Na cu -l /dev/ttyAMA0 -s 11500 --parity=none krijg ik een een onleesbare reeks van vooral cijfers die om de seconde lijkt te worden ververst.
Mijn vraag is ook bij deze meter een inverter schakeling nodig is.
Verwijderd
Ik werk met Domoticz op een Synology NAS. Daar was het een kwestie van de kabel in de USB poort rammen en aangeven welke poort en baudrate en werkte met 2 minuten.Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:42:
[...]
Sinds kort is bij thuis een L + G SMR 5.0 geïnstalleerd. Ik krijg hem echter niet gekoppeld aan Domoticz (rpi B, UART), voor mij dus nog geen vooruitgang.
Ik gebruikte een inverter schakeling (obv https://wiki.pieper.eu/slimme-meter-uitlezen-1) tussen de rpi en de P1 poort van de meter. Na cu -l /dev/ttyAMA0 -s 11500 --parity=none krijg ik een een onleesbare reeks van vooral cijfers die om de seconde lijkt te worden ververst.
Mijn vraag is ook bij deze meter een inverter schakeling nodig is.
Verwijderd
Bedankt voor jouw snelle antwoord. Je gebruikte dus de standaard hiervoor beschikbare kabel.Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:44:
[...]
Ik werk met Domoticz op een Synology NAS. Daar was het een kwestie van de kabel in de USB poort rammen en aangeven welke poort en baudrate en werkte met 2 minuten.
Mijn in december geplaatste conventionele digitale meter wordt vervangen door een ander model conventionele digitale meter. Door omdat hij niet over fases intern kan salderen.Milmoor schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:58:
[...]
Het is gelukt. Ik heb netjes een digitale, maar niet slimme meter gekregen. Belangrijkste reden om dit graag te willen: ontsluit niet extern, wat niet perse nodig is. Het heeft voor mij persoonlijk geen meerwaarde, en wel (beperkte) risico’s, dus niet doen dus.
[afbeelding]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Verwijderd
Yep. Had geen zin om zelf te gaan solderen voor die paar euro.Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:50:
[...]
Bedankt voor jouw snelle antwoord. Je gebruikte dus de standaard hiervoor beschikbare kabel.
Niet erg duurzaam...Milmoor schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:23:
[...]
Mijn in december geplaatste conventionele digitale meter wordt vervangen door een ander model conventionele digitale meter. Door omdat hij niet over fases intern kan salderen.
De mijne hangt al vanaf 1986
Edit: niet de "mijne" maar die van de energiemaatschappij

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2017 19:17 ]
Ik snap het ook niet. Het is nieuwbouw, ze hadden totale vrijheid in het type (mits niet extern ontsloten), en dan kiezen ze een model dat er met een paar maanden weer uit kan. Aanleiding was trouwens het aanmelden van onze tweede zonnepanelen set.AUijtdehaag schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:10:
[...]
Niet erg duurzaam...
De mijne hangt al vanaf 1986
Edit: niet de "mijne" maar die van de energiemaatschappij
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Verwijderd
wil nederland weer roomser zijn dan de paus
de motivatie is dat voor 2020 er 80% van alle meters een slimme meter is althans dit is een streven
dit is op europees nivo afgesproken
nu merk ik dat er toch een soort mass-rollout gaande is om hier aan te voldoen
echter zie ik dit artikel nu voorbijkomen deze ochtend
nieuws: Vlaamse regering wil vanaf 2019 slimme energiemeters invoeren
ook de overige landen lopen nog niet echt warm qua uitrol
op zich alleen maar gunsting natuurlijk
de motivatie is dat voor 2020 er 80% van alle meters een slimme meter is althans dit is een streven
dit is op europees nivo afgesproken
nu merk ik dat er toch een soort mass-rollout gaande is om hier aan te voldoen
echter zie ik dit artikel nu voorbijkomen deze ochtend
nieuws: Vlaamse regering wil vanaf 2019 slimme energiemeters invoeren
ook de overige landen lopen nog niet echt warm qua uitrol
op zich alleen maar gunsting natuurlijk
Ik zie niet direct waarom dat gunstig is.
Toch best begrijpelijk gedacht van iemand met PV-investeringen:janne_nl schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:07:
Ik zie niet direct waarom dat gunstig is.
Langzamere roll-out van slimme meter in NL/EU (langer behoud van ferrarismeters) >
Langer behoud huidige saldering / minder kans op nieuwe wetgeving rond saldering >
Langer een hoger rendement op investeringen
Vanuit energiemanagement is de conclusie uiteraard anders.
Draadloos laden op onze Zon
Op zich is daar nog helemaal geen zicht op, hoe en wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren....ik saldeer al 2 jaar met een gewone digitale meter.
En ik zou er niet te veel op rekenen dat je met een draaischijf gewoon mag blijven salderen als dat met een andere meter niet meer kan/mag.
En ik zou er niet te veel op rekenen dat je met een draaischijf gewoon mag blijven salderen als dat met een andere meter niet meer kan/mag.
Is dat niet gewoon een kwestie van je verbruik opgeven waarbij je meterstanden ongeveer gelijk zullen zijn aan de meterstanden van een jaar eerder? Wat moeten ze daar nog meer mee doen?janne_nl schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:18:
Saved by the buoyancy of citrus
De overheid kennende verzinnen ze daar wel wat op als dat nodig blijkt te zijn.
Die meter kan verplicht vervangen moeten gaan worden. Die meter is niet van jou maar van de netbeheerder en dan kan je heel stoer roepen: "ze komen mijn huis niet in" maar je bent verplicht de netbeheerder toegang te verlenen als dat noodzakelijk is. En als het vanuit de regering (in de toekomst) verplicht wordt gesteld om de meter te laten vervangen door een ander exemplaar, heb je gewoon geen poot om op te staan.Cyphax schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:22:
[...]
Is dat niet gewoon een kwestie van je verbruik opgeven waarbij je meterstanden ongeveer gelijk zullen zijn aan de meterstanden van een jaar eerder? Wat moeten ze daar nog meer mee doen?
Tot die tijd mag je nog weigeren en als je dat wil moet je dat vooral doen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Je reageert niet op wat ik schrijf. Heb je de verkeerde gequote toevallig?Gé Brander schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:23:
[...]
Die meter kan verplicht vervangen moeten gaan worden. Die meter is niet van jou maar van de netbeheerder en dan kan je heel stoer roepen: "ze komen mijn huis niet in" maar je bent verplicht de netbeheerder toegang te verlenen als dat noodzakelijk is. En als het vanuit de regering (in de toekomst) verplicht wordt gesteld om de meter te laten vervangen door een ander exemplaar, heb je gewoon geen poot om op te staan.
Tot die tijd mag je nog weigeren en als je dat wil moet je dat vooral doen.
Is gewoon een repeterende grammofoonplaat ...Cyphax schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:41:
[...]
Je reageert niet op wat ik schrijf. Heb je de verkeerde gequote toevallig?
Doet het goed in verkiezingstijd; blijf in je bubble en niet te veel reageren op nieuwe inzichten of feiten.
Het blijft lastig; wie geloven? Bij mij komen ze over een week de panelen leggen en dan gaan ze mij zo'n meter aanbieden. Nou wil ik ze wel laten beloven dat ze een modem uit kunnen schakelen, maar toch. Blijft controversieel, niet alleen in Nederland.emmerx schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:44:
[...]
Is gewoon een repeterende grammofoonplaat ...
Doet het goed in verkiezingstijd; blijf in je bubble en niet te veel reageren op nieuwe inzichten of feiten.
Klopt ik reageerde net even wat verder denkend. Niet helemaal duidelijkCyphax schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:41:
[...]
Je reageert niet op wat ik schrijf. Heb je de verkeerde gequote toevallig?
Waar ik meer op reageerde was dat als de meteropnemer (die eens in de drie jaar langskomt) hij toch gewoon op je meter komt kijken.
Soms ren ik in gedachten wat door.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik weet al op wie ik (mogelijk) ga stemmen...
Liesbeth van Tongeren is dus goed bezig, zie ook bovenstaand bericht. (en wil salderen nog even zo laten)
Zou ze zelf ook zonnepanelen hebben?
Liesbeth van Tongeren is dus goed bezig, zie ook bovenstaand bericht. (en wil salderen nog even zo laten)
Zou ze zelf ook zonnepanelen hebben?
[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2017 18:17 ]
Ik zou graag wat praktijkmetingen willen zien, dus gewoon een superslimmemeter achter de slimme meter plaatsen en dit een tijdje meten.
Ik heb het item net gezien, en vond de reactie van de netbeheerder niet echt geruststellend....
Die gast begint meteen te dreigen dat de huurprijs van de meter omhoog zal gaan als alle foute meters vervangen moeten worden.
Dat is toch de omgedraaide wereld?
En ondertussen is de website van www.netbeheernederland.nl ook plat.
Ik heb het item net gezien, en vond de reactie van de netbeheerder niet echt geruststellend....
Die gast begint meteen te dreigen dat de huurprijs van de meter omhoog zal gaan als alle foute meters vervangen moeten worden.
[ Voor 58% gewijzigd door Soldaatje op 03-03-2017 18:30 ]
Pff, slechte reactie inderdaad. Ook al had hij gereageerd met het standaard ''Wij nemen deze rapporten zeer serieus en we gaan tot op de bodem uitzoeken of er een probleem is en de meters omruilen'' had dat een stuk beter overgekomen dan dit. Vind alleen dat het nog een beetje vaag is in welke mate dit probleem speelt bij de nieuwste meters. Alleen ''daar hebben we het ook gezien''.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Het was voor mij de druppel, ik vertrouw de slimme meter niet en de netbeheerder ook niet meer.Jim423 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:33:
Pff, slechte reactie inderdaad. Ook al had hij gereageerd met het standaard ''Wij nemen deze rapporten zeer serieus en we gaan tot op de bodem uitzoeken of er een probleem is en de meters omruilen'' had dat een stuk beter overgekomen dan dit. Vind alleen dat het nog een beetje vaag is in welke mate dit probleem speelt bij de nieuwste meters. Alleen ''daar hebben we het ook gezien''.
Dus de afspraak van dinsdag gaat niet door, geweigerd.
Als ik de marges van de netbeheerders van 2008-2013 bekijk zo te zien is er wel wat marge. Zo'n 813 mln nettowinst op een totale omzet van zo'n 4,5 mrd voor de hele sector. (Note : gas en elektriciteit)Soldaatje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:14:
Ik zou graag wat praktijkmetingen willen zien, dus gewoon een superslimmemeter achter de slimme meter plaatsen en dit een tijdje meten.
https://www.acm.nl/nl/download/publicatie/?id=14154
Er is dus wel wat marge maar dit wordt waarschijnlijk geboekt als versnelde afschrijving. Als het klopt hoor ik hier graag hoe het in elkaar steekt.
N.B. ik zit hier nog met een oude ferrarimeter en ik ben NIETvan plan die zomaar om te ruilen en via verhoogde tarieven ook nog bij te betalen voor de vervanging zo'n 800.000+ digitale meters die blijkbaar een meetfout hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door CapTVK op 03-03-2017 18:53 ]
TF2 GoT http://www.teamfortress.eu
Wat bedoelen ze hier nou weer mee?
"Recent is een situatie gevonden waar de meter afwijkingen laat zien. Deze casus is nog in onderzoek. Daarbij wordt gekeken naar de meter zelf én naar of de sauna die de afwijking veroorzaakt juist functioneert."
http://www.netbeheerneder...ht/?newsitemid=3082649600
"Recent is een situatie gevonden waar de meter afwijkingen laat zien. Deze casus is nog in onderzoek. Daarbij wordt gekeken naar de meter zelf én naar of de sauna die de afwijking veroorzaakt juist functioneert."
http://www.netbeheerneder...ht/?newsitemid=3082649600
Komische verschrijving die doet vermoeden waar de schrijver z'n gedachten waren bij het samenstellen van dit artikel. Waarschijnlijk vond hij (of zij) twee keer het woord casus vlak na elkaar een beetje in strijd met de regels over het maken van een opstel die vroeger op school werden onderwezen. Nooit twee of meer keren vlak na elkaar het zelfde woord gebruiken. Dus werd voor de gelegenheid maar even een ander woord verzonnen. Wel geinig, en ach een goede verstaander heeft aan een half woord genoeg.
Interessant artikeltje trouwens. Niet te argwanend tegenover staan denk ik.
Interessant artikeltje trouwens. Niet te argwanend tegenover staan denk ik.
Zelfs als zou daar casus staan i.p.v. sauna dan nóg
Ik kan je redenatie niet volgen.
Heb tevens zelf "ooit" geleerd dat je voor een opstel wel goed de tijd neemt
Maar goed, misschien volgt er nog een correctie.
Ná een ontspannend saunabezoekje
Edit: Uit de vraag/ antwoord onder het artikel is het me nu wél duidelijk wat betreft de sauna.
http://nbn-assets.netbehe...aarheid_energiemeters.pdf
Heb tevens zelf "ooit" geleerd dat je voor een opstel wel goed de tijd neemt
Maar goed, misschien volgt er nog een correctie.
Ná een ontspannend saunabezoekje

Edit: Uit de vraag/ antwoord onder het artikel is het me nu wél duidelijk wat betreft de sauna.
http://nbn-assets.netbehe...aarheid_energiemeters.pdf
[ Voor 37% gewijzigd door raceneus968 op 03-03-2017 20:41 ]
Of het gaat gewoon over een sauna die achter een meter hangt en die op een of andere manier die geconstateerde afwijkingen veroorzaakt
850 duizend slimme stroommeters blijken onbetrouwbaar
http://www.volkskrant.nl/...n-onbetrouwbaar~a4469841/
Verwijderd
Heeft met niks met slimme meters te maken, maar met digitale meters.niki_lauda schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:19:
850 duizend slimme stroommeters blijken onbetrouwbaar
Wel degelijk, een slimme meter is digitaal. Maar ook domme digitale meters hebben het probleem. Dus een slimme meter is dom in het kwadraat.Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:54:
[...]
Heeft met niks met slimme meters te maken, maar met digitale meters.
[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-03-2017 21:34 ]
Maar er bestaan geen slimme ferrarismeters. Ik neem dan even aan dat die het probleem niet hebben?
En ook niet onbelangrijk: plaatst Liander nog steeds meters die het niet goed doen?
"Het probleem speelt vooral bij apparaten die 75 watt of minder verbruiken", dat zijn zoveel mogelijk apparaten intussen. Alle lampen, meeste apparatuur wel, juist dat spul dat altijd aanstaat... dus dat is niet gunstig.
"De foutieve metingen zijn volgens de hoogleraar eenvoudig op te lossen door bij de bewuste apparaten een condensator te plaatsen dat de extra pieken en dalen enigszins gladstrijkt."
Oh, condensators, die heb ik nog wel in huis, zometeen een paar rondstrooien dan, 'k zal voor de zekerheid er een paar weerstanden bijleggen nog en ik heb ook nog wel wat potmetertjes, of misschien moet ik die maar bij de meter plaatsen
Volgens mij heb ik dit jaren geleden ook gehoord (misschien ook wel van Frank Lenferink; 't was bij Radar), en dat ging dan vooral over spaar- en ledlampen. Er is dus wel tijd geweest om er iets aan te doen (of in elk geval te beginnen).
Dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten, of ik na het laten plaatsen van een slimme meter kan achterhalen of ik met dit probleem te maken krijg of niet. Maar als ik het aan Liander zou vragen, dan zou mijn huidige ferrarismeter vast ook niet goed zijn, dus je krijgt gewoon geen zekerheid. Het is toch niet onredelijk om duidelijkheid te eisen van de leveranciers, dus ik denk dat ik ze gewoon lastige vragen ga stellen als ze de meter willen vervangen. Het kunnen dan wel hun meters zijn, ik mag de rekening betalen elke maand en ik mag in het geval van troubles gaan aantonen dat die meter niet goed is. Dus daar ga ik niet nonchalant over zitten doen.
En ook niet onbelangrijk: plaatst Liander nog steeds meters die het niet goed doen?
"Het probleem speelt vooral bij apparaten die 75 watt of minder verbruiken", dat zijn zoveel mogelijk apparaten intussen. Alle lampen, meeste apparatuur wel, juist dat spul dat altijd aanstaat... dus dat is niet gunstig.
"De foutieve metingen zijn volgens de hoogleraar eenvoudig op te lossen door bij de bewuste apparaten een condensator te plaatsen dat de extra pieken en dalen enigszins gladstrijkt."
Oh, condensators, die heb ik nog wel in huis, zometeen een paar rondstrooien dan, 'k zal voor de zekerheid er een paar weerstanden bijleggen nog en ik heb ook nog wel wat potmetertjes, of misschien moet ik die maar bij de meter plaatsen
Volgens mij heb ik dit jaren geleden ook gehoord (misschien ook wel van Frank Lenferink; 't was bij Radar), en dat ging dan vooral over spaar- en ledlampen. Er is dus wel tijd geweest om er iets aan te doen (of in elk geval te beginnen).
Dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten, of ik na het laten plaatsen van een slimme meter kan achterhalen of ik met dit probleem te maken krijg of niet. Maar als ik het aan Liander zou vragen, dan zou mijn huidige ferrarismeter vast ook niet goed zijn, dus je krijgt gewoon geen zekerheid. Het is toch niet onredelijk om duidelijkheid te eisen van de leveranciers, dus ik denk dat ik ze gewoon lastige vragen ga stellen als ze de meter willen vervangen. Het kunnen dan wel hun meters zijn, ik mag de rekening betalen elke maand en ik mag in het geval van troubles gaan aantonen dat die meter niet goed is. Dus daar ga ik niet nonchalant over zitten doen.
Los van dat ik met die sauna op een verkeerd spoor zat, zie de verklaring achteraf door die link "vraag en antwoord" die ik ook even had moeten lezen, blijkt dat een beetje humor soms moeilijk wordt herkend.raceneus968 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:23:
Zelfs als zou daar casus staan i.p.v. sauna dan nóg![]()
Begrijpen doe ik het trouwens nog niet, hoe een defecte regelapparatuur de kWh-meter op correcte werking kan verstoren.
Dat je minder verbruik op de meter krijgt kan ik begrijpen. Dat heet cosinus-phi of blindstroom en dat krijg je als je een inductieve last op het netwerk hebt. De meter geeft dan minder vermogen aan als er daadwerkelijk verbruikt wordt. Dit is toegestaan tot een bepaalde waarde en grote bedrijven hebben soms apparatuur om dit te compenseren.Techneut schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:26:
[...]
Los van dat ik met die sauna op een verkeerd spoor zat, zie de verklaring achteraf door die link "vraag en antwoord" die ik ook even had moeten lezen, blijkt dat een beetje humor soms moeilijk wordt herkend.
Begrijpen doe ik het trouwens nog niet, hoe een defecte regelapparatuur de kWh-meter op correcte werking kan verstoren.
Het tegenovergestelde van een inductieve last is een capacitieve last, maar volgens mij (en de echte elektrotechnici zullen mij corrigeren als ik het fout heb) zorgt een te capacitieve last ook voor minder verbruik op de meter.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Zet jezelf niet zo voor schut joh, nergens voor nodig.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:13:
[...]
Wel degelijk, een slimme meter is digitaal. Maar ook domme digitale meters hebben het probleem. Dus een slimme meter is dom in het kwadraat.
Maar het gaat dus om digitale meters. Het slimme deel heeft hier niets mee van doen, dat is enkel het communicatie stuk wat het verschil maakt.
Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde.Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:58:
[...]
Zet jezelf niet zo voor schut joh, nergens voor nodig.
Maar het gaat dus om digitale meters. Het slimme deel heeft hier niets mee van doen, dat is enkel het communicatie stuk wat het verschil maakt.
Ik weet tot in finesses alles over wat je nu probeert aan te roeren, blindvermogen. Ik zou me diep moeten schamen als ik dat deel van mijn studie zou zijn vergeten. De eerste lettergreep "blind" zegt het al, blindvermogen is geen vermogen en dat wordt dan ook door geen enkele kWh-meter meegemeten, niet door de klassiek wordende ferrarismeter en ook niet door de moderne elektronische ongeacht of deze slim of dom is. Het is inderdaad wat jij al noemt inductief of capacitief, in oudere boeken ook wel wattloos vermogen genoemd Zou niet best zijn als dat wel geregistreerd zou worden. Daarvoor zijn bij genoemde grootverbruikers aparte meters voor. Dit vanwege de extra verliezen in de toevoerkabels ten gevolge van de zwaardere stromen..Maasluip schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:49:
[...]
Dat je minder verbruik op de meter krijgt kan ik begrijpen. Dat heet cosinus-phi of blindstroom en dat krijg je als je een inductieve last op het netwerk hebt. De meter geeft dan minder vermogen aan als er daadwerkelijk verbruikt wordt. Dit is toegestaan tot een bepaalde waarde en grote bedrijven hebben soms apparatuur om dit te compenseren.
Het tegenovergestelde van een inductieve last is een capacitieve last, maar volgens mij (en de echte elektrotechnici zullen mij corrigeren als ik het fout heb) zorgt een te capacitieve last ook voor minder verbruik op de meter.
Wat hier ter discussie stond was een verstoring door defecte regelapparatuur. En die verstoring is nog niet eenvoudig te verklaren.
Ja, meerverbruik kan ik ook niet direkt verklaren. Ik wilde het verklaren met niet-ohmse belastingen waardoor de stroom- en spanningskromme niet meer sinussen zijn (waardoor je met een RMS-meter moet meten), maar volgens mij werken kWh-meters als RMS meters?
Signatures zijn voor boomers.
Ja, en dat moeten ze ook wel. Oude analoge kWh-meters doen dat van nature, ondanks sterke vervormingen van de sinuskromme waarmee we in de huidige techniek, nog steeds in toenemende mate, mee te maken hebben. Heeft niets te maken met cos phi.
Moderne elektronische meters moeten moeten dat RMS principe (rekenen met effectieve waarden) bereiken door sampling en daaruit gemiddelden van de kwadraten van die samples berekenen. Hoge precisie vereist dan natuurlijk automatisch een hoge samplingfrequentie, een geringere nauwkeurigheidsklasse volstaat met een acceptabel lagere samplingfrequentie.
Het is me niet duidelijk hoe de defecte regelapparatuur van die sauna (in de uitstand!) de meting kon verstoren. Maar met het meetprincipe als zodanig is niets mis.
Moderne elektronische meters moeten moeten dat RMS principe (rekenen met effectieve waarden) bereiken door sampling en daaruit gemiddelden van de kwadraten van die samples berekenen. Hoge precisie vereist dan natuurlijk automatisch een hoge samplingfrequentie, een geringere nauwkeurigheidsklasse volstaat met een acceptabel lagere samplingfrequentie.
Het is me niet duidelijk hoe de defecte regelapparatuur van die sauna (in de uitstand!) de meting kon verstoren. Maar met het meetprincipe als zodanig is niets mis.
In dit artikel wordt eebn poging gedaan om herkomst een beetje te duidenTechneut schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:15:
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bedankt, maar dit artikel was me al bekend. Waar het echter deze keer over ging was toch iets totaal anders.
Namelijk werd ook hier uitgebreid een nieuwe kWh-meter aan de tand gevoeld. De bevindingen kwamen er deze keer op neer dat de uiteenlopende resultaten gewoon oké waren. Blijkbaar een meter van een nieuwere generatie.
Echter op één meting na, namelijk met een sauna als belasting. En dan niet eens de sauna zelf, maar juist als die uitgeschakeld was en alleen de regelapparatuur nog stond ingeschakeld. Die verstoorde volgens het artikel op de een of andere manier de correcte werking. Dat vind ik nogal raadselachtig, aannemende dat de meting correct werd uitgevoerd.
Namelijk werd ook hier uitgebreid een nieuwe kWh-meter aan de tand gevoeld. De bevindingen kwamen er deze keer op neer dat de uiteenlopende resultaten gewoon oké waren. Blijkbaar een meter van een nieuwere generatie.
Echter op één meting na, namelijk met een sauna als belasting. En dan niet eens de sauna zelf, maar juist als die uitgeschakeld was en alleen de regelapparatuur nog stond ingeschakeld. Die verstoorde volgens het artikel op de een of andere manier de correcte werking. Dat vind ik nogal raadselachtig, aannemende dat de meting correct werd uitgevoerd.
Ook bij de eerste waren er diverse meldingen in 2014, met spookverbruik juist als verbruiker uit stond waar nu blijkt de auteurs van dat onderzoek ook informeerde naar meer info.Techneut schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:59:
Bedankt, maar dit artikel was me al bekend. Waar het echter deze keer over ging was toch iets totaal anders.
Ik gebruik voor mijn eigen home energie manager op enkele plekken CT's omdat ik er gewoon niet in thuis ben en ik toen paar meldingen/vermoedens rond "ripple current" had gezien, ik zie artikel wat ik link ook weer wijzen in richting van amperemetings deel
Edit: Voor de duidelijkheid ik heb geen slimme meter, ik was in 2013/2014 bezig met een toen nog enkel energiemonitoring, meeste meet ik met gewone din kWh-meters, maar voor de ruimte waar mijn hobby-cnc frees met stofafzuigng staat, konden de waarden niet van kloppen, je zet iets aan en gemeten vermogen ging naar beneden, vandaar ik opzoek was naar reden/info en welke ik wel kon gebruiken en kopen
[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 04-03-2017 23:01 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Soms lijkt een bepaald verschijnsel onverklaarbaar, terwijl achteraf blijkt dat het helemaal niet zo vreemd is.
Let wel, ik heb geen idee hoe jouw situatie is/was, maar ik begrijp uit je relaas dat je iets aan had staan dat een bepaald vermogen trok. Daarna schakelde je een ander apparaat in waardoor het opgenomen vermogen daalde. Zoiets is op een logische manier te verklaren als dat tweede apparaat, wellicht met een veel geringer vermogen, iets met het eerste had te maken. Dat wil zeggen, mechanisch iets toevoegde waardoor het lichter ging lopen, zoals wat je zelf noemt stofafzuiging. Heel voorzichtig gesteld, zou het kunnen dat dit een rol heeft gespeeld?
Verder, verhalen, verhalen en nog eens verhalen. Maar is het allemaal waar wat er wordt verteld? Ik bespeur in de anti berichten af en toe een toon die me doet denken aan een lobby die geen enkel middel schuwt om iets tegen te werken. En dan zit een verzonnen verhaal, een leugentje om best wil of een grove leugen in een heel klein hoekje. Een vrij populair item in het nieuws van de laatste tijd is nepnieuws.
Let wel, ik heb geen idee hoe jouw situatie is/was, maar ik begrijp uit je relaas dat je iets aan had staan dat een bepaald vermogen trok. Daarna schakelde je een ander apparaat in waardoor het opgenomen vermogen daalde. Zoiets is op een logische manier te verklaren als dat tweede apparaat, wellicht met een veel geringer vermogen, iets met het eerste had te maken. Dat wil zeggen, mechanisch iets toevoegde waardoor het lichter ging lopen, zoals wat je zelf noemt stofafzuiging. Heel voorzichtig gesteld, zou het kunnen dat dit een rol heeft gespeeld?
Verder, verhalen, verhalen en nog eens verhalen. Maar is het allemaal waar wat er wordt verteld? Ik bespeur in de anti berichten af en toe een toon die me doet denken aan een lobby die geen enkel middel schuwt om iets tegen te werken. En dan zit een verzonnen verhaal, een leugentje om best wil of een grove leugen in een heel klein hoekje. Een vrij populair item in het nieuws van de laatste tijd is nepnieuws.
Uiteraard, net zoals de sjoemeldiesels ook helemaal niets met auto's te maken hebbenVerwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:54:
[...]
Heeft met niks met slimme meters te maken, maar met digitale meters.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Stel dat Coritchando een paar woorden aan die zin had toegevoegd, zou het dan misschien duidelijker zijn geweest? Dus in plaats van "Heeft met niks met slimme meters te maken, maar met digitale meters" bedoelde hij denk ik "Heeft met niks met slimme meters als zodanig te maken, maar met digitale meters in het algemeen". Althans uit een eerdere reactie van hem meen ik dat overduidelijk te begrijpen.
Een goede verstaander heeft dan in dit geval aan een half woord genoeg.
Zal best een logische verklaring voor zijn,maar ik weet hem nietTechneut schreef op zondag 5 maart 2017 @ 11:51:
Soms lijkt een bepaald verschijnsel onverklaarbaar, terwijl achteraf blijkt dat het helemaal niet zo vreemd is.
Ik had enkel een meter nodig voor 3 fasen voor de impulse, en deze kwam van Ebay en die smart meters waren toen en nu nog spotgoedkoop, minder dan een din rail kwh-meter.
Ik heb nu gewoon als extra een schakelaar en normale dinrail kWh-meters enkel een paar CT opnemers extra als controle, vanwege schakelaar blijven de geschakelde voedigen en paar frequentie regelaars aangesloten of in het stopcontact zitten
(De kleine KEB combivert F4 frequentie regelaar heb ik op het moment niet ingebruik)
Bij die sauna's toen waren de verhalen ook niet dat de stekker uit het stopcontact was maar enkel via display uitgezet en verschillende die aangaven dat ze dan onverklaarbare 500-800W zagen.
Verwijderd
Laten we er wat vergelijkingen ingooien die nergens op slaan.PeterZ(on) schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:12:
[...]
Uiteraard, net zoals de sjoemeldiesels ook helemaal niets met auto's te maken hebben.
Als je niet zo goed begrijpt waar het over gaat, dan is dat geen enkel probleem. Maar dan kan het wel eens verstandig zijn om niet op reply te drukken. Gratis tipje deze zondag
Volgens mij zeg ik dat zelfs met zoveel woorden:Techneut schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:22:
Stel dat Coritchando een paar woorden aan die zin had toegevoegd, zou het dan misschien duidelijker zijn geweest? Dus in plaats van "Heeft met niks met slimme meters te maken, maar met digitale meters" bedoelde hij denk ik "Heeft met niks met slimme meters als zodanig te maken, maar met digitale meters in het algemeen". Althans uit een eerdere reactie van hem meen ik dat overduidelijk te begrijpen.
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:58:
[...]
Zet jezelf niet zo voor schut joh, nergens voor nodig.
Vergeet je alu hoedje niet op te doen.Soldaatje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:39:
[...]
Het was voor mij de druppel, ik vertrouw de slimme meter niet en de netbeheerder ook niet meer.
Dus de afspraak van dinsdag gaat niet door, geweigerd.
Nog een gratis tip op zondag, koop zonnepanelen en een paar accu packs van Tesla. Heb je nergens meer last van.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2017 18:48 ]
Ok, zal ik doen.Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:38:
[...]
Laten we er wat vergelijkingen ingooien die nergens op slaan.
Als je niet zo goed begrijpt waar het over gaat, dan is dat geen enkel probleem. Maar dan kan het wel eens verstandig zijn om niet op reply te drukken. Gratis tipje deze zondag
[...]
Volgens mij zeg ik dat zelfs met zoveel woorden:
[...]
[...]
Vergeet je alu hoedje niet op te doen.
Nog een gratis tip op zondag, koop zonnepanelen en een paar accu packs van Tesla. Heb je nergens meer last van.

In Duitsland hebben ze het NL onderzoek ook opgemerkt:
"Smart Meter messen oft falsch"
Nederland is blijkbaar een soort proeftuin voor de smartmeters.
Ik herinner aan de security problemen van het "Open Smart Grid Protocol"
met hun eigengereide encryptie (security by obscurity).
Gelukkig zou dit sinds 2015! verholpen moeten zijn.
"Smart Meter messen oft falsch"
Nederland is blijkbaar een soort proeftuin voor de smartmeters.
Ik herinner aan de security problemen van het "Open Smart Grid Protocol"
met hun eigengereide encryptie (security by obscurity).
Gelukkig zou dit sinds 2015! verholpen moeten zijn.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Misschien wordt het tijd dat je het topic doorleest voor je met de zoveelste herhaling van onzin komt.Freee!! schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:14:
Persoonlijk vind ik dit wel een goede reden. Totdat ze dat probleem afdoende opgelost hebben, komt er hier geen slimme meter in.
Is geen herhaling van onzin hoor!Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:36:
[...]
Misschien wordt het tijd dat je het topic doorleest voor je met de zoveelste herhaling van onzin komt.
Een 'slimme' meter zit tussen je oren! Er is niks slim aan en je bespaart er ook niks mee, kost je zelfs meer als je de verkeerde hebt.
Hier komt hij er ook niet in!
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Verwijderd
HereIsTom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:40:
[...]
Is geen herhaling van onzin hoor!
Een 'slimme' meter zit tussen je oren! Er is niks slim aan en je bespaart er ook niks mee, kost je zelfs meer als je de verkeerde hebt.
Hier komt hij er ook niet in!

Echt. Ga lezen. Ga begrijpen. En kom dan terug bij ons. Bedankt.
Heb je de link gevolgdVerwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:36:
[...]
Misschien wordt het tijd dat je het topic doorleest voor je met de zoveelste herhaling van onzin komt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Ja ik heb de link gevolgd. En daarna keihard gelachen om zoveel onkunde bij de Computable. De titel en het bericht horen niet bij elkaar.Freee!! schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:53:
[...]
Heb je de link gevolgdEr is net iemand afgestudeerd op de onbetrouwbaarheid van die "slimme" meters. Dat betreft dus een wetenschappelijke studie die even de vloer aanveegt met de wettelijke normen die voor meters gesteld worden. Overigens hebben de nieuwe, "domme" digitale meters precies hetzelfde probleem, dus die zal ik net zo hard weigeren, maar dat is een andere discussie.
Het heeft niets te maken met de Slimme Meter. Het gaat over de digitale meter.
Een digitale meter KAN slim zijn, in dat geval stuurt hij bepaalde informatie automatisch door naar de netbeheerder/leverancier. Een slimme meter is ALTIJD digitaal.
Er zijn in het verleden blijkbaar meters geplaatst die in uitzonderlijke situaties niet goed meten. Die meters worden al enkele jaren niet meer geplaatst. De digitale meters, die slim kunnen zijn, die nu uitgerold worden hebben hier geen last meer van omdat ze anders meten.
Een en ander wordt duidelijk uit deze tekst:
Te lezen via http://nbn-assets.netbehe...aarheid_energiemeters.pdfHet gaat in totaal om ongeveer 850.000 meters
waarbij een afwijking kan optreden in uitzonderlijke
situaties
. Het gaat om meters
met een
zogenaamde Rogowski
-
spoel of Hal
l
-
element
.
Het betreft
zowel traditionele digitale meters als de 1e generatie slimme meters.
De traditionele meters worden
de komende jaren (tot en met 2020) vervangen in het kader van de aanbieding van slimme meters.
Sinds 2014 gelden strengere normen voo
r elektriciteitsmeters. Meters die sinds 2012 opnieuw zijn
ontworpen, voldoen aan de nieuwe eisen
en zijn hierdoor minder gevoelig voor verstoringen
. De
meters die in het kader van de
grootschalige aanbieding van slimme meters
(
sinds
1 januari 2015)
worden
geplaatst, voldoen ook aan de strengere normen
.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2017 21:09 ]
Oh dus een slimme meter is niet digitaal, dat is nieuws voor mijVerwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:07:
[...]
Ja ik heb de link gevolgd. En daarna keihard gelachen om zoveel onkunde bij de Computable. De titel en het bericht horen niet bij elkaar.
Een digitale meter KAN slim zijn, in dat geval stuurt hij bepaalde informatie automatisch door naar de netbeheerder/leverancier. Een slimme meter is ALTIJD digitaal.
Er zijn in het verleden blijkbaar meters geplaatst die in uitzonderlijke situaties niet goed meten. Die meters worden al enkele jaren niet meer geplaatst. De digitale meters, die slim kunnen zijn, die nu uitgerold worden hebben hier geen last meer van omdat ze anders meten.
Een en ander wordt duidelijk uit deze tekst:
[...]
Te lezen via http://nbn-assets.netbehe...aarheid_energiemeters.pdf
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dat zegt hij toch niet. Niet elke digitale meter is slim maar wel elke slimme meter digitaal.HereIsTom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:12:
[...]
Oh dus een slimme meter is niet digitaal, dat is nieuws voor mij
Enigszins gerustgesteld.... tot de laatste alinea. In mijn situatie is (niet gedimde) LED verlichting verantwoordelijk voor zeker 80% van mijn energieverbruik. Voor zover ik weet heb ik een gewone "consumenten"meter. Moet ik mij zorgen maken?Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:07:
[...]
[...]
Hoop vliegen afvangen hier; hebben we niks beters te doen?
Nederland wilde graag snel de slimme meter uitrollen; met schakelaar etc.
Veel van de potentie van de slimme meter is gesneuveld bij eerdere 'tegenslagen'.
Wat er nu van de slimme meter over blijft is slechts een erg domme elektronische meter, die met een backoffice kan communiceren en een consumentenpoort (P1).
Vanwege de (inkoop)prijs is de kwaliteit van de statische meter minder dan eigenlijk nodig met de belastingen (en opwekkers) van nu en zeker die in de toekomst.
Een meter die lokaal kan communiceren (PAN) zou nu eigenlijk de voorkeur hebben.
Dan kunnen er diensten ontwikkeld worden die ons en het net helpen (meterstanden via smart phone app, belastingen afschakelen bij bv congestie) en kunnen mensen hun eigen privacy kiezen.
Nederland wilde graag snel de slimme meter uitrollen; met schakelaar etc.
Veel van de potentie van de slimme meter is gesneuveld bij eerdere 'tegenslagen'.
Wat er nu van de slimme meter over blijft is slechts een erg domme elektronische meter, die met een backoffice kan communiceren en een consumentenpoort (P1).
Vanwege de (inkoop)prijs is de kwaliteit van de statische meter minder dan eigenlijk nodig met de belastingen (en opwekkers) van nu en zeker die in de toekomst.
Een meter die lokaal kan communiceren (PAN) zou nu eigenlijk de voorkeur hebben.
Dan kunnen er diensten ontwikkeld worden die ons en het net helpen (meterstanden via smart phone app, belastingen afschakelen bij bv congestie) en kunnen mensen hun eigen privacy kiezen.
Verwijderd
Quote even waar ik dat zeg alsjeblieft.HereIsTom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:12:
[...]
Oh dus een slimme meter is niet digitaal, dat is nieuws voor mij
Verwijderd
Leg uit?bszz schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:16:
[...]
Enigszins gerustgesteld.... tot de laatste alinea. In mijn situatie is (niet gedimde) LED verlichting verantwoordelijk voor zeker 80% van mijn energieverbruik. Voor zover ik weet heb ik een gewone "consumenten"meter. Moet ik mij zorgen maken?
En die tekst is: wij van wceend adviseren wceendVerwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:07:
[...]
[...]
Dit is het citaat waar ik op doel:
Aangezien het overgrote deel van mijn energieverbruik uit Ledlampen komt wordt ik (als leek) hierdoor getriggered. 80% LED lampen, rest apparatuur. Als ik de materie precies zou doorgronden zou ik de vraag niet hebben gesteld.Hoe zit het met bedrijven die wel veel meer verlichting en apparatuur tegelijk gebruiken? Hebben zij te maken met afwijkingen in de meters?
Bij bedrijven worden andere type meters toegepast.
Met veel verlichting, moet je denken aan een paar duizend tl armaturen en hallen vol met draaiende machines met elektromotoren. Dus hetzelfde verbruik in een uur, als jij in een jaar verbruikt.bszz schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:51:
[...]
Dit is het citaat waar ik op doel:
[...]
Aangezien het overgrote deel van mijn energieverbruik uit Ledlampen komt wordt ik (als leek) hierdoor getriggered. 80% LED lampen, rest apparatuur. Als ik de materie precies zou doorgronden zou ik de vraag niet hebben gesteld.
Zulke verbruikers worden meestal op stroom (ampère) en piekstromen afgerekend en meestal niet op een letterlijk kWh verbruik.
De zwaarte van de hoofdzekering bepaald vaak het grootste deel van de rekening.
Dus een paar led lampen veroorzaken bij jouw geen vreemde getallen op je verbruik.
Hier gaan ze morgen de meter vervangen, tenminste dat verwachten ze.... Precies zoals ik 4 weken geleden verwachte dat ze langs zouden komen, ze kwamen alleen niet opdagen. Neem je dan een halve dag vrij voor. Geen enkel bericht of excuus, alleen een precies dezelfde brief als bij de eerste afspraak, met een nieuwe datum en tijd.
Ik zit niet op een slimme meter te wachten, dus ze bekijken het maar... Morgen is er niemand thuis en staan ze voor een dichte deur
[ Voor 26% gewijzigd door Oxellaar op 06-03-2017 23:24 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Nou, ik zie geen enkele reden om getriggerd te worden in die tekst. Er wordt niets over led lampen gezegd, en ook niet gehint op enig verband.bszz schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:51:
Aangezien het overgrote deel van mijn energieverbruik uit Ledlampen komt wordt ik (als leek) hierdoor getriggered. 80% LED lampen, rest apparatuur. Als ik de materie precies zou doorgronden zou ik de vraag niet hebben gesteld.
Precies bij mij ook, waarschijnlijk komen ze vandaag maar ik doe niet open.Oxellaar schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:07:
[...]
Met veel verlichting, moet je denken aan een paar duizend tl armaturen en hallen vol met draaiende machines met elektromotoren. Dus hetzelfde verbruik in een uur, als jij in een jaar verbruikt.
Zulke verbruikers worden meestal op stroom (ampère) en piekstromen afgerekend en meestal niet op een letterlijk kWh verbruik.
De zwaarte van de hoofdzekering bepaald vaak het grootste deel van de rekening.
Dus een paar led lampen veroorzaken bij jouw geen vreemde getallen op je verbruik.
Hier gaan ze morgen de meter vervangen, tenminste dat verwachten ze.... Precies zoals ik 4 weken geleden verwachte dat ze langs zouden komen, ze kwamen alleen niet opdagen. Neem je dan een halve dag vrij voor. Geen enkel bericht of excuus, alleen een precies dezelfde brief als bij de eerste afspraak, met een nieuwe datum en tijd.
Ik zit niet op een slimme meter te wachten, dus ze bekijken het maar... Morgen is er niemand thuis en staan ze voor een dichte deur
Ik heb vrijdag de meter geweigerd op de website, als ze slim zijn checken ze dat eerst.
Afspraak is afspraak, en als ze dan zeggen dat ik niet thuis was dan zal ik ook een keer echt niet open doen.
Ze bekijken het maar.
Verwijderd
Hier nog niks gehoord, na het onaangekondigde, nogal opdringerige, bezoekje om een foto te maken van de meterkast. Een paar weken, werd toen gezegd. Niet gelukt blijkbaar. Communiceren dat het later gaat worden ook niet gelukt.
Tot nu toe is er eigenlijk nog niks gelukt.
Tot nu toe is er eigenlijk nog niks gelukt.
Puur voor de lol een rekening sturen voor die halve dag. Je gaat het geld niet krijgen, maar het is altijd leuk om achter de hand te hebben als je een ander meningsverschil met ze krijgt (om te beginnen bewijsvoering dat zij afspraken niet nakomen).Oxellaar schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:07:
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
tja, slimme meters wie wil ze hebben.
straks voor een prikkie te koop.
(mag dan geen huis fatsoenlijk kunnen meten, maar de nette sinus van een omvormer zal hij vast goed doen.
)
http://www.rtlnieuws.nl/g...eel-voor-je-elektriciteit
of wel deze dus:
Echelon 83331-1IMAD KAP4
Enermet E420-n(t)(s) P8KM
Iskra MT371-D1A52 ZBEP
Iskra MT171-D2A52 RBEN
Iskra MT382-D2A52 ZBBD
Iskra MT171-D2A52 ZBER
Iskra MT382-D2A52 ZBEV
Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX
leuk, zo een club die eerst bagatelliseert en dan pas gaat kijken wat er aan de hand is.
(maar goed dat zijn we wel van ze gewend, is niet de eerste keer.)
straks voor een prikkie te koop.
(mag dan geen huis fatsoenlijk kunnen meten, maar de nette sinus van een omvormer zal hij vast goed doen.
http://www.rtlnieuws.nl/g...eel-voor-je-elektriciteit
of wel deze dus:
Echelon 83331-1IMAD KAP4
Enermet E420-n(t)(s) P8KM
Iskra MT371-D1A52 ZBEP
Iskra MT171-D2A52 RBEN
Iskra MT382-D2A52 ZBBD
Iskra MT171-D2A52 ZBER
Iskra MT382-D2A52 ZBEV
Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX
leuk, zo een club die eerst bagatelliseert en dan pas gaat kijken wat er aan de hand is.
(maar goed dat zijn we wel van ze gewend, is niet de eerste keer.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb na een klachtenprocedure en mijn opgestuurde factuur een bloemetje en 'tegemoetkoming' van 50 euro ontvangenFreee!! schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:36:
[...]
Puur voor de lol een rekening sturen voor die halve dag. Je gaat het geld niet krijgen, maar het is altijd leuk om achter de hand te hebben als je een ander meningsverschil met ze krijgt (om te beginnen bewijsvoering dat zij afspraken niet nakomen).
Hier een Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005. En inderdaad, die geeft 2000 kWh per jaar meer aan dan de Ferraris die er voor hing.
Dat zal vast liggen aan de beroerde power factor van de Renault Zoe
Maar zonder gekheid, meters moeten natuurlijk wel goed meten. Niet-lineaire belastingen zijn er altijd al geweest en schakelende voedingen zijn niet nieuw. "Moderne ledlampen en telefoonladers" worden toegelaten dus moet een meter daar mee om kunnen gaan.
Maar zonder gekheid, meters moeten natuurlijk wel goed meten. Niet-lineaire belastingen zijn er altijd al geweest en schakelende voedingen zijn niet nieuw. "Moderne ledlampen en telefoonladers" worden toegelaten dus moet een meter daar mee om kunnen gaan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat scherts je nu wel maar had de Zoe niet last van harmonische frequenties?Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:05:
Hier een Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005. En inderdaad, die geeft 2000 kWh per jaar meer aan dan de Ferraris die er voor hing.
Klopt, als de inkomende power quality te slecht is dan laadt-ie niet, bij Fastned was dat een dingetje omdat de grotendeels onbelaste middenspanningtransformator geen mooie sinus gaf.
En op lage vermogens doet de 43 kW lader ook wel eens moeilijk, maar op de 8-11 kW die ik gebruik is er geen probleem voor de lader.
Qua EMC zou er wel een dingetje kunnen zijn, tussen de meter en de lader zit maar ~6 meter kabel, maar ik ga er niet achteraan. Mijn huis is verkocht en de komende 9 maanden wordt er gemeten met een Ferraris uit 1979 met 30 meter kabel met aardscherm dus boven de 500 kHz komt er weinig door.
Daarna hoop ik op een DSMR5.0 meter om een slimmere laadpaal te maken.
Maar 2000 kWh klopt aardig met 12000 km/jaar, dus ik denk dat er bij mij niets aan de hand is.
En op lage vermogens doet de 43 kW lader ook wel eens moeilijk, maar op de 8-11 kW die ik gebruik is er geen probleem voor de lader.
Qua EMC zou er wel een dingetje kunnen zijn, tussen de meter en de lader zit maar ~6 meter kabel, maar ik ga er niet achteraan. Mijn huis is verkocht en de komende 9 maanden wordt er gemeten met een Ferraris uit 1979 met 30 meter kabel met aardscherm dus boven de 500 kHz komt er weinig door.
Daarna hoop ik op een DSMR5.0 meter om een slimmere laadpaal te maken.
Maar 2000 kWh klopt aardig met 12000 km/jaar, dus ik denk dat er bij mij niets aan de hand is.
In die tekst niet maar in andere stukken wordt wel degelijk een verband met (o.a.) LED lampen gelegd.Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:43:
[...]
Nou, ik zie geen enkele reden om getriggerd te worden in die tekst. Er wordt niets over led lampen gezegd, en ook niet gehint op enig verband.
Vind ik nog een schijntje, maar het is in ieder geval iets.EddoH schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:44:
[...]
Ik heb na een klachtenprocedure en mijn opgestuurde factuur een bloemetje en 'tegemoetkoming' van 50 euro ontvangen. Ze waren dan ook 2 maal niet op komen dagen.
Ik was er ook behoorlijk pissig over, het kostte me tweemaal een vrije ochtend, maar tegen zo'n instantie begin je verder weinig ..Freee!! schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:40:
[...]
Vind ik nog een schijntje, maar het is in ieder geval iets.
Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005 Heb er hier ook een hangen. Maar heb geen vergelijking met een oude meter, aangezien die nooit heeft gedraaid hier. Zat al een slimme meter in toen ik het huis kocht, en toen ik de meterkast heb laten vervangen is deze geplaatst, 2 jaar geleden nu. Moet ik hier al actie op ondernemen of even rustig afwachten wat er gaat gebeuren? Zit momenteel op 3500 kWh verbruik op jaarbasis, 2 persoons huishouden.
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Zanzi dit zegt de PDF:
Mocht er hier ooit een slimme meter inkomen hang ik er sowieso een ferraris tussenmeter tussen
Dus ik denk dat actie ondernemen op dit moment weinig nut heeft.Nee, de gevonden afwijkingen zijn op dit moment geen reden om alle meters te vervangen. De
afwijkingen kunnen alleen voorkomen in zeer uitzonderlijke situaties waarbij geïnstalleerde apparatuur in de woning verstoringen veroorzaakt.
Alle meters voldoen aan de wettelijke eisen.
Mocht er hier ooit een slimme meter inkomen hang ik er sowieso een ferraris tussenmeter tussen
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Zou het nog mogelijk zijn om een oude ferraris meter terug te hangen?
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Verwijderd
ben zo blij dat ik hem geweigert heb als ik de laatste berichten lees, gezien huis vol led en veel opladers
Je weet dat hetzelfde geldt voor gewone digitale meters. En dat die omstandheden in de test niet in gewone woonhuizen voorkomen?
LED-verlichting met dimmers wordt ondertussen toch echt wel de standaard in gewone woonhuizen en dat is nu net één van die omstandigheden waarin de afwijkingen behoorlijk op kunnen lopen. Ik ben bang dat de wettelijke vereisten voor (digitale) meters met enige spoed herzien moeten worden.janne_nl schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:44:
Je weet dat hetzelfde geldt voor gewone digitale meters. En dat die omstandheden in de test niet in gewone woonhuizen voorkomen?
Alleen voor statische meters (herkenbaar aan de knipperende LED) met een Rogowski-spoel.janne_nl schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:44:
Maar zo'n 80% van de meters in mijn buurt is van het dergelijke type...
In mijn huis gelden overigens wel voor een groot deel de omstandigheden uit de test. In dat wordt in de toekomst alleen maar erger; heb de laatste jaren geen elektronica meer gekocht met een transformator, alleen maar schakelende voedingen.
En ik heb thuis zo'n Iskra 'slimme' meter met de foutieve meetmethode.
Ik heb in het verleden ook andersom-testen gedaan met deze meters. Dus een 'vuile' opwekker aan de meter hangen. In dit geval een PV-inverter die met aangepaste firmware (en hardware) geen zuivere sinus leverde, maar lekkere steile pieken. Die inverter leverde zijn geld meer dan op: 2 fysieke panelen werden er zomaar 4 qua de opbrengst in de meter.
Benieuwd hoe snel netbeheerders hun 'slimme' meters wel gaan vervangen als dergelijke Verdubbelaar-firmware beschikbaar zou komen voor meer consumenten....
[ Voor 31% gewijzigd door emmerx op 08-03-2017 12:11 ]
Volgens mij zijn het wel allemaal meters van de oude generatie (DSMR2.2). Ik heb 3 jaar geleden een slimme meter laten plaatsen in de vorige woning (net verhuisd), dat was een Kaifa. Die hebben ze helaas neit getest, was wel benieuwd, want die hangt ook in veel huizen.
Dat zou de zaak inderdaad wel eens behoorlijk kunnen versnellen. En zoals de Amerikanen zou fraai zeggen, Turnabout is fair play.emmerx schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:14:
[...]
Ik heb in het verleden ook andersom-testen gedaan met deze meters. Dus een 'vuile' opwekker aan de meter hangen. In dit geval een PV-inverter die met aangepaste firmware (en hardware) geen zuivere sinus leverde, maar lekkere steile pieken. Die inverter leverde zijn geld meer dan op: 2 fysieke panelen werden er zomaar 4 qua de opbrengst in de meter.
Benieuwd hoe snel netbeheerders hun 'slimme' meters wel gaan vervangen als dergelijke Verdubbelaar-firmware beschikbaar zou komen voor meer consumenten....
Verwijderd
schrijf die universiteit aan die het getest heeft om te zien of ze dit ook kunnen testenBenieuwd hoe snel netbeheerders hun 'slimme' meters wel gaan vervangen als dergelijke Verdubbelaar-firmware beschikbaar zou komen voor meer consumenten....
Nee, mijn meter staat er ook tussen en is DSMR4, geplaatst in mei 2015.ThinkPadd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:29:
Volgens mij zijn het wel allemaal meters van de oude generatie (DSMR2.2). Ik heb 3 jaar geleden een slimme meter laten plaatsen in de vorige woning (net verhuisd), dat was een Kaifa. Die hebben ze helaas neit getest, was wel benieuwd, want die hangt ook in veel huizen.
Ik gok dat het vooral om de (gebrekkige) filtering icm meetmethode en bandbreedte van de versterkers gaat.
Ik heb ooit samengewerkt met deze/een faculteit van de TU Twente in het 'schoonmaken' van het net door 'vuile' verbruikers en oplossingen uitwerken om dat te doen. Het bleek toen -al- voor de netbeheerders geen issue ...Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:16:
[...]
schrijf die universiteit aan die het getest heeft om te zien of ze dit ook kunnen testen
Het huidige onderzoek lijkt me duidelijk genoeg voor de wet- en regelgevers.
DSMR-versie zegt weinig over de meetmethode van de meter; meer over de communicatie met de buitenwereld.
[ Voor 9% gewijzigd door emmerx op 08-03-2017 12:42 ]
Verwijderd
en waarom willen ze dan perse slimme metersHet bleek toen -al- voor de netbeheerders geen issue ...