Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

janne_nl schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:49:
[...]

Als je zo zeker weet dat een NL slimme meter gehackt kan worden, zorg ook even voor bronvermelding. Anders is het gewoon stemmingmakerij.
Op deze website staat vrijwel dagelijks informatie over cybercrime.

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:43
Sissors schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:04:
Ik heb even dat paper bekeken. Helaas is één plaatje compleet onleesbaar, en dat is juist degene die de afwijking laat zien tov een Ferraris meter. Dat is dus ook hun referentie meter.

Verder lijkt het hier compleet te gaan over de load stroom profielen, en dus zaken als blind vermogen, waar vast goed mee wordt omgegaan, maar vooral als probleem de vervuiling die op het net komt door bijvoorbeeld dimmers die zich niet heel netjes gedragen. We hebben het niet over EM velden die de meter in koppelen bijvoorbeeld. (Zover ik zie in het paper iig).

De conclusie lijkt te zijn dat meters gebaseerd op Rogowski principe niet nauwkeurig zijn. Hall sensor meters hebben ook een fout, maar die is in het voordeel van de consument. En eentje gebaseerd op transformator is nauwkeurigste.
Maar voordat je dus je nieuwe meter weg doet, het kan ook dat hij te weinig aangeeft! Als iemand specifieke vragen heeft wil ik het wel even checken in de publicatie, maar ik mag uiteraard geen kopietje hier delen :).
Is het niet zo dat alle meters steekproefsgewijs gecontroleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:56:
[...]

Op deze website staat vrijwel dagelijks informatie over cybercrime.

Link
Ja, die info ken ik allemaal. Elke OS/Applicatie heeft zero-days is het uitgangspunt. Dat wil echter nog niet zeggen dat een SM in NL gehackt is. Je telefoon/desktop/laptop/Inet gekoppelde thermostaat loopt veel meer risico.

Echter, daar staat nog niet een specifieke verwijzing naar een NL slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Risico bij een apparaat is geen excuus voor risico bij een ander apparaat.

[ Voor 197% gewijzigd door mrmrmr op 15-02-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
mrmrmr schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:01:
Risico bij een apparaat is geen excuus voor risico bij een ander apparaat.
Precies mijn punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:57:
[...]

Is het niet zo dat alle meters steekproefsgewijs gecontroleerd worden?
Het probleem zal zijn met wat voor een soort load worden ze gecontroleerd. Een gloeilamp kunnen ze allemaal wel prima meten. (Overigens weet ik ook niet of een Ferraris meter altijd het goed meet bij hele lelijke loads).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
Statische meter is jargon van de meterbeheerders/keuringsinstanties (KEMA).
Daar wordt gesproken over inductie vs statische meters.
Dus ferraris/draaistroommeters vs LED/elektronische meters.

Ferraris meters meten de 'vieze' stromen heel netjes, maar hebben weer andere problemen.
Hysteresis, massatraagheid en wrijving.
Meestal zijn die afwijkingen verwaarloosbaar zoals die van de 'statische' 'slimme' meters, maar in bepaalde scenario's kun je behoorlijke afwijkingen introduceren.

Geen enkele meter is helaas perfect. Het is aan de normensteller i.c.m. de testinstantie om te zien of die afwijkingen -als ze die hebben kunnen reproduceren- aanvaardbaar zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door emmerx op 15-02-2017 11:37 ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

janne_nl schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:00:
[...]

Ja, die info ken ik allemaal. Elke OS/Applicatie heeft zero-days is het uitgangspunt. Dat wil echter nog niet zeggen dat een SM in NL gehackt is. Je telefoon/desktop/laptop/Inet gekoppelde thermostaat loopt veel meer risico.

Echter, daar staat nog niet een specifieke verwijzing naar een NL slimme meter.
Dat iets nog niet gebeurd is betekend niet dat het niet kan gebeuren. In principe kan je er vanuit gaan dat elk apparaat met communicatiemogelijkheden 'gehackt' kan worden. Als de aanvaller maar goed genoeg weet hoe het in elkaar zit. Al is het met brute-force.

Je weet niet wat je niet weet. Men kan onmogelijk bewijzen dat het niet kan, want je weet nooit hoe de wereld er morgen uit ziet. Misschien zijn er over x-jaar wel zulke slimme/sterke quantum solaroid connector modules (dat ding waarvan je nu nog niets weet), waarmee het kipsimpel is. Als de geschiedenis ons iets leert is dat je nooit 'nooit' moet zeggen. We konden ook nooit vliegen. ;-)

Of de 'hackbaarheid' een argument moet zijn voor/tegen het laten installeren is overigens iets anders. Er zijn talloze andere, wellicht makkelijkere, manier om achter jouw informatie te komen en om jou het leven zuur te maken. Ook daarvan kan je vervolgens zeggen 'dat het bij A kan, betekend niet dat ik het van B ook moet accepteren'.

Kortom...iedereen moet lekker zelf beslissen wat hij wil. Je moet niks.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Soldaatje schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 00:03:
[...]

Dank, maar dat zou mij 33 Dollar kosten voor de PDF, dus ik wacht wel op de andere nieuwsberichten en experts die hier wat zinnigers over kunnen zeggen en concluderen dan ikzelf. ;)
Heel verstandige gedachte, inderdaad ronduit idioot zo'n bedrag, alleen maar voor een pdf.
Het roept een reeks van vragen op, vooral m.b.t. het waarheidsgehalte. Ik krijg zonder het te zien, ik ben daar gek om dat te betalen, de indruk dat het een poging is om gemakkelijk een boel geld te verdienen met een heleboel pseudo-technische uiteenzettingen. Ik denk b.v. aan de vermakelijke verhalen in het elfen-topic waar honderden, soms duizenden euro's worden gevraagd voor een stom stukje speakerdraad.

Dit is al een poos een hot item en vooral bij degenen die niet helemaal weten waar de klepel hangt vatbaar voor verdraaien van feiten die ze niet helemaal kunnen doorzien. Ook nepnieuws is momenteel van alle kanten heel verdacht. Kortom, begin niet meteen luidkeels instemmend te roepen voordat je precies weet wat er gaande is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:35:
[...]
Heel verstandige gedachte, inderdaad ronduit idioot zo'n bedrag, alleen maar voor een pdf.
Het roept een reeks van vragen op, vooral m.b.t. het waarheidsgehalte. Ik krijg zonder het te zien, ik ben daar gek om dat te betalen, de indruk dat het een poging is om gemakkelijk een boel geld te verdienen met een heleboel pseudo-technische uiteenzettingen. Ik denk b.v. aan de vermakelijke verhalen in het elfen-topic waar honderden, soms duizenden euro's worden gevraagd voor een stom stukje speakerdraad.

Dit is al een poos een hot item en vooral bij degenen die niet helemaal weten waar de klepel hangt vatbaar voor verdraaien van feiten die ze niet helemaal kunnen doorzien. Ook nepnieuws is momenteel van alle kanten heel verdacht. Kortom, begin niet meteen luidkeels instemmend te roepen voordat je precies weet wat er gaande is.
In hoeverre het juist is opgezet kan je over discussieren vast en zeker. Maar ik had toch van jou verwacht dat je de IEEE iets serieuzer zou nemen en niet als geld inhalers zou omschrijven (ze zijn non-profit overigens, dus zo idioot is dat bedrag niet, ze hebben simpelweg kosten. En nee de kosten van een PDFje serveren zijn niet veel, maar daar worden ook allerlei andere zaken van betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Sissors,
Ik ken de IEEE als internationale commissie van een aantal normen, zoals diverse niet nader te noemen communicatie protocollen op meetapparatuur. Ik kreeg sterk de indruk dat deze IEEE, hoewel het waarschijnlijk wel de indruk moet wekken, daar weinig mee te maken heeft. Of vergis ik me?

Edit:
Oké, ik heb onderstaande reactie gelezen, het was inderdaad een vergissing van me.
Wel houd ik inhoudelijk nog even m'n bedenkingen, gezien het "... is het ook de plaats om te publiceren" niet betekent dat de commissie volledig achter elke publicatie staat, net zo min als de redactie van een krant achter een artikel van een niet journalist van die krant hoeft te staan.

[ Voor 40% gewijzigd door Techneut op 15-02-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Daar vergis je je in, dat is exact dezelfde IEEE :). En binnen de meeste elektrotechnische vakgebieden is het ook de plaats om te publiceren en zijn alle meest toonaangevende conferenties van hun. Bekende uitgevers als Elsevier (en dan niet het Nederlandse blad) zijn binnen de elektrotechniek heel veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het nieuws dat digitale meters soms slecht meten is natuurlijk volledig los van de slimme meter discussie en of je die moet weigeren.

Aliasing en dergeijke zijn hele bekende problemen bij digitale metingen.
Bij een load die precies harmonischen rond de samplefrequentie geeft heb je dus een probleem.
Normaal wordt dit opgelost door filtering, hier wordt blijkbaar vertrouwd op de intrinsieke laagdoorlaat gevormd door lange draden.

Een ander probleem is de wijze van stroommeting; hier wordt om goede redenen vaak geen shunt gebruikt maar een stroomspoel die met een secundaire winding of hall-effect sensor (met compensatiewinding) wordt 'uitgelezen'. En die hebben hun eigen niet-lineariteiten.

Dit onderzoek is door EMC experts uitgevoerd, en het verbaast dus ook niet dat meer filtering een oplossing voor dit probleem is :)
Net als betere normen en de oude meters afkeuren dat is.

Overigens ben ik benieuwd of er een Ferraris ook getest is. Daarvan zijn de zwakke punten al langer bekend (bij geen sinusvormige spanning wijkt de meting fors af), maar er zit wat intrinsieke filtering in de grotere stroomspoel waardoor je 1. een hoger verbruik in de meter hebt en 2. meer immuun bent voor hoge frequenties.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Zojuist middels de chat op de Enexis website de slimme meter afgewezen, was zo geregeld, geen enkel probleem. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
EddoH schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:11:
[...]

Dank, maar zoals aangegeven, ik ga geen geld betalen voor het downloaden van een onderzoek van een publieke instelling :P
Zie djwice in "Slimme energiemeter, weigeren??" wellicht kun je er dan zonder kosten aan komen.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:20:
Als je klant word bij powerpeers ,en je leverd energie terug in combi met sm krijg je 4 cent extra bovenop de 11 cent teruglevering vergoeding. Toch wel aantrekkelijk voordeel van een sm
Dus je verbruikt 3500kWh op jaar basis leverd netto 100kWh terug (want werkt 3600kWh op), is dan mooi €4,- [=100*€0,04] per jaar 'voordeel'.
Nu maar hopen dat je geen led lampen gebruikt want als je 20kWh bindstroom op jaarbasis gebruikt doet de slimme meter die vergoeding al weer teniet.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Nhz schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 15:01:
Zojuist middels de chat op de Enexis website de slimme meter afgewezen, was zo geregeld, geen enkel probleem. :)
Ik kreeg later nog wel een telefoontje, waarbij het nieuws: Software-update moet storing slimme gasmeters binnenkort verhelpen
Wel kan het enkele weken duren voordat alle 400.000 getroffen adressen de update binnen hebben. Pas als de nieuwe software binnen is, ...
werd ontkend en verteld dat er nooit software problemen zijn geweest met de slimme meter, en dat ze gewoon net zo snel kunnen worden geupdate als m'n computer.

Tja...

[ Voor 31% gewijzigd door djwice op 15-02-2017 19:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

djwice schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:29:
[...]
als je 20kWh bindstroom op jaarbasis gebruikt doet de slimme meter die vergoeding al weer teniet.
Om de signaal/ruisverhouding hier een beetje OK te houden: er zijn geen aanwijzingen dat een digitale/statische/solid state meter simpel blindvermogen als reëel vermogen rekent. Ook een analoge/ferrarismeter doet dit prima.
Zolang de boel min of meer sinusvormig 50 hertz is meten ze allemaal goed.
Harmonischen, die maken de boel lastig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:44:
[...]

Om de signaal/ruisverhouding hier een beetje OK te houden: er zijn geen aanwijzingen dat een digitale/statische/solid state meter simpel blindvermogen als reëel vermogen rekent. Ook een analoge/ferrarismeter doet dit prima.
Zolang de boel min of meer sinusvormig 50 hertz is meten ze allemaal goed.
Harmonischen, die maken de boel lastig.
Ok, dus met name de dagelijkse 2 minuten opstart van omvormers zou de meting in die zin hunnen verstoren omdat die in sync moeten komen met de 50Hz voor teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
[...]

Dus je verbruikt 3500kWh op jaar basis leverd netto 100kWh terug (want werkt 3600kWh op), is dan mooi €4,- [=100*€0,04] per jaar 'voordeel'.
Nu maar hopen dat je geen led lampen gebruikt want als je 20kWh bindstroom op jaarbasis gebruikt doet de slimme meter die vergoeding al weer teniet.
Ho wacht even... wat betekent dat voor mij? Mijn stroomverbruik wordt voor 80-90 % bepaald door een batterij LED lampen. Sinds kort heb ik een slimme meter. Heeft dat consequenties? Meet dat ongunstiger dan mijn oude draaischijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Alleen al je woordkeuze "20kWh bindstroom" geeft al de indruk dat je met de begrippen niet helemaal op de hoogte bent, zeker niet in combinatie met de foute conclusie. kWh staat namelijk voor energie en dat doet blindstroom niet. Blindvermogen geef je weer in VAr, kVAr, MVAr etc. en blindenergie (wat dus geen energie is, vandaar "blind") in VArh etc.

Blindvermogen en -energie kan zeker wel worden gemeten, zijn aparte meters voor, maar de gewone slimme meter doet dit absoluut niet, net zomin als de klassieke ferrarismeter. Dat ze het wel doen is echt een hardnekkig fabeltje. Wat op dit moment door een aantal mensen ter discussie staat is heel wat anders, dat is de vraag hoe correct er wordt gemeten als stromen sterk vervormd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

bszz schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:53:
[...]

Ho wacht even... wat betekent dat voor mij? Mijn stroomverbruik wordt voor 80-90 % bepaald door een batterij LED lampen. Sinds kort heb ik een slimme meter. Heeft dat consequenties? Meet dat ongunstiger dan mijn oude draaischijf?
Zijn het LEDs met een fatsoenlijke voeding of met grote afstand tot de meterkast? Dan is er niets aan de hand.
Zijn het de goedkoopste die je kon vinden? Dan is er een kans dat de meter teveel of te weinig meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Proton_ schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:15:
[...]

Zijn het LEDs met een fatsoenlijke voeding of met grote afstand tot de meterkast? Dan is er niets aan de hand.
Zijn het de goedkoopste die je kon vinden? Dan is er een kans dat de meter teveel of te weinig meet.
Het zijn zeker geen goedkope LEDS, ik denk ongeveer 300-400 euro per stuk inclusief montuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
[...]

Je vergeet ook de 3500kWh die niet afgerekend hoeft te worden... De winst is dus 3600 - 20kWh dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En zelfs dat niet, niks -20kWh, die is er helemaal niet Dat werd verondersteld, maar uitgaande van die 20, kVArh is niet hetzelfde als kWh. Dus die winst in dit voorbeeld is gewoon schoon 3600kWh. Zie verder mijn vorige uitleg. Heeft helemaal niets met LED-lampen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het hangt vooral van het type sensor af:
quote: Runaway Energy Meters due to Conducted Electromagnetic Interference
IV. INTERFERENCE ANALYSIS
Four types of current sensors are widely used in static meters: the shunt resistor, current transformer, Hall effect-based current sensor, and Rogowski coil. Static Meter 1 (SM1) and SM2 are from the same manufacturer. SM1 was produced in 2013 and SM2 in 2007. After opening it was revealed that both are using the Rogowski principle. SM3, from 2007, used a current transformer, and SM4, 2014, the Hall sensor. The current transformer is the most expensive technique, and SM3 is the most costly meter, it results in the best reading, very similar to the reading of the electromechanical meter.
The meter with the Hall sensor, SM4, is the best for the consumer because it resulted often in a negative reading, with a maximum of -46%.
Readings taken by Rogowski coil meters are dramatically higher, at +265 % for SM1 and +276% for SM2. The effect was consistent over the three phases, as is shown in Figure 6. Tests were repeated several times and the results were very repeatable, within a few percent.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Ok, dus met name de dagelijkse 2 minuten opstart van omvormers zou de meting in die zin hunnen verstoren omdat die in sync moeten komen met de 50Hz voor teruglevering.
dit is niet correct
een omvormer krijgt zijn eigen voeding direct vanaf de panelen. zodra de omvormer voorzien word van voldoende spanning van af de pv zijde springt deze aan en gaat dan gelijk in sync.

daarna gaat de zogenoemde 2min pas in om daadwerlijk over te gaan tot levering. deze 2min zijn theoretisch op een winterse dag kan het bijvoorbeeld wel 2 a 3 uur zijn voordat de omvormer overgaat van stand AAN naar stand LEVEREN

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Juup schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:28:
Het hangt vooral van het type sensor af:

[...]
Wel benieuwd om wat voor type verstoringen en vermogens (1Watt of 1000Watt) het gaat, die +265% en +276% afwijking geven en of dat de zelfde zijn als waareen ander type sensor -46% voor af zou wijken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Dit is overigens voor mij ook een reden om nog maar even niet voor de slimme meter te gaan:
Contract Elektriciteit - 3x25A € 19,09 per maand

In de zekeringkast voor de meterkast zitten echter 3 zekeringen van 35A. Deze kast is niet gezegeld en dat zit al zeker 20+ jaar zo. De ferraris is wel gezegeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Nhz op 04-09-2018 13:25 ]

Groetjes

Verwijderd

sorry, dat moet ding zijn

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2017 14:18 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:42:
[...]

Wel benieuwd om wat voor type verstoringen en vermogens (1Watt of 1000Watt) het gaat, die +265% en +276% afwijking geven en of dat de zelfde zijn als waareen ander type sensor -46% voor af zou wijken
quote: Runaway Energy Meters due to Conducted Electromagnetic Interference
A resistive load, a string of CFL lamps and a string of LED lamps were used. These loads were controlled by a dimmer creating a chopped part of a sinusoidal waveform, in case a resistive load would be used.

The voltage dips in the voltage waveform are caused by the internal impedance of the four-quadrant amplifier, which is less than 0.4+j0.25 . Tests were performed during at least 24 hours, and sometimes over the weekend, over a 48 hour peri- od. The registered energy of the static meters was measured using an Arduino microprocessor and optical sensors for de- tecting the pulses from the LED on the static meter fronts. The readings were verified using the liquid crystal display (LCD) reading on the meter. A recently calibrated conven- tional electromechanical meter based on the Ferraris principle was used as reference, because consumers are also using this as reference. Most experiments have been repeated to confirm the conclusions, and repeated again, and again, because some of the static energy meters gave large differences.

These measurements have been performed using an standard non-distorted voltage generated by the four-quadrant amplifier with a defined low-impedance internal impedance. The ob- served effects are due to the pulsed currents consumed by the loads.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 10:03
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:59:
is het mogelijk dat een nieuwe slimme meter een veel hoger electriciteitsverbuik registreert dan een oude meter?
Ik heb zojuist mijn termijnbedrag aan willen passen bij greenchoice, maar als ik de huidige standen ingeef kom ik ineens op 3600kW, terwijl we er nog geen 1000 verbruikt hebben afgelopen jaren(incl zonnepanelen)

Of houdt zo'n dong geen rekeneing met teruglevering?
heb je de t1 (hoog tarief) en de t2(laag tarief) door gegeven,
en niet de t3 (hoog tarief levering) en de t4 (laag tarief levering)
de slimmemeter heeft 4 standen, oude feraris maar 1 (of soms 2)

dong? /greenchoise moet zoals iedere leverancier er rekening mee houden, maar hoe ze dat doen is wel wisselend.
(niet in bedrag maar wel in manier.)
Nhz schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:33:
Dit is overigens voor mij ook een reden om nog maar even niet voor de slimme meter te gaan:
Contract Elektriciteit - 3x25A € 19,09 per maand

In de zekeringkast voor de meterkast met ferrarismeter:
[afbeelding]

Deze kast is niet gezegeld en dat zit al zeker 20+ jaar zo. De ferraris is wel gezegeld.
mmm, mooie hoofgroepen :9~ , die wil ik ook wel en er niet voor betalen. >:)

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 16-02-2017 14:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Juup schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:04:
[...]A resistive load, a string of CFL lamps and a string of LED lamps were used. These loads were controlled by a dimmer creating a chopped part of a sinusoidal waveform, in case a resistive load would be used.
[...]
Oeff dat zijn geen heel uitzonderlijk situaties, dimmers met een TRIAC zijn geloof ik een van meest verkochte

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Staat er ook een lijstje met gebruikte meters in en de afwijkingen ervan?
Ik neem aan van wel, zou wel interessant zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Soldaatje op 16-02-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:32:
[...]

dit is niet correct
een omvormer krijgt zijn eigen voeding direct vanaf de panelen. zodra de omvormer voorzien word van voldoende spanning van af de pv zijde springt deze aan en gaat dan gelijk in sync.

daarna gaat de zogenoemde 2min pas in om daadwerlijk over te gaan tot levering. deze 2min zijn theoretisch op een winterse dag kan het bijvoorbeeld wel 2 a 3 uur zijn voordat de omvormer overgaat van stand AAN naar stand LEVEREN
Hoe weet hij direct dat het geen 60Hz is en waar de stijgende sinus en nulpunten zitten en of hij 220, 230 of 110V moet maken. Dat kost toch minimaal een aantal miliseconden om te detecteren. En dan nog zorgen dat alles in sync komt.

Maar goed dus die 2 minuten klikjen bij mij is dus niet in sync komen? Wat doet ie dan in die 2 minuten? Een zelf test van alle schakellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
rdfeij schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:25:
[...]

Je vergeet ook de 3500kWh die niet afgerekend hoeft te worden... De winst is dus 3600 - 20kWh dan..
Een ferriet meter draait gewoon terug, dus de slimme meter leverd niet 3500 extra terug.
En teruglevering is de netto levering, dus de bonus van €0,04 geldt alleen op het verschil tussen verbruik en opwerk over een gemeten periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

djwice schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:26:
[...]

Een ferriet meter draait gewoon terug, dus de slimme meter leverd niet 3500 extra terug.
En teruglevering is de netto levering, dus de bonus van €0,04 geldt alleen op het verschil tussen verbruik en opwerk over een gemeten periode.
Niet elke ferraris meter loopt terug. Ik had er een die op laag tarief niet terugdraaide en op hoog tarief wel. Je kan en mag er niet van uit gaan dat een ferraris meter het altijd goed doet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe weet hij direct dat het geen 60Hz is en waar de stijgende sinus en nulpunten zitten en of hij 220, 230 of 110V moet maken.
een omvormer word gemaakt volgens bepaalde specificaties zo kan je een europees model niet gebruiken in de states vanwege de frequenty.

verder heeft eeen omvormer een zogenoemde landenset waarop tie ingesteld word
bijv nederland is 230V plus/min 10% Vmax is dan 253V echter volgens de nederlandse specs staat Vmax ingesteld op 250V. Overigens zet je de landen code op Belgie of GB bijv dan kan je Vmax tot 255V lopen even als voorbeeld.

het klikken wat je hoord is vermoed de relais om je mpp tracker goed te zetten voor de 1e opstart dat deze gaat aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:15:
[...]

ik zit me eigenlijk eens af te vragen, wat als we dit gegeven van het fout meten nu eens om gaan draaien?

een klinisch voorbeeld (dus een huis zonder sluipverbruik en versimpelde cijfers.):
met nemen 1000Wp aan panelen + omvormer.
maakt even niet uit hoever die van de meter af hangen.

op het moment dat die 1000W leveren, laat je een boiler aan gaan met een 1000W aan verwarmings-element.
dat verwarming element sluit je aan met een zeer foute dimmer die je dan ongeveer op 50% zet zodat je een leuke fout produceert.
(dit zou ik in de keuken kunnen doen, net naast de meter voor vol effect.)
wat zou de slimme meter registreren?
verwarmt hij dan de boiler met 50% van de energie, en zal de slimme meter dan gewoon 100% teruglevering registreren. >:)

dit doen is natuurlijk niet netjes, maar misschien wel slim?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@migjes ik zou eerst uitzoeken of de meter te veel of te weinig meet, en dan pas aan de golfvorm knutselen :)
Maar ondenkbaar is het niet, en het triggert de netbeheerders wellicht om met betere meters/filters te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:55:
@migjes ik zou eerst uitzoeken of de meter te veel of te weinig meet, en dan pas aan de golfvorm knutselen :)
Maar ondenkbaar is het niet, en het triggert de netbeheerders wellicht om met betere meters/filters te komen.
o, ik heb zo een meter nog niet, en dat wil ik nog wel even zo houden. >:)
(ik wacht wel op verzie 5 of 6 of nog later, laat ze eerst maar eens echt slim worden.
ik laat andere wel even de foutjes er uit halen zodat ik daar geen last van heb.)

tja, de netbeheerder(s) bagatelliseert het allemaal wel weer eens weg. (begrijpbaar, zou ik ook gedaan hebben.)
maar houd geen rekening met tweakers(halve hackers) die natuurlijk elke grens opzoeken.
maar ook gewone mensen zoeken vaak de grenzen van mogelijkheden, dus ze moeten wel oppassen met wat ze doen.

edit:
ik kijk in de restanten doos, en zie dat ik eigenlijk alles heb liggen om er mee te experimenteren.
het enige wat ik mis, is een slimmemeter. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 18-02-2017 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag bericht gekregen van stedin dat we binnenkort een slimme meter krijgen.
nou de mail is al de deur uit om deze te weigeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:09:
Ik zie heel veel van dit soort (kijk mij eens stoer de meter weigeren - zo komt het zo op mij over) berichten langskomen maar echt een motivatie waarom zou wel zinvol zijn.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
Gé Brander schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:46:
[...]
een motivatie waarom zou wel zinvol zijn.
Lees de posts in dit topic eens door.
Daar zitten in mijn ogen best aardige argumenten bij.
Zeker voor mensen die nu een niet-afgekeurde ferrarismeter hebben, mits die wel netjes terugdraait.

Overigens kan je het teveel registreren door slechte statische meters ook bereiken op de tellerwerken voor het terugleveren.
Het is natuurlijk ook niet eerlijk. Maar best eenvoudig te implementeren door inverter producenten....

[ Voor 11% gewijzigd door emmerx op 18-02-2017 18:38 ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

emmerx schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:52:
[...]

Lees de posts in dit topic eens door.
Daar zitten in mijn ogen best aardige argumenten bij.
Zeker voor mensen die nu een niet-afgekeurde ferrarismeter hebben, mits die wel netjes terugdraait.

Overigens kan je het teveel registreren door slechte statische meters ook bereiken op de tellerwerken voor het terugleveren.
Het is natuurlijk ook niet eerlijk. Maar best eenvoudig te implementeren door inverter producenten....
Natuurlijk, maar alleen meldingen als: Zo die heb ik lekker geweigerd, geeft geen toegevoegde waarde aan het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Gé Brander schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:57:
[...]

Natuurlijk, maar alleen meldingen als: Zo die heb ik lekker geweigerd, geeft geen toegevoegde waarde aan het topic.
Nog niet alles gelezen dus, maakt niet uit hoor. De motivaties staan ergens tussen hier en het start topic. Maar het is net al met religies, discussiëren is vrijwel zinloos. Iedereen is overtuigd van zijn eigen gelijk...
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:09:
Ik probeer 'm te weigeren via de site. Krijg je deze melding

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/pskts.jpg

Erg toevallig, ik zou er bijna wat van gaan denken.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58
Ik snap niet waarom iedereen zoveel energie stopt in actief (mails, brieven) weigeren. Bij mij kwamen ze jaren terug al met een brief, gewoon niet reageren is voldoende, zonder goedkeuring / afspraak komt er niemand zomaar je huis in om dat ding te installeren hoor. Overigens had ik zelf niets tégen de meter, maar zag ook geen voordelen en had geen zin om een dagdeel vrij te nemen ;) .. na een brief of 3 gaf stedin het gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 12:50
We hebben in september 2016 een 9240 Wp installatie neer laten zetten en hebben nu een brief ontvangen van Enexis om de afgekeurde ferraris meter te laten vervangen voor een slimme meter.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat zijn de gevolgen voor ons? Verbruik op jaarbasis is ongeveer 12.000 kWh en verwachte oplevering van de panelen is ongeveer 8.900 kWh. Krijg ik met de slimme meter dan een nettorekening voor 3.100 kWh verbruik idem aan de huidige meter?

Of wordt in de zomer, wanneer we veel opwekken maar bijna niets verbruiken, enkel dat gene wat we verbruiken verrekend en komen we veel lager uit qua verrekening van opbrengst-verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
frankpaul1 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:56:
We hebben in september 2016 een 9240 Wp installatie neer laten zetten en hebben nu een brief ontvangen van Enexis om de afgekeurde ferraris meter te laten vervangen voor een slimme meter.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat zijn de gevolgen voor ons? Verbruik op jaarbasis is ongeveer 12.000 kWh en verwachte oplevering van de panelen is ongeveer 8.900 kWh. Krijg ik met de slimme meter dan een nettorekening voor 3.100 kWh verbruik idem aan de huidige meter?
Op dit moment ja. In de toekomst (2017-2020) kan dit veranderen.
Of wordt in de zomer, wanneer we veel opwekken maar bijna niets verbruiken, enkel dat gene wat we verbruiken verrekend en komen we veel lager uit qua verrekening van opbrengst-verbruik.
Nee. Je rekent af per jaar, niet per maand of seizoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@drielp ik heb net de weigermelding gedaan en bevestiging binnen gekregen
Geachte heer <xxx> U heeft de slimme meter geweigerd. U ontvangt binnenkort een schriftelijke bevestiging van het weigeren van de slimme meter. Wilt u in de toekomst toch een slimme meter dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice
die melding was gewoon standaard onderhoud.

@be brander

het is niet een kwestie van stoer doen maar een kwestie van if it ain't broke don't fix it

mogelijk is alles teruglezen wat veel dus bij deze mijn motivatie nog even op een rijtje voor je

1. deze meter saldeert 1 op 1 dus geen verschil in tarieff
2. de meter telt gewoon terug, dus geen ingewikkelde calculaties op de nota met bedrag ex heffing ex btw minus bedrag ex heffing ex btw plus apart de hefffing en btw nog is genoemd
3. een slimme meter maakt een eigen verbinding voor de dataupload. ik wil controle hebben over digitaal verkeer vanuit mijn woning.
4. bij overstappen leverancier gaat het helaas nog veel te vaak fout wel verbruik maar men is bijv vergeten de teruglevering te registren gevolg misgelopen teruglevering en moelijk doen om te corrigeren
5. je heb niet de mogelijk om zelf te kiezen welke meter je wilt het is gewoon wat de netbeheerder jou opdringt.
6. en dat is wel 1 van de belangrijkste voor mij . Zolang er nog ferrarismeters in omloop zijn kan men de regeling van terugleveren niet aanpassen. waarom zou bijv mijn buurman een feedin tarieff moeten betalen en ik niet omdat ik nog een ferrarismeter heb.
7. privacy als het toch fout gaat krijg je slechts exuces . maar men hoeft alleen maar te melden als het is foutgegaan. gevolgen hiervan worden niet vergoed
zie het weigeren der slimme meters dus als een protest tegen de aankomende wijziging terugleveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 18:23

GeeBee

Oddball

Eerst maar eens controleren of het echt een afgekeurde meter betreft.
https://www.agentschaptel...meters_-_at_website_0.pdf

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
GioStyle schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:02:
[...]

Op dit moment ja. In de toekomst (2017-2020) kan dit veranderen.

[...]

Nee. Je rekent af per jaar, niet per maand of seizoen.
OK, maar dit begrijp ik dus niet. Ik voorzie niet dat we ooit meer gaan opwekken dan we verbruiken (vijver, jacuzzi en allerlei andere grootverbruikers). Dus als er per jaar afgerekend wordt en we wekken meer op dan we verbruiken dan blijft het toch altijd netto 3.100 kWh wat we moeten aftikken? Wat zou er in de toekomst kunnen veranderen wat voor een verandering zorgt?
GeeBee schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:29:
[...]

Eerst maar eens controleren of het echt een afgekeurde meter betreft.
https://www.agentschaptel...meters_-_at_website_0.pdf
Gedaan en hij staat op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
frankpaul1 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:37:
[...]

OK, maar dit begrijp ik dus niet. Ik voorzie niet dat we ooit meer gaan opwekken dan we verbruiken (vijver, jacuzzi en allerlei andere grootverbruikers). Dus als er per jaar afgerekend wordt en we wekken meer op dan we verbruiken dan blijft het toch altijd netto 3.100 kWh wat we moeten aftikken? Wat zou er in de toekomst kunnen veranderen wat voor een verandering zorgt?
Op dit moment hebben we een saldeerregeling die hoogstwaarschijnlijk in 2020 op de schop gaat.

Leveranciers die slim in gaan spelen op vraag en aanbod, dus verschillende tarieven voor verschillende tijden. Denk aan een warme zonnige dag dat je vol aan het terugleveren bent (met de rest van Nederland) en je leverancier hanteert een lagere vergoeding dan op een zeer bewolkte dag als niemand terug kan leveren... Ik noem maar iets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
OK, duidelijk. Dan is er dus eigenlijk alles aan gelegen om de oude meter te behouden, maar ik wordt nu dus verplicht om hem te vervangen vanwege het feit dat hij afgekeurd is. Gewoon de monteur maar de toegang weigeren tot mijn huis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:17
frankpaul1 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:02:
OK, duidelijk. Dan is er dus eigenlijk alles aan gelegen om de oude meter te behouden, maar ik wordt nu dus verplicht om hem te vervangen vanwege het feit dat hij afgekeurd is. Gewoon de monteur maar de toegang weigeren tot mijn huis dan?
Nee want als je meter afgekeurd is moet je een nieuwe. Je mag wel kiezen voor een digitale die niet slim is als je bang bent dat je gehackt word ofzo.
Kun je gewoon aan monteur melden die heeft beide soorten bij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
drielp schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:11:
[...]

Nog niet alles gelezen dus, maakt niet uit hoor. De motivaties staan ergens tussen hier en het start topic. Maar het is net al met religies, discussiëren is vrijwel zinloos. Iedereen is overtuigd van zijn eigen gelijk...

[...]

Ik probeer 'm te weigeren via de site. Krijg je deze melding

[afbeelding]

Erg toevallig, ik zou er bijna wat van gaan denken.
Gelukkig, de site werkt weer en bevestiging van weigering ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

reneeke1970 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:12:
[...]

Nee want als je meter afgekeurd is moet je een nieuwe. Je mag wel kiezen voor een digitale die niet slim is als je bang bent dat je gehackt word ofzo.
Kun je gewoon aan monteur melden die heeft beide soorten bij
Je kunt ook een keuring aanvragen van specifiek jouw meter.
Dat uit een steekproef is gebleken dat de afwijking op de specificaties voor de set waar jouw meter in zit te groot is, wil niet 100% zeker zeggen dat jouw meter ook niet meer aan de specificaties voldoet.
Kosten... vast wel, weet ik niet.

Ehh.. nee dat kan dus niet. Afkeur betekent vervangen van elke meter in de pool volgens de website van het agentschap.

Net onderstaande mail gestuurd, ben benieuwd :)

Geacht agentschap,

Mijn vraag gaat over de mogelijkheid tot keuring van mijn energiemeter.
Uit uw informatie weet ik dat als een pool wordt afgekeurd, alle meters uit die pool moeten worden vervangen.
Een specifieke meter kán worden gekeurd als ik denk dat die níet de juiste gegevens meet.

Mijn vraag is: mag ik de energiemeter in mijn meterkast laten keuren, om daarmee aan te tonen dat die niet vervangen hoeft te worden, als de pool waar mijn meter in zit is afgekeurd? Oftewel: als ik denk dat de meter nog steeds wél de juiste gegevens doorgeeft. Een afkeur op een steekproef in de pool hoeft immers niet te betekenen dat mijn eigen meter inderdaad niet meer aan de specificaties voldoet.
Over dit scenario lees ik niets op uw website, dus vandaar mijn vraag.

Met vriendelijke groet,
Enz...

[ Voor 44% gewijzigd door GeeBee op 19-02-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021

Er zit momenteel geen financieel verschil in de verrekening via een ferraris of via een domme digitale meter of via een slimme meter. het enige verschil is dat de ferraris meter direct saldeert en bij de andere 2 doet de leverancier dit. Daarnaast moet je bij de ferrarismeter wel controleren of hij het doet.

Vanaf 2020 zal er mogelijk iets wijzigen in de salderingsregeling, maar de minister heeft toegezegd, dat er geen ongelijkheid mag ontstaan. Elke wijziging moet dus hetzelfde financiële effect hebben voor zowel mensen met een ferraris als voor mensen met een digitale meter. Of er zitten tegen die tijd geen ferraris meters meer in het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

en dat is precies de reden waarom we met zijn allen proberen zolang mogelijk de ferrraris te houden.
zolang deze eris kan de regeling niet aangepast worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:56:
en dat is precies de reden waarom we met zijn allen proberen zolang mogelijk de ferrraris te houden.
en je denkt werkelijk dat zoiets helpt ??
1 actie van Agentschap Telecom die de ferrraris meters afkeurt (eigenlijk mogen ze al niet icm zonnepanelen) en de minister kan zijn plannen doorvoeren. ( welke dat ook mogen zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

(eigenlijk mogen ze al niet icm zonnepanelen)
waar baseer je deze uitspraak op. de netbeheerders hebben juist geprobeert aan te geven dat dit niet mag idd echter heeft de minister hier een stokje voor gestoken door te zeggen dat je wel degelijk je meter mag behouden.
tevens is het een streven om in 2020 80% slimme meter te hebben . dit is geen verplichting .

als idd zou in het verleden had gebleken dat de afwijking dusdaning is dat een ferrarismeter niet geschikt zou zijn voor teruglevering dan had de minister wel een besluit genomen in de trand van pv erin dan verplicht de ferraris eruit maar dat is niet gebeurt

waarom denk je dat nu de massrollout van de slimme meter is gestart die netbeheerders nu juist zo makkelijk zijn met het weigeren van slimme meters.

een paar jaar terug moest je tig keer bellen mailen en werd je bijna gedwongen door de netbeheerder.
nu de netbeheerder hun streven van 80% slim in 2020 niet dreigt te halen vinden ze het helemaal neit erg meer dat je hem weigert.

heeft voor hun 2 voordelen
ten 1e ze hebben meer tijd voor diegene die hem wel willen
ten 2e ze kunnen straks zeggen wij hebben het streven van 80% niet gehaald vanwege de vele weigeraars.

ze zeggen nog net niet weet je zeker dat je hem niet wil weigeren ???

kortom een ferrarismeter is wel degelijk geschikt voor teruglevering en conform besluit minister mag je deze gewoon laten hangen.
in het geval van afkeur discussie dan ligt de bewijsvoering bij de netbeheerder en niet bij jou als consument.

anders leuk punt is waarom zou een afgekeurde meter bij mij wel vervangen moeten worden maar op dat moment nog niet bij de buren terwijl hun dezelfde meter uit dezelfde "afgekeurde "serie hebben

iets met gelijke monikken gelijke kappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:56:
Maar blijf wel heel oplettend of jouw ferraris wel goed teruglevering vastlegt. Mijn ferraris meter draaide netjes terug op het ene tarief en niet op het andere tarief. Dus niet elke ferraris is geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opletten moet je altijd idd. zowel bij een oude als nieuwe meter.

ik heb sinds 2012 zonnepanelen en dat kan je ook duidelijk zien aan het mijn netto jaar vebruik
tot 2012 lag mijn gemiddeld vebruik op 4800 kwh /jaar
in 2013 en 2014 was het ongeveer 1600 kwh netto vebruik en 2015 en 2016 ongeveer 400 kwh
ik verwacht dit jaar voor het eerst negatief uit te komen ,

maar juist om die reden goed opgelet dat beide telwerken terugdraaien.
ik zou sinds 2012 een overzicht bij in excel met wekelijks de tellerstanden.

hoogtarief word vanaf half maart mijn vebruik negatief op weekbasis
laagarief word vanaf half april mijn weekvebruik negatief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 14:22
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:51:
[...]
waar baseer je deze uitspraak op. de netbeheerders hebben juist geprobeert aan te geven dat dit niet mag idd echter heeft de minister hier een stokje voor gestoken door te zeggen dat je wel degelijk je meter mag behouden.
Die uitspraak vind zijn grond in de metrologiewet die stelt dat je geijkte apparatuur moet gebruiken in het economisch verkeer. Er zijn geen ferrarismeters (in Nederlandse huishoudens gehangen) die 2 kanten op zijn geijkt. Agentschap telecom legt het prima uit.
Ik heb zonnepanelen, moet mijn elektriciteitsmeter worden vervangen?

Dat is het geval als de huidige meter niet geschikt is voor de registratie van teruggeleverde energie. Een meter die voor dat doel wordt gebruikt dient daarvoor speciaal ontworpen, getest en toegelaten te zijn. Hieronder kunt u nagaan welke situatie voor u van toepassing is.

[knip]

- Een analoge meter (meter met draaischijf) is per definitie niet geschikt voor de registratie van teruglevering. De meter is er niet voor ontworpen en nooit getoetst op een juiste werking. Sommige meters zijn om deze reden voorzien van een terugloopblokkering.
- Een analoge meter die wordt gebruikt voor de registratie van teruggeleverde energie wordt in strijd met zijn bestemming gebruikt en moet altijd worden vervangen.
Je mag dus een slimme meter weigeren, en je mag je ferrarismeter laten hangen zo lang je niet teruglevert. Heb je zonnepanelen en wil je geen slimme meter, dan zit je vast aan een digitale meter met terugtelwerk. Dat het nu gedoogd wordt om terug te leveren met ferraris zal best. En dat je de gok wil nemen of jouw meter even hard terug loopt als vooruit moet je helemaal zelf weten.
Maar ik vind het naief om te verwachten dat je daarmee aanpassing van de saldeerregeling blokkeert. De situatie voldoet nu al niet aan de wettelijke eisen, waarom zou de wetgever rekening houden met mensen die moedwillig een onwettige situatie laten voortbestaan. Zodra het reguliere omruilprogramma voor digitale meters is afgerond heeft iedereen de kans gehad om te voldoen. Wie dan nog eigenwijs is kan gewoon "gedwongen worden" , nou ja, de andere optie is om afgesloten te worden van het net.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik vind het naief om te verwachten dat je daarmee aanpassing van de saldeerregeling blokkeert.
het is niet blokkeren maar rekken. iedere bezitter(geen eigenaar ) van een ferrrarismeter weet dat hij vroeg of laat toch een andere meter krijgt beter laat dan vroeg is het motto
Dat het nu gedoogd wordt om terug te leveren met ferraris zal best.
ik ben bekend met de stelling van het agentschap echter de minister heeft besloten dat je wel mag terugleveren met een ferrarismeter. als de minister de gelegenheid bied om de uitspraak van het agentschap naast zich neer te leggen wie ben ik dan om daar geen gebruik van te maken.
En dat je de gok wil nemen of jouw meter even hard terug loopt als vooruit moet je helemaal zelf weten.
dit is geen gok ik weet heel goed wat mijn vebruik is per dag denk hierbij aan vast verbruik zoals koelkast etc. dan 1 keer wasmachine 1 keer vaatwasser is bij elkaar vebruik x
als mijn opwek op die dag bijv 2 kwh hoger is dan mijn vebruik op die dag dan moet de meter dus savonds 2 kwh lager zijn als smorgens. en ja hier zit weliswaar een stukje onnauwkeurigheid in

maar goed stel nu dat deze onnauwkeurigheid een 50khw op jaarbasis is dan heb je het over een onnauwkeurigheid van 1% de slimme meter heeft een nauwkeurigheid van 2% dus ja dat stukje onnauwkeurigheid houd je toch wel.

overigens het is een feit dat analoog nauwkeurig is als digitaal . alleen het aflezen is minder nauwkeurig.
de andere optie is om afgesloten te worden van het net
dat is dus geen optie men is verplicht om een aansluiting te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:12:
[...]

ik ben bekend met de stelling van het agentschap echter de minister heeft besloten dat je wel mag terugleveren met een ferrarismeter. als de minister de gelegenheid bied om de uitspraak van het agentschap naast zich neer te leggen wie ben ik dan om daar geen gebruik van te maken.
Aanleiding was de introductie van de SDE-subsidie. Voor deze subsidie moeten de netbeheerders gegevens over opwekking en teruglevering opsturen naar CertiQ. Om gegevens omtrent teruglevering te kunnen opsturen, moet de klant beschikken over een digitale meter. Klanten met SDE-subsidie en een ferraris meter moesten dus een meterwissel aanvragen. Meterwissels waren toen niet gratis. In het kader daarvan heeft de minister in 2008 / 2009 besloten dat de ferraris hier mocht blijven hangen en dat de netbeheerders een nulwaarde voor teruglevering moest opsturen.
Naderhand werden er geen kosten meer in rekening gebracht voor een meterwissel ivm zonnepanelen. Daarna kwam ook de tekst op Agentschap Telecom, zoals aangegeven door T-MOB.
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:12:
[...]

dat is dus geen optie men is verplicht om een aansluiting te hebben.
Ook wanneer je afgesloten bent, heb je nog steeds een aansluiting.
Daarnaast ben je natuurlijk verplicht om mee te werken aan een meterwissel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
weidevogel schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:05:
[...]

Aanleiding was de introductie van de SDE-subsidie. Voor deze subsidie moeten de netbeheerders gegevens over opwekking en teruglevering opsturen naar CertiQ. Om gegevens omtrent teruglevering te kunnen opsturen, moet de klant beschikken over een digitale meter. Klanten met SDE-subsidie en een ferraris meter moesten dus een meterwissel aanvragen. Meterwissels waren toen niet gratis. In het kader daarvan heeft de minister in 2008 / 2009 besloten dat de ferraris hier mocht blijven hangen en dat de netbeheerders een nulwaarde voor teruglevering moest opsturen.
..
Dat is dus wat anders dan salderen met een ferrarismeter.
......
Daarnaast ben je natuurlijk verplicht om mee te werken aan een meterwissel.
Mits de meter is afgekeurd. En dan kies je gewoon voor een domme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

GeeBee schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:12:
[...]

Geacht agentschap,

Uit uw informatie weet ik dat als een pool wordt afgekeurd, alle meters uit die pool moeten worden vervangen.
Een specifieke meter kán worden gekeurd als ik denk dat die níet de juiste gegevens meet.

Mijn vraag is: mag ik de energiemeter in mijn meterkast laten keuren, om daarmee aan te tonen dat die niet vervangen hoeft te worden, als de pool waar mijn meter in zit is afgekeurd? Oftewel: als ik denk dat de meter nog steeds wél de juiste gegevens doorgeeft. Een afkeur op een steekproef in de pool hoeft immers niet te betekenen dat mijn eigen meter inderdaad niet meer aan de specificaties voldoet.

Met vriendelijke groet,
Enz...
Erg benieuwd naar de uitkomst. Ik vind het erg vreemd dat er honderden/duizenden type meters 'opeens' worden afgekeurd (dus in totaal tienduizenden of nog meer) net op het moment dat het de netbeheerder uitkomt om grote hoeveelheden meters te vervangen.

Overigens is mijn type meter ook afgekeurd, heb bij Eneco (of Stedin?) aangegeven geen prijs te stellen op een nieuwe meter en ik mag mijn oude Ferraris gewoon houden. Hoe lang dit wordt toegestaan is me onbekend.

Mijn schoonvader's Espace uit 2002 heeft een vastloper gehad (lijkt me een goede reden voor 'afkeur'). Binnenkort worden dus alle 2002 Espaces uit het verkeer getrokken. 8)7 Of heb ik het weer niet begrepen???

Ik ga me eens in de Tesla Powerwall verdiepen. Men is al lang geleden begonnen de variabele kosten per kWh naar de vaste kosten te verplaatsen (nadelig voor zonnepaneelhouders), dus als de saldering nog verder wordt uitgekleed wordt zo'n powerwall denk ik redelijk snel een reëel alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat duurt nog jaren.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

R-P schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:40:
[...]
Erg benieuwd naar de uitkomst. Ik vind het erg vreemd dat er honderden/duizenden type meters 'opeens' worden afgekeurd (dus in totaal tienduizenden of nog meer) net op het moment dat het de netbeheerder uitkomt om grote hoeveelheden meters te vervangen.
Gek is dat niet, het is een kwestie van statistiek. Alle meters keuren is ondoenlijk, dus neem je een steekproef. Wordt de steekproef afgekeurd, dan de hele pool. Daar kan ik prima mee leven. Ik zou echter wel een specifieke keuring van mijn meter willen om te kijken of mijn meter inderdaad niet meer aan de specificaties voldoet.

Verder denk ik niet dat de meters worden afgekeurd omdat ze slimme meters willen plaatsen, maar dat slimme meters worden geplaatst daar waar draaischijfmeters worden afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in principe is het wel mogelijk om te laten checken of je meter ondanks een poolafkeur nog steeds goed is
echter
als je die weg ingaat word het een lange discussie met waarom je dit wil en zeer grote kans dat de kosten voor herijking voor jezelf zijn in dat geval.

ik ben tegen de slimme meter maar niet als het me veel geld gaat kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit dat met die slimme meter?
De teruglevering die hij logt op T1 en T2, is dat de totale teruglevering van de zonnepanelen, m.a.w. de totale opbrengst van de panelen? of totaal van hetgeen er op dagen dat er meer opbrengst is dan verbruik, teruggelevert wordt?
En het verbruik op T1 en T2, is dat het werkelijke bruto verbruik, excl de opbrengst van de panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:43:
De teruglevering die hij logt op T1 en T2, is dat de totale teruglevering van de zonnepanelen, m.a.w. de totale opbrengst van de panelen? of totaal van hetgeen er op dagen dat er meer opbrengst is dan verbruik, teruggelevert wordt?
En het verbruik op T1 en T2, is dat het werkelijke bruto verbruik, excl de opbrengst van de panelen?
Alleen als je niets verbruikt in huis is de terug levering gelijk aan de opbrengst van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus het verbruik wat ik nu zie is het totale verbruik in huis minus opbrengst panelen?
Dan heb ik dus helaas geen manier om de opbrengst van mijn panelen via de S0 kWh meters te vergelijken met wat de slimme meter registreert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:43:
De teruglevering op T1 en T2 is wat er effectief je huis verlaat en teruggaat naar het net. Dus opbrengst van je panelen - verbruik op dat moment in je huis.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:03:
Dus het verbruik wat ik nu zie is het totale verbruik in huis minus opbrengst panelen?
Dan heb ik dus helaas geen manier om de opbrengst van mijn panelen via de S0 kWh meters te vergelijken met wat de slimme meter registreert?
Hoezo niet? Je S0 meter geeft je opbrengst van de panelen. De T1/T2 tellers van je slimme meter geven je verbruik op dat moment. Het verschil moet toch gelijk zijn aan wat de teruglever T1/T2 tellers aangeven?
Of snap ik niet helemaal wat je bedoelt?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Dat is ook totaal nutteloos omdat niemand geinteresseerd is in wat jouw panelen opwekken ;)
Het gaat er om wat jij actief teruglevert het net op. Dat is niet gelijk aan wat je panelen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Precies, dus je hebt er geen bal aan. Wat je omvormer registreerd, en wat je meter registreerd, het verschil daar tussen is hetgeen je zelf opmaakt en dat moet je bij je verbruik dus optellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hang er nog een Kwh meter aan die enkel je huisverbruik registreerd.
Wat een gedoe...Ferraris of slimme meter, het is allemaal niks voor registratie met panelen

Loopt hier al jaren op 2 kWh meters en 2 youlessen. 1 verbruik en 1 opwek. Ik zie meteen hoe ik ervoor sta.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je echt goed inzicht wil hebben dan zou je een kw meter moeten plaatsen op de groep van je pv
en ook nog 1 op je vebruik
deze 2 meters in 1 grafiek of 1 display dan zie je gelijk wat je eigen vebruik is vs je eigen opwek op dat moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 06:49:
als je echt goed inzicht wil hebben dan zou je een kw meter moeten plaatsen op de groep van je pv
en ook nog 1 op je vebruik
deze 2 meters in 1 grafiek of 1 display dan zie je gelijk wat je eigen vebruik is vs je eigen opwek op dat moment
Met goeie software is die extra verbruikmeter niet nodig. Verbruik kun je afleiden uit actuele opwek en verbruik/teruglevering van je (al dan niet slimme) elektrameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

het voordeel van de meter in de meterkast is dat je dan met netto opwek en verbruik meet
stel mijn omvormer wekt 3000 watt op maar gezien de kabellengte hou ik bijv netto 2940 watt over ( is ff voorbeeld ) als ik dan ga rekeken met de opwek a 3000 dan heb je toch een afwijking

als we dan toch tweaken doe het dan goed en meet in de meterrkast wat je netto opwekt en in de meterkast wat je netto vebruikt

anders kan je net zo goed vanuit het gemiddelde uitgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:18:
het voordeel van de meter in de meterkast is dat je dan met netto opwek en verbruik meet
stel mijn omvormer wekt 3000 watt op maar gezien de kabellengte hou ik bijv netto 2940 watt over ( is ff voorbeeld ) als ik dan ga rekeken met de opwek a 3000 dan heb je toch een afwijking

als we dan toch tweaken doe het dan goed en meet in de meterrkast wat je netto opwekt en in de meterkast wat je netto vebruikt

anders kan je net zo goed vanuit het gemiddelde uitgaan
Huh?
Ik heb het over de verbruiksmeter, niet de extra productiemeter, die wel nodig is.
Je actuele verbruik kun je simpelweg berekenen door huidig afgenomen energie + opgewekte energie te doe, of opgewekt - huidig terugleverend.

Je hebt die 2e verbruiksmeter dus niet nodig als je logging software goed genoeg in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij een digitale meter klopt dat idd
bij een analoge meter heb je m wel nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:17:
De datastream van een digitale meters is toch nog niet zo vlot en per fase?

Voor simpel globaal energiemonitoring zal het wel zonder eigen verbruiks-kWh meter kunnen.
Maar ga je echt regelen (energiemanager) dan heb je die volgens mij nog steeds nodig, bij wat nu opgehangen wordt, vanwege info per fase en per seconde of korter of je moet je gebruiker via dubbel conversie over een accu aan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:17:
Niet altijd, sommige analoge meters zijn goed uit te lezen middels een draaischijfsensor . Bij veel niet-slimme digitale mis je de richting(alleen een S0 uitgang), en die zijn dus juist ongeschikt voor lokaal uitlezen van teruglevering.
Domba schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:26:
[...]

De datastream van een digitale meters is toch nog niet zo vlot en per fase?

Voor simpel globaal energiemonitoring zal het wel zonder eigen verbruiks-kWh meter kunnen.
Maar ga je echt regelen (energiemanager) dan heb je die volgens mij nog steeds nodig, bij wat nu opgehangen wordt, vanwege info per fase en per seconde of korter of je moet je gebruiker via dubbel conversie over een accu aan sluiten.
Je hebt zelden een resolutie van < 10 seconden nodig. Een standaard slimme meter voldoet prima in de meeste gevallen. Wil je echt specifiek per fase meten dan heb je inderdaad extra apparatuur nodig.

[ Voor 63% gewijzigd door EddoH op 22-02-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of je nu een draaischijfsensor gebruikt of een kw meter dat is lood om oud ijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

GeeBee schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:12:
[...]

Geacht agentschap,

Met vriendelijke groet,
Enz...
Het mag dus niet.

Geachte heer ...,

Een populatie die is afgekeurd op basis van het steekproefsgewijze controle systeem moet in zijn geheel door de netbeheerders vervangen worden. Voor deze systematiek is onder andere gekozen zodat niet iedere meter afzonderlijk gecontroleerd hoeft te worden.

De meter is eigendom van de netbeheerder en deze is ervoor verantwoordelijk dat de meetinstallatie aan de wettelijke eisen blijft voldoen. Een meter die deel uitmaakt van een afgekeurde populatie past niet in dat plaatje.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
...
Inspecteur Metrologie & Waarborg
........................................................................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Iets met een deksel en een neus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

EddoH schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:37:
[...]

Je hebt zelden een resolutie van < 10 seconden nodig. Een standaard slimme meter voldoet prima in de meeste gevallen. Wil je echt specifiek per fase meten dan heb je inderdaad extra apparatuur nodig.
De nieuwe versies van de slimme meter meet per fase wat er afgenomen wordt en wat er terug geleverd wordt. Met zonnepanelen heb je dan alleen nog extra een opwek meter nodig, eventueel per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Gé Brander schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:29:
[...]

De nieuwe versies van de slimme meter meet per fase wat er afgenomen wordt en wat er terug geleverd wordt. Met zonnepanelen heb je dan alleen nog extra een opwek meter nodig, eventueel per fase.
Waar heb je die info weg ?? En om welke meter gaat het dan ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

weidevogel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:47:
[...]

Waar heb je die info weg ?? En om welke meter gaat het dan ??
Landis Gyr E350 ZMF110CBtFs2
Op http://www.netbeheerneder...eter&onderdeel=Documenten kan je alle documentatie vinden over de slimme meter standaarden.

Voorbeeld bericht (bold = 3 fase verbruik/teruglevering)
/XMX5LGBBFFB231188484
1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(161001235935S)
0-0:96.1.1(4530303035303031353832333630323134)
1-0:1.8.1(010049.317*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:1.8.2(009902.076*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(06.297*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00012)
0-0:96.7.9(00002)
1-0:99.97.0(2)(0-0:96.7.19)(160913203950S)(0000006480*s)(150327110520W)(0000005242*s)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00009)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(017*A)
1-0:51.7.0(010*A)
1-0:71.7.0(003*A)
1-0:21.7.0(03.675*kW)
1-0:41.7.0(02.112*kW)
1-0:61.7.0(00.509*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)

0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303031333430313838313132363134)
0-1:24.2.1(161001230000S)(03184.336*m3)
!CF4E
In de V4.2.2 P1 Companion Standard vind je op pagina 13 vind je de uitleg van deze waarden.

Dus elke slimme meter met V4.2.2 of hoger voldoet hier aan.

[ Voor 47% gewijzigd door Gé Brander op 25-02-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

Klopt inderdaad, ik ging (wellicht onterecht) nog uit van oudere meters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Wait.... what?
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

The future is now.

(sorry for my english :+ en ik hou nog ff vast aan mijn ferraris met de paneeltjes... ............. ...........
dus.... :/ )

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2017 22:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:58
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:08:
[...]

Wait.... what?
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

The future is now.

(sorry for my english :+ en ik hou nog ff vast aan mijn ferraris met de paneeltjes... ............. ...........
dus.... :/ )
The future is er zelfs al wel een tijdje, de 4.2.2 bestaat volgens mij al meer dan een jaar. Momenteel wordt de SMR 5.0 meter geïntroduceerd.